Ik niet.quote:Op maandag 7 oktober 2024 09:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dit heeft meer met de zwakte van de mens ten opzichte van de kracht van God te maken denk ik.
De mens met zijn zondige natuur kan Gods wil niet op eigen houtje doen. Hij heeft de kracht van God nodig. Die kracht wordt gegeven uit genade. God vergeeft onze zonden, geeft ons Zijn geest, en die stelt ons in staat het goede te doen. Zo moest Paulus volledig vertrouwen op de kracht van God die hem uit genade was gegeven, en dat vertrouwen is het sterkst als je niet meer op jezelf, je eigen krachten, je eigen capaciteiten vertrouwt, maar zwak bent en beseft dat je voor je leven volledig afhankelijk bent van God.
Dus nee, niet 'je zoekt het maar uit', maar 'vertrouw op mij'.
Dit is een wereldse kijk op zaken. De bijbel stelt andere idealen voor. Daarin gaat het om een heilig leven leiden. Alleen God is heilig.quote:Op maandag 7 oktober 2024 09:25 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik niet.
Ik ben genoeg. Ik hoef aan niemand iets te bewijzen.
Mijn uitdagingen zullen een betere ik opleveren.
Ik kom er wel uit.
Ik ga mijn eigen weg.
Ben nieuwsgierig, niet veroordelend.
Goede dingen komen aan degenen die wachten.
Daag altijd de status quo uit.
Er is geen tijd zoals het heden.
Leer altijd bij.
Balans in alle dingen.
Doorzettingsvermogen en niet perfectie is de sleutel tot succes.
Werk slimmer, niet harder.
Ooit wat van gemerkt?quote:Op maandag 7 oktober 2024 13:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De bijbel stelt andere idealen voor. Daarin gaat het om een heilig leven leiden. Alleen God is heilig.
Een niet-religieuze benadering is goed omdat het objectief en rationeel is en bovendien een morele richting voor de sterveling in zich heeft. Religie is dus overbodig.quote:Op maandag 7 oktober 2024 13:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dit is een wereldse kijk op zaken.
Wat merk je dan? Btw Van een heilig leven leiden, wat merk je dan?quote:Op maandag 7 oktober 2024 14:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat God heilig is? Dat merk ik elke dag ja.
God is niet heilig, mensen maken hem heilig.quote:Op maandag 7 oktober 2024 14:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat God heilig is? Dat merk ik elke dag ja.
Wat ik merk is dat God mij steeds probeert te veranderen in een betere versie van mijzelf die meer denkt, voelt en handelt in overeenstemming met Zijn wil.quote:Op maandag 7 oktober 2024 15:19 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat merk je dan? Btw Van een heilig leven leiden, wat merk je dan?
Spiritualiteit is voor mij "zingeving".quote:Op maandag 7 oktober 2024 16:40 schreef Libertarisch het volgende:
Het doel van spiritualiteit is volgens mij niet om een kwispelend vrolijk hondje te worden
Dat is niet God maar je ego, een stemmetje in je hoofd die het beste met je voorheeft en die wil dat je je lekker voelt. Maar dit terzijde, geloof wat je wil geloven, doe wat je wil doen.quote:Op maandag 7 oktober 2024 15:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat ik merk is dat God mij steeds probeert te veranderen in een betere versie van mijzelf die meer denkt, voelt en handelt in overeenstemming met Zijn wil.
Je kan van een kip geen konijn maken (en andersom ook niet). Een mens is de optelsom van chemie en energie die je erin stopt (of eruit haalt). "Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is". Een mens is/blijft onveranderlijk, anders dan door genetische intergerationele beïnvloeding. De "gristelijke" stromingen die ik ken, zijn juist uiterst star, behoudend en oerconservatief. Geneigd altijd hetzelfde te doen en nooit wat anders buiten de gebaande kaders. Die vErdwijnen ook langzaam.quote:Op maandag 7 oktober 2024 15:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wat ik merk is dat God mij steeds probeert te veranderen in een betere versie van mijzelf die meer denkt, voelt en handelt in overeenstemming met Zijn wil.
Ooit het boek "Logotherapie" van Viktor Frankl gelezen? Interessante uitspraken o.a. "De vraag is fout gesteld, als we vragen naar de zin van het leven. Het leven is het, dat vragen stelt".quote:Op maandag 7 oktober 2024 17:20 schreef Bassie48 het volgende:
Het besef dat wij en onze ego's niets maar dan ook niets voorstellen. Kortom, complete zinloosheid dit aardse leven.
Grappig dat je eigenlijk precies zegt wat de bijbel ook zegt:quote:Op maandag 7 oktober 2024 19:01 schreef blomke het volgende:
[..]
Je kan van een kip geen konijn maken (en andersom ook niet). Een mens is de optelsom van chemie en energie die je erin stopt (of eruit haalt). "Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is". Een mens is/blijft onveranderlijk, anders dan door genetische intergerationele beïnvloeding. De "gristelijke" stromingen die ik ken, zijn juist uiterst star, behoudend en oerconservatief. Geneigd altijd hetzelfde te doen en nooit wat anders buiten de gebaande kaders. Die vErdwijnen ook langzaam.
En via welk mechanische/fysische principe werkt dat dan?quote:[b]Op maandag 7 oktober 2024 21:31 schreef [url=http
Daarom hebben we God ook nodig om via ons het goede te doen wat we zelf niet in staat zijn om te doen.
Je wordt dus een kanaal van Gods liefde en Gods wil en Gods leven. Want wij zijn zelf maar stof, en dan ook nog eens stervend, in de zonde gevallen stof. Maar God wekt ons tot leven met Zijn geest en zorgt dat wij Zijn wil kunnen doen.
Geest die inwerkt op materie.quote:Op maandag 7 oktober 2024 22:09 schreef blomke het volgende:
[..]
En via welk mechanische/fysische principe werkt dat dan?
Ik kan moeilijk uitleggen hoezeer ik het met jou oneens ben.quote:Op maandag 7 oktober 2024 17:20 schreef Bassie48 het volgende:
Spiritualiteit begint vanaf het moment dat je je realiseert dat als wij dood zijn onze nalatenschap verdwijnt in de ijle mist van de kosmische oneindigheid van tijd en ruimte. Uiteindelijk hebben wij nooit bestaan. Onze gedachten, onze daden vervagen compleet, een droombeeld dat langzaam maar zeker oplost. Het besef dat wij en onze ego's niets maar dan ook niets voorstellen. Kortom, complete zinloosheid dit aardse leven.
Echt, waar haal je het vandaan. Alle fysische experimenten en theoretische natuurkunde (quantummechanica) tonen aan dat er geen geest bestaat. Net zo min als een ziel.quote:Op maandag 7 oktober 2024 22:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Geest die inwerkt op materie.
Klopt, we hebben wel de ervaring dat we een geest hebben maar reëel gezien is dit direct herleidbaar tot fysieke toestanden van het brein. Geestelijke verschijnselen zoals gedachten, emoties en bewustzijn zijn gewoon neurologische processen. Een gedachte is niets anders een specifiek patroon van hersenactiviteit.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 08:52 schreef blomke het volgende:
[..]
Echt, waar haal je het vandaan. Alle fysische experimenten en theoretische natuurkunde (quantummechanica) tonen aan dat er geen geest bestaat. Net zo min als een ziel.
Geest is de substantie die het mogelijk maakt dat elektrische impulsen in je breincellen zich in dingen als taal en gezichtsvermogen manifesteren. Want elektrische impulsen hebben geen enkele kwaliteit die ook maar iets met die dingen te maken heeft, het zijn simpelweg binaire signalen. Er is een medium nodig dat die signalen 'interpreteert' en dat medium is geest. Je kunt het ook 'bewustzijn' noemen.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 08:52 schreef blomke het volgende:
[..]
Echt, waar haal je het vandaan. Alle fysische experimenten en theoretische natuurkunde (quantummechanica) tonen aan dat er geen geest bestaat. Net zo min als een ziel.
Nee hoor, ze kunnen niks zeggen over subjectiviteit.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 08:52 schreef blomke het volgende:
[..]
Een onbewezen mening is: ''ik vind dat schilderij mooi''.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 09:04 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Klopt, we hebben wel de ervaring dat we een geest hebben maar reëel gezien is dit direct herleidbaar tot fysieke toestanden van het brein. Geestelijke verschijnselen zoals gedachten, emoties en bewustzijn zijn gewoon neurologische processen. Een gedachte is niets anders een specifiek patroon van hersenactiviteit.
Althans dat is mijn onbewezen mening maar wie ben ik om dit te durven denken en te zeggen?
Ik bedenk niks, ik zeg alleen wat common sense is.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 09:31 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Een onbewezen mening is: ''ik vind dat schilderij mooi''.
Wat jij hier doet is geen onbewezen mening geven maar dingen verzinnen. Je zegt niet alleen dingen die je niet kunt bewijzen, het zijn dingen die je gewoon bedacht hebt.
Het is hetzelfde als ik zou zeggen: ''er zitten dansende machine-elven onder mijn bed''.
Dat is geen onbewezen mening, maar een fantasie gepresenteerd als werkelijkheid.
Jawel hoor, dat laat ik zo zien.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 10:23 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Ik bedenk niks, ik zeg alleen wat common sense is.
Universeel bewustzijn is het enige wereldbeeld dat je met 100% zekerheid kunt vaststellen. Dan bedenk je namelijk niets dat er niet is.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 10:23 schreef Bassie48 het volgende:
Het concept "universeel bewustzijn" is fantasievoller dan het concept "vliegend spaghettimonster" want dat laatste is waarschijnlijker, althans naar mijn bescheiden maatstaven.
Wij hebben vrijheid van godsdienst en van meningsuiting. Maar ik kan je nog wel aanspreken op je fouten.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 10:23 schreef Bassie48 het volgende:
Maar jij hebt recht om in illusies en zinsbegoochelingen te geloven. Net als ik trouwens.
Het bewustzijn kan wel worden gescheiden van het lichaam en de wereld, het is namelijk transcendent. Je kunt het subject nergens in de objectieve ervaring vinden.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 10:23 schreef Bassie48 het volgende:
Anyway, samenvattend is mijn "geloof" het volgende:de geest is een directe ervaring van bewustzijn, maar deze ervaring kan niet worden gescheiden van ons lichaam of de wereld. De geest is dus geen object of substantie, maar de manier waarop we de wereld ervaren en onszelf beleven. En die manier heeft een materiële oorsprong.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |