Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! In 2022 is in Nederland 1,08 miljard euro via crowdfunding opgehaald. Dat is een groei van 48% ten opzichte van een jaar eerder. Niet eerder werd in een jaar tijd zoveel met crowdfunding gefinancierd.(bron).
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding (Crowdfinance) • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nominale en effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Denk dat hij er alles aan zal doen om het tot een goed einde te brengen. Een halve woonboerderij zet je niet op het spel voor 35k lijkt me. En tevens is het een kleine lening, dus doe mee met mijn basis inleg.
Op zaterdag 21 september 2024 09:22 schreef quepos het volgende: Iemand een betaling ontvangen van HCN Hoofddorp itili##nse restaurantf#rmule? De eerste termijn had 30 augustus voldaan moeten zijn.
Op donderdag 19 september 2024 13:21 schreef Horsemen het volgende: SiG Projecten in het buitenland. Vanaf vandaag bieden wij projecten aan in het buitenland waarbij wij beginnen in Spanje. In Spanje zijn de hypotheek regels op een aantal punten iets anders dan in Nederland. Ook in Spanje is de hypotheek bescherming erg sterk maar wanneer er op lokaal niveau belasting schulden zijn zoals bijvoorbeeld een rioolheffing en zuiveringsheffing gaan deze voor op de hypotheekrechten. Bij een zakelijke aanvrager komen bij faillissement ook een loonverplichting van 6 maanden aan het personeel voor het hypotheekrecht. Mede vanwege bovengenoemde redenen en omdat het nieuw is worden deze projecten in Spanje aangeboden tegen een hoger rentetarief. Voor meer informatie over projecten in Spanje zie onderstaande link.
De 1e:
Vandaag presenteren wij een nieuw project aan de Carrer Oriola 55 in El Campello Alicante. Je kunt vanaf 21 september 2024 om 13.00 uur investeringen toezeggen. De looptijd bedraagt 18 maanden. De LTV van het pand is 70% van ¤ 624.112 van de vrije verkoopwaarde.
Verbouwing van bestaande villa voor de verkoop. Het object is gelegen in de gemeente El Campello gelegen op rijafstand van het centrum in dit dorp. Op loopafstand van de woning is de kust te vinden. Parkeren is mogelijk op eigen terrein. Het object is goed te bereiken met de auto.
Ik snap wel dat SiG iets "moet" aangezien de omzet nagenoeg is stil gevallen maar ik hoop dat ze weten waaraan ze beginnen.
Ik laat de buitenlandse projecten graag aan andere.
¤ 358.350 van ¤ 436.878 99 investeerders Nog 29 dagen 82% bereikt
Fijn voor SIG dat er best al wat is opgehaald binnen 24 uur, met nog 18% te gaan zou dit project dan ook wel vol kunnen komen. Hopelijk is het volgende project wel weer gewoon binnen de landgrenzen
De ondernemer wenst geen privé-verplichtingen aan te gaan.
Lijkt me een gevaarlijke uitspraak
quote:
Daarnaast is er op papier niet helemaal maar in de praktijk wel ruimschoots toereikende zekerheid vanuit de verpanding van de bedrijfsactiva.
Kleine korting voor investeerders
quote:
Als dank voor het vertrouwen in, en als beloning voor de investering biedt Altilia investeerders een korting van maar liefst 5% op de aanschaf van een (thuis-) accu/energieopslagsysteem. Voorafgaand aan een definitieve bestelling komt Altilia graag bij u langs om technisch- en productadvies te geven zodat u de keuze kunt maken die het beste in uw situatie past.
Betaalschema in EBI klopt totaal niet met de pitch: 6mnd aflossingsvrij staat niet in betaalschema. Volledig lineair mnd 7-24 staat niet in betaalschema.
[ Bericht 5% gewijzigd door KrekelJapie op 23-09-2024 08:56:53 ]
[..] Betaalschema in EBI klopt totaal niet met de pitch: 6mnd aflossingsvrij staat niet in betaalschema. Volledig lineair mnd 7-24 staat niet in betaalschema.
Sowieso slordig opgesteld.
(Robri in Werkerom, in plaats van Wekerom.
gelande afschaffing van de salderingsregeling , in plaats van geplande afschaffing.
In het hart van het Beierse Woud in Zuid-Duitsland realiseren Frank Kraus en Heine van Nieuwenhuijze een nieuw en exclusief vakantiepark; Chalet Resort Arberland. Dit unieke project is een schitterend voorbeeld van hun innovatieve visie en aanpak. Het vakantiepark gaat geëxploiteerd worden door Landal GreenParks en gaat halverwege december 2024 open.
De eerste fase van de bouw bestaat uit 45 woningen. Daarvan zijn er inmiddels 39 verkocht en in aanbouw. Om deze fase in zijn geheel te kunnen realiseren worden de laatste zes woningen van deze fase gefinancierd in samenwerking met de investeerders van Geldvoorelkaar.nl.
Deze financiering wordt gebruikt om vier woningen vooruitlopend op de verkoop te financieren. Mocht de verkoop onverhoopt langer duren dan verwacht, dan zijn er voldoende verhuurinkomsten om de financieringslasten te dragen. Deze financiering is deel 2 van 2, de laatste vier woningen worden hiermee gefinancierd. Het gaat om een totale financiering van +/- ¤ 1.650.000 met een totale LTV van circa 60%.
Dit project is volledig hypothecair gedekt met een 1e hypotheek, de LTV bedraagt slechts 61%. Investeert u mee?
Als gewaardeerd investeerder geven wij u graag de eerste mogelijkheid tot investeren. Klik hier om het project in te zien en direct te investeren. Werkt de link niet? Plaats dan de volgende URL in uw browser: https://www.geldvoorelkaa(...)=30508&code=KR30508i
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wat vinden we hiervan? Nadelig genoeg om te cancellen? Ik vind het nogal onduidelijk. En wat de consequenties zullen zijn bij een default.
[ Bericht 14% gewijzigd door obligataire op 23-09-2024 15:01:01 ]
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wat vinden we hiervan? Nadelig genoeg om te cancellen? Ik vind het nogal onduidelijk. En wat de consequenties zullen zijn bij een default.
Als dit alle informatie is dat je hebt gekregen vind ik dit nogal summier. Onduidelijk wat de consequentie en risico's zijn. Tweede hypotheek lijkt me altijd achtergesteld tov een eerste hypotheek. Exacte voorwaarden zijn wel belangrijk om te weten.
Bij twijfel moet je het niet doen.
[ Bericht 0% gewijzigd door proxydude op 23-09-2024 15:35:39 (edit vergeten iets) ]
[..] Als dit alle informatie is dat je hebt gekregen vind ik dit nogal summier. Onduidelijk wat de consequentie en risico's zijn. Tweede hypotheek lijkt me altijd achtergesteld tov een eerste hypotheek. Exacte voorwaarden zijn wel belangrijk om te weten.
Er is een achterstellingsakte. Dat betreft de 2e hypotheek op het schip. En als dat al niet erg genoeg was, willen ze dat nu ook op de 2e hypotheek woning. (schuldeiser = GvE).
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik weet voldoende.
[..] Er is een achterstellingsakte. Dat betreft de 2e hypotheek op het schip. En als al niet erg genoeg was, willen ze dat nu ook op de 2e hypotheek woning. (schuldeiser = GvE).
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[..] Er is een achterstellingsakte. Dat betreft de 2e hypotheek op het schip. En als dat al niet erg genoeg was, willen ze dat nu ook op de 2e hypotheek woning. (schuldeiser = GvE).
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik weet voldoende.
Bij het lezen van artikel 3 en 4 uit de akte zou ik er al wel weer klaar meer zijn geweest, beequip kan/mag zodra ze 1 cent tekort komen de betalingen aan gve opeisen en deze moet gve dan overmaken naar beequip, iets met altijd aan het langste touwtje trekken.
[..] Bij het lezen van artikel 3 en 4 uit de akte zou ik er al wel weer klaar meer zijn geweest, beequip kan/mag zodra ze 1 cent tekort komen de betalingen aan gve opeisen en deze moet gve dan overmaken naar beequip, iets met altijd aan het langste touwtje trekken.
Het grootste gevaar is, m.i., dat als de boot op de veiling zou komen en zij met een restvordering zouden blijven zitten, dat ze zich kunnen vergrijpen aan de eigen woning, en dat was in de pitch versie niet zo. Dat is de laatste druppel die het verhaal uiteindelijk oninteressant maakt. Hadden ze de rente gelijktijdig verhoogd dan is het nog een ander verhaal maar dat doen ze niet.
Nieuwe Collin lening van inmiddels een bekende met een 2e hypotheek om de omschakeling van factoring naar facturering voor eigen rekening te financieren:
Op dinsdag 24 september 2024 10:24 schreef Horsemen het volgende: Nieuwe Collin lening van inmiddels een bekende met een 2e hypotheek om de omschakeling van factoring naar facturering voor eigen rekening te financieren:
Vandaag presenteren wij een nieuw project aan de Schiedamsesingel 195 in Rotterdam. Je kunt vanaf 26 september 2024 om 10.30 uur investeringen toezeggen. De looptijd bedraagt 12 maanden. De LTV van het pand is 67% van ¤ 1.735.000 van de vrije verkoopwaarde na verbouwing.
Rentevergoedingen residentieel tarief: • Rentevergoeding schijf 1A 6,25% • Bereidstellingsvergoeding fase 1 2% Start tot 01-12-2024 daarna 6,25% • Bereidstellingsvergoeding fase 2 2% Start tot 01-05-2025 daarna 6,25% • Rentevergoeding schijf 1B 7,70%
Het betreft een transformatie van een bestaand herenhuis naar 3 luxe appartementen. Het object is gelegen op loopafstand van het centrum van Rotterdam. Een zeer gewilde buurt om te wonen. Alle dagelijkse voorzieningen liggen in de directe omgeving. Het object is goed bereikbaar met de auto, de fiets en met het openbaar vervoer. https://investeren.sameni(...)schiedamsesingel-195
Met mijn winkel, Dytyna's Wereld, bied ik meer dan alleen speelgoed. Bij ons draait het om een unieke beleving waarbij verhalen en interactie centraal staan, zodat elk bezoek een ontdekkingstocht is. We willen een winkel openen die kinderen en ouders onderdompelt in een verhaal, met behulp van visuele elementen, kleuren, geluiden en muziek. Ons doel is om een onvergetelijke, interactieve ervaring te bieden die verder gaat dan het traditionele winkelen. In de toekomst wil ik uitbreiden naar drie fysieke winkels. Het idee is dat elk stuk speelgoed een verhaal vertelt en we willen ons vooral richten op lezen en educatie. We streven ernaar om een nieuwe standaard te zetten voor de speelgoedwinkelervaring.
Pitch en EBI spreken elkaar tegen Wel met een korting incentive
Op dinsdag 24 september 2024 10:24 schreef Horsemen het volgende: Nieuwe Collin lening van inmiddels een bekende met een 2e hypotheek om de omschakeling van factoring naar facturering voor eigen rekening te financieren:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Aan de ene kant zijn dit de bedrijven die ik graag wil financieren aan de andere kant hebben we het hier wel over een bedrijf met een flinke schuldenlast (zie ook de Overige financiers) en hebben ze een negatief eigen vermogen. Als het onderpand onverhoopt gedwongen verkocht moet worden is het ook maar de vraag wat het op gaat leveren.
Op dinsdag 24 september 2024 13:52 schreef Horsemen het volgende: de ene kant zijn dit de bedrijven die ik graag wil financieren aan de andere kant hebben we het hier wel over een bedrijf met een flinke schuldenlast (zie ook de Overige financiers) en hebben ze een negatief eigen vermogen.
En ik maar denken dat jij altijd álles met een 1e hypotheekrecht meenam ;-)
[..] En ik maar denken dat jij altijd álles met een 1e hypotheekrecht meenam ;-)
O nee, dat zeker niet. Er is voor mij ook een groot verschil tussen woningen en bedrijfsmatig onroerend goed. Bij dit project zit het er een beetje tussenin (bedrijfswoning) wat een eventuele verkoop niet makkelijker maakt.
Nieuw ontwikkelproject SiG Rotterdam 12 mnd rente 6,25-7,70%
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mogelijkheid van bereidstelling. Daarvan is mij iets niet duidelijk: als je toch 25 k wil investeren waarom dan niet vanaf de start, je krijgt dan direkt 6,25% i p v 2%. Natuurlijk kan je in de tussentijd rendement maken maar dat moet dan wel hoog zijn.
[..] [..] Aan de ene kant zijn dit de bedrijven die ik graag wil financieren aan de andere kant hebben we het hier wel over een bedrijf met een flinke schuldenlast (zie ook de Overige financiers) en hebben ze een negatief eigen vermogen. Als het onderpand onverhoopt gedwongen verkocht moet worden is het ook maar de vraag wat het op gaat leveren.
Twijfel....
De overige schuldeisers zijn wel bekenden, familie en de vennoot zelf, als ik het goed gelezen heb. Die zullen niet zo snel de boel laten klappen.
[..] O nee, dat zeker niet. Er is voor mij ook een groot verschil tussen woningen en bedrijfsmatig onroerend goed. Bij dit project zit het er een beetje tussenin (bedrijfswoning) wat een eventuele verkoop niet makkelijker maakt.
De kopers zullen zeer zeker niet in de rij staan. En met een schuldenlast die zeer aanzienlijk is kan dit zomaar spaak lopen. Ze maken niet altijd de meest logische keuzes heb ik de indruk.
[..] Met zo'n lage ltv zie ik dat door de vingers. Het is bovendien een nette betaler.
Begin van de maand kon men ook inschrijven. Dat was een logischer keuze geweest.
Ik vind het ook een teken van zwakte dat hij nu alweer geld nodig heeft. Dit verhaal was drie weken geleden ook al bekend neem ik aan. Had dan die lening wat hoger aangehouden denk ik dan.
[..] [..] Aan de ene kant zijn dit de bedrijven die ik graag wil financieren aan de andere kant hebben we het hier wel over een bedrijf met een flinke schuldenlast (zie ook de Overige financiers) en hebben ze een negatief eigen vermogen. Als het onderpand onverhoopt gedwongen verkocht moet worden is het ook maar de vraag wat het op gaat leveren.
het is wel een zeer gewilde buurt voor de yuppen. Het betreft een dubbel boven nen een dubbel beneden huis. van 114 en 124m2. Ik zie wel voor me dat dit in 4 appartementen gesplitst wordt. maar ik zie niet zo gauw hoe men er 5 van wil maken.
[..] het is wel een zeer gewilde buurt voor de yuppen. Het betreft een dubbel boven nen een dubbel beneden huis. van 114 en 124m2. Ik zie wel voor me dat dit in 4 appartementen gesplitst wordt. maar ik zie niet zo gauw hoe men er 5 van wil maken.
er is wel een opbouw mogelijk op de top etage. als je de satelietfoto bekijkt dan hebben de buren dat ook.
(als je de vierkante meters van A tm E optelt kom je ook tot 296 m2, daar zit nog wel een gat in tussen de door jou genoemde m2)
Trek eens aan mijn vinger? Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
Deze week 1/4 van mijn investering terug ontvangen van een GvE project uit 2014. Dit is echt aan de vasthoudendheid te danken van Flanderijn. Ondernemers van 007417 Dragon Marine hebben zich aan alle kanten proberen te onttrekken aan hun afgegeven HA. Uit eindelijk na deze schikking is iets meer dan het ingelegde geld terug en weer een probleem project uit mijn eerste CF jaren afgesloten.
Hadden zo voor Reservoir Dogs gecast kunnen worden.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player. Tiësto Live @ Melkweg 2000 Best pilot in history
[..] 16,7% kosten koper. Die hebben een dure makelaar gehad.
10,4 ovb he.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player. Tiësto Live @ Melkweg 2000 Best pilot in history
Toevoeging: bij dit verbouwingsproject van het bestaande restaurant komt als zekerheid ook een 2e hypotheek met 180K overwaarde o.b.v. de WOZ waarde. Niet geheel dekkend, maar wel een comfortabele toevoeging bij dit project t.o.v. de meeste HCN projecten.
[..] Ik heb de m2 van het woz waarde loket. Dus zullen er inderdaad wat extra meters gecreëerd moeten worden.
Dat wordt ook vermeld in de pitch.
quote:
Het bestaande pand, verdeeld over vijf woonlagen van 238m2, wordt uitgebreid met aanbouw op de begane grond en opbouw op de 4e verdieping. Zo ontstaat er een pand met in totaal 296m2.
[..] Toevoeging: bij dit verbouwingsproject van het bestaande restaurant komt als zekerheid ook een 2e hypotheek met 180K overwaarde o.b.v. de WOZ waarde. Niet geheel dekkend, maar wel een comfortabele toevoeging bij dit project t.o.v. de meeste HCN projecten.
Dit is zeker een pre echter ik ga er vanuit dat deze overwaarde ook gedeeld moet worden met het 2e deel van de lening. Overigens staat dit niet inde pitch. We weten natuurlijk niet wat de taxatie waarde is maar op basis van de WOZ waarde is de lening maar gedeeltelijk dekkend.
Voor het eerst sinds enige tijd weer eens eentje in de reguliere tijd meegenomen. Lijkt me een prima project, geen idee waarom hij nog niet vol zit eigenlijk.
[..] Voor het eerst sinds enige tijd weer eens eentje in de reguliere tijd meegenomen. Lijkt me een prima project, geen idee waarom hij nog niet vol zit eigenlijk.
Vermoedelijk vanwege de Dun & Bradstreet kwalificatie verhoogd risico en de rente van 8%. Volgens mij zijn de zekerheden voldoende. Bij mij is CC op dit moment wat oververtegenwoordigd, dus laat deze even lopen.
Oh, ik ben juist alles aan het consolideren naar CCF, HCN en Mintos. Ik word kriegel van die tig aanbieders waar ik dan een beperkt bedrag heb staan.
Op woensdag 25 september 2024 15:33 schreef nostra het volgende: Oh, ik ben juist alles aan het consolideren naar CCF, HCN en Mintos. Ik word kriegel van die tig aanbieders waar ik dan een beperkt bedrag heb staan.
quote:
Op woensdag 25 september 2024 15:33 schreef nostra het volgende: Oh, ik ben juist alles aan het consolideren naar CCF, HCN en Mintos. Ik word kriegel van die tig aanbieders waar ik dan een beperkt bedrag heb staan.
[..] [..] Mintos ken ik nog niet, is dat een aanrader?
Ik vind het een aanrader, maar dat is persoonlijk. Je investeert in gebundelde leningen, vaak hoog-renderend, denk aan autoleningen, telefoonleningen, dat soort werk. Hun trackrecord over de afgelopen tien jaar is uitstekend met een logische dip tijdens corona:
Het grote voordeel eraan vind ik dat je ook in etf's (gratis) kan beleggen en dat scheelt me ook weer een provider.
Toen ik toch bij Collin ingelogd was om te kijken wat mijn wallet-saldo is na aflossing van Oldenburger viel mijn oog op een update over jachtwerf A. G. die ik niet in de mail gekregen heb.
SPOILER
Heeft 48/60 termijnen voldaan en stond bij mij niet te boek als probleemgeval, maar blijkbaar was het dat wel. In elk geval lijkt het voor ons goed af te lopen.
[..] Ik vind het een aanrader, maar dat is persoonlijk. Je investeert in gebundelde leningen, vaak hoog-renderend, denk aan autoleningen, telefoonleningen, dat soort werk. Hun trackrecord over de afgelopen tien jaar is uitstekend met een logische dip tijdens corona:
Het grote voordeel eraan vind ik dat je ook in etf's (gratis) kan beleggen en dat scheelt me ook weer een provider.
Dank, maar 5,9% netto rendement over de afgelopen 5 jaar is zelfs minder dan want ik bij GVE, HCN, CC of NLI heb behaald. In het kader van niet te veel verschillende, laat ik deze maar even lopen. Ook omdat het in Letland zit en ik de Russen nog steeds niet vertrouw wat betreft de Baltische staten.
Zelf denk ik dat dit wel een leuk project is met voldoende zekerheden.
Het grootste risico wat ik in eerste instantie zie is als ze de huidige woning niet of niet voor de juiste prijs verkocht krijgen. Dan kan er wel een probleem ontstaan aangezien ze (op papier) maar weinig overhouden aan de hele operatie (verkoop van de vis). Als het onderpand dan onverhoopt verkocht moet worden dan zal dit vermoedelijk niet zo een twee drie te realiseren zijn (niet zo courant) maar ik verwacht dat het uiteindelijk wel het geleende bedrag zal opbrengen. Via Google kan je ook zien dat de loods sinds de bouw al vaker leeggestaan heeft. Verder is de planning dat er de komende 4 jaar nauwelijks zal worden afgelost.
Al met al wil ik dit project nog wel voor mijn basis bedrag meenemen.
Zelf denk ik dat dit wel een leuk project is met voldoende zekerheden.
Het grootste risico wat ik in eerste instantie zie is als ze de huidige woning niet of niet voor de juiste prijs verkocht krijgen. Dan kan er wel een probleem ontstaan aangezien ze (op papier) maar weinig overhouden aan de hele operatie (verkoop van de vis). Als het onderpand dan onverhoopt verkocht moet worden dan zal dit vermoedelijk niet zo een twee drie te realiseren zijn (niet zo courant) maar ik verwacht dat het uiteindelijk wel het geleende bedrag zal opbrengen. Via Google kan je ook zien dat de loods sinds de bouw al vaker leeggestaan heeft. Verder is de planning dat er de komende 4 jaar nauwelijks zal worden afgelost.
Al met al wil ik dit project nog wel voor mijn basis bedrag meenemen.
Obv van de KvK inschrijving is dit het sinds 17sept24 te verkopen pand, niet mijn stijl van huis maar met perceel is niks mis, dit wordt wel verkocht
[..] Obv van de KvK inschrijving is dit het sinds 17sept24 te verkopen pand, niet mijn stijl van huis maar met perceel is niks mis, dit wordt wel verkocht
[..] Obv van de KvK inschrijving is dit het sinds 17sept24 te verkopen pand, niet mijn stijl van huis maar met perceel is niks mis, dit wordt wel verkocht
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mogelijkheid van bereidstelling. Daarvan is mij iets niet duidelijk: als je toch 25 k wil investeren waarom dan niet vanaf de start, je krijgt dan direkt 6,25% i p v 2%. Natuurlijk kan je in de tussentijd rendement maken maar dat moet dan wel hoog zijn.
Nog 2 ton nodig in schijf 1B. SiG mag alvast business angels gaan bellen.
[..] Lees ik de financiële info niet goed? Er wordt wel heel weinig verdiend…toch?
Dat is inderdaad zo maar dat zie je in de hele agrarische sector. Onder aan de streep blijft er, zeker op papier, weinig over en moeten ze er hard voor werken. Daarnaast zijn de investeringen hoog. Denk maar aan de beesten, de gronden, en allerlei machines. Ik heb er wel vertrouwen in want uiteindelijk moeten we wel eten en wil je ook niet alleen van het buitenland afhankelijk zijn. De zekerheden zien er volgens mij goed uit.
[..] Dat is inderdaad zo maar dat zie je in de hele agrarische sector. Onder aan de streep blijft er, zeker op papier, weinig over en moeten ze er hard voor werken. Daarnaast zijn de investeringen hoog. Denk maar aan de beesten, de gronden, en allerlei machines. Ik heb er wel vertrouwen in want uiteindelijk moeten we wel eten en wil je ook niet alleen van het buitenland afhankelijk zijn. De zekerheden zien er volgens mij goed uit.
Ik gun de sector het allerbeste maar of die echt crowdfund fähig is dat betwijfel ik vaak. Zo ook hier.
Een heel jaar werken voor 1K winst en een prognose van 32K, bij een eigen vermogen van 1,5 mio, een welgemeend advies zou zijn, stop er mee, verkoop de tent, en ga zelf crowdfunden tegen 7,5%
[..] Snap echt niet dat deze hier op fok zo geliefd is. Zeer lage rente, directlening, aflossingsvrij, hypotheek op een stuk landbouwgrond.
Ik sla over.
Deze is volgens mij niet zo heel geliefd hoor. De hypotheek is overigens op meerdere stukken landbouwgrond. Voor landbouwgrond is natuurlijk maar een beperkte markt maar is over het algemeen wel erg waardevast. Daarnaast is het hebben van landbouwgrond voor agrarische bedrijven en zeker voor bedrijven zoals melkveehouders steeds belangrijker voor hun continuïteit.
[..] En slechte liquiditeit, negatief werkkapitaal, zeer lage rentabiliteit op Eigen vermogen. En asbest..
Al met al een zeer slechte investering, waar ik ver van weg blijf.
Het is weer tijd voor de houtkachel. Kan ik beter daar mijn geld verbranden, heb ik er nog warmte van. Anders alleen maar spanning hoe lang de investering goed gaat.
Wat van oudsher wel bekend is bij de boeren. Klagen over en weer, op papier weinig winst, contanten particuliere verkoop van bv. aardappels, melk etc. Soms zelfs een complete boerderijwinkel. En ja, volgend jaar weer een dikkere auto.
[..] Ik gun de sector het allerbeste maar of die echt crowdfund fähig is dat betwijfel ik vaak. Zo ook hier.
Een heel jaar werken voor 1K winst en een prognose van 32K, bij een eigen vermogen van 1,5 mio, een welgemeend advies zou zijn, stop er mee, verkoop de tent, en ga zelf crowdfunden tegen 7,5%
Ik denk dat deze analyse voor de meeste boerenbedrijven geldt
Ik vind het positief dat CRE hierover communiceert én actie onderneemt. Eerder spraken ze over een parallelle strategie om dit project door iemand anders over te laten nemen, maar daarover wordt niet meer gerept. Die overnamekandidaat (Harthoorn?) ziet er waarschijnlijk geen brood meer in. CRE poneert de stelling dat als er niet voor 6 november wordt betaald, dat ze dan overgaan tot veiling. Maar volgens mij kan dat niet zomaar. In Duitsland gaat daar een zeer lang stroperig juridisch proces aan vooraf. Maar eerlijk gezegd weet ik niet precies alle ins en outs van dit specifieke contract.
Hoe dan ook, positief dat ze een actie hebben ingezet.
Over het algemeen hangt over Duitse projecten momenteel een donkere wolk. Wat er met VW staat te gebeuren is geen geval op zich in de Duitse maakindustrie. De vastgoedmarkt was daar al een tijdje in crisis en dit lijkt zich alleen maar uit te breiden. Golfbewegingen in economie zijn van alle tijden. Als het onstuimig wordt dan is het de kunst om het roer stevig vast te houden en daar waar nodig bij te sturen. Hopelijk houden wij crowdfunders de schade een beetje beperkt.
[..] Ik denk dat deze analyse voor de meeste boerenbedrijven geldt
Ik denk dat er genoeg succesvolle agrarische bedrijven zijn, maar die zitten 'gewoon' bij de Rabobank. Of het zijn oudjes die alle schuld al afgelost hebben.
Wat bij Collin terecht komt zijn degenen die zelfs bij de Rabobank niet meer terecht kunnen, of die de Rabobank liever kwijt dan rijk is.
Maar zoals HCN expert is in Horeca, weet Collin veel te weinig van landbouw en veeteelt. Dat begint al met de briljante zin:'Melkveebedrijf To***onen houdt ongeveer 100 melkkoeien en 50 kalveren welke gebruikt worden voor het melken.' Ja wat doe je anders met melkkoeien
Ze waarderen de vaste activa op taxatiewaarde, wat leidt tot een fictief hoog eigen vermogen op de balans en wat ze aanleiding geeft om het project een laag risico/goed stempeltje te geven. Maar dat het bedrijf amper nog op korte termijn aan zijn verplichtingen kan voldoen daar gaan ze even aan voorbij. Een hoge solvabiliteit kan best samen gaan met slechte liquiditeit, maar van een hoge solvabiliteit alléén, kun je geen rekeningen betalen....
Levert 'm in theorie al gauw 100K op en bespaart hem een hoop werk, dus waarschijnlijk heb je gelijk.
Toch is die rekensom iets minder eenvoudig dan dat jij hier nu maakt. Die 1000 euro is alleen boekhoudkundig interessant. Waarschijnlijk is er zo afgeschreven dat er geen belasting hoefde te worden betaald. Maar ik zie wel rendement. Zo lost ie jaarlijks aardig af en de bezittingen kunnen ook in waarde stijgen. Als je dat meeneemt is zijn keuze toch zo gek nog niet.
[..] Levert 'm in theorie al gauw 100K op en bespaart hem een hoop werk, dus waarschijnlijk heb je gelijk.
Toch is die rekensom iets minder eenvoudig dan dat jij hier nu maakt. Die 1000 euro is alleen boekhoudkundig interessant. Waarschijnlijk is er zo afgeschreven dat er geen belasting hoefde te worden betaald. Maar ik zie wel rendement. Zo lost ie jaarlijks aardig af en de bezittingen kunnen ook in waarde stijgen. Als je dat meeneemt is zijn keuze toch zo gek nog niet.
Van aflossen wordt de solvabiliteit beter (maar die is al hoog zat), maar zet de liquiditeit onder druk. Daar zit zijn probleem m.i.
Het zou idd kunnen dat er vervroegd is afgeschreven maar dat is ook maar een aanname en het blijkt ook niet uit de hoge waardering van de vaste activa.
Verkopen zal hij niet gauw doen, ten eerste is het bedrijf hun levenswerk, van verschillende generaties wellicht, misschien kan of wil hij niets anders. En bij een andere boer in loondienst treden wat op zich financieel aantrekkelijk zou zijn en 0% risicovol, is gevoelsmatig een degradatie, zo zou ik het wel ervaren tenminste.
Ander aspect is natuurlijk dat die taxatie never nooit zal leiden tot een gelijke opbrengst bij verkoop. Koper ziet natuurlijk ook die slechte resultaten dus kan de koopsom nooit terugverdienen en wat overhouden om te leven.
Op zaterdag 28 september 2024 10:57 schreef InVestEerder het volgende: CRE poneert de stelling dat als er niet voor 6 november wordt betaald, dat ze dan overgaan tot veiling. Maar volgens mij kan dat niet zomaar. In Duitsland gaat daar een zeer lang stroperig juridisch proces aan vooraf. Maar eerlijk gezegd weet ik niet precies alle ins en outs van dit specifieke contract.
Dat schijnt afhankelijk te zijn hoe de rechten uiteindelijk zijn vastgelegd. Het kan een 'Hypthek' zijn (wat volgens mij mcf deed en meestal in de pitch tekst staat bij cre) maar ook een 'Grundschuld' zijn (wat in het verleden ondanks dat er Hypotheek stond werd gedaan). Ik heb namelijk in het verleden bij projecten wel eens navraag gedaan naar de (duitse) aktes en dat waren (bijna altijd?) "Grundschuldbestellungsurkunde", dat is formeel iets anders is dan een Hypotheek, geeft vergelijkbare zekerheden maar is eenvoudiger te executeren. Hoe het bij dit specifieke project zit weet ik niet, maar gezien het verleden zou het me verbazen als het hier anders is zodat de uitwinning waarschijnlijk wel wat eenvoudiger is (zie ook hier voor het verschil).
Daarnaast hebben ze het pandrecht op de aandelen van een andere objectvennootschap, als ze daarbij ook een notariele volmacht hebben (dat is iets wat kazpar op advies van een duitse advocaat schijnbaar ook wil gaan doen) kunnen ze als ik het goed heb begrepen ook vrijwel direct zonder tussenkomst van een rechter handelen.
Als dat allemaal inderdaad zo is (ik heb het voor dit project niet nagevraagd en ik heb de stukken niet gezien, het is dus een aanname op basis van eerdere projecten) dan is dat waarschijnlijk zo gedaan op basis van kennis en ervaring van een (mede-)eigenaar met kennis van en ervaring in het duitse vastgoed. Misschien heeft iemand anders de duitse aktes van dit project bij cre al eens opgevraagd?
Meer mensen die het betaalverzoek van HCN's Joli project niet hebben ontvangen (wel de aankondiging dat die die dag zou volgen)? Vrijdag over gebeld, maar na meer dan 35 minuten in de wacht te hebben gestaan maar opgehangen. Gemaild, maar geen antwoord. Niet direct de beste ervaring met hun klantenservice...
Op zondag 29 september 2024 01:06 schreef zeeland6 het volgende: Betaling GVE Zonder toelichting of update: 20% afgelost van aankoop Wageningen 26246 20% afgelost van recreatiebungalows Lochem 25763 ?
Staat inderdaad alleen in het betaalschema. Zijn ook totaal verschillende leningnemers. Toevallig? dat op precies op dezelfde datum vervroegde deel aflossing is.
Beide leningen zijn nog uit de tijd dat de rente 5,25/5,5% was. Aflossing is zeker niet erg.
Op zondag 29 september 2024 00:14 schreef nostra het volgende: Meer mensen die het betaalverzoek van HCN's Joli project niet hebben ontvangen (wel de aankondiging dat die die dag zou volgen)? Vrijdag over gebeld, maar na meer dan 35 minuten in de wacht te hebben gestaan maar opgehangen. Gemaild, maar geen antwoord. Niet direct de beste ervaring met hun klantenservice...
Betaalverzoek ontvangen Op do 26 sep om 12:29.
Waarschijnlijk trap ik een open deur in maar heb je in de spam folder gekeken?
Op zondag 29 september 2024 01:06 schreef zeeland6 het volgende: Betaling GVE Zonder toelichting of update: 20% afgelost van aankoop Wageningen 26246 20% afgelost van recreatiebungalows Lochem 25763 ?
Positief is dat Lav***anda mvs weer eens een termijntje bij elkaar heeft weten te harken. Het drijft blijkbaar allemaal nog.
Minder positief is dat Bo**lle Si****en Eetc***cafe al maanden loopt te klieren met de betalingen. Depot -, depot +, 3x niets. De beste man zit op een superlocatie in Nijmegen dus dáár kan het niet aan liggen. GvE maar eens om toelichting gevraagd.
[..] Betaalverzoek ontvangen Op do 26 sep om 12:29.
Waarschijnlijk trap ik een open deur in maar heb je in de spam folder gekeken?
Uiteraard. Vaag.
Heeft iemand die toegezegde extra eenmalige 0,5% bij gve (mts s*m*r, 21664) al ontvangen? In de email dd. 19-7 is aangegeven dat deze in augutus zou worden uitbetaald. Het vreemde is overigens ook dat de email's die daarover zijn gestuurd niet (meer) bij de upates van het project staan, iemand meer info?
Op zondag 29 september 2024 14:29 schreef tnhb het volgende: Heeft iemand die toegezegde extra eenmalige 0,5% bij gve (mts s*m*r, 21664) al ontvangen? In de email dd. 19-7 is aangegeven dat deze in augutus zou worden uitbetaald. Het vreemde is overigens ook dat de email's die daarover zijn gestuurd niet (meer) bij de upates van het project staan, iemand meer info?
staat bij andere projecten in het betaalschema. Hier niet?
[..] staat bij andere projecten in het betaalschema. Hier niet?
Ik kan het nergens vinden en heb het bedrag ook niet ontvangen, is geen wereldschokkend bedrag maar als het toegezegd wordt wil ik het ook hebben. Die betreft dus die extra bijdrage wegens (in mijn beleving ongewenste) opheffen van de achterstelling (en aflossen) van de lening van oorspronkelijek eigenaar. Het is dus geen early bird bonus zoals die tegenwoordig bestaat.
[..] Ik kan het nergens vinden en heb het bedrag ook niet ontvangen, is geen wereldschokkend bedrag maar als het toegezegd wordt wil ik het ook hebben. Die betreft dus die extra bijdrage wegens (in mijn beleving ongewenste) opheffen van de achterstelling (en aflossen) van de lening van oorspronkelijek eigenaar. Het is dus geen early bird bonus zoals die tegenwoordig bestaat.
Staat inderdaad nergens, maar de admin bij GVE loopt erg zwaar achter, bijv.nu komt er eindelijk weer een druppel van L**v*nda (mail ontvangen) maar dat is ook nog niet in het betaalschema opgenomen. Over 1 (of 2 of 3) maanden weten we misschien meer...
[..] Dat schijnt afhankelijk te zijn hoe de rechten uiteindelijk zijn vastgelegd. Het kan een 'Hypthek' zijn (wat volgens mij mcf deed en meestal in de pitch tekst staat bij cre) maar ook een 'Grundschuld' zijn (wat in het verleden ondanks dat er Hypotheek stond werd gedaan). Ik heb namelijk in het verleden bij projecten wel eens navraag gedaan naar de (duitse) aktes en dat waren (bijna altijd?) "Grundschuldbestellungsurkunde", dat is formeel iets anders is dan een Hypotheek, geeft vergelijkbare zekerheden maar is eenvoudiger te executeren. Hoe het bij dit specifieke project zit weet ik niet, maar gezien het verleden zou het me verbazen als het hier anders is zodat de uitwinning waarschijnlijk wel wat eenvoudiger is (zie ook hier voor het verschil).
Daarnaast hebben ze het pandrecht op de aandelen van een andere objectvennootschap, als ze daarbij ook een notariele volmacht hebben (dat is iets wat kazpar op advies van een duitse advocaat schijnbaar ook wil gaan doen) kunnen ze als ik het goed heb begrepen ook vrijwel direct zonder tussenkomst van een rechter handelen.
Als dat allemaal inderdaad zo is (ik heb het voor dit project niet nagevraagd en ik heb de stukken niet gezien, het is dus een aanname op basis van eerdere projecten) dan is dat waarschijnlijk zo gedaan op basis van kennis en ervaring van een (mede-)eigenaar met kennis van en ervaring in het duitse vastgoed. Misschien heeft iemand anders de duitse aktes van dit project bij cre al eens opgevraagd?
De CRE update heeft het volgens mij alleen over veiling van de aandelen in de andere vennootschap (extra zekerheid die recentelijk aan het project is toegevoegd) en helemaal niet over veiling van de garageboxen waar hypotheek op is.
[..] Schulden maken en vlotte babbels gaan hem beter af dan geld verdienen, ik laat hem even lopen, of iemand hier moet er anders over denken?
Kort door de bocht, hoge omzet, veel schulden en weinig verdienen. Ook de waarde van het bedrijfspand kan nog wel eens tegenvallen als er gedwongen verkocht moet worden.
[..] De CRE update heeft het volgens mij alleen over veiling van de aandelen in de andere vennootschap (extra zekerheid die recentelijk aan het project is toegevoegd) en helemaal niet over veiling van de garageboxen waar hypotheek op is.
Op maandag 30 september 2024 10:40 schreef OpDieFiets het volgende: De CRE update heeft het volgens mij alleen over veiling van de aandelen in de andere vennootschap (extra zekerheid die recentelijk aan het project is toegevoegd) en helemaal niet over veiling van de garageboxen waar hypotheek op is.
Er staat "...aandelen van de leningnemer en/of objectvennootschap...", lijkt mij dus beiden. In het bericht van 14/8 stond nog 'eerste recht van hypotheek en aanvullende zekerheden' uitgewonnen gaan worden. Zover mijn info gaat zijn de aandelen van de geldnemer niet verpand en bedoelen ze daar het "hypotheek recht".
Maar we gaan het zien wat er gaat gebeuren, wel een goede testcase om te zien wat de opties zijn als het mis gaat en wat er nu eenvoudiger of beter is uit te winnen, een aandelenpakket, hypotheek recht of "Grundschuld".
66k lening 8.75% met 2de hypotheek woonhuis, direct te investeren
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.1.3miljoen lening (deel1+2) met 1ste hypotheek op pand, direct te investeren
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.120k lening (maar er is ook een eerder deel) met 2de hypotheek woonhuis, morgenavond te investeren
SPOILER
120k lening (maar er is ook een eerder deel) met 2de hypotheek woonhuis, morgenavond te investeren
SPOILER
Die 2e hypotheek geldt volgens mij alleen voor de lening deel 2. Verpanding is wel gezamenlijk.
De toko is in 2023 behoorlijk ingestort lijkt het. Ze wijten het aan het niet verder kunnen groeien qua omzet maar volgens mij was er met die omzet in 2023 weinig mis.
Echter de brutowinst marge op de drank is ingestort van 46% naar 30%. Teveel flessen gratis en met hoge korting weggegeven? Als dan ook nog de overhead kosten stijgen dan maak je verlies. Opening 2e vestiging klinkt als een vlucht voorwaarts ...... want ze gaan regelrecht naar de afgrond met zulke cijfers.
Ze hebben toch al zitten prutsen aan de cijfers want het eigen vermogen 31-12-2022 bedraagt 60.246 euro en op 1-1-2023 nog maar 40.246 euro, tegelijkertijd is de voorraad met 20K lager gewaardeerd dus ik vermoed dat ze er achter zijn gekomen dat voorraad en marge 2022 veel te hoog waren bepaald.
[..] Er staat "...aandelen van de leningnemer en/of objectvennootschap...", lijkt mij dus beiden.
Om precies te zijn staat er: "...de aandelen van de leningnemer en/of objectvennootschap van het garageboxenpark in Lehre, dat recent nog als aanvullende zekerheid is toegevoegd aan de propositie". Zoals ik dat lees gaat het dus om aandelen van het garageboxenpark in Lehre,die in het bezit zijn van leningnemer dan wel objectvennootschap.
[..] Scheelt wel een slok op een borrel als hypotheek alleen voor deze lening geldt.
Ik lees het er ook niet geheel uit en er is geen EBI die wellicht duidelijk is op dit punt.
Daarnaast hebben de ondernemers aangegeven tot zekerheid een tweede hypotheek op de woning te willen afgeven. Er is sprake van een overwaarde van 250.000 euro. De inschrijving zal 185000 euro worden, zodat beide leningen hiervoor gedekt gaan worden en weer meer lucht moeten gaan geven.
Toch voor beide. Een nuttige reparatie voor de geldleners lening 1, maar voor lening 2 idd minder slokken op/van de borrel. Maar nog steeds dekkend.
Ik twijfel. Om nou alleen op basis van de zekerheid te gaan investeren, trekt mij niet zo.
SPOILER
Deze zit inmiddels vol. Ook geen hoogvlieger met bescheiden winst en negatief bedrijfskapitaal. Ook hypothecaire dekking middels 2e hypotheek. Betere vooruitzichten dan de drankwinkel. Daarom wel meegenomen.
[..] Deze zit inmiddels vol. Ook geen hoogvlieger met bescheiden winst en negatief bedrijfskapitaal. Ook hypothecaire dekking middels 2e hypotheek. Betere vooruitzichten dan de drankwinkel. Daarom wel meegenomen.
Ik vind het ook wel mooi dat er bij de zekerheden staat dat er nog een studieschuld is
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.1.3miljoen lening (deel1+2) met 1ste hypotheek op pand, direct te investeren
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.120k lening (maar er is ook een eerder deel) met 2de hypotheek woonhuis, morgenavond te investeren
SPOILER
Stichting Pim voor de basis meegenomen. Redelijk veilig project met een zeer hoge gunwaarde voor toch nog 7%
[..] Ik vind het ook wel mooi dat er bij de zekerheden staat dat er nog een studieschuld is
Gelukkig heeft DUO (of hoe heet dat tegenwoordig) geen hypotheekrecht) Het zal wel zijn privéopnamen beïnvloeden denk ik. Alhoewel met deze winst zijn draagkracht voor de aflossingsberekening niet spectaculair is.
Momenteel wordt er een verbeterde versie van het Collin Crowdfund platform online geplaatst. Over enkele minuten zal het platform weer beschikbaar zijn voor gebruik. Excuses voor het ongemak!
Als u vragen heeft kunt u op werkdagen tussen 09:00 uur en 17:00 uur contact opnemen met onze servicedesk. E-mail: info@collincrowdfund.nl Telefoon: 085 - 401 65 46 (Lokaal tarief)
Brasserie Paris, geborgde lening, voor wie interesse heeft. Ikzelf heb al in een paar van hun restaurants geinvesteerd, dus laat deze even gaan. Weet niet of dit linkje werkt, dus hoor het graag.
Op dinsdag 1 oktober 2024 10:51 schreef boertje2024 het volgende: Brasserie Paris, geborgde lening, voor wie interesse heeft. Ikzelf heb al in een paar van hun restaurants geinvesteerd, dus laat deze even gaan. Weet niet of dit linkje werkt, dus hoor het graag.
Het linkje werkt prima. Dit is geen persoonlijke link, in tegenstelling tot het linkje dat je krijgt bij automatisch investeren. Geborgde leningen zijn ook altijd terug te vinden via: https://horecacrowdfunding.nl/geborgde-leningen Zelf doe ik niet mee met deze lening, omdat ik al in de niet-geborgde lening zit.
Wat ik me nog afvroeg, zouden de ondernemers die een geborgde lening aanvragen via HCN allemaal al klant zijn bij deze horecatoeleverancier - die borg staat - of zouden ze klant worden zodat ze van de geborgde lening gebruik kunnen maken. In dit geval: twee procentpunt over ¤250K is een mooie besparing, maar als je daardoor verplicht moet afnemen bij deze leverancier ben je een deel van je ¤5.000 voordeel misschien alweer kwijt.
[..] We zijn inmiddels bijna een maand verder en volgens funda nog geen voorlopige koop
Ik denk dat we in dit speciale geval nog wat extra geduld moeten hebben. Het onderpand zal uiteindelijk genoeg opbrengen voor aflossing en achterstallige rente. De centjes komen alleen wat later terug.
Het oorspronkelijke doel van de lening via CCF was het pand om te toveren tot meerdere woningen/appartementen, maar als ik de foto's op Funda bekijk lijkt dat niet helemaal gelukt. Daarom extra prettig dat de lening toch regulier, zij het met een paar dagen vertraging, wordt afgelost.
Herfinanciering van een eerder bij Collin aangegane lening, omdat de projectontwikkeling langer duurt dan verwacht. De Loan to Value (LTV, de verhouding tussen het leenbedrag en de waarde ad ¤ 857.000,-) is 41%.
Herfinanciering van een eerder bij Collin aangegane lening, omdat de projectontwikkeling langer duurt dan verwacht. De Loan to Value (LTV, de verhouding tussen het leenbedrag en de waarde ad ¤ 857.000,-) is 41%.
quote:
De Commissie voor Welstand en Monumenten Rotterdam heeft inmiddels aangegeven zich te kunnen vinden dat er twee woonvolumes op het bestaande perceel komen. Na veel aanpassingen en gesprekken met de gemeente is er nu een principe akkoord gekomen over hoe het project eruit komt te zien.
Een nogal omslachtige manier om te zeggen dat er nog geen vergunning is,
[..] Ik ga Serkan op Collin ruim meenemen. Iets hogere netto rente met m.i. vergelijkbaar risico.
Weinig spetterende rente maar de spoeling is op dit moment erg dun bij CCF met leuke projecten. Met naweeën van de zomerperiode dat nieuwe projecten nog moeten worden opgestart?
[..] Weinig spetterende rente maar de spoeling is op dit moment erg dun bij CCF met leuke projecten. Met naweeën van de zomerperiode dat nieuwe projecten nog moeten worden opgestart?
September was hier een van de actiefste maanden tot nu toe bij mij (en volgens mij heeft CCF ook een flink record gedraaid)
Trek eens aan mijn vinger? Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
[..] Ik ga Serkan op Collin ruim meenemen. Iets hogere netto rente met m.i. vergelijkbaar risico.
Ik denk dat ik het andersom doe, het SIG pandje is rechttoe & rechtaan, staat er, geen gedoe en altijd te verkopen ,brengt worstcase 230-240k op. Bij de Turfweg staat het oude hutje met hallen er nog en is het perceel bestemd voor 1-2 villa's op 711m2 en 1 villa op 243m2 met max 30% bebouwingsnorm. Vergunningen nog niet rond en de trajecten duren blijkbaar lang en niet so fast als gehoopt., dit is het 3e proj vd Turfweg. De snelle ¤makeflow zit er nog niet in. Ook complicerend kan mogelijk zijn als het ene perceel wel of niet verkocht ten opzichte van het andere. En nog het 50k meefinance werkkap om het proces a d gang cq verkoopklaar te maken is ook zo iets. Kan dus niet uit de normale ¤flow mogelijk, alhoewel het meefinan van die 50k ook niet onoverkomelijk is vwb de kosten en er zodoende genoeg ¤ruimte is voorlopig. Worstcase brengt het perceel in huidige staat altijd wel genoeg op. En zomaar een opm een van mijn vorige woningen (long ago) was een normale tussenwoning +carport&schuur welke stond op circa 250m2 grond, hier spreekt men al van een villa op 243m2. Ja het is wat de woningmarkt
Ik ben benieuwd of CRE dit tot een goed einde gaat brengen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het bericht klinkt vooralsnog zeker hoopgevend.
Sinds de verkrijging van vergunning heeft CRE trouwens niet veel nieuwe klanten kunnen binnenhalen. Alleen de club van logistiek centrum in Heerlen én die van de diverse leningen in/bij Amsterdam. Dat zijn 6 verschillende projectvennootschappen, maar volgens mij allemaal van dezelfde leningnemer. De pitches van CRE geven daar helaas geen duidelijkheid over. Is er hier een speurneus die dit wel in beeld heeft?
Jamin zat in het verleden bij Capital Circle. Ik heb daar zelf 2 projecten gedaan maar misschien waren er méér. Blijkbaar zijn ze overgestapt naar GvE, tenminste als je die conclusie mag trekken uit dit ene project.
[ Bericht 0% gewijzigd door obligataire op 02-10-2024 21:36:42 ]
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het bericht klinkt vooralsnog zeker hoopgevend.
klinkt inderdaad vooralsnog hoopgevend. Zit zelf in zowel 1 als 2. Maar goed, een paar maanden later is niet erg. Rente loopt, volgens het bericht, gewoon door.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt....... én die van de diverse leningen in/bij Amsterdam. Dat zijn 6 verschillende projectvennootschappen, maar volgens mij allemaal van dezelfde leningnemer. De pitches van CRE geven daar helaas geen duidelijkheid over. Is er hier een speurneus die dit wel in beeld heeft?
Helaas niet, het was me bij de laatste 4 waar ik aan meedeed al opgevallen dat er geen projecteigenaar genoemd is maar gezien de locaties en de teksten zou je idd wel denken dat het dezelfde partij is. Geen kleintje. En ze zijn actief aan het herfinancieren op de overwaarde om (denk ik) verdere uitbreiding mogelijk te maken. Klinkt niet alsof we ons zorgen hoeven te maken, maar een naam was toch wel fijn geweest. Je wilt toch weten aan wie je geld uitleent
Ik vind dit in het algemeen leuke, échte crowdfundprojecten. Ik doe er graag aan mee ook al zijn de zekerheden zoals vandaag niet optimaal. Met een 1e hypotheek erbij was ik helemaal los gegaan , maar nu voorzichtigheidshalve wat minder.
Dat ze nu bij GvE zitten is fijn, want bij CC doe ik niets meer, nog 5 projecten te gaan.
[..] Ik vind dit in het algemeen leuke, échte crowdfundprojecten. Ik doe er graag aan mee ook al zijn de zekerheden zoals vandaag niet optimaal. Met een 1e hypotheek erbij was ik helemaal los gegaan , maar nu voorzichtigheidshalve wat minder.
Ja, zo denk ik er ook over. Het zijn veelal kleine franchisenemers die een mooi product verkopen.
Ook niet een of andere (object) BV? want op basis daarvan kun je (o.a. via de KvK) best snel verder komen, dat je niet op prive personen uitkomt kan ik dan wel weer begrijpen want je doet zaken met de BV, niet de persoon want er is ook geen spraken van ha neem ik aan. Wat mij wel opvalt (en eigenlijk ook wel stoort) is dat er bij een voorinschrijving (nog) geen EBI document is en dat ik dat later ook niet meer kan downloaden (maar dat kan zijn omdat ik geen deelnemer ben in recente projecten bij cre).
[..] Ik vind dit in het algemeen leuke, échte crowdfundprojecten. Ik doe er graag aan mee ook al zijn de zekerheden zoals vandaag niet optimaal. Met een 1e hypotheek erbij was ik helemaal los gegaan , maar nu voorzichtigheidshalve wat minder.
Dat ze nu bij GvE zitten is fijn, want bij CC doe ik niets meer, nog 5 projecten te gaan.
Eens, fijn dat deze ondernemers toch kans op financiering hebben door bijv. CC en GVE (waar de funding bij dergelijke projecten bijna gegarandeerd is).
[..] Ook niet een of andere (object) BV? want op basis daarvan kun je (o.a. via de KvK) best snel verder komen, dat je niet op prive personen uitkomt kan ik dan wel weer begrijpen want je doet zaken met de BV, niet de persoon want er is ook geen spraken van ha neem ik aan. Wat mij wel opvalt (en eigenlijk ook wel stoort) is dat er bij een voorinschrijving (nog) geen EBI document is en dat ik dat later ook niet meer kan downloaden (maar dat kan zijn omdat ik geen deelnemer ben in recente projecten bij cre).
Het betreft de volgende object b.v.'s: De Hooch 5, Steen 11, Van Ruisdael 101, Rembrandt 87, Berchem 350, Vermeer 101
[..] Het betreft de volgende object b.v.'s: De Hooch 5, Steen 11, Van Ruisdael 101, Rembrandt 87, Berchem 350, Vermeer 101
Via KvK (zie https://www.kvk.nl/producten-bestellen/gratis-inzien-product/ voor gratis inzage in basis gegevens kvk) lijkt me wel het een en ander in beeld te brengen. Eventueel eerst via zoeken op kvk site de concernrelaties bekijken voor bepaling hoogste concernrelatie) kun je wel het een en ander te weten komen en zeker zien of je uiteindelijk ergens bovenaan op dezelfde organisatie uitkomt. Tenslotte heeft cre ooi in het verleden al eens aangegeven dat deelnemers van een project inzage in de "hypotheek aktes" kunnen krijgen (in Duitsland was dat bij een aantal oudere projecten technisch iets anders geregeld bij cre zoals hier eerder aangeven, mogelijk nog steeds).
Sinds de verkrijging van vergunning heeft CRE trouwens niet veel nieuwe klanten kunnen binnenhalen. Alleen de club van logistiek centrum in Heerlen én die van de diverse leningen in/bij Amsterdam. Dat zijn 6 verschillende projectvennootschappen, maar volgens mij allemaal van dezelfde leningnemer. De pitches van CRE geven daar helaas geen duidelijkheid over. Is er hier een speurneus die dit wel in beeld heeft?
Eind 2023 is er door cre een kort geding gevoerd (heb uitspraak niet in detail bestudeerd en alleen conclusie bekeken en lijkt voor zover mogelijk wel positieve uitspraken te bevatten):
SPOILER
[ Bericht 0% gewijzigd door tnhb op 03-10-2024 10:44:46 ]
[..] Eind 2023 is er door cre een kort geding gevoerd (heb uitspraak niet in detail bestudeerd en alleen conclusie bekeken en lijkt voor zover mogelijk wel positieve uitspraken te bevatten):
SPOILER
Heel bijzonder dit! Dit kort geding is van december vorig jaar.
De gedaagden (Elysion, Orthos, Omega en Atlas) zijn namelijk (ook?) leningnemers van vrij recente en dus nog lopende leningen. Bijvoorbeeld Stralsund, Frankfurt, Rijnland Palts en Bad Kreuznach. Wij hebben hiervan volgens mij nog nooit een rentebetaling gemist.... Behalve dan dat we onlangs pas op de hoogte zijn gesteld van problemen bij Stralsund,
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Oneens gestemd, er mag best flink wat met de rente worden gedaan, 7% rente slechts nog met enkel pandrecht op de roerende zaken.
Op donderdag 3 oktober 2024 18:19 schreef KrekelJapie het volgende: All It Takes Personal Gym B.V. ¤ 200.000 | 8,0 % rente | 60 maanden Materiële 3e hypotheek woonhuis
Op donderdag 3 oktober 2024 18:19 schreef KrekelJapie het volgende: All It Takes Personal Gym B.V. ¤ 200.000 | 8,0 % rente | 60 maanden Materiële 3e hypotheek woonhuis
Misleidende pitch van Collin! Gemeld in pitch: waardepeildatum 3-5-2022 ¤995000 Woz waarde is op2-1-2023 ¤ 591000 Collin bij deze: meld voortaan ook de woz waarde!!
[..] [..] Misleidende pitch van Collin! Gemeld in pitch: waardepeildatum 3-5-2022 ¤995000 Woz waarde is op2-1-2023 ¤ 591000 Collin bij deze: meld voortaan ook de woz waarde!!
Is in 2022 gekocht. Mogelijk taxatiewaarde voor aankoop.
[ Bericht 4% gewijzigd door KrekelJapie op 03-10-2024 19:01:10 ]
[..] [..] Misleidende pitch van Collin! Gemeld in pitch: waardepeildatum 3-5-2022 ¤995000 Woz waarde is op2-1-2023 ¤ 591000 Collin bij deze: meld voortaan ook de woz waarde!!
Afgezien van het feit dat ik het persoonlijk onacceptabel vind dat een taxatie van bijna 2,5 jaar oud voldoende wordt geacht, is er mogelijk nog wel iets heel anders gaande waardoor het een en ander mogelijk wat door elkaar wordt gepresenteerd (ik noem dat goochelen met cijfers)
Als ik de woz waardes bekijken lijkt het er op dat er in 2021 een deel van het gebouw een niet- woonbestemming heeft gekregen, er is toen zo'n 23% van de woz-waarde verdwenen (en dat was niet dat de markt zo in elkaar is gestort lijkt me). In de pitch wordt vervolgens over zakelijk onroerend goed gesproken (293k met 229k hypotheek) en het vestingsadres van zowel bv als vof is het woonadres. Ik schat zo in dat bij die 995k taxatie ook wel eens het mogelijk (of dat zo is weten we niet) later afgesplitste zakelijk deel zou kunnen zitten (mogelijk inclusief verbouwing en/of uitbreiding?). Maar daar rust dus schijnbaar ook nog een extra? hypotheek van 229k op, of zit die ook in die eerste 500k, ik maak nergens uit op of die 229k wel of niet in die 500k zit. Maar stel dat totala woz (wonen + mogelijk zakelijk deel) 591+230 (schatting) = 821k is dan zou die taxatie van 995k (met 500k inschrijving? of 500k+229=729k inschrijving?) op zich niet vreemd hoeven te voelen.
Maar bovenstaande zijn allemaal aannames en onzekerheden die wel of niet juist kunnen zijn, al met al nog wel onbeantwoorde vraagtekens. Pitch had wel wat helderder mogen zijn, of er feitelijk onjuistheden in staan kan ik niet beoordelen maar verwacht ik niet, wel mis ik gewenste informatie.
Ik zat bij collin te kijken wat er aan aflossingen aan zou moeten komen en toch een aantal projecten met een vastgoedcomponent waar het niet zo vlot loopt of waarvan ik twijfels heb of er zo maar op tijd afgelost gaat worden:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.We hebben een zeer comfortabele 1e hypotheek op woonhuis. Neem aan dat WSNP niet voorgaat op de hypotheek.
Zouden ze bij sig wel eens contact met ccf hebben over gezamelijke geldnemers? (ik meen dat sig in deze al eens eerdre hierop gewezen is?) Want daar heeft hij dacht ik ook nog iets van 4 of 5 pandjes waarvan een alleen en een paar samen met iemand. Als ccf van mening is dat het richting einde oefening gaat zou dat bij sig toch niet veel anders kunnen zijn, toch?
Ik heb bericht van ccf niet gezien, maar waren ze daarin zeer concreet?
[..] Zouden ze bij sig wel eens contact met ccf hebben over gezamelijke geldnemers? (ik meen dat sig in deze al eens eerdre hierop gewezen is?) Want daar heeft hij dacht ik ook nog iets van 4 of 5 pandjes waarvan een alleen en een paar samen met iemand. Als ccf van mening is dat het richting einde oefening gaat zou dat bij sig toch niet veel anders kunnen zijn, toch?
Ik heb bericht van ccf niet gezien, maar waren ze daarin zeer concreet?
Een belangrijk deel van het bericht:
SPOILER
Op vrijdag 4 oktober 2024 10:57 schreef KrekelJapie het volgende: We hebben een zeer comfortabele 1e hypotheek op woonhuis. Neem aan dat WSNP niet voorgaat op de hypotheek.
Dat zou misschien nog wel eens lastig kunnen worden als het verkeerd wordt aangepakt heb ik wel eens eerder laten vertellen. Er is zijn best wel wat rechtszaken in dat kader gevoerd, dat geeft naar mijn gevoel al aan dat het niet altijd even rechtlijnig werd beoordeeld.
[..] Dat zou misschien nog wel eens lastig kunnen worden als het verkeerd wordt aangepakt heb ik wel eens eerder laten vertellen. Er is zijn best wel wat rechtszaken in dat kader gevoerd, dat geeft naar mijn gevoel al aan dat het niet altijd even rechtlijnig werd beoordeeld.
Vooral wat vertraging maar de hele opbrengst gaat naar de hyotheekleningverstrekker.
Citaat: Dat wil niet zeggen dat de schuldsaneringsregeling geen enkel effect heeft op de positie van de hypotheekhouder. Het hypotheekrecht kan wel degelijk door de schuldsaneringsregeling worden geraakt, zoals het ook door het faillissement of de surseance kan worden geraakt. Zo kan een afkoelingsperiode er gedurende zekere periode aan in de weg staan dat de hypotheekhouder – gelijk andere goederenrechtelijk rechthebbenden – zijn recht uitoefent (art. 313 jo. 63a Fw). En hij kan een termijn gesteld krijgen waarbinnen hij moet executeren (art. 299 lid 3 jo. 58 Fw). Maar die bepalingen laten de kern van het hypotheekrecht onaangetast: de in de woning besloten liggende waarde komt toe aan de hypotheekhouder.
Ik pas even. Ze nemen nu al een voorschotje op een lagere omzet in het eerste jaar. Verder is het percentage betalingsverplichting/vrije cashflow wel erg hoog.
Spareribs express via CCF opeens verliesgevend. Dit terwijl er een ervaren manager op zit met ervaring binnen de keten. Verwacht je niet bij zo'n zaak. Processen en kosten/opbrengsten zijn vaak helemaal op orde. Risico is er, ondanks hypotheek woonhuis ook nog niet uit.
quote:
Concreet betekent dit voor u dat: - De aflossingen worden opgeschort van 08-10-2024 tot en met 08-03-2025; - De looptijd van de lening wordt verlengd met zes maanden; - Alle overige voorwaarden en condities blijven onverminderd van toepassing.
Een druk dagje met nieuwe probleem projecten en intensief beheer heeft het er ook maar druk mee:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hier gaat het geld wel terug komen ondanks dat het “maar” een project met een 2e hypotheek is. 40k afgelost en de woz waarde van het onderpand is in deze periode met een 60k gestegen. Hopelijk gaat het voor de ouders niet zover komen en zijn er alleen 1of 2 termijnen gemist die ingehaald kunnen worden.
Op vrijdag 4 oktober 2024 16:26 schreef Horsemen het volgende: Een druk dagje met nieuwe probleem projecten en intensief beheer heeft het er ook maar druk mee:
Ik sta het hele weekend rood op mijn Collin wallet😆
Op vrijdag 4 oktober 2024 15:59 schreef KrekelJapie het volgende: Spareribs express via CCF opeens verliesgevend. Dit terwijl er een ervaren manager op zit met ervaring binnen de keten. Verwacht je niet bij zo'n zaak. Processen en kosten/opbrengsten zijn vaak helemaal op orde. Risico is er, ondanks hypotheek woonhuis ook nog niet uit. [..]
Maar voor stemmen denk ik. Zit nog teveel risico in.
Op vrijdag 4 oktober 2024 15:59 schreef KrekelJapie het volgende: Spareribs express via CCF opeens verliesgevend. Dit terwijl er een ervaren manager op zit met ervaring binnen de keten. Verwacht je niet bij zo'n zaak. Processen en kosten/opbrengsten zijn vaak helemaal op orde. Risico is er, ondanks hypotheek woonhuis ook nog niet uit. [..]
Hij is niet de eerste die een goedlopende zaak naar de filistijnen helpt. Denk ook aan HH/Veltman en aan Braal, die er weinig van 'bakte'.
Idem. Niet dat het geld niet terug zal komen, maar juist omdat het wel eens heel snel kan gaan met een grote deelaflossing en waardoor het vooral veel administratie oplevert en weinig rendement. Niet mijn ding, ik heb liever iets langlopends waar ik niet meer naar om hoef te kijken. En ik heb weinig met speculanten.
Maar hij zal toch wel vlot vol raken, nu in de voorverkoop al 35%. Korte looptijd, 1e hypotheek, dat lust men wel.
en op streetview staan een keurige Dodge Ram & ID3tje in the sun bij dit toch wel net huuske. Tim is een handige handy-man lijkt.
De vooruitzichten lijken ook rooskleurig, als ik dat NOS artikel zo lees. Ik vind het een aardig project en bij aanvang zit er al 2 ton aan overwaarde in het o/g. Misschien dat ik nog wat ophoog.
Met hun overige inkomsten die gewoon doorlopen is het niet zo bezwaarlijk dat in het begin bijna alle huur opgaat aan de financieringslasten.
[ Bericht 4% gewijzigd door obligataire op 05-10-2024 15:01:38 ]
Ik zat bij collin te kijken wat er aan aflossingen aan zou moeten komen en toch een aantal projecten met een vastgoedcomponent waar het niet zo vlot loopt of waarvan ik twijfels heb of er zo maar op tijd afgelost gaat worden:
SPOILER
Woonhuis van GA staat al meer dan een jaar te koop
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.(dit is al een nieuwe listing, om weer nieuw op Funda gezet te worden)
Op vrijdag 4 oktober 2024 19:46 schreef KrekelJapie het volgende: GvE: Het Onroerend Goed in Tilburg is verkocht en de financiering van de koper is nagenoeg geregeld.
SPOILER
Andere project van deze heren is enige tijd terug met 6 maanden verlengd, maar loopt ook bijna af weer. Maken er een bende van volgens mij. Blij als alles afgerond is van hen en bij GvE.
Wel eigen fout, ik had gemist dat ik al een eerder project van ze meedeed. Dat voorkom ik liever, maar blijkbaar niet scherp geweest.
Als ze wat af kunnen lossen, in de toekomst, en het raakt helemaal volgeboekt, dan wordt het in theorie een goudmijntje waar relatief weinig werk aan is.
Ik neem aan dat het qua vergunningen en bestemming en zo op orde is.
Met de borgstelling meetellend, zou dat eigenlijk wel zo moeten zijn. Er staat niet vermeld dat deze borg aflopend zou zijn.
SPOILER
[..] Met de borgstelling meetellend, zou dat eigenlijk wel zo moeten zijn. Er staat niet vermeld dat deze borg aflopend zou zijn.
SPOILER
Klopt, maar in de update staat niet dat de waarde van deze borg nog steeds materieel is. Ik heb vaker gehad dat er bij uitwinning van een borg er niets te halen is. De 50k hebben ze bij de overname ontvangen en zijn op dat moment materieel. Vanaf maart 2024 staat er bij de borgsteller geen actieve werk op zijn LinkedIn: https://www.linkedin.com/(...)m_medium=android_app Borgsteller bezit een koopwoning van 234k in Hoogezand. Kan we zomaar voorstellen dat hij niet zomaar 50k heeft liggen.
Nog vager is de ORV in de pitch: We gaan een ORV aanvragen en als deze wordt toegekend, wordt het verpand aan de investeerders. In de update zou je hierover ook iets verwachten. Als er een ORV is, dat deze dan verlengd wordt met dit voorstel.
[ Bericht 4% gewijzigd door KrekelJapie op 06-10-2024 08:50:20 ]
Leuk lijstje. Bij de meeste onder ons is Collin ook ruim de grootste. Die hebben ook alles het beste voor elkaar. Inclusief het beheer van de lastige klanten.
Ik weet niet of de automatisering bij Collin weer een stap heeft gezet of dat iemand dit weekend aan het werk is maar gisteren en vandaag zijn ook meerdere boekingen gedaan
[..] Heel bijzonder dit! Dit kort geding is van december vorig jaar.
De gedaagden (Elysion, Orthos, Omega en Atlas) zijn namelijk (ook?) leningnemers van vrij recente en dus nog lopende leningen. Bijvoorbeeld Stralsund, Frankfurt, Rijnland Palts en Bad Kreuznach. Wij hebben hiervan volgens mij nog nooit een rentebetaling gemist.... Behalve dan dat we onlangs pas op de hoogte zijn gesteld van problemen bij Stralsund,
Een nieuwe update van CRE. In totaal zit ik in 8 projecten van deze clubs. Hopelijk kom ik er nog zonder al te veel kleerscheuren vanaf.
SPOILER
[..] Een nieuwe update van CRE. In totaal zit ik in 8 projecten van deze clubs. Hopelijk kom ik er nog zonder al te veel kleerscheuren vanaf.
SPOILER
Als ik inlog en bij 'portefeuille' kijk zie ik bij de staafdiagrammen 'waarde portefeuille' 2023 als laatste jaar staan. Kennelijk is er in 2024 geen waarde meer. CRE is daar heel transparant over, dat dan weer wel.
[..] Als ik inlog en bij 'portefeuille' kijk zie ik bij de staafdiagrammen 'waarde portefeuille' 2023 als laatste jaar staan. Kennelijk is er in 2024 geen waarde meer. CRE is daar heel transparant over, dat dan weer wel.
Ik begrijp je opmerkingen eerlijk gezegd niet helemaal, die staafdiagrammen geven de waarde per 31/12 van het betreffende jaar, de actuele waarde van het lopend jaar staat in datzelfde scherm linksboven als totaal uitstaand.
Dat een faillisement dat blijkbaar al op 18 december door de rechtbank is gemeld (zie https://neu.insolvenzbekanntmachungen.de/ap/suche.jsf stel datum periode in en zoek naar *bedrijfsnaam*) pas het daaropvolgende jaar op 4 oktober (dus zo'n 10 maanden later) door het platform wordt gemeld is wat mij betreft niet recht te praten.
Ik geloof wel in het concept en de zekerheden zijn redelijk. Ik wil wel basis meedoen.
Ik dacht eerst dat het een 1-april grap was maar dat duurt nog (te) lang De afhankelijkheid van de decembermaand maakt het nogal wiebelig m.i. Moet niet te hard te waaien die maand....anders wordt men zeeziek daarboven? Als de reserveringen tegenvallen zit je al gelijk met een liquiditeitsprobleem.
Dekking hypotheek is niet volledig. Ik krijg een beetje déjà-vu met destijds de KOM dobber/floating bakken. Ik laat hem lopen of ik moet hier harde argumenten lezen om wél mee te doen.
[..] Opvallend: Duurzaaminvwsteren op 2 en hier op Fok besteden we er weinig aandacht aan.
Ook opvallend op trustpilot 0 reviews. op google 20. En ik zie bij google 2 recente reviews.
Review 1 Het enige wat het de investeerder oplevert zijn slechtbezochte videovergaderingen waarbij de directie van duurzaaminvesteren.nl (met dubbele pet)net doet alsof zij zich enorm inspant om de belangen van de investeerders te behartigen inzake de ene na de andere wanbetaler zonder enig noemenswaardig resultaat. Projecten die goed lopen worden vervroegd afgelost zonder boete. Projecten die niet goed lopen worden verlengt,wat meestal neerkomt op uitstel van executie.
Review 2 Ik geef Duurzaaminvesteren 1 ster, en zal uitleggen waarom. Ze hebben een handig platform en zolang de bedrijven waarin je investeert hun betalingsverplichting nakomen is er niets aan de hand. Investeren brengt risico's mee, dus je kunt van te voren weten dat je rente misschien nooit betaald wordt, of dat zelfs je hele inleg kwijt raakt. Houdt er rekening mee dat dat ook echt gebeurt! Bij mij in 20% van de gevallen, dus dat is geen kleine kans. Waarom dan 1 ster? Duurzaaminvesteren adverteert met 'Duurzaam investeren zonder slapeloze nachten'. Als je 5.000 euro kwijt dreigt te raken, je niets hoort van het bedrijf waarin je hebt geinvesteerd en Duurzaaminvesteren ook bijzonder weinig onderneemt om je te informeren of bij te staan... dan lijkt me dat een valse belofte.
Nou zijn dat er slechts 2. Maar geeft weinig vertrouwen. Want je ziet dat namelijk vaker bij crowdfund platforms die het slecht doen.
[ Bericht 28% gewijzigd door proxydude op 07-10-2024 11:18:40 ]
Op zondag 6 oktober 2024 09:59 schreef Faraday01 het volgende: Ik weet niet of de automatisering bij Collin weer een stap heeft gezet of dat iemand dit weekend aan het werk is maar gisteren en vandaag zijn ook meerdere boekingen gedaan
Die boekingen komen op random tijdstippen binnen, puur handwerk dus.
Als ze dit geautomatiseerd hadden gedaan dan kreeg je elke ochtend om bijv 7.00u de geplande betalingen binnen.
(Terugdraaien kan bij Collin altijd nog, het is niet zo dat ze checken of termijnbetalingen door ondernemers ook echt voldaan zijn)
[..] Ik dacht eerst dat het een 1-april grap was maar dat duurt nog (te) lang De afhankelijkheid van de decembermaand maakt het nogal wiebelig m.i. Moet niet te hard te waaien die maand....anders wordt men zeeziek daarboven? Als de reserveringen tegenvallen zit je al gelijk met een liquiditeitsprobleem.
Dekking hypotheek is niet volledig. Ik krijg een beetje déjà-vu met destijds de KOM dobber/floating bakken. Ik laat hem lopen of ik moet hier harde argumenten lezen om wél mee te doen.
Nou ik was te laat dus ik kan je niet laten weten hoe de investering verder gelopen is. Op naar het volgende leuke project.
[..] Opvallend: Duurzaaminvwsteren op 2 en hier op Fok besteden we er weinig aandacht aan.
Vlgs mij was dit platform gelieerd* aan Vastgoedinvesteren.nl. Die laatste is inmiddels uit de lucht. En deed volgens mij niet veel meer dan een verkoopkanaal. Na funding waren ze uit beeld. Met de projecten daar heb ik hele matige ervaringen (minder rendement dan voorgespiegeld).
In Athene kun je ook dineren in de Sky (zicht op de Akropolis?), maar niet echt geschikt voor heel jong en heel oud.
Who is Dinner in the Sky restaurant in Athens not suitable for?
❌ People with a fear of heights – We don’t recommend this experience for anyone whose fear of heights is very extreme. If you’re only scared a little, then you will still enjoy it.
❌ People with bladder conditions – If you suffer from a medical condition and you’re not able to hold pee for 90 minutes. Once the table is up, the toilet is not available.
❌ Children with height under 120 cm – Although the experience is not age-restricted, there is a minimum height required related to security. Also, from our experience, fine dining may not be something young kids will really enjoy.
Lunchroom nieuw Engelhard (KOM) U een mooi rendement en ik deze prachtige lunchroom waar u altijd als "Vriend van Engelhard" een warm welkom krijgt!
Is volledig uitbetaald. Was net open wanneer ze te maken kregen met coronasluitingen. Uiteindelijk zijn 2 maanden aflossingen opgeschort. Verder altijd netjes betaald en heb daar in een compleet roze interieur genoten van een high tea als incentive.
Hiermee is mijn 2e account bij KapitaalopMaat helemaal afgerond met 0 defaults (5 projecten) .
Op mijn eerste account loopt nog 1 project die nog 14 maanden moet aflossen. Verder 5 defaults op 41 projecten waarbij 1 default af en toe nog wat betaald.
[ Bericht 2% gewijzigd door KrekelJapie op 07-10-2024 13:13:15 ]
Op maandag 7 oktober 2024 13:03 schreef KrekelJapie het volgende: Lunchroom nieuw Engelhard (KOM) U een mooi rendement en ik deze prachtige lunchroom waar u altijd als "Vriend van Engelhard" een warm welkom krijgt!
Is volledig uitbetaald. Was net open wanneer ze te maken kregen met coronasluitingen. Uiteindelijk zijn 2 maanden aflossingen opgeschort. Verder altijd netjes betaald en heb daar in een compleet roze interieur genoten van een high tea als incentive.
Hiermee is mijn 2e account bij KapitaalopMaat helemaal afgerond met 0 defaults (5 projecten) .
Nee, KoM ging de tarieven verhogen incl. alle projecten die al liepen (waar ik al een volledige fee voor had betaald). Ik heb toen een nieuw account aangemaakt zodat de oude projecten tegen de oude tarieven bleven lopen.
[ Bericht 2% gewijzigd door KrekelJapie op 07-10-2024 13:14:42 ]
Heb daar in verleden ook wat gedaan. probleem voor mij was, het zijn meer een soort obligaties na funding stapt duurzaaminvesteren er tussenuit en krijg je dus te maken met berichten van de leningnemers zelf, onoverzichtelijk en allemaal extra administratie en daar zit ik niet op te wachten.
[..] Zou kunnen maar dat betekent dat degene in de nacht werkt want vannacht ( en ook al eerder gezien, kwamen de eerste boekingen al rond 03:00u binnen..
Mmm, dat is dan wel opvallend ja, hoewel ik me ook kan voorstellen dat dit met thuiswerken of op een andere locatie prima zou kunnen.
Het is in elk geval niet zo dat hier heel fancy fintech achter zit
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De genoemde borgen zijn de leningnemers, die nu de schuldsanering in willen. Volgens mijn data is er nu 78,36% op de hoofdsom afgelost. Als je netto rente opbrengsten meerekent is er 90,55% afgelost.
Naast de 86k schuld aan CCF zouden ze ook nog 280k schuld aan familie en derden hebben. In de pitch stond dat deze leningen werden achtergesteld en er niet op zou worden afgelost, maar ik weet niet of deze achterstelling nu ook nog juridisch stand houdt als ze bv een afbetalingsregeling treffen.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Weer een probleempje opgelost.
Update en afwikkeling Pan****dan (weer een zorgje minder).
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Je was me net voor
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Je was me net voor
Kreeg de mail ook, maar 1 woordje triggert me: "Grotendeels". Dit impliceert dat er toch nog een afboeking/voorziening achterstallige rente is?
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De genoemde borgen zijn de leningnemers, die nu de schuldsanering in willen. Volgens mijn data is er nu 78,36% op de hoofdsom afgelost. Als je netto rente opbrengsten meerekent is er 90,55% afgelost.
Naast de 86k schuld aan CCF zouden ze ook nog 280k schuld aan familie en derden hebben. In de pitch stond dat deze leningen werden achtergesteld en er niet op zou worden afgelost, maar ik weet niet of deze achterstelling nu ook nog juridisch stand houdt als ze bv een afbetalingsregeling treffen.
Zoals zo vaak is er bij borgstellingen niets te halen
Bronvermelding? Of heb je de getallen zelf verzameld?
Ik had NLInvesteert hoger verwacht, maar dat komt waarschijnlijk omdat veel van hun projecten voor een deel gevuld worden door hun eigen investeringsfondsen. Mijn eerste investering in crowdfunding in 2017 was bij Duurzaaminvesteren, die wordt als het goed is in maart afgelost. Daarna lange tijd niks van het platform gehoord maar de laatste tijd lijken ze de weg naar boven gevonden te hebben. Broccoli kende ik niet. Het blijkt een platform voor "sharefunding", investeren in aandelen van duurzame bedrijven. Hoe je ooit weer van die aandelen af komt kon ik zo gauw niet op de site vinden. Voor mij niet interessant.
[..] Kreeg de mail ook, maar 1 woordje triggert me: "Grotendeels". Dit impliceert dat er toch nog een afboeking/voorziening achterstallige rente is?
Ik heb dit nagevraagd bij Collin. Het onderpand stond te koop voor ¤450.000 en de eerste hypotheek stond ingeschreven voor ¤225.600. Er lijkt maar ¤84.400 over te zijn gebleven voor Collin-investeerders. Uitgaande van die ¤450.000 blijft er een gat over van ¤140.000 en ik kan me moeilijk voorstellen dat de rekeningen van curator, makelaar en incassobureau zo hoog waren. De opbrengst moet dan wel heel ver onder de vraagprijs hebben gelegen en dat lijkt me ook sterk.
[..] Ik heb dit nagevraagd bij Collin. Het onderpand stond te koop voor ¤450.000 en de eerste hypotheek stond ingeschreven voor ¤225.600. Er lijkt maar ¤84.400 over te zijn gebleven voor Collin-investeerders. Uitgaande van die ¤450.000 blijft er een gat over van ¤140.000 en ik kan me moeilijk voorstellen dat de rekeningen van curator, makelaar en incassobureau zo hoog waren. De opbrengst moet dan wel heel ver onder de vraagprijs hebben gelegen en dat lijkt me ook sterk.
Hoe ik het zie: - De onderneming is in januari 2024 failliet verklaard; - CCF heeft rond die tijd haar vordering ingediend bij de curator; - Dat zal de resterende leensom zijn + zes maanden rente vanwege de directe opeising - De resterende leensom en zes maanden rente hebben we vandaag ontvangen. - Dit is door CCF verwerkt alsof het rente voor februari t/m juli 2024 was (= zes maanden).
Dat het faillissement later is afgewikkeld verandert niets aan de ingediende vordering bij de curator. De datum van het faillissement is het peilmoment. Daardoor missen we de reguliere rente van na het faillissement. Maar ik ben blij dat de lening is afgewikkeld. Wij hebben onze inleg terug en die mensen hebben al voldoende ellende aan hun hoofd.
[ Bericht 0% gewijzigd door djtiesto8 op 07-10-2024 19:55:00 ]
[..] Bronvermelding? Of heb je de getallen zelf verzameld?
Ik had NLInvesteert hoger verwacht, maar dat komt waarschijnlijk omdat veel van hun projecten voor een deel gevuld worden door hun eigen investeringsfondsen.
Kwam het op LinkedIn tegen. Volgens mij is Fundwijzer de bron
[..] Kreeg de mail ook, maar 1 woordje triggert me: "Grotendeels". Dit impliceert dat er toch nog een afboeking/voorziening achterstallige rente is?
Ja de ontvangst is niet helemaal tot de laatste cent volledig maar ze sluiten het dossier. Het laatste beetje rente is waarschijnlijk niet voor verhaal vatbaar. Ik krijg wel een beetje indruk dat er stevige bedragen naar de bij de afhandeling betrokken partijen zijn gegaan.
Dat is wel iets om bij stil te staan als we de mate van zekerheid bij een project inschatten. Ze zullen er ongetwijfeld recht op hebben gehad maar dat zal bij toekomstige uitwinsituaties niet anders zijn.
[..] Ja de ontvangst is niet helemaal tot de laatste cent volledig maar ze sluiten het dossier. Het laatste beetje rente is waarschijnlijk niet voor verhaal vatbaar. Ik krijg wel een beetje indruk dat er stevige bedragen naar de bij de afhandeling betrokken partijen zijn gegaan.
Dat is wel iets om bij stil te staan als we de mate van zekerheid bij een project inschatten. Ze zullen er ongetwijfeld recht op hebben gehad maar dat zal bij toekomstige uitwinsituaties niet anders zijn.
[..] [..] Hoe ik het zie: - De onderneming is in januari 2024 failliet verklaard; - CCF heeft rond die tijd haar vordering ingediend bij de curator; - Dat zal resterende leensom zijn + zes maanden rente vanwege de directe opeising - De resterende leensom en zes maanden rente hebben we vandaag ontvangen. - Dit is door CCF verwerkt alsof het rente voor februari t/m juli 2024 was (= zes maanden).
Dat het faillissement later is afgewikkeld verandert niets aan de ingediende vordering bij de curator. De datum van het faillissement is het peilmoment. Daardoor missen we de reguliere rente van na het faillissement. Maar ik ben blij dat de lening is afgewikkeld. Wij hebben onze inleg terug en die mensen hebben al voldoende ellende aan hun hoofd.
Zo zou het inderdaad gegaan kunnen zijn. In dat geval vind ik het vreemd dat Collin de rente van januari tot het moment van afwikkelen niet vordert. Bij mijn investeringsbeslissingen reken ik erop dat dat wel gebeurt. Ik stap wel eens in een business plan dat ik slecht vind, als de hypotheek maar sterk genoeg is. Daar zou ik anders tegenaan gaan kijken als Collin driekwart jaar rente laat schieten. Maar ik wacht Bas' antwoord even af!
In dit geval leverde een van de twee borgen toch nog ruim 150k op. De twee eigenaren van de zaken stonden borg waarbij er bij een van de twee haar huis ter securisatie van een tweede hypothecaire inschrijving is voorzien (en dus relatief eenvoudig te gelde gemaakt kon worden). Overigens is één van de genoemde vier debiteuren (4 b.v.'s) zover ik kan achterhalen nog niet in staat van faillisement, maar daar zal mogelijk ook niets meer te halen zijn. Maar in het algemeen zijn borgen vooral leuk voor advocaten en deurwaarders, die hebben er veel werk aan
Op maandag 7 oktober 2024 19:36 schreef obligataire het volgende: Ik krijg wel een beetje indruk dat er stevige bedragen naar de bij de afhandeling betrokken partijen zijn gegaan.
Is dat zo, er was een 1e inschrijving van 136k+40%?=190k en een tweede van 150k+40%?, stond te koop voor 307k, er is iets van 150k uitgekeerd? Laten we er vanuit gaan dat het voor 300k is verkocht, dat is dan 136k+kosten, laten we zeggen 150k dan blijft er 150k over, lijkt me dus wel mee te vallen, of maak ik ergens een denk/rekenfout?
Zover ik begrepen heb viel woning niet binnen failliete horecabedrijven (wat twee aparte b.v.'s waren met daarboven voor iedere eigenaar een eigen holding, het bijzondere is dat 1 van die 2 holdings nog niet failliet is verklaard terwijl dat op papier ook een van de geldnemers was) dus zou de curator er in beginsel niets mee van doen heben en lijkt dus in eerste instantie een normale min of meer gedwongen verkoop waarbij 1e en 2e hypotheekhouder worden afgelost obv de inschrijving.
[ Bericht 0% gewijzigd door tnhb op 07-10-2024 20:29:18 ]
[..] Ik heb dit nagevraagd bij Collin. Het onderpand stond te koop voor ¤450.000 en de eerste hypotheek stond ingeschreven voor ¤225.600. Er lijkt maar ¤84.400 over te zijn gebleven voor Collin-investeerders. Uitgaande van die ¤450.000 blijft er een gat over van ¤140.000 en ik kan me moeilijk voorstellen dat de rekeningen van curator, makelaar en incassobureau zo hoog waren. De opbrengst moet dan wel heel ver onder de vraagprijs hebben gelegen en dat lijkt me ook sterk.
Het was verkocht voor 500K, volgens een voorgaande update van Pan***dan. En er was ook nog een spaardeel van 12K las ik ergens.
[..] Mmm, dat is dan wel opvallend ja, hoewel ik me ook kan voorstellen dat dit met thuiswerken of op een andere locatie prima zou kunnen.
Het is in elk geval niet zo dat hier heel fancy fintech achter zit
Om 3.45uur 3 betalingen in het wallet van vandaag. Verwacht echt niet dat dit geaccordeerd wordt door iemand van Collin of OPP. Collin stort bedragen bijna standaard door en corrigeert pas een maand later wanneer er niet is betaald.
[..] Om 3.45uur 3 betalingen in het wallet van vandaag. Verwacht echt niet dat dit geaccordeerd wordt door iemand van Collin of OPP. Collin stort bedragen bijna standaard door en corrigeert pas een maand later wanneer er niet is betaald. [ afbeelding ]
[..] Daarnaast hebben de ondernemers aangegeven tot zekerheid een tweede hypotheek op de woning te willen afgeven. Er is sprake van een overwaarde van 250.000 euro. De inschrijving zal 185000 euro worden, zodat beide leningen hiervoor gedekt gaan worden en weer meer lucht moeten gaan geven.
Toch voor beide. Een nuttige reparatie voor de geldleners lening 1, maar voor lening 2 idd minder slokken op/van de borrel. Maar nog steeds dekkend.
Ik twijfel. Om nou alleen op basis van de zekerheid te gaan investeren, trekt mij niet zo.
Ze hadden beter een 1e hypotheek op het huidige project kunnen zetten en een 2e hypotheek op het eerste project. Komt niet echt vol nu.
Op dinsdag 8 oktober 2024 08:10 schreef NaRegenDeZon het volgende: Het is rustig bij Collin: Geen open investeringskansen. Geen toekomstige investeringskansen. We kunnen dus even op Collin vakantie.
Op dinsdag 8 oktober 2024 08:10 schreef NaRegenDeZon het volgende: Het is rustig bij Collin: Geen open investeringskansen. Geen toekomstige investeringskansen. We kunnen dus even op Collin vakantie.
Ik ben Asha-Devi Mangal-Soochitsingh, oprichter van MiniGamers B.V. Als liefhebber van Warhammer en met jarenlange ervaring in de community, heb ik MiniGamers opgericht als een plek voor Warhammer-fans. Het is niet alleen een winkel, maar ook een ontmoetingsplek waar mensen samenkomen, leren en hun hobby verder ontwikkelen. Met mijn kennis van de producten en ervaring in het organiseren van evenementen, streef ik ernaar om elke dag bij te dragen aan een unieke ervaring voor onze klanten. Samen met u wil ik de Warhammer-gemeenschap verder laten groeien.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. pas ik sowieso. Zeker aangezien dit om een kleine, hechte community gaat die niet snel vergeet.
Aardig verhaal en ruim dekkende zekerheid (2e hypotheek).
5000 euro is wel een erg magere eigen inbreng. Rabo inschrijving hypotheek +40% loopt tegen de tax prijs woonhuis aan. De vraag is waarom de vestiging 10 km verderop van deze keten zijn deuren gesloten heeft. De genoemde reden vind ik vrij vaag. Al met al toch wel wat vraagtekens bij dit verhaal.
[..] 5000 euro is wel een erg magere eigen inbreng. Rabo inschrijving hypotheek +40% loopt tegen de tax prijs woonhuis aan. De vraag is waarom de vestiging 10 km verderop van deze keten zijn deuren gesloten heeft. De genoemde reden vind ik vrij vaag. Al met al toch wel wat vraagtekens bij dit verhaal.
Voor die magere 5000 euro inbreng is een m.i. aannemelijke reden gegeven; het hangt vervolgens weer samen met de ruime overwaarde op het huis. Daar heeft hij blijkbaar een boel aan verspijkerd en is het geld nu op.
De opslag van 40% is een nogal theoretisch verhaal, op dit moment heeft hij denk ik 0 achterstand dus moeten er wel heel gekke dingen gebeuren wil de bank een dergelijk bedrag te vorderen hebben bovenop het nominale bedrag van de lening, is trouwens een standaard clausule in iedere hypotheekakte?
Met de overwaarde en de terugkoopverklaringen (preferent voor Collin), moet het wel raar lopen denk ik willen we hier schade oplopen
Looptijd Max 24 maanden waarschijnlijk veel korter, 8,5% rente, aflossing op basis van verkoop van bedrijfsunits.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.P.s. mogelijk 22 keer je administratie bijwerken ;-)
Looptijd Max 24 maanden waarschijnlijk veel korter, 8,5% rente, aflossing op basis van verkoop van bedrijfsunits.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.P.s. mogelijk 22 keer je administratie bijwerken ;-)
Ha, nou veel plezier er mee en ik lees hier wel wat de ervaringen zijn
SPOILER
Dit maakt het er ook al niet aantrekkelijker op:
SPOILER
Woz is 627k voor huisnrb 110 dus ruim minder dan taxatie Het vreemde is dat op het zelfde terrein volgens woz loket ook nog gebouw met huisnr 110a ligt. Kan hier geen woz waarde van zien op mijn telefoon. Hoort dat erbij of niet?
Die wordt veel vaker niet vermeld. Het is eerder andersom: als er geen taxatie is dan kijken ze pas naar WOZ als gratis alternatief.
In dit geval denk ik dat WOZ niet representatief is gegeven de vele aanpassingen inclusief het mantelzorg gedeelte.
Gemeente loopt wel vaker achter de feiten aan. Als je (bijvoorbeeld) een waar paleis maakt van jouw rijtjeswoning inclusief jacuzzi en andere luxe, dan ben je voor de gemeente gewoon een van de velen in de straat.
Nu staat er een complete woning extra op het terrein en is de WOZ nog enkel gebaseerd op het hoofdgebouw.
De panden staan ook op een heel groot perceel als je dit vergelijkt met de huizen aan de achterzijde:
quote:
Op dinsdag 8 oktober 2024 22:04 schreef NaRegenDeZon het volgende: Het vreemde is dat op het zelfde terrein volgens woz loket ook nog gebouw met huisnr 110a ligt. Kan hier geen woz waarde van zien op mijn telefoon. Hoort dat erbij of niet?
Op woensdag 9 oktober 2024 10:10 schreef obligataire het volgende: H/O Gijs Br****ink , een project uit 2019, lost vandaag ook af. Het gaat hard de laatste dagen met alle aflossingen.
Nou is het bij een gedeelte natuurlijk gewoon einde looptijd, zo ook bij deze. Gisteren kreeg ik er ook een terug van SiG waarop ik met een hoger bedrag had ingeschreven maar hierbij was het ook volgens planning/verwachting.
Voor jou niet van toepassing maar persoonlijk had ik hier al rekening mee gehouden, inclusief dat er naast deze verwachte terugbetalingen deze laatste drie maanden van het jaar ook nog wel een aantal vervroegde aflossingen aan zullen komen. Dat gaat gewoon netjes naar de spaarrekening zodat dit voor het ijkpunt van de belastingdienst weer spaargeld is.