Het staat of valt denk ik met betrouwbare deskundigheid ter plaatse. Iemand de de lokale regels en tevens de vastgoedmarkt kent. Hoe het niet moet, hebben we bij MAX gezien. Die hadden géén kennis van het Britse recht. Gingen zich daar pas in verdiepen toen er al problemen warenquote:Op donderdag 19 september 2024 18:42 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
[..]
Nou ja, dat zijn de principiële verschillen in hypotheekrecht.
Bij probleemgevallen zul je vast iemand nodig hebben die kennis heeft van de lokale regels en gewoontes (en de taal!). Hypotheek blijft hypotheek maar ik denk dat er de nodige hindernissen bij komen die tijd en geld kosten.
Voor ons als investeerders is het lastiger een waarde-inschatting te maken. Hier in NL weten we het waardeverschil tussen vastgoed in Amsterdam of Appingedam. Duitsland en België kunnen we nog wel een indruk van krijgen maar Spanje (of Italië)?
Ook ff door de Big Rene Bogaart groep gegaan , 4 afgelost 5 underway, 2 to go , ook ff gekeken naar naar mijn total loss = openstaand saldo indien vandaag breakdown. Voor vlgd projecten van Rene dus opnieuw afweging maken maar oppassen blijft.quote:Op woensdag 18 september 2024 20:45 schreef obligataire het volgende:
[..]
Dat de aankoop een buitenkansje is geloof ik meteen en hij zal er zeker goed over nagedacht hebben.
Echter een snelle rondgang door mijn portefeuille leert dat ik momenteel (minimaal, ik herken misschien niet direct alle namen) heb:
7 Lopende projecten
2 Toegezegd (Joli en Le Paris)
3 Afgelost.
Het bezwaar wat ik gevoelsmatig heb, wordt het inmiddels niet wat overwogen in mijn portefeuille, waarbij je eigenlijk nooit jaarstukken ziet zoals bij een B.V. Dus je weet eigenlijk niet hoe het er voor staat en wat zijn financiële kengetallen inmiddels zijn. Geconsolideerd gezien.
Meneer Oubaha verzamelde ook het ene bedrijf na het andere, en ik wil ze verder niet vergelijken, behalve dan dat het allemaal Horeca betreft, maar Oubaha is inmiddels bijna failliet dus dat onderstreept het risico van snel groot willen worden als bedrijf. En zo kan ik nog een voorbeeld noemen van wie ik denk dat een pas op de plaats even goed zou zijn.
Zou ze ook een bootje hebben voor in het boothutje, waarom zou je anders zoiets kopen als kantoor. Er zal nog heel wat water door door het Gooimeer stromen voordat het huiskes mogen worden. Met zulke cijfers had ze ook gewoon als Ome Frits 80k in koelkast kunnen leggen.quote:Op donderdag 19 september 2024 17:57 schreef vuurtoren01 het volgende:
[..]
Ik zou hier graag het linkje van krijgen om er in te kunnen investeren. Met de huidige taxatie is het al wel goed gedekt, als het verder verduurzaamd wordt lijkt het zeker een toereikend onderpand. Daarnaast uitstekende winstcijfers.
Er zitten daar best wat kantoortjes, ook in de de panden er om heen waar het water niet doorheen stroomt. Ik had niet verwacht dat de waarde zo hoog zou zijn van die pandjesquote:Op donderdag 19 september 2024 19:39 schreef peterc het volgende:
[..]
Zou ze ook een bootje hebben voor in het boothutje, waarom zou je anders zoiets kopen als kantoor. Er zal nog heel wat water door door het Gooimeer stromen voordat het huiskes mogen worden. Met zulke cijfers had ze ook gewoon als Ome Frits 80k in koelkast kunnen leggen.
Iemand als Jan Smitquote:Op donderdag 19 september 2024 18:58 schreef obligataire het volgende:
[..]
Het staat of valt denk ik met betrouwbare deskundigheid ter plaatse. Iemand de de lokale regels en tevens de vastgoedmarkt kent.
Win win situatie, als hij belooft dan te stoppen met zingenquote:Op donderdag 19 september 2024 20:16 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Iemand als Jan Smit
https://www.nu.nl/achterk(...)paanse-zuidkust.html
Bedankt. Ik heb in de beginjaren van het crowdfunding (jaar of 10 terug) hier een paar jaar meegedaan. Na jaren inactief geweest te zijn lukte het niet meer mijn oude username weer te activeren. Ik lees ondertussen weer een half jaartje mee en heb voornamelijk projecten bij CCF. Een stuk of 15 op 't moment. Mede (maar niet alleen) uit ideële overwegingen ook nog wat bij Invesdor (en de voorloper Oneplanetcrowd) en bij zonnepanelendelen.nlquote:Op donderdag 19 september 2024 18:19 schreef Jaco078 het volgende:
[..]
Welkom op FOK en leuk dat je zojuist je eerste bericht plaatst. Lees je al even mee, omdat je weet dat hier linkjes langskomen? Wat zijn je CF-ervaringen en hoe ziet je investeringsportefeuille eruit? Zijn er specifieke platformen die juist wel of juist niet meeneemt?
quote:Op woensdag 18 september 2024 20:33 schreef obligataire het volgende:
Investeringslink WVJG/Crown United B.V.
https://waardevoorjegeld.(...)LxjQ&_hsmi=325240550De rente voor dit project is verhoogd van 8,25% naar 9,3%. Daarnaast is de looptijd aangepast van 27 naar 36 maanden.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Die Crown B.V. zit er zeer warmpjes bij als ik naar de jaarstukken 2023 kijk. Ondanks het ontbreken van een hypotheek lijkt het risico mij zeer beperkt. Eerlijk gezegd, liever zo geregeld, dan een Italiaanse hypotheek waarop achteraf allerlei rare lokale regeltjes van toepassing zijn.
Nog 'maar' 2 mio te gaan. Denk dat deze toch iets te hoog gegrepen is voor WVJG.quote:Op vrijdag 20 september 2024 06:06 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
De rente voor dit project is verhoogd van 8,25% naar 9,3%. Daarnaast is de looptijd aangepast van 27 naar 36 maanden.
Ik denk eigenlijk dat het niet met de hoogte van het bedrag te maken heeft, maar met het soort project, de achtergrond van WvjG en de investeerders daar, de constructie met allerlei bedrijven en vastgoed in een ander land. Past meer bij Collin of GVE.quote:Op vrijdag 20 september 2024 11:27 schreef obligataire het volgende:
[..]
Nog 'maar' 2 mio te gaan. Denk dat deze toch iets te hoog gegrepen is voor WVJG.
Dat was precies wat er nodig was blijkbaar, zit nu vol. Ik neem hem ook mee, vooral omdat de heren de andere lening maximaal extra aflossen en die heel vlot loopt zo. Even duimen dat Marquardt Nederland niet omvalt de komende paar jaar.quote:Op vrijdag 20 september 2024 10:13 schreef Tjalala het volgende:
Collin:
Wijziging leningaanvraag d.d. 19-9-2024
Beste investeerder,
16 september jl. is de crowdfunding van Marquardt Keukens Dordrecht live gegaan. Dit heeft nog niet geleid tot een volledige funding van het streefbedrag. We zijn daarop in overleg gegaan met de klant en franchisegever. De klant wil graag dat de crowdfunding succesvol kan worden afgesloten en daarom kunnen we de volgende wijzigingen aankondigen:
De rente wordt verhoogd van 9,0% naar 10,0%
De looptijd wordt verkort van 60 maanden naar 48 maanden;
De slottermijn in de 48e maand bedraagt ¤ 150.000,-
Inderdaad een leuk projectje (en dan vooral qua zekerheden).quote:Op vrijdag 20 september 2024 11:33 schreef crowdfundingnederlan het volgende:
https://www.collincrowdfund.nl/mea-mensa/
Qua oorzaak niet de leukste financiering, maar als iemand een linkje heeft
Eens, ik laat hem ook voorbijgaan. Niettemin binnen 2 uur vol vandaagquote:Op donderdag 19 september 2024 17:23 schreef ShowMeTheMoney het volgende:
[..]
Wat mij opviel is dat hij 1.5 mio (+kk) betaalt voor een stuk grond dat in huidige staat getaxeerd wordt op 1.1 mio. Als de vergunning niet rond komt is de LTV dus 200% wat mij betreft. En ja al die negatieve hypotheekverklaringen zijn wel aardig, maar je hebt een gelijke zekerheidspositie met al zijn andere crediteuren uit het verleden en uit de toekomst.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
dat geldt sowieso voor 2021 t/m 2024 bij <6%quote:Op vrijdag 20 september 2024 12:40 schreef ShowMeTheMoney het volgende:
Nieuwe vermogensbelasting in 2027 op basis van werkelijk rendement niet haalbaar, volgens Belastingdienst
Was te verwachten ivm de staat van de fiscus. Plan accordingly. Het wordt mogelijk toch wel erg relevant om je daadwerkelijke rendement precies te gaan bijhouden en bezwaar te gaan maken als je onder de netto 6,04% voor je beleggingen zit.
Bedenk wel dat het gaat om het rendement op het hele box3 vermogen.quote:Op vrijdag 20 september 2024 12:40 schreef ShowMeTheMoney het volgende:
Het wordt mogelijk toch wel erg relevant om je daadwerkelijke rendement precies te gaan bijhouden en bezwaar te gaan maken als je onder de netto 6,04% voor je beleggingen zit.
En ontvangenquote:Op woensdag 18 september 2024 20:15 schreef fok321 het volgende:
[..]
De aflossing komt er aan ...
[..]
Van jezelf lenen is meestal goedkoper.quote:Op vrijdag 20 september 2024 15:15 schreef ShowMeTheMoney het volgende:
CCF zou eigenlijk rood staan moeten aanbieden als dienst tegen een aardige dagrente. Hebben jullie ook wel eens dat je net 100 tekort komt voor een geschikte lening, maar eigenlijk niet geld wil verschuiven vanaf je betaalrekening of andere plaatsen omdat dat gewoon andere potjes zijn?
EDIT: toch maar wat van mezelf geleend om het Boothuisje mee te nemen. Laatste van het jaar denk ik.
quote:Beste investeerder,
Via deze weg willen wij u informeren over de algehele vervroegde aflossing van de lening Delivery Ti*e Tugr@ met leningnummer 46036.
Dit betekent dat u naast de reguliere rente en aflossing van uw openstaande bedrag ook nog zes extra rentetermijnen ontvangt.
Wij hebben dit bedrag pro rato uw investering op uw rekening courant bijgeschreven.
Wij danken u mede namens de ondernemers voor uw vertrouwen.
Mogelijk off topic, maar toch heeft raakvlak met funding.quote:Op vrijdag 20 september 2024 14:46 schreef OpDieFiets het volgende:
[..]
Bedenk wel dat het gaat om het rendement op het hele box3 vermogen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |