Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! In 2022 is in Nederland 1,08 miljard euro via crowdfunding opgehaald. Dat is een groei van 48% ten opzichte van een jaar eerder. Niet eerder werd in een jaar tijd zoveel met crowdfunding gefinancierd.(bron).
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding (Crowdfinance) • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nominale en effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
[..] Ik mis een borgstelling van Boorsma. In het verleden nog wel eens projecten van deze op leeftijd zijnde heer meegenomen, maar deze is te beperkt in zekerheden en looptijd.
Ik hik ook aan tegen de korte looptijd. Wel investeringsrisico lopen, en na 3 maanden of iets meer, boetevrij bedankt worden met een paar tientjes aan rente .
[..] Het aanbod van Collin loopt niet echt over, inderdaad. Gelukkig is er ook aardig aanbod op andere platformen, dat komt de spreiding dan weer ten goede. Recent ook geïnvesteerd bij SIG, HCN, CRE en WvjG.
Het aanbod bij Collin is inderdaad wel eens beter geweest. Zelf neem ik normaal gesproken gemiddeld 1 project per maand mee en het moet wel heel gek lopen als er niet 1 aantrekkelijk project is in een maand. In mei heb ik wel meer projecten meegenomen vanwege een 4-tal vervroegde aflossingen. Op dit moment heb ik geen haast en kan ik op mijn gemak wachten tot er weer een goede langskomt.
[..] Ik hik ook aan tegen de korte looptijd. Wel investeringsrisico lopen, en na 3 maanden of iets meer, boetevrij bedankt worden met een paar tientjes aan rente .
Wel weer een snel Maatwerkje erbij voor mij, let's go!
Nu ben ik echt blut weer, ik ga even paar weekjes in de tuin werken. Bis bald!
[..] Wel weer een snel Maatwerkje erbij voor mij, let's go!
Nu ben ik echt blut weer, ik ga even paar weekjes in de tuin werken. Bis bald!
Heb je zo'n grote tuin dan dat je daar weken voor nodig hebt? Met wat ik heb ben ik met een paar dagen wel klaar. Morgen of overmorgen maar eens kijken of ik de paar plantjes die ik afgelopen week gekocht heb erin kan zetten. Wel lekker een grote tuin, nu ik meer tijd heb zou ik ook best wel weer een grotere tuin willen hebben. Dit jaar heb ik wel weer "geinvesteerd" in wat nieuwe aardbeienplanten voor in hangpotten en manden en daar pluk ik nu al zo'n 2 weken de vruchten van. Eens zien eind van de zomer of ik de investering er uit haal.
GvE doet er 2,5 week over om een bedragje in de wallet van de investeerder te storten. Waarom zou dat zo lang moeten duren? 17 mei ontvangen, 4 juni in wallet gestort.
quote:
4 juni 2024 U heeft geïnvesteerd in project 27871 | Just Escape. Graag willen wij u informeren dat termijn 5 aan u is uitbetaald.
[..] Ik hik ook aan tegen de korte looptijd. Wel investeringsrisico lopen, en na 3 maanden of iets meer, boetevrij bedankt worden met een paar tientjes aan rente .
Het minste wat ze hadden kunnen aanbieden is minimaal 6 maanden rente betalen. Dit is totaal onaantrekkelijk. Je geld staat eerst een paar weken stil totdat de lening gaat lopen en in 3 maanden krijg je daarvoor voor 2,25% rente. Waarom zou je daarvoor investeringsrisico willen lopen?
[..] Kan je die rekensom even delen? (of moet je dat getal nog even annualiseren en bedoel je 6.75?)
De propositie is 9% rente voor maximaal 6 maanden en na 3 maanden boetevrij eerder af te lossen. Dus ik ga er vanuit dat de intentie is om al eerder af te lossen en voor de bepaling van het risico versus rendement ga ik uit van het voor mij minst gunstige scenario. 3 maanden a 9,0% = 2,25% En dat is eigenlijk nog te gunstig want je betaalt ook nog 3 maanden beheerkosten. Bij diamant 60%*0,1%*3= 0,18% dus dan blijft er 2,07% over. Daar ga ik geen risico voor lopen
Het jaarlijkse rendement is in deze minder interessant want het gaat er om wat je minimaal terug krijg voor het risico wat je loopt. En als je (minimaal) ¤500 investeert is dat in het meest nadelige scenario ¤10,35
[..] Het minste wat ze hadden kunnen aanbieden is minimaal 6 maanden rente betalen. Dit is totaal onaantrekkelijk. Je geld staat eerst een paar weken stil totdat de lening gaat lopen en in 3 maanden krijg je daarvoor voor 2,25% rente. Waarom zou je daarvoor investeringsrisico willen lopen?
Het enige aantrekkelijke wat ik kan bedenken, maar dan moet je wel 100% zekerheid hebben dat het geld terug komt, er met een fors bedrag ineens in te gaan zitten. Met een basisbedrag kun je in de tijd beter een krantenwijk gaan lopen.
[..] Heb je zo'n grote tuin dan dat je daar weken voor nodig hebt? Met wat ik heb ben ik met een paar dagen wel klaar. Morgen of overmorgen maar eens kijken of ik de paar plantjes die ik afgelopen week gekocht heb erin kan zetten. Wel lekker een grote tuin, nu ik meer tijd heb zou ik ook best wel weer een grotere tuin willen hebben. Dit jaar heb ik wel weer "geinvesteerd" in wat nieuwe aardbeienplanten voor in hangpotten en manden en daar pluk ik nu al zo'n 2 weken de vruchten van. Eens zien eind van de zomer of ik de investering er uit haal.
Een bakje kost aan de weg 2,60 euro als je contant betaalt. Dus dat heb je gauw terugverdiend
[..] De propositie is 9% rente voor maximaal 6 maanden en na 3 maanden boetevrij eerder af te lossen. Dus ik ga er vanuit dat de intentie is om al eerder af te lossen en voor de bepaling van het risico versus rendement ga ik uit van het voor mij minst gunstige scenario. 3 maanden a 9,0% = 2,25% En dat is eigenlijk nog te gunstig want je betaalt ook nog 3 maanden beheerkosten. Bij diamant 60%*0,1%*3= 0,18% dus dan blijft er 2,07% over. Daar ga ik geen risico voor lopen
Het jaarlijkse rendement is in deze minder interessant want het gaat er om wat je minimaal terug krijg voor het risico wat je loopt. En als je (minimaal) ¤500 investeert is dat in het meest nadelige scenario ¤10,35
Voor de vergelijking moet je het echter wel even annualiseren, dan hebben we het allemaal over hetzelfde.
9% - (1,2%*0,6) zou een jaar rente geven van 8,28%. Even grof rekenen dat het een maand duurt voor de lening loopt pak je op jaarbasis netto 6,21% als er na 3 maanden (het slechtste scenario) afgelost wordt. Er worden hier leningen (al dan niet positief) besproken die minder opleveren.
Ik wil wel even in het midden laten voor dit project of het interessant is en met welke bedragen je hierin zou moeten investeren. Ik kan voordelen (als het langer loopt dan 3 maanden zit je mooi voor VRH peildatum) en nadelen bedenken (daar heb jij er al een paar van benoemd)
Trek eens aan mijn vinger? Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
[..] Voor de vergelijking moet je het echter wel even annualiseren, dan hebben we het allemaal over hetzelfde.
9% - (1,2%*0,6) zou een jaar rente geven van 8,28%. Even grof rekenen dat het een maand duurt voor de lening loopt pak je op jaarbasis netto 6,21% als er na 3 maanden (het slechtste scenario) afgelost wordt. Er worden hier leningen (al dan niet positief) besproken die minder opleveren.
Ik wil wel even in het midden laten voor dit project of het interessant is en met welke bedragen je hierin zou moeten investeren. Ik kan voordelen (als het langer loopt dan 3 maanden zit je mooi voor VRH peildatum) en nadelen bedenken (daar heb jij er al een paar van benoemd)
Hij zit sowieso al vol, ze vlogen er op af als vliegen op de stroop. Site zat zelfs vast.
[..] Voor de vergelijking moet je het echter wel even annualiseren, dan hebben we het allemaal over hetzelfde.
Dat is 4 x 2.07% zoals eerder aangegeven door Faraday. Dat is niet zo ingewikkeld allemaal.
Je kunt het wel gaan omrekenen naar een jaarrendement, maar dan zou je eigenlijk ook in het achterhoofd moeten houden dat je, om dat jaarrendement te bereiken, je 4x een dergelijk project moet inschrijven dus 4x beheershandelingen, de vele administratie, nul wachttijd benodigd tussen de projecten, en last but not least dat je 4x een project moet selecteren waarbij je dus ook 4x zoveel kans hebt dat er een keer een hele foute tussen zit met misschien wel afschrijving tot gevolg.
Beste investeerder, Via deze weg willen wij u informeren over de algehele vervroegde aflossing van de lening Fat Phi**lls Zoetermeer met leningnummer 41909. Dit betekent dat u naast de reguliere rente en aflossing van uw openstaande bedrag ook nog zes extra rentetermijnen ontvangt. Wij hebben dit bedrag pro rato uw investering op uw rekening courant bijgeschreven. De extra rentetermijnen zijn berekend op basis van het openstaande bedrag minus de 10% vergoedingsrentevrije aflossing. Wij danken u mede namens de ondernemer voor uw vertrouwen.
[..] Heb je zo'n grote tuin dan dat je daar weken voor nodig hebt?
Ik woon in Drenthe, daar kan (kon?) je nog een aardige lap grond bij een vrijstaand huis krijgen op een normaal inkomen. Goed idee om meer zelf te verbouwen, wellicht inderdaad een pensioen projectje ooit, houdt je ook lekker actief!
quote:
Op woensdag 5 juni 2024 11:07 schreef obligataire het volgende: Hij zit sowieso al vol, ze vlogen er op af als vliegen op de stroop. Site zat zelfs vast.
Ja er is wel een groot verschil tussen de crowdfund nestors hier en het 11:00 plebs. Ik weet nog niet helemaal waar ik sta Maar ja, soms heeft het plebs ook gelijk en bewandelen ze een van de vele wegen naar Rome. Als je CCF statistieken moet geloven en dat doe ik uiteraard wel, kan je ook zonder al te veel problemen blind investeren in alles. Sterker nog ik betwijfel of velen hier de markt consequent verslaan.
Op woensdag 5 juni 2024 12:28 schreef ShowMeTheMoney het volgende: [..] Ja er is wel een groot verschil tussen de crowdfund nestors hier en het 11:00 plebs. Ik weet nog niet helemaal waar ik sta Maar ja, soms heeft het plebs ook gelijk en bewandelen ze een van de vele wegen naar Rome. Als je CCF statistieken moet geloven en dat doe ik uiteraard wel, kan je ook zonder al te veel problemen blind investeren in alles. Sterker nog ik betwijfel of velen hier de markt consequent verslaan.
Er is al een aantal jaren niet meer flink aan de boom geschud, dat vertekent en verbloemt. Ik wil de statistieken van Collin nog wel eens zien na een stevige recessie c.q. depressie.
[..] Dat is 4 x 2.07% zoals eerder aangegeven door Faraday. Dat is niet zo ingewikkeld allemaal.
Je kunt het wel gaan omrekenen naar een jaarrendement, maar dan zou je eigenlijk ook in het achterhoofd moeten houden dat je, om dat jaarrendement te bereiken, je 4x een dergelijk project moet inschrijven dus 4x beheershandelingen, de vele administratie, nul wachttijd benodigd tussen de projecten, en last but not least dat je 4x een project moet selecteren waarbij je dus ook 4x zoveel kans hebt dat er een keer een hele foute tussen zit met misschien wel afschrijving tot gevolg.
Dat is zeker niet zo ingewikkeld. Dan kan dus voor elk project iedereen die berekening gaan maken.
Er zou toch een makkelijkere manier moeten zijn zodat het duidelijk is of we over hetzelfde praten of dat er iemand rekent met andere meuk als VRH/geen of minder loyaliteitskorting/wel of geen wachtperiode meerekenen/een spaarrente er vanaf haalt/een andere rekenkundige manier verzinnen om het voor zichzelf recht te praten. o wacht, die is er natuurlijk wel ......
Trek eens aan mijn vinger? Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
[..] Een bakje kost aan de weg 2,60 euro als je contant betaalt. Dus dat heb je gauw terugverdiend
Ik gaf iets van ¤35 uit aan aardbeienplanten, sommige al wat groter en tot nu heb ik ongeveer 750 gram kunnen plukken. Maar nu komt het echt goed op gang, plus een deel is een ras wat later vruchten draagt dus die gaan nog komen. Maar op zich is het niet bedoeld om het terug te verdienen, het is vooral leuk om ze zelf in eigen tuin (en dakterras) te kunnen plukken. En ze zijn vaak lekkerder dan die je in de supermarkt koop. Hier in de stad (Leiden) geen verkoop langs de weg. Echt investeren doe ik wel met crowdfunding en bij DeGiro.
Op woensdag 5 juni 2024 11:23 schreef obligataire het volgende: Vervroegde aflossing 03-06-2024 Fat Phills Zoetermeer 41909 Van: Collin Crowdfund Beheer 05-06-2024 11:19
Beste investeerder, Via deze weg willen wij u informeren over de algehele vervroegde aflossing van de lening Fat Phi**lls Zoetermeer met leningnummer 41909. Dit betekent dat u naast de reguliere rente en aflossing van uw openstaande bedrag ook nog zes extra rentetermijnen ontvangt. Wij hebben dit bedrag pro rato uw investering op uw rekening courant bijgeschreven. De extra rentetermijnen zijn berekend op basis van het openstaande bedrag minus de 10% vergoedingsrentevrije aflossing. Wij danken u mede namens de ondernemer voor uw vertrouwen.
[..] Er is al een aantal jaren niet meer flink aan de boom geschud, dat vertekent en verbloemt. Ik wil de statistieken van Collin nog wel eens zien na een stevige recessie c.q. depressie.
Misschien komt dat wel eerder dan verwacht.
Het rommelt in de wereld van private credit
Geen beleggingscategorie is de laatste jaren zo sexy als private credit, onderhandse leningen van beleggers en investeerders aan bedrijven. Snelle groei, veel deals, hoge beloningen, weinig toezicht en institutionele beleggers die dringen om in te stappen. Het is geen wonder dat toezichthouders zich zorgen maken. Eind vorige week kwamen de eerste tegenvallers naar buiten. Zijn dat incidenten of is het de kanarie in de kolenmijn?
[..] Ik woon in Drenthe, daar kan (kon?) je nog een aardige lap grond bij een vrijstaand huis krijgen op een normaal inkomen. Goed idee om meer zelf te verbouwen, wellicht inderdaad een pensioen projectje ooit, houdt je ook lekker actief!
In Leiden waar ik woon (en elders in de Randstad) mag je daar een flinke zak geld voor meenemen. En een echt grote lap grond hoef ik ook weer niet, maar gewoon een beetje meer tuin om echt te tuinieren zou ik wel fijn vinden. En de aarbeienplanten zijn vooral leuk om ze zelf uit eigen tuin te kunnen plukken, een echte moestuin met van alles is niet mijn ding.
quote:
[..] Ja er is wel een groot verschil tussen de crowdfund nestors hier en het 11:00 plebs. Ik weet nog niet helemaal waar ik sta Maar ja, soms heeft het plebs ook gelijk en bewandelen ze een van de vele wegen naar Rome. Als je CCF statistieken moet geloven en dat doe ik uiteraard wel, kan je ook zonder al te veel problemen blind investeren in alles. Sterker nog ik betwijfel of velen hier de markt consequent verslaan.
Ik versla zeker de markt niet. Mijn netto rendement bij Collin is minder dan van Collin zelf, vooral vanwege enkele defaults in mijn beginperiode. Kijk ik naar de afgelopen 3 jaar of zo dan is mijn rendement een stuk beter, dan haal ik wel ongeveer het rendement van Collin zelf. Bij HCN is het een ander verhaal, daar is mijn gemiddeld netto rendement ruim een half procent meer dan wat hun statistieken aangeven
Op woensdag 5 juni 2024 20:19 schreef obligataire het volgende: Vandaag van Max weer een kapitaalterugbetaling ontvangen: Redearth Road Darwen BB3 2AR UK 658959 Corbelo
Tot zover het goede nieuws. Minder is dat het maar 40% van de inleg betreft. Maar beter dan niets natuurlijk.
Hier ook 1 van die oplichter 774095. 273,90 terug gekregen. Het is toch weer iets van mijn 500e investering.
[..] In Leiden waar ik woon (en elders in de Randstad) mag je daar een flinke zak geld voor meenemen. En een echt grote lap grond hoef ik ook weer niet, maar gewoon een beetje meer tuin om echt te tuinieren zou ik wel fijn vinden. En de aarbeienplanten zijn vooral leuk om ze zelf uit eigen tuin te kunnen plukken, een echte moestuin met van alles is niet mijn ding. [..] Ik versla zeker de markt niet. Mijn netto rendement bij Collin is minder dan van Collin zelf, vooral vanwege enkele defaults in mijn beginperiode. Kijk ik naar de afgelopen 3 jaar of zo dan is mijn rendement een stuk beter, dan haal ik wel ongeveer het rendement van Collin zelf. Bij HCN is het een ander verhaal, daar is mijn gemiddeld netto rendement ruim een half procent meer dan wat hun statistieken aangeven
Het is hier twee weken geleden? besproken, maar ik heb ook ineens last van voorzieningen bij CCF, terwijl ik eigenlijk tot dusver fluitend mijn rente en aflossingen binnen fietste. Heb binnen redelijk korte tijd ineens 4 probleemgevallen voor m'n mik gekregen. Apart. Geen idee of de corona terugbetaling aan de belastingdienst een factor is.
Op woensdag 5 juni 2024 20:19 schreef obligataire het volgende: Vandaag van Max weer een kapitaalterugbetaling ontvangen: Redearth Road Darwen BB3 2AR UK 658959 Corbelo
Tot zover het goede nieuws. Minder is dat het maar 40% van de inleg betreft. Maar beter dan niets natuurlijk.
Zelf "ontdekt", of had je hier bericht van gekregen? Ik zit namelijk ook in dit project en zie nu inderdaad dat er bijna 40% van de inleg terugbetaald is. Een kleine week geleden (30/5) stond het pand nog te koop, nu dus onder voorbehoud verkocht.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op woensdag 5 juni 2024 21:17 schreef Red_arrow het volgende: Ik zat ook in beide projecten van Max, gelukkig weer 2 wegstrepen van het lijstje met "lopende" projecten
Kan alleen momenteel niet laten uitbetalen, krijg een foutmelding.
Het staat bij mij gelukkig alweer op mijn Rabo rekening.
[..] Zelf "ontdekt", of had je hier bericht van gekregen? Ik zit namelijk ook in dit project en zie nu inderdaad dat er bijna 40% van de inleg terugbetaald is. Een kleine week geleden (30/5) stond het pand nog te koop, nu dus onder voorbehoud verkocht.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Geen bericht gehad, sinds de terugbetalingen begonnen binnen te druppelen kijk ik zelf af en toe in de wallet.
[..] Het is hier twee weken geleden? besproken, maar ik heb ook ineens last van voorzieningen bij CCF, terwijl ik eigenlijk tot dusver fluitend mijn rente en aflossingen binnen fietste. Heb binnen redelijk korte tijd ineens 4 probleemgevallen voor m'n mik gekregen. Apart. Geen idee of de corona terugbetaling aan de belastingdienst een factor is.
4 probleemgevallen in korte tijd is wel veel opeens.
Mijn enige voorziening momenteel is van een project wat al sinds oktober 2022 niet meer betaald heeft, is failliet, er is al een kleine terugbetaling uit verkoop van wat roerende zaken en de laatste update was dat Collin uit het faillissement geen opbrengsten meer verwacht en en dat daarom het dossier nadat het faillissement is opgeheven zal overdragen aan de deurwaarder. Dat was oktober vorig jaar. Tussendoor is er wel korte tijd een voorziening geweest voor een ander project, maar na 6 maanden alleen rente betalen is daar in mei weer aflossing betaald (tenminste, het is bijgeschreven in de wallet en nog niet weer teruggeboekt, dat kan natuurlijk ook nog). De andere 3 probleemgevallen die hebben geleid tot afboeking waren alweer in 2020. Bij één daarvan moest het borgbedrag nog wel worden terug betaald in 120 maanden, maar dat is nu al sinds november niet meer betaald.
Op donderdag 30 mei 2024 16:05 schreef tnhb het volgende: Tijdens het bijwerken vandaag van de betalingen bij ccf viel me op dat ze bij de boekingsregels vanaf vanaf 28/5 geen btw meer vermelden, heeft iemand hier al iets over gehoord? (het ene platform is dus btw gaan bereken en het andere stopt er juist mee, ik begrijp het allemaal niet meer zo goed )
Ter info: De vlotte reactie van CCF op mijn vraag of die 0,00 bedragen bij de BTW bewust waren of dat het een (systeem)fout is, is dat ze van de fout/situatie op de hoogte zijn en dat het ze zo snel mogelijk opgelost willen hebben, maar dat zou nog wel tot begin juli zou kunnen duren voordat het opgelost is (maar het was dus niet bewust!)
Conclusie 1.spaargeld gaat nu goed 2. Overige beleggingen niet 3. Het is aan de belastingplichtige om dit aan te tonen . 4. Rendement is inclusief spaargeld
[ Bericht 13% gewijzigd door zeeland6 op 06-06-2024 11:44:32 ]
Conclusie 1.spaargeld gaat nu goed 2. Overige beleggingen niet 3. Het is aan de belastingplichtige om dit aan te tonen . 4. Rendement is inclusief spaargeld
Puntje 3 wordt wel leuk, iedereen kan het lekker voor zichzelf uitrekenen en tegelijk moet de belastingdienst al die berekeningen gaan controleren met het personeel die ze niet hebben...
[..] Puntje 3 wordt wel leuk, iedereen kan het lekker voor zichzelf uitrekenen en tegelijk moet de belastingdienst al die berekeningen gaan controleren met het personeel die ze niet hebben...
Over welke belastingjaren gaat dit herstel? Vanaf 2021?
Ik zit hier ook in voor some reason Ik versla zeker de markt niet...
Dus ff zien, ze hebben precies 40% van de lening afgelost voordat ze stopten met betalen. Dus er staat 240k open. En ze hebben 24 maanden 8,5 rente voldaan.
Uit de inboedel en goodwill zien we ws weinig/niets terug omdat de fiscus voor gaat (?). Dus het gaat vooral om de 2e hypotheek zekerheid. Die moet volgens mij echt minimaal 125k opleveren en max 200k.
Dus nou ja dit wordt nog spannend, zowel voor de leningnemers als de investeerders trouwens...
[..] Puntje 3 wordt wel leuk, iedereen kan het lekker voor zichzelf uitrekenen en tegelijk moet de belastingdienst al die berekeningen gaan controleren met het personeel die ze niet hebben...
Hoe werkt dit voor vastgoed. Als je dat niet hebt verkocht is er 0 rendement? Zou geweldig zijn
Er staat een flamingo in mijn gezichtsveld... Rake $3
Dit project correspondeert met CCF 46059 Great P (inmiddels de 2 termijnen keurig ontvangen)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En er loopt er nog een bij CCF v okt23 vr Amsterdamseweg 159, Amstelveen, weet niet de status hiervan
[..] Hoe werkt dit voor vastgoed. Als je dat niet hebt verkocht is er 0 rendement? Zou geweldig zijn
Huurinkomsten vallen in box3 en zijn nu onbelast omdat er forfaitair rendement geldt over de WOZ waarde - minus schulden. Als forfaitair wordt geschrapt zijn huurinkomsten rendement en moeten er ws regels ontworpen worden over aftrek van gemaakte kosten voor het verhuurde huis.
Verder moeten er regels gemaakt worden waarbij je OF bij verkoop van het huis 36% over je waardestijging aftikt of jaarlijks 36% betaalt over de evt gestegen WOZ/marktwaarde.
Ik voorspel dat dit verhaal hoe dan ook een hoop chaos gaat veroorzaken. Wellicht beleggers die massaal hun huizen gaan dumpen in bepaalde scenarios, fiscus die volledig gaat vastlopen en ws ook burgers met box3 vermogen die hierop gaan vastlopen en alles gaan omgooien.
[..] Hoe werkt dit voor vastgoed. Als je dat niet hebt verkocht is er 0 rendement? Zou geweldig zijn
Lees de uitspraak ff.
Het werkelijke rendement omvat niet alleen voordelen die uit vermogensbestanddelen worden getrokken, zoals rente, dividend en huur, maar ook positieve en negatieve waardeveranderingen van die vermogensbestanddelen. Ook ongerealiseerde waardeveranderingen behoren tot het werkelijke rendement. Om zoveel mogelijk aan te sluiten bij het forfaitaire stelsel in box 3 wordt met kosten geen rekening gehouden, maar wel met rente van schulden die tot het vermogen in box 3 behoren.
Het werkelijke rendement omvat niet alleen voordelen die uit vermogensbestanddelen worden getrokken, zoals rente, dividend en huur, maar ook positieve en negatieve waardeveranderingen van die vermogensbestanddelen. Ook ongerealiseerde waardeveranderingen behoren tot het werkelijke rendement. Om zoveel mogelijk aan te sluiten bij het forfaitaire stelsel in box 3 wordt met kosten geen rekening gehouden, maar wel met rente van schulden die tot het vermogen in box 3 behoren.
Maar dit rendement inclusief waardeveranderingen blijft belast in box 3 dus met laag tarief. Het zou pas schrikken worden als je progressief tarief in box 1 zou moeten gaan betalen over waarstijgingen vastgoed.
[..] Maar dit rendement inclusief waardeveranderingen blijft belast in box 3 dus met laag tarief. Het zou pas schrikken worden als je progressief tarief in box 1 zou moeten gaan betalen over waarstijgingen vastgoed.
Oh dit wordt schrikken. Men gaat straks van forfaitair box3 naar 36% aftikken over de huiswaardestijging. Het werd niet voor niets de pretbox genoemd!
[..] Huurinkomsten vallen in box3 en zijn nu onbelast omdat er forfaitair rendement geldt over de WOZ waarde - minus schulden. Als forfaitair wordt geschrapt zijn huurinkomsten rendement en moeten er ws regels ontworpen worden over aftrek van gemaakte kosten voor het verhuurde huis.
Verder moeten er regels gemaakt worden waarbij je OF bij verkoop van het huis 36% over je waardestijging aftikt of jaarlijks 36% betaalt over de evt gestegen WOZ/marktwaarde.
Ik voorspel dat dit verhaal hoe dan ook een hoop chaos gaat veroorzaken. Wellicht beleggers die massaal hun huizen gaan dumpen in bepaalde scenarios, fiscus die volledig gaat vastlopen en ws ook burgers met box3 vermogen die hierop gaan vastlopen en alles gaan omgooien.
Vragen alom. Heb het nog niet allemaal goed gelezen maar het lijkt mij dan dat ook de belastingheffing 2023 niet akkoord is omdat daar nog steeds van forfaitaire rendementen wordt uitgegaan. Oftewel dat zal allemaal over moeten!?
Op donderdag 6 juni 2024 14:13 schreef ShowMeTheMoney het volgende: H [..] Oh dit wordt schrikken. Men gaat straks van forfaitair box3 naar 36% aftikken over de huiswaardestijging. Het werd niet voor niets de pretbox genoemd!
Bureautjes die bezwaar maken tegen woz-aanslagen/beschikkingen, die krijgen het dan straks druk
Pretbox, die benaming klopt wel. Ik dank een fors deel van mijn vermogen aan de prettige fiscale behandeling in box 3. Totdat die vervelende spaardertjes begonnen te zeuren omdat ze te bang waren om iets anders met hun geld te doen dan bij de Rabobank te stallen
[..] Vragen alom. Heb het nog niet allemaal goed gelezen maar het lijkt mij dan dat ook de belastingheffing 2023 niet akkoord is omdat daar nog steeds van forfaitaire rendementen wordt uitgegaan. Oftewel dat zal allemaal over moeten!?
Aanslag 2022 is ook nog niet definitief. In afwachting van deze uitspraak. In 2022 daalde beurs dus daar zijn bezwaren te verwachten. In 2023 steeg de beurs dus daar verwacht ik weinig bezwaren. Crowdfunding hangt erom maar zonder kosteninhouding zie ik daar ook geen heil in. Blijven over de echte vastgoedbeleggers. Maar of die met de billen bloot willen valt nog te bezien.
[..] Aanslag 2022 is ook nog niet definitief. In afwachting van deze uitspraak. In 2022 daalde beurs dus daar zijn bezwaren te verwachten. In 2023 steeg de beurs dus daar verwacht ik weinig bezwaren. Crowdfunding hangt erom maar zonder kosteninhouding zie ik daar ook geen heil in. Blijven over de echte vastgoedbeleggers. Maar of die met de billen bloot willen valt nog te bezien.
Vanwege het MCF debacle heb ik een negatief rendement maar als je een voorstelling wil maken hoe je dat moet aantonen verzeil je direkt in praktische problemen. Dat gaat wat worden
[..] Vanwege het MCF debacle heb ik een negatief rendement maar als je een voorstelling wil maken hoe je dat moet aantonen verzeil je direkt in praktische problemen. Dat gaat wat worden
Als kosten niet aftrekbaar zijn van het rendement lijkt mij dat afschrijvingskosten op defaults dat ook niet zijn.
Hoewel, het is aan de andere kant ook een waardedaling van de bezittingen dus wellicht toch wel.
[..] Als kosten niet aftrekbaar zijn van het rendement lijkt mij dat afschrijvingskosten op defaults dat ook niet zijn…
maar dat is wel van invloed op het werkelijk rendement want dat geld is weg. Je kan het ook anders bekijken: portefeuillewaarde aan het begin vs aan het einde van het jaar. Dit is nu een voorbeeld van een praktisch probleem. Overigens, met kosten worden volgens mij bedoeld bemiddelingskosten, aan- en verkoopkosten e d
[..] Als kosten niet aftrekbaar zijn van het rendement lijkt mij dat afschrijvingskosten op defaults dat ook niet zijn.
Hoewel, het is aan de andere kant ook een waardedaling van de bezittingen dus wellicht toch wel.
Zeker weten van wel. Echter hoe ga je het aantonen. Zelfs nu weten we nog niet hoe het afloopt bij Max, nu er spaarzaam terugbetalingen komen.
En waar moeten ze in vredesnaam bij de Belastingdienst de capaciteit vandaan halen om dit allemaal te controleren . Je vraagt je wel eens af of rechters enig praktisch voorstellingsvermogen hebben , om te beseffen dat ze de zaken alleen maar erger maken met hun uitspraken.
[..] Als kosten niet aftrekbaar zijn van het rendement lijkt mij dat afschrijvingskosten op defaults dat ook niet zijn.
Als waardestijgingen als rendement worden gezien dan zullen waardedalingen (en afschrijvingen wegens oninbaarheid) als negatief rendement moeten worden gezien. Het is alleen de vraag hoe je deze door de jaren heen met elkaar voorwaarts/achterwaarts mag verrekenen. Ik meen dat ik in de snelheid ook ergens iets zag dat er "slechts" per jaar gekeken zal gaan worden. Ook het feit dat kosten (wat zijn rente inhoudingen, kosten of lager rendement? ) niet meetellen zal voer voor discussie zijn, want zonder kosten zou er bijvoorbeeld een lager rendement zijn en zou je dus op basis van redelijkheid (ik weet het, belastingen zien we niet altijd als redelijk) kunnen gaan procederen dat ook kosten onderdeel moeten gaan maken van het netto rendement. Of ga je die kosten dan als schulden nemen zodat die weer wel aftrekbaar zijn van de waardestijgingen, kan nog best leuk gaan worden
Al met al een goed begin, maar er zal nog veel moeten gebeuren voordat het weer rustig gaat worden
Op donderdag 6 juni 2024 15:29 schreef obligataire het volgende: Zeker weten van wel. Echter hoe ga je het aantonen. Zelfs nu weten we nog niet hoe het afloopt bij Max, nu er spaarzaam terugbetalingen komen.
Voor afschrijvingen zijn toch richtlijnen van de AFM, ik neem aan dat we die daarbij dan toepassen?
Ik heb de Corbelo leningen allemaal 100% afgeschreven als oninbaar, zal die laatste betaling in 2024 weer als correctie op de winst moeten nemen. Dat het oncontroleerbaar gaat worden ben ik dus vrij zeker van, tenzij ze ierdeen gaan verplichten een complet controleerbare administratie te gaan voeren met bewaarplicht etc.
[..] Voor afschrijvingen zijn toch richtlijnen van de AFM, ik neem aan dat we die daarbij dan toepassen?
AFM heeft hier weinig mee van doen, het zijn de fiscale waarderingsregels en die kunnen behoorlijk afwijken van de fictie die de AFM hanteert. Alhoewel het een practische oplossing zou kunnen zijn.
Om op Max terug te komen: eind 2023 dacht ik dat ik iedere cent kwijt was. Dat was mijn verwachting op de peildatum. Echter inmiddels heb ik zo'n 17% van de schade al weer terug en hopelijk komt er nog meer. Wat hou je dan aan.
Als de fiscus daadwerkelijk rendement gaat belasten, dan gaan natuurlijk alle afschrijvingen op leningen van de winst af en ook bepaalde gemaakte kosten voor het behalen van dat rendement. Verder zal er dan ook een zekere 'carry backward' en 'carry forward' principe gehanteerd moeten worden. Dus grote verliezen in jaar Y mag je verrekenen tegen winsten in jaar X of Z en dus mag je die belasting corrigeren.
Als de fiscus dat niet zou toelaten, gaan ze vrijwel zeker alsnog in tegen het EVRM, dat zou namelijk simpelweg oneerlijk zijn.
Maar hoe dit in de praktijk allemaal uitgevoerd gaat worden, tsja daar trekken de rechters idd hun handen vanaf. Uiteindelijk zal het wel lukken, NL was wel het enige land ongeveer met dit forfaitaire systeem.
Op donderdag 6 juni 2024 15:49 schreef ShowMeTheMoney het volgende: Als de fiscus daadwerkelijk rendement gaat belasten, dan gaan natuurlijk alle afschrijvingen op leningen van de winst af en ook bepaalde gemaakte kosten voor het behalen van dat rendement. Verder zal er dan ook een zekere 'carry backward' en 'carry forward' principe gehanteerd moeten worden. Dus grote verliezen in jaar Y mag je verrekenen tegen winsten in jaar X of Z en dus mag je die belasting corrigeren.
Als de fiscus dat niet zou toelaten, gaan ze vrijwel zeker alsnog in tegen het EVRM, dat zou namelijk simpelweg oneerlijk zijn.
Maar hoe dit in de praktijk allemaal uitgevoerd gaat worden, tsja daar trekken de rechters idd hun handen vanaf. Uiteindelijk zal het wel lukken, NL was wel het enige land ongeveer met dit forfaitaire systeem.
Er is helemaal niets mis met een forfaitair systeem, dat is gewoon een keuze die de politiek voor je maakt. Echter de gehanteerde percentages moeten redelijk zijn afhankelijk van beleggingscategorie en bovendien regelmatig geupdate worden. Zó hadden ze het moeten doen. En nu zit de Belastingdienst met de gebakken peren. Die hebben niet eens mensen om de toeslagenaffaire af te handelen. Dure consultants voor nodig. En nu dit weer.
Ik vermoed dat ze in het begin helemaal niets gaan controleren omdat er geen mensen voor zijn, dus het 'eer systeem' hanteren. Ze controleren al jaren vrijwel niets meer tenzij er grove fraude indicaties zijn.
Dan als iedereen misbruik begint te maken dan komt er gekrakeel in de politiek en gaan we alle fraudeurs aanpakken. Dan krijgen we weer een doorgeslagen fraude aanpak en een schandaal. En zo is de cirkel weer rond. Mooi toch?
[..] AFM heeft hier weinig mee van doen, het zijn de fiscale waarderingsregels en die kunnen behoorlijk afwijken van de fictie die de AFM hanteert. Alhoewel het een practische oplossing zou kunnen zijn.
Om op Max terug te komen: eind 2023 dacht ik dat ik iedere cent kwijt was. Dat was mijn verwachting op de peildatum. Echter inmiddels heb ik zo'n 17% van de schade al weer terug en hopelijk komt er nog meer. Wat hou je dan aan.
Ik denk dat daar een probleem zit: je waardeert de investering op peildatum 1-1-23 met de kennis van eind 2023 (heb ik overigens ook gedaan). Vraag is of dat geaccepteerd wordt. Middelen over meerdere jaren zou kunnen, je neemt dan het verlies op het moment dat het gerealiseerd wordt (zoals nu met de aflossingen van MAX). Dit kan overigens jaren duren zo blijkt uit andere defaults
[..] Er is helemaal niets mis met een forfaitair systeem, dat is gewoon een keuze die de politiek voor je maakt. Echter de gehanteerde percentages moeten redelijk zijn afhankelijk van beleggingscategorie en bovendien regelmatig geupdate worden. Zó hadden ze het moeten doen. En nu zit de Belastingdienst met de gebakken peren. Die hebben niet eens mensen om de toeslagenaffaire af te handelen. Dure consultants voor nodig. En nu dit weer.
Ik geeft die vervelende Sander Schimmelpenninck de schuld met z'n irritante Kloof!
Op donderdag 6 juni 2024 15:49 schreef ShowMeTheMoney het volgende: Als de fiscus daadwerkelijk rendement gaat belasten, dan gaan natuurlijk alle afschrijvingen op leningen van de winst af en ook bepaalde gemaakte kosten voor het behalen van dat rendement. Verder zal er dan ook een zekere 'carry backward' en 'carry forward' principe gehanteerd moeten worden. Dus grote verliezen in jaar Y mag je verrekenen tegen winsten in jaar X of Z en dus mag je die belasting corrigeren.
De HR heeft uitspraak gedaan dat er geen verliesverrekening wordt gedaan over meerdere jaren.
[..] De HR heeft uitspraak gedaan dat er geen verliesverrekening wordt gedaan over meerdere jaren.
Ja ik lees het, maar er is een verschil over hun uitspraak over het herstel nu sinds 2017 en een compleet nieuwe belastingwet die er ws gaat komen. Er waren al verschillende onderzoeken gedaan hoe zo'n wet er uit moeten komen te zien. Er is een variant met gerealiseerde winsten belasten en een variant met moment opnames op peildata. Beiden hebben haken en ogen.
Maar carry forward/backward op captial gains tax is in principe dat vrijwel alle landen hanteren in zekere mate omdat je anders in hele kromme situaties komt, zoals nu in NL met een peildatum waar alles dan vanaf hangt.
[..] De HR heeft uitspraak gedaan dat er geen verliesverrekening wordt gedaan over meerdere jaren.
Voorbeeld kromme stituatie: je hebt 100k belegd, dan crasht de beurs in december en je hebt 50k. Dik verlies, geen VRH dat jaar. Nu stijgt de beurs weer in jan, je hebt 100k. Aanslag voor 18k belasting dat jaar want je hebt 50k verdiend. Dat is natuurlijk zwaar oneerlijk, dus mag je verrekenen.
[..] Voorbeeld kromme stituatie: je hebt 100k belegd, dan crasht de beurs in december en je hebt 50k. Dik verlies, geen VRH dat jaar. Nu stijgt de beurs weer in jan, je hebt 100k. Aanslag voor 18k belasting dat jaar want je hebt 50k verdiend. Dat is natuurlijk zwaar oneerlijk, dus mag je verrekenen.
Ik zeg niet dat belastingheffing eerlijk is. Maar de HR heeft dit bepaald.
[..] Voorbeeld kromme stituatie: je hebt 100k belegd, dan crasht de beurs in december en je hebt 50k. Dik verlies, geen VRH dat jaar. Nu stijgt de beurs weer in jan, je hebt 100k. Aanslag voor 18k belasting dat jaar want je hebt 50k verdiend. Dat is natuurlijk zwaar oneerlijk, dus mag je verrekenen.
Nee, het 2e jaar laat je gewoon bij de aanslag van fictief rendement x 36% dus zeg 2k belasting (of 1k over 50k). HR heeft alleen beslist over huidige wetgeving, niet over post 2027 wetgeving.
Op donderdag 6 juni 2024 16:37 schreef zeeland6 het volgende: Hadden we maar gewoon een vermogensbelasting zoals in de jaren voor de boxen. Dan was het weer duidelijk in plaats van fictief gerommel.
Of afschaffen die hele boel zoals in de landen om ons heen. Kunnen we ook de helft van de belastingdienst opheffen.
In die tijd hadden we NAAST de vermogensbelasting ook nog progressieve IB heffing over de vermogensinkomsten. Dat leverde veel meer werk op dan een forfaitair systeem. Dat forfaitaire systeem is supersimpel en daarom zo aantrekkelijk. Minder werk voor de belastingplichtige, niet niet langer alle kosten en opbrengsten in kaart hoefde te brengen. En minder werk voor de Fiscus uiteraard.
Over kosten gesproken: de ingehouden kosten door de platformen zijn dan ook niet aftrekbaar van het rendement? Ik weet niet hoe anderen dat doen maar ik heb altijd alleen maar de netto bedragen in mijn sheets verwerkt.
Ik ben dan geneigd om toch maar terug te grijpen op de fiscale jaaroverzichten van de platformen. Daar heb ik nooit eerder iets mee gedaan maar daar worden doorgaans de bruto opbrengsten en ingehouden kosten wel apart vermeld.
[..] Over kosten gesproken: de ingehouden kosten door de platformen zijn dan ook niet aftrekbaar van het rendement? Ik weet niet hoe anderen dat doen maar ik heb altijd alleen maar de netto bedragen in mijn sheets verwerkt.
Ik ben dan geneigd om toch maar terug te grijpen op de fiscale jaaroverzichten van de platformen. Daar heb ik nooit eerder iets mee gedaan maar daar worden doorgaans de bruto opbrengsten en ingehouden kosten wel apart vermeld.
