Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! In 2022 is in Nederland 1,08 miljard euro via crowdfunding opgehaald. Dat is een groei van 48% ten opzichte van een jaar eerder. Niet eerder werd in een jaar tijd zoveel met crowdfunding gefinancierd.(bron).
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding (Crowdfinance) • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nominale en effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
[ Bericht 0% gewijzigd door voetbalmanager2 op 23-05-2024 14:49:53 ]
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Positief om te merken dat zo'n grote herfinanciering (¤1,5 mln) van een CCF-lening ook soepel kan verlopen. Volgens mij veel FOK'ers die in deze lening zitten. Chapeau aan CCF en vooral aan de ondernemers.
Op donderdag 23 mei 2024 16:20 schreef djtiesto8 het volgende: Een andere titel voor dit nieuwe hoofdstuk #387 was leuk geweest, maar feitelijk gezien is de huidige titel natuurlijk nog steeds juist.
Het is nog steeds niet mijn favoriete onderwerp op familiefeestjes, maar afgelopen tijd toch 3 projecten grotendeels teruggehad en Lügenschaft zit er aan te komen. Er zit wel degelijk wat schot in de zaak.
[..] Idem. Al kun je je afvragen hoe courant dit onroerend goed is. Zelfs een kantoorgebouw is meer multifunctioneel dan zo'n tuinbouwcomplex.
Waar ik me wat zorgen over maak, is als ze die Duitse investeerder al niet konden betalen, waarom ons dan wel? En als dat toch probleemloos zou kunnen, waarom eist de Duitser dan toch zijn geld op? Dat valt aan hem toch ook wel uit te leggen....
Met die 2 dingen zit ik ook. Plus weer een grote slottermijn. Ik heb nu al, naar mijn mening, in verhouding te veel projecten met slottermijn of aflossingsvrij. De aantrekkelijke projecten met aflossing naar 0 zijn helaas dungezaaid.
[..] Het is nog steeds niet mijn favoriete onderwerp op familiefeestjes, maar afgelopen tijd toch 3 projecten grotendeels teruggehad en Lügenschaft zit er aan te komen. Er zit wel degelijk wat schot in de zaak.
Ik hoop dat Max nog even doorgaat met het ongelijk bewijzen van deze titel. Afgelopen 2 weken meer voortgang dan in de eerste 4 maanden van het jaar.
[..] Met die 2 dingen zit ik ook. Plus weer een grote slottermijn. Ik heb nu al, naar mijn mening, in verhouding te veel projecten met slottermijn of aflossingsvrij. De aantrekkelijke projecten met aflossing naar 0 zijn helaas dungezaaid.
Op zich is het antwoord niet héél moeilijk: ze moesten de Duitse investeerder circa 5 mio terugbetalen en ze lenen nu 5,75 mio. Met die 0,75 mio injectie van werkkapitaal betalen ze ons een tijdje en worden er wat andere brandjes geblust.
Op zich is het een degelijk en goed geleid bedrijf dat niet gauw zal omvallen. Maar het is duidelijk dat het prachtige eigen vermogen en solvabiliteit vooral het gevolg is van het opkrikken van het onroerend goed op de balans. Je kunt het niet terugrekenen maar ik vermoed dat het 'gewone' eigen vermogen vrij gering is en zeker in relatie tot de schulden. De balans is fors gepimpt. Dat leidt tot een mooi verkooppraatje waar veel investeerders gevoelig voor zijn.
Al met al neem ik deze wel mee maar niet met het forse bedrag dat ik in eerste instantie voor ogen had.
[ Bericht 1% gewijzigd door obligataire op 23-05-2024 22:53:39 ]
[..] Op zich is het antwoord niet héél moeilijk: ze moesten de Duitse investeerder circa 5 mio terugbetalen en ze lenen nu 5,75 mio. Met die 0,75 mio injectie van werkkapitaal betalen ze ons een tijdje en worden er wat andere brandjes geblust.
Op zich is het een degelijk en goed geleid bedrijf dat niet gauw zal omvallen. Maar het is duidelijk dat het prachtige eigen vermogen en solvabiliteit vooral het gevolg is van het opkrikken van het onroerend goed op de balans. Je kunt het niet terugrekenen maar ik vermoed dat het 'gewone' eigen vermogen vrij gering is en zeker in relatie tot de schulden. De balans is fors gepimpt. Dat leidt tot een mooi verkooppraatje waar veel investeerders gevoelig voor zijn.
Al met al neem ik deze wel mee maar niet met het forse bedrag dat ik in eerste instantie voor ogen had.
Die Duitse investeerde moesten ze per maand zo'n ¤83.000 per maand aan aflossing terugbetalen, nu betalen ze via Collin maar ongeveer een kwart daarvan per maand aan aflossing. Met die ¤83.000 aan die Duitse investeerder zouden ze na 60 maanden die 5 miljoen hebben afgelost, nu is er na 36 maanden nog een slottermijn van 5 miljoen, per saldo is de schuld dan nadat de Duitse investeerder de financiering van de huisbank overnam dan geen euro minder geworden. Hebben ze eigenlijk uberhaupt sinds de opstart van die Duitse vestiging wel iets afgelost op de lening van die investeerder? En gaan ze dan over 3 jaar weer hetzelfde bedrag als nu (of meer) lenen met weer een slottermijn van 5 miljoen? Het zal op zich wel een degelijk bedrijf zijn wat niet zo snel om zal vallen, maar wat als er weer een ander brandje is waardoor ze ook het aflossingsbedrag voor Collin niet kunnen opbrengen? Ik hoop het niet voor iedereen die wel doet, maar ik sla hem over.
Dan nog liever dat Scheidingsplatform, met de maar net dekkende hypotheek. Die lost in verhouding meer af waardoor na 1 of 2 jaar de hypotheek ruimer dekkend is en waarvan de waarde van het huis intussen misschien nog wel wat gestegen is tov de WOZ waarde van 2023. Die woning zal ook heel wat couranter zijn om te verkopen mocht het nodig zijn.
Ik wil ook niet in dezelfde val lopen als ik deed toen ik begon met investeren bij Collin/Knab, te veel geld in een korte periode wegzetten in projecten met liefst een zo hoog mogelijke rente. Dat is toen niet helemaal goed gegaan zeg maar. Dus nu doe ik het wat rustiger aan en kijk of er de komende weken nog een leuk projectje komt waar ik me wat veiliger bij voel. Ik heb geen haast. Mijn maandelijkse netto rentebedrag is verder mooi in lijn met wat ik voor ogen had en mede dankzij wat vervroegde aflossingen deze maand is het totaal (verwachte) netto rentebedrag voor dit jaar hoger dan het ooit geweest is en is sinds deze week boven een symbolisch bedrag gekomen. En mijn gemiddeld maandelijks rendement is nu ook ongeveer 0,2% hoger dan vorig jaar. Dus ik ben best tevreden.
Nu zijn anderen vast meer ervaren met GVE boten, maar deze lijkt me niet erg aantrekkelijk met een 2e hypotheek en 95% LTV op een boot voor 8,5% rente. Wij krijgen lijkt me precies het deel van de lening aangeboden die de eerste financier vertikt te verstrekken omdat het te risicovol is.
We weten zo te zien ook niet wat ze aflossen bij de eerste financier, behalve dat de looptijd daar 12 jaar is. Als ze daar weinig aflossen, neemt het risico gedurende de looptijd ook nauwelijks af, misschien wel toe?
[ Bericht 19% gewijzigd door ShowMeTheMoney op 24-05-2024 01:52:09 ]
Is er hier ook iemand die in het project Bastion 272 op NF zit? Start was in mei 2023 met een looptijd van 36 maanden, maar ik kwam er zonet achter dat op de website dit project als afgerond staat vermeld. Zou op 12 april van dit jaar zijn afgerond, maar ik heb nooit een aflossing gezien. Inmiddels al een vraag uitstaan bij NF maar nog geen antwoord.
... en warempel, ineens staat de aflossing op de rekening. Ook weer opgelost.
[ Bericht 6% gewijzigd door iprhba0 op 24-05-2024 09:52:04 ]
Op vrijdag 24 mei 2024 09:45 schreef iprhba0 het volgende: Is er hier ook iemand die in het project Bastion 272 op NF zit? Start was in mei 2023 met een looptijd van 36 maanden, maar ik kwam er zonet achter dat op de website dit project als afgerond staat vermeld. Zou op 12 april van dit jaar zijn afgerond, maar ik heb nooit een aflossing gezien. Inmiddels al een vraag uitstaan bij NF maar nog geen antwoord.
... en warempel, ineens staat de aflossing op de rekening. Ook weer opgelost.
12 april afgerond en dan na vragen op 24 mei op je rekening. Betalen ze alleen uit aan de investeerders die erom vragen of zo?
Ik snap echt niet dat er nog gebruikers zijn die iets verwachten van max. Ik ga er gewoon vanuit dat ik 50% kwijt ben. En dan ben ik nog positief denk ik.
Ik heb onlangs nog zitten mailen met ze ik zie nauwelijks updates. Je krijgt altijd zo standaard antwoord we zijn er mee bezig en er wordt aan gewerkt. Na een beetje doorvragen krijg je uiteindelijk wel een wat beter antwoord. Maar ze leren er niks van. Geen update is ook nieuws denk ik dan zet het er in!
Ik heb 23 projecten en pas 3 terug betaald. Hoop van 100 euro per stuk. De meeste geen rente van gehad en aantal verlengt. Deze cijfers zeggen genoeg lijkt mij? 8b risico klasse en de rest c. all was dat risico klasse natuurlijk een enorme grap net zoals 0% Default op hun website in het verleden.
Antwoord van max: Er is wekelijks contact met MCW om een oplossing te vinden. Zolang er feitelijk niets is bevestigd is er geen update.
Op vrijdag 24 mei 2024 12:38 schreef proxydude het volgende: Ik snap echt niet dat er nog gebruikers zijn die iets verwachten van max. Ik ga er gewoon vanuit dat ik 50% kwijt ben.
Middenweg 221-2 Amsterdam LIVE 26 mei 2024 om 11.00 uur
Vandaag presenteren wij een nieuw project aan de Middenweg 221-2 in Amsterdam. Je kunt vanaf 26 mei 2024 om 11.00 uur investeringen toezeggen. De LTV van het pand is 90% van de waarde in verhuurde staat van ¤ 520.000.
Het betreft een appartement gelegen op de 2e verdieping met moderne keuken, badkamer en balkon. Het object is gelegen nabij het Frankendael park in Amsterdam Oost, tussen Oostpoort en Watergraafsmeer. Parkeren is mogelijk aan de openbare weg (betaald parkeren). Alle dagelijkse voorzieningen zijn in de directe nabijheid. Het object is goed te bereiken met de auto, de fiets en met het openbaar vervoer.
Middenweg 221-3 Amsterdam LIVE 26 mei 2024 om 11.00 uur
Tevens presenteren wij vandaag ook een nieuw project aan de Middenweg 221-3 in Amsterdam. Je kunt vanaf 26 mei 2024 om 11.00 uur investeringen toezeggen. De LTV van het pand is 90% van de waarde in onverhuurde staat van ¤ 430.000.
Het betreft een appartement gelegen op de 3e verdieping met moderne keuken, badkamer en balkon. Het object is gelegen nabij het Frankendael park in Amsterdam Oost, tussen Oostpoort en Watergraafsmeer. Parkeren is mogelijk aan de openbare weg (betaald parkeren). Alle dagelijkse voorzieningen zijn in de directe nabijheid. Het object is goed te bereiken met de auto, de fiets en met het openbaar vervoer.
Middenweg 221-2 Amsterdam LIVE 26 mei 2024 om 11.00 uur
Vandaag presenteren wij een nieuw project aan de Middenweg 221-2 in Amsterdam. Je kunt vanaf 26 mei 2024 om 11.00 uur investeringen toezeggen. De LTV van het pand is 90% van de waarde in verhuurde staat van ¤ 520.000.
Het betreft een appartement gelegen op de 2e verdieping met moderne keuken, badkamer en balkon. Het object is gelegen nabij het Frankendael park in Amsterdam Oost, tussen Oostpoort en Watergraafsmeer. Parkeren is mogelijk aan de openbare weg (betaald parkeren). Alle dagelijkse voorzieningen zijn in de directe nabijheid. Het object is goed te bereiken met de auto, de fiets en met het openbaar vervoer.
Middenweg 221-3 Amsterdam LIVE 26 mei 2024 om 11.00 uur
Tevens presenteren wij vandaag ook een nieuw project aan de Middenweg 221-3 in Amsterdam. Je kunt vanaf 26 mei 2024 om 11.00 uur investeringen toezeggen. De LTV van het pand is 90% van de waarde in onverhuurde staat van ¤ 430.000.
Het betreft een appartement gelegen op de 3e verdieping met moderne keuken, badkamer en balkon. Het object is gelegen nabij het Frankendael park in Amsterdam Oost, tussen Oostpoort en Watergraafsmeer. Parkeren is mogelijk aan de openbare weg (betaald parkeren). Alle dagelijkse voorzieningen zijn in de directe nabijheid. Het object is goed te bereiken met de auto, de fiets en met het openbaar vervoer.
Voor mij is de netto rente t.o.v. het risico te laag, mede door de taxatiewaarde/WOZ-waarde en de teruglopende omzet.
WOZ-waarde Peildatum WOZ-waarde 01-01-2023 376.000 euro 01-01-2022 363.000 euro 01-01-2021 333.000 euro 01-01-2020 298.000 euro 01-01-2019 294.000 euro 01-01-2018 277.000 euro 01-01-2017 255.000 euro 01-01-2016 226.000 euro 01-01-2015 222.000 euro 01-01-2014 222.000 euro
Voor mij is de netto rente t.o.v. het risico te laag, mede door de taxatiewaarde/WOZ-waarde en de teruglopende omzet.
WOZ-waarde Peildatum WOZ-waarde 01-01-2023 376.000 euro 01-01-2022 363.000 euro 01-01-2021 333.000 euro 01-01-2020 298.000 euro 01-01-2019 294.000 euro 01-01-2018 277.000 euro 01-01-2017 255.000 euro 01-01-2016 226.000 euro 01-01-2015 222.000 euro 01-01-2014 222.000 euro
Op vrijdag 24 mei 2024 15:21 schreef eenjongen... het volgende: Weer een nieuwe APOC. Lijkt weer hard te gaan, ondanks het ontbreken van de borgstelling van het moederbedrijf