Daar zijn verschillende ideeën over. Ten eerste is er het vrije wil argument, de mens moet kunnen kiezen wat hij wil doen. Dat kunnen dus kwade intenties zijn. Ten tweede zijn er duistere spirituele machten, zoals de duivel en demonen. Waarom bestaan die? Die horen gewoon bij de 'normale' kosmologie, zou ik denken.quote:Op zaterdag 21 september 2024 20:31 schreef Bassie48 het volgende:
Christenen stellen dat God almachtig en (al)goed is. Waarom bestaat dan het kwaad en lijden in de wereld? Dit is fundamenteel onlogisch en is een fundamenteel probleem voor de interne consistentie van het christelijk geloof.
Nope, dat idee is niet te controleren. Verder heeft het geen basis in een gevestigde 'gerespecteerde' religieuze tekst.quote:Op zaterdag 21 september 2024 23:04 schreef Harvest89 het volgende:
Ooit eens nagedacht dat levende wezens of alles dat "leeft" in elkaar is geknutseld door superslimme ai robots miljoenen jaren terug als onderdeel van een experiment en dat diezelfde robots alles in de gaten houden miljoenen kilometers hier vandaan?
Lol, niet te controleren? Welk geloof is te controleren of bewijs te vinden dan?quote:Op zaterdag 21 september 2024 23:20 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nope, dat idee is niet te controleren. Verder heeft het geen basis in een gevestigde 'gerespecteerde' religieuze tekst.
Je gelooft iets omdat je het geloofwaardig acht. Dat geloven doe je dus niet zomaar.quote:Op zaterdag 21 september 2024 23:22 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Lol, niet te controleren? Welk geloof is te controleren of bewijs te vinden dan?
Gaat niet, daarom noemen we het geloof.
Ik vind gecreëerd zijn door AI robots geloofwaardiger dan wat er bijvoorbeeld in de bijbel en koran staat.quote:Op zaterdag 21 september 2024 23:29 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Je gelooft iets omdat je het geloofwaardig acht. Dat geloven doe je dus niet zomaar.
Ik vind de Bijbel zelf ook ongeloofwaardig, maar het is beter dan de AI robot theorie.
Ik denk dat evolutie het noodzakelijke mechanisme is om bepaalde wezens op aarde te krijgen.quote:Op zaterdag 21 september 2024 23:34 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik vind gecreëerd zijn door AI robots geloofwaardiger dan wat er bijvoorbeeld in de bijbel en koran staat.
Wat vind jij van evolutie?
Ik sta er versteld van. Het lijken wel de woorden van een wetenschapper i.p.v. een doorgesnoven religieuze fanaticus.quote:Op zaterdag 21 september 2024 23:40 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik denk dat evolutie het noodzakelijke mechanisme is om bepaalde wezens op aarde te krijgen.
Er kan dan alsnog een goddelijk plan of ontwerp in zitten, maar de verschillende (dier) soorten worden niet zomaar op aarde getoverd.
Deze is vrij goed beschreven. God is met een perfecte wereld begonnen, maar perfectie vereiste keuzevrijheid. Dus de mogelijkheid om God de rug toe te keren en daardoor voor het kwaad te kiezen. En helaas is dat dus gebeurd.quote:Op zaterdag 21 september 2024 21:40 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Daar zijn verschillende ideeën over. Ten eerste is er het vrije wil argument, de mens moet kunnen kiezen wat hij wil doen. Dat kunnen dus kwade intenties zijn. Ten tweede zijn er duistere spirituele machten, zoals de duivel en demonen. Waarom bestaan die? Die horen gewoon bij de 'normale' kosmologie, zou ik denken.
Ten derde is er het hogere doel en ''God zijn wegen zijn ondoorgrondelijk''. Wij beperkte mensjes kunnen ons niet voorstellen wat het hogere doel is, maar al het kwade dat bestaat dient uiteindelijk een perfect en goed doel. Als vrome christen zou ik vooral hierop spelen. Het hogere doel is uiteindelijk een hemelse wereld waar geen leed is, de vraag is dan waarom is God niet met die perfecte wereld begonnenDaar heb ik nooit een antwoord op gezien
Maar goed, christenen hebben überhaupt geen fundamenteel probleem met logische inconsistenties.. Bijna iedereen in deze cultuur staat logische inconsistenties toe, inclusief jijzelf.
Wat bedoel je met deze is vrij goed beschreven?quote:Op zondag 22 september 2024 16:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Deze is vrij goed beschreven. God is met een perfecte wereld begonnen, maar perfectie vereiste keuzevrijheid. Dus de mogelijkheid om God de rug toe te keren en daardoor voor het kwaad te kiezen. En helaas is dat dus gebeurd.
Maar God was zelf bereid om er de ultieme prijs voor te betalen door zelf ook slachtoffer van het kwaad te worden in de vorm van Jezus Christus. En op die manier biedt Hij een uitweg voor iedereen die het goede meer liefheeft dan het kwade.
Dus een perfecte wereld kon alleen een wereld zijn waarin het kwaad ook had kunnen bestaan. Anders is liefde geen liefde maar dwang.
Dit is toch een staaltje recht praten wat krom is. Dat kan natuurlijk ook niet anders, als christen.quote:Op zondag 22 september 2024 16:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Deze is vrij goed beschreven. God is met een perfecte wereld begonnen, maar perfectie vereiste keuzevrijheid. Dus de mogelijkheid om God de rug toe te keren en daardoor voor het kwaad te kiezen. En helaas is dat dus gebeurd.
Maar God was zelf bereid om er de ultieme prijs voor te betalen door zelf ook slachtoffer van het kwaad te worden in de vorm van Jezus Christus. En op die manier biedt Hij een uitweg voor iedereen die het goede meer liefheeft dan het kwade.
Dus een perfecte wereld kon alleen een wereld zijn waarin het kwaad ook had kunnen bestaan. Anders is liefde geen liefde maar dwang.
Dan is er toch geen sprake meer van vrije wil? Dan zit God alsnog op eigen houtje te bepalen dat mensen hem trouw moeten blijven. De boel te manipuleren.quote:Op zondag 22 september 2024 18:35 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dit is toch een staaltje recht praten wat krom is. Dat kan natuurlijk ook niet anders, als christen.
Waarom heeft God geen perfecte wereld geschapen met alleen goede zielen? Dus met zielen die niet voor het kwade willen kiezen. Dan heb je nog steeds de agency bij de mens, die is geen trekpop. Er zitten alleen geen rotte appels tussen.
Het laat zien dat God bereid was om zelf de prijs te betalen voor de onverstandige keuze voor het kwaad.quote:In plaats van in tweede instantie een hemel via het bloedoffer van Jezus Christus en meer van dat soort waanzin
Je bent nu je wereldbeeld aan het verdedigen op basis van jouw perceptie van de vrije wil.quote:Op zondag 22 september 2024 20:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dan is er toch geen sprake meer van vrije wil? Dan zit God alsnog op eigen houtje te bepalen dat mensen hem trouw moeten blijven. De boel te manipuleren.
Wat jij nu wil is vrije wil zonder dat men voor het kwaad kiest, omdat ze geprogrammeerd zijn. Dan is het geen vrije wil meer. En dus geen liefde en dus niet perfect.
Als het kwaad niet in Gods aanwezigheid kan bestaan dan is de hemel volgens jouw logica ook geen perfecte plek.quote:Op zondag 22 september 2024 20:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dan is er toch geen sprake meer van vrije wil? Dan zit God alsnog op eigen houtje te bepalen dat mensen hem trouw moeten blijven. De boel te manipuleren.
Wat jij nu wil is vrije wil zonder dat men voor het kwaad kiest, omdat ze geprogrammeerd zijn. Dan is het geen vrije wil meer. En dus geen liefde en dus niet perfect.
[..]
Het laat zien dat God bereid was om zelf de prijs te betalen voor de onverstandige keuze voor het kwaad.
Dus God gaf de vrijheid om voor het kwaad te kiezen, en in plaats van hen aan hun lot over te laten of meteen af te straffen, doet hij wat nodig is om weer aan het kwaad te ontsnappen.
Dat laat zien dat God ons een zinnig bestaan op basis van vrijheid wilde geven, en tegelijkertijd bereid is om zichzelf voor ons op te offeren als we de fout ingaan. Zo ver is God bereid te gaan om ons een zinnig bestaan te geven, in plaats van ons als een soort voorgeprogrammeerde robots die niets anders kunnen dan aanbidden en gehoorzamen te maken, of ons met Zijn goddelijke macht en kracht zo te manipuleren dat we uiteindelijk toch niet echt vrij zijn.
Dit is een expressie van perfecte liefde die werkelijke keuzevrijheid geeft, en geen genoegen neemt met onechtheid en zinloosheid.
Maar keuzevrijheid gaat ook gepaard met verantwoordelijkheid, en daarom lijden we vandaag de dag allemaal. Dus God heeft niet ineens op magische wijze de gevolgen van het kwaad weggenomen. Dat zou immers betekenen dat hij de mens moet uitroeien. En dat wil God niet, wij zijn Zijn kinderen.
Maar we moeten wel beseffen dat het kwaad zinloos is, en er een keuze tegen maken. Anders ondergaan we ook de gevolgen ervan, en dat is de dood. Aangezien God het leven is en het kwaad niet in Gods aanwezigheid kan bestaan.
Maar de mens had dan ook geen neiging tot het kwade. Er was maar 1 mogelijkheid om voor het kwaad te kiezen, en dat was via de boom van kennis van goed én kwaad. En daartoe moesten ze worden verleid.quote:Op zondag 22 september 2024 21:16 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Je bent nu je wereldbeeld aan het verdedigen op basis van jouw perceptie van de vrije wil.
In het scenario dat ik schets is er wel vrije wil. Vrije wil betekent: kunnen doen en laten wat je zelf wilt, in vrijheid.
Stel ik drink altijd appelsap omdat ik sinaasappelsap vies vindt. Dat betekent niet dat ik ''voorgeprogrammeerd'' ben of dat ik niet vrij ben om sinaasappelsap te drinken. Het betekent gewoon dat ik appelsap wil drinken.
Zelfde geldt voor een wereld met alleen goede zielen. Een goede ziel zijn betekent niet dat je geprogrammeerd bent om goed te zijn, het betekent dat je een goede natuur hebt en geen kwaad wil doen. Dat neemt niet weg dat je kwaad zou kunnen doen, en daarom ben je vrij.
Ok, hier stopt de discussie voor mij.quote:Op zondag 22 september 2024 21:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar de mens had dan ook geen neiging tot het kwade. Er was maar 1 mogelijkheid om voor het kwaad te kiezen, en dat was via de boom van kennis van goed én kwaad. En daartoe moesten ze worden verleid.
Daarvoor hadden ze alleen kennis van goed. Die boom was als een poort tot het kwaad.
Ja, zoiets wel eens gehoord (Von Neumann machines? geloof ik). Alweer een inconsistentie: het hoe en waarom en waar heden-ten-dage geen enkele interferentie van die superslimme AI robots ?quote:Op zaterdag 21 september 2024 23:04 schreef Harvest89 het volgende:
Ooit eens nagedacht dat levende wezens of alles dat "leeft" in elkaar is geknutseld door superslimme ai robots miljoenen jaren terug als onderdeel van een experiment en dat diezelfde robots alles in de gaten houden miljoenen kilometers hier vandaan?
Allebei volstrekt even ongeloofwaardig en zelfs nutteloos.quote:Op zaterdag 21 september 2024 23:29 schreef Libertarisch het volgende:
Ik vind de Bijbel zelf ook ongeloofwaardig, maar het is beter dan de AI robot theorie.
Dat is dus dwang, i.t.t. liefde? Overigens vereist perfectie en geen keuze en geen vrijheid. Perfectie is perfectie, zonder keuze en zonder vrijheid.quote:Op zondag 22 september 2024 16:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
God is met een perfecte wereld begonnen, maar perfectie vereiste keuzevrijheid. ...................n. Anders is liefde geen liefde maar dwang.
Grotere tegenstelling bestaat niet! Een perfecte wereld kent geen kwaad, zelfs het woord en de definitie niet.quote:Op zondag 22 september 2024 16:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dus een perfecte wereld kon alleen een wereld zijn waarin het kwaad ook had kunnen bestaan.
De Romeinenbrief staat er vol mee: Rom. 3:21-31. Keuze voor Christus en anders ben je i.d.d. de Sjaak.quote:Op zondag 22 september 2024 18:21 schreef Panterjong het volgende:
Dan moet je toch echt voor Jezus gekozen hebben en ben je als je het goede lief hebt gewoon de Sjaak. Waar dat bijbeltechnisch vandaan komt mag verder Joost weten, maar dat is een andere discussie.
Ben het niet vaak 100% met je eens, maar dit is exact mijn gedachte.quote:Op zondag 22 september 2024 18:35 schreef Libertarisch het volgende:
Dit is toch een staaltje recht praten wat krom is. Dat kan natuurlijk ook niet anders, als christen.
Waarom heeft God geen perfecte wereld geschapen met alleen goede zielen? Dus met zielen die niet voor het kwade willen kiezen. Dan heb je nog steeds de agency bij de mens, die is geen trekpop. Er zitten alleen geen rotte appels tussen.
In plaats van in tweede instantie een hemel via het bloedoffer van Jezus Christus en meer van dat soort waanzin
Doe je dat ook bij vissen in een aquarium?quote:Op zondag 22 september 2024 21:39 schreef blomke het volgende:
Alweer een inconsistentie: het hoe en waarom en waar heden-ten-dage geen enkele interferentie van die superslimme AI robots ?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |