quote:Joost Klein to represent the Netherlands at Eurovision 2024
On finding out he would represent the Netherlands in 2024, Joost remarked:
‘Taking part in the Eurovision Song Contest is a dream come true. I used to watch it together with my parents, glued to the screen, year after year. It's an honor to represent the Netherlands, and I'm committed to giving my all for the best possible outcome.’
The singer, who is known for his lively performances and has been winning over a growing national and international following with his catchy beats and creative wordplay, was chosen from over 600 potential participants.
The European hit potential of his song (which will be revealed at a later date) convinced the selection committee that Joost should compete for the Netherlands.
Twan van de Nieuwenhuijzen, chair of the Dutch selection committee, said:
‘Following a careful and multi-phase process, the selection committee ultimately opted for Joost Klein. There were a lot of entries from a wide range of genres, but in our view his had the most hit potential. In the song, you hear his familiar mix of party and nostalgia. With his enormous creativity, we think Joost can put on a great show in a totally original way, and that the Netherlands and Europe are in for a positive surprise. We’re really looking forward to working with him.’
Joost Klein is a 26-year-old musician, writer and artist. His energetic style combines elements from mainstream pop with happy hardcore and pop punk. In the Netherlands, Joost tours regularly with his band and has played festivals like Lowlands and Pinkpop.
Last November, he had two sold-out concerts at the AFAS Live. Joost's fan base abroad has been growing, too. In Belgium, he performed at the Sportpaleis in Antwerp and was a candidate on the popular TV show De Slimste Mens (The Smartest Person).
Last summer, Joost had a number 1 hit in Germany, Switzerland and Austria with Friesenjung. The song has had over 100 million streams worldwide and won Best Song in Germany's 1LIVE Krone radio awards. The song has also had a lot of airplay in Italy and Ukraine.
we need picturesquote:Op zondag 12 mei 2024 00:07 schreef TDHS het volgende:
Uit vorige topic: klein justice for joost bordje achter de Maltese spokesperson
Interessant.quote:Op zondag 12 mei 2024 00:18 schreef Orangesun15 het volgende:
Even gegoogled naar meaning van "Who let the dogs out"
Interesant
quote:Op zondag 12 mei 2024 00:31 schreef Vis1980 het volgende:
En dan kan vanaf maandag de shitshow verder gaan, wordt nog een dingetje (hoop ik).
Nou reken er maar niet teveel op. Met de avro en NPO eindigt dit waarschijnlijk in een enorme flater. Vervolgens een slappe tegenreactie om uiteindelijk toch maar weer mee te doen volgend jaar.quote:Op zondag 12 mei 2024 00:31 schreef Vis1980 het volgende:
En dan kan vanaf maandag de shitshow verder gaan, wordt nog een dingetje (hoop ik).
Nou ik vond het voor AvroTros doen vrij fel, ook in de reacties. Denk dat ze gewoon heel lang dachten er wel uit te kunnen komen.quote:Op zondag 12 mei 2024 01:03 schreef HenkjeNL2 het volgende:
[..]
[..]
Nou reken er maar niet teveel op. Met de avro en NPO eindigt dit waarschijnlijk in een enorme flater. Vervolgens een slappe tegenreactie om uiteindelijk toch maar weer mee te doen volgend jaar.
Als ze niet zo slap waren geweest dan had Joost wel mee mogen doen vanavond, maar ze accepteren het allemaal als braafste van de klas.
Je moet dit soort hard en vooral via de pers en fans spelen. Je ziet dat EBU dat ook doet. Even hier en daar wat droppen als "ja, maar haar ervaring was anders"...quote:Op zondag 12 mei 2024 01:03 schreef HenkjeNL2 het volgende:
[..]
[..]
Nou reken er maar niet teveel op. Met de avro en NPO eindigt dit waarschijnlijk in een enorme flater. Vervolgens een slappe tegenreactie om uiteindelijk toch maar weer mee te doen volgend jaar.
Als ze niet zo slap waren geweest dan had Joost wel mee mogen doen vanavond, maar ze accepteren het allemaal als braafste van de klas.
Wat had je je daarbij voorgesteld dan? Nederland is geen big 5 die kan dreigen zn bijdrage voor de komende jaren in te trekken. Misschien moet je je aanbieden bij avrotros als je zo'n goede crisismanager bent dat je iets zinvols had kunnen doen, maar ik zie je ook geen suggesties doen.quote:Op zondag 12 mei 2024 01:03 schreef HenkjeNL2 het volgende:
[..]
[..]
Eens. De Avro had vrijdagavond al dat statement eruit moeten gooien en de ebu voor het blok moeten zetten. Nu gaven ze de ebu de vrije hand om het zo af te laten lopen zonder teveel bombarie. Als ze gelijk hadden gezegd dat de uitsluiting op grond van niks was dan was het wel meer gaan leven onder de pers en publiek. Nu gaf de avro de ebu letterlijk vrij baan.quote:Op zondag 12 mei 2024 01:07 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Je moet dit soort hard en vooral via de pers en fans spelen. Je ziet dat EBU dat ook doet. Even hier en daar wat droppen als "ja, maar haar ervaring was anders"...
Dat kan zijn, maar het OM komt nog met een onderzoek.quote:Op zondag 12 mei 2024 01:07 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Je moet dit soort hard en vooral via de pers en fans spelen. Je ziet dat EBU dat ook doet. Even hier en daar wat droppen als "ja, maar haar ervaring was anders"...
Het ebu vrijdag al voor de rechter slepen om in ieder geval deelname af te dwingen?quote:Op zondag 12 mei 2024 01:12 schreef totebel het volgende:
[..] maar ik zie je ook geen suggesties doen. zeggen.
Precies. Gewoon zodra er ook maar een teken was van dat EBU zoiets overwoog gewoon meteen naar buiten brengen. "Dit en dit is gebeurd, Joost heeft excuses aangeboden, hopelijk neemt EBU de juiste beslissing" en dit was waarschijnlijk nooit uit de hand gelopen.quote:Op zondag 12 mei 2024 01:14 schreef HenkjeNL2 het volgende:
[..]
Eens. De Avro had vrijdagavond al dat statement eruit moeten gooien en de ebu voor het blok moeten zetten. Nu gaven ze de ebu de vrije hand om het zo af te laten lopen zonder teveel bombarie. Als ze gelijk hadden gezegd dat de uitsluiting op grond van niks was dan was het wel meer gaan leven onder de pers en publiek. Nu gaf de avro de ebu letterlijk vrij baan.
En jij denkt serieus dat dat binnen een dag geregeld is?quote:Op zondag 12 mei 2024 01:17 schreef HenkjeNL2 het volgende:
[..]
Het ebu vrijdag al voor de rechter slepen om in ieder geval deelname af te dwingen?
Een fout maken is inderdaad menselijk, maar dat er dan consequenties zijn is een logisch gevolg.quote:Op zaterdag 11 mei 2024 23:25 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Kom op zeg, hij die zonder zonde is werpe de eerste steen. Een fout maken is menselijk, hij rost die dame niet in elkaar ofzo.
Dat begrijp ik en is niet goed, maar dat betekent niet dat je zelf dan ook maar je boekje te buiten moet gaan.quote:Op zaterdag 11 mei 2024 23:31 schreef Andromache het volgende:
[..]
Wat begrijp jij niet aan EBU en SVT komen hun afspraken niet na en intimideren Joost?
Dan had de rechter over een paar weken uitspraak kunnen doen, op z'n vroegstquote:Op zondag 12 mei 2024 01:17 schreef HenkjeNL2 het volgende:
[..]
Het ebu vrijdag al voor de rechter slepen om in ieder geval deelname af te dwingen?
Als dat zou gebeuren dat heeft het ebu toch een enorm probleem? En een heel land en delegatie schade aangedaan?quote:Op zondag 12 mei 2024 01:15 schreef totebel het volgende:
[..]
maar voor hetzelfde geld komt naar buiten dat ze zich heeft aangesteld of zelfs gelogen..
En jij denkt serieus dat dat binnen een dag geregeld is?quote:Op zondag 12 mei 2024 01:17 schreef HenkjeNL2 het volgende:
[..]
Dat durf ik niet zo te stellen. Ze hebben namelijk ook met de Zweedse omroep te maken..en met de Zweedse wet. Linksom of rechtsom, er lag een aangifte, dat kun je ook niet negeren. Vind wel dat zowel de Zweedse omroep als de EBU veel meer moeite had mogen doen om er met een gesprek uit te komen.quote:Op zondag 12 mei 2024 01:17 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Precies. Gewoon zodra er ook maar een teken was van dat EBU zoiets overwoog gewoon meteen naar buiten brengen. "Dit en dit is gebeurd, Joost heeft excuses aangeboden, hopelijk neemt EBU de juiste beslissing" en dit was waarschijnlijk nooit uit de hand gelopen.
We moeten het ook niet groter maken dan het is, er zijn genoeg belangrijkere zaken gaande in de wereld op dit moment. Dit is nu eenmaal gebeurd, Nederland deed niet mee, Zwitserland heeft gewonnen. Punt.quote:Op zondag 12 mei 2024 01:06 schreef Michie_ het volgende:
Mensen interesseert het morgen niets meer dat Joost er niet bij was. Maandag is men hem vergeten.
Ik zie het somber in
...en dat is precies waarom de EBU hier en daar nu opeens wat dingen laat vallen als "ja, maar haar ervaring was anders". Als NL lekker afwachtend blijft doen dan zal EBU hier een prima draai aan kunnen geven, ongeacht wat OM van Zweden er nog over gaat zeggen. Aangezien de politie al heeft gezegd dat er geen fysiek geweld is gebruikt verwacht ik er trouwens heel erg weinig van. Ze zijn hier in Zweden best snowflakes, maar ook wel van de common sense.quote:Op zondag 12 mei 2024 01:19 schreef HenkjeNL2 het volgende:
[..]
Als dat zou gebeuren dat heeft het ebu toch een enorm probleem? En een heel land en delegatie schade aangedaan?
Volgens mr. Knoops was dat zeker mogelijk geweest ja.quote:Op zondag 12 mei 2024 01:18 schreef totebel het volgende:
[..]
En jij denkt serieus dat dat binnen een dag geregeld is?
Maar contractueel zaten ze klem. Stel dat ze een statement gemaakt hadden en hun geheimhouding geschonden hebben, dan is uitsluiting van NL ineens terecht, misschien ook wel voor komende jaren. Nu is 't klote, maar is er in elk geval geen flinke financiële aderlating.quote:Op zondag 12 mei 2024 01:17 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Precies. Gewoon zodra er ook maar een teken was van dat EBU zoiets overwoog gewoon meteen naar buiten brengen. "Dit en dit is gebeurd, Joost heeft excuses aangeboden, hopelijk neemt EBU de juiste beslissing" en dit was waarschijnlijk nooit uit de hand gelopen.
Zitten genoeg slimme mensen bij de AVROTROS om zo'n simpele uitgang niet te vergeten.quote:Op zondag 12 mei 2024 01:22 schreef Evenstar het volgende:
[..]
...en dat is precies waarom de EBU hier en daar nu opeens wat dingen laat vallen als "ja, maar haar ervaring was anders". Als NL lekker afwachtend blijft doen dan zal EBU hier een prima draai aan kunnen geven, ongeacht wat OM van Zweden er nog over gaat zeggen. Aangezien de politie al heeft gezegd dat er geen fysiek geweld is gebruikt verwacht ik er trouwens heel erg weinig van. Ze zijn hier in Zweden best snowflakes, maar ook wel van de common sense.
Want in hun contract staat dat ze niks over een eventueel conflict mogen zeggen? Bron?quote:Op zondag 12 mei 2024 01:23 schreef chratnox het volgende:
[..]
Maar contractueel zaten ze klem. Stel dat ze een statement gemaakt hadden en hun geheimhouding geschonden hebben, dan is uitsluiting van NL ineens terecht, misschien ook wel voor komende jaren. Nu is 't klote, maar is er in elk geval geen flinke financiële aderlating.
Wat ik niet begrijp is dat EBU dan met een ander statement komt waarmee ze eigenlijk zeggen dat Avrotros een loopje met de waarheid neemt. Ze hebben toch bij die crisisoverleggen gezeten, hoe kan het dan dat die interpretatie zo anders is?
Nou, hij is qua sociale media in elk geval verreweg de meest populaire deelnemer... is in één dag bijna verdubbeld qua aantal volgers op Instagram, naar 1,2 miljoen. De video van z'n optreden in de semi op Tiktok gaat richting de 14 miljoen views. De rest komt niet eens in de buurt.quote:Op zondag 12 mei 2024 01:06 schreef Michie_ het volgende:
Mensen interesseert het morgen niets meer dat Joost er niet bij was. Maandag is men hem vergeten.
Ik zie het somber in
Weinig vertrouwen in om eerlijk te zijn.quote:Op zondag 12 mei 2024 01:24 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Zitten genoeg slimme mensen bij de AVROTROS om zo'n simpele uitgang niet te vergeten.
Op Youtube bijna het dubbele van de eerstvolgende halve finale video. Nou ja, als je No Rules even wegdenkt (die er nog steeds heel ruim onder zit trouwens)quote:Op zondag 12 mei 2024 01:25 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Nou, hij is qua sociale media in elk geval verreweg de meest populaire deelnemer... is in één dag bijna verdubbeld qua aantal volgers op Instagram, naar 1,2 miljoen. De video van z'n optreden in de semi op Tiktok gaat richting de 14 miljoen views. De rest komt niet eens in de buurt.
Dus vergeten, nee, dat niet meteen.
Ik weet niet wat er in het contract staat, maar wel dat Avrotros aangaf dat ze contractueel klem zaten om de uitzending door te laten gaan en puntentelling enzo te doen, zoiets stond er in dat statement. Het lijkt me niet heel vergezocht dat er een geheimhoudingsclausule in het contract opgenomen is.quote:Op zondag 12 mei 2024 01:24 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Want in hun contract staat dat ze niks over een eventueel conflict mogen zeggen? Bron?
Lekker makkelijk zou dat zijn. More power to the EBU.
Heeft Knoops daar ook alweer iets over geroepen ja?quote:Op zondag 12 mei 2024 01:23 schreef Electric_Eye het volgende:
[..]
Volgens mr. Knoops was dat zeker mogelijk geweest ja.
Kort geding kan altijd. Juist in dit soort situaties.quote:Op zondag 12 mei 2024 01:18 schreef totebel het volgende:
[..]
En jij denkt serieus dat dat binnen een dag geregeld is?
Bedankt hè Joost, pannenkoek. Geen Eurovisie songfestival finale meer...kans op de overwinning weg, pannenkoek!quote:Op zondag 12 mei 2024 01:50 schreef HenkjeNL2 het volgende:
Maakt het alleen nog maar zuurder. Nederland dat eindelijk scoort bij de televote.
Dat is wel bekend, 58 punten in totaalquote:Op zondag 12 mei 2024 02:05 schreef Miloutchi het volgende:
Ik blijf het ook wel jammer vinden dat we niet weten hoe Joost het bij de jury’s heeft gedaan uiteindelijk. Ik bedoel, wie had ooit gedacht dat Ierland zo hoog zou eindigen bij de jury’s.
Hij heeft nota bene zelf die kans gecreëerd, pannenkoek. Van jou had hij niet eens mogen gaan want hij heeft een beetje karakter.quote:Op zondag 12 mei 2024 02:05 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Bedankt hè Joost, pannenkoek. Geen Eurovisie songfestival finale meer...kans op de overwinning weg, pannenkoek!
Op basis van z'n optreden in de 2e halve finale is dat dan, we zullen nooit weten hoe hij het gisteravond bij de juryshow zou hebben gedaan als er niks negatiefs aan vooraf was gegaanquote:
Körte gedinje heet dat daar.quote:Op zondag 12 mei 2024 02:02 schreef HiZ het volgende:
[..]
Kort geding kan altijd. Juist in dit soort situaties.
Dat is afwachten inderdaad, al verwachtte ik qua optreden eigenlijk weinig verschilquote:Op zondag 12 mei 2024 02:08 schreef Moira het volgende:
[..]
Op basis van z'n optreden in de 2e halve finale is dat dan, we zullen nooit weten hoe hij het gisteravond bij de juryshow zou hebben gedaan als er niks negatiefs aan vooraf was gegaan
Qua vocalen hopelijk welquote:Op zondag 12 mei 2024 02:08 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Dat is afwachten inderdaad, al verwachtte ik qua optreden eigenlijk weinig verschil
Zijn waarschijnlijk best een hoop punten richting de concurrentie van .IL gegaan jaquote:Op zondag 12 mei 2024 02:09 schreef Spumonisal het volgende:
Misschien heeft de absentie van Joost er wel voor gezorgd dat Israël niet gewonnen heeft
Nou ja, als hij 250 of meer televoting punten had gescoord in de finale? Wat wel realistisch is, zeker na alle ophef. En die moeten ergens vandaan komen. Maar wrs gewoon verspreid van alle kandidatenquote:Op zondag 12 mei 2024 02:11 schreef gbm het volgende:
[..]
Zijn waarschijnlijk best een hoop punten richting de concurrentie van .IL gegaan ja
Hij heeft niemand bedreigd en volgens Cornald zijn er geen beelden, of hij weet er in ieder geval niks van af.quote:Op zondag 12 mei 2024 02:17 schreef APK het volgende:
Misschien al honderd keer besproken: Als Joost K een cameramens bedreigd heeft dan is daar toch gewoon beeld van (want cameramens filmt op dat moment en Joost wil dat niet) en dan wordt dat meegenomen in de beslissing om hem niet mee te laten doen?
Lijkt mij dat die beelden dan ook met de Nederlandse omroep gedeeld zijn om duidelijk te maken waarom hij n iet mee mocht doen.
Is er al iets meer bekend over die beelden?
Ik denk dat laatste dan, zonder beelden is de uitsluiting wel erg mager lijkt mij.quote:Op zondag 12 mei 2024 02:19 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Hij heeft niemand bedreigd en volgens Cornald zijn er geen beelden, of hij weet er in ieder geval niks van af.
Volgens mij is alleen gezegd dat het verhaal van de vrouw anders was dan dat van Joost. Dus geen beelden, lijkt mequote:Op zondag 12 mei 2024 02:21 schreef APK het volgende:
[..]
Ik denk dat laatste dan, zonder beelden is de uitsluiting wel erg mager lijkt mij.
Als er beelden waren geweest had EBU er AL LANG mee lopen zwaaien denk ik. Ik zeg niet dat zij het naar buiten zouden brengen, maar wel duidelijk maken dat er beelden zijn. Zij hebben uren lopen vergaderen en niemand heeft het ooit over beelden gehad, dus die zijn er blijkbaar gewoon niet. Of ze zijn er wel, maar daar is niks op te zien, dus wordt er niks gezegd. Als er wel iets op te zien zou zijn dan was het al lang gespeeld en had het ook niet twee dagen hoeven te duren voordat er een DQ kwam.quote:Op zondag 12 mei 2024 02:21 schreef APK het volgende:
[..]
Ik denk dat laatste dan, zonder beelden is de uitsluiting wel erg mager lijkt mij.
Neequote:Op zondag 12 mei 2024 02:09 schreef Spumonisal het volgende:
Misschien heeft de absentie van Joost er wel voor gezorgd dat Israël niet gewonnen heeft
Heb je nu toch helemaal niets aan?quote:Op zondag 12 mei 2024 02:06 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Hij heeft nota bene zelf die kans gecreëerd, pannenkoek.
Ik heb inderdaad liever dat iemand ons land vertegenwoordigt die niet wordt gediskwalificeerd.quote:Van jou had hij niet eens mogen gaan want hij heeft een beetje karakter.
Dit inderdaad. Dus een he-said-she-said. Dus bespottelijk.quote:Op zondag 12 mei 2024 02:24 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Volgens mij is alleen gezegd dat het verhaal van de vrouw anders was dan dat van Joost. Dus geen beelden, lijkt me
Israël was kansloos na de jury voting.quote:Op zondag 12 mei 2024 02:09 schreef Spumonisal het volgende:
Nou, dat zal ze leren.quote:Op zondag 12 mei 2024 02:35 schreef ChevyCaprice het volgende:
Ik stel voor een vijfjarige boycot van dit flutfestijn.
Maar wat jij niet inziet is juist dat het bijzondere karakter van Joost maakt dat hij zo'n kansrijke inzending is. Dat kun je niet los van elkaar zien. Volgend jaar weer een saai iemand, Maan ofzo. Daar zul je geen relletje krijgen. Maar die zal ook lang niet zoveel Europeanen kunnen boeien.quote:Op zondag 12 mei 2024 02:29 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Heb je nu toch helemaal niets aan?
[..]
Ik heb inderdaad liever dat iemand ons land vertegenwoordigt die niet wordt gediskwalificeerd.
Akkoord.quote:
Neem aan dat dat de EBU en het ESF gewoon geld kost, van één land minder inkomsten namelijk, dus denk niet dat ze daar blij mee zijn inderdaad.quote:
Ik denk dat je beter van binnenuit kunt werken en als het zo is dat Joost disproportioneel gestraft is daar een rechtszaak over beginnen vanuit Joost.quote:Op zondag 12 mei 2024 02:40 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Neem aan dat dat de EBU en het ESF gewoon geld kost, van één land minder inkomsten namelijk, dus denk niet dat ze daar blij mee zijn inderdaad.
en misschien krijg je op de lange termijn wel meer landen mee als ze gaan inzien wat voor shitshow het is geworden.
Baasje van de AVROTROS en mevroi Leeflang lijken me geen juridische tijgers. Geert Jan Knoops zei bij Op1 dat er direct vanochtend een spoedeisend kort geding aangespannen had moeten worden bij de rechtbank in Malmö. Welke juridische ondersteuning heeft Twan gehad vanuit Hilversum?quote:Op zondag 12 mei 2024 01:03 schreef HenkjeNL2 het volgende:
[..]
[..]
De EBU had aangegeven dat ze dit jaar een zero tolerance beleid zouden handhaven maar daar zijn ze flink in doorgeschoten.quote:Op zondag 12 mei 2024 02:58 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ik denk dat je beter van binnenuit kunt werken en als het zo is dat Joost disproportioneel gestraft is daar een rechtszaak over beginnen vanuit Joost.
Zoals het dit jaar ging hebben de mensen in de organisatie ongetwijfeld ook een hoop stress opgeleverd en het is niet alsof de organisatie nergens van probeert te leren getuige de veranderingen elk jaar. Maar ik ben dan misschien ook wel te optimistisch.
Ja, wat ik zei gaat uiteraard over de komende tijd. Niet in de paar dagen waarin het festival zelf plaatsvindt.quote:Op zondag 12 mei 2024 03:13 schreef SiGNe het volgende:
[..]
De EBU had aangegeven dat ze dit jaar een zero tolerance beleid zouden handhaven maar daar zijn ze flink in doorgeschoten.
1 beschuldiging zonder verder bewijs (er schijnen geen beelden van te zijn ondanks dat de cameravrouw aan het filmen zou zijn) en Joost was gedisqualificeerd.
De EBU zegt er verder ook helemaal niks over, zeggen wel dat het hoofd van de Nederlandse delegatie in correct was toen die zie dat er alleen een dreigende houding (naar de camera..,, maar geen beelden daarvan?) werd gedaan.
Maar de EBU zegt verder ook niet wat er dan wel gebeurd zou zijn, alleen dat de cameravrouw het anders ervaren heeft.
het zou donderdagavond gebeurd zijn en we weten nog steeds helemaal niks
De zweedse politie had er ook nog iets over naar buiten gebracht, ik lette niet helemal op maar Joost mag wel het land uit.quote:Op zondag 12 mei 2024 03:19 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ja, wat ik zei gaat uiteraard over de komende tijd. Niet in de paar dagen waarin het festival zelf plaatsvindt.
Hij is tegen de afspraak en tegen zijn zin gefilmd, dus er moeten wel beelden zijn (geweest).quote:Op zondag 12 mei 2024 02:24 schreef Marcoss het volgende:
Volgens mij is alleen gezegd dat het verhaal van de vrouw anders was dan dat van Joost. Dus geen beelden, lijkt me
Toch ben ik benieuwd wie er had gewonnen met Nederland in de mix. Israël lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dankzij de jury voting. Ze hadden 440 punten nodig om een serieuze kans te maken. Weinig realistisch.quote:
Okequote:Op zondag 12 mei 2024 03:35 schreef Michie_ het volgende:
[..]
Toch ben ik benieuwd wie er had gewonnen met Nederland in de mix. Israël lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dankzij de jury voting. Ze hadden 440 punten nodig om een serieuze kans te maken. Weinig realistisch.
Zwitserland daarentegen zou veel last hebben gehad van een lagere jury voting. Wedstrijd zou dan echt tussen Nederland, Zwitserland en Kroatië gegaan zijn.
Aan de jury punten die nu zijn uitgelekt hecht ik weinig waarde. Zou totaal anders geweest zijn had Joost live opgetreden
'Is het wel ernstig, tja, dan is het de vraag hoe hij zo heeft kunnen ontsporen.'quote:Op zondag 12 mei 2024 06:30 schreef Za het volgende:
Peter Schouten, advocaat:
20 MILJOEN SCHADEVERGOEDING VOOR JOOST KLEIN?
Als dit incident met Joost Klein gering van betekenis is, moet hij een schadevergoeding van 20 miljoen euro van de @:EBU_HQ vorderen, want het besluit om hem te diskwalificeren vernietigt zijn hele carrière en zet hem internationaal voor schut.
Buitenproportioneel.
https://x.com/SchoutenLegal/status/1789249484108554643
Haha 20 mil forget it. We zijn niet in the USA.quote:Op zondag 12 mei 2024 06:30 schreef Za het volgende:
Peter Schouten, advocaat:
20 MILJOEN SCHADEVERGOEDING VOOR JOOST KLEIN?
Als dit incident met Joost Klein gering van betekenis is, moet hij een schadevergoeding van 20 miljoen euro van de @:EBU_HQ vorderen, want het besluit om hem te diskwalificeren vernietigt zijn hele carrière en zet hem internationaal voor schut.
Buitenproportioneel.
https://x.com/SchoutenLegal/status/1789249484108554643
quote:Op zondag 12 mei 2024 08:13 schreef Blueberry. het volgende:
Hebben jullie gezien van de Italiaanse spokesperson deed?![]()
[ link | afbeelding ]
Waarom zou de avrotros dan liegen lieve Zaquote:Op zondag 12 mei 2024 08:28 schreef Za het volgende:
Het hele verhaal is een leugen.
De afspraak dat Joost niet gefilmd mocht worden nadat hij van het podium kwam, want emotioneel, aanstoot neemt wanneer een persoon dat toch doet.
Hieronder beelden van nadat hij van het podium komt, Joost is vriendelijk tegen alle camera figuren die daar staan, groet hen, schud hen de hand en legt niemand een strobreed in de weg hem te filmen:
[ x ]
Er staat overal bewaking en de camera lui staan achter een hek, een "bedreiging" zou door talloze mensen zijn vastgelegd. Het is allemaal onzin.
Op basis van deze beelden, waarop inderdaad niets gebeurt, valt niks te zeggen. Er waren nog genoeg andere momenten waarop er eventueel wel wat gebeurd zou kunnen zijn.quote:
Had me gezien de huidige cijfers inderdaad heel reeel geleken.quote:Op zondag 12 mei 2024 08:32 schreef Em31 het volgende:
Ik denk dat we uiteindelijk vijfde waren geworden. Maarja, we zullen het nooit weten.💔
Dat hij er zin in had… maar wel goed hem daar te zienquote:Op zondag 12 mei 2024 08:35 schreef Em31 het volgende:
Joost was nog in de Euroclub gisteravond
[ x ]
[ x ]
???
Geen idee, het is een gedrocht van een verhaal.quote:
Kan je je er misschien een voorstelling bij maken dat dit gaat over wanneer hij de zaal uit is?quote:Op zondag 12 mei 2024 08:38 schreef Za het volgende:
[..]
Geen idee, het is een gedrocht van een verhaal.
Je ziet hem hier zelf na het optreden van het podium komen.
Zie jij iemand die een afspraak heeft niet gefilmd te worden direct nadat hij het podium van het podium komt en daar aanstoot aan neemt wanneer dat wel gebeurd?
Ja inderdaadquote:Op zondag 12 mei 2024 08:37 schreef Arizona het volgende:
[..]
Dat hij er zin in had… maar wel goed hem daar te zien
Klopt het gaat gewoon om beelden achter de schermen, die werden van elke artiest gedeeld. Ze kwamen door een deur en dan zag je de eerste reactie. Joost heeft daar moeten rennen om op tijd in de greenroom te zijn.quote:Op zondag 12 mei 2024 08:42 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Kan je je er misschien een voorstelling bij maken dat dit gaat over wanneer hij de zaal uit is?
Iedereen begrijpt dat hij voor het oog van de hele zaal gewoon gefilmd kan worden, ik kan me voorstellen dat als je die zaal uit bent, je je gameface wel even wil laten zakken en niet gefilmd wil worden.
Er is hier geen incident en hier mag duidelijk nog gefilmd worden. Zou het dan A) een complot zijn of B) over een later moment gaan waar hij afgesproken heeft niet gefilmd te willen worden en waar een incident uit voortvloeit?
HET IS EEN COMPLOTquote:Op zondag 12 mei 2024 08:42 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Kan je je er misschien een voorstelling bij maken dat dit gaat over wanneer hij de zaal uit is?
Iedereen begrijpt dat hij voor het oog van de hele zaal gewoon gefilmd kan worden, ik kan me voorstellen dat als je die zaal uit bent, je je gameface wel even wil laten zakken en niet gefilmd wil worden.
Er is hier geen incident en hier mag duidelijk nog gefilmd worden. Zou het dan A) een complot zijn of B) over een later moment gaan waar hij afgesproken heeft niet gefilmd te willen worden en waar een incident uit voortvloeit?
Je hebt helemaal gelijk. Ik vraag me ook af of Joost Klein echt bestaat. Ik denk dat het een pak is en lil kleine erin zit, het zat in de naam hè we hadden het kunnen weten.quote:
Maar wanneer hij de zaal uit is, is hij in de green room. De afspraak was letterlijk niet gefilmd nadat hij van het podium afkomt, volgens zeggen.quote:Op zondag 12 mei 2024 08:42 schreef timmmmm het volgende:
Dat filmpje is gemaakt bij aftocht van het podium in de zaal zelf tussen de fans. Wat er backstage is gebeurd wanneer hij de zaal uit is weten we niet. Het enige wat je uit dat filmpje kunt opmaken is dat hij wel goed gestemd is na zijn optreden.quote:Op zondag 12 mei 2024 08:38 schreef Za het volgende:
[..]
Geen idee, het is een gedrocht van een verhaal.
Je ziet hem hier zelf na het optreden van het podium komen.
Zie jij iemand die een afspraak heeft niet gefilmd te worden nadat hij van het podium komt en daar aanstoot aan neemt wanneer dat wel gebeurd?
Ik vind het wat te vroeg. Kan je me vanavond als ik dronken ben nog eens bevragen over je complottheorieën dat de AVROTROS en de EBU dit verzonnen hebben? Dan heb ik meer zin om erin mee te gaan en je belachelijk te makenquote:Op zondag 12 mei 2024 08:49 schreef Za het volgende:
[..]
Maar wanneer hij de zaal uit is, is hij in de green room. De afspraak was letterlijk niet gefilmd nadat hij van het podium afkomt, volgens zeggen.
Er zijn wat meer beelden van het pad dat ze lopen vanaf het podium naar de green room, tussen publiek en camera mensen, een zigzag pad, met hekken en overal bewaking.
Hij lijkt dit uiterst vriendelijk te ondergaan.
OK, dus achter die deur stond elke keer diezelfde vrouw? En hij rende ook nog. Het is wat allemaal.quote:Op zondag 12 mei 2024 08:44 schreef Em31 het volgende:
het gaat gewoon om beelden achter de schermen, die werden van elke artiest gedeeld. Ze kwamen door een deur en dan zag je de eerste reactie. Joost heeft daar moeten rennen om op tijd in de greenroom te zijn.
Ik kan niet wachten, wat een spektakel zal dat zijn.quote:Op zondag 12 mei 2024 08:51 schreef timmmmm het volgende:
Dan heb ik meer zin om erin mee te gaan en je belachelijk te maken
Dan slaat hij om als een blad aan de boom, en volgen fysieke aanvallen en bedreigingen aan het adres van dames welke aangifte en diskwalificatie waardig zijn.quote:Op zondag 12 mei 2024 08:51 schreef libranl het volgende:
Dat filmpje is gemaakt bij aftocht van het podium in de zaal zelf tussen de fans. Wat er backstage is gebeurd wanneer hij de zaal uit is weten we niet. Het enige wat je uit dat filmpje kunt opmaken is dat hij wel goed gestemd is na zijn optreden.
Mooi. Peter Schouten kom er maar in.quote:Op zondag 12 mei 2024 08:35 schreef Em31 het volgende:
[ x ]
[ x ]
After being CLEARED of ridiculous allegations
???
Ik begrijp jou geloof ik niet helemaal meerquote:Op zondag 12 mei 2024 08:58 schreef Za het volgende:
[..]
Dan slaat hij om als een blad aan de boom, en volgen fysieke aanvallen en bedreigingen aan het adres van dames welke aangifte en diskwalificatie waardig zijn.
quote:Op donderdag 9 mei 2024 17:37 schreef Za het volgende:
[..]
Zo zal het niet zijn.
Joost zal (denk ik) zich niet tam op de 17e plek laten wegzetten.
Zijn zangcarrière is reeds verzekerd in Europa en daarbuiten, hij zal hier weggaan als een koning.
Degene wiens droom het zijn hele leven was hier te staan zonder zich te conformeren, met een groep vrijdenkende, intellectuele kunstenaars om zich heen.
Ik zie het niet gebeuren dat hij straks met hen in de Green Room zit om te aanschouwen hoe Zwitserland of wie dan ook wint. Eerder een diskwalificatie wegens het breken van de ESF etiquette oid.
Ah, eindelijk. Tijdreizen bestaat!quote:Op zondag 12 mei 2024 09:06 schreef libranl het volgende:
[..]
Ik begrijp jou geloof ik niet helemaal meerVoor semi 2 zit je nog te verkondigen dat je het ziet gebeuren dat Joost zelf ervoor zal zorgen dat hij wordt gediskwalificeerd. En nu is het weer diskwalificatie door een complot? Je spreekt jezelf tegen.
(Los daarvan heb je wel een vooruitziende blik dat hij -als eerste deelnemer ooit- zou worden gediskwalificeerd. Daarvoor credits)
[..]
ow zo klein... daar zal niemand bij de EBU een traan om hebben gelaten.quote:Op zondag 12 mei 2024 09:38 schreef TDHS het volgende:
[..]
Ik ga even kijken of ik vanaf de TV een scherpere image kan krijgen, maar hier het moment.
[ afbeelding ]
die was erg goed hoorbaar, je kon niet horen naar wie de 12 punten van NL gingen en wat hij voor het puntengeven te vertellen had was ook gebarentaal voor nodig.quote:Op zondag 12 mei 2024 09:41 schreef TheVulture het volgende:
maar de afkeur richting Osterdahl en co was er zeer breed.
Dat was wel genieten.quote:Op zondag 12 mei 2024 09:45 schreef Nizno het volgende:
[..]
die was erg goed hoorbaar, je kon niet horen naar wie de 12 punten van NL gingen en wat hij voor het puntengeven te vertellen had was ook gebarentaal voor nodig.
Wie was de puntengever voor NL nu?quote:Op zondag 12 mei 2024 09:45 schreef Nizno het volgende:
[..]
die was erg goed hoorbaar, je kon niet horen naar wie de 12 punten van NL gingen en wat hij voor het puntengeven te vertellen had was ook gebarentaal voor nodig.
quote:Op zondag 12 mei 2024 09:23 schreef HiZ het volgende:
Ik hoop dat hij deze ellende snel achter zich kan laten. Na die farce van 2023 en de absolute shit show van 2024 weet ik wel dat ik in mei 2025 voor het eerst sinds de vuurwerkramp niets plan rondom Eurovisie.
Werd door Petra zelf opgenoemd.quote:Op zondag 12 mei 2024 09:46 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Wie was de puntengever voor NL nu?
Ik zag iemand met een koptelefoon op iets heel snel over twelve points zeggen en niemand leek het door te hebben…
Die foto is in ieder geval niet van gisteravond, da’s daglicht.quote:Op zondag 12 mei 2024 08:35 schreef Em31 het volgende:
[ x ]
[ x ]
???
Osterdahl. Nikkie weigerde het te doen (terecht imo).quote:Op zondag 12 mei 2024 09:46 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Ik zag iemand met een koptelefoon op iets heel snel over twelve points zeggen en niemand leek het door te hebben…
Was dat de Europipo zelf?quote:Op zondag 12 mei 2024 09:47 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Osterdahl. Nikkie weigerde het te doen (terecht imo).
Oh dan lette ik niet goed.quote:Op zondag 12 mei 2024 09:48 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Nee toch?
Ik zag iemand in beeld die iets over 12 points zei…
Dat was Martin Österdahl, de baas van het hele spul. Nederland had de eigen puntengever Nikkie teruggetrokken.quote:Op zondag 12 mei 2024 09:46 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Martin gaf de 12 puntenquote:
Reinste vorm van gaslighting door de EBU.quote:Op zondag 12 mei 2024 09:41 schreef TheVulture het volgende:
De EBU heeft een heel groot probleem, dat met een beetje geluk voor hen niet nog verder is geëscaleerd doordat Zwitserland en Kroatië het wonnen van de televotemanipulatie van Israël en het buitensporige voordeel van Oekraïne, dat ook geen 300 punten waard was.
De avond in de zaal was best surrealistisch. We hebben ons suf geboeht. Dat begon al met de zaalopwarmer die schijtlollig lachend benoemde dat er maar 25 ipv 26 landen waren. Die man kreeg daar van ons de reactie op en dan vervolgens zeggen dat ie het ESF-publiek niet als "hateful people" kende. Echt wat een pannenkoek.
En de rest van de avond zijn we als publiek volgens mij zoveel gemute, maar de afkeur richting Osterdahl en co was er zeer breed.
Ik zag net het clipje van Bambi die zei dat deze hele ESF-ervaring zo verschrikkelijk was geweest voor de artiesten (of iig sommige artiesten). Dat is toch ook een veeg teken. En nota bene in Zweden, waar ze er zo van overtuigd zijn dat eigenlijk alleen zij het festival goed kunnen organiseren.quote:
Dat laatste was me bekend, maar ik heb speciaal de puntenverdeling gekeken voor het NL statement en zag toen 5 seconden iemand in beeld die ik niet kende…quote:Op zondag 12 mei 2024 09:48 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Dat was Martin Österdahl, de baas van het hele spul. Nederland had de eigen puntengever Nikkie teruggetrokken.
ik dacht dat dat aan mijn bericht wel duidelijk was dat dat twee keer boe bij Martin Osterdahl momenten warenquote:Op zondag 12 mei 2024 09:46 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Zelfs Nemo hoorde het niet want die zag je echt nog net in de laatste seconde juichenquote:Op zondag 12 mei 2024 09:45 schreef Nizno het volgende:
[..]
Drie keer want hij legde het systeem eerst een keer uit.quote:Op zondag 12 mei 2024 09:50 schreef Nizno het volgende:
[..]
ik dacht dat dat aan mijn bericht wel duidelijk was dat dat twee keer boe bij Martin Osterdahl momenten waren
1 voor de punten waar niets van te verstaan was en 1 met de 12 punten van NL geven waar hij ook overboet werd
Dit kan kennelijk niet in Zweden met een zaak als deze. ‘t Is Nederland niet.quote:Op zondag 12 mei 2024 09:33 schreef dolfg het volgende:
Zoals advocaat Knoops gisteren zei: AT had om 12 uur gistermiddag gelijk naar de rechter moeten stappen voor een uitspraak.
Sorry, ik ben net wakker en heb nog niet veel teruggelezen…quote:Op zondag 12 mei 2024 09:50 schreef Nizno het volgende:
[..]
ik dacht dat dat aan mijn bericht wel duidelijk was dat dat twee keer boe bij Martin Osterdahl momenten waren
1 voor de punten waar niets van te verstaan was en 1 met de 12 punten van NL geven waar hij ook overboet werd
Ik zei het net al in maar ik herhaal het met liefde: Osterdahl heeft er een teringbende van gemaakt en moet ontslagen worden.quote:
Dat had ik ook niet verwacht eigenlijk.quote:Op zondag 12 mei 2024 09:51 schreef Kinga het volgende:
Maar dat er in de show zelf met geen woord gerept is waar Nederland nou gebleven was in de line-up...heb dan ook de ballen om het on-air uit te leggen.
Ik denk steeds meer dat er een 'russisch' componentje aanzit, alles om verdeeldheid te zaaien. en we moeten wel anti eenheid zijn, dus zo'n liedje is natuurlijk niet goede weg die Rusland wil dat er ingeslagen wordt, dus er moet verdeeldheid zijn.quote:Op zondag 12 mei 2024 09:06 schreef libranl het volgende:
[..]
Ik begrijp jou geloof ik niet helemaal meerVoor semi 2 zit je nog te verkondigen dat je het ziet gebeuren dat Joost zelf ervoor zal zorgen dat hij wordt gediskwalificeerd. En nu is het weer diskwalificatie door een complot? Je spreekt jezelf tegen.
(Los daarvan heb je wel een vooruitziende blik dat hij -als eerste deelnemer ooit tijdens het evenement- zou worden gediskwalificeerd. Daarvoor credits)
[..]
nee dat snap ik wel dat ze dat niet deden.quote:Op zondag 12 mei 2024 09:51 schreef Kinga het volgende:
Maar dat er in de show zelf met geen woord gerept is waar Nederland nou gebleven was in de line-up...heb dan ook de ballen om het on-air uit te leggen.
Die snap ik dan nog wel. Die show is kneiterstrak geregiseerd en wat moet je daar dan vertellen zonder de artiest niet nog extra een trap na te geven?quote:Op zondag 12 mei 2024 09:51 schreef Kinga het volgende:
Voor de mensen die casual alleen de halve finales en finale kijken, is het dan toch raar dat een land die door was, opeens niet in de finale staat? Zeg dan on-air.. Nederland is gediskwalificeerd om niet nader te noemen redenen, bl bla bla! Maar vermoed dat ze te bang waren voor de reactie uit de zaal.quote:Op zondag 12 mei 2024 09:52 schreef Nizno het volgende:
[..]
nee dat snap ik wel dat ze dat niet deden.
EBU is overtuigd dat ze in hun recht staan (of doen of ze overtuigd zijn) dan ga je dat niet in de show benoemen. Daarmee nagel je Joost in feite publiekelijk aan de schandpaal.
Iets wat nu om de show heen ook soort van gebeurde maar niet smaad en laster is
Het zal door de commentatoren wel benoemd zijn schat ik zo in.quote:Op zondag 12 mei 2024 09:55 schreef Kinga het volgende:
[..]
Voor de mensen die casual alleen de halve finales en finale kijken, is het dan toch raar dat een land die door was, opeens niet in de finale staat? Zeg dan on-air.. Nederland is gediskwalificeerd om niet nader te noemen redenen, bl bla bla! Maar vermoed dat ze te bang waren voor de reactie uit de zaal.
Zoveel deelnemers met kritiek op de EBU dit jaar. Je zou denken dat ze daar iets mee moeten, maar het lijkt me een behoorlijk koppige organisatie.quote:Op zondag 12 mei 2024 09:57 schreef UitStraling het volgende:
Wel tof die Zwitserse winnaar "I broke my trophee, maybee the ESF needs some fixing too"
Iets teveel van die types die zich constant beledigd voelen.quote:Op zondag 12 mei 2024 10:03 schreef Jane het volgende:
[..]
Zoveel deelnemers met kritiek op de EBU dit jaar. Je zou denken dat ze daar iets mee moeten, maar het lijkt me een behoorlijk koppige organisatie.
Heb je een linkje voor me?quote:Op zondag 12 mei 2024 09:49 schreef Jane het volgende:
[..]
Ik zag net het clipje van Bambi die zei dat deze hele ESF-ervaring zo verschrikkelijk was geweest voor de artiesten (of iig sommige artiesten). Dat is toch ook een veeg teken. En nota bene in Zweden, waar ze er zo van overtuigd zijn dat eigenlijk alleen zij het festival goed kunnen organiseren.
Die vent voor de show was er vrijdag ook. Een enorm zelfingenomen Zweed, die het concept “read the room” niet helemaal begrepen had en daarmee bakken met olie op het vuur gooide.quote:Op zondag 12 mei 2024 09:41 schreef TheVulture het volgende:
De EBU heeft een heel groot probleem, dat met een beetje geluk voor hen niet nog verder is geëscaleerd doordat Zwitserland en Kroatië het wonnen van de televotemanipulatie van Israël en het buitensporige voordeel van Oekraïne, dat ook geen 300 punten waard was.
De avond in de zaal was best surrealistisch. We hebben ons suf geboeht. Dat begon al met de zaalopwarmer die schijtlollig lachend benoemde dat er maar 25 ipv 26 landen waren. Die man kreeg daar van ons de reactie op en dan vervolgens zeggen dat ie het ESF-publiek niet als "hateful people" kende. Echt wat een pannenkoek.
En de rest van de avond zijn we als publiek volgens mij zoveel gemute, maar de afkeur richting Osterdahl en co was er zeer breed.
De beeldvorming is in elk geval dramatisch. Inzending die pleit voor eenheid en vrede wordt gediskwalificeerd om naar het nu lijkt een niet al te serieus vergrijp, zonder dat er überhaupt een onafhankelijk oordeel over is geveld, maar alles wordt in het werk gesteld om Israël maar te kunnen laten deelnemen. Dat valt niet alleen in Nederland slecht, merk je wel.quote:Op zondag 12 mei 2024 10:03 schreef Jane het volgende:
[..]
Zoveel deelnemers met kritiek op de EBU dit jaar. Je zou denken dat ze daar iets mee moeten, maar het lijkt me een behoorlijk koppige organisatie.
Ik denk dat er precies niks gaat gebeuren. Over een paar dagen is dit wel overgewaaid en volgende jaar doen ze weer hetzelfde.quote:Op zondag 12 mei 2024 10:03 schreef Jane het volgende:
[..]
Maar de dingen die hier zijn misgegaan, die zijn toch niet zozeer SVT aan te rekenen?quote:Op zondag 12 mei 2024 09:49 schreef Jane het volgende:
[..]
Ik zag net het clipje van Bambi die zei dat deze hele ESF-ervaring zo verschrikkelijk was geweest voor de artiesten (of iig sommige artiesten). Dat is toch ook een veeg teken. En nota bene in Zweden, waar ze er zo van overtuigd zijn dat eigenlijk alleen zij het festival goed kunnen organiseren.
Tnx Dave. Dat was hem idd, maar ik was minder snel met zoeken.quote:
Dank je!quote:
Even los van waar de SVT wel een niet verantwoordelijk voor is, heeft Zweden dit wel echt heel matig georganiseerd hoor. Het openbaar vervoer rond Malmö was bijvoorbeeld ook een grote puinhoop.quote:Op zondag 12 mei 2024 10:09 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Maar de dingen die hier zijn misgegaan, die zijn toch niet zozeer SVT aan te rekenen?
Hoewel ik op zich wel vind dat we nu wel weer even genoeg hebben van Zweden na 3x in 11 jaar.
De klacht was dan ook dat Israël bij het commentaar heeft gezegd dat het volgende optreden niet geschikt is voor kinderen toch? Of was het uitgebreiderquote:Op zondag 12 mei 2024 10:11 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dank je!
Bambie![]()
Diens klachten werden onder het tapijt geschoven door de EBU..
Hmm, ik stoor me al een tijdje aan de (in mijn ogen) te grote invloed van de Zweden op het festival en hun zelfverheerlijking qua organiseren ervan. Maar dat kan aan mij liggen. Anyway, mijn opmerking moet je meer in die context zien.quote:Op zondag 12 mei 2024 10:09 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Maar de dingen die hier zijn misgegaan, die zijn toch niet zozeer SVT aan te rekenen?
Hoewel ik op zich wel vind dat we nu wel weer even genoeg hebben van Zweden na 3x in 11 jaar.
Je hebt helemaal gelijk, het zijn de artiesten die boven de wet moeten staanquote:Op zondag 12 mei 2024 10:09 schreef TornadoDK het volgende:
[..]
Ik denk dat er precies niks gaat gebeuren. Over een paar dagen is dit wel overgewaaid en volgende jaar doen ze weer hetzelfde.
Net zo'n enge club als de fifa en ioc die denken boven de wet te staan en lekker doen waar ze zin in hebben.
Ik denk ook niet dat er veel structureel gaat veranderen. Over drie dagen is iedereen dit al weer helemaal vergeten. En precies daarom moet Nederland volgend jaar niet meedoen.quote:Op zondag 12 mei 2024 10:09 schreef TornadoDK het volgende:
[..]
Ik denk dat er precies niks gaat gebeuren. Over een paar dagen is dit wel overgewaaid en volgende jaar doen ze weer hetzelfde.
Net zo'n enge club als de fifa en ioc die denken boven de wet te staan en lekker doen waar ze zin in hebben.
¤¤¤¤¤¤quote:Op zondag 12 mei 2024 10:23 schreef Zwansen het volgende:
Staat de gegarandeerde finaleplaatsen van de vijf grote landen nooit ter discussie? Dat is toch ook niet meer van deze tijd?
Ik dacht vorig jaar toen Zweden met Loreen kwam, die willen heel graag weer organiseren. Nou ze leken er eigenlijk niet zoveel zin in te hebben.quote:Op zondag 12 mei 2024 10:16 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Even los van waar de SVT wel een niet verantwoordelijk voor is, heeft Zweden dit wel echt heel matig georganiseerd hoor. Het openbaar vervoer rond Malmö was bijvoorbeeld ook een grote puinhoop.
Dat is financieel niet haalbaar. Als Duitsland maar de helft van de kijkers heeft, en dus de helft van de stemmers, omdat Malta ofzo de finale haalt, is dat een enorm gat in de begroting dat door alle landen moet worden gecompenseerd.quote:Op zondag 12 mei 2024 10:23 schreef Zwansen het volgende:
Staat de gegarandeerde finaleplaatsen van de vijf grote landen nooit ter discussie? Dat is toch ook niet meer van deze tijd?
Wij denken altijd dat Nederland niets voorstelt, en de EBU doet aardig z'n best om ons dood te zwijgen, maar reken maar dat als Nederland zich terugtrekt dat iets betekent. 3 jaar geleden nog Eurovisie georganiseerd, heel erg Eurovisie-minded land, gigantische kijkcijfers (normaal gesproken). Daar gaat een hele sterke boodschap vanuit.quote:Op zondag 12 mei 2024 10:23 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Ik denk ook niet dat er veel structureel gaat veranderen. Over drie dagen is iedereen dit al weer helemaal vergeten. En precies daarom moet Nederland volgend jaar niet meedoen.
Dan tref je de EBU hard en bovenal financieel, want het ESF is van een cash cow veranderd in een show waar veel geld bij moet. Nederland is iets van de 7e grootste betaler van de 37 en een land waar er toch aardig wat miljoenen kijken. En met de Big 5 en Zwitserland rechtstreeks in de finale, heb je nog maar 30 landen voor de semi’s. Als er dan nog meer landen wegvallen, hou je er te weinig over voor het competitieve element (de beste 10 uit 13 ofzo kiezen, slaat nergens op), dus dan heeft de EBU nogal een praktisch probleem.
Dan kunnen we volgend jaar misschien normaal kijkenquote:Op zondag 12 mei 2024 10:26 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Wij denken altijd dat Nederland niets voorstelt, en de EBU doet aardig z'n best om ons dood te zwijgen, maar reken maar dat als Nederland zich terugtrekt dat iets betekent. 3 jaar geleden nog Eurovisie georganiseerd, heel erg Eurovisie-minded land, gigantische kijkcijfers (normaal gesproken). Daar gaat een hele sterke boodschap vanuit.
Alleen daarom al zou je zeker een jaar moeten overslaan.
Zeg ik dat ergens?quote:Op zondag 12 mei 2024 10:23 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Je hebt helemaal gelijk, het zijn de artiesten die boven de wet moeten staan
Als je ziet wat voor bagger een deel van die 5 landen meestal instuurt (Duitsland en VK sowieso), dan zouden ze amper meer door de halve finale heenkomen.quote:Op zondag 12 mei 2024 10:23 schreef Zwansen het volgende:
Wat een lieverd.quote:
Nee, maar het is weer ter verdediging van Nederland, waar de EBU zich wél aan de regels houdt en dus niet boven de wet staat en het overgrote gedeelte van de mensen hier vindt dat Joost boven de wet zou moeten staan en gewoon mee had mogen doen, terwijl wat er gebeurde, zelfs de minst erge versie (wat bevestigd is door de AVROTROS, door de enige partij die er belang bij heeft om het zoveel mogelijk te downplayen), duidelijk tegen de policy is.quote:
Nou ja dat. Toen duidelijk werd welke kant dit op ging (blijkbaar was dat gisterochtend vroeg) had je twee keuzes. Of je belegt een persconferentie en gaat haarfijn uitleggen hoe het allemaal zit, of je brengt alles in stelling voor een juridische procedure.quote:Op zondag 12 mei 2024 01:17 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Allemaal jaartje overslaan dan maar.quote:Op zondag 12 mei 2024 10:26 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Dat is financieel niet haalbaar. Als Duitsland maar de helft van de kijkers heeft, en dus de helft van de stemmers, omdat Malta ofzo de finale haalt, is dat een enorm gat in de begroting dat door alle landen moet worden gecompenseerd.
Financieel stellen wij veel voor. Maar als 50% van de volwassenen kijkt, dan kijken er nog maar iets van 6-7 miljoen mensen maximaal. Wanneer een frankrijk slechts 30% van de volwassen bevolking kijkt dan zit je al boven de 10 miljoen, zelfde geld voor Engeland, Duitsland. Maar ook land als Polen (50 Miljoen en counting) etc.quote:Op zondag 12 mei 2024 10:26 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Wij denken altijd dat Nederland niets voorstelt, en de EBU doet aardig z'n best om ons dood te zwijgen, maar reken maar dat als Nederland zich terugtrekt dat iets betekent. 3 jaar geleden nog Eurovisie georganiseerd, heel erg Eurovisie-minded land, gigantische kijkcijfers (normaal gesproken). Daar gaat een hele sterke boodschap vanuit.
Alleen daarom al zou je zeker een jaar moeten overslaan.
Ja, dat zal de reden zijn. Maar idealiter zou de organisatie daar geen boodschap aan moeten hebben. Zou een beetje zelfde zijn als de FIFA landen als Brazilië, Argentinië, Engeland en Duitsland altijd een plek op het WK geeft.quote:Op zondag 12 mei 2024 10:26 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Dat is financieel niet haalbaar. Als Duitsland maar de helft van de kijkers heeft, en dus de helft van de stemmers, omdat Malta ofzo de finale haalt, is dat een enorm gat in de begroting dat door alle landen moet worden gecompenseerd.
Maar in Frankrijk kijken ze niet en in Nederland wel. Er hadden gisteren waarschijnlijk wel zo’n 5 miljoen mensen hier gekeken, volgens mij komt Frankrijk daar bijna nooit boven.quote:Op zondag 12 mei 2024 10:33 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Financieel stellen wij veel voor. Maar als 50% van de volwassenen kijkt, dan kijken er nog maar iets van 6-7 miljoen mensen maximaal. Wanneer een frankrijk slechts 30% van de volwassen bevolking kijkt dan zit je al boven de 10 miljoen, zelfde geld voor Engeland, Duitsland. Maar ook land als Polen (50 Miljoen en counting) etc.
Ik zou wel eens precies willen weten wat er gebeurd is. Diverse nieuwsmedia zullen er ook nog wel een reconstructie van maken.quote:Op zondag 12 mei 2024 10:32 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Nee, maar het is weer ter verdediging van Nederland, waar de EBU zich wél aan de regels houdt en dus niet boven de wet staat en het overgrote gedeelte van de mensen hier vindt dat Joost boven de wet zou moeten staan en gewoon mee had mogen doen, terwijl wat er gebeurde, zelfs de minst erge versie (wat bevestigd is door de AVROTROS, door de enige partij die er belang bij heeft om het zoveel mogelijk te downplayen), duidelijk tegen de policy is.
Hoe kan de EBU in deze zaak dan degene zijn die boven de wet staat volgens jou
Het gelijkheidsbeginsel is overtreden. Zolang Israël mee mocht doen en Rusland niet, werd dit gelijkheidsbeginsel al overschreden. Prima, Joost Klein dan maar diskwalificeren vanwege de schending van de huisregels. Maar toen Frankrijk een statement maakte ging dat ook tegen de huisregels in. En die mocht wel lekker blijven.quote:Op zondag 12 mei 2024 10:32 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Nee, maar het is weer ter verdediging van Nederland, waar de EBU zich wél aan de regels houdt en dus niet boven de wet staat en het overgrote gedeelte van de mensen hier vindt dat Joost boven de wet zou moeten staan en gewoon mee had mogen doen, terwijl wat er gebeurde, zelfs de minst erge versie (wat bevestigd is door de AVROTROS, door de enige partij die er belang bij heeft om het zoveel mogelijk te downplayen), duidelijk tegen de policy is.
Er zijn natuurlijk mensen die no matter what vinden dat Joost moet hangen, een soort masochisme is dat (ik begrijp het niet helemaal, maar je bent zeker niet de enige). En het kan natuurlijk zijn dat hij echt iets heeft gedaan dat totaal niet door de beugel kon.quote:Op zondag 12 mei 2024 10:32 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Fifa is zo groot, dat alles elkaar op heft bij uitval van grote landen. Wanneer Engeland is uitgeschakeld, dan kan heel Engeland juigen voor Ireland of schotland, Nederland etc. En voetbal fans niet alleen hun eigen wedstrijden, maar alles. Wanneer er elke week een competitie Eurovisie was. hoeveel mensen zouden er dan naar kijken in vergelijking tot voetbal weekelijkks?quote:Op zondag 12 mei 2024 10:35 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Ja, dat zal de reden zijn. Maar idealiter zou de organisatie daar geen boodschap aan moeten hebben. Zou een beetje zelfde zijn als de FIFA landen als Brazilië, Argentinië, Engeland en Duitsland altijd een plek op het WK geeft.
En als zelfs de FIFA dat nog niet eens doet…
Er is helemaal niemand gestraft. Er is een ordemaatregel getroffen. Als we dan toch over wetten gaan praten moet je dat onderscheid echt scherp houden.quote:Op zondag 12 mei 2024 10:37 schreef Grishenko_ het volgende:
[..]
Het gelijkheidsbeginsel is overtreden. Zolang Israël mee mocht doen en Rusland niet, werd dit gelijkheidsbeginsel al overschreden. Prima, Joost Klein dan maar diskwalificeren vanwege de schending van de huisregels. Maar toen Frankrijk een statement maakte ging dat ook tegen de huisregels in. En die mocht wel lekker blijven.
Er is dus sprake van willekeur. Dan worden er dus straffen toegepast waar het hen blieft. Als een organisatie zo handelt, handelen ze bovenwettelijk en creëren ze de beeldvorming dat ze boven de wet staan.
Plus, iemand straffen zonder veroordeling (en zonder dat de twee partijen met elkaar in gesprek gingen) is ook een handeling die men kan zien als zich boven de wet plaatsen.
Helemaal eens hoor.quote:Op zondag 12 mei 2024 10:22 schreef Jane het volgende:
[..]
Hmm, ik stoor me al een tijdje aan de (in mijn ogen) te grote invloed van de Zweden op het festival en hun zelfverheerlijking qua organiseren ervan. Maar dat kan aan mij liggen. Anyway, mijn opmerking moet je meer in die context zien.
Strafbaar nog wel. Doorslaan is een kunt op zich hè?quote:Op zondag 12 mei 2024 10:39 schreef Grishenko_ het volgende:
Als het inderdaad een gebaar was geweest, dan wordt de zaak geseponeerd. In dat geval heeft de EBU strafbaar gehandeld en verdient Joost een schadevergoeding voor gederfde inkomsten.
Een artiest die een podium wordt ontzegd voor internationaal publiek, is weldegelijk een straf. Geen gerechtelijke straf, maar wel een organisatorische straf.quote:Op zondag 12 mei 2024 10:39 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Er is helemaal niemand gestraft. Er is een ordemaatregel getroffen. Als we dan toch over wetten gaan praten moet je dat onderscheid echt scherp houden.
Rusland en Israël zitten in twee verschillende conflicten. Rusland is een soeverein land binnengevallen, Israël voert een operatie uit om Hamas uit te schakelen en gegijzelden terug te krijgen.quote:Op zondag 12 mei 2024 10:37 schreef Grishenko_ het volgende:
[..]
Het gelijkheidsbeginsel is overtreden. Zolang Israël mee mocht doen en Rusland niet,
Frankrijk maakte tijdens de repetitie een statement voor vrede en liefde. Wat Joost Klein heeft gedaan is niet helemaal duidelijk.quote:werd dit gelijkheidsbeginsel al overschreden. Prima, Joost Klein dan maar diskwalificeren vanwege de schending van de huisregels. Maar toen Frankrijk een statement maakte ging dat ook tegen de huisregels in.
Jouw voorbeelden zijn vooral willekeurig.quote:Er is dus sprake van willekeur.
Punt is dat we niet weten wat er gebeurd is, misschien is Nederland hard genaaid, misschien heeft de EBU een belissing genomen die ze gewoon moesten nemen. Met de (gekleurde) verklaringen die er nu liggen, weten we het niet.quote:Plus, iemand straffen zonder veroordeling (en zonder dat de twee partijen met elkaar in gesprek gingen) is ook een handeling die men kan zien als zich boven de wet plaatsen.
Nee want situatie Rusland en Israel zijn niet gelijkwaar. want Israel is geen Oorlog begonnen. Maar reageert op een terroristische daad waarbij Burgers zijn ontvoerd en gedood worden. Dat dingen misschien buiten proportioneel zijn, is een andere discussie.quote:Op zondag 12 mei 2024 10:37 schreef Grishenko_ het volgende:
[..]
Het gelijkheidsbeginsel is overtreden. Zolang Israël mee mocht doen en Rusland niet, werd dit gelijkheidsbeginsel al overschreden.
quote:Prima, Joost Klein dan maar diskwalificeren vanwege de schending van de huisregels. Maar toen Frankrijk een statement maakte ging dat ook tegen de huisregels in. En die mocht wel lekker blijven.
Er is dus sprake van willekeur. Dan worden er dus straffen toegepast waar het hen blieft. Als een organisatie zo handelt, handelen ze bovenwettelijk en creëren ze de beeldvorming dat ze boven de wet staan.
Plus, iemand straffen zonder veroordeling (en zonder dat de twee partijen met elkaar in gesprek gingen) is ook een handeling die men kan zien als zich boven de wet plaatsen.
Ja, strafbaar.quote:Op zondag 12 mei 2024 10:41 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Strafbaar nog wel. Doorslaan is een kunt op zich hè?
In het verhaal van AT geven ze ook nog iets anders aan, namelijk dat meermaals is gevraagd niet te filmen. Ook Joost is een medewerker van EBU die beschermt dient te worden en veilig moet kunnen werken.quote:Op zondag 12 mei 2024 10:32 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Ik vind diskwalificatie een te stevige straf voor de situatie zoals die is omschreven door Avrotros. Daar past meer iets als excuses (wat ook voorgesteld is maar geweigerd) of eventueel een boete, puntenaftrek of de consequentie dat Nederland niet mag organiseren als Joost wint bijvoorbeeld. Als hij iemand in elkaar geslagen had backstage was er veel meer begrip geweest voor een diskwalificatie dan nuquote:Op zondag 12 mei 2024 10:32 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Wacht even. Een straf is gericht op het toevoegen van leed. Dat is hier niet het oogmerk geweest. Hier is gepoogd een veilige omgeving te bieden aan personeel. Dat is een ordemaatregel. Dat moet je juridisch ook heel anders toetsen.quote:Op zondag 12 mei 2024 10:41 schreef Grishenko_ het volgende:
[..]
Een artiest die een podium wordt ontzegd voor internationaal publiek, is weldegelijk een straf. Geen gerechtelijke straf, maar wel een organisatorische straf.
Organisaties hebben zich ook te houden aan de wet en dat hebben ze hier nagelaten.
Natuurlijk nietquote:Op zondag 12 mei 2024 10:42 schreef Grishenko_ het volgende:
[..]
Ja, strafbaar.
Als jouw werkgever jou op non actief zet zonder geldige reden is dat ook strafbaar.
quote:Op zondag 12 mei 2024 10:41 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Rusland en Israël zitten in twee verschillende conflicten. Rusland is een soeverein land binnengevallen, Israël voert een operatie uit om Hamas uit te schakelen en gegijzelden terug te krijgen.
[..]
Frankrijk maakte tijdens de repetitie een statement voor vrede en liefde. Wat Joost Klein heeft gedaan is niet helemaal duidelijk.
[..]
Jouw voorbeelden zijn vooral willekeurig.
[..]
Punt is dat we niet weten wat er gebeurd is, misschien is Nederland hard genaaid, misschien heeft de EBU een belissing genomen die ze gewoon moesten nemen. Met de (gekleurde) verklaringen die er nu liggen, weten we het niet).
Allebei zijn schuldig aan oorlogsmisdaden. Dus het sentiment van wie begin is belangrijker dan het houden aan het oorlogsrecht? Aparte redenatie…quote:Op zondag 12 mei 2024 10:41 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Nee want situatie Rusland en Israel zijn niet gelijkwaar. want Israel is geen Oorlog begonnen. Maar reageert op een terroristische daad waarbij Burgers zijn ontvoerd en gedood worden. Dat dingen misschien buiten proportioneel zijn, is een andere discussie.
[..]
Waar zegt de Zweedse politie dat?quote:Op zondag 12 mei 2024 10:38 schreef blackswangreen het volgende:
Maar a) dat is helemaal niet aangetoond, b) de Zweedse politie geeft al aan dat het hoogstens gaat om een vergrijp waar een boete op staat en c) daaruit volgt het principe van proportionaliteit. Anders is elk mogelijk vergrijp meteen diskwalificatie, zo werkt dat niet in een beschaving.
Een rechter kan ook een werkgever boetes opleggen. Dat is ook een straf.quote:
Niemand gestraft in de rechtbank nee.quote:Op zondag 12 mei 2024 10:39 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Er is helemaal niemand gestraft. Er is een ordemaatregel getroffen. Als we dan toch over wetten gaan praten moet je dat onderscheid echt scherp houden.
Ik heb nergens Nederland of Joost genoemd. Begrijpend lezen blijft toch een vak apart niet voor iedereen weggelegd.quote:Op zondag 12 mei 2024 10:32 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Volgens de AVROTROS, zoals gezegd de enige organisatie die er belang bij heeft Klein te beschermen dus ik ga ervan uit dat dit minstens gebeurd is, gebeurde de agressie nadat Klein gefilmd werd door een cameravrouw terwijl hij dat niet wilde/afgesproken had dat dit niet zou gebeuren.quote:Op zondag 12 mei 2024 10:36 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik zou wel eens precies willen weten wat er gebeurd is. Diverse nieuwsmedia zullen er ook nog wel een reconstructie van maken.
En het zou natuurlijk het mooiste zijn als de beelden openbaar worden.
Want de oorzaak zegt eigenlijk alles. Dan kunnen we het beoordelen, is Nederland genaaid, of is Nederland terecht gediskwalificeerd? En alles daar tussenin. Nu kunnen we er eigenlijk vrij weinig over zeggen.
Volgens trein hoeven organisaties en werkgevers zich niet te houden aan de wet en is iedere maatregel al bijvoorbaat te accepteren.quote:Op zondag 12 mei 2024 10:45 schreef Electric_Eye het volgende:
[..]
Niemand gestraft in de rechtbank nee.
Na een half jaar op deze manier je carrière om zeep (laten) helpen is dat geen straf?
En daarnaast, die ordemaatregelen gelden alleen voor de artiesten maar niet voor iedereen er omheen om voor medewerkers??
Ik denk dat ze er via de diplomatieke route uit probeerden te komen. En hoopten dat de EBU de beslissing zou intrekken.quote:Op zondag 12 mei 2024 10:33 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nou ja dat. Toen duidelijk werd welke kant dit op ging (blijkbaar was dat gisterochtend vroeg) had je twee keuzes. Of je belegt een persconferentie en gaat haarfijn uitleggen hoe het allemaal zit, of je brengt alles in stelling voor een juridische procedure.
De AT koos geen van beide. Dat is wanbeleid.
Strafbaar betekent dat iets strafrechtelijk vervolgbaar is (kort gezegd). Een onterecht ontslag, of een onterechte diskwalificatie, is een civiele kwestie. Daar komen geen boetes aan te pas (buiten eventuele contractuele), alleen vergoedingen.quote:Op zondag 12 mei 2024 10:45 schreef Grishenko_ het volgende:
[..]
Een rechter kan ook een werkgever boetes opleggen. Dat is ook een straf.
Of denk je dat werkgevers zich niet aan regels hoeven te houden?
Dat zeg ik helemaal niet. Ik zeg dat als je dit juridisch bekijkt het heel veel uitmaakt of die uitsluiting is opgelegd als straf. Dus puur als reactie op eens gedraging, om leed toe te voegen. Of als ordemaatregel, dus om de rust te bewaren, herstellen en eventueel om personen of zaken te beschermen.quote:Op zondag 12 mei 2024 10:47 schreef Grishenko_ het volgende:
[..]
Volgens trein hoeven organisaties en werkgevers zich niet te houden aan de wet en is iedere maatregel al bijvoorbaat te accepteren.
Hele vreemde redenatie, maar goed, dat is dan ook maar een mening denk ik dan.
Dat is toch geen andere discussie? Als ik een aanslag pleeg in België geeft dat België toch niet het recht om Nederland plat te bombarderen.quote:Op zondag 12 mei 2024 10:41 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Nee want situatie Rusland en Israel zijn niet gelijkwaar. want Israel is geen Oorlog begonnen. Maar reageert op een terroristische daad waarbij Burgers zijn ontvoerd en gedood worden. Dat dingen misschien buiten proportioneel zijn, is een andere discussie.
[..]
Dus civielrechtelijk krijgt de werkgever nooit een straf volgens jou?quote:Op zondag 12 mei 2024 10:47 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Strafbaar betekent dat iets strafrechtelijk vervolgbaar is (kort gezegd). Een onterecht ontslag, of een onterechte diskwalificatie, is een civiele kwestie. Daar komen geen boetes aan te pas (buiten eventuele contractuele), alleen vergoedingen.
Precies dit dus. En dat zei ik gistermiddag ook al in dit topic.quote:Op zondag 12 mei 2024 10:46 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Volgens de AVROTROS, zoals gezegd de enige organisatie die er belang bij heeft Klein te beschermen dus ik ga ervan uit dat dit minstens gebeurd is, gebeurde de agressie nadat Klein gefilmd werd door een cameravrouw terwijl hij dat niet wilde/afgesproken had dat dit niet zou gebeuren.
Dat kan, en ik kan me voorstellen dat je daar pissig om kan worden. Maar de cameravrouw doet gewoon haar werk, die afspraak is niet met haar gemaakt en zij filmt daar omdat zij door haar werkgever gezegd is daar te filmen. Dus zij doet gewoon haar werk. Als de organisatie afspraken schendt die je met hen gemaakt hebt, is het alsnog geen vrijbrief je agressief op te stellen naar het ingehuurde personeel, die hebben daar niks mee te maken en die doen gewoon hun werk.
Plak daar het zero tolerance beleid op en dan heb je gewoon een ernstige schending van de gedragscode. En dat is dus alleen als je het, voor Joost, meest gunstige scenario volgt.
Dus nogmaals, ik zie niet in hoe de EBU, in dit incident, zich boven 'de wet' plaatst, enkel hoe hele hordes mensen willen dat Joost boven 'de wet' staat. De EBU kan natuurlijk wel verweten worden zich niet aan gemaakte afspraken te houden, maar de vraag is wel of dat soort misverstanden de daadwerkelijke misstand goedmaken. Je neigt ernaar te zeggen 'nee, maar dan kan je de straf wel aanpassen omdat je er zelf een aandeel in hebt'.
Die keus is natuurlijk extra lastig omdat je aan de andere kant in het #metootijdperk zit van grensoverschrijdend gedrag, dit is hoe dan oo minstens een van Nieuwkerkje en je met een al explosief songfestival je de grenzen extra moet bewaken. Dat laatste is nu natuurlijk keihard gebackfired voor de organisatie, maar het had ook andersom kunnen gaan. Het met de mantel der liefde bedekken en dan een enorme backlash omdat het de druppel is die het songfestival écht onveilig maakt in een al grimmige sfeer.
Het is gewoon een extreem lastige situatie voor de EBU, veroorzaakt door Joost Klein, en ik vind dat we daar allemaal iets te weinig rekening mee houden.
Ach, die arme EBU tochquote:Op zondag 12 mei 2024 10:46 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Het is gewoon een extreem lastige situatie voor de EBU, veroorzaakt door Joost Klein, en ik vind dat we daar allemaal iets te weinig rekening mee houden.
Onjuist want je standpunt kan ook zijn dat Rusland de aggresor is, zonder provocatie een land aanvallen, en Israël juist aangevallen werd en zich verdedigd. Over het tweede kan je beter discussieren dan over het eerste, dus dat is geen gelijk geval.quote:Op zondag 12 mei 2024 10:37 schreef Grishenko_ het volgende:
[..]
Het gelijkheidsbeginsel is overtreden. Zolang Israël mee mocht doen en Rusland niet, werd dit gelijkheidsbeginsel al overschreden. Prima, Joost Klein dan maar diskwalificeren vanwege de schending van de huisregels. Maar toen Frankrijk een statement maakte ging dat ook tegen de huisregels in. En die mocht wel lekker blijven.
Buiten eventuele contractuele boetes niet nee.quote:Op zondag 12 mei 2024 10:50 schreef Grishenko_ het volgende:
[..]
Dus civielrechtelijk krijgt de werkgever nooit een straf volgens jou?
Vermoeiend inderdaad die totaalmalloten die dit subforum komen verstieren om te hitsen bij ophefquote:Op zondag 12 mei 2024 10:51 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Ach, die arme EBU toch
Ik heb het vermoeden dat we jouw posts niet los kunnen zien van de onredelijke hekel die je toch al had aan Joost Klein. Dit gaat nergens meer over.
Maar als Joost gewoon normaal had gedaan was er niks aan de hand geweest. Het is terecht dat we als land achter onze act staan. Maar laten we afwachten wat het verweer van die vrouw is.quote:Op zondag 12 mei 2024 10:51 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Ach, die arme EBU toch
Ik heb het vermoeden dat we jouw posts niet los kunnen zien van de onredelijke hekel die je toch al had aan Joost Klein. Dit gaat nergens meer over.
Prima, maar als deze ordemaatregel buitenproportioneel is dan gaan zij ook hun boekje te buiten.quote:Op zondag 12 mei 2024 10:49 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat zeg ik helemaal niet. Ik zeg dat als je dit juridisch bekijkt het heel veel uitmaakt of die uitsluiting is opgelegd als straf. Dus puur als reactie op eens gedraging, om leed toe te voegen. Of als ordemaatregel, dus om de rust te bewaren, herstellen en eventueel om personen of zaken te beschermen.
Dat is juridisch gewoon een heel ander toetsingskader.
Joost is geen medewerker van de EBU lijkt mijquote:Op zondag 12 mei 2024 10:42 schreef Electric_Eye het volgende:
[..]
In het verhaal van AT geven ze ook nog iets anders aan, namelijk dat meermaals is gevraagd niet te filmen. Ook Joost is een medewerker van EBU die beschermt dient te worden en veilig moet kunnen werken.
Dat klopt natuurlijk maar de toets is, in ieder geval in Nederland (maar ook in de meeste andere systemen die ik enigszins ken) wel een stuk terughoudender. Veel meer gericht op ‘kon de EBU in redelijkheid dit proportioneel vinden’. Dan heb je veel meer ruimte dan bij een bestraffende sanctie.quote:Op zondag 12 mei 2024 10:53 schreef Grishenko_ het volgende:
[..]
Prima, maar als deze ordemaatregel buitenproportioneel is dan gaan zij ook hun boekje te buiten.
Daarnaast is het niet alleen de uitsluiting die als ordemaatregel kan worden gebruikt, maar is de ontneming van een podium voor internationaal publiek weldegelijk leed toevoegend. Het kan namelijk de doorbraak zijn voor diens carrière.
Dit is geen reguliere schorsing op de werkvloer.
Lijkt mij wel degelijk. Als artiest wordt je ingehuurd door een opdrachtgever, in dit geval EBU net zoals SVT wordt ingehuurd door opdrachtgever EBU.quote:Op zondag 12 mei 2024 10:53 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Joost is geen medewerker van de EBU lijkt mij
De kanttekening die ik daarbij wil plaatsen is wel dit ik dit denk als we 100% varen op de ene kant van het verhaal. De EBU moet niet alleen luisteren naar de AVROTROS maar ook naar de andere kant en je kan je altijd voorstellen dat team Klein er veel aan gelegen is het minder ernstig te doen voorkomen.quote:Op zondag 12 mei 2024 10:51 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Precies dit dus. En dat zei ik gistermiddag ook al in dit topic.
Nee, maar als jij je verstopt in Molenbeek, dan wordt er wel met grof geschut jou re uit gehaald (zoals na de aanslagen in Parijs) en zal Belgie alles doen om jou te pakken in tegenstelling tot Gaza, waar dus hoogste regeringsleiders betrokken zijn. Dus wat denk je als er vanuit Belgie meer dan 50 nederlanders worden ontvoerd, Nederland dan maar niks doet?quote:Op zondag 12 mei 2024 10:49 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Dat is toch geen andere discussie? Als ik een aanslag pleeg in België geeft dat België toch niet het recht om Nederland plat te bombarderen.
Ze zijn vergelijkbaar in de zin dat ze beiden oorlogsmisdaden plegen.quote:Op zondag 12 mei 2024 10:59 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Nee, maar als jij je verstopt in Molenbeek, dan wordt er wel met grof geschut jou re uit gehaald (zoals na de aanslagen in Parijs) en zal Belgie alles doen om jou te pakken.
Plus gaza is officieel Israelisch grondgebied. Of heeft gaza een eigen staat?
Maar goed.... dit is niet de plek. punt is dat Israel en Rusland niet vergelijkbaar zijn.
Ik zat een jaar of 10 geleden al met mijn goede vrienden van dit ESF forum het songfestival live te kijken in het mooiste café van Rotterdam, dus ik weet niet waar jij vandaan haalt dit ik hier alleen kom om te hitsen als er ophef is, maar dat is een iets te makkelijke manier om iemand weg te zetten alleen omdat je het niet met hem eens bentquote:Op zondag 12 mei 2024 10:53 schreef aarontje112 het volgende:
[..]
Vermoeiend inderdaad die totaalmalloten die dit subforum komen verstieren om te hitsen bij ophef
Nee hoor, de artiesten zijn kandidaten in een competitie.quote:Op zondag 12 mei 2024 10:55 schreef Electric_Eye het volgende:
[..]
Lijkt mij wel degelijk. Als artiest wordt je ingehuurd door een opdrachtgever, in dit geval EBU net zoals SVT wordt ingehuurd door opdrachtgever EBU.
Omdat we je alleen zien als er ophef is (nu).quote:Op zondag 12 mei 2024 11:05 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Ik zat een jaar of 10 geleden al met mijn goede vrienden van dit ESF forum het songfestival live te kijken in het mooiste café van Rotterdam, dus ik weet niet waar jij vandaan haalt dit ik hier alleen kom om te hitsen als er ophef is, maar dat is een iets te makkelijke manier om iemand weg te zetten alleen omdat je het niet met hem eens bent
Dus om hier recht van spreken te hebben, moet je het hele jaar door posten?quote:Op zondag 12 mei 2024 11:06 schreef Mandy040986 het volgende:
[..]
Omdat we je alleen zien als er ophef is (nu).
FUCK THE EBU.quote:Op zondag 12 mei 2024 11:08 schreef blackswangreen het volgende:
Ik weet wel hoe het volgende album van marketingkoning Joost gaat heten: BANNED FROM EUROVISION.
“Not broken, just banned”quote:Op zondag 12 mei 2024 11:08 schreef blackswangreen het volgende:
Ik weet wel hoe het volgende album van marketingkoning Joost gaat heten: BANNED FROM EUROVISION.
Je zit wel vol aannames, dat moet ik je nageven.quote:Op zondag 12 mei 2024 11:08 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Dus om hier recht van spreken te hebben, moet je het hele jaar door posten?Dan kan je niet vooral de livetopics mee pakken in de week om het songfestival of bij de onthulling van het lied, dan moet je ook bij de onthulling van de artiest van letland even meepraten en bij de odds bij de wedkantoren 3 maanden van tevoren?
Je kan niet gewoon wanneer je het kijkt of het volgt meeposten, dan tel je niet mee?
quote:Op zondag 12 mei 2024 11:11 schreef timmmmm het volgende:
Laat maar, veel plezier in je eigen bubbel. Jammer dat het er hier tegenwoordig zo aan toe gaat
Fijn dat je er nog trots op bent ook, succesvol iemand weggepest. Triest figuurquote:
Ik snap dat jij dit juridisch bekijkt, maar wat ze bij Joost hebben gedaan heet in de volksmond gewoon een straf. Net als mijn kinderen soms gestraft worden als ze iets hebben geflikt.quote:Op zondag 12 mei 2024 10:43 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Wacht even. Een straf is gericht op het toevoegen van leed. Dat is hier niet het oogmerk geweest. Hier is gepoogd een veilige omgeving te bieden aan personeel. Dat is een ordemaatregel. Dat moet je juridisch ook heel anders toetsen.
Met songtitels als Fuck the Bookmakers, Fuck the Swedish Justice System, Fuck Martin Österdahl en als emotionele slotballad Fuck Everyone.quote:
Nou, je wordt gedreven door een negatief sentiment ten overstaan van Joos Klein. Dat benevelt jouw objectiviteit in deze situatie. En vanuit dat opzicht wring je in allerlei bochten om Joost Klein als boeman neer te zetten, terwijl de feiten die voorhanden zijn spreken van een miniscule gedraging waarbij hij buitenproportioneel werd gestraft.quote:Op zondag 12 mei 2024 11:08 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Dus om hier recht van spreken te hebben, moet je het hele jaar door posten?Dan kan je niet vooral de livetopics mee pakken in de week om het songfestival of bij de onthulling van het lied, dan moet je ook bij de onthulling van de artiest van letland even meepraten en bij de odds bij de wedkantoren 3 maanden van tevoren?
Je kan niet gewoon wanneer je het kijkt of het volgt meeposten, dan tel je niet mee?
MOTHERFUCKER!!!!quote:Op zondag 12 mei 2024 11:14 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Met songtitels als Fuck the Bookmakers, Fuck the Swedish Justice System, Fuck Martin Österdahl en als emotionele slotballad Fuck Everyone.
Dan hopelijk een andere rechtsgang wegens reputatieschade en gevolgschade. Dit soort corporate ordnung muss sein instellingen kan je maar op 1 manier aanpakken. Hun raken in hun portemonneequote:Op zondag 12 mei 2024 11:12 schreef Mandy040986 het volgende:
Mocht het echt iets zijn wat niets voorstelde en dat straks ook blijkt uit het onderzoek, dan zijn de rapen wel gaar hoop ik.
Ik hoop oprecht dat we dan een jaar overslaan.
Zo zo, ook nog eens jezelf betitelen als een succesvol iemand op een anoniem forum.quote:Op zondag 12 mei 2024 11:12 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Fijn dat je er nog trots op bent ook, succesvol iemand weggepest. Triest figuur
quote:Op zondag 12 mei 2024 11:16 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Some of those that work for EBU
are the same that burn crosses
Dat hoop ik ook ja.quote:Op zondag 12 mei 2024 11:16 schreef Ericr het volgende:
[..]
Dan hopelijk een andere rechtsgang wegens reputatieschade en gevolgschade. Dit soort corporate ordnung muss sein instellingen kan je maar op 1 manier aanpakken. Hun raken in hun portemonnee
De artiesten worden niet betaald door EBU, sterker nog, je moet betalen om mee te mogen doen. Dus nee, Joost ( of welke andere artiest dan ook ) is GEEN medewerker van EBU, ook niet in een inleenconstructie, want daar is gewoon geen sprake van.quote:Op zondag 12 mei 2024 10:55 schreef Electric_Eye het volgende:
[..]
Lijkt mij wel degelijk. Als artiest wordt je ingehuurd door een opdrachtgever, in dit geval EBU net zoals SVT wordt ingehuurd door opdrachtgever EBU.
Ik snap die reactie ook eigenlijk niet zo. Van Tim bedoel ik.quote:Op zondag 12 mei 2024 11:17 schreef Grishenko_ het volgende:
[..]
Zo zo, ook nog eens jezelf betitelen als een succesvol iemand op een anoniem forum.
Wacht even. Ik leef ook in de maatschappij. Ik snap heus wel dat het in alles als een straf voelt. Maar op het moment dat de selling betrokken wordt dat de organisatie handelt alsof ze boven de wet staan dan is dit te andere kant van die stelling.quote:Op zondag 12 mei 2024 11:13 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Ik snap dat jij dit juridisch bekijkt, maar wat ze bij Joost hebben gedaan heet in de volksmond gewoon een straf. Net als mijn kinderen soms gestraft worden als ze iets hebben geflikt.
Ook niet per se tegen jou gericht. Excuus!quote:Op zondag 12 mei 2024 11:05 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Ik zat een jaar of 10 geleden al met mijn goede vrienden van dit ESF forum het songfestival live te kijken in het mooiste café van Rotterdam, dus ik weet niet waar jij vandaan haalt dit ik hier alleen kom om te hitsen als er ophef is, maar dat is een iets te makkelijke manier om iemand weg te zetten alleen omdat je het niet met hem eens bent
Klasse hoor.quote:Op zondag 12 mei 2024 11:20 schreef Momo het volgende:
[ x ]
Joost was vannacht na ESF gewoon in de Euroclub met de fans
Heldquote:Op zondag 12 mei 2024 11:20 schreef Momo het volgende:
[ x ]
Joost was vannacht na ESF gewoon in de Euroclub met de fans
Heerlijk. Joost Televotemagneet zoals we eigenlijk allemaal al dachtenquote:
Niet alleen bij Joost..quote:Op zondag 12 mei 2024 11:27 schreef Montagui het volgende:
De Ebu is ook verantwoordelijk voor een veilige omgeving van de artiesten. Dat hebben ze bij Joost flink nagelaten.
Dit idd.quote:Op zondag 12 mei 2024 11:25 schreef grazz het volgende:
Eeuwig zonde dat we nooit zullen weten hoeveel punten Joost zou hebben gepakt in de finale
Volgens mij kan dat niet zo snel in Zweden, en volgens mij zei Cornald dat alle seinen op vrijdagavond op groen stonden dus ik denk ook niet dat ze zagen aankomen dat de DQ een feit zou worden.quote:Op zondag 12 mei 2024 11:37 schreef summer52 het volgende:
Waarom heeft de Nederlandse delegatie na de bekendmaking niet gelijk een advocaat in de armen genomen? Ik lees net een artikel van de Nederlandse strafrechtadvocaat Esther Vroegh in een exclusief gesprek met FemkeFataal.nl
“Het is ongekend en het lijkt zelfs wel politiek gekleurd wat hier gebeurt”, aldus Esther. “Op grond van een verdenking van bedreiging en zelfs zonder dat het Zweedse Openbaar Ministerie heeft besloten om Joost al of niet te vervolgen, wordt hij nu al uitgesloten van deelname aan het songfestival. De diskwalificatie is een zeer, zeer ingrijpende en ook aanvechtbare beslissing van organisator EBU. Kennelijk is het doel om Joost koste wat kost uit te schakelen. Dat kan echt niet.”
ELK MOMENT
De advocaat adviseert de zanger om onmiddellijk een raadsman in de arm te nemen en nog vanmiddag een kort geding bij de rechtbank in Malmö te starten. “Een kort geding valt op elk moment en dus ook in het weekend aan te spannen. De rechter hoeft in zo’n zaak niet inhoudelijk te oordelen. De inzet van een kort geding is een voorlopige voorziening. In het kader van grote urgentie – de finale vanavond – valt direct bij de rechter af te dwingen dat Joost gewoon kan deelnemen.”
Dat het Openbaar Ministerie in Malmö niet in staat zou zijn om snel tot een vervolgingsbesluit te komen – in de pers spreekt het OM van ‘weken’ – is volgens Esther Vroegh onzin. “Dat kan heel snel, net zoals in Nederland.
https://www.femkefataal.nl/joost-klein-start-een-kort-geding/
Dit is ook mijn grote vraag. Waarom niet een tweesporenbeleid, in gesprek blijven met de EBU én een juridisch spoedtraject opstarten? De baas van de NPO én AVROTROS was er nota bene.quote:Op zondag 12 mei 2024 11:37 schreef summer52 het volgende:
Waarom heeft de Nederlandse delegatie na de bekendmaking niet gelijk een advocaat in de armen genomen? Ik lees net een artikel van de Nederlandse strafrechtadvocaat Esther Vroegh in een exclusief gesprek met FemkeFataal.nl
“Het is ongekend en het lijkt zelfs wel politiek gekleurd wat hier gebeurt”, aldus Esther. “Op grond van een verdenking van bedreiging en zelfs zonder dat het Zweedse Openbaar Ministerie heeft besloten om Joost al of niet te vervolgen, wordt hij nu al uitgesloten van deelname aan het songfestival. De diskwalificatie is een zeer, zeer ingrijpende en ook aanvechtbare beslissing van organisator EBU. Kennelijk is het doel om Joost koste wat kost uit te schakelen. Dat kan echt niet.”
ELK MOMENT
De advocaat adviseert de zanger om onmiddellijk een raadsman in de arm te nemen en nog vanmiddag een kort geding bij de rechtbank in Malmö te starten. “Een kort geding valt op elk moment en dus ook in het weekend aan te spannen. De rechter hoeft in zo’n zaak niet inhoudelijk te oordelen. De inzet van een kort geding is een voorlopige voorziening. In het kader van grote urgentie – de finale vanavond – valt direct bij de rechter af te dwingen dat Joost gewoon kan deelnemen.”
Dat het Openbaar Ministerie in Malmö niet in staat zou zijn om snel tot een vervolgingsbesluit te komen – in de pers spreekt het OM van ‘weken’ – is volgens Esther Vroegh onzin. “Dat kan heel snel, net zoals in Nederland.
Hij was daar wel, meerdere fans met foto´squote:Op zondag 12 mei 2024 11:39 schreef silverevlis het volgende:
Het lijkt me stug dat die foto van gisteravond is, hij zat volgens Taco Zimmerman in zak en as. Dan ga je niet in een club rondhangen. En diegene had wel even op z'n hashtag mogen letten.
Verder fijn te lezen dat hij het land uit mag. Hopelijk gebeurt dat snel.
Ja, hopelijk wordt het een inspiratiebron voor mooie muziek!quote:Op zondag 12 mei 2024 11:08 schreef blackswangreen het volgende:
Dan zou ik die foto's wel eens willen zien en ik ben niet zo'n held met dat allemaal opzoeken.quote:Op zondag 12 mei 2024 11:42 schreef Momo het volgende:
[..]
Hij was daar wel, meerdere fans met foto´s
Ik heb dat sowieso nog nergens gelezen. Heb je een bron?quote:Op zondag 12 mei 2024 11:48 schreef LaCatastrophe het volgende:
Het zou gaan om beelden waarbij Joost de vinger langs zijn keel haalt en dan ‘cut’ zegt. Daarbij is de camera naar beneden gedrukt.
Is dit al ergens geverifieerd?
We weten dus niet of die afspraak niet met haar gemaakt is of bij haar bekend was.quote:Op zondag 12 mei 2024 10:46 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Volgens de AVROTROS, zoals gezegd de enige organisatie die er belang bij heeft Klein te beschermen dus ik ga ervan uit dat dit minstens gebeurd is, gebeurde de agressie nadat Klein gefilmd werd door een cameravrouw terwijl hij dat niet wilde/afgesproken had dat dit niet zou gebeuren.
Dat kan, en ik kan me voorstellen dat je daar pissig om kan worden. Maar de cameravrouw doet gewoon haar werk, die afspraak is niet met haar gemaakt en zij filmt daar omdat zij door haar werkgever gezegd is daar te filmen. Dus zij doet gewoon haar werk. Als de organisatie afspraken schendt die je met hen gemaakt hebt, is het alsnog geen vrijbrief je agressief op te stellen naar het ingehuurde personeel, die hebben daar niks mee te maken en die doen gewoon hun werk.
Plak daar het zero tolerance beleid op en dan heb je gewoon een ernstige schending van de gedragscode. En dat is dus alleen als je het, voor Joost, meest gunstige scenario volgt.
Dus nogmaals, ik zie niet in hoe de EBU, in dit incident, zich boven 'de wet' plaatst, enkel hoe hele hordes mensen willen dat Joost boven 'de wet' staat. De EBU kan natuurlijk wel verweten worden zich niet aan gemaakte afspraken te houden, maar de vraag is wel of dat soort misverstanden de daadwerkelijke misstand goedmaken. Je neigt ernaar te zeggen 'nee, maar dan kan je de straf wel aanpassen omdat je er zelf een aandeel in hebt'.
Die keus is natuurlijk extra lastig omdat je aan de andere kant in het #metootijdperk zit van grensoverschrijdend gedrag, dit is hoe dan oo minstens een van Nieuwkerkje en je met een al explosief songfestival je de grenzen extra moet bewaken. Dat laatste is nu natuurlijk keihard gebackfired voor de organisatie, maar het had ook andersom kunnen gaan. Het met de mantel der liefde bedekken en dan een enorme backlash omdat het de druppel is die het songfestival écht onveilig maakt in een al grimmige sfeer.
Ik las het onder een artikel. Nu.nl geloof ik, maar daar stond ook verder geen bron bij.quote:Op zondag 12 mei 2024 11:51 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik heb dat sowieso nog nergens gelezen. Heb je een bron?
Als dat waar is: hij beeldt het knippen in de beelden uit!!!!! Oerdomme Zweedse wandelende vagina!!!quote:Op zondag 12 mei 2024 11:48 schreef LaCatastrophe het volgende:
Het zou gaan om beelden waarbij Joost de vinger langs zijn keel haalt en dan ‘cut’ zegt. Daarbij is de camera naar beneden gedrukt.
Is dit al ergens geverifieerd?
Nee de EBU heeft waarschijnlijk zo lang mogelijk gewacht. Want die wisten ook wel dat een kort geding mogelijk was. Wat een shit zooi.quote:Op zondag 12 mei 2024 11:40 schreef Mandy040986 het volgende:
[..]
Volgens mij kan dat niet zo snel in Zweden, en volgens mij zei Cornald dat alle seinen op vrijdagavond op groen stonden dus ik denk ook niet dat ze zagen aankomen dat de DQ een feit zou worden.
Het is niet jofel, allemaal.
Idd ze hadden direct een advocaat moeten inschakelen in deelname veilig te stellen. Maarja ze waren zoals gewoonlijk weer veel te laat.quote:Op zondag 12 mei 2024 11:37 schreef summer52 het volgende:
ELK MOMENT
Waarschijnlijk heeft iemand het dan gewoon verzonnen. Of overgenomen van iemand anders op social media die het heeft verzonnen.quote:Op zondag 12 mei 2024 11:53 schreef LaCatastrophe het volgende:
[..]
Ik las het onder een artikel. Nu.nl geloof ik, maar daar stond ook verder geen bron bij.
Maar ik vond het zo specifiek dat ik me ook af vraag waar dit vandaan komt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |