abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215022247
Investeringslink WVJG/Crown United B.V.
https://waardevoorjegeld.(...)LxjQ&_hsmi=325240550

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Die Crown B.V. zit er zeer warmpjes bij als ik naar de jaarstukken 2023 kijk. Ondanks het ontbreken van een hypotheek lijkt het risico mij zeer beperkt. Eerlijk gezegd, liever zo geregeld, dan een Italiaanse hypotheek waarop achteraf allerlei rare lokale regeltjes van toepassing zijn.

[ Bericht 24% gewijzigd door obligataire op 18-09-2024 20:39:49 ]
Pecunia non olet
pi_215022433
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2024 15:39 schreef Tjalala het volgende:
Collin direct, beide met 2de hypotheek woonhuis:

Four5 Investments B.V.
Overnamefinanciering
¤ 100.000
8,0% rente | 60 maanden

GEVO Autobedrijf V.O.F.

(Ver)bouw onroerend goed
¤ 215.000
9,0% rente | 18 maanden
GEVO ziet er wel netjes uit toch? Prima cijfers, 2e hypotheek achter een lage 1e hypotheek, net rentepercentage, prima bedrag eigen inleg. Alleen zal de korte looptijd sommige mensen tegenstaan of mis ik nog iets?
pi_215022482
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2024 14:40 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Hij krijgt dan 3 restaurants naast elkaar (plus een ijssalon aan de overkant). Misschien had hij al langer de gedachte dat als de buren ooit eens besloten te stoppen en de boel te verkopen dat hij dat zou willen overnemen en was dit nu het geval. Zo'n kans krijg je niet vaak.
Dat de aankoop een buitenkansje is geloof ik meteen en hij zal er zeker goed over nagedacht hebben.

Echter een snelle rondgang door mijn portefeuille leert dat ik momenteel (minimaal, ik herken misschien niet direct alle namen) heb:
7 Lopende projecten
2 Toegezegd (Joli en Le Paris)
3 Afgelost.

Het bezwaar wat ik gevoelsmatig heb, wordt het inmiddels niet wat overwogen in mijn portefeuille, waarbij je eigenlijk nooit jaarstukken ziet zoals bij een B.V. Dus je weet eigenlijk niet hoe het er voor staat en wat zijn financiële kengetallen inmiddels zijn. Geconsolideerd gezien.

Meneer Oubaha verzamelde ook het ene bedrijf na het andere, en ik wil ze verder niet vergelijken, behalve dan dat het allemaal Horeca betreft, maar Oubaha is inmiddels bijna failliet dus dat onderstreept het risico van snel groot willen worden als bedrijf. En zo kan ik nog een voorbeeld noemen van wie ik denk dat een pas op de plaats even goed zou zijn.

[ Bericht 6% gewijzigd door obligataire op 18-09-2024 20:51:43 ]
Pecunia non olet
pi_215023731
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2024 20:43 schreef eenjongen... het volgende:

[..]
GEVO ziet er wel netjes uit toch? Prima cijfers, 2e hypotheek achter een lage 1e hypotheek, net rentepercentage, prima bedrag eigen inleg. Alleen zal de korte looptijd sommige mensen tegenstaan of mis ik nog iets?
Ik laat hem lopen vanwege de korte looptijd icm de mogelijkheid tot boetevrij voortijdig aflossen.
pi_215023853
quote:
Niet om het goed te praten, maar zo te zien stond deze woning van Ozg*l in Naaldwijk al sinds juni 2024 op Funda. Vrij van huurders. Dan kan ik me goed voorstellen dat het de afgelopen maanden lastig was om de maandelijkse betaling aan SIG op te blijven brengen. Hopelijk keert de rust nu weder bij zijn overige projecten, nu deze woning is verkocht en bijbehorende lening is afgewikkeld.
pi_215026164
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2024 20:45 schreef obligataire het volgende:

[..]
Dat de aankoop een buitenkansje is geloof ik meteen en hij zal er zeker goed over nagedacht hebben.

Echter een snelle rondgang door mijn portefeuille leert dat ik momenteel (minimaal, ik herken misschien niet direct alle namen) heb:
7 Lopende projecten
3 Afgelost.

Het bezwaar wat ik gevoelsmatig heb, wordt het inmiddels niet wat overwogen in mijn portefeuille, waarbij je eigenlijk nooit jaarstukken ziet zoals bij een B.V. Dus je weet eigenlijk niet hoe het er voor staat en wat zijn financiële kengetallen inmiddels zijn. Geconsolideerd gezien.

Meneer Oubaha verzamelde ook het ene bedrijf na het andere, en ik wil ze verder niet vergelijken, behalve dan dat het allemaal Horeca betreft, maar Oubaha is inmiddels bijna failliet dus dat onderstreept het risico van snel groot willen worden als bedrijf. En zo kan ik nog een voorbeeld noemen van wie ik denk dat een pas op de plaats even goed zou zijn.
Elke week het EO programma Waar doen ze het van kijken ...daar zit de familie in en zie je het huishoudboekje van mevr Bogaart. Je hebt er verder niks aan, en het is al opgenomen maar ach...
Zo wil hij op zijn "landgoed" vijf ruime woonhuizen voor zijn kinderen bouwen.
Als het me lukt pak ik deze toch ook mee.
pi_215026248
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2024 20:45 schreef obligataire het volgende:

[..]

7 Lopende projecten
3 Afgelost.

De 2022/21 cijfers van de holding zijn via een link in de investment relations te raadplegen.
pi_215026470
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2024 09:32 schreef Tjalala het volgende:

[..]
De 2022/21 cijfers van de holding zijn via een link in de investment relations te raadplegen.
Heb je daar een linkje van? 2021/2022 is niet héél recent trouwens.
Pecunia non olet
pi_215026504
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2024 09:51 schreef obligataire het volgende:

[..]
Inderdaad, het had wel iets recenter gemogen, maar goed het is beter iets dan niets.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_215026520
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2024 09:51 schreef obligataire het volgende:

[..]
Alleen 2023 zou verser kunnen zijn, maar die hoeven nog niet opgemaakt zijn als er een verlenging is verleent.
Ook al klinkt het lang geleden is 2022 het recentste waar je zeker van uit mag gaan dat die er zijn.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_215026523
quote:
12s.gif Op donderdag 19 september 2024 09:14 schreef peterc het volgende:

[..]
Elke week het EO programma Waar doen ze het van kijken ...daar zit de familie in en zie je het huishoudboekje van mevr Bogaart. Je hebt er verder niks aan, en het is al opgenomen maar ach...
Zo wil hij op zijn "landgoed" vijf ruime woonhuizen voor zijn kinderen bouwen.
Als het me lukt pak ik deze toch ook mee.
Peter Gillis komt ook op TV en die heb ik ook een heel groot huis zien kopen _O-

OK dat is flauw, blijkbaar gaat het de Bogaarts voor de wind dus dat geeft wel enig vertrouwen. Maar ik zie toch liever cijfers.

Onze vriend Oubaha had hele slechte jaarcijfers maar daarvan werd gesteld dat de waarde van de exploitatie daar niet in zat, dat het een stille reserve zou zijn. Nou dat hebben we inmiddels gezien.
Pecunia non olet
pi_215026615
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2024 09:56 schreef Tjalala het volgende:

[..]
Inderdaad, het had wel iets recenter gemogen, maar goed het is beter iets dan niets.

SPOILER
Inderdaad, en het bevestigt mijn vermoeden dat het daar niet helemaal lekker liep in 2021 en 2022. Dat zal een gevolg zijn van corona en de lockdowns. Al viel het jaar daarvóór ook in de corona tijd. Raar.

Winst: daling van 67% (maar nog wel winst gelukkig)
Solvabiliteit: gedaald van 16.1% naar 8,1%
Schuldenlast gestegen met bijna 8 miljoen waarvan het overgrote deel kortlopend.

Dat zijn cijfers waar veel ondernemers grijze haren van zouden krijgen. En de bank ook. Waarschijnlijk zal het volgend boekjaar herstel te zien geven maar dan moeten ze natuurlijk wel die cijfers vlot publiceren.
Pecunia non olet
pi_215027584
Linkje voor een heel half dorpje

Collin

1e hyp

SPOILER
pi_215028783
SiG Projecten in het buitenland.
Vanaf vandaag bieden wij projecten aan in het buitenland waarbij wij beginnen in Spanje. In Spanje zijn de hypotheek regels op een aantal punten iets anders dan in Nederland. Ook in Spanje is de hypotheek bescherming erg sterk maar wanneer er op lokaal niveau belasting schulden zijn zoals bijvoorbeeld een rioolheffing en zuiveringsheffing gaan deze voor op de hypotheekrechten. Bij een zakelijke aanvrager komen bij faillissement ook een loonverplichting van 6 maanden aan het personeel voor het hypotheekrecht. Mede vanwege bovengenoemde redenen en omdat het nieuw is worden deze projecten in Spanje aangeboden tegen een hoger rentetarief. Voor meer informatie over projecten in Spanje zie onderstaande link.

De 1e:

Vandaag presenteren wij een nieuw project aan de Carrer Oriola 55 in El Campello Alicante. Je kunt vanaf 21 september 2024 om 13.00 uur investeringen toezeggen. De looptijd bedraagt 18 maanden. De LTV van het pand is 70% van ¤ 624.112 van de vrije verkoopwaarde.

Rentevergoedingen residentieel tarief:
Rentevergoeding schijf 1A 8,30%
Rentevergoeding schijf 1B 8,55%

Verbouwing van bestaande villa voor de verkoop. Het object is gelegen in de gemeente El Campello gelegen op rijafstand van het centrum in dit dorp. Op loopafstand van de woning is de kust te vinden. Parkeren is mogelijk op eigen terrein. Het object is goed te bereiken met de auto.

https://investeren.sameni(...)riola-55-el-campello

Ik snap wel dat SiG iets "moet" aangezien de omzet nagenoeg is stil gevallen maar ik hoop dat ze weten waaraan ze beginnen.

Ik laat de buitenlandse projecten graag aan andere.

[ Bericht 3% gewijzigd door Horsemen op 19-09-2024 14:32:22 (Aanpassing tijd) ]
pi_215028929
De rentevergoeding is tevens nauwelijks hoger dan bij Nederlandse projecten. Ik wacht daarom ook tot
er Nederlandse projecten langskomen. Dan maar stipt om 10.00uur klaar zitten.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_215029145
ccf nog voor de 1e termijn een 10% aflossing bij Rol*

SPOILER
pi_215030039
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2024 13:36 schreef voetbalmanager2 het volgende:
De rentevergoeding is tevens nauwelijks hoger dan bij Nederlandse projecten. Ik wacht daarom ook tot
er Nederlandse projecten langskomen. Dan maar stipt om 10.00uur klaar zitten.
Op zich vallen die extra lasten wel mee. Lokale belastingen worden nu ook al door de notaris bij verkoop met de afrekening verrekend. Enig verschil is dat als er weinig of helemaal geen overwaarde was dat het dan vóór gaat op de hypotheek (dus in mindering komt op het aan ons uit te keren bedrag). Maar dat zullen doorgaans geen schokkende bedragen zijn.

En een zakelijk faillissement+loondoorbetalingsverplichting zal bij SIG zéér zeldzaam zijn lijkt me, en dan nog een relatief klein deel van de hypotheek betreffen.

Dus als dat het enige is.......

Mijn voorkeur gaat echter uit naar langere projecten met verhuur, hopelijk gaat het in Spanje niet vooral over speculatie want daar heb ik weinig trek in.
Pecunia non olet
pi_215030331
Four5 staat open.
Pecunia non olet
pi_215030453
Nog een nieuwe Collin:

Profit Prism B.V.
Objectfinanciering
¤ 360.000
8,0% rente | 60 maanden

Financiering is bestemd voor de herfinanciering van een “boothuis” in Huizen, dat als kantoor gaat dienen voor mevrouw Stegeman. Daarnaast zal het pand verduurzaamt worden (zonnepanelen, eigen energievoorziening, isolatie) en zal een extra werkruimte worden toegevoegd waardoor ook de keuken en badkamer deels verplaatst dienen te worden.
pi_215031115
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2024 11:45 schreef Jaco078 het volgende:
Linkje voor een heel half dorpje

Collin

1e hyp

SPOILER
Ik sla over, als het mis gaat wordt dit een slagveld. Geen bouwdepot en veel “online waardebepalingen” waarvan ik verwacht dat deze geen rekening houden met de waarde in verhuurde staat. Daarnaast gaat het traject nooit binnen 12 maanden afgerond zijn.
-
pi_215031512
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2024 17:04 schreef bonenstaak het volgende:

[..]
Ik sla over, als het mis gaat wordt dit een slagveld. Geen bouwdepot en veel “online waardebepalingen” waarvan ik verwacht dat deze geen rekening houden met de waarde in verhuurde staat. Daarnaast gaat het traject nooit binnen 12 maanden afgerond zijn.
Wat mij opviel is dat hij 1.5 mio (+kk) betaalt voor een stuk grond dat in huidige staat getaxeerd wordt op 1.1 mio. Als de vergunning niet rond komt is de LTV dus 200% wat mij betreft. En ja al die negatieve hypotheekverklaringen zijn wel aardig, maar je hebt een gelijke zekerheidspositie met al zijn andere crediteuren uit het verleden en uit de toekomst.
pi_215031974
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2024 16:14 schreef Tjalala het volgende:
Nog een nieuwe Collin:

Profit Prism B.V.
Objectfinanciering
¤ 360.000
8,0% rente | 60 maanden

Financiering is bestemd voor de herfinanciering van een “boothuis” in Huizen, dat als kantoor gaat dienen voor mevrouw Stegeman. Daarnaast zal het pand verduurzaamt worden (zonnepanelen, eigen energievoorziening, isolatie) en zal een extra werkruimte worden toegevoegd waardoor ook de keuken en badkamer deels verplaatst dienen te worden.
Ik zou hier graag het linkje van krijgen om er in te kunnen investeren. Met de huidige taxatie is het al wel goed gedekt, als het verder verduurzaamd wordt lijkt het zeker een toereikend onderpand. Daarnaast uitstekende winstcijfers.

[ Bericht 1% gewijzigd door vuurtoren01 op 19-09-2024 18:00:04 (typo) ]
pi_215032179
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2024 17:23 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

[..]
Wat mij opviel is dat hij 1.5 mio (+kk) betaalt voor een stuk grond dat in huidige staat getaxeerd wordt op 1.1 mio. Als de vergunning niet rond komt is de LTV dus 200% wat mij betreft. En ja al die negatieve hypotheekverklaringen zijn wel aardig, maar je hebt een gelijke zekerheidspositie met al zijn andere crediteuren uit het verleden en uit de toekomst.
En het vastgoed kan verkocht worden voor aflossing van dit project, al dan niet om van de winst de rente nog eventjes te kunnen betalen. Uitstel van executie.
-
pi_215032244
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2024 17:57 schreef vuurtoren01 het volgende:

[..]
Ik zou hier graag het linkje van krijgen om er in te kunnen investeren. Met de huidige taxatie is het al wel goed gedekt, als het verder verduurzaamd wordt lijkt het zeker een toereikend onderpand. Daarnaast uitstekende winstcijfers.
Welkom op FOK en leuk dat je zojuist je eerste bericht plaatst. Lees je al even mee, omdat je weet dat hier linkjes langskomen? Wat zijn je CF-ervaringen en hoe ziet je investeringsportefeuille eruit? Zijn er specifieke platformen die juist wel of juist niet meeneemt?
pi_215032567
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2024 15:42 schreef obligataire het volgende:

Dus als dat het enige is.......

Nou ja, dat zijn de principiële verschillen in hypotheekrecht.

Bij probleemgevallen zul je vast iemand nodig hebben die kennis heeft van de lokale regels en gewoontes (en de taal!). Hypotheek blijft hypotheek maar ik denk dat er de nodige hindernissen bij komen die tijd en geld kosten.

Voor ons als investeerders is het lastiger een waarde-inschatting te maken. Hier in NL weten we het waardeverschil tussen vastgoed in Amsterdam of Appingedam. Duitsland en België kunnen we nog wel een indruk van krijgen maar Spanje (of Italië)?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')