Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! In 2022 is in Nederland 1,08 miljard euro via crowdfunding opgehaald. Dat is een groei van 48% ten opzichte van een jaar eerder. Niet eerder werd in een jaar tijd zoveel met crowdfunding gefinancierd.(bron).
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding (Crowdfinance) • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nominale en effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
[..] helemaal eens, je kan je afvragen waarom Collin dit soort projecten aanbiedt. Dat is dan ook de voornaamste reden dat ik niet meedoe in hun MKB-fondsen
Mijn voornaamste reden is dat ik geen ¤100.000 op de plank heb liggen... Maar ook het niet meer kunnen 'cherry picken' is inderdaad een nadeel.
Wat mij opvalt bij CCF is dat sommige projecten na inleg binnen enkele dagen definitief worden en de rente gaat lopen, maar dat sommige projecten ook vrij lang duren (vind ik) voordat ze definitief worden. Over die periode loop je toch rente mis en die hou ik het liefst zo kort mogelijk. Ik zou het fijner als de rente begint te lopen nadat onze bedenktijd als investeerder voorbij is.
Op dinsdag 3 december 2024 16:25 schreef KrekelJapie het volgende: Bizar hoog percentage voor bij een bizar voorstel vanuit CCF. Wie zijn die investeerders die eens stemmen [..]
Ze zouden eigenlijk ook moeten vertellen hoeveel procent er heeft gestemd. En als dat onder een bepaald percentage is het dan niet veranderen. Er zijn platforms die het percentage stemmers wel vertellen.
Op dinsdag 3 december 2024 16:25 schreef KrekelJapie het volgende: Bizar hoog percentage voor bij een bizar voorstel vanuit CCF. Wie zijn die investeerders die eens stemmen [..]
Ik denk dat je het altijd verlies van het advies van collin. Ik denk dat een hoop mensen denken oh collin is de expert dus die weten het altijd beter. Stemmen is zo eigenlijk aardig zinloos.
Op dinsdag 3 december 2024 16:19 schreef Ricky86 het volgende: Wat mij opvalt bij CCF is dat sommige projecten na inleg binnen enkele dagen definitief worden en de rente gaat lopen, maar dat sommige projecten ook vrij lang duren (vind ik) voordat ze definitief worden. Over die periode loop je toch rente mis en die hou ik het liefst zo kort mogelijk. Ik zou het fijner als de rente begint te lopen nadat onze bedenktijd als investeerder voorbij is.
er zijn platformen waarbij het wel zo gaat bv Nli en SiG. Ik heb bij Nli ingeschreven voor een project waarbij er om wat voor reden dan ook vertraging is bij het definitief worden, dat duurt al 2 maanden. Vervelend maar niet zo erg omdat ik nog niet hoef te betalen. Bij Collin zou zoiets wel problematisch zijn vooral bij kortlopende projecten
Leuke rente maar de looptijd is voor mij te kort, voor 3 tot 6 maand ga ik mij er niet in verdiepen.
Voor wat het waard is: Ik heb daar vorig jaar (2023) mijn energie gehaald. Wisselende ervaringen. De start was moeizaam, ik werd eerst gemaand een waarborgsom te storten ter grootte van wel 7 keer mijn jaarverbruik. Klantenservice was welwillend en er werd een geitenpaadje gevonden zodat ik toch een contract kreeg zonder idiote betalingen vooraf. De app liet soms lange tijd mijn dagverbruik niet zien, maandelijkse rekening was altijd hetzelfde. Ik ben er maar vanuit gegaan dat de eindafrekening wel klopte. Indruk: welwillend maar rommelig. Maar goed, inmiddels bijna 2 jaar geleden. Ik ben vooral vertrokken omdat een dynamisch contract voor mij geen zin heeft vanwege mijn lage, niet stuurbare stroomverbruik. Nu weer elders vast met een flinke welkomstbonus.
13% Oneens is toch best veel voor een stemming? Ik kan me maar één stemming herinneren waar de meerderheid oneens was. Ik denk dat de meesten niet gaan zitten rekenen en inderdaad ervan uitgaan dat Collin het het beste weet. Ze weten de mailtjes ook altijd zo op te stellen dat het voorstel heel redelijk klinkt, alsof het een pitch voor een investering betreft.
Op dinsdag 3 december 2024 16:19 schreef Ricky86 het volgende: Wat mij opvalt bij CCF is dat sommige projecten na inleg binnen enkele dagen definitief worden en de rente gaat lopen, maar dat sommige projecten ook vrij lang duren (vind ik) voordat ze definitief worden. Over die periode loop je toch rente mis en die hou ik het liefst zo kort mogelijk. Ik zou het fijner als de rente begint te lopen nadat onze bedenktijd als investeerder voorbij is.
GVE was er berucht om. Er was iemand die daar statistiekjes van bijhield. Tegenwoordig schijnt het wat minder erg te zijn maar ik investeer bijna niet meer bij GVE dus geen idee. Het ergste was mijn eerste project in 2017 bij duurzaam investeren: begin augustus inschrijven, begin december geld overmaken en start project eind februari!
[..] 13% Oneens is toch best veel voor een stemming? Ik kan me maar één stemming herinneren waar de meerderheid oneens was. Ik denk dat de meesten niet gaan zitten rekenen en inderdaad ervan uitgaan dat Collin het het beste weet. Ze weten de mailtjes ook altijd zo op te stellen dat het voorstel heel redelijk klinkt, alsof het een pitch voor een investering betreft.
Ik vind 13% erg weinig aangezien ik veel hoorde dat er oneens gestemd is.
Ander voorbeeld dat ik ken uit 2022
40096 JLM High End Products Percentage oneens: 37.65%
Momenteel wordt er een verbeterde versie van het Collin Crowdfund platform online geplaatst. Over enkele minuten zal het platform weer beschikbaar zijn voor gebruik. Excuses voor het ongemak!
[..] GVE was er berucht om. Er was iemand die daar statistiekjes van bijhield. Tegenwoordig schijnt het wat minder erg te zijn maar ik investeer bijna niet meer bij GVE dus geen idee.
Ik wel: rentedragend vanaf het moment dat het project is volgeschreven. Bij projecten die vlot vollopen vrijwel direct rentedragend dus.
[..] GVE was er berucht om. Er was iemand die daar statistiekjes van bijhield. Tegenwoordig schijnt het wat minder erg te zijn maar ik investeer bijna niet meer bij GVE dus geen idee.
Bij GvE is het nu een compliment waard ! Vanaf de dag dat het project is volgeschreven is het meteen rente ontvangen. Een voorbeeld voor de andere platforms.
[..] Bij GvE is het nu een compliment waard ! Vanaf de dag dat het project is volgeschreven is het meteen rente ontvangen. Een voorbeeld voor de andere platforms.
Maar is daar de rente gemiddeld dan ook beter? En hoe zit het met de gemiddelde defaults? je moet veel meer meenemen. De rente kan daar misschien standaard een stukje lager zitten. Maar je krijgt dan uiteindelijk minder geld. Dus ja het zegt niet zoveel zonder de rest mee te nemen.
Vandaag een paar waterijsjes ontvangen van KOM/FloatRoom Nederland, nooit gedacht dat die flapoor nog iets zou betalen, maar het is dan ook een finale betaling uit een dwangakkoord.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[..] Ik denk dat je het altijd verlies van het advies van collin. Ik denk dat een hoop mensen denken oh collin is de expert dus die weten het altijd beter. Stemmen is zo eigenlijk aardig zinloos.
Collin heeft dan ook het beste inzicht en probeert zoveel mogelijk beide kanten mee te wegen. Het is vaak ook een redelijk voorstel. Vaak maar niet altijd.
[..] Bij GvE is het nu een compliment waard ! Vanaf de dag dat het project is volgeschreven is het meteen rente ontvangen. Een voorbeeld voor de andere platforms.
Volgens mij zit we bij GvE nog wel een periode van 14 dagen dat gelden worden vastgehouden. Rente wordt bepaald vanaf datum volschrijving tot 1e van de maand. Bedrag wordt hierna 15e van de maand in wallet bijgeschreven.
En daarmee ongeveer vergelijkbaar met Collin waar in zijn algemeenheid de lening max 14 dagen duurt voordat deze tot stand komt en rentedragend is.
[..] Collin heeft dan ook het beste inzicht en probeert zoveel mogelijk beide kanten mee te wegen. Het is vaak ook een redelijk voorstel. Vaak maar niet altijd.
Niet altijd maar wel een zeer hoog percentage. Ze kennen het hele dossier en baseren daar hun oordeel/advies op. Het is niet altijd eenvoudig om deze kennis helder te formuleren (misschien ook vanwege privacy aspecten), waardoor de perceptie aan onze kant soms anders is dan de wat meer genuanceerde werkelijkheid.
Uiteindelijk geven de statistieken Collin gelijk want het aantal defaults is erg laag, bij mij zelfs al lange tijd nul. Ik kan me een vergelijkbaar geval herinneren (ik ben de naam even kwijt maar het ging om scheiding en het schuiven met onderpanden), daar waren we hier collectief not amused over , maar uiteindelijk is de lening keurig afbetaald, dus met de kennis van achteraf werd de soep niet zo heet gegeten als opgediend.