SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.The End Times are wild
quote:Op maandag 30 december 2024 23:32 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het gaat beide partijen primair om security. Niet om die op zich vrij d waardeloze stukken grond. Enige uitzondering is de Krim vanwege zijn strategische positie, maar dat is uiteindelijk ook security
You can't have your cake and eat it.quote:Op maandag 30 december 2024 23:16 schreef LXIV het volgende:
[..]
Leg me geen woorden f dergelijke in de mond
Dit gaat over veel meer dan Ukraine. We hebben weldegelijk skin in the game.quote:Op maandag 30 december 2024 23:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
Voor sommigen hier is het een soort van voetbalwedstrijd waarvan ze hopen dat hun favoriete partij wint. Ze hebben echter geen ‘skin in the game’, dus gemakkelijk praten.
Dat heb ik ook wel gehoord maar is volgens mij echt niet de reden voor het conflict. Die grondstoffen liggen ook wel elders.quote:
Natuurlijk hebben we een belang, anders zouden we ons er ook niet mee bemoeien.quote:Op maandag 30 december 2024 23:41 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dit gaat over veel meer dan Ukraine. We hebben weldegelijk skin in the game.
Weegt honderd procent mee. Voor beide partijen.quote:Op maandag 30 december 2024 23:41 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat heb ik ook wel gehoord maar is volgens mij echt niet de reden voor het conflict. Die grondstoffen liggen ook wel elders.
Denk sowieso dat we hier nog wel 10-20 jaar mee bezig gaan zijn. Tien jaar sowieso.quote:Op maandag 30 december 2024 23:18 schreef LXIV het volgende:
[..]
Kan. Maar wellicht is dat niet de slechtste oplossing. Over 10 jaar kan alles er anders uitzien. Sowieso heeft Putin niet het eeuwige leven
Denk ik ook niet. Kan sowieso niet als ze Kiev niet hebben, en dat krijgen ze nietquote:Op maandag 30 december 2024 23:50 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Denk sowieso dat we hier nog wel 10-20 jaar mee bezig gaan zijn. Tien jaar sowieso.
Of Rusland moet nog iets van een puppet regime zien te instaleren, maar dat gaat niet gebeuren denk ik.
Uiteindelijk is het aan Oekrane of ze hiermee willen doorgaan. Als ze nog de motivatie hebben om Rusland leeg te laten bloeden is dat voor de lange termijn beter. Als Oekrane vredesonderhandelingen wil: prima wmb. Deze oorlog heeft ze al zoveel gekost.quote:Op maandag 30 december 2024 23:41 schreef LXIV het volgende:
[..]
Natuurlijk hebben we een belang, anders zouden we ons er ook niet mee bemoeien.
Maar met ‘skin in the game’ bedoel ik dat we echt bloeden, naasten verliezen, zelf kunnen sterven, als de oorlog nog een jaar langer doorgaat.
Kloptquote:Op maandag 30 december 2024 23:59 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Uiteindelijk is het aan Oekrane of ze hiermee willen doorgaan. Als ze nog de motivatie hebben om Rusland leeg te laten bloeden is dat voor de lange termijn beter. Als Oekrane vredesonderhandelingen wil: prima wmb. Deze oorlog heeft ze al zoveel gekost.
Als Rusland Ukraine verslaat krijgen we vanzelf een keer oorlog met Rusland. We hebben skin in the game.quote:Op maandag 30 december 2024 23:41 schreef LXIV het volgende:
[..]
Natuurlijk hebben we een belang, anders zouden we ons er ook niet mee bemoeien.
Maar met ‘skin in the game’ bedoel ik dat we echt bloeden, naasten verliezen, zelf kunnen sterven, als de oorlog nog een jaar langer doorgaat.
Dat is wel de bedoelingquote:Op maandag 30 december 2024 23:50 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Denk sowieso dat we hier nog wel 10-20 jaar mee bezig gaan zijn. Tien jaar sowieso.
Of Rusland moet nog iets van een puppet regime zien te instaleren, maar dat gaat niet gebeuren denk ik.
Eerdaags is hier een link gepost waaruit bleek dat de recrutering uiterst succesvol is.quote:Op maandag 30 december 2024 22:23 schreef oheng het volgende:
[..]
De bonussen zijn idd omhoog gegaan sinds Kursk, maar of ze meer recruteren weet ik echt niet.
Ik heb betrouwbare geluiden gehoord die het tegendeel beweren. Wie? Ben ik vergeten.
Iets in de trant van CIA, ISW, kranten, russische bannelingen, zoiets. 2 weken geleden. Mogelijk horen we er binnenkort meer over.
Dat geloof ik niet.quote:Op dinsdag 31 december 2024 00:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als Rusland Ukraine verslaat krijgen we vanzelf een keer oorlog met Rusland. We hebben skin in the game.
Oorlog is meer dan een paar raketten laten inslaan, in feite is Rusland met het huidige gedrag (sabotage) al aan het voorsorteren op een confrontatie met de NAVO. Daarbij voldoen de nodige NAVO-landen aan je criterium.quote:Op dinsdag 31 december 2024 06:08 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat geloof ik niet.
Rusland voert voornamelijk oorlog in gebieden die ooit bij het Russische Rijk hebben behoord.
En dan tegen landen waarvan ze verwachten die eenvoudig te kunnen verslaan.
Zo denk ik er ook over. En hoe makkelijk zijn die grondstoffen daar te ontginnen, en waarom is dat niet al op grote schaal gedaan?quote:Op maandag 30 december 2024 23:41 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat heb ik ook wel gehoord maar is volgens mij echt niet de reden voor het conflict. Die grondstoffen liggen ook wel elders.
Ja, Kazachstan heeft nog meer grondstoffen. Maar die respecteert Rusland als buurland.quote:Op maandag 30 december 2024 23:41 schreef LXIV het volgende:
[..]
De recrutering valt deze maanden juist erg tegen. In de wintermaanden zijn de verliezen ook het grootst. je kunt niet schuilen en verschuilen onder de bomen. Volgende week is het Russisch kerstfeest, en dat is voor veel Russen een reden om je nu nog niet te melden. en brrrr, wat koud is het nu.quote:Op dinsdag 31 december 2024 06:06 schreef Wantie het volgende:
[..]
Eerdaags is hier een link gepost waaruit bleek dat de recrutering uiterst succesvol is.
En dan vooral in het Oerol gebied.
Zo succesvol,dat Rusland geen nieuwe mobilisatie nodig heeft, ondanks de zware verliezen aan het front.
Nee.quote:Op dinsdag 31 december 2024 10:36 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Ja, Kazachstan heeft nog meer grondstoffen. Maar die respecteert Rusland als buurland.
Ik denk dat de burgers van de EU die ook niet willen, het is meer een stropdas-ding.quote:Op maandag 30 december 2024 23:53 schreef LXIV het volgende:
[..]
Denk ik ook niet. Kan sowieso niet als ze Kiev niet hebben, en dat krijgen ze niet
Kazachstan heeft dan ook net zo weinig last van democratie als Rusland…quote:Op dinsdag 31 december 2024 10:36 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Ja, Kazachstan heeft nog meer grondstoffen. Maar die respecteert Rusland als buurland.
Niet bepaald. Kazachstan zit enorm met de Russen in hun maag. Niet dat het een erg lekker land is verder, maar ook zij willen op een aantal fronten de slag naar het Westen maken, maar de Russen traineren dat heftig.quote:Op dinsdag 31 december 2024 10:36 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Kazachstan zoekt vooral toenadering tot China. Hebben al een aantal overeenkomsten gesloten en zijn hun banden alleen nog meer aan het versterken.quote:Op dinsdag 31 december 2024 12:06 schreef Kukelecucktsju10 het volgende:
[..]
Niet bepaald. Kazachstan zit enorm met de Russen in hun maag. Niet dat het een erg lekker land is verder, maar ook zij willen op een aantal fronten de slag naar het Westen maken, maar de Russen traineren dat heftig.
Nou zeg. Een land uit de USSR-boedel dat de blik naar het Westen wil richten, en Rusland die dat niet pikt. Dat hebben we nog niet eerder gezienquote:Op dinsdag 31 december 2024 12:06 schreef Kukelecucktsju10 het volgende:
[..]
Niet bepaald. Kazachstan zit enorm met de Russen in hun maag. Niet dat het een erg lekker land is verder, maar ook zij willen op een aantal fronten de slag naar het Westen maken, maar de Russen traineren dat heftig.
Ook, maar niet vooral.quote:Op dinsdag 31 december 2024 12:34 schreef YellowBlacks het volgende:
[..]
Kazachstan zoekt vooral toenadering tot China. Hebben al een aantal overeenkomsten gesloten en zijn hun banden alleen nog meer aan het versterken.
En putin heeft al publiekelijk gezegd dat Kazachstan als land nooit bestaan heeft.quote:Op dinsdag 31 december 2024 12:34 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Nou zeg. Een land uit de USSR-boedel dat de blik naar het Westen wil richten, en Rusland die dat niet pikt. Dat hebben we nog niet eerder gezien
Dat 2e filmpje lijkt wel een sketch. Hij ramt een vorkheftruck in een stapel bommen en dan schroeven ze er in een vervallen schuur vleugels aan. En dat is dan een kernmachtquote:
Niet zo neerbuigend doen, ze hebben overduidelijk bijna de pallet uitgevonden.quote:Op dinsdag 31 december 2024 13:19 schreef ach het volgende:
[..]
Dat 2e filmpje lijkt wel een sketch. Hij ramt een vorkheftruck in een stapel bommen en dan schroeven ze er in een vervallen schuur vleugels aan. En dat is dan een kernmacht
Of ze bijten op hun tanden, slopen Rusland verder en wachten een 1905/1917 moment af. Russen vinden het niet zo prettig als hun leiders ze een oorlog laten verliezen. Dan komen ze wel eens in opstand.quote:Op maandag 30 december 2024 23:59 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Uiteindelijk is het aan Oekrane of ze hiermee willen doorgaan. Als ze nog de motivatie hebben om Rusland leeg te laten bloeden is dat voor de lange termijn beter. Als Oekrane vredesonderhandelingen wil: prima wmb. Deze oorlog heeft ze al zoveel gekost.
Heeft Poetin al opdracht gegeven om de inflatie te stoppen?quote:Op dinsdag 31 december 2024 13:29 schreef oheng het volgende:
[..]
Niet zo neerbuigend doen, ze hebben overduidelijk bijna de pallet uitgevonden.
Bovendien heeft Putin opdracht gegeven voor technologische onafhankelijkheid in het jaar 2025.
Kijken of je dan nog steeds lacht. Volgend jaar kunnen de russen ALLES zelf produceren, CNC machines, EUV chipset machines, zaden, airbags, noem maar op.
Nee, het was kiezen tussen de economie en inflatie, en hij koos..... Geen van beide.quote:Op dinsdag 31 december 2024 13:37 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Heeft Poetin al opdracht gegeven om de inflatie te stoppen?
En da's nog los van dat ik niet denk dat erdogan dit over z'n kant laat gaan. En turkije stond niet al te negatief in de race, tov rus.quote:Op dinsdag 31 december 2024 13:42 schreef oheng het volgende:
[..]
Nee, het was kiezen tussen de economie en inflatie, en hij koos..... Geen van beide.
Het economische genie heeft in zijn wijsheid wel besloten om een Turkse bierbrouwer te jatten.
Zo van: investeringsklimaat is toch al naar de klote, waarom maak ik het niet ng k#tter.
Erdogan heeft op alle mogelijke manieren rusland een poot uitgedraaid. Zie Nogorno Karabach en Syri. Zie Montreux Conventie. Zie wapen leveranties aan Oekrane. En er zijn vast meer geopolitieke naaistreken te bedenken waar ik nu ff niet kan opkomen.quote:Op dinsdag 31 december 2024 13:44 schreef ExTec het volgende:
[..]
En da's nog los van dat ik niet denk dat erdogan dit over z'n kant laat gaan. En turkije stond niet al te negatief in de race, tov rus.
Je vergelijkt appels met peren.quote:Op dinsdag 31 december 2024 13:29 schreef oheng het volgende:
[..]
Niet zo neerbuigend doen, ze hebben overduidelijk bijna de pallet uitgevonden.
Bovendien heeft Putin opdracht gegeven voor technologische onafhankelijkheid in het jaar 2025.
Kijken of je dan nog steeds lacht. Volgend jaar kunnen de russen ALLES zelf produceren, CNC machines, EUV chipset machines, zaden, airbags, noem maar op.
Bekijk het eens vanaf het jaar 1500.quote:Op dinsdag 31 december 2024 13:53 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Je vergelijkt appels met peren.
Nederland is sowieso een heel slecht voorbeeld. Onder Slochteren zat de grootste gasbel van Europa waar we de meeste welvaart aan te danken hebben.
Putin en zijn oligarchen zijn de roofridders van de 21e eeuw. De azen echt wel op die miljarden die daar in de grond zitten.quote:Op maandag 30 december 2024 23:41 schreef LXIV het volgende:
[..]
Op zich wel logisch. Zodra je dat doet neemt de vrijheid, corruptie en de economische malaise toe. En je krijgt er niets voor terug. Keer op keer op keer.quote:Op dinsdag 31 december 2024 12:35 schreef Kukelecucktsju10 het volgende:
[..]
Ook, maar niet vooral.
Anything but Russia.
Het valt me op dat zodra de VS ergens wat doet er direct ze doen het alleen maar om de olie wordt geroepen, maar dat men stil is bij een echte plundertocht zoals deze.quote:Op dinsdag 31 december 2024 14:31 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Putin en zijn oligarchen zijn de roofridders van de 21e eeuw. De azen echt wel op die miljarden die daar in de grond zitten.
Rente van centrale bank blijft voor nu staan. Poetins vrienden uit de militaire industrie hebben voor nu een kleine winst geboekt ten laste van het gewone klootjesvolk.quote:Op dinsdag 31 december 2024 13:42 schreef oheng het volgende:
[..]
Nee, het was kiezen tussen de economie en inflatie, en hij koos..... Geen van beide.
Het economische genie heeft in zijn wijsheid wel besloten om een Turkse bierbrouwer te jatten.
Zo van: investeringsklimaat is toch al naar de klote, waarom maak ik het niet ng k#tter.
De ouwe trouwe Lada wordt vervangen door de Nada.quote:Op dinsdag 31 december 2024 13:38 schreef oheng het volgende:
Ik lijd omdat ik RIA lees, dus daarom moeten jullie ook lijden.
RIA: Putin gave instructions for the development of autonomous transport systems
Deadline: 9 januari 2025.
quote:The fact is, Trump will enter his presidency with the least leverage possible over Ukraine. Ukraine has enough money to fund all of 2025 and part of 2026. They have enough weapons and ammo to last most of 2025, and with aid from other nations (plus that money) they will be able to fight through 2025 without issue.
Trump will have little leverage over Ukraine. But much more leverage over Russia. Particularly with sanctions. And while Ukraine does have the money and weapons to fight in 2025, they could always use more.
People fearing Trump will be able to crush Ukraine in 2025 I think are barking up the wrong tree. There is very little, if anything, Trump can do to force Ukraine to stop fighting. And as time goes on, the US will become increasingly less relevant to Ukraine and to Europe as a whole.
In essence, the nation that is most likely to lose from Trump is the United States, if the US, for baffling reasons, were to side with Russia. Or, the US could maintain its standing by siding with Ukraine. Either way, Ukraine can fight on with or without US aid.
quote:1 Euro is gelijk aan
118,09 Russische roebel
31 dec, 2:39 p.m. UTC Disclaime
poetin begint steeds meer op KIM te lijkenquote:Op dinsdag 31 december 2024 13:38 schreef oheng het volgende:
RIA: Putin gave instructions for the development of autonomous transport systems
Maar hij gaat daar nooit zo goed in worden als kim senior.quote:Op dinsdag 31 december 2024 15:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
poetin begint steeds meer op KIM te lijken
Poetin kijkt naar tomaten
Over Russen (Naja de ussr) en propaganda mbt techniek; is de MiG 25 wel een mooi verhaal.quote:Op dinsdag 31 december 2024 13:38 schreef oheng het volgende:
De F15 was toen al in ontwikkeling. Maar ze gingen wel terug naar de tekentafel.quote:Op dinsdag 31 december 2024 16:03 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Over Russen (Naja de ussr) en propaganda mbt techniek; is de MiG 25 wel een mooi verhaal.
Wel de reden waarom de USA ineens alsnog een echte fighter gingen bouwen. Als de dood waren ze voor die MiG25. Totdat een Rus overliep naja overvloog naar het Westen.
Als je niets te bieden hebt heb je ook niets te eisen. Zo werkt het vaak.quote:
Dan hebben ze met Oekrane wel de allerslechtste keuze gemaaktquote:Op dinsdag 31 december 2024 06:08 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat geloof ik niet.
Rusland voert voornamelijk oorlog in gebieden die ooit bij het Russische Rijk hebben behoord.
En dan tegen landen waarvan ze verwachten die eenvoudig te kunnen verslaan.
Tja, vorige keer ging verbazingwekkend goed...quote:Op dinsdag 31 december 2024 17:17 schreef Parafernalia het volgende:
[..]
Dan hebben ze met Oekrane wel de allerslechtste keuze gemaakt
Vandaag hoorde ik voor het eerst van Nuvistors.quote:Op dinsdag 31 december 2024 16:03 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Over Russen (Naja de ussr) en propaganda mbt techniek; is de MiG 25 wel een mooi verhaal.
Wel de reden waarom de USA ineens alsnog een echte fighter gingen bouwen. Als de dood waren ze voor die MiG25. Totdat een Rus overliep naja overvloog naar het Westen.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Nuvistorquote:Nuvistors were used in the Ranger space program and in the MiG-25 fighter jet, presumably to harden the fighter's avionics against radiation. (See radiation hardening.) This was discovered following the Defection of Viktor Belenko.
Grondstoffenbezit is niet noodzakelijk in een vrijhandel systeem, maar het lijkt alsof we langzaam richting mercantilisme bewegen, is dat het geval dan zal grondstofbezit in de toekomst relevanter worden.quote:Op dinsdag 31 december 2024 13:16 schreef oheng het volgende:
[..]
En putin heeft al publiekelijk gezegd dat Kazachstan als land nooit bestaan heeft.
Bovendien is het zo dat veel grondstoffen niet perse een goed iets is. Vergelijk grondstof rijke landen zoals Venezuela en Congo maar met grondstof arme landen zoals Taiwan, Hong Kong, Nederland etc.
Bezit nemen van grondstoffen is een zr kortzichtig en achterhaald imperialistisch doel. Leuk idee in het jaar 1500, maar nu hopeloos achterhaald.
Nederland en Belgi - de lage landen - zijn vanaf de middeleeuwen eigenlijk altijd welvarend geweest. In eerste instantie met name het graafschap Vlaanderen maar daarna ook het hertogdom Brabant en de graafschappen Zeeland en Holland. De gouden eeuw gaat met name om Noord-Holland, de overige gebieden behoorden al tot de rijksten van Europa ruim voor die periode.quote:Op dinsdag 31 december 2024 13:53 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Je vergelijkt appels met peren.
Nederland is sowieso een heel slecht voorbeeld. Onder Slochteren zat de grootste gasbel van Europa waar we de meeste welvaart aan te danken hebben.
Angst-voor-escalatie boodschap hoeft geen betaalde boodschap te zijn. Die angst zit er, bij de Baltische Staten, Polen. En zelfs Zweden en Finland zijn toegetreden tot de Navo.quote:Op maandag 30 december 2024 22:16 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik weet het niet, De Wijk hamert er wel erg vaak op hoe groot het Russische leger is, en hoe gevaarlijk ze zijn. De angst voor escalatie zit diep.
En dan denk ik twee dingen, of hij denkt bij Rusland nog steeds aan de Sovjet-Unie met een groot en bijna onoverwinnelijk leger. Of hij laat zich betalen door mensen die er belang bij hebben dat er angst voor escalatie is.
De Volkskrant: De denktank van Rob de Wijk heeft een heldere visie op de wereld, maar is er ook transparantie in eigen huis?
Dat speelt bij het Europese conflict in Oekrane natuurlijk mee: de wens van Israel en VS Iran en zijn proxies een kopje kleiner te maken. Dat raakt de positie van Rusland. Poetin heeft wel meer aan zijn hoofd dan de Donbas.quote:Op maandag 30 december 2024 23:50 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Die pogingen zullen ongetwijfeld ondernomen worden via het kleptocraten-oligarchen systeem. Maar daar doet de hele wereld aan mee, is niet iets typisch "russisch".quote:Op maandag 30 december 2024 23:50 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Die angst is er met name omdat veel West-Europese landen tientallen jaren in de luilekkermand van Amerikaanse steun hebben geleefd en zonder die steun niet veel kunnen uitrichten op militair gebied.quote:Op dinsdag 31 december 2024 18:29 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Angst-voor-escalatie boodschap hoeft geen betaalde boodschap te zijn. Die angst zit er, bij de Baltische Staten, Polen. En zelfs Zweden en Finland zijn toegetreden tot de Navo.
De Wijk loopt al heel wat jaren mee, op het Ministerie, Clingendael, op de Universiteit, bij allerlei overleggen en denktanks wordt hij uitgenodigd, en heeft zo zijn bronnen achter de schermen. En dan ook nog elke dag 20 minuten met een analyse komen over alle grote brandhaarden in de wereld en de diplomatiek daar omheen. Geen wonder dan er mensen zijn die zijn bespiegelingen serieus nemen.
Rob de Wijk wist ook als n van de weinigen de laatste verblijfsplaats van Osama Bin Laden.quote:Op dinsdag 31 december 2024 18:29 schreef yessie234 het volgende:
De Wijk loopt al heel wat jaren mee, op het Ministerie, Clingendael, op de Universiteit, bij allerlei overleggen en denktanks wordt hij uitgenodigd, en heeft zo zijn bronnen achter de schermen. En dan ook nog elke dag 20 minuten met een analyse komen over alle grote brandhaarden in de wereld en de diplomatiek daar omheen. Geen wonder dan er mensen zijn die zijn bespiegelingen serieus nemen.
Het in de luilekkermand van Amerikaanse steun leven heeft niet iedereen herkent hier de afgelopen 15 jaar. Anders waren er nu niet die enorme sociaal-economische en bestuurlijk-politieke problemen in Europa.quote:Op dinsdag 31 december 2024 18:39 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Die angst is er met name omdat veel West-Europese landen tientallen jaren in de luilekkermand van Amerikaanse steun hebben geleefd en zonder die steun niet veel kunnen uitrichten op militair gebied.
Er zou geen Russisch gevaar geweest zijn als we de afgelopen 20-30 jaar gewoon ons leger op sterkte hadden gehouden.
Angst is deels terecht. Maar het is behoorlijk dom, om zoals Rob de Wijk doet, deze angst continu te koppelen aan het weigeren van steun aan Oekrane.quote:Op dinsdag 31 december 2024 18:29 schreef yessie234 het volgende:
Angst-voor-escalatie boodschap hoeft geen betaalde boodschap te zijn. Die angst zit er, bij de Baltische Staten, Polen. En zelfs Zweden en Finland zijn toegetreden tot de Navo.
Mocht ook mee naar Afghanistan. In zo'n positie en met de reputatie die hij heeft wordt je wel eens meegesleept naar interessante wapenshows enzo. In de woestijn en Saoedi Arabie bijvoorbeeld waar de creme de la creme van van de wereldwijde wapenfabrikanten hun tuig showen.quote:Op dinsdag 31 december 2024 18:40 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Rob de Wijk wist ook als n van de weinigen de laatste verblijfsplaats van Osama Bin Laden.
Aldus Rob zelf.
Het bespelen van Amerikaanse hoofden op beslissingsbevoegdheid posities is een zorgvuldig spel waar veel (mentaal) smeergeldelijke smeerkezerij in omgaat.quote:Op dinsdag 31 december 2024 18:47 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Angst is deels terecht. Maar het is behoorlijk dom, om zoals Rob de Wijk doet, deze angst continu te koppelen aan het weigeren van steun aan Oekrane.
Rusland is Oekrane binnengevallen, Rusland is illegaal bezig en we moeten niet angstig zijn om Oekrane te geven wat het nodig heeft om zich te bevrijden.
Nee, daar was een journalist nogal uitgebreid ingedoken. Is hier langsgekomen. Relevante VS' militairen vatte het samen als "extreem onwaarschijnlijk".quote:Op dinsdag 31 december 2024 18:51 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Mocht ook mee naar Afghanistan. In zo'n positie en met de reputatie die hij heeft wordt je wel eens meegesleept naar interessante wapenshows enzo. In de woestijn en Saoedi Arabie bijvoorbeeld waar de creme de la creme van van de wereldwijde wapenfabrikanten hun tuig showen.
Weet ik had, via via via te maken met MAGA en de DEA. Invloedrijke clubs daar. Maar wat "boots on the ground" onwaarschijnlijk lijkt, hoeft niet onmogelijk te zijn. Omdat de Wijk een ander niveautje bediend. Ontgaat hen vaak aan het zicht. En de Wijk zal ook wel eens achteraf gedacht hebben: waarom vertelden zij mij dat toen? Dat hoeft hij tijdens zijn podcasts niet te ventileren en soms als anecdote ondertussen wel.quote:Op dinsdag 31 december 2024 18:56 schreef ExTec het volgende:
[..]
Nee, daar was een journalist nogal uitgebreid ingedoken. Is hier langsgekomen. Relevante VS' militairen vatte het samen als "extreem onwaarschijnlijk".
Dit speelt zich jaren voor iemand de afkorting "MAGA" bedacht had af. Wat klets je?quote:Op dinsdag 31 december 2024 19:00 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Weet ik had, via via via te maken met MAGA
Satanskerk, verdiep je eens in die leer.quote:Op dinsdag 31 december 2024 19:06 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dit speelt zich jaren voor iemand de afkorting "MAGA" bedacht had af. Wat klets je?
Duidelijk, wappie.quote:Op dinsdag 31 december 2024 19:07 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Satanskerk, verdiep je eens in die leer.
Is niet zo heel wappie hoor, is een "alternatieve theorie" omheen gebouwd in het Amsterdamse. De manieren om geen belasting te hoeven betalen door te pretenderen "godsdienstles" te geven. Maga is een term uit Satanskerk-leer. Ook zo'n uit de VS overgewaaide mode ergens in de jaren 70-80. Ander niveautje.quote:
Nee, dit rechtzaken geweest tot aan de Hoge Raad. Dat Staat der Nederlanden zich over Wappie-zaken moet buigen is niet zo heel erg nieuw, hoor. Alternatief discours wordt nog al eens als dekmantel of sociolect gebruikt, zolang het werkt. Zie je ook een beetje terug met dat Icke gedoe steeds weer.quote:
Gast, we hadden het over dit:quote:Op dinsdag 31 december 2024 19:15 schreef yessie234 het volgende:
Nee, dit rechtzaken geweest tot aan de Hoge Raad.
En voor de rest de rest lekker belangrijk wat jij hier nu ter plekke uit je reet trekt om maar te kunnen blijven lullen.quote:Weet ik had, via via via te maken met MAGA en de DEA.
In Afghanistan werd of wordt nogal wat opium verbouwd. Er zijn partijen die daar belang bij hebben, en die geven doorgaans wel iets belasting op, maar niet alles.quote:Op dinsdag 31 december 2024 19:17 schreef ExTec het volgende:
[..]
Gast, we hadden het over dit:
[..]
En voor de rest de rest lekker belangrijk wat jij hier nu ter plekke uit je reet trekt om maar te kunnen blijven lullen.
Maar je kletst dus gewoon uit je nek, zoveel is zonneklaar.
Dat was dit stuk.quote:Op dinsdag 31 december 2024 18:56 schreef ExTec het volgende:
[..]
Nee, daar was een journalist nogal uitgebreid ingedoken. Is hier langsgekomen. Relevante VS' militairen vatte het samen als "extreem onwaarschijnlijk".
Dat komt omdat de landen een andere afweging maken. Bepaalde militaire middelen kunnen bijvoorbeeld in handen van Rusland vallen of doorverkocht worden; dit gevaar kan groter geacht worden dan de noodzaak voor Oekrane om zich te ontdoen van Russen in het eigen territorium.quote:Op dinsdag 31 december 2024 18:47 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Angst is deels terecht. Maar het is behoorlijk dom, om zoals Rob de Wijk doet, deze angst continu te koppelen aan het weigeren van steun aan Oekrane.
Rusland is Oekrane binnengevallen, Rusland is illegaal bezig en we moeten niet angstig zijn om Oekrane te geven wat het nodig heeft om zich te bevrijden.
De centrale vraag is: waarom een Nederlandse professor? Dat een emotioneel beroep doen op die zogenaamde Nederlandse bescheidenheid, om het verhaal in twijfel te trekken. Waarom niet? Waarom wel? Vergeet niet dat hij dagelijks zijn boodschappen in de ether doet, in aanwezigheid van computers en telefoons. Dat de Volkskrant daar een stukkie over schrijft dat mag.quote:Op dinsdag 31 december 2024 19:27 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Dat was dit stuk.
Het gaat ook over de bijna-ontvoering van De Wijk door de Taliban, en zijn driedaagse ontmoeting met Nelson Mandela. Ook beiden zeer onwaarschijnlijk.
https://www.volkskrant.nl(...)-betrekken~b48bc5d0/
Je hoeft hier niet te etaleren wat een wappie je bent hier.quote:Op dinsdag 31 december 2024 19:27 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Je hoeft je gebrek aan kennis niet zo groot kenbaar te maken hier.
Dovemansoren of het bevel van Schoof, of toch iets anders?
Ik ben niet onwetend en op de hoogte van allerlei complotverhalen en praktijken. Wuppie is ook maar een geuzennaam van de kinderlijke AH verzamelwoede met Vader Abraham.quote:Op dinsdag 31 december 2024 19:33 schreef ExTec het volgende:
[..]
Je hoeft hier niet te etaleren wat een wappie je bent hier.
Ben je dom, wappie, of gewoon beide?
Als je bezig bent met het voorbereiden van de aanval op Osama Bin Laden, iets dat strik geheim moet blijven, waarom zou je dan een professor uit Nederland benaderen?quote:Op dinsdag 31 december 2024 19:30 schreef yessie234 het volgende:
Waarom niet? Waarom wel? Vergeet niet dat hij dagelijks zijn boodschappen in de ether doet, in aanwezigheid van computers en telefoons.
Hij vertelde het pas twintig jaar later. Het gaat ook om luistervaardigheid. Afgeluisterd worden we allemaal. De huidige premier heeft daar gisteren nog iets over gezegd. Merkel wist het al langer. Dus wij konden het ook allemaal al langer weten, en er rekening mee houden (Snowdon) Dat gedoe over Echelon aan het begin van deze eeuw, en het bevragen waar die NSA toch mee bezig was, dat is openlijk in de politiek besproken.quote:Op dinsdag 31 december 2024 19:38 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Als je bezig bent met het voorbereiden van de aanval op Osama Bin Laden, iets dat strik geheim moet blijven, waarom zou je dan een professor uit Nederland benaderen?
Rob de Wijk heeft geen noodzakelijke kennis, en omdat hij continu zijn boodschappen de ether in slingert, heb je een groot risico op een lek.
Eigenlijk is van Wijk een Halbe 2.0quote:Op dinsdag 31 december 2024 19:27 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Dat was dit stuk.
Het gaat ook over de bijna-ontvoering van De Wijk door de Taliban, en zijn driedaagse ontmoeting met Nelson Mandela. Ook beiden zeer onwaarschijnlijk.
https://www.volkskrant.nl(...)-betrekken~b48bc5d0/
Dat werd die VVD-er zwaar aangerekend toen door Rutte. Die liet hem vallen. Was ook Volkskrant trouwens, met die onthulling. De Wijk schrijft voor Trouw, naar ik meen, en trekt zich er weinig van aan.quote:Op dinsdag 31 december 2024 19:49 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Eigenlijk is van Wijk een Halbe 2.0
Bedankt voor de info, doen we helemaal niets mee.quote:Op dinsdag 31 december 2024 19:52 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Dat werd die VVD-er zwaar aangerekend toen door Rutte. Die liet hem vallen. Was ook Volkskrant trouwens, met die onthulling.
Dit is dus algemene ontwikkeling waar het op de wuppie-wappie landerijen nogal aan schort. Kwam er laatst ook al mee dreigen.quote:Op dinsdag 31 december 2024 19:55 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Bedankt voor de info, doen we helemaal niets mee.
Ook Willem Engel zoog ook niet alles uit zijn duim. Daarvoor wist hij teveel uit het Rotterdamse, de krottenkoning. Hij heeft toen ook zijn eerste kort geding gewonnen. AIVD connecties zijn toen ook al geopperd, en dit zou mij niets verbazen, dat hij of zijn omgeving gesouffleerd werd met die avondklok perikelen.quote:Op dinsdag 31 december 2024 20:05 schreef Discombobulate het volgende:
Gezien Rob de Wijk's staat van dienst en connecties, zijn loopbaan, etc. vind ik het helemaal niet zo geweldig bijzonder dat ie dat soort dingen mee kan maken.
Ik geloof echt niet dat die vent dat uit z'n duim zuigt. Echt wat een onzin. Het is geen Willem Engel of wat dan ook.
quote:Op dinsdag 31 december 2024 20:09 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Ook Willem Engel zoog ook niet alles uit zijn duim. Daarvoor wist hij teveel uit het Rotterdamse, de krottenkoning. Hij heeft toen ook zijn eerste kort geding gewonnen. AIVD connecties zijn toen ook al geopperd, en dit zou mij niets verbazen, dat hij of zijn omgeving gesouffleerd werd met die avondklok perikelen.
Ja nou en? Die thuistelers kliek daar in Zundert, met die DJI connecties. Dat afluisteren van Khasem over DJI heeft hem ook zijn NPO baantje gekost. Narcostaat en thuiswerkers. En daar zitten een heleboel bruinwerkers bij. Hou je broekhoest van het Algemeen Dagblad een beetje binnen, want de pampers zijn op.quote:Op dinsdag 31 december 2024 20:40 schreef BEFEM het volgende:
Mensen vergeten dat Rob de Wijk gewoon commercieel is en dan verkopen zulke verhalen uiteraard goed.
Maar hij heeft uiteraard wel wat connecties. Echter blijft hij natuurlijk een analist, en zet 100 analisten bij elkaar en ze zeggen allemaal wat anders en allemaal hebben ze weleens gelijk en ook ongelijk. Tevens vind ik hem wel flink ouderwets denken. En erg Westers, waar ik geen voorstander van ben.
Pakt Rusland toch Hongarije en Slowakije erbij? Daar staan de legers wel met bloemtjes langs de weg om ze te verwelkomen, kunnen we ze meteen de EU en Nato uitknikkeren, ook weer opgelost. Als Frigo en Orban uberhaupt iets te vertellen hebben over hun legerleiding.quote:Op dinsdag 31 december 2024 22:39 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Slowakije, Hongarije en Tsjechie dreigen binnen enkele uren van het gas afgesloten te raken dankzij de koppigheid van Zelensky en Oekraine.
Slowakije echter gaat zich bezinnen op maatregelen gericht tegen Oekraine en wellicht de elektriciteits-toevoer afsluiten als vergeldingsmaatregel.
Niet alle landen binnen de EU willen Oekraine tot in het bizarre blijven steunen, terwijl Oekraine treitert richting Europa en het westen weliswaar veel voor Oekraine doet, maar Oekraine het niet zo erg vindt als wij straks (binnen enkele uren?) doodvriezen hier.
Mooi dat er nog leiders zijn met ballen, zoals Robert Fico.
En Orban.
Begrijpelijk.quote:Op dinsdag 31 december 2024 22:39 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Slowakije, Hongarije en Tsjechie dreigen binnen enkele uren van het gas afgesloten te raken dankzij de koppigheid van Zelensky en Oekraine.
Slowakije echter gaat zich bezinnen op maatregelen gericht tegen Oekraine en wellicht de elektriciteits-toevoer afsluiten als vergeldingsmaatregel.
Niet alle landen binnen de EU willen Oekraine tot in het bizarre blijven steunen, terwijl Oekraine treitert richting Europa en het westen weliswaar veel voor Oekraine doet, maar Oekraine het niet zo erg vindt als wij straks (binnen enkele uren?) doodvriezen hier.
En Orban.
Ik sla deze grafkop even overquote:Op woensdag 1 januari 2025 00:48 schreef michaelmoore het volgende:
poetin zegt al;eskomt goed
Dat zegt hij niet over europese nazi's (video gekeken). Ben benieuwd wat zijn boodschap is bij het Russisch Orthodox nieuwjaar. Want dat is ook nog steeds een machtsfactor in Rusland.quote:Op woensdag 1 januari 2025 00:48 schreef michaelmoore het volgende:
poetin zegt alles komt goed, alle europese Nazis worden verslagen
Je kunt beter die andere grafkoppen overslaan. Zo lang is de video niet.quote:Op woensdag 1 januari 2025 00:50 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
[..]
Ik sla deze grafkop even over
Hier is het bijbehorend RIA artikel. De comment sectie had toen ik keek, ~6 uren geleden (ivm tijdzones), nog 100 comments.quote:Op woensdag 1 januari 2025 00:48 schreef michaelmoore het volgende:
poetin zegt alles komt goed,
dat is 4 keer de flevopolderquote:Russische troepen veroverden in 2024 zeven keer zoveel terrein in Oekrane als in 2023'
De Russische troepen hebben in 2024 3.985 km2 grondgebied in Oekrane veroverd. Dat berekende het Amerikaanse Institute for the Study of War op basis van analyse van Frans persbureau AFP. Het gaat om zeven keer zo veel terrein als in 2023, toen 584 km2 werd veroverd.
Heb je de link?quote:Op woensdag 1 januari 2025 01:27 schreef oheng het volgende:
[..]
Hier is het bijbehorend RIA artikel. De comment sectie had toen ik keek, ~6 uren geleden (ivm tijdzones), nog 100 comments.
Nu 7.
oja vergeten. Hier issie.quote:
De visie op crytocurrency, dat is een aparte, niet alles wat uit Rusland komt is per definitie onverstandig. Doet mij denken aan die nep-Elon Musk commentator bij die Space-X-lanceringen, met dat bit-coin gewauwel er de hele tijd doorheen op Youtube.quote:Op woensdag 1 januari 2025 02:08 schreef oheng het volgende:
[..]
oja vergeten. Hier issie.
Het nieuwe jaar begint voor de russen met een paar nieuwe belastingen
- New Cryptocurrency Tax Rules Come into Force
- Russians warned of increased tax on income from housing sales
- Mandatory types of insurance have begun operating in new regions of Russia
Verder boetes, indexeringen, nieuwe strengere regels, etc, etc. teveel om hier te oosten.
-
Putin is een oorlog begonnen, en wij maken hem af.quote:Op dinsdag 31 december 2024 22:39 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
En Orban.
Jij moet echt tegen je eigen domheid in bescherming genomen worden. Onwaarschijnlijk ditquote:Op dinsdag 31 december 2024 22:39 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
En Orban.
Minder psychedelica nemenquote:Op dinsdag 31 december 2024 22:39 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
En Orban.
Fico en Orban hebben 3 jaar de tijd gehad om een alternatieve energievoorziening te regelen. Ze doen net alsof goedkoop gas uit Rusland een soort afdwingbaar grondrecht is. Dat Oekrane wil voorkomen dat Rusland financieel profiteert van die gasexport, daar heeft Zelensky groot gelijk in.quote:Op dinsdag 31 december 2024 22:39 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
En Orban.
Het is sneu voor Tsjechi, maar Slowakije en Hongarije schurken steeds tegen Rusland aan.quote:Op woensdag 1 januari 2025 10:30 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Fico en Orban hebben 3 jaar de tijd gehad om een alternatieve energievoorziening te regelen. Ze doen net alsof goedkoop gas uit Rusland een soort afdwingbaar grondrecht is. Dat Oekrane wil voorkomen dat Rusland financieel profiteert van die gasexport, daar heeft Zelensky groot gelijk in.
Slowakije en Hongarije vreten van 2 walletjes. Wel profiteren van EU-subsidies en de beschermingsparaplu van de NAVO, maar ondertussen wel continu de boel traineren en het EU/NAVO-nest onderschijten. Als ze graag willen heulen met Poetin dan stappen ze er maar uit.quote:Op woensdag 1 januari 2025 10:49 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het is sneu voor Tsjechi, maar Slowakije en Hongarije schurken steeds tegen Rusland aan.
Die mogen zich nu afvragen waarom Rusland in die 3 jaar tijd niet heeft meegedacht voor een alternatieve gasroute.
Die is er via Serviquote:Op woensdag 1 januari 2025 10:49 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het is sneu voor Tsjechi, maar Slowakije en Hongarije schurken steeds tegen Rusland aan.
Die mogen zich nu afvragen waarom Rusland in die 3 jaar tijd niet heeft meegedacht voor een alternatieve gasroute.
Ja, precies!quote:Op woensdag 1 januari 2025 11:00 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Die is er via Servi
https://www.hln.be/buiten(...)an-rusland~a6df3655/
Maar ze willen vuurtje opstoken he
Het alternatief kost Slowakije geloof 220 miljoen extra per jaar. Naar maar overkomelijk natuurlijk. Dit is gewoon piepen om het Russische narratief te kunnen verkopen.quote:Op woensdag 1 januari 2025 10:30 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Fico en Orban hebben 3 jaar de tijd gehad om een alternatieve energievoorziening te regelen. Ze doen net alsof goedkoop gas uit Rusland een soort afdwingbaar grondrecht is. Dat Oekrane wil voorkomen dat Rusland financieel profiteert van die gasexport, daar heeft Zelensky groot gelijk in.
Rusland kan 220 miljoen korting geven.quote:Op woensdag 1 januari 2025 11:34 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Het alternatief kost Slowakije geloof 220 miljoen extra per jaar. Naar maar overkomelijk natuurlijk. Dit is gewoon piepen om het Russische narratief te kunnen verkopen.
Slowakije komt wel goed. Denk dat de situatie voor Moldavi veel lastiger is. Dat land is straatarm en veel afhankelijker van Russisch gas…quote:Op woensdag 1 januari 2025 11:43 schreef Wantie het volgende:
[..]
Rusland kan 220 miljoen korting geven.
Zij zijn immers verantwoordelijk voor de ontstane situatie.
Ik denk dat de Roemenen ze wel uit de brand zullen helpen.quote:Op woensdag 1 januari 2025 11:52 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Slowakije komt wel goed. Denk dat de situatie voor Moldavi veel lastiger is. Dat land is straatarm en veel afhankelijker van Russisch gas…
Dat is wellicht nog niet zo eenvoudig.quote:Op woensdag 1 januari 2025 11:57 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik denk dat de Roemenen ze wel uit de brand zullen helpen.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-gevolgen-2-a4878249quote:De problemen zijn het grootst voor Moldavi, dat vrijwel al zijn gas via Oekrane ontvangt. Het komt daar voor een habbekrats binnen in Transnistri, een door Moskou bewapende separatistische regio, en wordt vervolgens omgezet in goedkope stroom. De enige alternatieve importroute voor Moldavi loopt via Roemeni, maar het Russische Gazprom lijkt niet van plan hier gebruik van te maken. Het Kremlin grijpt de situatie aan om Moldavi onder druk te zetten, en spreekt van achterstallige rekeningen die tot zo’n 700 miljoen euro zouden oplopen.
De Moldavische overheid ontkent het bestaan van die schuld. Volgens Moldavi gaat het om slechts 8 miljoen euro – een bedrag dat ze bereid zijn te betalen. Moldavir Victor Parlicov, tot voor kort minister van Energie, zei onlangs dat het Kremlin als doel heeft om Moldavi „te destabiliseren en in chaos te storten”.
Het is wel bijzonder dat beide landen zo verschillend aankijken tegen de schuld.quote:Op woensdag 1 januari 2025 12:00 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat is wellicht nog niet zo eenvoudig.
[..]
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-gevolgen-2-a4878249
De EU kan ze helpen met een of andere goedkope lening of het herstructureren van de schuld. We moeten ze denk ik wel helpen met een of andere constructie om te zorgen dat ze niet langer afhankelijk zijn van de Russen.quote:Op woensdag 1 januari 2025 12:00 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat is wellicht nog niet zo eenvoudig.
[..]
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-gevolgen-2-a4878249
Misschien moet Oekrane de volgende keer Transnistri schoonvegen ipv een Russische oblast binnenvallen. Een handjevol Russische militairen die niet bevoorraad kunnen worden.quote:Op woensdag 1 januari 2025 12:04 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het is wel bijzonder dat beide landen zo verschillend aankijken tegen de schuld.
En Rusland maakt handig gebruik van de situatie om Moldavi te destabiliseren.
En daarbij ook nog eens een mes in de rug van Transnistri steekt.
Voor Moldavi zou het uiteindelijk denk ik de beste optie zijn om aansluiting te zoeken bij Roemeni, zodat ze ook per direct lid zijn van de EU en de NAVO. Maar dan moet er eerst een oplossing komen voor Transnistri.quote:Op woensdag 1 januari 2025 12:06 schreef KareldeStoute het volgende:
Dat we Moldavi moeten helpen ben ik het zeker mee eens. Dat landje is te vaak genaaid door de Russen.
Landen samenvoegen is altijd wel wat complex natuurlijk. Oost- en West-Duitsland waren korter gescheiden en al lang weer samen maar nog steeds gaat dat niet al te soepel.quote:Op woensdag 1 januari 2025 12:09 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Voor Moldavi zou het uiteindelijk denk ik de beste optie zijn om aansluiting te zoeken bij Roemeni, zodat ze ook per direct lid zijn van de EU en de NAVO. Maar dan moet er eerst een oplossing komen voor Transnistri.
quote:Frankrijk onthult hypersonische ASN4G-raket om nucleaire afschrikking te versterken
Het ASN4G-programma, dat in 2014 van start ging, geeft voorrang aan stealth en hypersonische snelheid, met als doel snelheden tussen Mach 6 en Mach 7 te bereiken.
Deze uitzonderlijke snelheid, gekoppeld aan geavanceerde manoeuvreerbaarheid, stelt de raket in staat om detectie door geavanceerde luchtverdedigingssystemen te ontwijken.
Met een bereik van meer dan 1000 kilometer, het dubbele van zijn voorganger, biedt de ASN4G een verbeterde operationele flexibiliteit.
Transnistri bij Moldavi doen.quote:Op woensdag 1 januari 2025 12:09 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Voor Moldavi zou het uiteindelijk denk ik de beste optie zijn om aansluiting te zoeken bij Roemeni, zodat ze ook per direct lid zijn van de EU en de NAVO. Maar dan moet er eerst een oplossing komen voor Transnistri.
Spasiba!quote:Op woensdag 1 januari 2025 11:34 schreef phpmystyle het volgende:
Beste wensen![]()
![]()
En k namens het Kremlin
http://en.kremlin.ru/events/president/news/76073
Dat laatste is wel raar inderdaad.quote:Op woensdag 1 januari 2025 12:04 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het is wel bijzonder dat beide landen zo verschillend aankijken tegen de schuld.
En Rusland maakt handig gebruik van de situatie om Moldavi te destabiliseren.
En daarbij ook nog eens een mes in de rug van Transnistri steekt.
Van de makers van de Exocet.quote:Op woensdag 1 januari 2025 12:21 schreef michaelmoore het volgende:
https://businessam.be/fra(...)kking-te-versterken/
Zo wat jij nou met je sroresnik raketteke
[..]
Die twee haten elkaar echt.quote:
Ja, de rest van Moldavi kan gewoon stikken.quote:Op woensdag 1 januari 2025 15:54 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Dat laatste is wel raar inderdaad.
En erg naar voor de mensen in Pidnestrovije.
Ik hoop dat er voor hen snel een goede oplossing kan worden gevonden.
Ik vind het wel lachen dat je Moldavi meer Woke vindt dan Transnistri, en dat je dat een plausibele reden vindt om Moldavi te haten.quote:Op woensdag 1 januari 2025 15:58 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Die twee haten elkaar echt.
Pidnestrovije heeft een andere taal - Russisch - andere munt (Roebel), andere president, laat familiewaarden in takt en gaat niet meer in de woke-agenda van Chisinau, heeft een enorme hekel aan het westen, zelfs ander GSM-netwerk. Het is een compleet ander land en er is ook grenscontrole tussen west- en oost-Moldavie.
En ook in west-Moldavie is echt niet iedereen woke. Die indruk wordt wellicht hier gewekt, maar het is geen Canada waar alle vrouwen kortgeknipt blauw haar hebben en Jezus haten. Het is zelf overweldigend belijdend Christelijk. De reden ook onder meer dat in Roemenie onverwacht door de Brusselse elite een president werd gekozen, Calin, die niemand verwacht had.
Fico en Orbanquote:Op dinsdag 31 december 2024 22:39 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
En Orban.
Het is alleen zo jammer dat het zo lastig (onmogelijk?) is om landen uit de NAVO/EU te trappen.quote:Op woensdag 1 januari 2025 10:55 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Slowakije en Hongarije vreten van 2 walletjes. Wel profiteren van EU-subsidies en de beschermingsparaplu van de NAVO, maar ondertussen wel continu de boel traineren en het EU/NAVO-nest onderschijten. Als ze graag willen heulen met Poetin dan stappen ze er maar uit.
Dat is ook 1 van de redenen waarom dat verdere uitbreiding van de EU compleet debiel is.quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:02 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Het is alleen zo jammer dat het zo lastig (onmogelijk?) is om landen uit de NAVO/EU te trappen.
Men moest en zou uitbreiden. Er zitten een paar megalomane gekken daar in Brussel, compleet losgeslagen van de werkelijkheid. En al helemaal los van wat er leeft onder het gewone volk.quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:02 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Het is alleen zo jammer dat het zo lastig (onmogelijk?) is om landen uit de NAVO/EU te trappen.
Zelden zoveel dom gelul in 1 post gelezen. Ik heb alle door jou genoemde landen n of meerdere malen bezocht en daar veel mensen gesproken. Er klopt echt geen fluit van wat je zegt.quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:22 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Men moest en zou uitbreiden. Er zitten een paar megalomane gekken daar in Brussel, compleet losgeslagen van de werkelijkheid. En al helemaal los van wat er leeft onder het gewone volk.
Dan krijg je op een gegeven moment allemaal landen erbij die hele andere normen en waarden hanteren dan het woke-westen. Blijkt het ineens toch niet zo'n 'aanwinst'.
Roemenie bleek Christelijk te zijn, Polen bleek katholiek te zijn en ook weinig op te hebben met onze normen en waarden en Hongarije en Slowakije bleken presidenten te hebben die hun land niet graag verkwanselen en op willen komen voor hun eigen volk en inderdaad de historische goede betrekkingen met Moskou niet willen laten varen.
Als Moldavie, wat echt grotendeels pro-Rusland is en Russischtalig en Oekraine, idem dito, bij de EU voegt krijg je toestanden in de EU zoals je die nog nooit gezien had.
De ambtenaren in Brussel zijn echt bizar wereldvreemd. Maar ja, wereldvreemdheid en ambtenaar gaan goed samen, volgens mij.
Nope.quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:22 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Men moest en zou uitbreiden.
Fijn.quote:Er zitten een paar megalomane gekken daar in Brussel, compleet losgeslagen van de werkelijkheid. En al helemaal los van wat er leeft onder het gewone volk.
Zoals Itali.quote:Dan krijg je op een gegeven moment allemaal landen erbij die hele andere normen en waarden hanteren dan het woke-westen. Blijkt het ineens toch niet zo'n 'aanwinst'.
Ja, vervelend he?quote:Roemenie bleek Christelijk te zijn, Polen bleek katholiek te zijn en ook weinig op te hebben met onze normen en waarden en Hongarije en Slowakije bleken presidenten te hebben die hun land niet graag verkwanselen en op willen komen voor hun eigen volk en inderdaad de historische goede betrekkingen met Moskou niet willen laten varen.
Nou, wat voor toestanden?quote:Als Moldavie, wat echt grotendeels pro-Rusland is en Russischtalig en Oekraine, idem dito, bij de EU voegt krijg je toestanden in de EU zoals je die nog nooit gezien had.
Dat komt omdat jij geen idee hebt hoe de EU functioneert, en naar Russisch model denkt dat centraal in Brussel wordt beslist welke landen bij de EU komen.quote:De ambtenaren in Brussel zijn echt bizar wereldvreemd. Maar ja, wereldvreemdheid en ambtenaar gaan goed samen, volgens mij.
ja dat hebben ze destijds echt verkeerd aangepaktquote:Op woensdag 1 januari 2025 17:02 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ja we moeten er ook gewoon mee kappen. Kan zijn quote-knopje niet weggehaald worden ofzo?quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:33 schreef over_hedge het volgende:
Nieuwjaar. Nieuwe doelloze discussies met boomknuffelaar.
Dat zou best goed idee zijnquote:Op woensdag 1 januari 2025 17:48 schreef Parafernalia het volgende:
[..]
Ja we moeten er ook gewoon mee kappen. Kan zijn quote-knopje niet weggehaald worden ofzo?
Mwah. Ik denk niet dat hij een troll is. Ik denk dat hij dit gewoon echt vindt. En het is een discussieforum en er moet imo ook wel ruimte zijn voor een ander geluid. Vvmu enzo.quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:58 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Dat zou best goed idee zijnEnige is dan is het censuur. Want op zich moet iedereen binnen de wet kunnen zeggen wat die wilt. Zolang het ontopic is
Maar dit gaat nergens meer over. Het zijn ook geen discussies meer. Het is gewoon troep plaatsen waarvan ze (is niet alleen hij) van weten dat ze lekker veel reacties op krijgen. En dan ben je weer een half topic verder met 0 inhoudelijk nieuws. En alleen maar ruzies.
Als je echt wat wilt weten moet je tegenwoordig een heel topic doorlezen met ruzie om 1 boeiende tweet of nieuwsstuk tegen te komen.
Maar als iedereen stopt met steeds er op te reageren scheelt al een hele hoop
En over ontopic gesproken: Bekijk deze YouTube-video
gaat niet echt best met die Koreanen
Ja dat is zo ongeveer wat ik ook zei. "Want op zich moet iedereen binnen de wet kunnen zeggen wat die wilt. Zolang het ontopic is"quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:40 schreef Spablauw214 het volgende:
Mwah. Ik denk niet dat hij een troll is. Ik denk dat hij dit gewoon echt vindt. En het is een discussieforum en er moet imo ook wel ruimte zijn voor een ander geluid. Vvmu enzo.
Meer de Centraal-Europese Peppi en Kokki.quote:Op woensdag 1 januari 2025 16:28 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Fico en OrbanDe Mussolini en Mussert van de 21e eeuw.
Maar ze hebben wel een soort van macht.quote:Op woensdag 1 januari 2025 19:21 schreef Kukelecucktsju10 het volgende:
[..]
Meer de Centraal-Europese Peppi en Kokki.
Ja, en lantaarnpalen zijn ook van ijzer.quote:Op woensdag 1 januari 2025 19:22 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Maar ze hebben wel een soort van macht.
rusland deugt wel , Poetin nietquote:Op woensdag 1 januari 2025 18:40 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Mwah. Ik denk niet dat hij een troll is. Ik denk dat hij dit gewoon echt vindt. En het is een discussieforum en er moet imo ook wel ruimte zijn voor een ander geluid. Vvmu enzo.
Alleen wat hij zegt slaat nergens op en het is allemaal stuk voor stuk al meerdere malen weerlegd. Sommige mensen laten zich ook niet overtuigen, met hoeveel steekhoudende argumenten je ook komt waarom Rusland niet deugt.
ik doe meequote:Op woensdag 1 januari 2025 19:07 schreef Wantie het volgende:
Goed voornemen:niet meer op hem reageren.
Ik ga mij daar aan houden.
Vooruit, ik ook.quote:Op woensdag 1 januari 2025 19:07 schreef Wantie het volgende:
Goed voornemen:niet meer op hem reageren.
Ik ga mij daar aan houden.
Sorry, maar ik doe het toch:quote:Op maandag 30 december 2024 22:51 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
Zoals ik al zei, hebben we het al eerder over gehad: AchJa in NWS / Oorlog in Oekrane #1004
Dit lijkt mij een prima analyse. Er was onder analisten wat gespeculeer over de militaire waarde van Kursk, met name omdat UA daar gevechtskracht heeft ingezet die ze elders ook had kunnen gebruiken. In termen van vierkante meters hadden die elders nauwelijks meer impact gehad waarschijnlijk, maar ze hadden de opmars in de Donbas mogelijk kunnen vertragen of doen stagneren. Tegelijkertijd is daar (nog) niet veel strategisch verloren gegaan. Ook omdat toen Kursk stagneerde men de boel daar niet versterkt heeft om te proberen verder uit te breiden maar 'gewoon' weer is gaan verdedigen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 06:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Even over Kursk.
Ik ga me niet slimmer voordoen dan ik ben, ik had de gebeurtenissen rond Kursk natuurlijk niet kunnen voorspellen. Hoe ver ze zouden komen, hoe lang ze stand zouden kunnen houden, hoeveel operationeel effect het zou hebben.
Maar ik vond het indertijd een briljante move. Omdat ik het potentile effect van de inval in zag. Op het moment zelf ging het om PR, om Putin een poepie te laten ruiken: "Wel opletten jonguh! Als we willen vallen we gewoon je land binnen" en het was een flinke moraal boost. En het zou hoe dan ook effect hebben op het slagveld. Ook al zou niet meteen het front worden leeggetrokken om soldaten naar Kursk te sturen, het zou hoe dan ook meetellen in het totale plaatje. Maar nu word langzaam duidelijk hoe effectief het was.
Kursk is belangrijk omdat het belangrijk is voor Putin. Uit oogpunt van PR, de inval deed hem (Rusland) kwetsbaar lijken. Maar straks komt Trump aan de macht. Als die onderhandelingen af dwingt gaat Kursk een grote rol spelen. Dus voor die tijd moet Putin Kursk terug hebben.
Tot nu toe heeft Putin vol ingezet op de inname van Petrovsk, dat gaat ie niet krijgen. Zijn reguliere troepen kregen de Ukrainers in Kursk er niet onder. Putin trok troepen weg uit Ukraine, (waaronder het 155ste weetikveel, die werden kapot geschoten en niet voor het eerst want dat was ze in Vuhledar ook al overkomen) maar niet uit Donetsk oblast om druk te kunnen houden op Petrosk/Chasiv Yar. Dat hielp ook niet. Noord-Koreaanse meatwaves hielpen ook niet. En het aantreden van Trump komt snel dichterbij.
Waarschijnlijk heeft ie Petrovsk voorlopig opgegeven, het weer zal ook niet mee zitten, en nu stuurt ie alsnog troepen uit dat gebied naar Kursk. Hij MOET Kursk terug hebben. En als zijn troepen daar aankomen krijgen ze een paar raketten op hun dak. Dubbele win voor Ukraine.
We zullen snel zien of het idd rustig(er) blijft rond Petrovsk. En hoe druk het gaat worden in Kursk. Ondertussen doet Biden zijn best om zo veel mogelijk wapens naar Ukraine te krijgen voor Trump de oorlog in 24 uur gaat beindigen.
Kursk is al einde verhaal. In de komende weken nemen de Russen, Sudzha weer in en blijft er niet veel bijzonders meer over. Koreaantjes ff laten zerg rushen en ze zijn bij de grens weer.quote:Op donderdag 2 januari 2025 06:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Even over Kursk.
Ik ga me niet slimmer voordoen dan ik ben, ik had de gebeurtenissen rond Kursk natuurlijk niet kunnen voorspellen. Hoe ver ze zouden komen, hoe lang ze stand zouden kunnen houden, hoeveel operationeel effect het zou hebben.
Maar ik vond het indertijd een briljante move. Omdat ik het potentile effect van de inval in zag. Op het moment zelf ging het om PR, om Putin een poepie te laten ruiken: "Wel opletten jonguh! Als we willen vallen we gewoon je land binnen" en het was een flinke moraal boost. En het zou hoe dan ook effect hebben op het slagveld. Ook al zou niet meteen het front worden leeggetrokken om soldaten naar Kursk te sturen, het zou hoe dan ook meetellen in het totale plaatje. Maar nu word langzaam duidelijk hoe effectief het was.
Kursk is belangrijk omdat het belangrijk is voor Putin. Uit oogpunt van PR, de inval deed hem (Rusland) kwetsbaar lijken. Maar straks komt Trump aan de macht. Als die onderhandelingen af dwingt gaat Kursk een grote rol spelen. Dus voor die tijd moet Putin Kursk terug hebben.
Tot nu toe heeft Putin vol ingezet op de inname van Petrovsk, dat gaat ie niet krijgen. Zijn reguliere troepen kregen de Ukrainers in Kursk er niet onder. Putin trok troepen weg uit Ukraine, (waaronder het 155ste weetikveel, die werden kapot geschoten en niet voor het eerst want dat was ze in Vuhledar ook al overkomen) maar niet uit Donetsk oblast om druk te kunnen houden op Petrovsk/Chasiv Yar. Dat hielp ook niet. Noord-Koreaanse meatwaves hielpen ook niet. En het aantreden van Trump komt snel dichterbij.
Waarschijnlijk heeft ie Petrovsk voorlopig opgegeven, het weer zal ook niet mee zitten, en nu stuurt ie alsnog troepen uit dat gebied naar Kursk. Hij MOET Kursk terug hebben. En als zijn troepen daar aankomen krijgen ze een paar raketten op hun dak. Dubbele win voor Ukraine.
We zullen snel zien of het idd rustig(er) blijft rond Petrovsk. En hoe druk het gaat worden in Kursk. Ondertussen doet Biden zijn best om zo veel mogelijk wapens naar Ukraine te krijgen voor Trump de oorlog in 24 uur gaat beindigen.
Daar zit wel een flinke kanttekening bij. Dankzij het afromen van de Russische tegoeden kan Oekrane per maand anderhalf miljard euro besteden, ook aan wapens. En voor dat bedrag kun je aardig wat inslaan. Dus de geldkraan dichtdraaien is lastig, maar geen nekschot. Daarvoor zal Trump echt de kant van Rusland moeten kiezen door te verbieden dat Amerikaanse wapens verkocht of gebruikt mogen worden. Maar zelfs dan kan Europa nog aardig wat doen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 10:40 schreef koffiekoekjes het volgende:
Ik ben benieuwd hoe dicht de Russen bij Dnipro komen als ze dit jaar gewoon blijven doorvechten. We zullen het vanzelf zien met Trump. Als er geen vrede komt en hij de geldkraan dichtdraait kan de boel zomaar instorten.
Petrovsk? Ik denk dat je Pokrovsk bedoelt. Ik heb het gevoel dat de Russen tot nu toe nog niet echt geprobeerd hebben om Pokrovsk aan te vallen. Ze hebben daar zelfs in september en oktober tijdelijk nog troepen moeten weghalen, om Ukrainsk en vooral Selydove te kunnen veroveren. Selydove en op het slot van 2024 ook nog Koerachove zijn de twee grootste successen van de Russen, en daarmee is de hoofdstad Donetsk definitief ontzet.quote:Op donderdag 2 januari 2025 06:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Even over Kursk.
Tot nu toe heeft Putin vol ingezet op de inname van Petrovsk, dat gaat ie niet krijgen. Zijn reguliere troepen kregen de Ukrainers in Kursk er niet onder. Putin trok troepen weg uit Ukraine, (waaronder het 155ste weetikveel, die werden kapot geschoten en niet voor het eerst want dat was ze in Vuhledar ook al overkomen) maar niet uit Donetsk oblast om druk te kunnen houden op Petrovsk/Chasiv Yar. Dat hielp ook niet. Noord-Koreaanse meatwaves hielpen ook niet. En het aantreden van Trump komt snel dichterbij.
Ik ben lang geleden al gestopt met al die youtube kanalen serieus te nemen, ze verzinnen dingen waar je bij staat.quote:Op donderdag 2 januari 2025 02:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Sorry, maar ik doe het toch:
Dat is veel te vroeg om te zeggen. Ze zitten nog steeds in Kursk en het heeft effect.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:06 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik ben lang geleden al gestopt met al die youtube kanalen serieus te nemen, ze verzinnen dingen waar je bij staat.
Maar goed, we kunnen hier over blijven wellussen en nietussen het Oekraiense plan is gewoin mislukt.
Uit tactisch oogpunt was het een prima zet, dat ontken ik niet. Maar op het grotere plaatje bekeken heeft het Oekraine verzwakt. En dat verzin ik niet zelf, er zijn genoeg die er zo over denken, bv Miron:quote:Op donderdag 2 januari 2025 06:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Even over Kursk.
quote:The idea was that the loss of territory in Kursk would be so politically unacceptable to Putin that Russia would redeploy its most capable units from eastern Ukraine to try and liberate it, thereby relieving pressure on the frontline in Ukraine, says Dr Marina Miron, an expert in war studies at King's College London.
But instead, Russia seems willing to keep Ukraine bogged down in Kursk while it mounts punishing attacks along the frontline in Ukraine - with success.
Moscow's forces have been advancing in the last two months at their fastest rate since March 2022, according to open source data, capturing village after village.
"The risk is that the frontline along the Donbas will collapse," Dr Miron says. "Much faster, probably, because of this Kursk operation."
She said Ukraine should worry less about what's happening in Kursk and more about Russian advances towards the city of Toretsk and the key town of Pokrovsk.
quote:Eyeing frontline losses in the eastern region known as the Donbas — where Russia is closing on a crucial supply hub — some soldiers are more vocal about whether Kursk has been worth it.
"All the military can think about now is that Donbas has simply been sold," the platoon commander said. "At what price?"
Etc.quote:But Dr Miron said while the Kursk incursion was a moment of “tactical brilliance” it has also been a “strategic catastrophe” for Ukraine.
Ukrainian leaders had hinted that they hoped the incursion would force Moscow to redirect some of its forces from eastern Ukraine, slowing the Russian advance there. Instead, experts say most reinforcements were moved to Kursk from parts in Ukraine where the fighting is not as intense.
“According to Ukrainian soldiers from different parts of the front, the Russian troops reinforcing Kursk were mainly pulled from Kherson and Zaporizhzhia,” Yurri Clavilier, a land analyst with the International Institute for Strategic Studies, told the BBC.
Pokrovsk bedoel je zeker?quote:Kursk is belangrijk omdat het belangrijk is voor Putin. Uit oogpunt van PR, de inval deed hem (Rusland) kwetsbaar lijken. Maar straks komt Trump aan de macht. Als die onderhandelingen af dwingt gaat Kursk een grote rol spelen. Dus voor die tijd moet Putin Kursk terug hebben.
Dat is gewoon niet waar. Ze hebben flink aangevallen en flink mannen en spullen verloren.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:36 schreef AchJa het volgende:
But instead, Russia seems willing to keep Ukraine bogged down in Kursk
Ja.quote:
Zo kun je alles wel spinnen natuurlijk.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dat is veel te vroeg om te zeggen. Ze zitten nog steeds in Kursk en het heeft effect.
Dat geldt voor beide kanten natuurlijk. En voor Oekraine mens en materieel van de beter uitgeruste/getrainde ehdn.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dat is gewoon niet waar. Ze hebben flink aangevallen en flink mannen en spullen verloren.
quote:Not one inch eastward – en andere onware anti-NAVO-clichs
Oorlogsdreiging Met hun stuk over Mark Rutte en de NAVO verdraaiden Marianne Thieme en Ewald Engelen volgens Albert van der Ploeg de waarheid.
Kerst en Oudjaar is de tijd van lijstjes. Kennelijk reden voor het apologetische power couple Marianne Thieme en Ewald Engelen om in NRC een leeslijstje met hun favoriete anti-westerse retoriek te delen. Inhoudelijk hebben de auteurs ons weinig te vertellen in hun opiniestuk (Met zijn apocalyptische rede is Rutte degene die escaleert, 20/12).
Albert van der Ploeg is socioloog.
Het betoog blijft beperkt tot de stelling dat de oorlog in Oekrane heus niet uit het niets kwam, en eigenlijk de schuld is van de grote boze NAVO en de Verenigde Staten. Om die stelling kracht bij te zetten noemen ze een aantal boektitels waaruit dit zou moeten blijken, en Vietnam(!).
De oproep van NAVO-baas Rutte om de dreiging van Rusland, China en Noord-Korea serieus te nemen vinden ze onverteerbaar cynisch en onheilspellend. Daarbij presteren ze het om onbenoemd – en zeker onbekritiseerd – te laten dat Rusland momenteel, met Chinese en Noord-Koreaanse steun, een verwoestende oorlog voert in Oekrane. De daarbij geuite Russische dreigementen om Oekrane van de kaart te vegen zijn volgens Thieme en Engelen slechts „spierballentaal”, blijkens het feit dat Rusland maar schaarse successen behaalt in Oekrane. In de wereld van de auteurs is het vastlopen van het Russische offensief kennelijk een blijk van goede wil.
Dooddoeners
En zo zijn Thieme en Engelen de zoveelste zogenaamde anti-imperialisten die juist Oekrane en de Oekraners reduceren tot een speelbal van Amerika, wiens goddelijke lot op aard toch de positie van deurmat voor Rusland zou moeten zijn.
Thieme en Engelen laten de ene dooddoener volgen op de andere. De NAVO zou niet oostwaarts uitbreiden, zeggen ze, en de Maidan-revolutie was een westers opzetje. Verder gaat hun denken niet. Alsof de gemiddelde Oekraner het charisma van Guy Verhofstadt nodig had om hem of haar te vertellen dat het beter is om het pad van Polen te volgen, dan het pad van Wit-Rusland. Alsof zij zelf geen dromen en ambities hebben, waarvan zij denken dat ze die beter kunnen verwezenlijken in een vrij Europa dan in een vazalstaat van Rusland, dat zij in de geschiedenis door en door hebben leren kennen.
Omdat de auteurs, blijkens bijvoorbeeld de twitterfeed van Engelen, rabiaat anti-NAVO zijn, stopt hun belangstelling voor de volgens hen zo belangrijke geschiedenis zodra zij denken iets te hebben gevonden dat past in hun wereldbeeld van Amerikaanse complotten. ‘Not one inch eastward’ is zo’n clich. Hadden zij zich hier echt in verdiept, dan waren ze erachter gekomen dat deze afspraak ging over het niet stationeren van niet-Duitse NAVO-troepen in voormalig Oost-Duitsland zolang daar nog Sovjet-militairen zaten. Omdat auteurs hun leegte graag maskeren door zich te beroepen op de autoriteit van boektitels, is het hier wellicht waardevol te vertellen wiens lezing over de tussen de NAVO en de Sovjet-Unie gemaakte afspraken dit is: die van Michail Gorbatsjov zelf.
92 procent van de Oekraners koos in 1991 voor onafhankelijkheid
Zo hadden zij ook kunnen ontdekken dat de Oekraners, net als de Zweden en de Finnen, tot de invallen van 2014 en 2022 helemaal niet stonden te springen om lid te worden van de NAVO. Dat Rusland zelfs een marinebasis had in Oekrane. Dat Oekrane de NAVO zelfs nu nog moet smeken om lid te mogen worden. Dat Amerika, de zogenaamde aanstichter en planner van de oorlog, er vanuit ging dat Oekrane in drie dagen overlopen zou zijn door Rusland. Dat meer dan 92 procent van de Oekraners – en een meerderheid in elke regio, inclusief onder de Russisch sprekende bevolking – in 1991 (en in elke peiling sindsdien) koos voor de onafhankelijkheid van de Oekraense staat.
Duizendjarige ambitie
Thieme en Engelen hadden met wat meer studie kunnen weten dat Oekrane en Rusland in 1991 elk denkbaar verdrag tekenden om elkaars grenzen te respecteren: grenzen die al voor de Sovjet-Unie bestonden. Waar zij een „zeer apocalyptische” visie zagen bij Rutte, hadden ze zich ook kunnen verdiepen in de visies van Poetin, Medvedev en Lavrov, die spreken over hun duizendjarige ambitie en keer op keer het bestaansrecht van Oekrane ontkennen. Ze hadden kunnen zien dat Rusland weet dat het niets te vrezen heeft van de NAVO, nu met de toetreding van Finland de NAVO-grens met Rusland aanzienlijk verlengd is.
Ze hadden kunnen weten dat het juist Oekrane is dat zijn kernwapens opgaf, en nu – tegen westerse en Russische beloften in – niet volledig wordt gesteund omdat het Rusland is dat met nucleaire oorlog dreigt. Misschien hadden ze zich naast de Amerikaanse rol in Vietnam, zlfs nog kunnen verdiepen in de Russische rol in Afrika.
Maar bovenal hadden Thieme en Engelen zelf een moreel kompas kunnen ontwikkelen. Een kompas dat geijkt is op het idee dat soevereine landen hun eigen beslissingen nemen, op basis van democratische processen. Een erkenning van de zeggenschap van Oekraners die hun levens geven voor wat hen door Rusland wordt afgenomen. En misschien zelfs een beetje kritiek op de eindeloze wandaden van Rusland in Oekrane.
Vooral dit slaat natuurlijk de spijker op z'n kop. Waar veel van dit soort apologeten totaal aan voorbij gaan is dat Oekrane en haar inwoners ook een entiteit zijn met een belang. In hun retoriek is enkel een vermeende strijd tussen Westen en Rusland relevant en heeft Rusland het recht om te regeren op vermeende Westerse provocaties. Het hele idee dat Oekrane en haar inwoners ook nog enige inbreng hebben zouden moeten hebben komt in hun hoofden kennelijk niet voor. Je ziet hier ook weer het typische hoefijzermodel met extremisten aan zowel linker- als rechterzijde van het politieke spectrum die de haat jegens het Westen delen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:03 schreef KoosVogels het volgende:
Maar bovenal hadden Thieme en Engelen zelf een moreel kompas kunnen ontwikkelen. Een kompas dat geijkt is op het idee dat soevereine landen hun eigen beslissingen nemen, op basis van democratische processen. Een erkenning van de zeggenschap van Oekraners die hun levens geven voor wat hen door Rusland wordt afgenomen. En misschien zelfs een beetje kritiek op de eindeloze wandaden van Rusland in Oekrane.
Sterk om critici meteen te reduceren tot de uiterste polen van het hoefijzer model.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:13 schreef Monolith het volgende:
[..]
Vooral dit slaat natuurlijk de spijker op z'n kop. Waar veel van dit soort apologeten totaal aan voorbij gaan is dat Oekrane en haar inwoners ook een entiteit zijn met een belang. In hun retoriek is enkel een vermeende strijd tussen Westen en Rusland relevant en heeft Rusland het recht om te regeren op vermeende Westerse provocaties. Het hele idee dat Oekrane en haar inwoners ook nog enige inbreng hebben zouden moeten hebben komt in hun hoofden kennelijk niet voor. Je ziet hier ook weer het typische hoefijzermodel met extremisten aan zowel linker- als rechterzijde van het politieke spectrum die de haat jegens het Westen delen.
Het PvdD echtpaar Engelen/Thieme neem ik vooral niet heel serieus als het over dit soort zaken gaat. Maak je lekker druk om vissenkommen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:19 schreef phpmystyle het volgende:
Jij verwoordt (onbewust) het probleem op een uitstekende manier: er is nog maar een narratief denkbaar, en de rest luisteren wij niet meer na.
Waarom die lach PI erbij?quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:56 schreef phpmystyle het volgende:
De Russen rukken op bij Provorsk meldt VK
https://www.volkskrant.nl(...)sland-kyiv~b7ca86d0/
Ik denk dat Oekraiene uitziet naar de datum van 20 januari als het zo zou zijn dat Trump dan snel gaat beginnen met het opstarten van een dialoog.
Deze PI is mijn standaard. Dat is een neutrale emoji m.i.quote:
Ewald is een prima geopolitiek duider hoor.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:25 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het PvdD echtpaar Engelen/Thieme neem ik vooral niet heel serieus als het over dit soort zaken gaat. Maak je lekker druk om vissenkommen.
Hoe verklaar je dit anders?quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:19 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Sterk om critici meteen te reduceren tot de uiterste polen van het hoefijzer model.
Jij verwoordt (onbewust) het probleem op een uitstekende manier: er is nog maar een narratief denkbaar, en de rest luisteren wij niet meer na.
Imperialisme is een rechtse hobby. Deze linkse mensen verdedigen dat. Lijkt best op een hoefijzer, en heeft weinig met "er is maar een narratief denkbaar" te maken.quote:En zo zijn Thieme en Engelen de zoveelste zogenaamde anti-imperialisten die juist Oekrane en de Oekraners reduceren tot een speelbal van Amerika, wiens goddelijke lot op aard toch de positie van deurmat voor Rusland zou moeten zijn.
Oekraners zijn deze oorlog uiteraard meer dan moe, en erger..quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:15 schreef Discombobulate het volgende:
Volgens Engelen is een onrechtvaardige vrede altijd te prefereren boven een oorlog, hoe rechtvaardig die ook is. Zijn zijn woorden.
Okee. Doet nmm wel vaak afbreuk aan de inhoud van de post. Ik heb jouw post geliked maar met die PI lijkt het net alsof ik het mooi vind dat de Russen progressie boeken...quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:28 schreef phpmystyle het volgende:
Deze PI is mijn standaard. Dat is een neutrale emoji m.i.
Ik post daar bijna altijd mee.
Trump heeft wel iets anders aan zijn kop de eerste maanden van zijn presidentschap dan "het opstarten van een dialoog".quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:56 schreef phpmystyle het volgende:
De Russen rukken op bij Provorsk meldt VK
https://www.volkskrant.nl(...)sland-kyiv~b7ca86d0/
Ik denk dat Oekraiene uitziet naar de datum van 20 januari als het zo zou zijn dat Trump dan snel gaat beginnen met het opstarten van een dialoog.
Volkstrekt neutraal ingegeven.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:36 schreef AchJa het volgende:
[..]
Okee. Doet nmm wel vaak afbreuk aan de inhoud van de post. Ik heb jouw post geliked maar met die PI lijkt het net alsof ik het mooi vind dat de Russen progressie boeken...
Maar goed, deze discussie heb ik wel vaker gevoerd met mensen hier op Fok!.
Als dat zo is, en de EU kan niet meer hulp bieden. Dan zal Oekraiene voor de lente geheel veroverd zijn is mijn inschatting.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:38 schreef Kukelecucktsju10 het volgende:
[..]
Trump heeft wel iets anders aan zijn kop de eerste maanden van zijn presidentschap dan "het opstarten van een dialoog".
Hoezo? Trump en zijn MAGA-halfjes hebben ons beloofd dat Trump dit op dag 1 van zijn presidentschap wel even op zou lossen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:38 schreef Kukelecucktsju10 het volgende:
[..]
Trump heeft wel iets anders aan zijn kop de eerste maanden van zijn presidentschap dan "het opstarten van een dialoog".
Oekrane is slachtoffer van n idioot in het Kremlin die er niet tegen kan dat ze hem in de rest van de wereld niet al te serieus nemen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:39 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Volkstrekt neutraal ingegeven.
Maar ik zal wel eerlijk zijn, ik vind het prachtig dat de EU met haar houding de deksel op de neus krijgt.
Anderzijds vind ik het in- en intriest voor al die jonge Oekraiene levens aan het front, de burgerdoden, en de welvaart die door het putje gaan. In iets minder mate voel ik dat ook voor de Russische soldaten, die staan daar soms vrijwillig, maar soms verplicht omdat het contract soldaten zijn.
Oekraiene is slachtoffer geworden tussen twee grote blokken.
O ja, dan heb ik niets gezegd.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:41 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Hoezo? Trump en zijn MAGA-halfjes hebben ons beloofd dat Trump dit op dag 1 van zijn presidentschap wel even op zou lossen.
Nee. Nee. En nog eens Nee. Oekrane is slechts het slachtoffer van het gedrag van een enkel land.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:39 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Maar ik zal wel eerlijk zijn, ik vind het prachtig dat de EU met haar houding de deksel op de neus krijgt.
Anderzijds vind ik het in- en intriest voor al die jonge Oekraiene levens aan het front, de burgerdoden, en de welvaart die door het putje gaan. In iets minder mate voel ik dat ook voor de Russische soldaten, die staan daar soms vrijwillig, maar soms verplicht omdat het contract soldaten zijn.
Oekrane is slachtoffer geworden van een machtswellustige buurman, die van mening is dat Oekrane toebehoort aan Rusland.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:39 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Voor maart heel oekraine verovert?quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:39 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Als dat zo is, en de EU kan niet meer hulp bieden. Dan zal Oekraiene voor de lente geheel veroverd zijn is mijn inschatting.
Het is ironisch genoeg ook typisch Westerse arrogantie om te denken dat enkel het Westen een geschiedenis van imperialisme heeft. De Sovjet-Unie is het schoolvoorbeeld van Russisch imperialisme en in landen als Oekrane kennen ze de consequenties van dat imperialisme maar al te goed. Niet voor niets wijst het geciteerde stuk erop dat het niet het Westen is dat actief op zoek is om allerlei landen 'in te lijven' in multilaterale vedragsorganisaties, maar dat het die landen zijn die uit eigenbelang toenadering zoeken.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:32 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Hoe verklaar je dit anders?
[..]
Imperialisme is een rechtse hobby. Deze linkse mensen verdedigen dat. Lijkt best op een hoefijzer, en heeft weinig met "er is maar een narratief denkbaar" te maken.
Je reageert op een mening van een mening op een ingezonden stuk. Nogal wat "narratieven" die de revue passeren zonder dat iemand er voor beboet wordt. Het NRC geeft ze een podium. En er kan ook op gereageerd worden. Niet echt een dialoog, maar er is wel een ruimte voor een alternatieve kijk op zaken. Oftewel, er klopt (weer) weinig van je stelling.
Beetje het niveau Roel van Duijn en Mient Jan Faber toen ze nog overtuigd pacifist waren.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:29 schreef phpmystyle het volgende:
Ewald is een prima geopolitiek duider hoor.
Gewoon gevalletje oud/traditioneel links
Kom op. Bij jou weet ik zeker dat jij wel beter weet en dat het genuanceerder is.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:42 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Oekrane is slachtoffer geworden van een machtswellustige buurman, die van mening is dat Oekrane toebehoort aan Rusland.
Nee, ik ga niet mee in het frame dat Rusland zich gedwongen voelde om zich met Oekrane te bemoeien omdat Kiev toenadering zocht tot het westen (en het westen het land met open armen verwelkomde).quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:48 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Kom op. Bij jou weet ik zeker dat jij wel beter weet en dat het genuanceerder is.
Je denkt dingen te zien die er niet zijn.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:48 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Kom op. Bij jou weet ik zeker dat jij wel beter weet en dat het genuanceerder is.
Erg jammerquote:Op donderdag 2 januari 2025 13:50 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nee, ik ga niet mee in het frame dat Rusland zich gedwongen voelde om zich met Oekrane te bemoeien omdat Kiev toenadering zocht tot het westen (en het westen het land met open armen verwelkomde).
Dat stuk dat ik hierboven postte slaat de spijker op de kop. Het westen is in deze niet de boosdoener, deze oorlog komt geheel op het conto van Rusland.
Niet eens.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:44 schreef AchJa het volgende:
[..]
Beetje het niveau Roel van Duijn en Mient Jan Faber toen ze nog overtuigd pacifist waren.
Poetin was dronken, keek op zijn wereldkaart, en dacht nou laat ik Oekraiene maar eens aanvallen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:53 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Je denkt dingen te zien die er niet zijn.
Waarschijnlijk. En daarna heeft hij er een mooi verhaal over de geschiedenis van Rusland en Oekrane bij verzonnen wat hij voorafgaand aan de driedaagse speciale militaire operatie heeft uit laten zenden op tv en later weer heeft herhaald voor Cucker Carlson.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:56 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
]Poetin was dronken, keek op zijn wereldkaart, en dacht nou laat ik Oekraiene maar eens aanvallen.
Da's dom, want het is niet eens een hypothese meer.quote:Ik ga niet meer in dat soort theorien.
En van wie heb jij dat? Zeker gehoord van Halbe Zijlstra toen hij op bezoek was bij Poetin in zijn Datsja en hij Poetin hoorde praten?quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:00 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Waarschijnlijk. En daarna heeft hij er een mooi verhaal over de geschiedenis van Rusland en Oekrane bij verzonnen wat hij voorafgaand aan de driedaagse speciale militaire operatie heeft uit laten zenden op tv en later weer heeft herhaald voor Cucker Carlson.
[..]
Da's dom, want het is niet eens een hypothese meer.
Poetin zelf. Je hebt in 2021-begin 2022 maar slecht op zitten letten dus.quote:
Dat is ook retoriek van hem. Dat nazi geneuzel van hem gaat nergens over.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:07 schreef xpompompomx het volgende:
Oh. En dan vergat ik nog dat belachelijke idee over nazi's in Oekrane.![]()
Ik dacht dat je dat had van Halbe Zijlstra.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:06 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Poetin zelf. Je hebt in 2021-begin 2022 maar slecht op zitten letten dus.
Precies, en tussen het serial-liegen wat ze daar doen, haalt meneer php er een paar puntjes uit, en die zijn ineens "waar", is het niet.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:09 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat is ook retoriek van hem. Dat nazi geneuzel van hem gaat nergens over.
Gelukkig zijn wij, het Westen zonder retoriek.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:10 schreef ExTec het volgende:
[..]
Precies, en tussen het serial-liegen wat ze daar doen, haalt meneer php er een paar puntjes uit, en die zijn ineens "waar", is het niet.
Mooi whataboutisme.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:12 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Gelukkig zijn wij, het Westen zonder retoriek.
Dacht wel die andere gangmakers schreeuwlelijken Lavrov en Medvedev.quote:
Er zaten wel wat gewapende groepen met een nazi-fetisj in Oekrane.Utkin, Azov om maar wat te noemen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:07 schreef xpompompomx het volgende:
Oh. En dan vergat ik nog dat belachelijke idee over nazi's in Oekrane.![]()
Zeer goed stuk.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:03 schreef KoosVogels het volgende:
Mogelijk is dit stuk al voorbijgekomen. Maar een sterk betoog, als reactie op een ingezonden stuk van Ewald Engelen en Marianne Thieme:
[..]
Jammer dat ze Asma dan niet ook 'Astma' noemen.quote:
Ja precies, is ook duidelijk op beeld.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:32 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Er zaten wel wat gewapende groepen met een nazi-fetisj in Oekrane.Utkin, Azov om maar wat te noemen.
Tijd niets van Ponomarev vernomen.
Iemand?
Nou vooruit, dan ook maar het opiniestuk van Thieme en Engelen waar het essay van van der Ploeg een reactie op is.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:03 schreef KoosVogels het volgende:
Mogelijk is dit stuk al voorbijgekomen. Maar een sterk betoog, als reactie op een ingezonden stuk van Ewald Engelen en Marianne Thieme:
[..]
Dan is dat hapseflapse essay van van der Ploeg evengoed een beetje tendentieus geouwehoer met nogal veel cherry-picking om gemakkelijk te scoren. Maar goed, staat dan ook op de opiniepagina.quote:De maidenspeech van de kersverse secretaris-generaal van de NAVO, een week geleden, was om meerdere redenen onheilspellend. Ten eerste omdat Mark Rutte een dystopisch beeld van de geopolitieke situatie schetste.
Ewald Engelen is hoogleraar financile geografie.
Marianne Thieme was fractievoorzitter van de Partij voor de Dieren en is nu theoloog en publicist.
We zijn weliswaar niet in oorlog, gaf Rutte toe, maar het is ook geen vrede. Overal zag hij bedreigingen: Rusland, Noord-Korea, China. Hij benadrukte dat deze dreigingen niet veraf en abstract waren maar concreet en dichtbij: „tot aan onze voordeuren, zelfs in ons huizen.” Ook liet hij er geen misverstand over bestaan dat de situatie gevaarlijker was dan ooit. Hij deed daarom een appel op burgers om politici op te roepen het tij te keren, ook al betekende dat minder geld voor zorg en pensioenen. Wat op het spel staat, aldus Rutte, is onze vrijheid, onze veiligheid, onze manier van leven. „Zonder sterke defensie, is er geen duurzame veiligheid. Zonder veiligheid, is er geen vrijheid [...] Geen scholen, geen ziekenhuizen, geen bedrijven. Er is niets.”
De speech was ook onheilspellend omdat hij bestond uit een al te bekende kluwen van halve waarheden en drogredeneringen. Zo stelde de secretaris-generaal de NAVO voor als vreedzaam, onschuldig, nietsvermoedend slachtoffer van Russische en, aan de horizon, Chinese agressie. Iedereen weet dat conflicten voorgeschiedenissen hebben, dat beide partijen op elkaar reageren en dus ook beide schuld dragen aan eventuele escalatie. Dat geldt evenzeer voor de oorlog in Oekrane.
Lees het feitenrelaas Not one inch van Mary Elise Sarotte. Of het zojuist in het Nederlands vertaalde Hoe het Westen oorlog naar Oekrane bracht van Benjamin Abelow. De NAVO is niet een passief slachtoffer maar een actieve partij met een eigen, vaak Amerikaanse geopolitieke agenda.
Ook viel het suggestieve gebruik van cijfers op. ‘We’ zouden volgens Rutte „een stuk meer” dan het huidige doel van 2 procent van het bbp aan defensie moeten uitgeven, omdat het aandeel in Rusland op 7 8 procent ligt. Dat klinkt indrukwekkend, maar moet worden afgezet tegen de omvang van de Russische economie. Die is vergelijkbaar met de Spaanse. In rele termen geven de lidstaten van de EU dan ook vier keer zoveel uit aan wapentuig als Rusland. Om over de VS maar te zwijgen: die spenderen per jaar meer dan de tien daaropvolgende landen bij elkaar. Ons dunkt dat de arsenalen nu al veel te vol zijn.
Al even suggestief is Ruttes beeld van de mondiale wereldorde. Rusland en China willen deze „hervormen”, zei hij. „Niet om er een eerlijkere van te maken. Maar om hun eigen invloedssfeer te vergroten.” Dit is op zijn minst eenzijdig: als er namelijk n grootmacht is die de mondiale rechtsorde op het spel heeft gezet, is het Amerika. Niet alleen door illegale oorlogen te starten en geheime folterbases aan te houden, maar ook door zich eenzijdig terug te trekken uit afspraken met Rusland over reductie van het kernwapenarsenaal, het Internationaal Strafhof niet te erkennen en, onder Trump, het klimaatverdrag van Parijs op te zeggen.
Tegenspraak kan leiders behoeden voor dwaasheid
Dat Rusland en China de vrome praatjes van het Westen niet meer geloven, heeft het Westen aan zichzelf te danken. Uit klachten over westerse hypocrisie vervolgens de conclusie trekken, zoals Rutte doet, dat Rusland Oekrane van de kaart wil vegen (terwijl de NAVO, gezien de moeite die het Poetin kost om een schil van zo’n 200 kilometer te bezetten, ook wel begrijpt dat het gewoon spierballentaal is), een permanente oorlog tegen het Westen voorbereidt, en uit is op vernietiging van „onze levensstijl” riekt naar paranoia.
De belangrijkste reden waarom Ruttes toespraak onheilspellend was, is wat ons betreft dat de rede een volgende trede op de escalatieladder vormt. Niet het militaire establishment was namelijk het publiek; wij, Europese burgers, waren dat.
Wie Rutte kent, weet dat hij niets moet hebben van visie. Dt bevatte deze speech echter wel: een heuse geopolitieke toekomstvisie, zij het een zeer apocalyptische. On-Ruttiaans. Dat kan alleen maar betekenen dat wat Rutte uitsprak, de woorden waren van datzelfde militaire establishment – een nieuwe consensus, klaar om wereldkundig te worden gemaakt door de nieuwe, frisse, mediagenieke secretaris-generaal.
Juist dan wordt het gevaarlijk. Zoals Barbara Tuchman in Mars der dwaasheid (1984) heeft beschreven, loopt het pad naar oorlog steevast via het dichtmetselen van de consensus: door critici zwart te maken, afwijkende standpunten te ridiculiseren, twijfel uit te bannen, en te dreigen met rampen. Volgens Tuchman is consensus het grootste gevaar dat samenlevingen bedreigt. Op die consensus volgt namelijk vaak een politiek van voldongen feiten, die vanzelf escalatie met zich meebrengen, onder het motto: we kunnen nu niet meer terug, alleen nog vooruit.
Half miljoen
Zoals de Amerikaanse betrokkenheid in Vietnam in 1960 begon met negenhonderd man voor technische ondersteuning en uiteindelijk uitmondde in een troepenmacht van ruim een half miljoen eind jaren zestig, zo past ook de speech van Rutte in een stapsgewijs traject dat loopt van de Maidan-revolutie van 2014 naar Frans-Poolse gesprekken over het stationeren van buitenlandse militairen als vredesmacht in het na-oorlogse Oekrane.
Een les die Tuchman uit de geschiedenis trekt, is dat tegenspraak leiders kan behoeden voor dwaasheid. En een andere is dat de weg naar vrede niet loopt via een uitdijend wapenarsenaal, zoals generaals en wapenproducenten al eeuwen roepen. Vrede bereik je juist door goede betrekkingen met je buren. Al was het maar om meer begrip voor elkaars veiligheidszorgen te kweken.
Dit Kremlin propagandavodje is al meermaals voorbij gekomen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:16 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Nou vooruit, dan ook maar het opiniestuk van Thieme en Engelen waar het essay van van der Ploeg een reactie op is.
[..]
Dan is dat hapseflapse essay van van der Ploeg evengoed een beetje tendentieus geouwehoer met nogal veel cherry-picking om gemakkelijk te scoren. Maar goed, staat dan ook op de opiniepagina.
Musk heeft hele Kremlin afgeperst en opgekocht.quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:19 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Dit Kremlin propagandavodje is al meermaals voorbij gekomen.
En toch zijn er een kantelingen geweest in het buitenlands beleid van de Russische Federatie in de afgelopen 30 jaar. Incidenten zijn nooit goed te voorspellen, de reacties daarop ook niet. Wat betreft deze oorlog, zie Koersk.quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:35 schreef oheng het volgende:
Overigens kun je met revanchisme en imperialisme het hele russische buitenland beleid in 1 keer verklaren.
Occams razor.
30 jaar geleden waren ze aan het oorlogvoeren om tsjetsjeni niet uit hun "empire" te laten vertrekken.quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:50 schreef yessie234 het volgende:
[..]
En toch zijn er een kantelingen geweest in het buitenlands beleid van de Russische Federatie in de afgelopen 30 jaar. Incidenten zijn nooit goed te voorspellen, de reacties daarop ook niet. Wat betreft deze oorlog, zie Koersk.
Buitenlandbeleid gaat ook over Afrika, Midden Oosten en beleid mbt Westerse Wereld en zijn instituties.quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:56 schreef ExTec het volgende:
[..]
30 jaar geleden waren ze aan het oorlogvoeren om tsjetsjeni niet uit hun "empire" te laten vertrekken.
Bedoel je Dudayev?quote:Op donderdag 2 januari 2025 16:17 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Buitenlandbeleid gaat ook over Afrika, Midden Oosten en beleid mbt Westerse Wereld en zijn instituties.
Tsjetsjenie werd door het optreden van Doedanov problematisch ervaren in de rommelige tijd van Jeltsin, en de staatsgreep. Doedanov was het incident...toen volgde reacties.
De dag van de spellfouten, doedajev, dat was die luchtmachtofficier die daar het zetje gaf 90--91 Tnx.quote:Op donderdag 2 januari 2025 16:22 schreef ExTec het volgende:
[..]
Bedoel je Dudayev?
Anyway, ik weet niet over welke periode jij bij elkaar gefantaseerd hebt dat rus ineens kumbaya aan het zingen was, maar ik zie die periode niet.
Niet alsof ie dacht dat het klusje in 3 dagen geklaard zou zijn, toch? Die Russen gebruiken immers hun verstand.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:56 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Poetin was dronken, keek op zijn wereldkaart, en dacht nou laat ik Oekraiene maar eens aanvallen.
Ik ga niet meer in dat soort theorien.
Als Thiemen weer terugkeert naar Dierenpoes gaat mijn stem naar Dierenpoes. Het echte linkse verhaal weer terug. Niet die oorlogshitsers.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:19 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Sterk om critici meteen te reduceren tot de uiterste polen van het hoefijzer model.
jadat zzal wel , slaan elkaar dehersens in met een lege fles wodkaquote:Op donderdag 2 januari 2025 17:41 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
En de Russen hebben iets meer levenservaring dan wij en zijn duizendvoudig zelfredzamer dan wij en helpen elkaar in plaats tegen elkaar tekeer te gaan, zoals in het westen. Wij zijn verdeeld, zij zijn verenigt.
E
Links zoals links vroeger was.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:29 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ewald is een prima geopolitiek duider hoor.
Gewoon gevalletje oud/traditioneel links
Het linkse pacifisme komt eerder voort uit het idee wat Paul Valery zo mooi verwoorde: Oorlog is een slachting van mensen die elkaar niet kennen (plebs), ten behoeve van mensen die elkaar kennen, maar elkaar niet afslachten (elite)quote:Op donderdag 2 januari 2025 17:53 schreef havanagila het volgende:
En dan Rusland steunen? Het kremlin heeft schijt aan alles wat je net noemt....
Mensenrechten? krijgsgevangenen worden systematisch verhongerd of erger, ziekenhuizen en energiecentrales worden bewust opgeblazen, wapenindustrie van heb ik jou, totale lak aan milieu, arbeiders die uit armoe bij het leger gaan en dan als kanonnenvlees worden gebruikt.... noem maar op.
Opkomen voor vrede. de fuck.
Opkomen voor vrede.quote:Op donderdag 2 januari 2025 17:50 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Links zoals links vroeger was.
Opkomen voor de arbeider.
Opkomen voor vrede.
Tegen de NAVO.
Tegen de wapenindustrie.
Voor dieren.
Echt voor milieu.
Voor mensenrechten.
Voor gratis gezondheidszorg
Voor een goed sociaal vangnet
Voor goed openbaar vervoer
Voor goed en gratis onderwijs
Dat was links lang geleden. Thiemen is weggewerkt bij Dierenpoes helaas. Daardoor is de partij de zoveelste woke-partij geworden en heeft ze haar kracht verloren. Echt jammer. En over de oorlogshitsers van GroenLinks moet ik het maar helemaal niet meer hebben. Die partij is echt 180 graden omgeslagen als je kijkt naar hun oorspronkelijke visie. Het was ooit een heel mooie partij, maar dat is lang, lang geleden. Vervlogen tijden van weleer.
Volgens mij hoort jouw stem naar de SP te gaan, en dan niet naar een liberaaltje zoals Jimmy Dijk. Maar een Bommel of Ulenbelt.quote:Op donderdag 2 januari 2025 17:41 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Als Thiemen weer terugkeert naar Dierenpoes gaat mijn stem naar Dierenpoes. Het echte linkse verhaal weer terug. Niet die oorlogshitsers.
Anders wordt het Forum, ook al ben ik het op heel veel vlakken oneens met Forum of misschien maar doen wat Jensen adviseert, helemaal niet meer stemmen.
Ik wil graag vrede en sta hier betrekkelijk alleen in. Op dit forum is men zelfs aan het samenspannen om niet meer op mij te reageren, zo graag wil men oorlog.
Ik vraag me af of mensen hier snappen wat oorlog inhoudt. Niemand van de mensen hier op dit forum heeft enige skills om het nog maar een week in de natuur met verder niets vol te houden, mezelf inclusief. Iedereen denkt hier dat oorlog een computerspelletje is. Dat eten gewoon nog in de supermarkt ligt en je gewoon lekker door kan gamen op je PSP en dat er gewoon geld uit de bankomat komt.
De werkelijkheid is weerbarstiger, wat ik je brom.
En de Russen hebben iets meer levenservaring dan wij en zijn duizendvoudig zelfredzamer dan wij en helpen elkaar in plaats tegen elkaar tekeer te gaan, zoals in het westen. Wij zijn verdeeld, zij zijn verenigt.
Een huis dat tegen zichzelf verdeeld is, zal geen stand houden.
Enfin, bedankt voor je schrijven, waarde heer Phpmystyle.
Gelukkig nieuwjaar nog.
S novym godem!
Je snapt dat dit gewoon angst is h?quote:Op donderdag 2 januari 2025 17:41 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Als Thiemen weer terugkeert naar Dierenpoes gaat mijn stem naar Dierenpoes. Het echte linkse verhaal weer terug. Niet die oorlogshitsers.
Anders wordt het Forum, ook al ben ik het op heel veel vlakken oneens met Forum of misschien maar doen wat Jensen adviseert, helemaal niet meer stemmen.
Ik wil graag vrede en sta hier betrekkelijk alleen in. Op dit forum is men zelfs aan het samenspannen om niet meer op mij te reageren, zo graag wil men oorlog.
Ik vraag me af of mensen hier snappen wat oorlog inhoudt. Niemand van de mensen hier op dit forum heeft enige skills om het nog maar een week in de natuur met verder niets vol te houden, mezelf inclusief. Iedereen denkt hier dat oorlog een computerspelletje is. Dat eten gewoon nog in de supermarkt ligt en je gewoon lekker door kan gamen op je PSP en dat er gewoon geld uit de bankomat komt.
Een huis dat tegen zichzelf verdeeld is, zal geen stand houden.
Enfin, bedankt voor je schrijven, waarde heer Phpmystyle.
Gelukkig nieuwjaar nog.
S novym godem!
Dat was zeker vroeger het geval, de NAVO heeft ons in staat gesteld om snel veilig en rijk te worden zeg maar.quote:Op donderdag 2 januari 2025 18:16 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Hoe kan dat dan? Dat zijn dromers die denken dat je heel hard denkt aan vrede dat het er vanzelf komt.
Een hele stevige defensie zoals een collectief als de navo biedt is de grondigste weg naar vrede.
Gevaarlijk naef denken. Alla Angela Merkel.
Mooi verwoord, kameraad en inderdaad correct.quote:Op donderdag 2 januari 2025 18:09 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het linkse pacifisme komt eerder voort uit het idee wat Paul Valery zo mooi verwoorde: Oorlog is een slachting van mensen die elkaar niet kennen (plebs), ten behoeve van mensen die elkaar kennen, maar elkaar niet afslachten (elite)
Marx bijvoorbeeld schreef dat nationalisme een tijdelijk en onnatuurlijk fenomeen was en een van de manifestaties was van menselijke zelfvervreemding. De verdeling van mensen in antagonistische natiestaten scheidde hen niet alleen van elkaar door kunstmatige nationale grenzen, maar vervreemdde de mens ook van zijn eigen menselijke natuur.
Oorlog is dus met name een probleem voor de lagere en middenklasse terwijl de elite zijn liquide kapitaal kan verhuizen; het opkomen voor de arbeidersklasse zou dus betekenen het nastreven van een puur pacifisme.
Klopt, ik neem het misschien teveel op voor Poetin. Je hebt gelijk. Soms worden de Russen massaal zo slecht afgeschilderd hier, maar ook bij linkse vrienden van me of bij de reguliere media en de Oekrainers verafgod alsof het stuk voor stuk godenzonen zijn (een ieder is een kind van God dat dan weer wel, maar dat is een andere discussie), dat ik de neiging krijg hierdoor precies het tegenovergestelde te doen. Je hebt gelijk en ik probeer alerter te zijn. Ik zit ook niet echt lekker in mijn vel, gisteren nog op de vuist gegaan met wat gasten hier enfin, niet allemaal tof.quote:Op donderdag 2 januari 2025 18:17 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Volgens mij hoort jouw stem naar de SP te gaan, en dan niet naar een liberaaltje zoals Jimmy Dijk. Maar een Bommel of Ulenbelt.
Zover ik weet spant hier niemand samen, en als zij dat wel doen dan zijn eerder zij zichzelf van de groep aan het afzonderen dan dat zij een enkeling afzonderen. Maar jij doet soms ook wel je best om reacties uit te lokken, je zet Poetin hier nog niet niet weg als als Nelson Mandela. Terwijl de beste man een buitengewoon assertief/agressief buitenland beleid voert. Dat is het Westen sinds het zwakke leiderschap van Gorby en Jeltsin niet meer gewoon. Men moet er aan wennen, en dat kost tijd. Maar uiteindelijk gaat het wel wennen, zelfs Brekelkneus heeft het al over dialoog. Dan weet je wel hoe laat het is, en hoe men zijn eigen kansen inschat
Maar ons levenscomfort is gemiddeld genomen nog altijd een stuk beter dan in Rusland. Hoewel wij niet moeten denken dat de Rus nog leeft zoals in 1991, die gaan ook op vakantie, gaan uit eten, en hebben iphones.
Nog altijd, dit is onderdeel van de fundamentele filosofische basis van het communisme en latere socialisme (sociaal democratie). Het is pas vrij recent dat linkse partijen eigenlijk de sociaal democratie hervormd hebben tot iets wat technische lastig nog tot het socialisme gerekend kan worden.quote:
Natuurlijk is dat angst.quote:Op donderdag 2 januari 2025 18:20 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Je snapt dat dit gewoon angst is h?
angst is nooit een goede raadgever.quote:Op donderdag 2 januari 2025 18:29 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Natuurlijk is dat angst.
Ik ben een mens, geen robot.
Ik heb gevoel en angsten, blijdschap, vreugde, verdriet.
Zo autistisch ben ik ook weer niet dat ik geen gevoelens meer heb. Natuurlijk ben ik bang. Jij niet dan?
Ik ben verder niet links, hoewel ik het op dit punt zeker wel eens ben met Marx.quote:Op donderdag 2 januari 2025 18:23 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Mooi verwoord, kameraad en inderdaad correct.
Waarom zou ik als armoezaaier vechten tegen een andere armoezaaier uit Rusland?
De elite snuift er ondertussen op los en de wetten die voor ons gelden gelden niet eens voor hen. Zij leven in weelde, wij leven in verpauperde krotten. Zij reizen overal naar toe in prive-jet, wij mogen eigenlijk niet eens van hen in een gewoon pauper-lijntoestel van Wizzair vliegen vanwege milieu.
Wij moeten elkaar afmaken en waarom?
Wat heeft de arbeidersklasse hieraan?
Links was ooit voor vrede en bepaalde mensen binnen links met het hart op de juiste plaats, zoals Thiemen, maar ook een Ab Gietelink of mevrouw ter Haar, zijn nog steeds voor vrede.
Alle wapens de wereld uit inderdaad. Te beginnen bij die van ons. Waarom hier beginnen? Omdat ik me momenteel niet in Moskou bevind en gebrekkig Russisch spreek dus het moeilijk is voor me om daar te beginnen. Maar alle Russische en Chinese wapens de wereld ook uit? Jazeker, ik ben voor.
Waarom gaat de elite zelf nooit vechten dan?
Zie je Ruttemans of Brekelmans zelf al vechten? Of een Zelensky? Of een Vladimir Poetin (ook hij gaat niet zelf vechten, hooguit wat judo dan) of een Xi? Niemand van de elite gaat vechten dat is altijd zo geweest, al tijdens de middeleeuwen was dat zo en dat zal altijd zo blijven.
Dus ook al haat je de Russen nog zo, omdat de NOS zegt dat je hen moet haten, bedenk dan ook in Jekaterinenburg wonen gewone mensen net zoals jij en ik en die hebben dezelfde problemen, hebben ook zorgen en blijdschap, gaan ook trouwen, rouwen ook bij verlies en willen ook niet sterven. Het zijn geen buitenaardse wezens. En de meeste Russen haten ons trouwens helemaal niet. Wij haten hen. Ik ben nog nooit echt een Rus tegen gekomen die lelijk tegen me deed omdat ik uit het westen kom. Nooit. En ik kom heel wat Russen tegen.
Neuh. Ijdeltuiterig contrarianisme doet ook mee hoor.quote:Op donderdag 2 januari 2025 18:29 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Nog altijd, dit is onderdeel van de fundamentele filosofische basis van het communisme en latere socialisme (sociaal democratie). Het is pas vrij recent dat linkse partijen eigenlijk de sociaal democratie hervormd hebben tot iets wat technische lastig nog tot het socialisme gerekend kan worden.
Dat is per definitie zo. Oekraners en Russen vechten voor geld of een misplaatst idee van nationalisme. Terwijl de politice en elite veilig in Monaco, Dubai en Moskou schuilen riskeert het plebs zijn leven aan de ijskoude frontlinie in Oost-Oekrane. Als de strijd straks afgelopen is neemt diezelfde elite natuurlijk bezit van de veroverende natuurlijke hulpbronnen en kunnen de vroegere soldaten voor een hongerloon in de mijnen aan de slag.quote:Op donderdag 2 januari 2025 18:28 schreef havanagila het volgende:
Alsof Zelensky en Putin over de rug van arbeiders aan het knokken zijn. Rusland dacht Oekrane even over te nemen. En geen enkele Oekraner die vanwege het loon in het leger zit.
Ja, opkomen voor je land, moet je gewoon niet willen, natuurlijk. Tot zover de analyse van een inwoner van de failed state mexico.quote:Op donderdag 2 januari 2025 18:34 schreef BlaZ het volgende:
Oekraners en Russen vechten voor geld of een misplaatst idee van nationalisme.
In het westen gaan natuurlijke bronnen over het algemeen niet naar wat oligarchen. In rus, en allicht mexico? - wel.quote:Als de strijd straks afgelopen is neemt diezelfde elite natuurlijk bezit van de veroverende natuurlijke hulpbronnen en kunnen de vroegere soldaten voor een hongerloon in de mijnen aan de slag.
Dat schrijf ik dan ook niet, misschien kun je eens aan je begrijpend lezen werken.quote:Op donderdag 2 januari 2025 18:35 schreef havanagila het volgende:
Alsof Zelensky en co in Dubai zitten, of Oekraners voor het geld vechtenlaat ook maar.
quote:Op donderdag 2 januari 2025 18:43 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat schrijf ik dan ook niet, misschien kun je eens aan je begrijpend lezen werken.
pffffquote:Op donderdag 2 januari 2025 18:34 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat is per definitie zo. Oekraners en Russen vechten voor geld of een misplaatst idee van nationalisme. Terwijl de politice en elite veilig in Monaco, Dubai en Moskou schuilen riskeert het plebs zijn leven aan de ijskoude frontlinie in Oost-Oekrane. Als de strijd straks afgelopen is neemt diezelfde elite natuurlijk bezit van de veroverende natuurlijke hulpbronnen en kunnen de vroegere soldaten voor een hongerloon in de mijnen aan de slag.
Dat is het argument van Marx:quote:Op donderdag 2 januari 2025 18:39 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, opkomen voor je land, moet je gewoon niet willen, natuurlijk. Tot zover de analyse van een inwoner van de failed state mexico.
[..]
In het westen gaan natuurlijke bronnen over het algemeen niet naar wat oligarchen. In rus, en allicht mexico? - wel.
Lekker belangrijk.quote:
Of zoals iemand anders het prima verwoordde:quote:Op donderdag 2 januari 2025 18:31 schreef ExTec het volgende:
[..]
Neuh. Ijdeltuiterig contrarianisme doet ook mee hoor.
Alsof de doet alsof die links is droeftoeter ooit een boek heeft gelezen.
Er is volgens mij een subtopic op dit forum waar je de klassenstrijd uit 1884 dunnetjes over kan gaan doen. Gaat dit topic niet over.quote:Op dinsdag 31 december 2024 19:55 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Bedankt voor de info, doen we helemaal niets mee.
De theoretische basis is wel degelijk van belang bij het vredeskamp en bij een artikel van een pacifist over de Russo-Oekranse oorlog. Het voegt in ieder geval meer toe dan het zich te verlagen tot ad hominem uitspraken, waar jij jezelf helaas regelmatig te goed aan doet.quote:Op donderdag 2 januari 2025 18:52 schreef ExTec het volgende:
[..]
Lekker belangrijk.
[..]
Of zoals iemand anders het prima verwoordde:
[..]
Er is volgens mij een subtopic op dit forum waar je de klassenstrijd uit 1884 dunnetjes over kan gaan doen. Gaat dit topic niet over.
Ik vind dit stuitend naef.quote:Op donderdag 2 januari 2025 18:23 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Mooi verwoord, kameraad en inderdaad correct.
Waarom zou ik als armoezaaier vechten tegen een andere armoezaaier uit Rusland?
De elite snuift er ondertussen op los en de wetten die voor ons gelden gelden niet eens voor hen. Zij leven in weelde, wij leven in verpauperde krotten. Zij reizen overal naar toe in prive-jet, wij mogen eigenlijk niet eens van hen in een gewoon pauper-lijntoestel van Wizzair vliegen vanwege milieu.
Wij moeten elkaar afmaken en waarom?
Wat heeft de arbeidersklasse hieraan?
Links was ooit voor vrede en bepaalde mensen binnen links met het hart op de juiste plaats, zoals Thiemen, maar ook een Ab Gietelink of mevrouw ter Haar, zijn nog steeds voor vrede.
Alle wapens de wereld uit inderdaad. Te beginnen bij die van ons. Waarom hier beginnen? Omdat ik me momenteel niet in Moskou bevind en gebrekkig Russisch spreek dus het moeilijk is voor me om daar te beginnen. Maar alle Russische en Chinese wapens de wereld ook uit? Jazeker, ik ben voor.
Waarom gaat de elite zelf nooit vechten dan?
Zie je Ruttemans of Brekelmans zelf al vechten? Of een Zelensky? Of een Vladimir Poetin (ook hij gaat niet zelf vechten, hooguit wat judo dan) of een Xi? Niemand van de elite gaat vechten dat is altijd zo geweest, al tijdens de middeleeuwen was dat zo en dat zal altijd zo blijven.
Dus ook al haat je de Russen nog zo, omdat de NOS zegt dat je hen moet haten, bedenk dan ook in Jekaterinenburg wonen gewone mensen net zoals jij en ik en die hebben dezelfde problemen, hebben ook zorgen en blijdschap, gaan ook trouwen, rouwen ook bij verlies en willen ook niet sterven. Het zijn geen buitenaardse wezens. En de meeste Russen haten ons trouwens helemaal niet. Wij haten hen. Ik ben nog nooit echt een Rus tegen gekomen die lelijk tegen me deed omdat ik uit het westen kom. Nooit. En ik kom heel wat Russen tegen.
Dit topic kan zo in zijn geheel naar VER.quote:Op donderdag 2 januari 2025 18:57 schreef Spablauw214 het volgende:
Is het BNW-kwartiertje weer begonnen? Met dat gezever over “het volk” versus “de elite”.
Zo werkt het inderdaad in de praktijk. Er is nog een interessant effect, zoals Piketty beschrijf in kapital in de 21ste eeuw werkt oorlog vaak juist nivellerend.quote:Op donderdag 2 januari 2025 18:57 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik vind dit stuitend naef.
En wat je vooral doet is jezelf buiten andere mensen plaatsen. Als er een elite is en een onderklasse. Dat is typisch communistisch denken.
Als er oorlog uitbreekt zijn we allemaal hetzelfde. Iedereen met ballen zal voor zijn land opkomen, de automonteur maar ook de grote fabriekseigenaar.
Slechts een paar hele kleine groepen (adel en dat geneuzel) zijn te laf om te blijven zitten.
Eigenlijk is oorlog de grootste verbinder die je maar kunt hebben. Het brengt mensen samen tegen een gemeenschappelijke vijand. Het maakt mensen dapperder, sterker, behulpzamer.
Uiteindelijk zal er toch oorlog zijn. Dat is het enige wat de mensheid ten eerste beperkt in uitbreiding, de wereld weer leefbaar maakt en een einde maakt aan laf egosme en luiheid.
Ik ben niet geintresseerd in de excusen die de pro-rus tankies hier opdissen om hun tankie'heid proberen te verbloemen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 18:56 schreef BlaZ het volgende:
De theoretische basis is wel degelijk van belang bij het vredeskamp
Excuses*. Het is gewoon een algemeen argument voor pacifisme, dat is niet in ondersteuning van een partij in een oorlog, het is precies anti oorlog.quote:Op donderdag 2 januari 2025 19:03 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik ben niet geintresseerd in de excusen die de pro-rus tankies hier opdissen om hun tankie'heid proberen te verbloemen.
Dude...quote:Op donderdag 2 januari 2025 19:03 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik ben niet geintresseerd in de excusen die de pro-rus tankies hier opdissen om hun tankie'heid proberen te verbloemen.
Is zeker aannemelijk. Het is een constante golf aan innovatie. Als Oekrane wapen A inzet, verzint Rusland B, waarop Oekrane C verzint, Rusland weer D, etc. Die HIMARS zijn ook minder effectief. En volgens mij die SGDB al helemaal niet meer.quote:Op donderdag 2 januari 2025 19:14 schreef Pleun2011 het volgende:
Valt me op dat Oekrane de laatste tijd weinig MLRS en anti-aircraft weet te vernietigen. Zou Rusland die beter weten te beschermen?
http://losses.ukrdailyupdate.com/quote:Op donderdag 2 januari 2025 19:14 schreef Pleun2011 het volgende:
Valt me op dat Oekrane de laatste tijd weinig MLRS en anti-aircraft weet te vernietigen. Zou Rusland die beter weten te beschermen?
Of hebben ze er minder over?quote:Op donderdag 2 januari 2025 19:14 schreef Pleun2011 het volgende:
Ik/wij willen helemaal geen oorlog maar ik wil al helemaal niet onder bevel van eoa Rus komen te staan...quote:Op donderdag 2 januari 2025 17:41 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Ik snap prima wat oorlog inhoudt en ik red me wel wat langer dan een week als het moet.quote:Ik vraag me af of mensen hier snappen wat oorlog inhoudt. Niemand van de mensen hier op dit forum heeft enige skills om het nog maar een week in de natuur met verder niets vol te houden, mezelf inclusief. Iedereen denkt hier dat oorlog een computerspelletje is. Dat eten gewoon nog in de supermarkt ligt en je gewoon lekker door kan gamen op je PSP en dat er gewoon geld uit de bankomat komt.
Vandaag in het nieuws:quote:Op donderdag 2 januari 2025 19:19 schreef Discombobulate het volgende:
Die HIMARS zijn ook minder effectief.
https://nos.nl/artikel/24(...)nval-een-enorme-klapquote:Veel Russische doden bij Oekraense raketaanval, 'een enorme klap'
Bij een Oekraense raketaanval op een schoolgebouw waar Russische militairen zaten, zijn veel doden gevallen. Berichten over het dodental lopen sterk uiteen. Volgens Oekrane gaat het om 400 slachtoffers. Het Russische ministerie van Defensie bevestigt de aanval, maar stelt dat er 63 Russen zijn omgekomen.
De aanval was rond de jaarwisseling op de Oekraense stad Makijivka, in de door Rusland bezette regio Donetsk. Het ging volgens Rusland om door de Verenigde Staten geleverde Himars-raketten. Rusland zegt dat er zes Himars zijn neergekomen en twee zijn onderschept.
Eindelijk weer een positief item in deze thread.quote:Op donderdag 2 januari 2025 19:46 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Vandaag in het nieuws:
[..]
https://nos.nl/artikel/24(...)nval-een-enorme-klap
Ben ik de enige die dit bericht niet in de NOS app ziet?quote:Op donderdag 2 januari 2025 19:46 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Vandaag in het nieuws:
[..]
Ja, dat kan toch prima?quote:Op donderdag 2 januari 2025 19:46 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Vandaag in het nieuws:
[..]
Ik zie 'm ook niet op de website zelf.quote:Op donderdag 2 januari 2025 19:56 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Ben ik de enige die dit bericht niet in de NOS app ziet?
December was toch niet zo negatief voor Oekrane. De Russische terreinwinst ten opzichte van november is flink minder geworden.quote:Op donderdag 2 januari 2025 19:54 schreef Wantie het volgende:
[..]
Eindelijk weer een positief item in deze thread.
Wat wil hij hier mee zeggen dan? Misschien moet BBB zelf eens een keer openheid van zaken geven over de geldschieters van de clubquote:
Was dezelfde als deze.quote:Op donderdag 2 januari 2025 19:56 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Ben ik de enige die dit bericht niet in de NOS app ziet?
Ehh het is een 2 jaar oud bericht van Luxerobotsquote:Op donderdag 2 januari 2025 20:05 schreef ExTec het volgende:
[..]
Was dezelfde als deze.
Ze zijn bij de nos niet zo snel in berichten van twitter overtikken.
Nog beter nieuws dus.quote:Op donderdag 2 januari 2025 20:08 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Ehh het is een 2 jaar oud bericht van Luxerobots
Wat jij stuurde was een andere, een recente.
Raadpleeg je GGZ deskundige om te vragen wat hier aan de hand is.quote:Op donderdag 2 januari 2025 20:08 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Ehh het is een 2 jaar oud bericht van Luxerobots
Wat jij stuurde was een andere, een recente.
Oh 2023quote:Op donderdag 2 januari 2025 19:46 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Vandaag in het nieuws:
[..]
Ja tsjemig de pemig zeg. Al dat fijnstof. Dat is dan nog degene die het sociale gezicht van de PVV en zijn vrienden moet vormgeven.quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:00 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Jammer dat ze Asma dan niet ook 'Astma' noemen.
Ik hou de cijfers redelijk in de gaten. Tot voor kort was het bijna dagelijks prijs, maar sinds een tijdje komen er soms dagenlang geen nieuwe hits bij. Ook het aantal tanks dat dagelijks wordt vernietigd, beschadigd of buitgemaakt ligt veel lager dan voorheen. Alleen de Russische poppetjes vallen bij duizenden om.quote:Op donderdag 2 januari 2025 19:20 schreef havanagila het volgende:
[..]
http://losses.ukrdailyupdate.com/
Gister nog een Buk en een Pantsir
Slachtoffertje toch. Als dit is wat je uit die reeks posts hebt gehaald heb je zelf grote moeite met luisteren.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:19 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dit lijkt mij dan helemaal geen goed nieuws voor Rusland.quote:Op donderdag 2 januari 2025 21:01 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Ik hou de cijfers redelijk in de gaten. Tot voor kort was het bijna dagelijks prijs, maar sinds een tijdje komen er soms dagenlang geen nieuwe hits bij. Ook het aantal tanks dat dagelijks wordt vernietigd, beschadigd of buitgemaakt ligt veel lager dan voorheen. Alleen de Russische poppetjes vallen bij duizenden om.
Russen weten dingen, dus handlangers zijn de volgende.quote:Op donderdag 2 januari 2025 21:59 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dit lijkt mij dan helemaal geen goed nieuws voor Rusland.
Ik blijf niet aan de gang beste extec..stop hier mee.quote:Op donderdag 2 januari 2025 19:03 schreef ExTec het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |