Het feit dat je dingen vanuit een eerstepersoonsperspectief ervaart, wil niet zeggen dat je niet kunt weten dat er geen realiteit daarbuiten bestaat.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 11:01 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
De enige realiteit die jij kent is je eigen eerste persoonsperspectief.
De enige realiteit die anderen hebben is hun eerste persoonsperspectief (we gaan ervan uit dat de anderen geen zombies zijn).
Nu bedenk jij, en vele anderen, een realiteit buiten het eerste persoonsperspectief.
Logisch is het niet, want je hebt niks daarbuiten nodig om iets erbinnen te verklaren.
Jij gelooft zeker ook dat het universum begon met materie en dat bewustzijn later ontstond in breinen?

Stel er komt een man op mij af met een honkbalknuppel, en hij geeft mij een klap op mijn hoofd.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 11:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het feit dat je dingen vanuit een eerstepersoonsperspectief ervaart, wil niet zeggen dat je niet kunt weten dat er geen realiteit daarbuiten bestaat.
Ik heb dit al zo vaak aan je duidelijk proberen te maken.
Er is namelijk _interactie_ tussen wat je vanuit dat eerstepersoonsperspectief observeert, en hoe je dat eerstepersoonsperspectief ervaart.
Als je een klap van een knuppel tegen je hoofd krijgt, dan ga je knock-out. Of je voelt op zijn minst hoofdpijn.
Hoe groot is de kans dan dat je hoofd een fysiek object is, en dat hetgeen waarmee je een klap krijgt ook een fysiek object is?
Die kans lijkt mij 100%.

Vanuit de OP: ''Het begrip -on topic- zullen we breed zien hier, maar hou het in de F&L-context.''quote:Op woensdag 9 oktober 2024 11:20 schreef hoatzin het volgende:
Het is wéééér hetzelfde riedeltje hier he?

Dus de honkbalknuppel is spontaan tevoorschijn gekomen? Die is niet gemaakt van een boom die uit de grond is gegroeid, omgezaagd, en vervolgens door iemand bewerkt en naar een winkel gebracht om te worden verkocht? Vervolgens gekocht en opgepakt door degene die jou een klap geeft?quote:Op woensdag 9 oktober 2024 11:27 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Stel er komt een man op mij af met een honkbalknuppel, en hij geeft mij een klap op mijn hoofd.
Gebeurt er dan iets buiten mijn perspectief of zijn perspectief? Nee.
Het is een 100% kwalitatieve ervaring. Het beeld van de man op mijn netvlies, het gevoel van de stoot met de honkbalknuppel, de hoofdpijn. Er is hier niks objectiefs gaande, behalve dat de ervaring gedeeld wordt door 2 personen.
Als jij knock-out gaat, zijn er nog altjid mensen om jou heen die jou ervaren en je waarschijnlijk naar het ziekenhuis zullen brengen. Vervolgens word je wakker in het ziekenhuis. Fantaseer je dat dan zelf als je weer ontwaakt, of ben je werkelijk fysiek naar het ziekenhuis gebracht? Wat is nou werkelijk het meest waarschijnlijke dat er is gebeurd?quote:Knock-out is een fenomeen binnen bewustzijn, een soort special effect in het videospel. Er is geen werkelijk bewustzijnsverlies, je kunt de afwezigheid van het bewustzijn namelijk niet ervaren. Om iets te ervaren moet je namelijk bewust zijn. Vanuit het eerste persoonsperspectief is er nooit de afwezigheid van een ervaring.
Dus, wat jij zegt klopt niet.

Ik heb het niet over ''het bestaat pas als ik het observeer". Wat ik zeg is radicaler: het bewustzijn is de voorwaarde voor iets om te bestaan.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 11:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dus de honkbalknuppel is spontaan tevoorschijn gekomen? Die is niet gemaakt van een boom die uit de grond is gegroeid, omgezaagd, en vervolgens door iemand bewerkt en naar een winkel gebracht om te worden verkocht? Vervolgens gekocht en opgepakt door degene die jou een klap geeft?
Als ik knock-out ga is mijn bewustzijn onderdrukt, waardoor ik de omgeving niet ervaar. Maar onderdrukt is niet hetzelfde als verdwenen. Je bent simpelweg beneden de drempelwaarde gegaan om een zintuiglijke waarneming te hebben.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 11:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Als jij knock-out gaat, zijn er nog altjid mensen om jou heen die jou ervaren en je waarschijnlijk naar het ziekenhuis zullen brengen. Vervolgens word je wakker in het ziekenhuis. Fantaseer je dat dan zelf als je weer ontwaakt, of ben je werkelijk fysiek naar het ziekenhuis gebracht? Wat is nou werkelijk het meest waarschijnlijke dat er is gebeurd?

Nee, nu kies je weer voor een geitenpaadje. Want eerder zei je dit:quote:Op woensdag 9 oktober 2024 11:47 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik heb het niet over ''het bestaat pas als ik het observeer". Wat ik zeg is radicaler: het bewustzijn is de voorwaarde voor iets om te bestaan.
Er is geen boom buiten bewustzijn. Probeer eens een boom te bedenken buiten bewustzijn, het gaat je niet lukken.
Ik zal het nog een keer zeggen: het bewustzijn is de fundamentele realiteit. Daar is echt alles mee gezegd.
Libertarisch, het idee van een 'zintuig' is volstrekt inconsistent met je eigen ideeën: Een zintuig neemt waar door middel van elektrische signalen. Zowel zintuigen als elektrische signalen hebben alleen betekenis in een materiële wereld. Als je zintuigen hebt en die je bewustzijn beïnvloeden, dan is je bewustzijn het product van een fysieke realiteit.quote:Als ik knock-out ga is mijn bewustzijn onderdrukt, waardoor ik de omgeving niet ervaar. Maar onderdrukt is niet hetzelfde als verdwenen. Je bent simpelweg beneden de drempelwaarde gegaan om een zintuiglijke waarneming te hebben.
Het radio model van het brein: het brein is een ontvanger van bewustzijn, waardoor er correlaties zijn. Maar het brein is niet de producent van het bewustzijn.
Dit is allemaal nog netjes binnen de droom geredeneerd.
Ik kan ook zeggen: het is allemaal een illusie, het is een droom.

Het gaat niet om jouw of mijn bewustzijn, het bewustzijn is universeel. Het is alomtegenwoordig aanwezig, universeel bewustzijn is God. God is de universele waarnemer, dus laten we zeggen de grand canyon is altijd waargenomen ook als wij er niet zijn.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 12:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, nu kies je weer voor een geitenpaadje. Want eerder zei je dit:
"Stel er komt een man op mij af met een honkbalknuppel, en hij geeft mij een klap op mijn hoofd.
Gebeurt er dan iets buiten mijn perspectief of zijn perspectief? Nee."
Daarmee impliceer je dat niets wat buiten ons perspectief gebeurt, zich ook daadwerkelijk voltrekt. Maar dit is pertinente onzin en dat weten we wel degelijk.
Op dit moment is er ergens een boom die aan het groeien is en waar niemand zich bewust van is. Omdat hij in een afgelegen bos groeit.
Iets hoeft niet geobserveerd of bewust ervaren te worden om te bestaan.
Het is niet zo dat omdat ik er nu aan denk, die boom ineens bestaat. Hij bestaat ook als er ik niet aan denk. Hoe weten we dat? Omdat we weten hoe bomen groeien, dat kunnen we observeren. Er is nog nooit een boom anders tevoorschijn gekomen dan uit een zaadje, en er is dus geen enkele reden om aan te nemen dat welke boom dan ook op een andere manier is ontstaan. Dus vanaf het moment dat ik ertegenaan loop, was die boom al lange tijd aan het groeien, buiten ieders bewustzijn en perspectief om. Onder de grond.
Er is dus geen spontane manifestatie, en 'bewustzijn' is geen voorwaarde voor iets om te bestaan.
Dat weet je toch? Tussentijds was je bewusteloos. Bewusteloosheid is geen afwezigheid van bewustzijn. Het is een modus van bewustzijn.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 12:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Verder heb je geen antwoord op mijn vraag gegeven: als jij knock-out wordt geslagen en later in het ziekenhuis wakker wordt, wat is er dan in de tussentijd gebeurd?

Wat loop je dan te zwammen over "Stel er komt een man op mij af met een honkbalknuppel, en hij geeft mij een klap op mijn hoofd. Gebeurt er dan iets buiten mijn perspectief of zijn perspectief? Nee."quote:Op woensdag 9 oktober 2024 12:14 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het gaat niet om jouw of mijn bewustzijn, het bewustzijn is universeel. Het is alomtegenwoordig aanwezig, universeel bewustzijn is God. God is de universele waarnemer, dus laten we zeggen de grand canyon is altijd waargenomen ook als wij er niet zijn.
Blabla, nietszeggend.quote:Vanuit kwantumoogpunt: de golffunctie is altijd ingestort als er een fysieke realiteit is, omdat God heeft waargenomen.
Again, subtiel punt en lastig over te brengen maar hartstikke logisch voor mij als hindoe.
Wat ik je vraag is wat er met jou is gebeurd terwijl je bewusteloos was, en hoe het komt dat je in het ziekenhuis wakker wordt en niet ergens anders, zoals op de plek waar je bewusteloos geslagen bent.quote:Dat weet je toch? Tussentijds was je bewusteloos. Bewusteloosheid is geen afwezigheid van bewustzijn. Het is een modus van bewustzijn.

He, dat gelul van je in de droom.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 12:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wat ik je vraag is wat er met jou is gebeurd terwijl je bewusteloos was, en hoe het komt dat je in het ziekenhuis wakker wordt en niet ergens anders, zoals op de plek waar je bewusteloos geslagen bent.

Hé ventje, negeer eens niet de helft van mijn post.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 12:18 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
He, dat gelul van je in de droom.
Ik ben gewoon altijd bewust, klaar.

Oftewel: je hebt er geen antwoord op.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 12:18 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
He, dat gelul van je in de droom.
Ik ben gewoon altijd bewust, klaar.

Nu is het niet leuk meer, doeiquote:Op woensdag 9 oktober 2024 12:19 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hé ventje, negeer eens niet de helft van mijn post.
Geef hier eens antwoord op:
Wat loop je dan te zwammen over "Stel er komt een man op mij af met een honkbalknuppel, en hij geeft mij een klap op mijn hoofd. Gebeurt er dan iets buiten mijn perspectief of zijn perspectief? Nee."
Wat is dat voor argument? Wat wilde je daarmee aantonen?

Ja, doei inderdaad.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 12:20 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nu is het niet leuk meer, doei

Ja, dat gebeurt in het videospelletje kereltje.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 12:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Oftewel: je hebt er geen antwoord op.
Ook jij weet dat je fysiek naar het ziekenhuis bent gebracht.

Waarom is het nep? Het gebeurt toch? Iets anders ervaar je niet.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 12:21 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja, dat gebeurt in het videospelletje kereltje.
Het is nep, het is een simulatie.
Snap je dat?

Het is kwalitatief, niet objectief.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 12:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Waarom is het nep? Het gebeurt toch? Iets anders ervaar je niet.

Het is wel objectief want anderen hebben geobserveerd dat je naar het ziekenhuis wordt gebracht of hebben jou daarheen gebracht. En jij ervaart ook dat je in het ziekenhuis wakker wordt.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 12:23 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het is kwalitatief, niet objectief.

Nee, want de observatie van anderen is ook een subjectieve ervaring vanuit hun eerste persoonsperspectief.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 12:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het is wel objectief want anderen hebben geobserveerd dat je naar het ziekenhuis wordt gebracht of hebben jou daarheen gebracht. En jij ervaart ook dat je in het ziekenhuis wakker wordt.
Nee, je hebt geen eigen bewustzijn. Er is alleen het universele bewustzijn. Het universele bewustzijn is de fundamentele realiteit en die bestaat niet in de ruimte-tijd. Het is tijdloos of eeuwig.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 12:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dat is volledig buiten je eigen bewustzijn om gebeurd. Je hebt er 0 invloed op gehad en jouw waarneming heeft er niets mee te maken gehad.

Hun observatie is subjectief, maar de gebeurtenis zelf is objectief. Daarom onderga jij hem zelfs als je hem niet direct observeert.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 12:29 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, want de observatie van anderen is ook een subjectieve ervaring vanuit hun eerste persoonsperspectief.
Je denkt dat je slim bent he?
O, je hebt "geen eigen bewustzijn"?quote:Nee, je hebt geen eigen bewustzijn. Er is alleen het universele bewustzijn. Het universele bewustzijn is de fundamentele realiteit en die bestaat niet in de ruimte-tijd. Het is tijdloos of eeuwig.
Hier is geen touw aan vast te knopen. "Voor elke shot in de film de verklaring"? Watte?quote:Wat betekent dit?
Alles gebeurt instantaan en tegelijkertijd. Wat je dus moet doen, is alle eerste persoonsperspectieven optellen en simultaan / instantaan maken en dan heb je voor elk shot in de film de verklaring.

Sommige mensen zijn geen loonslaven. Hoe kun jij dit trouwens lezen als je zogenaamd aan het werk bent?quote:Op woensdag 9 oktober 2024 12:50 schreef Panterjong het volgende:
Allebei werkloos hoop ik voor de werkgever. Je zou dit moeten betalen. Al die verloren tijd.

Hoe je het ook wendt of keert, dit alles is een beleving. Of je nou God's perspectief neemt, jouw perspectief, het perspectief van anderen. Het lineaire verhaaltje in het geheel.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 12:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hun observatie is subjectief, maar de gebeurtenis zelf is objectief. Daarom onderga jij hem zelfs als je hem niet direct observeert.
Daarom vroeg ik je: wat is er met jou gebeurd terwijl je bewusteloos was? Je zei: "dat gebeurt in het videospelletje".
Dus je geeft toe dat je fysiek naar het ziekenhuis bent gebracht.
Fysiek = materieel.
Je hebt een persoonlijke ervaring, geen persoonlijk bewustzijn. Die twee zijn niet hetzelfde.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 12:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
O, je hebt "geen eigen bewustzijn"?
Hoe kan iemand dan een "subjectieve observatie" hebben? Subjectief betekent individueel, eigen, persoonlijk.
Hoe kan iemand (wat dat "iemand" ook is) een "subjectieve observatie" hebben al je "geen eigen bewustzijn" hebt?
Opnieuw spreek je jezelf tegen. De ene keer is alles subjectief, en daarna bestaat er ineens geen individuaiteit meer.
De lineaire tijd is dus een illusie. Alleen het NU is echt. Het bewustzijn is tijdloos.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 12:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Een normaal weldenkend mens zegt: mensen hebben mijn lichaam opgepakt en naar het ziekenhuis gebracht. Vervolgens ben ik daar wakker geworden.
Dat zijn feiten die mensen observeren, rapporteren, en zelfs kunnen filmen om je later terug te laten zien.
Er is dus geen enkele reden om aan te nemen dat dat allemaal een "simulatie" is of iets dergelijks. Het is overduidelijk dat je bewustzijn verbonden is aan je lichaam, en dat je bewustzijn en eerstepersoonsperspectief fysiek kunnen worden verplaatst door elementen die buiten jou bestaan, zoals andere mensen en een ambulance.

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |