abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216483689

Crowdfunding is hot! In 2022 is in Nederland 1,08 miljard euro via crowdfunding opgehaald. Dat is een groei van 48% ten opzichte van een jaar eerder. Niet eerder werd in een jaar tijd zoveel met crowdfunding gefinancierd.(bron).

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding (Crowdfinance)
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen met ECSP vergunning
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding.
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender (LS), peer-to-peer lending.
October (OCT), platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa.
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Voordegroei (VDG), leningen voor MKB.
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), investeren in opkomende economieën.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.

Crowdfundingplatformen KOM Group
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.

Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Webinars zekerheden
SPOILER
Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Informatie Kifid
SPOILER
Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Statistieken
SPOILER
Nominale en effectieve rente
SPOILER
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_216484324
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2025 10:18 schreef pkaiser het volgende:
nieuwe CCF met linkje (Sam Sam 2 / 8% / 48 mnd)

SPOILER
Lijkt mij een prima project. Ondernemer is al huurder en betrokken bij het pand en weet dus al het eea om een goede keuze te maken in zijn investering.

quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2025 10:47 schreef Jaco078 het volgende:
Linkje Achterd**k

SPOILER
Klinkt ook als een prima project, maar ik ben hier iets meer huiverig voor omdat de waarde van de hypotheek verdeeld is over drie panden. In geval van uitwinning lijkt mij dat er dan ook drie keer zo veel kosten zijn om alles af te handelen. Vinden jullie dit een logische twijfel van mij, of onzin? Het feit dat het woningen als onderpand zijn, is natuurlijk wel iets zekerder dan het bedrijfsmatige onderpand van de eerdere lening.
gr gr
pi_216484364
quote:
88s.gif Op donderdag 30 januari 2025 16:23 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]
Lijkt mij een prima project. Ondernemer is al huurder en betrokken bij het pand en weet dus al het eea om een goede keuze te maken in zijn investering.
[..]
Klinkt ook als een prima project, maar ik ben hier iets meer huiverig voor omdat de waarde van de hypotheek verdeeld is over drie panden. In geval van uitwinning lijkt mij dat er dan ook drie keer zo veel kosten zijn om alles af te handelen. Vinden jullie dit een logische twijfel van mij, of onzin? Het feit dat het woningen als onderpand zijn, is natuurlijk wel iets zekerder dan het bedrijfsmatige onderpand van de eerdere lening.
Ik vond inderdaad drie woningen in deze tijd meer zekerheid dan bedrijfsvastgoed. Ik heb ze beide meegenomen. Maar voor andere bedragen. Maar je hoeft niet lang meer te twijfelen. De eerste is bijna vol.
pi_216484446
bij KoM/CC 3e tranche MCF-achtig project in Duitsland https://komgroup.capitalc(...)Nn5TiMZqhNHw7DdzhfRp
pi_216484914
SIG Antheunisstr 219 afgelost
pi_216485085
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2025 09:32 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik laat hem zelf lopen vanwege de lage rente en de te verwachten korte loopduur. De rente is r*k, hebben we in het verleden vaker gezien, maar in voorkomende gevallen werd dat uiteindelijk gunstiger door uitbetaalde boeterente. Nu dat er niet in zit, is er denk ik genoeg keus met beter rendement.
Normaal zou ik een project met deze lage rente en Direct lening ook niet meenemen. Nu heb ik het gedaan met geld van de spaarrekening wat ik voorlopig toch niet nodig heb. De spaarrentes zijn weer aan het dalen. Ik had al eens overwogen om een bedrag op een deposito te zetten, maar het beetje extra aan rentebedrag vond ik niet genoeg om het 2 of 3 jaar vast te zetten. Met deze lening levert het meer op dan met een deposito als de hele looptijd wordt volgemaakt en staat niet het hele bedrag 3 jaar vast vanwege de lineaire aflossing. Wanneer deze vervroegd wordt afgelost kan ik het weer terug naar de spaarrekening boeken, net als de maandelijks te ontvangen termijnen.
pi_216486562
Achterdijk:
In de omschrijving wordt voor 2025 winst verwacht vanwege hogere prijzen. In de EBI wordt, uitgaande van de cijfers van 2024, een verlies verwacht voor 2025. Waarom deze verschillende benaderingen? Is Collin wat voorzichtiger met de verwachtingen in de EBI dan de leningnemer in de pitch?
Voor één van de panden geldt dat het verkocht en afgelost mag worden tijdens de lening met een minimale boeterente. Plan B?
pi_216486851
Het blijft een beetje stil rondom Dim***itri'** s:
Zou die oplevering al hebben plaatsgevonden of is er toch nog een kink in de kabel?

SPOILER
Pecunia non olet
pi_216487398
Bij GVE maar eens gevraagd om een status-update voor wat betreft
SPOILER
Ik moest hier aan denken vanwege de eerder deze week ter sprake gekomen positieve negatieve/hypotheekverklaring en de waarde die hieraan moet worden toegekend. Onderstaand een citaat uit de GvE updates:

quote:
Op grond van de voor deze lening afgegeven Negatieve Hypotheekverklaring is het document voor het
vestigen van het hypotheekrecht verzonden naar de geldnemer. Deze is echter niet ondertekend retour
gekomen. Daarnaast heeft de ondernemer zicht gemeld bij de schuldhulpverlening welke het verzoek heeft
gedaan voor het verlenen van uitstel van de betaalverplichtingen.
Consequenties voor het negeren van een hypotheekverklaring lijken er niet te zijn.

Ik heb eerder meegemaakt, bij KOM of all places, dat er na een default wel een hypotheek werd gevestigd op de woning van de leningnemer. Deze lening is daarna inclusief rente volledig terugbetaald.
pi_216489545
Vandaag de laatste termijn ontvangen van Wok To Go Amsterdam Doelenstraat, HCN project 427. Netjes in 48 maanden afgelost, zo zie ik ze graag.
Is bovendien de 3e in 3 maanden tijd die geheel afgelost is door dezelfde leningnemer. Hulde voor Hung Yip *O* *O* Zo lust ik er weer meer.
pi_216492459
nieuwe van Poeyan bij SiG 12 mnd 2 feb 10.30 https://investeren.sameni(...)-rijksweg-centrum-35
pi_216492598
Beide nieuwe SIG durf ik in 1A mee te nemen.
pi_216492688
So Delicious VOF
¤ 160.000 | 9,5 % rente | 60 maanden

4x HA + 2e hypotheek woonhuis

direct met linkje: https://www.collincrowdfu(...)ea3fa6260738b8794f17
pi_216492950
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 10:53 schreef Belegger9 het volgende:
Hoe zit dat met de bereidstellingsvergoeding bij SIG.
Moet het geld al op de rekening staan bij SIG om dit te krijgen? Of hoef je pas te storten als hypotheek rond komt dus in dit voorbeeld verwachting 1-5-2025.
pi_216493182
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 11:04 schreef KrekelJapie het volgende:
So Delicious VOF
¤ 160.000 | 9,5 % rente | 60 maanden

4x HA + 2e hypotheek woonhuis

direct met linkje: https://www.collincrowdfu(...)ea3fa6260738b8794f17
Dank, meegenomen. Ik begrijp niet helemaal waarom ccf het heeft over een grotendeels i.p.v. volledig materiele waarde van de ha, als de overwaarde van het huis waarop we hypotheek verkrijgen 245k is bij een lening van 160k. Daarnaast nog de ha van de overige vennoten, alles overziend geeft het mij voldoende vertrouwen.

[ Bericht 0% gewijzigd door gaanmetdiebanaan op 31-01-2025 12:03:06 ]
pi_216493231
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 11:30 schreef Ricky86 het volgende:

[..]
Hoe zit dat met de bereidstellingsvergoeding bij SIG.
Moet het geld al op de rekening staan bij SIG om dit te krijgen? Of hoef je pas te storten als hypotheek rond komt dus in dit voorbeeld verwachting 1-5-2025.
https://sameningeld.nl/gefaseerd-financieringsdeel/
pi_216493271
Collin:

Algehele vervroegde aflossing van de lening T*pelen Beheer B.V. met leningnummer 00046283
pi_216493466
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 11:50 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Dank, meegenomen. Ik begrijp niet helemaal waarom ccf het heeft over een grotendeels i.p.v. volledig materiele waarde van de ha, als de overwaarde van het huis waarop we hypotheek verkrijgen 245k is bij een lening van 160k. Daarnaast nog de ha van de overige vennoten, alles overziend geeft het mij voldoende vertrouwen.
Ook meegenomen. Volgens mij kun je het onderliggende onroerend goed niet echt bekijken, dus maar afgaan op die WOZ waarde, maar de lening past ruim en er wordt ook vanaf de eerste maand afgelost, dus dat biedt mij genoeg zekerheid.
pi_216493652
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 10:53 schreef Belegger9 het volgende:
je zal niet de enige zijn. Over die van Poeyan ben ik wel wat minder enthousiast, herfinanciering pizzabezorger dus geen woning, zekerheden wel goed
pi_216493741
SD Projecten VI B.V.
¤ 3.275.000 | 9,0 % rente | 12 maanden

Collin a s maandag open.

Alvast investeringslinkje

SPOILER
pi_216494411
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 12:41 schreef Crowdyfunder het volgende:
SD Projecten VI B.V.
¤ 3.275.000 | 9,0 % rente | 12 maanden

Collin a s maandag open.

Alvast investeringslinkje

SPOILER
Er wordt flink geleend, inmiddels 3 projecten van ettele miljoenen in korte tijd.

Waar heb ik dit toch eerder gezien?
pi_216494660
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 13:37 schreef quepos het volgende:

[..]
Er wordt flink geleend, inmiddels 3 projecten van ettele miljoenen in korte tijd.

Waar heb ik dit toch eerder gezien?
Stomme vraag maar waarom hoeft er 670K minder geleend te worden door Aflossing op huidige lening?
Bedoelen ze dan dat de herfinanciering eerst 3250K + 670K was?
pi_216494672
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 14:06 schreef polquito1971 het volgende:

[..]
Stomme vraag maar waarom hoeft er 670K minder geleend te worden door Aflossing op huidige lening?
zal uit eigen middelen gebeuren?
pi_216494685
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 14:07 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
zal uit eigen middelen gebeuren?
Uhh ja maar waarom dan niet Eigen inbreng 770K? Niets aan de hand hoor, gewoon nieuwsgierig naar deze post.
Ik laat m ook lopen vanwege de grootte en hoeveelheid leningen.
pi_216495565
Bardijk Galerijwasser
¤ 61.000 | 9,0 % rente | 60 maanden

Glazenwasser die elektisch moet gaan rijden. 2e hypotheek met beperkte overwaarde
https://www.collincrowdfund.nl/bardijk-galerijwasser/
pi_216495586
JoWerd Holding B.V.
¤ 136.000 | 9,0 % rente | 60 maanden

Herplaatsing. 2e hypotheek met beperkte overwaarde
https://www.collincrowdfund.nl/jowerd-holding-b-v/
pi_216496413
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 16:02 schreef KrekelJapie het volgende:
Bardijk Galerijwasser
¤ 61.000 | 9,0 % rente | 60 maanden

Glazenwasser die elektisch moet gaan rijden. 2e hypotheek met beperkte overwaarde
https://www.collincrowdfund.nl/bardijk-galerijwasser/
Inderdaad beperkte overwaarde. Maar omdat de roerende zaken ook verpand worden en daar nu juist de financiering voor is, maakt het een aantrekkelijk projectje. Ook nog lineaire aflossing. Naast dat het altijd fijn is om een kleine ondernemer (als de risico's te overzien zijn) te ondersteunen. Linkje dus welkom als iemand die kan vinden.
pi_216496459
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 17:40 schreef Erinco71 het volgende:

[..]
Inderdaad beperkte overwaarde. Maar omdat de roerende zaken ook verpand worden en daar nu juist de financiering voor is, maakt het een aantrekkelijk projectje. Ook nog lineaire aflossing. Naast dat het altijd fijn is om een kleine ondernemer (als de risico's te overzien zijn) te ondersteunen. Linkje dus welkom als iemand die kan vinden.
Klopt. Wat zijn jouw ervaringen met het uitwinnen van roerende zaken? Bij mij meestal hele hoge kosten en lage opbrengst.

[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 31-01-2025 17:54:34 ]
pi_216496518
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 17:46 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Klopt. Wat zijn jouw ervaringen met het uitwinnen van roetende zaken? Bij mij meestal hele hoge kosten en lage opbrengst.
De kans op uitwinnen is m.i. helaas net zo groot als in het eerdere lijntje over de morele toezegging op het niet verhogen van de hypotheek. Als de belastingdienst iets te vorderen heeft vis je achter het net. Maar bij de overige concurrent schuldeisers heb je (theoretisch) een sterkere positie. Maar kosten wegen vaak niet op tegen de opbrengsten. Maar beter dan geen verpanding.
pi_216496566
Enige voorbeeld die succesvol er beroep hebben gedaan op pandrecht was de bank die de Blokker financierde. Deze kreeg zelfs voor de Belastingdienst de opbrengsten van de verkopen in de winkels.

Dat gaat crowdfundplatformen nooit voor elkaar krijgen.
pi_216497004
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 17:58 schreef KrekelJapie het volgende:
Enige voorbeeld die succesvol er beroep hebben gedaan op pandrecht was de bank die de Blokker financierde. Deze kreeg zelfs voor de Belastingdienst de opbrengsten van de verkopen in de winkels.

Dat gaat crowdfundplatformen nooit voor elkaar krijgen.
Geheel mee eens hoor. Maar blijft over een sympathiek projectje met een lineaire aflossing en een krappe overwaarde, waar dan het risico steeds kleiner wordt 😉
pi_216497155
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 18:47 schreef Erinco71 het volgende:

[..]
Geheel mee eens hoor. Maar blijft over een sympathiek projectje met een lineaire aflossing en een krappe overwaarde, waar dan het risico steeds kleiner wordt 😉
Eens. Ik hou ook wel van dit soort projecten. Liefst nog met iets hogere overwaarde.
pi_216497490
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 17:46 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Klopt. Wat zijn jouw ervaringen met het uitwinnen van roerende zaken? Bij mij meestal hele hoge kosten en lage opbrengst.
Dat is ook mijn ervaring. Bij 1 default bracht een verkoopwagen iets minder dan de helft op van de waarde die aangegeven was in de pitch. En bij een andere default ging het om trein rijtuigen die voor ongeveer 27% van de aangegeven waarde verkocht werden. Vooral bij deze laatste ging dan wel om roerende goederen waar maar een hele kleine markt voor is. Voor een elektrische bus zulen meer potentiele kopers zijn aangezien meneer de glazenwasser niet de enige is die te maken gaat krijgen met de nieuwe wet- en regelgeving. Maar de nieuwwaarde zul je er niet voor krijgen, ook niet voor de aanhanger en het mobiele reinigingssysteem. Maar samen met de overwaarde op de woning zou dit wel terug moeten komen.
pi_216503152
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 19:39 schreef Soulfreak het volgende:Voor een elektrische bus zulen meer potentiele kopers zijn aangezien meneer de glazenwasser niet de enige is die te maken gaat krijgen met de nieuwe wet- en regelgeving. Maar de nieuwwaarde zul je er niet voor krijgen, ook niet voor de aanhanger en het mobiele reinigingssysteem.
Vroeger de deurwaarders vaker gekeken. Deze maken er niet super veel werk van de verkoop van bv. een auto. Meestal staan er 3 of 4 opkopers bij zo'n verkoopmoment. Denk dat de verkoop/winsten van de echte nieuwe gebruikers veelal vanuit opkopers gebeurd.
pi_216518478
Ik neem aan dat het het trieste probleemproject Kuipers Abbas van CCF binnenkort afgelost gaat worden, gezien de status verkocht per 15-01-25 op funda.
pi_216534994
Jo***Werd Holding staat inmiddels open. Ruim meegenomen.
Pecunia non olet
pi_216535406
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 14:04 schreef obligataire het volgende:
Jo***Werd Holding staat inmiddels open. Ruim meegenomen.
Heb deze ook meegenomen om de aflossing vandaag bij Sig (Baduinstraat) door te rollen.
pi_216535449
TK Agencies V.O.F.
¤ 70.000 | 9,0 % rente | 60 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/tk-agencies-v-o-f/

Deze bevalt mij wel, hoop op een linkje! Volledige aflossing in 5 jaar, goede rente, relatief klein bedrag, 2 aparte inkomsten bronnen, desktop taxatie matched redelijk met WOZ (in tegenstelling tot bij Sfeermaeckers B.V.)
pi_216535887
SIG
Er ontbreken vandaag betalingen bij SIG. Dit komt omdat vreemd genoeg de uitbetalingsdatum afwijkt van 1-2-25 zoals voor alle andere projecten, namelijk 29-01 en 30-01. Dit zal wel fouten bij SIG veroorzaken in hun admin.

Dit betreft (bij mij) de projecten
Rotterdam Wilhelminakade 285
Harderwijk Nijborgmeen 2
Den Haag Van swietenlaan 90

Ik heb SIG al gemaild.

update
Inderdaad een foutje. Wordt uitbetaald, naar verluid vandaag.

[ Bericht 9% gewijzigd door zeeland6 op 03-02-2025 16:31:18 ]
pi_216535892
Linkje No*h, loopt al flink door....

SPOILER
pi_216536525
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 15:13 schreef Jaco078 het volgende:

SPOILER
Deze lijkt me wel minder, bijna 100% LTV op een showroom bedrijfspand met verder weinig verhaalsmogelijkheden. Ze lossen ook weinig af. Maar linkje is altijd mooi natuurlijk :)
pi_216536643
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 16:00 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

[..]
Deze lijkt me wel minder, bijna 100% LTV op een showroom bedrijfspand met verder weinig verhaalsmogelijkheden. Ze lossen ook weinig af. Maar linkje is altijd mooi natuurlijk :)
Het is wel duidelijk waarom ze niet bij een bank terecht konden maar wel bij crowdfunding :D
Met zo'n verhaal (hoge LTV) hoef je bij de bank niet aan te komen.
Maar ik lust m ook wel voor een basinleg.
Serieuze ondernemers. Typisch trouwens dat we zo vaak Armeense ondernemers voorbij zien komen, maar volgens mij doen ze het wel aardig, kan me zo geen defaults voor de geest halen.
Pecunia non olet
pi_216536751
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 16:10 schreef obligataire het volgende:

[..]
Het is wel duidelijk waarom ze niet bij een bank terecht konden maar wel bij crowdfunding :D
Met zo'n verhaal (hoge LTV) hoef je bij de bank niet aan te komen.
Maar ik lust m ook wel voor een basinleg.
Serieuze ondernemers. Typisch trouwens dat we zo vaak Armeense ondernemers voorbij zien komen, maar volgens mij doen ze het wel aardig, kan me zo geen defaults voor de geest halen.
Ze krijgen behoorlijk goede reviews overal, dat scheelt. Wel staat het pand dat ze aankopen mogelijk al bijna 4 jaar leeg, baseer ik op het streetview feitje dat Volvo Rutten die daar zat per april 2021 eruit is getrokken. Je zou ook kunnen speculeren dat ze daarom wellicht een kleinere prijs voor het pand betalen.
pi_216537083
quote:

SPOILER
Goede resultaten de laatste jaren, goede reviews en ondernemers die m.i. weten waar ze mee bezig zijn.
Mooie voorraad auto's en hoofdelijk aansprakelijk vanwege huidige VOF. In privé zijn er ook koopwoningen, dus dat zullen ze niet snel op het spel zetten.
Basis meegenomen.
pi_216537403
quote:

SPOILER
"De ondernemers zijn voornemens om de VOF op te heffen. Collin Crowdfund zal hier toestemming voor geven, echter zal er sprake blijven van hoofdelijke aansprakelijkheid na opheffing van de VOF."

Als de VOF weg is, blijven er toch alleen BV's over? Waar is die hoofdelijke aansprakelijkheid dan op gebaseerd?
pi_216538319
Materieel gedekte hypotheek bij gve

https://www.geldvoorelkaa(...)en/project/?id=30914
pi_216538347
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 17:23 schreef polquito1971 het volgende:

[..]
"De ondernemers zijn voornemens om de VOF op te heffen. Collin Crowdfund zal hier toestemming voor geven, echter zal er sprake blijven van hoofdelijke aansprakelijkheid na opheffing van de VOF."

Als de VOF weg is, blijven er toch alleen BV's over? Waar is die hoofdelijke aansprakelijkheid dan op gebaseerd?
Prive aansprakelijkheid.
pi_216538816
quote:

[..]

2 Handtekeningen? :lijstje:
Pecunia non olet
pi_216538890
klopt doen wij ook vaak als een huurder VOF of eenmanszaak wil omzetten naar BV. papiertje tekenen waarin wordt ingestemd met het overzetten van de overeenkomst, maar dat firmanten of ondernemer prive aansprakelijk blijft voor de verplichtingen uit de overeenkomst.
pi_216540500
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 18:33 schreef KrekelJapie het volgende:
Materieel gedekte hypotheek bij gve

Pareltje voor GVE begrippen niet? Ruim dekkende hypotheek, volledige aflossing in 5 jaar, wel GVE kosten van 1,2% in de praktijk op 9% rente. LTV berekening klopt niets van of ik ben extra traag vandaag. LTV bij begin ~50% en op eind 0%?
pi_216540706
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 20:27 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

[..]
Pareltje voor GVE begrippen niet? Ruim dekkende hypotheek, volledige aflossing in 5 jaar, wel GVE kosten van 1,2% in de praktijk op 9% rente. LTV berekening klopt niets van of ik ben extra traag vandaag. LTV bij begin ~50% en op eind 0%?
Ltv klopt wel:
(185k + 155k)/489k = 70%
pi_216540865
quote:
1s.gif Op maandag 3 februari 2025 20:37 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Ltv klopt wel:
(185k + 155k)/489k = 70%
Ohja, snap em. Naar het hele plaatje kijken ipv naar de GVE lening in een vacuum.
pi_216541634

[ Bericht 100% gewijzigd door delcielo op 03-02-2025 21:24:55 ]
pi_216542007
Goed nieuws en slecht nieuws van Max/Wallasey 639580, er is geld binnen op de wallet, maar het is maar 41% van de hoofdsom....
Pecunia non olet
pi_216542228
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 15:13 schreef zeeland6 het volgende:
SIG
Er ontbreken vandaag betalingen bij SIG. Dit komt omdat vreemd genoeg de uitbetalingsdatum afwijkt van 1-2-25 zoals voor alle andere projecten, namelijk 29-01 en 30-01. Dit zal wel fouten bij SIG veroorzaken in hun admin.

Dit betreft (bij mij) de projecten
Rotterdam Wilhelminakade 285
Harderwijk Nijborgmeen 2
Den Haag Van swietenlaan 90

Ik heb SIG al gemaild.

update
Inderdaad een foutje. Wordt uitbetaald, naar verluid vandaag.
Betaalschema's zijn aangepast en bij mij staan de centjes in de wallet. :)
pi_216542906
quote:
1s.gif Op maandag 3 februari 2025 20:37 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Ltv klopt wel:
(185k + 155k)/489k = 70%
Inderdaad.
Alleen blijft het bij een 2e hypotheek natuurlijk altijd wat onzeker.
De 1e hypotheek kan zomaar verhoogd worden naar 250k (de inschrijving), ondanks de negatieve hypotheekverklaring.
Bovendien vraag ik me af of die 250k niet excl. de kosten is.
pi_216543279
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 23:18 schreef TisIk het volgende:

[..]
Inderdaad.
Alleen blijft het bij een 2e hypotheek natuurlijk altijd wat onzeker.
De 1e hypotheek kan zomaar verhoogd worden naar 250k (de inschrijving), ondanks de negatieve hypotheekverklaring.
In theorie kán dat, maar in alle duizenden crowdfund projecten die voorgingen, is dat m.i. nog nooit gebeurd.....
Pecunia non olet
pi_216543303
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 23:18 schreef TisIk het volgende:
Bovendien vraag ik me af of die 250k niet excl. de kosten is.
Uiteraard excl. kosten. Deze worden nooit ingeschreven als zijnde hoofdsom of restschuld.

Dan zou je nooit een 2e hypotheek moeten nemen. Kan uiteraard, maar dan vallen wel veel projecten af.
pi_216543549
WVJG heeft ook een nieuwe vestiging erbij:

SPOILER
pi_216544672
https://www.collincrowdfund.nl/dutch-bow-store/

Dutch Bow Store V.O.F. is sinds 2011 actief als webshop van handbogen en accessoires. De lening bij wordt aangewend voor de herfinanciering van schulden en het versterken van het werkkapitaal. De financiering wordt gedekt middels een tweede hypotheek op het woonhuis van de ondernemers. Er wordt een lineaire lening van ¤ 200.000,- verstrekt met een looptijd van 36 maanden, een aflossingsvrije periode van 3 maanden en een slottermijn van ¤ 125.000,- en een rente van 9% per jaar.
pi_216544958
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2025 10:11 schreef FokkerCF het volgende:
https://www.collincrowdfund.nl/dutch-bow-store/

Dutch Bow Store V.O.F. is sinds 2011 actief als webshop van handbogen en accessoires. De lening bij wordt aangewend voor de herfinanciering van schulden en het versterken van het werkkapitaal. De financiering wordt gedekt middels een tweede hypotheek op het woonhuis van de ondernemers. Er wordt een lineaire lening van ¤ 200.000,- verstrekt met een looptijd van 36 maanden, een aflossingsvrije periode van 3 maanden en een slottermijn van ¤ 125.000,- en een rente van 9% per jaar.
Team Collin Beheer mag vast gaan warm lopen om spoedig in te vallen :)
Drama die cijfers en een overwaarde die maar net voldoende is rekening houdend met executiekosten e.d.

Ze hebben geen corona steun gehad, maar moeten wel een regeling terugbetalen? Zullen wel belastingschulden zijn maar goed uitstel van betaling is ook een vorm van steun natuurlijk. Ze hadden natuurlijk liever een gift van de belastingbetaler gehad.
Pecunia non olet
pi_216544992

[ Bericht 100% gewijzigd door KrekelJapie op 04-02-2025 10:50:06 ]
pi_216545034
"Names real estate"
Linkje

SPOILER
pi_216545064
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2025 01:11 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Uiteraard excl. kosten. Deze worden nooit ingeschreven als zijnde hoofdsom of restschuld.

Dan zou je nooit een 2e hypotheek moeten nemen. Kan uiteraard, maar dan vallen wel veel projecten af.
Deze kosten zijn zover ik weet gemaximaliseerd op 40% van de inschrijving.

Persoonlijk reken ik dan met openstaande hypotheek+40% van de inschrijving voor de eerste hypotheek en kijk hoeveel LTV er dan over blijft.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_216545132
Sfeermaeckers B.V.
¤ 100.000 | 9,0 % rente | 48 maanden

Direct een linkje met mooie ltv
https://www.collincrowdfu(...)cd37c4be59133e5062ad
pi_216545863
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 21:58 schreef delcielo het volgende:

[..]
Betaalschema's zijn aangepast en bij mij staan de centjes in de wallet. :)
betaaschema is alleen aangepast voor 2025 in de volgende jaren lopen ze weer tegen hetzelfde probleem aan. Maar weer gemaild.
pi_216545904
quote:
99s.gif Op dinsdag 4 februari 2025 11:00 schreef CaLeX het volgende:

[..]
Deze kosten zijn zover ik weet gemaximaliseerd op 40% van de inschrijving.

Persoonlijk reken ik dan met openstaande hypotheek+40% van de inschrijving voor de eerste hypotheek en kijk hoeveel LTV er dan over blijft.
Dat is wel heel streng. Heb je ooit meegemaakt dat er 40%, of überhaupt een serieus bedrag, voor kosten naar de eerste hypotheekhouder ging?
Pecunia non olet
pi_216546019
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2025 10:56 schreef Jaco078 het volgende:
"Names real estate"
Linkje

SPOILER
Uit de pitch: De benodigde vergunningen zijn aangevraagd, maar nog niet definitief goedgekeurd, wanneer dit niet gebeurt zal er geen ontwikkeling plaatsvinden, enkel verkoop van de kavel.

En dan kun je als investeerder de billen dichtknijpen bij een ltv van (minstens) 129 %...
pi_216546241
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2025 12:19 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Uit de pitch: De benodigde vergunningen zijn aangevraagd, maar nog niet definitief goedgekeurd, wanneer dit niet gebeurt zal er geen ontwikkeling plaatsvinden, enkel verkoop van de kavel.

En dan kun je als investeerder de billen dichtknijpen bij een ltv van (minstens) 129 %...
Minus dat rentedepot van 241K. Het zou verstandig van Collin om de lening in delen over te maken, naar voortgang van het project. Dan hoeft er nooit iets teruggevorderd te worden.
Pecunia non olet
pi_216546572
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2025 12:08 schreef obligataire het volgende:

[..]
Dat is wel heel streng. Heb je ooit meegemaakt dat er 40%, of überhaupt een serieus bedrag, voor kosten naar de eerste hypotheekhouder ging?
Nee, maar uitgaan van worst case scenario.

Wil overigens niet zeggen dat ik projecten die over de 100% heen ga niet meeneem. Er kunnen andere verzachtende omstandigheden zijn.
pi_216546592
Bonus voor wat investeringen van 5k en 25k van GvE project
quote:
Delicious & Healthy heeft al een sterke koers gereden en we zitten nu in de beslissende fase van de wedstrijd. Inmiddels is 73% van het doelbedrag van ¤825.000 gefund. De eindstreep is in zicht. Net als in het wielrennen win je een grote etappe nooit alleen. We hebben nog een paar sterke sprinters nodig om de eindsprint in te zetten. Dit is het moment waarop de perfecte lead-out plaatsvindt: een paar krachtige investeerders die ons lanceren richting de finish!

Om deze laatste meters succesvol af te leggen, belonen we de investeerders die ons in deze sprint ondersteunen. Daarom bieden we een eenmalige bonus van 1,5% voor investeerders die in deze beslissende fase minimaal ¤5.000 investeren. Voor investeringen vanaf ¤25.000 verhogen we deze bonus naar 2%. Net als in de wielersport geldt: wie op het juiste moment aanzet, profiteert optimaal van de eindsprint! Deze bonus wordt uitgekeerd bij de eerste uitbetaling.
pi_216546611
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2025 12:46 schreef obligataire het volgende:

[..]
Minus dat rentedepot van 241K. Het zou verstandig van Collin om de lening in delen over te maken, naar voortgang van het project. Dan hoeft er nooit iets teruggevorderd te worden.
Die gefaseerde uitbetaling parallel aan de voortgang van het project heeft pas zin in de bouwfase, deze eerste tranche gaat vooral om de aankoop van de grond.
pi_216546845
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2025 01:11 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Het is niet zo dat ik nooit projecten met 2e hypotheek meeneem, maar ik ben daarin wel terughoudend.

Bij het berekenen van de ltv voor de 2e hypotheek neem ik wel degelijk een flink percentage rente en kosten (van de 1e hypotheek) mee.
Geen 40% (wat meestal in de hypotheekakte staat), maar wel een flink deel daarvan.

En ja, dan vallen veel projecten met 2e hypotheek af.
pi_216546935
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 februari 2025 13:20 schreef KrekelJapie het volgende:
Bonus voor wat investeringen van 5k en 25k van GvE project
[..]

Als betaande investeerder kreeg ik eerder ook al deze mail als aanmoediging:

quote:
De verdubbelaar
We snappen dat de liefde van onze investeerders niet alleen door de maag gaat en daarom zetten we de verdubbelaar in. Om de laatste stap naar succes te zetten, bieden we alle investeerders die een additionele investering doen een eenmalige bonus van 1,5% over die extra storting. Investeerders die hun initiële investeringen minimaal verdubbelen, ontvangen een eenmalige bonus van 1,5% over hun totale inleg. Deze bonus wordt uitgekeerd bij de eerste uitbetaling.

[ Bericht 4% gewijzigd door Rien007 op 04-02-2025 14:22:48 ]
pi_216546954
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 februari 2025 13:20 schreef KrekelJapie het volgende:
Delicious & Healthy heeft al een sterke koers gereden en we zitten nu in de beslissende fase van de wedstrijd. Inmiddels is 73% van het doelbedrag van ¤825.000 gefund. De eindstreep is in zicht. Net als in het wielrennen win je een grote etappe nooit alleen. We hebben nog een paar sterke sprinters nodig om de eindsprint in te zetten. Dit is het moment waarop de perfecte lead-out plaatsvindt: een paar krachtige investeerders die ons lanceren richting de finish!

Om deze laatste meters succesvol af te leggen, belonen we de investeerders die ons in deze sprint ondersteunen. Daarom bieden we een eenmalige bonus van 1,5% voor investeerders die in deze beslissende fase minimaal ¤5.000 investeren. Voor investeringen vanaf ¤25.000 verhogen we deze bonus naar 2%. Net als in de wielersport geldt: wie op het juiste moment aanzet, profiteert optimaal van de eindsprint! Deze bonus wordt uitgekeerd bij de eerste uitbetaling.
Dus alleen de investeerders, die vanaf nu in dit zieltogend project instappen krijgen de bonus.
Dit is volgens mij een novum. De verhoogde rente geldt niet voor de investeerders die al een toezegging deden. Verwerpelijke ontwikkeling.
pi_216547096
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2025 13:51 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Dus alleen de investeerders, die vanaf nu in dit zieltogend project instappen krijgen de bonus.
Dit is volgens mij een novum. De verhoogde rente geldt niet voor de investeerders die al een toezegging deden. Verwerpelijke ontwikkeling.

Dit project had ook een Early Bird bonus die iets van hetzelfde extra bood alleen voor de eerste paar dagen.
Oftewel: iedereen die tussen die 2 bonussen instapte betaald extra voor de rest :P
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_216547356
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2025 13:51 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Het is geen verhoogde rente, maar een eenmailge bonus, maar ben het wel met je eens dat je dit niet kunt maken tov eerdere investeerders. Als ik erin zat, zou ik nu uitstappen ... om een punt te maken. En dan morgen instappen met 5000 ;)

Update: zie nu dat het bedoeld is voor de huidige investeerders, dus dan klopt het niet helemaal wat we nu zeggen toch?

[ Bericht 3% gewijzigd door polquito1971 op 04-02-2025 14:42:06 ]
pi_216547412
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 februari 2025 11:06 schreef KrekelJapie het volgende:
Sfeermaeckers B.V.
¤ 100.000 | 9,0 % rente | 48 maanden

Direct een linkje met mooie ltv
https://www.collincrowdfu(...)cd37c4be59133e5062ad
Hij loopt langzaam, zie ik iets over het hoofd?

Het onderpand mag er wezen.
pi_216547414
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2025 14:27 schreef polquito1971 het volgende:

[..]
Het is geen verhoogde rente, maar een eenmailge bonus, maar ben het wel met je eens dat je dit niet kunt maken tov eerdere investeerders. Als ik erin zat, zou ik nu uitstappen ... om een punt te maken. En dan morgen instappen met 5000 ;)
Dat was ook mijn eerste gedachte. Ik vind het eigenlijk wel een beetje desperate overkomen, waardoor ik het even links laat liggen.
pi_216547458
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2025 14:32 schreef quepos het volgende:

[..]
Hij loopt langzaam, zie ik iets over het hoofd?

Het onderpand mag er wezen.
Ik ben doorgelopen:

"heeft na uitdagende jaren in 2024 de weg omhoog gevonden en een bescheiden nettowinst gerealiseerd" vind ik een onaantrekkelijke zin in de pitch en ik vind de taxatiewaarde veel te veel afwijken van de woz waarde van 2023. Misschien niets aan de hand maar ik vind m moeilijk te beoordelen.
pi_216548181
CCF kortlopende 10 mnd 8 %
SPOILER
pi_216548533
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2025 14:37 schreef polquito1971 het volgende:

[..]
Ik ben doorgelopen:

"heeft na uitdagende jaren in 2024 de weg omhoog gevonden en een bescheiden nettowinst gerealiseerd" vind ik een onaantrekkelijke zin in de pitch en ik vind de taxatiewaarde veel te veel afwijken van de woz waarde van 2023. Misschien niets aan de hand maar ik vind m moeilijk te beoordelen.
Ik liep er ook omheen. Aanzienlijk risico (D&B) in combinatie met voldoende en direct, klonk mij niet aantrekkelijk genoeg en er zijn betere opties.
pi_216548753
Nog even geen nieuwe Collin projecten voor mij. Eerst weer even wat meer Collin centjes terug krijgen. Eind van de maand staat de aflossing van een aflossingsvrije lening op de planning en half maart de aflossing van een lening met een grote slottermijn.

Ik heb vandaag (of eigenlijk gister via automatisch bevestigen) wel de nieuwe HCN meegenomen, Mido Woerden.
De in de pitch eerstgenoemde ondernemer is ook één van de ondernemers van een ander HCN project (Restaurant Sauvignon Huizen) waar nu al iets meer dan 80% van is afgelost en nog maar 8 termijnen te gaan heeft.
pi_216548980
iemand een linkje voor die uitvaartbegeleiding van CCF. Lijkt me wel interessant
pi_216549051
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2025 17:10 schreef boertje2024 het volgende:
iemand een linkje voor die uitvaartbegeleiding van CCF. Lijkt me wel interessant
Die is niet slecht en brengt me ook Diamant status volgens mij. De een z'n dood is de ander z'n brood zullen we maar zeggen. :W

Hadden jullie trouwens gezien dat het CCF loyaliteitsprogramma voor nieuwe klanten flink is versoberd? Alles duurt 3x zo lang om te bereiken voortaan.
pi_216550678
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2025 17:10 schreef boertje2024 het volgende:
Linkje: https://www.collincrowdfu(...)751977cce8e7c21e5630

Funda onderpand: https://www.funda.nl/detail/43665269
pi_216550968
quote:
Bedankt voor het delen van de link. Puur op basis van de zekerheden neem ik deze mee voor mijn basisbedrag.
pi_216551571
quote:
Dank, meegenomen. Zeer mooi onderpand.
  dinsdag 4 februari 2025 @ 20:29:12 #93
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_216551914
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 21:43 schreef obligataire het volgende:
Goed nieuws en slecht nieuws van Max/Wallasey 639580, er is geld binnen op de wallet, maar het is maar 41% van de hoofdsom....
You lucky bastard! :Y
Ik zat in Max/Wallasey 780442 en daar is de schade nog veel desastreuzer. Slechts 26% van de inleg terug! :(
pi_216552216
Als ik zo iedere keer al dit soort dingen over MAX lees vraag ik me af, zijn er ook nog leningen die wel alle aflossingen plus rente hebben terugbetaald?

Ik ben er nog steeds blij om dat ik het eerst even wilde aankijken voor ik een project daar mee zou nemen. Die hoge rentes die ze boden leken me al te mooi om waar te kunnen zijn.
pi_216552410
.

[ Bericht 99% gewijzigd door obligataire op 04-02-2025 20:59:17 ]
Pecunia non olet
pi_216552458
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2025 20:44 schreef Soulfreak het volgende:
Als ik zo iedere keer al dit soort dingen over MAX lees vraag ik me af, zijn er ook nog leningen die wel alle aflossingen plus rente hebben terugbetaald?

Ik ben er nog steeds blij om dat ik het eerst even wilde aankijken voor ik een project daar mee zou nemen. Die hoge rentes die ze boden leken me al te mooi om waar te kunnen zijn.
Je zult het misschien niet geloven, maar ik heb er 6 met volledige terugbetaling plus een habbekrats aan rente :Y)
Staan 17 verliesprojecten tegenover. :@

Op het totaal geïnvesteerde bedrag verlies ik tot op heden 34% (maar dat is nog veel erger geweest).
Pecunia non olet
pi_216552523
Die flapoor van Shiq**sha (deel 1) heeft vandaag een serieuze terugbetaling gedaan van bijna 60% van het geleende bedrag. Collin geeft nog geen toelichting maar ik trek voorzichtig de conclusie dat het bouwplan niet doorgaat en dat Collin het bouwdepot heeft ingetrokken en teruggestort. Getalsmatig klopt dat wel ongeveer. En dat de rest terug moet komen uit de verkoop van de bouwgrond.

Maar we horen het morgen wel denk ik.

Ik begon me al een beetje zorgen te maken omdat hij de rente zelfs niet meer betaalde.
Hij heeft sowieso nooit één cent betaald want de eerste rentetermijnen kwamen uit het depot.
Wat nu nog open staat is grofweg het aankoopbedrag van de grond. Hopen maar dat dit voor een nette prijs verkocht kan worden.

Het lijkt er op dat hij zich heeft verslikt in een Hindoetempel (of de tempel zich in hem.....) :|W
https://www.denhaagcentra(...)-stil-door-conflict/

[ Bericht 12% gewijzigd door obligataire op 04-02-2025 21:45:17 ]
Pecunia non olet
pi_216552803
quote:
Dank.

M.i. in de mix een prima project.

Aan de ene kant zijn het natuurlijk starters met nog maar een minimale omzet. Aan de andere kant zie ik wel ondernemers die zich goed hebben voorbereid, hun papieren voor elkaar hebben en al wat ervaring hebben opgedaan. Is dit een risicoloos project? Nee, dat denk ik niet en het zou mij niet verbazen als er gedurende de looptijd wat hobbels zijn. Aan de andere kant staat daar een redelijke rente tegenover in combinatie met (ondanks dat het geen super courant pand is) zeer sterke zekerheden (1e hypotheek woon/bedrijfspand).

Ik neem hem voor 3x mijn basisbedrag mee.
pi_216552867
quote:

[..]

Als de VOF ophoudt, dan gaan rechten en plichten over op de privépersonen. Zou anders wel heel makkelijk zijn om hoofdelijke aansprakelijkheid te ontwijken.
pi_216553052
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2025 21:22 schreef ovdm het volgende:

[..]
Als de VOF ophoudt, dan gaan rechten en plichten over op de privépersonen. Zou anders wel heel makkelijk zijn om hoofdelijke aansprakelijkheid te ontwijken.
B.V.'s kunnen ook vennoten zijn in een V.O.F. Als deze ophoudt dan zal er toch echt meegetekend moeten worden door de privépersonen die DGA zijn.
Pecunia non olet
pi_216553136
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2025 20:29 schreef InVestEerder het volgende:

[..]
You lucky bastard! :Y
Ik zat in Max/Wallasey 780442 en daar is de schade nog veel desastreuzer. Slechts 26% van de inleg terug! :(
Wel apart dat er dan verschillende percentages zijn uitbetaald. Als ik het goed begrijp hebben beide leningen een 1e hypotheekrecht op hetzelfde pand dat op een veiling verkocht zou zijn....
pi_216553344
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2025 21:34 schreef obligataire het volgende:

[..]
B.V.'s kunnen ook vennoten zijn in een V.O.F. Als deze ophoudt dan zal er toch echt meegetekend moeten worden door de privépersonen die DGA zijn.
Juistem. Overgang naar privé, al dan niet via hun BV. Gelukkig maar, bescherming van schuldeisers.
pi_216553370
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2025 20:58 schreef obligataire het volgende:

[..]
Je zult het misschien niet geloven, maar ik heb er 6 met volledige terugbetaling plus een habbekrats aan rente :Y)
Staan 17 verliesprojecten tegenover. :@

Op het totaal geïnvesteerde bedrag verlies ik tot op heden 34% (maar dat is nog veel erger geweest).
Ook een stilstaande klok geeft 2 keer per dag de juiste tijd aan. :)

Ik weet nog dat indertijd toen hier de eerste berichten kwamen van aflossingen en rentebetalingen die niet gedaan werden en de communicatie niet zo lekker liep, dat iemand die ik enigszins kende ook ging investeren via MAX. Hij deed verder niets met andere crowdfundplatformen (te laag rendement voor hem) maar had wel zelf wat onroerend goed voor de verhuur. Ik heb hem toen nog doorgegeven wat hier werd gezegd over MAX, maar dat maakte niet veel indruk, want er was toch hypothecaire zekerheid en als de aflossing niet op de geplande datum kwam dan zou het wel een paar maanden later komen, kortom het zou allemaal wel goed komen. Ik spreek hem intussen niet meer (niet meer online op het forum waar ik hem van ken), maar ben wel benieuwd hoe hij er nu over denkt.
pi_216553537
quote:

Ik denk dat dit nogal per investeerder kan verschillen. Ik heb (helaas) aan 12 projecten meegedaan - nog voor ik dit forum kende overigens (anders had ik iets minder behoefte aan, denk ik). Van de 12 projecten zijn:
6 volledig afgelost inclusief alle rente
2 afgelost met een afschrijving (1x minimaal, 1x significant)
4 projecten staan nog open (ik verwacht 3x een flinke afschrijving en 1 volledige aflossing)

Onderaan de streep verwacht ik hoofdstuk MAX na alle afschrijvingen met het totaalrendement van ongeveer -3% af te sluiten. Met veel geluk bij de nog open projecten is 0% als eindresultaat nog wel haalbaar. Maar hoe dan ook - een dure les, want los van het rendement staat / stond een deel van deze inleg ook vast en kon het niet ergens anders voor gebruikt worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door JP01 op 04-02-2025 22:21:57 ]
pi_216553815
quote:
Geldvoorelkaar krijgt nieuwe buren.

[ Bericht 6% gewijzigd door djtiesto8 op 04-02-2025 22:36:27 ]
pi_216553845
Ik ben blij dat ik indertijd wat argwanend stond tegenover MAX, in de zin van "if it sounds too good to be true, it probably is". Heb toen ook wat onderzoek gedaan naar de Britse CF markt (want ik vroeg me af waarom ze niet gewoon in ponden zouden lenen in de UK). Ik vond geen goede reden waarom Britse projectontwikkelaars via MAX in euro gingen lenen, dus ik heb uiteindelijk slechts 1 Nederlands project meegenomen, dat correct is afgewikkeld.

Mijn bedenkingen heb ik hier toen ook gedeeld: gaanmetdiebanaan in WGR / [Crowdfunding] #305 Wat is SIG aan het doen?
pi_216554028
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2025 17:17 schreef ShowMeTheMoney het volgende:
aliteitsprogramma voor nieuwe klanten flink is ve
mits na 1/1/2025 ingeschreven/nieuw account
pi_216555014
quote:
14s.gif Op dinsdag 4 februari 2025 22:34 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Ik ben blij dat ik indertijd wat argwanend stond tegenover MAX, in de zin van "if it sounds too good to be true, it probably is". Heb toen ook wat onderzoek gedaan naar de Britse CF markt (want ik vroeg me af waarom ze niet gewoon in ponden zouden lenen in de UK). Ik vond geen goede reden waarom Britse projectontwikkelaars via MAX in euro gingen lenen, dus ik heb uiteindelijk slechts 1 Nederlands project meegenomen, dat correct is afgewikkeld.

Mijn bedenkingen heb ik hier toen ook gedeeld: gaanmetdiebanaan in WGR / [Crowdfunding] #305 Wat is SIG aan het doen?
Onderzoek had ik toen niet gedaan. Maar ik vond het ook te mooi om waar te zijn. Ik had toen wel een kleine berekening gemaakt van hoeveel meer rente het zou opleveren als ik een beperkt bedrag als test zou investeren tov de platformen waar ik toen bij investeerde.
Als ik had willen investeren bij MAX zou ik dat zeker met lagere bedragen gedaan hebben dan waarmee ik dat bij Collin en HCN deed. In die tijd (van jouw post toen) was vooral de rente bij Collin flink omlaag gegaan, bij HCN viel dat wel mee. De uitkomst was dat het natuurlijk meer rente zou opleveren, maar met die beperkte bedragen ook weer niet zoveel dat het me het risico waard was. Ik was in die tijd juist behoorlijk voorzichtig, HCN was die zomer begonnen met geborgde projecten met slechts 5% rente en daar had ik een paar van meegenomen en om dat juist heel risicovolle projecten bij MAX mee te nemen voor een paar tientjes meer rente lokte mij niet. Blij toe nu.
  Moderator woensdag 5 februari 2025 @ 06:38:10 #109
42184 crew  DaMart
pi_216555366
quote:

Ik heb aan 6 projecten bij MAX meegedaan. 4 in Engeland en 2 in Duitsland. Die in Engeland zijn allemaal afgelost, waarvan 1 voor 85% van het oorspronkelijke bedrag.
Die in Duitsland lopen nog. Kreeg laatst voor 1 daarvan het verzoek om een bijdrage te storten voor advocaatkosten om het verder af te handelen, maar gezien het openstaande bedrag van mijn investering, vond ik dat niet de moeite waard.
pi_216556124
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2025 21:04 schreef obligataire het volgende:
Die flapoor van Shiq**sha (deel 1) heeft vandaag een serieuze terugbetaling gedaan van bijna 60% van het geleende bedrag. Collin geeft nog geen toelichting maar ik trek voorzichtig de conclusie dat het bouwplan niet doorgaat en dat Collin het bouwdepot heeft ingetrokken en teruggestort. Getalsmatig klopt dat wel ongeveer. En dat de rest terug moet komen uit de verkoop van de bouwgrond.

Maar we horen het morgen wel denk ik.

Ik begon me al een beetje zorgen te maken omdat hij de rente zelfs niet meer betaalde.
Hij heeft sowieso nooit één cent betaald want de eerste rentetermijnen kwamen uit het depot.
Wat nu nog open staat is grofweg het aankoopbedrag van de grond. Hopen maar dat dit voor een nette prijs verkocht kan worden.

Het lijkt er op dat hij zich heeft verslikt in een Hindoetempel (of de tempel zich in hem.....) :|W
https://www.denhaagcentra(...)-stil-door-conflict/
Dat is snel al:
.
SPOILER
.

Hopelijk lezen toekomstige koper(s) van het huis die Haagse krant niet....
Pecunia non olet
pi_216558081
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2025 21:40 schreef delcielo het volgende:

[..]
Wel apart dat er dan verschillende percentages zijn uitbetaald. Als ik het goed begrijp hebben beide leningen een 1e hypotheekrecht op hetzelfde pand dat op een veiling verkocht zou zijn....
Zojuist nog een tweede betaling voor 780442 gekregen. Het uitbetaalde percentage van de hoofdsom is nu gelijk aan dat van project 639580.
pi_216558413

GVE gaat lekker hoor met een solide project. Ik werd #30 in de wachtkamer geplaatst en kwam ertussen bij 50% vol. Uiteindelijk 155k in 7 minuten rond gefund.
pi_216558430
Ik kreeg bij GVE een scherm te zien dat ik als 27e in de wachtrij stond om te investeren. Uiteindelijk wel gelukt.
pi_216558640
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2025 22:30 schreef djtiesto8 het volgende:

[..]
Geldvoorelkaar krijgt nieuwe buren.

[ link | afbeelding ]
Ik zag ook dat het pand te koop heeft gestaan bij een makelaar met dezelfde achternaam als Mincke. Familie?
pi_216559662
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 13:02 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

GVE gaat lekker hoor met een solide project. Ik werd #30 in de wachtkamer geplaatst en kwam ertussen bij 50% vol. Uiteindelijk 155k in 7 minuten rond gefund.
Ja was net te laat sta nu op de wachtlijst, blijkbaar vallen er altijd een paar af.
pi_216560194
Vervroegde aflossing bij Collin

SPOILER
Heb de afgelopen maand flink wat investeringen gedaan en dan nog lukt het niet om het saldo op peil te houden met alle aflossingen bij Collin en SiG :o
pi_216560404
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2025 15:53 schreef Slingervinger het volgende:
CCF kortlopende 10 mnd 8 %
SPOILER
Wat vinden jullie van deze? Loopt nog niet erg hard, ondanks dat die volgens mij wel breed gedeeld is.
pi_216560469
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 13:25 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
Ik zag ook dat het pand te koop heeft gestaan bij een makelaar met dezelfde achternaam als Mincke. Familie?
Op de site van Oud Veenendaal komt die naam wel vaker voor in het bedrijvenregister, van meerdere sigarenfabrieken, tot textielgroothandel, brandstoffenhandelaar, Scheeptjeswol, kledingzaken en inderdaad de makelaar. Het zal ook nu nog een naam zijn die vaker voorkomt daar.
https://oudveenendaal.nl/(...)ter_1996_-2005-1.pdf
pi_216560943
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 15:15 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Interessante linknaam: investeren.sameningeld.nl/project/maastricht-frankenstraat-76-opnieuw
Interessante linknaam werkt ook door in communicatie berichten
pi_216561020
Rio Bar
Objectfinanciering
¤ 210.000 | 7,0% rente | 78 maanden

Een week voor aflossingsdatum afgelost. ^O^
pi_216561080
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 15:47 schreef Erinco71 het volgende:

[..]
Wat vinden jullie van deze? Loopt nog niet erg hard, ondanks dat die volgens mij wel breed gedeeld is.
Het ligt er denk ik aan dat dit de vierde miljoenenlening is binnen 2 jaar. Als ik voor mezelf kijk, ik probeer mijn investeringen te spreiden niet alleen in projecten, maar ook in degene die erachter zitten. Ik zit zelf al in een Brix lening, dus sla nu een keer over. Ook is deze rente lager dan bij de eerdere projecten.
  woensdag 5 februari 2025 @ 17:10:51 #122
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_216561651
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 09:14 schreef obligataire het volgende:

[..]
Dat is snel al:
.
SPOILER
.

Hopelijk lezen toekomstige koper(s) van het huis die Haagse krant niet....
Ondanks de mooie locatie nabij centrum en station ga ik er niet vanuit dat de woning 1.2m opbrengt. Is echt een postzegel in vergelijking met naastgelegen percelen en o.b.v. de renders ga ik niet uit van een tuin, wat toch velen af zal doen schrikken. Ben oprecht wel geïnteresseerd wie de geldnemer als doelgroep voor ogen heeft

Als er begonnen is met de bouw zal ik nog wel even een update doen, perceel is toch hier om de hoek :s)

[ Bericht 28% gewijzigd door boriq op 05-02-2025 17:11:46 (edit) ]
pi_216561949
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 16:27 schreef boertje2024 het volgende:

[..]
Het ligt er denk ik aan dat dit de vierde miljoenenlening is binnen 2 jaar. Als ik voor mezelf kijk, ik probeer mijn investeringen te spreiden niet alleen in projecten, maar ook in degene die erachter zitten. Ik zit zelf al in een Brix lening, dus sla nu een keer over. Ook is deze rente lager dan bij de eerdere projecten.
Degene uit augustus 2024 was inderdaad 9% en die heb ik ruim meegenomen. Bij deze twijfel ik teveel ondermeer om de rente en het spreiden. Dus ik laat hem maar lopen. Genoeg andere mooie kansen.
pi_216562006
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 15:30 schreef Faraday01 het volgende:

SPOILER
Heb de afgelopen maand flink wat investeringen gedaan en dan nog lukt het niet om het saldo op peil te houden met alle aflossingen bij Collin en SiG :o
Ik voel met je mee. Verwacht bij CRE binnenkort ook wel wat aflossingen. Al weet je het nooit helemaal zeker daar.
pi_216562191
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 15:30 schreef Faraday01 het volgende:

SPOILER
Is het dan niet de hoogste tijd om je basis inleg te herzien?
pi_216562195
Beste allemaal,

Ik ben vooral een lezer maar heb nu toch een vraag om zelf wijzer te worden.
Bij GVE is online gekomen:

SPOILER
Als "zekerheid" bij dit project word een negatieve hypotheekverklaring afgegeven. Nu is het zo dat bij een ander project van deze geldnemer exact dezelfde negatieve hypotheekverklaring op die lening ook afgegeven is. En in overeenkomst daar staat:

SPOILER
Mijns inziens is er daar getekend dat je niet nogmaals een negatieve hypotheekverklaring als onderpand kan afgeven in een andere lening. Daarmee bezwaar je lijkt mij de huidige overeenkomst.

Op mijn vraag daar aan GVE over komt er als antwoord:

SPOILER
Dus reactie is eigenlijk je kan zoveel negatieve hypotheek verklaringen afgeven als je maar wil.

Wat denken jullie hierover? En ja ik weet dat een negatieve hypotheekverklaring veel minder rechten kent dan een 2e hypotheek etc, maar als het echt zo is dat bovenstaande zomaar kan dan heeft het voor mij voortaan helemaal geen waarde meer dat er een negatieve verklaring afgegeven word.
pi_216562561
Voor mij had het al geen waarde. Ik heb meerdere ervaringen met GvE dat ze dit soort zaken proberen goed te praten.
pi_216562989
Wat denken we van deze bij Collin? De zekerheden lijken me goed met de 2e hypotheek.

https://www.collincrowdfund.nl/vitambio-b-v/
pi_216563024
Het zal juridisch in orde zijn maar het is niet netjes. Veel crowdfunders nemen toch de enigszins met een negatieve hypotheekverklaring beschermde overwaarde als zachte zekerheid mee bij hun beslissing te investeren. Nu moet de overwaarde bij een default gedeeld worden met de deelnemers uit de tweede lening, waar (neem ik aan) bij de eerste lening geen sprake van was. Dat is een uitholling van de zekerheden van de eerste lening.

Zekerheidswaardering zoiets:
Overwaarde: 1 pluspunt
Negatieve hypotheekverklaring: 2 pluspunten
Tweede hypotheek: 50 pluspunten
Eerste hypotheek: 100 pluspunten
pi_216563127
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 06:38 schreef DaMart het volgende:

[..]
Ik heb aan 6 projecten bij MAX meegedaan. 4 in Engeland en 2 in Duitsland. Die in Engeland zijn allemaal afgelost, waarvan 1 voor 85% van het oorspronkelijke bedrag.
Die in Duitsland lopen nog. Kreeg laatst voor 1 daarvan het verzoek om een bijdrage te storten voor advocaatkosten om het verder af te handelen, maar gezien het openstaande bedrag van mijn investering, vond ik dat niet de moeite waard.
Ik begrijp hieruit dat het dramatische verloop van de projecten toch vooral aan het platform gelegen heeft en niet zozeer aan een slechte vastgoedmarkt in Engeland? Was er misschien een slechte selectie aan de poort voor wat betreft leningnemers?
Ik heb nooit iets gedaan bij MAX maar heb bij CRE wel eens een paar Duitse projecten meegenomen met zoals ze het zelf omschreven "groot opwaarts huurpotentieel" (als in: staat grotendeels leeg) maar dat is toch allemaal (uiteindelijk) keurig afgelost.
pi_216563480
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 18:01 schreef Januit het volgende:
Wat denken jullie hierover? En ja ik weet dat een negatieve hypotheekverklaring veel minder rechten kent dan een 2e hypotheek etc, maar als het echt zo is dat bovenstaande zomaar kan dan heeft het voor mij voortaan helemaal geen waarde meer dat er een negatieve verklaring afgegeven word.
Zolang er bij een negatieve verklaring niet ook geen positieve is (=op eerste verzoek alnog hypotheekrecht mogen vestigen) heeft die uiteindelijk niet zo heel veel waarde en zullen partijen als Belastingdienst, UWV etc als ehet mis gaat aan het langste eind trekken en zul je uiteindelijk met de rest van schuleisers moeten delen. Wat me in die pitch ook opviel is dat gve tegenwoordig een printje van het wozwaardeloket al de titel taxatierapport geeft: taxatiedatum 01-01-2023, klik hieronder voor het taxatierapport-verkort.
pi_216563538
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 19:03 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Nu moet de overwaarde bij een default gedeeld worden met de deelnemers uit de tweede lening, waar (neem ik aan) bij de eerste lening geen sprake van was. Dat is een uitholling van de zekerheden van de eerste lening.
Je moet met zo'n verklaring uiteindelijk met elke schuleiser delen, de enige zekerheid die je hebt is dat er niemand andere een hypotheek mag vestigen. Dus als ook de Belastingdienst en/of UWV in beeld zijn dan mag je achteraan aansluiten.
pi_216563985
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 19:42 schreef tnhb het volgende:
Je moet met zo'n verklaring uiteindelijk met elke schuleiser delen, de enige zekerheid die je hebt is dat er niemand andere een hypotheek mag vestigen. Dus als ook de Belastingdienst en/of UWV in beeld zijn dan mag je achteraan aansluiten.
Je hebt gelijk. Zo bekeken heeft de negatieve hypotheekverklaring bij de tweede lening helemaal geen waarde omdat die immers al bij de eerste lening gegeven is. Twee keer dezelfde verklaring geven voegt niks toe. En dan kan de leningnemer alsnog besluiten de afgegeven verklaring te negeren als de geldnood hoger wordt dan de morele waarde.
pi_216564330
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 20:01 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Zo bekeken heeft de negatieve hypotheekverklaring bij de tweede lening helemaal geen waarde omdat die immers al bij de eerste lening gegeven is.
Deze verklaring heeft evenveel waarde bij de eerste als bij de tweede lening. Deze waarde is moreel van aard. M.a.w. als er echt stront aan de knikker is, zit je zowel bij de eerste als bij de tweede lening met lege handen.
pi_216564435
quote:
Beste allemaal,

SPOILER
Als "zekerheid" bij dit project word een negatieve hypotheekverklaring afgegeven. Nu is het zo dat bij een ander project van deze geldnemer exact dezelfde negatieve hypotheekverklaring op die lening ook afgegeven is. En in overeenkomst daar staat:

SPOILER
Mijns inziens is er daar getekend dat je niet nogmaals een negatieve hypotheekverklaring als onderpand kan afgeven in een andere lening. Daarmee bezwaar je lijkt mij de huidige overeenkomst.

SPOILER
Dus reactie is eigenlijk je kan zoveel negatieve hypotheek verklaringen afgeven als je maar wil.

Ik vind het zelf voldoende duidelijk, ik zou ook niet weten hoe het anders geformuleerd zou moeten worden. Het is ook echt niet meer dan een verklaring dat onder de eerste hypotheek niet zal worden bijgeleend en geen extra hypotheek zal worden afgesloten, en dat kun je heel vaak verklaren idd. De waarde van de zekerheid is een heel ander verhaal, en hangt vooral af van de totale schuldenpositie in privé als het misgaat.

Wat ik onvoldoende duidelijk vind is het tweede pandrecht op de voorraad. Daar had tenminste bij mogen staan welke hoogte de vordering met het eerste pandrecht dan heeft, anders weet je helemaal niks. Maar ook aan deze zekerheid zou ik geen significante waarde hechten.
pi_216565581
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 19:00 schreef quepos het volgende:
Wat denken we van deze bij Collin? De zekerheden lijken me goed met de 2e hypotheek.

Ik doe niet mee omdat ik niets heb met het bedrijfsmodel. Ik beslis nooit alleen op basis van de zekerheden.
De casus van de tuinman ziet er wat lastig uit en de zekerheid is ook wat minimaal maar ik geloof er wel in, meer dan in bovenstaand project.
pi_216565604
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 19:00 schreef quepos het volgende:

Het is jammer dat ze hun website nog niet op orde hebben. Er staan op verschillende plaatsen verkeerde teksten, prijzen ontbreken (ook als je geregistreerd hebt en ingelogd bent) en het staat vol met verwijzingen naar "Natural Tasty" uit Nijmegen, die soortgelijke producten verkopen. Ik sla deze voorlopig maar over denk ik.
pi_216566074
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 15:51 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Op de site van Oud Veenendaal komt die naam wel vaker voor in het bedrijvenregister, van meerdere sigarenfabrieken, tot textielgroothandel, brandstoffenhandelaar, Scheeptjeswol, kledingzaken en inderdaad de makelaar. Het zal ook nu nog een naam zijn die vaker voorkomt daar.
https://oudveenendaal.nl/(...)ter_1996_-2005-1.pdf
Inderdaad van Schuppen is een heel bekende naam in Veenendaal.

Ik ben vanmiddag even langs het huis gefietst van Mincke van Schuppen. Prima plaats voor een bedrijf. Ruime parkeerplaats maar die zullen ze ook wel nodig hebben met die doodlopende weg.

Ik heb mijn ruime inleg nog wat verhoogt.
pi_216566357
quote:
7s.gif Op woensdag 5 februari 2025 22:18 schreef Collin63 het volgende:

[..]
Inderdaad van Schuppen is een heel bekende naam in Veenendaal.

Ik ben vanmiddag even langs het huis gefietst van Mincke van Schuppen. Prima plaats voor een bedrijf. Ruime parkeerplaats maar die zullen ze ook wel nodig hebben met die doodlopende weg.

Ik heb mijn ruime inleg nog wat verhoogt.
Een uitvaartcentrum aan een doodlopende weg is sowieso niet verkeerd.
gr gr
pi_216567966
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 19:03 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Het zal juridisch in orde zijn maar het is niet netjes. Veel crowdfunders nemen toch de enigszins met een negatieve hypotheekverklaring beschermde overwaarde als zachte zekerheid mee bij hun beslissing te investeren. Nu moet de overwaarde bij een default gedeeld worden met de deelnemers uit de tweede lening, waar (neem ik aan) bij de eerste lening geen sprake van was. Dat is een uitholling van de zekerheden van de eerste lening.

Zekerheidswaardering zoiets:
Overwaarde: 1 pluspunt
Negatieve hypotheekverklaring: 2 pluspunten
Tweede hypotheek: 50 pluspunten
Eerste hypotheek: 100 pluspunten
Zo mee eens ... ik ben na de discussies hier ook steeds minder waarde gaan hechten aan deze zekerheid.
Door deze zekerheid nogmaals op lening 2 toe te passen geef je als GvE eigenlijk zelf ook aan hoe ontzettend weinig waarde je eraan kunt hechten. Het zal juridisch allemaal best in orde zijn, maar ik vind het een 'no go'.

[ Bericht 1% gewijzigd door polquito1971 op 06-02-2025 09:09:18 ]
pi_216569002
(Karper)vissen naar rendement en financiering.

Linkje

SPOILER
pi_216569205
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 10:17 schreef Jaco078 het volgende:

Linkje

SPOILER
Wel een winstgevende toko, maar daar is de aankoopprijs ook naar.
Prognose 2025
Omzet
475.000
Brutowinst
405.000
Kosten
246.000
Belasting
30.000
Nettowinst
129.000

Wat ik mis is de cijfers van 2024 en 2023 van de vorige eigenaar. Op het eerste gezicht is het grootste risico dat de Karper visserij de komende 5 jaar verboden wordt i.v.m. milieu redenen.
Zien jullie nog andere beren op de weg?
pi_216570269
quote:
Beste allemaal,

SPOILER

SPOILER

SPOILER

Het heeft nagenoeg geen waarde. Het feit dat er niet extra geleend mag worden, betekent niet dat je enig voorrangsrecht op de opbrengsten van het huis. De fiscus gaat dus altijd voor. Je valt gewoon onder de gewone schuldeisers en hebt geen extra rechten. Dit is wellicht iets anders als dit in combinatie met een tweede hypotheek is, dan kun je zeggen dat je extra zekerheid hebt dat de eerste hypotheek niet weer teruggaat naar oorspronkelijke maximale inschrijving. Net als borgstelling klinkt dit vaak lekker, maar heeft het weinig waarde.
pi_216570624
quote:

Linkje

SPOILER
ik vis niet in troebel water
pi_216570658
quote:
Beste allemaal,

SPOILER

SPOILER

SPOILER

Een algemene opmerking over GvE: ik heb zeer slechte ervaringen aldaar met het uitwinnen van zekerheden i g v defaults en daarom investeer ik daar helemaal niet meer
pi_216570932
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
High tariffs inevitably lead to trade wars... Markets shrink & collapse; businesses & industries shut down; and millions of people lose their jobs.
~Ronald Reagan
pi_216571317
Rijschool ccf
quote:
Ondertussen hebben wij herhaaldelijk met de ondernemer gesproken. Vanwege een te snelle groei (van een paar medewerkers tot 11 medewerkers) is de ondernemer de controle over het bedrijf verloren met een verlieslatende exploitatie en liquiditeitsproblemen tot gevolg. Daarom heeft de ondernemer besloten de rijschool te verkopen waarbij ondertussen een intentieovereenkomst is gesloten. Als de verkoop doorgaat verwachten wij dat in maart de volledige lening (inclusief (achterstallige) rente) wordt voldaan. De ondernemer realiseert zich dat een succesvolle verkoop van zijn bedrijf cruciaal is om te voorkomen dat een (gedwongen) verkoop van zijn privé woonhuis noodzakelijk is. In deze fase ondersteunen wij de ondernemer wat betreft zijn verkoopstrategie maar gelijktijdig treffen wij ook voorbereidingen om door te kunnen pakken indien blijkt dat de verkoop niet doorgaat.
pi_216571399
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 13:46 schreef KrekelJapie het volgende:
Rijschool ccf
[..]

Goed dat de lening al voor 2/3 is afgelost want ik kan me niet voorstellen dat een verlieslatend bedrijf de hoofdprijs zal opbrengen.

Onderhandse verkoop van de woning zal sowieso ruim voldoende opleveren. Het is nog maar een kleine lening.
Pecunia non olet
pi_216571474
Van onze vrienden Thil**lart Holding verwacht ik ook wel een keer een update.
En niet te vergeten Toll***enst**eghe en Sed**iqi.
Onze vriend De Slagert laat het ook al weer een tijdje afweten met zijn regeling.
Pecunia non olet
pi_216571594
Prelink van Wim en Bram
quote:
Graag informeren we u als een van de eersten over een nieuwe investeringsmogelijkheid van dhr. Vukadin van V2C, waarmee u reeds bekend bent. Dit is inmiddels het negende project van deze onderneming via Geldvoorelkaar.nl.

V2C blijft groeien en investeert opnieuw in de uitbreiding van zijn activiteiten. Met een solide bedrijfsmodel en een bewezen staat van dienst biedt deze nieuwe financiering een aantrekkelijke kans voor investeerders.

Waarom investeren in V2C?
Bedrag: ¤ 100.000
Rente: 8,5% per jaar
Looptijd: 60 maanden

Bent u geïnteresseerd in deze kans? Klik op deze link voor meer informatie en om direct deel te nemen: https://e.geldvoorelkaar.(...)hxLzuWBtPiub5_ViKbxM
Met vriendelijke groet,

Wim en Bram

[ Bericht 2% gewijzigd door KrekelJapie op 06-02-2025 14:16:36 ]
pi_216573478
quote:

Linkje

SPOILER
Collin en hengelsport is geen gelukkige combinatie gebleken.

SPOILER
pi_216573845
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 16:44 schreef paardendokter het volgende:

[..]

SPOILER
Ja dat is toen allemaal heel raar gegaan. Minimaal risico dat project. Precies 1 jaar betaald en een jaar later hebben we nog een klein bedrag ontvangen en dat was het. Alles bij elkaar van begin tot eind heeft het 2 jaar geduurd.
pi_216574033
Mijn vreemdst verlopen project bij CCF is sinds een paar weken failliet. Dit project is van maart 2019 en zou in 48 maanden lineair afbetalen. Debiteur is een B.V.

Nu per februari 2025 heeft dit project nog maar 1! termijn afgelost en de rest van de maanden enkel rente betaald.

Vanuit de curator is er nu een bedrag ontvangen. Ook hebben we een hypotheek op het huis van de ondernemer. Ondernemer wil proberen daar te blijven wonen door elders geld te lenen.

[ Bericht 1% gewijzigd door KrekelJapie op 07-02-2025 04:31:11 ]
pi_216574050
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 17:38 schreef KrekelJapie het volgende:
Mijn vreemdst verlopen project bij CCF is failliet. Dit project is van maart 2019 en zou in 48 maanden lineair afbetalen.

Nu per februari heeft dit project nog maar 1! termijn afgelost en de rest van de maanden enkel rente betaald.

Vanuit de curator is er nu een bedrag ontvangen. Ook we een hypotheek op het huis van de ondernemer. Ondernemer wil proberen daar te blijven wonen door elders geld te lenen.
misschien ben ik nu debiel, maar als de boel failliet is (eenmanszaak?) hoe kan die ondernemer dan nog wel geld lenen om het huis opnieuw te financieeren en tegelijkertijd geen geld lenen om de boel niet om te laten vallen?
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_216574756
Ik zie in mijn Collin wallet nu een correctie terugbetaling van de januari termijn van een VVE. Ik miste al een paar dagen de februari termijn. Er zijn tot nu toe 16 van de 96 termijnen betaald. Nog geen mail van Collin.
pi_216574844
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2025 11:08 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Ik neem aan dat het het trieste probleemproject Kuipers Abbas van CCF binnenkort afgelost gaat worden, gezien de status verkocht per 15-01-25 op funda.
Staat in de wallet nu.
pi_216575262
Update van de Echte Bakker (NLI):

SPOILER
Waarom zou men 5000,- van de hoofdsom pas uitbetalen bij het sluiten van het dossier?

Ik ben overigens tevreden met de afloop voor mij als investeerder, dankzij de hypothecaire zekerheden. Het heeft allemaal lang geduurd met vele betalingsregelingen en deadlines die niet nagekomen werden. De ondernemer heeft op een koppige manier lang doorgezet en geloofd in (of gehoopt op) een oplossing maar is uiteindelijk toch failliet gegaan.
Het bedrijf heeft inmiddels een doorstart gemaakt, de winkel is verkocht maar wordt teruggehuurd en de bakkerij is gekocht door familie. Nu maar hopen dat het bedrijf in rustiger vaarwater komt.
pi_216575679
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 16:44 schreef paardendokter het volgende:

[..]

SPOILER
Als ik de karpervissers bij een plas hier in de buurt zie staan, in legergroene kleding, met een legergroene tent en legergroene klapstoel en veldbed, piepende hengels en radiografisch bestuurde voerbootjes en genoeg andere spullen dat het met een aanhangwagen achter de auto aangevoerd moet worden, dan krijg ik toch het idee dat een karpervisser wat anders is dan de gemiddelde sportvisser die eens een keer een hengeltje uitgooit in het kanaal.

Waar ik bang voor ben is dat de ondernemers vooral bezig zullen zijn met het verzamelen van mooie spulletjes voor hun hobby en veel minder met geld verdienen.

Opvallend als je de website of facebookpagina bezoekt is dat het bedrijf vooral lijkt te bestaan vanwege de oprichter die schijnbaar een expert op het gebied van karpervissen is. In de pitch wordt deze persoon verder niet genoemd, dus ook niet of deze op één of andere manier aan het bedrijf verbonden blijft.
pi_216576653
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 19:45 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Als ik de karpervissers bij een plas hier in de buurt zie staan, in legergroene kleding, met een legergroene tent en legergroene klapstoel en veldbed, piepende hengels en radiografisch bestuurde voerbootjes en genoeg andere spullen dat het met een aanhangwagen achter de auto aangevoerd moet worden, dan krijg ik toch het idee dat een karpervisser wat anders is dan de gemiddelde sportvisser die eens een keer een hengeltje uitgooit in het kanaal.

Waar ik bang voor ben is dat de ondernemers vooral bezig zullen zijn met het verzamelen van mooie spulletjes voor hun hobby en veel minder met geld verdienen.

Opvallend als je de website of facebookpagina bezoekt is dat het bedrijf vooral lijkt te bestaan vanwege de oprichter die schijnbaar een expert op het gebied van karpervissen is. In de pitch wordt deze persoon verder niet genoemd, dus ook niet of deze op één of andere manier aan het bedrijf verbonden blijft.
Er zijn diverse voorbeelden van crowdfundprojecten waarbij het overgenomen bedrijf in rap tempo naar de filistijnen ging. Vooral als er personeel loopt is er groot risico. Mensen worden niet graag als een koe op de markt verkocht en zeker niet als de nieuwe eigenaar denkt alles beter te weten. We zullen zien (maar zonder mij).
Pecunia non olet
pi_216577162
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 13:57 schreef obligataire het volgende:
Van onze vrienden Thil**lart Holding verwacht ik ook wel een keer een update.
En niet te vergeten Toll***enst**eghe en Sed**iqi.
Onze vriend De Slagert laat het ook al weer een tijdje afweten met zijn regeling.
In elk geval een update (niet al te rooskleurig) van H*z**rdij
SPOILER
Voor de familie hoop ik dat dit doorgaat zodat ze eindelijk een punt achter het trieste verloop kunnen zetten.
pi_216578834
Is het niet raar dat het al ruim twee weken oorverdovend stil is bij GVE over de 'mogelijke' afwikkeling van Asi*dam (project 14353)?

Wat vinden jullie ervan dat de incassokosten van een platform een black box zijn waar totaal geen enkele transparantie over wordt gegeven? In het geval dat de investeerder het totaalbedrag (inleg plus rente) retour heeft gekregen, hoeft dat wat mij betreft niet per se inzichtelijk te worden gemaakt. Maar als een investeerder een gedupeerde wordt, zou ik deze onduidelijke geldstromen wel willen kennen. Wie zegt bijvoorbeeld dat Asi*dam inmiddels alles en mogelijk meer heeft terugbetaald en dat het afgeboekte bedrag 'incassokosten' zijn? Hoeveel profiteert GVE? Is het incassobureau de lachende derde?

Ook bij het project M*lti Care No*zezz (project 14569) is bijvoorbeeld een kleine 65K 'verdwenen' zonder dat GVE uit de doeken doet waar dat geld naartoe is gegaan.

Mijn stelling:
Het niet inzichtelijk maken van de incassokosten en de specificatie ervan creëert het gevoel dat er creatief kan worden geboekhouden, met zelfs mogelijke verduistering van gelden van investeerders.
pi_216579025
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 23:21 schreef mike79_n het volgende:
Is het niet raar dat het al ruim twee weken oorverdovend stil is bij GVE over de 'mogelijke' afwikkeling van Asi*dam (project 14353)?

Wat vinden jullie ervan dat de incassokosten van een platform een black box zijn waar totaal geen enkele transparantie over wordt gegeven? In het geval dat de investeerder het totaalbedrag (inleg plus rente) retour heeft gekregen, hoeft dat wat mij betreft niet per se inzichtelijk te worden gemaakt. Maar als een investeerder een gedupeerde wordt, zou ik deze onduidelijke geldstromen wel willen kennen. Wie zegt bijvoorbeeld dat Asi*dam inmiddels alles en mogelijk meer heeft terugbetaald en dat het afgeboekte bedrag 'incassokosten' zijn? Hoeveel profiteert GVE? Is het incassobureau de lachende derde?

Ook bij het project M*lti Care No*zezz (project 14569) is bijvoorbeeld een kleine 65K 'verdwenen' zonder dat GVE uit de doeken doet waar dat geld naartoe is gegaan.

Mijn stelling:
Het niet inzichtelijk maken van de incassokosten en de specificatie ervan creëert het gevoel dat er creatief kan worden geboekhouden, met zelfs mogelijke verduistering van gelden van investeerders.
Dat geld is uiteraard niet verduisterd door GvE en ook de aantijging dat dat platform winst maakt op een incassotraject is vergezocht.
Een lening nemer die in gebreke is moet de incassokosten bovenop de verschuldigde aflossing+rente betalen, dus in jouw geval waarin niet alles terug is betaald viel er minder te halen bij de lening nemer. Elk platform is er open over dat eerst gemaakte kosten worden verrekend voordat er uitgekeerd word aan investeerders, dus ook daar gebeurd niks onoorbaar.
pi_216579137
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 23:48 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Dat geld is uiteraard niet verduisterd door GvE en ook de aantijging dat dat platform winst maakt op een incassotraject is vergezocht.
Een lening nemer die in gebreke is moet de incassokosten bovenop de verschuldigde aflossing+rente betalen, dus in jouw geval waarin niet alles terug is betaald viel er minder te halen bij de lening nemer. Elk platform is er open over dat eerst gemaakte kosten worden verrekend voordat er uitgekeerd word aan investeerders, dus ook daar gebeurd niks onoorbaar.
Ik beweer ook niet dat GVE aan het verduisteren is, ik beweer dat het een gevoel daarvan kan geven omdat er geen enkele openheid over deze geldstromen is. Ook beweer ik niet dat GVE winst zou maken op incassokosten, ik vraag me of zij profiteren. Dat een incassobureau winst maakt, lijkt mij niet ter discussie te staan.

Je hebt helemaal gelijk in je beschrijving hoe een incassotraject werkt, daar ben ik het helemaal mee eens, maar het gaat erom dat niet inzichtelijk gemaakt wordt hoeveel de kosten bedragen en welke werkzaamheden gedaan zijn.

Zo kan het gebeuren dat een lening van 10.000 na de helft te hebben afgelost in gebreke blijft. Het incassobureau wordt ingeschakeld en die weten na het doen van drie belletjes en een paar brieven het restant van 5.000 te incasseren. Vervolgens stuurt het incassobureau een rekening van 6.000 euro, waarbij er voor de investeerders geen verdere aflossing overblijft. Mijn stelling is dat ik dan graag het bedrag van 6.000 euro wil weten én wat de activiteiten zijn geweest van het incassobureau. Want in het, uiteraard wat aangezet beschreven voorbeeld, zou ik hier dus mijn vraagtekens bij stellen.

Ik beweer dus, zolang een platform niet open is over de incassokosten bij de afronding van een niet succesvol traject, de investeerder maar moet hopen en vertrouwen op de eerlijkheid van een platform terwijl dit als er niks te verbergen is, transparant gemaakt zou moeten kunnen worden. Dat een platform daar dus niet transparant over is, kan het gevoel geven dat er wat te verbergen is.
pi_216579459
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 21:23 schreef lykkefund het volgende:

[..]
In elk geval een update (niet al te rooskleurig) van H*z**rdij
SPOILER
Voor de familie hoop ik dat dit doorgaat zodat ze eindelijk een punt achter het trieste verloop kunnen zetten.
Als je ziet hoeveel huis en grond je krijgt vind ik 8ton niet te veel geld. Zal puur locatie ( middle nowhere) zijn dat er zo weinig belangstelling is.
pi_216580429
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 04:34 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Als je ziet hoeveel huis en grond je krijgt vind ik 8ton niet te veel geld. Zal puur locatie ( middle nowhere) zijn dat er zo weinig belangstelling is.
De onzekerheid over kosten asbestverwijdering speelt natuurlijk ook een grote rol bij het doorpakken van potentiële kopers.
pi_216580813
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 23:48 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Elk platform is er open over dat eerst gemaakte kosten worden verrekend voordat er uitgekeerd word aan investeerders, dus ook daar gebeurd niks onoorbaar.
Als een platform het dan zo open en met alle beste bedoelingen doet, laat ze dan ook open zijn over de exacte geldstromen en laat bij een recovery gewoon laten zien waar elke door geldnemer betaalde euro heen gaat. Dat een platform eerst haar eigen (en externe) kosten betaalt wil zien is mij helder en staat in (alle?) algemene voorwaarden, maar wat en hoe hoog die zijn is vrij invulbaar. Ik heb meermaals om een specificatie gevraagd bij een eindafrekening maar krijg dan steeds van elk platformen gewoon de reactie dat ik daar geen recht op heb en dat ze die info ook niet gaan cq. verplicht zijn te verstrekken.

Laten we het gewoon concreet houden: heeft iemand als eens een complete transparante afrekening (alle inkomsten, alle uitgaven) van een platform gekregen bij een recovery? Bijvoorbeeld vergelijkbaar met wat een curator moet doen bij een faillisementsafwikkeling? Ik bedenk me dat mcf die verantwoording uiteindelijk wel redelijk heeft gedeeld bij de recovery-projecten waar ik mee te maken had :)
pi_216581115
Helemaal eens met Mike en tnhb, bij de professionalisering van crowdfunding hoort ook een deugdelijke en inzichtelijke defaultafwikkeling, als standaardonderdeel van deze business. Nu is het voor de investeerders een black box. Ik vermoed dat daar bij de grotere cf-sites / incasseerders inmiddels behoorlijk grote bedragen in omgaan. Dat zou geen apart verdienmodel mogen worden. Zonder enige verantwoording gaat dat vroeg of laat fout.

Het gaat uiteindelijk ook om het geld van de investeerders. Een GvE-voorbeeldje: een kleine lineaire lening van 50K is na betaling van 60% termijnen in 2016 in default geraakt. Sinds 2018 is er een betalingsregeling met deze lener van 200 euro per 4 weken, die naar ik vermoed nog steeds loopt. Maar tot op heden is er nog nooit een termijn terugbetaald. Er zouden meerdere defaults zijn, ik weet niet welke. Jaarlijks vraag ik om inzicht in de situatie en word ik afgescheept met:

'Hartelijk dank voor uw mail. Ik heb uw vraag doorgezet naar de betreffende afdeling. Zij nemen hem op korte termijn in behandeling.'

Vervolgens verneem ik dan niets meer ...

Ik vind dit uitermate onprofessioneel. Ik denk dat er zicht moet komen op de groeiende 'marktomvang' van de defaultafwikkeling. Wellicht is er een rol voor de AFM, zodat hier enige regels aan worden gesteld. Naar mijn mening dient er ten minste verantwoording te worden afgelegd over de ontvangen en bestede gelden, die niet naar de investeerders zijn gegaan.
pi_216581253
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 11:14 schreef ZeKraut het volgende:
.... bij de professionalisering van crowdfunding hoort ook een deugdelijke en inzichtelijke defaultafwikkeling, als standaardonderdeel van deze business.....
Het wordt ook tijd dat de cf-industrie zichzelf jaarlijks laat auditen door een onafhankelijk instituut. Denk daarbij aan controle van de financiële stromen, AO-IC, eigenlijk het hele compliance verhaal, Zolang dat ontbreekt vind ik de platforms nog steeds niet toekomstbestendig.
pi_216581336
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 18:41 schreef Soulfreak het volgende:
Ik zie in mijn Collin wallet nu een correctie terugbetaling van de januari termijn van een VVE. Ik miste al een paar dagen de februari termijn. Er zijn tot nu toe 16 van de 96 termijnen betaald. Nog geen mail van Collin.
Mail vanmorgen ontvangen.
SPOILER
pi_216581488
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 11:44 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Mail vanmorgen ontvangen.
SPOILER
Ben echt benieuwd hoe dit loopt met al die afzonderijke eigenaars. Ik ben zelf nooit in een VVE project gestapt.
pi_216581736
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 11:59 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Ben echt benieuwd hoe dit loopt met al die afzonderijke eigenaars. Ik ben zelf nooit in een VVE project gestapt.
Zelf ben ik ook erg benieuwd hoe dit gaat lopen. Zelf zit ik wel in meerdere VVE projecten en dit is voor mij de eerste met een achterstand.
pi_216581761
quote:
Ik wil hier wel aan mee doen als er een linkje is.
pi_216581787
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 11:59 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
We gaan het zien.
Ik zit nog in 1 andere VVE en die betaalt al 41 maanden netjes op tijd.
pi_216581867
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 10:31 schreef tnhb het volgende:
Laten we het gewoon concreet houden: heeft iemand als eens een complete transparante afrekening (alle inkomsten, alle uitgaven) van een platform gekregen bij een recovery?
Gekregen als zijnde ontvangen in mijn mailbox niet maar ik heb inderdaad wel een paar keer een volledig inzicht gehad in een project. Van de start van het project naar de genomen stappen en overwegingen bij een default en de gemaakte externe kosten.
Na overleg met de directie van het platform netjes een afspraak gemaakt op kantoor en is het volledige dossier op tafel gekomen en toegelicht door de medewerker die het dossier behandelde.

Overigens deel ik de mening dat het veel transparanter zou zijn als een platform, zeker als er geen volledige aflossing/terugbetaling kan plaatsvinden, een globaal overzicht verstrekt van de gemaakte (externe) kosten/baten.
pi_216582107
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 12:40 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Gekregen als zijnde ontvangen in mijn mailbox niet maar ik heb inderdaad wel een paar keer een volledig inzicht gehad in een project. Van de start van het project naar de genomen stappen en overwegingen bij een default en de gemaakte externe kosten.
Na overleg met de directie van het platform netjes een afspraak gemaakt op kantoor en is het volledige dossier op tafel gekomen en toegelicht door de medewerker die het dossier behandelde.

Overigens deel ik de mening dat het veel transparanter zou zijn als een platform, zeker als er geen volledige aflossing/terugbetaling kan plaatsvinden, een globaal overzicht verstrekt van de gemaakte (externe) kosten/baten.
Dat is netjes, ik ben in de gevallen dat ik er (ook na doorvragen bij twee platformen) naar vroeg botweg afgeserveerd met de opmerking dat ze niet verplicht waren daar inzage in te geven en dus ook niet aan begonnen. Mijn hoop was destijds gevestigd op de europeese regelgeving omdat het daarin o.a. over geld(stromen) zou gaan, maar helaas is het daarin niet geregeld.
pi_216582306
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 12:24 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Zelf ben ik ook erg benieuwd hoe dit gaat lopen. Zelf zit ik wel in meerdere VVE projecten en dit is voor mij de eerste met een achterstand.
Denk dat de kosten van het groot onderhoud fors zijn tegengevallen. Maar dat hadden ze dan met Collin moeten afstemmen zodat er bijvoorbeeld iets aan het betaalschema geknutseld had kunnen worden.
Pecunia non olet
pi_216582682
Even terugkomend op het vermeende gebrek aan transparantie van GvE: ook ik ben voorstander van een ruime
mate van transparantie van platformen omtrent hun kosten. Mijn reactie was alleen een reactie op een user die
insinueerde dat GvE creatief zou boekhouden en/of winst zou maken op gemaakte uitwinningskosten. Dat sprak ik tegen en daar ging mijn reactie over.

Welke kosten verantwoord zijn voor platformen om lening nemers die in gebreke blijven alsnog tot betalen te dwingen is een hele discussie op zich.

Het genoemde voorbeeld van een heel klein project met ongetwijfeld bijbehorende lage zekerheid die nu al lang een betalingsregeling heeft, maar waar de kosten hoger zijn dan de betalingen, is heel vervelend. Het is altijd een risico dat gemaakte kosten een deel van jouw rente of aflossing opslokken. Zeker bij kleine projecten met een lage waarde aan zekerheden. Meer transparantie had hier overigens niets aan veranderd.

Persoonlijk denk ik dat de meeste platformen, waaronder GvE, eerder te laat en te laks zijn met maatregelen.
Er zal onder ons investeerders vermoedelijk meer frustratie zijn over projecten waar ondernemers met schulden makkelijk wegkomen omdat er te weinig of te laat maatregelen worden genomen dan frustraties bij het tegenovergestelde.
pi_216582688
Veel grote investeerders bij WvjG.

Uit hun nieuwsbrief waarin terug geblikt wordt op januari: In totaal is er ¤ 𝟲.𝟮𝟬𝟱.𝟲𝟴𝟱,- gefinancierd afgelopen maand. .... 𝟰𝟳𝟮 investeerders hebben een investering geplaatst met een gemiddeld investeringsbedrag van ¤ 𝟭𝟯.𝟭𝟱𝟬,- en met een bruto rendement van 𝟴.𝟱%
pi_216582800
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 13:59 schreef Aster1X het volgende:
Veel grote investeerders bij WvjG.

Uit hun nieuwsbrief waarin terug geblikt wordt op januari: In totaal is er ¤ 𝟲.𝟮𝟬𝟱.𝟲𝟴𝟱,- gefinancierd afgelopen maand. .... 𝟰𝟳𝟮 investeerders hebben een investering geplaatst met een gemiddeld investeringsbedrag van ¤ 𝟭𝟯.𝟭𝟱𝟬,- en met een bruto rendement van 𝟴.𝟱%
Wat heb je aan een bruto rendement O-)
pi_216582807
Restaurantje dat op 11 december 2025 opgericht wordt.

https://www.collincrowdfund.nl/strandpaviljoen-bremerbaai/
pi_216582921
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 14:09 schreef Jaco078 het volgende:

Wel een interessante obv zekerheden. Linkje is welkom
pi_216583379
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 14:08 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Wat heb je aan een bruto rendement O-)
Zonder bruto rendement geen netto rendement 8-)
pi_216583427
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 14:09 schreef Jaco078 het volgende:

Het is een foutje het is opgericht op 11 december 2015. Het bestaat dus al negen jaar.
pi_216583579
@voetbalmanager2
Het ontbreken van transparantie leidt ertoe dat ik juist niet kan beoordelen of er al dan niet verdiend wordt aan defaulttrajecten. Ik zie in het genoemde voorbeeldje alleen dat waarschijnlijk zo'n 20K aan terugbetalingen zijn gedaan, en dit nog niet genoeg zou zijn voor een kleine maandbetaling naar geldverstrekkers.
Ik heb bij GvE andere defaultprojecten waarop weinig actie lijkt te zijn ondernomen. Maar ook daar is amper inzicht in afweging, kosten of opbrengsten richting afschrijving.
Het werkt voor de beeldvorming hierover vervolgens niet mee als deze partij expliciete verzoeken om informatie blijft negeren.
pi_216583695
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 15:29 schreef ZeKraut het volgende:
@:voetbalmanager2
Het ontbreken van transparantie leidt ertoe dat ik juist niet kan beoordelen of er al dan niet verdiend wordt aan defaulttrajecten. Ik zie in het genoemde voorbeeldje alleen dat waarschijnlijk zo'n 20K aan terugbetalingen zijn gedaan, en dit nog niet genoeg zou zijn voor een kleine maandbetaling naar geldverstrekkers.
Ik heb bij GvE andere defaultprojecten waarop weinig actie lijkt te zijn ondernomen. Maar ook daar is amper inzicht in afweging, kosten of opbrengsten richting afschrijving.
Het werkt voor de beeldvorming hierover vervolgens niet mee als deze partij expliciete verzoeken om informatie blijft negeren.
Blijven vragen of betalingsregeling nog wordt nagekomen en wanneer je een (eerste) termijn zou kunnen verwachten. Ook als ze het "doorgezet hebben naar de betreffende afdeling" een reminder sturen dat je nog niets hebt gehoord. Ik doe zo'n reminder meestal wekelijks, een week lijkt me genoeg tijd om de huidige status te melden. Na een paar keer krijg ik dan meestal wel een inhoudelijk reactie of wordt er "plotseling" één of meedere termijnen overgemaakt.
pi_216583715
Dat de communicatie van GvE niet geweldig is, dat is hier wel bekend.
pi_216584090
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 15:29 schreef ZeKraut het volgende:
@:voetbalmanager2
Idem, zoals al eerder gepost investeer ik er daarom niet meer
pi_216584096
Twee ijsjes via Collin met 2x een 1e hypotheek:

IJs bij Leijds
¤ 360.000 | 7,0 % rente | 60 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/ijs-bij-leijds/
pi_216584768
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 16:14 schreef Horsemen het volgende:

IJs bij Leijds

Dan hou je daar 3,5% netto van over.

Met de vrolijke plannen van ons rechtse kabinet, die ons wil belasten met een fictief rendement van ongeveer 7,8% over 2026.

Projecten van 7% zijn daarom niet meer interessant voor de particulier die in box 3 valt.
pi_216584930
quote:

IJs bij Leijds

Moet je de ijsjes nog wel van het eigen rendement kopen. Was een mooie geweest voor een incentive. Rendementverdubbelaar.
pi_216586203
quote:
6 feb 2025Meerdere betalingstransacties
Beste beleggers,

Vandaag heeft u de maandelijkse doorbetaling ontvangen. Vanwege een technische hiccup, zijn de betalingen in uw projecten niet verwerkt tot 1 transacties, zoals u van ons gewend bent. Per project ziet u op uw rekening een losse transactie.

Dit heeft betrekking op projecten die via de derdengeldenrekening van Kapitaal op Maat lopen. Het gaat dus niet om de projecten die via betaaldienstverlener GoCredible lopen.

Onze excuses voor dit ongemak. Ter compensatie betaalt u deze maand geen transactiefee.

Als u vragen heeft, neem dan gerust even contact met ons op.

Met vriendelijke groet,
Team KOM
Ik heb gisteren en vandaag helemaal niets ontvangen. Hebben jullie dit probleem ook bij oude derdengeld projecten? Ik heb nog 1 actieve lopen.

N.B. Wie gebruikt de afkorting KOM het langst. Dit forum of Kapitaal op Maat zelf? Ik denk zelf dit forum.

[ Bericht 6% gewijzigd door KrekelJapie op 07-02-2025 19:52:56 ]
pi_216586284
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 13:59 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Mijn reactie was alleen een reactie op een user die
insinueerde dat GvE creatief zou boekhouden en/of winst zou maken op gemaakte uitwinningskosten. Dat sprak ik tegen en daar ging mijn reactie over.
Dat insinueerde ik geenszins; dat heb jij zélf eruit opgemaakt. Wat ik beweer, is dat als een platform niet vertelt hoe een gestrand project financieel is afgewikkeld, er de schijn van creatieve boekhouding kan ontstaan. Ik zeg dus niet dat GVE creatief boekhoudt of 'winst' zou maken op incassotrajecten. Ik beweer overigens wel dat jij niet kunt vaststellen dat ze dat niet doen.
pi_216586968
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 19:49 schreef mike79_n het volgende:

[..]
Dat insinueerde ik geenszins; dat heb jij zélf eruit opgemaakt. Wat ik beweer, is dat als een platform niet vertelt hoe een gestrand project financieel is afgewikkeld, er de schijn van creatieve boekhouding kan ontstaan. Ik zeg dus niet dat GVE creatief boekhoudt of 'winst' zou maken op incassotrajecten. Ik beweer overigens wel dat jij niet kunt vaststellen dat ze dat niet doen.
Maar stel nu dat er een gedetailleerde opstelling gemaakt zou worden van ontvangen bedragen minus betaalde juridische c.q. incassokosten aan derden, resulterend in een over te maken bedrag aan de investeerders.
Zou je daar dan wel wel tevreden mee zijn, of zou je dan facturen willen zien, want een opstelling maken is natuurlijk easy, papier is geduldig.
En als ze die facturen wel zouden tonen op aanvraag, moet daar dan nog een accountantsverklaring bij?
Ik bedoel maar, wanneer houdt het een keer op het wantrouwen.
Pecunia non olet
pi_216587256
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:31 schreef obligataire het volgende:

[..]
Maar stel nu dat er een gedetailleerde opstelling gemaakt zou worden van ontvangen bedragen minus betaalde juridische c.q. incassokosten aan derden, resulterend in een over te maken bedrag aan de investeerders.
Zou je daar dan wel wel tevreden mee zijn, of zou je dan facturen willen zien, want een opstelling maken is natuurlijk easy, papier is geduldig.
En als ze die facturen wel zouden tonen op aanvraag, moet daar dan nog een accountantsverklaring bij?
Ik bedoel maar, wanneer houdt het een keer op het wantrouwen.
Ik vind dat er veel licht zit tussen helemaal niks, zoals dat nu het geval is, en de door een onafhankelijke account goedgekeurde opstelling. Een logische en eenvoudige opstelling zou kunnen zijn:

Het uitgeleende bedrag minus de ontvangen reguliere betalingen. Met dat saldo start het incassotraject. Als het incassotraject wordt afgerond, dan deel je als platform mee wat de bruto opbrengst is van het incassotraject en wat de kosten hiervan zijn. Daarnaast verstrek je een specificatie waaruit de incassokosten hebben bestaan.

Dit mag toch niet heel gek klinken? Ik garandeer dat de meeste mensen die een incasso-opdracht geven, dit wil weten. GVE wil dit in ieder geval en weet dat ook. Echter worden deze gegevens onthouden aan de investeerders. En blijkbaar, als ik de reacties hier lees, doet GVE ook erg haar best om opbrengsten uit incassotrajecten in een black box te houden.
pi_216587284
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:50 schreef mike79_n het volgende:

[..]
Ik vind dat er veel licht zit tussen helemaal niks, zoals dat nu het geval is, en de door een onafhankelijke account goedgekeurde opstelling. Een logische en eenvoudige opstelling zou kunnen zijn:

Het uitgeleende bedrag minus de ontvangen reguliere betalingen. Met dat saldo start het incassotraject. Als het incassotraject wordt afgerond, dan deel je als platform mee wat de bruto opbrengst is van het incassotraject en wat de kosten hiervan zijn. Daarnaast verstrek je een specificatie waaruit de incassokosten hebben bestaan.

Dit mag toch niet heel gek klinken? Ik garandeer dat de meeste mensen die een incasso-opdracht geven, dit wil weten. GVE wil dit in ieder geval en weet dat ook. Echter worden deze gegevens onthouden aan de investeerders. En blijkbaar, als ik de reacties hier lees, doet GVE ook erg haar best om opbrengsten uit incassotrajecten in een black box te houden.
Je geeft niet echt een antwoord vind ik. Zo'n gedetailleerde opstelling verstrekken moet niet al te lastig zijn. Maar vroeg of laat begint er dan toch weer iemand te miepen dat de calculatie gemanipuleerd kan zijn (lees: uit de duim gezogen). En dan begint deze discussie weer opnieuw.
Pecunia non olet
pi_216587403
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 20:52 schreef obligataire het volgende:

[..]
Je geeft niet echt een antwoord vind ik. Zo'n gedetailleerde opstelling verstrekken moet niet al te lastig zijn. Maar vroeg of laat begint er dan toch weer iemand te miepen dat de calculatie gemanipuleerd kan zijn (lees: uit de duim gezogen). En dan begint deze discussie weer opnieuw.
Ik verwacht dus geen onafhankelijke, account-goedgekeurde opstelling, ik verwacht dat er een financiële verantwoording wordt afgelegd over de geldstromen indien een project niet volledig succesvol is geïncasseerd. En dat is in alle gevallen meer dan omschrijvingen als "heb uw vraag doorgezet naar de betreffende afdeling" of het cryptische "Af te rekenen" en het daarbij laten om de black box in stand te houden, die dus de schijn van creatief boekhouden laat bestaan.
pi_216587539
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:02 schreef mike79_n het volgende:

[..]
Ik verwacht dus geen onafhankelijke, account-goedgekeurde opstelling, ik verwacht dat er een financiële verantwoording wordt afgelegd over de geldstromen indien een project niet volledig succesvol is geïncasseerd. En dat is in alle gevallen meer dan omschrijvingen als "heb uw vraag doorgezet naar de betreffende afdeling" of het cryptische "Af te rekenen" en het daarbij laten om de black box in stand te houden, die dus de schijn van creatief boekhouden laat bestaan.
Ik ben het met je eens dat dat een grote verbetering zou zijn. Wat GvE doet dat kan natuurlijk niet, zelfs al krijg je uiteindelijk iemand aan de lijn; terugbellen gebeurt dan weer niet.

Maar uiteindelijk is het voor iemand die een beetje handig is met excel een koud kunstje om een overtuigende exact sluitende kostenspecificatie te fabriceren dus wat is het dan waard zou ik zeggen.

Ik denk dat je beter kunt zeggen, vertrouw ik het platform ja of nee en als je het idee heb genaaid te worden dan gauw afscheid nemen.
Pecunia non olet
pi_216587832
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:10 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik ben het met je eens dat dat een grote verbetering zou zijn. Wat GvE doet dat kan natuurlijk niet, zelfs al krijg je uiteindelijk iemand aan de lijn; terugbellen gebeurt dan weer niet.

Maar uiteindelijk is het voor iemand die een beetje handig is met excel een koud kunstje om een overtuigende exact sluitende kostenspecificatie te fabriceren dus wat is het dan waard zou ik zeggen.

Ik denk dat je beter kunt zeggen, vertrouw ik het platform ja of nee en als je het idee heb genaaid te worden dan gauw afscheid nemen.
Ik ben al een flinke tijd bezig met het drastisch afbouwen van crowdfunding, mede hierom.

Nog een voorbeeld. Volgens mij, sorry als ik dat fout zou hebben, zit jij ook in een M*lti Care-project. Dat is nou een van de spaarzame projecten waarbij de investeerders wél informatie hebben gekregen over de zekerheden die uitgewonnen zouden worden. Daar is zo'n 65K 'kwijt', 'verduisterd', 'uitgegeven', niemand van de investeerders weet waar het naartoe is gegaan. Volgens mij zei jij of iemand anders dat die zich er niet druk over ging maken, het waren immers maar twee of drie waterijsjes verdeeld over alle investeerders. Maar 65K is wel een hoop geld. Daar kun je haast twee FTE'ers 32 uur per week een jaarlang voor laten incassobellen. En ik vind niet vertellen waar geldstromen, die voor investeerders bestemd zijn, naartoe gaan de schijn opwekken van praktijken die onwenselijk zijn.

En je hebt gelijk, een specificatie zou óók vragen of discussies kunnen oproepen, maar dat vind ik een andere discussie die meer de expertise van een platform raakt dan het onthouden waar de geldstromen naar investeerders heengaan. Ook al zou van mij zeker discussie mogen ontstaan over bijvoorbeeld die specificatie, als blijkt dat daar stupide dingen worden gedaan. 3K aan belkosten zou ik niet kunnen bevatten, bijvoorbeeld, maar in ieder geval is het in dat geval door de investeerders geweten waar hun geld naartoe is gegaan.
pi_216588005
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:30 schreef mike79_n het volgende:

[..]
Ik ben al een flinke tijd bezig met het drastisch afbouwen van crowdfunding, mede hierom.

Nog een voorbeeld. Volgens mij, sorry als ik dat fout zou hebben, zit jij ook in een M*lti Care-project. Dat is nou een van de spaarzame projecten waarbij de investeerders wél informatie hebben gekregen over de zekerheden die uitgewonnen zouden worden. Daar is zo'n 65K 'kwijt', 'verduisterd', 'uitgegeven', niemand van de investeerders weet waar het naartoe is gegaan. Volgens mij zei jij of iemand anders dat die zich er niet druk over ging maken, het waren immers maar twee of drie waterijsjes verdeeld over alle investeerders. Maar 65K is wel een hoop geld. Daar kun je haast twee FTE'ers 32 uur per week een jaarlang voor laten incassobellen. En ik vind niet vertellen waar geldstromen, die voor investeerders bestemd zijn, naartoe gaan de schijn opwekken van praktijken die onwenselijk zijn.

En je hebt gelijk, een specificatie zou óók vragen of discussies kunnen oproepen, maar dat vind ik een andere discussie die meer de expertise van een platform raakt dan het onthouden waar de geldstromen naar investeerders heengaan. Ook al zou van mij zeker discussie mogen ontstaan over bijvoorbeeld die specificatie, als blijkt dat daar stupide dingen worden gedaan. 3K aan belkosten zou ik niet kunnen bevatten, bijvoorbeeld, maar in ieder geval is het in dat geval door de investeerders geweten waar hun geld naartoe is gegaan.
Multicare Systems daar zat ik idd ook in (dom, zou ik nu ook niet meer doen), daar was een afspraak gemaakt dat Bellman (de koper) nog een aantal jaren een nabetaling zou doen, omzetgerelateerd meen ik. Volgens mij hadden we nog één jaar compensatie tegoed. Die is nooit meer gekomen. Persoonlijk denk ik dat ze zich hebben laten afbluffen door de accountant van Bellman, Of hadden ze geen zin meer om er nog achteraan te gaan. Ook zeer kwalijk natuurlijk maar toch even iets anders dan geld van investeerders achter te houden.

De vent die ik laatst sprak over een paar dossiers die zou mij terugbellen de dag erna maar dat is niet gebeurd. Was overigens een vrij jonge knaap die er nog niet lang werkte. Denk dat ze daar met een gebrek aan capabel personeel zitten. Met die paar projecten die ze maandelijks wegzetten zie ik dat ook niet gauw beter worden of ze duiken de rode cijfers in .
Pecunia non olet
pi_216588257
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:37 schreef obligataire het volgende:

[..]
Multicare Systems daar zat ik idd ook in (dom, zou ik nu ook niet meer doen), daar was een afspraak gemaakt dat Bellman (de koper) nog een aantal jaren een nabetaling zou doen, omzetgerelateerd meen ik. Volgens mij hadden we nog één jaar compensatie tegoed. Die is nooit meer gekomen. Persoonlijk denk ik dat ze zich hebben laten afbluffen door de accountant van Bellman, Of hadden ze geen zin meer om er nog achteraan te gaan. Ook zeer kwalijk natuurlijk maar toch even iets anders dan geld van investeerders achter te houden.
Het zat iets anders in elkaar, maar dat doet verder niet ter zake. En nogmaals, ik zeg niet dat GVE geld van investeerders achterhoudt, kwijtmaakt of verduistert; dat zou misschien wel laster of smaad kunnen zijn, en daar wil ik mij niet aan wagen. Ik zeg dat GVE, door niet te zeggen wat er met de incasso-opbrengsten gebeurt, de schijn ophoudt dat er creatief kan worden omgegaan met geld dat voor investeerders is bedoeld.
pi_216592492
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 17:39 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Moet je de ijsjes nog wel van het eigen rendement kopen. Was een mooie geweest voor een incentive. Rendementverdubbelaar.
Sowieso zie ik bijna nooit meer een incentive. Ik heb er nog nooit gebruik van gemaakt, maar ik vond het wel altijd iets sympathieks hebben. Alleen bij die boksschool op GVE zag ik er afgelopen week weer 1 voorbij komen
pi_216593177
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:37 schreef obligataire het volgende:
Denk dat ze daar met een gebrek aan capabel personeel zitten
Zoiets vermoed ik ook. Ze vertrouwen erop dat Flanderijn zich voldoende inzet en de defaults correct afhandelt, met beperkte mankracht heeft het binnenhalen van nieuwe klanten (projecten) een hogere prioriteit.
pi_216593206
Waar banken de deur sluiten, rukken crowdfund-projecten op

Crowdfunding is een alternatieve manier van financiering. Deze vorm is ook in opkomst in de scheepvaart, mede omdat banken en andere institutionele financiers veel onzekerheden zien en schepen minder makkelijk financieren. Wat zijn de voor- en nadelen?
https://www.schuttevaer.nl/nieuws/actueel/2025/02/07/waar-banken-de-deur-sluiten-rukken-crowdfund-projecten-op/

SPOILER
pi_216593547
CCF Eci
https://www.funda.nl/deta(...)erspoor-16/43876282/

veilingvoorwaarden zien er niet bepaald aantrekkelijk uit.
pi_216594242
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 11:18 schreef zeeland6 het volgende:
CCF Eci

Heb je toevallig een link naar ĥet betreffende project? Valt misschien wat lering uit te halen.
pi_216594714
HCN:
Er is een nieuw project in voorpublicatie geplaatst.

Het betreft een 5-sterren crowdfundingproject voor Sing Pong Rotterdam (deel 1). Op dit project wordt 8% rente geboden met een looptijd van 48 maanden.

Combinatie van pingpong en karaoke
pi_216594989
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 12:59 schreef Tjalala het volgende:
HCN:

Het betreft een 5-sterren crowdfundingproject voor Sing Pong Rotterdam (deel 1). Op dit project wordt 8% rente geboden met een looptijd van 48 maanden.

Als je een geoefende tafeltennisser boos wilt krijgen dan moet je de sport vooral 'pingpong' noemen ~O>
Pecunia non olet
pi_216595187
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 12:14 schreef quepos het volgende:

[..]
Heb je toevallig een link naar ĥet betreffende project? Valt misschien wat lering uit te halen.
https://www.collincrowdfund.nl/eci-machinery/
pi_216595258
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 12:14 schreef quepos het volgende:

[..]
Les 1: investeer nooit alleen op basis van (vermeende) zekerheid.....

Ik weet nog wel een paar lessen maar dan krijg ik de woke politie achter me aan :D
Pecunia non olet
pi_216595338
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 13:59 schreef obligataire het volgende:

[..]
Les 1: investeer nooit alleen op basis van (vermeende) zekerheid.....

Ik weet nog wel een paar lessen maar dan krijg ik de woke politie achter me aan :D
pi_216595612
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 12:59 schreef Tjalala het volgende:
HCN:

Geen idee wat ik hiervan moet denken. :+
High tariffs inevitably lead to trade wars... Markets shrink & collapse; businesses & industries shut down; and millions of people lose their jobs.
~Ronald Reagan
pi_216595979
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 21:30 schreef mike79_n het volgende:

[..]
Ik ben al een flinke tijd bezig met het drastisch afbouwen van crowdfunding,
Dat overweeg ik ook maar dan vooral wegens het teruglopen van de gemiddelde kwaliteit van de aangeboden projecten. Ik zie alleen geen goede alternatieven op dit moment, spaarrente daalt al een tijdje en aandelen acht ik (te) gevoelig voor de toenemende geopolitieke spanningen
pi_216596190
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 11:18 schreef zeeland6 het volgende:
CCF Eci

Je zou niet verwachten dat geld van investering niet terug zou komen, maar als je er zo'n, zootje van maakt, kan het dus wel. Zal me niets verbazen als ondernemer Nederland heeft verlaten.
pi_216596676
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 15:16 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Dat overweeg ik ook maar dan vooral wegens het teruglopen van de gemiddelde kwaliteit van de aangeboden projecten. Ik zie alleen geen goede alternatieven op dit moment, spaarrente daalt al een tijdje en aandelen acht ik (te) gevoelig voor de toenemende geopolitieke spanningen
Omdat ik eind vorig jaar een dit jaar nieuw te bouwen bedrijfspand heb gekocht en daar nog wat euro's voor nodig heb de komen 12 tot 14 maanden pak ik momenteel vrijwel niets mee, ik heb dus voorlopig wel even een alternatieve bestemming :)
pi_216596700
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 15:52 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Je zou niet verwachten dat geld van investering niet terug zou komen, maar als je er zo'n, zootje van maakt, kan het dus wel. Zal me niets verbazen als ondernemer Nederland heeft verlaten.
Veilingen leveren vaak niet genoeg op simpelweg vanwege beperkt publiek en risico's, heeft ccf de veiling in gang gezet of is het (ing) de eerste hypotheekhouder? Oftewel, hoeveel (rente)achterstand is daar nog die ook eerst van de opbrengst af moet.
pi_216597085
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 16:54 schreef tnhb het volgende:

[..]
Veilingen leveren vaak niet genoeg op simpelweg vanwege beperkt publiek en risico's, heeft ccf de veiling in gang gezet of is het (ing) de eerste hypotheekhouder? Oftewel, hoeveel (rente)achterstand is daar nog die ook eerst van de opbrengst af moet.
Klopt, maar een beetje nadenkend persoon zet de woning zelf te koop en houdt nog een ton aan over.
pi_216597113
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 16:52 schreef tnhb het volgende:

[..]
Omdat ik eind vorig jaar een dit jaar nieuw te bouwen bedrijfspand heb gekocht en daar nog wat euro's voor nodig heb de komen 12 tot 14 maanden pak ik momenteel vrijwel niets mee, ik heb dus voorlopig wel even een alternatieve bestemming :)
Succes en veel plezier met je nieuwe pand
pi_216597182
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 17:39 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Klopt, maar een beetje nadenkend persoon zet de woning zelf te koop en houdt nog een ton aan over.
Wanneer ze meer schulden heeft dan alleen CCF en de maximale opbrengst van de woning te weinig is voor alle aflossingen kan ik me voorstellen dat de motivatie om de verkoop zelf te regelen gering is.
pi_216597877
quote:
14s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 17:48 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Wanneer ze meer schulden heeft dan alleen CCF en de maximale opbrengst van de woning te weinig is voor alle aflossingen kan ik me voorstellen dat de motivatie om de verkoop zelf te regelen gering is.
Misschien wel ja.
Schuld bij ING was 217000
Opslag kosten ING 40% = 90.000
Restschuld CCF = 75.000
Totaal 382000

Waarde zou in 2022 420.000 zijn, maar gaat dat met een veiling natuurlijk nooit opleveren.
pi_216598251
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 18:44 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Misschien wel ja.
Restschuld CCF = 75.000
Totaal 382000

Waarde zou in 2022 420.000 zijn, maar gaat dat met een veiling natuurlijk nooit opleveren.
Dus al onze 2e hypotheken zijn niks meer waard?😪😪😪
pi_216598358
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 19:10 schreef quepos het volgende:

[..]
Dus al onze 2e hypotheken zijn niks meer waard?😪😪😪
Natuurlijk niet.

In een normale situatie is er waarde, in uitzonderlijke situatie, zoals ECI, niet (volledig). Wordt waarschijnlijk een afboeking. Staat op dit moment 79% hoofdsom open. Met ontvangen rente is dit 65% van inleg.

Ondernemer heet trouwens Miss Success. Een niet zo passende naam. En de Heer is ook gestopt met helpen.
quote:
By the grace of God after more than 8 years of experience she started with ECI Machinery which God Almighty is the Founder.
pi_216598629
Misschien wel ja.
Restschuld CCF = 75.000
Totaal 382000

[/quote]

Volgens bericht december 2024 van Collin is de schuld bij ING circa 205K exclusief rente en kosten. Als ik hiervoor dan 10 tot 15K voor tel en de woning zou 300K opbrengen komt alles in orde voor de investeerders bij Collin. Beetje positief blijven als je er zelf in zit. Maar we zullen het op redelijk korte termijn gaan zien.
pi_216599662
Heeft er toevallig al iemand een linkje van Collin project IJs bij Leijds of
Strandpaviljoen Bremerbaai op de kop kunnen tikken?

Beide wil ik wel voor mijn basis bedrag meenemen.
pi_216606984
quote:
14s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 20:32 schreef Horsemen het volgende:
Heeft er toevallig al iemand een linkje van Collin project IJs bij Leijds of
Strandpaviljoen Bremerbaai op de kop kunnen tikken?

Beide wil ik wel voor mijn basis bedrag meenemen.
Linkje strandpaviljoen:
https://www.collincrowdfu(...)ff72e59f0afd94bd33cf
pi_216608376
quote:
Dank!
Meegenomen.
pi_216609692
quote:

IJs bij Leijds

Moeder runt de toko in Dordrecht, dochter die in Vlissingen. 2x weinig R (risico & rendement) , pak hem toch wel mee als het lukt.
https://indebuurt.nl/dord(...)cht-proberen~275889/
denk dat ze het IJswinckeltje bij de lunchroom zetten.

Het effect van dit project op mijn totale VRH% ga ik niet uitrekenen en geloof ik wel. Mijn gehele belegg-porteff van low > high risk past nog steeds bij mij.

[ Bericht 14% gewijzigd door peterc op 09-02-2025 17:00:25 ]
pi_216611732
Er heeft iemand 174.000 gestort in het Rolex project op GvE en zit hiermee vol.
pi_216612053
Bij GvE heb ik mijn wallet geleegd, en wordt mij te vaak investering gevraagd voor hoge goodwill betaling. Veel dure klokjes en auto's projecten en dan recent de oneerlijke deal voor bestaande beleggers in het S&H project en nu 174k plotselinge betaling.
pi_216616693
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2025 19:37 schreef KrekelJapie het volgende:
Er heeft iemand 174.000 gestort in het Rolex project op GvE en zit hiermee vol.
Welke Fokforummer heeft zijn Rolex-klokkie verkocht en vervolgens de ¤ in het project gestopt..................? *O*
pi_216616832
quote:
12s.gif Op maandag 10 februari 2025 09:17 schreef peterc het volgende:

[..]
Welke Fokforummer heeft zijn Rolex-klokkie verkocht en vervolgens de ¤ in het project gestopt..................? *O*
Bolle Jos vanuit Sierra Leone 8-)
Pecunia non olet
pi_216617887
quote:
Welkom hier!
Volgens mij ben je nieuw hier.
Allereerst bedankt voor het linkje, ik heb hem voor mijn basisbedrag meegenomen.
Heb je al ervaring met crowdfinance? Bij welke platforms heb je ervaring en heb je nog tips voor ons?
pi_216618168
Ik heb eens geinfomeerd over de afspraken bij CCF inzake de update van 20 nov 24
Dogan, 00048548
• De vergoedingsrente zal medio januari 2025 door de ondernemer worden voldaan.
pi_216622005
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 14:34 schreef nostra het volgende:

[..]
Geen idee wat ik hiervan moet denken. :+
Waarschijnlijk weten andere investeerders dit ook niet, deze nieuwe HCN staat nu 4 uur na livegang nog niet eens op 50%. Ik kan me niet heugen dat een 5 sterren project zo langzaam liep. En dan willen ze ook nog een deel 2.
pi_216622130
Sig
Je hebt geïnvesteerd in het project Aartshertogenstraat 34 in Landgraaf. De hypotheek is op 7-2-2025 vervroegd afgelost.

6 mnd boeterente.
pi_216622140
Ik heb een "fiscaal-technische" vraag: in 2023 heb ik flink afgeschreven op mijn MCF-portefeuille en de door MCF in de jaaropgaaf vermelde waarde daarvoor gecorrigeerd. In de loop van 2024 is echter toch nog wel wat teruggekomen waardoor de in de aangifte '23 voor MCF opgenomen waarde achteraf gezien te laag bleek.
Vraag is hoe je daarmee om moet gaan; ik voel er weinig voor de aangifte 2023 te corrigeren vandaar de vraag of dit misschien op een andere manier rechtgezet kan worden?
pi_216622164
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 11:25 schreef zeeland6 het volgende:
Ik heb eens geinfomeerd over de afspraken bij CCF inzake de update van 20 nov 24
Dogan, 00048548
• De vergoedingsrente zal medio januari 2025 door de ondernemer worden voldaan.
CCF: de betaling is afhankelijk van 'een derde partij'.
Hij heeft het geld niet, vrij vertaald.
pi_216622196
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 16:26 schreef Slingervinger het volgende:
Ik heb een "fiscaal-technische" vraag: in 2023 heb ik flink afgeschreven op mijn MCF-portefeuille en de door MCF in de jaaropgaaf vermelde waarde daarvoor gecorrigeerd. In de loop van 2024 is echter toch nog wel wat teruggekomen waardoor de in de aangifte '23 voor MCF opgenomen waarde achteraf gezien te laag bleek.
Vraag is hoe je daarmee om moet gaan; ik voel er weinig voor de aangifte 2023 te corrigeren vandaar de vraag of dit misschien op een andere manier rechtgezet kan worden?
Ten tijde van je belastingaangifte heb je de waarde van je MCF portefeuille zo goed mogelijk proberen in te schatten. Dat het dan achteraf anders uit is gekomen doet daar niet aan af. Volgens mij hoef je dus niet te corrigeren.

Andersom zijn er ook leningen die ik in mijn belastingaangifte voor de volle 100% had meegenomen, maar die later in default raakten. Dat heb ik toen ook zo gelaten voor die eerdere jaren. Dus niet gecorrigeerd.
pi_216622410
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 16:31 schreef djtiesto8 het volgende:

quote:

[..]

[..]
Ten tijde van je belastingaangifte heb je de waarde van je MCF portefeuille zo goed mogelijk proberen in te schatten. Dat het dan achteraf anders uit is gekomen doet daar niet aan af. Volgens mij hoef je dus niet te corrigeren.

Andersom zijn er ook leningen die ik in mijn belastingaangifte voor de volle 100% had meegenomen, maar die later in default raakten. Dat heb ik toen ook zo gelaten voor die eerdere jaren. Dus niet gecorrigeerd.
Dank voor reaktie _O- in de praktijk zou dat betekenen dat de MCF-portefeuille in '24 t o v '23 in waarde is toegenomen
pi_216622412
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 16:26 schreef Slingervinger het volgende:
Zakelijke of prive investeerder?

In het eerste geval is er geen rendementsbelasting op basis van het vermogen en komen de afschrijvingen gewoon ten laste (als verlies) van het resultaat in het specifieke jaar. Als er dan later alsnog een recovery is dan zijn dat weer (extra)baten in het volgende jaar omdat je het eerder als verlies hebt opgenomen. Je betaalt in de basis alleen over rendement belasting, alleen als je je rendement verlaagt met verlies moet je het ook verhogen met extra inkomsten.

In het geval van prive/box3 heb je neem ik aan dat je het verlies naar beste eer en geweten ten laste van het vermogen (bezittingen en vorderingen) voor dat belastingjaar heb gebracht. Als er dan later toch nog wat recovery is dan heb ontvang je dat geld gewoon en maakt het weer onderdeel uit van je bezittingen/vermogen voor dat andere belastingjaar. Ik zie niet echt reden voor correctie tenzij je wat al te enthousiast (lees: onredelijk) bent geweest met het afboeken van het verwachte verlies.
pi_216622468
https://www.quotenet.nl/z(...)-vahabian-interview/

Wat achtergrond over Fat-Phills die we wel eens in CF tegen komen.
pi_216622569
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2025 14:12 schreef KrekelJapie het volgende:
Op 13-1 is herfinciering Novag volgeschreven. Is deze al tot stand gekomen?
https://www.collincrowdfund.nl/novag-exploitatie-b-v-1/
Ik had bijna mijn inleg voor de N*vag 2 teruggetrokken, maar vandaag is de nieuwe lening dan toch eindelijk tot stand gekomen. Nadat CCF het aflossingsschema van de eerste lening heeft aangepast, zal de aflossing daarvan nu toch vast spoedig volgen.
pi_216623150
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 17:05 schreef djtiesto8 het volgende:

[..]
Ik had bijna mijn inleg voor de N*vag 2 teruggetrokken.
Dat kan toch alleen de eerste 4 dagen?
pi_216624176
PingPong HCN heeft tot nu toe ongeveer de helft van deel 1 opgehaald. Dat wordt dus moeilijk om de lening vol te krijgen. Deel 2 zal dan dus helemaal niet lukken. Heb nog niet vaak een project van HCN zo zien sukkelen.
pi_216624266
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 19:08 schreef NaRegenDeZon het volgende:
PingPong HCN heeft tot nu toe ongeveer de helft van deel 1 opgehaald. Dat wordt dus moeilijk om de lening vol te krijgen. Deel 2 zal dan dus helemaal niet lukken. Heb nog niet vaak een project van HCN zo zien sukkelen.
Er kwam zelfs een herinnering voor het alsnog bevestigen van de automatische investering.
Dat is zeer zeldzaam :)

Als het een gewoon restaurant was geweest dan had ik hem wel meegenomen, bij Chinese ondernemers heb ik altijd wel een goed gevoel. Maar dit is zo'n aparte combinatie. Bowlen en eten is een prettige combinatie, maar tafeltennis?? Misschien onderschat ik het maar vind het net iets te experimenteel...
Pecunia non olet
pi_216624318
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 19:15 schreef obligataire het volgende:

[..]
Er kwam zelfs een herinnering voor het alsnog bevestigen van de automatische investering.

Als het een gewoon restaurant was geweest dan had ik hem wel meegenomen, bij Chinese ondernemers heb ik altijd wel een goed gevoel. Maar dit is zo'n aparte combinatie. Bowlen en eten is een prettige combinatie, maar tafeltennis?? Misschien onderschat ik het maar vind het net iets te experimenteel...
Eens, ik kreeg ook een herinnering. Maar de combinatie schat ik ook niet hoog in. Dus ik sla een zeldzame keer ook over.
pi_216624360
quote:

[..]

In Amsterdam bestaat deze combi al: https://pongbar.nl/
pi_216624430
quote:

[..]
Het is idd puur een momentopname, een inschatting van de waarde in het economische verkeer. Als je de vordering op dat moment had willen en kunnen verkopen, dan had het hoogstwaarschijnlijk ook veel minder opgeleverd dan de nominale waarde. Dat de omstandigheden later wijzigen doet daar niet aan af.

Er is een beroemd voorbeeld uit de rechtspraak van iemand die met een vuurpijl zijn rieten dak in vuur en vlam zette. Die had pech, want ná nul uur nul gedaan....
Pecunia non olet
pi_216624483
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 16:17 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Waarschijnlijk weten andere investeerders dit ook niet, deze nieuwe HCN staat nu 4 uur na livegang nog niet eens op 50%. Ik kan me niet heugen dat een 5 sterren project zo langzaam liep. En dan willen ze ook nog een deel 2.
HCN Sing Pong toch een basis-inleg gedaan. Ten eerste lijken mij het smart-boys, die horeca ervaring hebben en bovendien qua inkomen niet van deze toko afhankelijk zijn. Even generaliserend denken NL-ers wat is dit voor concept, werkt dit wel? Naar mijn mening kan dit zeker werken.

Vwb de Karaoke kijk maar naar de mannen van The End Karaoke met hun stabiele toko in Tilburg, Groningen en A'dam en de nieuwe toko's in Zwolle & Arnhem. Ook heeft R'dam een groot international expat publiek dat mogelijk bekend zal zijn met PingPong & Karaoke. Een activiteit waar je nog wat competitie / afleiding vermaak hebt en met een groep waarschijnlijk leuk rustig drinkend wat etend en kletsend en zonder geklooi en agressie van wazige figuren een avond kan doorbrengen.

Ja het is wat anders dan een avond in een dorp oud-hollands bier zuipen in een standaard café met 104dB op je oren. Om daarna met bier te gooien of mekaar op de bek te slaan. Danwel in een nacht-tent pilletjes macho figuren onder de dope te moeten ontwijken.

In de Brainport-regio (thats where ik resideer) heb je best veel toko's (horeca-winkels etc) mede ook gericht op het international publiek hier, met concepten waarvan wij in 1e instantie dachten...ken da wel... ja... het ken dus wel.
Gewoon weer wat anders en daar is hier maar ook in R'dam best een publiek voor.
pi_216624796
quote:

[..]

Ik krijg wel vaker een herinnering. Ik heb automatisch toezeggen ingesteld voor 5 sterren projecten maar neem die niet allemaal mee. En bij niet bevestigen krijg ik een herinnering.

Na vrijdag wel deel 2 van de Rosep te hebben meegenomen neem ik deze niet mee omdat ik daarmee weer aan de max zit. Maar ook als ik niet aan mijn max zat, zou ik deze niet hebben meegenomen. Het is inderdaad een aparte combi, die misschien best wel zal werken, maar om te ondervinden of dat succesvol is laat ik liever aan anderen over.
pi_216625791
quote:
12s.gif Op maandag 10 februari 2025 19:28 schreef peterc het volgende:

[..]
HCN Sing Pong toch een basis-inleg gedaan. Ten eerste lijken mij het smart-boys, die horeca ervaring hebben en bovendien qua inkomen niet van deze toko afhankelijk zijn. Even generaliserend denken NL-ers wat is dit voor concept, werkt dit wel? Naar mijn mening kan dit zeker werken.

Vwb de Karaoke kijk maar naar de mannen van The End Karaoke met hun stabiele toko in Tilburg, Groningen en A'dam en de nieuwe toko's in Zwolle & Arnhem. Ook heeft R'dam een groot international expat publiek dat mogelijk bekend zal zijn met PingPong & Karaoke. Een activiteit waar je nog wat competitie / afleiding vermaak hebt en met een groep waarschijnlijk leuk rustig drinkend wat etend en kletsend en zonder geklooi en agressie van wazige figuren een avond kan doorbrengen.

Ja het is wat anders dan een avond in een dorp oud-hollands bier zuipen in een standaard café met 104dB op je oren. Om daarna met bier te gooien of mekaar op de bek te slaan. Danwel in een nacht-tent pilletjes macho figuren onder de dope te moeten ontwijken.

In de Brainport-regio (thats where ik resideer) heb je best veel toko's (horeca-winkels etc) mede ook gericht op het international publiek hier, met concepten waarvan wij in 1e instantie dachten...ken da wel... ja... het ken dus wel.
Gewoon weer wat anders en daar is hier maar ook in R'dam best een publiek voor.
Als bedrijfs- of familie-uitje lijkt het me misschien toch wel leuk, het is dan een avondvullende activiteit. Lekker kletsen met elkaar en tussendoor en in wisselende samenstelling een balletje slaan. Alleen met de partner lijkt het me niets maar wel met een groep. Ik kan me nog van héél lang geleden op de middelbare school nog wel herinneren dat er een tafel stond in de aula en daar werd áltijd wel op gespeeld. Je hoeft er geen atleet voor te zijn ;)
Ben benieuwd wat HCN gaat doen om de campagne vlot te trekken.......
Pecunia non olet
pi_216627950
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 20:34 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik kan me nog van héél lang geleden op de middelbare school nog wel herinneren dat er een tafel stond in de aula en daar werd áltijd wel op gespeeld. Je hoeft er geen atleet voor te zijn ;)
Voor mij wat minder lang geleden, in het oude pand van het bedrijf waar ik mijn hele werkzame leven gewerkt heb stonden in een verder nogal kale ruimte 2 of 3 tafeltennistafels, 2 biljarttafels en er hingen ook nog enkele dartborden. Tijdens de lunchpauze waren er altijd wat collega's die een balletje sloegen en daar hun energie kwijt konden. Ik heb er ook wel eens een enkele keer gebruik van gemaakt. Sommige waren nogal fanatiek, eigen batjes en balletje en kwamen vaak helemaal bezweet weer terug.

Maar op school of op werk spelen op zo'n tafel is wel wat anders dan het als horecaconcept succesvol maken. De crowd heeft er in ieder geval minder vertrouwen in.
pi_216628177
Het is echt iets Aziatisch en dat is Rotterdam ook, dus ik gok dat dat hun beoogde doelgroep is.
Datzelfde geld ook voor karaoke. Wie weet is daarom die combinatie zo gek nog niet.
pi_216628215
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 17:43 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Dat kan toch alleen de eerste 4 dagen?
Dat is voor zover ik weet de minimale termijn die CCF hanteert als bedenktijd. Maar zolang je inleg nog de status 'inschrijving' heeft, en nog geen 'investering', kan je je inschrijving nog verwijderen.

Zo is Achter*dijk Hol*ding B.V. op 31-1-2025 gefinancierd via CCF, maar ik heb nog steeds de optie 'verwijder uw inschrijving'. Dit zie ik alleen op de webpagina, niet op de app.
pi_216628871
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 23:17 schreef djtiesto8 het volgende:

[..]
Dat is voor zover ik weet de minimale termijn die CCF hanteert als bedenktijd. Maar zolang je inleg nog de status 'inschrijving' heeft, en nog geen 'investering', kan je je inschrijving nog verwijderen.

Zo is Achter*dijk Hol*ding B.V. op 31-1-2025 gefinancierd via CCF, maar ik heb nog steeds de optie 'verwijder uw inschrijving'. Dit zie ik alleen op de webpagina, niet op de app.
Die kan je wel indrukken maar dan krijg je de tekst "uw inschrijving kan niet meer verwijderd worden" of iets dergelijks.
pi_216629436
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 00:54 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Die kan je wel indrukken maar dan krijg je de tekst "uw inschrijving kan niet meer verwijderd worden" of iets dergelijks.
Dit is ook mijn ervaring @djtiesto8
pi_216631222
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 06:28 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Dit is ook mijn ervaring @:djtiesto8
Is ook mijn ervaring. Als de inschrijving heel lang duurt, heb je volgens mij wel weer mogelijkheden, want je moet kunnen verwachten dat het redelijk snel wordt omgezet. Ik weet echter niet de termijnen hiervoor, maar dit moet
mogelijk zijn.
pi_216631296
~Ronald Reagan
pi_216631581
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 20:34 schreef obligataire het volgende:

[..]
Zojuist legt iemand ¤50.000 in en staat nu op 67%. Eerder op de ochtend was het met kleinere bedragen al naar 52% gegaan.
pi_216633664
Vandaag 50, 50, 10 en 5.000, dat schiet wel op, nu 82%.

De laatste tijd komen er wel wat haperingen bij HCN-projecten, ik vermoed dat daardoor investeerders ook wat voorzichtiger worden.
pi_216634242
Gedeeltelijke vervroegde aflossing 11-02-2025 J. Janssen en M. Janssen Hu (box 3)

Hierover is het volgende vermeld in de pitch:
‘Aanvullend heeft men de mogelijkheid om, in afwijking van onze Algemene Voorwaarden, jaarlijks 15% van de oorspronkelijke hoofdsom extra af te lossen zonder vergoedingsrente.’
Er is een bedrag ter hoogte van ¤ 60.000.- afgelost. Wij hebben dit bedrag pro rato uw investering op uw rekening courant bijgeschreven.
Wij vertrouwen erop u hiermede naar behoren te hebben geïnformeerd.
pi_216634913
Nieuwe investeringskans in Workspot via NLI

https://www.nlinvesteert.nl/investeren/Workspot_Holding_BV2
pi_216635506
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 16:54 schreef tnhb het volgende:

[..]
ING dus
quote:
In december jl. hebben we u voor het laatst geïnformeerd over de afwikkeling van lening 42706 t.n.v. ECI Machinery. Toen hebben we u verteld dat de eerste hypotheekhouder (ING-bank) de openbare executieverkoop van het onroerend goed gelegen aan Ridderspoor 16 te Haaksbergen heeft geïnitieerd.
Middels deze link kunt u de executieveiling volgen.
pi_216635678
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 15:49 schreef boertje2024 het volgende:
Nieuwe investeringskans in Workspot via NLI

https://www.nlinvesteert.nl/investeren/Workspot_Holding_BV2
Met zekerheden te verwaarlozen, als ik het goed lees.
Pecunia non olet
pi_216636013
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 16:47 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
ING dus
[..]

Op basis van de gegevens uit 2022 lijkt er redelijk wat overwaarde te zijn, zeker in combinatie met de prijsstijgingen de afgelopen jaren. Alleen vanwege de keuze om een executieveiling te houden en de eerste hypotheek met onbekende bijkomende kosten en achterstanden kan dat vies tegen gaan vallen. Ik houd toch rekening met een afboeking op dit project :X
pi_216636296
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 17:24 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Op basis van de gegevens uit 2022 lijkt er redelijk wat overwaarde te zijn, zeker in combinatie met de prijsstijgingen de afgelopen jaren. Alleen vanwege de keuze om een executieveiling te houden en de eerste hypotheek met onbekende bijkomende kosten en achterstanden kan dat vies tegen gaan vallen. Ik houd toch rekening met een afboeking op dit project :X
Ik hou ook rekening met afboeking. Koper moet het huis blind kopen. Geen foto's, geen bezichtiging en mogelijk een huurder met bescherming in het pand.
pi_216636376
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 17:02 schreef obligataire het volgende:

[..]
Met zekerheden te verwaarlozen, als ik het goed lees.
klopt, zit zelf in een oudere van hen en inmiddels zonder haperingen 65% conform schema afgelost. sla deze wel over omdat ik betere alternatieven heb
pi_216636865
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 16:17 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Vol
pi_216637140
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 19:22 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Update van de Echte Bakker (NLI):

quote:
NLI:
(...)
U ontvangt gezamenlijk een aflossing van EUR 225.250,= zodat de restant hoofdsom EUR 5000,= bedraagt. Tevens ontvangt u een gedeeltelijke vergoeding voor de niet ontvangen rente van gezamenlijk EUR 18.015,15.

Het uitwin proces wordt gecontinueerd
Omdat het faillissement nog niet is afgerond kan uw gezamenlijke lening om administratieve redenen nog niet volledig worden afgelost. Bij het sluiten van het dossier ontvangt u de laatste gezamenlijke EUR 5000,=. Deze opbrengst is nu al zeker.

(...)
Waarom zou men 5000,- van de hoofdsom pas uitbetalen bij het sluiten van het dossier?
quote:
NLI:

Bedankt voor je vraag. Wij kunnen dit niet eerder boeken omdat dan de eventuele nog te ontvangen bedragen niet meer verwerkt kunnen worden de lening kan niet in zijn geheel afgelost zijn.
Als de hele aflossing binnen is is het project afgerond en kan er later geen achterstallige rente meer bijgeschreven worden. In mijn spreadsheet geen probleem, bij de administratie van NLI schijnbaar wel.
pi_216637393
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 17:54 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Ik hou ook rekening met afboeking. Koper moet het huis blind kopen. Geen foto's, geen bezichtiging en mogelijk een huurder met bescherming in het pand.
In 2020 waren er 411 openbare executieverkopen op dik 4.517.000 koopwoningen, het aantal is volgens mij daarna nog iets lager geworden. Dwz dat de hypo-gever veel aan gelegen is om dit tegen te gaan. een veiling brengt gemiddeld >30% minder op dan een normale verkoop. Je moet het als hypo-nemer dus ook wel echt ver laten komen wil de hypo-verstrekker juist hiertoe over gaan. Reden kan van alles zijn maar handy is zeker het niet van de geldnemer.
Maar ja soms moet je dan maar op de blaren zitten.
pi_216637484
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 18:33 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Vol
Ik zag het vanmiddag inderdaad. Paar grote bedragen, dan gaat het snel. Zouden dit investeerders zijn uit het eigen netwerk die achter de hand zijn gehouden mocht het niet zo hard lopen? Ik zag ook rond 11:30 uur een melding op X dat het project open stond, heeft misschien ook nog wat mensen gelokt.
pi_216637517
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 17:54 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Geen idee of ze in Burkina Faso is ondergedoken, de vraag is dan natuurlijk ook nog of ze daar incassobureau's hebben. .... :D

't Mens heet trouwens voluit Miss Success Salimata Sanou. Die naam heeft ze geen eer aangedaan....

[ Bericht 6% gewijzigd door obligataire op 11-02-2025 19:26:21 ]
Pecunia non olet
pi_216637698
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 19:20 schreef obligataire het volgende:
Geen idee of ze in Burkina Faso is ondergedoken, de vraag is dan natuurlijk ook nog of ze daar incassobureau's hebben. ....

Bolle Jos is wel de buurman.
~Ronald Reagan
pi_216637725
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 19:18 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Ik zag het vanmiddag inderdaad. Paar grote bedragen, dan gaat het snel. Zouden dit investeerders zijn uit het eigen netwerk die achter de hand zijn gehouden mocht het niet zo hard lopen? Ik zag ook rond 11:30 uur een melding op X dat het project open stond, heeft misschien ook nog wat mensen gelokt.
Chinezen zet dat per hand op blackjack in, dus dat zou me niets verbazen.
~Ronald Reagan
pi_216637752
quote:
6s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 19:31 schreef nostra het volgende:

[..]
Bolle Jos is wel de buurman.
Die heeft al een lokale prinses meen ik. Presidentsdochter...?

Miss Success mag er ook zijn:
http://ecimachinery.com/w(...)_20181031_151555.jpg

In meerdere opzichten een geslaagde opvolgster van destijds Anna Skipper. Die knappe Zweedse zit ook nog steeds ondergedoken te genieten van Nederlandse centjes.
Pecunia non olet
pi_216640126
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 19:33 schreef obligataire het volgende:

[..]
Die heeft al een lokale prinses meen ik. Presidentsdochter...?

Miss Success mag er ook zijn:
http://ecimachinery.com/w(...)_20181031_151555.jpg

In meerdere opzichten een geslaagde opvolgster van destijds Anna Skipper. Die knappe Zweedse zit ook nog steeds ondergedoken te genieten van Nederlandse centjes.
Heeft iemand ook nog een mooie foto of link van een mannelijke defaulter? Gewoon, voor de variatie :-)
de wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar door consistente vasthoudende minderheden…
(Roos Vonk)
pi_216640801
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 21:30 schreef Essebes het volgende:

[..]
Heeft iemand ook nog een mooie foto of link van een mannelijke defaulter? Gewoon, voor de variatie :-)
~Ronald Reagan
pi_216642149
quote:
7s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 21:59 schreef nostra het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Oei bummer 😭Dat ie er zeker geen een van onze platforms hier..
de wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar door consistente vasthoudende minderheden…
(Roos Vonk)
pi_216645613
Ccf

In december jl. hebben wij u geïnformeerd over de betalingsachterstand bij M. van den Th**lart (box3) met leningnummer. Ondertussen is ons medegedeeld dat de lening in februari of begin maart geheel wordt afgelost.
pi_216645972
quote:
1s.gif Op woensdag 12 februari 2025 10:01 schreef zeeland6 het volgende:
Ccf

In december jl. hebben wij u geïnformeerd over de betalingsachterstand bij M. van den Th**lart (box3) met leningnummer. Ondertussen is ons medegedeeld dat de lening in februari of begin maart geheel wordt afgelost.
Da's goed nieuws. En Novag #1 staat inmiddels in de wallet.
Pecunia non olet
pi_216647237
nieuw transformatieproject bij Collin 18 mnd 8% https://www.collincrowdfund.nl/w-e-aaltink/ linkje welkom
pi_216647543
Sing Pong is toch relatief makkelijk volgelopen
pi_216647955
quote:
1s.gif Op woensdag 12 februari 2025 10:01 schreef zeeland6 het volgende:
Ccf

Zou betekenen dat we ook nog drie maanden aan vergoedingsrente zouden moeten ontvangen.

"Men heeft de mogelijkheid om gedurende de looptijd van de lening, in afwijking van de Algemene Voorwaarden, vervroegd af te lossen tegen drie maanden vergoedingsrente voor de investeerders. Aanvullend heeft de onderneming de mogelijkheid om in de laatste zes maanden van de looptijd, in afwijking van de Algemene Voorwaarden, de lening volledig vervroegd af te lossen zonder vergoedingsrente, als de ondernemer zijn lening via Collin Crowdfund gaat herfinancieren. De investeerders in deze lening krijgen in dat geval een eerste investeringskans in de nieuwe lening.
"
pi_216649940
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 12:00 schreef Slingervinger het volgende:
nieuw transformatieproject bij Collin 18 mnd 8% https://www.collincrowdfund.nl/w-e-aaltink/ linkje welkom
Het valt me op dat er de laatste tijd bij Collin veel projecten voorbijkomen met transformaties en korte looptijden. Ik heb het gevoel dat er aanzienlijk minder MKB-bedrijven zijn die financiering aanvragen. Dat vind ik jammer, omdat ik zelf minder affiniteit heb met dit soort verbouwingsprojecten. Misschien was dit in het verleden ook al het geval, maar viel het mij toen minder op.

Hopelijk komen er binnenkort meer verschillende financieringsaanvragen voorbij, want in maart verwacht ik een aantal aflossingen uit lopende projecten.
pi_216650186
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 15:04 schreef Ricky86 het volgende:

[..]
Het valt me op dat er de laatste tijd bij Collin veel projecten voorbijkomen met transformaties en korte looptijden. Ik heb het gevoel dat er aanzienlijk minder MKB-bedrijven zijn die financiering aanvragen. Dat vind ik jammer, omdat ik zelf minder affiniteit heb met dit soort verbouwingsprojecten. Misschien was dit in het verleden ook al het geval, maar viel het mij toen minder op.

Hopelijk komen er binnenkort meer verschillende financieringsaanvragen voorbij, want in maart verwacht ik een aantal aflossingen uit lopende projecten.
En dan vooral een hoop van die splitsingen die in de basis over 100% LTV heengaan, maar met een leuk opgeplakte waarde na verbouwing toch in aanmerking komen voor op het platform. Zelf ook niet zo'n fan van, maar met de hoge volumes uiteraard het grootste verdienmodel voor CF platformen.
pi_216650586
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 15:04 schreef Ricky86 het volgende:

[..]

Eens. Maar daarnaast heb ik tevens de indruk dat ook de andersoortige projecten die nog wel langskomen de laatste tijd van mindere kwaliteit zijn
pi_216651958
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 15:23 schreef crowdfundingnederlan het volgende:

[..]
En dan vooral een hoop van die splitsingen die in de basis over 100% LTV heengaan, maar met een leuk opgeplakte waarde na verbouwing toch in aanmerking komen voor op het platform. Zelf ook niet zo'n fan van, maar met de hoge volumes uiteraard het grootste verdienmodel voor CF platformen.
En als je ziet hoe snel ze vol zitten, ondanks de vaak forse bedragen, dan lijkt de algemene perceptie te zijn dat dit risicoloze kortlopende depositootjes zijn. Ik zie dat toch wat anders en laat de meeste daarom lopen.
Pecunia non olet
pi_216652006
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 17:22 schreef obligataire het volgende:

[..]
En als je ziet hoe snel ze vol zitten, ondanks de vaak forse bedragen, dan lijkt de algemene perceptie te zijn dat dit risicoloze kortlopende depositootjes zijn. Ik zie dat toch wat anders en laat de meeste daarom lopen.
Misschien speelt ook mee dat er -naar mijn idee althans- de laatste tijd minder goede projecten langskomen dan vroeger, je kan dan makkelijk wat minder kritisch worden zeker nu de spaarrente weer daalt
pi_216652170
Zag onderstaand faillissement voorbij komen:

SPOILER
Is een project bij GVE:

SPOILER
Het is voor de borgstellers te hopen dat er nog wat geld zit binnen bedrijf voor terugbetaling....
pi_216652503
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 17:37 schreef Januit het volgende:

SPOILER
Is een project bij GVE:

SPOILER
Het is voor de borgstellers te hopen dat er nog wat geld zit binnen bedrijf voor terugbetaling....
Sneu voor de ouders die voor het volledige bedrag borg stonden...
pi_216652529
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 17:37 schreef Januit het volgende:

SPOILER
Is een project bij GVE:

SPOILER
Heb indertijd een bescheiden gun-inleg gedaan, status 33% vd inleg terug / incl rente circa 50%.
Helaas ook voor de overige financiers welke ¤ in stopten
SPOILER
Voor de borgsteller rest
SPOILER
Faillissement aangevraagd voor grote Bossche horecazaak: eigenaar gelooft nog steeds in concept
SPOILER
Dertien Brabantse bedrijven failliet, waaronder grote horecazaak en onderneming van kersverse vader
DEN BOSCH - De rechtbank heeft dinsdag dertien bedrijven in Noord-Brabant failliet verklaard. Opvallend: een ondernemer werd vader op de dag dat zijn bouwbedrijf bankroet ging.

SPOILER

[ Bericht 6% gewijzigd door peterc op 12-02-2025 18:43:34 ]
pi_216652531
Wat vinden jullie van deze?

https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=30771

Ik vind hem erg goed, vooral door borgstelling van ouders die gedekt is met een ruime tweede hyp.
Ik neem hem mee voor 5K
pi_216652614
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 15:23 schreef crowdfundingnederlan het volgende:

[..]
En daarnaast vaak aflossingen zonder extra vergoedingen. Loopt het allemaal snel en positief genoeg kunnen ze er goedkoop vanaf. Is er een risico door vertragingen etc ligt het bij de investeerder
pi_216652726
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 18:06 schreef Ramon-123 het volgende:
Wat vinden jullie van deze?

https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=30771

Ik vind hem erg goed, vooral door borgstelling van ouders die gedekt is met een ruime tweede hyp.
Ik neem hem mee voor 5K
is een inner crowd project, niet toegankelijk voor anderen
pi_216652781
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 18:21 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
is een inner crowd project, niet toegankelijk voor anderen
Hij is offline gehaald door GvE, ik kan hem ook niet meer zien.
Is iig een italiaan op de coolsingel R'dam, twee broers nemen die over, ouders pompen er geld in (hebben ook italiaans restaurant), voor overig bedrag GvE, ouders staan garant.
Is bestaande tent met goede omzet, en zit ervaring in de familie
Als backup hypotheek op huis ouders.

Rente 9,5%. Annutair in 5 jaar

As. vrijdag Live voor investeerders
pi_216653130
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 18:26 schreef Ramon-123 het volgende:

[..]
Is iig een italiaan op de coolsingel R'dam, twee broers nemen die over, ouders pompen er geld in (hebben ook italiaans restaurant), voor overig bedrag GvE, ouders staan garant.

Ook app melding ontvangen maar kan niet meer doorlinken naar het project
pi_216653139
quote:

[..]

Dank voor info, heb de link inmiddels ook gekregen maar werkt niet
pi_216653191
quote:
12s.gif Op woensdag 12 februari 2025 18:06 schreef peterc het volgende:

[..]
Heb indertijd een bescheiden gun-inleg gedaan, status 33% vd inleg terug / incl rente circa 50%.
Helaas ook voor de overige financiers welke ¤ in stopten
SPOILER
Voor de borgsteller rest
SPOILER
Er speelde bij mij ook mee dat ik af en toe goed gedekte projecten meepak op GVE om zodoende enigszins op peil te blijven met de totale inleg daar. Hoezeer ik Collin ook vertrouw, je wilt toch een spreiding in de cf porto.

Ik ben benieuwd hoe de uitwinning van de borg vorm zal krijgen. Verkoop van een woonhuis, een (extra) hypotheek op het woonhuis, of overname van de maandelijkse termijnen. Voor dat laatste is natuurlijk toestemming nodig, maar wel bespreekbaar denk ik. Hopelijk heeft pa een goed pensioen....
Het zou goed kunnen dat hij de laatste paar termijnen ook al betaald heeft (of uit het depot maar daar heb ik niets van meegekregen).
Pecunia non olet
pi_216653634
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2025 18:52 schreef obligataire het volgende:

[..]
Er speelde bij mij ook mee dat ik af en toe goed gedekte projecten meepak op GVE om zodoende enigszins op peil te blijven met de totale inleg daar. Hoezeer ik Collin ook vertrouw, je wilt toch een spreiding in de cf porto.

Ik ben benieuwd hoe de uitwinning van de borg vorm zal krijgen. Verkoop van een woonhuis, een (extra) hypotheek op het woonhuis, of overname van de maandelijkse termijnen. Voor dat laatste is natuurlijk toestemming nodig, maar wel bespreekbaar denk ik. Hopelijk heeft pa een goed pensioen....
Het zou goed kunnen dat hij de laatste paar termijnen ook al betaald heeft (of uit het depot maar daar heb ik niets van meegekregen).
Termijn 14 & 16 zijn uit depot en deze zijn later weer aangezuiverd, verder geen meldingen, dus in principe zouden er bij GVE nog 2 moeten staan.
Als fam zou ik kijken naar een possibility according tp the Trump Doctrine > Make a Deal
pi_216654062
quote:

[..]

Rente 9,5% 9%. Annuitair in 5 jaar

Restaurant van de ouders gezien er meerdere Taormina's zijn in Den Haag. Ik kan me voorstellen dat ze daar niet met zijn vieren kunnen werken en dat "de jongens" daarom de vleugels uitslaan. Wel twee kapiteins op één schip.
Horeca en GVE is bij mij niet een gelukkige combinatie gebleken maar deze heeft wel een tweede dekkende hypotheek als zekerheid. Met alle vervroegde en verlate aflossingen en aflopende deposito tegelijkertijd ga ik proberen deze mee te nemen (als de baas vrijdag even de andere kant op kijkt ;) ).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')