abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215788735
We hadden het over het rendement bij CCF.

Op 81 investeringen (waarvan 73 openstaand) heb ik een gemiddeld bruto rendement van 8,79%, kosten op die portefeuille 0,93%. Netto rendement voor afboekingen derhalve 7,87%.

Afgeboekt is 0,00%.
Voorzien is op dit moment 5,61% van het nog openstaande bedrag op genoemde 73 investeringen. Wanneer ik de volledige inleg waar achterstand in zit als voorzien zou aanmerken, dan kom ik op 7,17%. Mijn theoretische rendement komt dus op 0,70% tot 2,26%.

Echter, alle (mogelijke) (3) voorzieningen zijn volledig hypothecair gedekt, dus ik verwacht geen afboekingen. Daarmee ligt mijn rendement naar alle verwachting op 7,87%, bijna 2% hoger dan het gemiddeld netto rendement. Niet verkeerd.
pi_215788750
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 14:02 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
In tegenstelling tot kennelijk de meeste andere forumleden hier vind ik de kostenberekening bij de platformen nog weleens onduidelijk en ingewikkeld. Brutorente, nettorente, effectieve rente, kosten bij de eerste termijn, jaarlijks of maandelijks, berekend over initiële investering of restbedrag, afhankelijk van het type project, herberekeningen bij deelaflossingen, soms geen kosten, wel of geen BTW. Wat dat betreft heb ik liever een systeem waar alle kosten voor de leningnemer zijn. Eenduidiger vergelijken van projecten tussen platformen, geen ingewikkelde berekeningen en minder administratie. Lijkt mij voor de platformen ook positief.
En dan heb je ook nog verschillen tussen platformen over wanneer een investering rentedragend wordt, bij overmaken, volgeschreven of bij start project, en hoe er omgegaan wordt met uitloop van een project, boeterente of niet. Ook vervroegde aflossingen met of zonder boeterente hebben een groot effect op het rendement.

Duidelijke kostenaanduiding of niet, crowdfunding is sowieso niet iets waar je rücksichtslos zomaar geld in kunt gooien, onderzoek is belangrijk. Vooral belangrijk voor je rendement is het goed kunnen lezen van pitches en eigen onderzoek: wat wordt er nadrukkelijk niet genoemd, wie zijn de leningnemers en hoe betrouwbaar zijn zij, hoe groot is de kans dat de investering fout loopt en hoe zeker zijn de zekerheden.
Ik erger me meer aan onduidelijkheden, verzwegen punten, slordigheden en fouten in pitches en EBI's dan aan investeerderskosten.

Bij Collin met 82 investeringen 6.10% netto rendement (0.2% boven het gemiddelde), met 0 afschrijvingen en 0.5% voorzien.

Rendement over hele crowdfundportefeuille voor afgelopen 12 mnd, begin november: 5.44%
(rente-kosten van afgelopen 12 mnd/gemiddeld uitstaande bedrag)
Dank voor je input! Ik denk dat er altijd ruimte moet zijn voor tegengeluid. Dus wat mij betreft mag jij gerust een aan de meerderheid tegengestelde opvatting uitspreken.

Wat ik vooralsnog denk is dat de meeste investeerders hier wel duidelijk hebben wat de kosten zijn. Mijn indruk is dat hier goed geïnformeerde, kritische en slimme investeerders actief zijn. Ik heb zelf echter een meer abstracte vraag en dat is of CCF langs juridische lijnen in voldoende duidelijk maakt wat het rendementspercentage is. Voor mij is het, voor de goede orde, ook vrij duidelijk wat de kostenopslag is. Maar ik betwijfel of het voldoet aan dat waartoe partijen in de financiële sector verplicht zijn.

Consumenten worden in de financiële sector - om zeer goede redenen - in vergaande mate beschermd en tegen die achtergrond betwijfel ik of CCF het voldoende transparant heeft gemaakt. Niet iedereen is even kritisch, goed geïnformeerd en beschikt over het vermogen om weloverwogen keuzes te maken. Zij verdienen beschermd te worden. De meerderheid mag er gerust anders over denken - ik waardeer de kritische input van jullie! :)
pi_215789033
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 18:33 schreef Trapezus het volgende:

[..]
. Ik heb zelf echter een meer abstracte vraag en dat is of CCF langs juridische lijnen in voldoende duidelijk maakt wat het rendementspercentage is. Voor mij is het, voor de goede orde, ook vrij duidelijk wat de kostenopslag is. Maar ik betwijfel of het voldoet aan dat waartoe partijen in de financiële sector verplicht zijn.

Consumenten worden in de financiële sector - om zeer goede redenen - in vergaande mate beschermd en tegen die achtergrond betwijfel ik of CCF het voldoende transparant heeft gemaakt. Niet iedereen is even kritisch, goed geïnformeerd en beschikt over het vermogen om weloverwogen keuzes te maken. Zij verdienen beschermd te worden
Waarom stel je deze vraag niet aan de toezichthouder?
Die kan je precies antwoord geven op de vraag of het voldoende is zoals Collin het doet.

Investeer je zelf ook in Crowdfunding projecten? Zo ja bij welke platforms ?
Als je niet investeer hoe kom je dan bij crowdfunding terecht met je vragen?

[ Bericht 3% gewijzigd door Collin63 op 06-12-2024 19:14:42 ]
pi_215789850
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 16:03 schreef JP01 het volgende:

[..]
Dat Desi nog niet is betaald is niet zo vreemd want volgens het betaalschema komt deze pas na het weekend. Waarom kijk je hier zo negatief tegen aan? Of is je verwachting dat elk project bij HCN op de 1e van de maand betaald moet zijn?

De ondernemer zelf heeft enkele posts voor jouw reactie al gepost dat er op dit moment geen achterstanden meer zijn, en wat mij betreft klopt dat ook voor 100% met de werkelijkheid.
Niet negatief bedoeld, maar de feiten.
Ik verwacht ook dat Mohammed weer normaal aan zijn verplichtingen gaat voldoen.
Ben benieuwd naar zijn verhaal.
pi_215789885
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 18:32 schreef ovdm het volgende:
We hadden het over het rendement bij CCF.

Op 81 investeringen (waarvan 73 openstaand) heb ik een gemiddeld bruto rendement van 8,79%, kosten op die portefeuille 0,93%. Netto rendement voor afboekingen derhalve 7,87%.

Afgeboekt is 0,00%.
Voorzien is op dit moment 5,61% van het nog openstaande bedrag op genoemde 73 investeringen. Wanneer ik de volledige inleg waar achterstand in zit als voorzien zou aanmerken, dan kom ik op 7,17%. Mijn theoretische rendement komt dus op 0,70% tot 2,26%.

Echter, alle (mogelijke) (3) voorzieningen zijn volledig hypothecair gedekt, dus ik verwacht geen afboekingen. Daarmee ligt mijn rendement naar alle verwachting op 7,87%, bijna 2% hoger dan het gemiddeld netto rendement. Niet verkeerd.
Welkom op het forum en dank voor je eerste post.
Heb je nog ervaringen met de andere platforms ook?
pi_215789953
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 december 2024 19:05 schreef Collin63 het volgende:

[..]
Waarom stel je deze vraag niet aan de toezichthouder?
Die kan je precies antwoord geven op de vraag of het voldoende is zoals Collin het doet.

Zeer goede input weer! Ik hoop het niet te technisch te maken, maar vergeef me als me dat niet is gelukt. De toezichthouder houdt zich bezig met publiekrechtelijke rechtshandhaving. Als er vanuit publiekrechtelijk oogpunt verkeerd wordt gehandeld, kan de toezichthouder een boete opleggen. Mij gaat het echter niet om de publiekrechtelijke regels. Mij gaat het om de civiele regels: is de communicatie over de percentages in verhouding tot de investeerders gebrekkig? Op die vraag zijn andere set van regels van toepassing waar de toezichthouder over het algemeen weinig tot niets mee doet. De toezichthouder kan er dus niets over zeggen en zelfs als ze dat zouden kunnen zou het overigens niet meer dan een opvatting van de toezichthouder zijn. De toezichthouder kan het verkeerd hebben.

Ik maak het nu voor sommigen misschien heel ingewikkeld: sorry!
pi_215790134
Hier het linkje van S. B*rger

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_215790299
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 december 2024 10:57 schreef quepos het volgende:
Hier een sinterklaas cadeautje van MAX.

Project 731022 en 757466 afgelost, iets meer dan 20 % verlies van mijn inleg.

Laat het weekend maar beginnen.
Dank voor het melden! De Sint is mij ook niet vergeten <O)

Mede hierdoor heb ik vandaag een historische mijlpaal gehaald qua cumulatief netto rendement ~:)
Pecunia non olet
pi_215790419
quote:
6s.gif Op vrijdag 6 december 2024 15:30 schreef iprhba0 het volgende:

[..]
Als ik het betaalschema op NF goed interpreteer zit de aflossing er aan te komen.
Ik heb NF daarover gebeld. Behalve een lieftallige telefoniste niemand kunnen spreken. Later werd ik teruggebeld door een of andere flapoor die dacht dat ik via beleggingspanden.nl een vastgoedlening wilde regelen. Nee dus, ik belde voor hun labeltje NewFunding. "O, die" . Uh ja dat weet ik niet precies. Daar gaat iemand anders u over terugbellen."
En dat was halverwege de week. Niets gehoord dus. Ik ben benieuwd. De website ligt inmiddels op zijn gat.
Pecunia non olet
pi_215790633
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 18:33 schreef Trapezus het volgende:

[..]Consumenten worden in de financiële sector - om zeer goede redenen - in vergaande mate beschermd en tegen die achtergrond betwijfel ik of CCF het voldoende transparant heeft gemaakt. Niet iedereen is even kritisch, goed geïnformeerd en beschikt over het vermogen om weloverwogen keuzes te maken. Zij verdienen beschermd te worden. De meerderheid mag er gerust anders over denken - ik waardeer de kritische input van jullie! :)
In dit kader is het denk ik zinvol om te verwijzen naar de aan Collin toegekende ECSPR vergunning.
Zie ook: https://www.collincrowdfu(...)rgunning-van-de-afm/
Die vergunning is ze denk ik niet kado gegeven bij de aankoop van een pak waspoeder maar als gevolg van een uitgebreid auditproces waarbij de noodzakelijke elementen van de dienstverlening zijn beoordeeld. Ik denk dat het wijs is om ons daarbij aan te sluiten.
Natuurlijk zullen er altijd mensen zijn die niet goed kunnen of willen lezen maar dat houd je toch. Net zoals er mensen zijn die hun sieraden meegeven aan een nepagent.
Pecunia non olet
pi_215790642
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 20:19 schreef Trapezus het volgende:

[..]
Zeer goede input weer! Ik hoop het niet te technisch te maken, maar vergeef me als me dat niet is gelukt. De toezichthouder houdt zich bezig met publiekrechtelijke rechtshandhaving. Als er vanuit publiekrechtelijk oogpunt verkeerd wordt gehandeld, kan de toezichthouder een boete opleggen. Mij gaat het echter niet om de publiekrechtelijke regels. Mij gaat het om de civiele regels: is de communicatie over de percentages in verhouding tot de investeerders gebrekkig? Op die vraag zijn andere set van regels van toepassing waar de toezichthouder over het algemeen weinig tot niets mee doet. De toezichthouder kan er dus niets over zeggen en zelfs als ze dat zouden kunnen zou het overigens niet meer dan een opvatting van de toezichthouder zijn. De toezichthouder kan het verkeerd hebben.

Ik maak het nu voor sommigen misschien heel ingewikkeld: sorry!
Het tweede gedeelte van mijn vraag ben ik ook nog benieuwd naar.

Investeer je zelf ook in Crowdfunding projecten? Zo ja bij welke platforms ?
Als je niet investeer hoe kom je dan bij crowdfunding terecht met je vragen?
pi_215790827
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 21:04 schreef obligataire het volgende:

[..]
In dit kader is het denk ik zinvol om te verwijzen naar de aan Collin toegekende ECSPR vergunning.
Zie ook: https://www.collincrowdfu(...)rgunning-van-de-afm/
Die vergunning is ze denk ik niet kado gegeven bij de aankoop van een pak waspoeder maar als gevolg van een uitgebreid auditproces waarbij de noodzakelijke elementen van de dienstverlening zijn beoordeeld. Ik denk dat het wijs is om ons daarbij aan te sluiten.
Natuurlijk zullen er altijd mensen zijn die niet goed kunnen of willen lezen maar dat houd je toch. Net zoals er mensen zijn die hun sieraden meegeven aan een nepagent.
Ook nu weer interessante input! Ik weet niet of die vergunning iets zegt over of rendementspercentages in voldoende mate transparant worden gepresenteerd. Dat die toets bij de verstrekking van de vergunning is aangelegd heb ik niet kunnen vinden. Jij wel? Verder verwijs ik naar mijn vorige post over het onderscheid tussen publiek- en privaatrecht (= civiel recht).

Thanks voor al jullie scherpe opmerkingen! Ik ben onder de indruk van jullie analyses!

[ Bericht 1% gewijzigd door Trapezus op 06-12-2024 21:26:32 ]
pi_215790897
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 21:20 schreef Trapezus het volgende:

[..]
Ook nu weer interessante input! Ik weet niet of die vergunning iets zegt over of rendementspercentages in voldoende mate transparant worden gepresenteerd. Dat die toets bij de verstrekking van de vergunning is aangelegd heb ik niet kunnen vinden. Jij wel? Verder verwijs ik naar mijn vorige post over het onderscheid tussen publiek- en privaatrecht (= civiel recht).

Thanks voor al jullie scherpe opmerkingen!
Van een platform wordt niet verwacht dat ze roomser zijn dan de Paus, wel dat ze voldoen aan de criteria van de (Europese) wetgever. Ik weet niet precies wát er allemaal getoetst is maar ik laat dat graag over aan degenen die de audit hebben uitgevoerd. Ik heb wel wat beters te doen.
Pecunia non olet
pi_215791079
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 december 2024 20:15 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Welkom op het forum en dank voor je eerste post.
Heb je nog ervaringen met de andere platforms ook?
Jazeker, ik heb ook bij Matching Capital gezeten, totdat hun ondergrens naar een ton per investering ging. Dat werd wat te gortig
pi_215791095
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 21:26 schreef obligataire het volgende:

[..]
Van een platform wordt niet verwacht dat ze roomser zijn dan de Paus, wel dat ze voldoen aan de criteria van de (Europese) wetgever. Ik weet niet precies wát er allemaal getoetst is maar ik laat dat graag over aan degenen die de audit hebben uitgevoerd. Ik heb wel wat beters te doen.
Welk punt probeerde je dan precies te maken?
pi_215791105
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 17:30 schreef raser1981 het volgende:
Linkje CCF

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Lees ik nu goed, dat er in theorie 73 deelaflossingen gedaan zouden kunnen worden?
(87 appt. minus de eerste 14).
Pecunia non olet
pi_215791123
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 20:41 schreef obligataire het volgende:

[..]
Dank voor het melden! De Sint is mij ook niet vergeten <O)

Mede hierdoor heb ik vandaag een historische mijlpaal gehaald qua cumulatief netto rendement ~:)
Lekker hoor!

G F Y: (https://www.reddit.com/r/(...)f_tradition_in_this/)
pi_215791149
quote:
Inmiddels heb ik genoeg verdiend om dit proces uit te besteden O-)
Pecunia non olet
pi_215791187
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 21:49 schreef obligataire het volgende:

[..]
Lees ik nu goed, dat er in theorie 73 deelaflossingen gedaan zouden kunnen worden?
Minimum aflossing per appartement is 45k, dus na 28 aflossingen is alles afbetaald. Ik vind het wel een aardig project, gebouw ziet er netjes uit op maps en ligt aardig centraal zo te zien.
pi_215791199
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 21:49 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik had de pitch eerder niet echt goed gelezen aangezien ik nu na de nieuwe HCN te hebben meegenomen nu echt deze maand niets meer doe.
Het zullen geen 73 deelaflossingen worden. Het leenbedrag is ¤1.250.000 en per appartement moet er ¤45.000 worden afgelost. Dan ben je na 28 apartementen wel klaar.

Als ze echt 73 x ¤45.000 gaan aflossen vind ik nog wel ergens een leuk bedrag om alsnog te investeren. _O-
pi_215791243
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 22:01 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Ik had de pitch eerder niet echt goed gelezen aangezien ik nu na de nieuwe HCN te hebben meegenomen nu echt deze maand niets meer doe.
Het zullen geen 73 deelaflossingen worden. Het leenbedrag is ¤1.250.000 en per appartement moet er ¤45.000 worden afgelost. Dan ben je na 28 apartementen wel klaar.

Als ze echt 73 x ¤45.000 gaan aflossen vind ik nog wel ergens een leuk bedrag om alsnog te investeren. _O-
Zo ver had ik idd nog niet doorgerekend :D Maar zelfs 28 (of desnoods de helft daarvan) vind ik eigenlijk al teveel gedoe voor mijn administratie. Voor de rest wel een aardig project. Is weliswaar een stapelfinanciering maar met voldoende remweg.
Pecunia non olet
pi_215791326
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 22:08 schreef obligataire het volgende:

[..]
Zo ver had ik idd nog niet doorgerekend :D Maar zelfs 28 (of desnoods de helft daarvan) vind ik eigenlijk al teveel gedoe voor mijn administratie. Voor de rest wel een aardig project. Is weliswaar een stapelfinanciering maar met voldoende remweg.
Mee eens, dat zou ik ook teveel vinden. Ze zouden het dan beter minstens per 4 of 5 appartementen kunnen doen
pi_215791866
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 22:08 schreef obligataire het volgende:

[..]
Bewerkelijk hè, zo'n schaduwadministratie ;)
pi_215792166
quote:
16s.gif Op vrijdag 6 december 2024 23:28 schreef ovdm het volgende:

[..]
Bewerkelijk hè, zo'n schaduwadministratie ;)
Als je één project 16 keer (of meer) moet muteren, dan wel ja ;)
Als ik geld wil verdienen met extra werk dan kan ik beter een krantenwijk erbij nemen :)
Pecunia non olet
pi_215792232
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2024 00:07 schreef obligataire het volgende:

[..]
Als je één project 16 keer (of meer) moet muteren, dan wel ja ;)
Als ik geld wil verdienen met extra werk dan kan ik beter een krantenwijk erbij nemen :)
Voor een krantenwijk moet je wel door weer en wind fietsen, en meestal ook allejezus vroeg.
Dan liever lekker warm en droog binnen op een zelf gekozen tijd mijn excelletjes aanpassen.

Maar goed, zelf ben ik ook geen liefhebber van projecten met veel deelaflossingen. Voor mij was denk ik tot nu het project met de meeste aanpassingen die van meneer Pater. Even afgezien van de aanpassingen voor aflossingsvrije maanden tijdens de Corona tijd, dat ging soms lijken op echt werken en dat doe ik al een paar jaar niet meer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')