abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216573478
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 10:17 schreef Jaco078 het volgende:
(Karper)vissen naar rendement en financiering.

Linkje

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Collin en hengelsport is geen gelukkige combinatie gebleken.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_216573845
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 16:44 schreef paardendokter het volgende:

[..]

SPOILER
Ja dat is toen allemaal heel raar gegaan. Minimaal risico dat project. Precies 1 jaar betaald en een jaar later hebben we nog een klein bedrag ontvangen en dat was het. Alles bij elkaar van begin tot eind heeft het 2 jaar geduurd.
pi_216574033
Mijn vreemdst verlopen project bij CCF is sinds een paar weken failliet. Dit project is van maart 2019 en zou in 48 maanden lineair afbetalen. Debiteur is een B.V.

Nu per februari 2025 heeft dit project nog maar 1! termijn afgelost en de rest van de maanden enkel rente betaald.

Vanuit de curator is er nu een bedrag ontvangen. Ook hebben we een hypotheek op het huis van de ondernemer. Ondernemer wil proberen daar te blijven wonen door elders geld te lenen.

[ Bericht 1% gewijzigd door KrekelJapie op 07-02-2025 04:31:11 ]
pi_216574050
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 17:38 schreef KrekelJapie het volgende:
Mijn vreemdst verlopen project bij CCF is failliet. Dit project is van maart 2019 en zou in 48 maanden lineair afbetalen.

Nu per februari heeft dit project nog maar 1! termijn afgelost en de rest van de maanden enkel rente betaald.

Vanuit de curator is er nu een bedrag ontvangen. Ook we een hypotheek op het huis van de ondernemer. Ondernemer wil proberen daar te blijven wonen door elders geld te lenen.
misschien ben ik nu debiel, maar als de boel failliet is (eenmanszaak?) hoe kan die ondernemer dan nog wel geld lenen om het huis opnieuw te financieeren en tegelijkertijd geen geld lenen om de boel niet om te laten vallen?
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_216574756
Ik zie in mijn Collin wallet nu een correctie terugbetaling van de januari termijn van een VVE. Ik miste al een paar dagen de februari termijn. Er zijn tot nu toe 16 van de 96 termijnen betaald. Nog geen mail van Collin.
pi_216574844
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2025 11:08 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Ik neem aan dat het het trieste probleemproject Kuipers Abbas van CCF binnenkort afgelost gaat worden, gezien de status verkocht per 15-01-25 op funda.
Staat in de wallet nu.
pi_216575262
Update van de Echte Bakker (NLI):

SPOILER
Waarom zou men 5000,- van de hoofdsom pas uitbetalen bij het sluiten van het dossier?

Ik ben overigens tevreden met de afloop voor mij als investeerder, dankzij de hypothecaire zekerheden. Het heeft allemaal lang geduurd met vele betalingsregelingen en deadlines die niet nagekomen werden. De ondernemer heeft op een koppige manier lang doorgezet en geloofd in (of gehoopt op) een oplossing maar is uiteindelijk toch failliet gegaan.
Het bedrijf heeft inmiddels een doorstart gemaakt, de winkel is verkocht maar wordt teruggehuurd en de bakkerij is gekocht door familie. Nu maar hopen dat het bedrijf in rustiger vaarwater komt.
pi_216575679
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 16:44 schreef paardendokter het volgende:

[..]

SPOILER
Als ik de karpervissers bij een plas hier in de buurt zie staan, in legergroene kleding, met een legergroene tent en legergroene klapstoel en veldbed, piepende hengels en radiografisch bestuurde voerbootjes en genoeg andere spullen dat het met een aanhangwagen achter de auto aangevoerd moet worden, dan krijg ik toch het idee dat een karpervisser wat anders is dan de gemiddelde sportvisser die eens een keer een hengeltje uitgooit in het kanaal.

Waar ik bang voor ben is dat de ondernemers vooral bezig zullen zijn met het verzamelen van mooie spulletjes voor hun hobby en veel minder met geld verdienen.

Opvallend als je de website of facebookpagina bezoekt is dat het bedrijf vooral lijkt te bestaan vanwege de oprichter die schijnbaar een expert op het gebied van karpervissen is. In de pitch wordt deze persoon verder niet genoemd, dus ook niet of deze op één of andere manier aan het bedrijf verbonden blijft.
pi_216576653
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 19:45 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Als ik de karpervissers bij een plas hier in de buurt zie staan, in legergroene kleding, met een legergroene tent en legergroene klapstoel en veldbed, piepende hengels en radiografisch bestuurde voerbootjes en genoeg andere spullen dat het met een aanhangwagen achter de auto aangevoerd moet worden, dan krijg ik toch het idee dat een karpervisser wat anders is dan de gemiddelde sportvisser die eens een keer een hengeltje uitgooit in het kanaal.

Waar ik bang voor ben is dat de ondernemers vooral bezig zullen zijn met het verzamelen van mooie spulletjes voor hun hobby en veel minder met geld verdienen.

Opvallend als je de website of facebookpagina bezoekt is dat het bedrijf vooral lijkt te bestaan vanwege de oprichter die schijnbaar een expert op het gebied van karpervissen is. In de pitch wordt deze persoon verder niet genoemd, dus ook niet of deze op één of andere manier aan het bedrijf verbonden blijft.
Er zijn diverse voorbeelden van crowdfundprojecten waarbij het overgenomen bedrijf in rap tempo naar de filistijnen ging. Vooral als er personeel loopt is er groot risico. Mensen worden niet graag als een koe op de markt verkocht en zeker niet als de nieuwe eigenaar denkt alles beter te weten. We zullen zien (maar zonder mij).
Pecunia non olet
pi_216577162
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 13:57 schreef obligataire het volgende:
Van onze vrienden Thil**lart Holding verwacht ik ook wel een keer een update.
En niet te vergeten Toll***enst**eghe en Sed**iqi.
Onze vriend De Slagert laat het ook al weer een tijdje afweten met zijn regeling.
In elk geval een update (niet al te rooskleurig) van H*z**rdij
SPOILER
Voor de familie hoop ik dat dit doorgaat zodat ze eindelijk een punt achter het trieste verloop kunnen zetten.
pi_216578834
Is het niet raar dat het al ruim twee weken oorverdovend stil is bij GVE over de 'mogelijke' afwikkeling van Asi*dam (project 14353)?

Wat vinden jullie ervan dat de incassokosten van een platform een black box zijn waar totaal geen enkele transparantie over wordt gegeven? In het geval dat de investeerder het totaalbedrag (inleg plus rente) retour heeft gekregen, hoeft dat wat mij betreft niet per se inzichtelijk te worden gemaakt. Maar als een investeerder een gedupeerde wordt, zou ik deze onduidelijke geldstromen wel willen kennen. Wie zegt bijvoorbeeld dat Asi*dam inmiddels alles en mogelijk meer heeft terugbetaald en dat het afgeboekte bedrag 'incassokosten' zijn? Hoeveel profiteert GVE? Is het incassobureau de lachende derde?

Ook bij het project M*lti Care No*zezz (project 14569) is bijvoorbeeld een kleine 65K 'verdwenen' zonder dat GVE uit de doeken doet waar dat geld naartoe is gegaan.

Mijn stelling:
Het niet inzichtelijk maken van de incassokosten en de specificatie ervan creëert het gevoel dat er creatief kan worden geboekhouden, met zelfs mogelijke verduistering van gelden van investeerders.
pi_216579025
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 23:21 schreef mike79_n het volgende:
Is het niet raar dat het al ruim twee weken oorverdovend stil is bij GVE over de 'mogelijke' afwikkeling van Asi*dam (project 14353)?

Wat vinden jullie ervan dat de incassokosten van een platform een black box zijn waar totaal geen enkele transparantie over wordt gegeven? In het geval dat de investeerder het totaalbedrag (inleg plus rente) retour heeft gekregen, hoeft dat wat mij betreft niet per se inzichtelijk te worden gemaakt. Maar als een investeerder een gedupeerde wordt, zou ik deze onduidelijke geldstromen wel willen kennen. Wie zegt bijvoorbeeld dat Asi*dam inmiddels alles en mogelijk meer heeft terugbetaald en dat het afgeboekte bedrag 'incassokosten' zijn? Hoeveel profiteert GVE? Is het incassobureau de lachende derde?

Ook bij het project M*lti Care No*zezz (project 14569) is bijvoorbeeld een kleine 65K 'verdwenen' zonder dat GVE uit de doeken doet waar dat geld naartoe is gegaan.

Mijn stelling:
Het niet inzichtelijk maken van de incassokosten en de specificatie ervan creëert het gevoel dat er creatief kan worden geboekhouden, met zelfs mogelijke verduistering van gelden van investeerders.
Dat geld is uiteraard niet verduisterd door GvE en ook de aantijging dat dat platform winst maakt op een incassotraject is vergezocht.
Een lening nemer die in gebreke is moet de incassokosten bovenop de verschuldigde aflossing+rente betalen, dus in jouw geval waarin niet alles terug is betaald viel er minder te halen bij de lening nemer. Elk platform is er open over dat eerst gemaakte kosten worden verrekend voordat er uitgekeerd word aan investeerders, dus ook daar gebeurd niks onoorbaar.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_216579137
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 23:48 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Dat geld is uiteraard niet verduisterd door GvE en ook de aantijging dat dat platform winst maakt op een incassotraject is vergezocht.
Een lening nemer die in gebreke is moet de incassokosten bovenop de verschuldigde aflossing+rente betalen, dus in jouw geval waarin niet alles terug is betaald viel er minder te halen bij de lening nemer. Elk platform is er open over dat eerst gemaakte kosten worden verrekend voordat er uitgekeerd word aan investeerders, dus ook daar gebeurd niks onoorbaar.
Ik beweer ook niet dat GVE aan het verduisteren is, ik beweer dat het een gevoel daarvan kan geven omdat er geen enkele openheid over deze geldstromen is. Ook beweer ik niet dat GVE winst zou maken op incassokosten, ik vraag me of zij profiteren. Dat een incassobureau winst maakt, lijkt mij niet ter discussie te staan.

Je hebt helemaal gelijk in je beschrijving hoe een incassotraject werkt, daar ben ik het helemaal mee eens, maar het gaat erom dat niet inzichtelijk gemaakt wordt hoeveel de kosten bedragen en welke werkzaamheden gedaan zijn.

Zo kan het gebeuren dat een lening van 10.000 na de helft te hebben afgelost in gebreke blijft. Het incassobureau wordt ingeschakeld en die weten na het doen van drie belletjes en een paar brieven het restant van 5.000 te incasseren. Vervolgens stuurt het incassobureau een rekening van 6.000 euro, waarbij er voor de investeerders geen verdere aflossing overblijft. Mijn stelling is dat ik dan graag het bedrag van 6.000 euro wil weten én wat de activiteiten zijn geweest van het incassobureau. Want in het, uiteraard wat aangezet beschreven voorbeeld, zou ik hier dus mijn vraagtekens bij stellen.

Ik beweer dus, zolang een platform niet open is over de incassokosten bij de afronding van een niet succesvol traject, de investeerder maar moet hopen en vertrouwen op de eerlijkheid van een platform terwijl dit als er niks te verbergen is, transparant gemaakt zou moeten kunnen worden. Dat een platform daar dus niet transparant over is, kan het gevoel geven dat er wat te verbergen is.
pi_216579459
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 21:23 schreef lykkefund het volgende:

[..]
In elk geval een update (niet al te rooskleurig) van H*z**rdij
SPOILER
Voor de familie hoop ik dat dit doorgaat zodat ze eindelijk een punt achter het trieste verloop kunnen zetten.
Als je ziet hoeveel huis en grond je krijgt vind ik 8ton niet te veel geld. Zal puur locatie ( middle nowhere) zijn dat er zo weinig belangstelling is.
pi_216580429
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 04:34 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Als je ziet hoeveel huis en grond je krijgt vind ik 8ton niet te veel geld. Zal puur locatie ( middle nowhere) zijn dat er zo weinig belangstelling is.
De onzekerheid over kosten asbestverwijdering speelt natuurlijk ook een grote rol bij het doorpakken van potentiële kopers.
pi_216580813
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 23:48 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Elk platform is er open over dat eerst gemaakte kosten worden verrekend voordat er uitgekeerd word aan investeerders, dus ook daar gebeurd niks onoorbaar.
Als een platform het dan zo open en met alle beste bedoelingen doet, laat ze dan ook open zijn over de exacte geldstromen en laat bij een recovery gewoon laten zien waar elke door geldnemer betaalde euro heen gaat. Dat een platform eerst haar eigen (en externe) kosten betaalt wil zien is mij helder en staat in (alle?) algemene voorwaarden, maar wat en hoe hoog die zijn is vrij invulbaar. Ik heb meermaals om een specificatie gevraagd bij een eindafrekening maar krijg dan steeds van elk platformen gewoon de reactie dat ik daar geen recht op heb en dat ze die info ook niet gaan cq. verplicht zijn te verstrekken.

Laten we het gewoon concreet houden: heeft iemand als eens een complete transparante afrekening (alle inkomsten, alle uitgaven) van een platform gekregen bij een recovery? Bijvoorbeeld vergelijkbaar met wat een curator moet doen bij een faillisementsafwikkeling? Ik bedenk me dat mcf die verantwoording uiteindelijk wel redelijk heeft gedeeld bij de recovery-projecten waar ik mee te maken had :)
pi_216581115
Helemaal eens met Mike en tnhb, bij de professionalisering van crowdfunding hoort ook een deugdelijke en inzichtelijke defaultafwikkeling, als standaardonderdeel van deze business. Nu is het voor de investeerders een black box. Ik vermoed dat daar bij de grotere cf-sites / incasseerders inmiddels behoorlijk grote bedragen in omgaan. Dat zou geen apart verdienmodel mogen worden. Zonder enige verantwoording gaat dat vroeg of laat fout.

Het gaat uiteindelijk ook om het geld van de investeerders. Een GvE-voorbeeldje: een kleine lineaire lening van 50K is na betaling van 60% termijnen in 2016 in default geraakt. Sinds 2018 is er een betalingsregeling met deze lener van 200 euro per 4 weken, die naar ik vermoed nog steeds loopt. Maar tot op heden is er nog nooit een termijn terugbetaald. Er zouden meerdere defaults zijn, ik weet niet welke. Jaarlijks vraag ik om inzicht in de situatie en word ik afgescheept met:

'Hartelijk dank voor uw mail. Ik heb uw vraag doorgezet naar de betreffende afdeling. Zij nemen hem op korte termijn in behandeling.'

Vervolgens verneem ik dan niets meer ...

Ik vind dit uitermate onprofessioneel. Ik denk dat er zicht moet komen op de groeiende 'marktomvang' van de defaultafwikkeling. Wellicht is er een rol voor de AFM, zodat hier enige regels aan worden gesteld. Naar mijn mening dient er ten minste verantwoording te worden afgelegd over de ontvangen en bestede gelden, die niet naar de investeerders zijn gegaan.
pi_216581253
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 11:14 schreef ZeKraut het volgende:
.... bij de professionalisering van crowdfunding hoort ook een deugdelijke en inzichtelijke defaultafwikkeling, als standaardonderdeel van deze business.....
Het wordt ook tijd dat de cf-industrie zichzelf jaarlijks laat auditen door een onafhankelijk instituut. Denk daarbij aan controle van de financiële stromen, AO-IC, eigenlijk het hele compliance verhaal, Zolang dat ontbreekt vind ik de platforms nog steeds niet toekomstbestendig.
pi_216581336
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 18:41 schreef Soulfreak het volgende:
Ik zie in mijn Collin wallet nu een correctie terugbetaling van de januari termijn van een VVE. Ik miste al een paar dagen de februari termijn. Er zijn tot nu toe 16 van de 96 termijnen betaald. Nog geen mail van Collin.
Mail vanmorgen ontvangen.
SPOILER
pi_216581488
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 11:44 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Mail vanmorgen ontvangen.
SPOILER
Ben echt benieuwd hoe dit loopt met al die afzonderijke eigenaars. Ik ben zelf nooit in een VVE project gestapt.
pi_216581736
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 11:59 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Ben echt benieuwd hoe dit loopt met al die afzonderijke eigenaars. Ik ben zelf nooit in een VVE project gestapt.
Zelf ben ik ook erg benieuwd hoe dit gaat lopen. Zelf zit ik wel in meerdere VVE projecten en dit is voor mij de eerste met een achterstand.
pi_216581761
quote:
Ik wil hier wel aan mee doen als er een linkje is.
pi_216581787
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 11:59 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
We gaan het zien.
Ik zit nog in 1 andere VVE en die betaalt al 41 maanden netjes op tijd.
pi_216581867
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2025 10:31 schreef tnhb het volgende:
Laten we het gewoon concreet houden: heeft iemand als eens een complete transparante afrekening (alle inkomsten, alle uitgaven) van een platform gekregen bij een recovery?
Gekregen als zijnde ontvangen in mijn mailbox niet maar ik heb inderdaad wel een paar keer een volledig inzicht gehad in een project. Van de start van het project naar de genomen stappen en overwegingen bij een default en de gemaakte externe kosten.
Na overleg met de directie van het platform netjes een afspraak gemaakt op kantoor en is het volledige dossier op tafel gekomen en toegelicht door de medewerker die het dossier behandelde.

Overigens deel ik de mening dat het veel transparanter zou zijn als een platform, zeker als er geen volledige aflossing/terugbetaling kan plaatsvinden, een globaal overzicht verstrekt van de gemaakte (externe) kosten/baten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')