Ik heb in mijn sheets ook alleen de netto opbrengst staan en niet de kosten per platform. Dus dat wordt inderdaad de jaaroverzichten gebruiken. Met alle deelaflossingen is het ook bijna niet zelf bij te houden.
5.4.9 Bij de vaststelling van het rendement op bezittingen kan geen rekening worden gehouden met kosten. Voor zover het gaat om banktegoeden, aandelen en obligaties, zijn de hiervoor in 5.2.6 bedoelde, met ingang van 1 januari 2017 gehanteerde percentages van het forfaitaire rendement gebaseerd op marktgegevens, waarin geen rekening wordt gehouden met de kosten van een individuele belegger. Voor zover het gaat om onroerende zaken, is het in 5.2.6 bedoelde percentage ontleend aan de ontwikkeling van de huizenprijzen zonder daarop kosten in mindering te brengen. In de parlementaire toelichting op het stelsel 2017 is bovendien opgemerkt dat er per saldo voor is gekozen om voor “het totaal van kosten van de beleggingen geen additionele component op te nemen”.25In het licht daarvan is de Hoge Raad tot de slotsom gekomen dat ook bij onroerende zaken het werkelijke rendement moet worden vastgesteld zonder rekening te houden met kosten.
[..] Over kosten gesproken: de ingehouden kosten door de platformen zijn dan ook niet aftrekbaar van het rendement? Ik weet niet hoe anderen dat doen maar ik heb altijd alleen maar de netto bedragen in mijn sheets verwerkt.
Inhoudelijk is deze uitspraak ook wel opmerkelijk want wat is de reden dat je belasting moet betalen over een deel van je rendement wat je niet netto realiseert. Bij crowdfunding is dat al snel 10%+ van het rendement.
[..] Inhoudelijk is deze uitspraak ook wel opmerkelijk want wat is de reden dat je belasting moet betalen over een deel van je rendement wat je niet netto realiseert. Bij crowdfunding is dat al snel 10%+ van het rendement.
Ik ga nog een stapje verder nu: de aankoopkosten van bezittingen zoals panden en c.f.leningen en effecten.
Normaliter 'activeer' je dit soort kosten in de boekhouding omdat ze in mijn ogen de aankoopprijs verhogen. Bij verkoop trek je dan de bruto aankoopprijs af, om je transactiewinst te bepalen. Dan zou je, om een voorbeeld te noemen, bij de verkoop van een beleggingspandje de destijds betaalde overdrachtsbelasting en notariskosten ook niet in mindering mogen brengen op de verkoopwinst.
[..] Ik ga nog een stapje verder nu: de aankoopkosten van bezittingen zoals panden en c.f.leningen en effecten.
Normaliter 'activeer' je dit soort kosten in de boekhouding omdat ze in mijn ogen de aankoopprijs verhogen. Bij verkoop trek je dan de bruto aankoopprijs af, om je transactiewinst te bepalen. Dan zou je, om een voorbeeld te noemen, bij de verkoop van een beleggingspandje de destijds betaalde overdrachtsbelasting en notariskosten ook niet in mindering mogen brengen op de verkoopwinst.
Hier helpt geen aspirine tegen
Nogmaals, je kunt altijd terugvallen op de forfaitaire rendementsberekening als je werkelijke rendementsberekening met de gestelde regels hoger uitkomt. Het gaat om de overgangsperiode tot de box 3 heffing op de schop gaat.
[..] Nogmaals, je kunt altijd terugvallen op de forfaitaire rendementsberekening als je werkelijke rendementsberekening met de gestelde regels hoger uitkomt. Het gaat om de overgangsperiode tot de box 3 heffing op de schop gaat.
Helder, maar is natuurlijk wél sneu als je het plan had om een succesvol bezwaarschrift te lanceren. Dan levert het vele uitzoekwerk dus niets op.
Ja ik ga zelf ook geen bezwaren indien, gaat om te weinig geld voor mij en ik ben niet eens zeker of ik jaren had waar ik minder rendement had dan forfaitair bepaald. Had ook een aantal jaar bijna alleen spaargeld. En dat dan afzetten tegen de vele uren werk die erin gaat zitten.
Mijn vorige posts over verrekenen tussen jaren gingen allemaal over de nieuwe belastingwetten die gaan komen nu de huidige box3 volledig illegaal is verklaard. De staat kan maar 1 kant op nu.
Het is wel prima denk ik. De oude 1,2% regeling was idd een pretbox, maar de huidige regeling is ws slechter dan gewoon echt rendement aangeven.
Eerste hypotheek, bedrijfspand ltv 83%. Jammer dat er slechts 20k wordt afgelost. Ziet er verder niet verkeerd uit op het eerste gezicht
Reken maar 97% LTV. In de taxatie zit een opslag van 80k vanwege de hogere huur dan markthuur, als je die van de 630k afhaalt zit je op 550k taxatiewaarde. Het pand is zeker niet verkeerd, maar mocht die studio het loodje leggen en hij komt in de problemen omdat hij het niet verhuurd krijgt dan wordt het al snel oncomfortabel.
[..] Heeft eerder een project bij KoM gehad. Een van de huurders is zijn zus.
Over het algemeen zijn cosmetische/medische bedrijven goede huurders weet ik uit ervaring. Ik sta er wel eens van te kijken wat er verdiend wordt met dat soort behandelingen, voor voornamelijk vrouwen.
[..] Leuk project. Niet echt vet qua rente maar wel een hoge mate van waarschijnlijkheid dat de centjes ooit weer terug komen
Wel vreemd dat de aan te kopen recreatiewoning geen onderdeel uitmaakt van de zekerheden. Als ik het goed begrijp is/wordt deze nu hypotheek vrij. En kan deze zo weer verkocht worden dan wel niet aangekocht worden. En is het gewoon een werkkapitaal lening met tweede hypotheek op woonhuis.
[..] Wel vreemd dat de aan te kopen recreatiewoning geen onderdeel uitmaakt van de zekerheden. Als ik het goed begrijp is/wordt deze nu hypotheek vrij. En kan deze zo weer verkocht worden dan wel niet aangekocht worden. En is het gewoon een werkkapitaal lening met tweede hypotheek op woonhuis.
Misschien kan er geen vastgoed hypotheek gevestigd worden. Laatst was er ook een EuroParcs project waar uiteindelijk alleen een opstal hypotheek mogelijk was. Ik vind dit een prima constructie met de ruïne overwaarde op het woonhuis.
Misschien was een verkoopverbod nog iets wat als zekerheid opgenomen kon worden.
[..] Wel vreemd dat de aan te kopen recreatiewoning geen onderdeel uitmaakt van de zekerheden. Als ik het goed begrijp is/wordt deze nu hypotheek vrij. En kan deze zo weer verkocht worden dan wel niet aangekocht worden. En is het gewoon een werkkapitaal lening met tweede hypotheek op woonhuis.
[..] 36 maanden tegen 6,5%. Wat mij betreft te mager.
Inderdaad héél erg mager dit eerste nieuwe project sinds vergunning voor CRE. En de herfinanciering Nieuwegein gaan ze zelfs aanbieden voor 6,25%. Als ze het op die manier rond krijgen, dan hebben ze natuurlijk gelijk. Maar voor ons crowdfunders zakken we hiermee zo langzamerhand door de ondergrens, denk ik. De marges worden te dun om af en toe een onvermijdelijke 'ketser' nog op te kunnen vangen.
[..] Is dat werkelijk zo? Of is Harthoorn gewoon geen aandeelhouder meer van CRE en kunnen ze zijn projecten blijven doen? Want uit de mail van Erfurt kun je niet direct concluderen dat de herfinanciering elders gaat plaatsvinden.
Herfinancieringen van Harthoorn-projecten lijken ze op onderstaande manier op te willen gaan lossen (CRE mail van donderdag jl. betreffende Vastgoedportefeuille Sauerland):
Namens een gelieerde vennootschap van Crowdrealestate wordt u deze private placement aangeboden. U investeert met deze private placement kortlopend in de herfinanciering van een gespreide woningportefeuille in Noordrijn-Westfalen. De beoogde looptijd is 24 maanden en de vaste rentevergoeding bedraagt 7% per jaar. Als investeerder krijgt u als zekerheid een tweede recht van hypotheek. De totale loan-to-value bedraagt 60,1%.
Dit zal wel de nieuwe trend gaan worden dan. Ik heb er niet goed zicht op hoe succesvol ze zijn met die Private Placements. Maar de doelgroep die minimaal 100k in één project stopt zal beperkt van omvang zijn, is mijn inschatting.
[..] Ja, inderdaad derde project en hier en daar een private placement.
Klopt idd, jij en tnhb hebben helemaal gelijk.
Voor maandag (10 juni) staat Woningen Antwerpen op de rol om terugbetaald te gaan worden. Ik ben benieuwd of dit daadwerkelijk gaat gebeuren. Er is nog niets over gecommuniceerd door CRE. Het zou mooi zijn als ze ons eens een keer positief gaan verrassen....
Ik vind het wel apart dat er een lening wordt afgesloten met 7.5% rente + bijkomende kosten terwijl de opbrengst van een dergelijke recreatiewoning doorgaans minder is dan dat. Waarom sluit je dan geen hypotheek af voor 5 jaar rond de 4% met boetevrije aflossing?
[..] Ik vind het wel apart dat er een lening wordt afgesloten met 7.5% rente + bijkomende kosten terwijl de opbrengst van een dergelijke recreatiewoning doorgaans minder is dan dat. Waarom sluit je dan geen hypotheek af voor 5 jaar rond de 4% met boetevrije aflossing?
Probeer als ondernemer maar eens een hypotheek bij een bank te krijgen. Dat gaat via Collin veel soepeler.
[..] Verkocht in 2018 voor ~230k Maps uit 2023 laat een slechte staat van onderhoud zien, getuige de kozijnen. Taxatie alleen valide mits recente renovatie
Lijkt me niet zo'n fijne buurt wat onderhoud huizen betreft. Ik sla over. Temeer daar de camper verhuur volgens mij aan de top zit en misschien zelfs over de top heen is.
Zo op het eerste gezicht zijn de zekerheden bij dit project wat sterker maar als ik dan kijk naar de bedrijfsresultaten en het negatieve eigen vermogen sta ik nog steeds niet te springen.
[..] Website van de zus, zegt weer moeder en dochter onderneming, volgens de pitch had die eerder ook nog een gve project die vervroegd was afgelost.
betreft GVE 26678
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Is wel echt een family-business moeder&dochter als huurder , zoon=broer als verhuurder. Nog niet overtuigd van nw project
Zo op het eerste gezicht zijn de zekerheden bij dit project wat sterker maar als ik dan kijk naar de bedrijfsresultaten en het negatieve eigen vermogen sta ik nog steeds niet te springen.
[..] Heb je het rapport gezien van deze woning? Verschil met waardes van andere panden in de straat is wel opvallend.
Nee, even nagevraagd bij Collin. Ik werk zelf veel met NWWI-rapporten, een sterker rapport om een eigen woning te waarderen is er feitelijk niet. Dus ik hecht hier wel waarde aan.
[..] Klopt idd, jij en tnhb hebben helemaal gelijk.
Voor maandag (10 juni) staat Woningen Antwerpen op de rol om terugbetaald te gaan worden. Ik ben benieuwd of dit daadwerkelijk gaat gebeuren. Er is nog niets over gecommuniceerd door CRE. Het zou mooi zijn als ze ons eens een keer positief gaan verrassen....
quote:
Woningen Antwerpen 10-06-2024 De leningnemer heeft een overeenkomst gesloten met een externe financier voor de herfinanciering van de Crowdrealestate Lening. Zodra deze herfinanciering is afgerond, wordt u als investeerder zo snel mogelijk afgelost. Hoogstwaarschijnlijk wordt deze week nog duidelijkheid hierover gegeven. Vervolgens zullen wij u per ommegaande hierover informeren.
Van deze wordt ik ook nog niet super-wild. Ik vind het een "zware klus met weinig marges" (lees reserve-ruimte) voor Frank. Beetje het gevoel dat Frank Kansino doet. Frank zal ongetwijfeld een vlotte nice sales-guy zijn maar zet toch veel in op het project.
Signalen - 3e hypo op een normale tussenwoning uit 1974 met 200k overwaarde, voor iemand die al 25jr business doet. - borg 500k waarvan 50% materieel = woonhuis + garageboxen - 2 garageboxen zonder last is prima maar is eigenlijk minor in het geheel - de meegefinancierde rente 150k - 12 mnd voor verbouwing & verkoop (evt risico op vertraging bouw en verkooptraject & stijging bouwkosten) in een monument. - de getax waarde na realisatie van bijna 2.000k voor 2x normale app en 1x big app welke een aardige prijs zal moeten opbrengen (hoe duurder de woning des te langer het verkoop traject in het algemeen) - momenteel huidige waarde OG 870k <> lening 1.500k. - en vanuit Nieuwgein > Hulst vv is ook nog een stukkie vwb de projectleiding
[ Bericht 3% gewijzigd door peterc op 10-06-2024 19:08:25 ]
[..] Nee, even nagevraagd bij Collin. Ik werk zelf veel met NWWI-rapporten, een sterker rapport om een eigen woning te waarderen is er feitelijk niet. Dus ik hecht hier wel waarde aan.
Bescheiden meegenomen. Ook al is de hypotheek wellicht niet dekkend als er uitgewonnen moet worden, het is toch een sterke motivatie om hun best te doen. Op de campers wordt pandrecht gevestigd, dat is een zachte zekerheid maar levert wellicht toch wat op als het mis gaat, waarbij het uiteindelijk maar een kleine lening is. Ik heb ook een beetje de indruk dat de schoonouders met al hun ervaring goed zullen meesturen dus echt een sprong in het diepe is het niet. De marge ziet er trouwens formidabel uit in de prognose, geen idee of dat realistisch is.
Me too, leuk projectje, dat geld komt vast wel terug.
Hij stopt er zelf 850K in, mocht de exploitatie niet gaan lopen dan kan hij het altijd nog verkopen en (een deel van) zijn eigen inleg weer cashen. Daarnaast een vette overwaarde op zijn eigen woning waar onze hypotheek op komt te rusten.
Volledig lineaire aflossing.
Edit; al vol......
[ Bericht 3% gewijzigd door obligataire op 11-06-2024 13:49:58 ]
[..] Me too, leuk projectje, dat geld komt vast wel terug.
Hij stopt er zelf 850K in, mocht de exploitatie niet gaan lopen dan kan hij het altijd nog verkopen en (een deel van) zijn eigen inleg weer cashen. Daarnaast een vette overwaarde op zijn eigen woning waar onze hypotheek op komt te rusten.
Ik heb hem enkele maanden geleden ruim meegenomen toen was het nog 9% nu 8%. Nu 24 maanden toen 18 maanden wat gunstig is voor de belasting eind van het jaar.
Als ik me niet vergis, loopt deze horeca J*nas nu bij Horecacrowdfunding, van de vorige uitbaters, dit betekent dat deze heren er dus mee gaan stoppen en dat deze waarschijnlijk spoedig afgelost gaat worden bij HCN.
[..] Als ik me niet vergis, loopt deze horeca J*nas nu bij Horecacrowdfunding, van de vorige uitbaters, dit betekent dat deze heren er dus mee gaan stoppen en dat deze waarschijnlijk spoedig afgelost gaat worden bij HCN.
Vandaag inbegrepen, zijn er nu 4 mails uitgegaan. Het schijnt bij de 'betreffende afdeling' te liggen maar dat zou zomaar een plek kunnen zijn waar nooit zonlicht komt.
Ziet er goed uit wat LTV betreft. Ik maak me wel wat zorgen over zijn enorme schuldenlast. Hij heeft duidelijk een vastgoedcursus gevolgd. In een stijgende markt zal het best wel werken......
Wat ik me ook afvraag , is de lening DU I, feitelijk de eigen breng in DU II ? Er was bij het eerste project sprake van een te kopen huis in Strijen, maar dat wordt nu niet genoemd als deel van de portefeuille. Overigens staat er nu 275K als vlottende activa op de balans. Kan toeval zijn maar er ook op duiden dat hij met de lening DU I, ook 275K groot, nog niets heeft gedaan. Misschien is het plan uit DU I alleen maar uitgesteld.
[ Bericht 6% gewijzigd door obligataire op 12-06-2024 08:26:13 ]
[..] Vandaag inbegrepen, zijn er nu 4 mails uitgegaan. Het schijnt bij de 'betreffende afdeling' te liggen maar dat zou zomaar een plek kunnen zijn waar nooit zonlicht komt.
GVE heeft wel gecommuniceerd over communicatieproblemen, zie ik bij mijn updates:
SPOILER
Rond mijn probleemgevallen bij GVE is het bij GVE dit hele jaar al opvallend stil. Vorig jaar heb ik hen weer benaderd over enig inzicht in de stand van zaken van de defaultprojecten. Er kwam toen wat info, er druppelden ook terugbetalingen binnen.
Voor projecten in default lijkt GVE een piepsysteem te hanteren. Dus piepen maar, ik ga er binnenkort maar weer een mail aan wijden.
Voor mij is deze handelwijze van GVE de belangrijkste reden om er al meer dan 5 jaar niet te investeren.
Op woensdag 12 juni 2024 09:41 schreef ZeKraut het volgende: Rond mijn probleemgevallen bij GVE is het bij GVE dit hele jaar al opvallend stil. Vorig jaar heb ik hen weer benaderd over enig inzicht in de stand van zaken van de defaultprojecten. Er kwam toen wat info, er druppelden ook terugbetalingen binnen.
Voor projecten in default lijkt GVE een piepsysteem te hanteren. Dus piepen maar, ik ga er binnenkort maar weer een mail aan wijden.
Voor mij is deze handelwijze van GVE de belangrijkste reden om er al meer dan 5 jaar niet te investeren.
Sluit ik me ook bij aan, ik investeer daar ook niks meer!
En inmiddels velen van ons, die daar niets meer investeren.
[..] Sluit ik me ook bij aan, ik investeer daar ook niks meer!
En inmiddels velen van ons, die daar niets meer investeren.
Goede projecten, zoals gisteren pand Italië, neem ik nog steeds graag mee. Zolang er maar goede zekerheden zijn en/of een ijzersterk verhaal.
Maar de communicatie is daar al 11 jaar ondermaats. En met de geringe aantallen projecten iedere maand hebben ze wsl weinig budget om er iemand extra op te zetten. En stagiairs moeten binnenkort ook betaald worden
Die deal met Bellman hebben ze destijds prima uitonderhandeld maar het vervolg laat te wensen over. Ik denk dat ze gewoon geen zin hebben nog nog een keer de confrontatie met Bellman en haar advocatenteam aan te gaan.
Ik heb nog 3 projecten lopen bij GvE en 4 defaults met geen enkele voorgang behalve de obligate statusmeldingen van Flanderijn. Mijn laatste investering bij GvE was in 2021 en sinds dat moment heb ik geen enkel positief signaal gezien dat ze zaken beter op orde brengen waarmee ik tot een andere conclusie zou kunnen komen. Uiteindelijk is de recovery én communicatie daar zwaar ondermaats.
Gezien mijn netto rendement bij GvE (rond de 4%) kan ik rekening houdend met VRH beter mijn geld op een spaarrekening stallen dan bij GvE
Op woensdag 12 juni 2024 08:14 schreef obligataire het volgende: Ziet er goed uit wat LTV betreft. Ik maak me wel wat zorgen over zijn enorme schuldenlast. Hij heeft duidelijk een vastgoedcursus gevolgd. In een stijgende markt zal het best wel werken......
Die cursus heeft hij dan wel begin jaren '70 gevolgd.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player. Tiësto Live @ Melkweg 2000 Best pilot in history
CCF Kl*niek Els*ndael vind ik een bedenkelijk verhaal. Onze Zwolse vriend L*nferink staat borg voor de gehele leensom, maar het uitwinnen van deze borg duurt inmiddels al een jaar.
Heb het idee dat ze hun relatie met deze grote leningnemer niet willen beschadigen.
Op woensdag 12 juni 2024 11:50 schreef Bobby100 het volgende: CCF Kl*niek Els*ndael vind ik een bedenkelijk verhaal. Onze Zwolse vriend L*nferink staat borg voor de gehele leensom, maar het uitwinnen van deze borg duurt inmiddels al een jaar.
Heb het idee dat ze hun relatie met deze grote leningnemer niet willen beschadigen.
Ik ken het project verder niet, maar ik kan me voorstellen dat Lenfe***rink denkt, laten ze eerst maar eens alle andere wegen/opties benutten voordat ik de knip trek. Als hij dat zou doen dan valt bij de investeerders de druk weg om nog tot een beter eindresultaat c.q. afronding te komen?
Er is een morele borg van de directeur voor 20% van de som. De vennootschap zelf is gefailleerd en er komt geen doorstart. Volgens mij moet en kan CCF gewoon briefje sturen naar L*nferink dat hij borg staat voor die lening, de leningnemer niet betaalt en of hij even die borg kan storten. Dan mag hij zelf die vennootschap aanspreken om zijn geld terug te krijgen.
Voor zover ik weet hoef je niet eerst alles te proberen om bij de curator het geld op te halen of eerst de borg van die directeur proberen op te halen alvorens zijn borg aan te spreken.
[..] Goede projecten, zoals gisteren pand Italië, neem ik nog steeds graag mee. Zolang er maar goede zekerheden zijn en/of een ijzersterk verhaal.
Maar de communicatie is daar al 11 jaar ondermaats. En met de geringe aantallen projecten iedere maand hebben ze wsl weinig budget om er iemand extra op te zetten. En stagiairs moeten binnenkort ook betaald worden
Die deal met Bellman hebben ze destijds prima uitonderhandeld maar het vervolg laat te wensen over. Ik denk dat ze gewoon geen zin hebben nog nog een keer de confrontatie met Bellman en haar advocatenteam aan te gaan.
Ik neem ook af en toe nog wel wat mee bij GvE. Net even geteld en ik heb er nog 71 projecten lopen en in het totaal 4 met achterstand (waaronder comfort). En inderdaad communicatie is zeer slecht. Maar er blijven zo weinig platforms over en sparen, aandelen e.d. alleen is ook niet alles. Mijn inleg per project is bij GvE in de loop van de tijd wel steeds minder aan het worden.
De non-publieke van Pradiep voor de 60k (ESD00-C-7001) voor het perceeltje laat ik lopen. Vlgs de kadastrale kaar is het perceel maar 76m2 (omtrek 35m) en moet je vlgs mij voor het bouwen ve woning ook het achterliggende perceel hebben (ESD00-C-7035) .Dat zal hij denk / verwacht ook ik wel hebben, maar geen verdere info.
Op woensdag 12 juni 2024 12:56 schreef peterc het volgende: De non-publieke van Pradiep voor de 60k (ESD00-C-7001) voor het perceeltje laat ik lopen. Vlgs de kadastrale kaar is het perceel maar 76m2 (omtrek 35m) en moet je vlgs mij voor het bouwen ve woning ook het achterliggende perceel hebben (ESD00-C-7035) .Dat zal hij denk / verwacht ook ik wel hebben, maar geen verdere info.
er worden geen zekerheidswaarden genoemd idd. Maar hij stopt er zelf wat geld in en eerlijk: 60k (al verkoopt hij het aan de buren) komt altijd terug toch?
[..] Wat ik me ook afvraag , is de lening DU I, feitelijk de eigen breng in DU II ? Er was bij het eerste project sprake van een te kopen huis in Strijen, maar dat wordt nu niet genoemd als deel van de portefeuille. Overigens staat er nu 275K als vlottende activa op de balans. Kan toeval zijn maar er ook op duiden dat hij met de lening DU I, ook 275K groot, nog niets heeft gedaan. Misschien is het plan uit DU I alleen maar uitgesteld.
Dat is iets wat mij ook opviel. Met die eerste lening heeft hij volgens mij geen huis gekocht gezien hetgeen aangegeven is bij toelichting jaarcijfers.
quote:
Tevens heeft de geldlener onlangs op de eerder verstrekte Collin lening liquide middelen ontvangen waarbij er ruim ¤ 100.000 overblijft na zijn eigen inbreng bij de aankoop van de Glasblazerslaan 13-13B te Den Haag om eventuele tegenvallers op te vangen.
De eigen inbreng in dit nieuwe project komt dus uit de eerste lening.
[..] Dat is iets wat mij ook opviel. Met die eerste lening heeft hij volgens mij geen huis gekocht gezien hetgeen aangegeven is bij toelichting jaarcijfers. [..] De eigen inbreng in dit nieuwe project komt dus uit de eerste lening.
Het doel van de lening stond in de pitch van het eerste project ook wel wat losser dan gebruikelijk omschreven als "werkkapitaal verkrijgen vanuit zijn eenmanszaak om met de liquiditeit die vrijkomt een nieuwe verhuurde woning aan te kopen. Op dit moment heeft hij een woning op het oog ... in het centrum van Strijen." Die omschrijving laat mijns inziens duidelijk, en waarschijnlijk bewust, ruimte voor een andere besteding van het geld dan strikt voor de aankoop van het genoemde pand. Hoe dan ook staat er tegenover de eerste lening een solide 1e hypothecaire zekerheid die onafhankelijk is van wat hij precies met het geld doet.
Ik zit er in 4 van deze meneer Ibrahim en bij 3 staan er 2 namen op de hypotheek, één met zijn vrouw, één met de turkse advocaat en één met de optometrist. Dat geeft toch iets meer zekerheden. Hopelijk wordt het gewoon voldaan en het depot weer aangezuiverd.
2 e hypotheek op woonhuis waarbij eerste hypotheek ook bij Collin rust.
En wat in dit geval ook prettig voor het risicoprofiel is dat het een lineaire aflossing is. Heb al iets te veel grotendeels bullit financieringen bij Collin de laatste tijd.
Op woensdag 12 juni 2024 09:41 schreef ZeKraut het volgende: Rond mijn probleemgevallen bij GVE is het bij GVE dit hele jaar al opvallend stil. Vorig jaar heb ik hen weer benaderd over enig inzicht in de stand van zaken van de defaultprojecten. Er kwam toen wat info, er druppelden ook terugbetalingen binnen.
Sluit ik mij ook volledig bij aan. Overigens snap ik GVE, KOM en eigenlijk alle platforums wel, immers kost debiteurenbeheer (veel) geld en staan daar geen (nauwelijks en/of niet gegarandeerde) inkomsten tegenover. Daarom wordt er nauwelijks door de platforums adequaat incassobeheer gedaan en is de communicatie daarover dientengevolge uiterst belabberd. Ik zie hier eigenlijk geen noemenswaardige verschillen tussen de platforums die ik ken. Ook de reden dat als er straks een flinke recessie komt, ik dramatische taferelen verwacht in crowdfundland, immers moet de eerste vuurdoop van een grote recessie bij de platforms nog komen. En ik weet nog goed, in 2008 had je niet zoveel aan een gevestigde hypothecaire zekerheid toen het misging. Überhaupt waren er toen weinig zekerheden.
[..] Het doel van de lening stond in de pitch van het eerste project ook wel wat losser dan gebruikelijk omschreven als "werkkapitaal verkrijgen vanuit zijn eenmanszaak om met de liquiditeit die vrijkomt een nieuwe verhuurde woning aan te kopen. Op dit moment heeft hij een woning op het oog ... in het centrum van Strijen." Die omschrijving laat mijns inziens duidelijk, en waarschijnlijk bewust, ruimte voor een andere besteding van het geld dan strikt voor de aankoop van het genoemde pand. Hoe dan ook staat er tegenover de eerste lening een solide 1e hypothecaire zekerheid die onafhankelijk is van wat hij precies met het geld doet.
Het natuurlijk best dat er bij de genoemde woning in Strijen een kink in de kabel is gekomen waardoor hij het uiteindelijk toch niet gekocht heeft. Dat hij dan nu daarvoor in de plaats nu de appartementjes in Den Haag koopt met een deel van het bedrag van de eerste lening. En misschien komt er binnenkort nog een 3e lening waarbij de rest het bedrag van lening 1 als eigen inbreng wordt gebruikt.
[..] Het natuurlijk best dat er bij de genoemde woning in Strijen een kink in de kabel is gekomen waardoor hij het uiteindelijk toch niet gekocht heeft. Dat hij dan nu daarvoor in de plaats nu de appartementjes in Den Haag koopt met een deel van het bedrag van de eerste lening. En misschien komt er binnenkort nog een 3e lening waarbij de rest het bedrag van lening 1 als eigen inbreng wordt gebruikt.
Het had ze gesierd als dit in de 2e pitch was vermeld, ook op de website en niet weggestopt in de EBI, zodat voor ieder duidelijk is wat de plannen zijn in verleden, heden en toekomst.
In ieder geval vond ik het opmerkelijk dat de vlottende activa 275K groot zijn, toevallig exact gelijk aan de eerste lening. Dit terwijl de balanscijfers ná financiering lening 2 worden gepresenteerd. Toeval bestaat
[..] Het had ze gesierd als dit in de 2e pitch was vermeld, ook op de website en niet weggestopt in de EBI, zodat voor ieder duidelijk is wat de plannen zijn in verleden, heden en toekomst.
Die toelichting jaarcijfers staat toch ook gewoon vermeld in de pitch op de website? De EBI had ik nog niet eens doorgenomen. Of bedoel je dat je had gewild dat ze excpliciet hadden vermeld dat met het bedrag van de 1e lening het in die pitch genoemde huis niet is gekocht? Dat had inderdaad duidelijker geweest, net als aangeven of hij hierna nog een pand wil aankopen met de rest van lening 1 als inbreng. Want nu zijn de huuropbrengsten van de Haagse appartementjes genoeg voor de rente en aflossing van de nieuwe lening, maar bij lange na niet genoeg om ook de kosten van de 1e lening te betalen.
Ik zit niet in die 1e en deze nieuwe neem ik ook niet mee.
[..] En wat in dit geval ook prettig voor het risicoprofiel is dat het een lineaire aflossing is. Heb al iets te veel grotendeels bullit financieringen bij Collin de laatste tijd.
Ja, ik zit hier ook naar te kijken. Ik heb naar verhouding ook (te) veel Collin projecten met slottermijn. Zou graag wat meer projecten met aflossing naar 0 willen.
[..] ik heb inmiddels 6 van dit soort mailtjes, zal wel allemaal van dezelfde projecteigenaar zijn
Jammer dat ik het 1e project zit. Ik kreeg al geen goed gevoel bij bij de projecten 2-6. Kan een voorgezet plannetje zijn, als hij na een paar maanden al stopt met betalen en hij in Dubai zit. Billenkrijpen voor de mensen die in schijven boven 1a zitten.
[..] Jammer dat ik het 1e project zit. Ik kreeg al geen goed gevoel bij bij de projecten 2-6. Kan een voorgezet plannetje zijn, als hij na een paar maanden al stopt met betalen en hij in Dubai zit. Billenkrijpen voor de mensen die in schijven boven 1a zitten.
Ik heb er ook maar 1 meegenomen. Helaas wel boven 1a, omdat de rest vol zat. Leermoment (een dure waarschijnlijk).
Zolang de panden verhuurd zijn en er inkomsten zijn zou dit toch nog wel goed moeten kunnen komen en kan de ondernemer wonen waar hij wil, laten we nog geen voorbarige conclusies trekken. Ik zie ook nog niet welk voordeel de ondernemer zou hebben als dit een vooropgezet plan is.
Op woensdag 12 juni 2024 19:18 schreef escortmk2 het volgende: Zolang de panden verhuurd zijn en er inkomsten zijn zou dit toch nog wel goed moeten kunnen komen en kan de ondernemer wonen waar hij wil, laten we nog geen voorbarige conclusies trekken. Ik zie ook nog niet welk voordeel de ondernemer zou hebben als dit een vooropgezet plan is.
Ik zie wel een aantal mogelijkheden dat dit vals spel is, maar laat ons maar eerst afwachten wat er werkelijk speelt. Het is aan SIG dit op te lossen.
[..] En wat in dit geval ook prettig voor het risicoprofiel is dat het een lineaire aflossing is. Heb al iets te veel grotendeels bullit financieringen bij Collin de laatste tijd.
Wat minder prettig is, is dat het pand uit de 2e lening momenteel leegstaat en dat er zonder verbouwingsinvestering blijkbaar niemand interesse heeft om te gaan huren. De keerzijde van aankoop/verhuur onroerend goed.
[..] Het had ze gesierd als dit in de 2e pitch was vermeld, ook op de website en niet weggestopt in de EBI, zodat voor ieder duidelijk is wat de plannen zijn in verleden, heden en toekomst.
In ieder geval vond ik het opmerkelijk dat de vlottende activa 275K groot zijn, toevallig exact gelijk aan de eerste lening. Dit terwijl de balanscijfers ná financiering lening 2 worden gepresenteerd. Toeval bestaat
Ik vind ook dat het niet doorgaan van de aankoop met de eerste lening ergens gemeld had moeten worden in de tweede pitch. Hou er niet van om hier op het forum de verrassingen te lezen. Heb me om die reden terug getrokken bij Den Uyl.
Laat mijn invest staan bij den Uijl, 1e hypo op 2 courante en betaalbare appartementen met goede LTV in den Haag geeft voldoende comfort en zekerheid. Opvallend wel dat er in de pitch geen P&L staat vd hutjes. Ook had een actual sit-rep inzake het 1e project van toegev waarde geweest ihkv transparantie. CCF een aanvullinkje maken perhaps?
wijziging beleid bij HCN ? Investeringen moeten nu 'per omgaande' gedaan worden en niet 'binnen 7 dagen'
"Voor het overmaken van uw investeringsbedrag kunt u gebruik maken van onderstaande betaallink. Dit betaalproces werkt gemakkelijk, snel en 100% veilig. Wij verzoeken u vriendelijk om dit per omgaande te doen."
Op woensdag 12 juni 2024 20:59 schreef zeeland6 het volgende: wijziging beleid bij HCN ? Investeringen moeten nu 'per omgaande' gedaan worden en niet 'binnen 7 dagen'
"Voor het overmaken van uw investeringsbedrag kunt u gebruik maken van onderstaande betaallink. Dit betaalproces werkt gemakkelijk, snel en 100% veilig. Wij verzoeken u vriendelijk om dit per omgaande te doen."
Ze hebben één zinnetje weggehaald:
Vorige keer: “Wij verzoeken u vriendelijk om dit per omgaande te doen. Het investeringsbedrag dient uiterlijk binnen 7 dagen overgemaakt te zijn.”
Vandaag: “Wij verzoeken u vriendelijk om dit per omgaande te doen.”
Ik denk dat ze de vaart er zoveel mogelijk in willen houden, zie het niet per se als gewijzigd beleid.
[..] Ik zie wel een aantal mogelijkheden dat dit vals spel is, maar laat ons maar eerst afwachten wat er werkelijk speelt. Het is aan SIG dit op te lossen.
Aan mijn schema te zien zaten de pitches allemaal vrij kort achter elkaar. Heeft dus in korte tijd veel geld opgehaald, overwaarde gecashed en misschien is het vervolgens, après moi le déluge.
[ Bericht 1% gewijzigd door obligataire op 12-06-2024 22:18:35 ]
Op woensdag 12 juni 2024 20:46 schreef peterc het volgende: Laat mijn invest staan bij den Uijl, 1e hypo op 2 courante en betaalbare appartementen met goede LTV in den Haag geeft voldoende comfort en zekerheid. Opvallend wel dat er in de pitch geen P&L staat vd hutjes. Ook had een actual sit-rep inzake het 1e project van toegev waarde geweest ihkv transparantie. CCF een aanvullinkje maken perhaps?
Eens met jou conclusie.
Het zou verstandig zijn als Collin morgen de pitch even verduidelijkt en aanvult. Mijn investering laat ik wel staan want het is zeker zo dat er eea verduidelijkt moet worden maar er staan ook geen onwaarheden in de oude en nieuwe pitch. Ook hebben beide projecten m.i. goede zekerheden
1e hypotheek woonhuis met 23% ltv. Linkje is welkom
De zekerheid is méér dan uitstekend maar die zullen de investeerders hard nodig hebben want het is twijfelachtig of hij Kerst 2024 haalt en Kerst 2025 acht ik zelfs zeer onwaarschijnlijk.
De uitvaartondernemer vind ik persoonlijk aantrekkelijker, ondanks de krappe zekerheden. Dit is een ondernemer die wél weet waar ze mee bezig is en zich niet verschuilt achter excuses en omstandigheden en die niet het ene gat met het andere moet vullen.
[..] De zekerheid is méér dan uitstekend maar die zullen de investeerders hard nodig hebben want het is twijfelachtig of hij Kerst 2024 haalt en Kerst 2025 acht ik zelfs zeer onwaarschijnlijk.
De schulden positie ziet er inderdaad slecht uit. Hij zal er op de e.e.a. manier toch veel vertrouwen in hebben want hij neemt een groot risico zijn hypotheekvrij huis kwijt te raken als het geen succes oplevert op de nieuwe locatie. Hij zal zeker zijn uiterste best doen. Door de zeer sterke zekerheden durf ik hem ook gewoon voor mijn basis bedrag mee te nemen.
[..] De schulden positie ziet er inderdaad slecht uit. Hij zal er op de e.e.a. manier toch veel vertrouwen in hebben want hij neemt een groot risico zijn hypotheekvrij huis kwijt te raken als het geen succes oplevert op de nieuwe locatie. Hij zal zeker zijn uiterste best doen. Door de zeer sterke zekerheden durf ik hem ook gewoon voor mijn basis bedrag mee te nemen.
Ik denk dat dit zijn laatste redmiddel is. Ik denk niet dat er nog andere opties waren. Ergens ook wel zielig maar ja dat is ondernemerschap, de een is daar beter in dan de ander.
[..] Ik denk dat dit zijn laatste redmiddel is. Ik denk niet dat er nog andere opties waren. Ergens ook wel zielig maar ja dat is ondernemerschap, de een is daar beter in dan de ander.
Er is bij dit project zeker een hoge kans op gedoe maar ik verwacht de rente en volledig aflossing op termijn uiteindelijk netjes terug. Nu nog een linkje 😀
[..] Er is bij dit project zeker een hoge kans op gedoe maar ik verwacht de rente en volledig aflossing op termijn uiteindelijk netjes terug. Nu nog een linkje 😀
Woonhuis dus max miljoen waard. Zal nog wel wat meer bij horen 18-0001, maar de vraag is hoe courant het geheel is.
Ik twijfel.
zo'n algoritmische, modelmatige inschatting zegt natuurlijk niets in vergelijk met een gevalideerd taxatierapport met waardepeildatum 10-04-2024. (beetje zelfde discussie als vorige week)
3 van mijn 4 lopende projecten bij GvE zijn ondertussen naar de klote. Net mail van de laatste die vastgelopen is:
SPOILER
quote:
Wij hebben de getekende verlenging voorstel retour ontvangen van de geldnemer. De nieuwe overeenkomst wordt verwerkt in ons systeem en het betaalschema zal worden aangepast.
Gewoon zonder te vragen gedaan. Oorspronkelijke lening van 18 maanden tegen 6,25% was al niet heel top, was een beetje op het randje om het wel of niet te doen. Wil eigenlijk gewoon mijn centen om ze elders beter weg te zetten, laatste waar ik op zit te wachten is dat dit nog maanden doorloopt tegen deze rente. Maar ons investeerders is niets gevraagd, tis gewoon gedaan...
De eerste lening liep probleemloos, en aan de foto’s te zien hebben ze de appartementen netjes opgeknapt. Winkel staat te huur, dat is wel een dingetje.
[..] zo'n algoritmische, modelmatige inschatting zegt natuurlijk niets in vergelijk met een gevalideerd taxatierapport met waardepeildatum 10-04-2024. (beetje zelfde discussie als vorige week)
Klopt. Een gevalideerde taxatie helpt, maar ik vaar er niet blind op. Ik maak mijn eigen afweging. Wat iets waard is wordt uiteindelijk pas duidelijk als de gek gevonden is die het voor dat bedrag koopt.
Op donderdag 13 juni 2024 14:36 schreef GereDathan het volgende: 3 van mijn 4 lopende projecten bij GvE zijn ondertussen naar de klote. Net mail van de laatste die vastgelopen is:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[..] Gewoon zonder te vragen gedaan. Oorspronkelijke lening van 18 maanden tegen 6,25% was al niet heel top, was een beetje op het randje om het wel of niet te doen. Wil eigenlijk gewoon mijn centen om ze elders beter weg te zetten, laatste waar ik op zit te wachten is dat dit nog maanden doorloopt tegen deze rente. Maar ons investeerders is niets gevraagd, tis gewoon gedaan...
Ligt het aan mij of is dat eigenlijk niet juist?
Ze zullen gezien hebben dat CRE met deze tactiek er al jaren mee weg komt....
Maar ze horen natuurlijk een nieuwe lening uit te schrijven. Ik denk dat dit buitengewoon klachtwaardig is.
[ Bericht 4% gewijzigd door paardendokter op 13-06-2024 15:58:54 ]
[..] Ze zullen gezien hebben dat CRE met deze tactiek er al jaren mee weg komt....
Met CRE heb ik geen ervaring. Maar het feit dat er nu 3 van de 4 projecten geklapt zijn en vanuit GvE er als een natte dweil op gereageerd wordt heeft mij wel doen besluiten om te stoppen met crowdfunding.
Het gaat mij niet om het feit dat projecten klappen, dat is inherent aan waar je aan meedoet en hoort bij de risico's. Maar bijvoorbeeld bij
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nagenoeg een jaar geleden bleef de lener in gebreke en ging het proces lopen.
Dan krijg je in januari 2024 te horen:
quote:
Binnen de vastgoedportefeuille van de geldnemer, de heer XXXX, is een pand verkocht. Met de gerealiseerde overwaarde kan een deelaflossing op lening XXXX worden gedaan. Over de verdere voortgang wordt u zo spoedig mogelijk geïnformeerd.
Om dan maanden later, half april te horen:
quote:
Onlangs is de mondelinge behandeling geweest bij de rechtbank. De rechter heeft aangegeven naar verwachting binnen 6 weken uitspraak in dit dossier te doen.
En nu zijn we alweer 9 weken verder. Met complete radiostilte.
Het onroerend goed kent een huidige waarde van ¤ 620.000,- en een waarde na verbouwing van ¤ 760.000, Na een verbouwing van 340.000.....? Goeie investering.
Fijn dat er toch ook weer enkele projecten zonder slottermijn voorbij komen. Ik had intussen al dat Brabantse eetcafé meegenomen en eentje is nu wel even genoeg dus deze nieuwe sla ik over.
[..] Het onroerend goed kent een huidige waarde van ¤ 620.000,- en een waarde na verbouwing van ¤ 760.000, Na een verbouwing van 340.000.....? Goeie investering.
Als je ziet wat er verbouwd wordt is het meer noodzakelijk achterstallig onderhoud.
[..] Fijn dat er toch ook weer enkele projecten zonder slottermijn voorbij komen. Ik had intussen al dat Brabantse eetcafé meegenomen en eentje is nu wel even genoeg dus deze nieuwe sla ik over.
Dat vind ik inderdaad ook fijn. Ik heb graag projecten met minimaal 50% aflossing. Dan loopt het risico er redelijk uit. Eetcafé heb ik overgeslagen. Maar alleen omdat ik al in de andere drie zit, is een goede betaler.
12 juni is deze woensdag die gasten kunnen echt helemaal niks! En dan ook op een tijdstip dat natuurlijk bijna niemand kan ze doen het er gewoon om..
Is er nog iemand die de AMA van MaxCF gistermiddag heeft bijgewoond? Ik ben enkel en alleen geïnteresseerd in default projecten uit het verleden. Snap dat ze niet ingaan op individuele projecten, maar ik neem aan dat ze wel even de leningnemers hebben behandeld (Corbelo, BlueTouch, Higher Barrowfield, KM Liegenschaften etcetera). Hun gewauwel over de toekomst (Kazpar, KOM e.d.) kan mij gestolen worden.
[ Bericht 0% gewijzigd door InVestEerder op 13-06-2024 20:36:16 ]
[..] Dat vind ik inderdaad ook fijn. Ik heb graag projecten met minimaal 50% aflossing. Dan loopt het risico er redelijk uit. Eetcafé heb ik overgeslagen. Maar alleen omdat ik al in de andere drie zit, is een goede betaler.
Ik heb op zich geen enkel bezwaar tegen projecten met een slottermijn van meer dan 50%, het is alleen dat ik naar verhouding al iets te veel daarvan heb en probeer die verhouding iets te veranderen. Mijn volgende project kan er best wel weer eentje met een grote slottermijn zijn. Ik zat nog niet in één van de andere van dat Eetcafé.
51% of 100% slottermijn, dat maakt nogal verschil. Ik vind het zelf geen teken van sterkte als je gedurende de looptijd van zeg 60 maanden niets of slechts een paar luizige procentjes kunt aflossen.
Al begrjip ik wel dat een geldlener met een hele lage LTV een sterke onderhandelingspositie heeft omdat dit de herfinanciering t.z.t. uiteraard een stuk makkelijker maakt.
[..] Is er nog iemand die de AMA van MaxCF gistermiddag heeft bijgewoond? Ik ben enkel en alleen geïnteresseerd in default projecten uit het verleden. Snap dat ze niet ingaan op individuele projecten, maar ik neem aan dat ze wel even de leningnemers hebben behandeld (Corbelo, BlueTouch, Higher Barrowfield, KM Liegenschaften etcetera). Hun gewauwel over de toekomst (Kazpar, KOM e.d.) kan mij gestolen worden.
Ze hebben daarvoor een soort archief opgezet waar alle updates in worden geplaatst. Als je een mail stuurt naar info@maxcrowdfund.nl krijg je een antwoordmail met een link. Zo kan iedereen zelf de updates raadplegen.
Op donderdag 13 juni 2024 23:11 schreef obligataire het volgende: 51% of 100% slottermijn, dat maakt nogal verschil. Ik vind het zelf geen teken van sterkte als je gedurende de looptijd van zeg 60 maanden niets of slechts een paar luizige procentjes kunt aflossen.
Al begrjip ik wel dat een geldlener met een hele lage LTV een sterke onderhandelingspositie heeft omdat dit de herfinanciering t.z.t. uiteraard een stuk makkelijker maakt.
Dat maakt inderdaad een verschil, en daarin probeer ik een goede verhouding te vinden, zoals niet te veel projecten met meer dan 80% slottermijn. Bij meer dan de helft van mijn projecten met slottermijn is he tussen de 50% en 80%, eentje zelfs maar 33% (en moet in augustus aflossen), bij slechts 2 is het meer dan 90%. Ik vind het soms wel lastig om goede projecten te vinden zonder of met een niet zo grote slottermijn. En ze komen ook wel eens voorbij op een moment dat het mij niet uitkomt. Die van het Eetcafé kwam wat voor mij op een goed moment.
na 2 a 3 keer goed lezen merk ik nog niet op of hier nou sprake is van een materieel gedekte 2e hypotheek
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Live om 10 uur.
'Dekking' is wel een leuke woordgrap toch, als we het over fokstieren hebben?
Op vrijdag 14 juni 2024 01:25 schreef Jaco078 het volgende: na 2 a 3 keer goed lezen merk ik nog niet op of hier nou sprake is van een materieel gedekte 2e hypotheek
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Live om 10 uur.
'Dekking' is wel een leuke woordgrap toch, als we het over fokstieren hebben?
Wel bijzonder inderdaad, een darmlange pitch maar geen vermelding van de inschrijving en het saldo van de eerste hypotheek. Je moet je dan maar vasthouden aan de laatste zin van dit spannende hoofdstuk Zekerheden, "Dit betekent dat er geen waarde wordt toegekend aan de dekking voor deze financiering.".
Waar dat rentepercentage dan vandaan komt is mij een raadsel, maar ik voel dan ook niet de behoefte om de gehele pitch te herkauwen (als we het toch over koeien hebben).
Op donderdag 13 juni 2024 14:36 schreef GereDathan het volgende: 3 van mijn 4 lopende projecten bij GvE zijn ondertussen naar de klote. Net mail van de laatste die vastgelopen is:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[..] Gewoon zonder te vragen gedaan. Oorspronkelijke lening van 18 maanden tegen 6,25% was al niet heel top, was een beetje op het randje om het wel of niet te doen. Wil eigenlijk gewoon mijn centen om ze elders beter weg te zetten, laatste waar ik op zit te wachten is dat dit nog maanden doorloopt tegen deze rente. Maar ons investeerders is niets gevraagd, tis gewoon gedaan...
Bij een wijziging van de algemene voorwaarden in 2017 heeft GvE zichzelf zeer ver gaande vrijheden gegeven voor het naar eigen goeddunken wijzigen van overeenkomsten met geldnemers, inclusief het treffen van betalingsregelingen en zelfs besluiten tot een finale kwijting, zonder de investeerders hierbij te betrekken. Ik heb hier destijds een lange email discussie over gehad met GvE.
Mijn conclusie was/is dat harde zekerheden bij GvE eigenlijk niet bestaan, zelfs niet als het om een hypothecaire zekerheid gaat. Voor mij was dat reden was om te besluiten niet meer bij GvE te investeren (wat ik sinds 2017 dus ook niet meer heb gedaan).
[..] Mijn conclusie was/is dat harde zekerheden bij GvE eigenlijk niet bestaan, zelfs niet als het om een hypothecaire zekerheid gaat. Voor mij was dat reden was om te besluiten niet meer bij GvE te investeren (wat ik sinds 2017 dus ook niet meer heb gedaan).
Dat is natuurlijk complete onzin en bangmakerij dat harde zekerheden niet bestaan. Met een gevestigd (hypotheek)recht zullen ze een ondernemer echt geen finale kwijting verlenen.
[..] Dat is natuurlijk complete onzin en bangmakerij dat harde zekerheden niet bestaan. Met een gevestigd (hypotheek)recht zullen ze een ondernemer echt geen finale kwijting verlenen.
Ik help het alle GvE investeerders hopen. Het belangrijkste punt was dat GvE volgens hun algemene voorwaarden de mogelijkheid heeft om afspraken met geldnemers op ver gaande wijze te wijzigen zonder de investeerders hierbij te betrekken. Voor mij is het vooral ook een principiële kwestie.
[..] Is er nog iemand die de AMA van MaxCF gistermiddag heeft bijgewoond? Ik ben enkel en alleen geïnteresseerd in default projecten uit het verleden. Snap dat ze niet ingaan op individuele projecten, maar ik neem aan dat ze wel even de leningnemers hebben behandeld (Corbelo, BlueTouch, Higher Barrowfield, KM Liegenschaften etcetera). Hun gewauwel over de toekomst (Kazpar, KOM e.d.) kan mij gestolen worden.
Nee gemist. Als het goed is kan je het terug kijken. Dit had ik nog gevraagd voordat het begon. Maar ik kan het nergens terug vinden.
[..] Bij een wijziging van de algemene voorwaarden in 2017 heeft GvE zichzelf zeer ver gaande vrijheden gegeven voor het naar eigen goeddunken wijzigen van overeenkomsten met geldnemers, inclusief het treffen van betalingsregelingen en zelfs besluiten tot een finale kwijting, zonder de investeerders hierbij te betrekken. Ik heb hier destijds een lange email discussie over gehad met GvE.
Mijn conclusie was/is dat harde zekerheden bij GvE eigenlijk niet bestaan, zelfs niet als het om een hypothecaire zekerheid gaat. Voor mij was dat reden was om te besluiten niet meer bij GvE te investeren (wat ik sinds 2017 dus ook niet meer heb gedaan).
Ik moet eerlijk zeggen dat ik, net als overal, de AV nooit lees. Dat is niet goed van mij en moet ik ook absoluut het boetekleed voor aantrekken. Ik doe al wat jaren zaken met GvE en nooit is het nodig geweest om er aandacht voor te hebben. Dat nu 3 van de 4 projecten kapot lopen is zuur, maar ook de ware aard van GvE komt naar boven. Voor mij dus reden om er vanaf nu mee te stoppen.
Maar ik twijfel of ik sowieso nog door wil met crowdfunding, vind het niet meer zo interessant als vroeger (en dan bedoel ik niet interessant qua verdiensten). Ik heb vroeger wat projecten meegedaan bijvoorbeeld waar je nog echt betrokken werd als investeerder. Zo herinner ik mij bijvoorbeeld een startup kapper die shampoo e.d. ging produceren, kreeg je een flaconnetje opgestuurd en korting op een knipbeurt als je in de buurt was. Stond niet vooraf vast, waren gewoon aardigheidjes die de ondernemer zelfstandig bedacht. Dat vond ik leuk, ik voelde mij echt betrokken. Nu gaat het puur om de knaken en dat vind ik wat minder leuk en interessant. En als je dan het financiële risico meeneemt dan is het misschien gewoon mijn ding wat minder geworden.
SPOILER
Lol
quote:
In onze update van gisteren inzake project 26732 Transformatie monumentaal pand Tilburg zijn abusievelijk het rentepercentage ad 10% en de verlenging van de looptijd van 6 maanden niet vermeld.
SPOILER
Net een update ontvangen toevallig, ze waren per abuis vergeten te melden dat de lening verlengd is met 6 maanden en nu tegen 10%. Dat is gezien de huidige tijd en situatie wel acceptabel voor mij in ieder geval.
Ik volg ondertussen de vergunningsaanvraag ook. Serieus tijdje geleden al ingediend en door de gemeente elke keer verschoven, als het goed is nu voor de laatste keer. Over uiterlijk 35 dagen moet er meer duidelijk zijn. Maar het pand is al klaar en in principe verkocht, dus geen idee wat voor show de gemeente aan het houden is voor zichzelf.
SPOILER
Vandaag nieuwe bericht dat de rente naar 10% is gegaan. Lijkt me dan op zich een prima besluit.
[..] Vandaag nieuwe bericht dat de rente naar 10% is gegaan. Lijkt me dan op zich een prima voorstel.
Het is geen voorstel, maar een besluit. Beetje slordig dat dit niet was gecommuniceerd, maar verder prima inderdaad. Past goed bij de huidige rentes van ontwikkelprojecten.
[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 14-06-2024 12:31:08 ]
Allereerst de berichtgeving van GvE omtrent dit project:
quote:
Er is momenteel een verkoopcontract ondertekend door partijen waarbij overdracht gaat plaatsvinden na goedkeuring gemeente van de omgevingsvergunning. Omdat het pand een monument betreft zijn de tijdslijnen hiervoor langer dan normaal.
En dit is het laatste bericht omtrent de bouwvergunning van 31-05-2024
quote:
De gemeente XXXX heeft besloten om de beslistermijn voor de aanvraag met zaaknummer Z2024-XXX voor een omgevingsvergunning op locatie XXX, XXX te verlengen met 42 dagen.
Een LTV van 87,5% (WOZ waarde) op bedrijfsmatig o.g. tegen bruto 7,5%. Voor mij eigenlijk te mager allemaal. Wel mooi dat hij hier zelf gebruik van maakt en zijn boterham mee verdiend. Al met al twijfel ik een beetje door de in dit geval wel erg magere rente.
Tweede hypotheek Inschrijving ten bedrage van ¤ 250.000 op de vrijstaande woning aan de Aarle-Rixtelseweg 50, 5707 GM te Helmond, met een taxatiewaarde van ¤ 1.650.000 (peildatum 05-06-2024).
Daarmee is de lening voor 100% hypothecair gedekt.
Het geleende bedrag is gelijk aan de hypothecaire inschrijving. Ze insinueren dat de overwaarde hoger is dan het eerste en tweede hypotheekrecht bij elkaar. Of dat werkelijk zo is valt moeilijk te zeggen, want ik kan in elk geval niet ontdekken hoe hoog de eerste hypothecaire inschrijving is.
[..] Het geleende bedrag is gelijk aan de hypothecaire inschrijving. Ze insinueren dat de overwaarde hoger is dan het eerste en tweede hypotheekrecht bij elkaar. Of dat werkelijk zo is valt moeilijk te zeggen, want ik kan in elk geval niet ontdekken hoe hoog de eerste hypothecaire inschrijving is.
Precies. Is die eerste hypotheek 100.000 euro dan ben ik het met ze eens.
Als die eerste hypotheek 1.400.000 of ietsje lager is dan is het een heel ander verhaal.
eerste hypotheek is 1750K restschuld 1344K ik doe niet mee, staat nogal wat goodwil ineens op de balans, als huis gedwongen verkocht moet worden wordt het ook moeilijk schat ik
Op vrijdag 14 juni 2024 18:40 schreef Aalsmeer15 het volgende: eerste hypotheek is 1750K restschuld 1344K ik doe niet mee, staat nogal wat goodwil ineens op de balans, als huis gedwongen verkocht moet worden wordt het ook moeilijk schat ik
Verlies financieren van de laatste 2 jaar. JA, Daag.
Ja, zie het EBI dat bij de aanvraag staat. De som van de beide leningen (1e hypotheek en deze bij GVE) is totaal lager dan de waarde van het pand van ¤1.650.000,-
Edit: met deze negatieve liquititeit- en solvabiliteitsratio's hoeven we niet bang te zijn dat er bancair ruimte gaat zijn om het verschil tussen de openstaande hypotheek én de inschrijving op te hogen; dat is bancair (reguliere WFT-hypotheek met consumentenbescherming) niet financierbaar.
Mannen, even los van de LTV (wat inderdaad keurig in de EBI staat vermeld), een bedrijf met zulke cijfers daar ga je toch geen geld in stoppen. Die gast is op een haar na failliet. Het eigen vermogen is opgeklopt met goodwill maar desondanks nog steeds zwaar negatief. En die overwaarde EW is in no-time verdampt als het op inwinnen van zekerheid aankomt.
Dat is net zoiets als jezelf met je auto in een boom langs de weg boren, omdat je toch wel verzekerd bent voor autoschade en medische zorg.
Op zaterdag 15 juni 2024 00:57 schreef obligataire het volgende: Mannen, even los van de LTV (wat inderdaad keurig in de EBI staat vermeld), een bedrijf met zulke cijfers daar ga je toch geen geld in stoppen. Die gast is op een haar na failliet. Het eigen vermogen is opgeklopt met goodwill maar desondanks nog steeds zwaar negatief. En die overwaarde EW is in no-time verdampt als het op inwinnen van zekerheid aankomt.
Dat is net zoiets als jezelf met je auto in een boom langs de weg boren, omdat je toch wel verzekerd bent voor autoschade en medische zorg.
Ik moet wel lachen om die laatste vergelijking. Bedankt voor de opvrolijken.
Maandag 17-6 10.00 u herfinanciering bij NLi Betreft transformatie kantoor naar koopflats plus kantoorruimte wat als verzamelgebouw (25 units) wordt aangeboden. De appartementen zijn bijna allemaal al verkocht maar er zijn nog geen huurders voor de bedrijfsruimte, dat baart me wel zorgen
SPOILER
In de samenvatting staat "(...) en wordt een borgstelling ter hoogte van het leenbedrag afgegeven". Maar bij de zekerheden staat "De ondernemers (...) geven een gezamenlijke borgtocht af van ¤ 100.000,-". Slordigheidje van Collin of zie ik iets over het hoofd? Ik heb Collin een bericht gestuurd.
Leuk project, ik twijfel nog tussen mijn basisinleg of een hogere. Resultaten en eigen vermogen zien er goed uit. De LTV is met 80% voor een bedrijfspand nogal aan de hoge kant. Die borg geeft ook wel wat comfort extra.
[..] Leuk project, ik twijfel nog tussen mijn basisinleg of een hogere. Resultaten en eigen vermogen zien er goed uit. De LTV is met 80% voor een bedrijfspand nogal aan de hoge kant. Die borg geeft ook wel wat comfort extra.
Idd. Gelukkig niet ABN, daar hebben we geen beste ervaringen mee. Ik durf hem wel aan omdat het hier om een goed draaiend bedrijf gaat en het een plausibel verhaal is. Je gaat niet zo'n duur pand kopen als je amper je rekeningen kunt voldoen
Lineaire aflossing van 2/3 van het leenbedrag is m.i. ook een teken van kracht en maakt dat het risico er uit loopt.
Bij een supermarkt hoef je ook niet bang te zijn dat er ineens veel vraag wegvalt, zelfs in corona tijd liep dat allemaal prima door. Denk ook dat Turkse klanten vrij loyaal zijn aan hun winkel.
[..] In de samenvatting staat "(...) en wordt een borgstelling ter hoogte van het leenbedrag afgegeven". Maar bij de zekerheden staat "De ondernemers (...) geven een gezamenlijke borgtocht af van ¤ 100.000,-". Slordigheidje van Collin of zie ik iets over het hoofd? Ik heb Collin een bericht gestuurd.
Het is inmiddels aangepast in de pitch. De borgstelling is ¤ 100.000,-.
[..] Leuk project, ik twijfel nog tussen mijn basisinleg of een hogere. Resultaten en eigen vermogen zien er goed uit. De LTV is met 80% voor een bedrijfspand nogal aan de hoge kant. Die borg geeft ook wel wat comfort extra.
Op zaterdag 15 juni 2024 00:57 schreef obligataire het volgende: Mannen, even los van de LTV (wat inderdaad keurig in de EBI staat vermeld), een bedrijf met zulke cijfers daar ga je toch geen geld in stoppen. Die gast is op een haar na failliet. Het eigen vermogen is opgeklopt met goodwill maar desondanks nog steeds zwaar negatief. En die overwaarde EW is in no-time verdampt als het op inwinnen van zekerheid aankomt.
Toch al 180k in de pocket binnen een paar uur. Dat zullen weinig euro's van fok zijn.
Dat doe ik over het algemeen ook, maar deze ga ik toch basis meenemen, Obli heeft de pluspunten al opgenoemd. En de wallet liep weer lekker vol met (ok, tientjeswerk) inhaalslag van vd A*k*r er bij dus dan kan dat gelijk ook weer ingezet.
Persoonlijk vind ik de zekerheden eigenlijk te mager. Geen idee hoe courant zo'n stukje grond op een industrieterrein is. Volgens de pitch lijkt het me verder wel een gezond bedrijf. Jammer dat hij het met zijn broer niet onderling regelt. Nu is er een behoorlijke rentelast en na 4 jaar ook nog een restschuld van 550K.
In ieder geval wel alvast het deeplinkje:
SPOILER
[..] Persoonlijk vind ik de zekerheden eigenlijk te mager. Geen idee hoe courant zo'n stukje grond op een industrieterrein is. Volgens de pitch lijkt het me verder wel een gezond bedrijf. Jammer dat hij het met zijn broer niet onderling regelt. Nu is er een behoorlijke rentelast en na 4 jaar ook nog een restschuld van 550K.
In ieder geval wel alvast het deeplinkje:
SPOILER
Hij lost in 4 jaar 3 ton af, dat vind ik toch een ambitieuze en knappe prestatie als het lukt. Méér dan dat lijkt me erg veel gevraagd van een ondernemer. Voordeel is voor ons dat het risico gestaag minder wordt. Misschien is de zekerheid deels moreel maar dat hij met alles meetekent laat wel zijn commitment en vertrouwen zien.
Die restschuld van 5,5 ton , staat t.z.t. erg veel waarde tegenover (bedrijfspand+terrein, eigen woning), dus zal m.i. een makkie worden om dat (wsl via Collin) opnieuw gefinancierd te krijgen. Als dat nu al lukt, dan tegen die tijd zéker
Blijkbaar is het een winstgevende activiteit. Werk waarvoor de mensen nog ouderwets hun handen vuil durven maken rendeert tegenwoordig prima.
Het is ook echt wel een project waarvoor CF bedoeld is. Het spreekt me meer aan dan al die klushuisjes projecten.
[ Bericht 3% gewijzigd door obligataire op 17-06-2024 22:54:13 ]
Door een verandering bij de Bunq Bank kan er momenteel geen geld worden opgenomen van uw account op ons platform. Deze beperking wordt niet veroorzaakt op ons platform. Natuurlijk hebben we dat eerst onderzocht en de conclusie is dat het aan de Bunq zijde ligt.
*
De Bunq bank is een internet bank only wat betekend dat er geen helpdesk is die gebeld kan worden. Inmiddels heeft Max de Bunq bank op de hoogte gesteld van de problemen. Hierop hebben we nog geen duidelijk antwoord. De reactietijd bij de Bunq bank kan wet 3 tot 5 dagen zijn.
*
We vermoeden dat het iets te maken heeft met de nieuwe veiligheidsmaatregel die is ingesteld door de Bunq bank naar aanleiding van de Phishing problemen die de Bunq bank ondervind. Deze veiligheidsmaatregel houd in dat de Bunq bank een transactie 24 uur vasthoud en daarna pas wordt doorgezet. De gedachte hierachter is dat bij ongewenste overboekingen de rekening direct geblokkeerd kan worden zodat spaargeld via Phishing software wordt verduisterd.
*
Een andere reden kan zijn dat door dezelfde nieuwe veiligheidsmaatregel er een veiligheidslimiet is gezet op het aantal transacties van 1 rekeningnummer. Alle accounts van het Max platform zijn verbonden met 1 rekening bij de Bunq bank wat een 3e geldrekening is.
SIG Akerstraat is weer ingelopen. Niet geheel toevallig vanwege de verkoop van een van zijn andere panden waarschijnlijk, die via MC was gefinancierd en vandaag is uitbetaald.
SPOILER
Bericht ontv van sig inz aanvulling depot door Ibrahim O van proj Hogendorplaan, Koekoekplaats en Akkerstraat, nog geen bericht over Zwedenhof. Ff wachten dus
[..] Investeerders zijn toch op tijd uit de borgsom betaald, dus waarom zou er boeterente geheven moeten worden?
Ik heb trouwens nog geen bericht dat Nootdorp Zwedenhof ook is ingelopen, verder heb ik geen Ozguls meer.
Borgsom is dan nieuw. Ik had op basis van de informatie van SIG niet begrepen dat de maandbetaling al was verricht. Ik dacht dat deze nu in het wallet was gestort
quote:
Graag willen wij jou informeren over de maandbetaling van mei 2024. Zojuist is deze bijgeschreven in het project.
[..] Borgsom is dan nieuw. Ik had op basis van de informatie van SIG niet begrepen dat de maandbetaling al was verricht. Ik dacht dat deze nu in het wallet was gestort [..]
Ik was ook even in verwarring, maar inderdaad waren de bedragen wel op tijd bij de investeerders.
[..] En dan ook nog 9% rente. Klinkt te mooi om waar te zijn.
If it sounds too good to be true, it probably is?
Toch meegenomen, in principe (zal geen zekerheidje zijn maar toch) komt er een leuke berg cash aan waar GVE pandrecht op krijgt, dat had ik in eerste instantie gemist.
[..] If it sounds too good to be true, it probably is?
Toch meegenomen, in principe (zal geen zekerheidje zijn maar toch) komt er een leuke berg cash aan waar GVE pandrecht op krijgt, dat had ik in eerste instantie gemist.
In het begin lopen we (nogal) theoretisch enig risico maar zodra de werkzaamheden een zekere voortgang hebben en er 1 of 2 termijnen vanuit Kragt beschikbaar komen, is de lening daadwerkelijk afgedekt. Ik vermoed dat er jaarlijks flink afgelost gaat worden zonder boete waar mogelijk, dat is dan weer een nadeeltje maar een luxe probleem uiteraard.
Dat BTW verhaal (laag naar hoog tarief) is natuurlijk best wel een item. Dat kost hem hoe dan ook wel wat marge.
[ Bericht 3% gewijzigd door obligataire op 18-06-2024 19:08:46 ]
De creditsafe scores gaan over de BV met momenteel geen activiteiten maar met grote waarde aan verkochte maar nog niet betaalde aandelen? Waren de cijfers van de bestaande camping niet nuttiger geweest?
Realistischer: GVE Classificatie: 5 (speculatief). Twee keer tweede hypotheek op camping en woonhuis, samen voor driekwart dekkend. Extra inkomstenbron uit afbetaling van de verkochte aandelen is een plus.
Incentive bij 1000 euro investering: weekend gratis kamperen. Als er 1100 investeerders (1.1 miljoen/1000) een weekend langs willen komen zit de camping meteen een seizoen vol. Misschien wel gezellig, een camping vol crowdfunders?
Ik had vrijdagmiddag een identieke mail over Nieuwbouw Putte II Volledig zoals het CRE betaamt is nu (dinsdagavond) de daad nog steeds niet bij het woord gevoegd.
Ik maak me geen zorgen over nadruppelende betalingen, want die zijn een beetje inherent aan crowdfunding. Maar stuur dan s.v.p. niet van die onzinnige updates als ze toch niet worden nagekomen!
CRE staat bekend om haar slechte communicatie. Over essentiële informatie wordt vaak gezwegen en wat nauwelijks inhoudelijk iets toevoegd, wordt breeduit gedeeld
[..] Ik had vrijdagmiddag een identieke mail over Nieuwbouw Putte II Volledig zoals het CRE betaamt is nu (dinsdagavond) de daad nog steeds niet bij het woord gevoegd.
Ik maak me geen zorgen over nadruppelende betalingen, want die zijn een beetje inherent aan crowdfunding. Maar stuur dan s.v.p. niet van die onzinnige updates als ze toch niet worden nagekomen!
CRE staat bekend om haar slechte communicatie. Over essentiële informatie wordt vaak gezwegen en wat nauwelijks inhoudelijk iets toevoegd, wordt breeduit gedeeld
Ik had 3 berichten ook nog Weissensee Thüringen. Wel apart dat er nu ineens 3x vertraging is met de accordering bij het notariaat.
[..] Ik had 3 berichten ook nog Weissensee Thüringen. Wel apart dat er nu ineens 3x vertraging is met de accordering bij het notariaat.
Ook nog geen betalingen gedaan voor 'Appartementen Sauerland' en 'Zorgvastgoed Chemnitz'. Als je pretendeert uitgebreid te communiceren, zoals ze vrijdag met hun bericht hebben gedaan, doe dat dan voor alle projecten.