abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215133110
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 23:43 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Je probeert me nu woorden in de mond te leggen en doet een vage aanname.

Alles dat mensen ervaren komt door het brein. Dat is concreet. Allerlei termen erbij halen maakt het abstract en doet af aan wat ik stel.

Gevoelens komen niet uit een object. Je lijkt een verband te trekken die er niet is.

Ik worstel verder niet met de realiteit. De realiteit is dat er niet een allesomvattend bewustzijnsachtig gebeuren is. Het is een leuk concept dat je hebt verzonnen of dat 1 of andere goeroe heeft verzonnen. Mijn inziens heeft het overigens niet veel met traditioneel hindoeïsme te maken, hooguit met een hedendaags westers aftreksel ervan maar meer nog met het Ietsisme.

Los daarvan en wel belangrijk. De realiteit is dat alles natuur is en alles uit die natuur voortkomt. Dat is de realiteit. Alles dat wij bedacht hebben komt uiteindelijk voort uit de natuur. Dus ja er bestaat een allesomvattend bewustzijnsachtig gebeuren, maar het bestaat slechts als concept, als verzinsel. Net als God. En als dat betekenisgevend is voor de één of de ander dan is dat verder prettig hoor.

Alleen voor jou lijkt er die eeuwige tweespalt te zijn. Het is zwart of wit. Het is bewustzijn of het brein. En je bent er van overtuigd dat het bewustzijn is. Maar dan niet een eigen bewustzijn dat ieder mens ervaart maar 1 of ander, wat ik een slap aftreksel van God vind, alles omvattend bewustzijn. Je hebt er je levensdoel van gemaakt om iedereen hier over te vertellen. Om iedereen te overtuigen van je gelijk, om iedereen te overtuigen dat jij de enige bent die gelijk heeft. Maar niemand snapt je, iedereen vind het onsamenhangend en onlogisch. Toch hlijf je doorgaan met je gehamer. Jij bent hier daarom diegene die worstelt met de realiteit. Net zoals mensen zoals Ali dat doen. Gebukt gaan onder het eigen geloof.
Ten eerste lijk je je ogen te sluiten voor wat echt realiteit is. Namelijk de natuur.
Ten tweede faal je constant doordat jouw evangelie afgekeurd wordt met termen als warrig en onlogisch. Je wilt je zo graag laten horen maar je wordt niet gehoord en staat alleen als roepende in de woestijn.
Jij worstelt hier.

Terwijl ik me niet zo druk maak en volledig in een soort van zenmodus leef met uitzondering hier en daar van wat zorgen om m'n naasten waarvoor ik door het vuur ga.

Weet je, ik denk dat je wat jonger bent dan dat ik ben. Waar jij nu bent ben ik om en nabij geweest. Daarom denk ik dat je op een dag die strijdbijl begraaft. Dat je stopt met worstelen en omarmt dat alles natuur is en alles voortkomt uit de natuur. Dan zal je meer harmonie vinden met jezelf, meer tevreden zijn.
Wijze woorden.
pi_215134831
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2024 00:44 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Probeer eens te beargumenteren wat je stelt. Het is me volkomen een raadsel waarom je dit zegt. Vooral omdat ik zojuist heb gezegd dat alles natuur is of er uit voortkomt. Logischerwijs komen dan ook kwaliteiten die je verbindt aan smaak, geur en gevoel uit de natuur. De natuur verklaart alles. De natuur wint altijd. Het bijhouden van scores heeft geen zin en valt onder zwart / wit denken. Waarom zou je Yin en Yan uit balans willen halen? De natuur geeft en de natuur neemt. Dat is de balans. Omarm dat en je vind rust. Dan hoef je niet meer te worstelen met tegenstrijdigheden die voorkomen uit je geloof.

Botst dit omdat binnen de idee van een allesomvattend bewustzijn deze bovennatuurlijk is?
De natuur is slechts God's creatie, God wint altijd.
pi_215134995
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2024 00:08 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ja, dat is de centrale stelling van de moderne (westerse) cultuur.

Jammer voor je dat je niet één kwaliteit kunt verklaren. De smaak van peper, de geur van parfum, het gevoel van woede, et cetera.

Niet één kwaliteit kan verklaard worden, dat is toch echt een dramatische score he.
Dat is allemaal elektrische activiteit in ons brein die wij als bepaalde sensaties ervaren.

Hoe dat precies werkt is nog steeds een raadsel inderdaad.

Maar dat wil niet automatisch zeggen dat jouw theorie wel klopt. Want definieer eens wat 'bewustzijn' is en leg uit waarom het op basis daarvan dingen als geur en smaak kan ervaren? Op basis van feiten?

Verder worstel ik een beetje met te ontdekken wat dit met de topictitel te maken heeft. Zoals gewoonlijk heb je weer een volledig topic laten ontsporen. Totaal gebrek aan respect voor het forum en zijn users lijkt het wel.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ali_Kannibali op 30-09-2024 11:19:02 ]
pi_215135196
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2024 11:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dat is allemaal elektrische activiteit in ons brein die wij als bepaalde sensaties ervaren.

Dat mag je denken, bewijzen kun je het niet.

quote:

Verder worstel ik een beetje met te ontdekken wat dit met de topictitel te maken heeft. Zoals gewoonlijk heb je weer een volledig topic laten ontsporen. Totaal gebrek aan respect voor het forum en zijn users lijkt het wel.
Je hebt de OP niet gelezen.
  maandag 30 september 2024 @ 13:12:43 #130
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_215135959
quote:

[..]

Hoe dat precies werkt is nog steeds een raadsel inderdaad.

Maar dat wil niet automatisch zeggen dat jouw theorie wel klopt. Want definieer eens wat 'bewustzijn' is en leg uit waarom het op basis daarvan dingen als geur en smaak kan ervaren? Op basis van feiten?

Users uitschelden voor trol, ze vergelijken met satan en talloze keren vals beschuldigen is natuurlijk wel respectvol.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  maandag 30 september 2024 @ 13:14:06 #131
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_215135970
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2024 10:56 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
De natuur is slechts God's creatie, God wint altijd.
Normaal zou ik zeggen dat dit een onbijbels statement is.

Dus het alles omvattende bewustzijnsgebeuren is God? Maar dat leeft niet?
pi_215135985
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2024 13:14 schreef Panterjong het volgende:

[.
Dus het alles omvattende bewustzijnsgebeuren is God? Maar dat leeft niet?
Ja, iets minder dan dat kan geen God zijn.

Het bewustzijn is namelijk primair over de ervaring. Om iets te ervaren moet je bewust zijn, een geest is dus altijd een vorm van bewustzijn. Het bewustzijn is de primaire eigenschap van God, zijn creativiteit en intelligentie is er secundair aan.

Het bewustzijn is alles, zonder bewustzijn is er niks.
  maandag 30 september 2024 @ 13:21:23 #133
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_215136016
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2024 13:16 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ja, iets minder dan dat kan geen God zijn.

Het bewustzijn is namelijk primair over de ervaring. Om iets te ervaren moet je bewust zijn, een geest is dus altijd een vorm van bewustzijn. Het bewustzijn is de primaire eigenschap van God, zijn creativiteit en intelligentie is er secundair aan.

Het bewustzijn is alles, zonder bewustzijn is er niks.
Maar het leeft dus niet. Bizar.
pi_215136024
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2024 13:21 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Maar het leeft dus niet. Bizar.
Jawel, het bewustzijn is de levensvonk / de levensenergie. En het is God, God is het leven.

Een volledige afwezigheid van bewustzijn (dus niet bewusteloosheid!) noemen we de dood. Een verhoogd bewustzijn noemen we verlichting.
  maandag 30 september 2024 @ 13:59:45 #135
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_215136396
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2024 13:22 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Jawel, het bewustzijn is de levensvonk / de levensenergie. En het is God, God is het leven.

Een volledige afwezigheid van bewustzijn (dus niet bewusteloosheid!) noemen we de dood. Een verhoogd bewustzijn noemen we verlichting.
Alles dat leeft is natuur
pi_215136970
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2024 13:22 schreef Libertarisch het volgende:

Een verhoogd bewustzijn noemen we verlichting.
Ik prefereer de Verlichting - ook wel bekend als de Eeuw van de Rede - een intellectuele en filosofische beweging die zich in Europa verspreidde tijdens de 17e en 18e eeuw. Ineens kwam de focus op rationeel denken, wetenschappelijke vooruitgang, en het gebruik van de rede om traditionele autoriteit, bijgeloof en dogma’s te bevragen, met als doel maatschappelijke hervormingen te bevorderen. Kortom, logica en gezond verstand ondersteund door objectief wetenschappelijk onderzoek heeft de mensheid sindsdien vooruitgebracht.
pi_215137883
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2024 15:06 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Ik prefereer de Verlichting - ook wel bekend als de Eeuw van de Rede - een intellectuele en filosofische beweging die zich in Europa verspreidde tijdens de 17e en 18e eeuw. Ineens kwam de focus op rationeel denken, wetenschappelijke vooruitgang, en het gebruik van de rede om traditionele autoriteit, bijgeloof en dogma’s te bevragen, met als doel maatschappelijke hervormingen te bevorderen. Kortom, logica en gezond verstand ondersteund door objectief wetenschappelijk onderzoek heeft de mensheid sindsdien vooruitgebracht.
Rationeel denken en logica zijn prima. Logica is een goddelijke vaardigheid.
Alleen in Europa is het subjectiviteit gaan vervangen en marginaliseren, dat is dan weer niet de bedoeling.
pi_215137898
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2024 16:31 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Rationeel denken en logica zijn prima. Logica is een goddelijke vaardigheid.
Alleen in Europa is het subjectiviteit gaan vervangen en marginaliseren, dat is dan weer niet de bedoeling.
Wie heeft wat bedoeld en waarom precies? :P
pi_215137920
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2024 16:32 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Wie heeft wat en wanneer bedoeld en waarom precies? :P
Als je een compleet en volwaardig mens wilt zijn, moet je niet objectiviteit of subjectiviteit gaan marginaliseren maar beiden in waarde laten.
pi_215137932
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2024 16:34 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Als je een compleet en volwaardig mens wilt zijn, moet je niet objectiviteit of subjectiviteit gaan marginaliseren maar beiden in waarde laten.
Wie heeft dit gezegd en wanneer? Zijn er getuigen?

[ Bericht 1% gewijzigd door Bassie48 op 01-10-2024 16:27:08 ]
  dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:27:28 #141
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_215143544
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2024 16:35 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Wie en wanneer heeft dit gezegd? Zijn er getuigen?
Stond op een tegeltje, te koop bij de Xenos
pi_215144141
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2024 09:27 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Stond op een tegeltje, te koop bij de Xenos
pi_215179191
Nog een kritiekpuntje op het christelijk geloof.

Verdeling van Gods genade:
Waarom laat een almachtige en liefdevolle God onschuldigen lijden, zoals (kleine) kinderen of dieren? Waarom is deze ethische schande aanvaardbaar voor de gelovigen?
pi_215181125
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 19:50 schreef Bassie48 het volgende:

Waarom laat een almachtige en liefdevolle God onschuldigen lijden, zoals (kleine) kinderen of dieren? Waarom is deze ethische schande aanvaardbaar voor de gelovigen?
Dat is een logische contradictie. Conclusie: het christelijke Godsbeeld klopt niet.
pi_215182317
quote:

Lijden schijnt louterend te werken. En je naar de here toe te leiden. Nou, dat haalt je de koekoek, ik doe gewoon wat ik leuk, fijn en lekker vind onder het mom: "laten wij eten en drinken en vrolijk zijn want morgen sterven wij".
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_215183747
quote:
Paulus geeft er een uitleg over in 2Kor. 2:19 "En Hij heeft tot mij gezegd: Mijn genade is u genoeg, want de kracht openbaart zich eerst ten volle in zwakheid. Zeer gaarne zal ik dus in zwakheden nog meer roemen, opdat de kracht van Christus over mij kome.".

M.a.w. je hebt het er maar mee te doen en je zoekt het maar uit.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 7 oktober 2024 @ 05:43:26 #147
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_215198251
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2024 13:59 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Alles dat leeft is natuur
wolken leven niet
  maandag 7 oktober 2024 @ 05:46:59 #148
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_215198257
quote:

Er bestaat geen Hebreeuws woord voor almacht. Gods almacht is dan ook een uitvinding van de christelijke kerk. Het is on-Bijbels en van heidense oorsprong.
pi_215198379
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2024 05:46 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Er bestaat geen Hebreeuws woord voor almacht. Gods almacht is dan ook een uitvinding van de christelijke kerk. Het is on-Bijbels en van heidense oorsprong.
Wikipedia:
quote:
Aard van God in het jodendom
God wordt beschouwd als almachtig.
Hoe zit dat dan?
pi_215198937
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2024 12:15 schreef blomke het volgende:

[..]
Paulus geeft er een uitleg over in 2Kor. 2:19 "En Hij heeft tot mij gezegd: Mijn genade is u genoeg, want de kracht openbaart zich eerst ten volle in zwakheid. Zeer gaarne zal ik dus in zwakheden nog meer roemen, opdat de kracht van Christus over mij kome.".

M.a.w. je hebt het er maar mee te doen en je zoekt het maar uit.
Dit heeft meer met de zwakte van de mens ten opzichte van de kracht van God te maken denk ik.

De mens met zijn zondige natuur kan Gods wil niet op eigen houtje doen. Hij heeft de kracht van God nodig. Die kracht wordt gegeven uit genade. God vergeeft onze zonden, geeft ons Zijn geest, en die stelt ons in staat het goede te doen. Zo moest Paulus volledig vertrouwen op de kracht van God die hem uit genade was gegeven, en dat vertrouwen is het sterkst als je niet meer op jezelf, je eigen krachten, je eigen capaciteiten vertrouwt, maar zwak bent en beseft dat je voor je leven volledig afhankelijk bent van God.

Dus nee, niet 'je zoekt het maar uit', maar 'vertrouw op mij'.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')