Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! In 2022 is in Nederland 1,08 miljard euro via crowdfunding opgehaald. Dat is een groei van 48% ten opzichte van een jaar eerder. Niet eerder werd in een jaar tijd zoveel met crowdfunding gefinancierd.(bron).
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding (Crowdfinance) • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nominale en effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
[ Bericht 0% gewijzigd door voetbalmanager2 op 23-05-2024 14:49:53 ]
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Positief om te merken dat zo'n grote herfinanciering (¤1,5 mln) van een CCF-lening ook soepel kan verlopen. Volgens mij veel FOK'ers die in deze lening zitten. Chapeau aan CCF en vooral aan de ondernemers.
Op donderdag 23 mei 2024 16:20 schreef djtiesto8 het volgende: Een andere titel voor dit nieuwe hoofdstuk #387 was leuk geweest, maar feitelijk gezien is de huidige titel natuurlijk nog steeds juist.
Het is nog steeds niet mijn favoriete onderwerp op familiefeestjes, maar afgelopen tijd toch 3 projecten grotendeels teruggehad en Lügenschaft zit er aan te komen. Er zit wel degelijk wat schot in de zaak.
[..] Idem. Al kun je je afvragen hoe courant dit onroerend goed is. Zelfs een kantoorgebouw is meer multifunctioneel dan zo'n tuinbouwcomplex.
Waar ik me wat zorgen over maak, is als ze die Duitse investeerder al niet konden betalen, waarom ons dan wel? En als dat toch probleemloos zou kunnen, waarom eist de Duitser dan toch zijn geld op? Dat valt aan hem toch ook wel uit te leggen....
Met die 2 dingen zit ik ook. Plus weer een grote slottermijn. Ik heb nu al, naar mijn mening, in verhouding te veel projecten met slottermijn of aflossingsvrij. De aantrekkelijke projecten met aflossing naar 0 zijn helaas dungezaaid.
[..] Het is nog steeds niet mijn favoriete onderwerp op familiefeestjes, maar afgelopen tijd toch 3 projecten grotendeels teruggehad en Lügenschaft zit er aan te komen. Er zit wel degelijk wat schot in de zaak.
Ik hoop dat Max nog even doorgaat met het ongelijk bewijzen van deze titel. Afgelopen 2 weken meer voortgang dan in de eerste 4 maanden van het jaar.
[..] Met die 2 dingen zit ik ook. Plus weer een grote slottermijn. Ik heb nu al, naar mijn mening, in verhouding te veel projecten met slottermijn of aflossingsvrij. De aantrekkelijke projecten met aflossing naar 0 zijn helaas dungezaaid.
Op zich is het antwoord niet héél moeilijk: ze moesten de Duitse investeerder circa 5 mio terugbetalen en ze lenen nu 5,75 mio. Met die 0,75 mio injectie van werkkapitaal betalen ze ons een tijdje en worden er wat andere brandjes geblust.
Op zich is het een degelijk en goed geleid bedrijf dat niet gauw zal omvallen. Maar het is duidelijk dat het prachtige eigen vermogen en solvabiliteit vooral het gevolg is van het opkrikken van het onroerend goed op de balans. Je kunt het niet terugrekenen maar ik vermoed dat het 'gewone' eigen vermogen vrij gering is en zeker in relatie tot de schulden. De balans is fors gepimpt. Dat leidt tot een mooi verkooppraatje waar veel investeerders gevoelig voor zijn.
Al met al neem ik deze wel mee maar niet met het forse bedrag dat ik in eerste instantie voor ogen had.
[ Bericht 1% gewijzigd door obligataire op 23-05-2024 22:53:39 ]
[..] Op zich is het antwoord niet héél moeilijk: ze moesten de Duitse investeerder circa 5 mio terugbetalen en ze lenen nu 5,75 mio. Met die 0,75 mio injectie van werkkapitaal betalen ze ons een tijdje en worden er wat andere brandjes geblust.
Op zich is het een degelijk en goed geleid bedrijf dat niet gauw zal omvallen. Maar het is duidelijk dat het prachtige eigen vermogen en solvabiliteit vooral het gevolg is van het opkrikken van het onroerend goed op de balans. Je kunt het niet terugrekenen maar ik vermoed dat het 'gewone' eigen vermogen vrij gering is en zeker in relatie tot de schulden. De balans is fors gepimpt. Dat leidt tot een mooi verkooppraatje waar veel investeerders gevoelig voor zijn.
Al met al neem ik deze wel mee maar niet met het forse bedrag dat ik in eerste instantie voor ogen had.
Die Duitse investeerde moesten ze per maand zo'n ¤83.000 per maand aan aflossing terugbetalen, nu betalen ze via Collin maar ongeveer een kwart daarvan per maand aan aflossing. Met die ¤83.000 aan die Duitse investeerder zouden ze na 60 maanden die 5 miljoen hebben afgelost, nu is er na 36 maanden nog een slottermijn van 5 miljoen, per saldo is de schuld dan nadat de Duitse investeerder de financiering van de huisbank overnam dan geen euro minder geworden. Hebben ze eigenlijk uberhaupt sinds de opstart van die Duitse vestiging wel iets afgelost op de lening van die investeerder? En gaan ze dan over 3 jaar weer hetzelfde bedrag als nu (of meer) lenen met weer een slottermijn van 5 miljoen? Het zal op zich wel een degelijk bedrijf zijn wat niet zo snel om zal vallen, maar wat als er weer een ander brandje is waardoor ze ook het aflossingsbedrag voor Collin niet kunnen opbrengen? Ik hoop het niet voor iedereen die wel doet, maar ik sla hem over.
Dan nog liever dat Scheidingsplatform, met de maar net dekkende hypotheek. Die lost in verhouding meer af waardoor na 1 of 2 jaar de hypotheek ruimer dekkend is en waarvan de waarde van het huis intussen misschien nog wel wat gestegen is tov de WOZ waarde van 2023. Die woning zal ook heel wat couranter zijn om te verkopen mocht het nodig zijn.
Ik wil ook niet in dezelfde val lopen als ik deed toen ik begon met investeren bij Collin/Knab, te veel geld in een korte periode wegzetten in projecten met liefst een zo hoog mogelijke rente. Dat is toen niet helemaal goed gegaan zeg maar. Dus nu doe ik het wat rustiger aan en kijk of er de komende weken nog een leuk projectje komt waar ik me wat veiliger bij voel. Ik heb geen haast. Mijn maandelijkse netto rentebedrag is verder mooi in lijn met wat ik voor ogen had en mede dankzij wat vervroegde aflossingen deze maand is het totaal (verwachte) netto rentebedrag voor dit jaar hoger dan het ooit geweest is en is sinds deze week boven een symbolisch bedrag gekomen. En mijn gemiddeld maandelijks rendement is nu ook ongeveer 0,2% hoger dan vorig jaar. Dus ik ben best tevreden.
Nu zijn anderen vast meer ervaren met GVE boten, maar deze lijkt me niet erg aantrekkelijk met een 2e hypotheek en 95% LTV op een boot voor 8,5% rente. Wij krijgen lijkt me precies het deel van de lening aangeboden die de eerste financier vertikt te verstrekken omdat het te risicovol is.
We weten zo te zien ook niet wat ze aflossen bij de eerste financier, behalve dat de looptijd daar 12 jaar is. Als ze daar weinig aflossen, neemt het risico gedurende de looptijd ook nauwelijks af, misschien wel toe?
[ Bericht 19% gewijzigd door ShowMeTheMoney op 24-05-2024 01:52:09 ]
Is er hier ook iemand die in het project Bastion 272 op NF zit? Start was in mei 2023 met een looptijd van 36 maanden, maar ik kwam er zonet achter dat op de website dit project als afgerond staat vermeld. Zou op 12 april van dit jaar zijn afgerond, maar ik heb nooit een aflossing gezien. Inmiddels al een vraag uitstaan bij NF maar nog geen antwoord.
... en warempel, ineens staat de aflossing op de rekening. Ook weer opgelost.
[ Bericht 6% gewijzigd door iprhba0 op 24-05-2024 09:52:04 ]
Op vrijdag 24 mei 2024 09:45 schreef iprhba0 het volgende: Is er hier ook iemand die in het project Bastion 272 op NF zit? Start was in mei 2023 met een looptijd van 36 maanden, maar ik kwam er zonet achter dat op de website dit project als afgerond staat vermeld. Zou op 12 april van dit jaar zijn afgerond, maar ik heb nooit een aflossing gezien. Inmiddels al een vraag uitstaan bij NF maar nog geen antwoord.
... en warempel, ineens staat de aflossing op de rekening. Ook weer opgelost.
12 april afgerond en dan na vragen op 24 mei op je rekening. Betalen ze alleen uit aan de investeerders die erom vragen of zo?
Ik snap echt niet dat er nog gebruikers zijn die iets verwachten van max. Ik ga er gewoon vanuit dat ik 50% kwijt ben. En dan ben ik nog positief denk ik.
Ik heb onlangs nog zitten mailen met ze ik zie nauwelijks updates. Je krijgt altijd zo standaard antwoord we zijn er mee bezig en er wordt aan gewerkt. Na een beetje doorvragen krijg je uiteindelijk wel een wat beter antwoord. Maar ze leren er niks van. Geen update is ook nieuws denk ik dan zet het er in!
Ik heb 23 projecten en pas 3 terug betaald. Hoop van 100 euro per stuk. De meeste geen rente van gehad en aantal verlengt. Deze cijfers zeggen genoeg lijkt mij? 8b risico klasse en de rest c. all was dat risico klasse natuurlijk een enorme grap net zoals 0% Default op hun website in het verleden.
Antwoord van max: Er is wekelijks contact met MCW om een oplossing te vinden. Zolang er feitelijk niets is bevestigd is er geen update.
Op vrijdag 24 mei 2024 12:38 schreef proxydude het volgende: Ik snap echt niet dat er nog gebruikers zijn die iets verwachten van max. Ik ga er gewoon vanuit dat ik 50% kwijt ben.
Middenweg 221-2 Amsterdam LIVE 26 mei 2024 om 11.00 uur
Vandaag presenteren wij een nieuw project aan de Middenweg 221-2 in Amsterdam. Je kunt vanaf 26 mei 2024 om 11.00 uur investeringen toezeggen. De LTV van het pand is 90% van de waarde in verhuurde staat van ¤ 520.000.
Het betreft een appartement gelegen op de 2e verdieping met moderne keuken, badkamer en balkon. Het object is gelegen nabij het Frankendael park in Amsterdam Oost, tussen Oostpoort en Watergraafsmeer. Parkeren is mogelijk aan de openbare weg (betaald parkeren). Alle dagelijkse voorzieningen zijn in de directe nabijheid. Het object is goed te bereiken met de auto, de fiets en met het openbaar vervoer.
Middenweg 221-3 Amsterdam LIVE 26 mei 2024 om 11.00 uur
Tevens presenteren wij vandaag ook een nieuw project aan de Middenweg 221-3 in Amsterdam. Je kunt vanaf 26 mei 2024 om 11.00 uur investeringen toezeggen. De LTV van het pand is 90% van de waarde in onverhuurde staat van ¤ 430.000.
Het betreft een appartement gelegen op de 3e verdieping met moderne keuken, badkamer en balkon. Het object is gelegen nabij het Frankendael park in Amsterdam Oost, tussen Oostpoort en Watergraafsmeer. Parkeren is mogelijk aan de openbare weg (betaald parkeren). Alle dagelijkse voorzieningen zijn in de directe nabijheid. Het object is goed te bereiken met de auto, de fiets en met het openbaar vervoer.
Middenweg 221-2 Amsterdam LIVE 26 mei 2024 om 11.00 uur
Vandaag presenteren wij een nieuw project aan de Middenweg 221-2 in Amsterdam. Je kunt vanaf 26 mei 2024 om 11.00 uur investeringen toezeggen. De LTV van het pand is 90% van de waarde in verhuurde staat van ¤ 520.000.
Het betreft een appartement gelegen op de 2e verdieping met moderne keuken, badkamer en balkon. Het object is gelegen nabij het Frankendael park in Amsterdam Oost, tussen Oostpoort en Watergraafsmeer. Parkeren is mogelijk aan de openbare weg (betaald parkeren). Alle dagelijkse voorzieningen zijn in de directe nabijheid. Het object is goed te bereiken met de auto, de fiets en met het openbaar vervoer.
Middenweg 221-3 Amsterdam LIVE 26 mei 2024 om 11.00 uur
Tevens presenteren wij vandaag ook een nieuw project aan de Middenweg 221-3 in Amsterdam. Je kunt vanaf 26 mei 2024 om 11.00 uur investeringen toezeggen. De LTV van het pand is 90% van de waarde in onverhuurde staat van ¤ 430.000.
Het betreft een appartement gelegen op de 3e verdieping met moderne keuken, badkamer en balkon. Het object is gelegen nabij het Frankendael park in Amsterdam Oost, tussen Oostpoort en Watergraafsmeer. Parkeren is mogelijk aan de openbare weg (betaald parkeren). Alle dagelijkse voorzieningen zijn in de directe nabijheid. Het object is goed te bereiken met de auto, de fiets en met het openbaar vervoer.
Voor mij is de netto rente t.o.v. het risico te laag, mede door de taxatiewaarde/WOZ-waarde en de teruglopende omzet.
WOZ-waarde Peildatum WOZ-waarde 01-01-2023 376.000 euro 01-01-2022 363.000 euro 01-01-2021 333.000 euro 01-01-2020 298.000 euro 01-01-2019 294.000 euro 01-01-2018 277.000 euro 01-01-2017 255.000 euro 01-01-2016 226.000 euro 01-01-2015 222.000 euro 01-01-2014 222.000 euro
Voor mij is de netto rente t.o.v. het risico te laag, mede door de taxatiewaarde/WOZ-waarde en de teruglopende omzet.
WOZ-waarde Peildatum WOZ-waarde 01-01-2023 376.000 euro 01-01-2022 363.000 euro 01-01-2021 333.000 euro 01-01-2020 298.000 euro 01-01-2019 294.000 euro 01-01-2018 277.000 euro 01-01-2017 255.000 euro 01-01-2016 226.000 euro 01-01-2015 222.000 euro 01-01-2014 222.000 euro
Op vrijdag 24 mei 2024 15:21 schreef eenjongen... het volgende: Weer een nieuwe APOC. Lijkt weer hard te gaan, ondanks het ontbreken van de borgstelling van het moederbedrijf
In 2022 heeft u geïnvesteerd in Bouwbedrijf Haitsma met leningnummer 40921. Volledigheidshalve wijzen wij u middels de volgende link op de oorspronkelijke pitch.
Helaas is ons recent medegedeeld dat J.O. Haitsma handeld onder naam Bouwbedrijf Haitsma is gefailleerd. De vordering hebben wij ingediend bij de curator.
De rente en aflossing van 13 maart en 13 april zijn niet voldaan. Door de uitspraak van het faillissement verwachten wij ook niet dat deze op korte termijn zullen worden voldaan.
Zodra hierover meer bekend is zullen wij u opnieuw informeren.
Gelukkig ook beter nieuws:
quote:
Beste investeerder, In maart jl . Hebben wij u voor het laatst geïnformeerd over de betalingsachterstand bij Gi*zz met leningnummer: 35645. Inmiddels heeft de ondernemer de betalingen hervat en is de achterstand ingelopen. Op 25-05-2024 zullen wij het automatische incassotraject hervatten. Vertrouwende u hiermede naar behoren te hebben geïnformeerd.
Op vrijdag 24 mei 2024 15:21 schreef eenjongen... het volgende: Weer een nieuwe APOC. Lijkt weer hard te gaan, ondanks het ontbreken van de borgstelling van het moederbedrijf
Geen zekerheden, maar wel trackrecord van 28 eerdere leningen die ze allemaal specificeren in de pitch. Das wel sterk, want als ze zo'n BV met lening laten ploffen is het daarna snel afgelopen met crowdfund voor ze.
Ik vind het een nadeel dat het een flexlening is. Bij tegenslag kunnen ze de lening aflossingsvrij houden met alle risico's voor de investeerders. Dat in combinatie met de relatief korte looptijd en de lage rente zorgt ervoor dat ik hem niet meeneem.
Volledige aflossing. Negatieve hypotheekverklaring op hypotheekvrij pand twv 100k in België, dus 50% LTV. Vergt wel wat vertrouwen dat deze jonge man gewoon eerlijk is en geen rare dingen van plan is. Zo te zien werkt hij nu voor een Re/Max makelaar in Oisterwijk en wil hij z'n eigen franchise beginnen in Eindhoven. Ik twijfel nog een beetje vanwege de zachte zekerheid in België.
Op zich niet echt vreemd dat een taxatiewaarde eind 2023 hoger is dan de WOZ waarde begin van het jaar aangezien in de loop van 2023 de huizenprijzen weer zijn gestegen, maar het verschil is bij deze prijs wel wat te veel. Huispedia is het wel eens met taxatiewaarde.
Ook opvallend, in de pitch staat "Inmiddels is er meer rust op de markt voor zonnepanelen omdat het besluit over de salderingsregeling is uitgesteld." Dat is dus duidelijk opgesteld voor de plannen van de nieuwe coalitie bekend zijn geworden. Aan de andere kant, als die nieuwe onderneming in verschillende soorten batterijen zich ook gaat bezig houden met thuisbatterijen kan hij daar wel weer van profiteren.
Ik wacht nog even af tot er een betere voorbij komt.
Opeens een hoop nieuwe lening geweld. Deze wel interessant, maar 2e hypotheek niet toegestaan (wel ruime overwaarde) en tsja die coaches komen me bekend voor.....
[..] Geen zekerheden, maar wel trackrecord van 28 eerdere leningen die ze allemaal specificeren in de pitch. Das wel sterk, want als ze zo'n BV met lening laten ploffen is het daarna snel afgelopen met crowdfund voor ze.
Zeker, maar vroeger zat die zekerheid er wel altijd bij en dat maakte het toch beter.
[..] Zeker, maar vroeger zat die zekerheid er wel altijd bij en dat maakte het toch beter.
Daar staat tegenover dat een paar jaar geleden APOC in handen is gekomen van Egeria (daarvoor was het Antea). Dat is een grote beleggingsinstelling. Dat geeft ook een stuk rust en vertrouwen. Gaat om enorme bedragen , die zullen voor de inleg in één project, wat voor hun peanuts is, hun reputatie en het vertrouwen van de kapitaalmarkt niet willen schaden. Blijkbaar is dit (CF) een manier van financieren die hun past als een handschoen.
[..] Daar staat tegenover dat een paar jaar geleden APOC in handen is gekomen van Egeria (daarvoor was het Antea). Dat is een grote beleggingsinstelling. Dat geeft ook een stuk rust en vertrouwen. Gaat om enorme bedragen , die zullen voor de inleg in één project, wat voor hun peanuts is, hun reputatie en het vertrouwen van de kapitaalmarkt niet willen schaden. Blijkbaar is dit (CF) een manier van financieren die hun past als een handschoen.
Ik denk dat 8% serieus goedkoop is voor zo'n lening in deze markt, banken raken het ws. niet aan, private equity zou meer willen. Maar hij zit morgen lijkt het al vol. Op GVE. Non-public 1.6mio. Stukje vertrouwen dat ze hebben opgebouwd in de loop der jaren vermoed ik? Zie ook serieus veel investeerders er 5 figures in dumpen.
Ik neem hem basis mee. Ik vertrouw op de trackrecord en ook hun eigen belang om deze winning streak gaande te houden.
[..] Ik denk dat 8% serieus goedkoop is voor zo'n lening in deze markt, banken raken het ws. niet aan, private equity zou meer willen. Maar hij zit morgen lijkt het al vol. Op GVE. Non-public. Stukje vertrouwen dat ze hebben opgebouwd in de loop der jaren vermoed ik? Zie ook serieus veel investeerders er 5 figures in dumpen.
Ik neem hem basis mee. Ik vertrouw op de trackrecord en ook hun eigen belang om deze winning streak gaande te houden.
Ik had hem normaal genomen misschien ook meegepakt, maar de afwikkeling rondom de Comfort projecten, ben ik bij deze club echt gestopt.
Wel geld ophalen, maar bij defaults niet thuis zijn.
[..] Ik had hem normaal genomen misschien ook meegepakt, maar de afwikkeling rondom de Comfort projecten, ben ik bij deze club echt gestopt.
Wel geld ophalen, maar bij defaults niet thuis zijn.
Ik geef GVE vooralsnog voordeel van de twijfel. Het is zeker allemaal minder strak georganiseerd dan CCF en ze krijgen duidelijk niet de AAA rated projecten, maar het is ook in niemands belang als CCF straks de Ticketmaster van crowdfund wordt.
[..] Ik geef GVE vooralsnog voordeel van de twijfel. Het is zeker allemaal minder strak georganiseerd dan CCF en ze krijgen duidelijk niet de AAA rated projecten, maar het is ook in niemands belang als CCF straks de Ticketmaster van crowdfund wordt.
Eens! Ik neem deze ook mee. En investeer nog steeds bij GVE ook al ben ik flink het schip in gegaan bij de comfort projecten. Kwestie van niet alles bij CCF willen zetten. Er vallen er steeds meer af. Bij KOM en WvjG ben ik echt wel gestopt.
[..]Kwestie van niet alles bij CCF willen zetten. Er vallen er steeds meer af. Bij KOM en WvjG ben ik echt wel gestopt.
CCF is al heel lang 'too big to fail' geworden. Ik wil er liever niet over nadenken wat er zou gebeuren als die in de problemen zouden komen. Gelukkig is dat niet aan de orde. Maar een klein platform kan vrij makkelijk geabsorbeerd worden door een (veel) groter, andersom lijkt me bijna onmogelijk.
APOC vol, heb hem zelf voor de helft meegenomen van wat ik volgende maand van APOC Leasing VI terug krijg. Overigens staat er in de aanvraag dat APOC Leasing VII niet ook in juni 2024 wordt afgelost, maar augustus 2026. Dit stond in de vorige aanvraag nog wel op juni 2024.
[..] Dat is heel goed mogelijk. Die BV is waarschijnlijk nu al leeg, die zullen dat niet hebben afgewacht, lijkt mij. Het zou onderwerp kunnen zijn van een rechtszaak, en dat kan jaren duren.
CCF kan niets doen om te voorkomen dat de BV die (materieel) borg staat wordt leeggetrokken. Ze gaan er vanuit dat dit niet wordt gedaan omdat deze ondernemer in de eigen woning wil blijven wonen.
Met een woz waarde van 569k voor alleen de appartementen al moet een herfinanciering wel lukken lijkt me (hoewel de woz-waarde van 14a mogelijk te hoog is ivm te hoog aantal m2 tov de sig pitch).
[ Bericht 2% gewijzigd door gaanmetdiebanaan op 26-05-2024 12:00:35 ]
[..] Met een woz waarde van 569k voor alleen de appartementen al moet een herfinanciering wel lukken lijkt me (hoewel de woz-waarde van 14a mogelijk te hoog is ivm te hoog aantal m2 tov de sig pitch).
WOZ is inderdaad sterk gestegen. In 2020 nog E 315.000
Reminder GVE 14569 MCS (failliet) , hiervan wordt jaarlijks nog een royalty-regeling voor 7,5 jaar / 3% vd omzet met een max van 750k (zie 4jul18) Bellman & Symfon // over 2018 - 2022 is resp 18k-147k-151k-190k-176k uitgekeerd meestal in april vh daaropvolgende jaar (na def depo jaarrek) Er zou dus nog wat moeten komen binnenkort daar jaarek 2023 al publi is.
Op zondag 26 mei 2024 12:09 schreef peterc het volgende: Reminder GVE 14569 MCS (failliet) , hiervan wordt jaarlijks nog een royalty-regeling voor 7,5 jaar / 3% vd omzet met een max van 750k (zie 4jul18) Bellman & Symfon // over 2018 - 2022 is resp 18k-147k-151k-190k-176k uitgekeerd meestal in april vh daaropvolgende jaar (na def depo jaarrek) Er zou dus nog wat moeten komen binnenkort daar jaarek 2023 al publi is.
Er staat me iets voor de geest, dat er een einddatum zou zitten aan de uitbetaling van royalty's. Echter ik kan dat in de updates van de laatste jaren zo gauw niet terugvinden. Op basis van de betaling van vorig jaar, zou het nog ongeveer 2 betalingen duren om grofweg breakeven uit te komen dus hopelijk komt er ook nog een derde voor in ieder geval nog een beetje rendement
Gelukkig heb ik maar 1x en tevens bescheiden meegedaan, die oordoppenvogel had geloof ik wel 4 projecten uitstaan. Blijkbaar was het toch wel een goed produkt wat ze verkochten wat je uit die royalty stroom zou kunnen afleiden. De verkoop is niet ingestort integendeel.
[ Bericht 3% gewijzigd door obligataire op 26-05-2024 13:05:55 ]
[..] Er staat me iets voor de geest, dat er een einddatum zou zitten aan de uitbetaling van royalty's. Echter ik kan dat in de updates van de laatste jaren zo gauw niet terugvinden.
Ik las 7,5 jaar vanaf medio 2018.
quote:
De komende 7,5 jaar zal, als onderdeel van de overnamesom, een jaarlijkse royaltybetaling van ¤ 100.000,- uitgekeerd worden aan Eshuis Holding BV. Deze betaling zal door Bellman direct aan de notaris betaald worden, waarna deze de betaling zal doorboeken aan de Stichting Klantengelden Geldvoorelkaar.nl. In totaal is dit dus een uitkering van ¤ 750.000,-. Het pandrecht op deze toekomstige vordering wordt vastgelegd bij de notaris
Zijn er nog fokkers die een mening hebben over de poelgroep?? Lijkt mij geen onaardig project. Als ik het linkje aanklik krijg ik niet te zien voor hoeveel het project vol zit, hebben meer mensen hier last van ???
Op zondag 26 mei 2024 16:34 schreef Saskia1971 het volgende: Zijn er nog fokkers die een mening hebben over de poelgroep?? Lijkt mij geen onaardig project. Als ik het linkje aanklik krijg ik niet te zien voor hoeveel het project vol zit, hebben meer mensen hier last van ???
Het is een ander soort linkje dan een innercircle link. Je kan het inderdaad niet zien, maar denk dat deze max. 10% vol zit.
[..] Het is een ander soort linkje dan een innercircle link. Je kan het inderdaad niet zien, maar denk dat deze max. 10% vol zit.
Met alle onzekerheid met zonnepanelen: ik blijf er van af. Door nieuwe regels zal er het komende jaar een flink overaanbod zijn voor het installeren van die panelen. Ik schat dat de vraag naar panelen voor bestaande woningen met misschien wel 75% zal dalen. En de markt voor thuis accu's moet zich de komende jaren nog ontwikkelen.
Heb wel vertrouwen in de ondernemer, maar niet in de markt waarin hij opereert.
Op zondag 26 mei 2024 16:34 schreef Saskia1971 het volgende: Zijn er nog fokkers die een mening hebben over de poelgroep?? Lijkt mij geen onaardig project. Als ik het linkje aanklik krijg ik niet te zien voor hoeveel het project vol zit, hebben meer mensen hier last van ???
Volgens mij ben je hier nieuw. Welkom dus!
Heb je al langer ervaring met Crowdfinance? Zo ja, met welke platforms heb je goede en minder goede ervaringen? Heb je al veel projecten lopen? Nog tips voor ons?
[..] Met alle onzekerheid met zonnepanelen: ik blijf er van af. Door nieuwe regels zal er het komende jaar een flink overaanbod zijn voor het installeren van die panelen. Ik schat dat de vraag naar panelen voor bestaande woningen met misschien wel 75% zal dalen. En de markt voor thuis accu's moet zich de komende jaren nog ontwikkelen.
Heb wel vertrouwen in de ondernemer, maar niet in de markt waarin hij opereert.
Ja iig t/m 2027 zullen echt vele huizenbezitters zonder panelen de kat uit de boom kijken ivm de teruglever boetes en zwalkend beleid over salderingsregeling. En terecht.
Over thuisbatterijen valt nog een hoop te zeggen, maar ook die maken meer sense als je ze kan schakelen om terug te leveren aan het net als de prijzen hoger zijn. En nog meer sense maakt het om (crowdfunded) buurtbatterijen te hebben die geld verdienen 's avonds ipv iedereen z'n bijkeuken volbouwen met een eigen. Ik wil maar zeggen, ik denk dat de final form van batterijen nog bepaald gaat worden de komende 10 jaar en er zullen ook hier velen afwachten (incl ikzelf)
[ Bericht 0% gewijzigd door ShowMeTheMoney op 26-05-2024 21:47:27 ]
Heb je al langer ervaring met Crowdfinance? Zo ja, met welke platforms heb je goede en minder goede ervaringen? Heb je al veel projecten lopen? Nog tips voor ons?
Ben iid nieuw op dit forum Ben nu ongeveer twee jaar bezig met collin en gve Ongeveer een 40 project lopen .wil dit wel verder uitbreiden< maar komt de laatste tijd niet soeps voorbij
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.2 dagen voor de slottermijn voldaan zou moeten zijn
Ik word hier persoonlijk wel een beetje verdrietig van. Als het 2 weken geleden was gecommuniceerd had ik er misschien anders over gedacht. Maar om nu 2 voor 12 met de rug tegen de muur te worden gezet peins ik er niet over om voor te stemmen.
Trek eens aan mijn vinger? Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.2 dagen voor de slottermijn voldaan zou moeten zijn
Ik word hier persoonlijk wel een beetje verdrietig van. Als het 2 weken geleden was gecommuniceerd had ik er misschien anders over gedacht. Maar om nu 2 voor 12 met de rug tegen de muur te worden gezet peins ik er niet over om voor te stemmen.
Da's dus tegen. Voor mij ook tegen.
Maar hoe komen ze dan altijd aan zoveel voor stemmen?
Maar hoe komen ze dan altijd aan zoveel voor stemmen?
Van investeerders die het alternatief (al dan niet gedwongen verkoop van het waarschijnlijk nog niet helemaal getransformeerde og?) slechter vinden dan een maandje of wat uitstel tegen hogere rente?
Ik zit er niet in, maar ik zou geen reden zien om tegen te stemmen.
[..] Van investeerders die het alternatief (al dan niet gedwongen verkoop van het waarschijnlijk nog niet helemaal getransformeerde og?) slechter vinden dan een maandje of wat uitstel tegen hogere rente?
Ik zit er niet in, maar ik zou geen reden zien om tegen te stemmen.
Dit inderdaad.
Ook ik zit niet in dit project. Overigens begrijp ik de frustratie wel maar er is weinig aan te doen vrees ik. Ook de extra 1% is erg magertjes.
Als Collin het gaat opeisen is de hele gedwongen operatie natuurlijk niet voor 11 juli afgerond. Ik vrees dat je dan snel maanden verder bent met ook nog eens alle kosten van dien.
Nu zijn anderen vast meer ervaren met GVE boten, maar deze lijkt me niet erg aantrekkelijk met een 2e hypotheek en 95% LTV op een boot voor 8,5% rente. Wij krijgen lijkt me precies het deel van de lening aangeboden die de eerste financier vertikt te verstrekken omdat het te risicovol is.
We weten zo te zien ook niet wat ze aflossen bij de eerste financier, behalve dat de looptijd daar 12 jaar is. Als ze daar weinig aflossen, neemt het risico gedurende de looptijd ook nauwelijks af, misschien wel toe?
Je hebt een klein doch belangrijk stukje niet vermeld:
Daarnaast is belangrijk om te weten dat de 1e financier zich schriftelijk bereid heeft verklaard om de ze financiering over 5 jaar geheel over te nemen, mocht dat nodig zijn
Nu moet je maar afwachten of deze die toezegging kan/zal nakomen, maar het is toch de moeite om het in de overweging of hoogte investering mee te nemen.
[..] Je hebt een klein doch belangrijk stukje niet vermeld:
Daarnaast is belangrijk om te weten dat de 1e financier zich schriftelijk bereid heeft verklaard om de ze financiering over 5 jaar geheel over te nemen, mocht dat nodig zijn
Nu moet je maar afwachten of deze die toezegging kan/zal nakomen, maar het is toch de moeite om het in de overweging of hoogte investering mee te nemen.
Ahja, had het wel gezien, maar als er iets mis gaat met die boot in die 5 jaar is die toezegging denk ik niet heel waardevol? Uiteindelijk was mijn inschatting van dit project dat 95% LTV op een boot erg risicovol is, velen hier zouden dat zelfs te risicovol vinden op een net en courant woonhuis. Ik denk dat de eerste hypotheek verstrekker het ook te risicovol vond.
Opeens een hoop nieuwe lening geweld. Deze wel interessant, maar 2e hypotheek niet toegestaan (wel ruime overwaarde) en tsja die coaches komen me bekend voor.....
Ik vind deze stiekem nog best goed. Hoge rente + lineaire aflossing. OK geen hypotheek omdat de bank het niet toestaat, maar 450k overwaarde op huis + de eigenaar van het complex geeft een terugkoopverklaring voor 100k. Ingebouwde gasten vanuit het hotel, tenzij niemand daar wil logeren. En 2 crowdfundcoaches voor de prijs van 1!
Hoeveel juridische waarde heeft een terugkoopverklaring eigenlijk? Ik vermoed dat het afdwingbaar is zolang de rechtspersoon die het tekent niet failliet gaat?
Ook ik zit niet in dit project. Overigens begrijp ik de frustratie wel maar er is weinig aan te doen vrees ik. Ook de extra 1% is erg magertjes.
Als Collin het gaat opeisen is de hele gedwongen operatie natuurlijk niet voor 11 juli afgerond. Ik vrees dat je dan snel maanden verder bent met ook nog eens alle kosten van dien.
Het melden had inderdaad eerder gekund en gemoeten. Maar OK datum staat vast en die paar weken met die paar extra ¤ zijn zo voorbij. Zijn waarschijnlijk goedkopere herfinan van de ondernemer bij een andere partij zal pas recentelijk concreet geworden zijn, dit met herfinan bij CCF als achtervang. Kan het wel bergrijpen verder ook geen probleem voor mij.
Nu ook 44923 van de tandarts S op hold, zat er aan te komen na de eerdere projecten , maar met 1e hypo 200k op pand met een WOZ v 207k en een schuld van 197k zal het wel loslopen. net ff gestreetviewed (v apr24) en het pandje oogt netjes en courant van buiten.
Ook "Rivier" A'dam 46557 op hold, op last van de Gemeente heeft deze moeten sluiten vlgs de ondernemer . Nog niet gezocht naar een besluit vd gemeente en toch ook benieuwd naar de reden. Zekerheidstellingen zijn wat borgen en een 3e hypo op een woonhuis met een aardige overwaarde, dus ook nog niet gelijk drama.
Desondanks heb ik de laatste tijd wat meer gedoe-projectjes, Cafeetje in Gorinchem, onze bouwert cq slopert in de Knipe en dan nu deze. Overal heb ik hier bescheiden ingelegd dus no stress. Evenwel frist mij dit weer op om strak en goed naar de project(plannen) en zekerheden te blijven kijken.
Ik zit er ook niet in, maar hier wordt dan tenminste nog 1% extra gegeven. Misschien is het magertjes, maar beter dan geen hogere rente, zoals bij de leningen van We*js en van D*jk, die bovendien heel wat meer maanden zijn verlengd en waarvan ik laatste keer dat ik checkte nog geen panden van op Funda heb zien staan.
Deze had vrijdag moeten aflossen maar nog niets gezien. Ook nog geen bericht van CCF,
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zal wel goedkomen, neem ik aan.
[..] Ahja, had het wel gezien, maar als er iets mis gaat met die boot in die 5 jaar is die toezegging denk ik niet heel waardevol? Uiteindelijk was mijn inschatting van dit project dat 95% LTV op een boot erg risicovol is, velen hier zouden dat zelfs te risicovol vinden op een net en courant woonhuis. Ik denk dat de eerste hypotheek verstrekker het ook te risicovol vond.
¤175K aan investeerders dachten er in recordtempo (voor GvE begrippen dan ) anders over.
Zo'n 'putoptie' haalt een fors deel van het risico weg. Natuurlijk kunnen er onderweg nog verrassingen optreden maar al met al was de optelsom wel een basisinleg waard w.m.b.
CCF M*vi vastgoed 2 en 3 zit waarschijnlijk een vervroegde algehele aflossing aan te komen. 1 woning is eind april verkocht en de andere staat nu te koop. Prima, risico was er wel uit, maar waren nog 6% en direct leningen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op dinsdag 28 mei 2024 00:41 schreef Bobby100 het volgende: CCF M*vi vastgoed 2 en 3 zit waarschijnlijk een vervroegde algehele aflossing aan te komen. 1 woning is eind april verkocht en de andere staat nu te koop. Prima, risico was er wel uit, maar waren nog 6% en direct leningen.
SPOILER
Niet echt prima wat mij betreft, het aanbod is de laatste tijd bagger op Collin, dus van mij mogen ze wel doorlopen. Matig rendement is beter dan geen rendement (dood geld op de wallet).
[..] Hier heeft SiG waarschijnlijk wat business angels nodig voor de laatste 3 ton.
Zelden zo'n onsamenhangend verhaal gelezen. Ik begrijp nog steeds niet wat hij eigenlijk precies wil, behalve ons geld. En dat verhaal dat hij 28 B.V.'s bezit. Ik hoor er verder niemand over maar het klinkt mij nogal als gebakken lucht in de oren en ik moet ook een klein beetje aan meneer Meer**zorg denken.
En er is ook nog sprake van erfpacht. Daar worden we ook niet heel blij van?
[..] Zelden zo'n onsamenhangend verhaal gelezen. Ik begrijp nog steeds niet wat hij eigenlijk precies wil, behalve ons geld. En dat verhaal dat hij 28 B.V.'s bezit. Ik hoor er verder niemand over maar het klinkt mij nogal als gebakken lucht in de oren en ik moet ook een klein beetje aan meneer Meer**zorg denken.
Hij heeft niet op tijd spitsing kunnen regelen en kan de woningen niet verkopen. Hierom verhuur voor 1 jaar. Na deze huurperiode worden de woningen alsnog verkocht.
[..] Hij heeft niet op tijd spitsing kunnen regelen en kan de woningen niet verkopen. Hierom verhuur voor 1 jaar. Na deze huurperiode worden de woningen alsnog verkocht.
1A zal wel goed komen
Uiteindelijk wel, maar dat het een 'gokproject' is blijkt wel uit de mededeling dat de rente+aflossing van het eerste jaar is meegefinancierd(!). Ondanks zijn 28 B.V.'s heeft hij blijkbaar geen nagel om de bips te krabben.
Belasting advies kantoor zonder harde zekerheden. Wel geeft een prive persoon een zakelijke borgstelling af
quote:
De heer C.D. Tuip geeft een zakelijke borgstelling af voor ¤ 25.000,-. Deze borgstelling is op dit moment materieel van aard op basis van het eigen vermogen in Zyxo B.V. waar de heer Tuip 100% aandeelhouder van is.
[..] Zelden zo'n onsamenhangend verhaal gelezen. Ik begrijp nog steeds niet wat hij eigenlijk precies wil, behalve ons geld. En dat verhaal dat hij 28 B.V.'s bezit. Ik hoor er verder niemand over maar het klinkt mij nogal als gebakken lucht in de oren en ik moet ook een klein beetje aan meneer Meer**zorg denken.
Valt wel mee. Hij heeft ook projecten gefinancierd bij NLi waar ik in zit. Problemen komen vooral door niet binnen termijn nakomen van afspraken door allerlei instanties daar kan de ondernemer weinig aan doen, je kan hooguit stellen dat het nogal naïef van hem was om erop te rekenen dat alles op tijd geregeld zou zijn.
Op dinsdag 28 mei 2024 14:03 schreef Bieselke het volgende: Eethuisje Moqui is ook teruggestort op CCF, wel nog geen melding van CCF
Intussen wel bericht.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Is nu dan mijn 4e vevroegde aflossing bij Collin deze maand. En bij HCN komt er ook eentje aan, maar dat kan ook nog juni worden. Het maandbedrag aan (boete)rente is zo wel een stuk hoger dan andere maanden, maar dan moeten er wel even leuke nieuwe projecten komen om het weer in te storten.
Het was me al eerder opgevallen dat ze niet langer in het pand zaten in de Lange Hezelstraat. Ik ben er onlangs naar binnen gelopen en volgens de nieuwe huurder waren ze verhuisd naar de Van Welderenstraat. Volgens hun website klopt dat. Nu dus de aflossing, het zal allemaal wel samenhangen op een of andere manier.
Ja, het zijn er bij mij nu wel veel in korte tijd. Die Moqui heb ik nu verwerkt in de administratie en met de boeterente is deze maand nu de maand met het hoogste bedrag aan rente ooit qua crowdfunding. Dat is op zich natuurlijk wel fijn, maar het weer ontvangen geld moet natuurlijk wel opnieuw geinvesteerd worden. Bij die Giraffe was dat geen probleem, met gelijk weer een nieuwe lening van hen. Maar nu is het toch wachten op nieuwe goede projecten. Ik zie dat die Brasserie nu open staat, maar die heeft geen hypotheek. En er gaat in mijn hoofd een alarmbelletje af vanwege die hoge rente van 10%, dat die niet voor niets zo hoog is.
Op dinsdag 28 mei 2024 14:56 schreef Crowdmeister het volgende: Drie nieuwe Collin Direct leningen aangekondigd die ouderwets lineair aflossen. JP H*lding, WR M*ntage en Am*le. Linkjes welkom.
Automatisch bevestigen voor 50% toegekend, intussen voor 39% vol. Ik denk hier nog even over na. Ik heb liever geen HCN voor de helft van mijn vaste bedrag mocht het niet lukken later mijn investering te verhogen. En met de vele vervroegde aflossingen bij Collin is mijn uitstaand saldo daar ineens een stuk lager, dus nu liever weer een nieuwe Collin dan een HCN.
[..] Bij mij staan ze nog open, geen specifieke link
Via desktop -> uitgelogd - kan ik op de oranje banner drukken "inschrijving lening"
Als je op de oranje banner drukt, kan je dat linkje wat dan in de adresbalk staat hier delen zodat meer mensen kunnen investeren. Volgens mij staat hij nu weer dicht.
[ Bericht 2% gewijzigd door KrekelJapie op 28-05-2024 16:02:19 ]
[..] Vroeg ik me ook al af. Misschien vanwege de 1e hypotheek, aantrekkelijker dan een 2e hypotheek zoals bij WR, hoger eigen vermogen en winst dan WR.
Een solvabiliteit idd van 73%. Die knaap is goed bezig. En de borg.
[..] Via desktop krijg ik, in of uitgelogd, geen oranje knop/banner. Heb je dan ook een dergelijk linkje voor WR en JP?
Die "inschrijven" knop is soms slechts enkele minuten zichtbaar. Als je op het juiste moment kijkt, kun je er gebruik van maken (en vervolgens uiteraard het linkje (url in de adresbalk) hier delen ).
[..] Automatisch bevestigen voor 50% toegekend, intussen voor 39% vol. Ik denk hier nog even over na. Ik heb liever geen HCN voor de helft van mijn vaste bedrag mocht het niet lukken later mijn investering te verhogen. En met de vele vervroegde aflossingen bij Collin is mijn uitstaand saldo daar ineens een stuk lager, dus nu liever weer een nieuwe Collin dan een HCN.
Als iemand een linkje heeft dan zou dat fijn zijn om vast te verhogen.
Op dinsdag 28 mei 2024 15:56 schreef ShowMeTheMoney het volgende: Ze stonden rond 14:58 per ongeluk een paar minuten open volgens mij, ik kreeg ook een alert, ben meteen maar in die WR Montage gesprongen.
Die JP Holding vind ik voor 5.8% netto met 90% LTV op een bedrijfsunit een slechtere deal.
Er staan in de pitch nog meer relevante zaken , het draait niet alleen om hypotheken bij crowdfunding
[..] Ja, het zijn er bij mij nu wel veel in korte tijd. Die Moqui heb ik nu verwerkt in de administratie en met de boeterente is deze maand nu de maand met het hoogste bedrag aan rente ooit qua crowdfunding. Dat is op zich natuurlijk wel fijn, maar het weer ontvangen geld moet natuurlijk wel opnieuw geinvesteerd worden. Bij die Giraffe was dat geen probleem, met gelijk weer een nieuwe lening van hen. Maar nu is het toch wachten op nieuwe goede projecten. Ik zie dat die Brasserie nu open staat, maar die heeft geen hypotheek. En er gaat in mijn hoofd een alarmbelletje af vanwege die hoge rente van 10%, dat die niet voor niets zo hoog is.
Grappig, ik ben dus niet de enige die op hete kolen zit als ik crowdfund cash over heb. Ik probeer actief meer geduld te hebben, 2-3 weken wachten op een goed project is het eigenlijk wel waard.
Ik zit wel in de Brasserie, die is nu net vol, ik meld me wel hier als de problemen beginnen
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Lijken soort CF te doen, zonder dat ze een AFM vergunning hebben voor CF. Dat hechten ze dan weer af met een vage Q&A. Volgens mij is dit ook gewoon eigen woonhuisfinanciering, hetgeen onder de WFT valt officieel .
Op dinsdag 28 mei 2024 15:56 schreef ShowMeTheMoney het volgende: Ze stonden rond 14:58 per ongeluk een paar minuten open volgens mij, ik kreeg ook een alert, ben meteen maar in die WR Montage gesprongen.
Die JP Holding vind ik voor 5.8% netto met 90% LTV op een bedrijfsunit een slechtere deal.
Hier komen we op de al langer gevoerde discussie, trek er nog 2,2% VRH vanaf is 3,6 netto. Ik krijg op mijn vrij opneembare renterekening bij Distingo in Frankrijk 3,32% (moet ook nog klein VRH vanaf) dan is de risico premie te klein.
[..] Hier komen we op de al langer gevoerde discussie, trek er nog 2,2% VRH vanaf is 3,6 netto. Ik krijg op mijn vrij opneembare renterekening bij Distingo in Frankrijk 3,32% (moet ook nog klein VRH vanaf) dan is de risico premie te klein.
Ja eens. Ik zit ook bij Distingo. In feite een crowdfund voor werkkapitaal om Peugeots van te bouwen, maar dan met een hypotheek op Frankrijk
Om precies te zijn zou je voor JP Holding een risico opslag van 0,66% op jaarbasis krijgen tov Distingo, na belastingen.
[..] Ja eens. Ik zit ook bij Distingo. In feite een crowdfund voor werkkapitaal om Peugeots van te bouwen, maar dan met een hypotheek op Frankrijk
Om precies te zijn zou je voor JP Holding een risico opslag van 0,66% op jaarbasis krijgen tov Distingo, na belastingen.
Op zich wel leuk voor een enquête waar de grens ligt voor box 3 beleggers die aan VRH onderhevig zijn boven de vrijstellingen. Op gevoel zeg ik minimaal 1,5%, maar dan kom je natuurlijk ook in een cluster van leningen met slechtere zekerheden.
[..] Grappig, ik ben dus niet de enige die op hete kolen zit als ik crowdfund cash over heb. Ik probeer actief meer geduld te hebben, 2-3 weken wachten op een goed project is het eigenlijk wel waard.
Ik zit wel in de Brasserie, die is nu net vol, ik meld me wel hier als de problemen beginnen
Hete kolen is misschien weer iets te veel gezegd, maar met de vele vervroegde aflossingen is mijn uitstaand saldo bij Collin in één keer met zo'n 10% gedaald deze maand. Wat betreft de 3 eerdere vervroegde aflossingen is dat wel weer opgevangen, had daar al eerder 2 nieuwe projecten voor met een gezamelijk bedrag wat ongeveer 25% meer is dan wat er nog bij die afgeloste projecten openstond, dus daar zit ook nog wat aan reguliere aflossing bij. Maar zonder die 2 nieuwe projecten ter vervanging van die 3 afgeloste projecten had ik in mei of begin juni al gewoon een nieuw project mee willen nemen vanwege de regulier aflossingen en dat heb ik nu nog niet gedaan, al zit er dus wel een deel van de reguliere aflossingen in de 2 nieuwe projecten. En dan is er nu weer een 4e project vervroegd afgelost en bij deze Moqui stond er nog wat meer open dan bij elk van de andere die eerder deze maand vervroegd werden afgelost.
Deze situatie heb ik al een tijdje niet gehad, meestal is het andersom, zie ik allerlei aantrekkelijke Collin projecten maar heb ik niet zoveel crowdfundcash over, omdat het merendeel van mijn projecten bij Collin nu met een grote slottermijn is en met wat er dan daar maandelijks terug komt duurt het wat langer voor ik weer genoeg heb voor mijn vaste bedrag.
[..] Als iemand een linkje heeft dan zou dat fijn zijn om vast te verhogen.
Dat zou inderdaad fijn zijn, maar als die niet al te snel volloopt zou het ook moeten kunnen lukken om kort voor de livegang te verhogen, is me bij een vorige met 50% toekennen ook gelukt. Blijft dat mijn Collin uitstaand saldo deze maand flink lager is geworden en ik dat graag weer wat hoger zie.
[..] Op zich wel leuk voor een enquête waar de grens ligt voor box 3 beleggers die aan VRH onderhevig zijn boven de vrijstellingen. Op gevoel zeg ik minimaal 1,5%, maar dan kom je natuurlijk ook in een cluster van leningen met slechtere zekerheden.
Scheelt al wel 0,48% als je diamant status hebt en in een maatwerk project zit. En dan een project van minimaal 8% rente, nu zit je op een risico opslag van 2,14% tov Distingo. Ofwel je kan 50% verlies pakken op 1 op 24 projecten om quitte te spelen.
Je kan wel meer erbij halen: Is Raisin/Distingo wel echt 100% risico vrij? En eigenlijk moet je vergelijken met bv een 1-2 jaar deposito, niet met een vrij opneembare spaarrekening. En crowdfunding is ook een beetje een hobby!
Met deze summiere info dat ze een 2e hypotheek nemen kan ik weinig.Hoeveel is de 1e hyp? Hoeveel is het bedrag van de 1e en 2e hyp? Wat is het adres ? Etc.
[..] Met deze summiere info dat ze een 2e hypotheek nemen kan ik weinig.Hoeveel is de 1e hyp? Hoeveel is het bedrag van de 1e en 2e hyp? Wat is het adres ? Etc.
Info hcn over hypotheek is altijd summier. Adres is volgens mij: Jan van Weliestraat 41, 6653 BN Deest
[..] Scheelt al wel 0,48% als je diamant status hebt en in een maatwerk project zit. En dan een project van minimaal 8% rente, nu zit je op een risico opslag van 2,14% tov Distingo. Ofwel je kan 50% verlies pakken op 1 op 24 projecten om quitte te spelen.
Je kan wel meer erbij halen: Is Raisin/Distingo wel echt 100% risico vrij? En eigenlijk moet je vergelijken met bv een 1-2 jaar deposito, niet met een vrij opneembare spaarrekening. En crowdfunding is ook een beetje een hobby!
Inderdaad. Ik had nog nooit van dit Distingo gehoord, en zelfs al zou het wél zo zijn, dan zou ik zeker niet overwegen om er een bedrag naar toe te sturen vergelijkbaar met het kapitaal dat nu in crowdfunding zit en binnen de eigen landsgrenzen goed gespreid zit. Ook niet als ik 10 verschillende Distingootjes zou kennen.
Maar goed ik investeer in een B.V. dus dan is de hele rekensom al anders.
[..] Info hcn over hypotheek is altijd summier. Adres is volgens mij: Jan van Weliestraat 41, 6653 BN Deest
Die info over een hypotheek geeft HCN inderdaad niet. Maar er zijn verder ook maar enkele projecten waarbij sprake is van een hypotheek. Het zou dan heel goed kunnen dat er alleen een hypotheek als zekerheid is wanneer er ook voldoende overwaarde is.
Als dat het adres is, zou die in 2018 voor het laatst verkocht zijn en is de WOZ waarde 1-1-2023 ¤125.000 hoger dan die van 2018. Wil natuurlijk niet alles zeggen, want wie weet hadden ze wel een hogere hypotheek of naderhand verhoogd voor een vebouwing of zo. Maar ik schat HCN niet in dat ze een 2e hypotheek als zekerheid hebben en dat die niet dekkend is.
[..] Die info over een hypotheek geeft HCN inderdaad niet. Maar er zijn verder ook maar enkele projecten waarbij sprake is van een hypotheek. Het zou dan heel goed kunnen dat er alleen een hypotheek als zekerheid is wanneer er ook voldoende overwaarde is.
Als dat het adres is, zou die in 2018 voor het laatst verkocht zijn en is de WOZ waarde 1-1-2023 ¤125.000 hoger dan die van 2018. Wil natuurlijk niet alles zeggen, want wie weet hadden ze wel een hogere hypotheek of naderhand verhoogd voor een vebouwing of zo. Maar ik schat HCN niet in dat ze een 2e hypotheek als zekerheid hebben en dat die niet dekkend is.
Het kan altijd een moraliteitshypotheek zijn. Bedoeld om alle neuzen wat meer dezelfde kant op te zetten. Persoonlijk denk ik dat als er (relevante) overwaarde was dat ze het dan wel zouden hebben vermeld. Aan de andere kant, het project komt toch wel vol dus extra promoten is niet echt nodig.
Wat me niet helemaal duidelijk werd is waarom de vestiging in Cuijk het niet gered heeft. Maar ze gebruiken die B.V. wel als rechtsvorm voor de nieuwe locatie.
[..] Inderdaad. Ik had nog nooit van dit Distingo gehoord, en zelfs al zou het wél zo zijn, dan zou ik zeker niet overwegen om er een bedrag naar toe te sturen vergelijkbaar met het kapitaal dat nu in crowdfunding zit en binnen de eigen landsgrenzen goed gespreid zit. Ook niet als ik 10 verschillende Distingootjes zou kennen.
Raisin is niet meer zo eng vind ik. Ze beheren bijna ¤60 miljard voor Europeanen momenteel en er zijn inmiddels veel verschillende banken aangesloten die 3,3 tot 3,6% betalen, allemaal in veilige landen met ¤100k DGS per bank. Maar idd, ik ben ook fan van eieren in meerdere mandjes!
[..] Het kan altijd een moraliteitshypotheek zijn. Bedoeld om alle neuzen wat meer dezelfde kant op te zetten. Persoonlijk denk ik dat als er (relevante) overwaarde was dat ze het dan wel zouden hebben vermeld. Aan de andere kant, het project komt toch wel vol dus extra promoten is niet echt nodig.
Kan natuurlijk. Bij een ander project met 2e hypotheek een paar jaar geleden stond er wel bij dat de "de huidige overwaarde in lijn ligt met het te financieren bedrag". Dat zou hier ook fijn geweest zijn. Maar een 5 sterren project komt altijd wel zonder problemen vol. En als dat niet met de automatisch toezeggingen is, hebben degene zonder automatisch toezeggen ingesteld ook eens een kans.
[..] Inderdaad. Ik had nog nooit van dit Distingo gehoord, en zelfs al zou het wél zo zijn, dan zou ik zeker niet overwegen om er een bedrag naar toe te sturen vergelijkbaar met het kapitaal dat nu in crowdfunding zit en binnen de eigen landsgrenzen goed gespreid zit. Ook niet als ik 10 verschillende Distingootjes zou kennen.
Ik betaal om een andere reden geen VRH (maar minimaal box 1 inkomen en het totaal te betalen bedrag aan belasting in minder dan de algemene heffingskorting) en heb helemaal geen zin om allerlei buitenlandse spaarekeningen en deposito's te openen. Vanwege geen VRH levert crowdfunding, ook met rentes van 7%, meer rendement op. Wat ik nog aan geld op een spaarrekening heb, neem ik genoegen met de lagere rentes van NIBC en NN. Voor het beperkte bedrag aan extra rente wat het zou opleveren is het voor mij teveel gedoe, die tijd en moeite besteed ik liever aan crowdfunding.
[ Bericht 0% gewijzigd door Soulfreak op 28-05-2024 21:25:47 ]
[..] Ik betaal om een andere reden geen VRH (maar minimaal box 1 inkomen en het totaal te betalen bedrag aan belasting in minder dan de algemene heffingskorting)
Interessant. Dus als je geen box1 inkomen hebt, is de algemene heffingskorting inzetbaar voor je box3 inkomen. Begrijp ik dan goed dat je tot grofweg 200k aan beleggingen geen belasting verschuldigd bent?
Ik kom hierop door eerste 50k heffingvrij + 150k * 2,17% = ¤3255 - heffingskorting = ¤0.
[..] Interessant. Dus als je geen box1 inkomen hebt, is de algemene heffingskorting inzetbaar voor je box3 inkomen. Begrijp ik dan goed dat je tot grofweg 200k aan beleggingen geen belasting verschuldigd bent?
Ik kom hierop door eerste 50k heffingvrij + 150k * 2,17% = ¤3255 - heffingskorting = ¤0.
Als je geen box 1 inkomen hebt geldt de algemene heffingskorting inderdaad voor je box 3 inkomen. Bij je aangifte heb je een totaal aan te betalen inkomstenbelasting / premie volksverzekeringen en daarop is de algemene heffingskorting van toepassing.
Ik heb nog wel een klein bedrag aan box 1 inkomen vanwege een lage hyptheekschuld, bedrag aan rente is lager dan het EWF. Met het hogere belastingtarief voor box 3 dit jaar en een wat hoger vermogen kom ik wel heel wat dichter in de buurt van de algemene heffingskorting dan vorig jaar. Het zou dus heel goed kunnen dat ik er volgend jaar of over 2 of 3 jaar wel overheen ga. En over een jaar of 5 begint mijn pre-pensioen en dan heb ik wel weer box 1 inkomen, maar dan heb ik ook minder inkomen uit vermogen nodig.
[..] Raisin is niet meer zo eng vind ik. Ze beheren bijna ¤60 miljard voor Europeanen momenteel en er zijn inmiddels veel verschillende banken aangesloten die 3,3 tot 3,6% betalen, allemaal in veilige landen met ¤100k DGS per bank. Maar idd, ik ben ook fan van eieren in meerdere mandjes!
[..] Interessant. Dus als je geen box1 inkomen hebt, is de algemene heffingskorting inzetbaar voor je box3 inkomen. Begrijp ik dan goed dat je tot grofweg 200k aan beleggingen geen belasting verschuldigd bent?
Dit geldt voor het laatst in 2024: afhankelijk van box 1 inkomen. In 2025 wordt het afhankelijk van het verzamelinkomen (box 1+2+3).
AFBOUW VAN DE ALGEMENE HEFFINGSKORTING VOORTAAN OVER HET VERZAMELINKOMEN Er zijn belastingplichtigen die weinig box 1-inkomen hebben en veel box 2 en box 3 inkomen hebben. Hun verzamelinkomen is dan best hoog, maar omdat de algemene heffingskorting zich richt op de omstandigheden in box 1, vindt niet of nauwelijks afbouw plaats. Als gevolg van de voorgenomen wetswijziging, wordt inkomen uit vermogen in box 2 en box 3, straks voor de algemene heffingskorting gelijk behandeld aan inkomen in box 1. Deze maatregel zal met name impact hebben op dga’s en vermogende particulieren.
[ Bericht 8% gewijzigd door zeeland6 op 29-05-2024 01:16:35 ]
[..] Dit geldt voor het laatst in 2024: afhankelijk van box 1 inkomen. In 2025 wordt het afhankelijk van het verzamelinkomen (box 1+2+3).
Maar als je dan in 2025 een verzamelinkomen van alle boxen bij elkaar hebt wat lager is dan waarop de afbouw van de algemene heffingskorting begint, betaal je nog steeds geen belasting. In 2024 wordt vanaf een inkomen van ¤ 24.814 de algemene heffingskorting afgebouwd. Bij het bedrag wat ShowMeTheMoney noemde is je box 3 inkomen een stuk lager dan dat.
[..] Maar als je dan in 2025 een verzamelinkomen van alle boxen bij elkaar hebt wat lager is dan waarop de afbouw van de algemene heffingskorting begint, betaal je nog steeds geen belasting. In 2024 wordt vanaf een inkomen van ¤ 24.814 de algemene heffingskorting afgebouwd. Bij het bedrag wat ShowMeTheMoney noemde is je box 3 inkomen een stuk lager dan dat.
Helemaal duidelijk, dit lijkt me wellicht toch wel een significant voordeeltje als je een tijdje wil overbruggen zonder inkomen en dus moet interen op vermogen.
[..] Met deze summiere info dat ze een 2e hypotheek nemen kan ik weinig.Hoeveel is de 1e hyp? Hoeveel is het bedrag van de 1e en 2e hyp? Wat is het adres ? Etc.
Op woensdag 29 mei 2024 01:25 schreef Soulfreak het volgende: Maar als je dan in 2025 een verzamelinkomen van alle boxen bij elkaar hebt wat lager is dan waarop de afbouw van de algemene heffingskorting begint, betaal je nog steeds geen belasting.
Wat je hier zegt klopt niet. Het belastingtarief in box 3 is 36% (2024), dus het maximale belastbare box 3 inkomen waarover je geen belasting hoeft te betalen is 9393 euro. Over alles daarboven betaal je belasting.
[..] Helemaal duidelijk, dit lijkt me wellicht toch wel een significant voordeeltje als je een tijdje wil overbruggen zonder inkomen en dus moet interen op vermogen.
Ja want het lijkt me dat je puur van de opbrengsten van 2 ton niet kunt leven; dan ga je interen al leef je nog zo zuinig en er mogen al helemaal geen defaults plaatsvinden.
[..] Wat je hier zegt klopt niet. Het belastingtarief in box 3 is 36% (2024), dus het maximale belastbare box 3 inkomen waarover je geen belasting hoeft te betalen is 9393 euro. Over alles daarboven betaal je belasting.
OK, ik had moeten zeggen "geen of minder belasting omdat je de volledige algemene heffingskorting kan gebruiken". Dat bedrag van ¤9393 aan belasting heb je in 2024 bij een vermogen van iets meer dan 2 ton, het bedrag wat werd genoemd door ShowMeTheMoney waar ik op voortborduurde.
[..] Wat je hier zegt klopt niet. Het belastingtarief in box 3 is 36% (2024), dus het maximale belastbare box 3 inkomen waarover je geen belasting hoeft te betalen is 9393 euro. Over alles daarboven betaal je belasting.
Klopt voor 2024 prima. 150k onbelast tegen 6.17%. Voor spaargeld een veelvoud.
Voor 2025 is nog afwachten op het belastingplan. Als de wijziging doorgaat gaan ook de tabellen wijzigen voor de afbouw wellicht. Maar die 150k zal minder worden.
Het was een leuke opsteker voor de niet werkende partner, om de algemene heffingskorting van die partner te benutten.
Op woensdag 29 mei 2024 09:39 schreef gaanmetdiebanaan het volgende: Ik heb het mailtje van SIG hierover gemist, maar zie dat de aflossing van Bergweg 261A en 261B in Rotterdam gisteren is bijgeschreven in de wallet.
[..] Ja want het lijkt me dat je puur van de opbrengsten van 2 ton niet kunt leven; dan ga je interen al leef je nog zo zuinig en er mogen al helemaal geen defaults plaatsvinden.
Ik doe dat nu al bijna 3 jaar en leef misschien maar een fractie zuiniger dan toen ik gewoon werkte. Bepaalde uitgvaven zijn nu wel lager, maar dat is grotendeels puur een gevolg van niet meer naar werk te hoeven gaan. Mijn maandelijkse uitgaven zijn laag, vooral omdat ik nog maar heel weinig betaal voor mijn hypotheek, staat nog maar een klein deel aflossingsvrij open.
Wat ik per maand aan rente op crowdfunding binnen krijg is net iets minder dan mijn kosten per maand. Er staat ook nog wat aan beleggingen bij DeGiro, met het ontvangen dividend daarvan erbij speel ik ongeveer quitte. Alleen voor (grotere) uitgaven die niet onder de gewone maandelijkse kosten vallen spreek ik de spaarrekening aan en teer ik dus wat in, zo wordt deze zomer mijn huis buiten geschilderd. Maar dat heb ik ingecalculeerd. Ik heb in 2019 een leuk bedrag aan ontslagvergoeding ontvangen en heb in de tijd dat ik nog WW kreeg hetgeen ik maandelijks overhield op een aparte spaarrekening gezet en dat laatste mag gewoon op. En als een deel van de ontslagvergoeding of de na belastingmiddeling terug ontvangen belasting daarover ook op gaat is dat ook geen probleem.
Wat voor mij nog wel meespeelt is dat mijn moeder mij en mijn broer jaarlijks een bedrag schenkt, hiermee vul ik zolang het kan de spaarrekening aan. En zolang ik het niet nodig heb investeer ik een deel ervan tijdelijk in crowdfunding. Nu met de verwachte kosten voor de schlderwerkzaamheden ben ik een deel daarvan weer aan het terug halen uit crowdfunding.
[..] Klopt voor 2024 prima. 150k onbelast tegen 6.17%. Voor spaargeld een veelvoud.
Voor 2025 is nog afwachten op het belastingplan. Als de wijziging doorgaat gaan ook de tabellen wijzigen voor de afbouw wellicht. Maar die 150k zal minder worden.
Als die 150k minder wordt betaal je toch alleen over het meerdere belasting. Dat is natuurlijk niet fijn maar geen onoverkomelijk probleem voor me. Ik gaf eerder al aan dat het best mogelijk is dat ik volgend jaar of over 2 of 3 jaar misschien best boven het bedrag van de algemene heffingskorting kom met wat ik zou moeten betalen aan belasting. Als dat zo is, dan is het zo, maar voorlopig betaal ik nu geen belasting. Wanneer er meer duidelijk is over 2025 kan ik altijd nog wel kijken naar een alternatief.
[..] Ik doe dat nu al bijna 3 jaar en leef misschien maar een fractie zuiniger dan toen ik gewoon werkte. Bepaalde uitgvaven zijn nu wel lager, maar dat is grotendeels puur een gevolg van niet meer naar werk te hoeven gaan. Mijn maandelijkse uitgaven zijn laag, vooral omdat ik nog maar heel weinig betaal voor mijn hypotheek, staat nog maar een klein deel aflossingsvrij open.
Ik vind het zonder meer knap dat je die discipline hebt en dat het op die manier allemaal net uit kan. Zelf loop ik ook wel eens met dergelijke plannen rond en in theorie zou het makkelijk moeten kunnen maar angst voor het onbekende, verveling, inflatie, weerhouden me er nog van om te stoppen.
[..] Klopt voor 2024 prima. 150k onbelast tegen 6.17%. Voor spaargeld een veelvoud.
Het ging over 2025, en dan specifiek over de opmerking: "als je dan in 2025 een verzamelinkomen van alle boxen bij elkaar hebt wat lager is dan waarop de afbouw van de algemene heffingskorting begint, betaal je nog steeds geen belasting" Dat klopt zeker niet, zoals Soulfreak zelf ook al heeft aangegeven.
[..] Als die 150k minder wordt betaal je toch alleen over het meerdere belasting.
Dat waarschijnlijk niet. Omdat zodra het begint met afbouwen je dus ook begint met belasting betalen over die 150k. Dus ws als je 750k aan beleggingen hebt, krijg je geen enkele korting en betaal je de volle mep over alles. Maar ja, dan heb je wel weer 750k.
[..] Ik vind het zonder meer knap dat je die discipline hebt en dat het op die manier allemaal net uit kan. Zelf loop ik ook wel eens met dergelijke plannen rond en in theorie zou het makkelijk moeten kunnen maar angst voor het onbekende, verveling, inflatie, weerhouden me er nog van om te stoppen.
Ik moet eerlijk zeggen dat het niet zo gepland was. Ik heb meer van de nood een deugd gemaakt. Na 32 jaar bij hetzelfde bedrijf te hebben gewerkt werd onze gehele afdeling boventallig vanwege een reorganisatie. Op het moment van aankondiging van die reorganisatie was ik al op kleine schaal bezig met crowdfunding en wat vermogen genereren om eerder te stoppen met werken, maar dat moment van stoppen lag dat wel nog minstens zo'n 8 jaar later. Gaandeweg gedurende de 8 a 9 maanden tot het daadwerkelijke ontslag en de tijd dat ik WW had, ben ik de crowdfunding investeringen en andere beleggingen op gaan voeren en werd duidelijk dat ik hiermee best goed de tijd zou kunnen overbruggen naar mijn pre-pensioen en pensioen. In het begin was het gewoon nog het plan te blijven werken, misschien part-time en dat aanvullen met het rendement uit investeringen. Een klein deel van mijn ontslagvergoeding heb ik gebruikt om 1 hypotheekdeel af te lossen, een ander hypotheekdeel was kort na mijn ontslag al afgelost want einde looptijd (was een van mijn vorige woning meegenomen spaarhypotheek) en toen restte er nog slechts een kleine aflossingsvrije hypotheek waardoor mijn hypotheeklasten flink omlaag gingen en de totale maandelijkse kosten in de buurt kwamen van wat ik per maand aan rente op mijn crowdfundinkomsten had.
En zoals je eerder zei, defaults wil je dan niet hebben. Ik zat bv in 2020 best wel een beetje in de piepzak toen tijdens de lockdown d de horeca dicht moest. Ik leefde toen nog geen jaar van mijn investeringen en zag het in gedachten al helemaal fout gaan. Dat viel gelukkig reuze mee.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.(Hopelijk doet deze het ook voor mensen die nog niet via auto-invest meededen)
[..] Dat waarschijnlijk niet. Omdat zodra het begint met afbouwen je dus ook begint met belasting betalen over die 150k. Dus ws als je 750k aan beleggingen hebt, krijg je geen enkele korting en betaal je de volle mep over alles. Maar ja, dan heb je wel weer 750k.
Met 750k heb je sowieso al een hoger box 3 inkomen dan het bedrag vanaf waar de heffingskorting afgebouwd wordt. Maar ik heb geen 750k. Ik zit meer in de buurt van het bedrag wat jij eerst noemde en dan staat er daarvan ook nog een gedeelte op spaarrekeningen.
[..] Mijn autoinv. stond nog op max.48 maanden. Nu aangepast. Maar zonder linkje ga ik om 11:59 maar kijken of er nog een hapje over is.
Oeps, ook een keer gehad. En ik toen maar denken waarom automatisch investeren niet toegekend was omdat ik ook niet doorhad dat die op 48 maanden stond.
[..] Ik vind het zonder meer knap dat je die discipline hebt en dat het op die manier allemaal net uit kan. Zelf loop ik ook wel eens met dergelijke plannen rond en in theorie zou het makkelijk moeten kunnen maar angst voor het onbekende, verveling, inflatie, weerhouden me er nog van om te stoppen.
Off topic: Misschien een optie om minder te gaan werken in beginsel. Mijn ervaring is dat je dan makkelijker je nieuwe leventje kunt vormgeven. Dat is tenminste zoals het mij goed bevallen is.
[..] Off topic: Misschien een optie om minder te gaan werken in beginsel. Mijn ervaring is dat je dan makkelijker je nieuwe leventje kunt vormgeven. Dat is tenminste zoals het mij goed bevallen is.
Dat was in eerste instantie ook mijn plan voordat de reorganisatieplannen bekend werden gemaakt. Ik wilde van 5 dagen naar 4 dagen vanaf januari 2020 (en wellicht een aantal jaar later naar 3 dagen per week) en had dit ook al ruim van tevoren kenbaar gemaakt aan mijn manager. Helaas heb ik dit niet gehaald vanwege de reorganisatie en ontslag per 1 juli 2019. Om alvast een beetje te wennen aan 1 dag per week minder werken was ik al vanaf 2017 bezig om het te veel aan opgebouwde vakantiedagen op te maken, eens per 2 weken 1 dag vrij op maandag. Ik was er helemaal klaar voor om part-timer te worden, maar soms lopen dingen wat anders. Het was in het begin wel behoorlijk wennen om van 40 uur per week werken naar helemaal niets te gaan, ik had het liever wat geleidelijker gedaan maar intusen ben er wel aan gewend.
[..] Inderdaad laag, daarnaast houdt dhr. Putman ook de met eigen geld aangekochte vestiging Amersfoort buiten de zekerheden. Wellicht wil die die in de toekomst gebruiken om het volgende kraaltje aan de ketting te rijgen. Kan me niet precies herinneren hoe dat in de pitch van Almere omschreven was, maar in Zoetermeer-1 werd Grepu vastgoed (de vader dus) niet genoemd als financier. Bij elkaar is Putman-Jr flink kraaltjes aan het rijgen: -ten tijde van Zoetermeer-1: 3 operationele bv's -ten tijde van Almere Centrum: 5 operationele bv's -huidige pitch: 7 operationele bv's.
Kan allemaal, blijkbaar is er in het verleden goed verdiend, en is er een duidelijk ontwikkel plan. Nog eens denken of ik een bijdrage wil doen.
Met de nieuwe pitch van vandaag blijkt vestiging Amersfoort inderdaad expres buiten de CCF-financiering van oktober 2023 gehouden, zodat na vandaag de volgende kraal aan de ketting kan worden toegevoegd.
Leendoel financiering opslagvestiging Amersfoort: "De financiering wordt aangewend voor de aankoop en verbouwing van een bedrijfspand op een nieuwe locatie." Wellicht wordt de volgende aankoop wel een BOXX-vestiging uit de failliete boedel?
De huidige pitch vind ik trouwens een stuk aantrekkelijker dan die van oktober 2023. Zelfde rente (8%), maar langere looptijd en een 1e recht van hypotheek (CCF lening oktober 2023 was een 2e hypotheek).
SPOILER
[ Bericht 2% gewijzigd door djtiesto8 op 29-05-2024 14:21:46 ]
Op woensdag 29 mei 2024 14:51 schreef lykkefund het volgende: Vandaag een bloemetje voor de allereerste lening via WVJG, Mariou. Ondanks wat tegenspoed ten tijde van Covid, netjes verder afgelost.
Ik mis nog 2 betalingen van WvjG waaronder juist deze.
Leendoel financiering opslagvestiging Amersfoort: "De financiering wordt aangewend voor de aankoop en verbouwing van een bedrijfspand op een nieuwe locatie." Wellicht wordt de volgende aankoop wel een BOXX-vestiging uit de failliete boedel?
Ik vraag me dan wel af waar het nieuwe pand gekocht wordt. In de pitch wordt aangegeven dat er binnenkort locaties openen in Rijswijk en Capelle aan den Ijssel, dus wellicht één van deze. En mogelijk wordt deze later gebruikt voor een nieuwe lening. Die in Amersfoort waarop nu de hypotheek is, was voorheen een Office Centre. https://www.fundainbusine(...)0-modemweg-1/#foto-1
Ondertussen staan wij in contact met de curator en onderzoeken we hoe het onroerend goed te verkopen. In dat kader hebben wij zelfstandig polshoogte genomen van de situatie ter plekke. Anders dan met de ondernemer aanvankelijk overeengekomen, is het woonhuis volledig gesloopt en resteert (slechts) een bouwkavel.
[ Bericht 26% gewijzigd door KrekelJapie op 29-05-2024 15:40:25 ]
[..] CCF is ook maar een kijkje gaan nemen in De Knipe [..]
Ja, bizar!
Ik mag hopen dat Collin hiervan aangifte gedaan heeft, aangezien dit niet volgens de gemaakte afspraken is, en dat derhalve Dhr. H@itsma hiervoor verantwoordelijk kan worden gehouden en in de toekomst geen gebruik kan maken van WSNP of enige andere vorm van schuldsanering.
[ Bericht 0% gewijzigd door Horsemen op 29-05-2024 22:05:45 ]
[..] Ik mis nog 2 betalingen van WvjG waaronder juist deze.
Bij mij ontbreekt ie ook. In de betaling die ik ontvangen heb, en op het betaaloverzicht op de site.
Ik verwacht dat dit nog wel komt, dacht aanvankelijk dat dit was omdat dit project intern niet omgezet is naar de nieuwe betaalprovider, maar de vorige keer zat ie al wel in de verzamelbetaling.
Via deze weg willen wij u informeren over de gedeeltelijke vervroegde aflossing van de lening De Pastorij Terherne met leningummer 48106.
Hierover is het volgende vermeld in de pitch: ‘Geldnemer dient bij verkoop van het woonhuis met als adres Ardennenlaan 70, 1966RW Heemskerk, kadastraal bekend als sectie C nummer 2284 te Heemskerk minimaal ¤ 240.000,- en maximaal ¤ 280.000,- vergoedingsrentevrij aflossen, tenzij de Geldnemer in de eerste drie maanden de lening gedeeltelijk vervroegd aflost, dient Geldnemer te allen tijde in totaliteit (inclusief reeds betaalde rentetermijnen) drie maanden rentevergoeding te voldoen over de gedeeltelijke vervroegde aflossing. De looptijd van de lening blijft gelijk bij deze gedeeltelijke vervroegde aflossing en wordt in mindering gebracht op de slottermijn.’ De Geldnemer heeft het woonhuis gelegen aan de Ardennenlaan 70 te Heemskerk verkocht. Er wordt een bedrag afgelost ter hoogte van ¤280.000,-. Er is reeds één rentetermijn voldaan, waardoor u naast de aflossing nog twee extra rentetermijnen over de gedeeltelijke vervroegde aflossing pro rato uw investering ontvangt. De gedeeltelijke vervroegde aflossing is groter dan de slottermijn. Conform de voorwaarden blijft de looptijd gelijk, waardoor de maandelijkse aflossing wordt verlaagd.
Zojuist hebben wij de aflossing en de rente pro rato uw investering op uw rekening courant bijgeschreven. Vertrouwende u hiermede naar behoren te hebben geïnformeerd.
[..] Bij mij ontbreekt ie ook. In de betaling die ik ontvangen heb, en op het betaaloverzicht op de site.
Ik verwacht dat dit nog wel komt, dacht aanvankelijk dat dit was omdat dit project intern niet omgezet is naar de nieuwe betaalprovider, maar de vorige keer zat ie al wel in de verzamelbetaling.
Het zal bank-afhankelijk zijn want ik had de betaling vanmorgen vroeg binnen (ING). WvjG website is nog niet bijgewerkt idd.
[..] Ja eens. Ik zit ook bij Distingo. In feite een crowdfund voor werkkapitaal om Peugeots van te bouwen, maar dan met een hypotheek op Frankrijk
Het is eigenlijk iets wat buiten ons crowdfundhoekje valt, maar ik zou dan nog eerder wat geld naar TradeRepublic schuiven, dat is heel snel opneembaar, biedt 4% rente en valt onder het Duitse of Ierse DGS.
[..] Het is eigenlijk iets wat buiten ons crowdfundhoekje valt, maar ik zou dan nog eerder wat geld naar TradeRepublic schuiven, dat is heel snel opneembaar, biedt 4% rente en valt onder het Duitse of Ierse DGS.
Geld kwijt, dat lijkt me uiterst onwaarschijnlijk. Dit zeggen ze zelf (en heb geen redenen om er aan te twijfelen): Is sparen bij Trade Republic betrouwbaar en veilig?
Trade Republic is een Duitse broker waar je niet alleen kunt beleggen, maar ook kunt sparen. Sparen bij Trade Republic is veilig en betrouwbaar. Het bedrijf heeft sinds december 2023 een eigen bankvergunning en wordt gecontroleerd door BaFin, de Duitse toezichthouder voor financiële markten. Je spaargeld wordt bewaard bij een van de partnerbanken van Trade Republic, zoals Solaris SE, Deutsche Bank, J.P. Morgan SE en het Ierse Citibank Europe. Al deze banken vallen onder het Duitse of Ierse depositogarantiestelsel, wat betekent dat je saldo beschermd is tot ¤100.000 als een van hen onverhoopt failliet gaat.
Ik heb zelf uitsluitend positieve ervaringen. De rente (nu 4%) wordt maandelijks bijgeschreven. Ik beleg gratis periodiek in ETF's. Overboeken naar een aantal aan te koppelen bankrekeningen of creditcards gaat soepel.
Niet dat Frankrijk een bananenrepubliek is maar Duitsland heeft bij mij nog wel een streepje voor. En Ierland ook .
[ Bericht 4% gewijzigd door obligataire op 29-05-2024 19:52:19 ]
[..] Geld kwijt, dat lijkt me uiterst onwaarschijnlijk. Dit zeggen ze zelf (en heb geen redenen om er aan te twijfelen):
Is sparen bij Trade Republic betrouwbaar en veilig?
Trade Republic is een Duitse broker waar je niet alleen kunt beleggen, maar ook kunt sparen. Sparen bij Trade Republic is veilig en betrouwbaar. Het bedrijf heeft sinds december 2023 een eigen bankvergunning en wordt gecontroleerd door BaFin, de Duitse toezichthouder voor financiële markten. Je spaargeld wordt bewaard bij een van de partnerbanken van Trade Republic, zoals Solaris SE, Deutsche Bank, J.P. Morgan SE en het Ierse Citibank Europe. Al deze banken vallen onder het Duitse of Ierse depositogarantiestelsel, wat betekent dat je saldo beschermd is tot ¤100.000 als een van hen onverhoopt failliet gaat.
Ik heb zelf uitsluitend positieve ervaringen. De rente wordt maandelijks bijgeschreven. Ik beleg gratis periodiek in ETF's. Overboeken naar een aantal aan te maken bankrekeningen of creditcard gaat soepel.
Niet dat Frankrijk een bananenrepubliek is maar Duitsland heeft bij mij nog wel een streepje voor. En Ierland ook .
[..] Geld kwijt, dat lijkt me uiterst onwaarschijnlijk. Dit zeggen ze zelf (en heb geen redenen om er aan te twijfelen): Is sparen bij Trade Republic betrouwbaar en veilig?
Ik heb zelf uitsluitend positieve ervaringen. De rente wordt maandelijks bijgeschreven. Ik beleg gratis periodiek in ETF's. Overboeken naar een aantal aan te maken bankrekeningen of creditcard gaat soepel.
Daarom spaar ik bij VW bank im D met 3.8%. Perfecte klantenservice en overboekingen binnen een paar uur.
Trade republic is zoals de reviews aangeven niet te bereiken. Overschrijvingen kan je geen peil op trekken. De ene keer 1 dag en dan weer 4 dagen. Mijn record is 21 dagen. 20.000 euri waren ze even kwijt.....
[..] Ik mis nog 2 betalingen van WvjG waaronder juist deze.
Bij mij zat Mari**ou er wel bij, maar ik mis daarentegen Ome van Ko**oten. Die laatste heeft trouwens prima zekerheid als ruim dekkende 2e hypotheek dus dat komt vast goed.
Via deze weg willen wij u informeren over de gedeeltelijke vervroegde aflossing van de lening De Pastorij Terherne met leningummer 48106.
Hierover is het volgende vermeld in de pitch: ‘Geldnemer dient bij verkoop van het woonhuis met als adres Ardennenlaan 70, 1966RW Heemskerk, kadastraal bekend als sectie C nummer 2284 te Heemskerk minimaal ¤ 240.000,- en maximaal ¤ 280.000,- vergoedingsrentevrij aflossen, tenzij de Geldnemer in de eerste drie maanden de lening gedeeltelijk vervroegd aflost, dient Geldnemer te allen tijde in totaliteit (inclusief reeds betaalde rentetermijnen) drie maanden rentevergoeding te voldoen over de gedeeltelijke vervroegde aflossing. De looptijd van de lening blijft gelijk bij deze gedeeltelijke vervroegde aflossing en wordt in mindering gebracht op de slottermijn.’ De Geldnemer heeft het woonhuis gelegen aan de Ardennenlaan 70 te Heemskerk verkocht. Er wordt een bedrag afgelost ter hoogte van ¤280.000,-. Er is reeds één rentetermijn voldaan, waardoor u naast de aflossing nog twee extra rentetermijnen over de gedeeltelijke vervroegde aflossing pro rato uw investering ontvangt. De gedeeltelijke vervroegde aflossing is groter dan de slottermijn. Conform de voorwaarden blijft de looptijd gelijk, waardoor de maandelijkse aflossing wordt verlaagd.
Zojuist hebben wij de aflossing en de rente pro rato uw investering op uw rekening courant bijgeschreven. Vertrouwende u hiermede naar behoren te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet, Bas Denissen
Dit was er wel een voor het loyaliteitsprogramma. 49 dagen na vol komen al voor 85% afgelost
Trek eens aan mijn vinger? Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
[..] Ik had hem wel mee willen nemen, maar ik zit al in die van Almere. Dus ik laat hem schieten.
Er wordt best veel geleend, als je dat zo bekijkt, en eerst maar eens zien dat deze lening netjes terugkomt.
Ik zit zelf ook al in die van Almere en die van Zoetermeer van vorig jaar, maar ik heb hem na even over nadenken toch meegenomen. Nu weer even klaar voor een paar weken.
[..] Bij mij zat Mari**ou er wel bij, maar ik mis daarentegen Ome van Ko**oten. Die laatste heeft trouwens prima zekerheid als ruim dekkende 2e hypotheek dus dat komt vast goed.
Die floept ook net binnen dus alles weer compleet. Puur naar de cijfers kijkend blijft het rendement prima bij WVJG. Nul defaults.
[..] Geld kwijt, dat lijkt me uiterst onwaarschijnlijk. Dit zeggen ze zelf (en heb geen redenen om er aan te twijfelen): Is sparen bij Trade Republic betrouwbaar en veilig?
Ik heb zelf uitsluitend positieve ervaringen. De rente (nu 4%) wordt maandelijks bijgeschreven. Ik beleg gratis periodiek in ETF's. Overboeken naar een aantal aan te koppelen bankrekeningen of creditcards gaat soepel.
Offtopic: sparen daar kan volgens mij idd prima. Beleggen is enkel zo goedkoop / gratis omdat zij jouw order doorverkopen. Feitelijk koop je voor een iets hogere koers aan, de transactiekosten zitten mi verdisconteerd in jouw aankoop. Echter is dat "onzichtbaar". Het doorverkopen van orders willen ze op korte termijn ook in DE verbieden: (In NL is het al verboden)
"Trade Republic geeft zelf aan dat ze geen geld verdienen aan transactiekosten. De broker verdient echter wel op een andere manier geld: dit doen ze door alle orders door te verkopen aan de Lang & Schwarz Exchange in ruil voor een commissie."
[..] Offtopic: sparen daar kan volgens mij idd prima. Beleggen is enkel zo goedkoop / gratis omdat zij jouw order doorverkopen. Feitelijk koop je voor een iets hogere koers aan, de transactiekosten zitten mi verdisconteerd in jouw aankoop. Echter is dat "onzichtbaar". Het doorverkopen van orders willen ze op korte termijn ook in DE verbieden: (In NL is het al verboden)
"Trade Republic geeft zelf aan dat ze geen geld verdienen aan transactiekosten. De broker verdient echter wel op een andere manier geld: dit doen ze door alle orders door te verkopen aan de Lang & Schwarz Exchange in ruil voor een commissie."
Ook offtopic: ik heb niet de illusie dat zaken écht gratis kunnen zijn. En dat geeft in principe ook niets: als iemand iets voor mij doet dan mag daar best iets voor gerekend worden. Ik werk zelf ook niet voor niets. Dat het verstopt zit is dan natuurlijk wel weer sneaky. Als er iets gaat veranderen bij TR kun je daar natuurlijk altijd op reageren bijvoorbeeld door te stoppen als het totale produkt (veel) minder aantrekkelijk wordt. Uiteindelijk hebben zij ook hun kosten en moet dat linksom of rechtsom terugverdiend worden.
loop je niet het risico dat de fiscus tegoeden bij een broker als investering aanmerkt en niet als spaargeld?
[..] loop je niet het risico dat de fiscus tegoeden bij een broker als investering aanmerkt en niet als spaargeld?
Effectenrekeningen hebben gewoon een IBAN nummer dus die komen automatisch bij de banktegoeden te staan. Enig nadeel is dat het buitenlands is dus dat betekent wat extra vinkjes aan- en uitzetten.
[..] Ik zit zelf ook al in die van Almere en die van Zoetermeer van vorig jaar, maar ik heb hem na even over nadenken toch meegenomen. Nu weer even klaar voor een paar weken.
Ik zie die meerdere locaties toch wel als een voordeel. Hij heeft inmiddels erg veel capaciteit en die zitten samen voor 85% vol. Dat betekent een gezonde cashflow. En de risico's zijn steeds meer gespreid.
Hij loopt lekker door. Nog een miljoentje en hij zit vol
[..] Ik zie die meerdere locaties toch wel als een voordeel. Hij heeft inmiddels erg veel capaciteit en die zitten samen voor 85% vol. Dat betekent een gezonde cashflow.
Ik zag in de EBI een groepsresultaat van 500k negatief, dus die cashflow valt op het moment nog wat tegen. Ik zit al dik in Zoetermeer, Almere en Almere Centrum dus sla deze even over. Volgend jaar moeten Almere en Zoetermeer geherfinancierd, dan kijken we wel weer eens.
[..] Ik zag in de EBI een groepsresultaat van 500k negatief, dus die cashflow valt op het moment nog wat tegen. Ik zit al dik in Zoetermeer, Almere en Almere Centrum dus sla deze even over. Volgend jaar moeten Almere en Zoetermeer geherfinancierd, dan kijken we wel weer eens.
Klopt, overigens verwachten ze voor dit jaar wel een positieve cashflow en voor 2025 nog veel hoger. Ik kan me er iets bij voorstellen dat dit bij een groeiende onderneming past die de afgelopen jaren veel heeft geïnvesteerd in nieuwe locaties en waarbij de bezetting sowieso (veel) lager was dan de huidige 85%. De panden zitten niet meteen vol met huurders. Het begint nu een beetje te lopen zou je kunnen zeggen.
Persoonlijk denk ik dat hij nog de meeste winst maakt door panden heel goedkoop aan te kopen o.a. uit faillissementen en ze door de nieuwe bestemming veel waarde toe te voegen, zeker op papier dan
Ik mag hopen dat Collin hiervan aangifte gedaan heeft, aangezien dit niet volgens de gemaakte afspraken is, en dat derhalve Dhr. H@itsma hiervoor verantwoordelijk kan worden gehouden en in de toekomst geen gebruik kan maken van WSNP of enige andere vorm van schuldsanering.
zou Collin ook nattigheid voelen? Ik lees namelijk nu voor het eerst dat zij ook daadwerkelijk ergens gaan kijken...
[..] Ik zie die meerdere locaties toch wel als een voordeel. Hij heeft inmiddels erg veel capaciteit en die zitten samen voor 85% vol. Dat betekent een gezonde cashflow. En de risico's zijn steeds meer gespreid.
Hij loopt lekker door. Nog een miljoentje en hij zit vol
Dat is ook de reden dat ik deze wel mee heb genomen. En er zit hypotheek op het pand (en op de anderen) dus indien nodig kan dat nog verkocht worden.
[..] zou Collin ook nattigheid voelen? Ik lees namelijk nu voor het eerst dat zij ook daadwerkelijk ergens gaan kijken...
Ik schat zo in dat het bij ccf (die echt wel meeleest) toen ze de foto zagen wel wat warm onder de voeten werd. In het kader van de zorgplicht komen ze er vervolgens met alleen een "boos mailtje" niet meer mee weg. Als er inderdaad tegen de met ccf gemaakte afspraken is gehandeld zou ik als ccf proberen aangifte te doen of in elk geval registratie van een melding laten doen voor vastlegging van de bevindingen. De kans dat hij er dan met een paar jaar wsnp mee weg kan komen weg wordt dan kleiner want "te goeder trouw" handelen is dan niet meer echt de werkelijkheid lijkt me. Ik zit niet in dit in dit project, maar anders had ik ccf hier toch wel op gezwezen cq. naar gevraagd.
[..] Ik zag in de EBI een groepsresultaat van 500k negatief, dus die cashflow valt op het moment nog wat tegen. Ik zit al dik in Zoetermeer, Almere en Almere Centrum dus sla deze even over. Volgend jaar moeten Almere en Zoetermeer geherfinancierd, dan kijken we wel weer eens.
Ik sla om de dezelfde redenen ook even over. Hypotheken zijn leuk en bieden een zekere mate van comfort, maar als het hele bedrijf omvalt en alle locaties verkocht moeten worden is het maar de vraag of de kopers in de rij zullen staan.
Tijdens het bijwerken vandaag van de betalingen bij ccf viel me op dat ze bij de boekingsregels vanaf vanaf 28/5 geen btw meer vermelden, heeft iemand hier al iets over gehoord? (het ene platform is dus btw gaan bereken en het andere stopt er juist mee, ik begrijp het allemaal niet meer zo goed )
[ Bericht 0% gewijzigd door tnhb op 30-05-2024 16:27:42 (geen btw bedoelde ik mee een bedrag van 0.00) ]
Op donderdag 30 mei 2024 16:05 schreef tnhb het volgende: Tijdens het bijwerken vandaag van de betalingen bij ccf viel me op dat ze bij de boekingsregels vanaf vanaf 28/5 geen btw meer vermelden, heeft iemand hier al iets over gehoord? (het ene platform is dus btw gaan bereken en het andere stopt er juist mee, ik begrijp het allemaal niet meer zo goed )
Ik moest even zoeken, maar bij de transactie details in de nieuwe app vermelden ze het wel maar met een bedrag van 0,00 euro. En dat bedrag was ook voor 28 mei al 0,00 euro.
Dus: Bedrag x Aflossing x Rente x Kosten x Btw 0,00
[..] Ik moest even zoeken, maar bij de transactie details in de nieuwe app vermelden ze het wel maar met een bedrag van 0,00 euro. En dat bedrag was ook voor 28 mei al 0,00 euro.
Dus: Bedrag x Aflossing x Rente x Kosten x Btw 0,00
Ik bedoelde eerlijk gezeg met "niet vermelden" ook een 0.00 bedrag (maar ik begrijp de verwarring). Ik zie in de app inderdaad ook dat eerdere regels bij de r/c ook een 0.00 bedrag aan btw vermelden terwijl er bij diezelfde regel via de browser wel gewoon een btw bedrag <> 0.00 staat, wordt steeds gekker
Vandaag heb ik betalingen van GvE ontvangen. Afgelopen dinsdag ook dus dat betekend dat nu niet alles meer tegelijk betaald hoeft te worden. Zo hoeven we op aflossingen ook niet meer te wachten totdat de verzameling betaling komt.
Meen dat ze verleden jaren hadden verteld dat er nog zeker genoeg was nog tot 2025.. zo zie je maar weer. Zit voortaan in de ETFs en losse aandelen geloof het hele Crowdfunding wel weer, het gedoe weegt niet op tegen het rendement..
[..] Meen dat ze verleden jaren hadden verteld dat er nog zeker genoeg was nog tot 2025.. zo zie je maar weer. Zit voortaan in de ETFs en losse aandelen geloof het hele Crowdfunding wel weer, het gedoe weegt niet op tegen het rendement..
Vorig jaar is ook niet gemeld dat dit de laatste betaling uit royalty's zou zijn
quote:
In het verleden is een afspraak gemaakt over de royalty’s van de overname van Multi Care Systems door Bellman. Deze royalty’s komen toe aan de investeerders van Geldvoorelkaar.nl. Van Bellman ontvingen wij de royalty-betaling over het jaar 2022, alsmede een mededeling van de hand van de accountant over de omzet 2022 (gebaseerd op de jaarcijfers). Op basis van deze omzet hebben wij een bedrag van ¤ 176.000,- ontvangen op de rekening van de Stichting Klantengelden Geldvoorelkaar.nl
Met deze betaling worden vijf termijnen aan u uitbetaald. Voor project 9770 ontvangt u termijn 44 tot en met termijn 48 met de aankomende verzamelbetaling.
Wat ik ook opmerkelijk vind, is dat de laatste betaling precies op een heel maandbedrag is uitgekomen. Het kan natuurlijk toeval zijn, maar ik denk dat de kans door de bliksem te worden getroffen, hoger is.
Maar wat hier ook vlak boven is gezegd, simpel gespreid in ETF's beleggen en je hebt een hoger rendement (als we nu zouden crashen, op de lange termijn) en heel veel gedoe minder. Ik ben mijn crowdfundingsportefeuille gestaag aan het laten afnemen en neem al geen nieuwe projecten die langer duren dan mijn langst nog openstaand lopende project.
[..] Royalty's doorgestort naar Flanderijn ter dekking van facturen?
Die royalty's waren bruto. Vanzelfsprekend zullen zij de nodige kosten hebben gemaakt. Ik herinner me dat er een discussie was o.a. met hun advocaat of accountant over de hoogte van het af te dragen jaarbedrag. Meerdere discussies zelfs . Dat zal best wat gekost hebben aan Veenendaalse kant. Maar dat zou al in mindering gebracht moeten zijn op de reeds ontvangen bruto bedragen en dus netto zijn doorgestort naar ons.
Ik vind het ook opmerkelijk dat wij hier een paar dagen geleden over gesproken hebben en dat er nu deze mededeling komt. Zelfs al zou het cijfermatig kloppen dan is deze manier van communiceren en zonder een bijgevoegde berekening zwaar ondermaats.
Op zondag 26 mei 2024 12:09 schreef peterc het volgende: Reminder GVE 14569 MCS (failliet) , hiervan wordt jaarlijks nog een royalty-regeling voor 7,5 jaar / 3% vd omzet met een max van 750k (zie 4jul18) Bellman & Symfon // over 2018 - 2022 is resp 18k-147k-151k-190k-176k uitgekeerd meestal in april vh daaropvolgende jaar (na def depo jaarrek) Er zou dus nog wat moeten komen binnenkort daar jaarek 2023 al publi is.
Hier had ik me op gebaseerd. Die 18K kan ik me nog wel herinneren, daar was destijds discussie over omdat het zo laag was. Die 151K moet 153K zijn. Die 147K heb ik omhoog afgerond. Totaal kom je dan uit op 685K reeds bruto naar Veenendaal overgemaakt. Er moet dan nog 65K bijgestort worden.
[..] Ik heb maar eens een mailtje gestuurd naar onze vrienden in Veenendaal.
SPOILER
Dank je wel! Ik ben benieuwd naar het antwoord. Hierbij nog de in 2018 gemaakte afspraken
quote:
De volgende voorwaarden zijn overeengekomen:
1. Bij de overdracht van de aandelen is een koopsom betaald ter voldoening van verschillende schuldeisers, waaronder Geldvoorelkaar.nl. Voor wat betreft de betaling aan de investeerders van Geldvoorelkaar.nl is van deze koopsom ¤ 200.000,- beschikbaar. Deze gelden zijn inmiddels ook ontvangen op de rekening van Stichting Klantengelden Geldvoorelkaar.nl.
2. Het bedrijfspand van waaruit MCS haar activiteiten voerde staat in de verkoop. 75% van de (substantiële) overwaarde komt toe aan de investeerders van Geldvoorelkaar.nl. Het pand is nog niet verkocht, dus op dit moment kunnen wij nog niet aangeven wat de daadwerkelijk te realiseren overwaarde is, maar dit zal naar verwachting een bedrag zijn tussen ¤ 200.000,- en ¤ 300.000,-.
3. De komende 7,5 jaar zal, als onderdeel van de overnamesom, een jaarlijkse royaltybetaling van ¤ 100.000,- uitgekeerd worden aan Eshuis Holding BV. Deze betaling zal door Bellman direct aan de notaris betaald worden, waarna deze de betaling zal doorboeken aan de Stichting Klantengelden Geldvoorelkaar.nl. In totaal is dit dus een uitkering van ¤ 750.000,-. Het pandrecht op deze toekomstige vordering wordt vastgelegd bij de notaris.
4. De activiteiten, en dus ook de daaraan gerelateerde financieringen van Noizezz, staan los van deze dealstructuur en deze verplichtingen zullen op termijn weer regulier hervat worden. Daarmee zal ook de daarvoor bestemde termijnbetalingen weer regulier op gang komen.
Met bovenstaande afspraken is uw investering geborgd en zal er op termijn ook rendement op uw investering gemaakt worden. De heer Esh**s blijft overigens in privé hoofdelijk aansprakelijk voor de nakoming van de gemaakte afspraken. Het exacte rendement is op dit moment lastig te berekenen, omdat we bijvoorbeeld de te realiseren overwaarde nog niet weten. Daarnaast moeten we nog vaststellen op welke wijze de uitkeringen aan de 5 leningen worden toegewezen. De laatste leningen zullen een wat langere looptijd kennen dan is overeengekomen, dus ook dat maakt het exacte rendement in deze fase lastig te bepalen.
Het nadeel voor u als investeerder is dus dat u langer moet wachten op de totale rente- en aflossingsverplichtingen.
Opbrengsten uit punt 2 en 4 zijn uiteindelijk nihil gebleken.
quote:
Deze verkoop van de eigen woning is ingeschreven in de registers met als uiterste datum eind mei 2021. Zowel de gerechtsdeurwaarder als wij houden dit traject in de gaten.
Dit betreft verkoop eigen woning. Ook hier is geen betaling uit HA gerealiseerd.
[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 30-05-2024 20:01:52 ]
Op donderdag 30 mei 2024 19:33 schreef obligataire het volgende: Ik vind het ook opmerkelijk dat wij hier een paar dagen geleden over gesproken hebben en dat er nu deze mededeling komt. Zelfs al zou het cijfermatig kloppen dan is deze manier van communiceren en zonder een bijgevoegde berekening zwaar ondermaats.
Mijn ervaring bij gve (maar ook bij de meeste andere platvormen) is dat ze in beweging komen als er iemand iets gaat vragen of als ze ergens iets lezen wat vragen kan opleveren. Meelezen doen ze allemaal, dat is mij op basis van (re-)acties wel duidelijk geworden. Het lijkt me dat een net kosten/basten overzichtje in dit geval niet al te veel gevraagd is.
Ter info uit het FD: De Hoge Raad spreekt zich al aanstaande donderdag uit over de herstelwet voor de belasting op sparen en beleggen en de overbruggingsheffing in box 3 en niet pas eind augustus, zoals de hoogste belastingrechter eerder aankondigde. Het oordeel kan grote gevolgen hebben voor zowel particuliere spaarders en beleggers als voor politiek Den Haag en de Belastingdienst. Het kan uitmonden in een forse financiële tegenvaller voor het nieuwe kabinet nog voordat dit is aangetreden.
Volgens mij nog niet besproken maar over een paar minuten op gve: Annuïtaire lening met een looptijd van 60 maanden en een bruto jaarrente van 7,25% 1ste hypotheek van 66k op een woz van 221k.
Op vrijdag 31 mei 2024 15:12 schreef Tjalala het volgende: Eigenaar van gve project L*v*nd*a (19990) heeft zijn schip ook weer te koop gezet, nu zelf op marktplaats en niet via een makelaar.
SPOILER
En vanaf ¤ 3,99 verzenden via D*H*L. Zie je het voor je... ;-)
Met tweede hypotheek op een duur woonhuis: Deze is voorbelast met een eerste hypothecaire inschrijving van ¤ 1.860.000,- en een openstaande schuld van ¤ 1.446.336,- per d.d. 14-05-2024. Het onroerend goed kent een waarde van ¤ 1.765.000,- op basis van de WOZ-waarde per 01-01-2023.
Met tweede hypotheek op een duur woonhuis: Deze is voorbelast met een eerste hypothecaire inschrijving van ¤ 1.860.000,- en een openstaande schuld van ¤ 1.446.336,- per d.d. 14-05-2024. Het onroerend goed kent een waarde van ¤ 1.765.000,- op basis van de WOZ-waarde per 01-01-2023.
Waarom kun je die 80k dan niet bij een bank lenen, denk ik dan.
Het geld zal gerust wel terugkomen, maar op zo'n leeftijd en zo'n baan, had ik verwacht dat je toch wel wat meer vet op de botten zou hebben
In december 2022 heeft u geïnvesteerd in C. Brxxl l Beheer met leningnummer 43189. Ter volledigheid wijzen wij u middels de volgende link op de oorspronkelijke pitch.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Borg 50k + pandrecht huur + roerende zaken + 1e hypo op winkelpand met bedrijfsruimte.
Op vrijdag 31 mei 2024 12:47 schreef Tjalala het volgende: Ter info uit het FD: De Hoge Raad spreekt zich al aanstaande donderdag uit over de herstelwet voor de belasting op sparen en beleggen en de overbruggingsheffing in box 3 en niet pas eind augustus, zoals de hoogste belastingrechter eerder aankondigde. Het oordeel kan grote gevolgen hebben voor zowel particuliere spaarders en beleggers als voor politiek Den Haag en de Belastingdienst. Het kan uitmonden in een forse financiële tegenvaller voor het nieuwe kabinet nog voordat dit is aangetreden.
Inderdaad vooral voor beleggers in vastgoed (en andere categorieën die niet het fictieve rendement van 6,17% halen, zoals veilige obligaties en slecht presterende crowd funding) is dit een zeer belangrijke uitspraak. De overheid heft zoveel belasting op vastgoed dat het niet meer uit kan. De belasting gebruikt nu een verzonnen rendement wat veel meer is dan er werkelijk te bereiken valt. Dat zorgt er voor dat er soms voor 50% a 90% aan belasting betaald wordt over de opbrengsten van het vastgoed. Hierdoor kunnen deze investeringen niet meer uit.
Hopelijk stelt de rechter daar grenzen aan en mag er geen belasting worden geheven hoger dan wat werkelijk mogelijk is.
[ Bericht 2% gewijzigd door dyna18 op 31-05-2024 17:29:09 ]
Op vrijdag 31 mei 2024 16:50 schreef peterc het volgende: In december 2022 heeft u geïnvesteerd in C. Brxxl l Beheer met leningnummer 43189. Ter volledigheid wijzen wij u middels de volgende link op de oorspronkelijke pitch.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Borg 50k + pandrecht huur + roerende zaken + 1e hypo op winkelpand met bedrijfsruimte.
[..] Nog maar 9% afgelost. Benieuwd wat hypotheek op gaat leveren. De droom van de ondernemer is wel in duigen.
Dat zagen we niet aankomen. Hij maakte een vliegende start met veel eigen kapitaal en een bedrijf dat al 30 jaar bestond. Er moet in die anderhalf jaar wel erg veel fout gegaan zijn.
Naast die dekkende hypotheek staat hij ook nog privé borg met 50K.
Met zoete broodjes moet hij niet aankomen...hij heeft het flink verkl**** met zijn dromen. Het excuus zal wel weer zijn de energie en de lonen, maar dat was eind 2022 toch ook al wel bekend.
[ Bericht 5% gewijzigd door obligataire op 31-05-2024 20:48:44 ]
Er kwam deze maand voor mij genoeg voorbij om mijn vervroegde aflossingen in kwijt te kunnen plus nog een beetje gewone ontvangen aflossing. Vervoegde aflossing 1 en 2 (Ferox en Bergervoet) waren bij elkaar net iets minder dan mijn vaste bedrag en dat is aangevuld tot dat vaste bedrag gegaan in Rommers begin van de maand. Vervroegde aflossing 3 (Giraffe) werd geherfinancierd en die heb ik meegenomen, ook weer aangevuld tot vaste bedrag. En vervroegde aflossing 4 (Moqui) is ook weer met aanvullen tot vaste bedrag naar de Opslagman gegaan. Zonder de vervroegde aflossingen had ik maar 1 project gepakt deze maand, nu 3, dat is ruim boven mijn gemiddelde per maand voor Collin projecten.
[..] Ik ben ook weer flink platzak, crowdfund kost klauwen met geld...
Haha, ja. Maar beter dan vergokken in het casino.
Op zich heb ik nu nog wel ruimte voor nog één nieuwe, maar heb ook nog 2 HCN-netjes waar nog betvaalverzoeken voor gaan komen. En eind juni moet er Collin project met slottermijn aflossen, die misschien wel wordt geherfinancierd. Daar wil ik ook even ruimte voor overhouden als de pitch weer aantrekkelijk genoeg is.
Voor project Vastgoedfinanciering Julianalaan Harderwijk van WvjG is het betaalschema aangepast waarbij 35% van de aflossing ontbreekt en de site aangeeft dat dit project met een verlies wordt afgesloten.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zal wel een foutje zijn, maar wel een vreemde fout.
[ Bericht 19% gewijzigd door KrekelJapie op 01-06-2024 06:50:04 ]
Op zaterdag 1 juni 2024 04:58 schreef KrekelJapie het volgende: Voor project Vastgoedfinanciering Julianalaan Harderwijk van WvjG is het betaalschema aangepast waarbij 35% van de aflossing ontbreekt en de site aangeeft dat dit project met een verlies wordt afgesloten.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zal wel een foutje zijn, maar wel een vreemde fout.
Je weet bij WvjG nooit. Die passen schema's en voorwaarden aan waar je bij staat. Er is een wijziging na stemming geweest en vervolgens doet Wvjg maar wat. Ipv hetgeen besloten is uit te voeren, gaan ze op eigen houtje weer lopen sleutelen aan het schema, zonder enige communicatie.
Op zaterdag 1 juni 2024 04:58 schreef KrekelJapie het volgende: Voor project Vastgoedfinanciering Julianalaan Harderwijk van WvjG is het betaalschema aangepast waarbij 35% van de aflossing ontbreekt en de site aangeeft dat dit project met een verlies wordt afgesloten.
SPOILER
Zal wel te maken hebben dat ze betalingen graag splitsen zoals van de week ook al hier gemeld. Ik blijf het ook raar vinden dat de betaalspecificaties pas veel later gedeeld worden, ze weten wat er betaald wordt als ze de gelden over maken. Zet het dan ook meteen op de website en/of stuur de betaalmail eruit.
Voor de investeerders die trouwens in hun nieuwe Hoofddorp project zitten, maak even een screenshot en download de EBI. Ik denk dat ze met het splitsen van dat project vergeten te vermelden zijn en dat ze de zekerheden gaan delen. Sterker nog als ik zo snel de website en EBI lees zie ik niet eens dat er nog een tweede deel komt...
Weet iemand welke projecten er gisteren bij KOM een uitbetaling hebben gedaan? Ik kan alleen terugvinden dat een stukje betrekking heeft op 'Super' C++t den bo++sch, de rest wordt niet gespecificeerd.
[..] Zit daar ook in. Cijfers zagen er toen goed uit.
Met een 1e hypotecaire zal daar naar alle waarschijnlijkheid een groot deel van terug komen.
Meest logisch zou zijn een doorstart van een (andere?) bakker. Blijkbaar was hij de enige bakker nog daar dus er zal misschien wel iemand zijn die zich daarvoor meldt. Je zou zeggen, alles staat er nog, personeel overnemen, meel inkopen en bakken maar.
Op maandag 27 mei 2024 18:03 schreef Soulfreak het volgende: Misschien is het magertjes, maar beter dan geen hogere rente, zoals bij de leningen van We*js en van D*jk, die bovendien heel wat meer maanden zijn verlengd en waarvan ik laatste keer dat ik checkte nog geen panden van op Funda heb zien staan.
[..] Haha, ja. Maar beter dan vergokken in het casino.
Op zich heb ik nu nog wel ruimte voor nog één nieuwe, maar heb ook nog 2 HCN-netjes waar nog betvaalverzoeken voor gaan komen. En eind juni moet er Collin project met slottermijn aflossen, die misschien wel wordt geherfinancierd. Daar wil ik ook even ruimte voor overhouden als de pitch weer aantrekkelijk genoeg is.
Ik lees dit soort posts best vaak. Ben je niet bang dat je in je drang om je geïnvesteerd vermogen op peil te houden, je te snel investeert in een project?
Ik herken het wel hoor, maar accepteer ook dat ik soms een wat ruimer bedrag aan cash aan houdt om even te wachten op een beter project waarin ik ook echt wil investeren.
Ik loop zelf met een grote boog om een aantal niet nader te noemen platforms heen hier. Ik weet niet eens zeker welke omdat het een constante stroom van klachten is.
En dan vraag ik me serieus af waarom ik hier nog dagelijks lees over die platforms, zelfs nadat ze er een potje van maken. Zit men gewoon muurvast en willen ze niets liever dan eruit? Of zit hier een even grote groep die gewoon vrolijk door investeert?
Als ik me naast het project/leningnemer ook nog zorgen moet maken om gedoe bij het platform dan gaat de geldkraan per direct dicht bij mij en ga ik een nieuwe hobby zoeken. Iets met vertrouwen en een paard.
[..] Meest logisch zou zijn een doorstart van een (andere?) bakker. Blijkbaar was hij de enige bakker nog daar dus er zal misschien wel iemand zijn die zich daarvoor meldt. Je zou zeggen, alles staat er nog, personeel overnemen, meel inkopen en bakken maar.
Ik heb in het verleden een bakkerij keten met centrale bakkerij en zo'n 15 a 20 verkoop filialen als klant gehad. Ik heb deze destijd niet meegenomen, ik denk o.a. vanwege mijn ervaring bij die klant en de flinterdunne marges die ik destijds daar heb gezien. Een bakkerij kan in mijn ogen alleen overleven als ze klein (zoals die in L*msw**rde) zijn er zelf gewoon veel uren maken of beperkt open zijn (maar dat is een continuiteits risico) of erg groot zijn en heel efficient centraal een grote bakkerij hebben en daar eventuele ook nog industrieel voor derden (supermarkt?) bakken zodat het volume de basis vormt. Overname zie ik nog niet zo snel gebeuren, hooguit als extra verkooplocatie voor een reeds bestaande bakkerij(-keten).
[..] Ik loop zelf met een grote boog om een aantal niet nader te noemen platforms heen hier. Ik weet niet eens zeker welke omdat het een constante stroom van klachten is.
En dan vraag ik me serieus af waarom ik hier nog dagelijks lees over die platforms, zelfs nadat ze er een potje van maken. Zit men gewoon muurvast en willen ze niets liever dan eruit? Of zit hier een even grote groep die gewoon vrolijk door investeert?
Als ik me naast het project/leningnemer ook nog zorgen moet maken om gedoe bij het platform dan gaat de geldkraan per direct dicht bij mij en ga ik een nieuwe hobby zoeken. Iets met vertrouwen en een paard.
Bij MCF gaat het vooral om de afwikkeling van lopende zaken. Daar is veel onduidelijkheid over en daarom is het goed als belangrijke issues o a hier gemeld worden.
Voor wat het waard is: bij E*m*rik geven ze aan dat de herfinanciering binnen twee (ipv drie) maanden geregeld zal zijn, met dezelfde opmerking over de rente.
CCF 47953 WR Montage / nu duidelijk waarom veel tijd & ¤ is gestoken in de verbouwing van de eigen woning. Hij zal het in tegenstelling tot onze Haitsma niet tot ground-level hebben afgebroken,
[..] Voor wat het waard is: bij E*m*rik geven ze aan dat de herfinanciering binnen twee (ipv drie) maanden geregeld zal zijn, met dezelfde opmerking over de rente.
Idd voor wat het waard is bij CRE. Eigenlijk weer waardeloos dit! Als ze nu op z'n minst hadden geregeld dat de rente per aankomende betalingsronde zou meekomen, dan had ik tenminste nog iets van waardering gehad. Waarom moet dit nu ook al weer uitgesteld worden tot half juli? Vanaf oktober roepen ze al dat de aflossing er aan zit te komen en dat ze niet akkoord zullen gaan met langdurige verlenging. Die géven zij inderdaad niet, maar de lenende partij néémt deze gewoon. Zonder enige sanctie of penalty van CRE, zoals bijvoorbeeld een verhoogde rente. Tenenkrommend!
[..] Ik lees dit soort posts best vaak. Ben je niet bang dat je in je drang om je geïnvesteerd vermogen op peil te houden, je te snel investeert in een project?
Ik herken het wel hoor, maar accepteer ook dat ik soms een wat ruimer bedrag aan cash aan houdt om even te wachten op een beter project waarin ik ook echt wil investeren.
Dit is iets wat zeker wel door mijn hoofd gaat en wat ik probeer te vermijden. Vooral omdat het hierdoor in het begin dat ik mijn crowdfund activiteiten ging uitbreiden niet helemaal goed is gegaan, Ik investeerde toen in korte tijd een groot bedrag en een aantal van die projecten zijn in problemen gekomen en afgeboekt. Dat waren projecten zonder goede/harde zekerheiden en hogere rente. Bij Collin had ik toen een tijdje zelfs een negatief rendement. Sinds die tijd ben ik wat voorzichtiger (en zit ik hier op FOK!) en neem ik liever projecten mee met een wat lagere rente maar wel goede zekerheden, dan nu maar geen 10% en maar een hele enkele keer 9%. En een tijd lang hooguit 7%, maar vaak zelfs maar 6%. En met effect, want vanaf die tijd, zo vanaf 2020, heb ik tot nu toe bij die projecten nog geen problemen. En bij Collin neem ik normaal geproken gemiddeld 1 project per maand mee, maar dat is heel verdeeld, soms 2 of 3 maanden niets en dan 2 in één maand als er goede projecten zijn, of zoals nu 3 vanwege meerdere vervroegde aflossingen. Op die manier neem ik alleen projecten mee waar ik ook echt in wil investeren. Eerder had ik bv ook dat parkeerterrein van Otium meegenomen, maar kreeg toch twijfels en heb die geannuleerd en gewacht op een beter project.
De vestiging in Kijkduin blijkt al weken gesloten te zijn. Donderdag heeft het personeel in Naaldwijk te horen gekregen dat de zaak dezelfde dag gesloten zou worden. De WOS heeft nog geen reactie van The Wine House gekregen op de vraag over de reden(en) van sluiting.
[..] Idd voor wat het waard is bij CRE. Eigenlijk weer waardeloos dit! Als ze nu op z'n minst hadden geregeld dat de rente per aankomende betalingsronde zou meekomen, dan had ik tenminste nog iets van waardering gehad. Waarom moet dit nu ook al weer uitgesteld worden tot half juli? Vanaf oktober roepen ze al dat de aflossing er aan zit te komen en dat ze niet akkoord zullen gaan met langdurige verlenging. Die géven zij inderdaad niet, maar de lenende partij néémt deze gewoon. Zonder enige sanctie of penalty van CRE, zoals bijvoorbeeld een verhoogde rente. Tenenkrommend!
Inderdaad. Misschien is het een schrale troost, maar ik denk dat ze bij CRE óók heel blij zullen zijn als het allemaal geregeld en uitbetaald is. En dat die lui nooit meer hoeven terug te komen.
[..] Inderdaad. Misschien is het een schrale troost, maar ik denk dat ze bij CRE óók heel blij zullen zijn als het allemaal geregeld en uitbetaald is. En dat die lui nooit meer hoeven terug te komen.
Tsja... dat weet ik niet.... "Die lui" is namelijk niet in de laatste plaats Guido Harthoorn, Het is mij nog steeds niet duidelijk hoe CRE verder gaat nu ze vergunning hebben gekregen en ze geen projecten voor Harthoorm meer mogen/zullen doen.
Ik snap ook niet waarom die 2 mannen (Fre*k en Dri*s) daar geen duidelijkheid over hebben gegeven toen ze de vergunning kregen. Harthoorn heeft nu nog een ruim aantal leningen via CRE uitstaan, en om die reden laat hij ze waarschijnlijk voorlopig nog gewoon in zijn kantoor (bij NAC stadion, in Breda) zitten.
Nieuwe projecten schiet ook nog niet erg op. Ze hadden een vooraankondiging van een project in Amsterdam op hun website staan, maar die is alweer verwijderd.
[ Bericht 22% gewijzigd door InVestEerder op 02-06-2024 12:12:31 ]
de ondernemers in Kijkduin hebben het momenteel heel erg moeilijk. Heel hoge huren, veel minder plubliek is (na de werkzaamheden) teruggekomen. Pavarotti schijnt ok te draaien, maar er zijn er erg veel die het water aan de lippen staat.
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen. (Roos Vonk)
[..] Tsja... dat weet ik niet.... "Die lui" is namelijk niet in de laatste plaats Guido Harthoorn, Het is mij nog steeds niet duidelijk hoe CRE verder gaat nu ze vergunning hebben gekregen en ze geen projecten voor Harthoorm meer mogen/zullen doen.
Is dat werkelijk zo? Of is Harthoorn gewoon geen aandeelhouder meer van CRE en kunnen ze zijn projecten blijven doen? Want uit de mail van Erfurt kun je niet direct concluderen dat de herfinanciering elders gaat plaatsvinden.
[..] Tsja... dat weet ik niet.... "Die lui" is namelijk niet in de laatste plaats Guido Harthoorn, Het is mij nog steeds niet duidelijk hoe CRE verder gaat nu ze vergunning hebben gekregen en ze geen projecten voor Harthoorm meer mogen/zullen doen.
In de betreffende pitches worden de leningnemers Box-it 1 ( en 3) GmbH & Co KG genoemd.
Conform KvK info is HPG nog steeds het hoogste niveau in de concernrelaties van CRE. Of ze nog wel/niet projecten voor HPG (en daarangelieerde ondernemingen) kunnen/mogen doen weet ik niet, maar als de zaken (taken, bevoegdheden en verantwoordleijkheden) goed geregeld zijn zie ik (ondanks dat het wat mij betreft wel ongewenst is) niet direct in waarom het (theoretisch) niet zou kunnen als ze het gewoon duidelijk melden en GH (indirect) in die projecten dan geen zeggenschap heeft namens CRE. Hoe kan anders een wethouder ooit een bouwvergunning aanvragen (ik weet het, daar gaat ook veel fout ). Of staat er in de eurpeese regeleging iets hierover? Ik meen dat SIG op het punt van eigen deelname aan projecten de regels ook scherper/helderder heeft gesteld, maar niet heeft uitgesloten.
Zojuist heb ik het tweede deel aflossing van Lo*is Armstro*gweg 36-42 ontvangen. Deze lening is nu volledig terugbetaald en het lijkt er dus op dat het de goede kant op gaat qua liquiditeitsproblemen.
SPOILER
Zijn er bezoekers hier die destijds via OnePlanetCrowd in Camptoo hebben geinvesteerd? Ik lees in de verslagen dat OPC wegens foute/onvolledige communicatie (verzwijgen achterstelling en vrijgave pandrecht voorafgaand aan faillissement) een bedrag terug moet betalen aan de curator. Ik ben wel benieuwd hoe ze dit met de geldgevers gaan afhandelen aangezien ik aanneem dat ze die gelden inmiddels al wel doorbetaald hadden?
Op maandag 3 juni 2024 09:08 schreef probablyunsure het volgende: Zojuist heb ik het tweede deel aflossing van Lo*is Armstro*gweg 36-42 ontvangen. Deze lening is nu volledig terugbetaald en het lijkt er dus op dat het de goede kant op gaat qua liquiditeitsproblemen.
SPOILER
De problemen zijn daar nog láng niet opgelost. Gelukkig hebben ze dit o/g kunnen verkopen maar bij de overige locaties gaat het niet goed. Fazantstraat betaalt nog wel maar hoe lang nog denk ik dan.
Een sympathiek project dat ondanks corona altijd gewoon is door blijven lopen, complimenten aan de familie Sturing en mocht je eens in de buurt van Hooghalen (tussen Assen en Beilen) komen, zou ik zeker even langs gaan.
Het boek a4f is voor mij nu afgesloten, van het platform en Eline’s schoenwinkel verwacht ik niets meer.
Zoals al verwacht, vervroegde aflossing Excite Hotels (HCN). Op dit moment nog niet bijgeschreven op mijn betaalrekening, maar wel bericht ontvangen.
quote:
De ondernemers van Excite Hotels Amsterdam hebben recentelijk een nieuwe crowdfundingcampagne op ons platform succes afgerond. Als onderdeel/voorwaarde van deze nieuwe lening moest deze lening daarmee vervroegd worden afgelost. Dit heeft tot gevolg dat u vandaag het nog resterende aflossingsdeel en de in rekening gebrachte bemiddelingsfee á 1% teruggestort krijgt. Tevens ontvangt u 1% extra dividend en 22 dagen dagrente.
Bovenstaande is in het aflosschema reeds verwerkt.
Edit, intussen wel bijgeschreven.
[ Bericht 2% gewijzigd door Soulfreak op 03-06-2024 16:10:05 ]
Een 4* project waarvan aan rente en aflossing al zo’n 87% is terug betaald, schade zal voor ons meevallen dus. Ik zag overigens dat de maandbetaling die op 1 juni gepland stond, al op 31-5 was overgemaakt.
Zojuist van HCN alle betalingen met betaaldatum t/m vrijdag al ontvangen, da's vroeg want normaal doen ze dat op dinsdag. Bij deze betalingen zat ook de laatste termijn van Pavarotti Leiden (Deel 2) project 253. Deel 1 van Leiden moet nog 3 maanden, dat viel net even anders qua corona verlengingen. Komende vrijdag (betaaldatum de 8e) zal dan de laatste termijn van Volle Maan Leidschendam project 288 van dezelfde ondernemer zijn.
Op zaterdag 1 juni 2024 09:24 schreef obligataire het volgende: Weet iemand welke projecten er gisteren bij KOM een uitbetaling hebben gedaan? Ik kan alleen terugvinden dat een stukje betrekking heeft op 'Super' C++t den bo++sch, de rest wordt niet gespecificeerd.
Helemaal van Frit**es de la Maison. Wonderen bestaan.
Jaaay ik zit er ook in, investering #100 (maar no diamond yet).
Lijkt me wel vrij solid project, ik krijg de indruk dat ze weten wat ze doen. Ze hebben wel veel balletjes in de lucht, als je hun lopende projecten checkt, maar ook eea afgerond.
Dit ook wel typisch zo'n project waar iedereen bij gebaat is als het lukt, dus de gemeente gaat niet zomaar dwars liggen lijkt me. Zekerheden ook wel okish.
Mensen die nog steeds denken dat Harthoorn niets met de Garageboxen te maken heeft, wens ik welterusten
Hij is conform pitches (en contracten) geen directe geldnemer. Bij 1 van de 2 pitches staat dat een van zijn vennootschappen een aandeel heeft in de vennootschap (indirect, Box-it 1 GmbH) van een van de geldnemers. Dat heeft volgens mij ook nog nooit iemand ontkent en staat ook gewoon in de pitch benoemd. In de andere pitch staat dat dus niet en destijds heb ik die link ook niet kunnen vaststellen. Conform de info die ik wel had bleek er geen relatie met die GmbH (en daarom staat er ook niets vermeld in de pitch neem ik aan). Dus als jij die link voor Box-it 3 GmbH wel hebt kunnen vaststellen lees ik graag die info.
SPOILER
[ Bericht 8% gewijzigd door tnhb op 03-06-2024 20:12:08 ]
[..] Hij is conform pitches (en contracten) geen directe geldnemer. Bij 1 van de 2 pitches staat dat een van zijn vennootschappen een aandeel heeft in de vennootschap (indirect, Box-it 1 GmbH) van een van de geldnemers. Dat heeft volgens mij ook nog nooit iemand ontkent en staat ook gewoon in de pitch benoemd. In de andere pitch staat dat dus niet en destijds heb ik die link ook niet kunnen vaststellen. Conform de info die ik wel had bleek er geen relatie met die GmbH (en daarom staat er ook niets vermeld in de pitch neem ik aan). Dus als jij die link voor Box-it 3 GmbH wel hebt kunnen vaststellen lees ik graag die info.
SPOILER
Om het nog iets ingewikkelder te maken: In het eerste geval is er sprake van een commanditaire vennootschap dus een soort van v.o.f. met een beherende vennoot en een stille vennoot.
-Box-it 1 GmbH & Co. KG -Box-it 3 GmbH
Dus dan zou je inderdaad kunnen concluderen dat GH slechts betrokken is bij de eerste, als zijnde de commanditaire(stille) vennoot. En dat hij niet betrokken is bij de GmbH's, althans geen aandelen daarin bezit.
[ Bericht 2% gewijzigd door obligataire op 03-06-2024 20:40:09 ]
[..] Ik schat zo in dat het bij ccf (die echt wel meeleest) toen ze de foto zagen wel wat warm onder de voeten werd. In het kader van de zorgplicht komen ze er vervolgens met alleen een "boos mailtje" niet meer mee weg. Als er inderdaad tegen de met ccf gemaakte afspraken is gehandeld zou ik als ccf proberen aangifte te doen of in elk geval registratie van een melding laten doen voor vastlegging van de bevindingen. De kans dat hij er dan met een paar jaar wsnp mee weg kan komen weg wordt dan kleiner want "te goeder trouw" handelen is dan niet meer echt de werkelijkheid lijkt me. Ik zit niet in dit in dit project, maar anders had ik ccf hier toch wel op gezwezen cq. naar gevraagd.
Ik hoorde dat CCF geen aangifte gaat doen inzake de Knipe en puur met verkoop bouwgrond aan de slag gaat. Zeer waarschijnlijk zal er na verkoop nog een behoorlijk bedrag open blijven staan van het geleende bedrag. De rest moet uit de HA komen.
[ Bericht 3% gewijzigd door KrekelJapie op 04-06-2024 11:13:20 ]
[..] Ik hoorde dan CCF geen aangifte gaat doen inzake de Knipe en puur met verkoop bouwgrond aan de slag gaat. Zeer waarschijnlijk zal er na verkoop nog een behoorlijk bedrag open blijven staan van het geleende bedrag. De rest moet uit de HA komen.
Tja maar van een kale kip in de schuldsanering kan je niet plukken. Dus HA zal in dit geval vermoedelijk niets opleveren. Meneer gaat na twee jaar op een houtje bijten vermoedelijk gewoon weer verder met zijn praktijken. Zoals hier eerder geconstateerd een fallisementsrecidivist.
[..] Ik hoorde dan CCF geen aangifte gaat doen inzake de Knipe en puur met verkoop bouwgrond aan de slag gaat. Zeer waarschijnlijk zal er na verkoop nog een behoorlijk bedrag open blijven staan van het geleende bedrag. De rest moet uit de HA komen.
Ik heb een mail aan Collin gezonden:
k zag zojuist op Fok crowd dat een van de investeerders van U te horen heeft gekregen dat U geen aangifte bij de politie doet vanwege oplichterij.
De laatste weken is mij duidelijk geworden dat hij al meerdere malen bij een faillissement is betrokken. Dat is helaas nooit in de pitch te zien geweest omdat ik anders of helemaal niet of anders slechts zeer beperkt zou hebben ingeschreven.
Deze persoon zou een verbouwing doen aan de woning en heeft zoals U duidelijk is geworden de hele woning afgebroken en is er slechts sprake van grondwaarde. Wellicht oplichterij omdat ik niet uitsluit dat hij de woning veel te duur heeft aangekocht en een spelletje met de investeerders heeft gespeeld samen met de eerdere eigenaar. Minimaal is er sprake van misleiding.
Als u dit allemaal op zijn beloop laat, kan deze man weer in de schuldsanering en dan worden in ieder geval uw investeerders de dupe en wordt er vrijwel niets uitgekeerd behalve de verkoopopbrengst van de grond en kan hij daarna weer vrolijk zijn gang gaan.
Ik en de andere investeerders vertrouwen er dan ook op dat U uw besluit heroverweegt en deze man ook op een andere manier gaat aanpakken zodat schuldsanering onmogelijk is voor hem.
k zag zojuist op Fok crowd dat een van de investeerders van U te horen heeft gekregen dat U geen aangifte bij de politie doet vanwege oplichterij.
De laatste weken is mij duidelijk geworden dat hij al meerdere malen bij een faillissement is betrokken. Dat is helaas nooit in de pitch te zien geweest omdat ik anders of helemaal niet of anders slechts zeer beperkt zou hebben ingeschreven.
Deze persoon zou een verbouwing doen aan de woning en heeft zoals U duidelijk is geworden de hele woning afgebroken en is er slechts sprake van grondwaarde. Wellicht oplichterij omdat ik niet uitsluit dat hij de woning veel te duur heeft aangekocht en een spelletje met de investeerders heeft gespeeld samen met de eerdere eigenaar. Minimaal is er sprake van misleiding.
Als u dit allemaal op zijn beloop laat, kan deze man weer in de schuldsanering en dan worden in ieder geval uw investeerders de dupe en wordt er vrijwel niets uitgekeerd behalve de verkoopopbrengst van de grond en kan hij daarna weer vrolijk zijn gang gaan.
Ik en de andere investeerders vertrouwen er dan ook op dat U uw besluit heroverweegt en deze man ook op een andere manier gaat aanpakken zodat schuldsanering onmogelijk is voor hem.
Ik zie uw definitieve besluit wel tegemoet,
Als ze niets doen dan kan je nog bij de toezichthouder klagen vanwege misleiding/onvolledige info van CCF. Dat er een vooropgezet plan achter zat is wel duidelijk.
De investering bij Collin van 3B Horeca B.V. is nog steeds niet lopend. Gisteren was het al 3 weken geleden dat we betaald hebben. Normaal is het 2 weken bij Collin. Ik neem aan dat we rente krijgen met ingang van 27 mei ?
Die wil ik wel basis meenemen. Onderpand ziet er met satelliet van google goed uit. In Amsterdam zijn dit soort objecten inderdaad zoveel waard. Dus als er een linkje is dan graag.
[..] Die wil ik wel basis meenemen. Onderpand ziet er met satelliet van google goed uit. In Amsterdam zijn dit soort objecten inderdaad zoveel waard. Dus als er een linkje is dan graag.
De vraag is of bij problemen het onderpand met ligplaats verkocht/geveild mag worden of zonder ligplaats. Ik ga maar even uit van het laatste (er wordt ook over een verdeling 55%/45% gesproken) en dan moet ik die waarde nog zien. Ik sla over.
[..] De vraag is of bij problemen het onderpand met ligplaats verkocht/geveild mag worden of zonder ligplaats. Ik ga maar even uit van het laatste (er wordt ook over een verdeling 55%/45% gesproken) en dan moet ik die waarde nog zien. Ik sla over.
Het is wel een prachtige ligplaats, zo aan een groot open water en het groen van het Flevopark. Geen wonder dat 55% van de waarde is toegekend aan de ligplaats. Moet een genot zijn om zo te mogen wonen. https://www.google.com/ma(...)coh=205409&entry=ttu
In mijn oude portefeuille die een aflopende hoedanigheid heeft, had ik destijds 8 defaults. Daarvan waren er maar liefst 3 van Ome Fred. Meest aansprekende default was het Amsterdams Proeflokaal. Die pitch had hij tot in de puntjes voorbereid
Ik hoop voor de investeerders die gaan meedoen, dat Ome Fred iets van zijn oude fouten geleerd heeft.
[..] En de coach is een oude bekende: Fredje Bouwman.
In mijn oude portefeuille die een aflopende hoedanigheid heeft, had ik destijds 8 defaults. Daarvan waren er maar liefst 3 van Ome Fred. Meest aansprekende default was het Amsterdams Proeflokaal. Die pitch had hij tot in de puntjes voorbereid
Ik hoop voor de investeerders die gaan meedoen, dat Ome Fred iets van zijn oude fouten geleerd heeft.
Bij het Amsterdams Proeflokaal valt CCF óók heel wat aan te rekenen die beweren nog allerlei controles te doen. In de pitch vermelden dat er drie (!) mensen voor 500.000 (!) garant staan en dat die garantiestelling alle drie materieel is. Alleen materieel járen geleden en totaal verzuimd hebben de actuele materialiteit te toetsen of te vermelden dat de materialiteit zeer gedateerd is en feitelijk niets meer met de actualiteit te maken heeft. Dat is een behoorlijke schandvlek wat mij betreft. Bij CCF zou in die tijd bijvoorbeeld ook iedereen een blanco strafblad hebben.
[ Bericht 0% gewijzigd door mike79_n op 04-06-2024 15:17:54 ]
[..] Het is wel een prachtige ligplaats, zo aan een groot open water en het groen van het Flevopark. Geen wonder dat 55% van de waarde is toegekend aan de ligplaats. Moet een genot zijn om zo te mogen wonen. https://www.google.com/ma(...)coh=205409&entry=ttu
Bij het EK in 1988 liep het gajesde supporters over de daken van de woonboten die bijna zonken onder het gewicht. Ligt deze in de gevarenzone? (mocht het onverhoopt gebeuren daar in Duitsland).
[..] Bij het EK in 1988 liep het gajesde supporters over de daken van de woonboten die bijna zonken onder het gewicht. Ligt deze in de gevarenzone? (mocht het onverhoopt gebeuren daar in Duitsland).
Deze ligt niet in de grachten van het centrum maar aan de rand van het Flevopark in Amsterdam-Oost aan het Nieuwe Diep. Supporters die daar over het dak gaan lopen zijn dan behoorlijk de weg kwijt, https://nl.wikipedia.org/wiki/Flevopark
Maar eerst maar eens zien of het zover komt. Ik ben geen voetbal kenner of liefhebber, maar ik zet er geen geld op in.
[..] Deze ligt niet in de grachten van het centrum maar aan de rand van het Flevopark in Amsterdam-Oost aan het Nieuwe Diep. Supporters die daar over het dak gaan lopen zijn dan behoorlijk de weg kwijt, https://nl.wikipedia.org/wiki/Flevopark
Maar eerst maar eens zien of het zover komt. Ik ben geen voetbal kenner of liefhebber, maar ik zet er geen geld op in.
Vam woonbootjes moet je afblijven, en dat project uit Oss van vandaag ook, geen vergunning, nog helemaal niks.
Vergunning rond, en appartementjes verkocht in Oss, dan financieren ze wel bij de bank.
Het is echt bagger wat er de laatste tijd voorbij komt. Ik hoop snel op beter!
[..] Vam woonbootjes moet je afblijven, en dat project uit Oss van vandaag ook, geen vergunning, nog helemaal niks.
Vergunning rond, en appartementjes verkocht in Oss, dan financieren ze wel bij de bank.
Het is echt bagger wat er de laatste tijd voorbij komt. Ik hoop snel op beter!
De problemen rond woonboot Zuid-Einde Nieuwkoop (SIG) liggen nog vers in het geheugen maar daar is de kwestie uiteindelijk netjes opgelost. Met de schrik weg gekomen zullen we maar zeggen.
Over Oss ben ik niet negatief. Kijkend naar het trackrecord van de initiatiefnemers, denk ik dat ze wel weten wat ze doen. En woonzorgappartementjes zijn zeer gewild. Grootste nadeel wat ik daar zie is de administratie en de wellicht korte looptijd.
Het aanbod van Collin loopt niet echt over, inderdaad. Gelukkig is er ook aardig aanbod op andere platformen, dat komt de spreiding dan weer ten goede. Recent ook geïnvesteerd bij SIG, HCN, CRE en WvjG.
Ik mis een borgstelling van Boorsma. In het verleden nog wel eens projecten van deze op leeftijd zijnde heer meegenomen, maar deze is te beperkt in zekerheden en looptijd.