Die God bestaat toch niet? Dus waarom maak jij je daar druk om.quote:Op maandag 23 september 2024 10:00 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ze hebben wel miljoenen mensen kunnen vermoorden, dat heeft God allemaal toegestaan.
Omdat ze het goed hadden?
Lijden is een signaal van God om tot Hem te komen. Dat kan alleen in je eigen bewustzijn, door meditatie.quote:Op maandag 23 september 2024 10:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Die God bestaat toch niet? Dus waarom maak jij je daar druk om.
Heb je ook nog een antwoord op de rest?
Zou je dat ook tegen die Joden in de concentratiekampen zeggen?quote:Op maandag 23 september 2024 10:02 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Lijden is een signaal van God om tot Hem te komen. Dat kan alleen in je eigen bewustzijn, door meditatie.
Lijden betekent simpelweg dat je je van God hebt afgewend. Al het lijden is een zelfgekozen mening.
Dat zou ik verklaren doormiddel van karma.quote:Op maandag 23 september 2024 10:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Zou je dat ook tegen die Joden in de concentratiekampen zeggen?
"Je hebt je gewoon van God afgewend. Het is je eigen schuld. Je moet mediteren en dan gaat het over, dan voel je geen leed meer terwijl je als een beest in een stal wordt gehouden en verhongert".
Dit is dus het soort schokkende gebrek aan empathie waar het soort ideeën die je aanhangt toe leidt. Simpelweg het leed van de ander ontkennen en mensen er zelf de schuld van geven. Dan hoef je je er ook niet druk om te maken en kun je op je wolk blijven zweven.
Karma, oftewel het is hun eigen schuldquote:Op maandag 23 september 2024 10:05 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dat zou ik verklaren doormiddel van karma.
Dan kun je nog wel compassie hebben, mensen maken verkeerde keuzes dat is normaal.
Dat klopt.quote:Op maandag 23 september 2024 10:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Karma, oftewel het is hun eigen schuld![]()
Vanuit het principe dat alles één bewustzijn is, wil je automatisch ook het beste voor anderen. Wat goed is voor anderen is immers goed voor jezelf. Het is een perfect wereldbeeld.quote:Op maandag 23 september 2024 10:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dan 'kun' je nog wel compassie hebben. Denk je dat veel mensen met zulke ideeën dat ook hebben?
Of is het simpelweg een makkelijk excuus om je maar vooral niet druk te maken om anderen. Immers, ze moeten boeten voor wat ze in het verleden verkeerd hebben gedaan en waar ze nog niet voor geboet hebben. En daar worden ze uiteindelijk alleen maar beter van. Waarom zou je daar een stokje voor steken? Uiteinelijk komen ze er wel.
Overigens doe je nu precies wat ik zei: ineens kom je met het begrip 'karma', dat een _objectieve_ standaard impliceert waaraan de daden van mensen worden getoetst. En dus stel je nu ineens dat goed en kwaad niet subjectief zijn.
Tegentrijdigheid en absurditeit. Wat op het moment ook maar goed voor je uitkomt, dat is op dat moment waar. Of de ideeën enigszins samenhangend zijn of niet, dat doet er niet toe.
En dan zeggen ze dat het Christelijk geloof niet eerlijk is omdat iedereen met de natuurlijke neiging wordt geboren om te zondigen. Dit is nog erger: al voordat je geboren wordt, staat al vast hoeveel je moet gaan lijden voor fouten uit het verleden.quote:
Nogal logisch dat een 'eigen mening' subjectief is.quote:Vanuit het principe dat alles één bewustzijn is, wil je automatisch ook het beste voor anderen. Wat goed is voor anderen is immers goed voor jezelf. Het is een perfect wereldbeeld.
En karma is het beste te verstaan als oorzaak-gevolg. In die zin is het neutraal, alleen je eigen mening omtrent karma is zelfgekozen.
Je moet sterk zijn he, alleen de zwakken lijden. En zwakte wordt door de natuur verwijderd.quote:Op maandag 23 september 2024 10:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En dan zeggen ze dat het Christelijk geloof niet eerlijk is omdat iedereen met de natuurlijke neiging wordt geboren om te zondigen. Dit is nog erger: al voordat je geboren wordt, staat al vast hoeveel je moet gaan lijden voor fouten uit het verleden.
Dit zou betekenen dat de mensen die het meeste lijden, ook het meest schuldig zijn.
De 'objectieve' / gedeelde realiteit is het bewustzijn. Alles gebeurt binnen het universele bewustzijn (God).quote:Op maandag 23 september 2024 10:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Maar ook jij snapt dat dat onzin is en dat er wel degelijk een objectieve realiteit bestaat. Ons veronderstelde begrip van die realiteit ('karma' in dit geval) gebruiken we als basis om andere zaken te evalueren. Ook jij doet dat.
Alleen de zwakken lijden? Interessante visie.quote:Op maandag 23 september 2024 13:41 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Je moet sterk zijn he, alleen de zwakken lijden. En zwakte wordt door de natuur verwijderd.
En daar hebben we het magische toverwoord weer: bewustzijn. Geen argumenten meer? Geen probleem, zeg gewoon 'alles is bewustzijn' en je hoeft verder niets meer uit te leggen, want dat begrip is zo vaag dat toch niemand weet waar je het over hebt.quote:De 'objectieve' / gedeelde realiteit is het bewustzijn. Alles gebeurt binnen het universele bewustzijn (God).
Dat zeg ik niet, maar de boosdoeners moeten wel verslagen worden. Soms kan dat (helaas) alleen door geweld.quote:Op maandag 23 september 2024 14:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Alleen de zwakken lijden? Interessante visie.
Dus de natuur verwijdert zwakte.
Daarmee rechtvaardig je dus in één klap al het geweld en alle onrecht in de wereld. Immers geldt het recht van de sterkste.
Als het recht van de sterkste overeenkomt met de natuur, zijn het geweld en de onrechtvaardige daden van degenen die anderen gebruiken, onderdrukken, mishandelen of anderszins leed aandoen dan 'goed'? Omdat ze in harmonie met de natuur gebeuren?
Zijn dan de slechtste mensen eigenlijk niet de beste mensen met een schoon karma?
Bewustzijn is geen vaag begrip. Jij weet dondersgoed wat het is.quote:Op maandag 23 september 2024 14:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
En daar hebben we het magische toverwoord weer: bewustzijn. Geen argumenten meer? Geen probleem, zeg gewoon 'alles is bewustzijn' en je hoeft verder niets meer uit te leggen, want dat begrip is zo vaag dat toch niemand weet waar je het over hebt.
Feit is dat je jezelf opnieuw tegenspreekt, want eerder zei je nog dat er geen objectieve realiteit is, alleen subjectiviteit en meningen.
Iemand die serieus naar waarheidsvinding doet, kan geen twee tegengestelde uitgangspunten tegerlijkertijd aanvaarden als zijnde waar. Dat is niet mogelijk. Als je twee tegengestelde uitgangspunten nodig hebt om de wereld te verklaren, wijst dat erop dat er iets niet klopt in je redenering, in je begrip van zaken.
Wat zou dat kunnen zijn?
Wat is 'boos' en waarom?quote:Op maandag 23 september 2024 14:10 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet, maar de boosdoeners moeten wel verslagen worden. Soms kan dat (helaas) alleen door geweld.
Je gebruikt het om vragen/valide kritiek te ontwijken.quote:Bewustzijn is geen vaag begrip. Jij weet dondersgoed wat het is.
Het is datgene waarvan jij bang bent dat het verdwijnt als je sterft.
Als "alles één bewustzijn is" waarom heeft elk mens dan zijn eigen bewustzijn. Ik denk duidelijk anders over zaken dan jij? Waarom is het niet zo dat als "alles één bewustzijn is", iedereen hetzelfde denkt, vindt, voelt en ervaart?quote:Op maandag 23 september 2024 10:11 schreef Libertarisch het volgende:
Vanuit het principe dat alles één bewustzijn is, wil je automatisch ook het beste voor anderen.
Elk mens heeft een eigen geest, geen eigen bewustzijn. Bewustzijn is een universeel, fundamenteel en tijdloos principe: het eerste persoonsperspectief, subjectiviteit.quote:Op maandag 23 september 2024 14:54 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Als "alles één bewustzijn is" waarom heeft elk mens dan zijn eigen bewustzijn. Ik denk duidelijk anders over zaken dan jij? Waarom is het niet zo dat als "alles één bewustzijn is", iedereen hetzelfde denkt, vindt, voelt en ervaart?
De logica in jouw uitspraken ontbreekt weer eens.
quote:Op maandag 23 september 2024 15:03 schreef Libertarisch het volgende:
Geen speld tussen te krijgen....
Wat je hier laat zien is wat mij betreft hoever je van de werkelijkheid weg gedreven bent.quote:Op maandag 23 september 2024 08:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je hoeft het niet te weten als je van nature het goede doet. Dan is het gewoon je aard, je instinct. Je hoeft niet bewust tussen goed en kwaad te kiezen want het kwaad komt niet eens in je op. Dat is hoe de mens voor de zonde was en hoe hij na dit leven weer zal zijn als Hij door God is gered.
Als je koeien in de wei ziet staan, denk je ook niet bij jezelf: goh, waarom bedenken ze geen complot om vrij te breken en de boerderij over te nemen.
Want dat komt niet in ze op. Koeien eten in de wei en herkauwen.
Een mens die niet aangetast is door het kwaad, bedenkt geen kwade dingen. Die doet van nature wat goed is en dat zorgt voor levensvreugde. Het kwaad speelt geen rol in zijn geest.
Dat is hoe Jezus was en hoe wij weer zullen zijn op de nieuwe aarde en in de hemel. Het kwaad wordt weggenomen.
Leuk verzinsel maar niet meer dan dat.quote:Op maandag 23 september 2024 08:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De wereld die God oorspronkelijk had gemaakt, daar kwamen al die dingen niet in voor. Geen dood, geen ziekte, geen leed, geen angst, geen agressie. Dit geldt ook voor de dieren en zelfs de planten:
Maar ik ben het hier volstrekt mee eens, woord voor woord. Het kwaad zit in de mens ingebakken, het zit in zijn genen. En hoewel we wel een geweten hebben dat ons het goede pad op wijst, is er altijd de neiging en verleiding om toch voor het kwade te kiezen. En inderdaad, het maakt niet uit of je gelovig bent of niet, want we worden allemaal met diezelfde gevallen menselijke natuur geboren. Ik heb zelf ook ervaren dat als je maar hard genoeg geduwd wordt, als iemand je probeert te breken, je menselijke natuur op een gegeven moment heel praktisch naar het leven begint te kijken en alle vormen van moraliteit simpelweg weg beginnen te vallen. Je handelt dan puur vanuit overlevingsinstinct en inderdaad zelfgericht. Ik ben ervan overtuigd dat dat de ware aard van het beestje is, de rest is inderdaad sugar coating door alles wat we hebben geleerd.quote:Op maandag 23 september 2024 22:57 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Wat je hier laat zien is wat mij betreft hoever je van de werkelijkheid weg gedreven bent.
Sorry dat ik het zo cru stel maar eens mens van jong af aan zal al zelfgericht zijn al was het maar omdat het ego een overlevingsmechanisme is.
En hoewel we nu een suikerlaagje hebben dat we beschaving noemen, onder dat laagje is het één grote chaos omdat het tussen de oren van de mens één grote chaos is, gelovig of niet.
We hoeven misschien niet te stelen en doden om te overleven, maar het zelfgerichte is mensen niet vreemd alsook niet het begeren, het vergaren, het najagen, over lijken gaan voor eigen gewin.
Ja, zelfs als men diep gelovig is en zich tot Jezus bekeerd heeft.
Die nieuwe aarde en hemel of mens onaangetast door het kwaad is niets meer dan een utopie, een onbereikbaar ideaal.
God is zo goed, hij vernietigd ons.quote:Op maandag 23 september 2024 23:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar ik ben het hier volstrekt mee eens, woord voor woord. Het kwaad zit in de mens ingebakken, het zit in zijn genen. En hoewel we wel een geweten hebben dat ons het goede pad op wijst, is er altijd de neiging en verleiding om toch voor het kwade te kiezen. En inderdaad, het maakt niet uit of je gelovig bent of niet, want we worden allemaal met diezelfde gevallen menselijke natuur geboren. Ik heb zelf ook ervaren dat als je maar hard genoeg geduwd wordt, als iemand je probeert te breken, je menselijke natuur op een gegeven moment heel praktisch naar het leven begint te kijken en alle vormen van moraliteit simpelweg weg beginnen te vallen. Je handelt dan puur vanuit overlevingsinstinct en inderdaad zelfgericht. Ik ben ervan overtuigd dat dat de ware aard van het beestje is, de rest is inderdaad sugar coating door alles wat we hebben geleerd.
Maar dit is ook precies wat de bijbel over de mensheid zegt:
Romeinen 3:9Wat dan wel? Zijn wij voortreffelijker? Beslist niet! Wij hebben immers zojuist én Joden én Grieken beschuldigd dat zij allen onder de zonde zijn,
10zoals geschreven staat: Er is niemand rechtvaardig, ook niet één,
11er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt.
12Allen zijn zij afgedwaald, samen zijn zij nutteloos geworden. Er is niemand die goeddoet, er is er zelfs niet één.
13 Hun keel is een open graf, met hun tong plegen zij bedrog, addergif is onder hun lippen.
14 Hun mond is vol vervloeking en bitterheid,
15 hun voeten zijn snel om bloed te vergieten.
16Vernieling en ellende is op hun wegen,
17en de weg van de vrede hebben zij niet gekend.
18 De vreze Gods staat hun niet voor ogen.
Dit is de menselijke natuur en met die natuur kunnen wij niet in Gods aanwezigheid leven. God is zo goed en heilig, dat wij simpelweg vernietigd zouden worden als Hij aan ons zou verschijnen.
Maar deze gevallen conditie, dat is nu precies waar Jezus ons van komt bevrijden. Als we in Hem geloven en ons leven aan Hem geven, sterven wij met Hem spiritueel aan het kruis en staan we ook weer uit de dood met Hem op, met dezelfde geest als Hij had. En die begint ons dan te veranderen.
Bij de wederopstanding wordt dit gevallen sterfelijke lichaam definitief vervangen door een puur, onsterfelijk lichaam, dat niet meer door het kwaad wordt aangetast. Dat is de hoop voor de Christen: bevrijding van dit gevallen menselijke lichaam, een wederopstanding met een nieuw lichaam dat in Gods aanwezigheid kan leven:
1 Korinthe 15:50Maar dit zeg ik, broeders, dat vlees en bloed het Koninkrijk van God niet kunnen beërven, en de vergankelijkheid beërft de onvergankelijkheid niet.
51Zie, ik vertel u een geheimenis: Wij zullen wel niet allen ontslapen, maar wij zullen allen veranderd worden,
52in een ondeelbaar ogenblik, in een oogwenk, bij de laatste bazuin. Immers, de bazuin zal klinken en de doden zullen als onvergankelijke mensen opgewekt worden, en ook wij zullen veranderd worden.
53Want dit vergankelijke moet zich met onvergankelijkheid bekleden en dit sterfelijke moet zich met onsterfelijkheid bekleden.
De bijbel noemt dit sterfelijke gevallen menselijke lichaam het 'vlees', en het 'vlees' verzet zich constant tegen God.
Wat jij beschrijft, dat zijn de werken van het vlees. Maar door het geloof kunnen we dat vlees overwinnen:
Galaten 5:19 Het is bekend wat de werken van het vlees zijn, namelijk overspel, hoererij, onreinheid, losbandigheid,
20afgoderij, toverij, vijandschappen, ruzie, afgunst, woede-uitbarstingen, egoïsme, onenigheid, afwijkingen in de leer,
21jaloersheid, moord, dronkenschap, zwelgpartijen, en dergelijke; waarvan ik u voorzeg, zoals ik ook al eerder gezegd heb, dat wie zulke dingen doen, het Koninkrijk van God niet zullen beërven.
22 De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.
23 Daartegen richt de wet zich niet.
24 Maar wie van Christus zijn, hebben het vlees met zijn hartstochten en begeerten gekruisigd.
Dus het Christelijke geloof belooft bevrijding van de slavernij aan je eigen kwaadaardige menselijke natuur waar je mee geboren wordt. En dankzij die bevrijding ook het eeuwige leven. Dit alles is mogelijk gemaakt door Jezus Christus, die de prijs voor onze zonden betaald heeft, waardoor Hij ons met God kan verzoenen en God ons weer kan zegenen met Zijn Heilige geest, waarin geen kwaad is.
Ik maak me dus geen waanvoorstellingen over de aard van de mens, in tegendeel. Ik ben mij er terdege van bewust hoe ver de mens verwijderd is van het ideaal dat God ons voorstelt, en daarom kan alleen Hij ons van onszelf redden, als we op Jezus Christus vertrouwen voor onze verlossing.
Deze pik ik er even uit.quote:Op maandag 23 september 2024 23:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dit is de menselijke natuur en met die natuur kunnen wij niet in Gods aanwezigheid leven. God is zo goed en heilig, dat wij simpelweg vernietigd zouden worden als Hij aan ons zou verschijnen.
Gen. 32:24-28 worstelt Jacob met God. In vers 30 zegt Jacob: "Ik heb God gezien van aangezicht tot aangezicht en mijn leven is gered".quote:Op maandag 23 september 2024 23:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dit heb je ten dele begrepen.quote:Op dinsdag 24 september 2024 02:46 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Deze pik ik er even uit.
Enkele pagina's terug deelde ik een zeer beknopte verzie van Odins offer, hoe met elke slag van de speer een stukje strijd wordt geleverd tot de persoon overwonnen is.
Het grote verschil is vanzelfsprekend dat die symbolische strijd zich innerlijk voltrekt en men dus niet buiten zichzelf zoekt.
We zouden het zelfs zo kunnen omschrijven als dat wanneer liefde aanwezig is zijn wij als persoon afwezig.
Dan doen we niet 'het goede' maar 'het juiste' en wat dat juiste is weten we in het moment wanneer een situatie zich aandient.
Het probleem dat ik met de christelijke als ook islamitische doctrine heb is dat mensen het dus wel buiten zichzelf moeten zoeken en ook gemaand worden te volgen wat de zogenoemde leer voorschrijft.
Juist omdat men dient te volgen word de persoon gevoed als het ware terwijl deze nu juist spreekwoordelijk zou moeten sterven.
Om 'persoon' nog even te verduidelijken, het zelfgerichte, die begeert, die najaagt die over lijken gaat voor eigen gewin.
Dit waren duidelijk allemaal uitzonderlijke gelegenheden waarbij God zich bewust aan die mensen openbaarde en spaarde om Zijn plannen te laten voltrekken. Daarom zegt Jacob ook 'mijn leven is gered'. Mozes kan Zijn gezicht niet zien. Jezus verschijnt inderdaad als boodschapper en verhult daarin Zijn goddelijkheid. De Israëlieten volgden ook een kolom van vuur en win, waarin God zich 'schuilhield'. De mens wordt steeds afgeschermd van de volle glorie van God omdat hij anders zou sterven. Jezus Christus maakt God voor ons toegankelijk, door zich in een lichaam aan ons te openbaren. Dit lichaam wordt ook vergeleken met het doek in de tempel dat het allerheiligste, waarin de glorie van God eenmaal per jaar verscheen, van het heiligste scheidde, en waarin niemand anders dan de hogepriester toe kon treden (die symboool stond voor Jezus).quote:Op dinsdag 24 september 2024 08:14 schreef blomke het volgende:
[..]
Gen. 32:24-28 worstelt Jacob met God. In vers 30 zegt Jacob: "Ik heb God gezien van aangezicht tot aangezicht en mijn leven is gered".
Gen 18:1 verschijnt de Heere aan Abraham bij de Eikenbossen van Mamre in de zichtbare gestalten van drie mannen. (Saillant detail: Abraham stuurt zijn vrouw Sarah de keuken in om pannenkoeken te maken voor die mannen. Komt god op bezoek en ga je pannenkoeken bakken voor hem)
Ex. 3:2 Mozes meldt, dat aan hem in Midian bij de berg Gods Horeb in een vuurvlam van een brandend doornbos de engel des Heeren is verschenen. Die Engel des Heeren is altijd gezien als een verschijning van God in de Oudtestamentische gestalte van Jezus Christus.Dus ook hier weer: God is zichtbaar voor Mozes.
Ex.33:20 krijgt Mozes op zijn verzoek om de heerlijkheid des Heeren te mogen zien, ten antwoord dat niemand God kan zien en leven, maar mag hij toch ook een glimp van die heerlijkheid van God zien. Want als de Heere aan hem voorbijgaat, ziet Mozes Hem van de achterzijde. : God zichtbaar voor Mozes, zij het in het voorbijgaan.
De hele schrift staat vol met uitzonderingen, tegenstellingen en verzinsels. Jezus is gestorven en daarmee finito.quote:Op dinsdag 24 september 2024 09:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Deze gevallen zijn dus speciale uitzonderingen.
Zo zie ik dat niet. Jezus is herrezen en leeft.quote:Op dinsdag 24 september 2024 09:16 schreef blomke het volgende:
[..]
De hele schrift staat vol met uitzonderingen, tegenstellingen en verzinsels. Jezus is gestorven en daarmee finito.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |