Ik kwam er zojuist achter dat de boeterente van SIG bij vervroegde aflossing tegenwoordig nog maar twee maanden omvat. Eerst was dit zes maanden. Is deze wijziging jullie bekend? De huidige algemene voorwaarden zijn van 27 juni 2024, dus ik gok dat dat ook de datum is waarop deze wijziging is doorgevoerd.quote:Op maandag 9 december 2024 23:18 schreef fok321 het volgende:
Ik zie een vervroegde aflossing SIG Sluiskil Middenstraat 71 met 6 maanden boeterente in de wallet.
update ik krijg een melding van HCN dat het weer moet werken om 1415quote:Op dinsdag 10 december 2024 13:06 schreef zeeland6 het volgende:
HCN desgevraagd
"
Afgelopen nacht is de gehele website overgezet naar een nieuwe server. Daarbij staan enkele koppeling nog niet helemaal goed. Ik verwacht dat dit vandaag nog wel zal zijn opgelost."
Er zijn veel verschiillendede varianten zie in mijn overzicht in de loop van korte tijd geweest. In den beginne was de boeterente 2%+ 6 maanden,1%+ 6 maanden, 1% + 3 maanden, gewoon 1%, 6 maanden.....quote:Op dinsdag 10 december 2024 13:58 schreef djtiesto8 het volgende:
[..]
Ik kwam er zojuist achter dat de boeterente van SIG bij vervroegde aflossing tegenwoordig nog maar twee maanden omvat. Eerst was dit zes maanden. Is deze wijziging jullie bekend? De huidige algemene voorwaarden zijn van 27 juni 2024, dus ik gok dat dat ook de datum is waarop deze wijziging is doorgevoerd.
https://sameningeld.nl/algemene-voorwaarden/ (paragraaf 54)
Ja, was mij bekend.quote:Op dinsdag 10 december 2024 13:58 schreef djtiesto8 het volgende:
[..]
Ik kwam er zojuist achter dat de boeterente van SIG bij vervroegde aflossing tegenwoordig nog maar twee maanden omvat. Eerst was dit zes maanden. Is deze wijziging jullie bekend? De huidige algemene voorwaarden zijn van 27 juni 2024, dus ik gok dat dat ook de datum is waarop deze wijziging is doorgevoerd.
https://sameningeld.nl/algemene-voorwaarden/ (paragraaf 54)
Hier in ieder geval nu een werkende website met alle wallet/transacties zichtbaar.quote:Op dinsdag 10 december 2024 14:19 schreef zeeland6 het volgende:
[..]
update ik krijg een melding van HCN dat het weer moet werken om 1415
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik zag trouwens dat in de pitch van deze Amsterdams vestiging stond dat de ondernemer al een andere vestiging in Amsterdam had. Die andere vestiging staat nu niet meer vermeld op de Sugo website, stond er in ieder geval tot half juni wel op als delivery & togo locatie, Google geeft aan "permanently closed". De eerste keer dat er een week later betaald werd was september en de 1e keer kort on hold was oktober.
...vanaf de locatie in De Ligne heerlijke en gezonde pizza's te gaan bakken voor Sittard en omstreken....quote:Over de leningnemer: https://www.limburger.nl/(...)ittard/22097940.html
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
woningen zijn kennelijk nog goedkoop in Limburg. Wel opvallend: marktwaarde vrije verkoop ¤ 280 k in verhuurde staat 290 kquote:Op dinsdag 10 december 2024 15:33 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Nieuwe SIG:
Vandaag presenteren wij een nieuw project aan de Mauritslaan 114 in Geleen. Je kunt vanaf 12 december 2024 om 15.30 uur investeringen toezeggen. De looptijd bedraagt 14 maanden. De LTV van het pand is 85% van ¤ 280.000 van de onverhuurde staat waarde.
Rentevergoedingen gemengd tarief:
Rentevergoeding schijf 1A 6,75% ¤ 140.000
Rentevergoeding schijf 1B 8,20% ¤ 56.000
Rentevergoeding schijf 2 8,70% ¤ 42.000
Het betreft een tussenwoning waarvan 1e en 2e verdieping worden verhuurd. Het object ligt aan de rand van het Centrum van Geleen. In de nabijheid zijn er verschillende voorzieningen zoals een supermarkt, winkels, basisschool, speeltuin en een huisarts. Met de trein en de bus is het object goed te bereiken en betaald parkeren kan aan de openbare weg.
BOX 3!!!!!!! Let op: In overleg met de aanvrager is afgestemd dat de gelden voor de vestiging van de hypotheek niet eerder opgevraagd worden dan op 3 januari 2025.
Over de leningnemer: https://www.limburger.nl/(...)ittard/22097940.html
Leuk als je een klein gokje wil nemen, maar projecten met zo goed als geen zekerheden doe ik sowieso niet. Ook niet bij >10% en al helemaal niet als het horeca is.quote:Op dinsdag 10 december 2024 21:49 schreef Mobileman86 het volgende:
Wat denken jullie van dit project (volgeschreven, dienst als voorbeeld)
https://www.nlinvesteert.(...)burg_Centrum/project
Hoi welkom. Je begint meteen met een spannend project te noemen. Het is een project waar ik omheen loop zoals een schaap een roedel wolven ontwijktquote:Op dinsdag 10 december 2024 21:49 schreef Mobileman86 het volgende:
Goedenavond allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum en wil me wat dieper oriënteren in crowdfunding. Zojuist account aangemeld bij NLInvesteert. Ik neem maar meteen een casus:
Wat in jullie ervaring?
Bedankt voor hulp en reacties
Ik heb ook wat ontvangen en ik heb Super Cut DB ook. Hij is wel weer aan de beurt voor zijn 3 maandelijkse betalingquote:Op dinsdag 10 december 2024 22:52 schreef obligataire het volgende:
Vandaag een bedragje ontvangen van KOM. Ik vermoed van Super Cut DB maar helemaal zeker weten doe ik het niet...
Hartelijk welkom! Wat betreft Nli: ik heb de indruk dat de goede naam die in het verleden is opgebouwd nu niet helemaal meer opgaat, zie bv het commentaar op jouw casus en zo zijn er nog wel een paar m n enkele recente. Zelf heb ik pas een failliet project bij hen mee mogen maken, de tijd moet leren hoe ze daarmee omgaan w b de afwikkelingquote:Op dinsdag 10 december 2024 21:49 schreef Mobileman86 het volgende:
Goedenavond allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum en wil me wat dieper oriënteren in crowdfunding. Zojuist account aangemeld bij NLInvesteert. Ik neem maar meteen een casus:
Wat in jullie ervaring?
Als ik bij een project 10% of hoger als rente zie, dan heb ik al gelijk zonder de pitch te lezen het idee dat het risico te hoog is en de zekerheden te laag of zelfs helemaal geen zekerheden. En bij deze wordt dat bevestigd bij het lezen van de pitch; aflossingsvrije lening, achtergesteld tov de ABN AMRO en een 2e pandrecht waar je zeer waarschijnlijk niets aan zal hebben als het misgaat.quote:Op dinsdag 10 december 2024 21:49 schreef Mobileman86 het volgende:
Goedenavond allemaal,
Wat in jullie ervaring?
Ook van project Nederlands Pensioenbureau een aardig bedragje uitbetaald. Voor dit project zijn afspraken gemaakt om het defaultschuld te voldoen in de komende maanden.quote:Op dinsdag 10 december 2024 22:52 schreef obligataire het volgende:
Vandaag een bedragje ontvangen van KOM. Ik vermoed van Super Cut DB maar helemaal zeker weten doe ik het niet...
Inmiddels is er wel een specificatie, zoals ik vermoedde de reguliere uitbetaling van Kaprun en een betaling van SCDB, Hij heeft weer wat bij elkaar weten te knippenquote:Op dinsdag 10 december 2024 23:50 schreef Collin63 het volgende:
[..]
Ik heb ook wat ontvangen en ik heb Super Cut DB ook. Hij is wel weer aan de beurt voor zijn 3 maandelijkse betaling
maar het bedrag is wel een stukje hoger van wat hij anders betaald. Dat zal trouwens ook eens tijd worden anders gaat het nog bijna 10 jaar duren.
Nee, helaas. Ik moest daar vandaag ook denken.quote:Op woensdag 11 december 2024 07:39 schreef Tjalala het volgende:
Heeft iemand nog de uitgebreide investors update gezien van @:Mohamed91Spices ?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Edit; ik lees - zo interpreteer ik - m dat de zekerrheid dík materieel is: de netto financiering ná overbruggingslening is nog geen 350k.
[ Bericht 13% gewijzigd door Jaco078 op 11-12-2024 14:29:06 ]
Aardig project. Ze hebben mooie cijfers in de boekhouding. Ik vind die prognose voor de supermarkt nogal rooskleurig maar dat hoeft niet direct een probleem te zijn. En in principe voldoende overwaarde.quote:Op woensdag 11 december 2024 14:02 schreef FokkerCF het volgende:
De supermarkt staat inmiddels ook open
https://www.collincrowdfund.nl/supermarkt-blitterswijck-b-v/
quote:Op woensdag 11 december 2024 13:43 schreef Jaco078 het volgende:
linkje garge Dr*nthMoest de pitch even een aantal keren lezen voordat ik doorhad hoe het zat met de hypotheken.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zien jullie (veel) risico in de verkoop van de oude woning in combinatie met de zekerheden?
Iets meer dan normaalquote:Op woensdag 11 december 2024 14:24 schreef Ricky86 het volgende:
[..]
Moest de pitch even een aantal keren lezen voordat ik doorhad hoe het zat met de hypotheken.
Zien jullie (veel) risico in de verkoop van de oude woning in combinatie met de zekerheden?
zie mijn edit in mijn bericht met het linkje: de hypotheek is inclusief de overbrugging. Na verkoop - en aflossing en overbrugging - resteert nog geen 350k aan hypotheek.quote:Op woensdag 11 december 2024 14:24 schreef Ricky86 het volgende:
de oude woning in combinatie met de zekerheden?
Ingewikkeld verhaal weer met bereidstellingprovisies, korte looptijd en een BV als leningnemer. Ik pas.quote:Op woensdag 11 december 2024 13:55 schreef Tjalala het volgende:
Nieuw ontwikkelproject van SIG:
Hogendijk 28 en 28A Zaandam
LIVE 13 december 2024 om 12.00 uur
Let op: In overleg met de aanvrager is afgestemd dat de gelden voor de vestiging van de hypotheek niet eerder opgevraagd worden dan op 3 januari 2025.
Dit project heeft een looptijd van 18 maanden.
Rentevergoeding schijf 1A 7,60%
Bereidstellingsvergoeding fase 1 2% Start tot 01-05-2025 daarna 7,60%
Bereidstellingsvergoeding fase 2 2% Start tot 01-10-2025 daarna 7,60%
Rentevergoeding schijf 1B 9,05%
Rentevergoeding schijf 2 9,55%
Aanvrager betreft een BV.
Dat maakt het een heel aardig project m.i. Zijn nieuwe huisje ziet er strak uit, nieuwbouw lijkt het.quote:Op woensdag 11 december 2024 14:30 schreef Jaco078 het volgende:
[..]
zie mijn edit in mijn bericht met het linkje: de hypotheek is inclusief de overbrugging. Na verkoop - en aflossing en overbrugging - resteert nog geen 350k aan hypotheek.
Eens. Ik heb het idee dat SiG de laatste tijd moeite heeft om geschikte projecten te vinden en daarom de neiging vertoont wat minder kritisch te zijnquote:Op woensdag 11 december 2024 14:50 schreef zeeland6 het volgende:
[..]
Ingewikkeld verhaal weer met bereidstellingprovisies, korte looptijd en een BV als leningnemer. Ik pas.
Lijkt niet alleen nieuwbouw, is het ook. Op de streetview foto van juli 2023 staat het huis er nog niet, alleen de fundering.quote:Op woensdag 11 december 2024 15:03 schreef obligataire het volgende:
[..]
Dat maakt het een heel aardig project m.i. Zijn nieuwe huisje ziet er strak uit, nieuwbouw lijkt het.
ja graag, post maar hier.quote:
Ik heb weinig verstand van hoe waardevast zo'n logistiek vastgoed is en je hebt altijd kans dat er na een jaar afgelost of tegen betere rente geherfinancierd gaat worden, maar verder ziet dit er goed uit.quote:Op woensdag 11 december 2024 16:17 schreef boertje2024 het volgende:
https://platform.nlinvesteert.nl/investeren/Cyklop_International
Best aantrekkelijk lijkt me of denken jullie hier anders over?
Wat ik alleen niet begrijp is dat hij de CCF lening van 2021 aflost. Deze had een looptijd van 5 jaar en een rentepercentage van 7,5%. Ik snap niet dat je die lening dan aflost voor een lening met een rentepercentage van 8%. Zou dit moeten van CCF of hebben jullie een idee?quote:Op woensdag 11 december 2024 15:59 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Lijkt niet alleen nieuwbouw, is het ook. Op de streetview foto van juli 2023 staat het huis er nog niet, alleen de fundering.
het o g bevindt zich in Duitsland, ik heb slechte ervaringen met uitwinnen i g v default daar. Komt nog bij uitwinwaarde <60 %quote:Op woensdag 11 december 2024 16:17 schreef boertje2024 het volgende:
https://platform.nlinvesteert.nl/investeren/Cyklop_International
Best aantrekkelijk lijkt me of denken jullie hier anders over?
Maakt het allemaal wel wat overzichtelijker. Ondernemer kan de restschuld uit de vorige lening weer in 60 maanden terugbetalen. Kan ook interessant zijn.quote:Op woensdag 11 december 2024 16:24 schreef boertje2024 het volgende:
[..]
Wat ik alleen niet begrijp is dat hij de CCF lening van 2021 aflost. Deze had een looptijd van 5 jaar en een rentepercentage van 7,5%. Ik snap niet dat je die lening dan aflost voor een lening met een rentepercentage van 8%. Zou dit moeten van CCF of hebben jullie een idee?
De restschuld van de vorige lening is ook nog maar ¤18.000, en bij die lening was ook het restant van de lening daarvoor uit 2017 geherfinancierd. Toen ging hij wel van 8% naar 7,5%.quote:Op woensdag 11 december 2024 16:38 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Maakt het allemaal wel wat overzichtelijker. Ondernemer kan de restschuld uit de vorige lening weer in 60 maanden terugbetalen. Kan ook interessant zijn.
klopt, dat jaar namen we zelfs op collin 4,5% en 5,0% mee. Lees ook: https://www.collincrowdfu(...)-u-als-investeerder/quote:Op woensdag 11 december 2024 17:07 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
De restschuld van de vorige lening is ook nog maar ¤18.000, en bij die lening was ook het restant van de lening daarvoor uit 2017 geherfinancierd. Toen ging hij wel van 8% naar 7,5%.
Wat me dan wel een beetje verbaast is dat de vorige lening verhoogd risico had, een Collin Creditscore van ruim voldoende en als zekerheid geen hypotheek maar een negatieve hypotheek verklaring. Nu is het laag risico, Collin Credit score goed en wel een hypotheek en dan mag hij een half procent meer betalen. Zal wel liggen aan lagere rentes in 2021, als ik terug kijk naar mijn gedane Collin investeringen dat jaar (en het jaar ervoor) dan heb ik zelfs alleen maar lagere rentes op mijn projecten (6%, 6,5% en 7%). Pas vanaf ongeveer halverwege 2022 heb ik projecten met hogere rentes.
Deze is in ieder geval al beter dan die achtergestelde lening zonder zekerheden voor het Beren restaurant waar iemand hier gister over vroeg.quote:Op woensdag 11 december 2024 16:30 schreef Slingervinger het volgende:
[..]
het o g bevindt zich in Duitsland, ik heb slechte ervaringen met uitwinnen i g v default daar. Komt nog bij uitwinwaarde <60 %
Ik weet het nog, al kan ik me 4,5% niet meer herinneren, wel 4,9%. Eén zo'n 4,9% project had ik toen nog meegenomen, maar na een paar dagen weer geannuleerd en in plaats daarvan een ander project met 6% gekozen. Als ik zo terug kijk was dat in maart 2022, het geannuleerde 4,9% project was een box 3 / verhuur project en die van 6% die ik daarna deed was een Opslagman die in maart komend jaar afloopt. Blij dat ik die ander geanuleerd had toen, anders had ik denk ik nu nog steeds met die lage rente gezeten.quote:Op woensdag 11 december 2024 17:24 schreef Jaco078 het volgende:
[..]
klopt, dat jaar namen we zelfs op collin 4,5% en 5,0% mee. Lees ook: https://www.collincrowdfu(...)-u-als-investeerder/
Ik heb in pakweg het eerste jaar dat ik bij Collin investeerde en hier nog niet meelas een aantal projecten meegenomen met toen hogere rentes als 8,5% en 9% terwijl volgens mij de meeste projecten in die tijd hooguit 7,5 tot 8% gaven en die geen goede zekerheden hadden. Een aantal daarvan zijn geëindigd in een default en heb ik best wat geld op verloren waardoor tot op heden mijn netto rendement ruim een procent lager is dan dat van Collin zelf. Met de kennis van zou ik die niet meer meenemen.quote:Op woensdag 11 december 2024 18:49 schreef Mobileman86 het volgende:
Bedankt voor jullie reacties n.a.v. mijn eerdere vraag. Advies NLI mbt project de Beren neem ik ter harte en laat ik voorbij gaan. Verder lees ik met interesse mee naar de meer ervaren investeerders....
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |