Daar zijn verschillende ideeën over. Ten eerste is er het vrije wil argument, de mens moet kunnen kiezen wat hij wil doen. Dat kunnen dus kwade intenties zijn. Ten tweede zijn er duistere spirituele machten, zoals de duivel en demonen. Waarom bestaan die? Die horen gewoon bij de 'normale' kosmologie, zou ik denken.quote:Op zaterdag 21 september 2024 20:31 schreef Bassie48 het volgende:
Christenen stellen dat God almachtig en (al)goed is. Waarom bestaat dan het kwaad en lijden in de wereld? Dit is fundamenteel onlogisch en is een fundamenteel probleem voor de interne consistentie van het christelijk geloof.
Nope, dat idee is niet te controleren. Verder heeft het geen basis in een gevestigde 'gerespecteerde' religieuze tekst.quote:Op zaterdag 21 september 2024 23:04 schreef Harvest89 het volgende:
Ooit eens nagedacht dat levende wezens of alles dat "leeft" in elkaar is geknutseld door superslimme ai robots miljoenen jaren terug als onderdeel van een experiment en dat diezelfde robots alles in de gaten houden miljoenen kilometers hier vandaan?
Lol, niet te controleren? Welk geloof is te controleren of bewijs te vinden dan?quote:Op zaterdag 21 september 2024 23:20 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nope, dat idee is niet te controleren. Verder heeft het geen basis in een gevestigde 'gerespecteerde' religieuze tekst.
Je gelooft iets omdat je het geloofwaardig acht. Dat geloven doe je dus niet zomaar.quote:Op zaterdag 21 september 2024 23:22 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Lol, niet te controleren? Welk geloof is te controleren of bewijs te vinden dan?
Gaat niet, daarom noemen we het geloof.
Ik vind gecreëerd zijn door AI robots geloofwaardiger dan wat er bijvoorbeeld in de bijbel en koran staat.quote:Op zaterdag 21 september 2024 23:29 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Je gelooft iets omdat je het geloofwaardig acht. Dat geloven doe je dus niet zomaar.
Ik vind de Bijbel zelf ook ongeloofwaardig, maar het is beter dan de AI robot theorie.
Ik denk dat evolutie het noodzakelijke mechanisme is om bepaalde wezens op aarde te krijgen.quote:Op zaterdag 21 september 2024 23:34 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik vind gecreëerd zijn door AI robots geloofwaardiger dan wat er bijvoorbeeld in de bijbel en koran staat.
Wat vind jij van evolutie?
Ik sta er versteld van. Het lijken wel de woorden van een wetenschapper i.p.v. een doorgesnoven religieuze fanaticus.quote:Op zaterdag 21 september 2024 23:40 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik denk dat evolutie het noodzakelijke mechanisme is om bepaalde wezens op aarde te krijgen.
Er kan dan alsnog een goddelijk plan of ontwerp in zitten, maar de verschillende (dier) soorten worden niet zomaar op aarde getoverd.
Deze is vrij goed beschreven. God is met een perfecte wereld begonnen, maar perfectie vereiste keuzevrijheid. Dus de mogelijkheid om God de rug toe te keren en daardoor voor het kwaad te kiezen. En helaas is dat dus gebeurd.quote:Op zaterdag 21 september 2024 21:40 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Daar zijn verschillende ideeën over. Ten eerste is er het vrije wil argument, de mens moet kunnen kiezen wat hij wil doen. Dat kunnen dus kwade intenties zijn. Ten tweede zijn er duistere spirituele machten, zoals de duivel en demonen. Waarom bestaan die? Die horen gewoon bij de 'normale' kosmologie, zou ik denken.
Ten derde is er het hogere doel en ''God zijn wegen zijn ondoorgrondelijk''. Wij beperkte mensjes kunnen ons niet voorstellen wat het hogere doel is, maar al het kwade dat bestaat dient uiteindelijk een perfect en goed doel. Als vrome christen zou ik vooral hierop spelen. Het hogere doel is uiteindelijk een hemelse wereld waar geen leed is, de vraag is dan waarom is God niet met die perfecte wereld begonnenDaar heb ik nooit een antwoord op gezien
Maar goed, christenen hebben überhaupt geen fundamenteel probleem met logische inconsistenties.. Bijna iedereen in deze cultuur staat logische inconsistenties toe, inclusief jijzelf.
Wat bedoel je met deze is vrij goed beschreven?quote:Op zondag 22 september 2024 16:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Deze is vrij goed beschreven. God is met een perfecte wereld begonnen, maar perfectie vereiste keuzevrijheid. Dus de mogelijkheid om God de rug toe te keren en daardoor voor het kwaad te kiezen. En helaas is dat dus gebeurd.
Maar God was zelf bereid om er de ultieme prijs voor te betalen door zelf ook slachtoffer van het kwaad te worden in de vorm van Jezus Christus. En op die manier biedt Hij een uitweg voor iedereen die het goede meer liefheeft dan het kwade.
Dus een perfecte wereld kon alleen een wereld zijn waarin het kwaad ook had kunnen bestaan. Anders is liefde geen liefde maar dwang.
Dit is toch een staaltje recht praten wat krom is. Dat kan natuurlijk ook niet anders, als christen.quote:Op zondag 22 september 2024 16:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Deze is vrij goed beschreven. God is met een perfecte wereld begonnen, maar perfectie vereiste keuzevrijheid. Dus de mogelijkheid om God de rug toe te keren en daardoor voor het kwaad te kiezen. En helaas is dat dus gebeurd.
Maar God was zelf bereid om er de ultieme prijs voor te betalen door zelf ook slachtoffer van het kwaad te worden in de vorm van Jezus Christus. En op die manier biedt Hij een uitweg voor iedereen die het goede meer liefheeft dan het kwade.
Dus een perfecte wereld kon alleen een wereld zijn waarin het kwaad ook had kunnen bestaan. Anders is liefde geen liefde maar dwang.
Dan is er toch geen sprake meer van vrije wil? Dan zit God alsnog op eigen houtje te bepalen dat mensen hem trouw moeten blijven. De boel te manipuleren.quote:Op zondag 22 september 2024 18:35 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dit is toch een staaltje recht praten wat krom is. Dat kan natuurlijk ook niet anders, als christen.
Waarom heeft God geen perfecte wereld geschapen met alleen goede zielen? Dus met zielen die niet voor het kwade willen kiezen. Dan heb je nog steeds de agency bij de mens, die is geen trekpop. Er zitten alleen geen rotte appels tussen.
Het laat zien dat God bereid was om zelf de prijs te betalen voor de onverstandige keuze voor het kwaad.quote:In plaats van in tweede instantie een hemel via het bloedoffer van Jezus Christus en meer van dat soort waanzin
Je bent nu je wereldbeeld aan het verdedigen op basis van jouw perceptie van de vrije wil.quote:Op zondag 22 september 2024 20:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dan is er toch geen sprake meer van vrije wil? Dan zit God alsnog op eigen houtje te bepalen dat mensen hem trouw moeten blijven. De boel te manipuleren.
Wat jij nu wil is vrije wil zonder dat men voor het kwaad kiest, omdat ze geprogrammeerd zijn. Dan is het geen vrije wil meer. En dus geen liefde en dus niet perfect.
Als het kwaad niet in Gods aanwezigheid kan bestaan dan is de hemel volgens jouw logica ook geen perfecte plek.quote:Op zondag 22 september 2024 20:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dan is er toch geen sprake meer van vrije wil? Dan zit God alsnog op eigen houtje te bepalen dat mensen hem trouw moeten blijven. De boel te manipuleren.
Wat jij nu wil is vrije wil zonder dat men voor het kwaad kiest, omdat ze geprogrammeerd zijn. Dan is het geen vrije wil meer. En dus geen liefde en dus niet perfect.
[..]
Het laat zien dat God bereid was om zelf de prijs te betalen voor de onverstandige keuze voor het kwaad.
Dus God gaf de vrijheid om voor het kwaad te kiezen, en in plaats van hen aan hun lot over te laten of meteen af te straffen, doet hij wat nodig is om weer aan het kwaad te ontsnappen.
Dat laat zien dat God ons een zinnig bestaan op basis van vrijheid wilde geven, en tegelijkertijd bereid is om zichzelf voor ons op te offeren als we de fout ingaan. Zo ver is God bereid te gaan om ons een zinnig bestaan te geven, in plaats van ons als een soort voorgeprogrammeerde robots die niets anders kunnen dan aanbidden en gehoorzamen te maken, of ons met Zijn goddelijke macht en kracht zo te manipuleren dat we uiteindelijk toch niet echt vrij zijn.
Dit is een expressie van perfecte liefde die werkelijke keuzevrijheid geeft, en geen genoegen neemt met onechtheid en zinloosheid.
Maar keuzevrijheid gaat ook gepaard met verantwoordelijkheid, en daarom lijden we vandaag de dag allemaal. Dus God heeft niet ineens op magische wijze de gevolgen van het kwaad weggenomen. Dat zou immers betekenen dat hij de mens moet uitroeien. En dat wil God niet, wij zijn Zijn kinderen.
Maar we moeten wel beseffen dat het kwaad zinloos is, en er een keuze tegen maken. Anders ondergaan we ook de gevolgen ervan, en dat is de dood. Aangezien God het leven is en het kwaad niet in Gods aanwezigheid kan bestaan.
Maar de mens had dan ook geen neiging tot het kwade. Er was maar 1 mogelijkheid om voor het kwaad te kiezen, en dat was via de boom van kennis van goed én kwaad. En daartoe moesten ze worden verleid.quote:Op zondag 22 september 2024 21:16 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Je bent nu je wereldbeeld aan het verdedigen op basis van jouw perceptie van de vrije wil.
In het scenario dat ik schets is er wel vrije wil. Vrije wil betekent: kunnen doen en laten wat je zelf wilt, in vrijheid.
Stel ik drink altijd appelsap omdat ik sinaasappelsap vies vindt. Dat betekent niet dat ik ''voorgeprogrammeerd'' ben of dat ik niet vrij ben om sinaasappelsap te drinken. Het betekent gewoon dat ik appelsap wil drinken.
Zelfde geldt voor een wereld met alleen goede zielen. Een goede ziel zijn betekent niet dat je geprogrammeerd bent om goed te zijn, het betekent dat je een goede natuur hebt en geen kwaad wil doen. Dat neemt niet weg dat je kwaad zou kunnen doen, en daarom ben je vrij.
Ok, hier stopt de discussie voor mij.quote:Op zondag 22 september 2024 21:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar de mens had dan ook geen neiging tot het kwade. Er was maar 1 mogelijkheid om voor het kwaad te kiezen, en dat was via de boom van kennis van goed én kwaad. En daartoe moesten ze worden verleid.
Daarvoor hadden ze alleen kennis van goed. Die boom was als een poort tot het kwaad.
Ja, zoiets wel eens gehoord (Von Neumann machines? geloof ik). Alweer een inconsistentie: het hoe en waarom en waar heden-ten-dage geen enkele interferentie van die superslimme AI robots ?quote:Op zaterdag 21 september 2024 23:04 schreef Harvest89 het volgende:
Ooit eens nagedacht dat levende wezens of alles dat "leeft" in elkaar is geknutseld door superslimme ai robots miljoenen jaren terug als onderdeel van een experiment en dat diezelfde robots alles in de gaten houden miljoenen kilometers hier vandaan?
Allebei volstrekt even ongeloofwaardig en zelfs nutteloos.quote:Op zaterdag 21 september 2024 23:29 schreef Libertarisch het volgende:
Ik vind de Bijbel zelf ook ongeloofwaardig, maar het is beter dan de AI robot theorie.
Dat is dus dwang, i.t.t. liefde? Overigens vereist perfectie en geen keuze en geen vrijheid. Perfectie is perfectie, zonder keuze en zonder vrijheid.quote:Op zondag 22 september 2024 16:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
God is met een perfecte wereld begonnen, maar perfectie vereiste keuzevrijheid. ...................n. Anders is liefde geen liefde maar dwang.
Grotere tegenstelling bestaat niet! Een perfecte wereld kent geen kwaad, zelfs het woord en de definitie niet.quote:Op zondag 22 september 2024 16:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dus een perfecte wereld kon alleen een wereld zijn waarin het kwaad ook had kunnen bestaan.
De Romeinenbrief staat er vol mee: Rom. 3:21-31. Keuze voor Christus en anders ben je i.d.d. de Sjaak.quote:Op zondag 22 september 2024 18:21 schreef Panterjong het volgende:
Dan moet je toch echt voor Jezus gekozen hebben en ben je als je het goede lief hebt gewoon de Sjaak. Waar dat bijbeltechnisch vandaan komt mag verder Joost weten, maar dat is een andere discussie.
Ben het niet vaak 100% met je eens, maar dit is exact mijn gedachte.quote:Op zondag 22 september 2024 18:35 schreef Libertarisch het volgende:
Dit is toch een staaltje recht praten wat krom is. Dat kan natuurlijk ook niet anders, als christen.
Waarom heeft God geen perfecte wereld geschapen met alleen goede zielen? Dus met zielen die niet voor het kwade willen kiezen. Dan heb je nog steeds de agency bij de mens, die is geen trekpop. Er zitten alleen geen rotte appels tussen.
In plaats van in tweede instantie een hemel via het bloedoffer van Jezus Christus en meer van dat soort waanzin
Doe je dat ook bij vissen in een aquarium?quote:Op zondag 22 september 2024 21:39 schreef blomke het volgende:
Alweer een inconsistentie: het hoe en waarom en waar heden-ten-dage geen enkele interferentie van die superslimme AI robots ?
Zelfs de grote schoonmaak moeten we hier op aarde zelf uitvoeren. Echt, al die verhalen over inmenging van een hogere macht in levens, of zelfs in wereldgebeurtenissen...het is statistisch onhoudbaar.quote:Op zondag 22 september 2024 21:50 schreef Harvest89 het volgende:
Doe je dat ook bij vissen in een aquarium?
Die moet je af en toe schoon maken want dat kunnen vissen niet zelf, maar voor de rest is er geen enkele inmenging.
Dan heb je dus blijkbaar geen argumenten meer.quote:Op zondag 22 september 2024 21:37 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ok, hier stopt de discussie voor mij.
Dit soort oud-mythologische verhalen voor waar aannemen, daar is geen gesprek over te voeren.
Kan er liefde zijn zonder keuze en vrijheid? Zou liefde dan niet afwezig zijn?quote:Op zondag 22 september 2024 21:43 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat is dus dwang, i.t.t. liefde? Overigens vereist perfectie en geen keuze en geen vrijheid. Perfectie is perfectie, zonder keuze en zonder vrijheid.
Het ging over perfectie. Liefde is een containerbegrip.quote:Op zondag 22 september 2024 21:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Kan er liefde zijn zonder keuze en vrijheid? Zou liefde dan niet afwezig zijn?
Ik ben geïnteresseerd in waarheidvinding, en ik vind het leuk om mezelf zo ver mogelijk te ontwikkelen.quote:Op zondag 22 september 2024 21:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dan heb je dus blijkbaar geen argumenten meer.
Je hoeft het niet voor waar aan te nemen om erover te praten.
Perfecte liefde vereist perfecte keuzevrijheid...quote:Op zondag 22 september 2024 21:59 schreef blomke het volgende:
[..]
Het ging over perfectie. Liefde is een containerbegrip.
Waarheid vinden impliceert dat je open moet staan voor alle mogelijkheden, ook die je nu niet gelooft of nog niet begrijptlquote:Op zondag 22 september 2024 22:04 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik ben geïnteresseerd in waarheidvinding, en ik vind het leuk om mezelf zo ver mogelijk te ontwikkelen.
Maar als we over oude mythes gaan praten alsof die realistisch zijn, dan verdoe ik mijn tijd.
En nu heb je dus de kennis van goed en kwaad. Hoe weet je trouwens wat goed is als het andere niet bestaat of gekend is?quote:Op zondag 22 september 2024 21:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar de mens had dan ook geen neiging tot het kwade. Er was maar 1 mogelijkheid om voor het kwaad te kiezen, en dat was via de boom van kennis van goed én kwaad. En daartoe moesten ze worden verleid.
Daarvoor hadden ze alleen kennis van goed. Die boom was als een poort tot het kwaad.
Dit is niet met smaak te vergelijken, want je lichaam geeft ook aan wat het nodig heeft, je kunt verslaafd zijn aan dingen, enzovoorts. Die vrije wil is niet zo vrij als je hier voorstelt.
Door rechtvaardigheid van God. Door het geloof van Jezus. Voor allen en voor degenen die geloven.quote:Op zondag 22 september 2024 21:46 schreef blomke het volgende:
[..]
De Romeinenbrief staat er vol mee: Rom. 3:21-31. Keuze voor Christus en anders ben je i.d.d. de Sjaak.
Als je geen kwaad kent, ken je alleen goed, en dan is dat normaal. Het kwaad komt niet eens bij je op. Dan is er ook geen pijn, leed en dood. Maar simpelweg vreugde, gelukzaligheid, vrede, goedheid, onschuld. We weten nu allemaal waar het kwaad allemaal toe kan leiden.quote:Op zondag 22 september 2024 22:34 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
En nu heb je dus de kennis van goed en kwaad. Hoe weet je trouwens wat goed is als het andere niet bestaat of gekend is?
Moet het niet duister zijn om licht te herkennen..
Kom op Ali, je kan beter dan dit.quote:Op maandag 23 september 2024 01:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Als je geen kwaad kent, ken je alleen goed, en dan is dat normaal. Het kwaad komt niet eens bij je op. Dan is er ook geen pijn, leed en dood. Maar simpelweg vreugde, gelukzaligheid, vrede, goedheid, onschuld. We weten nu allemaal waar het kwaad allemaal toe kan leiden.
Oneens, tijdens de covid-pandemie luisterde ik echt niet geïnteresseerd naar wat wappies mij aan waarheid wilde doen laten geloven. Mijn gezond verstand (bewustzijn) zei mij te luisteren naar gerenommeerde wetenschappers. Wappies moeten worden opgesloten en niet serieus worden genomen.quote:Op zondag 22 september 2024 22:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Waarheid vinden impliceert dat je open moet staan voor alle mogelijkheden, ook die je nu niet gelooft of nog niet begrijptl
Je hoeft het niet te weten als je van nature het goede doet. Dan is het gewoon je aard, je instinct. Je hoeft niet bewust tussen goed en kwaad te kiezen want het kwaad komt niet eens in je op. Dat is hoe de mens voor de zonde was en hoe hij na dit leven weer zal zijn als Hij door God is gered.quote:Op maandag 23 september 2024 02:59 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Kom op Ali, je kan beter dan dit.
Langs welke meetlat meet je wat goed is..... zonder de andere zijde van de medaille kun je dat gewoon niet weten en is er noch goed noch kwaad.
Dingen zoals pijn en dood zijn fundamentele en essentiële elementen van het leven en die horen bij God's perfectie.quote:Op maandag 23 september 2024 01:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Als je geen kwaad kent, ken je alleen goed, en dan is dat normaal. Het kwaad komt niet eens bij je op. Dan is er ook geen pijn, leed en dood. Maar simpelweg vreugde, gelukzaligheid, vrede, goedheid, onschuld. We weten nu allemaal waar het kwaad allemaal toe kan leiden.
De wereld die God oorspronkelijk had gemaakt, daar kwamen al die dingen niet in voor. Geen dood, geen ziekte, geen leed, geen angst, geen agressie. Dit geldt ook voor de dieren en zelfs de planten:quote:Op maandag 23 september 2024 08:18 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dingen zoals pijn en dood zijn fundamentele en essentiële elementen van het leven en die horen bij God's perfectie.
Pijn is een foutsignaal vanuit het lichaam, dat is belangrijk om je erop te attenderen dat je iets moet verhelpen of voorzichtig moet zijn.
Dood is een belangrijk verversingsmechanisme en is essentieel voor evolutie.
Ook kwade emoties zoals woede, haat en agressie kunnen belangrijk zijn voor zelfverdediging.
En zo zie je maar dat je als een breder perspectief neemt (en wat goed is en wat niet is sowieso al subjectief) dat het niet zo zwart wit is.
De oplossing voor een betere wereld en een gelukzalig bestaan zit in je eigen bewustzijn en verlichting, niet in het geloof en verlossing door Jezus Christus.
Ik raak steeds meer versteld van de wijze woorden die jij de laatste tijd uitspreekt. Waar komt dat in hemelsnaam vandaan? Heb ik zo'n goede invloed op jou?quote:Op maandag 23 september 2024 08:18 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dingen zoals pijn en dood zijn fundamentele en essentiële elementen van het leven en die horen bij God's perfectie.
Pijn is een foutsignaal vanuit het lichaam, dat is belangrijk om je erop te attenderen dat je iets moet verhelpen of voorzichtig moet zijn.
Dood is een belangrijk verversingsmechanisme en is essentieel voor evolutie.
Ook kwade emoties zoals woede, haat en agressie kunnen belangrijk zijn voor zelfverdediging.
En zo zie je maar dat je als een breder perspectief neemt (en wat goed is en wat niet is sowieso al subjectief) dat het niet zo zwart wit is.
De oplossing voor een betere wereld en een gelukzalig bestaan zit in je eigen bewustzijn en verlichting, niet in het geloof en verlossing door Jezus Christus.
Nee, dat moest er nog bijkomen; geloof en gelovigen hebben al genoeg oorlogen, rottigheid en lijden veroorzaakt.quote:Op maandag 23 september 2024 08:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
En omdat de mensen die gered zijn een bewuste keuze hebben gemaakt om het kwaad af te zweren en zich weer aan God te onderwerpen, zal het kwaad via hen ook niet meer terugkomen.
Ik heb nog nooit zo veel ongesubstantieerde waarheidsclaims in één post gezien.quote:Op maandag 23 september 2024 08:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De wereld die God oorspronkelijk had gemaakt, daar kwamen al die dingen niet in voor. Geen dood, geen ziekte, geen leed, geen angst, geen agressie. Dit geldt ook voor de dieren en zelfs de planten:
is de aardbodem omwille van u vervloekt;
met zwoegen zult u daarvan eten,
al de dagen van uw leven;
18dorens en distels zal hij voor u laten opkomen
en u zult het gewas van het veld eten.
Dus oorspronkelijk was eten wijdverspreid aanwezig. We hoefden niet te werken. Konden simpelweg het fruit en dergelijke van de vruchten plukken.
Planten veranderden en begonnen doorns en distels voort te brengen. Is doorn is simpelweg een opgerold blad. Dit kun je extrapoleren naar gif, stekels, en alles in de natuur wat 'kwaad' doet.
Een roos is een mooi voorbeeld hiervan. Plan en bloem had oorspronkelijk geen doorns, nergens voor nodig. Die kwamen pas later toen de dood en competitie een rol begonnen te spelen. De roos is als een herinnering van de schoonheid en goedheid die God gemaakt heeft, maar die aangetast is door het kwaad.
Dieren aten oorspronkelijk alleen vegetarisch, net als mensen:
29En God zei: Zie Ik geef u al het zaaddragende gewas dat op heel de aarde is, en alle bomen waaraan zaaddragende boomvruchten zijn; dat zal u tot voedsel dienen.
30 Maar aan al de dieren van de aarde, aan alle vogels in de lucht en aan al wat over de aarde kruipt, waarin leven is, heb Ik al het groene gewas tot voedsel gegeven. En het was zo.
31En God zag al wat Hij gemaakt had, en zie, het was zeer goed. Toen was het avond geweest en het was morgen geweest: de zesde dag.
Deze conditie wordt in de toekomst weer hersteld:
Jesaja 65:17Want zie, Ik schep een nieuwe hemel
en een nieuwe aarde.
Aan de vorige dingen zal niet meer gedacht worden,
ze zullen niet meer opkomen in het hart.
25 Een wolf en een lammetje zullen gezamenlijk weiden,
een leeuw zal stro eten als een rund,
een slang – zijn voedsel zal stof zijn.
Zij zullen geen kwaad doen en geen verderf aanrichten
op heel Mijn heilige berg, zegt de HEERE.
Jesaja 11
4Hij zal de armen recht doen in gerechtigheid
en de zachtmoedigen van het land zal Hij met rechtvaardigheid vonnissen.
Maar Hij zal de aarde slaan met de roede van Zijn mond
en met de adem van Zijn lippen zal Hij de goddeloze doden.
5Want gerechtigheid zal de gordel om Zijn heupen zijn,
en de waarheid de gordel om Zijn middel.
6 Een wolf zal bij een lam verblijven,
een luipaard bij een geitenbok neerliggen,
een kalf, een jonge leeuw en gemest vee zullen bij elkaar zijn,
een kleine jongen zal ze drijven.
7Koe en berin zullen samen weiden,
hun jongen zullen bij elkaar neerliggen.
Een leeuw zal stro eten als het rund.
8Een zuigeling zal zich vermaken bij het hol van een adder,
en in het nest van een gifslang
zal een peuter zijn hand steken.
9Men zal nergens kwaad doen of verderf aanrichten
op heel Mijn heilige berg,
want de aarde zal vol zijn van de kennis van de HEERE,
zoals het water de bodem van de zee bedekt.
Dus de situatie waar wij in zitten, van dood en verderf, leed, pijn, ziekte, competitie, angst, boosaardigheid, die overal in aanwezig, in de mens, de natuur, de dieren, tot op het genetische niveau aan toe omdat er een vloek over deze wereld rust, is een uitzonderlijke, tijdelijke situatie. Het is niet hoe God de wereld oorspronkelijk geschapen heeft. We hoeven dus ook niet met allerlei constructies op de proppen te komen waarom het kwaad aanwezig is in een wereld die door een goede God is geschapen: het kwaad is geïntroduceerd door de zonde, omdat de mens heerschappij over deze aarde had, er verantwoordelijkheid voor had gekregen, en met de zonde een vloek over zichzelf en de aarde waar hij verantwoordelijk voor was uitriep.
Jezus maakt die vloek ongedaan door middel van de kruisdood. Zoals door één mens de zonde in de wereld is gekomen, wordt deze door één mens ook weer weggenomen. Dat moest alleen zelf wel iemand zonder zonde zijn, en daarom kon alleen God zelf dit doen door in een mensenlichaam te incarneren en niet te zondigen.
Wanneer Christus terugkomt, zal het kwaad worden veroordeeld en begint de creatie van een nieuwe wereld, waarin alles weer is zoals God het altijd al had gewild.
En omdat de mensen die gered zijn een bewuste keuze hebben gemaakt om het kwaad af te zweren en zich weer aan God te onderwerpen, zal het kwaad via hen ook niet meer terugkomen.
Daarnaast zullen zij kunnen getuigen dat God geen boze tiran is die mensen wil onderdrukken, maar een liefdevolle God die het beste met Zijn schepsels voorheeft, en hen van een anders onvermijdelijke dood heeft gereld, op basis van Zijn genade en goedheid. Uit liefde.
Daarom zal rebellie in de toekomst niet meer voorkomen.
Dit leven is een leerproces om te er ons ervan bewust te worden dat een leven vol leed door de kennis en aanwezigheid van het kwaad geen kwestie is van een 'goddelijke ervaring' waarin we boven onszelf uitstijgen of iets dergelijks zoals de slang beloofde, maar dat het onvoorstelbaar leed veroorzaakt.
Ik vraag mij werkelijk af of deze falsificeerbare hypothese empirisch is getoetst? Of is het weer wensdenken dat door je ego wordt ingefluisterd?quote:Op maandag 23 september 2024 08:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dat kan ik van jouw posts ook zeggen. Het enige verschil is dat wat ik zeg te herkennen is in de realiteit. Dat is de substantie ervan. Ik kan dat van jouw eigen uitspraken niet zeggen. De ideeën die jij verspreidt zijn vaak totaal absurd en tegenstrijdig. Ze helpen ons niet om de realiteit beter te begrijpen, maar 'bewustzijn' is simpelweg het magische toverwoord waarmee alles wordt verklaard. En daarmee verklaar je dus niks.quote:Op maandag 23 september 2024 09:31 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit zo veel ongesubstantieerde waarheidsclaims in één post gezien.
Het gaat er niet om wat je graag wil dat waar is (wensdenken) maar wat echt waar is.
Het goede en het kwade zijn twee zijdes van dezelfde medaille, en beiden horen bij God's perfectie.
Wat jij zegt is niet te herkennen in de realiteit. Alleen jij hebt een christelijke bril opgezet, die je niet af durft te doen, en door die christelijke bril lijkt het allemaal te kloppen.quote:Op maandag 23 september 2024 09:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat kan ik van jouw posts ook zeggen. Het enige verschil is dat wat ik zeg te herkennen is in de realiteit. Dat is de substantie ervan. Ik kan dat van jouw eigen uitspraken niet zeggen. De ideeën die jij verspreidt zijn vaak totaal absurd en tegenstrijdig. Ze helpen ons niet om de realiteit beter te begrijpen, maar 'bewustzijn' is simpelweg het magische toverwoord waarmee alles wordt verklaard. En daarmee verklaar je dus niks.
Goed en kwaad zijn niet subjectief omdat er doorgaans meerdere mensen bij betrokken zijn en die mensen zijn allemaal naakt geboren en dus gelijk aan elkaar. Op basis daarvan kun je standaarden voor goed en kwaad bepalen. Daarom geldt in onze wetgeving het gelijkheidsprincipe bijvoorbeeld. Dat is verankerd in de natuur, in de realiteit waarin wij allemaal leven. Het is niet zo dat iedereen zijn eigen subjectieve wereld aan het dromen is.quote:Op maandag 23 september 2024 09:49 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Wat jij zegt is niet te herkennen in de realiteit. Alleen jij hebt een christelijke bril opgezet, die je niet af durft te doen, en door die christelijke bril lijkt het allemaal te kloppen.
Maar er klopt helemaal niets van jouw mythologie.
Wat ik zeg is niet tegenstrijdig. Goed en kwaad zijn subjectief, het is simpelweg jouw interpretatie en voorkeur wat er hoort te zijn en wat niet.
Het is wel subjectief. De nazi's vonden dat zij het goede deden, wij vinden dat zij het kwade deden.quote:Op maandag 23 september 2024 09:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Goed en kwaad zijn niet subjectief omdat er doorgaans meerdere mensen bij betrokken zijn en die mensen zijn allemaal naakt geboren en dus gelijk aan elkaar. Op basis daarvan kun je standaarden voor goed en kwaad bepalen. Daarom geldt in onze wetgeving het gelijkheidsprincipe bijvoorbeeld. Dat is verankerd in de natuur, in de realiteit waarin wij allemaal leven. Het is niet zo dat iedereen zijn eigen subjectieve wereld aan het dromen is.
Daarom zijn ze later ook terechtgesteld, omdat ze het fout hadden.quote:Op maandag 23 september 2024 09:54 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het is wel subjectief. De nazi's vonden dat zij het goede deden, wij vinden dat zij het kwade deden.
Het is een mening
Ze hebben wel miljoenen mensen kunnen vermoorden, dat heeft God allemaal toegestaan.quote:Op maandag 23 september 2024 09:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Daarom zijn ze later ook terechtgesteld, omdat ze het fout hadden.
Die God bestaat toch niet? Dus waarom maak jij je daar druk om.quote:Op maandag 23 september 2024 10:00 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ze hebben wel miljoenen mensen kunnen vermoorden, dat heeft God allemaal toegestaan.
Omdat ze het goed hadden?
Lijden is een signaal van God om tot Hem te komen. Dat kan alleen in je eigen bewustzijn, door meditatie.quote:Op maandag 23 september 2024 10:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Die God bestaat toch niet? Dus waarom maak jij je daar druk om.
Heb je ook nog een antwoord op de rest?
Zou je dat ook tegen die Joden in de concentratiekampen zeggen?quote:Op maandag 23 september 2024 10:02 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Lijden is een signaal van God om tot Hem te komen. Dat kan alleen in je eigen bewustzijn, door meditatie.
Lijden betekent simpelweg dat je je van God hebt afgewend. Al het lijden is een zelfgekozen mening.
Dat zou ik verklaren doormiddel van karma.quote:Op maandag 23 september 2024 10:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Zou je dat ook tegen die Joden in de concentratiekampen zeggen?
"Je hebt je gewoon van God afgewend. Het is je eigen schuld. Je moet mediteren en dan gaat het over, dan voel je geen leed meer terwijl je als een beest in een stal wordt gehouden en verhongert".
Dit is dus het soort schokkende gebrek aan empathie waar het soort ideeën die je aanhangt toe leidt. Simpelweg het leed van de ander ontkennen en mensen er zelf de schuld van geven. Dan hoef je je er ook niet druk om te maken en kun je op je wolk blijven zweven.
Karma, oftewel het is hun eigen schuldquote:Op maandag 23 september 2024 10:05 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dat zou ik verklaren doormiddel van karma.
Dan kun je nog wel compassie hebben, mensen maken verkeerde keuzes dat is normaal.
Dat klopt.quote:Op maandag 23 september 2024 10:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Karma, oftewel het is hun eigen schuld![]()
Vanuit het principe dat alles één bewustzijn is, wil je automatisch ook het beste voor anderen. Wat goed is voor anderen is immers goed voor jezelf. Het is een perfect wereldbeeld.quote:Op maandag 23 september 2024 10:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dan 'kun' je nog wel compassie hebben. Denk je dat veel mensen met zulke ideeën dat ook hebben?
Of is het simpelweg een makkelijk excuus om je maar vooral niet druk te maken om anderen. Immers, ze moeten boeten voor wat ze in het verleden verkeerd hebben gedaan en waar ze nog niet voor geboet hebben. En daar worden ze uiteindelijk alleen maar beter van. Waarom zou je daar een stokje voor steken? Uiteinelijk komen ze er wel.
Overigens doe je nu precies wat ik zei: ineens kom je met het begrip 'karma', dat een _objectieve_ standaard impliceert waaraan de daden van mensen worden getoetst. En dus stel je nu ineens dat goed en kwaad niet subjectief zijn.
Tegentrijdigheid en absurditeit. Wat op het moment ook maar goed voor je uitkomt, dat is op dat moment waar. Of de ideeën enigszins samenhangend zijn of niet, dat doet er niet toe.
En dan zeggen ze dat het Christelijk geloof niet eerlijk is omdat iedereen met de natuurlijke neiging wordt geboren om te zondigen. Dit is nog erger: al voordat je geboren wordt, staat al vast hoeveel je moet gaan lijden voor fouten uit het verleden.quote:
Nogal logisch dat een 'eigen mening' subjectief is.quote:Vanuit het principe dat alles één bewustzijn is, wil je automatisch ook het beste voor anderen. Wat goed is voor anderen is immers goed voor jezelf. Het is een perfect wereldbeeld.
En karma is het beste te verstaan als oorzaak-gevolg. In die zin is het neutraal, alleen je eigen mening omtrent karma is zelfgekozen.
Je moet sterk zijn he, alleen de zwakken lijden. En zwakte wordt door de natuur verwijderd.quote:Op maandag 23 september 2024 10:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En dan zeggen ze dat het Christelijk geloof niet eerlijk is omdat iedereen met de natuurlijke neiging wordt geboren om te zondigen. Dit is nog erger: al voordat je geboren wordt, staat al vast hoeveel je moet gaan lijden voor fouten uit het verleden.
Dit zou betekenen dat de mensen die het meeste lijden, ook het meest schuldig zijn.
De 'objectieve' / gedeelde realiteit is het bewustzijn. Alles gebeurt binnen het universele bewustzijn (God).quote:Op maandag 23 september 2024 10:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Maar ook jij snapt dat dat onzin is en dat er wel degelijk een objectieve realiteit bestaat. Ons veronderstelde begrip van die realiteit ('karma' in dit geval) gebruiken we als basis om andere zaken te evalueren. Ook jij doet dat.
Alleen de zwakken lijden? Interessante visie.quote:Op maandag 23 september 2024 13:41 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Je moet sterk zijn he, alleen de zwakken lijden. En zwakte wordt door de natuur verwijderd.
En daar hebben we het magische toverwoord weer: bewustzijn. Geen argumenten meer? Geen probleem, zeg gewoon 'alles is bewustzijn' en je hoeft verder niets meer uit te leggen, want dat begrip is zo vaag dat toch niemand weet waar je het over hebt.quote:De 'objectieve' / gedeelde realiteit is het bewustzijn. Alles gebeurt binnen het universele bewustzijn (God).
Dat zeg ik niet, maar de boosdoeners moeten wel verslagen worden. Soms kan dat (helaas) alleen door geweld.quote:Op maandag 23 september 2024 14:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Alleen de zwakken lijden? Interessante visie.
Dus de natuur verwijdert zwakte.
Daarmee rechtvaardig je dus in één klap al het geweld en alle onrecht in de wereld. Immers geldt het recht van de sterkste.
Als het recht van de sterkste overeenkomt met de natuur, zijn het geweld en de onrechtvaardige daden van degenen die anderen gebruiken, onderdrukken, mishandelen of anderszins leed aandoen dan 'goed'? Omdat ze in harmonie met de natuur gebeuren?
Zijn dan de slechtste mensen eigenlijk niet de beste mensen met een schoon karma?
Bewustzijn is geen vaag begrip. Jij weet dondersgoed wat het is.quote:Op maandag 23 september 2024 14:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
En daar hebben we het magische toverwoord weer: bewustzijn. Geen argumenten meer? Geen probleem, zeg gewoon 'alles is bewustzijn' en je hoeft verder niets meer uit te leggen, want dat begrip is zo vaag dat toch niemand weet waar je het over hebt.
Feit is dat je jezelf opnieuw tegenspreekt, want eerder zei je nog dat er geen objectieve realiteit is, alleen subjectiviteit en meningen.
Iemand die serieus naar waarheidsvinding doet, kan geen twee tegengestelde uitgangspunten tegerlijkertijd aanvaarden als zijnde waar. Dat is niet mogelijk. Als je twee tegengestelde uitgangspunten nodig hebt om de wereld te verklaren, wijst dat erop dat er iets niet klopt in je redenering, in je begrip van zaken.
Wat zou dat kunnen zijn?
Wat is 'boos' en waarom?quote:Op maandag 23 september 2024 14:10 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet, maar de boosdoeners moeten wel verslagen worden. Soms kan dat (helaas) alleen door geweld.
Je gebruikt het om vragen/valide kritiek te ontwijken.quote:Bewustzijn is geen vaag begrip. Jij weet dondersgoed wat het is.
Het is datgene waarvan jij bang bent dat het verdwijnt als je sterft.
Als "alles één bewustzijn is" waarom heeft elk mens dan zijn eigen bewustzijn. Ik denk duidelijk anders over zaken dan jij? Waarom is het niet zo dat als "alles één bewustzijn is", iedereen hetzelfde denkt, vindt, voelt en ervaart?quote:Op maandag 23 september 2024 10:11 schreef Libertarisch het volgende:
Vanuit het principe dat alles één bewustzijn is, wil je automatisch ook het beste voor anderen.
Elk mens heeft een eigen geest, geen eigen bewustzijn. Bewustzijn is een universeel, fundamenteel en tijdloos principe: het eerste persoonsperspectief, subjectiviteit.quote:Op maandag 23 september 2024 14:54 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Als "alles één bewustzijn is" waarom heeft elk mens dan zijn eigen bewustzijn. Ik denk duidelijk anders over zaken dan jij? Waarom is het niet zo dat als "alles één bewustzijn is", iedereen hetzelfde denkt, vindt, voelt en ervaart?
De logica in jouw uitspraken ontbreekt weer eens.
quote:Op maandag 23 september 2024 15:03 schreef Libertarisch het volgende:
Geen speld tussen te krijgen....
Wat je hier laat zien is wat mij betreft hoever je van de werkelijkheid weg gedreven bent.quote:Op maandag 23 september 2024 08:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je hoeft het niet te weten als je van nature het goede doet. Dan is het gewoon je aard, je instinct. Je hoeft niet bewust tussen goed en kwaad te kiezen want het kwaad komt niet eens in je op. Dat is hoe de mens voor de zonde was en hoe hij na dit leven weer zal zijn als Hij door God is gered.
Als je koeien in de wei ziet staan, denk je ook niet bij jezelf: goh, waarom bedenken ze geen complot om vrij te breken en de boerderij over te nemen.
Want dat komt niet in ze op. Koeien eten in de wei en herkauwen.
Een mens die niet aangetast is door het kwaad, bedenkt geen kwade dingen. Die doet van nature wat goed is en dat zorgt voor levensvreugde. Het kwaad speelt geen rol in zijn geest.
Dat is hoe Jezus was en hoe wij weer zullen zijn op de nieuwe aarde en in de hemel. Het kwaad wordt weggenomen.
Leuk verzinsel maar niet meer dan dat.quote:Op maandag 23 september 2024 08:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De wereld die God oorspronkelijk had gemaakt, daar kwamen al die dingen niet in voor. Geen dood, geen ziekte, geen leed, geen angst, geen agressie. Dit geldt ook voor de dieren en zelfs de planten:
Maar ik ben het hier volstrekt mee eens, woord voor woord. Het kwaad zit in de mens ingebakken, het zit in zijn genen. En hoewel we wel een geweten hebben dat ons het goede pad op wijst, is er altijd de neiging en verleiding om toch voor het kwade te kiezen. En inderdaad, het maakt niet uit of je gelovig bent of niet, want we worden allemaal met diezelfde gevallen menselijke natuur geboren. Ik heb zelf ook ervaren dat als je maar hard genoeg geduwd wordt, als iemand je probeert te breken, je menselijke natuur op een gegeven moment heel praktisch naar het leven begint te kijken en alle vormen van moraliteit simpelweg weg beginnen te vallen. Je handelt dan puur vanuit overlevingsinstinct en inderdaad zelfgericht. Ik ben ervan overtuigd dat dat de ware aard van het beestje is, de rest is inderdaad sugar coating door alles wat we hebben geleerd.quote:Op maandag 23 september 2024 22:57 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Wat je hier laat zien is wat mij betreft hoever je van de werkelijkheid weg gedreven bent.
Sorry dat ik het zo cru stel maar eens mens van jong af aan zal al zelfgericht zijn al was het maar omdat het ego een overlevingsmechanisme is.
En hoewel we nu een suikerlaagje hebben dat we beschaving noemen, onder dat laagje is het één grote chaos omdat het tussen de oren van de mens één grote chaos is, gelovig of niet.
We hoeven misschien niet te stelen en doden om te overleven, maar het zelfgerichte is mensen niet vreemd alsook niet het begeren, het vergaren, het najagen, over lijken gaan voor eigen gewin.
Ja, zelfs als men diep gelovig is en zich tot Jezus bekeerd heeft.
Die nieuwe aarde en hemel of mens onaangetast door het kwaad is niets meer dan een utopie, een onbereikbaar ideaal.
God is zo goed, hij vernietigd ons.quote:Op maandag 23 september 2024 23:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar ik ben het hier volstrekt mee eens, woord voor woord. Het kwaad zit in de mens ingebakken, het zit in zijn genen. En hoewel we wel een geweten hebben dat ons het goede pad op wijst, is er altijd de neiging en verleiding om toch voor het kwade te kiezen. En inderdaad, het maakt niet uit of je gelovig bent of niet, want we worden allemaal met diezelfde gevallen menselijke natuur geboren. Ik heb zelf ook ervaren dat als je maar hard genoeg geduwd wordt, als iemand je probeert te breken, je menselijke natuur op een gegeven moment heel praktisch naar het leven begint te kijken en alle vormen van moraliteit simpelweg weg beginnen te vallen. Je handelt dan puur vanuit overlevingsinstinct en inderdaad zelfgericht. Ik ben ervan overtuigd dat dat de ware aard van het beestje is, de rest is inderdaad sugar coating door alles wat we hebben geleerd.
Maar dit is ook precies wat de bijbel over de mensheid zegt:
Romeinen 3:9Wat dan wel? Zijn wij voortreffelijker? Beslist niet! Wij hebben immers zojuist én Joden én Grieken beschuldigd dat zij allen onder de zonde zijn,
10zoals geschreven staat: Er is niemand rechtvaardig, ook niet één,
11er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt.
12Allen zijn zij afgedwaald, samen zijn zij nutteloos geworden. Er is niemand die goeddoet, er is er zelfs niet één.
13 Hun keel is een open graf, met hun tong plegen zij bedrog, addergif is onder hun lippen.
14 Hun mond is vol vervloeking en bitterheid,
15 hun voeten zijn snel om bloed te vergieten.
16Vernieling en ellende is op hun wegen,
17en de weg van de vrede hebben zij niet gekend.
18 De vreze Gods staat hun niet voor ogen.
Dit is de menselijke natuur en met die natuur kunnen wij niet in Gods aanwezigheid leven. God is zo goed en heilig, dat wij simpelweg vernietigd zouden worden als Hij aan ons zou verschijnen.
Maar deze gevallen conditie, dat is nu precies waar Jezus ons van komt bevrijden. Als we in Hem geloven en ons leven aan Hem geven, sterven wij met Hem spiritueel aan het kruis en staan we ook weer uit de dood met Hem op, met dezelfde geest als Hij had. En die begint ons dan te veranderen.
Bij de wederopstanding wordt dit gevallen sterfelijke lichaam definitief vervangen door een puur, onsterfelijk lichaam, dat niet meer door het kwaad wordt aangetast. Dat is de hoop voor de Christen: bevrijding van dit gevallen menselijke lichaam, een wederopstanding met een nieuw lichaam dat in Gods aanwezigheid kan leven:
1 Korinthe 15:50Maar dit zeg ik, broeders, dat vlees en bloed het Koninkrijk van God niet kunnen beërven, en de vergankelijkheid beërft de onvergankelijkheid niet.
51Zie, ik vertel u een geheimenis: Wij zullen wel niet allen ontslapen, maar wij zullen allen veranderd worden,
52in een ondeelbaar ogenblik, in een oogwenk, bij de laatste bazuin. Immers, de bazuin zal klinken en de doden zullen als onvergankelijke mensen opgewekt worden, en ook wij zullen veranderd worden.
53Want dit vergankelijke moet zich met onvergankelijkheid bekleden en dit sterfelijke moet zich met onsterfelijkheid bekleden.
De bijbel noemt dit sterfelijke gevallen menselijke lichaam het 'vlees', en het 'vlees' verzet zich constant tegen God.
Wat jij beschrijft, dat zijn de werken van het vlees. Maar door het geloof kunnen we dat vlees overwinnen:
Galaten 5:19 Het is bekend wat de werken van het vlees zijn, namelijk overspel, hoererij, onreinheid, losbandigheid,
20afgoderij, toverij, vijandschappen, ruzie, afgunst, woede-uitbarstingen, egoïsme, onenigheid, afwijkingen in de leer,
21jaloersheid, moord, dronkenschap, zwelgpartijen, en dergelijke; waarvan ik u voorzeg, zoals ik ook al eerder gezegd heb, dat wie zulke dingen doen, het Koninkrijk van God niet zullen beërven.
22 De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.
23 Daartegen richt de wet zich niet.
24 Maar wie van Christus zijn, hebben het vlees met zijn hartstochten en begeerten gekruisigd.
Dus het Christelijke geloof belooft bevrijding van de slavernij aan je eigen kwaadaardige menselijke natuur waar je mee geboren wordt. En dankzij die bevrijding ook het eeuwige leven. Dit alles is mogelijk gemaakt door Jezus Christus, die de prijs voor onze zonden betaald heeft, waardoor Hij ons met God kan verzoenen en God ons weer kan zegenen met Zijn Heilige geest, waarin geen kwaad is.
Ik maak me dus geen waanvoorstellingen over de aard van de mens, in tegendeel. Ik ben mij er terdege van bewust hoe ver de mens verwijderd is van het ideaal dat God ons voorstelt, en daarom kan alleen Hij ons van onszelf redden, als we op Jezus Christus vertrouwen voor onze verlossing.
Deze pik ik er even uit.quote:Op maandag 23 september 2024 23:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dit is de menselijke natuur en met die natuur kunnen wij niet in Gods aanwezigheid leven. God is zo goed en heilig, dat wij simpelweg vernietigd zouden worden als Hij aan ons zou verschijnen.
Gen. 32:24-28 worstelt Jacob met God. In vers 30 zegt Jacob: "Ik heb God gezien van aangezicht tot aangezicht en mijn leven is gered".quote:Op maandag 23 september 2024 23:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dit heb je ten dele begrepen.quote:Op dinsdag 24 september 2024 02:46 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Deze pik ik er even uit.
Enkele pagina's terug deelde ik een zeer beknopte verzie van Odins offer, hoe met elke slag van de speer een stukje strijd wordt geleverd tot de persoon overwonnen is.
Het grote verschil is vanzelfsprekend dat die symbolische strijd zich innerlijk voltrekt en men dus niet buiten zichzelf zoekt.
We zouden het zelfs zo kunnen omschrijven als dat wanneer liefde aanwezig is zijn wij als persoon afwezig.
Dan doen we niet 'het goede' maar 'het juiste' en wat dat juiste is weten we in het moment wanneer een situatie zich aandient.
Het probleem dat ik met de christelijke als ook islamitische doctrine heb is dat mensen het dus wel buiten zichzelf moeten zoeken en ook gemaand worden te volgen wat de zogenoemde leer voorschrijft.
Juist omdat men dient te volgen word de persoon gevoed als het ware terwijl deze nu juist spreekwoordelijk zou moeten sterven.
Om 'persoon' nog even te verduidelijken, het zelfgerichte, die begeert, die najaagt die over lijken gaat voor eigen gewin.
Dit waren duidelijk allemaal uitzonderlijke gelegenheden waarbij God zich bewust aan die mensen openbaarde en spaarde om Zijn plannen te laten voltrekken. Daarom zegt Jacob ook 'mijn leven is gered'. Mozes kan Zijn gezicht niet zien. Jezus verschijnt inderdaad als boodschapper en verhult daarin Zijn goddelijkheid. De Israëlieten volgden ook een kolom van vuur en win, waarin God zich 'schuilhield'. De mens wordt steeds afgeschermd van de volle glorie van God omdat hij anders zou sterven. Jezus Christus maakt God voor ons toegankelijk, door zich in een lichaam aan ons te openbaren. Dit lichaam wordt ook vergeleken met het doek in de tempel dat het allerheiligste, waarin de glorie van God eenmaal per jaar verscheen, van het heiligste scheidde, en waarin niemand anders dan de hogepriester toe kon treden (die symboool stond voor Jezus).quote:Op dinsdag 24 september 2024 08:14 schreef blomke het volgende:
[..]
Gen. 32:24-28 worstelt Jacob met God. In vers 30 zegt Jacob: "Ik heb God gezien van aangezicht tot aangezicht en mijn leven is gered".
Gen 18:1 verschijnt de Heere aan Abraham bij de Eikenbossen van Mamre in de zichtbare gestalten van drie mannen. (Saillant detail: Abraham stuurt zijn vrouw Sarah de keuken in om pannenkoeken te maken voor die mannen. Komt god op bezoek en ga je pannenkoeken bakken voor hem)
Ex. 3:2 Mozes meldt, dat aan hem in Midian bij de berg Gods Horeb in een vuurvlam van een brandend doornbos de engel des Heeren is verschenen. Die Engel des Heeren is altijd gezien als een verschijning van God in de Oudtestamentische gestalte van Jezus Christus.Dus ook hier weer: God is zichtbaar voor Mozes.
Ex.33:20 krijgt Mozes op zijn verzoek om de heerlijkheid des Heeren te mogen zien, ten antwoord dat niemand God kan zien en leven, maar mag hij toch ook een glimp van die heerlijkheid van God zien. Want als de Heere aan hem voorbijgaat, ziet Mozes Hem van de achterzijde. : God zichtbaar voor Mozes, zij het in het voorbijgaan.
De hele schrift staat vol met uitzonderingen, tegenstellingen en verzinsels. Jezus is gestorven en daarmee finito.quote:Op dinsdag 24 september 2024 09:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Deze gevallen zijn dus speciale uitzonderingen.
Zo zie ik dat niet. Jezus is herrezen en leeft.quote:Op dinsdag 24 september 2024 09:16 schreef blomke het volgende:
[..]
De hele schrift staat vol met uitzonderingen, tegenstellingen en verzinsels. Jezus is gestorven en daarmee finito.
Ooit een bron van gevonden, ervaring te melden of PV van opgemaakt?quote:Op dinsdag 24 september 2024 09:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Zo zie ik dat niet. Jezus is herrezen en leeft.
Ik zou het niet zeggen als ik Hem niet zou kennen.quote:Op dinsdag 24 september 2024 10:32 schreef blomke het volgende:
[..]
Ooit een bron van gevonden, ervaring te melden of PV van opgemaakt?
Je kent hem niet.quote:Op dinsdag 24 september 2024 10:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik zou het niet zeggen als ik Hem niet zou kennen.
perfectie vereist keuze vrijheid?quote:Op zondag 22 september 2024 16:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
God is met een perfecte wereld begonnen, maar perfectie vereiste keuzevrijheid.
Omdat er geen sprake kan zijn van authenticiteit als er geen vrije wil is.quote:Op zaterdag 28 september 2024 11:43 schreef hoatzin het volgende:
[..]
perfectie vereist keuze vrijheid?
Als iets perfect is waarom moet er dan keuzevrijheid zijn, met als gevolg dat het minder perfect (= imperfect) zou kunnen worden?
Er is geen vrije wil want jouw God heeft de predestinatie ingesteld.quote:Op zaterdag 28 september 2024 16:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Omdat er geen sprake kan zijn van authenticiteit als er geen vrije wil is.
Kil en wreed?quote:Op zaterdag 28 september 2024 19:25 schreef Bassie48 het volgende:
We leven in een kil en wreed universum waar we plotseling in terecht zijn gekomen, vervolgens klooien we een korte periode wat aan en vragen ons af "waarvoor?" En dan zijn we dood en verdwijnt onze nalatenschap langzaam maar zeker in de mist van de kosmische oneindigheid van tijd en ruimte. Net alsof we er nooit waren. En dat, is das pudels kern.
Ja. Vanuit een filosofisch en existentieel standpunt is het universum kil en wreed omdat het niet bezield is door de menselijke waarden van goed en kwaad. Het is het "Niets" dus is het angstaanjagend.quote:Op zaterdag 28 september 2024 20:14 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Kil en wreed?
[ afbeelding ]
Dit is in ieder geval jouw subjectieve ervaring en zelfgekozen mening.quote:Op zondag 29 september 2024 07:11 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Ja. Vanuit een filosofisch en existentieel standpunt is het universum kil en wreed omdat het niet bezield is door de menselijke waarden van goed en kwaad. Het is het "Niets" dus is het angstaanjagend.
Maar dat betekent ook dat wij, als denkende en voelende wezens, betekenis kunnen creëren in een schijnbaar betekenisloos (= kil en wreed) geheel. Vandaar de hang naar de bambi's van deze wereld.
Er is geen God, er is "Niets".quote:Op zondag 29 september 2024 10:59 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dit is in ieder geval jouw subjectieve ervaring en zelfgekozen mening.
Mijn mening is dat de wereld goed is. Kijk in wat voor wereld je leeft, miljoenen mensen doen hun best en werken dagelijks om diensten te leveren. Alles is er op gebouwd en ontworpen om je te helpen. Alles is er voor gemaakt om een goed leven mogelijk te maken. De wereld is, in mijn ogen, vriendelijk.
Qua universum zitten we in exact de juiste zone (de 'vriendelijke' zone) dat leven mogelijk maakt. Zo zit de aarde niet te dicht bij de zon, en niet te ver weg.
Volgens mij is God perfect en alles dat Hij heeft gemaakt is perfect
En ik kan niet bewijzen dat God bestaat.quote:Op zondag 29 september 2024 11:05 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Er is geen God, er is "Niets".
Maar bewijzen kan ik het niet, da's helemaal waar.
Ik volg de logica van de wetenschap en mijn gezond verstand. Andere logica ken ik niet.quote:Op zondag 29 september 2024 11:09 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
En ik kan niet bewijzen dat God bestaat.
Maar qua logica ben jij in het nadeel
Dat is prima, maar binnen die logica is het ook niet logisch dat er een universum uit het niets ontstaat. En het is niet logisch dat subjectiviteit ontstaat.quote:Op zondag 29 september 2024 11:16 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Ik volg de logica van de wetenschap en mijn gezond verstand. Andere logica ken ik niet.
Met "Niets" bedoel ik "geen God." Het universum is uit het "Iets" ontstaan, een natuurkundig verschijnsel zoals bijvoorbeeld "The Big Bang". Ik was wat onzuiver met de uitspraak "er is Niets". Er is altijd materie en energie.quote:Op zondag 29 september 2024 11:18 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dat is prima, maar binnen die logica is het ook niet logisch dat er een universum uit het niets ontstaat. En het is niet logisch dat subjectiviteit ontstaat.
Je blijft met enorme logische contradicties zitten en dan roepen dat jij degene bent die logisch aan het nadenken is
Nee, de realiteit waar wij over praten is de ruimte-tijd. Het is gebonden aan oorzaak en gevolg.quote:Op zondag 29 september 2024 11:24 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Met "Niets" bedoel ik "geen God." Het universum is uit het "Iets" ontstaan, een natuurkundig verschijnsel zoals bijvoorbeeld "The Big Bang". Ik was wat onzuiver met de uitspraak "er is Niets". Er is altijd materie en energie.
Maar jouw logica roept teveel vragen op. Meer vragen dan het gezond verstand aan kan.quote:Op zondag 29 september 2024 11:35 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, de realiteit waar wij over praten is de ruimte-tijd. Het is gebonden aan oorzaak en gevolg.
Binnen die logica is het ontstaan van het universum een gigantische logische contradictie. En jij accepteert die logische overtreding in jouw wereldbeeld, en daarom klopt jouw wereldbeeld niet.
Je mag geen logische contradicties toestaan in je wereldbeeld (als je wilt dat het klopt).
Nee hoor, als je geen ongefundeerde aannames doet over de realiteit en geen denkfouten maakt kom je bij 'mijn' wereldbeeldquote:Op zondag 29 september 2024 11:43 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Maar jouw logica roept teveel vragen op. Meer vragen dan het gezond verstand aan kan.
Jou logica is subjectief en passend geknutseld in jouw waarheid, daar kunnen anderen natuurlijk niks mee.quote:Op zondag 29 september 2024 11:09 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
En ik kan niet bewijzen dat God bestaat.
Maar qua logica ben jij in het nadeel
Nee, het is keiharde en universeel geldige logica.quote:Op zondag 29 september 2024 13:40 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Jou logica is subjectief en passend geknutseld in jouw waarheid, daar kunnen anderen natuurlijk niks mee.
Volgens mij zie ik het heel goed, het ligt immers ook weer in deze post van je.quote:Op dinsdag 24 september 2024 09:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dit heb je ten dele begrepen.
Bij gebrek aan wereldbeeld is dat nogal moeilijk.quote:Op zondag 29 september 2024 13:43 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, het is keiharde en universeel geldige logica.
Idealistisch monisme (alles is één bewustzijn) is het meest logische wereldbeeld, alle anderen zijn qua logica inferieur.
Jij neemt sowieso genoegen met logische overtredingen in jouw wereldbeeld, ik neem daar geen genoegen mee.
Dat geloof ik niet, je gaat sowieso uit van een bepaalde realiteit.quote:Op zondag 29 september 2024 14:18 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Bij gebrek aan wereldbeeld is dat nogal moeilijk.
In mijn geval is het dat wat is, nu.quote:Op zondag 29 september 2024 14:24 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dat geloof ik niet, je gaat sowieso uit van een bepaalde realiteit.
In jouw geval is dat hoogstwaarschijnlijk het wetenschappelijk materialisme.
Jij bent een verlicht meester, guruji? Swamiji?quote:Op zondag 29 september 2024 14:27 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
In mijn geval is het dat wat is, nu.
Ik ben slechts wat jij en anderen in mij zien.quote:Op zondag 29 september 2024 14:29 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Jij bent een verlicht meester, guruji? Swamiji?
Jij bent vrij van de karma van talloze reïncarnaties? Vrij van ontzaglijk veel karma?
Ik geloof je niet
Dat heb je goed begrepen, heel goedquote:Op zondag 29 september 2024 14:35 schreef bedachtzaam het volgende:
Niet bewegen en slecht voedsel zorgt namelijk voor een traag en vet lichaam en slechte conditie, dus bewegen en goed eten betekent dat de karma is dat het lichaam slank blijft en de beentjes sterk.
En is authenticiteit altijd perfect?quote:Op zaterdag 28 september 2024 16:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Omdat er geen sprake kan zijn van authenticiteit als er geen vrije wil is.
Jij kent duidelijk het verhaal van Bambi van Felix Salten niet.quote:Op zaterdag 28 september 2024 20:14 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Kil en wreed?
[ afbeelding ]
Nooit wat van gemerkt. Verandering komt van buitenaf: door jezelf bloot te stellen aan ervaringen. Daardoor is er zoveel vooruitgang geboekt sinds de Verlichting: men ging buiten de gebaande paden in doen en denken.quote:Op maandag 23 september 2024 23:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Maar deze gevallen conditie, dat is nu precies waar Jezus ons van komt bevrijden. Als we in Hem geloven en ons leven aan Hem geven, sterven wij met Hem spiritueel aan het kruis en staan we ook weer uit de dood met Hem op, met dezelfde geest als Hij had. En die begint ons dan te veranderen.
Enig idee wanneer dat plaats gaat vinden?quote:Op maandag 23 september 2024 23:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Bij de wederopstanding wordt dit gevallen sterfelijke lichaam definitief vervangen door een puur, onsterfelijk lichaam, dat niet meer door het kwaad wordt aangetast. Dat is de hoop voor de Christen: bevrijding van dit gevallen menselijke lichaam, een wederopstanding met een nieuw lichaam dat in Gods aanwezigheid kan leven:
Wat zouden de kinderen/slachtoffers van seksueel kindermisbruik in kerken daarvan vinden?quote:Op maandag 23 september 2024 23:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De bijbel noemt dit sterfelijke gevallen menselijke lichaam het 'vlees', en het 'vlees' verzet zich constant tegen God.
Wat jij beschrijft, dat zijn de werken van het vlees. Maar door het geloof kunnen we dat vlees overwinnen:
Hoe dan, wat dan en wanneer dan?quote:Op maandag 23 september 2024 23:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik maak me dus geen waanvoorstellingen over de aard van de mens, in tegendeel. Ik ben mij er terdege van bewust hoe ver de mens verwijderd is van het ideaal dat God ons voorstelt, en daarom kan alleen Hij ons van onszelf redden, als we op Jezus Christus vertrouwen voor onze verlossing.
Nooit wat van gemerkt.quote:Op dinsdag 24 september 2024 09:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
In de Christelijke leer is het niet slechts een kwestie van dingen opvolgen die buiten je bestaan.
Ik zei nu juist dat je Gods geest ontvangt.
Je krijgt dus letterlijk God die in jou woont. In gedachten, in je verstand, in je gevoel. En die begint te veranderen.
Openbaringen 3:20Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop. Als iemand Mijn stem hoort en de deur opent, zal Ik bij hem binnenkomen en de maaltijd met hem gebruiken, en hij met Mij.
Jezus Christus woont spiritueel in jou via de Heilige Geest. En die Heilige Geest versterk je door je relatie met God te versterken, via lezing, gebed, aanbidding, en doen wat God je zegt te doen.
Het is dus een spirituele transformatie.
Fraai, deze doctrine wordt al bijna 2000 jaar verkondigd, de apostelen geloofden er al in en dachten het nog tijdens hun leven te zullen meemaken. "Wanneer en hoe dan", zou mijn vraag zijn??quote:Op dinsdag 24 september 2024 09:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Maar uiteindelijk zal die strijd voorbij zijn wanneer we van dit lichaam verlost worden en een nieuw ongevallen lichaam krijgen.
Vandaag al het nieuws over Libanon gelezen?quote:Op zondag 29 september 2024 10:59 schreef Libertarisch het volgende:
Kijk in wat voor wereld je leeft, miljoenen mensen doen hun best en werken dagelijks om diensten te leveren. Alles is er op gebouwd en ontworpen om je te helpen. Alles is er voor gemaakt om een goed leven mogelijk te maken. De wereld is, in mijn ogen, vriendelijk.
Nou, dat is aan de kerken en hun kindermisbruik wel te zien ja!quote:Op zondag 29 september 2024 10:59 schreef Libertarisch het volgende:
Volgens mij is God perfect en alles dat Hij heeft gemaakt is perfect
Authenticeit is echtheid. Ik denk niet dat je dat als perfect of niet-perfect kan beschrijven.quote:Op zondag 29 september 2024 18:45 schreef hoatzin het volgende:
[..]
En is authenticiteit altijd perfect?
Definieer (het verschil tussen) "niets" en "universum". Stel dat er een verschil tussen is, is dan een Opperwezen noodzakelijk om het verschil te maken? En waaruit is het Opperwezen dan ontstaan?quote:Op zondag 29 september 2024 11:18 schreef Libertarisch het volgende:
Dat is prima, maar binnen die logica is het ook niet logisch dat er een universum uit het niets ontstaat. En het is niet logisch dat subjectiviteit ontstaat.
Dus zouden we allen 1 en hetzelfde bewustzijn hebben en houden??quote:Op zondag 29 september 2024 13:43 schreef Libertarisch het volgende:
Idealistisch monisme (alles is één bewustzijn) is het meest logische wereldbeeld, alle anderen zijn qua logica inferieur.
Als de tijd rijp is.quote:Op zondag 29 september 2024 19:06 schreef blomke het volgende:
[..]
Nooit wat van gemerkt.
[..]
Fraai, deze doctrine wordt al bijna 2000 jaar verkondigd, de apostelen geloofden er al in en dachten het nog tijdens hun leven te zullen meemaken. "Wanneer en hoe dan", zou mijn vraag zijn??
quote:
"Niets" betekent gewoon dat er geen enkele vorm van materie of energie is. Het universum bestaat uit energie en materie.quote:Op zondag 29 september 2024 19:11 schreef blomke het volgende:
[..]
Definieer (het verschil tussen) "niets" en "universum". Stel dat er een verschil tussen is, is dan een Opperwezen noodzakelijk om het verschil te maken? En waaruit is het Opperwezen dan ontstaan?
Een oplossing vanuit een creator is een intrinsieke tegenstelling: wie heeft dan eerder de creator gecreëerd?
Dat klopt, het enige dat verschilt en dat veranderd is de inhoud van het bewustzijn.quote:Op zondag 29 september 2024 19:12 schreef blomke het volgende:
[..]
Dus zouden we allen 1 en hetzelfde bewustzijn hebben en houden??
Waarom alles zo zwart/ wit zien? Het is of dit of dat... Het komt over alsof je vast zit in een tunnelvisie.quote:Op zondag 29 september 2024 20:47 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dat klopt, het enige dat verschilt en dat veranderd is de inhoud van het bewustzijn.
Het bewustzijn an sich, het eerste persoonsperspectief, is universeel en veranderd niet afhankelijk van de ervaringen die het heeft.
Dat model is logischer dan allerlei verschillende bewustzijnen, en het is ook de enige manier om een spiritueel wereldbeeld te harmoniseren met objectiviteit.
Het is "universeel bewustzijn" of "alles komt uit het brein", een van deze twee wereldbeelden moet kloppen. En dan is universeel bewustzijn logischer, want ik geloof niet dat alles uit mijn brein komt. Het brein is immers zelf een object in het bewustzijn, derhalve gemaakt van kwaliteiten. Dan is het onlogisch dat het bewustzijn daaruit ontstaat.
Ik zit niet vast, dit gaat gewoon over de realiteit. Dat moet qua logica helemaal strak zitten. Daar is juist niks zweverigs aan.quote:Op zondag 29 september 2024 21:07 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Waarom alles zo zwart/ wit zien? Het is of dit of dat... Het komt over alsof je vast zit in een tunnelvisie.
Dat overkoepelende bewustzijngebeuren vind ik zelf vooral zweverig gezever. Het heeft toch ook geen enkele meerwaarde om daarin te geloven.
De natuur staat er sowieso boven. Alles is natuur. Bewustzijn kun je beter vervangen door natuur. Dan klopt het altijd wat je zegt.
Als hij zegt dat mijn logische redeneringen m.b.t. de realiteit "zweverig gezever" zijn, dan moet ik dus opnieuw aantonen dat het klopt.quote:
Echte logica is:quote:Op zondag 29 september 2024 21:34 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Als hij zegt dat mijn logische redeneringen m.b.t. de realiteit "zweverig gezever" zijn, dan moet ik dus opnieuw aantonen dat het klopt.
Zoals als jij zegt dat mijn wiskundige vergelijking niet klopt, dat ik hem dan opnieuw maak. Het is precies hetzelfde, het gaat over de realiteit.
Maar in deze cultuur denken jullie dat plotseling niks meer telt als er subjectiviteit bij betrokken is. Dan is alles een mening. Maar dat is niet zo, want subjectiviteit is een fundamenteel aspect van de realiteit.
Maar het is wel van deze wereld. Het gras is groen, de lucht is blauw, eierscheten, je kunt mijn gedachtes niet lezen.quote:Op zondag 29 september 2024 21:46 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Echte logica is:
Logica is waarheid, is dus "Alles"
Logica die niet van deze wereld is, is niet logisch.
Een mening gebaseerd op logica die niet van deze wereld is dus "Niets"
Jouw mening over bewustzijn is dus "Niets"
Logica? Er is geen touw aan vast te knopen.quote:Op zondag 29 september 2024 21:14 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik zit niet vast, dit gaat gewoon over de realiteit. Dat moet qua logica helemaal strak zitten. Daar is juist niks zweverigs aan.
Of alles komt uit het brein of het bewustzijn is universeel, 1 van deze twee moet waar zijn. Door het overweldigende succes van de wetenschap weten we zeker dat objectiviteit een fundamenteel aspect is van de realiteit, dat moet correct geharmoniseerd worden met subjectiviteit.
Maar de subjectiviteit is fundamenteler. Je kunt het ook intellectueel niet kennen, je kunt het alleen ervaren. Daarom kennen de Indiase yogi's de realiteit veel beter dan westerse wetenschappers. En daarom ben jij het product van karma en reïncarnatie.
Simpeler dan dit kan ik het niet maken.quote:Op zondag 29 september 2024 21:58 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Logica? Er is geen touw aan vast te knopen.
Je probeert me nu woorden in de mond te leggen en doet een vage aanname.quote:Op zondag 29 september 2024 22:09 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Simpeler dan dit kan ik het niet maken.
De realiteit is een mix van objectiviteit en subjectiviteit. Als je de realiteit wilt begrijpen moet je dus de objectiviteit correct zien te combineren met de subjectiviteit. Die twee zijn namelijk paradoxaal met elkaar.
Jij stelt dat alle subjectiviteit uit het brein komt. Maar hoe komen gevoelens uit een object?
En zo blijf je worstelen met de fundamentele aard van de realiteit.
Ja, dat is de centrale stelling van de moderne (westerse) cultuur.quote:Op zondag 29 september 2024 23:43 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Je probeert me nu woorden in de mond te leggen en doet een vage aanname.
Alles dat mensen ervaren komt door het brein. Dat is concreet. Allerlei termen erbij halen maakt het abstract en doet af aan wat ik stel.
Probeer eens te beargumenteren wat je stelt. Het is me volkomen een raadsel waarom je dit zegt. Vooral omdat ik zojuist heb gezegd dat alles natuur is of er uit voortkomt. Logischerwijs komen dan ook kwaliteiten die je verbindt aan smaak, geur en gevoel uit de natuur. De natuur verklaart alles. De natuur wint altijd. Het bijhouden van scores heeft geen zin en valt onder zwart / wit denken. Waarom zou je Yin en Yan uit balans willen halen? De natuur geeft en de natuur neemt. Dat is de balans. Omarm dat en je vind rust. Dan hoef je niet meer te worstelen met tegenstrijdigheden die voorkomen uit je geloof.quote:Op maandag 30 september 2024 00:08 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja, dat is de centrale stelling van de moderne (westerse) cultuur.
Jammer voor je dat je niet één kwaliteit kunt verklaren. De smaak van peper, de geur van parfum, het gevoel van woede, et cetera.
Niet één kwaliteit kan verklaard worden, dat is toch echt een dramatische score he.
Wijze woorden.quote:Op zondag 29 september 2024 23:43 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Je probeert me nu woorden in de mond te leggen en doet een vage aanname.
Alles dat mensen ervaren komt door het brein. Dat is concreet. Allerlei termen erbij halen maakt het abstract en doet af aan wat ik stel.
Gevoelens komen niet uit een object. Je lijkt een verband te trekken die er niet is.
Ik worstel verder niet met de realiteit. De realiteit is dat er niet een allesomvattend bewustzijnsachtig gebeuren is. Het is een leuk concept dat je hebt verzonnen of dat 1 of andere goeroe heeft verzonnen. Mijn inziens heeft het overigens niet veel met traditioneel hindoeïsme te maken, hooguit met een hedendaags westers aftreksel ervan maar meer nog met het Ietsisme.
Los daarvan en wel belangrijk. De realiteit is dat alles natuur is en alles uit die natuur voortkomt. Dat is de realiteit. Alles dat wij bedacht hebben komt uiteindelijk voort uit de natuur. Dus ja er bestaat een allesomvattend bewustzijnsachtig gebeuren, maar het bestaat slechts als concept, als verzinsel. Net als God. En als dat betekenisgevend is voor de één of de ander dan is dat verder prettig hoor.
Alleen voor jou lijkt er die eeuwige tweespalt te zijn. Het is zwart of wit. Het is bewustzijn of het brein. En je bent er van overtuigd dat het bewustzijn is. Maar dan niet een eigen bewustzijn dat ieder mens ervaart maar 1 of ander, wat ik een slap aftreksel van God vind, alles omvattend bewustzijn. Je hebt er je levensdoel van gemaakt om iedereen hier over te vertellen. Om iedereen te overtuigen van je gelijk, om iedereen te overtuigen dat jij de enige bent die gelijk heeft. Maar niemand snapt je, iedereen vind het onsamenhangend en onlogisch. Toch hlijf je doorgaan met je gehamer. Jij bent hier daarom diegene die worstelt met de realiteit. Net zoals mensen zoals Ali dat doen. Gebukt gaan onder het eigen geloof.
Ten eerste lijk je je ogen te sluiten voor wat echt realiteit is. Namelijk de natuur.
Ten tweede faal je constant doordat jouw evangelie afgekeurd wordt met termen als warrig en onlogisch. Je wilt je zo graag laten horen maar je wordt niet gehoord en staat alleen als roepende in de woestijn.
Jij worstelt hier.
Terwijl ik me niet zo druk maak en volledig in een soort van zenmodus leef met uitzondering hier en daar van wat zorgen om m'n naasten waarvoor ik door het vuur ga.
Weet je, ik denk dat je wat jonger bent dan dat ik ben. Waar jij nu bent ben ik om en nabij geweest. Daarom denk ik dat je op een dag die strijdbijl begraaft. Dat je stopt met worstelen en omarmt dat alles natuur is en alles voortkomt uit de natuur. Dan zal je meer harmonie vinden met jezelf, meer tevreden zijn.
De natuur is slechts God's creatie, God wint altijd.quote:Op maandag 30 september 2024 00:44 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Probeer eens te beargumenteren wat je stelt. Het is me volkomen een raadsel waarom je dit zegt. Vooral omdat ik zojuist heb gezegd dat alles natuur is of er uit voortkomt. Logischerwijs komen dan ook kwaliteiten die je verbindt aan smaak, geur en gevoel uit de natuur. De natuur verklaart alles. De natuur wint altijd. Het bijhouden van scores heeft geen zin en valt onder zwart / wit denken. Waarom zou je Yin en Yan uit balans willen halen? De natuur geeft en de natuur neemt. Dat is de balans. Omarm dat en je vind rust. Dan hoef je niet meer te worstelen met tegenstrijdigheden die voorkomen uit je geloof.
Botst dit omdat binnen de idee van een allesomvattend bewustzijn deze bovennatuurlijk is?
Dat is allemaal elektrische activiteit in ons brein die wij als bepaalde sensaties ervaren.quote:Op maandag 30 september 2024 00:08 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja, dat is de centrale stelling van de moderne (westerse) cultuur.
Jammer voor je dat je niet één kwaliteit kunt verklaren. De smaak van peper, de geur van parfum, het gevoel van woede, et cetera.
Niet één kwaliteit kan verklaard worden, dat is toch echt een dramatische score he.
Dat mag je denken, bewijzen kun je het niet.quote:Op maandag 30 september 2024 11:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat is allemaal elektrische activiteit in ons brein die wij als bepaalde sensaties ervaren.
Je hebt de OP niet gelezen.quote:Op maandag 30 september 2024 11:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Verder worstel ik een beetje met te ontdekken wat dit met de topictitel te maken heeft. Zoals gewoonlijk heb je weer een volledig topic laten ontsporen. Totaal gebrek aan respect voor het forum en zijn users lijkt het wel.
Users uitschelden voor trol, ze vergelijken met satan en talloze keren vals beschuldigen is natuurlijk wel respectvol.quote:Op maandag 30 september 2024 11:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat is allemaal elektrische activiteit in ons brein die wij als bepaalde sensaties ervaren.
Hoe dat precies werkt is nog steeds een raadsel inderdaad.
Maar dat wil niet automatisch zeggen dat jouw theorie wel klopt. Want definieer eens wat 'bewustzijn' is en leg uit waarom het op basis daarvan dingen als geur en smaak kan ervaren? Op basis van feiten?
Verder worstel ik een beetje met te ontdekken wat dit met de topictitel te maken heeft. Zoals gewoonlijk heb je weer een volledig topic laten ontsporen. Totaal gebrek aan respect voor het forum en zijn users lijkt het wel.
Normaal zou ik zeggen dat dit een onbijbels statement is.quote:Op maandag 30 september 2024 10:56 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
De natuur is slechts God's creatie, God wint altijd.
Ja, iets minder dan dat kan geen God zijn.quote:Op maandag 30 september 2024 13:14 schreef Panterjong het volgende:
[.
Dus het alles omvattende bewustzijnsgebeuren is God? Maar dat leeft niet?
Maar het leeft dus niet. Bizar.quote:Op maandag 30 september 2024 13:16 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja, iets minder dan dat kan geen God zijn.
Het bewustzijn is namelijk primair over de ervaring. Om iets te ervaren moet je bewust zijn, een geest is dus altijd een vorm van bewustzijn. Het bewustzijn is de primaire eigenschap van God, zijn creativiteit en intelligentie is er secundair aan.
Het bewustzijn is alles, zonder bewustzijn is er niks.
Jawel, het bewustzijn is de levensvonk / de levensenergie. En het is God, God is het leven.quote:Op maandag 30 september 2024 13:21 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Maar het leeft dus niet. Bizar.
Alles dat leeft is natuurquote:Op maandag 30 september 2024 13:22 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Jawel, het bewustzijn is de levensvonk / de levensenergie. En het is God, God is het leven.
Een volledige afwezigheid van bewustzijn (dus niet bewusteloosheid!) noemen we de dood. Een verhoogd bewustzijn noemen we verlichting.
Ik prefereer de Verlichting - ook wel bekend als de Eeuw van de Rede - een intellectuele en filosofische beweging die zich in Europa verspreidde tijdens de 17e en 18e eeuw. Ineens kwam de focus op rationeel denken, wetenschappelijke vooruitgang, en het gebruik van de rede om traditionele autoriteit, bijgeloof en dogma’s te bevragen, met als doel maatschappelijke hervormingen te bevorderen. Kortom, logica en gezond verstand ondersteund door objectief wetenschappelijk onderzoek heeft de mensheid sindsdien vooruitgebracht.quote:Op maandag 30 september 2024 13:22 schreef Libertarisch het volgende:
Een verhoogd bewustzijn noemen we verlichting.
Rationeel denken en logica zijn prima. Logica is een goddelijke vaardigheid.quote:Op maandag 30 september 2024 15:06 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Ik prefereer de Verlichting - ook wel bekend als de Eeuw van de Rede - een intellectuele en filosofische beweging die zich in Europa verspreidde tijdens de 17e en 18e eeuw. Ineens kwam de focus op rationeel denken, wetenschappelijke vooruitgang, en het gebruik van de rede om traditionele autoriteit, bijgeloof en dogma’s te bevragen, met als doel maatschappelijke hervormingen te bevorderen. Kortom, logica en gezond verstand ondersteund door objectief wetenschappelijk onderzoek heeft de mensheid sindsdien vooruitgebracht.
Wie heeft wat bedoeld en waarom precies?quote:Op maandag 30 september 2024 16:31 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Rationeel denken en logica zijn prima. Logica is een goddelijke vaardigheid.
Alleen in Europa is het subjectiviteit gaan vervangen en marginaliseren, dat is dan weer niet de bedoeling.
Als je een compleet en volwaardig mens wilt zijn, moet je niet objectiviteit of subjectiviteit gaan marginaliseren maar beiden in waarde laten.quote:Op maandag 30 september 2024 16:32 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Wie heeft wat en wanneer bedoeld en waarom precies?
Wie heeft dit gezegd en wanneer? Zijn er getuigen?quote:Op maandag 30 september 2024 16:34 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Als je een compleet en volwaardig mens wilt zijn, moet je niet objectiviteit of subjectiviteit gaan marginaliseren maar beiden in waarde laten.
Stond op een tegeltje, te koop bij de Xenosquote:Op maandag 30 september 2024 16:35 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Wie en wanneer heeft dit gezegd? Zijn er getuigen?
quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 09:27 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Stond op een tegeltje, te koop bij de Xenos
Dat is een logische contradictie. Conclusie: het christelijke Godsbeeld klopt niet.quote:Op vrijdag 4 oktober 2024 19:50 schreef Bassie48 het volgende:
Nog een kritiekpuntje op het christelijk geloof.
Verdeling van Gods genade:
Waarom laat een almachtige en liefdevolle God onschuldigen lijden, zoals (kleine) kinderen of dieren? Waarom is deze ethische schande aanvaardbaar voor de gelovigen?
Lijden schijnt louterend te werken. En je naar de here toe te leiden. Nou, dat haalt je de koekoek, ik doe gewoon wat ik leuk, fijn en lekker vind onder het mom: "laten wij eten en drinken en vrolijk zijn want morgen sterven wij".quote:Op vrijdag 4 oktober 2024 19:50 schreef Bassie48 het volgende:
Waarom laat een almachtige en liefdevolle God onschuldigen lijden, zoals (kleine) kinderen of dieren? Waarom is deze ethische schande aanvaardbaar voor de gelovigen?
Paulus geeft er een uitleg over in 2Kor. 2:19 "En Hij heeft tot mij gezegd: Mijn genade is u genoeg, want de kracht openbaart zich eerst ten volle in zwakheid. Zeer gaarne zal ik dus in zwakheden nog meer roemen, opdat de kracht van Christus over mij kome.".quote:Op vrijdag 4 oktober 2024 19:50 schreef Bassie48 het volgende:
Er bestaat geen Hebreeuws woord voor almacht. Gods almacht is dan ook een uitvinding van de christelijke kerk. Het is on-Bijbels en van heidense oorsprong.quote:Op vrijdag 4 oktober 2024 19:50 schreef Bassie48 het volgende:
Wikipedia:quote:Op maandag 7 oktober 2024 05:46 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Er bestaat geen Hebreeuws woord voor almacht. Gods almacht is dan ook een uitvinding van de christelijke kerk. Het is on-Bijbels en van heidense oorsprong.
Hoe zit dat dan?quote:Aard van God in het jodendom
God wordt beschouwd als almachtig.
Dit heeft meer met de zwakte van de mens ten opzichte van de kracht van God te maken denk ik.quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 12:15 schreef blomke het volgende:
[..]
Paulus geeft er een uitleg over in 2Kor. 2:19 "En Hij heeft tot mij gezegd: Mijn genade is u genoeg, want de kracht openbaart zich eerst ten volle in zwakheid. Zeer gaarne zal ik dus in zwakheden nog meer roemen, opdat de kracht van Christus over mij kome.".
M.a.w. je hebt het er maar mee te doen en je zoekt het maar uit.
Ik niet.quote:Op maandag 7 oktober 2024 09:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dit heeft meer met de zwakte van de mens ten opzichte van de kracht van God te maken denk ik.
De mens met zijn zondige natuur kan Gods wil niet op eigen houtje doen. Hij heeft de kracht van God nodig. Die kracht wordt gegeven uit genade. God vergeeft onze zonden, geeft ons Zijn geest, en die stelt ons in staat het goede te doen. Zo moest Paulus volledig vertrouwen op de kracht van God die hem uit genade was gegeven, en dat vertrouwen is het sterkst als je niet meer op jezelf, je eigen krachten, je eigen capaciteiten vertrouwt, maar zwak bent en beseft dat je voor je leven volledig afhankelijk bent van God.
Dus nee, niet 'je zoekt het maar uit', maar 'vertrouw op mij'.
Dit is een wereldse kijk op zaken. De bijbel stelt andere idealen voor. Daarin gaat het om een heilig leven leiden. Alleen God is heilig.quote:Op maandag 7 oktober 2024 09:25 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik niet.
Ik ben genoeg. Ik hoef aan niemand iets te bewijzen.
Mijn uitdagingen zullen een betere ik opleveren.
Ik kom er wel uit.
Ik ga mijn eigen weg.
Ben nieuwsgierig, niet veroordelend.
Goede dingen komen aan degenen die wachten.
Daag altijd de status quo uit.
Er is geen tijd zoals het heden.
Leer altijd bij.
Balans in alle dingen.
Doorzettingsvermogen en niet perfectie is de sleutel tot succes.
Werk slimmer, niet harder.
Ooit wat van gemerkt?quote:Op maandag 7 oktober 2024 13:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De bijbel stelt andere idealen voor. Daarin gaat het om een heilig leven leiden. Alleen God is heilig.
Een niet-religieuze benadering is goed omdat het objectief en rationeel is en bovendien een morele richting voor de sterveling in zich heeft. Religie is dus overbodig.quote:Op maandag 7 oktober 2024 13:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dit is een wereldse kijk op zaken.
Wat merk je dan? Btw Van een heilig leven leiden, wat merk je dan?quote:Op maandag 7 oktober 2024 14:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat God heilig is? Dat merk ik elke dag ja.
God is niet heilig, mensen maken hem heilig.quote:Op maandag 7 oktober 2024 14:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat God heilig is? Dat merk ik elke dag ja.
Wat ik merk is dat God mij steeds probeert te veranderen in een betere versie van mijzelf die meer denkt, voelt en handelt in overeenstemming met Zijn wil.quote:Op maandag 7 oktober 2024 15:19 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat merk je dan? Btw Van een heilig leven leiden, wat merk je dan?
Spiritualiteit is voor mij "zingeving".quote:Op maandag 7 oktober 2024 16:40 schreef Libertarisch het volgende:
Het doel van spiritualiteit is volgens mij niet om een kwispelend vrolijk hondje te worden
Dat is niet God maar je ego, een stemmetje in je hoofd die het beste met je voorheeft en die wil dat je je lekker voelt. Maar dit terzijde, geloof wat je wil geloven, doe wat je wil doen.quote:Op maandag 7 oktober 2024 15:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat ik merk is dat God mij steeds probeert te veranderen in een betere versie van mijzelf die meer denkt, voelt en handelt in overeenstemming met Zijn wil.
Je kan van een kip geen konijn maken (en andersom ook niet). Een mens is de optelsom van chemie en energie die je erin stopt (of eruit haalt). "Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is". Een mens is/blijft onveranderlijk, anders dan door genetische intergerationele beïnvloeding. De "gristelijke" stromingen die ik ken, zijn juist uiterst star, behoudend en oerconservatief. Geneigd altijd hetzelfde te doen en nooit wat anders buiten de gebaande kaders. Die vErdwijnen ook langzaam.quote:Op maandag 7 oktober 2024 15:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wat ik merk is dat God mij steeds probeert te veranderen in een betere versie van mijzelf die meer denkt, voelt en handelt in overeenstemming met Zijn wil.
Ooit het boek "Logotherapie" van Viktor Frankl gelezen? Interessante uitspraken o.a. "De vraag is fout gesteld, als we vragen naar de zin van het leven. Het leven is het, dat vragen stelt".quote:Op maandag 7 oktober 2024 17:20 schreef Bassie48 het volgende:
Het besef dat wij en onze ego's niets maar dan ook niets voorstellen. Kortom, complete zinloosheid dit aardse leven.
Grappig dat je eigenlijk precies zegt wat de bijbel ook zegt:quote:Op maandag 7 oktober 2024 19:01 schreef blomke het volgende:
[..]
Je kan van een kip geen konijn maken (en andersom ook niet). Een mens is de optelsom van chemie en energie die je erin stopt (of eruit haalt). "Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is". Een mens is/blijft onveranderlijk, anders dan door genetische intergerationele beïnvloeding. De "gristelijke" stromingen die ik ken, zijn juist uiterst star, behoudend en oerconservatief. Geneigd altijd hetzelfde te doen en nooit wat anders buiten de gebaande kaders. Die vErdwijnen ook langzaam.
En via welk mechanische/fysische principe werkt dat dan?quote:[b]Op maandag 7 oktober 2024 21:31 schreef [url=http
Daarom hebben we God ook nodig om via ons het goede te doen wat we zelf niet in staat zijn om te doen.
Je wordt dus een kanaal van Gods liefde en Gods wil en Gods leven. Want wij zijn zelf maar stof, en dan ook nog eens stervend, in de zonde gevallen stof. Maar God wekt ons tot leven met Zijn geest en zorgt dat wij Zijn wil kunnen doen.
Geest die inwerkt op materie.quote:Op maandag 7 oktober 2024 22:09 schreef blomke het volgende:
[..]
En via welk mechanische/fysische principe werkt dat dan?
Ik kan moeilijk uitleggen hoezeer ik het met jou oneens ben.quote:Op maandag 7 oktober 2024 17:20 schreef Bassie48 het volgende:
Spiritualiteit begint vanaf het moment dat je je realiseert dat als wij dood zijn onze nalatenschap verdwijnt in de ijle mist van de kosmische oneindigheid van tijd en ruimte. Uiteindelijk hebben wij nooit bestaan. Onze gedachten, onze daden vervagen compleet, een droombeeld dat langzaam maar zeker oplost. Het besef dat wij en onze ego's niets maar dan ook niets voorstellen. Kortom, complete zinloosheid dit aardse leven.
Echt, waar haal je het vandaan. Alle fysische experimenten en theoretische natuurkunde (quantummechanica) tonen aan dat er geen geest bestaat. Net zo min als een ziel.quote:Op maandag 7 oktober 2024 22:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Geest die inwerkt op materie.
Klopt, we hebben wel de ervaring dat we een geest hebben maar reëel gezien is dit direct herleidbaar tot fysieke toestanden van het brein. Geestelijke verschijnselen zoals gedachten, emoties en bewustzijn zijn gewoon neurologische processen. Een gedachte is niets anders een specifiek patroon van hersenactiviteit.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 08:52 schreef blomke het volgende:
[..]
Echt, waar haal je het vandaan. Alle fysische experimenten en theoretische natuurkunde (quantummechanica) tonen aan dat er geen geest bestaat. Net zo min als een ziel.
Geest is de substantie die het mogelijk maakt dat elektrische impulsen in je breincellen zich in dingen als taal en gezichtsvermogen manifesteren. Want elektrische impulsen hebben geen enkele kwaliteit die ook maar iets met die dingen te maken heeft, het zijn simpelweg binaire signalen. Er is een medium nodig dat die signalen 'interpreteert' en dat medium is geest. Je kunt het ook 'bewustzijn' noemen.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 08:52 schreef blomke het volgende:
[..]
Echt, waar haal je het vandaan. Alle fysische experimenten en theoretische natuurkunde (quantummechanica) tonen aan dat er geen geest bestaat. Net zo min als een ziel.
Nee hoor, ze kunnen niks zeggen over subjectiviteit.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 08:52 schreef blomke het volgende:
[..]
Een onbewezen mening is: ''ik vind dat schilderij mooi''.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 09:04 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Klopt, we hebben wel de ervaring dat we een geest hebben maar reëel gezien is dit direct herleidbaar tot fysieke toestanden van het brein. Geestelijke verschijnselen zoals gedachten, emoties en bewustzijn zijn gewoon neurologische processen. Een gedachte is niets anders een specifiek patroon van hersenactiviteit.
Althans dat is mijn onbewezen mening maar wie ben ik om dit te durven denken en te zeggen?
Ik bedenk niks, ik zeg alleen wat common sense is.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 09:31 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Een onbewezen mening is: ''ik vind dat schilderij mooi''.
Wat jij hier doet is geen onbewezen mening geven maar dingen verzinnen. Je zegt niet alleen dingen die je niet kunt bewijzen, het zijn dingen die je gewoon bedacht hebt.
Het is hetzelfde als ik zou zeggen: ''er zitten dansende machine-elven onder mijn bed''.
Dat is geen onbewezen mening, maar een fantasie gepresenteerd als werkelijkheid.
Jawel hoor, dat laat ik zo zien.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 10:23 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Ik bedenk niks, ik zeg alleen wat common sense is.
Universeel bewustzijn is het enige wereldbeeld dat je met 100% zekerheid kunt vaststellen. Dan bedenk je namelijk niets dat er niet is.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 10:23 schreef Bassie48 het volgende:
Het concept "universeel bewustzijn" is fantasievoller dan het concept "vliegend spaghettimonster" want dat laatste is waarschijnlijker, althans naar mijn bescheiden maatstaven.
Wij hebben vrijheid van godsdienst en van meningsuiting. Maar ik kan je nog wel aanspreken op je fouten.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 10:23 schreef Bassie48 het volgende:
Maar jij hebt recht om in illusies en zinsbegoochelingen te geloven. Net als ik trouwens.
Het bewustzijn kan wel worden gescheiden van het lichaam en de wereld, het is namelijk transcendent. Je kunt het subject nergens in de objectieve ervaring vinden.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 10:23 schreef Bassie48 het volgende:
Anyway, samenvattend is mijn "geloof" het volgende:de geest is een directe ervaring van bewustzijn, maar deze ervaring kan niet worden gescheiden van ons lichaam of de wereld. De geest is dus geen object of substantie, maar de manier waarop we de wereld ervaren en onszelf beleven. En die manier heeft een materiële oorsprong.
Dit gaat over de realiteit, niet over meningen.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 10:37 schreef Bassie48 het volgende:
Heerlijk toch Libertarisch, dat is het leukste wat meningen kunnen doen: verschillen.
quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 10:38 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dit gaat over de realiteit, niet over meningen.
Jouw stelling over de realiteit is geen mening, maar verzonnen.
Een mening is:''ik vind dat schilderij mooi'' of ''ik vind dat schilderij lelijk''
Precies, dat is een mening.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 10:44 schreef Bassie48 het volgende:
[..]Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest. ~ Marcus Cato
''Het bewustzijn komt uit het brein'' is geen fantasie maar een op wetenschap gefundeerde veronderstelling.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 10:49 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Precies, dat is een mening.
Vergelijk dat met deze stelling: ''Carthago werd gebouwd door aliens''.
Bovenstaande is geen mening, maar een fantasie. En dat is precies wat jij doet.
''Het bewustzijn komt uit het brein'' is hetzelfde als ''Carthago werd gebouwd door aliens''.
Dat is niet zo, omdat het bewustzijn niet mechanistisch is. Wetenschap gaat feitelijk alleen maar over mechanica.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 11:30 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
''Het bewustzijn komt uit het brein'' is geen fantasie maar een op wetenschap gefundeerde veronderstelling.
Dit verzin je zelf, om er een argument van te maken.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 11:34 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Wetenschap gaat feitelijk alleen maar over mechanica.
Nee, de wetenschap is ontworpen om zo objectief mogelijk te zijn.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 12:32 schreef dop het volgende:
[..]
Dit verzin je zelf, om er een argument van te maken.
Onzin om onzin mee te verklaren.
Nee.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 10:33 schreef Libertarisch het volgende:
Wat jij hebt gedaan, is het object van het subject scheiden en dan stellen dat het subject uit het object ontstaat.
Dat is onterecht.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 12:52 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Nee.
1. Ik onderscheid inderdaad het object van het subject
Dit heb je verzonnen, want je kent geen objecten zonder subjectiviteit.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 12:52 schreef Bassie48 het volgende:
2. Het object is wat het is, het object in materiële zin
Ok, hier kan ik in mee komen.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 12:52 schreef Bassie48 het volgende:
3. Het subject is de waarnemer die het object ervaart
huh? wat is dit voor een gedachte?quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 12:52 schreef Bassie48 het volgende:
4. Subjectiviteit ontstaat door de waarneming van de waarnemer
Dit is hypothetisch mogelijk.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 12:52 schreef Bassie48 het volgende:
Ergo: als het subject verdwijnt en tevens de subjectiviteit, blijft het object bestaan.
Tja, dat zijn geen goede filosofieën.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 12:52 schreef Bassie48 het volgende:
Dit is geen verzinsel van mij want de meeste realistische en rationele filosofieën stellen dat objecten onafhankelijk van ons bestaan.
Gevoelens zijn best goed te verklaren op basis van biologische, sociale en psychologische factoren (en de wisselwerking daartussen) hoor.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 12:44 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, de wetenschap is ontworpen om zo objectief mogelijk te zijn.
Dat is de grote kracht van wetenschap.
Maar elk voordeel heeft zijn nadeel.
Het nadeel is nu dat wetenschap niks over subjectiviteit kan zeggen.
Probeer maar eens: verklaar eens hoe een object gevoelens kan hebben?
Ik ben op zoek naar een EXACTE verklaring.
Begin eens met een degelijk verklaringsmodel.
Binnen bewustzijn klopt dit, ja.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 13:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Gevoelens zijn best goed te verklaren op basis van biologische, sociale en psychologische factoren (en de wisselwerking daartussen) hoor.
Het is vooralsnog niet mogelijk om dat in een wiskundige vergelijking om te zetten of iets dergelijks, maar we hebben intussen best wat inzicht vergaard in hoe deze factoren onze ervaringen beïnvloeden.
De subjectieve ervaring op zich, daar hebben we dan weer geen verklaring voor inderdaad. Dat is voor mij dus 'geest', of 'bewustzijn'.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 13:53 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Binnen bewustzijn klopt dit, ja.
Ik had het over een materialistische verklaring van het bewustzijn.
Dat kun je niet verklaren omdat het bewustzijn niet materieel is.
Ja, tuurlijk en ik ben ook bekend met de hersenwetenschap. Ik weet wat de correlaties zijn.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 13:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De subjectieve ervaring op zich, daar hebben we dan weer geen verklaring voor inderdaad. Dat is voor mij dus 'geest', of 'bewustzijn'.
Maar die interactie tussen lichaam en geest daar hebben we best wat inzicht in.
Daarom kun je de twee niet volledig los zien van elkaar. Als je bijv. drugs neemt heeft dat een fysieke invloed en die invloed merk je ook in je bewustzijn. Dus de twee zijn wel degelijk intrinsiek met elkaar verweven. Maar hoe dat precies werkt, weten we niet. Sommigen geloven dat het bewustzijn simpelweg een elektromagnetisch veld is. Maar ja, dan weet je nog niks natuurlijk.
https://en.wikipedia.org/(...)ies_of_consciousness
quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 13:12 schreef Libertarisch het volgende:
Dat is onterecht.
>>>nee
Dit heb je verzonnen, want je kent geen objecten zonder subjectiviteit.
>>> nee
Ok, hier kan ik in mee komen.
>>> fijn
wat is dit voor een gedachte?
>>> Communis opinio
Niemand weet hoe subjectiviteit ontstaat. Dit is nogmaals verzonnen.
>>> Klopt, maasr wederom Communis opinio
Dit is hypothetisch mogelijk.
>>>> Nee, feit
Tja, dat zijn geen goede filosofieën.
>>> Wat niet goed is, is in the eye of the beholder
Ik vind het jammer dat je jouw uiterst schadelijke manier van denken en doodsevangelie blijft rondtoeteren.
>> ik vind het ook jammer voor jou
Nee, dit is onzin. Je draait de boel om, doet alsof wij de wereld genereren met ons bewustzijn, terwijl ons bewustzijn een (beperkte) observatie van de wereld en ons lichaam is, en ons 'ik' behuist. Daarom ga je knock-out als je een klap op je hoofd krijgt. Je hebt die klap niet zelf gegenereerd in je bewustzijn, maar op je hoofd gekregen.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 13:59 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja, tuurlijk en ik ben ook bekend met de hersenwetenschap. Ik weet wat de correlaties zijn.
Alleen alles dat je kent gebeurt BINNEN bewustzijn. Er is geen realiteit BUITEN bewustzijn.
Er is geen werkelijk lichaam/geest dualiteit, er is alleen het bewustzijn. Het bewustzijn is de fundamentele realiteit.
Ik weet het, het is een ver van mijn bed show. En het is een kwantumverschil met het standaard wereldbeeld van de ruimte-tijd als fundamenteel.
Nee, jij draait de boel om omdat je bedolven bent onder een laag onwetendheid.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 14:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, dit is onzin. Je draait de boel om, doet alsof wij de wereld genereren met ons bewustzijn, terwijl ons bewustzijn een observatie van de wereld en ons lichaam is, en ons 'ik' behuist.
Je bent aan het liegen, of je bent helemaal overtuigd van jouw waarheid. Ik gok het laatste.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 13:59 schreef Bassie48 het volgende:
Tja, jammer dat wetenschap maar voor enkelen is weggelegd.
[..]
Knock-out betekent niks, je hebt nooit het bewustzijn verloren.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 14:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Daarom ga je knock-out als je een klap op je hoofd krijgt. Je hebt die klap niet zelf gegenereerd in je bewustzijn, maar op je hoofd gekregen.
Nee, ik houd ze liever allemaal op een rijtje. Ik keek vroeger ook tegen de wereld aan zoals jij dat doet. Maar het is een volstrekt onhoudbaar model, je moet steeds allerlei ad-hoc-argumenten en -verklaringen verzinnen om allerlei inconsistente verschijnselen te verklaren, en dat zie ik jou dus ook steeds doen, om de hete brei heen draaien. De eenvoudigste verklaring is dat de materiële wereld gewoon bestaat, dat mijn lichaam ook van materie is, dat mijn bewustzijn verbonden is aan die materie, en dat ik geen 'schepper van het al' ben, maar een observator die erin beweegt. Ik heb geen exotische theorieën nodig om het leven van alledag te verklaren. Als ik tegen een muur loop doet dat pijn omdat er een botsing is tussen mijn lichaam en die muur. Ik heb niet zelf die ervaring gefantaseerd of iets dergelijks. We zijn allemaal onderworpen aan natuurwetten en daar kom ook jij niet onderuit, of je nu mediteert tot je een ons weegt of niet.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 14:02 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, jij draait de boel om omdat je bedolven bent onder een laag onwetendheid.
Je moet gaan mediteren!!!
Je houdt ze niet op een rijtje, vanuit het oogpunt der logica is bewustzijn primair.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 14:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, ik houd ze liever allemaal op een rijtje.
De eenvoudigste verklaring is dat dit allemaal een droom is.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 14:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De eenvoudigste verklaring is dat de materiële wereld gewoon bestaat, dat mijn lichaam ook van materie is, dat mijn bewustzijn verbonden is aan die materie, en dat ik geen 'schepper van het al' ben, maar een observator die erin beweegt. Ik heb geen exotische theorieën nodig om het leven van alledag te verklaren. Als ik tegen een muur loop doet dat pijn omdat er een botsing is tussen mijn lichaam en die muur. Ik heb niet zelf die ervaring gefantaseerd of iets dergelijks.
Ik heb geen flauw idee wat je nu eigenlijk probeert te zeggen. Ik zie een aantal termen in zinnen geplaatst, maar semantisch heeft het geen betekenis.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 14:08 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Je houdt ze niet op een rijtje, vanuit het oogpunt der logica is bewustzijn primair.
Ik heb het over PURE LOGICA. Vanuit het oogpunt van pure logica ben jij in het nadeel.
Je kunt niet helder nadenken.
En dat is het dus niet. We leven niet in een droom. Deze wereld is echt, jij bent echt, ik ben echt, de natuur is echt, alles is echt. En nee, de wereld is geen pretje. Toch is hij echt en zullen we erin moeten leven. Dat doen we niet het beste door in dit soort fantasieën te vluchten.quote:De eenvoudigste verklaring is dat dit allemaal een droom is.
Row row row your boat.
Gently down the stream.
Merrily, merrily, merrily, merrily.
Life is but a dream.
Het is maar een illusie, Ali...
Nou moet je echt ophouden met die beledigingen. Als er iemand is die niet overtuigd is van de waarheid, ben ik het wel. Ik heb twijfels, vermoedens en denk in waarschijnlijkheden. Mijn houvast is de wetenschap en logica. Jij bent een feitenvrije vrijspreker, ik ben onmenselijk rationeel.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 14:02 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, jij draait de boel om omdat je bedolven bent onder een laag onwetendheid.
Je moet gaan mediteren!!!
[..]
Je bent aan het liegen, of je bent helemaal overtuigd van jouw waarheid. Ik gok het laatste.
Maar euh, je realiteitsbeeld klopt echt niet
Dat is wat jij denkt, ja.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 14:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[
En dat is het dus niet. We leven niet in een droom. Deze wereld is echt, jij bent echt, ik ben echt, de natuur is echt, alles is echt. En nee, de wereld is geen pretje. Toch is hij echt en zullen we erin moeten leven. Dat doen we niet het beste door in dit soort fantasieën te vluchten.
Vishnu bestaat niet en de illusie (die geen illusie is) is zo overtuigend omdat je er niet aan kunt ontsnappen, behalve via tijdelijke illusies door middel van drugs en andere bewustzijnsveranderende middelen en technieken, zoals meditatie. En dan is het grote risico dat je in die illusies gaat geloven (want ze voelen veel beter, prettiger, fijner dan de realiteit) en de grip op de realiteit verliest.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 14:12 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dat is wat jij denkt, ja.
Zoals een kind volledig overtuigd kan zijn dat de magie van een goochelaar echt is.
De illusie is heel overtuigend, dat betekent niet dat het echt is.
Het leven is een droom van Vishnu.
Jij bent degene die niet helemaal goed tussen de oren is, want je zit vast in het ego-bewustzijn.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 14:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Vishnu bestaat niet en de illusie (die geen illusie is) is zo overtuigend omdat je er niet aan kunt ontsnappen, behalve via tijdelijke illusies door middel van drugs en andere bewustzijnsveranderende middelen en technieken, zoals meditatie. En dan is het grote risico dat je in die illusies gaat geloven (want ze voelen veel beter, prettiger, fijner dan de realiteit) en de grip op de realiteit verliest.
Ik denk dat je zelf vastzit in het ego-bewustzijn en dat alleen maar op anderen projecteert om jezelf verheven te voelen boven anderen, jezelf een goeroe te wanen. Dat geeft immers zin, betekenis en status. Misschien vult het een leegte, compenseert het voor een grondig gebrek aan iets anders. Waarschijnlijk liefde, daar lijden we immers allemaal onder.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 14:21 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Jij bent degene die niet helemaal goed tussen de oren is, want je zit vast in het ego-bewustzijn.
Elk ego is feitelijk psychisch gestoord en niet helemaal goed bij zijn hoofd.
En het bewijs dat jij niet goed bij je hoofd bent, is dat je een christen bent.
Hoe kun je nou geloven dat dat soort onzin de waarheid over het leven is?
Een kleuter ziet al dat het nergens op slaat.
Neequote:Op dinsdag 8 oktober 2024 14:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik denk dat je zelf vastzit in het ego-bewustzijn en dat alleen maar op anderen projecteert om jezelf verheven te voelen boven anderen, jezelf een goeroe te wanen. Dat geeft immers zin, betekenis en status. Misschien vult het een leegte, compenseert het voor een grondig gebrek aan iets anders. Waarschijnlijk liefde, daar lijden we immers allemaal onder.
Mijn geloof en spiritualiteit is het belangrijkste wat ik heb. Ik zou niet willen leven zonder.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 14:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Maar wat heeft het aanhangen van deze filosofie je nu daadwerkelijk opgeleverd? Is je leven er structureel beter van geworden? Ben je er sterker door geworden? Een beter mens? Productiever? Genereuzer? Ben je er slimmer door geworden, heb je er meer door gepresteerd? Ik ken je niet en weet niets af van wat je buiten Fok allemaal doet, maar als je de balans opmaakt, wat is er dan werkeljik structureel verbeterd?
De leer van Jezus Christus is opium voor de ziel. Tuurlijk, je kunt er blij van worden. Maar de negatieve neveneffecten zijn enorm.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 14:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De leer van Jezus Christus is 100% gegrond in deze realiteit, pragmatisch en heeft bewezen resultaten. Daarnaast zijn er bergen aan archeologische, geschiedkundige en andere gegevens die het bijbelverhaal ondersteunen. Verder heb ik zelf ondervonden wat een enorme impact het Christelijke geloof op je kan hebben, wat de liefde van God voor je kan doen. Daarom geloof ik erin, ik heb geen enkele goede reden om er niet in te geloven.
Ik vermoed dat dit gewoon een ego-reactie vanuit je eigen trots is omdat ik je erop wijs dat meditatie en drugs simpelweg manieren zijn om tijdelijk aan de realiteit te ontsnappen, en je zelf ook wel weet dat zodra je stopt met mediteren en zodra de drugs uitgewerkt zijn, je je weer in dezelfde standaard realiteit bevindt en daar toch echt mee om moet gaan, hoe vervelend dat ook kan zijn.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 14:30 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee
[..]
Mijn geloof en spiritualiteit is het belangrijkste wat ik heb. Ik zou niet willen leven zonder.
En het beste dat je kunt doen is mediteren. Ik heb, na jaren meditatie, bijna nergens last van en ik kan zeggen dat ik gelukkig ben.
[..]
De leer van Jezus Christus is opium voor de ziel. Tuurlijk, je kunt er blij van worden. Maar de negatieve neveneffecten zijn enorm.
Je wordt er psychisch gestoord van.
Ik zie niet hoe jouw geloof rationeel gegrond is.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 14:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik vermoed dat dit gewoon een ego-reactie vanuit je eigen trots is omdat ik je erop wijs dat meditatie en drugs simpelweg manieren zijn om tijdelijk aan de realiteit te ontsnappen, en je zelf ook wel weet dat zodra je stopt met mediteren en zodra de drugs uitgewerkt zijn, je je weer in dezelfde standaard realiteit bevindt en daar toch echt mee om moet gaan, hoe vervelend dat ook kan zijn.
Je kunt mij wel gestoord enzo noemen omdat ik in Jezus Christus geloof, maar wat voor bewijs heb je daarvoor? Het klinkt mij als een cirkelredenering: je bent gestoord als je in Jezus gelooft, en als je in Jezus gelooft, dan word je gestoord.
Dit slaat natuurlijk als een tang op een varken.
Het is ook ironisch dat je Jezus 'opium voor de ziel noemt', terwijl je zelf daadwerkelijk drugs nodig hebt, en de gemiddelde Christen niet.
De leer van Jezus is de basis voor goede omgangsvormen: wat je niet wil dat jou geschiedt, doe dat ook een ander niet. Behandel anderen zoals je zelf behandeld wil worden. Heb je naasten lief zoals jezelf. Steel niet, lieg niet, moord niet, bedrieg niet, respecteer je ouders, respecteer je Schepper, enzovoorts enzovoorts. Allemaal gezonde instructies voor een gezonde maatschappij en gezonde omgangsvormen.
Daar is niets 'gestoords' aan. De vruchten van het in de praktijk brengen van deze leer spreken voor zich.
Jezus nodigt ook jou uit om Hem te volgen. Hij geneest ons en geeft ons hoop voor de toekomst, want Hij belooft om al het kwaad uiteindelijk recht te zetten, en een nieuwe wereld te maken waarin gerechtigheid heerst.
Dan hoeven we niet meer aan de realiteit te ontsnappen omdat die te zwaar is om mee om te gaan, maar kunnen we simpelweg uitkijken naar de toekomst, en proberen in dit leven zoveel mogelijk vruchten te dragen.
Ik heb geen drugs of meditatie of andere bewustzijnsveranderende dingen meer nodig. Ik drink niets eens alcohol meer, daar heb ik al jarenlang geen behoefte aan. Na mijn bekering vond ik de effecten van alcohol zelfs irritant. Drugs moest ik ook niets meer van hebben. Ik blijf liever nuchter en ben zo tevreden, want dan kan ik goed nadenken, verstandige keuzes maken en ben ik productiever en scherper. Daar pluk ik de vruchten van. Het is een manifestatie van Gods liefde voor mij om die dingen allemaal aan de kant te kunnen zetten door mij iets te geven dat al die dingen ver overstijgt: Gods liefde.
Ontsnappen aan de realiteit hoef ik niet meer, want Christus geeft kracht om die realiteit aan te kunnen, hoe zwaar die soms ook is. En ik denk dat ik dingen heb meegemaakt die vele anderen niet hebben meegemaakt en ook nooit zullen meemaken. Dat wens ik hen ook niet toe. Maar ik heb me ook door zware tijden moeten vechten, en drugs, meditatie en andere ontsnappingen waren daarvoor niet de oplossing.
Mijn geloof is volstrekt logisch.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 15:13 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik zie niet hoe jouw geloof rationeel gegrond is.
Je mag geloven wat je wilt, maar logisch is jouw geloof niet.
En logica is koning, wat mij betreft.
Dit is geen vraag specifiek voor wetenschap, maar een vraag in het algemeen die lastig is te beantwoorden.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 12:44 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Probeer maar eens: verklaar eens hoe een object gevoelens kan hebben?
Ik ben op zoek naar een EXACTE verklaring.
Logica is pas koning als je samen en onafhankelijk tot een zelfde conclusie kunt komen.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 15:13 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik zie niet hoe jouw geloof rationeel gegrond is.
Je mag geloven wat je wilt, maar logisch is jouw geloof niet.
En logica is koning, wat mij betreft.
Ik ben heel egoïstisch: het enige dat me interesseert is dat het voor mezelf klopt.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 17:53 schreef dop het volgende:
[..]
Logica is pas koning als je samen en onafhankelijk tot een zelfde conclusie kunt komen.
Dat kun je niet afdwingen.
Geloof is geen logica, het is slechts het verlangen naar antwoorden (logica) op vragen, die we niet precies kunnen beantwoorden.
De weigering om pas op de plaats te maken en te erkennen dat er ook vragen zijn die we niet kunnen beantwoorden.
De Christelijke God is niet extern, maar geeft alles wat leeft het leven. Hij leeft in ons als wij Hem in ons ontvangen. We kunnen God kennen via ons bewustzijn, want Hij kan via ons bewustzijn met ons communiceren, en wij met hem, simpelweg via onze gedachten. Het is echter een stap te ver om te stellen dat wij zelf god zijn of onderdeel van god zijn, want wij zijn schepsels die door God zijn gemaakt.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 18:01 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik ben heel egoïstisch: het enige dat me interesseert is dat het voor mezelf klopt.
Logische fouten of overtredingen, zijn een diskwalificatie.
Een universum uit het niets bijvoorbeeld, dat kan gewoon niet.
Of een externe God waar je dus per definitie niets van kan weten, daar kun je je realiteitsbeeld niet op bouwen.
Voor mij is jouw mythologie niet heel anders dan Harry Potter.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 15:19 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Mijn geloof is volstrekt logisch.
God schiep de wereld en gaf de mens vrije wil. God is als een vader en wij zijn zijn kinderen.
De mens keerde zich van God af, en omdat God de bron van het leven en het goede is, werd de mens sterfelijk en ging hij kwaad doen.
God had compassie voor de mensheid en wilde niet dat die zou uitsterven. Maar Hij kon al onze kwade daden ook niet zomaar door de vingers zien.
Daarom betaalde God zelf de prijs die nodig was om ons van de dood vrij te kopen, ons het eeuwige leven te geven, en ons weer goed te maken.
Dat doet Hij voor ons als we in Hem geloven, op Hem vertrouwen, en Hem gehoorzamen.
Jezus Christus herstelt de gebroken relatie tussen mens en God, waardoor de mens wordt gered van de dood en het kwaad.
Deze theologie verklaart waarom we zo'n bizarre combinatie van goed en kwaad in de wereld hebben, van schoonheid en lelijkheid, van liefde en haat, van zorg en geweld, van eerlijkheid en oneerlijkheid.
Het is simpelweg onze relatie met God die kapot is, en hoewel we nog wel de sporen zien van hoe het ooit geweest moet zijn geweest, zien we ook duidelijk hoe rot de wereld is geworden omdat we God niet meer gehoorzamen en Zijn geboden niet in acht nemen.
Je hoeft niet te geloven dat de wereld een droomwereld is om met de wereld om te kunnen gaan. Sterker nog, daarmee word je eerder apathisch en voel je op een gegeven moment niets meer, behalve je eigen verlangens en behoeften. De rest is immers niet echt.
Het Christelijke geloof echter spoort aan om met compassie en mededogen naar de wereld en anderen te kijken, goed te doen, gul te zijn, samen te werken, enzovoorts.
Is dat makkelijk in een wereld als de onze? Nee, zeker niet. Maar God staat aan de zijde van de rechtvaardige. Ook dat is logisch, want het zou niet logisch zijn als het kwaad overwint. Dat voelen we allemaal in het diepst van onze ziel.
Goed en kwaad is natuurlijk 1 lachwekkende dualiteit die één ieder zo kan ontkrachten als je logisch nadenkt. Mensen zitten veelste veel in hun eigen denkbeeld daarover, het bestaat intrinsiek niet.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 18:12 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Voor mij is jouw mythologie niet heel anders dan Harry Potter.
Je relateert wat subjectieve fenomenen (goed/kwaad met name) en bepaalde principes (leven/dood) aan bovennatuurlijke oorzaken (straf van God, plan van God).
Het is echter volstrekt onduidelijk waarom jouw verhaal de waarheid zou zijn. Er zit geen enkele stevige basis achter, om over bewijs maar te zwijgen.
Het lijkt helemaal nergens op, het voldoet aan geen enkele standaard. ''Het is waar omdat het in de Bijbel staat" telt niet als argument. Om dat te onderbouwen met de Bijbel zelf sterk onderbouwd zijn, en dat is het niet.
Ja, het is vooral subjectief. Een kwestie van smaak.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 18:14 schreef Mijk het volgende:
[..]
Goed en kwaad is natuurlijk 1 lachwekkende dualiteit die één ieder zo kan ontkrachten als je logisch nadenkt. Mensen zitten veelste veel in hun eigen denkbeeld daarover, het bestaat intrinsiek niet.
Kun je wat specifieker zijn, wie of wat is God precies?quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 18:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De Christelijke God is niet extern, maar geeft alles wat leeft het leven. Hij leeft in ons als wij Hem in ons ontvangen. We kunnen God kennen via ons bewustzijn, want Hij kan via ons bewustzijn met ons communiceren, en wij met hem, simpelweg via onze gedachten. Het is echter een stap te ver om te stellen dat wij zelf god zijn of onderdeel van god zijn, want wij zijn schepsels die door God zijn gemaakt.
Dat hoef je niet te zeggen want dat was al lang bekend. Dit subforum heeft geen enkele zin meer, alles wordt hier ondergescheten door jouw verbale diarree die stinkt van hier tot Tokio. Ik weet niet wat er nou precies aan de hand is? Je drugsgebruik, cold turkeys, bad trips? Een labiele geestelijke persoonlijkheid? Narcisme? Het leidt in ieder geval tot gigantische scheldpartijen waar je anderen enge ziektes toewenst. Geen idee waarom de moderators zo mild zijn, anderen hadden al lang een levenslange ban gehad. Vele malen is je gevraagd om 'normaal' te doen. Je hebt er schijt aan.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 18:01 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik ben heel egoïstisch: het enige dat me interesseert is dat het voor mezelf klopt.
Goed en kwaad zijn niet subjectief als God de auteur van het leven is.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 18:12 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Voor mij is jouw mythologie niet heel anders dan Harry Potter.
Je relateert wat subjectieve fenomenen (goed/kwaad) en bepaalde principes (leven/dood) aan bovennatuurlijke oorzaken (straf van God, plan van God).
Het is echter volstrekt onduidelijk waarom jouw verhaal de waarheid zou zijn. Er zit geen enkele stevige basis achter, om over bewijs maar te zwijgen.
Het lijkt helemaal nergens op, het voldoet aan geen enkele standaard. ''Het is waar omdat het in de Bijbel staat" telt niet als argument. Om dat te onderbouwen moet de Bijbel zelf sterk onderbouwd zijn, en dat is het niet.
Ik kan God niet in woorden vatten natuurlijk.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 18:21 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Kun je wat specifieker zijn, wie of wat is God precies?
Grappig, hier lijk je redelijk in de buurt van de realiteit te zitten.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 18:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik kan God niet in woorden vatten natuurlijk.
Maar God is het enige op zichzelf bestaande wezen, een geest, heilig, puur, liefde, goed, schepper van alles wat is, levensgever, rechter, het begin en het einde. Niets bestaat buiten zijn weten of wil om, niets ontgaat Hem. God is de bron van alles wat is
En hier begint de gekte.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 18:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
en bestaat in drie personen, Vader, Zoon en Heilige Geest, waarvan de Zoon in een mensenlichaam onder ons heeft geleefd om ons over Hemzelf te leren en ons van de dood en de zonde te redden.
Jezus Christus is God ja.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 18:32 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Grappig, hier lijk je redelijk in de buurt van de realiteit te zitten.
[..]
En hier begint de gekte.
Mijn diagnose is wensdenken
Haha, blijf dromen joh.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 18:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Jezus Christus is God ja.
Elke doctrine die dat ontkent, is een leugen en houdt je gevangen in onwetendheid en duisternis.
Wat aan mij, buiten mijn geloof, wijst erop dat ik niet weldenkend ben?quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 18:36 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Haha, blijf dromen joh.
Geen weldenkend mens neemt deze shit serieus.
Dat heb ik toch exact aangegeven? Zie post #211 en #218quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 18:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat aan mij, buiten mijn geloof, wijst erop dat ik niet weldenkend ben?
De ene doctrine verwerpt de andere doctrine.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 18:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Jezus Christus is God ja.
Elke doctrine die dat ontkent, is een leugen en houdt je gevangen in onwetendheid en duisternis.
Die posts wijzen eerder op jouw gebrek aan kennis dan op mijn gebrek aan onderbouwing.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 18:41 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dat heb ik toch exact aangegeven? Zie post #211 en #218
Je neemt dingen aan voor waarheid zonder onderbouwing. Een gezonde geest doet dat niet.
Nee, ik heb de logica achter mij staan. De logica is de objectieve onderbouwing van mijn wereldbeeld.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 18:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Anders zou ik nooit van dat bewustzijnswereldbeeld wat ik vroeger zelf ook had op het Christelijke geloof zijn overgestapt, aangezien er enorme problemen zijn met dat wereldbeeld, problemen die je zelf vooralsnog niet durft te onderkennen. Toch geloof je erin, puur omdat je gelooft dat wat je in meditatieve toestand ervaart de waarheid is, zonder enige onderbouwing whatsoever.
dat mag, maar daar valt dan verder niet over te discussiëren met anderenquote:Op dinsdag 8 oktober 2024 18:01 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
ik heb het niet over fouten of overtredingenquote:Logische fouten of overtredingen, zijn een diskwalificatie.
stropop, dit beweert niemand in de discussie hier.quote:Een universum uit het niets bijvoorbeeld, dat kan gewoon niet.
dat kan prima, dat bewijst Ali, je hoeft het daar verder niet mee eens te zijn. (Ben ik ook niet).quote:Of een externe God waar je dus per definitie niets van kan weten, daar kun je je realiteitsbeeld niet op bouwen.
Nee hoor, ik ben logisch gezien perfect tevreden met mijn wereldbeeld.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 19:02 schreef dop het volgende:
We hebben allemaal onvolkomenheden en ontbrekende antwoorden in ons realiteitsbeeld. De kunst is dat te aanvaarden.
ik ga er van uit dat het overgrote deel van de mensen in dit topic tevreden is met hun wereldbeeldquote:Op dinsdag 8 oktober 2024 19:13 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee hoor, ik ben logisch gezien perfect tevreden met mijn wereldbeeld.
prima, dat is duidelijk een kwestie van geloofquote:Het enige mysterie is bewustzijn, en het bewustzijn is subjectief.
Daar lijkt voor jouw nog een behoorlijke slag te slaan.quote:De kunst is om daar mee om te leren gaan
Dat zouden ze niet moeten zijn, vanwege de logische inconsistentie.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 19:28 schreef dop het volgende:
[..]
ik ga er van uit dat het overgrote deel van de mensen in dit topic tevreden is met hun wereldbeeld
ergens niet het antwoord op weten, is iets anders als inconsistentiequote:Op dinsdag 8 oktober 2024 19:31 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dat zouden ze niet moeten zijn, vanwege de logische inconsistentie.
dat kun je zo helemaal niet stellen.quote:Het materialisme is gewoon logisch inferieur t.o.v. non-dualisme.
Je wereldbeeld is niet logisch, omdat je op basis ervan geen betrouwbare voorspellingen kunt doen. Iets wat logisch en consistent is, moet je in staat stellen om betrouwbaar voorspellingen te doen.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 18:48 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, ik heb de logica achter mij staan. De logica is de objectieve onderbouwing van mijn wereldbeeld.
Natuurlijk klopt het ook met mijn ervaring, ik zou het zonder logische onderbouwing ook nog geloven.
Wetenschap kan prima in mijn wereldbeeld bestaan.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 20:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je wereldbeeld is niet logisch, omdat je op basis ervan geen betrouwbare voorspellingen kunt doen. Iets wat logisch en consistent is, moet je in staat stellen om betrouwbaar voorspellingen te doen.
Als alles 'bewustzijn' is dan zijn er ook geen natuurwetten en andere eigenschappen van een materiële wereld. Dan is alles plastisch en dus kun je er niet vanuitgaan dat die natuurwetten zullen blijven gelden.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 21:19 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Wetenschap kan prima in mijn wereldbeeld bestaan.
De wetenschappelijke methode is geen excuus om een verkeerd wereldbeeld aan te nemen.
Een instrument (wetenschap) is niet hetzelde als waarheid (religie).
In India is dit al vele duizenden jaren bekend, God (Brahman, bewustzijn) is het fundament.
De materialisten waren een paar duizend jaar geleden een heel klein groepje radicalen, de gekkies van de tijd.
Er zijn ook geen natuurwetten, de regelmatigheden en eigenschappen van de zgn materiële wereld zijn op dit moment vast genoeg om het pragmatisch gezien (instrumenteel) zo te zien.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 22:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Als alles 'bewustzijn' is dan zijn er ook geen natuurwetten en andere eigenschappen van een materiële wereld. Dan is alles plastisch en dus kun je er niet vanuitgaan dat die natuurwetten zullen blijven gelden.
Je zegt zelf dat alles een droom is. Heeft een droom wetmatigheden? Nee. Alles is plastisch, kan veranderen, niets ligt vast.
Dit zijn volstrent ongefundeerde uitspraken. Pure fantasie.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 22:47 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Er zijn ook geen natuurwetten, de regelmatigheden en eigenschappen van de zgn materiële wereld zijn op dit moment vast genoeg om het pragmatisch gezien (instrumenteel) zo te zien.
In de realiteit is het plastisch.
Vanuit jouw perspectief, met die dikke waas voor je ogen, zal dat vast zo overkomenquote:Op dinsdag 8 oktober 2024 23:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dit zijn volstrent ongefundeerde uitspraken. Pure fantasie.
Hier kunnen we eens een topic aan wijden lijkt me.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 18:14 schreef Mijk het volgende:
[..]
Goed en kwaad is natuurlijk 1 lachwekkende dualiteit die één ieder zo kan ontkrachten als je logisch nadenkt. Mensen zitten veelste veel in hun eigen denkbeeld daarover, het bestaat intrinsiek niet.
De zich herhalende cycli is schepping en vernietiging, daarom is de boom (fallus) symbool voor vruchtbaarheid tijdens de eerste helft van het jaar en vuur symbool voor vernietiging in de tweede helft van het jaar.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 18:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dan is alles wat het leven bevordert goed, en alles wat het leven vernietigt kwaad.
Waarom begin jij uit het niets mensen uit te schelden en wens jij mensen kanker toe? Wat is er met je aan de hand? Vertel het ons even aub, dan kunnen we wellicht rekening houden met jouw eigenaardig gedrag.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 23:25 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Vanuit jouw perspectief, met die dikke waas voor je ogen, zal dat vast zo overkomen
Ik denk dat er heel wat pijn achter schuil gaat en men kan er ook weinig aan doen omdat die emoties heel sterk zijn.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 04:44 schreef Bassie48 het volgende:
In mijn flat waar in het algemeen prima mensen wonen, is er ook een bewoner met een gebruiksaanwijzing. Je kan ermee een praatje maken maar uit het niets kan hij plotseling te keer gaan. Hij schreeuwt bijvoorbeeld dan ineens: "Ik wil wel dat je U tegen mij zegt, versta je?" ,,, gepaard met hevige armbewegingen.Gebeurt vooral als je laat merken dat je het niet eens bent met wat hij zegt. Hij slikt medicijnen en loopt bij een psycholoog, dus wat mij betreft is alles onder controle.
Maar hier?
Ik ben ook geen psycholoog; men zegt dat ik empathisch ben. Toch wil ik weten in wat voor omgeving ik verkeer zodat ik met iedereen rekening kan houden. Als Libertarisch (bijvoorbeeld) een psychisch wrak is, hoef ik geen details te weten maar enige duiding lijkt mij prettig zodat ik er rekening mee kan houden. Ik zal dan mijn onverbiddelijke rationele uitspraken wat minderen. Uiteindelijk gaat het mij hier nieuwe perspectieven op te doen, ik vind 'bewustzijn' een interessant onderwerp. Maar nu heb ik er ongelofelijk genoeg van, en dat komt omdat hier de boel geterroriseerd wordt en ik niet weet wat er nu eigenlijk aan de hand is. Moderators vertellen mij ook niks per DM. Ik vind het maar een rare toestand.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 07:58 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Ik denk dat er heel wat pijn achter schuil gaat en men kan er ook weinig aan doen omdat die emoties heel sterk zijn.
Het draait om als een blad aan de boom wanneer men het gevoel heeft dat ze niet serieus genomen worden, voor dom versleten of op neer gekeken en afgewezen.
Ik spiegel dit ook even vanuit mijn jonge zelf.
Heb je eindelijk iets waarmee je je eigenwaarde kan opkrikken (ik ben iemand en ik weet of kan iets) en dan komt iemand dat volledig onderuit halen waardoor je eigenlijk weer terug in dat verdomhoekje gedrukt word als de niets en nul die je al zo lang geweest ben en dus nog steeds bent.
Ook al heeft diegene die je onderuit haalt gelijk, het komt aan als een mokerslag want je voelt je op dat moment ook gewoon dom en een achterlijke niets zoals je altijd al verteld werd dat je dat was en dat versterkt het gevoel van woede.
Niet iedereen word geboren in een warm nestje en krijgt een goede start.
Nou ja, mijn twee centjes maar ik ben geen psycholoog.
Wees gewoon lekker vrijuit, dat 'rekening houden met' is als heelmeesters die stinkende wonden maken.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 08:10 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Ik ben ook geen psycholoog; men zegt dat ik empathisch ben. Toch wil ik weten in wat voor omgeving ik verkeer zodat ik met iedereen rekening kan houden. Als Libertarisch (bijvoorbeeld) een psychisch wrak is, hoef ik geen details te weten maar enige duiding lijkt mij prettig zodat ik er rekening mee kan houden. Ik zal dan mijn onverbiddelijke rationele uitspraken wat minderen. Uiteindelijk gaat het mij hier nieuwe perspectieven op te doen, ik vind 'bewustzijn' een interessant onderwerp. Maar nu heb ik er ongelofelijk genoeg van, en dat komt omdat hier de boel geterroriseerd wordt en ik niet weet wat er nu eigenlijk aan de hand is. Moderators vertellen mij ook niks per DM. Ik vind het maar een rare toestand.
Dat wilde ik even kwijt.
Binnen de heidense religies ja. Niet binnen de religie van de god van het OT / Christus.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 00:45 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
De zich herhalende cycli is schepping en vernietiging, daarom is de boom (fallus) symbool voor vruchtbaarheid tijdens de eerste helft van het jaar en vuur symbool voor vernietiging in de tweede helft van het jaar.
Alles moet door het vuur.
Het is een simpele redenering. We zien niet constant overal dat de zwaartekracht niet meer geldt, of dat hitte water bevriest. Alles verloopt wetmatig en is voorspelbaar, omdat de eigenschappen van de realiteit niet constant veranderen.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 23:25 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Vanuit jouw perspectief, met die dikke waas voor je ogen, zal dat vast zo overkomen
Ik ervaar een wereld met voorspelbare en wetmatige natuurfenomenen, en dus verzin ik een realiteit buiten bewustzijn.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 09:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het is een simpele redenering. We zien niet constant overal dat de zwaartekracht niet meer geldt, of dat hitte water bevriest. Alles verloopt wetmatig en is voorspelbaar, omdat de eigenschappen van de realiteit niet constant veranderen.
Dit is een geordende droom, het onmeetbare bewustzijn manifesteert zichzelf voorspelbaar. Geen enkele contradictie te bekennen.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 09:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dit druist volledig in tegen het idee dat de realiteit als een droom is zonder materiële basis.
Dat is geen kwestie van verzinnen, maar de normale _ervaring_ die we allemaal hebben, slimmerik. Vanaf het moment dat je het licht ziet. Je hoeft er geen enkele moeite voor te doen, behalve te observeren.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 09:55 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik ervaar een wereld met voorspelbare en wetmatige natuurfenomenen, en dus verzin ik een realiteit buiten bewustzijn.
Begrijp ik dit goed? Is je ervaring een excuus om iets buiten je ervaring te verzinnen?
Nee, je bent gewoon een beetje van het padje geraakt.
Als de droom geordend is, dan is er een ordenaar. Die bestaat dan buiten het bewustzijn, omdat hij zelf niet aan het bewustzijn onderworpen kan zijn om te bepalen hoe het eruitziet. Dan is er dus niet alleen bewustzijn, maar ook iets of iemand buiten dat bewustzijn. Orde spreekt jouw idee tegen dat bewustzijn het enige is wat er is.quote:Dit is een geordende droom, het onmeetbare bewustzijn manifesteert zichzelf voorspelbaar. Geen enkele contradictie te bekennen.
Verder, betreffende jouw vergelijking tussen spirituele adepten en psychiatrische patienten: een hoog bewustzijnsniveau (door meditatie) heeft alleen voordelen.
Logisch bewijs: zonder bewustzijn loop je als een kip zonder kop over straat en je wordt doodgereden. Ergo, een hoger bewustzijnsniveau is alleen een pluspunt.
Nee, je verzint gewoon iets buiten je ervaring. Dat is de realiteit en de bottom line.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 10:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat is geen kwestie van verzinnen, maar de normale _ervaring_ die we allemaal hebben, slimmerik. Vanaf het moment dat je het licht ziet. Je hoeft er geen enkele moeite voor te doen, behalve te observeren.
Het verzinnen zit hem in het idee dat alles een droom en veranderlijk zou zijn.
Verder gaat het erom dat die wetmatigheden op een vaste materiële realiteit wijzen, want een plastische droom of bewustzijn is niet onderworpen aan dergelijke wetmatigheden. Toch zijn die constant en overal aanwezig.
[..]
Als de droom geordend is, dan is er een ordenaar. Die bestaat dan buiten het bewustzijn, omdat hij zelf niet aan het bewustzijn onderworpen kan zijn om te bepalen hoe het eruitziet. Dan is er dus niet alleen bewustzijn, maar ook iets of iemand buiten dat bewustzijn. Orde spreekt jouw idee tegen dat bewustzijn het enige is wat er is.
Ook is de realiteit geen droom als deze zich voorspelbaar manifesteert,
Wie heeft het nou weer over paarden en eenhoorns? Libertarisch heeft het daar over.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 10:31 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, je verzint gewoon iets buiten je ervaring. Dat is de realiteit en de bottom line.
Het feit dat je paarden hebt gezien betekent nog niet dat er ook eenhoorns zijn. Jouw argument is dan:"er zijn mythische verhalen over eenhoorns, en er zijn paarden in de natuur, er moeten dus eenhoorns zijn".
Nee, dat is je eigen verzinsel met een bijkomend belabberd argument.
Ik gok dat jouw ego niet kan erkennen dat je wereldbeeld niet klopt, en daarom een fantasierealiteit creëert waardoor het blijft kloppen om het ego intact te houden.
Zeer schadelijk, want je blijft onwetendheid en verwarring verspreiden.
De enige realiteit die jij kent is je eigen eerste persoonsperspectief.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 10:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wie heeft het nou weer over paarden en eenhoorns? Libertarisch heeft het daar over.
Ik wijs simpelweg op de inconsistenties in je uitspraken.
Zwak antwoord dit.
En dit:
"Ik gok dat jouw ego niet kan erkennen dat je wereldbeeld niet klopt, en daarom een fantasierealiteit creëert waardoor het blijft kloppen om het ego intact te houden."
is natuurlijk puur projectie.
Het feit dat je dingen vanuit een eerstepersoonsperspectief ervaart, wil niet zeggen dat je niet kunt weten dat er geen realiteit daarbuiten bestaat.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 11:01 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
De enige realiteit die jij kent is je eigen eerste persoonsperspectief.
De enige realiteit die anderen hebben is hun eerste persoonsperspectief (we gaan ervan uit dat de anderen geen zombies zijn).
Nu bedenk jij, en vele anderen, een realiteit buiten het eerste persoonsperspectief.
Logisch is het niet, want je hebt niks daarbuiten nodig om iets erbinnen te verklaren.
Jij gelooft zeker ook dat het universum begon met materie en dat bewustzijn later ontstond in breinen?
Stel er komt een man op mij af met een honkbalknuppel, en hij geeft mij een klap op mijn hoofd.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 11:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het feit dat je dingen vanuit een eerstepersoonsperspectief ervaart, wil niet zeggen dat je niet kunt weten dat er geen realiteit daarbuiten bestaat.
Ik heb dit al zo vaak aan je duidelijk proberen te maken.
Er is namelijk _interactie_ tussen wat je vanuit dat eerstepersoonsperspectief observeert, en hoe je dat eerstepersoonsperspectief ervaart.
Als je een klap van een knuppel tegen je hoofd krijgt, dan ga je knock-out. Of je voelt op zijn minst hoofdpijn.
Hoe groot is de kans dan dat je hoofd een fysiek object is, en dat hetgeen waarmee je een klap krijgt ook een fysiek object is?
Die kans lijkt mij 100%.
Vanuit de OP: ''Het begrip -on topic- zullen we breed zien hier, maar hou het in de F&L-context.''quote:Op woensdag 9 oktober 2024 11:20 schreef hoatzin het volgende:
Het is wéééér hetzelfde riedeltje hier he?
Dus de honkbalknuppel is spontaan tevoorschijn gekomen? Die is niet gemaakt van een boom die uit de grond is gegroeid, omgezaagd, en vervolgens door iemand bewerkt en naar een winkel gebracht om te worden verkocht? Vervolgens gekocht en opgepakt door degene die jou een klap geeft?quote:Op woensdag 9 oktober 2024 11:27 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Stel er komt een man op mij af met een honkbalknuppel, en hij geeft mij een klap op mijn hoofd.
Gebeurt er dan iets buiten mijn perspectief of zijn perspectief? Nee.
Het is een 100% kwalitatieve ervaring. Het beeld van de man op mijn netvlies, het gevoel van de stoot met de honkbalknuppel, de hoofdpijn. Er is hier niks objectiefs gaande, behalve dat de ervaring gedeeld wordt door 2 personen.
Als jij knock-out gaat, zijn er nog altjid mensen om jou heen die jou ervaren en je waarschijnlijk naar het ziekenhuis zullen brengen. Vervolgens word je wakker in het ziekenhuis. Fantaseer je dat dan zelf als je weer ontwaakt, of ben je werkelijk fysiek naar het ziekenhuis gebracht? Wat is nou werkelijk het meest waarschijnlijke dat er is gebeurd?quote:Knock-out is een fenomeen binnen bewustzijn, een soort special effect in het videospel. Er is geen werkelijk bewustzijnsverlies, je kunt de afwezigheid van het bewustzijn namelijk niet ervaren. Om iets te ervaren moet je namelijk bewust zijn. Vanuit het eerste persoonsperspectief is er nooit de afwezigheid van een ervaring.
Dus, wat jij zegt klopt niet.
Ik heb het niet over ''het bestaat pas als ik het observeer". Wat ik zeg is radicaler: het bewustzijn is de voorwaarde voor iets om te bestaan.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 11:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dus de honkbalknuppel is spontaan tevoorschijn gekomen? Die is niet gemaakt van een boom die uit de grond is gegroeid, omgezaagd, en vervolgens door iemand bewerkt en naar een winkel gebracht om te worden verkocht? Vervolgens gekocht en opgepakt door degene die jou een klap geeft?
Als ik knock-out ga is mijn bewustzijn onderdrukt, waardoor ik de omgeving niet ervaar. Maar onderdrukt is niet hetzelfde als verdwenen. Je bent simpelweg beneden de drempelwaarde gegaan om een zintuiglijke waarneming te hebben.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 11:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Als jij knock-out gaat, zijn er nog altjid mensen om jou heen die jou ervaren en je waarschijnlijk naar het ziekenhuis zullen brengen. Vervolgens word je wakker in het ziekenhuis. Fantaseer je dat dan zelf als je weer ontwaakt, of ben je werkelijk fysiek naar het ziekenhuis gebracht? Wat is nou werkelijk het meest waarschijnlijke dat er is gebeurd?
Nee, nu kies je weer voor een geitenpaadje. Want eerder zei je dit:quote:Op woensdag 9 oktober 2024 11:47 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik heb het niet over ''het bestaat pas als ik het observeer". Wat ik zeg is radicaler: het bewustzijn is de voorwaarde voor iets om te bestaan.
Er is geen boom buiten bewustzijn. Probeer eens een boom te bedenken buiten bewustzijn, het gaat je niet lukken.
Ik zal het nog een keer zeggen: het bewustzijn is de fundamentele realiteit. Daar is echt alles mee gezegd.
Libertarisch, het idee van een 'zintuig' is volstrekt inconsistent met je eigen ideeën: Een zintuig neemt waar door middel van elektrische signalen. Zowel zintuigen als elektrische signalen hebben alleen betekenis in een materiële wereld. Als je zintuigen hebt en die je bewustzijn beïnvloeden, dan is je bewustzijn het product van een fysieke realiteit.quote:Als ik knock-out ga is mijn bewustzijn onderdrukt, waardoor ik de omgeving niet ervaar. Maar onderdrukt is niet hetzelfde als verdwenen. Je bent simpelweg beneden de drempelwaarde gegaan om een zintuiglijke waarneming te hebben.
Het radio model van het brein: het brein is een ontvanger van bewustzijn, waardoor er correlaties zijn. Maar het brein is niet de producent van het bewustzijn.
Dit is allemaal nog netjes binnen de droom geredeneerd.
Ik kan ook zeggen: het is allemaal een illusie, het is een droom.
Het gaat niet om jouw of mijn bewustzijn, het bewustzijn is universeel. Het is alomtegenwoordig aanwezig, universeel bewustzijn is God. God is de universele waarnemer, dus laten we zeggen de grand canyon is altijd waargenomen ook als wij er niet zijn.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 12:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, nu kies je weer voor een geitenpaadje. Want eerder zei je dit:
"Stel er komt een man op mij af met een honkbalknuppel, en hij geeft mij een klap op mijn hoofd.
Gebeurt er dan iets buiten mijn perspectief of zijn perspectief? Nee."
Daarmee impliceer je dat niets wat buiten ons perspectief gebeurt, zich ook daadwerkelijk voltrekt. Maar dit is pertinente onzin en dat weten we wel degelijk.
Op dit moment is er ergens een boom die aan het groeien is en waar niemand zich bewust van is. Omdat hij in een afgelegen bos groeit.
Iets hoeft niet geobserveerd of bewust ervaren te worden om te bestaan.
Het is niet zo dat omdat ik er nu aan denk, die boom ineens bestaat. Hij bestaat ook als er ik niet aan denk. Hoe weten we dat? Omdat we weten hoe bomen groeien, dat kunnen we observeren. Er is nog nooit een boom anders tevoorschijn gekomen dan uit een zaadje, en er is dus geen enkele reden om aan te nemen dat welke boom dan ook op een andere manier is ontstaan. Dus vanaf het moment dat ik ertegenaan loop, was die boom al lange tijd aan het groeien, buiten ieders bewustzijn en perspectief om. Onder de grond.
Er is dus geen spontane manifestatie, en 'bewustzijn' is geen voorwaarde voor iets om te bestaan.
Dat weet je toch? Tussentijds was je bewusteloos. Bewusteloosheid is geen afwezigheid van bewustzijn. Het is een modus van bewustzijn.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 12:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Verder heb je geen antwoord op mijn vraag gegeven: als jij knock-out wordt geslagen en later in het ziekenhuis wakker wordt, wat is er dan in de tussentijd gebeurd?
Wat loop je dan te zwammen over "Stel er komt een man op mij af met een honkbalknuppel, en hij geeft mij een klap op mijn hoofd. Gebeurt er dan iets buiten mijn perspectief of zijn perspectief? Nee."quote:Op woensdag 9 oktober 2024 12:14 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het gaat niet om jouw of mijn bewustzijn, het bewustzijn is universeel. Het is alomtegenwoordig aanwezig, universeel bewustzijn is God. God is de universele waarnemer, dus laten we zeggen de grand canyon is altijd waargenomen ook als wij er niet zijn.
Blabla, nietszeggend.quote:Vanuit kwantumoogpunt: de golffunctie is altijd ingestort als er een fysieke realiteit is, omdat God heeft waargenomen.
Again, subtiel punt en lastig over te brengen maar hartstikke logisch voor mij als hindoe.
Wat ik je vraag is wat er met jou is gebeurd terwijl je bewusteloos was, en hoe het komt dat je in het ziekenhuis wakker wordt en niet ergens anders, zoals op de plek waar je bewusteloos geslagen bent.quote:Dat weet je toch? Tussentijds was je bewusteloos. Bewusteloosheid is geen afwezigheid van bewustzijn. Het is een modus van bewustzijn.
He, dat gelul van je in de droom.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 12:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wat ik je vraag is wat er met jou is gebeurd terwijl je bewusteloos was, en hoe het komt dat je in het ziekenhuis wakker wordt en niet ergens anders, zoals op de plek waar je bewusteloos geslagen bent.
Hé ventje, negeer eens niet de helft van mijn post.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 12:18 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
He, dat gelul van je in de droom.
Ik ben gewoon altijd bewust, klaar.
Oftewel: je hebt er geen antwoord op.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 12:18 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
He, dat gelul van je in de droom.
Ik ben gewoon altijd bewust, klaar.
Nu is het niet leuk meer, doeiquote:Op woensdag 9 oktober 2024 12:19 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hé ventje, negeer eens niet de helft van mijn post.
Geef hier eens antwoord op:
Wat loop je dan te zwammen over "Stel er komt een man op mij af met een honkbalknuppel, en hij geeft mij een klap op mijn hoofd. Gebeurt er dan iets buiten mijn perspectief of zijn perspectief? Nee."
Wat is dat voor argument? Wat wilde je daarmee aantonen?
Ja, doei inderdaad.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 12:20 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nu is het niet leuk meer, doei
Ja, dat gebeurt in het videospelletje kereltje.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 12:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Oftewel: je hebt er geen antwoord op.
Ook jij weet dat je fysiek naar het ziekenhuis bent gebracht.
Waarom is het nep? Het gebeurt toch? Iets anders ervaar je niet.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 12:21 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja, dat gebeurt in het videospelletje kereltje.
Het is nep, het is een simulatie.
Snap je dat?
Het is kwalitatief, niet objectief.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 12:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Waarom is het nep? Het gebeurt toch? Iets anders ervaar je niet.
Het is wel objectief want anderen hebben geobserveerd dat je naar het ziekenhuis wordt gebracht of hebben jou daarheen gebracht. En jij ervaart ook dat je in het ziekenhuis wakker wordt.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 12:23 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het is kwalitatief, niet objectief.
Nee, want de observatie van anderen is ook een subjectieve ervaring vanuit hun eerste persoonsperspectief.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 12:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het is wel objectief want anderen hebben geobserveerd dat je naar het ziekenhuis wordt gebracht of hebben jou daarheen gebracht. En jij ervaart ook dat je in het ziekenhuis wakker wordt.
Nee, je hebt geen eigen bewustzijn. Er is alleen het universele bewustzijn. Het universele bewustzijn is de fundamentele realiteit en die bestaat niet in de ruimte-tijd. Het is tijdloos of eeuwig.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 12:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dat is volledig buiten je eigen bewustzijn om gebeurd. Je hebt er 0 invloed op gehad en jouw waarneming heeft er niets mee te maken gehad.
Hun observatie is subjectief, maar de gebeurtenis zelf is objectief. Daarom onderga jij hem zelfs als je hem niet direct observeert.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 12:29 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, want de observatie van anderen is ook een subjectieve ervaring vanuit hun eerste persoonsperspectief.
Je denkt dat je slim bent he?
O, je hebt "geen eigen bewustzijn"?quote:Nee, je hebt geen eigen bewustzijn. Er is alleen het universele bewustzijn. Het universele bewustzijn is de fundamentele realiteit en die bestaat niet in de ruimte-tijd. Het is tijdloos of eeuwig.
Hier is geen touw aan vast te knopen. "Voor elke shot in de film de verklaring"? Watte?quote:Wat betekent dit?
Alles gebeurt instantaan en tegelijkertijd. Wat je dus moet doen, is alle eerste persoonsperspectieven optellen en simultaan / instantaan maken en dan heb je voor elk shot in de film de verklaring.
Sommige mensen zijn geen loonslaven. Hoe kun jij dit trouwens lezen als je zogenaamd aan het werk bent?quote:Op woensdag 9 oktober 2024 12:50 schreef Panterjong het volgende:
Allebei werkloos hoop ik voor de werkgever. Je zou dit moeten betalen. Al die verloren tijd.
Hoe je het ook wendt of keert, dit alles is een beleving. Of je nou God's perspectief neemt, jouw perspectief, het perspectief van anderen. Het lineaire verhaaltje in het geheel.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 12:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hun observatie is subjectief, maar de gebeurtenis zelf is objectief. Daarom onderga jij hem zelfs als je hem niet direct observeert.
Daarom vroeg ik je: wat is er met jou gebeurd terwijl je bewusteloos was? Je zei: "dat gebeurt in het videospelletje".
Dus je geeft toe dat je fysiek naar het ziekenhuis bent gebracht.
Fysiek = materieel.
Je hebt een persoonlijke ervaring, geen persoonlijk bewustzijn. Die twee zijn niet hetzelfde.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 12:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
O, je hebt "geen eigen bewustzijn"?
Hoe kan iemand dan een "subjectieve observatie" hebben? Subjectief betekent individueel, eigen, persoonlijk.
Hoe kan iemand (wat dat "iemand" ook is) een "subjectieve observatie" hebben al je "geen eigen bewustzijn" hebt?
Opnieuw spreek je jezelf tegen. De ene keer is alles subjectief, en daarna bestaat er ineens geen individuaiteit meer.
De lineaire tijd is dus een illusie. Alleen het NU is echt. Het bewustzijn is tijdloos.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 12:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Een normaal weldenkend mens zegt: mensen hebben mijn lichaam opgepakt en naar het ziekenhuis gebracht. Vervolgens ben ik daar wakker geworden.
Dat zijn feiten die mensen observeren, rapporteren, en zelfs kunnen filmen om je later terug te laten zien.
Er is dus geen enkele reden om aan te nemen dat dat allemaal een "simulatie" is of iets dergelijks. Het is overduidelijk dat je bewustzijn verbonden is aan je lichaam, en dat je bewustzijn en eerstepersoonsperspectief fysiek kunnen worden verplaatst door elementen die buiten jou bestaan, zoals andere mensen en een ambulance.
Hoezo niet?quote:Op woensdag 9 oktober 2024 12:55 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Hoe je het ook wendt of keert, dit alles is een beleving. Of je nou God's perspectief neemt, jouw perspectief, het perspectief van anderen. Het lineaire verhaaltje in het geheel.
Dit alles wordt ervaren, ik zie de objectiviteit niet. Behalve dat de ervaring gedeeld is.
Hoezo dan?quote:Je hebt een persoonlijke ervaring, geen persoonlijk bewustzijn. Die twee zijn niet hetzelfde.
Hoezo?quote:De lineaire tijd is dus een illusie. Alleen het NU is echt. Het bewustzijn is tijdloos.
Je kunt niks anders ervaren dan ervaring.quote:
Subjectiviteit (bewustzijn) is een tijdloos, fundamenteel en universeel principe. Net zoals objectiviteit.quote:
Kun je het verleden ervaren? Nee, het verleden zit in je geheugen.quote:
Dat zegt toch niets over de realiteit? Het zegt iets over jouw persoonlijke ervaring.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 13:01 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Je kunt niks anders ervaren dan ervaring.
In welke zin is er dan iets anders dan ervaringen?
Dit zijn zelfverzonnen uitspraken die verder geen basis in de realiteit hebben. Ik heb een persoonlijk bewustzijn, daarom kan ik ook bewusteloos geslagen worden. Dat is een ervaring.quote:Subjectiviteit (bewustzijn) is een tijdloos, fundamenteel en universeel principe. Net zoals objectiviteit.
Wat in het verleden is gebeurd, was echt in het verleden. Kun je het verleden aanpassen? Nee. Dus het verleden is ook in het heden echt.quote:Kun je het verleden ervaren? Nee, het verleden zit in je geheugen.
Kun je de toekomst ervaren? Nee, die zit in je voorstelling.
Je kunt alleen het NU ervaren dus alleen het NU is echt.
''Reality is not only stranger than you imagine, it's stranger than you can imagine"
Je verdraait weer woorden zoals gewoonlijk.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 12:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Sommige mensen zijn geen loonslaven. Hoe kun jij dit trouwens lezen als je zogenaamd aan het werk bent?
Ja 2 gasten met om en nabij hetzelfde geloof die de boel hier verzieken. Jammer.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 12:53 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Verloren tijd hier
zoekend naar mijn oude plan
o, Netflix wint weer
Ik niet, maar zij wel. Er is niks anders in de realiteit dan ervaringen, dat betrek ik niet alleen op mezelf.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 13:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat zegt toch niets over de realiteit? Het zegt iets over jouw persoonlijke ervaring.
Geloof je niet dat je ouders jou verwekt hebben? Dat heb je ook niet ervaren.
Bijvoorbeeld de kleur rood is universeel, tijdloos en fundamenteel. Rood is niet alleen rood voor Ali Kannibali.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 13:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dit zijn zelfverzonnen uitspraken die verder geen basis in de realiteit hebben. Ik heb een persoonlijk bewustzijn, daarom kan ik ook bewusteloos geslagen worden. Dat is een ervaring.
Klopt, in deze tijdlijn is het verleden actueel in de zin dat die effecten nog voelbaar zijn. Maar je kunt het verleden niet ervaren. Je kunt alleen het nu ervaren....in die zin is alleen het nu echt.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 13:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat in het verleden is gebeurd, was echt in het verleden. Kun je het verleden aanpassen? Nee. Dus het verleden is ook in het heden echt.
Jij zit weer te stoken zoals gewoonlijk.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 13:10 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Je verdraait weer woorden zoals gewoonlijk.
Geen mens met een gezonde geest die het verschil ziet tussen die fantasierijke dogma's. Wat een energieverspillend gewauwel maar ik moet toegeven dat Ali wel een goede poging waagt om logica in praktijk te brengen.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 13:11 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Ja 2 gasten met om en nabij hetzelfde geloof die de boel hier verzieken. Jammer.
Ik heb je hierboven al uitgelegd dat ervaringen geen voorwaarde zijn voor bestaan, bijvoorbeeld een boom die in een bos groeit bestaat ook als niemand hem ervaart. Een uit de duim gezogen hypothetische 'waarnemer' is nergens voor nodig om simpele verschijnselen te verklaren.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 13:14 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik niet, maar zij wel. Er is niks anders in de realiteit dan ervaringen, dat betrek ik niet alleen op mezelf.
Welke objectieve mindfuck zit hier weer achter?
Dit is dan eigenlijk weer een slecht voorbeeld, omdat de golflengte van de kleur rood wel voor iedereen hetzelfde is, maar de manier waarop we die kleur waarnemen niet. Dit hangt af van de manier waarop onze zintuigen en ons brein die golflengten in een bewuste ervaring vertalen.quote:Bijvoorbeeld de kleur rood is universeel, tijdloos en fundamenteel. Rood is niet alleen rood voor Ali Kannibali.
Iets hoeft niet ervaren te worden om echt te zijn.quote:Ik heb universeel bewustzijn echt niet verzonnen....
[..]
Klopt, in deze tijdlijn is het verleden actueel in de zin dat die effecten nog voelbaar zijn. Maar je kunt het verleden niet ervaren. Je kunt alleen het nu ervaren....in die zin is alleen het nu echt.
Er is geen fysieke wereld omdat er alleen ervaringen zijn.
Oh nee? voor de christenen geen winter lente zomer herfst? geen orkanen, aardbevingen, tornado's vulkaanuitbarstingen en tsunami's, hitte golven en koude golven, virussen en bacterie, gif en gevaar?quote:Op woensdag 9 oktober 2024 09:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Binnen de heidense religies ja. Niet binnen de religie van de god van het OT / Christus.
Ik had het over je fallusvergelijking. En cycli van dood en leven, die zijn binnen het bijbelse kader pas sinds de introductie van de zonde ontstaan. Daarbij staan mensen en dieren niet op hetzelfde niveau als planten trouwens.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 13:23 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Oh nee? voor de christenen geen winter lente zomer herfst? geen orkanen, aardbevingen, tornado's vulkaanuitbarstingen en tsunami's, hitte golven en koude golven, virussen en bacterie, gif en gevaar?
Omdat men christen word bestaat dat allemaal niet meer? laat me raden ziektes bestaan ook niet meer en je leeft tot in eeuwigheid zonder te verouderen?
quote:Op woensdag 9 oktober 2024 13:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik heb je hierboven al uitgelegd dat ervaringen geen voorwaarde zijn voor bestaan, bijvoorbeeld een boom die in een bos groeit bestaat ook als niemand hem ervaart. Een uit de duim gezogen hypothetische 'waarnemer' is nergens voor nodig om simpele verschijnselen te verklaren.
De 'roodheid' van rood is wel degelijk universeel. Bewustzijn is universeel met een persoonlijke expressie.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 13:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dit is dan eigenlijk weer een slecht voorbeeld, omdat de golflengte van de kleur rood wel voor iedereen hetzelfde is, maar de manier waarop we die kleur waarnemen niet. Dit hangt af van de manier waarop onze zintuigen en ons brein die golflengten in een bewuste ervaring vertalen.
Maar de golflengte van licht die wij als 'rood' beschrijven, die is wel voor iedereen hetzelfde.
Jawel, de realiteit bestaat uitsluitend uit ervaringen (binnen universeel bewustzijn) en het kan niet anders zijn.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 13:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Iets hoeft niet ervaren te worden om echt te zijn.
daarvoor stond alles natuurlijk stil.....quote:Op woensdag 9 oktober 2024 13:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik had het over je fallusvergelijking. En cycli van dood en leven, die zijn binnen het bijbelse kader pas sinds de introductie van de zonde ontstaan. Daarbij staan mensen en dieren niet op hetzelfde niveau als planten trouwens.
Dit is geen boom maar een tekening van een boom.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 13:28 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
In welke zin is dit een boom, zonder de kleur en vorm van die boom? Hoe kun je dan spreken van een boom?
Dat is het dus niet. Kleur is afhankelijk van de waarnemer. Het is het resultaat van de manier waarop de zintuigen en het brein fotongolven omzetten in elektrische signalen en die signalen vervolgens in een bewuste ervaring.quote:De 'roodheid' van rood is wel degelijk universeel. Bewustzijn is universeel met een persoonlijke expressie.
Nope.quote:Jawel, de realiteit bestaat uitsluitend uit ervaringen (binnen universeel bewustzijn) en het kan niet anders zijn.
Dit is flauw van je.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 13:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dit is geen boom maar een tekening van een boom.
Dit plaatje is een ervaring in jouw bewustzijn, stilstaand of niet. Dat is de realiteit.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 13:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dus de objectieve realiteit is dat dit een stilstaande afbeelding is.
De subjectieve ervaring is dat de afbeelding beweegt.
Dit is een vreselijke ziekte, die helaas de mensenharten heeft weten te infecteren.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 13:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het feit dat je iets subjectief ervaart, wil niet zeggen dat het ook objectief zo is, of dat er geen objectieve realiteit is. Die is er wel degelijk.
Daarom hebben we meetinstrumenten uitgevonden om wetenschap mee te bedrijven, zodat we objectieve uitspraken over de realiteit kunnen doen die niet zijn beïnvloed door onze subjectieve waarneming.
Ik begreep je vraag niet. Het is een tekening van een boom. "Boom" is een woord dat we gebruiken om bepaalde objecten met bepaalde karakteristieken mee aan te duiden. Die karakteristieken bestaan buiten ons in bomen. Ik weet niet wat je punt is.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 13:42 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dit is flauw van je.
Je kunt geen antwoord geven, omdat je weet dat jouw idee niet klopt.
Objecten zonder subjectiviteit zijn geen objecten maar verzinsels.
Nee, dit plaatje is een stilstaande afbeelding die buiten mijn lichaam bestaat en die mijn brein als bewegend waarneemt, terwijl hij niet beweegt.quote:Dit plaatje is een ervaring in jouw bewustzijn, stilstaand of niet. Dat is de realiteit.
Ik vind geloven dat niets echt is juist een vreselijke ziekte, omdat je daarmee de poten onder je eigen bestaan wegzaagt.quote:Dit is een vreselijke ziekte, die helaas de mensenharten heeft weten te infecteren.
Wat is het verschil tussen bloed en water? Bloed is rood en smaakt naar ijzer. Zonder kwalitatieve kenmerken kun je geen onderscheid maken tussen objecten.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 13:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik begreep je vraag niet. Het is een tekening van een boom. "Boom" is een woord dat we gebruiken om bepaalde objecten met bepaalde karakteristieken mee aan te duiden. Ik weet niet wat je punt is.
Nope, de realiteit an sich is dat het plaatje een ervaring in je bewustzijn is. Bizar genoeg maak jij er wat anders van.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 13:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Nee, dit plaatje is een stilstaande afbeelding die buiten mijn lichaam bestaat en die mijn brein als bewegend waarneemt, terwijl hij niet beweegt.
Alles is echt op het niveau van de rauwe ervaring, en dat is echt genoeg!quote:Op woensdag 9 oktober 2024 13:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik vind geloven dat niets echt is juist een vreselijke ziekte, omdat je daarmee de poten onder je eigen bestaan wegzaagt.
En we hebben dus meetinstrumenten uitgevonden om objectief te bepalen wat de kwalitatieve kenmerken van zaken zijn. Dat is wetenschap en dat stelt ons in staat om zinnige uitspraken over de wereld om ons heen te doen.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 14:01 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Wat is het verschil tussen bloed en water? Bloed is rood en smaakt naar ijzer. Zonder kwalitatieve kenmerken kun je geen onderscheid maken tussen objecten.
Dit zeg ik al jaren en jaren...
Als het plaatje niet buiten mij zou bestaan, zou ik het ook niet kunnen ervaren hè. Tenzij ik hallucineer natuurlijk, maar dat doe ik niet. Want we zien dit plaatje allemaal en kunnen het meten.quote:Nope, de realiteit an sich is dat het plaatje een ervaring in je bewustzijn is. Bizar genoeg maak jij er wat anders van.
Rare uitspraken dit. Ik baseer mijn uitspraken niet op persoonlijke voorkeur, maar op observaties en feiten.quote:Alles is echt op het niveau van de rauwe ervaring, en dat is echt genoeg!
Jij maakt jezelf sterfelijk door het bewustzijn te beperken (individueel i.p.v. universeel) en voorwaardelijk te maken (het is afhankelijk van het lichaam).
En daardoor is je leven een nachtmerrie, want je hebt de doodstraf gekregen. Je lost die nachtmerrie op door je christelijk geloof, wat waarschijnlijk je voorkeur is.
Jij wilt niet dat het bewustzijn de waarheid is, omdat je niet van het bewustzijn houdt. Je haat dit leven, je wilt een hemel zonder leed en pijn. Dan hoef je de leed en pijn niet zelf te overwinnen.
Dat is prima, kan ik in mee komen.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 14:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En we hebben dus meetinstrumenten uitgevonden om objectief te bepalen wat de kwalitatieve kenmerken van zaken zijn. Dat is wetenschap en dat stelt ons in staat om zinnige uitspraken over de wereld om ons heen te doen.
Ja, het plaatje is ook een ervaring in mijn bewustzijn inderdaad. Dit is een kwestie van eerste persoonsperspectieven optellen, niet het verzinnen van een objectieve realiteit.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 14:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Als het plaatje niet buiten mij zou bestaan, zou ik het ook niet kunnen ervaren hè. Tenzij ik hallucineer natuurlijk, maar dat doe ik niet. Want we zien dit plaatje allemaal en kunnen het meten.
Nee, jij wilt af van het bewustzijn met al zijn negatieve kenmerken. Jij wilt alleen het positieve.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 14:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Rare uitspraken dit. Ik baseer mijn uitspraken niet op persoonlijke voorkeur, maar op observaties en feiten.
The psychotic drowns in the same waters in which the mystic swims with delightquote:Op woensdag 9 oktober 2024 10:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het eerste geregistreerde bewijs hiervoor, gevonden in India, is meer dan 1500 jaar oud. Het Dharmatrata Meditatiegeschrift, geschreven door een gemeenschap van boeddhisten, beschrijft verschillende praktijken en bevat verslagen van symptomen van depressie en angst die kunnen optreden na meditatie. Het beschrijft ook cognitieve afwijkingen die in verband worden gebracht met episodes van psychose, dissociatie en depersonalisatie (wanneer mensen het gevoel hebben dat de wereld "onwerkelijk" is).
In de afgelopen acht jaar is er een golf van wetenschappelijk onderzoek op dit gebied geweest. Deze onderzoeken tonen aan dat bijwerkingen niet zeldzaam zijn. Een studie uit 2022, met een steekproef van 953 mensen in de VS die regelmatig mediteerden, toonde aan dat meer dan 10% van de deelnemers bijwerkingen ondervonden die een significante negatieve impact hadden op hun dagelijks leven en minstens een maand aanhielden..
Dit is een afbeelding, een echte pijp kun je mee roken.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 14:14 schreef Bassie48 het volgende:
Realiteit of afbeelding??
[ afbeelding ]
Tres bienquote:Op woensdag 9 oktober 2024 14:16 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dit is een afbeelding, een echte pijp kun je mee roken.
Maar ik 'verzin' helemaal geen objectieve realiteit. Laten we even de eerstepersoonsperspectieven van jou en mij optellen. Beide zien we dat plaatje. Dat wijst erop dat dat plaatje buiten ons bestaat. Er is immers geen enkele observeerbare link tussen ons die verklaart waarom we hetzelfde plaatje zien.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 14:09 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dat is prima, kan ik in mee komen.
[..]
Ja, het plaatje is ook een ervaring in mijn bewustzijn inderdaad. Dit is een kwestie van eerste persoonsperspectieven optellen, niet het verzinnen van een objectieve realiteit.
Ik wil af van ongerechtigheid, uitbuiting, leed, enzovoorts ja.quote:Nee, jij wilt af van het bewustzijn met al zijn negatieve kenmerken. Jij wilt alleen het positieve.
Ik ben een uitzondering die geen problemen heeft met het negatieve.
Ik heb geen interesse in sektes, dus nee.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 14:10 schreef Mijk het volgende:
[..]
The psychotic drowns in the same waters in which the mystic swims with delight
Is er ook onderzoek gedaan naar hoeveel mensen psychotisch of compleet de weg kwijt raken na sekte's aan te gaan hangen, heb je daar ook een link van?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |