![fok.png]()
Crowdfunding is hot! In 2022 is in Nederland 1,08 miljard euro via crowdfunding opgehaald. Dat is een groei van 48% ten opzichte van een jaar eerder. Niet eerder werd in een jaar tijd zoveel met crowdfunding gefinancierd.
(bron).
Vormen van crowdfundingEr zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding (Crowdfinance)
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Crowdfundingplatformen met ECSP vergunning•
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
•
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
•
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
•
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
•
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
•
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding.
•
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
•
Lenderspender (LS), peer-to-peer lending.
•
October (OCT), platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa.
•
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
•
Voordegroei (VDG), leningen voor MKB.
•
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
•
Lendahand (LDH), investeren in opkomende economieën.
•
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Crowdfundingplatformen KOM Group•
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
•
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.
RisicoSPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformenSPOILER
ZekerhedenSPOILER
Webinars zekerhedenSPOILER
Webinar box3 belastingwetgevingSPOILER
Exitstrategieën platformenSPOILER
Informatie KifidSPOILER
Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
StatistiekenSPOILER
Nominale en effectieve renteSPOILER
Belastingen en de belastingdienstSPOILER
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?SPOILER
Punt van orde:We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Topictitel is niet helemaal goed gegaan..
"al 400" moet eruit;)
quote:
Op dinsdag 3 december 2024 10:44 schreef Slingervinger het volgende:[..]
helemaal eens, je kan je afvragen waarom Collin dit soort projecten aanbiedt. Dat is dan ook de voornaamste reden dat ik niet meedoe in hun MKB-fondsen
Mijn voornaamste reden is dat ik geen ¤100.000 op de plank heb liggen...

Maar ook het niet meer kunnen 'cherry picken' is inderdaad een nadeel.
Wat mij opvalt bij CCF is dat sommige projecten na inleg binnen enkele dagen definitief worden en de rente gaat lopen, maar dat sommige projecten ook vrij lang duren (vind ik) voordat ze definitief worden.
Over die periode loop je toch rente mis en die hou ik het liefst zo kort mogelijk. Ik zou het fijner als de rente begint te lopen nadat onze bedenktijd als investeerder voorbij is.
Bizar hoog percentage voor bij een bizar voorstel vanuit CCF. Wie zijn die investeerders die eens stemmen
quote:
Beste investeerder,
De uitslag van de stemronde lening 44410 Rood-Groen op basis van de ontvangen respons is als volgt:
Percentage eens: 87.03%
Percentage oneens: 12.97%
De transactie van het vastgoed zal medio januari 2025 plaatsvinden. Wij verwachten dat alsdan het voorstel verder geformaliseerd zal worden.
Met vriendelijke groet,
Bas Denissen
dubbel
quote:
Ze zouden eigenlijk ook moeten vertellen hoeveel procent er heeft gestemd.
En als dat onder een bepaald percentage is het dan niet veranderen. Er zijn platforms die het percentage
stemmers wel vertellen.
quote:
Op dinsdag 3 december 2024 16:19 schreef Ricky86 het volgende:Wat mij opvalt bij CCF is dat sommige projecten na inleg binnen enkele dagen definitief worden en de rente gaat lopen, maar dat sommige projecten ook vrij lang duren (vind ik) voordat ze definitief worden.
Over die periode loop je toch rente mis en die hou ik het liefst zo kort mogelijk. Ik zou het fijner als de rente begint te lopen nadat onze bedenktijd als investeerder voorbij is.
er zijn platformen waarbij het wel zo gaat bv Nli en SiG. Ik heb bij Nli ingeschreven voor een project waarbij er om wat voor reden dan ook vertraging is bij het definitief worden, dat duurt al 2 maanden. Vervelend maar niet zo erg omdat ik nog niet hoef te betalen. Bij Collin zou zoiets wel problematisch zijn vooral bij kortlopende projecten
quote:
Leuke rente maar de looptijd is voor mij te kort, voor 3 tot 6 maand ga ik mij er niet in verdiepen.
Voor wat het waard is:
Ik heb daar vorig jaar (2023) mijn energie gehaald. Wisselende ervaringen. De start was moeizaam, ik werd eerst gemaand een waarborgsom te storten ter grootte van wel 7 keer mijn jaarverbruik. Klantenservice was welwillend en er werd een geitenpaadje gevonden zodat ik toch een contract kreeg zonder idiote betalingen vooraf.
De app liet soms lange tijd mijn dagverbruik niet zien, maandelijkse rekening was altijd hetzelfde. Ik ben er maar vanuit gegaan dat de eindafrekening wel klopte. Indruk: welwillend maar rommelig. Maar goed, inmiddels bijna 2 jaar geleden.
Ik ben vooral vertrokken omdat een dynamisch contract voor mij geen zin heeft vanwege mijn lage, niet stuurbare stroomverbruik. Nu weer elders vast met een flinke welkomstbonus.
quote:
13% Oneens is toch best veel voor een stemming? Ik kan me maar één stemming herinneren waar de meerderheid oneens was. Ik denk dat de meesten niet gaan zitten rekenen en inderdaad ervan uitgaan dat Collin het het beste weet. Ze weten de mailtjes ook altijd zo op te stellen dat het voorstel heel redelijk klinkt, alsof het een pitch voor een investering betreft.
quote:
Op dinsdag 3 december 2024 16:19 schreef Ricky86 het volgende:Wat mij opvalt bij CCF is dat sommige projecten na inleg binnen enkele dagen definitief worden en de rente gaat lopen, maar dat sommige projecten ook vrij lang duren (vind ik) voordat ze definitief worden.
GVE was er berucht om. Er was iemand die daar statistiekjes van bijhield. Tegenwoordig schijnt het wat minder erg te zijn maar ik investeer bijna niet meer bij GVE dus geen idee.
Het ergste was mijn eerste project in 2017 bij duurzaam investeren: begin augustus inschrijven, begin december geld overmaken en start project eind februari!
quote:
Op dinsdag 3 december 2024 19:05 schreef Zomaarevenkijken het volgende:[..]
13% Oneens is toch best veel voor een stemming? Ik kan me maar één stemming herinneren waar de meerderheid oneens was. Ik denk dat de meesten niet gaan zitten rekenen en inderdaad ervan uitgaan dat Collin het het beste weet. Ze weten de mailtjes ook altijd zo op te stellen dat het voorstel heel redelijk klinkt, alsof het een pitch voor een investering betreft.
Ik vind 13% erg weinig aangezien ik veel hoorde dat er oneens gestemd is.
Ander voorbeeld dat ik ken uit 2022
40096 JLM High End Products
Percentage oneens: 37.65%
CCF website & app update
Momenteel wordt er een verbeterde versie van het Collin Crowdfund platform online geplaatst. Over enkele minuten zal het platform weer beschikbaar zijn voor gebruik. Excuses voor het ongemak!
InVestEerder
wie zaait zal oogsten
CRE Update
SPOILER
quote:
Op dinsdag 3 december 2024 19:17 schreef Zomaarevenkijken het volgende:[..]
GVE was er berucht om. Er was iemand die daar statistiekjes van bijhield. Tegenwoordig schijnt het wat minder erg te zijn maar ik investeer bijna niet meer bij GVE dus geen idee.
Ik wel: rentedragend vanaf het moment dat het project is volgeschreven. Bij projecten die vlot vollopen vrijwel direct rentedragend dus.
quote:
Op dinsdag 3 december 2024 19:17 schreef Zomaarevenkijken het volgende:[..]
Bij GvE is het nu een compliment waard ! Vanaf de dag dat het project is volgeschreven is het meteen rente ontvangen. Een voorbeeld voor de andere platforms.
proxydude
Usenet Leegzuigen
quote:
Op dinsdag 3 december 2024 19:51 schreef Collin63 het volgende:[..]
Bij GvE is het nu een compliment waard ! Vanaf de dag dat het project is volgeschreven is het meteen rente ontvangen. Een voorbeeld voor de andere platforms.
Maar is daar de rente gemiddeld dan ook beter? En hoe zit het met de gemiddelde defaults? je moet veel meer meenemen. De rente kan daar misschien standaard een stukje lager zitten. Maar je krijgt dan uiteindelijk minder geld. Dus ja het zegt niet zoveel zonder de rest mee te nemen.
Vandaag een paar waterijsjes ontvangen van KOM/FloatRoom Nederland, nooit gedacht dat die flapoor nog iets zou betalen, maar het is dan ook een finale betaling uit een dwangakkoord.
SPOILER
Pecunia non olet
Nog een CRE update (garageboxen):
SPOILER
quote:
Op dinsdag 3 december 2024 17:03 schreef proxydude het volgende:[..]
Ik denk dat je het altijd verlies van het advies van collin. Ik denk dat een hoop mensen denken oh collin is de expert dus die weten het altijd beter. Stemmen is zo eigenlijk aardig zinloos.
Collin heeft dan ook het beste inzicht en probeert zoveel mogelijk beide kanten mee te wegen.
Het is vaak ook een redelijk voorstel. Vaak maar niet altijd.
quote:
Op dinsdag 3 december 2024 19:51 schreef Collin63 het volgende:[..]
Volgens mij zit we bij GvE nog wel een periode van 14 dagen dat gelden worden vastgehouden. Rente wordt bepaald vanaf datum volschrijving tot 1e van de maand. Bedrag wordt hierna 15e van de maand in wallet bijgeschreven.
En daarmee ongeveer vergelijkbaar met Collin waar in zijn algemeenheid de lening max 14 dagen duurt voordat deze tot stand komt en rentedragend is.
quote:
Op dinsdag 3 december 2024 22:39 schreef Horsemen het volgende:[..]
Collin heeft dan ook het beste inzicht en probeert zoveel mogelijk beide kanten mee te wegen.
Het is vaak ook een redelijk voorstel. Vaak maar niet altijd.
Niet altijd maar wel een zeer hoog percentage. Ze kennen het hele dossier en baseren daar hun oordeel/advies op. Het is niet altijd eenvoudig om deze kennis helder te formuleren (misschien ook vanwege privacy aspecten), waardoor de perceptie aan onze kant soms anders is dan de wat meer genuanceerde werkelijkheid.
Uiteindelijk geven de statistieken Collin gelijk want het aantal defaults is erg laag, bij mij zelfs al lange tijd nul.
Ik kan me een vergelijkbaar geval herinneren (ik ben de naam even kwijt maar het ging om scheiding en het schuiven met onderpanden), daar waren we hier collectief
not amused over , maar uiteindelijk is de lening keurig afbetaald, dus met de kennis van achteraf werd de soep niet zo heet gegeten als opgediend.
Pecunia non olet
Linkje kassenbouwer (geen bedrijf met kassen dus/ agrarisch), maar bedrijf dat kassen bouwt en verkoopt. Lijkt hardwerkende ondernemer te zijn.
LinkjeSPOILER
quote:
Op woensdag 4 december 2024 10:53 schreef Jaco078 het volgende:Linkje kassenbouwer (geen bedrijf met kassen dus/ agrarisch), maar bedrijf dat kassen bouwt en verkoopt. Lijkt hardwerkende ondernemer te zijn.
LinkjeSPOILER
Gelijk even de terugstorting van QI doorgestort want die is bijgeschreven net.
Mega omzet, weinig winst, dik materieel gedekte hypotheek maar geen eigen vermogen in de zaak.
Nog héél even rustig over nadenken:
https://www.collincrowdfund.nl/b-i-t-netherlands-b-v/
quote:
allemaal prullaria uit China. Daar zijn temu en ali beter in.
Inloggen werkt niet @ CCF. Meer mensen last van?
CaLeX
HEY!
quote:
DTG is ook afgelost zojuist
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
quote:
Taxatie van 2,5 jaar oud. WOZ is een stuk lager. Actuele waarde had ik wel fijn gevonden. Moeten het veel van zekerheden hebben..
quote:
Het eigen vermogen lijkt negatief, maar is een plusje omdat die voorziening feitelijk eigen vermogen is (pensioenvoorziening directie). En overwaarde. Meer moois weet ik niet
Je weet nooit goed wat die voorraden aan waarde hebben. Misschien zijn het shirts met de tekst Nederland wereldkampioen voetbal 2008 of zo.
Pecunia non olet
quote:
Al dat gemopper hier heeft toch resultaat gehad?
Pecunia non olet
Faraday01
Inducing
quote:
Ik ga niet ontkennen dat ik me heel erg geïrriteerd heb aan het gebrek aan communicatie door CCF en aan het gedrag van de leningnemer, net zoals ik nu grif toe geef dat het in dit geval goed uitgepakt heeft.
Het klinkt waarschijnlijk vreemd en niet zo rationeel maar de wijze waarop een platform de zaken af handelt, vind ik minstens net zo belangrijk als het resultaat.
CaLeX
HEY!
quote:
Op woensdag 4 december 2024 12:59 schreef obligataire het volgende:[..]
Je weet nooit goed wat die voorraden aan waarde hebben. Misschien zijn het shirts met de tekst Nederland wereldkampioen voetbal 2008 of zo.
EK jaar
quote:
Heb jij er ook nog eentje in de kast liggen?
Pecunia non olet
quote:
Het is riskante business

Kopjes met opdruk
I love Amsterdam verkopen altijd wel, maar vooruitlopen op een kampioenschap, de hele hap kan de kliko in maar áls ze onverhoopt kampioen waren geworden dan waren die dingen zeer lucratief geweest, vooral als je de eerste bent die ze heeft.
Dus daarom, ben wel eens de bietenbrug opgegaan met een toko die gerefubished telefoons verkocht, uiteindelijk zeiden die balanscijfers helemaal niets.
Pecunia non olet
Ter info, voor investeerders in MCF project #627576 (Ac*c*) is een een stemming mail verstuurd maar de updates op de update site zijn (nog) niet bijgewerkt.
Gedeeltelijke vervroegde aflossing bij Collin.
SPOILER
3 nieuwe updates bij CRE:
SPOILER
SPOILER
SPOILER
En minder goed nieuws van HCN, weer een project on hold.
SPOILER
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Is eerder in juli al eens on hold geweest waarna er enkele weken later alsnog betaald werd. Daarnaast enkele keren later betaald zonder on hold.
De lunchroom waarvoor het bedrag van de lening was, was juist afgelopen juni geopend.
Afgelopen week las ik al in een recente review dat de zaak al een tijdje dicht is, en ook de webshop was niet meer online. Ik vond wel een andere webshop met een iets ander adres die over 25 dagen online moet gaan.
quote:
Op woensdag 4 december 2024 15:42 schreef tnhb het volgende:Ter info, voor investeerders in MCF project #627576 (Ac*c*) is een een stemming mail verstuurd maar de updates op de update site zijn (nog) niet bijgewerkt.
De inhoud van de mail:
SPOILER
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En nog een van dezelfde leningnemer:
SPOILER
[ Bericht 21% gewijzigd door delcielo op 04-12-2024 16:03:30 ]
quote:
Op woensdag 4 december 2024 12:59 schreef obligataire het volgende:[..]
Het eigen vermogen lijkt negatief, maar is een plusje omdat die voorziening feitelijk eigen vermogen is (pensioenvoorziening directie). En overwaarde. Meer moois weet ik niet
idem ; en in deze business is het onderscheidend vermogen moeilijk, moet het toch vaak vh relatie-en lokale gun gebeuren hebben. In mijn arbeidsverleden zat een dergelijke toko nearby onze toko. Kerstpakketten en andere gadgets kochten wij daar uit gemak (lekker dichtbij)(een goede buur...) en gun en we gingen niet stad en land af voor een paar ¤ cheaper. maar het blijft een magere ¤centen business.
De woning heeft een echte 70 vorige eeuw look. Keurig perceel dat deed men in die tijd nog en grote woning, maar een nw bewoner / koper tzt zal het toch moeten upfrissen, mist net de uitstraling . Dus de tax waarde is voor mij aan de hoge kant.
Nieuwe bij HCN
https://horecacrowdfundin(...)kerk-goirle-ep1rqdl3van dezelfde leningnemers als Villa Pastorie en Villa La Vida die eerder dit jaar vervroegd werden afgelost.
Hoewel ik eigenlijk van plan was deze maand geen nieuwe projecten meer mee te nemen, zie ik deze wel zitten.
Mooie toevoegingen in mijn Collin: Verwachte transacties en investeringen met achterstand
quote:
Inderdaad mooi overzichtelijk die met achterstand. De verwachte transacties voor wat het waard is natuurlijk.
quote:
Gaat dat project niet door?
quote:
Volgens mij bedoelt Nostra de vorige CCF-lening van de leningnemer, die nu is afgelost door de herfinanciering.
Vandaag ook weer een termijn ontvangen van Nultien bij Capital Circle. Die loopt al sinds maart dit jaar achter met betalen. De termjnen maart t/m juni werden opeens in augustus betaald, begin november volgde de juli termijn en vandaag de augustus termijn. En zoals bij Capital Cricle gebruikelijk is, alles zonder enige informatie, melding of update. Maar goed, ik ben allang blij dat er nu iedere keer weer iets binnen druppelt, nog 9 termijnen te gaan.
De website van dit bedrijf was al sinds eind vorig jaar niet meer online, maar sinds kort weer wel onder een iets ander adres. Ook waren er in oktober weer berichten geplaatst op de Facebook pagina (waar ook het nieuwe website adres vermeld staat).
Verder wacht ik bij Capital Circle nog op de laatste termijn van een Subway winkel, die had half november betaald moeten worden. Daarvan werden de september en oktober termijnen pas eind oktober betaald.
quote:
Drie keer exact dezelfde update bij verschillende projecten?
quote:
Klopt, van dezelfde leningnemer. Deze projecten zijn vlak na elkaar gestart, samen met nog een aantal andere waar ik zelf niet in zit. Het zou me niet verbazen dat daar soortgelijke updates voor zijn gepubliceerd.
Cafetaria Big Bread Kitchen Popeye VOF
¤ 420.000 | 7,0 % rente | 48 maanden
Erg lage rente voor bedrijfsmatige vastgoed (80% ltv)
https://www.collincrowdfu(...)-kitchen-popeye-vof/
quote:
En toch gaat ome Obli hier flink geld in storten.
De rente is zuinig (maar begrijpelijk) & lage kosten dus netto niet slecht.
Harde werkers, goede resultaten en geen gedoe. Kans is groter dat ze ieder jaar 10% vervroegd aflossen.
Pecunia non olet
Betalingsachterstand 04-12-2024 Shiq**s**ha Inv****estment & Project Development International B.V. 00048064
Van: Collin Crowdfund Beheer
04-12-2024 17:19
SPOILER
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wat is dit nou toch weer.... de eerste rentebetalingen zijn uit depot betaald dus feitelijk heeft ie nog nauwelijks een stuiver zelf betaald.
Pecunia non olet
quote:
Op woensdag 4 december 2024 19:17 schreef obligataire het volgende:Betalingsachterstand 04-12-2024 Shiq**s**ha Inv****estment & Project Development International B.V. 00048064
04-12-2024 17:19
SPOILER
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wat is dit nou toch weer.... de eerste rentebetalingen zijn uit depot betaald dus feitelijk heeft ie nog nauwelijks een stuiver zelf betaald.

Het geld zit/zat in een bouwdepot waarvan het laatste gedeelte betaald zal worden als de tweede verdieping klaar is. Als alles betaald is zou dat betekenen dat het project al een eind gevorderd is.
En anders staat het nog op de rekening van Collin. Zal wel goedkomen verwacht ik.
Update 03-12-2024 Van M***et*eren Ve***rvoer 33104
03-12-2024 15:11
SPOILER
Pecunia non olet
quote:
Op woensdag 4 december 2024 22:49 schreef Collin63 het volgende:[..]
Het geld zit/zat in een bouwdepot waarvan het laatste gedeelte betaald zal worden als de tweede verdieping klaar is. Als alles betaald is zou dat betekenen dat het project al een eind gevorderd is.
En anders staat het nog op de rekening van Collin. Zal wel goedkomen verwacht ik.
Hij (Shi**qsha) heeft in totaal 3 leningen lopen via Collin (685 K, 183 K en 60 K).
Zijn die andere twee ook in gebreke?
Pecunia non olet
Bloemen voor CCF/Messy Pasta, klein project met 9% rente, maar zonder enige hapering afgelost.

Ik denk dat dit, in 2019, één van de allereerste Collin Direct projecten was.
Pecunia non olet
Mijn netto persoonlijk rendement is voor het eerst onder het Collin gemiddelde gezakt. Komt met name door een voorziening van net meer dan 1%. Veruit het meeste is echter hypotheek materieel gedekt en komt als het goed is veel van deze voorziening alsnog terug.
Op dit moment verwacht ik bij 2 van de 16 projecten met een voorziening een afschrijving.
- 1 project heeft geen zekerheden meer (restaurant).
- 1 project heeft het pand in Knippe tot de grond aan afgebroken en is nu bouwgrond ipv een huis.
Wel veel projecten voor de lange adem omdat hypotheek niet altijd makkelijk uitgewonnen kan worden.
[ Bericht 9% gewijzigd door KrekelJapie op 05-12-2024 05:39:28 ]
quote:
Op donderdag 5 december 2024 05:27 schreef KrekelJapie het volgende:Mijn netto persoonlijk rendement is voor het eerst onder het Collin gemiddelde gezakt. Komt met name door een voorziening van net meer dan 1%. Veruit het meeste is echter hypotheek materieel gedekt en komt als het goed is veel van deze voorziening alsnog terug.
Op dit moment verwacht ik bij 2 van de 16 projecten met een voorziening een afschrijving.
- 1 project heeft het pand in Knippe tot de grond aan afgebroken en is nu bouwgrond ipv een huis.
Wel veel projecten voor de lange adem omdat hypotheek niet altijd makkelijk uitgewonnen kan worden.
Dat is nogal 16 projecten met een voorziening.
Hier 1 voorziening(Meerzeur) en 1 afgeboekt op 160 projecten.
Linkje cafetaria Popeye welkom. Flinke eigen inbreng en acceptabele LTV.
quote:
Op donderdag 5 december 2024 05:27 schreef KrekelJapie het volgende:Mijn netto persoonlijk rendement is voor het eerst onder het Collin gemiddelde gezakt. Komt met name door een voorziening van net meer dan 1%. Veruit het meeste is echter hypotheek materieel gedekt en komt als het goed is veel van deze voorziening alsnog terug.
Herkenbaar verhaal. Mijn netto persoonlijk rendement is sinds een paar maanden onder het Collin gemiddelde gezakt. Met name door een gestaag oplopende voorziening (nu 0,74%)
Bij mij zijn nu 7 projecten voorzien, met daarbij de kanttekening dat allen (grotendeels) hypothecair materieel gedekt zijn. Ik verwacht van 6 projecten die nu voorzien zijn een gehele terugbetaling en van 1 een gedeeltelijke afboeking (iets met een pand wat nu bouwgrond is in Knippe) Het afboekingspercentage is nog steeds 0,00%.
Mijn Collin portefeuille bevat 370 projecten.
quote:
Op een totaal van 533 Collin projecten heb ik ook 16 projecten met betaalachterstand, dat is 3%, 97% betaalt dus wel netjes, kan ik alleen maar tevreden over zijn. Van die 3% zal het overgrote deel uiteindelijk ook wel binnen komen.
Ik heb nul afboekingen, het netto resultaat zit stabiel een kleine half procent boven dat van Collin. Minder bruto rente maar véél minder pijndossiers dan zij, blijkbaar.
Pecunia non olet
Kortom. Crowdfunding is een aardige hobby. Maar voor het echte rendement hoef je het niet te doen met alle admin er omheen?
quote:
Ha ha, je
hoeft natuurlijk geen eigen administratie bij te houden, het geld komt vanzelf wel terug (als het goed is) en aan het eind van het jaar krijg je een jaaropgaaf voor de Fiscus. Het is dus een vrijwillige keus om een schaduwadministratie bij te houden.
Ik ben zelf nogal van vertrouwen is goed en controle is beter, en bovendien vind ik het ook wel leuk om te knutselen met data.
Over het rendement valt weinig te klagen, je kunt wel het onderste uit de kan willen, maar dan moet men ook niet raar opkijken als er grote tegenvallers komen. Die zul je met crowdfunding niet gauw hebben in een gespreide portefeuille.
Pecunia non olet
Vers van de pers, ik moet 'm nog lezen
LinkjeSPOILER
quote:
Op donderdag 5 december 2024 08:33 schreef obligataire het volgende:[..]
Op een totaal van 533 Collin projecten heb ik ook 16 projecten met betaalachterstand, dat is 3%, 97% betaalt dus wel netjes, kan ik alleen maar tevreden over zijn. Van die 3% zal het overgrote deel uiteindelijk ook wel binnen komen.
Ik heb nul afboekingen, het netto resultaat zit stabiel een kleine half procent boven dat van Collin. Minder bruto rente maar véél minder pijndossiers dan zij, blijkbaar.

Mijn sit-rep >
Zit totaal boven de 360 proj bij CCF waarvan nog circa 275 lopend, mijn nettoR% zit 0,08% onder dat van CCF v 5,90%.
Afgeboekt is 0,42% (2 proj- een big loss en een small loss) ) en een voorziening van 0,27% (7 proj) hiervan komt gezien de zekerheden nog het overgrootste deel terug (ff geduld) . NettoR% gaat dus rg de 6%.
Het CF ¤cash molentje draait hier gestaag door. Prima zo. De aandeeltjes en ETFjes doen het ook prima. Keurig FIRE hier.
quote:
Op donderdag 5 december 2024 11:14 schreef Jaco078 het volgende:Vers van de pers, ik moet 'm nog lezen
LinkjeSPOILER
Die zit doorgaans bij KOM met zijn projecten, maar deze is denk ik een maatje te groot voor KOM.
quote:
Op donderdag 5 december 2024 11:14 schreef Jaco078 het volgende:Vers van de pers, ik moet 'm nog lezen
LinkjeSPOILER
Fietst er wel één in 1x 400k in. Pitch nog ff goed lezen. Het winkelpandje is een aardige rechthoekige doos (zie mn via steetview de achterzijde vh pand, beetje shabby nu nog, maar op zich heeft het de shape voor de opslagboxen. Alhoewel de solvabiliteit met 3% very matig en dat met een herwaardering van de VA, nog ff nadenken, jullie mening?
[ Bericht 2% gewijzigd door peterc op 05-12-2024 12:34:48 ]
quote:
Op donderdag 5 december 2024 11:39 schreef peterc het volgende:[..]
Fietst er wel één in 1x 400k in. Pitch nog ff goed lezen. Het winkelpandje is een aardige rechthoekige doos (zie mn via steetview de achterzijde vh pand, beetje shabby nu nog, maar op zich heeft het de shape voor de opslagboxen. Alhoewel de solvabiliteit met 3% very matig , nog ff nadenken, jullie mening?
Die 400k komt hier vandaan, ik vermoed dat je die 400k vaker gaat terugzien:
Het nieuwe 2e fonds heeft 8
MIO opgehaald:
Het fonds investeert maximaal 40% van het
leenbedrag, tot een maximum van 5% van het
fondsvermogen
die 400k is 5% van het fondsvermogen van 8 MIO.
Ik kan er naast zitten, maar denk dat ik hier met 99% zekerheid goed zit...
quote:
LinkjeSPOILER
Ik zit in beide projecten bij KoM. Kerkewijk had een looptijd van twee jaar en is inmiddels afgelost. Een ander gedeelte van dit project heeft een looptijd van 3 jaar en loopt nog. Hoofdstraat loopt nog een kleine maand.
quote:
Op donderdag 5 december 2024 12:00 schreef Collin63 het volgende:[..]
Ik zit in beide projecten bij KoM. Kerkewijk had een looptijd van twee jaar en is inmiddels afgelost. Een ander gedeelte van dit project heeft een looptijd van 3 jaar en loopt nog. Hoofdstraat loopt nog een kleine maand.
Begin dit jaar ben ik bij de heer van den Bovenkamp wezen koffie drinken in het [ mooie } pand aan de Kerkewijk.
Ik had een afspraak gemaakt omdat ik de afgelopen jaren heel veel in zijn vele projecten heb geinvesteerd. Ik was nieuwsgierig over het een en ander.
Cees nam ruim de tijd voor mij en ik ben met een goed gevoel daarna weer vertrokken.
Die projecten bij Kom gaan wel via een andere manier.
GrondVrij neemt eigendom van de grond over van de vastgoedeigenaar en spreekt op hetzelfde moment af dat de grond bij teruglevering 10% meer zal kosten dan de waarde waarvoor GrondVrij aankoopt. De grond wordt teruggeleverd op eerste verzoek van de vastgoedeigenaar, conform zijn recht van koop zoals dat wordt vastgelegd in de leveringsakte. Tot het moment van teruglevering betaalt de vastgoedeigenaar een vergoeding voor het gebruik van de grond.
.
[ Bericht 99% gewijzigd door Jaco078 op 05-12-2024 18:32:44 ]
quote:
Inderdaad, die ene meneer samen met zijn broer. Zijn wel andersoortige projecten dan dit (soort handel in kavels)
[ Bericht 0% gewijzigd door Slingervinger op 05-12-2024 14:34:45 ]
morgen open bij Nli project energieboer vrijwel zonder zekerheden
SPOILER
LinkjeCollin lening, waarbij wel iets verdiend wordt, maar de solvabiliteit ondermaats blijkt/blijft
SPOILER
quote:
Op donderdag 5 december 2024 14:34 schreef Jaco078 het volgende:LinkjeCollin lening, waarbij wel iets verdiend wordt, maar de solvabiliteit ondermaats blijkt/blijft
SPOILER
Als hij zijn borgstelling ook met een hypotheek op zijn eigen huis had bevestigd, had ik hier graag ingestapt. Nu twijfel ik.
quote:
Op donderdag 5 december 2024 11:39 schreef peterc het volgende:[..]
Fietst er wel één in 1x 400k in. Pitch nog ff goed lezen. Het winkelpandje is een aardige rechthoekige doos (zie mn via steetview de achterzijde vh pand, beetje shabby nu nog, maar op zich heeft het de shape voor de opslagboxen. Alhoewel de solvabiliteit met 3% very matig en dat met een herwaardering van de VA, nog ff nadenken, jullie mening?
Eens met solvabiliteitstwijfels. Daar staat tegenover dat de ene aanvrager samen met zijn broer bij KoM d m v een aanzienlijk aantal projecten wel een goede track record heeft opgebouwd
quote:
Op donderdag 5 december 2024 15:50 schreef Slingervinger het volgende:[..]
Eens met solvabiliteitstwijfels. Daar staat tegenover dat de ene aanvrager samen met zijn broer bij KoM d m v een aanzienlijk aantal projecten wel een goede track record heeft opgebouwd
Of hij een broer heeft weet ik niet maar die is er in ieder geval niet bij betrokken. Zijn zoon is er als medebestuurder bij betrokken maar verder heeft hij een functie elders.
quote:
Op donderdag 5 december 2024 16:51 schreef Collin63 het volgende:[..]
Of hij een broer heeft weet ik niet maar die is er in ieder geval niet bij betrokken. Zijn zoon is er als medebestuurder bij betrokken maar verder heeft hij een functie elders.
correct het is zijn zoon in die KoM projecten. Ging mij er m n om dat er bij KoM een andere partner is dan in het Collin-project
Ha allen, mijn stelling is dat CCF mogelijk niet voldoende transparant vertelt dat er beheerkosten in mindering worden gebracht op het geadverteerde rentepercentage. Zou iemand voor mij kunnen nakijken of er in het proces van investeren in een concreet project nog ergens wordt gewezen op die beheerkosten? Een screen, eventueel via een privé bericht, zou ik enorm waarderen.
EDIT: En zou het kunnen dat dit proces van investeren in een concreet project er vroeger misschien anders uitzag dan nu?
quote:
Op donderdag 5 december 2024 20:44 schreef Trapezus het volgende:Ha allen, mijn stelling is dat CCF mogelijk niet voldoende transparant vertelt dat er beheerkosten in mindering worden gebracht op het geadverteerde rentepercentage.
Op de hoofdpagina van het platform: collincrowdfund.nl staat het kopje 'Tarieven investeren' met alle kosten waar je als investeerder mee te maken krijgt. Veel duidelijker kan bijna niet.
quote:
Op donderdag 5 december 2024 20:51 schreef voetbalmanager2 het volgende:[..]
Op de hoofdpagina van het platform: collincrowdfund.nl staat het kopje 'Tarieven investeren' met alle kosten waar je als investeerder mee te maken krijgt. Veel duidelijker kan bijna niet.
Ha, thanks. Goed punt. Alleen betwijfel ik of dat voldoende is in het licht van het volgende. Het gaat erom dat op dit moment rentepercentages worden gepresenteerd voor projecten die niet de daadwerkelijke rentepercentages zijn. Die percentages zijn de bruto in plaats van netto rentepercentages zonder dat dit wordt vermeld. Vergelijk het met een bank die overal een rentepercentage voor een spaarrekening presenteert, maar vervolgens een lager rentepercentage geeft omdat er kosten in mindering worden gebracht. Dat er ergens op de website een pagina is te vinden met een omschrijving van de verscheidene kosten is, zo meen ik, in het licht van jurisprudentie van het Hof van Justitie van de Europese Unie niet voldoende. Er moet bij het presenteren van een rendementspercentage een clausulering staan, en die lijkt te ontbreken. Consumenten, zeker bij financieel gerelateerde dienstverlening, worden vergaand beschermd. Maar je kunt hier gerust anders over denken!
Mijn vraag blijft overeind overigens: wordt er in het proces van investeren in een concreet project gewezen op de kosten en, zo ja, was dit vroeger anders? Een screen blijft ook nog altijd welkom.
Faraday01
Inducing
quote:
Op donderdag 5 december 2024 20:44 schreef Trapezus het volgende:Ha allen, mijn stelling is dat CCF mogelijk niet voldoende transparant vertelt dat er beheerkosten in mindering worden gebracht op het geadverteerde rentepercentage. Zou iemand voor mij kunnen nakijken of er in het proces van investeren in een concreet project nog ergens wordt gewezen op die beheerkosten? Een screen, eventueel via een privé bericht, zou ik enorm waarderen.
EDIT: En zou het kunnen dat dit proces van investeren in een concreet project er vroeger misschien anders uitzag dan nu?
Als je investeert in een project kun je vervolgens het termijnoverzicht van die investering zien waarin zowel per termijn als getotaliseerd de aflossing,rente en kosten staan. Op dat moment heb je nog een termijn van een paar dagen om je investering te annuleren. En daarnaast zoals al gezegd staan de tarieven transparant op de website.
quote:
Op donderdag 5 december 2024 21:04 schreef Faraday01 het volgende:[..]
Als je investeert in een project kun je vervolgens het termijnoverzicht van die investering zien waarin zowel per termijn als getotaliseerd de aflossing,rente en kosten staan. Op dat moment heb je nog een termijn van een paar dagen om je investering te annuleren. En daarnaast zoals al gezegd staan de tarieven transparant op de website.
Thanks! Handig om te weten. En krijg je dat termijnenoverzicht te zien nog voordat de investering definitief is of pas daarna?
quote:
Op donderdag 5 december 2024 20:44 schreef Trapezus het volgende:Ha allen, mijn stelling is dat CCF mogelijk niet voldoende transparant vertelt dat er beheerkosten in mindering worden gebracht op het geadverteerde rentepercentage. Zou iemand voor mij kunnen nakijken of er in het proces van investeren in een concreet project nog ergens wordt gewezen op die beheerkosten? Een screen, eventueel via een privé bericht, zou ik enorm waarderen.
Alle crowdfundingplatformen met een actuele (Europese) vergunning, zo ook CCF, zijn verplicht een document met "Essentiële beleggingsinformatie" te publiceren bij iedere pitch. De kosten die het platform in rekening brengt staan ook hierin vermeld. Dus zelfs als je de algemene informatie en voorwaarden op de website niet doorleest dan mag je worden geacht wel deze essentiele beleggingsinformatie tot je te nemen. Je stelling houdt dus geen stand denk ik.
quote:
Op donderdag 5 december 2024 21:07 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:[..]
Alle crowdfundingplatformen met een actuele (Europese) vergunning, zo ook CCF, zijn verplicht een document met "Essentiële beleggingsinformatie" te publiceren bij iedere pitch. De kosten die het platform in rekening brengt staan ook hierin vermeld. Dus zelfs als je de algemene informatie en voorwaarden op de website niet doorleest dan mag je worden geacht wel deze essentiele beleggingsinformatie tot je te nemen. Je stelling houdt dus geen stand denk ik.
Ha gaanmetdiebanaan, eens! Maar deze verplichting geldt pas vrij recent, niet? Er zijn denk ik een hoop projecten waarbij die informatie niet is verstrekt meen ik. Zie ik dat goed?
Faraday01
Inducing
quote:
Op donderdag 5 december 2024 21:05 schreef Trapezus het volgende:[..]
Thanks! Handig om te weten. En krijg je dat termijnenoverzicht te zien nog voordat de investering definitief is of pas daarna?
Als je argumenteert dat je investering pas na de bedenktijd definitief is (want je kunt nog annuleren) kun je het sowieso daarvoor zien. En wat
@gaanmetdiebanaan zegt.
Dank voor al jullie scherpe analyses! Heel nuttig!
Ik denk nog niet helemaal een antwoord te hebben gekregen op mijn vraag: word je in het proces dat je naar een specifiek project gaat, klikt op 'Inschrijven lening' en vervolgens door die molen heengaat wel of niet gewezen op die kosten van CCF?
Zou de persoon die dit met mij zou kunnen delen heel erkentelijk zijn!
InVestEerder
wie zaait zal oogsten
Nieuw project bij WvjG
SPOILER
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Niet zonder risico's maar het lijkt mij een eerlijk familiebedrijf met een duidelijk business model. Heel wat anders dan menig luchtfietser die graag bij de crowd geld wil ophalen om zijn luchtballonnetjes te financieren.
Ik denk dat ik bescheiden ga meedoen, omdat ik het een sympathiek project vind.
quote:
Op donderdag 5 december 2024 21:09 schreef Trapezus het volgende:[..]
Ha gaanmetdiebanaan, eens! Maar deze verplichting geldt pas vrij recent, niet? Er zijn denk ik een hoop projecten waarbij die informatie niet is verstrekt meen ik. Zie ik dat goed?
Dat is juist, de EBI is er nu ongeveer een jaar.
Faraday01
Inducing
quote:
Op donderdag 5 december 2024 21:13 schreef Trapezus het volgende:Dank voor al jullie scherpe analyses! Heel nuttig!
Ik denk nog niet helemaal een antwoord te hebben gekregen op mijn vraag: word je in het proces dat je naar een specifiek project gaat, klikt op 'Inschrijven lening' en vervolgens door die molen heengaat wel of niet gewezen op die kosten van CCF?
Zou de persoon die dit met mij zou kunnen delen heel erkentelijk zijn!
In het huidige proces is die vraag beantwoord door
@gaanmetdiebanaan want de EBI is bijgevoegd. Het is niet makkelijk te achterhalen hoe het proces er uit zag voor de Europese vergunning en wat daar exact te zien was behalve als iemand screenshots gemaakt heeft van dat oude proces. Wat ik me af vraag is waarom je dit zo specifiek wilt weten? Wil je Collin ergens op aanspreken of heb je andere motieven (bijvoorbeeld onderzoek). Afhankelijk daarvan, kun je het anders mogelijk ook direct aan collin vragen (die hier overigens regelmatig meelezen).
quote:
Op donderdag 5 december 2024 21:22 schreef Faraday01 het volgende:[..]
In het huidige proces is die vraag beantwoord door @:gaanmetdiebanaan want de EBI is bijgevoegd. Het is niet makkelijk te achterhalen hoe het proces er uit zag voor de Europese vergunning en wat daar exact te zien was behalve als iemand screenshots gemaakt heeft van dat oude proces. Wat ik me af vraag is waarom je dit zo specifiek wilt weten? Wil je Collin ergens op aanspreken of heb je andere motieven (bijvoorbeeld onderzoek). Afhankelijk daarvan, kun je het anders mogelijk ook direct aan collin vragen (die hier overigens regelmatig meelezen).
Misschien begrijp ik de EBI verkeerd. Wordt die EBI getoond
tijdens het proces van investeren? Daarmee bedoel ik dat je klikt op 'Inschrijving lening' en terwijl je daar door die molen heen gaat dit document te zien krijgt. Of is de EBI niet meer dan dat document dat wordt bijgevoegd aan de pitch?
Je zou ook gewoon een account kunnen aanmaken en het zelf eens proberen? Zoals gezegd, je kunt een investering altijd weer annuleren dus dat experiment hoeft je geen cent te kosten.
Het project van CCF van een paar maanden geleden, bouw van appartementen in Waalwijk, loopt nog wat meer vertraging op.
https://www.bd.nl/waalwij(...)te-massaal~a5f374b9/
CaLeX
HEY!
quote:
Dat is massaal gedaan. 98,95% heeft voor gestemd en het geld van de aflossing staat in de wallet.
quote:
Zou ik zo'n groot bereik hebben?
Pecunia non olet
quote:
Op donderdag 5 december 2024 21:30 schreef Trapezus het volgende:[..]
Misschien begrijp ik de EBI verkeerd. Wordt die EBI getoond
tijdens het proces van investeren? Daarmee bedoel ik dat je klikt op 'Inschrijving lening' en terwijl je daar door die molen heen gaat dit document te zien krijgt. Of is de EBI niet meer dan dat document dat wordt bijgevoegd aan de pitch?
Het komt op mij een beetje over, dat je aan het hengelen bent naar een antwoord dat in een bepaalde (juridische) strategie zou passen en daarin conveniërend zou zijn?
Pecunia non olet
quote:
Op donderdag 5 december 2024 22:18 schreef obligataire het volgende:[..]
Het komt op mij een beetje over, dat je aan het hengelen bent naar een antwoord dat in een bepaalde (juridische) strategie zou passen en daarin conveniërend zou zijn?
Ik ben benieuwd of tijdens het investeringsproces wordt gewezen op de kosten die in mindering worden gebracht. Of het antwoord op die vraag bevestigend of ontkennend is, is mij onverschillig. Ben verder van de details en nuances. Daarom vraag ik graag door
quote:
Op donderdag 5 december 2024 22:24 schreef Trapezus het volgende:[..]
Ik ben benieuwd of tijdens het investeringsproces wordt gewezen op de kosten die in mindering worden gebracht. Of het antwoord op die vraag bevestigend of ontkennend is, is mij onverschillig. Ben verder van de details en nuances. Daarom vraag ik graag door

Zoals ik je persoonlijk al heb gemaild is het mi beter om deze vragen aan iemand persoonlijk te stellen ipv op een groepapp waar velen kijken naar informatie over projecten. Nu zijn er veel berichten/vragen die voor jou interessant zijn maar voor de Fokkers die op investeringsinformatie niet en vervuilt mi dit forum.
quote:
Op donderdag 5 december 2024 22:31 schreef ML45 het volgende:[..]
Zoals ik je persoonlijk al heb gemaild is het mi beter om deze vragen aan iemand persoonlijk te stellen ipv op een groepapp waar velen kijken naar informatie over projecten. Nu zijn er veel berichten/vragen die voor jou interessant zijn maar voor de Fokkers die op investeringsinformatie niet en vervuilt mi dit forum.
Ah, het spijt me dat je dit zo ervaart. Heel goed dat je dit aangeeft! Als ik het goed zie is dit een forum over crowdfunding en gaan mijn vragen over of een van de crowdfundingplatformen transparant is over de rendementspercentages. Volgens mij voor iedereen die via dat platform projecten heeft of had lopen relevant. Ik zal desalniettemin proberen te minderen.
escortmk2
petrolhead
quote:
Op donderdag 5 december 2024 20:59 schreef Trapezus het volgende:[..]
Vergelijk het met een bank die overal een rentepercentage voor een spaarrekening presenteert, maar vervolgens een lager rentepercentage geeft omdat er kosten in mindering worden gebracht.
Die banken vragen vaak een vast maandelijks bedrag voor het aanhouden van een rekening.
M.b.t. Collin: ze hebben ook al heel lang heel prominent een loyaliteitsprogramma waarmee ze aangegeven hoe je korting kunt krijgen op die beheersvergoeding. Daaruit zou je ook wel eea moeten kunnen concluderen.
Beste investeerders en forum leden,
Ik heb begrepen van een aantal bevriende investeerders die hier ook actief zijn op het forum dat er vragen zijn omtrent mijn projecten. Dat kan ik me goed voorstellen, zeker als er aflossingen te laat binnen komen en er een project langdurig in verbouwing is. Er gebeurt zoveel in mijn groep (en in onze sector in het algemeen) dat het teveel is om hier samen te vatten, daarom stuur ik jullie graag dit weekend een uitgebreide investor's update. Het goede nieuws is dat we inmiddels klaar zijn met de bovenste verdiepingen van ons project in Gouda, we tussendoor nog een nieuwe vestiging (zonder crowdfunding) in Hilversum hebben geopend en dat (voor zover ik kan nagaan) we nu geen achterstanden (meer) hebben in de aflossingen. Nog 2 termijnen te gaan voor Lot & Daan, dan is die ook afgelost. Daarmee heb ik 3 projecten en meer dan een miljoen euro aan rente en aflossing voldaan in een zeer korte tijd, waaronder een coronaperiode. In combinatie met onze groei (lees: investeringen), stijgende kosten en doorlopende terugbetaling coronasteun zorgt dat helaas voor liquiditeitsissues. Daar zal ik in de investor's update meer details over geven.
Snel scrollend door het forum zag ik ergens een reactie van een investeerder die geen reactie had gekregen op een incentive aanvraag. Uiteraard mag je mij mailen en voor zover ik kan zien reageren wij daar altijd vrij vlot op. We hebben dan ook honderden investeerders langs zien komen in de restaurants. De meeste van jullie kennen mij als een toegankelijk en makkelijk te bereiken persoon die altijd graag aan tafel komt om even een praatje te maken. Mocht je nog een incentive hebben, wees welkom. Mocht je die al gebruikt hebben, dan ook ben je nog steeds welkom. We leggen onze investeerders altijd graag in de watten.
Mochten er in de tussentijd vragen zijn, aarzel dan niet om mij te mailen. Mijn gebruikersnaam is tevens mijn emailadres. Tot snel!
quote:
Op donderdag 5 december 2024 11:16 schreef peterc het volgende:[..]
Mijn sit-rep >
Zit totaal boven de 360 proj bij CCF waarvan nog circa 275 lopend, mijn nettoR% zit 0,08% onder dat van CCF v 5,90%.
Afgeboekt is 0,42% (2 proj- een big loss en een small loss) ) en een voorziening van 0,27% (7 proj) hiervan komt gezien de zekerheden nog het overgrootste deel terug (ff geduld) . NettoR% gaat dus rg de 6%.
Het CF ¤cash molentje draait hier gestaag door. Prima zo. De aandeeltjes en ETFjes doen het ook prima. Keurig FIRE hier.

Mooie cijfers.
Zelf heb ik bij CCF netto 1,2% rendement minder dan het platform rendement en daar ben ik momenteel al heel tevreden mee. Enkele jaren geleden was dit namelijk veel lager vanwege 3 defaults bij projecten waar ik in de eerste 10 maanden dat ik bij Collin en Knab actief was in heb geinvesteerd en die al binnen een jaar kopje onder gingen, 1 zelfs na 4 maanden en 1 na 6 maanden waarbij de 1e 6 maanden nog aflossingsvrij waren ook. Intussen ook een 4e default maar die was pas na 43 maanden van de 63 (waarvan 3 Corona uitstel).
Totaal 76 projecten waarvan 46 nog lopend. Momenteel 1 voorziening van 0,08%, ook nog een project uit mijn beginperiode voor ik dit crowdfundtopic ontdekte.
Bij de projecten waar ik sinds augustus 2020 in heb gevinvesteerd is tot nu geen enkel project in default geraakt waardoor het netto rendement nu een stuk beter is dan het eerder was. Het rendement van CCF zelf zal ik voorlopig en misschien wel nooit halen, maar als ik daar wat dichter in de buurt kan komen ben ik al dik tevreden.
Mijn rendement bij HCN daarentegen is een stuk hoger, dat is 7,13% met tot nu toe slechts 1 default en 0,04% afgeboekt. Daar nu wel 2 projecten on hold dus even kijken wat dat gaat doen.
Iemand hier al een linkje van toevallig?
SPOILER
[ Bericht 0% gewijzigd door ovdm op 06-12-2024 00:13:24 (Andere emoji) ]
quote:
Op donderdag 5 december 2024 23:03 schreef escortmk2 het volgende:[..]
Die banken vragen vaak een vast maandelijks bedrag voor het aanhouden van een rekening.
M.b.t. Collin: ze hebben ook al heel lang heel prominent een loyaliteitsprogramma waarmee ze aangegeven hoe je korting kunt krijgen op die beheersvergoeding. Daaruit zou je ook wel eea moeten kunnen concluderen.
Beide goede punten, thanks!
quote:
Op donderdag 5 december 2024 22:24 schreef Trapezus het volgende:[..]

Nooit zo op gelet omdat ik per platform weet welke kosten in rekening worden gebracht.
Als ik een beetje na ga wat de verschillen zijn, denk ik dat Collin op dit punt wel wat summier is ten opzichte van andere platformen.
Bij GvE zie je bv in het investeringsproces de effectieve rente + het totaal bedrag aan rente
Bij SIG krijg je een investeringsovereenkomst te zien met bijlages die je moet aanvinken als zijnde gelezen.
quote:
Op donderdag 5 december 2024 23:33 schreef Mohamed91Spices het volgende:Beste investeerders en forum leden,
Ik heb begrepen van een aantal bevriende investeerders die hier ook actief zijn op het forum dat er vragen zijn omtrent mijn projecten. Dat kan ik me goed voorstellen, zeker als er aflossingen te laat binnen komen en er een project langdurig in verbouwing is. Er gebeurt zoveel in mijn groep (en in onze sector in het algemeen) dat het teveel is om hier samen te vatten, daarom stuur ik jullie graag dit weekend een uitgebreide investor's update. Het goede nieuws is dat we inmiddels klaar zijn met de bovenste verdiepingen van ons project in Gouda, we tussendoor nog een nieuwe vestiging (zonder crowdfunding) in Hilversum hebben geopend en dat (voor zover ik kan nagaan) we nu geen achterstanden (meer) hebben in de aflossingen. Nog 2 termijnen te gaan voor Lot & Daan, dan is die ook afgelost. Daarmee heb ik 3 projecten en meer dan een miljoen euro aan rente en aflossing voldaan in een zeer korte tijd, waaronder een coronaperiode. In combinatie met onze groei (lees: investeringen), stijgende kosten en doorlopende terugbetaling coronasteun zorgt dat helaas voor liquiditeitsissues. Daar zal ik in de investor's update meer details over geven.
Snel scrollend door het forum zag ik ergens een reactie van een investeerder die geen reactie had gekregen op een incentive aanvraag. Uiteraard mag je mij mailen en voor zover ik kan zien reageren wij daar altijd vrij vlot op. We hebben dan ook honderden investeerders langs zien komen in de restaurants. De meeste van jullie kennen mij als een toegankelijk en makkelijk te bereiken persoon die altijd graag aan tafel komt om even een praatje te maken. Mocht je nog een incentive hebben, wees welkom. Mocht je die al gebruikt hebben, dan ook ben je nog steeds welkom. We leggen onze investeerders altijd graag in de watten.
Mochten er in de tussentijd vragen zijn, aarzel dan niet om mij te mailen. Mijn gebruikersnaam is tevens mijn emailadres. Tot snel!
Dat de achterstanden van mijn 2 lopende projecten(desi en indian delivery) weer betaald zijn klopt, maar hoe zit het met de nog toekomstige aflossingen? Gaat dat nu zonder problemen, of moeten we nog met wat turbulentie rekening houden?
quote:
Op donderdag 5 december 2024 22:35 schreef Trapezus het volgende:[..]
Ah, het spijt me dat je dit zo ervaart. Heel goed dat je dit aangeeft! Als ik het goed zie is dit een forum over crowdfunding en gaan mijn vragen over of een van de crowdfundingplatformen transparant is over de rendementspercentages. Volgens mij voor iedereen die via dat platform projecten heeft of had lopen relevant. Ik zal desalniettemin proberen te minderen.
Iedere investeerder hier op het forum in CF weet dat er kosten aan CF verbonden zijn. Verder lijkt het er op dat je Collin op de een of andere manier een hak probeert te zetten i.v.m. kosten/bruto/netto publicaties. Wij vinden allemaal dat Collin hier duidelijk over is. Zullen we de discussie hier dus maar sluiten.
quote:
Op vrijdag 6 december 2024 06:07 schreef quepos het volgende:[..]
Dat de achterstanden van mijn 2 lopende projecten(desi en indian delivery) weer betaald zijn klopt, maar hoe zit het met de nog toekomstige aflossingen? Gaat dat nu zonder problemen, of moeten we nog met wat turbulentie rekening houden?
Indian delivery en desi zijn in dec ook weer niet betaald.
Volledige aflossing bij Collin, vandaag bijgeschreven:
SPOILER
de wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar door consistente vasthoudende minderheden…
(Roos Vonk)
Hier een sinterklaas cadeautje van MAX.
Project 731022 en 757466 afgelost, iets meer dan 20 % verlies van mijn inleg.
Laat het weekend maar beginnen.
[ Bericht 0% gewijzigd door quepos op 06-12-2024 11:12:12 ]
quote:
Op vrijdag 6 december 2024 10:57 schreef quepos het volgende:Hier een sinterklaas cadeautje van MAX.
Mooi cadeau inderdaad! Ik heb gelijk de wallet leeggehaald en het geld stond 2 seconden later op mijn rekening. Dat dan weer wel...
Hoe treurig, blij zijn met slechts 20 procent afschrijving. Ik heb inmiddels 60 procent van mijn inleg terug en hoop dat er nog wat komt. Daarna delete ik alles wat met deze MAX prutsers te maken heeft zodat ik er niet meer mee geconfronteerd word.
[ Bericht 0% gewijzigd door Zonnigetoekomst62 op 06-12-2024 11:51:27 ]
quote:
Op vrijdag 6 december 2024 03:45 schreef KrekelJapie het volgende:[..]
Nooit zo op gelet omdat ik per platform weet welke kosten in rekening worden gebracht.
Als ik een beetje na ga wat de verschillen zijn, denk ik dat Collin op dit punt wel wat summier is ten opzichte van andere platformen.
Bij GvE zie je bv in het investeringsproces de effectieve rente + het totaal bedrag aan rente
Bij SIG krijg je een investeringsovereenkomst te zien met bijlages die je moet aanvinken als zijnde gelezen.
Dank voor je input! Mijn indruk is ook dat andere platformen voldoende transparant zijn over het rendementspercentage. Ik heb alleen bij CCF mijn twijfels over of het de toets der kritiek zou doorstaan.
quote:
Op vrijdag 6 december 2024 09:34 schreef NaRegenDeZon het volgende:[..]
Iedere investeerder hier op het forum in CF weet dat er kosten aan CF verbonden zijn. Verder lijkt het er op dat je Collin op de een of andere manier een hak probeert te zetten i.v.m. kosten/bruto/netto publicaties. Wij vinden allemaal dat Collin hier duidelijk over is. Zullen we de discussie hier dus maar sluiten.
Ha NaRegenDeZon, fijn dat jij vindt dat CCF voldoende transparant is over het rendementspercentage! Ik blijf denk ik mijn twijfels houden over of CCF de toets der kritiek kan doorstaan. Bij andere platforms heb ik die twijfel niet of veel minder, maar bij CCF dus wel. Ik blijf kritisch als je het niet erg vindt
quote:
Op vrijdag 6 december 2024 11:35 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:Hoe treurig, blij zijn met slechts 20 procent afschrijving. Ik heb inmiddels 60 procent van mijn inleg terug en hoop dat er nog wat komt. Daarna delete ik alles wat met deze MAX prutsers te maken heeft zodat ik er niet meer mee geconfronteerd word.
kan ik me voorstellen, er zijn echter ook gedupeerden die het er niet bij laten ziiten
nostra
ask why
quote:
Op donderdag 5 december 2024 22:35 schreef Trapezus het volgende:Ah, het spijt me dat je dit zo ervaart. Heel goed dat je dit aangeeft! Als ik het goed zie is dit een forum over crowdfunding en gaan mijn vragen over of een van de crowdfundingplatformen transparant is over de rendementspercentages. Volgens mij voor iedereen die via dat platform projecten heeft of had lopen relevant. Ik zal desalniettemin proberen te minderen.
@Nova?
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
High tariffs inevitably lead to trade wars... Markets shrink & collapse; businesses & industries shut down; and millions of people lose their jobs.
~Ronald Reagan
Het automatisch terugstorten van gelden uit de wallet bij CCF werkt goed. Blijkbaar even niets gedaan en automatisch een terugstorting ontvangen.
aardige kortlopende bij Collin. Linkje welkom
SPOILER
quote:
Op vrijdag 6 december 2024 13:05 schreef proxydude het volgende:[..]
Ik heb slechts 25% terug ongeveer. Bij een aantal zegt dat max het nog een aantal jaar gaat duren... En bij een aantal mag ik blij zijn dat ik 70% terug krijg volgens max (BlueTouch). Ben all blij als ik op 50% zit.
ik heb gelukkig het grootste deel terug (met flink verlies) maar er staat nog een serieus bedrag open. Hoe langer het duurt hoe groter de kans dat je opeens niks meer hoort
proxydude
Usenet Leegzuigen
quote:
Op vrijdag 6 december 2024 13:17 schreef Slingervinger het volgende:[..]
ik heb gelukkig het grootste deel terug (met flink verlies) maar er staat nog een serieus bedrag open. Hoe langer het duurt hoe groter de kans dat je opeens niks meer hoort
Mischien nog wat begin volgend jaar een paar die gesloten worden met een dik verlies. Maar ik heb ook weinig vertrouwen in Kazpar. En als dat ook mislukt dan hebben ze zo dadelijk helemaal geen inkomsten meer. All kan ik mij niet voorstellen dat Kazpar een succes wordt. Je zou toch echt heel dom zijn om daar te investeren.
quote:
Op vrijdag 6 december 2024 11:51 schreef Trapezus het volgende:[..]
Dank voor je input! Mijn indruk is ook dat andere platformen voldoende transparant zijn over het rendementspercentage. Ik heb alleen bij CCF mijn twijfels over of het de toets der kritiek zou doorstaan.
In tegenstelling tot kennelijk de meeste andere forumleden hier vind ik de kostenberekening bij de platformen nog weleens onduidelijk en ingewikkeld. Brutorente, nettorente, effectieve rente, kosten bij de eerste termijn, jaarlijks of maandelijks, berekend over initiële investering of restbedrag, afhankelijk van het type project, herberekeningen bij deelaflossingen, soms geen kosten, wel of geen BTW. Wat dat betreft heb ik liever een systeem waar alle kosten voor de leningnemer zijn. Eenduidiger vergelijken van projecten tussen platformen, geen ingewikkelde berekeningen en minder administratie. Lijkt mij voor de platformen ook positief.
En dan heb je ook nog verschillen tussen platformen over wanneer een investering rentedragend wordt, bij overmaken, volgeschreven of bij start project, en hoe er omgegaan wordt met uitloop van een project, boeterente of niet. Ook vervroegde aflossingen met of zonder boeterente hebben een groot effect op het rendement.
Duidelijke kostenaanduiding of niet, crowdfunding is sowieso niet iets waar je rücksichtslos zomaar geld in kunt gooien, onderzoek is belangrijk. Vooral belangrijk voor je rendement is het goed kunnen lezen van pitches en eigen onderzoek: wat wordt er nadrukkelijk niet genoemd, wie zijn de leningnemers en hoe betrouwbaar zijn zij, hoe groot is de kans dat de investering fout loopt en hoe zeker zijn de zekerheden.
Ik erger me meer aan onduidelijkheden, verzwegen punten, slordigheden en fouten in pitches en EBI's dan aan investeerderskosten.
Bij Collin met 82 investeringen 6.10% netto rendement (0.2% boven het gemiddelde), met 0 afschrijvingen en 0.5% voorzien.
Rendement over hele crowdfundportefeuille voor afgelopen 12 mnd, begin november: 5.44%
(rente-kosten van afgelopen 12 mnd/gemiddeld uitstaande bedrag)
[ Bericht 3% gewijzigd door Zomaarevenkijken op 06-12-2024 14:20:50 (toevoeging) ]
Hier zou ik graag een linkje van hebben
Snackbar Schoon Schip
¤ 60.000 | 8,0 % rente | 48 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/snackbar-schoon-schip/Mooi overwaarde op eigen woning met 2e hypotheek.
quote:
Op vrijdag 6 december 2024 12:55 schreef Slingervinger het volgende:aardige kortlopende bij Collin. Linkje welkom
SPOILER
Hier het linkje
SPOILER
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik wil een hele kleine nuance maken, waarin ik niet zeikerig wil overkomen, maar wel weer even de gedachte waar de linkjes voor bedoeld zijn: in meer of mindere mate kost het moeite om aan linkjes te komen. Dat is natuurlijk ontzettend fijn als die er uiteindelijk komt, bijv. bij projecten van 20k - 50k die we allemaal willen meenemen.
Het linkje voor dit project is in feite niet zo belangrijk; ik bedoel, ook al zit je niet achter je PC, dit is zo'n grote lening dat je niet persé om 11.00 uur hoeft gaan zitten te F5'en. :-).
Tot zover mijn eetlepel azijn :-). Goed weekend alvast allen.
quote:
Op vrijdag 6 december 2024 14:24 schreef Jaco078 het volgende:[..]
Hier het linkje
SPOILER
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik wil een hele kleine nuance maken, waarin ik niet zeikerig wil overkomen, maar wel weer even de gedachte waar de linkjes voor bedoeld zijn: in meer of mindere mate kost het moeite om aan linkjes te komen. Dat is natuurlijk ontzettend fijn als die er uiteindelijk komt, bijv. bij projecten van 20k - 50k die we allemaal willen meenemen.
Het linkje voor dit project is in feite niet zo belangrijk; ik bedoel, ook al zit je niet achter je PC, dit is zo'n grote lening dat je niet persé om 11.00 uur hoeft gaan zitten te F5'en. :-).
Tot zover mijn eetlepel azijn :-). Goed weekend alvast allen.
als linkjesposter, waarvoor mijn grote dank, heb je alle recht om dit te melden. Mijn ervaring is wel dat er ook grote projecten zijn die vóór de lifegang al bijna vol zitten en dan is het toch erg handig als je vantevoren al kunt inschrijven
quote:
Indian delivery zojuist bijgeschreven. Desi zit ik niet in
[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 06-12-2024 15:16:10 ]
quote:
Op donderdag 28 november 2024 00:23 schreef Jaco078 het volgende:Morgen aflossing - als het goed is - van Nieuwe Markt te Nijmegen.
NewFunding was een leuk platform op zich, maar na de overname is er niets meer van over...Helaas.
Als ik het betaalschema op NF goed interpreteer zit de aflossing er aan te komen.
quote:
Desi is nog niet bijgeschreven, maar heeft een betaaldatum van de 7e, dus eigenlijk nog niet te laat. Wel zijn van al mijn andere projecten de betalingen t/m de 8e (zondag) gister al bijgeschreven dus dan zou Desi daar ook bij hebben moeten gezeten.
Gezien dat voorgaande maanden de betalingen, weliswaar wat te laat, wel allemaal ontvangen zijn en Mohamed's reactie gisteren hier ga ik er vanuit dat betaling van Desi nog wel zal komen.
Verder wacht ik de beloofde uitgebreide investor's update af.
In ieder geval bedankt
@Mohamed91Spices voor je reactie van gisteravond.
quote:
Dat Desi nog niet is betaald is niet zo vreemd want volgens het betaalschema komt deze pas na het weekend. Waarom kijk je hier zo negatief tegen aan? Of is je verwachting dat elk project bij HCN op de 1e van de maand betaald moet zijn?
De ondernemer zelf heeft enkele posts voor jouw reactie al gepost dat er op dit moment geen achterstanden meer zijn, en wat mij betreft klopt dat ook voor 100% met de werkelijkheid.
quote:
Indian delivery zojuist bijgeschreven voor de maand december???
Die staat in mijn betaalschema pas voor de 17e gepland.
???
quote:
Op vrijdag 6 december 2024 16:33 schreef quepos het volgende:[..]
Indian delivery zojuist bijgeschreven voor de maand december???
Die staat in mijn betaalschema pas voor de 17e gepland.
???
Bij mij staat deze op de 1e. Is het niet een geborgde op 17e ofzo?
quote:
Die voor het bedrijfspand is op de 1e (nr 697) en voor de verbouwing, inventaris enzo op de 17e (nr 712). Zijn dus 2 leningen.
quote:
Dat kan ik me ook zéker voorstellen, ik ben bang dat als je die club goed doorlicht dat er van alles aan het licht zou komen.
Ik heb zelf ook de fout gemaakt om (voornamelijk in één project) extreem groot in te stappen, omdat er volgens de projectbeschrijving sprake zou zijn van een LTV onder de 30% op een grote portefeuille in Duitsland.
Project 1150797 E*w*n Nieuw*nho*t
Ik heb daarom zeker nog niet alles afgeschreven, maar als hier niet alles uit terugkomt, dan ga ik zelf ook eens (nóg) dieper duiken in deze casus. Ik heb in het verleden al eens kort mailcontact gehad met de ondernemer, maar deze communicatie eindigde ook al erg snel van zijn kant.
quote:
Op vrijdag 6 december 2024 16:59 schreef crowdfundingnederlan het volgende:[..]
Dat kan ik me ook zéker voorstellen, ik ben bang dat als je die club goed doorlicht dat er van alles aan het licht zou komen.
Ik heb zelf ook de fout gemaakt om (voornamelijk in één project) extreem groot in te stappen, omdat er volgens de projectbeschrijving sprake zou zijn van een LTV onder de 30% op een grote portefeuille in Duitsland.
Project 1150797 E*w*n Nieuw*nho*t
Ik heb daarom zeker nog niet alles afgeschreven,
maar als hier niet alles uit terugkomt, dan ga ik zelf ook eens (nóg) dieper duiken in deze casus. Ik heb in het verleden al eens kort mailcontact gehad met de ondernemer, maar deze communicatie eindigde ook al erg snel van zijn kant.
dat is volgens mij de reden dat MCF niet zo'n haast zal hebben met afwikkeling. Claims kunnen immers pas geformuleerd worden wanneer de schade vaststaat
Linkje CCF
SPOILER
quote:
Op vrijdag 6 december 2024 17:30 schreef raser1981 het volgende:Linkje CCF
SPOILER
Investeerder – 473137 heeft ¤ 375.000 geïnvesteerd.
Nu heb ik wel weer genoeg geinvesteerd vandaag..........
quote:
Maar goed dat het geen CCF direct was, anders had je slechts 10% van de hoofdsom kunnen investeren
quote:
Op vrijdag 6 december 2024 16:00 schreef Soulfreak het volgende:[..]
Desi is nog niet bijgeschreven, maar heeft een betaaldatum van de 7e, dus eigenlijk nog niet te laat. Wel zijn van al mijn andere projecten de betalingen t/m de 8e (zondag) gister al bijgeschreven dus dan zou Desi daar ook bij hebben moeten gezeten.
Gezien dat voorgaande maanden de betalingen, weliswaar wat te laat, wel allemaal ontvangen zijn en Mohamed's reactie gisteren hier ga ik er vanuit dat betaling van Desi nog wel zal komen.
Verder wacht ik de beloofde uitgebreide investor's update af.
In ieder geval bedankt @:Mohamed91Spices voor je reactie van gisteravond.
Ik ben ook wel benieuwd naar de update en heb inderdaad nog een etentje tegoed van Mohamed. Maar dat zal in het nieuwe jaar worden.
dubbel
[ Bericht 98% gewijzigd door tnhb op 06-12-2024 18:27:39 ]
quote:
Op vrijdag 6 december 2024 17:58 schreef Erinco71 het volgende:[..]
Ik ben ook wel benieuwd naar de update en heb inderdaad nog een etentje tegoed van Mohamed. Maar dat zal in het nieuwe jaar worden.
Mijn vrouw heeft met een vriendin gebruik gemaakt van de incentive, omdat Gouda nog niet open is, verwezen naar zijn restaurant in Rotterdam. Ze was erg positief over het eten, zeer smaakvol en het restaurant zat vol.
We hadden het over het rendement bij CCF.
Op 81 investeringen (waarvan 73 openstaand) heb ik een gemiddeld bruto rendement van 8,79%, kosten op die portefeuille 0,93%. Netto rendement voor afboekingen derhalve 7,87%.
Afgeboekt is 0,00%.
Voorzien is op dit moment 5,61% van het nog openstaande bedrag op genoemde 73 investeringen. Wanneer ik de volledige inleg waar achterstand in zit als voorzien zou aanmerken, dan kom ik op 7,17%. Mijn theoretische rendement komt dus op 0,70% tot 2,26%.
Echter, alle (mogelijke) (3) voorzieningen zijn volledig hypothecair gedekt, dus ik verwacht geen afboekingen. Daarmee ligt mijn rendement naar alle verwachting op 7,87%, bijna 2% hoger dan het gemiddeld netto rendement. Niet verkeerd.
quote:
Op vrijdag 6 december 2024 14:02 schreef Zomaarevenkijken het volgende:[..]
In tegenstelling tot kennelijk de meeste andere forumleden hier vind ik de kostenberekening bij de platformen nog weleens onduidelijk en ingewikkeld. Brutorente, nettorente, effectieve rente, kosten bij de eerste termijn, jaarlijks of maandelijks, berekend over initiële investering of restbedrag, afhankelijk van het type project, herberekeningen bij deelaflossingen, soms geen kosten, wel of geen BTW. Wat dat betreft heb ik liever een systeem waar alle kosten voor de leningnemer zijn. Eenduidiger vergelijken van projecten tussen platformen, geen ingewikkelde berekeningen en minder administratie. Lijkt mij voor de platformen ook positief.
En dan heb je ook nog verschillen tussen platformen over wanneer een investering rentedragend wordt, bij overmaken, volgeschreven of bij start project, en hoe er omgegaan wordt met uitloop van een project, boeterente of niet. Ook vervroegde aflossingen met of zonder boeterente hebben een groot effect op het rendement.
Duidelijke kostenaanduiding of niet, crowdfunding is sowieso niet iets waar je rücksichtslos zomaar geld in kunt gooien, onderzoek is belangrijk. Vooral belangrijk voor je rendement is het goed kunnen lezen van pitches en eigen onderzoek: wat wordt er nadrukkelijk niet genoemd, wie zijn de leningnemers en hoe betrouwbaar zijn zij, hoe groot is de kans dat de investering fout loopt en hoe zeker zijn de zekerheden.
Ik erger me meer aan onduidelijkheden, verzwegen punten, slordigheden en fouten in pitches en EBI's dan aan investeerderskosten.
Bij Collin met 82 investeringen 6.10% netto rendement (0.2% boven het gemiddelde), met 0 afschrijvingen en 0.5% voorzien.
Rendement over hele crowdfundportefeuille voor afgelopen 12 mnd, begin november: 5.44%
(rente-kosten van afgelopen 12 mnd/gemiddeld uitstaande bedrag)
Dank voor je input! Ik denk dat er altijd ruimte moet zijn voor tegengeluid. Dus wat mij betreft mag jij gerust een aan de meerderheid tegengestelde opvatting uitspreken.
Wat ik vooralsnog denk is dat de meeste investeerders hier wel duidelijk hebben wat de kosten zijn. Mijn indruk is dat hier goed geïnformeerde, kritische en slimme investeerders actief zijn. Ik heb zelf echter een meer abstracte vraag en dat is of CCF langs juridische lijnen in voldoende duidelijk maakt wat het rendementspercentage is. Voor mij is het, voor de goede orde, ook vrij duidelijk wat de kostenopslag is. Maar ik betwijfel of het voldoet aan dat waartoe partijen in de financiële sector verplicht zijn.
Consumenten worden in de financiële sector - om zeer goede redenen - in vergaande mate beschermd en tegen die achtergrond betwijfel ik of CCF het voldoende transparant heeft gemaakt. Niet iedereen is even kritisch, goed geïnformeerd en beschikt over het vermogen om weloverwogen keuzes te maken. Zij verdienen beschermd te worden. De meerderheid mag er gerust anders over denken - ik waardeer de kritische input van jullie!
quote:
Op vrijdag 6 december 2024 18:33 schreef Trapezus het volgende:[..]
. Ik heb zelf echter een meer abstracte vraag en dat is of CCF langs juridische lijnen in voldoende duidelijk maakt wat het rendementspercentage is. Voor mij is het, voor de goede orde, ook vrij duidelijk wat de kostenopslag is. Maar ik betwijfel of het voldoet aan dat waartoe partijen in de financiële sector verplicht zijn.
Consumenten worden in de financiële sector - om zeer goede redenen - in vergaande mate beschermd en tegen die achtergrond betwijfel ik of CCF het voldoende transparant heeft gemaakt. Niet iedereen is even kritisch, goed geïnformeerd en beschikt over het vermogen om weloverwogen keuzes te maken. Zij verdienen beschermd te worden
Waarom stel je deze vraag niet aan de toezichthouder?
Die kan je precies antwoord geven op de vraag of het voldoende is zoals Collin het doet.
Investeer je zelf ook in Crowdfunding projecten? Zo ja bij welke platforms ?
Als je niet investeer hoe kom je dan bij crowdfunding terecht met je vragen?
[ Bericht 3% gewijzigd door Collin63 op 06-12-2024 19:14:42 ]
quote:
Op vrijdag 6 december 2024 16:03 schreef JP01 het volgende:[..]
Dat Desi nog niet is betaald is niet zo vreemd want volgens het betaalschema komt deze pas na het weekend. Waarom kijk je hier zo negatief tegen aan? Of is je verwachting dat elk project bij HCN op de 1e van de maand betaald moet zijn?
De ondernemer zelf heeft enkele posts voor jouw reactie al gepost dat er op dit moment geen achterstanden meer zijn, en wat mij betreft klopt dat ook voor 100% met de werkelijkheid.
Niet negatief bedoeld, maar de feiten.
Ik verwacht ook dat Mohammed weer normaal aan zijn verplichtingen gaat voldoen.
Ben benieuwd naar zijn verhaal.
quote:
Op vrijdag 6 december 2024 18:32 schreef ovdm het volgende:We hadden het over het rendement bij CCF.
Op 81 investeringen (waarvan 73 openstaand) heb ik een gemiddeld bruto rendement van 8,79%, kosten op die portefeuille 0,93%. Netto rendement voor afboekingen derhalve 7,87%.
Afgeboekt is 0,00%.
Voorzien is op dit moment 5,61% van het nog openstaande bedrag op genoemde 73 investeringen. Wanneer ik de volledige inleg waar achterstand in zit als voorzien zou aanmerken, dan kom ik op 7,17%. Mijn theoretische rendement komt dus op 0,70% tot 2,26%.
Echter, alle (mogelijke) (3) voorzieningen zijn volledig hypothecair gedekt, dus ik verwacht geen afboekingen. Daarmee ligt mijn rendement naar alle verwachting op 7,87%, bijna 2% hoger dan het gemiddeld netto rendement. Niet verkeerd.
Welkom op het forum en dank voor je eerste post.
Heb je nog ervaringen met de andere platforms ook?
quote:
Op vrijdag 6 december 2024 19:05 schreef Collin63 het volgende:[..]
Waarom stel je deze vraag niet aan de toezichthouder?
Die kan je precies antwoord geven op de vraag of het voldoende is zoals Collin het doet.
Zeer goede input weer! Ik hoop het niet te technisch te maken, maar vergeef me als me dat niet is gelukt. De toezichthouder houdt zich bezig met
publiekrechtelijke rechtshandhaving. Als er vanuit publiekrechtelijk oogpunt verkeerd wordt gehandeld, kan de toezichthouder een boete opleggen. Mij gaat het echter niet om de publiekrechtelijke regels. Mij gaat het om de
civiele regels: is de communicatie over de percentages in
verhouding tot de investeerders gebrekkig? Op die vraag zijn andere set van regels van toepassing waar de toezichthouder over het algemeen weinig tot niets mee doet. De toezichthouder kan er dus niets over zeggen en zelfs als ze dat zouden kunnen zou het overigens niet meer dan een opvatting van de toezichthouder zijn. De toezichthouder kan het verkeerd hebben.
Ik maak het nu voor sommigen misschien heel ingewikkeld: sorry!
Hier het
linkje van S. B*rger
SPOILER
quote:
Op vrijdag 6 december 2024 10:57 schreef quepos het volgende:Hier een sinterklaas cadeautje van MAX.
Dank voor het melden! De Sint is mij ook niet vergeten
Mede hierdoor heb ik vandaag een historische mijlpaal gehaald qua cumulatief netto rendement
Pecunia non olet
quote:
Ik heb NF daarover gebeld. Behalve een lieftallige telefoniste niemand kunnen spreken. Later werd ik teruggebeld door een of andere flapoor die dacht dat ik via beleggingspanden.nl een vastgoedlening wilde regelen. Nee dus, ik belde voor hun labeltje NewFunding. "O, die" . Uh ja dat weet ik niet precies. Daar gaat iemand anders u over terugbellen."
En dat was halverwege de week. Niets gehoord dus. Ik ben benieuwd. De website ligt inmiddels op zijn gat.
Pecunia non olet
quote:
Op vrijdag 6 december 2024 18:33 schreef Trapezus het volgende:[..]Consumenten worden in de financiële sector - om zeer goede redenen - in vergaande mate beschermd en tegen die achtergrond betwijfel ik of CCF het voldoende transparant heeft gemaakt. Niet iedereen is even kritisch, goed geïnformeerd en beschikt over het vermogen om weloverwogen keuzes te maken. Zij verdienen beschermd te worden. De meerderheid mag er gerust anders over denken - ik waardeer de kritische input van jullie!
In dit kader is het denk ik zinvol om te verwijzen naar de aan Collin toegekende ECSPR vergunning.
Zie ook:
https://www.collincrowdfu(...)rgunning-van-de-afm/Die vergunning is ze denk ik niet kado gegeven bij de aankoop van een pak waspoeder maar als gevolg van een uitgebreid
auditproces waarbij de noodzakelijke elementen van de dienstverlening zijn beoordeeld. Ik denk dat het wijs is om ons daarbij aan te sluiten.
Natuurlijk zullen er altijd mensen zijn die niet goed kunnen of willen lezen maar dat houd je toch. Net zoals er mensen zijn die hun sieraden meegeven aan een nepagent.
Pecunia non olet
quote:
Op vrijdag 6 december 2024 20:19 schreef Trapezus het volgende:[..]
Zeer goede input weer! Ik hoop het niet te technisch te maken, maar vergeef me als me dat niet is gelukt. De toezichthouder houdt zich bezig met
publiekrechtelijke rechtshandhaving. Als er vanuit publiekrechtelijk oogpunt verkeerd wordt gehandeld, kan de toezichthouder een boete opleggen. Mij gaat het echter niet om de publiekrechtelijke regels. Mij gaat het om de
civiele regels: is de communicatie over de percentages in
verhouding tot de investeerders gebrekkig? Op die vraag zijn andere set van regels van toepassing waar de toezichthouder over het algemeen weinig tot niets mee doet. De toezichthouder kan er dus niets over zeggen en zelfs als ze dat zouden kunnen zou het overigens niet meer dan een opvatting van de toezichthouder zijn. De toezichthouder kan het verkeerd hebben.
Ik maak het nu voor sommigen misschien heel ingewikkeld: sorry!
Het tweede gedeelte van mijn vraag ben ik ook nog benieuwd naar.
Investeer je zelf ook in Crowdfunding projecten? Zo ja bij welke platforms ?
Als je niet investeer hoe kom je dan bij crowdfunding terecht met je vragen?
quote:
Op vrijdag 6 december 2024 21:04 schreef obligataire het volgende:[..]
In dit kader is het denk ik zinvol om te verwijzen naar de aan Collin toegekende ECSPR vergunning.
Zie ook:
https://www.collincrowdfu(...)rgunning-van-de-afm/Die vergunning is ze denk ik niet kado gegeven bij de aankoop van een pak waspoeder maar als gevolg van een uitgebreid
auditproces waarbij de noodzakelijke elementen van de dienstverlening zijn beoordeeld. Ik denk dat het wijs is om ons daarbij aan te sluiten.
Natuurlijk zullen er altijd mensen zijn die niet goed kunnen of willen lezen maar dat houd je toch. Net zoals er mensen zijn die hun sieraden meegeven aan een nepagent.
Ook nu weer interessante input! Ik weet niet of die vergunning iets zegt over of rendementspercentages in voldoende mate transparant worden gepresenteerd. Dat die toets bij de verstrekking van de vergunning is aangelegd heb ik niet kunnen vinden. Jij wel? Verder verwijs ik naar mijn vorige post over het onderscheid tussen publiek- en privaatrecht (= civiel recht).
Thanks voor al jullie scherpe opmerkingen! Ik ben onder de indruk van jullie analyses!
[ Bericht 1% gewijzigd door Trapezus op 06-12-2024 21:26:32 ]
quote:
Op vrijdag 6 december 2024 21:20 schreef Trapezus het volgende:[..]
Ook nu weer interessante input! Ik weet niet of die vergunning iets zegt over of rendementspercentages in voldoende mate transparant worden gepresenteerd. Dat die toets bij de verstrekking van de vergunning is aangelegd heb ik niet kunnen vinden. Jij wel? Verder verwijs ik naar mijn vorige post over het onderscheid tussen publiek- en privaatrecht (= civiel recht).
Thanks voor al jullie scherpe opmerkingen!
Van een platform wordt niet verwacht dat ze roomser zijn dan de Paus, wel dat ze voldoen aan de criteria van de (Europese) wetgever. Ik weet niet precies wát er allemaal getoetst is maar ik laat dat graag over aan degenen die de audit hebben uitgevoerd. Ik heb wel wat beters te doen.
Pecunia non olet
quote:
Jazeker, ik heb ook bij Matching Capital gezeten, totdat hun ondergrens naar een ton per investering ging. Dat werd wat te gortig
quote:
Op vrijdag 6 december 2024 21:26 schreef obligataire het volgende:[..]
Van een platform wordt niet verwacht dat ze roomser zijn dan de Paus, wel dat ze voldoen aan de criteria van de (Europese) wetgever. Ik weet niet precies wát er allemaal getoetst is maar ik laat dat graag over aan degenen die de audit hebben uitgevoerd. Ik heb wel wat beters te doen.
Welk punt probeerde je dan precies te maken?
quote:
Op vrijdag 6 december 2024 17:30 schreef raser1981 het volgende:Linkje CCF
SPOILER
Lees ik nu goed, dat er in theorie 73 deelaflossingen gedaan zouden kunnen worden?
(87 appt. minus de eerste 14).
Pecunia non olet
quote:
Op vrijdag 6 december 2024 20:41 schreef obligataire het volgende:[..]
Dank voor het melden! De Sint is mij ook niet vergeten
Mede hierdoor heb ik vandaag een historische mijlpaal gehaald qua cumulatief netto rendement

Lekker hoor!
G F Y: (
https://www.reddit.com/r/(...)f_tradition_in_this/)
quote:
Inmiddels heb ik genoeg verdiend om dit proces uit te besteden
Pecunia non olet
quote:
Minimum aflossing per appartement is 45k, dus na 28 aflossingen is alles afbetaald. Ik vind het wel een aardig project, gebouw ziet er netjes uit op maps en ligt aardig centraal zo te zien.
quote:
Ik had de pitch eerder niet echt goed gelezen aangezien ik nu na de nieuwe HCN te hebben meegenomen nu echt deze maand niets meer doe.
Het zullen geen 73 deelaflossingen worden. Het leenbedrag is ¤1.250.000 en per appartement moet er ¤45.000 worden afgelost. Dan ben je na 28 apartementen wel klaar.
Als ze echt 73 x ¤45.000 gaan aflossen vind ik nog wel ergens een leuk bedrag om alsnog te investeren.
quote:
Op vrijdag 6 december 2024 22:01 schreef Soulfreak het volgende:[..]
Ik had de pitch eerder niet echt goed gelezen aangezien ik nu na de nieuwe HCN te hebben meegenomen nu echt deze maand niets meer doe.
Het zullen geen 73 deelaflossingen worden. Het leenbedrag is ¤1.250.000 en per appartement moet er ¤45.000 worden afgelost. Dan ben je na 28 apartementen wel klaar.
Als ze echt 73 x ¤45.000 gaan aflossen vind ik nog wel ergens een leuk bedrag om alsnog te investeren.

Zo ver had ik idd nog niet doorgerekend

Maar zelfs 28 (of desnoods de helft daarvan) vind ik eigenlijk al teveel gedoe voor mijn administratie. Voor de rest wel een aardig project. Is weliswaar een stapelfinanciering maar met voldoende remweg.
Pecunia non olet
quote:
Op vrijdag 6 december 2024 22:08 schreef obligataire het volgende:[..]

Maar zelfs 28 (of desnoods de helft daarvan) vind ik eigenlijk al teveel gedoe voor mijn administratie. Voor de rest wel een aardig project. Is weliswaar een stapelfinanciering maar met voldoende remweg.
Mee eens, dat zou ik ook teveel vinden. Ze zouden het dan beter minstens per 4 of 5 appartementen kunnen doen
quote:
Op vrijdag 6 december 2024 22:08 schreef obligataire het volgende:[..]

Bewerkelijk hè, zo'n schaduwadministratie
quote:
Als je één project 16 keer (of meer) moet muteren, dan wel ja

Als ik geld wil verdienen met extra werk dan kan ik beter een krantenwijk erbij nemen
Pecunia non olet
quote:
Op zaterdag 7 december 2024 00:07 schreef obligataire het volgende:[..]
Als je één project 16 keer (of meer) moet muteren, dan wel ja

Als ik geld wil verdienen met extra werk dan kan ik beter een krantenwijk erbij nemen

Voor een krantenwijk moet je wel door weer en wind fietsen, en meestal ook allejezus vroeg.
Dan liever lekker warm en droog binnen op een zelf gekozen tijd mijn excelletjes aanpassen.
Maar goed, zelf ben ik ook geen liefhebber van projecten met veel deelaflossingen. Voor mij was denk ik tot nu het project met de meeste aanpassingen die van meneer Pater. Even afgezien van de aanpassingen voor aflossingsvrije maanden tijdens de Corona tijd, dat ging soms lijken op echt werken en dat doe ik al een paar jaar niet meer.
quote:
Op zaterdag 7 december 2024 00:22 schreef Soulfreak het volgende:[..]
Voor een krantenwijk moet je wel door weer en wind fietsen, en meestal ook allejezus vroeg.
Dan liever lekker warm en droog binnen op een zelf gekozen tijd mijn excelletjes aanpassen.
Maar goed, zelf ben ik ook geen liefhebber van projecten met veel deelaflossingen. Voor mij was denk ik tot nu het project met de meeste aanpassingen die van meneer Pater. Even afgezien van de aanpassingen voor aflossingsvrije maanden tijdens de Corona tijd, dat ging soms lijken op echt werken en dat doe ik al een paar jaar niet meer.
Ik werk nog wel, en kan van daaruit iedere maand nog weer nieuw geld inzetten. Het heeft inmiddels de omvang van een klein maandsalaris dus vind ik het logisch om dit goed te bewaken.
Maar het moet ook wel leuk blijven want vrije tijd is ook wel fijn
Ik heb het proces inmiddels vrij efficiënt ingericht waarbij ik alleen het hoogstnoodzakelijke in de sheet invoer.
Niet alle statistiek is interessant natuurlijk.
Pecunia non olet
quote:
Op zaterdag 7 december 2024 00:37 schreef obligataire het volgende:[..]
Ik werk nog wel, en kan van daaruit iedere maand nog weer nieuw geld inzetten. Het heeft inmiddels de omvang van een klein maandsalaris dus vind ik het logisch om dit goed te bewaken.
Maar het moet ook wel leuk blijven want vrije tijd is ook wel fijn
Ik heb het proces inmiddels vrij efficiënt ingericht waarbij ik alleen het hoogstnoodzakelijke in de sheet invoer.
Niet alle statistiek is interessant natuurlijk.
Dat ik niet meer werk was in eerste instantie ook geen eigen keuze maar kwam door een reorganisatie op werk. Ik ben eerst nog 2 jaar op zoek gegaan naar een andere baan en had WW. Daarna vond ik wel genoeg, of eigenlijk al wat iets eerder toen bleek dat het na wat probleemgevallen in het begin best lekker ging met crowdfunding. Wat natuurlijk ook ernorm hielp was de ontslagvergoeding na 32 trouwe dienst.
Wat er nu maandelijks terug komt aan aflossing en rente (en ook weer opnieuw geinvesteerd wordt) is intussen flink meer dan mijn laatst verdiende maandsalaris. Het bedrag aan netto rente per maand is wel aanzienlijk lager dan mijn oude salaris, maar ik hoef er niet meer van te sparen of veel nieuw geld te investeren. De hypotheek is ook zo goed als afgelost (ook deels van de ontslagvergoeding) waardoor de maandelijkse kosten een stuk minder zijn dan toen ik nog wel werkte en het maandelijkse rendement genoeg is om van te leven. .
Nu is nog iets meer dan 4 jaar en dan kan ik mijn pre-pensioen in laten gaan en wellicht ook mijn gewone pensioen een paar jaar naar voren halen.
Vrije tijd heb ik nu genoeg, dus ik kan daarvan makkelijk een deel aan de crowdfundadministratie besteden. En dit vind op zich ook wel leuk om te doen, maar het moet natuurlijk niet te gek worden met 20 of 30 deelaflossingen bij een kort lopend project waarbij het uiteindelijk totaal rendement misschien net genoeg is om 1 maand de boodschappen van te betalen.
Het gaat hard met de berichten, volgens mij dat deze nieuwe SIG nog niet was gemeld:
https://investeren.sameningeld.nl/project/almere-velsenpad-10LIVE 8 dec 16.30 uur
Dit project heeft een looptijd van 24 maanden.
Rentevergoeding schijf 1A 6,75%
Rentevergoeding schijf 1B 8,20%
Rentevergoeding schijf 2 8,70%
Rentevergoeding schijf 3 8,95%
quote:
marktwaarde ¤ 435 k huuropbrengst ¤ 2650 lijkt me toch wel wat veel
NF/Nieuwe Markt lijkt te zijn afgelost 😀 aan het bedrag te zien.
Pecunia non olet
Ook nog een nieuwe HCN:
Het betreft een 5-sterren crowdfundingproject voor
Go Beef Hotpot Amsterdam. Op dit project wordt 8% rente geboden met een looptijd van 48 maanden.
Toevoeging:
Er wordt een 2e hypothecaire inschrijving genomen op een woning met een WOZ waarde (pijldatum 2023) van ¤837.000. De geschatte marktwaarde ligt wezenlijk hoger. De beoogde overwaarde op basis van de meest recente WOZ waarde dekt de waarde van de te verstrekken langlopende lening.
[ Bericht 32% gewijzigd door Tjalala op 07-12-2024 12:43:17 ]
quote:
maar met 1A + 1B hypo altijd OKE, minimum risk
quote:
Op zaterdag 7 december 2024 12:32 schreef Tjalala het volgende:Ook nog een nieuwe HCN:
Het betreft een 5-sterren crowdfundingproject voor
Go Beef Hotpot Amsterdam. Op dit project wordt 8% rente geboden met een looptijd van 48 maanden.
Toevoeging:
Er wordt een 2e hypothecaire inschrijving genomen op een woning met een WOZ waarde (pijldatum 2023) van ¤837.000. De geschatte marktwaarde ligt wezenlijk hoger. De beoogde overwaarde op basis van de meest recente WOZ waarde dekt de waarde van de te verstrekken langlopende lening.
Thans 68% geïnvesteerd
Nieuwe CCF:
Eetcafé de Hoek 2 volgens mij vandaag er tussen komen te staan.
Vind het interessant mede door de mooie aflossing gedurende 48 maanden.
quote:
Zover ik weet niet, ik zie ook hoeveel er al geinvesteerd is omdat ik automatisch toezeggen aan heb staan. Bij eerdere keren was het zo dat je pas een linkje kon doorgeven op het moment dat de automatische toezeggingen waren toegevoegd, dan krijgen die personen de mogelijkheid het geinvesteerde bedrag te verhogen (mits er nog ruimte is natuurlijk) en met de link daarvan kunnen ook anderen investeren. Dat is dan op de dag van livegang, zo 1 of 2 uur ervoor.
Zelf denk ik er nog even over na. Een HCN met 2e hypotheek is altijd fijn, maar ik zit nu echt aan mijn max qua terug gekomen bedragen deze maand. Om deze toch mee te nemen zou ik even creatief te werk moeten gaan.
quote:
als je automatisch investeren hebt aanstaan wel
proxydude
Usenet Leegzuigen
quote:
Op vrijdag 6 december 2024 18:32 schreef ovdm het volgende:We hadden het over het rendement bij CCF.
Afgeboekt is 0,00%.
Het ligt er aan hoe je er tegen aankijkt. Je hebt het zeker niet slecht gedaan. Maar als je kijkt naar het rendement van de s&p 500 is het eigenlijk best slecht. Niet dat ik het beter doe.
Al zou ik nu ook niet veel in s&p 500 stoppen. Warren Buffett heeft niet voor niks een berg geld nu niet geïnvesteerd.
Het viel me op dat de rentevergoeding voor het nieuwste SIG-project hoger is dan voorgaande projecten en hoger dan de vermelde percentages in de rentetabel op de website van SIG. Iemand een idee wat de reden hiervan is?
https://investeren.sameningeld.nl/project/almere-velsenpad-10Ik probeer 'm vanmiddag zelf mee te nemen in schijf 2.
![Rentetabel.jpg]()
Edit 12:24:
Alle schijven zijn 0,4%-punt hoger dan de rentetabel, wat gelijk is aan de op de website vermelde toeslag voor deels zakelijke onderpanden + 0,40%. Maar dat is hier toch niet van toepassing?
[ Bericht 16% gewijzigd door djtiesto8 op 08-12-2024 12:24:44 ]
quote:
Op zondag 8 december 2024 12:13 schreef djtiesto8 het volgende:Het viel me op dat de rentevergoeding voor het nieuwste SIG-project hoger is dan voorgaande projecten en hoger dan de vermelde percentages in de rentetabel op de website van SIG. Iemand een idee wat de reden hiervan is?
https://investeren.sameningeld.nl/project/almere-velsenpad-10Ik probeer 'm vanmiddag zelf mee te nemen in schijf 2.
[
link |
afbeelding ]
Edit 12:24:
Alle schijven zijn 0,4%-punt hoger dan de rentetabel, wat gelijk is aan de op de website vermelde toeslag voor deels zakelijke onderpanden + 0,40%. Maar dat is hier toch niet van toepassing?
dat vroeg ik me ook af, maar blijkbaar wel omdat hij het uit een zakelijke achtergrond aanvraagt
In de ebi staat gemengd + dat deze als prive persoon wordt aangevraagd.
Wat er gemengd is aan dit pand is me niet geheel duidelijk. Heeft dit met kamerverhuur te maken?
nostra
ask why
quote:
Op zondag 8 december 2024 09:22 schreef proxydude het volgende:[..]
Het ligt er aan hoe je er tegen aankijkt. Je hebt het zeker niet slecht gedaan. Maar als je kijkt naar het rendement van de s&p 500 is het eigenlijk best slecht. Niet dat ik het beter doe.
Al zou ik nu ook niet veel in s&p 500 stoppen. Warren Buffett heeft niet voor niks een berg geld nu niet geïnvesteerd.
Dat is ook risico/rendement hè. Er zijn genoeg jaren geweest en er zullen genoeg jaren komen waar de S&P dubbelcijferig daalt.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
High tariffs inevitably lead to trade wars... Markets shrink & collapse; businesses & industries shut down; and millions of people lose their jobs.
~Ronald Reagan
quote:
Op zondag 8 december 2024 13:07 schreef KrekelJapie het volgende:In de ebi staat gemengd + dat deze als prive persoon wordt aangevraagd.
Wat er gemengd is aan dit pand is me niet geheel duidelijk. Heeft dit met kamerverhuur te maken?
Dat gemengd was mij ook opgevallen en kan ik ook niet plaatsen.
Wel had ik het idee dat van de week naast het Spaanse project ook nog een project openstond(Hilversum?), die 2de lijkt te zijn volgegooid. Dus misschien dat ze denken we moeten de rente gewoon standaard weer iets hoger hebben om vol te komen zonder hulp.
Of zit er gewoon wat meer haast bij om hem te vullen.
quote:
Op zondag 8 december 2024 13:07 schreef KrekelJapie het volgende:In de ebi staat gemengd + dat deze als prive persoon wordt aangevraagd.
Vraag niet hoe het kan maar profiteer ervan.
Er staan nog wel meer slordigheidjes in de EBI.
proxydude
Usenet Leegzuigen
quote:
Op zondag 8 december 2024 13:08 schreef nostra het volgende:[..]
Dat is ook risico/rendement hè. Er zijn genoeg jaren geweest en er zullen genoeg jaren komen waar de S&P dubbelcijferig daalt.
Op de lange termijn verliest crowdfunding het van de s$ p 500. All zullen er zeker jaren zijn dat crowdfunding het beter doet.
Zitten er meer mensen in 26732 (Transformatie monumentaal pand Tilburg) en 26385 (Aankoop vastgoed Tilburg) van GvE? Beide projecten lijken niet lekker te lopen...
quote:
Op zondag 8 december 2024 13:51 schreef proxydude het volgende:[..]
Op de lange termijn verliest crowdfunding het van de s$ p 500. All zullen er zeker jaren zijn dat crowdfunding het beter doet.
Het is niet of-of.
Als je jong bent is het verstandig om wat meer op de beurs te zitten.
Als je in crowdfunding gaat heb je over het algemeen je schaapjes wel op het droge (en veel tijd).
quote:
Op zondag 8 december 2024 14:06 schreef Trapezus het volgende:Zitten er meer mensen in 26732 (Transformatie monumentaal pand Tilburg) en 26385 (Aankoop vastgoed Tilburg) van GvE? Beide projecten lijken niet lekker te lopen...
26732 sprake v e get koopcontract met ontbindende voorwaarde v e vergunning & 3dec24 zie gmb vergunning waartegen t/m 10jan25 nog bezwaar gemaakt kan worden.
geleend is er 1.800k, pand stond te koop voor 2.200k , uiteindelijke koopprijs zal geen 2.200k zijn. Wel 1e hypo & HA (voor wat dat waard is)
26385 Pand verkocht vlgs GVE 23dec24 notaris, lening 1.175 waarde pand 1.100-1.470 vlgs tax rapport, ook hier HA + 1e hypo + pandrecht huur
Komt goed.
Crowdfunding is beetje lef durf (and some balls) en soms wat geduld en af & toe een klein

als het een keer niet loopt zoals het zo moeten. Wordt er niet meer warm of koud van. Gewoon een belegg-visie voor je jezelf hebben.
Bij mijn aandeeltjes ETFjes en beleg-fds gaat het regelmatig harder up & down.
En bij down kun je altijd je GSM onderste boven houden bij het grafiekje als je er niet tegen kunt.
[ Bericht 0% gewijzigd door peterc op 08-12-2024 15:17:09 ]
quote:
Op zondag 8 december 2024 14:43 schreef zeeland6 het volgende:[..]
Het is niet of-of.
Als je in crowdfunding gaat heb je over het algemeen je schaapjes wel op het droge (en veel tijd).
Dat ook, CF maakt als jaren deel uit v mijn gespreide (je kunt niet altijd winnen) belegg-strategie. Voordeel van CF dat het cash¤ brengt. Ik hoef geen assets te verkopen om cash¤ te verkrijgen>
Soms krijg ik opm / vragen over het gedoe met oa CF etc . Maar ben degene die

als zij morgen weer naar hun werk moeten & ikke ....
[ Bericht 0% gewijzigd door peterc op 08-12-2024 15:18:41 ]
Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
quote:
Op zondag 8 december 2024 14:43 schreef zeeland6 het volgende:[..]
Het is niet of-of.
Hallo niet afgeven op leeftijd!!!!
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
quote:
"over het algemeen"
viel mee met de drukte op sig
Zie in mijn account bij SIG dat ook Berlicum, de Nieuwe Ploeg is afgelost op schema.
quote:
na 10 min 1a 1b bijna vol 2 loopt niet 3 ca 60%
quote:
Op zondag 8 december 2024 13:51 schreef proxydude het volgende:[..]
Daarom is het m.i. ook het beste om goed te spreiden tussen de verschillende belegging categorieën. Spreiden, spreiden, spreiden…
HCN door storing tijdelijk uit de lucht. Livegang van project van vandaag uitgesteld
[ Bericht 2% gewijzigd door NaRegenDeZon op 09-12-2024 11:23:11 ]
nieuwe, deze keer kortlopende 18 mnd bij Collin van de mevrouw van de garageboxen
SPOILER
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.linkje welkom
quote:
De storing op onze server is verholpen en onze website staat nu weer online.
Het project Go Beef Hotpot Amsterdam zal vanmiddag om 15:00 opengesteld worden voor investeringen. Om 14:00 zullen de automatische investeringen worden toegevoegd.
Nogmaals onze excuses voor het eventuele ongemak.
proxydude
Usenet Leegzuigen
GrondVrij Vastgoed Exploitatie B.V. Linkje
CC 8,0 % rente Laag, Ruimvoldoende
SPOILER
boriq
Blacksmith of Rhythm
Wijziging bij zojuist ge-funde CCF E*agle Twent*ec. 6M¤ aan achtergestelde leningen ipv 7M¤
SPOILER
Snackbar Schoon Schip op CCF zonet om 14 uur in anderhalve minuut vol. Vis net achter het net.
quote:
Ook de boot gemist. Jammer. Al zaten er wel wat onduidelijkheden in de pitch maar goed.
Pecunia non olet
quote:
Ik heb het weer een keer via de app geprobeerd, maar dat is nog steeds geen groot succes qua snelheid.
Linkje Kool
https://url42.collincrowd(...)d-2FUBOdtaTpyQ-3D-3D[ Bericht 99% gewijzigd door KrekelJapie op 09-12-2024 14:30:10 ]
dubbel
[ Bericht 100% gewijzigd door peterc op 09-12-2024 14:08:49 ]
quote:
Haar porto groeit als kool, zou je kunnen zeggen.
Vooralsnog betaalt ze alles keurig en heeft ze aardig wat overwaarde dus denk dat het wel goed komt.
Pecunia non olet
quote:
Op maandag 9 december 2024 14:10 schreef obligataire het volgende:[..]
Haar porto groeit als kool, zou je kunnen zeggen.
Vooralsnog betaalt ze alles keurig en heeft ze aardig wat overwaarde dus denk dat het wel goed komt.
Alleen weinig tot geen eigen inbreng.
HCN 1062 Go Beef open / 96%
Ik heb bij ccf maar weer geïnformeerd naar ECI machinery dat sinds sept nietheeft betaald en dat het wel weer tijd wordt voor een updste.
Het standaard antwoord dat bij intensief beheer ligt. Waarschijnlijk nu hoger op de stapel....
.
quote:
Dit is de eigen inbreng bij die andere financier 😉 😉
Pecunia non olet
quote:
Investeringslink CCF uitbreiding terras eetcafé:
SPOILER
quote:
Op maandag 9 december 2024 15:53 schreef djtiesto8 het volgende:[..]
SPOILER
Wat vinden jullie ervan dat Collin (bijna) altijd zeer beperkte cijfers laat zien in de Essentiële belegginsinformatie en pitch?
Bij dit project zie ik bijv. cijfers tot 30-09-2024 en een prognose 2025.
Ik mis hierin jaarcijfers 2022, 2023 en een prognose 2026. Volgens mij waren de regels met de nieuwe vergunning toch ook anders? Via Google kom ik er moeilijk achter wat er exact in het ebi moet staan.
In de Verordening (EU) 2020/1503 lees ik 'De uitgewerkte lijst met essentiële informatie staat in Bijlage I van de Verordening.' Maar deze bijlage kan ik niet vinden, deze hebben de platformen waarschijnlijk ontvangen van de AFM.
ChatGPT zegt het volgende:
Volgens de Crowdfundingverordening (EU-verordening 2020/1503) moeten de essentiële beleggingsinformatie (EBI) financiële informatie bevatten over de onderneming, waaronder de meest recente jaarrekening of, indien beschikbaar,
jaarcijfers van de laatste twee boekjaren.
quote:
Wij hebben de volledige termijn van de maand november van Click Personeelsdiensten met leningnummer 43023 nog niet ontvangen. De termijn van november hebben wij wel op uw rekening courant bijgeschreven.
De betaling van november wordt gecorrigeerd omdat deze door de ondernemer niet voldaan is.
Hierdoor komt de feitelijke situatie weer overeen met uw administratie.
Het oorspronkelijke leenbedrag bedroeg ¤ 50.000,- per september 2022. Het openstaande leenbedrag bedraagt op dit moment ¤ 29.166,75 (exclusief rente en kosten). Voor een overzicht van de verstrekte zekerheden en voorwaarden verwijzen wij u naar de pitch.
Het dossier is overgedragen aan een intensief beheer adviseur.
Woning waar we een 2e hypotheek op hebben staat te koop met een overwaarde van +/- 2 ton. Moet geen problemen opleveren.
quote:
Op maandag 9 december 2024 16:45 schreef crowdfundingnederlan het volgende:[..]
Wat vinden jullie ervan dat Collin (bijna) altijd zeer beperkte cijfers laat zien in de Essentiële belegginsinformatie en pitch?
Bij dit project zie ik bijv. cijfers tot 30-09-2024 en een prognose 2025.
Ik mis hierin jaarcijfers 2022, 2023 en een prognose 2026. Volgens mij waren de regels met de nieuwe vergunning toch ook anders? Via Google kom ik er moeilijk achter wat er exact in het ebi moet staan.
In de Verordening (EU) 2020/1503 lees ik 'De uitgewerkte lijst met essentiële informatie staat in Bijlage I van de Verordening.' Maar deze bijlage kan ik niet vinden, deze hebben de platformen waarschijnlijk ontvangen van de AFM.
ChatGPT zegt het volgende:
Volgens de Crowdfundingverordening (EU-verordening 2020/1503) moeten de essentiële beleggingsinformatie (EBI) financiële informatie bevatten over de onderneming, waaronder de meest recente jaarrekening of, indien beschikbaar,
jaarcijfers van de laatste twee boekjaren.
Ik kom 3 jaar tegen (indien beschikbaar)
quote:
Belangrijkste jaarlijkse financiële cijfers en percentages van de projecteigenaar van de laatste drie jaar, indien beschikbaar.
https://eur-lex.europa.eu(...)uri=CELEX:32020R1503
quote:
En flink uitgebreid.
Pecunia non olet
Betonklinkers bij NLI: 5M¤, 11.2% (!), 36 mnd, 1e hyp op bedrijfspand
(maar wel met de nodige opmerkingen betreffende negatieve EBITDA en boetevrij vervroegd aflossen.
SPOILER
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Open: woensdag 10:00 uur
quote:
Op maandag 9 december 2024 15:53 schreef djtiesto8 het volgende:[..]
SPOILER
Ze hebben in 2021 ook nog een andere zaak overgenomen. Heette toen Café de Egelantier en hebben bij overname naam veranderd in Grandcafé de Egel.
Daar wordt in de pitch niks over vermeld.
Weet niet of ik dat positief of negatief moet beoordelen
quote:
Op maandag 9 december 2024 20:51 schreef Slijker het volgende:[..]
Ze hebben in 2021 ook nog een andere zaak overgenomen. Heette toen Café de Egelantier en hebben bij overname naam veranderd in Grandcafé de Egel.
Daar wordt in de pitch niks over vermeld.
Niet helemaal niks, er wordt verwezen naar de vorige lening waarmee die overname is gefinancierd. Deze lening is op 5 mnd verlenging tgv coronalockdown na keurig nagekomen en zal dus nu worden afgelost.
nog geen linkje beschikbaar
SPOILER
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mooie omzet
mooie winst
goede zekerheden.
ratio's op orde
Én flinke aflossing lineair!
quote:
Op maandag 9 december 2024 21:35 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:[..]
Niet helemaal niks, er wordt verwezen naar de vorige lening waarmee die overname is gefinancierd. Deze lening is op 5 mnd verlenging tgv coronalockdown na keurig nagekomen en zal dus nu worden afgelost.
Oh, zie het ja! Foutje van mijn kant. Er staat van de vorige lening maar 55k van de hoofdsom van 130k meer open.
Dit trekt mij zéker over de streep om deze nieuwe lening mee te nemen!
Ik zie een vervroegde aflossing SIG Sluiskil Middenstraat 71 met 6 maanden boeterente in de wallet.
quote:
Dank voor het delen. Ik had er nog geen bericht van gehad, maar ik zie nu dat het ook op Funda heeft gestaan, dus in dat opzicht een logisch gevolg dat de gelden nu vervroegd terugkomen.
https://www.funda.nl/deta(...)nstraat-71/89090479/Met de huidige rentetarieven afgezet tegen de rentetarieven van Sluiskil lijkt me de vervroegde aflossing een dikke prima. Zeker met de boeterente van zes maanden, terwijl het project sowieso nog maar één jaar zou doorlopen.
[ Bericht 0% gewijzigd door djtiesto8 op 10-12-2024 00:10:46 ]
sinds maandag 1630 ligt HCN eruit, nu ook nog. Of doe ik wat fout?
503
Sorry, we are doing some maintenance. Please check back soon.
Je doet niet niks fout, hier ook diezelfde mededeling.
Vanmorgen was er een storing waardoor de livegang van het nieuwe project uitgesteld werd. Om 13:17 mailtje dat de storing verholpen was en de livegang om 15:00 zou zijn. Dat project was al snel vol, niet gek ook want die stond vannacht al over de 80%.
En later vanmiddag dus weer geen werkende website.
Of de storing is weer terug, of het was even provisorisch opgelost zodat de livegang vandaag nog kon plaatsvinden en zijn ze daarna verder aan de slag gegaan.
quote:
Op maandag 9 december 2024 19:37 schreef Zomaarevenkijken het volgende:Betonklinkers bij NLI: 5M¤, 11.2% (!), 36 mnd, 1e hyp op bedrijfspand
(maar wel met de nodige opmerkingen betreffende negatieve EBITDA en boetevrij vervroegd aflossen.
SPOILER
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Open: woensdag 10:00 uur
door slecht management (te weinig investeren, mislukte overname) marktaandeel verloren, willen nu offensief financieren. Veel succes maar zonder mij
quote:
Ondanks einde jaar ook doorgerold.
SPOILER
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Linkje stratenmaker.
Hcn site is nu af en toe in de lucht, maar de wallet/transacties zijn leeg/verdwenen. Gaat nog helemaal lekker daar.
Positief nieuws over HCN's Dimitri's 80% van openstaande vordering wordt voldaan. Uiteindelijk toch iets meer gekregen dan ingelegd. Wachten wat er van de 20% nog terugkomt, nergens op rekenen, dan kan het alleen meevallen.
Geachte investeerder,
In het dossier P275 Dimitri's Amsterdam hebben wij afgelopen augustus direct het incassotraject opgestart en daarmee onze verpanding op de inventaris veilig gesteld. De ondernemers dachten nog even een constructie te hebben om een doorstart te maken met de onderneming. Dit is helaas niet gelukt en wij hebben toen aangedrongen op verkoop van de onderneming.
Inmiddels heeft een potentiele koper zich gemeld en zijn de ondernemers akkoord gegaan met zijn bod. Er wordt gestreefd naar oplevering per 15 december aanstaande.
De koopsom minus provisie van de horecamakelaar zal ons toekomen. Hiermee zal ca. 80% van onze vordering ineens voldaan kunnen worden.
Hoe het incassotraject er daarna uit gaat zien is nog onzeker, maar de totale schuldenpositie van de onderenemers zal met de verkoop van de onderneming wel overzichtelijker voor hun worden.
Wij zullen u zo spoedig mogelijk berichten zodra er relevante ontwikkelingen zijn.
ccf
Update MUBE Spaces BV 42963
SPOILER
quote:
Ze zullen er wel druk mee bezig zijn maar handig is het niet.
HCN desgevraagd
"
Afgelopen nacht is de gehele website overgezet naar een nieuwe server. Daarbij staan enkele koppeling nog niet helemaal goed. Ik verwacht dat dit vandaag nog wel zal zijn opgelost."
quote:
Op dinsdag 10 december 2024 11:46 schreef zeeland6 het volgende:ccf
Update MUBE Spaces BV 42963
SPOILER
Ook weer een goede les niet blind te vertrouwen op een taxatiewaarde.
"Het onroerend goed kent een marktwaarde van ¤ 815.000,- op basis van een taxatierapport d.d. 4-8-2022"
Nu 2 jaar later zou je zeggen dat het onderpand in waarde gestegen is, niets is minder waar aangezien het pand voor 699k te koop staat.
Gelukkig komt het gezien de openstaande eerste hypotheekschuld goed.
nieuw project bij Nli: bouw van 4 H2aangedreven schepen 24 mnd 10%
SPOILER
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik blijf ervan weg o a vanwege de geringe dekkingswaarde (31%) w b de zekerheden. Geen zin om de boot in te gaan
quote:
Ik kwam er zojuist achter dat de boeterente van SIG bij vervroegde aflossing tegenwoordig nog maar twee maanden omvat. Eerst was dit zes maanden. Is deze wijziging jullie bekend? De huidige algemene voorwaarden zijn van 27 juni 2024, dus ik gok dat dat ook de datum is waarop deze wijziging is doorgevoerd.
https://sameningeld.nl/algemene-voorwaarden/ (paragraaf 54)
quote:
Op dinsdag 10 december 2024 13:06 schreef zeeland6 het volgende:HCN desgevraagd
"
Afgelopen nacht is de gehele website overgezet naar een nieuwe server. Daarbij staan enkele koppeling nog niet helemaal goed. Ik verwacht dat dit vandaag nog wel zal zijn opgelost."
update ik krijg een melding van HCN dat het weer moet werken om 1415
quote:
Op dinsdag 10 december 2024 13:58 schreef djtiesto8 het volgende:[..]
Ik kwam er zojuist achter dat de boeterente van SIG bij vervroegde aflossing tegenwoordig nog maar twee maanden omvat. Eerst was dit zes maanden. Is deze wijziging jullie bekend? De huidige algemene voorwaarden zijn van 27 juni 2024, dus ik gok dat dat ook de datum is waarop deze wijziging is doorgevoerd.
Er zijn veel verschiillendede varianten zie in mijn overzicht in de loop van korte tijd geweest. In den beginne was de boeterente 2%+ 6 maanden,1%+ 6 maanden, 1% + 3 maanden, gewoon 1%, 6 maanden.....
quote:
Op dinsdag 10 december 2024 13:58 schreef djtiesto8 het volgende:[..]
Ja, was mij bekend.
In mijn aantekeningen: Nieuw: (27-06-2024): 2 mnd rente, laatste 2mnd geen boete.
quote:
Hier in ieder geval nu een werkende website met alle wallet/transacties zichtbaar.
Verder een update betreffende Sugo Amsterdam
SPOILER
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik zag trouwens dat in de pitch van deze Amsterdams vestiging stond dat de ondernemer al een andere vestiging in Amsterdam had. Die andere vestiging staat nu niet meer vermeld op de Sugo website, stond er in ieder geval tot half juni wel op als delivery & togo locatie, Google geeft aan "permanently closed". De eerste keer dat er een week later betaald werd was september en de 1e keer kort on hold was oktober.
Nieuwe SIG:
Vandaag presenteren wij een nieuw project aan de Mauritslaan 114 in Geleen. Je kunt vanaf 12 december 2024 om 15.30 uur investeringen toezeggen. De looptijd bedraagt 14 maanden. De LTV van het pand is 85% van ¤ 280.000 van de onverhuurde staat waarde.
Rentevergoedingen gemengd tarief:
Rentevergoeding schijf 1A 6,75% ¤ 140.000
Rentevergoeding schijf 1B 8,20% ¤ 56.000
Rentevergoeding schijf 2 8,70% ¤ 42.000
Het betreft een tussenwoning waarvan 1e en 2e verdieping worden verhuurd. Het object ligt aan de rand van het Centrum van Geleen. In de nabijheid zijn er verschillende voorzieningen zoals een supermarkt, winkels, basisschool, speeltuin en een huisarts. Met de trein en de bus is het object goed te bereiken en betaald parkeren kan aan de openbare weg.
BOX 3!!!!!!! Let op: In overleg met de aanvrager is afgestemd dat de gelden voor de vestiging van de hypotheek niet eerder opgevraagd worden dan op 3 januari 2025.
Over de leningnemer:
https://www.limburger.nl/(...)ittard/22097940.html[ Bericht 8% gewijzigd door NaRegenDeZon op 10-12-2024 15:38:46 ]
quote:
...vanaf de locatie in De Ligne heerlijke en gezonde pizza's te gaan bakken voor Sittard en omstreken....
die heeft het business model nog niet echt begrepen
Linkje vastgoed op Collin, met 1e hypotheek
SPOILER
quote:
Op dinsdag 10 december 2024 15:33 schreef NaRegenDeZon het volgende:Nieuwe SIG:
Vandaag presenteren wij een nieuw project aan de Mauritslaan 114 in Geleen. Je kunt vanaf 12 december 2024 om 15.30 uur investeringen toezeggen. De looptijd bedraagt 14 maanden. De LTV van het pand is 85% van ¤ 280.000 van de onverhuurde staat waarde.
Rentevergoedingen gemengd tarief:
Rentevergoeding schijf 1A 6,75% ¤ 140.000
Rentevergoeding schijf 1B 8,20% ¤ 56.000
Rentevergoeding schijf 2 8,70% ¤ 42.000
Het betreft een tussenwoning waarvan 1e en 2e verdieping worden verhuurd. Het object ligt aan de rand van het Centrum van Geleen. In de nabijheid zijn er verschillende voorzieningen zoals een supermarkt, winkels, basisschool, speeltuin en een huisarts. Met de trein en de bus is het object goed te bereiken en betaald parkeren kan aan de openbare weg.
BOX 3!!!!!!! Let op: In overleg met de aanvrager is afgestemd dat de gelden voor de vestiging van de hypotheek niet eerder opgevraagd worden dan op 3 januari 2025.
Over de leningnemer:
https://www.limburger.nl/(...)ittard/22097940.html
woningen zijn kennelijk nog goedkoop in Limburg. Wel opvallend: marktwaarde vrije verkoop ¤ 280 k in verhuurde staat 290 k
MisterFlex speelt in op de snelgroeiende trend van gebruik boven bezit binnen de mobiliteitsmarkt en biedt bedrijven een unieke combinatie van flexibiliteit, kwaliteit en kostenbeheersing bij het financieren van hun wagenpark.
https://e.geldvoorelkaar.(...)wBmJB6njnGdQy_whylHU7% rente en pandrecht waarbij er indirect grip is op (een gedeelte van) het gefinancierd wagenpark.
Heeft iemand die van next meegepakt ?
Goedenavond allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum en wil me wat dieper oriënteren in crowdfunding. Zojuist account aangemeld bij NLInvesteert. Ik neem maar meteen een casus:
Wat in jullie ervaring?
Wat denken jullie van dit project (volgeschreven, dienst als voorbeeld)
https://www.nlinvesteert.(...)burg_Centrum/projectBedankt voor hulp en reacties
quote:
Leuk als je een klein gokje wil nemen, maar projecten met zo goed als geen zekerheden doe ik sowieso niet. Ook niet bij >10% en al helemaal niet als het horeca is.
Verder welkom in deze reeks en mijn ervaringen met NLI zijn overwegend positief.
quote:
Hoi welkom. Je begint meteen met een spannend project te noemen. Het is een project waar ik omheen loop zoals een schaap een roedel wolven ontwijkt

. Ze zijn daar helemaal de weg kwijt bij NLI. Een looptijd van 60 maanden en alle aflossing op het einde. Stapelfinanciering met ABN Amro. Zekerheden om te janken. No way dus.....
Maar goed het zit al vol kennelijk, blijkbaar denkt men dat een paar tientjes extra rente voldoende compensatie bieden voor de risico's.
[ Bericht 3% gewijzigd door obligataire op 10-12-2024 22:45:12 ]
Pecunia non olet
Vandaag een bedragje ontvangen van KOM. Ik vermoed van Super Cut DB maar helemaal zeker weten doe ik het niet...
Pecunia non olet
quote:
Ik heb ook wat ontvangen en ik heb Super Cut DB ook. Hij is wel weer aan de beurt voor zijn 3 maandelijkse betaling
maar het bedrag is wel een stukje hoger van wat hij anders betaald. Dat zal trouwens ook eens tijd worden anders gaat het nog bijna 10 jaar duren.
quote:
Hartelijk welkom! Wat betreft Nli: ik heb de indruk dat de goede naam die in het verleden is opgebouwd nu niet helemaal meer opgaat, zie bv het commentaar op jouw casus en zo zijn er nog wel een paar m n enkele recente. Zelf heb ik pas een failliet project bij hen mee mogen maken, de tijd moet leren hoe ze daarmee omgaan w b de afwikkeling
quote:
Als ik bij een project 10% of hoger als rente zie, dan heb ik al gelijk zonder de pitch te lezen het idee dat het risico te hoog is en de zekerheden te laag of zelfs helemaal geen zekerheden. En bij deze wordt dat bevestigd bij het lezen van de pitch; aflossingsvrije lening, achtergesteld tov de ABN AMRO en een 2e pandrecht waar je zeer waarschijnlijk niets aan zal hebben als het misgaat.
Doe mij dan maar iets met 8% en een hypotheek. Als ik nog genoeg te investeren had, had ik misschien wel dat Eetcafé de Hoek bij Collin meegenomen. Of die Ardore Vastgoed.
En voor horeca neem ik vaak projecten bij HCN mee, ook 8%, meestal zonder hypotheek maar de nieuwe van maandag had wel een 2e (en dekkende) hypotheek, dus die toch maar even meegenomen. Met het trackrecord van HCN voel ik me daarmee toch safer dan met zo eentje met 10% bij NLInvesteert..
Als je wilt beginnen met crowdfunding zou ik beginnen met dit topic te volgen en zeker in eerste instantie af te gaan op wat een aantal oudgedienden hier melden over de diverse projecten. Dat heeft mij in ieder geval geen windeieren gelegd. Sinds ik hier meelees heb ik nog maar slechts 1 project meegenomen dat resulteerde in een default.
[ Bericht 0% gewijzigd door Soulfreak op 11-12-2024 01:22:41 ]
Bij deze dus nog dank aan de oudgedienden hier voor de wijze raad en inzichten.
[ Bericht 65% gewijzigd door Soulfreak op 11-12-2024 01:38:59 ]
quote:
Ook van project Nederlands Pensioenbureau een aardig bedragje uitbetaald. Voor dit project zijn afspraken gemaakt om het defaultschuld te voldoen in de komende maanden.
Hebben wat moeten wachten, maar lijkt goed te komen vanuit HA.
Heeft iemand nog de uitgebreide investors update gezien van
@Mohamed91Spices ?
quote:
Op dinsdag 10 december 2024 23:50 schreef Collin63 het volgende:[..]
Ik heb ook wat ontvangen en ik heb Super Cut DB ook. Hij is wel weer aan de beurt voor zijn 3 maandelijkse betaling
maar het bedrag is wel een stukje hoger van wat hij anders betaald. Dat zal trouwens ook eens tijd worden anders gaat het nog bijna 10 jaar duren.
Inmiddels is er wel een specificatie, zoals ik vermoedde de reguliere uitbetaling van Kaprun en een betaling van SCDB, Hij heeft weer wat bij elkaar weten te knippen

Was ook wel een beetje triest verhaal he, belazerd door zakenpartner tevens levenspartner. Alles komt voorbij in crowdfunding
Pecunia non olet
quote:
Nee, helaas. Ik moest daar vandaag ook denken.
Goedemorgen heren,
Toevallig heb ik vanochtend de presentatie naar Horeca Crowdfunding Nederland gestuurd. Ik zie even niet hoe ik een bestand kan toevoegen aan mijn bericht hier, maar zodra ik goedkeuring heb van het platform zal ik even een link aanmaken naar de presentatie waar jullie deze dan kunnen downloaden. Je mag mij ook uiteraard een mailtje sturen, dan stuur ik het bestand als bijlage.
Ik verwacht dat HCN vandaag of morgen mij de goedkeuring geeft om de presentatie met jullie te delen. Alvast veel leesplezier!
Hartelijke groet,
Mohamed
Bedankt voor de update, dan wachten we nog even op HCN, meestal zijn ze wel vrij vlot en we kunnen best nog even wachten in plaats van massaal te mailen.
Bestand kan volgens mij hier inderdaad niet direct gedeeld worden alleen door een link te delen waar het bestand kan worden gedownload.
linkje garge Dr*nth
SPOILER
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Edit; ik lees - zo interpreteer ik - m dat de zekerrheid dík materieel is: de netto financiering ná overbruggingslening is nog geen 350k.
[ Bericht 13% gewijzigd door Jaco078 op 11-12-2024 14:29:06 ]
Nieuw ontwikkelproject van SIG:
Hogendijk 28 en 28A Zaandam LIVE 13 december 2024 om 12.00 uur
Let op: In overleg met de aanvrager is afgestemd dat de gelden voor de vestiging van de hypotheek niet eerder opgevraagd worden dan op 3 januari 2025.
Dit project heeft een looptijd van 18 maanden.
Rentevergoeding schijf 1A 7,60%
Bereidstellingsvergoeding fase 1 2% Start tot 01-05-2025 daarna 7,60%
Bereidstellingsvergoeding fase 2 2% Start tot 01-10-2025 daarna 7,60%
Rentevergoeding schijf 1B 9,05%
Rentevergoeding schijf 2 9,55%
Aanvrager betreft een BV.
quote:
Aardig project. Ze hebben mooie cijfers in de boekhouding. Ik vind die prognose voor de supermarkt nogal rooskleurig maar dat hoeft niet direct een probleem te zijn. En in principe voldoende overwaarde.
Pecunia non olet
quote:
En de dames niet te vergeten!
quote:
Op woensdag 11 december 2024 13:43 schreef Jaco078 het volgende:linkje garge Dr*nth
SPOILER
Moest de pitch even een aantal keren lezen voordat ik doorhad hoe het zat met de hypotheken.
Zien jullie (veel) risico in de verkoop van de oude woning in combinatie met de zekerheden?
quote:
Op woensdag 11 december 2024 14:24 schreef Ricky86 het volgende:[..]
Moest de pitch even een aantal keren lezen voordat ik doorhad hoe het zat met de hypotheken.
Zien jullie (veel) risico in de verkoop van de oude woning in combinatie met de zekerheden?
Iets meer dan normaal
quote:
zie mijn edit in mijn bericht met het linkje: de hypotheek is inclusief de overbrugging. Na verkoop - en aflossing en overbrugging - resteert nog geen 350k aan hypotheek.
quote:
Op woensdag 11 december 2024 13:55 schreef Tjalala het volgende:Nieuw ontwikkelproject van SIG:
Hogendijk 28 en 28A Zaandam LIVE 13 december 2024 om 12.00 uur
Let op: In overleg met de aanvrager is afgestemd dat de gelden voor de vestiging van de hypotheek niet eerder opgevraagd worden dan op 3 januari 2025.
Dit project heeft een looptijd van 18 maanden.
Rentevergoeding schijf 1A 7,60%
Bereidstellingsvergoeding fase 1 2% Start tot 01-05-2025 daarna 7,60%
Bereidstellingsvergoeding fase 2 2% Start tot 01-10-2025 daarna 7,60%
Rentevergoeding schijf 1B 9,05%
Rentevergoeding schijf 2 9,55%
Aanvrager betreft een BV.
Ingewikkeld verhaal weer met bereidstellingprovisies, korte looptijd en een BV als leningnemer. Ik pas.
quote:
Op woensdag 11 december 2024 14:30 schreef Jaco078 het volgende:[..]
zie mijn edit in mijn bericht met het linkje: de hypotheek is inclusief de overbrugging. Na verkoop - en aflossing en overbrugging - resteert nog geen 350k aan hypotheek.
Dat maakt het een heel aardig project m.i. Zijn nieuwe huisje ziet er strak uit, nieuwbouw lijkt het.
Pecunia non olet
quote:
Eens. Ik heb het idee dat SiG de laatste tijd moeite heeft om geschikte projecten te vinden en daarom de neiging vertoont wat minder kritisch te zijn
quote:
Lijkt niet alleen nieuwbouw, is het ook. Op de streetview foto van juli 2023 staat het huis er nog niet, alleen de fundering.
Iemand linkje CCF Studio?
CaLeX
HEY!
quote:
ja graag, post maar hier.
Als iedereen dat direct doet dan hoeft niemand er om te vragen
quote:
Ik heb weinig verstand van hoe waardevast zo'n logistiek vastgoed is en je hebt altijd kans dat er na een jaar afgelost of tegen betere rente geherfinancierd gaat worden, maar verder ziet dit er goed uit.
quote:
Wat ik alleen niet begrijp is dat hij de CCF lening van 2021 aflost. Deze had een looptijd van 5 jaar en een rentepercentage van 7,5%. Ik snap niet dat je die lening dan aflost voor een lening met een rentepercentage van 8%. Zou dit moeten van CCF of hebben jullie een idee?
quote:
het o g bevindt zich in Duitsland, ik heb slechte ervaringen met uitwinnen i g v default daar. Komt nog bij uitwinwaarde <60 %