abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215078709
"Wederom zeg Ik u, het is gemakkelijker, dat een kameel gaat door het oog van een naald dan dat een rijke het Koninkrijk Gods binnengaat. (Matteüs 19:24)''

De poort tot God is zeer nauw. De enige manier om verlossing te bereiken is door te stoppen met denken.

Graag gedaan :)
pi_215079019
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2024 09:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Zo zie ik dat niet. Jezus is herrezen en leeft.
Ooit een bron van gevonden, ervaring te melden of PV van opgemaakt?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_215079076
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2024 10:32 schreef blomke het volgende:

[..]
Ooit een bron van gevonden, ervaring te melden of PV van opgemaakt?
Ik zou het niet zeggen als ik Hem niet zou kennen.
pi_215079081
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2024 10:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik zou het niet zeggen als ik Hem niet zou kennen.
Je kent hem niet.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 28 september 2024 @ 11:43:29 #80
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_215115445
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2024 16:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
God is met een perfecte wereld begonnen, maar perfectie vereiste keuzevrijheid.
perfectie vereist keuze vrijheid?

Als iets perfect is waarom moet er dan keuzevrijheid zijn, met als gevolg dat het minder perfect (= imperfect) zou kunnen worden?
pi_215118133
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2024 11:43 schreef hoatzin het volgende:

[..]
perfectie vereist keuze vrijheid?

Als iets perfect is waarom moet er dan keuzevrijheid zijn, met als gevolg dat het minder perfect (= imperfect) zou kunnen worden?
Omdat er geen sprake kan zijn van authenticiteit als er geen vrije wil is.
pi_215119704
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2024 16:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Er is geen vrije wil want jouw God heeft de predestinatie ingesteld.

We leven in een kil en wreed universum waar we plotseling in terecht zijn gekomen, vervolgens klooien we een korte periode wat aan en vragen ons af "waarvoor?" En dan zijn we dood en verdwijnt onze nalatenschap langzaam maar zeker in de mist van de kosmische oneindigheid van tijd en ruimte. Net alsof we er nooit waren. En dat, is das pudels kern.

[ Bericht 12% gewijzigd door Bassie48 op 28-09-2024 19:40:29 ]
pi_215120303
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2024 19:25 schreef Bassie48 het volgende:

We leven in een kil en wreed universum waar we plotseling in terecht zijn gekomen, vervolgens klooien we een korte periode wat aan en vragen ons af "waarvoor?" En dan zijn we dood en verdwijnt onze nalatenschap langzaam maar zeker in de mist van de kosmische oneindigheid van tijd en ruimte. Net alsof we er nooit waren. En dat, is das pudels kern.
Kil en wreed?

pi_215123769
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2024 20:14 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Kil en wreed?

[ afbeelding ]
Ja. Vanuit een filosofisch en existentieel standpunt is het universum kil en wreed omdat het niet bezield is door de menselijke waarden van goed en kwaad. Het is het "Niets" dus is het angstaanjagend.

Maar dat betekent ook dat wij, als denkende en voelende wezens, betekenis kunnen creëren in een schijnbaar betekenisloos (= kil en wreed) geheel. Vandaar de hang naar de bambi's van deze wereld. :)
pi_215124871
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 07:11 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Ja. Vanuit een filosofisch en existentieel standpunt is het universum kil en wreed omdat het niet bezield is door de menselijke waarden van goed en kwaad. Het is het "Niets" dus is het angstaanjagend.

Maar dat betekent ook dat wij, als denkende en voelende wezens, betekenis kunnen creëren in een schijnbaar betekenisloos (= kil en wreed) geheel. Vandaar de hang naar de bambi's van deze wereld. :)
Dit is in ieder geval jouw subjectieve ervaring en zelfgekozen mening.

Mijn mening is dat de wereld goed is. Kijk in wat voor wereld je leeft, miljoenen mensen doen hun best en werken dagelijks om diensten te leveren. Alles is er op gebouwd en ontworpen om je te helpen. Alles is er voor gemaakt om een goed leven mogelijk te maken. De wereld is, in mijn ogen, vriendelijk.

Qua universum zitten we in exact de juiste zone (de 'vriendelijke' zone) dat leven mogelijk maakt. Zo zit de aarde niet te dicht bij de zon, en niet te ver weg.

Volgens mij is God perfect en alles dat Hij heeft gemaakt is perfect :)
pi_215124915
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 10:59 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Dit is in ieder geval jouw subjectieve ervaring en zelfgekozen mening.

Mijn mening is dat de wereld goed is. Kijk in wat voor wereld je leeft, miljoenen mensen doen hun best en werken dagelijks om diensten te leveren. Alles is er op gebouwd en ontworpen om je te helpen. Alles is er voor gemaakt om een goed leven mogelijk te maken. De wereld is, in mijn ogen, vriendelijk.

Qua universum zitten we in exact de juiste zone (de 'vriendelijke' zone) dat leven mogelijk maakt. Zo zit de aarde niet te dicht bij de zon, en niet te ver weg.

Er is geen God, er is "Niets".

Maar bewijzen kan ik het niet, da's helemaal waar.
pi_215124932
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 11:05 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Er is geen God, er is "Niets".

Maar bewijzen kan ik het niet, da's helemaal waar.
En ik kan niet bewijzen dat God bestaat.

Maar qua logica ben jij in het nadeel :)
pi_215124993
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 11:09 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Ik volg de logica van de wetenschap en mijn gezond verstand. Andere logica ken ik niet. :6
pi_215125012
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 11:16 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Ik volg de logica van de wetenschap en mijn gezond verstand. Andere logica ken ik niet. :6
Dat is prima, maar binnen die logica is het ook niet logisch dat er een universum uit het niets ontstaat. En het is niet logisch dat subjectiviteit ontstaat.

Je blijft met enorme logische contradicties zitten en dan roepen dat jij degene bent die logisch aan het nadenken is :P
pi_215125043
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 11:18 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Dat is prima, maar binnen die logica is het ook niet logisch dat er een universum uit het niets ontstaat. En het is niet logisch dat subjectiviteit ontstaat.

Je blijft met enorme logische contradicties zitten en dan roepen dat jij degene bent die logisch aan het nadenken is :P
Met "Niets" bedoel ik "geen God." Het universum is uit het "Iets" ontstaan, een natuurkundig verschijnsel zoals bijvoorbeeld "The Big Bang". Ik was wat onzuiver met de uitspraak "er is Niets". Er is altijd materie en energie.
pi_215125164
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 11:24 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Met "Niets" bedoel ik "geen God." Het universum is uit het "Iets" ontstaan, een natuurkundig verschijnsel zoals bijvoorbeeld "The Big Bang". Ik was wat onzuiver met de uitspraak "er is Niets". Er is altijd materie en energie.
Nee, de realiteit waar wij over praten is de ruimte-tijd. Het is gebonden aan oorzaak en gevolg.

Binnen die logica is het ontstaan van het universum een gigantische logische contradictie. En jij accepteert die logische overtreding in jouw wereldbeeld, en daarom klopt jouw wereldbeeld niet.

Je mag geen logische contradicties toestaan in je wereldbeeld (als je wilt dat het klopt).
pi_215125240
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 11:35 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Nee, de realiteit waar wij over praten is de ruimte-tijd. Het is gebonden aan oorzaak en gevolg.

Binnen die logica is het ontstaan van het universum een gigantische logische contradictie. En jij accepteert die logische overtreding in jouw wereldbeeld, en daarom klopt jouw wereldbeeld niet.

Je mag geen logische contradicties toestaan in je wereldbeeld (als je wilt dat het klopt).
Maar jouw logica roept teveel vragen op. Meer vragen dan het gezond verstand aan kan.
pi_215125254
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 11:43 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Maar jouw logica roept teveel vragen op. Meer vragen dan het gezond verstand aan kan.
Nee hoor, als je geen ongefundeerde aannames doet over de realiteit en geen denkfouten maakt kom je bij 'mijn' wereldbeeld
pi_215126307
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 11:09 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Jou logica is subjectief en passend geknutseld in jouw waarheid, daar kunnen anderen natuurlijk niks mee.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_215126322
quote:
7s.gif Op zondag 29 september 2024 13:40 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
Jou logica is subjectief en passend geknutseld in jouw waarheid, daar kunnen anderen natuurlijk niks mee.
Nee, het is keiharde en universeel geldige logica.

Idealistisch monisme (alles is één bewustzijn) is het meest logische wereldbeeld, alle anderen zijn qua logica inferieur.

Jij neemt sowieso genoegen met logische overtredingen in jouw wereldbeeld, ik neem daar geen genoegen mee.
pi_215126560
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2024 09:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dit heb je ten dele begrepen.

Volgens mij zie ik het heel goed, het ligt immers ook weer in deze post van je.
Het duale, gever-ontvanger, jij en god, de mens moet zich bekeren naar, en vanzelfsprekend is het voor de gewone mens ook onbereikbaar, dus geef je over aan...
pi_215126566
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 13:43 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Nee, het is keiharde en universeel geldige logica.

Idealistisch monisme (alles is één bewustzijn) is het meest logische wereldbeeld, alle anderen zijn qua logica inferieur.

Jij neemt sowieso genoegen met logische overtredingen in jouw wereldbeeld, ik neem daar geen genoegen mee.
Bij gebrek aan wereldbeeld is dat nogal moeilijk.
pi_215126621
quote:
7s.gif Op zondag 29 september 2024 14:18 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
Bij gebrek aan wereldbeeld is dat nogal moeilijk.
Dat geloof ik niet, je gaat sowieso uit van een bepaalde realiteit.

In jouw geval is dat hoogstwaarschijnlijk het wetenschappelijk materialisme.
pi_215126679
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 14:24 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Dat geloof ik niet, je gaat sowieso uit van een bepaalde realiteit.

In jouw geval is dat hoogstwaarschijnlijk het wetenschappelijk materialisme.
In mijn geval is het dat wat is, nu.
pi_215126703
quote:
7s.gif Op zondag 29 september 2024 14:27 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
In mijn geval is het dat wat is, nu.
Jij bent een verlicht meester, guruji? Swamiji?

Jij bent vrij van de karma van talloze reïncarnaties? Vrij van ontzaglijk veel karma?

Ik geloof je niet ;)
pi_215126821
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 14:29 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Jij bent een verlicht meester, guruji? Swamiji?

Jij bent vrij van de karma van talloze reïncarnaties? Vrij van ontzaglijk veel karma?

Ik geloof je niet ;)
Ik ben slechts wat jij en anderen in mij zien.
Zelf houd ik het er op dat ik gewoon een mens ben, niet vrij van karma en daarom fiets en loop ik veel om de lichamelijke conditie goed te houden.
Niet bewegen en slecht voedsel zorgt namelijk voor een traag en vet lichaam en slechte conditie, dus bewegen en goed eten betekent dat de karma is dat het lichaam slank blijft en de beentjes sterk.
pi_215126851
quote:
7s.gif Op zondag 29 september 2024 14:35 schreef bedachtzaam het volgende:

Niet bewegen en slecht voedsel zorgt namelijk voor een traag en vet lichaam en slechte conditie, dus bewegen en goed eten betekent dat de karma is dat het lichaam slank blijft en de beentjes sterk.
Dat heb je goed begrepen, heel goed :)
  zondag 29 september 2024 @ 18:45:19 #103
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_215130150
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2024 16:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
En is authenticiteit altijd perfect?
  zondag 29 september 2024 @ 18:46:36 #104
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_215130166
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2024 20:14 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Kil en wreed?

[ afbeelding ]
Jij kent duidelijk het verhaal van Bambi van Felix Salten niet.
pi_215130296
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 23:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Maar deze gevallen conditie, dat is nu precies waar Jezus ons van komt bevrijden. Als we in Hem geloven en ons leven aan Hem geven, sterven wij met Hem spiritueel aan het kruis en staan we ook weer uit de dood met Hem op, met dezelfde geest als Hij had. En die begint ons dan te veranderen.
Nooit wat van gemerkt. Verandering komt van buitenaf: door jezelf bloot te stellen aan ervaringen. Daardoor is er zoveel vooruitgang geboekt sinds de Verlichting: men ging buiten de gebaande paden in doen en denken.

quote:

Bij de wederopstanding wordt dit gevallen sterfelijke lichaam definitief vervangen door een puur, onsterfelijk lichaam, dat niet meer door het kwaad wordt aangetast. Dat is de hoop voor de Christen: bevrijding van dit gevallen menselijke lichaam, een wederopstanding met een nieuw lichaam dat in Gods aanwezigheid kan leven:
Enig idee wanneer dat plaats gaat vinden?

quote:

De bijbel noemt dit sterfelijke gevallen menselijke lichaam het 'vlees', en het 'vlees' verzet zich constant tegen God.

Wat jij beschrijft, dat zijn de werken van het vlees. Maar door het geloof kunnen we dat vlees overwinnen:
Wat zouden de kinderen/slachtoffers van seksueel kindermisbruik in kerken daarvan vinden?

quote:

Ik maak me dus geen waanvoorstellingen over de aard van de mens, in tegendeel. Ik ben mij er terdege van bewust hoe ver de mens verwijderd is van het ideaal dat God ons voorstelt, en daarom kan alleen Hij ons van onszelf redden, als we op Jezus Christus vertrouwen voor onze verlossing.
Hoe dan, wat dan en wanneer dan?

[ Bericht 2% gewijzigd door blomke op 29-09-2024 19:16:27 ]
pi_215130332
quote:

In de Christelijke leer is het niet slechts een kwestie van dingen opvolgen die buiten je bestaan.

Ik zei nu juist dat je Gods geest ontvangt.

Je krijgt dus letterlijk God die in jou woont. In gedachten, in je verstand, in je gevoel. En die begint te veranderen.

Openbaringen 3:20Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop. Als iemand Mijn stem hoort en de deur opent, zal Ik bij hem binnenkomen en de maaltijd met hem gebruiken, en hij met Mij.

Jezus Christus woont spiritueel in jou via de Heilige Geest. En die Heilige Geest versterk je door je relatie met God te versterken, via lezing, gebed, aanbidding, en doen wat God je zegt te doen.

Het is dus een spirituele transformatie.
Nooit wat van gemerkt.
quote:

Maar uiteindelijk zal die strijd voorbij zijn wanneer we van dit lichaam verlost worden en een nieuw ongevallen lichaam krijgen.
Fraai, deze doctrine wordt al bijna 2000 jaar verkondigd, de apostelen geloofden er al in en dachten het nog tijdens hun leven te zullen meemaken. "Wanneer en hoe dan", zou mijn vraag zijn??

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 29-09-2024 19:16:50 ]
pi_215130359
quote:
Kijk in wat voor wereld je leeft, miljoenen mensen doen hun best en werken dagelijks om diensten te leveren. Alles is er op gebouwd en ontworpen om je te helpen. Alles is er voor gemaakt om een goed leven mogelijk te maken. De wereld is, in mijn ogen, vriendelijk.
Vandaag al het nieuws over Libanon gelezen?

quote:
Nou, dat is aan de kerken en hun kindermisbruik wel te zien ja!
pi_215130373
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 18:45 schreef hoatzin het volgende:

[..]
En is authenticiteit altijd perfect?
Authenticeit is echtheid. Ik denk niet dat je dat als perfect of niet-perfect kan beschrijven.
pi_215130381
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 11:18 schreef Libertarisch het volgende:
Definieer (het verschil tussen) "niets" en "universum". Stel dat er een verschil tussen is, is dan een Opperwezen noodzakelijk om het verschil te maken? En waaruit is het Opperwezen dan ontstaan?

Een oplossing vanuit een creator is een intrinsieke tegenstelling: wie heeft dan eerder de creator gecreëerd?

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 29-09-2024 19:17:37 ]
pi_215130398
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 13:43 schreef Libertarisch het volgende:

Dus zouden we allen 1 en hetzelfde bewustzijn hebben en houden??
pi_215130399
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 19:06 schreef blomke het volgende:

[..]
Nooit wat van gemerkt.
[..]
Fraai, deze doctrine wordt al bijna 2000 jaar verkondigd, de apostelen geloofden er al in en dachten het nog tijdens hun leven te zullen meemaken. "Wanneer en hoe dan", zou mijn vraag zijn??
Als de tijd rijp is.
pi_215130466
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 19:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Als de tijd rijp is.
_O_

Tja, het begrip "rijp" heeft bij mij heel andere betekenis!
pi_215131353
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 19:11 schreef blomke het volgende:

[..]
Definieer (het verschil tussen) "niets" en "universum". Stel dat er een verschil tussen is, is dan een Opperwezen noodzakelijk om het verschil te maken? En waaruit is het Opperwezen dan ontstaan?

Een oplossing vanuit een creator is een intrinsieke tegenstelling: wie heeft dan eerder de creator gecreëerd?
"Niets" betekent gewoon dat er geen enkele vorm van materie of energie is. Het universum bestaat uit energie en materie.

Het opperwezen is geen object. Het is een tijdloos en eeuwig wezen, zonder begin of eind. Het is een geest, het is subjectief.

Daar is andere logica op van toepassing dan op de gebruikelijke fysieke objecten in de ruimte-tijd. Die zijn gebonden aan oorzaak-gevolg, de tijdloze geest is dat niet.
pi_215131392
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 19:12 schreef blomke het volgende:

[..]
Dus zouden we allen 1 en hetzelfde bewustzijn hebben en houden??
Dat klopt, het enige dat verschilt en dat veranderd is de inhoud van het bewustzijn.

Het bewustzijn an sich, het eerste persoonsperspectief, is universeel en veranderd niet afhankelijk van de ervaringen die het heeft.

Dat model is logischer dan allerlei verschillende bewustzijnen, en het is ook de enige manier om een spiritueel wereldbeeld te harmoniseren met objectiviteit.

Het is "universeel bewustzijn" of "alles komt uit het brein", een van deze twee wereldbeelden moet kloppen. En dan is universeel bewustzijn logischer, want ik geloof niet dat alles uit mijn brein komt. Het brein is immers zelf een object in het bewustzijn, derhalve gemaakt van kwaliteiten. Dan is het onlogisch dat het bewustzijn daaruit ontstaat.
  zondag 29 september 2024 @ 21:07:02 #115
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_215131599
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 20:47 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Dat klopt, het enige dat verschilt en dat veranderd is de inhoud van het bewustzijn.

Het bewustzijn an sich, het eerste persoonsperspectief, is universeel en veranderd niet afhankelijk van de ervaringen die het heeft.

Dat model is logischer dan allerlei verschillende bewustzijnen, en het is ook de enige manier om een spiritueel wereldbeeld te harmoniseren met objectiviteit.

Het is "universeel bewustzijn" of "alles komt uit het brein", een van deze twee wereldbeelden moet kloppen. En dan is universeel bewustzijn logischer, want ik geloof niet dat alles uit mijn brein komt. Het brein is immers zelf een object in het bewustzijn, derhalve gemaakt van kwaliteiten. Dan is het onlogisch dat het bewustzijn daaruit ontstaat.
Waarom alles zo zwart/ wit zien? Het is of dit of dat... Het komt over alsof je vast zit in een tunnelvisie.

Dat overkoepelende bewustzijngebeuren vind ik zelf vooral zweverig gezever. Het heeft toch ook geen enkele meerwaarde om daarin te geloven.
De natuur staat er sowieso boven. Alles is natuur. Bewustzijn kun je beter vervangen door natuur. Dan klopt het altijd wat je zegt.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_215131671
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 21:07 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Waarom alles zo zwart/ wit zien? Het is of dit of dat... Het komt over alsof je vast zit in een tunnelvisie.

Dat overkoepelende bewustzijngebeuren vind ik zelf vooral zweverig gezever. Het heeft toch ook geen enkele meerwaarde om daarin te geloven.
De natuur staat er sowieso boven. Alles is natuur. Bewustzijn kun je beter vervangen door natuur. Dan klopt het altijd wat je zegt.
Ik zit niet vast, dit gaat gewoon over de realiteit. Dat moet qua logica helemaal strak zitten. Daar is juist niks zweverigs aan.

Of alles komt uit het brein of het bewustzijn is universeel, 1 van deze twee moet waar zijn. Door het overweldigende succes van de wetenschap weten we zeker dat objectiviteit een fundamenteel aspect is van de realiteit, dat moet correct geharmoniseerd worden met subjectiviteit.

Maar de subjectiviteit is fundamenteler. Je kunt het ook intellectueel niet kennen, je kunt het alleen ervaren. Daarom kennen de Indiase yogi's de realiteit veel beter dan westerse wetenschappers. En daarom ben jij het product van karma en reïncarnatie.
pi_215131762
Daar gaan we weer. :{
pi_215131815
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 21:29 schreef Bassie48 het volgende:
Daar gaan we weer. :{
Als hij zegt dat mijn logische redeneringen m.b.t. de realiteit "zweverig gezever" zijn, dan moet ik dus opnieuw aantonen dat het klopt.

Zoals als jij zegt dat mijn wiskundige vergelijking niet klopt, dat ik hem dan opnieuw maak. Het is precies hetzelfde, het gaat over de realiteit.

Maar in deze cultuur denken jullie dat plotseling niks meer telt als er subjectiviteit bij betrokken is. Dan is alles een mening. Maar dat is niet zo, want subjectiviteit is een fundamenteel aspect van de realiteit.
pi_215131895
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 21:34 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Als hij zegt dat mijn logische redeneringen m.b.t. de realiteit "zweverig gezever" zijn, dan moet ik dus opnieuw aantonen dat het klopt.

Zoals als jij zegt dat mijn wiskundige vergelijking niet klopt, dat ik hem dan opnieuw maak. Het is precies hetzelfde, het gaat over de realiteit.

Maar in deze cultuur denken jullie dat plotseling niks meer telt als er subjectiviteit bij betrokken is. Dan is alles een mening. Maar dat is niet zo, want subjectiviteit is een fundamenteel aspect van de realiteit.
Echte logica is:
Logica is waarheid, is dus "Alles"
Logica die niet van deze wereld is, is niet logisch.
Een mening gebaseerd op logica die niet van deze wereld is dus "Niets"
Jouw mening over bewustzijn is dus "Niets"
pi_215131924
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 21:46 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Echte logica is:
Logica is waarheid, is dus "Alles"
Logica die niet van deze wereld is, is niet logisch.
Een mening gebaseerd op logica die niet van deze wereld is dus "Niets"
Jouw mening over bewustzijn is dus "Niets"
Maar het is wel van deze wereld. Het gras is groen, de lucht is blauw, eierscheten, je kunt mijn gedachtes niet lezen.

Je ontkent de realiteit, maar je kunt ook niet anders als materialist.

Zoals je als christen moet accepteren dat je wereldbeeld rammelt.
  zondag 29 september 2024 @ 21:58:40 #121
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_215131989
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 21:14 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ik zit niet vast, dit gaat gewoon over de realiteit. Dat moet qua logica helemaal strak zitten. Daar is juist niks zweverigs aan.

Of alles komt uit het brein of het bewustzijn is universeel, 1 van deze twee moet waar zijn. Door het overweldigende succes van de wetenschap weten we zeker dat objectiviteit een fundamenteel aspect is van de realiteit, dat moet correct geharmoniseerd worden met subjectiviteit.

Maar de subjectiviteit is fundamenteler. Je kunt het ook intellectueel niet kennen, je kunt het alleen ervaren. Daarom kennen de Indiase yogi's de realiteit veel beter dan westerse wetenschappers. En daarom ben jij het product van karma en reïncarnatie.
Logica? Er is geen touw aan vast te knopen.
pi_215132083
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 21:58 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Logica? Er is geen touw aan vast te knopen.
Simpeler dan dit kan ik het niet maken.

De realiteit is een mix van objectiviteit en subjectiviteit. Als je de realiteit wilt begrijpen moet je dus de objectiviteit correct zien te combineren met de subjectiviteit. Die twee zijn namelijk paradoxaal met elkaar.

Jij stelt dat alle subjectiviteit uit het brein komt. Maar hoe komen gevoelens uit een object?

En zo blijf je worstelen met de fundamentele aard van de realiteit.
  zondag 29 september 2024 @ 23:43:20 #123
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_215132802
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 22:09 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Simpeler dan dit kan ik het niet maken.

De realiteit is een mix van objectiviteit en subjectiviteit. Als je de realiteit wilt begrijpen moet je dus de objectiviteit correct zien te combineren met de subjectiviteit. Die twee zijn namelijk paradoxaal met elkaar.

Jij stelt dat alle subjectiviteit uit het brein komt. Maar hoe komen gevoelens uit een object?

En zo blijf je worstelen met de fundamentele aard van de realiteit.
Je probeert me nu woorden in de mond te leggen en doet een vage aanname.

Alles dat mensen ervaren komt door het brein. Dat is concreet. Allerlei termen erbij halen maakt het abstract en doet af aan wat ik stel.

Gevoelens komen niet uit een object. Je lijkt een verband te trekken die er niet is.

Ik worstel verder niet met de realiteit. De realiteit is dat er niet een allesomvattend bewustzijnsachtig gebeuren is. Het is een leuk concept dat je hebt verzonnen of dat 1 of andere goeroe heeft verzonnen. Mijn inziens heeft het overigens niet veel met traditioneel hindoeïsme te maken, hooguit met een hedendaags westers aftreksel ervan maar meer nog met het Ietsisme.

Los daarvan en wel belangrijk. De realiteit is dat alles natuur is en alles uit die natuur voortkomt. Dat is de realiteit. Alles dat wij bedacht hebben komt uiteindelijk voort uit de natuur. Dus ja er bestaat een allesomvattend bewustzijnsachtig gebeuren, maar het bestaat slechts als concept, als verzinsel. Net als God. En als dat betekenisgevend is voor de één of de ander dan is dat verder prettig hoor.

Alleen voor jou lijkt er die eeuwige tweespalt te zijn. Het is zwart of wit. Het is bewustzijn of het brein. En je bent er van overtuigd dat het bewustzijn is. Maar dan niet een eigen bewustzijn dat ieder mens ervaart maar 1 of ander, wat ik een slap aftreksel van God vind, alles omvattend bewustzijn. Je hebt er je levensdoel van gemaakt om iedereen hier over te vertellen. Om iedereen te overtuigen van je gelijk, om iedereen te overtuigen dat jij de enige bent die gelijk heeft. Maar niemand snapt je, iedereen vind het onsamenhangend en onlogisch. Toch hlijf je doorgaan met je gehamer. Jij bent hier daarom diegene die worstelt met de realiteit. Net zoals mensen zoals Ali dat doen. Gebukt gaan onder het eigen geloof.
Ten eerste lijk je je ogen te sluiten voor wat echt realiteit is. Namelijk de natuur.
Ten tweede faal je constant doordat jouw evangelie afgekeurd wordt met termen als warrig en onlogisch. Je wilt je zo graag laten horen maar je wordt niet gehoord en staat alleen als roepende in de woestijn.
Jij worstelt hier.

Terwijl ik me niet zo druk maak en volledig in een soort van zenmodus leef met uitzondering hier en daar van wat zorgen om m'n naasten waarvoor ik door het vuur ga.

Weet je, ik denk dat je wat jonger bent dan dat ik ben. Waar jij nu bent ben ik om en nabij geweest. Daarom denk ik dat je op een dag die strijdbijl begraaft. Dat je stopt met worstelen en omarmt dat alles natuur is en alles voortkomt uit de natuur. Dan zal je meer harmonie vinden met jezelf, meer tevreden zijn.
pi_215132853
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 23:43 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Alles dat mensen ervaren komt door het brein. Dat is concreet. Allerlei termen erbij halen maakt het abstract en doet af aan wat ik stel.

Ja, dat is de centrale stelling van de moderne (westerse) cultuur.

Jammer voor je dat je niet één kwaliteit kunt verklaren. De smaak van peper, de geur van parfum, het gevoel van woede, et cetera.

Niet één kwaliteit kan verklaard worden, dat is toch echt een dramatische score he.
  maandag 30 september 2024 @ 00:44:10 #125
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_215132930
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2024 00:08 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Jammer voor je dat je niet één kwaliteit kunt verklaren. De smaak van peper, de geur van parfum, het gevoel van woede, et cetera.

Niet één kwaliteit kan verklaard worden, dat is toch echt een dramatische score he.
Probeer eens te beargumenteren wat je stelt. Het is me volkomen een raadsel waarom je dit zegt. Vooral omdat ik zojuist heb gezegd dat alles natuur is of er uit voortkomt. Logischerwijs komen dan ook kwaliteiten die je verbindt aan smaak, geur en gevoel uit de natuur. De natuur verklaart alles. De natuur wint altijd. Het bijhouden van scores heeft geen zin en valt onder zwart / wit denken. Waarom zou je Yin en Yan uit balans willen halen? De natuur geeft en de natuur neemt. Dat is de balans. Omarm dat en je vind rust. Dan hoef je niet meer te worstelen met tegenstrijdigheden die voorkomen uit je geloof.

Botst dit omdat binnen de idee van een allesomvattend bewustzijn deze bovennatuurlijk is?
pi_215133110
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 23:43 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Gevoelens komen niet uit een object. Je lijkt een verband te trekken die er niet is.

Ik worstel verder niet met de realiteit. De realiteit is dat er niet een allesomvattend bewustzijnsachtig gebeuren is. Het is een leuk concept dat je hebt verzonnen of dat 1 of andere goeroe heeft verzonnen. Mijn inziens heeft het overigens niet veel met traditioneel hindoeïsme te maken, hooguit met een hedendaags westers aftreksel ervan maar meer nog met het Ietsisme.

Los daarvan en wel belangrijk. De realiteit is dat alles natuur is en alles uit die natuur voortkomt. Dat is de realiteit. Alles dat wij bedacht hebben komt uiteindelijk voort uit de natuur. Dus ja er bestaat een allesomvattend bewustzijnsachtig gebeuren, maar het bestaat slechts als concept, als verzinsel. Net als God. En als dat betekenisgevend is voor de één of de ander dan is dat verder prettig hoor.

Alleen voor jou lijkt er die eeuwige tweespalt te zijn. Het is zwart of wit. Het is bewustzijn of het brein. En je bent er van overtuigd dat het bewustzijn is. Maar dan niet een eigen bewustzijn dat ieder mens ervaart maar 1 of ander, wat ik een slap aftreksel van God vind, alles omvattend bewustzijn. Je hebt er je levensdoel van gemaakt om iedereen hier over te vertellen. Om iedereen te overtuigen van je gelijk, om iedereen te overtuigen dat jij de enige bent die gelijk heeft. Maar niemand snapt je, iedereen vind het onsamenhangend en onlogisch. Toch hlijf je doorgaan met je gehamer. Jij bent hier daarom diegene die worstelt met de realiteit. Net zoals mensen zoals Ali dat doen. Gebukt gaan onder het eigen geloof.
Ten eerste lijk je je ogen te sluiten voor wat echt realiteit is. Namelijk de natuur.
Ten tweede faal je constant doordat jouw evangelie afgekeurd wordt met termen als warrig en onlogisch. Je wilt je zo graag laten horen maar je wordt niet gehoord en staat alleen als roepende in de woestijn.
Jij worstelt hier.

Terwijl ik me niet zo druk maak en volledig in een soort van zenmodus leef met uitzondering hier en daar van wat zorgen om m'n naasten waarvoor ik door het vuur ga.

Weet je, ik denk dat je wat jonger bent dan dat ik ben. Waar jij nu bent ben ik om en nabij geweest. Daarom denk ik dat je op een dag die strijdbijl begraaft. Dat je stopt met worstelen en omarmt dat alles natuur is en alles voortkomt uit de natuur. Dan zal je meer harmonie vinden met jezelf, meer tevreden zijn.
Wijze woorden.
pi_215134831
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2024 00:44 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Probeer eens te beargumenteren wat je stelt. Het is me volkomen een raadsel waarom je dit zegt. Vooral omdat ik zojuist heb gezegd dat alles natuur is of er uit voortkomt. Logischerwijs komen dan ook kwaliteiten die je verbindt aan smaak, geur en gevoel uit de natuur. De natuur verklaart alles. De natuur wint altijd. Het bijhouden van scores heeft geen zin en valt onder zwart / wit denken. Waarom zou je Yin en Yan uit balans willen halen? De natuur geeft en de natuur neemt. Dat is de balans. Omarm dat en je vind rust. Dan hoef je niet meer te worstelen met tegenstrijdigheden die voorkomen uit je geloof.

Botst dit omdat binnen de idee van een allesomvattend bewustzijn deze bovennatuurlijk is?
De natuur is slechts God's creatie, God wint altijd.
pi_215134995
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2024 00:08 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Dat is allemaal elektrische activiteit in ons brein die wij als bepaalde sensaties ervaren.

Hoe dat precies werkt is nog steeds een raadsel inderdaad.

Maar dat wil niet automatisch zeggen dat jouw theorie wel klopt. Want definieer eens wat 'bewustzijn' is en leg uit waarom het op basis daarvan dingen als geur en smaak kan ervaren? Op basis van feiten?

Verder worstel ik een beetje met te ontdekken wat dit met de topictitel te maken heeft. Zoals gewoonlijk heb je weer een volledig topic laten ontsporen. Totaal gebrek aan respect voor het forum en zijn users lijkt het wel.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ali_Kannibali op 30-09-2024 11:19:02 ]
pi_215135196
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2024 11:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dat is allemaal elektrische activiteit in ons brein die wij als bepaalde sensaties ervaren.

Dat mag je denken, bewijzen kun je het niet.

quote:

Verder worstel ik een beetje met te ontdekken wat dit met de topictitel te maken heeft. Zoals gewoonlijk heb je weer een volledig topic laten ontsporen. Totaal gebrek aan respect voor het forum en zijn users lijkt het wel.
Je hebt de OP niet gelezen.
  maandag 30 september 2024 @ 13:12:43 #130
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_215135959
quote:

[..]

Hoe dat precies werkt is nog steeds een raadsel inderdaad.

Maar dat wil niet automatisch zeggen dat jouw theorie wel klopt. Want definieer eens wat 'bewustzijn' is en leg uit waarom het op basis daarvan dingen als geur en smaak kan ervaren? Op basis van feiten?

Users uitschelden voor trol, ze vergelijken met satan en talloze keren vals beschuldigen is natuurlijk wel respectvol.
  maandag 30 september 2024 @ 13:14:06 #131
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_215135970
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2024 10:56 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
De natuur is slechts God's creatie, God wint altijd.
Normaal zou ik zeggen dat dit een onbijbels statement is.

Dus het alles omvattende bewustzijnsgebeuren is God? Maar dat leeft niet?
pi_215135985
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2024 13:14 schreef Panterjong het volgende:

[.
Dus het alles omvattende bewustzijnsgebeuren is God? Maar dat leeft niet?
Ja, iets minder dan dat kan geen God zijn.

Het bewustzijn is namelijk primair over de ervaring. Om iets te ervaren moet je bewust zijn, een geest is dus altijd een vorm van bewustzijn. Het bewustzijn is de primaire eigenschap van God, zijn creativiteit en intelligentie is er secundair aan.

Het bewustzijn is alles, zonder bewustzijn is er niks.
  maandag 30 september 2024 @ 13:21:23 #133
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_215136016
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2024 13:16 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ja, iets minder dan dat kan geen God zijn.

Het bewustzijn is namelijk primair over de ervaring. Om iets te ervaren moet je bewust zijn, een geest is dus altijd een vorm van bewustzijn. Het bewustzijn is de primaire eigenschap van God, zijn creativiteit en intelligentie is er secundair aan.

Het bewustzijn is alles, zonder bewustzijn is er niks.
Maar het leeft dus niet. Bizar.
pi_215136024
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2024 13:21 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Maar het leeft dus niet. Bizar.
Jawel, het bewustzijn is de levensvonk / de levensenergie. En het is God, God is het leven.

Een volledige afwezigheid van bewustzijn (dus niet bewusteloosheid!) noemen we de dood. Een verhoogd bewustzijn noemen we verlichting.
  maandag 30 september 2024 @ 13:59:45 #135
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_215136396
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2024 13:22 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Jawel, het bewustzijn is de levensvonk / de levensenergie. En het is God, God is het leven.

Een volledige afwezigheid van bewustzijn (dus niet bewusteloosheid!) noemen we de dood. Een verhoogd bewustzijn noemen we verlichting.
Alles dat leeft is natuur
pi_215136970
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2024 13:22 schreef Libertarisch het volgende:

Een verhoogd bewustzijn noemen we verlichting.
Ik prefereer de Verlichting - ook wel bekend als de Eeuw van de Rede - een intellectuele en filosofische beweging die zich in Europa verspreidde tijdens de 17e en 18e eeuw. Ineens kwam de focus op rationeel denken, wetenschappelijke vooruitgang, en het gebruik van de rede om traditionele autoriteit, bijgeloof en dogma’s te bevragen, met als doel maatschappelijke hervormingen te bevorderen. Kortom, logica en gezond verstand ondersteund door objectief wetenschappelijk onderzoek heeft de mensheid sindsdien vooruitgebracht.
pi_215137883
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2024 15:06 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Ik prefereer de Verlichting - ook wel bekend als de Eeuw van de Rede - een intellectuele en filosofische beweging die zich in Europa verspreidde tijdens de 17e en 18e eeuw. Ineens kwam de focus op rationeel denken, wetenschappelijke vooruitgang, en het gebruik van de rede om traditionele autoriteit, bijgeloof en dogma’s te bevragen, met als doel maatschappelijke hervormingen te bevorderen. Kortom, logica en gezond verstand ondersteund door objectief wetenschappelijk onderzoek heeft de mensheid sindsdien vooruitgebracht.
Rationeel denken en logica zijn prima. Logica is een goddelijke vaardigheid.
Alleen in Europa is het subjectiviteit gaan vervangen en marginaliseren, dat is dan weer niet de bedoeling.
pi_215137898
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2024 16:31 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Rationeel denken en logica zijn prima. Logica is een goddelijke vaardigheid.
Alleen in Europa is het subjectiviteit gaan vervangen en marginaliseren, dat is dan weer niet de bedoeling.
Wie heeft wat bedoeld en waarom precies? :P
pi_215137920
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2024 16:32 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Wie heeft wat en wanneer bedoeld en waarom precies? :P
Als je een compleet en volwaardig mens wilt zijn, moet je niet objectiviteit of subjectiviteit gaan marginaliseren maar beiden in waarde laten.
pi_215137932
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2024 16:34 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Als je een compleet en volwaardig mens wilt zijn, moet je niet objectiviteit of subjectiviteit gaan marginaliseren maar beiden in waarde laten.
Wie heeft dit gezegd en wanneer? Zijn er getuigen?

[ Bericht 1% gewijzigd door Bassie48 op 01-10-2024 16:27:08 ]
  dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:27:28 #141
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_215143544
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2024 16:35 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Wie en wanneer heeft dit gezegd? Zijn er getuigen?
Stond op een tegeltje, te koop bij de Xenos
pi_215144141
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2024 09:27 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Stond op een tegeltje, te koop bij de Xenos
pi_215179191
Nog een kritiekpuntje op het christelijk geloof.

Verdeling van Gods genade:
Waarom laat een almachtige en liefdevolle God onschuldigen lijden, zoals (kleine) kinderen of dieren? Waarom is deze ethische schande aanvaardbaar voor de gelovigen?
pi_215181125
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 19:50 schreef Bassie48 het volgende:

Waarom laat een almachtige en liefdevolle God onschuldigen lijden, zoals (kleine) kinderen of dieren? Waarom is deze ethische schande aanvaardbaar voor de gelovigen?
Dat is een logische contradictie. Conclusie: het christelijke Godsbeeld klopt niet.
pi_215182317
quote:

Lijden schijnt louterend te werken. En je naar de here toe te leiden. Nou, dat haalt je de koekoek, ik doe gewoon wat ik leuk, fijn en lekker vind onder het mom: "laten wij eten en drinken en vrolijk zijn want morgen sterven wij".
pi_215183747
quote:
Paulus geeft er een uitleg over in 2Kor. 2:19 "En Hij heeft tot mij gezegd: Mijn genade is u genoeg, want de kracht openbaart zich eerst ten volle in zwakheid. Zeer gaarne zal ik dus in zwakheden nog meer roemen, opdat de kracht van Christus over mij kome.".

M.a.w. je hebt het er maar mee te doen en je zoekt het maar uit.
  maandag 7 oktober 2024 @ 05:43:26 #147
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_215198251
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2024 13:59 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Alles dat leeft is natuur
wolken leven niet
  maandag 7 oktober 2024 @ 05:46:59 #148
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_215198257
quote:

Er bestaat geen Hebreeuws woord voor almacht. Gods almacht is dan ook een uitvinding van de christelijke kerk. Het is on-Bijbels en van heidense oorsprong.
pi_215198379
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2024 05:46 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Er bestaat geen Hebreeuws woord voor almacht. Gods almacht is dan ook een uitvinding van de christelijke kerk. Het is on-Bijbels en van heidense oorsprong.
Wikipedia:
quote:
Aard van God in het jodendom
God wordt beschouwd als almachtig.
Hoe zit dat dan?
pi_215198937
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2024 12:15 schreef blomke het volgende:

[..]
Paulus geeft er een uitleg over in 2Kor. 2:19 "En Hij heeft tot mij gezegd: Mijn genade is u genoeg, want de kracht openbaart zich eerst ten volle in zwakheid. Zeer gaarne zal ik dus in zwakheden nog meer roemen, opdat de kracht van Christus over mij kome.".

M.a.w. je hebt het er maar mee te doen en je zoekt het maar uit.
Dit heeft meer met de zwakte van de mens ten opzichte van de kracht van God te maken denk ik.

De mens met zijn zondige natuur kan Gods wil niet op eigen houtje doen. Hij heeft de kracht van God nodig. Die kracht wordt gegeven uit genade. God vergeeft onze zonden, geeft ons Zijn geest, en die stelt ons in staat het goede te doen. Zo moest Paulus volledig vertrouwen op de kracht van God die hem uit genade was gegeven, en dat vertrouwen is het sterkst als je niet meer op jezelf, je eigen krachten, je eigen capaciteiten vertrouwt, maar zwak bent en beseft dat je voor je leven volledig afhankelijk bent van God.

Dus nee, niet 'je zoekt het maar uit', maar 'vertrouw op mij'.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')