Het forum voor 's werelds enige universele hobby! Snaren of toetsen, vinyl of cd, eendagsvlieg of rasartiest, op de radio of op een festival! Hier kun je al je ongebreideld enthousiasme, maar ook je weldoordachte kritische noten kwijt over muziek
2024 nadert zijn einde en dat betekent dat we ons opmaken voor de 26e editie van de Radio 2 Top 2000, het ultieme overzicht van 2000 klassiekers met eeuwigheidswaarde. Het jaar 2024 was vooral een mooi jaar op sportgebied. Onder leiding van een Sneeuwvlokje dat al een sneeuwvlokje was voor het hip werd, reikten onze jongens van Oranje tot de halve finale op het EK. Op de fiets won onze Mathieu van der Poel in Vlaanderen en Roubaix, het WK in het veld, en hij was één van de zeer weinigen die een ontsnapte Pogacar terughaalde naar het peloton, in San Remo. Op de Olympische Spelen bleken we niet alleen goed in hockey, roeien en baanwielrennen, maar ook in de atletiek en zelfs bij het Madurodambasketbal.
Er waren ook mindere ontwikkelingen. Zo is de oorlog in Oekraïne nog steeds niet beëindigd. Verderop in Israël bleef het ook ongezellig. Maar alle duizenden bommen en granaten die daar geworpen werden ten spijt, was er geen enkele geweldsdaad die zoveel emoties losmaakte als een vermeende tik tegen een Sony Handycam van Joost Klein, achter de schermen bij het Songfestival. Een feestje organiseren bleek sowieso moeilijk. Amsterdam bestaat 750 jaar, maar na een maand van uitspattingen in de hoofdstad, geldt voorlopig het credo van de plaatselijke oud-politica Nelly Frijda: "Leuk zo'n feestje, maar het geeft altijd zo'n rommel, hè."
Daarnaast hebben we na een eeuwigheid Rutte een nieuwe leider. Hij was niet de eerste keus, maar Premier Dick schoof na diverse afzeggingen door naar het Torentje. Ook in de VS werd een nieuwe president gekozen. De immer genuanceerde en bescheiden Donald Trump is terug in het Witte Huis. Het Duitse kabinet kwakkelt ondertussen ook. Dus laten we het over iets leuks gaan hebben.
Radio 2 Top 2000: Editie 2024
Op woensdag 25 december, een paar minuten na middernacht, begint de Top 2000. De trein dendert dan 7 dagen door, tot we op Oudejaarsavond rond 23:55 uur het eindstation Bohemian Rhapsody bereiken. We hebben deze keer geen extra 500, maar het gaat een bijzondere editie worden, want het geklets van Gijs Staverman zal niet meer onderbroken worden door hinderlijke intro’s. Hij is namelijk vertrokken. En er zijn nog wat veranderingen in het DJ team. Zo gaan we het jaar uit met het eigentijdse geluid van André Rieu-ontdekker Jeroen van Inkel.
Vorig jaar bleef de Top 11 van de lijst exact gelijk. Dat zal vast niet nog eens gebeuren, maar er lijkt geen dringende aanleiding voor enorme verschuivingen in de absolute top van de lijst. Er ontvielen ons dit jaar geen topnamen, met alle respect uiteraard voor Quincy Jones, Liam Payne, Def Rhymz, Sergio Mendes, Steve Harley, Melanie en nog vele anderen. In positiever nieuws hebben we onder meer Oasis (reünie), Linkin Park (nieuw werk) en ABBA (jubileum). En de liefhebber kan zich gaan verheugen op een hele serie binnenkomers in de Nederlandse taal.
Wat mag ik allemaal niet missen?
