abonnement Unibet Coolblue
pi_213790918

Crowdfunding is hot! In 2022 is in Nederland 1,08 miljard euro via crowdfunding opgehaald. Dat is een groei van 48% ten opzichte van een jaar eerder. Niet eerder werd in een jaar tijd zoveel met crowdfunding gefinancierd.(bron).

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding (Crowdfinance)
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen met ECSP vergunning
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding.
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender (LS), peer-to-peer lending.
October (OCT), platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa.
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Voordegroei (VDG), leningen voor MKB.
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), investeren in opkomende economieën.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.

Crowdfundingplatformen KOM Group
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.

Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nominale en effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_213790978
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2024 21:09 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Die van comfort?
Wel comfortabel in ieder geval. Er zijn genoeg oudjes met ruim budget die graag hun laatste dagen goed verzorgd en medisch begeleid willen slijten.
Pecunia non olet
pi_213791039
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2024 21:11 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Ik mis een borgstelling van Boorsma. In het verleden nog wel eens projecten van deze op leeftijd zijnde heer meegenomen, maar deze is te beperkt in zekerheden en looptijd.
Ik hik ook aan tegen de korte looptijd. Wel investeringsrisico lopen, en na 3 maanden of iets meer, boetevrij bedankt worden met een paar tientjes aan rente .
Pecunia non olet
pi_213791131
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2024 20:39 schreef obligataire het volgende:

[..]
Het aanbod van Collin loopt niet echt over, inderdaad. Gelukkig is er ook aardig aanbod op andere platformen, dat komt de spreiding dan weer ten goede. Recent ook geïnvesteerd bij SIG, HCN, CRE en WvjG.
Het aanbod bij Collin is inderdaad wel eens beter geweest. Zelf neem ik normaal gesproken gemiddeld 1 project per maand mee en het moet wel heel gek lopen als er niet 1 aantrekkelijk project is in een maand. In mei heb ik wel meer projecten meegenomen vanwege een 4-tal vervroegde aflossingen.
Op dit moment heb ik geen haast en kan ik op mijn gemak wachten tot er weer een goede langskomt.
pi_213792029
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2024 21:25 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik hik ook aan tegen de korte looptijd. Wel investeringsrisico lopen, en na 3 maanden of iets meer, boetevrij bedankt worden met een paar tientjes aan rente .
Wel weer een snel Maatwerkje erbij voor mij, let's go! *O*

Nu ben ik echt blut weer, ik ga even paar weekjes in de tuin werken. Bis bald!
pi_213792379
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2024 23:14 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

[..]
Wel weer een snel Maatwerkje erbij voor mij, let's go! *O*

Nu ben ik echt blut weer, ik ga even paar weekjes in de tuin werken. Bis bald!
Heb je zo'n grote tuin dan dat je daar weken voor nodig hebt?
Met wat ik heb ben ik met een paar dagen wel klaar. Morgen of overmorgen maar eens kijken of ik de paar plantjes die ik afgelopen week gekocht heb erin kan zetten.
Wel lekker een grote tuin, nu ik meer tijd heb zou ik ook best wel weer een grotere tuin willen hebben.
Dit jaar heb ik wel weer "geinvesteerd" in wat nieuwe aardbeienplanten voor in hangpotten en manden en daar pluk ik nu al zo'n 2 weken de vruchten van. Eens zien eind van de zomer of ik de investering er uit haal.
pi_213792763
GvE doet er 2,5 week over om een bedragje in de wallet van de investeerder te storten. Waarom zou dat zo lang moeten duren?
17 mei ontvangen, 4 juni in wallet gestort.

quote:
4 juni 2024
U heeft geïnvesteerd in project 27871 | Just Escape.
Graag willen wij u informeren dat termijn 5 aan u is uitbetaald.

Prettige dag gewenst.
pi_213793647
Groundhop XL lijkt vervroegd af te gaan lossen - het terugbetaalschema is al aangepast.

https://www.collincrowdfund.nl/groundhop-xl/
pi_213793772
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2024 21:25 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik hik ook aan tegen de korte looptijd. Wel investeringsrisico lopen, en na 3 maanden of iets meer, boetevrij bedankt worden met een paar tientjes aan rente .
Het minste wat ze hadden kunnen aanbieden is minimaal 6 maanden rente betalen. Dit is totaal onaantrekkelijk. Je geld staat eerst een paar weken stil totdat de lening gaat lopen en in 3 maanden krijg je daarvoor voor 2,25% rente. Waarom zou je daarvoor investeringsrisico willen lopen?
pi_213794240
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 09:08 schreef Faraday01 het volgende:

[..]2,25%
Kan je die rekensom even delen? (of moet je dat getal nog even annualiseren en bedoel je 6.75?)
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_213794480
quote:
99s.gif Op woensdag 5 juni 2024 09:45 schreef CaLeX het volgende:

[..]
Kan je die rekensom even delen? (of moet je dat getal nog even annualiseren en bedoel je 6.75?)
De propositie is 9% rente voor maximaal 6 maanden en na 3 maanden boetevrij eerder af te lossen. Dus ik ga er vanuit dat de intentie is om al eerder af te lossen en voor de bepaling van het risico versus rendement ga ik uit van het voor mij minst gunstige scenario. 3 maanden a 9,0% = 2,25%
En dat is eigenlijk nog te gunstig want je betaalt ook nog 3 maanden beheerkosten. Bij diamant 60%*0,1%*3= 0,18% dus dan blijft er 2,07% over. Daar ga ik geen risico voor lopen :W

Het jaarlijkse rendement is in deze minder interessant want het gaat er om wat je minimaal terug krijg voor het risico wat je loopt. En als je (minimaal) ¤500 investeert is dat in het meest nadelige scenario ¤10,35
pi_213794511
edit: dubbel
pi_213794706
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 09:08 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Het minste wat ze hadden kunnen aanbieden is minimaal 6 maanden rente betalen. Dit is totaal onaantrekkelijk. Je geld staat eerst een paar weken stil totdat de lening gaat lopen en in 3 maanden krijg je daarvoor voor 2,25% rente. Waarom zou je daarvoor investeringsrisico willen lopen?
Het enige aantrekkelijke wat ik kan bedenken, maar dan moet je wel 100% zekerheid hebben dat het geld terug komt, er met een fors bedrag ineens in te gaan zitten. Met een basisbedrag kun je in de tijd beter een krantenwijk gaan lopen.
Pecunia non olet
pi_213794801
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 00:03 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Heb je zo'n grote tuin dan dat je daar weken voor nodig hebt?
Met wat ik heb ben ik met een paar dagen wel klaar. Morgen of overmorgen maar eens kijken of ik de paar plantjes die ik afgelopen week gekocht heb erin kan zetten.
Wel lekker een grote tuin, nu ik meer tijd heb zou ik ook best wel weer een grotere tuin willen hebben.
Dit jaar heb ik wel weer "geinvesteerd" in wat nieuwe aardbeienplanten voor in hangpotten en manden en daar pluk ik nu al zo'n 2 weken de vruchten van. Eens zien eind van de zomer of ik de investering er uit haal.
Een bakje kost aan de weg 2,60 euro als je contant betaalt. Dus dat heb je gauw terugverdiend :)
Pecunia non olet
pi_213795091
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 10:02 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
De propositie is 9% rente voor maximaal 6 maanden en na 3 maanden boetevrij eerder af te lossen. Dus ik ga er vanuit dat de intentie is om al eerder af te lossen en voor de bepaling van het risico versus rendement ga ik uit van het voor mij minst gunstige scenario. 3 maanden a 9,0% = 2,25%
En dat is eigenlijk nog te gunstig want je betaalt ook nog 3 maanden beheerkosten. Bij diamant 60%*0,1%*3= 0,18% dus dan blijft er 2,07% over. Daar ga ik geen risico voor lopen :W

Het jaarlijkse rendement is in deze minder interessant want het gaat er om wat je minimaal terug krijg voor het risico wat je loopt. En als je (minimaal) ¤500 investeert is dat in het meest nadelige scenario ¤10,35
Voor de vergelijking moet je het echter wel even annualiseren, dan hebben we het allemaal over hetzelfde.

9% - (1,2%*0,6) zou een jaar rente geven van 8,28%. Even grof rekenen dat het een maand duurt voor de lening loopt pak je op jaarbasis netto 6,21% als er na 3 maanden (het slechtste scenario) afgelost wordt. Er worden hier leningen (al dan niet positief) besproken die minder opleveren.

Ik wil wel even in het midden laten voor dit project of het interessant is en met welke bedragen je hierin zou moeten investeren. Ik kan voordelen (als het langer loopt dan 3 maanden zit je mooi voor VRH peildatum) en nadelen bedenken (daar heb jij er al een paar van benoemd)
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_213795167
quote:
99s.gif Op woensdag 5 juni 2024 10:58 schreef CaLeX het volgende:

[..]
Voor de vergelijking moet je het echter wel even annualiseren, dan hebben we het allemaal over hetzelfde.

9% - (1,2%*0,6) zou een jaar rente geven van 8,28%. Even grof rekenen dat het een maand duurt voor de lening loopt pak je op jaarbasis netto 6,21% als er na 3 maanden (het slechtste scenario) afgelost wordt. Er worden hier leningen (al dan niet positief) besproken die minder opleveren.

Ik wil wel even in het midden laten voor dit project of het interessant is en met welke bedragen je hierin zou moeten investeren. Ik kan voordelen (als het langer loopt dan 3 maanden zit je mooi voor VRH peildatum) en nadelen bedenken (daar heb jij er al een paar van benoemd)
Hij zit sowieso al vol, ze vlogen er op af als vliegen op de stroop. Site zat zelfs vast.
Pecunia non olet
pi_213795217
quote:
14s.gif Op woensdag 5 juni 2024 08:51 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Groundhop XL lijkt vervroegd af te gaan lossen - het terugbetaalschema is al aangepast.

https://www.collincrowdfund.nl/groundhop-xl/
En staat nu ook in de wallet.
pi_213795225
quote:
99s.gif Op woensdag 5 juni 2024 10:58 schreef CaLeX het volgende:

[..]
Voor de vergelijking moet je het echter wel even annualiseren, dan hebben we het allemaal over hetzelfde.

9% - (1,2%*0,6) zou een jaar rente geven van 8,28%. Even grof rekenen dat het een maand duurt voor de lening loopt pak je op jaarbasis netto 6,21% als er na 3 maanden (het slechtste scenario) afgelost wordt. Er worden hier leningen (al dan niet positief) besproken die minder opleveren.
Dat is 4 x 2.07% zoals eerder aangegeven door Faraday. Dat is niet zo ingewikkeld allemaal.

Je kunt het wel gaan omrekenen naar een jaarrendement, maar dan zou je eigenlijk ook in het achterhoofd moeten houden dat je, om dat jaarrendement te bereiken, je 4x een dergelijk project moet inschrijven dus 4x beheershandelingen, de vele administratie, nul wachttijd benodigd tussen de projecten, en last but not least dat je 4x een project moet selecteren waarbij je dus ook 4x zoveel kans hebt dat er een keer een hele foute tussen zit met misschien wel afschrijving tot gevolg.
Pecunia non olet
pi_213795353
Vervroegde aflossing 03-06-2024 Fat Phills Zoetermeer 41909
Van: Collin Crowdfund Beheer
05-06-2024 11:19

Beste investeerder,
Via deze weg willen wij u informeren over de algehele vervroegde aflossing van de lening Fat Phi**lls Zoetermeer met leningnummer 41909.
Dit betekent dat u naast de reguliere rente en aflossing van uw openstaande bedrag ook nog zes extra rentetermijnen ontvangt.
Wij hebben dit bedrag pro rato uw investering op uw rekening courant bijgeschreven.
De extra rentetermijnen zijn berekend op basis van het openstaande bedrag minus de 10% vergoedingsrentevrije aflossing.
Wij danken u mede namens de ondernemer voor uw vertrouwen.
Pecunia non olet
pi_213795954
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 00:03 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Heb je zo'n grote tuin dan dat je daar weken voor nodig hebt?
Ik woon in Drenthe, daar kan (kon?) je nog een aardige lap grond bij een vrijstaand huis krijgen op een normaal inkomen. Goed idee om meer zelf te verbouwen, wellicht inderdaad een pensioen projectje ooit, houdt je ook lekker actief!

quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 11:07 schreef obligataire het volgende:
Hij zit sowieso al vol, ze vlogen er op af als vliegen op de stroop. Site zat zelfs vast.
Ja er is wel een groot verschil tussen de crowdfund nestors hier en het 11:00 plebs. Ik weet nog niet helemaal waar ik sta :) Maar ja, soms heeft het plebs ook gelijk en bewandelen ze een van de vele wegen naar Rome. Als je CCF statistieken moet geloven en dat doe ik uiteraard wel, kan je ook zonder al te veel problemen blind investeren in alles. Sterker nog ik betwijfel of velen hier de markt consequent verslaan.
pi_213796429
HCN (nieuw) 5* project:

Amsterdam Canal Hotels (deel 2)
pi_213796451
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 12:28 schreef ShowMeTheMoney het volgende:
[..]
Ja er is wel een groot verschil tussen de crowdfund nestors hier en het 11:00 plebs. Ik weet nog niet helemaal waar ik sta :) Maar ja, soms heeft het plebs ook gelijk en bewandelen ze een van de vele wegen naar Rome. Als je CCF statistieken moet geloven en dat doe ik uiteraard wel, kan je ook zonder al te veel problemen blind investeren in alles. Sterker nog ik betwijfel of velen hier de markt consequent verslaan.
Er is al een aantal jaren niet meer flink aan de boom geschud, dat vertekent en verbloemt. Ik wil de statistieken van Collin nog wel eens zien na een stevige recessie c.q. depressie.
Pecunia non olet
pi_213796611
quote:
Het "direct inschrijven" linkje:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_213796644
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 11:11 schreef obligataire het volgende:

[..]
Dat is 4 x 2.07% zoals eerder aangegeven door Faraday. Dat is niet zo ingewikkeld allemaal.

Je kunt het wel gaan omrekenen naar een jaarrendement, maar dan zou je eigenlijk ook in het achterhoofd moeten houden dat je, om dat jaarrendement te bereiken, je 4x een dergelijk project moet inschrijven dus 4x beheershandelingen, de vele administratie, nul wachttijd benodigd tussen de projecten, en last but not least dat je 4x een project moet selecteren waarbij je dus ook 4x zoveel kans hebt dat er een keer een hele foute tussen zit met misschien wel afschrijving tot gevolg.
Dat is zeker niet zo ingewikkeld. Dan kan dus voor elk project iedereen die berekening gaan maken.

Er zou toch een makkelijkere manier moeten zijn zodat het duidelijk is of we over hetzelfde praten of dat er iemand rekent met andere meuk als VRH/geen of minder loyaliteitskorting/wel of geen wachtperiode meerekenen/een spaarrente er vanaf haalt/een andere rekenkundige manier verzinnen om het voor zichzelf recht te praten. o wacht, die is er natuurlijk wel :X ......
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_213796930
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 10:26 schreef obligataire het volgende:

[..]
Een bakje kost aan de weg 2,60 euro als je contant betaalt. Dus dat heb je gauw terugverdiend :)
Ik gaf iets van ¤35 uit aan aardbeienplanten, sommige al wat groter en tot nu heb ik ongeveer 750 gram kunnen plukken. Maar nu komt het echt goed op gang, plus een deel is een ras wat later vruchten draagt dus die gaan nog komen. Maar op zich is het niet bedoeld om het terug te verdienen, het is vooral leuk om ze zelf in eigen tuin (en dakterras) te kunnen plukken. En ze zijn vaak lekkerder dan die je in de supermarkt koop. Hier in de stad (Leiden) geen verkoop langs de weg. Echt investeren doe ik wel met crowdfunding en bij DeGiro.
pi_213797008
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 13:31 schreef delcielo het volgende:

[..]
Het "direct inschrijven" linkje:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dankje, meegenomen.
pi_213797026
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 11:23 schreef obligataire het volgende:
Vervroegde aflossing 03-06-2024 Fat Phills Zoetermeer 41909
Van: Collin Crowdfund Beheer
05-06-2024 11:19

Beste investeerder,
Via deze weg willen wij u informeren over de algehele vervroegde aflossing van de lening Fat Phi**lls Zoetermeer met leningnummer 41909.
Dit betekent dat u naast de reguliere rente en aflossing van uw openstaande bedrag ook nog zes extra rentetermijnen ontvangt.
Wij hebben dit bedrag pro rato uw investering op uw rekening courant bijgeschreven.
De extra rentetermijnen zijn berekend op basis van het openstaande bedrag minus de 10% vergoedingsrentevrije aflossing.
Wij danken u mede namens de ondernemer voor uw vertrouwen.
Opvallend, gezien dit bericht van een paar weken geleden:
https://indebuurt.nl/zoet(...)ief-gesloten~287610/
pi_213797065
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 14:12 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
Opvallend, gezien dit bericht van een paar weken geleden:
https://indebuurt.nl/zoet(...)ief-gesloten~287610/
Pffff, nou dan komen we goed weg ^O^
Pecunia non olet
pi_213797239
quote:
1s.gif Op woensdag 5 juni 2024 13:17 schreef obligataire het volgende:

[..]
Er is al een aantal jaren niet meer flink aan de boom geschud, dat vertekent en verbloemt. Ik wil de statistieken van Collin nog wel eens zien na een stevige recessie c.q. depressie.
Misschien komt dat wel eerder dan verwacht.

Het rommelt in de wereld van private credit

Geen beleggingscategorie is de laatste jaren zo sexy als private credit, onderhandse leningen van beleggers en investeerders aan bedrijven. Snelle groei, veel deals, hoge beloningen, weinig toezicht en institutionele beleggers die dringen om in te stappen. Het is geen wonder dat toezichthouders zich zorgen maken. Eind vorige week kwamen de eerste tegenvallers naar buiten. Zijn dat incidenten of is het de kanarie in de kolenmijn?

Zie verder het FD.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_213797404
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 12:28 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

[..]
Ik woon in Drenthe, daar kan (kon?) je nog een aardige lap grond bij een vrijstaand huis krijgen op een normaal inkomen. Goed idee om meer zelf te verbouwen, wellicht inderdaad een pensioen projectje ooit, houdt je ook lekker actief!
In Leiden waar ik woon (en elders in de Randstad) mag je daar een flinke zak geld voor meenemen. En een echt grote lap grond hoef ik ook weer niet, maar gewoon een beetje meer tuin om echt te tuinieren zou ik wel fijn vinden. En de aarbeienplanten zijn vooral leuk om ze zelf uit eigen tuin te kunnen plukken, een echte moestuin met van alles is niet mijn ding.

quote:
[..]
Ja er is wel een groot verschil tussen de crowdfund nestors hier en het 11:00 plebs. Ik weet nog niet helemaal waar ik sta :) Maar ja, soms heeft het plebs ook gelijk en bewandelen ze een van de vele wegen naar Rome. Als je CCF statistieken moet geloven en dat doe ik uiteraard wel, kan je ook zonder al te veel problemen blind investeren in alles. Sterker nog ik betwijfel of velen hier de markt consequent verslaan.
Ik versla zeker de markt niet. Mijn netto rendement bij Collin is minder dan van Collin zelf, vooral vanwege enkele defaults in mijn beginperiode. Kijk ik naar de afgelopen 3 jaar of zo dan is mijn rendement een stuk beter, dan haal ik wel ongeveer het rendement van Collin zelf.
Bij HCN is het een ander verhaal, daar is mijn gemiddeld netto rendement ruim een half procent meer dan wat hun statistieken aangeven
pi_213800743
The Winehouse Kijkduin is afgelopen dinsdag failliet verklaard, samen met de vestiging in Naaldwijk.

(Gelezen op de website van Omroep West)
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_213802116
Vandaag van Max weer een kapitaalterugbetaling ontvangen:
Redearth Road Darwen BB3 2AR UK
658959
Corbelo

Tot zover het goede nieuws.
Minder is dat het maar 40% van de inleg betreft.
Maar beter dan niets natuurlijk.
Pecunia non olet
pi_213802347
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 13:31 schreef delcielo het volgende:

[..]
Het "direct inschrijven" linkje:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Fijn project, dank! Meer dan halfvol inmiddels.
pi_213802569
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 20:33 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Fijn project, dank! Meer dan halfvol inmiddels.
Verbaast me niets, top zekerheden. Zelfs al verkopen ze helemaal niets dan is de lening nooit in de gevarenzone .
Pecunia non olet
pi_213803126
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 20:19 schreef obligataire het volgende:
Vandaag van Max weer een kapitaalterugbetaling ontvangen:
Redearth Road Darwen BB3 2AR UK
658959
Corbelo

Tot zover het goede nieuws.
Minder is dat het maar 40% van de inleg betreft.
Maar beter dan niets natuurlijk.
Hier ook 1 van die oplichter 774095.
273,90 terug gekregen. Het is toch weer iets van mijn 500e investering.
pi_213803201
Ik zat ook in beide projecten van Max, gelukkig weer 2 wegstrepen van het lijstje met "lopende" projecten -O-

Kan alleen momenteel niet laten uitbetalen, krijg een foutmelding.
pi_213803210
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 14:42 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
In Leiden waar ik woon (en elders in de Randstad) mag je daar een flinke zak geld voor meenemen. En een echt grote lap grond hoef ik ook weer niet, maar gewoon een beetje meer tuin om echt te tuinieren zou ik wel fijn vinden. En de aarbeienplanten zijn vooral leuk om ze zelf uit eigen tuin te kunnen plukken, een echte moestuin met van alles is niet mijn ding.
[..]
Ik versla zeker de markt niet. Mijn netto rendement bij Collin is minder dan van Collin zelf, vooral vanwege enkele defaults in mijn beginperiode. Kijk ik naar de afgelopen 3 jaar of zo dan is mijn rendement een stuk beter, dan haal ik wel ongeveer het rendement van Collin zelf.
Bij HCN is het een ander verhaal, daar is mijn gemiddeld netto rendement ruim een half procent meer dan wat hun statistieken aangeven
Het is hier twee weken geleden? besproken, maar ik heb ook ineens last van voorzieningen bij CCF, terwijl ik eigenlijk tot dusver fluitend mijn rente en aflossingen binnen fietste. Heb binnen redelijk korte tijd ineens 4 probleemgevallen voor m'n mik gekregen. Apart. Geen idee of de corona terugbetaling aan de belastingdienst een factor is.
pi_213803226
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 20:19 schreef obligataire het volgende:
Vandaag van Max weer een kapitaalterugbetaling ontvangen:
Redearth Road Darwen BB3 2AR UK
658959
Corbelo

Tot zover het goede nieuws.
Minder is dat het maar 40% van de inleg betreft.
Maar beter dan niets natuurlijk.
Zelf "ontdekt", of had je hier bericht van gekregen? Ik zit namelijk ook in dit project en zie nu inderdaad dat er bijna 40% van de inleg terugbetaald is. Een kleine week geleden (30/5) stond het pand nog te koop, nu dus onder voorbehoud verkocht.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_213803328
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 21:17 schreef Red_arrow het volgende:
Ik zat ook in beide projecten van Max, gelukkig weer 2 wegstrepen van het lijstje met "lopende" projecten -O-

Kan alleen momenteel niet laten uitbetalen, krijg een foutmelding.
Het staat bij mij gelukkig alweer op mijn Rabo rekening.
pi_213803535
Ja het is ondertussen bij mij ook gelukt.
pi_213803745
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 21:19 schreef tnhb het volgende:

[..]
Zelf "ontdekt", of had je hier bericht van gekregen? Ik zit namelijk ook in dit project en zie nu inderdaad dat er bijna 40% van de inleg terugbetaald is. Een kleine week geleden (30/5) stond het pand nog te koop, nu dus onder voorbehoud verkocht.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Geen bericht gehad, sinds de terugbetalingen begonnen binnen te druppelen kijk ik zelf af en toe in de wallet.
Pecunia non olet
pi_213803766
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 21:27 schreef quepos het volgende:

[..]
Het staat bij mij gelukkig alweer op mijn Rabo rekening.
Daar zijn ze dan wel weer heel erg goed in: supersnel.
Pecunia non olet
pi_213803898
Max begint inmiddels meer vertrouwen te krijgen met zijn deels terugbetalingen,

Als bij GVE met zijn Comfortprojecten, te gek voor woorden daar.
pi_213804957
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 20:33 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Fijn project, dank! Meer dan halfvol inmiddels.
Inmiddels op 67%
pi_213805065
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 21:17 schreef Crowdmeister het volgende:

[..]
Het is hier twee weken geleden? besproken, maar ik heb ook ineens last van voorzieningen bij CCF, terwijl ik eigenlijk tot dusver fluitend mijn rente en aflossingen binnen fietste. Heb binnen redelijk korte tijd ineens 4 probleemgevallen voor m'n mik gekregen. Apart. Geen idee of de corona terugbetaling aan de belastingdienst een factor is.
4 probleemgevallen in korte tijd is wel veel opeens.

Mijn enige voorziening momenteel is van een project wat al sinds oktober 2022 niet meer betaald heeft, is failliet, er is al een kleine terugbetaling uit verkoop van wat roerende zaken en de laatste update was dat Collin uit het faillissement geen opbrengsten meer verwacht en en dat daarom het dossier nadat het faillissement is opgeheven zal overdragen aan de deurwaarder. Dat was oktober vorig jaar.
Tussendoor is er wel korte tijd een voorziening geweest voor een ander project, maar na 6 maanden alleen rente betalen is daar in mei weer aflossing betaald (tenminste, het is bijgeschreven in de wallet en nog niet weer teruggeboekt, dat kan natuurlijk ook nog).
De andere 3 probleemgevallen die hebben geleid tot afboeking waren alweer in 2020. Bij één daarvan moest het borgbedrag nog wel worden terug betaald in 120 maanden, maar dat is nu al sinds november niet meer betaald.
pi_213807174
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2024 16:05 schreef tnhb het volgende:
Tijdens het bijwerken vandaag van de betalingen bij ccf viel me op dat ze bij de boekingsregels vanaf vanaf 28/5 geen btw meer vermelden, heeft iemand hier al iets over gehoord? (het ene platform is dus btw gaan bereken en het andere stopt er juist mee, ik begrijp het allemaal niet meer zo goed :) )
Ter info: De vlotte reactie van CCF op mijn vraag of die 0,00 bedragen bij de BTW bewust waren of dat het een (systeem)fout is, is dat ze van de fout/situatie op de hoogte zijn en dat het ze zo snel mogelijk opgelost willen hebben, maar dat zou nog wel tot begin juli zou kunnen duren voordat het opgelost is (maar het was dus niet bewust!)
pi_213808319
Netjes dat bij het nieuwe SIG project achterstand BKR wordt genoemd
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
https://investeren.sameni(...)oorn-marijnenlaan-78
pi_213808419
Veel problemen bij ccf. Het volgende faillissement No*mme lol*
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_213808554
Uitspraak hoge raad box 3. Is niet mals.

https://www.hogeraad.nl/a(...)eeds-discriminerend/

Conclusie
1.spaargeld gaat nu goed
2. Overige beleggingen niet
3. Het is aan de belastingplichtige om dit aan te tonen .
4. Rendement is inclusief spaargeld

[ Bericht 13% gewijzigd door zeeland6 op 06-06-2024 11:44:32 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')