A. Stemmen. De stemweek is van 29 november t/m 6 december (15:00 uur). B. De Top 2000-Quiz: Thomas van Luyn en Leo Blokhuis doen 4 quizzen dit jaar, vanaf zondag 24 november om 20:20 uur wekelijks op NPO 3. C. De Untold Stories: Een documentairereeks met Leo Blokhuis, vanaf woensdag 27 november om 22:15 uur wekelijks op NPO 3. D. Top 2000 a gogo: De welbekende slippendrager met Diederik Ebbinge en Leo Blokhuis, vanaf 26 december dagelijks om 21:30 uur op NPO 1. E. De Top 2000 a gogo-podcast: Te beluisteren vanaf 1 december in je favoriete podcast-app, met (inderdaad) Leo Blokhuis. F. De Top 2000 zelf: Van 25 t/m 31 december 168 uur lang alle hits. G. Het Top 2000 Café: Dat is er uiteraard ook weer dit jaar. Radio 2 maakt binnenkort bekend wanneer de verplichte inschrijving opent om een uurtje mee te hossen in Hilversum.
Stemmen Dit jaar stemmen we allemaal op Gorki-Mia.
De stembussen zijn dus een week lang geopend vanaf vrijdag 29 november. Met de 500 extra van vorig jaar die staan te trappelen om op het hoogste niveau mee te doen, en de onderste ~500 van vorig jaar die moeten vrezen om eruit te vallen, kunnen we ons vooral opmaken voor een felle strijd voor de onderste regionen. Gaat nummer 1993 van vorig jaar Vitesse zich hier wel handhaven? En wordt het deze keer wel A Very Good Year voor de nummer 2036 van Frank Sinatra?
Voor degenen die nog twijfelen over welke platen ze op hun lijstje moeten zetten:
- @Cassa95 maakte zoals ieder jaar weer een analyse welke nummers er nieuw zijn op de keuzelijst: Klik - @DecoAoreste maakte een overzicht van welke goed scorende platen in alternatieve muzieklijsten nog ontbreken in de Top 2000: Klik - Wat minder serieus bedoeld maar daarom niet minder noemenswaardig; @Fred_B heeft ook dit jaar weer een Top 2000 Stemwijzer. Deze is hier te vinden: Klik
Staat ie in de top 2000? Wil jij weten of de tracks waarop jij hebt gestemd in de NPO Radio 2 Top 2000 staan? Je kunt het vanaf 10 december 12.30 uur checken via staatieindetop2000.nl
De eerste Top 2000 op Spotify: Voor degene die de allereerste Top 2000 qua songs via Spotify wil terugluisteren van #2000 naar #1: Spotify - De allereerste Top 2000 (1999)
Verder zijn er diverse andere versies van de Top 2000 op Spotify te vinden. Ook uitzendingen zelf van die eerste editie, met het gepraat van de dj's over binnengekomen faxen ( !), kun je vast wel ergens vinden.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.NSFW in de Zoom:
SPOILER: NSFW!
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.FOK!ers in beeld:
SPOILER: PippenScottie
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Dagoduck
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: ArnieAlberts
SPOILER: Gretzl
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Grafische aankleding van het topic:
SPOILER: overzichtje met toepasselijke smileys
SPOILER: gifjes en afbeeldingen
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Uitzendingen kan je met beeld terugkijken via uitzending gemist van Ziggo
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
Op dinsdag 31 december 2024 02:45 schreef AlchemistOfSorrows het volgende: Vind van deze plaat misschien #2 - The Working Hour toch wel de mooiste Maar ja, die vind je in de top niet terug, daarvoor is het te moeilijk ofzo
[..] Ik ben al fan sinds 'Songs from the Big Chair' en vind dit niet hun beste nummer van die plaat, maar het is gewoon wel een geweldige band.
Ja, kan ze zeker wel heel erg waarderen Van hun hits vind ik denk ik Seeds of Love de mooiste, vooral ook met die zin "Politician granny with your grand ideals"
das einzige erleuchtenden an religion ist ein brennende tempel bei nacht
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
Pff, nog een uur. Live gezien, daar kan het toch niet aan tippen.
Bijna 222.222 posts trouwens. Moet ik eigenlijk even onthouden en een printscreentje maken. Maar goed, dat zal ik wel weer vergeten morgen.
Volgende nummers dit uur zijn nog wel leuk, maar goed.
Ok, doei
Op dinsdag 31 december 2024 02:50 schreef Dagoduck het volgende: Bijna 222.222 posts trouwens. Moet ik eigenlijk even onthouden en een printscreentje maken. Maar goed, dat zal ik wel weer vergeten morgen.
Morgen ben je nuchterder dan nu. Dus zal je het wel vergeten
Heb het even teruggezocht, mooi om te zien dat vrijwel iedereen genoot van Worn Down Piano Behalve @Gretzl maar dat onze smaken ver uit elkaar liggen was me al lang duidelijk
Goeie tijd dit trouwens, kan tegelijk de top luisteren, De Slimste en de A Go Go terugkijken en dan nog hier t tempo bijhouden
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
Nu is onze oostenrijkse vriend nergens te bekennen
Groot ABBA fan, heeft Bjorn nog geinterviewd dit jaar
Ik zou haar best het huidige slot van Jeroen gunnen, mits ze iets spontaner zou zijn ipv overduidelijk dingen oplezen Dan hoeven we in het laatste uur ook de schijtwals niet aan te horen
[..] Ik mag haar tien keer beter dan popiejopie van Inkel
Ik had hier graag geweest tijdens het blijven hangen in Tragedy
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Daniel held niet door de intro door lopen lullen, van Inkel had de pannen en potten erbij gepakt.
[..] Ik vind Futureproof mooi , met de rest heb ik niet zo veel
Ja die vind ik ook best ok, maar wel heel anders dan wat meeste mensen van hun willen horen, vermoed ik zo Die kreeg toen op Kink ook best wel wat airplay
Moet wat meer Radiohead gaan luisteren, ken een paar hits en dan ook vaag nog "How To Disappear Completely", en die laatste klonk meen ik ook heel mooi
Ik was nog erg dichtbij dat ik met je mee naar het top 2000 café ging, Gretzl! Je zei dat je wat kaartjes over had en ik zeg tegen een vriendin: "We kunnen tijdens All Too Well naar het top 2000 café. Maar het is wel tussen 4 en 5 in de nacht". Ze was alsnog enthousiast, maar begreep ook wel dat ik het slim vond om het niet zo laat te maken
Op dinsdag 31 december 2024 03:47 schreef AlchemistOfSorrows het volgende: Moet wat meer Radiohead gaan luisteren, ken een paar hits en dan ook vaag nog "How To Disappear Completely", en die laatste klonk meen ik ook heel mooi
Dan moet je daar zeker naar luisteren!
Ken je The Smile - Bending Hectic? Wat mij betreft het lied van 2024.
Op dinsdag 31 december 2024 03:47 schreef ieniminimuis het volgende: Yes ik ben weer wakker. Twee stemplaten zo middenin de nacht die zulke tegenpolen zijn daar moest ik bij zijn
Street Spirit en Love You More?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bij mij staat ie in mijn top 3 favorieten, samen met Betty en Who's Afraid Of Little Old Me?
Op dinsdag 31 december 2024 04:15 schreef BillDauterive het volgende: Ik ga ook slapen. Dit was een moment om voor op te blijven. Stom dat de camera Gretzl niet goed in beeld bracht!
Fijne nacht lieve Swifties en anderen en tot morgen.
Stemplaten (29/69) 1984. Spinvis - Ik Wil Alleen Maar Zwemmen (2005) 1657. Roberta Flack - The First Time Ever I Saw Your Face (1972) 1627. Dido - White Flag (2003) 1623. S10 - Adem Je In (2021) 1592. The National - Bloodbuzz Ohio (2010) 1462. Spinvis - Bagagedrager (2002) 1447. Chappell Roan - Good Luck, Babe! (2024) 1377. Johan - Tumble and Fall (2001) 1330. Herman van Veen - Hilversum III (1984) 1324. MGMT - Kids (2007) 1310. GorkI - Mia (1992) 1172. Rufus Wainwright - Going to a Town (2007) 1094. Keane - Bedshaped (2004) 1034. Froukje - Niets Tussen (2021) 1020. Radiohead - Jigsaw Falling Into Place (2007) 1018. Yann Tiersen - Comptine D'un Autre Été, L'après-Midi (2001) 0950. Nena & Kim Wilde - Anyplace, Anywhere, Anytime (2003) 0777. Henk Westbroek - Zelfs Je Naam Is Mooi (1998) 0708. Billie Eilish - everything i wanted (2019) 0460. Het Goede Doel - Alles Geprobeerd (Albumversie) (1986) 0449. Racoon - Het Is Al Laat Toch (2021) 0439. Stef Bos - Is Dit Nou Later (199) 0423. Tame Impala - Let It Happen (Albumversie) (2015) 0380. ABBA - The Day Before You Came (1982) 0377. Meau - Dat Heb Jij Gedaan (2021) 0345. Boudewijn de Groot - Testament (1966) 0198. Taylor Swift - All Too Well [10 Minute Version] [Taylor’s Version] (From the Vault) (2021)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Niet gehaald (40/69):
SPOILER
Ik weet nu Dat er een engelbеwaarder bestaat Je kunt haar niеt zien Als ze zachtjes tegen je praat Ik weet nu ook Dat zo'n engelbewaarder op je let Ik kan het weten Ik ben er zelf eens door gered
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht. Op 't randje en erover. Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
Engelbewaarder, de Vogeltjesdans van nu. Die blijft op bruiloften & partijen, tijdens het Brabantse carnaval en in après ski-hutten nog jaren na-ijlen.
Haters can be so lame and vicious Hating on me because I'm ambitious They sound like they need lots of love, lots of love That's why I'm sending them hugs and kisses
Haters can be so lame and vicious Hating on me because I'm ambitious They sound like they need lots of love, lots of love That's why I'm sending them hugs and kisses
Ken haar verder niet, maar deze intro nu klinkt mij iets te 3FM
Now I've heard there was a secret chord That David played, and it pleased the Lord But you don't really care for music, do you? It goes like this, the fourth, the fifth The minor falls, the major lifts The baffled king composing Hallelujah Hallelujah, Hallelujah Hallelujah, Hallelujah Your faith was strong but you needed proof You saw her bathing on the roof Her beauty and the moonlight overthrew you She tied you to a kitchen chair She broke your throne, and she cut your hair And from your lips she drew the Hallelujah Hallelujah, Hallelujah Hallelujah, Hallelujah You say I took the name in vain I don't even know the name But if I did, well, really, what's it to you? There's a blaze of light in every word It doesn't matter which you heard The holy or the broken Hallelujah Hallelujah, Hallelujah Hallelujah, Hallelujah I did my best, it wasn't much I couldn't feel, so I tried to touch I've told the truth, I didn't come to fool you And even though it all went wrong I'll stand before the Lord of Song With nothing on my tongue but Hallelujah Hallelujah, Hallelujah Hallelujah, Hallelujah Hallelujah, Hallelujah Hallelujah, Hallelujah Hallelujah, Hallelujah Hallelujah, Hallelujah Hallelujah, Hallelujah Hallelujah, Hallelujah
Als het goed is eventjes bij All Too Well, totdat m’n Taylor vlag en FUCK THE PATRIARCHY bordje werden afgepakt Mogelijk ook nog in beeld bij Laat Me en Noodgeval
[b] Es ist kalt, wir müssen weg hier, komm Dein Lippenstift ist verwischt Du hast ihn gekauft und, und ich hab es gesehen Zu viel Rot auf deinen Lippen und du hast gesagt: "Mach mich nicht an" Aber du warst durchschaut, Augen sagen mehr als Worte Du brauchst mich doch, hm? Alle wissen, dass wir zusammen sind ab heute Jetzt hör ich sie, sie kommen, sie kommen, dich zu holen Sie werden dich nicht finden, niemand wird dich finden, du bist bei mir Jeanny (Jeanny), quit livin' on dreams Jeanny (Jeanny), life is not what it seems Such a lonely little girl in a cold, cold world There's someone who's gonna need you (someone who needs you) [/b][b][/b]
Op dinsdag 31 december 2024 07:15 schreef Isorden het volgende: Had er iemand al eens gevraagd wat get verschil is tussen een kleuter en een zakje cocaïne?
Van kleuters word je moe en van Colombiaanse pretsneeuw kun je de hele nacht feesten
Op dinsdag 31 december 2024 07:15 schreef Isorden het volgende: Had er iemand al eens gevraagd wat get verschil is tussen een kleuter en een zakje cocaïne?
Een kleuter gaat eerder het raam uit.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.” ― Mark Twain.