Dan liggen die laatste drie het meest voor de handquote:Op vrijdag 10 mei 2024 07:29 schreef Hanca het volgende:
Lang artikel van het AD over de nieuwe premier met veel namen: https://www.ad.nl/politie(...)van-pieter~a5c03aae/
Kamp wil niet
Vonhof zou te weinig ervaring hebben
Remkes wil niet
Van der Staaij wil niet
Dijkgraaf wil 'liever niet'
De Krom wil niet
Hillen gaat het niet doen
Pastors is nog niet gebeld
Schippers, Teeven en Putters weigeren te reageren.
Ik heb wel wat moeite om Teeven voor me te zien als premier.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 07:35 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dan liggen die laatste drie het meest voor de hand![]()
En dan gok ik op Teeven. Schippers is teveel VVD voor Wilders en Putters heeft teveel autonoom gezag.
De meeste westerlingen zijn al een jaar weg daar, dit artikel is gepubliceerd 23 juni vorig jaar:quote:Op donderdag 9 mei 2024 23:26 schreef Hexagon het volgende:
Darfur is niet al tientallen jaren een vast item bij het journaal.
quote:Toen de gevechten in april startten, stonden de kranten dagelijks vol met Sudan. Maar nu alle westerlingen weg zijn en de situatie weinig verandert, wordt de aandacht minder.
Dat ziet ook Amna Nagi, die in 1992 vanuit Sudan naar Nederland verhuisde. Namens de Sudanese gemeenschap probeert ze zo veel mogelijk Nederlanders te vertellen over de oorlog. Afgelopen zaterdag organiseerde ze een demonstratie in Amsterdam. Ook wil ze geld inzamelen.
Nagi stuurde alle Nederlandse gemeentes een brief. "Met de vraag of ze 1 euro per bewoner willen betalen voor Sudan. Of misschien 10 cent, of 1 cent." Ze klopte ook aan bij Giro555 met de vraag of zij een inzamelactie willen doen, net zoals bij de aardbeving in Turkije en Syrië. Maar ze kreeg nul op het rekest. "Ze zeiden dat de actie geen kans van slagen heeft omdat de ramp niet voldoende media-aandacht heeft gekregen. Erg jammer."
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)or-je-nog-over-sudanquote:Ondertussen kijkt Amna Nagi vanuit Nederland toe hoe haar land richting de afgrond glijdt. "Voor het eerst in dertig jaar ben ik niet meer enthousiast over de toekomst van mijn land."
Ze gaat onverminderd door met haar strijd voor media-aandacht en geld. "Ik kan de mensen in Nederland natuurlijk niet dwingen de hele dag met Sudan bezig te zijn. Maar het doet me pijn dat er onvoldoende hulp en aandacht is."
Pastors "nog niet gebeld", sure. Die staat sowieso op Wilders' lijstje voor een PVV-ministerschap dus die is echt wel gebeld.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 07:29 schreef Hanca het volgende:
Lang artikel van het AD over de nieuwe premier met veel namen: https://www.ad.nl/politie(...)van-pieter~a5c03aae/
Kamp wil niet
Remkes wil niet
Van der Staaij wil niet
De Krom wil niet
Ik weet niet of ze voor andere ministersposten al aan het polsen zijn, dat doen partijen toch meestal pas na een akkoord. En in dit geval misschien juist wel in overleg met die 'onafhankelijke' premier.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 07:45 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Pastors "nog niet gebeld", sure. Die staat sowieso op Wilders' lijstje voor een PVV-ministerschap dus die is echt wel gebeld.
Die is toch te licht voor deze functie.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 07:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik heb wel wat moeite om Teeven voor me te zien als premier.
Aan de ene kant: volledig eens. Aan de andere kant: zouden ze beter kunnen vinden dan een voormalig staatssecretaris? Volgens mij willen de mensen met meer ervaring en betere kwaliteiten dit gewoon niet doen. Zeker niet nu dit een vechtkabinet lijkt te worden. Was er nu vanaf het begin eensgezindheid tussen de partijen en had de formatie een positieve uitstraling gehad, dan was er misschien nog de kans dat een topkandidaat in het landsbelang toe hapt. Maar nu? De grootste kans is een smet op je CV voor een maand of 4 missionair premierschap (en dan nog 1,5 jaar demissionair?).quote:Op vrijdag 10 mei 2024 07:52 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Die is toch te licht voor deze functie.
quote:Op vrijdag 10 mei 2024 08:03 schreef Blastbeat het volgende:
Teeven heeft wel die uitstraling en manier van praten van die foute, morsige oom die op verjaardagen na een paar biertjes steeds racistischer gaat mopperen. Past uitstekend bij het karakter van dit 'kabinet'.
Hans Hillen of Henk Kamp. Wat een armoede.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 07:29 schreef Hanca het volgende:
Kamp wil niet
Remkes wil niet
Van der Staaij wil niet
De Krom wil niet
Die gaat hier zijn vingers niet aan branden denk ik.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 08:11 schreef nostra het volgende:
Ik ga nog steeds voor Elbers, moet-ie alleen wel weg willen bij zijn Indiase vriendjes waar-ie ineens wel alles kan en mag. EW-vriendje, dus signatuur moet oké zijn, uitstekend leiderschap, neutraal, autoriteit en verbinder.
Hij is wel wat gewend natuurlijk, maar dat lijkt me ook de waarschijnlijkste showstopper.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 08:14 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Die gaat hier zijn vingers niet aan branden denk ik.
Maar Elbers gaat dat niet doen voor die paar maanden.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 08:11 schreef nostra het volgende:
Ik ga nog steeds voor Elbers, moet-ie alleen wel weg willen bij zijn Indiase vriendjes waar-ie ineens wel alles kan en mag. EW-vriendje, dus signatuur moet oké zijn, uitstekend leiderschap, neutraal, autoriteit en verbinder.
Dat is wel de kandidaat die EW noemt als hij van buiten de kamer moet komen: https://www.ewmagazine.nl(...)wie-dan-wel-1405749/quote:
Aan de andere kant is dit wel de enige mogelijkheid voor hem om zo'n functie te kunnen bekleden, zonder het gebruikelijke pad van gemeentepolitiek tot alle machtsspelletjes. Maar goed, eerst maar überhaupt een akkoord.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 08:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar Elbers gaat dat niet doen voor die paar maanden.
Je moet ook nog bedenken dat je vooral in overleg bent met de 4 vice's: Agema, Keijzer, Van Vroonhoven (?) en Hermans (?)... ik zou van dat vooruitzicht niet vrolijk worden.
AD noemt hem, maar volgens mij vooral omdat ze hem vervolgens aan het woord laten over wat een premier moet kunnen. Daar hebben ze bij gezet dat Kamp tegen hen heeft gezegd dat hij niet wil.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 08:29 schreef Harvest89 het volgende:
Ik kan ook niet geloven dat ze Kamp hebben gevraagd, na dat hele gedoe met die toeslagenaffaire.
Ik weet niet of er eerst een akkoord komt, best kans dat de premierskandidaat onderdeel moet zijn van het akkoord. Als je namelijk een akkoord hebt, kun je het heel moeilijk nog laten vallen over de poppetjes en je wil als VVD en NSC toch niet het risico lopen dat Wilders een volslagen ongeschikte, vrij extreme kandidaat naat voren schuift?quote:Op vrijdag 10 mei 2024 08:29 schreef nostra het volgende:
[..]
Aan de andere kant is dit wel de enige mogelijkheid voor hem om zo'n functie te kunnen bekleden, zonder het gebruikelijke pad van gemeentepolitiek tot alle machtsspelletjes. Maar goed, eerst maar überhaupt een akkoord.
Eens hoor, maar dat wordt zo langzamerhand wel een beetje een Catch22, want welke maf vind je die gechargeerd gesteld eenzijdig zijn handtekening zet onder een 'arbeidsovereenkomst' zonder de inhoud daarvan te kennen? Dan kom je toch snel in de hoek van de opportunistische titeljagers zonder gewicht uit en dat is dan helemaal een kers op de taart voor zo'n kabinet (not).quote:Op vrijdag 10 mei 2024 08:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik weet niet of er eerst een akkoord komt, best kans dat de premierskandidaat onderdeel moet zijn van het akkoord. Als je namelijk een akkoord hebt, kun je het heel moeilijk nog laten vallen over de poppetjes en je wil als VVD en NSC toch niet het risico lopen dat Wilders een volslagen ongeschikte, vrij extreme kandidaat naat voren schuift?
Heeft ie recent verlengd als burgemeester? De geschiedenis leert dat ie dan beschikbaar is voor een volgende stap.quote:
'Het volk' (verschrikkelijke term, trouwens) wil juist geen premier Wilders, bij veel VVD en NSC kiezers was dat een voorwaarde om mee te doen in dit kabinet. En buiten de 4 partijen is er helemaal weinig steun voor premier Wilders, voor Wilders zijn premierschap lijkt er dus gewoon geen meerderheid.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 09:02 schreef Rnie het volgende:
Hier op Fok en elders op het interwebz is de kritiek groot op alle genoemde namen. En terecht overigens.
Waarom niet gewoon Wilders dan? Dat is toch in feite de weg met de minste weerstand? Ik denk dat het volk zich sneller neerlegt bij die keuze, dan bij een Teeven () of een Pastors (
).
Dus straks zit de helft van hun kieslijst in een coalitie en de andere helft niet. Oppositie voeren tegen de mensen op je eigen lijst, die misschien wel de stemmen hebben getrokken waardoor jij in het parlement zit. Het EP is al een onnavolgbare puinhoop, maar GL-PvdA maken er wel een extra potje van.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 09:06 schreef nostra het volgende:
Dit begrijpt toch werkelijk niemand meer?
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)-niet-over-gesproken
Uiteraard is hier wel over gesproken, maar voor deze verkiezingen kwam een samenvoeging nog te vroeg.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 09:06 schreef nostra het volgende:
Dit begrijpt toch werkelijk niemand meer?
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)-niet-over-gesproken
Vooral: ze kwamen er niet uit of ze bij de Groenen of bij de Sociaal Democraten horen. Wellicht hopen ze dat beide fracties in totaal naar elkaar toe groeien en straks samen gaan? We zien in heel Europa dat Groen en Sociaal-democraten dichter naar elkaar toe groeien in de strijd tegen boosrechts.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 09:10 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Uiteraard is hier wel over gesproken, maar voor deze verkiezingen kwam een samenvoeging nog te vroeg.
Maar moet het de kers op de taart zijn?quote:Op vrijdag 10 mei 2024 08:50 schreef nostra het volgende:
[..]
Eens hoor, maar dat wordt zo langzamerhand wel een beetje een Catch22, want welke maf vind je die gechargeerd gesteld eenzijdig zijn handtekening zet onder een 'arbeidsovereenkomst' zonder de inhoud daarvan te kennen? Dan kom je toch snel in de hoek van de opportunistische titeljagers zonder gewicht uit en dat is dan helemaal een kers op de taart voor zo'n kabinet (not).
Nou, niet bij de kiezers, maar bij voornamelijk de NSC-top. Het was Omtzigt die het tegenhield.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 09:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
'Het volk' (verschrikkelijke term, trouwens) wil juist geen premier Wilders, bij veel VVD en NSC kiezers was dat een voorwaarde om mee te doen in dit kabinet. En buiten de 4 partijen is er helemaal weinig steun voor premier Wilders, voor Wilders zijn premierschap lijkt er dus gewoon geen meerderheid.
Ja, dat is laatste is alleen een nogal onmogelijke voorwaarde voor dat eerste.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 09:16 schreef tizitl2 het volgende:
Ik denk dat ze juist iemand zonder al te veel eigen gezag zoeken zodat ze zelf in de schijnwerpers kunnen blijven en afstand tot het kabinet kunnen houden, enige voorwaarde is dat er geen al te grote terug te herleiden puinhoop ontstaat.
Voor Omtzigt is het een harde voorwaarde dat hij dat niet wordt en er ligt de afspraak dat de partijleiders in de kamer zouden plaatsnemen, dus precies 0%.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 09:26 schreef capricia het volgende:
Hoe groot achten jullie de kans dat het Wilders zelf wordt? Onze nieuwe MP.
Dat denk ik ook, en ik denk dat ze dat best doorhebben.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 09:19 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja, dat is laatste is alleen een nogal onmogelijke voorwaarde voor dat eerste.
Nihil.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 09:26 schreef capricia het volgende:
Daar hangt wel nog die schimmige zaak met dat patent omheen. Hoewel ook dat prima zou passen bij de uitstraling dat wetten en regels slechts voor anderen gelden.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 09:30 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Dat denk ik ook, en ik denk dat ze dat best doorhebben.
Daarom denk ik nog steeds dat het Plasterk wordt: ijdel en gek genoeg om het te doen, niet verbonden met de 4 partijen en als het een puinhoop wordt staan ze ver genoeg af van de klap en krijgt de PvdA de schuld, want ja het was toch een PvdA'er?
Past ook prima bij het nieuwe kabinetsmotto "beeldvorming boven beleid" trouwens.
De kans op premier Timmermans lijkt me nog steeds vele malen groter dan premier Wilders. Al denk ik dat beide het niet worden. Maar Omtzigt kan het echt niet verkopen als hij nu in stemt met Wilders als premier, dan doet NSC echt niet mee.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 09:26 schreef capricia het volgende:
Mag hij in ieder geval over de busbaan.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 08:21 schreef Hexagon het volgende:
Oh en nu ben ik bang dat we John Jorritsma in het kabinet gaan zien.
Vraag me af of dat ‘willen’ voor Elbert Dijkgraaf ook zo’n rol speelt. Het plichtsbesef van SGP’ers is niet te onderschatten.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 09:20 schreef mcmlxiv het volgende:
De realiteit is waarschijnlijk dat, inclusief formateurs, inclusief de 4 partijen niemand een fukking clou heeft welk enigszins capabele persoon in vredesnaam zo gek is deze positie te willen.
Ook realiteit is namelijk dat die twee, capabel en willen, niet combineerbaar zijn. Inhoudelijk kundige mensen blijven ver van deze populisten-kneuzen-kermis, dat wat overblijft gaat deze shitshow naar het volgende niveau van idioterie brengen.
Het zou me niet verbazen wanneer ze over de premier-selectie ook nog een maandje of wat gaan doen.
Ik ook. Maar als je in de categorie “rechtse houwdegens met bestuurlijke ervaring op (inter)nationaal” zoekt dan vind je niet zo veel mensen. Laat staan dat ze bereid zijn om er een carrière voor op te geven. Dan blijven er niet zo veel over.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 07:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik heb wel wat moeite om Teeven voor me te zien als premier.
Ik vind het ook niet zo'n positief teken dat in Zuid Holland hij recent nog wel verkenner was, maar vervolgens geen informateur. Slob nam zijn plek in. Was er weinig enthousiasme over hem, of speelde daar wat anders?
Dat was wat betreft zijn huwelijk ook geen bezwaar dus dat zal wel meevallen. Het voordeel van Dijkgraaf is wel dat als hij ziek is, Erik van Muiswinkel moeiteloos voor hem in kan vallen.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 09:52 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Vraag me af of dat ‘willen’ voor Elbert Dijkgraaf ook zo’n rol speelt. Het plichtsbesef van SGP’ers is niet te onderschatten.
Ik weet niet of en hoe hij veranderd is na zijn Kamerlidmaatschap, hij is in elk geval gescheiden en hertrouwd, vooral dat laatste is not done binnen de SGP kerken. Maar als hij nog steeds zo zwaar tilt aan de zondagsrust en de bijbehorende kerkgang als hij in elk geval beleed toen hij nog bij de SGP in de fractie zat, dan is het feit dat een premier praktisch elke zondag aan het werk is voor hem waarschijnlijk wel echt een probleem.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 09:52 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Vraag me af of dat ‘willen’ voor Elbert Dijkgraaf ook zo’n rol speelt. Het plichtsbesef van SGP’ers is niet te onderschatten.
Jawel, zeker in de zorg. Maar dat is allereerst een essentieel beroep waarin je voor mensen zorgt (dat deed Jezus ook expliciet op de sabbat), maar vooral: het is te combineren met minstens 1 keer naar de kerk gaan. Volledig de kerkgang overslaan, en dat niet 1 zondag maar waarschijnlijk bijna alle zondagen, is voor de mensen uit de SGP hoek die ik ken echt totaal geen optie. De kerkgang is het belangrijkste moment van de week.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 10:10 schreef Hexagon het volgende:
Maar zijn er nooit SGP'ers op zondag aan het werk in essentiele beroepen zoals de zorg of de nutsbedrijven?
Nouja lijkt me dat premier ook wel een essentieel beroep is.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 10:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jawel, zeker in de zorg. Maar dat is allereerst een essentieel beroep waarin je voor mensen zorgt (dat deed Jezus ook expliciet op de sabbat), maar vooral: het is te combineren met minstens 1 keer naar de kerk gaan. Volledig de kerkgang overslaan, en dat niet 1 zondag maar waarschijnlijk bijna alle zondagen, is voor de mensen uit de SGP hoek die ik ken echt totaal geen optie. De kerkgang is het belangrijkste moment van de week.
Nee, iemand als Balkenende klaagde juist (ik dacht in een interview in Visie destijds) dat hij zelden meer een kerk van binnen zag. Rutte ging ook bijna nooit meer naar zijn kerk.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 10:13 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nouja lijkt me dat premier ook wel een essentieel beroep is.
En eerdere premiers ook gewoon op zondag naar de kerk gingen
Zijn ook best veel boeren toch? Melken of maaien ze dan niet op zondag? Soms moet je wel lijkt me. Er is vast een of andere uitzondering voor, daar zijn de christenen altijd goed in, selectiviteit van regels.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 10:10 schreef Hexagon het volgende:
Maar zijn er nooit SGP'ers op zondag aan het werk in essentiele beroepen zoals de zorg of de nutsbedrijven?
Essentiële beroepen mogen inderdaad. Zo werkt mijn vrouw ook op zondag. Maar dat is wat anders dan jarenlang waarschijnlijk helemaal niet of misschien 5 keer per jaar naar de kerk kunnen.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 10:16 schreef VoMy het volgende:
[..]
Zijn ook best veel boeren toch? Melken of maaien ze dan niet op zondag? Soms moet je wel lijkt me. Er is vast een of andere uitzondering voor, daar zijn de christenen altijd goed in, selectiviteit van regels.
Die creativiteit is er zeker. Maar je moet er in die strenge gemeenschappen echt niet te simpel over denken. Wat er kan en geaccepteerd wordt is echt zeer beperkt.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 10:16 schreef VoMy het volgende:
[..]
Zijn ook best veel boeren toch? Melken of maaien ze dan niet op zondag? Soms moet je wel lijkt me. Er is vast een of andere uitzondering voor, daar zijn de christenen altijd goed in, selectiviteit van regels.
Elbers gaat geen grote internationale carriere opgeven voor een premierschap bij deze partijen. Hij is binnenkort ook nog eens voorzitter van de IATA.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 08:11 schreef nostra het volgende:
Maar staat het liberale van de VVD niet te ver af van het SGP gedachtegoed ?quote:Op vrijdag 10 mei 2024 09:52 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Het gaat niet om 'geaccepteerd worden', het gaat om zelf willen. Ik zou in geen enkel geval een baan aannemen waarbij ik niet meer minstens 1 keer per zondag naar de kerk kan. Ook niet in het landsbelang. En zo ken ik de SGPers ook. Die mensen willen graag naar de kerk, ze gaan niet omdat ze moeten.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 10:19 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Die creativiteit is er zeker. Maar je moet er in die strenge gemeenschappen echt niet te simpel over denken. Wat er kan en geaccepteerd wordt is echt zeer beperkt.
De VVD is liberaal als in economische laissez-faire, niet als in 'vrijheid blijheid'.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 10:21 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Maar staat het liberale van de VVD niet te ver af van het SGP gedachtegoed ?
Als je ziet hoeveel Rutte ook in het weekend (of vaak: juist in het weekend) in het buitenland zit, denk ik dat dat dus niet mee valt. Moet hij Agema als eerste vice dan naar de Europese Raad sturen?quote:Op vrijdag 10 mei 2024 10:25 schreef Hexagon het volgende:
Ik denk dat het verre van onoverkomelijk is om Elbert zijn wekelijkse kerkgang te gunnen.
Bij een Balkenende is het ook deels een keuze van hemzelf om er geen tijd voor vrij te maken. Het is denk ik ook een kwestie van niet even een moment per week iets loslaten.
En?quote:Op vrijdag 10 mei 2024 10:25 schreef Hexagon het volgende:
Ik denk dat het verre van onoverkomelijk is om Elbert zijn wekelijkse kerkgang te gunnen.
Bij een Balkenende is het ook deels een keuze van hemzelf om er geen tijd voor vrij te maken. Het is denk ik ook een kwestie van niet even een moment per week iets loslaten.
Het AD dat weer rond gaat bellen en namen online knikkertquote:Op vrijdag 10 mei 2024 07:29 schreef Hanca het volgende:
Kamp wil niet
Remkes wil niet
Van der Staaij wil niet
De Krom wil niet
Dat doet hij een paar uur in de week (stuk of 3) als gastdocent zonder lesbevoegdheid, er is dan ook een bevoegde leraar aanwezig. Dat maakt ook dat hij het vaak genoeg kan laten vallen, omdat er al een invaller klaar staat.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 10:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En?
Rutte geeft een dag per week maatschappijleer aan een middelbare school
De liberale flank van de VVD bestaat vrijwel niet meer. Het is vooral een rechtsconservatieve partij geworden. Daarnaast maakt het ze steeds minder uit wat waar is, maar gaat het ze vooral om wat als waar voelt. En dat laatste kan natuurlijk binnen christelijke kringen ook wel op aardig wat waardering rekenen.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 10:21 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Ik doelde meer op zaken als de zondagsopeningen, medisch etische zaken.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 10:32 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
De liberale flank van de VVD bestaat vrijwel niet meer. Het is vooral een rechtsconservatieve partij geworden. Daarnaast maakt het ze steeds minder uit wat waar is, maar gaat het ze vooral om wat als waar voelt. En dat laatste kan natuurlijk binnen christelijke kringen ook wel op aardig wat waardering rekenen.
Ja, snap ik, maar ik heb niet het idee dat ze daar bij de VVD grote problemen mee hebben.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 10:35 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Ik doelde meer op zaken als de zondagsopeningen, medisch etische zaken.
Kan me voorstellen dat deze meneer niet de baan gaat aannemen puur als uitvoerder. Hij zal er toch wel iets van zijn eigen - SGP - ambities terug willen zien ?
Is het natuurlijk altijd geweest. De VVD is juist progressief-liberaler dan ooit. In principe was de PvdA de voortzetting van de liberale VDB. VVD scheidde zich daarvan af omdat men dat te progressief vond. Vergeet ook niet dat de VVD goeddeels tegen het homohuwelijk en abortus was tot diep in de jaren 90. De verandering kwam eigenlijk na 9/11 en Fortuyn toen men ter rechterzijde het beeld probeerde te scheppen dat de slinksen de moslims hadden binnengelaten en zo onze vrijzinnig-liberale waarden werden afgepakt. Precies de waarden dus die juist in wetten tot uitdrukking konden komen wegens een korststondige perioden van linkse meerderheid.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 10:32 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
De liberale flank van de VVD bestaat vrijwel niet meer. Het is vooral een rechtsconservatieve partij geworden. Daarnaast maakt het ze steeds minder uit wat waar is, maar gaat het ze vooral om wat als waar voelt. En dat laatste kan natuurlijk binnen christelijke kringen ook wel op aardig wat waardering rekenen.
Mag ik je aan Molly Geertsema herinneren? Een VVDer die al lang voor het mode werd zich voor homo rechten inzette?quote:Op vrijdag 10 mei 2024 10:37 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Is het natuurlijk altijd geweest. De VVD is juist progressief-liberaler dan ooit. In principe was de PvdA de voortzetting van de liberale VDB. VVD scheidde zich daarvan af omdat men dat te progressief vond. Vergeet ook niet dat de VVD goeddeels tegen het homohuwelijk en abortus was tot diep in de jaren 90. De verandering kwam eigenlijk na 9/11 en Fortuyn toen men ter rechterzijde het beeld probeerde te scheppen dat de slinksen de moslims hadden binnengelaten en zo onze vrijzinnig-liberale waarden werden afgepakt.
In mijn beleving was de VVD een partij met twee duidelijke flanken: een rechtsconservatieve en een liberale. Die liberale flank is volgens mij vrijwel verdwenen de laatste jaren. Een politicus als Weisglas zou zich bijvoorbeeld volgens mij totaal niet meer thuisvoelen bij de VVD van nu.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 10:37 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Is het natuurlijk altijd geweest. De VVD is juist progressief-liberaler dan ooit. In principe was de PvdA de voortzetting van de liberale VDB. VVD scheidde zich daarvan af omdat men dat te progressief vond. Vergeet ook niet dat de VVD goeddeels tegen het homohuwelijk en abortus was tot diep in de jaren 90. De verandering kwam eigenlijk na 9/11 en Fortuyn toen men ter rechterzijde het beeld probeerde te scheppen dat de slinksen de moslims hadden binnengelaten en zo onze vrijzinnig-liberale waarden werden afgepakt.
Waarin verschilt Van der Burg, de nr 5 van de lijst, dan zo met Weisglas? Volgens mij is dat juist één van de meest progressief-liberale kamerleden die de VVD ooit gehad heeft.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 10:41 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
In mijn beleving was de VVD een partij met twee duidelijke flanken: een rechtsconservatieve en een liberale. Die liberale flank is volgens mij vrijwel verdwenen de laatste jaren. Een politicus als Weisglas zou zich bijvoorbeeld volgens mij totaal niet meer thuisvoelen bij de VVD van nu.
Zeker, Geertsema was overigens sowieso een goed politicus en er zijn absoluut VVD'ers geweest die zich voor homorechten hebben ingezet en voor abortus geldt datzelfde, maar de VVD is altijd wel de meest terughoudende van alle niet-confessionele partijen geweest omtrent dat soort zaken.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 10:39 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Mag ik je aan Molly Geertsema herinneren? Een VVDer die al lang voor het mode werd zich voor homo rechten inzette?
Die zie ik samen met Van der Wal als de laatste restjes gezond verstand inderdaad.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 10:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Waarin verschilt Van der Burg, de nr 5 van de lijst, dan zo met Weisglas? Volgens mij is dat juist één van de meest progressief-liberale kamerleden die de VVD ooit gehad heeft.
Nouja er is geen mandaat gegeven voor SGP-beleid. Dus hij zou zich dan toch moeten schikken als een soort burgemeester van Nederland.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 10:35 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Ik doelde meer op zaken als de zondagsopeningen, medisch etische zaken.
Kan me voorstellen dat deze meneer niet de baan gaat aannemen puur als uitvoerder. Hij zal er toch wel iets van zijn eigen - SGP - ambities terug willen zien ?
De VVD gaat meestal wel op de bagagedrager mee in de liberalere zaken maar maakt er meestal niet echt een punt van. Dus als er stilstand moet zijn om de SGP met iets mee te krijgen, dan kan het wel een tijdje in de ijskast.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 10:41 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
In mijn beleving was de VVD een partij met twee duidelijke flanken: een rechtsconservatieve en een liberale. Die liberale flank is volgens mij vrijwel verdwenen de laatste jaren. Een politicus als Weisglas zou zich bijvoorbeeld volgens mij totaal niet meer thuisvoelen bij de VVD van nu.
Wetsvoorstel dat Abortus legaliseerde werd door VVD en PvdA ingediendquote:Op vrijdag 10 mei 2024 10:45 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Zeker, Geertsema was overigens sowieso een goed politicus en er zijn absoluut VVD'ers geweest die zich voor homorechten hebben ingezet en voor abortus geldt datzelfde, maar de VVD is altijd wel de meest terughoudende van alle niet-confessionele partijen geweest omtrent dat soort zaken.
Van euthanasie is de VVD naar mijn weten altijd wel voorstander geweest. Bij de overige thema's zijn ze er in ieder geval niet voor gaan liggen maar ze stonden ook niet vooraan op de barricade.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 10:53 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wetsvoorstel dat Abortus legaliseerde werd door VVD en PvdA ingediend
Opheffing bordeel verbod kwam van de VVD
Zaken als abortus, homorechten, euthanasie en drugs is NL lang gidsland geweest en zonder de VVD was dat zeker niet mogelijk geweest want zonder hadden de niet confessionele partijen geen meerderheid gehad
En de medisch ethische kwesties zullen in een coalitie met vooral NSC, maar ook BBB en PVV, toch sowieso in de ijskast belanden. Ik zie daarin geen belemmering, denk niet dat een SGPer beleid zal moeten uitvoeren waar hij principieel op tegen is als hij minister van dit kabinet wordt.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 10:53 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De VVD gaat meestal wel op de bagagedrager mee in de liberalere zaken maar maakt er meestal niet echt een punt van. Dus als er stilstand moet zijn om de SGP met iets mee te krijgen, dan kan het wel een tijdje in de ijskast.
Het zit meestal rond de 25 en als je bedenkt dat de 4 partijen allemaal wel wat willen leveren en het ook nog het idee was om mensen van buiten te halen, zul je niet snel met minder bewindspersonen toe kunnen.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 11:07 schreef -XOR- het volgende:
Overigens hebben we in Rutte 4 in totaal 29 bewindslieden (20 ministers en 9 staatssecretarissen) ben benieuwd hoeveel er daarvan over gaan blijven.
Kappeyne van de Coppello was ook lid van de VVD, maar niet altijd heel enthousiast.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 10:39 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Mag ik je aan Molly Geertsema herinneren? Een VVDer die al lang voor het mode werd zich voor homo rechten inzette?
https://www.parlement.com(...)eyne_van_de_coppelloquote:Zag in 1981 af van een kandidatuur voor de Tweede Kamer vanwege de bezwaren die haar partij had tegen het verlenen van het kiesrecht aan buitenlanders in Nederland bij de gemeenteraadsverkiezingen.
PVV kan sowieso weinig leveren en BBB neem ik aan ook niet al teveel dus ik kan me voorstellen dat een enigszins snoeien daarin als een bezuiniging wordt opgevoerd.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 11:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het zit meestal rond de 25 en als je bedenkt dat de 4 partijen allemaal wel wat willen leveren en het ook nog het idee was om mensen van buiten te halen, zul je niet snel met minder bewindspersonen toe kunnen.
BBB heeft voor haar grootte denk ik genoeg kandidaten, mensen uit LTO en andere boerenbestuursorganisaties of mensen die namens de boeren in de waterschapsbesturen hebben gezeten. Dat de PVV niet veel meer dan 4 mensen kan leveren blijft een probleem, VVD zal denk ik namelijk geen genoegen nemen met minder dan 6-8 bewindspersonen (D66 heeft er nu 9).quote:Op vrijdag 10 mei 2024 11:11 schreef -XOR- het volgende:
[..]
PVV kan sowieso weinig leveren en BBB neem ik aan ook niet al teveel dus ik kan me voorstellen dat een enigszins snoeien daarin als een bezuiniging wordt opgevoerd.
Maar nu ga je er van uit dat ze in Den Haag niet twee keer dezelfde fout maken, dat lijkt me wat optimistisch.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 11:20 schreef Hexagon het volgende:
Sowieso tijdens Rutte I bleek dat zo weinig bewindspersonen nauwelijks te doen was. Een soort van goedkoop is duurkoop oplossing.
Het was toen een statement dat meer in die tijdsgeest paste en wensdenken bleek. Iets dat ook een eventueel paars kabinet had willen proberen.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 11:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar nu ga je er van uit dat ze in Den Haag niet twee keer dezelfde fout maken, dat lijkt me wat optimistisch.
Tja, maar welk politiek zwaargewicht gaat zich lenen voor enkel uitvoerder ?quote:Op vrijdag 10 mei 2024 10:50 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nouja er is geen mandaat gegeven voor SGP-beleid. Dus hij zou zich dan toch moeten schikken als een soort burgemeester van Nederland.
Dat “liberale” is blijkbaar ook geen bezwaar om met extreemrechts samen te werken in een kabinet. Dan lukt het met de bevindelijk gereformeerden ook wel.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 10:21 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Temeer omdat de VVD bij de val van Rutte 4 heeft aangetoond dat ze het ze geen bal interesseert of een kabinet lang blijft zitten of niet. Neem iemand als Ernst Kuipers, iemand met kennis van zaken die z'n baan als bestuursvoorzitter van het Erasmus MC opzegde om minister te worden en vervolgens viel het kabinet na anderhalf jaar vanwege de populistische leugens over nareizigers. Een succesvol figuur als Elbers denkt wel drie keer na voordat hij in de slangenkuil van de Nederlandse politiek stapt, al helemaal met de samenstelling van ongeleide projectielen die de aankomende potentiële regering lijkt te gaan hebben.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 10:20 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Elbers gaat geen grote internationale carriere opgeven voor een premierschap bij deze partijen. Hij is binnenkort ook nog eens voorzitter van de IATA.
Nouja de SGP maakt zich natuurlijk ook hard voor dingen die niet zover van de mainstream afstaan.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 11:33 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Tja, maar welk politiek zwaargewicht gaat zich lenen voor enkel uitvoerder ?
Kan je beter een project manager inhuren......
Wie het ook moge zijn, de spoeling gaat dun zijn.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 11:37 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nouja de SGP maakt zich natuurlijk ook hard voor dingen die niet zover van de mainstream afstaan.
Ik verwacht dat hij wel begrijpt dat er voor een algehele zondagssluiting in heel Nederland geen draagvlak gaat zijn. Maar dat er voldoende ruimt is om op te komen voor christenen in nood in Verweggistan .
"Christenen in nood in verweggistan" is overigens meer een CU-dingetje, maar de SGP vindt doorgaans de VVD wel op het gebied van zuinig beleid en het laag houden van de staatsschuld.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 11:37 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nouja de SGP maakt zich natuurlijk ook hard voor dingen die niet zover van de mainstream afstaan.
Ik verwacht dat hij wel begrijpt dat er voor een algehele zondagssluiting in heel Nederland geen draagvlak gaat zijn. Maar dat er voldoende ruimte is om meer op te komen voor christenen in nood in Verweggistan .
Ja, dat kan prima. Er is geen regel die dat belet.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 11:40 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Wie het ook moge zijn, de spoeling gaat dun zijn.
Overigens, als het deze SGP meneer zou kunnen worden. Hij is momenteel nog wel informateur toch ? Gaat dat wel samen ? Kandidaat minister president en tegelijkertijd informateur ?
Rutte is informateur van zijn eigen kabinet geweest.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 11:40 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Wie het ook moge zijn, de spoeling gaat dun zijn.
Overigens, als het deze SGP meneer zou kunnen worden. Hij is momenteel nog wel informateur toch ? Gaat dat wel samen ? Kandidaat minister president en tegelijkertijd informateur ?
Dus Dan gaat de informateur officieel aan Wilders vragen "wie is uw kandidaat". Hij hoort dan zijn eigen naam, schrijft deze netjes op voor de notulen, en vervolgens gaat hij een discussie leiden tussen de partijen over of hij nu de juiste man zou zijn.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 11:42 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja, dat kan prima. Er is geen regel die dat belet.
Teeven is een beetje de Nederlandse Ronald Reagan.quote:
Lijkt me dat je daar wel uitkomt. Eigenlijk zou het in de informatie überhaupt nog niet over de poppetjes moeten gaan natuurlijk, dat volgt normaal gesproken pas in de formatieronde.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 11:44 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Dus Dan gaat de informateur officieel aan Wilders vragen "wie is uw kandidaat". Hij hoort dan zijn eigen naam, schrijft deze netjes op voor de notulen, en vervolgens gaat hij een discussie leiden tussen de partijen over of hij nu de juiste man zou zijn.
Het kan volgens de regels, maar het komt wat onzuiver over......
Dat zou een feest worden.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 11:47 schreef -XOR- het volgende:
Teeven is een beetje de Nederlandse Ronald Reagan.
Klopt, maar in deze specifieke informatie staat me iets hij, dat het deze ronde wel voorbij komt.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 11:48 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Lijkt me dat je daar wel uitkomt. Eigenlijk zou het in de informatie überhaupt nog niet over de poppetjes moeten gaan natuurlijk, dat volgt normaal gesproken pas in de formatieronde.
Er lekt daar bijzonder weinig over uit. Of dat nou is omdat er überhaupt geen namen zijn of ze netjes hun bek houden, dat weet ik dan weer niet.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 11:55 schreef -XOR- het volgende:
Teeven wordt het dan ook niet. Dat we hier op Fok zijn naam noemen betekent niet dat hij als serieuze kandidaat over tafel is gegaan.
Wel als hij deze incarnatie van Moskovitisch imperialisme ook weet te doen imploderen.quote:
Nee maar dat het Teeven zou worden gelooft toch echt niemand?quote:Op vrijdag 10 mei 2024 11:56 schreef nostra het volgende:
[..]
Er lekt daar bijzonder weinig over uit. Of dat nou is omdat er überhaupt geen namen zijn of ze netjes hun bek houden, dat weet ik dan weer niet.
Ik mag toch hopen van niet, inclusief Teeven zelf als hij over enige zelfreflectie zou beschikken.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 12:01 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Nee maar dat het Teeven zou worden gelooft toch echt niemand?
In ieder geval een ervaren bestuurderquote:Op vrijdag 10 mei 2024 12:47 schreef Hexagon het volgende:
Sowieso heb je bij Teeven het risico dat er na een paar maanden weer een of ander lijk uit de kast komt donderen uit zijn periode als stas.
quote:Op vrijdag 10 mei 2024 12:53 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
In ieder geval een ervaren bestuurder
[ afbeelding ]
Ik denk dat het uiteindelijk iemand is die ruime ervaring heeft met het politieke speelveld in Den Haag. En dan heb je 2 opties denk ik: 1) een (oud-)politicus die jarenlang in de landelijke politiek heeft gezeten, 2) een topambtenaar die ook ervaring heeft vóór de schermen, bijvoorbeeld bij Nieuwsuur, Op1 etc.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 07:29 schreef Hanca het volgende:
Kamp wil niet
Remkes wil niet
Van der Staaij wil niet
De Krom wil niet
Evenwichtig man met een sympathieke uitstraling, ik zeg doen.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 13:00 schreef Origami94 het volgende:
Kunnen ze niet een premier invliegen? Zoals bijvoorbeeld Thomas Tuchel?
Een paar maanden? Optimist.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 12:47 schreef Hexagon het volgende:
Sowieso heb je bij Teeven het risico dat er na een paar maanden weer een of ander lijk uit de kast komt donderen uit zijn periode als stas.
Meloni 1quote:Op vrijdag 10 mei 2024 13:00 schreef Origami94 het volgende:
Kunnen ze niet een premier invliegen? Zoals bijvoorbeeld Thomas Tuchel?
Gezien het lekken naar de Telegraaf wat tot nu toe usance is geweest lijkt mij het eerder het eerste dan het tweede.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 11:56 schreef nostra het volgende:
[..]
Er lekt daar bijzonder weinig over uit. Of dat nou is omdat er überhaupt geen namen zijn of ze netjes hun bek houden, dat weet ik dan weer niet.
Dat is op dit moment niet aan hem. Laat eerst Wilders maar eens laten zien dat hij niet formeren kan.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 14:36 schreef Raw85 het volgende:
Snap nog steeds niet zo goed waarom Timmermans niet wat meer probeert als hij zegt niets na laten om te voorkomen dat de PVV aan de macht komt. Volgens mij heeft de afkeer bij NSC en met name de VVD voor een groot deel te maken met Timmermans zelf. Als hij zou aanbieden dat hij zelf in de Kamer blijft en Aboutaleb/Putters als potentiële premier naar voren schuift dan ziet de wereld er denk ik al heel anders uit.
Enige grote afknapper voor NSC en de VVD blijft dan nog wel dat jonge, fanatieke GL-deel
De oplossing bij de VVD is eigenlijk heel simpel, vervang Yesilgoz.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 14:43 schreef tizitl2 het volgende:
Sowieso heeft Yesilgöz door haar campagne en door de manier waarop ze uit het kabinet stapte zich zo vastgedraaid dat over links geen optie is tenzij er echt geen andere mogelijkheid is.
Wat is er mis met Timmermans voor VVD'ers? Als dat echt zo is heeft dat meer met het Trumpiaanse gehalte van de VVD zelf te maken.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 14:36 schreef Raw85 het volgende:
Snap nog steeds niet zo goed waarom Timmermans niet wat meer probeert als hij zegt niets na laten om te voorkomen dat de PVV aan de macht komt. Volgens mij heeft de afkeer bij NSC en met name de VVD voor een groot deel te maken met Timmermans zelf. Als hij zou aanbieden dat hij zelf in de Kamer blijft en Aboutaleb/Putters als potentiële premier naar voren schuift dan ziet de wereld er denk ik al heel anders uit.
Enige grote afknapper voor NSC en de VVD blijft dan nog wel dat jonge, fanatieke GL-deel
Vooral de druk van hun kiezers, die waren niet bepaald blij dat Dilan meteen de optie van het meest rechtse kabinet ooit door streepte. De VVD-kiezer dacht bij de uitslag meteen: jammer van de zetels maar oh,oh,oh, wat gaan we een lekker rechts kabinet krijgen!quote:Op vrijdag 10 mei 2024 14:53 schreef Bluesdude het volgende:
Van Yesilgoz heb ik het idee dat ze in november geen zin had in een regering Wilders I te zitten, maar wel een gedoogrol voor de VVD wilde.
En dat later ze omzwaaide onder druk van haar fractie ?
Dit land verdient het PVV programma integraal doorgevoerd.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 16:13 schreef Noorse_Kabeltrui het volgende:
Misschien verdient dit land wel premier Mona Keijzer.
Dan ben ik blij dat we de euro hebben.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 16:13 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dit land verdient het PVV programma integraal doorgevoerd.
Dan ook de gulden terug, met de kalende plofkop van Dion Graus erop.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 16:26 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dan ben ik blij dat we de euro hebben.
Dan houd ik mijn vermogen wel aan in euros of dollars.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 16:32 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dan ook de gulden terug, met de kalende plofkop van Dion Graus erop.
Nou ja, vanuit GL/PvdA klonk het net zo hard over de VVD.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 14:43 schreef tizitl2 het volgende:
Sowieso heeft Yesilgöz door haar campagne en door de manier waarop ze uit het kabinet stapte zich zo vastgedraaid dat over links geen optie is tenzij er echt geen andere mogelijkheid is.
Werkelijk?quote:Op vrijdag 10 mei 2024 16:36 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Nou ja, vanuit GL/PvdA klonk het net zo hard over de VVD.
Het lijkt me ook wat stug maar hij brengt het nogal stellig, dus ben benieuwd naar zijn onderbouwing.quote:
Excellentie Robinson. Tien premierskandidaten op een onbewoond eiland, de laatste die overblijft wordt premier.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 18:17 schreef Tijger_m het volgende:
Kunnen we niet aan de Mol vragen of hij een "Heel Nederland Premiered" of "Nederland zoekt PM" TV programma organiseert?
https://login2.volkskrant(...)id=vk-selectives-webquote:Op vrijdag 10 mei 2024 18:33 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Het lijkt me ook wat stug maar hij brengt het nogal stellig, dus ben benieuwd naar zijn onderbouwing.
Dit lijkt mij een winnend format.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 18:39 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Excellentie Robinson. Tien premierskandidaten op een onbewoond eiland, de laatste die overblijft wordt premier.
Zou kijken.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 18:39 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Excellentie Robinson. Tien premierskandidaten op een onbewoond eiland, de laatste die overblijft wordt premier.
Voor een week of zes.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 18:39 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Om vervolgens op basis van partij kleur te worden beoordeeld.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 20:20 schreef Jojoke het volgende:
Dat ze gewoon moeten solliciteren voor de baan (en alle banen van ministers en staatssecretarissen) lijkt mij wel interessant. En vervolgens bij de Tweede Kamer uitleggen waarom ze de meest geschikte persoon zijn.
In de VS gebeurt dat wel bij belangrijke overheidsfuncties. Moet je op het matje komen bij de senaatscomissie voor benoemingen.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 20:20 schreef Jojoke het volgende:
Dat ze gewoon moeten solliciteren voor de baan (en alle banen van ministers en staatssecretarissen) lijkt mij wel interessant. En vervolgens bij de Tweede Kamer uitleggen waarom ze de meest geschikte persoon zijn.
Zat me te bedenken dat het voor hem een goede keuze zou zijn, met name omdat hij loyaal is tegenover Wilders, en het zal accepteren dat hij doet wat Wilders wilt. Bij iemand van een andere partij is dat maar afwachten.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 15:44 schreef Bluesdude het volgende:
Of zou Wilders toch Martin Bosma als premier voordragen?
Is al geweest: https://www.uitzendinggem(...)Premier_gezocht.htmlquote:Op vrijdag 10 mei 2024 18:17 schreef Tijger_m het volgende:
Kunnen we niet aan de Mol vragen of hij een "Heel Nederland Premiered" of "Nederland zoekt PM" TV programma organiseert?
https://nos.nl/liveblog/2(...)derd-naam-nog-geheimquote:Wilders heeft zijn premierskandidaat benaderd, naam nog niet gedeeld
De onderhandelaars zijn begonnen aan hun vijfde lange dag van inhoudelijke onderhandelingen. De partijleiders van VVD, NSC en BBB hebben de afgelopen dagen gezegd dat er nog niet gesproken is over de mogelijke premierskandidaat van het zogenoemde program-kabinet. De PVV moet die voordragen.
PVV-leider Wilders zei bij binnenkomst wel dat hij een naam in zijn hoofd heeft en dat hij die persoon ook gesproken heeft. "Het zou niet echt van professionaliteit getuigen als ik nog geen naam in mijn hoofd heb", aldus Wilders. "Het zou ook raar zijn als ik die persoon nog niet benaderd heb." Verder wilde hij niets zeggen, ook niet of hij de naam vandaag met zijn medeonderhandelaars bespreekt.
Denk niet dat Wilders de VVD wil belonen met 'de natuurlijke opvolger' van Rutte als premier voor het blokkeren van zijn eigen premierschap. Die gaat het echt niet worden als Geert een ruggengraat heeft.quote:Op zaterdag 11 mei 2024 11:09 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Schippers klinkt als een logische naam en Jacco Vonhof als je iemand van buiten wilt. De rest lijken me onzinnamen om verschillende redenen. Maar misschien komt die wel met een verrassing.
Evenzeer zal er niet zo snel een zichzelf respecterend VVD lid bereid zijn om die functie aan te nemen en dan braaf de orders van Wilders uitvoeren.quote:Op zaterdag 11 mei 2024 11:23 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Denk niet dat Wilders de VVD wil belonen met 'de natuurlijke opvolger' van Rutte als premier voor het blokkeren van zijn eigen premierschap. Die gaat het echt niet worden als Geert een ruggengraat heeft.
Die twee opties lijken me toch teveel een VVD-uitstraling te hebben, dat lijkt me niet direct logisch.quote:Op zaterdag 11 mei 2024 11:09 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Schippers klinkt als een logische naam en Jacco Vonhof als je iemand van buiten wilt. De rest lijken me onzinnamen om verschillende redenen. Maar misschien komt die wel met een verrassing.
Hebben we al iemand met een brede glimlach zien rondlopen in Den Haag?quote:Op zaterdag 11 mei 2024 10:35 schreef Rnie het volgende:
[..]
https://nos.nl/liveblog/2(...)derd-naam-nog-geheim
Had gisteren wel deze namen gevonden:quote:Op zaterdag 11 mei 2024 11:39 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Die twee opties lijken me toch teveel een VVD-uitstraling te hebben, dat lijkt me niet direct logisch.
Is er niet nog ergens een of andere rechtse hoogleraar of een stoere crimefighter van het OM in de aanbieding?
Op basis van een onzintweet. Je wel druk maken om een protest tegen de propaganda-tak van een genocidale militaire macht, je niet druk maken om de doden veroorzaakt door een bevriende militaire macht. Typisch Nederlands.quote:Op zaterdag 11 mei 2024 11:57 schreef Bluesdude het volgende:
Caroline van der Plas politiseert het songfestival[ x ]
Snap je redenatie. Maar juist ook als je flink carrière hebt gemaakt in het openbaar bestuur is het afbreukrisico van premier worden namens Wilders wel heel fors. En ze beseffen waarschijnlijk beter dan gemiddeld dat grootse hoogdravende plannen (waar het nieuwe kabinet rond bv asiel vast mee komt) over het algemeen weinig slagingskans hebben…quote:Op zaterdag 11 mei 2024 11:55 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Had gisteren wel deze namen gevonden:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rob_Bauer
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dick_Schoof
https://nl.wikipedia.org/wiki/Pieter_Hasekamp
https://nl.wikipedia.org/wiki/Erik_Akerboom
https://nl.wikipedia.org/wiki/Onno_Eichelsheim
Ik denk dat het een politicus met lange ervaring of een topambtenaar wordt. De politicus met lange ervaring zou dan van een andere partij vandaan komen. Ik weet niet of Wilders dat ziet zitten. Een topambtenaar is misschien een veiliger keuze.
Straks wordt het toch Mona Keijzer, want die zit behoorlijk op de trom te slaan in de afgelopen weken.
Wilders heeft wel eens een motie van wantrouwen tegen haar ingediend maar dat zegt niet zoveel. Maar denk dat het grootste obstakel haar eigen partij is, namens de PVV premier worden lijkt me ook voor de VVD nog wel ingewikkeld…quote:Op zaterdag 11 mei 2024 12:03 schreef Jojoke het volgende:
Ik denk dat Schippers wel ja zou zeggen als Wilders haar vraagt.
https://www.nu.nl/politie(...)-uitsluiten-pvv.html
Ik weet alleen niet wat de relatie is tussen Wilders en Schippers. Hebben ze onderling respect?
Een deel van de heren zit wel richting pensioenleeftijd, dus dan kan het een leuke uitsmijter zijn.quote:Op zaterdag 11 mei 2024 12:23 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Snap je redenatie. Maar juist ook als je flink carrière hebt gemaakt in het openbaar bestuur is het afbreukrisico van premier worden namens Wilders wel heel fors. En ze beseffen waarschijnlijk beter dan gemiddeld dat grootse hoogdravende plannen (waar het nieuwe kabinet rond bv asiel vast mee komt) over het algemeen weinig slagingskans hebben…
Maar wie weet…
Nog even eentje in de mix. De PVV heeft niet veel bestuurders maar Chris Jansen is sinds een jaartje gedeputeerde in Flevoland en dat lijkt wel redelijk te gaan, heeft ook al jaren ervaring in raden, Staten en TK.
In een extraparlementair kabinet is meer mogelijk lijkt mij. Schippers zou formeel een "van buiten en boven de partjen" premier kunnen zijn en dat PVV dan de eerste vice-premier levert in de vorm van bijvoorbeeld Fleur Agema.quote:Op zaterdag 11 mei 2024 12:26 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Wilders heeft wel eens een motie van wantrouwen tegen haar ingediend maar dat zegt niet zoveel. Maar denk dat het grootste obstakel haar eigen partij is, namens de PVV premier worden lijkt me ook voor de VVD nog wel ingewikkeld…
De eerste naam die in mijn opkwam is Rita Verdonk. Vraag mij niet waaromquote:Op zaterdag 11 mei 2024 10:35 schreef Rnie het volgende:
[..]
https://nos.nl/liveblog/2(...)derd-naam-nog-geheim
Beetje groot ego, denk ik, het probleem voor Wilders is dat hij geen directe tegenstander in het zadel wil gaan helpen, natuurlijk.quote:Op zaterdag 11 mei 2024 12:37 schreef JohnBercow het volgende:
[..]
De eerste naam die in mijn opkwam is Rita Verdonk. Vraag mij niet waarom
Ach, ja, intelligenter kunnen we het niet maken, dommer wel.quote:Op zaterdag 11 mei 2024 11:57 schreef Bluesdude het volgende:
Is dat filmpje echt? Want dan zou ik toch echt zeggen dat de mensen op dat plein het songfestival politiseren.quote:Op zaterdag 11 mei 2024 11:57 schreef Bluesdude het volgende:
Elke premier met een groot ego, essentieel om premier te kunnen zijn, gaat natuurlijk het risico op succesclaim (mitsdien dat succes er komt) voor Wilders lopen.quote:Op zaterdag 11 mei 2024 13:40 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Beetje groot ego, denk ik, het probleem voor Wilders is dat hij geen directe tegenstander in het zadel wil gaan helpen, natuurlijk.
Als Verdonk PM word en dan bij de volgende verkiezingen instapt dan kan dat wel eens tenkoste van Wilders gaan. Dat is ook waarom ik denk dat een Pastors afvalt.
Filmpje zou echt zijn . Maar Caroline van der Plas politiseerde ook met deze tweetquote:Op zaterdag 11 mei 2024 15:11 schreef NecSpeNecMetu het volgende:
[..]
Is dat filmpje echt? Want dan zou ik toch echt zeggen dat de mensen op dat plein het songfestival politiseren.
Schippers gaat het sowieso niet worden na dat spreidingswet debacle.quote:Op zaterdag 11 mei 2024 12:03 schreef Jojoke het volgende:
Ik denk dat Schippers wel ja zou zeggen als Wilders haar vraagt.
https://www.nu.nl/politie(...)-uitsluiten-pvv.html
Ik weet alleen niet wat de relatie is tussen Wilders en Schippers. Hebben ze onderling respect?
Eens. Ik denk alleen niet dat Mona in staat is om op 100 borden tegelijkertijd te schaken. Dus dat wordt een korte run.quote:Op zaterdag 11 mei 2024 22:12 schreef Cilantro het volgende:
[..]
Schippers gaat het sowieso niet worden na dat spreidingswet debacle.
Ik denk dat het Mona Keijzer wordt. Die heeft de laatste tijd opvallend vaak PVV corvee.
Gezien het totale gebrek aan onderlinge liefde zal het aankomende experiment met extreemrechts sowieso geen langdurig succes wordenquote:Op zaterdag 11 mei 2024 22:15 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Eens. Ik denk alleen niet dat Mona in staat is om op 100 borden tegelijkertijd te schaken. Dus dat wordt een korte run.
Misschien hebben ze de premier erop afgestemd? Ik weet niet waarom je anders van alle opties voor deze optie gaat. Met alle respect natuurlijk, want Mona heeft haar kwaliteiten. Ik denk alleen niet dat ze ons Rutte doet vergeten.quote:Op zaterdag 11 mei 2024 23:06 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Gezien het totale gebrek aan onderlinge liefde zal het aankomende experiment,te extreemrechts sowieso geen langdurig succes worden.
Welke kwaliteiten van Mona komen overeen met de benodigde kwaliteiten van een premier?quote:Op zaterdag 11 mei 2024 23:12 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Misschien hebben ze de premier erop afgestemd? Ik weet niet waarom je anders van alle opties voor deze optie gaat. Met alle respect natuurlijk, want Mona heeft haar kwaliteiten. Ik denk alleen niet dat ze ons Rutte doet vergeten.
Heb jij enig idee hoe de overdracht van premier op premier gaat? Van burgemeesters weet ik dat dit nogal beperkt is om de opvolger vooral niet in de weg te lopen.quote:Op zaterdag 11 mei 2024 23:20 schreef nostra het volgende:
Misschien kan Mark zijn maatschappijleerlesuurtje inruilen voor een stoomcursusje AZ.
Ik ga er van uit dat ze tot 100 kan tellen, dat is voor deze coalitie al wel wat.quote:Op zaterdag 11 mei 2024 23:27 schreef archito het volgende:
[..]
Welke kwaliteiten van Mona komen overeen met de benodigde kwaliteiten van een premier?
Ik kan echt niks bedenken waar ze goed in is.
Dat wordt wat lastig omdat er maar één verantwoordelijk kan zijn, dus je kan moeilijk een tijdje tandemen:quote:Op zaterdag 11 mei 2024 23:33 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Heb jij enig idee hoe de overdracht van premier op premier gaat? Van burgemeesters weet ik dat dit nogal beperkt is om de opvolger vooral niet in de weg te lopen.
Maar ik kan me voorstellen dat het voor premiers zo complex is dat er meer geregeld is.
https://eenvandaag.avrotr(...)-het-nieuwe-kabinet/quote:Hoe worden de nieuwe bewindslieden ingewerkt?
"De nieuwe bewindspersonen hebben de afgelopen dagen vast al heel veel stukken gelezen en dat gaan ze de komende weken, eigenlijk járen, ook nog doen. Ze krijgen enorme tassen mee met documenten die ze thuis moeten doorploegen. Ook zijn er natuurlijk hoge ambtenaren die de nieuwe ministers en staatssecretarissen zoveel mogelijk helpen met alles wat er speelt op hun departement."
"Misschien denk je: waarom is er geen langere overgangstijd, zodat de voorganger de nieuwe minister rustig kan inwerken? Dat kan politiek gezien niet, want uiteindelijk kan er maar één minister politiek verantwoordelijk zijn als er iets mis gaat."
Volgens mij zijn de topambtenaren op AZ zeer ervaren en goed ingevoerd.quote:Op zaterdag 11 mei 2024 23:33 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Heb jij enig idee hoe de overdracht van premier op premier gaat? Van burgemeesters weet ik dat dit nogal beperkt is om de opvolger vooral niet in de weg te lopen.
Maar ik kan me voorstellen dat het voor premiers zo complex is dat er meer geregeld is.
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)-voor-zwemveiligheidquote:Gisteren, 16:10
Zwemles steeds duurder, experts vrezen voor zwemveiligheid
Zwemles wordt steeds duurder en een groeiend deel van de Nederlandse kinderen heeft geen zwemdiploma. Badmeesters zien dat kinderen stoppen met zwemlessen omdat hun ouders de lestarieven niet willen of kunnen betalen...
Hier zijn alle dossiers die je moet negeren, hier zijn alle stukken die je moet vergeten. Verder nog vragen?quote:Op zondag 12 mei 2024 02:08 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Volgens mij zijn de topambtenaren op AZ zeer ervaren en goed ingevoerd.
Die is inderdaad op alle fronten ongeschikt, kan internationaal ook echt niet. Bovendien kan ik me niet voorstellen dat Wilders bij een oud CDA, nu BBB politica uit wil komen als premier.quote:Op zaterdag 11 mei 2024 23:27 schreef archito het volgende:
[..]
Welke kwaliteiten van Mona komen overeen met de benodigde kwaliteiten van een premier?
Dit is me toch wat kort door de bocht. Zwemles was altijd al prijzig en iets waar eventueel ondersteuning voor werd gevraagd. Schoolzwemmen is ook echt niet overal weg, al is de vorm vaak wel veranderd.quote:Op zondag 12 mei 2024 07:09 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Vroeger had je nog schoolzwemmen en was een zwemdiploma halen geen financiële belemmering. Dat de armen in Nederland nu slechter af zijn dan vroeger is naast de komst van voedselbanken, het mijden van zorg, de noodzaak voor het uitdelen van maaltijden op scholen nu dus ook af te leiden uit het feit dat zwemles volgen vanwege financiële redenen gemeden wordt. Triest want leren zwemmen is geen overbodige luxe wat muziekles naar mijn mening ook niet is maar de subsidie daarvoor is ook al wegbezuinigd en daarom is muziekles kunnen volgen in Nederland in tegenstelling tot vroeger onbereikbaar voor arme kinderen geworden.
[..]
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)-voor-zwemveiligheid
Kunnen we niet alles uitbesteden aan het onderwijs terwijl we klagen over indoctrinatie op scholen dan?quote:Op zondag 12 mei 2024 08:49 schreef Janneke141 het volgende:
Waar het gaat om het over de schutting van het onderwijs willen kieperen van maatschappelijke problemen zijn we wel een tikje hardleers, niet?
Ja, natuurlijk kan dat. Af en toe even afgewisseld met wat alarmerende berichten over het droevige taal- en rekenniveau van onze kinderen.quote:Op zondag 12 mei 2024 08:55 schreef VoMy het volgende:
[..]
Kunnen we niet alles uitbesteden aan het onderwijs terwijl we klagen over indoctrinatie op scholen dan?
Bovendien is er meestal gewoon een fatsoenlijke regeling voor vanuit de gemeente, zelfs voor muzieklessen. Zoalsquote:Op zondag 12 mei 2024 08:05 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dit is me toch wat kort door de bocht. Zwemles was altijd al prijzig en iets waar eventueel ondersteuning voor werd gevraagd. Schoolzwemmen is ook echt niet overal weg, al is de vorm vaak wel veranderd.
En hoe met muziekles omgegaan wordt is wel echt een lokale keuze en op de meeste plekken is juist voor de muzikale / creatieve vorming van kinderen nog wel subsidie beschikbaar. Voor volwassen is dat wat anders maar dat was ook wel een erg dure (en veelal toch al elitaire) hobby om te subsidiëren.
Dat sowieso maar op zich is schoolzwemmen natuurlijk niet iets nieuws (tot 1990 ook nog verplicht las ik) en is er voor dit soort basisveiligheidsdingen via het onderwijs regelen ergens ook wel iets te zeggen, zoals je er ook leert over verkeersregels.quote:Op zondag 12 mei 2024 08:49 schreef Janneke141 het volgende:
Waar het gaat om het over de schutting van het onderwijs willen kieperen van maatschappelijke problemen zijn we wel een tikje hardleers, niet?
Klopt in veel gemeenten is het ook via iets als dit geregeld https://jeugdfondssportencultuur.nl/quote:Op zondag 12 mei 2024 09:24 schreef nostra het volgende:
[..]
Bovendien is er meestal gewoon een fatsoenlijke regeling voor vanuit de gemeente, zelfs voor muzieklessen. Zoals
https://haarlemmermeergemeente.nl/jong-haarlemmermeer-doet-mee
Nu zal dat allemaal per gemeente ook wel verschillen, maar je mag toch ook wel een beetje een grondhouding verwachten bij het overwegen van een kind dat dit soort dingen er allemaal bijhoren in plaats van Pikachu faces en "waar is de overheid?" als het eenmaal zover is.
NB ook de subtiele "niet kunnen of willen betalen of ik weet niet waar ik moet zijn. Ja good Lord, niet alles wordt maar voor je opgelost hè, keuzes hebben consequenties.
Het moet niet maar dan weet je wel zeker dat alle kinderen een bepaalde basisvaardigheid op doen. Dat weet je niet als het voor minima gratis is (wat het in de praktijk meestal ook al kan zijn vanwege diverse regelingen).quote:Op zondag 12 mei 2024 09:47 schreef Hexagon het volgende:
Waarom zou zo iets generiek opgelost moeten worden met schoolzwemmen. Maakt het voor minima gratis en je bent er ook.
Ja, en op deze manier kun je dus ieder maatschappelijk probleem op het bord van het onderwijs schuiven, 'want daar hoort het'/'dat kan wel'/'met iets anders kon het ook'/'vroeger'.quote:Op zondag 12 mei 2024 09:53 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat sowieso maar op zich is schoolzwemmen natuurlijk niet iets nieuws (tot 1990 ook nog verplicht las ik) en is er voor dit soort basisveiligheidsdingen via het onderwijs regelen ergens ook wel iets te zeggen, zoals je er ook leert over verkeersregels.
Ik zeg zeker niet dat het moet.quote:Op zondag 12 mei 2024 10:04 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja, en op deze manier kun je dus ieder maatschappelijk probleem op het bord van het onderwijs schuiven, 'want daar hoort het'/'dat kan wel'/'met iets anders kon het ook'/'vroeger'.
Maar om die verkeersregels er dan maar even bij te pakken: dat heeft een veel kleinere impact op de organisatie en de kosten dan schoolzwemmen. En als de kosten zo'n probleem zijn, dan moet je het natuurlijk niet nog duurder gaan maken door er verplichte buscombi's aan te koppelen. Want de meeste basisscholen liggen namelijk niet naast het zwembad.
'fascistische' lijkt me ook zo'n onjuiste stempel...quote:Op zondag 12 mei 2024 10:24 schreef Hexagon het volgende:
Meteen financiering stopzetten. Zo kennen we fascistische politici.
Media, onderwijs en rechtspraak trekken de aandacht. Dat maakt het voor populisten aantrekkelijk dat direct te willen beïnvloeden. Niet voor niets dat die drie in autoritaire regimes direct onder druk komen te staan…quote:Op zondag 12 mei 2024 10:42 schreef Frozen-assassin het volgende:
Zeer zorgwekkend dat politiek hierop wil micromanagen
Onzin, er bestaat nog steeds stichting Leergeld.quote:Op zondag 12 mei 2024 07:09 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Vroeger had je nog schoolzwemmen en was een zwemdiploma halen geen financiële belemmering. Dat de armen in Nederland nu slechter af zijn dan vroeger is naast de komst van voedselbanken, het mijden van zorg, de noodzaak voor het uitdelen van maaltijden op scholen nu dus ook af te leiden uit het feit dat zwemles volgen vanwege financiële redenen gemeden wordt. Triest want leren zwemmen is geen overbodige luxe wat muziekles naar mijn mening ook niet is maar de subsidie daarvoor is ook al wegbezuinigd en daarom is muziekles kunnen volgen in Nederland in tegenstelling tot vroeger onbereikbaar voor arme kinderen geworden.
[..]
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)-voor-zwemveiligheid
Oh ja, daar is het “er bestaan lapmiddelen en alle arme mensen gaan slecht met hun geld om” frame weer.quote:Op zondag 12 mei 2024 11:18 schreef Gia het volgende:
[..]
Onzin, er bestaat nog steeds stichting Leergeld.
https://www.leergeld.nl/
Die betalen de kosten voor een vereniging of muziekles. En nog veel meer.
Als mensen hier om hulp willen vragen, moet echter wel de hele 'boekhouding' op tafel. En dat vinden sommige mensen dan weer een probleem, want 'niemand heeft er wat mee te maken waar ik mijn geld aan uitgeef!'
En dan blijkt een smart-tv belangrijker te zijn dan zwemles.
In plaats daarvan formeren NSC en VVD er een regering mee.quote:Op zondag 12 mei 2024 11:17 schreef Hexagon het volgende:
Daarom moeten dit soort politici meteen op het figuurlijke schandblok.
De oppositie kan dat ook.quote:Op zondag 12 mei 2024 11:21 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
In plaats daarvan formeren NSC en VVD er een regering mee.
Er zijn lapmiddelen voor mensen die goed met hun geld om kunnen gaan, maar het alsnog niet kunnen betalen.quote:Op zondag 12 mei 2024 11:21 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Oh ja, daar is het “er bestaan lapmiddelen en alle arme mensen gaan slecht met hun geld om” frame weer.
Daarom roep ik er ook toe op.quote:Op zondag 12 mei 2024 11:29 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Komt matig van de grond tot nu toe.
De VVD is dan ook net zo'n hufterclub als BBB/PVV.quote:Op zondag 12 mei 2024 11:21 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
In plaats daarvan formeren NSC en VVD er een regering mee.
Daar lijkt het soms wel op. Hoewel dat lang niet in alle lagen van de VVD echt het geval is.quote:Op zondag 12 mei 2024 12:03 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
De VVD is dan ook net zo'n hufterclub als BBB/PVV.
Vroeger was schoolzwemmen de norm nu de uitzondering. Het is nu eenmaal de praktijk dat minder kinderen hun zwemdiploma kunnen halen. Muziekles is een elitaire hobby geworden. Als gevolg daarvan studeren er minder Nederlandse studenten aan conservatoria dan vroeger.quote:Op zondag 12 mei 2024 08:05 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dit is me toch wat kort door de bocht. Zwemles was altijd al prijzig en iets waar eventueel ondersteuning voor werd gevraagd. Schoolzwemmen is ook echt niet overal weg, al is de vorm vaak wel veranderd.
En hoe met muziekles omgegaan wordt is wel echt een lokale keuze en op de meeste plekken is juist voor de muzikale / creatieve vorming van kinderen nog wel subsidie beschikbaar. Voor volwassen is dat wat anders maar dat was ook wel een erg dure (en veelal toch al elitaire) hobby om te subsidiëren.
Discriminatie is heel erg, maar niet altijd. Zo blijkt weer.quote:Op zondag 12 mei 2024 10:49 schreef Janneke141 het volgende:
Vraag is natuurlijk wel of OCW een dergelijke discriminerende maatregel zou moeten toestaan.
Het weren van studenten puur op basis van hun etniciteit en nationaliteit is wat precies?quote:Op zondag 12 mei 2024 10:24 schreef Hexagon het volgende:
Meteen financiering stopzetten. Zo kennen we fascistische politici.
Dat is vrijwel fundamenteel aan politiek tegenwoordig. Iets gebeurt op twitter of in de media en er wordt meteen op gereageerd. Dat geldt voor alle partijen.quote:Op zondag 12 mei 2024 10:42 schreef Frozen-assassin het volgende:
Zeer zorgwekkend dat politiek hierop wil micromanagen
Wat is een 'frame' in dit geval? Wat er in die post staat is gewoon waar, of niet dan?quote:Op zondag 12 mei 2024 11:21 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Oh ja, daar is het “er bestaan lapmiddelen en alle arme mensen gaan slecht met hun geld om” frame weer.
Zonder bandjes?quote:Op zondag 12 mei 2024 13:24 schreef xpompompomx het volgende:
Net de eerste paar kilometers in het buitenzwembad hier gemaakt. Topic komt wel erg dichtbij zo.
Dat is niet zo simpel, want we kennen hier geen staatsonderwijs. In principe kan de volksvertegenwoordiging zich dus niet bemoeien met het beleid van een school of onderwijsinstelling, alleen randvoorwaarden vaststellen (zoals een curriculum, of kwaliteitseisen) en dat controleren via de onderwijsinspectie.quote:Op zondag 12 mei 2024 13:36 schreef MoreDakka het volgende:
Is die kunstacademie een openbare instelling? Zo ja, dan lijkt het me niet gek dat de volksvertegenwoordiging er ook wat over te zeggen heeft. Sowieso is het een totaal absurde beslissing natuurlijk.
Die tent roept niet eens 'minder minder minder', het roept 'helemaal geen Israëli's'.quote:Op zondag 12 mei 2024 13:36 schreef MoreDakka het volgende:
Is die kunstacademie een openbare instelling? Zo ja, dan lijkt het me niet gek dat de volksvertegenwoordiging er ook wat over te zeggen heeft. Sowieso is het een totaal absurde beslissing natuurlijk.
Kunstacademies en antisemieten, de geschiedenis herhaalt zich.quote:Op zondag 12 mei 2024 10:17 schreef Bluesdude het volgende:
[ x ]
Zet er het stempel 'jodenhaat' op en dan roepen Foei... de minister moet dit verbieden of deze school niet meer een budget geven.
Trouw: Israëlische uitwisselingsstudenten zijn voor onbepaalde tijd niet meer welkom aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK) in Den Haag.
Dat is je holocaustneurose ?quote:Op zondag 12 mei 2024 13:48 schreef Smegma. het volgende:
[..]
Kunstacademies en antisemieten, de geschiedenis herhaalt zich.
Het is geen discriminatie van Joden en een Nederlandse rechter zal dat ook zo vinden.quote:Op zondag 12 mei 2024 13:40 schreef Janneke141 het volgende:
Maar in dit specifieke geval wordt er volgens mij een wet overtreden die al heel lang bestaat en ook niet specifiek op het onderwijs betrekking heeft, dus ik zou inderdaad zeggen dat hier wel ingegrepen moet kunnen worden. Ik zou dat alleen niet via de financiering doen, want daarmee raak je ook een heleboel studenten die hier verder part noch deel aan hebben.
Het is een discriminatie van Israëli's.quote:Op zondag 12 mei 2024 13:57 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het is geen discriminatie van Joden en een Nederlandse rechter zal dat ook zo vinden.
Dit klopt feitelijk niet, er studeren op dit moment Israëlisch daar en die blijven dat doen. Die studeerden namelijk allemaal buiten het gestaakte uitwisselingsprogramma om en dat blijft gewoon mogelijk.quote:Op zondag 12 mei 2024 13:40 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Die tent roept niet eens 'minder minder minder', het roept 'helemaal geen Israëli's'.
Volgens mij he, zijn er meer methoden om daar hun recht te halen dan het dichtgooien van hele scholen. Maar dat doen politici met fascistische inslag nou eenmaal graag.quote:Op zondag 12 mei 2024 13:28 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het weren van studenten puur op basis van hun etniciteit en nationaliteit is wat precies?
Als je dat met Rusland al terecht doet zou ik niet weten waarom Israel niet.quote:Op zondag 12 mei 2024 10:49 schreef Janneke141 het volgende:
Vraag is natuurlijk wel of OCW een dergelijke discriminerende maatregel zou moeten toestaan.
Er wordt gediscrimineerd op herkomst, er is natuurlijk totaal geen reden om dit uitwisselingsprogramma zomaar stop te zetten. Dit gebeurt in reactie.quote:Op zondag 12 mei 2024 14:01 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Of dat allemaal passend en proportioneel is kun je over twisten, maar om te gaan roepen dat hier gediscrimineerd wordt op basis van etniciteit en ras omdat een samenwerkingsverband wordt opgezegd heeft geen grond in de feitelijke situatie.
Met Rusland is het ook onzin om te doen.quote:Op zondag 12 mei 2024 14:53 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Als je dat met Rusland al terecht doet zou ik niet weten waarom Israel niet.
Je zou er om moeten lachen als het niet zo zielig was.quote:“Stil blijven over mogelijke schendingen van de mensenrechten kan worden gezien als een indirecte vorm van steun”, schrijft de KABK in een interne brief aan studenten. “Daarom kiezen we ervoor om onze samenwerking te verbreken met een instituut dat geen weerstand biedt aan een overheid die verdacht wordt van dit soort schendingen.”
Actieve betrokkenheid bij een leger in oorlog met vele burgerdoden is natuurlijk wel degelijk gewoon een grond.quote:Op zondag 12 mei 2024 15:02 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Er wordt gediscrimineerd op herkomst, er is natuurlijk totaal geen reden om dit uitwisselingsprogramma zomaar stop te zetten. Dit gebeurt in reactie.
Dat zal, maar daar is hier natuurlijk in de verste verte geen sprake van.quote:Op zondag 12 mei 2024 15:09 schreef Frozen-assassin het volgende:
Het valt prima te verdedigen dat een instelling niet direct of indirect verbonden wil zijn met oorlogshandelingen
Onzin, dan kunnen alle instellingen in Nederland die zich bezighouden met wapenleveringen aan Oekraïne ook niets meer. Sowieso is de betrokkenheid niet 'actief', zie ook het statement van de academie.quote:Op zondag 12 mei 2024 15:09 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Actieve betrokkenheid bij een leger in oorlog met vele burgerdoden is natuurlijk wel degelijk gewoon een grond.
Correct. Het was er wel, maar nu niet meer. Dus wordt er gediscrimineerd op afkomst. Israëlische studenten worden gestraft voor iets wat hun regering doet, dat is natuurlijk absurd.quote:En nee er wordt niet gediscrimineerd op herkomst: Israëlische studenten kunnen zich namelijk nog steeds gewoon aanmelden op dezelfde manier dat de huidige daar actieve Israëlische studenten ook gedaan hebben, er is alleen geen uitwisselingsprogramma met Bezalel meer.
Dat is geen discriminatie. Ze sluiten de Israelische studenten zelf niet uit. Alleen met de instelling wordt er niet meer samengewerkt.quote:Op zondag 12 mei 2024 15:12 schreef MoreDakka het volgende:
Correct. Het was er wel, maar nu niet meer. Dus wordt er gediscrimineerd op afkomst. Israëlische studenten worden gestraft voor iets wat hun regering doet, dat is natuurlijk absurd.
Omdat het een Israelische instelling is.quote:Op zondag 12 mei 2024 15:16 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Dat is geen discriminatie. Ze sluiten de Israelische studenten zelf niet uit. Alleen met de instelling wordt er niet meer samengewerkt.
Omdat Israel verkeerde dingen doet... En deze instelling daaraan bijdraagt.quote:Op zondag 12 mei 2024 15:19 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Omdat het een Israelische instelling is.
quote:Op zondag 12 mei 2024 15:20 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Omdat Israel verkeerde dingen doet... En deze instelling daaraan bijdraagt.
"omdat de school kort na de Hamas-aanslagen van 7 oktober een naaicentrum runde waar Israëlische soldaten hun gevechtskleding konden laten repareren."quote:Op zondag 12 mei 2024 15:12 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Onzin, dan kunnen alle instellingen in Nederland die zich bezighouden met wapenleveringen aan Oekraïne ook niets meer. Sowieso is de betrokkenheid niet 'actief', zie ook het statement van de academie.
[..]
Correct. Het was er wel, maar nu niet meer. Dus wordt er gediscrimineerd op afkomst. Israëlische studenten worden gestraft voor iets wat hun regering doet, dat is natuurlijk absurd.
Kort na de aanslagen. De Israëli hadden toen een bakje thee moeten gaan drinken of iets? Dat maakt de argumentatie eigenlijk nog verwerpelijker, net als "een instituut dat geen weerstand tegen haar overheid biedt", hoe ziet de academie dat concreet voor zich en hoe kan dat in vredesnaam verwijtbaar zijn?quote:Op zondag 12 mei 2024 15:32 schreef tizitl2 het volgende:
"omdat de school kort na de Hamas-aanslagen van 7 oktober een naaicentrum runde waar Israëlische soldaten hun gevechtskleding konden laten repareren."
Hoe actief wil je het hebben?
Dat is niet de reden die door de academie wordt gegeven, heb je dat gewoon gemist? Daarnaast is gevechtskleding laten repareren natuurlijk niet actief meedoen aan een oorlog. Nogmaals, met die redenering kun je vrijwel alle Nederlandse instellingen uitsluiten van internationale deelname.quote:Op zondag 12 mei 2024 15:32 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
"omdat de school kort na de Hamas-aanslagen van 7 oktober een naaicentrum runde waar Israëlische soldaten hun gevechtskleding konden laten repareren."
Hoe actief wil je het hebben? Nogmaals je kunt het erover hebben of dit nu het meest handige is, maar doen alsof er geen enkele grond is en niets aan de hand is ook veel te kort door de bocht.
Een Israëlische instelling.quote:Er wordt enkel niet samengewerkt met deze instelling waardoor een specifieke groep die daar studeert iets meer moeite moet doen.
Je kunt prima als school tegen samenwerking met militaire instanties zijn en moeite hebben met instanties die wel militair betrokken raken natuurlijk. Ik zeg nergens dat dit de juiste keuze was hé, ik zie alleen wel in dat er argumenten voor te geven zijn.quote:Op zondag 12 mei 2024 15:36 schreef nostra het volgende:
Kort na de aanslagen. De Israëli hadden toen een bakje thee moeten gaan drinken of iets? Dat maakt de argumentatie eigenlijk nog verwerpelijker, net als "een instituut dat geen weerstand tegen haar overheid biedt", hoe ziet de academie dat concreet voor zich en hoe kan dat in vredesnaam verwijtbaar zijn?
Dat maakt het alleen maar erger natuurlijk. Dat is gewoon toegeven aan chantage.quote:Op zondag 12 mei 2024 16:04 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Persoonlijk denk ik dat het voornamelijk een gevalletje symboolpolitiek betreft aangezien de regeling al sinds 2019 niet meer gebruikt werd. Het is derhalve een makkelijke toezegging zonder feitelijke inhoud gedaan om van het gedoe af te zijn die nu als een publicitaire boemerang terug komt.
Dan zou er gechanteerd moeten zijn.quote:Op zondag 12 mei 2024 16:06 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat maakt het alleen maar erger natuurlijk. Dat is gewoon toegeven aan chantage.
Chantage is inderdaad niet het juiste woord, maar wat ik bedoel is dit:quote:Op zondag 12 mei 2024 16:36 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Dan zou er gechanteerd moeten zijn.
Het enige wat er lag was bij mijn weten een petitie, de allertamste vorm van demonstratierecht waarvan er jaarlijks vele duizenden routinematig genegeerd worden
Dit is waarom je niet onderhandelt met terroristen (nb ik zeg niet dat deze studenten terroristen zijn).quote:Zij vieren de beleidswijziging nu als een eerste zege van de boycot-beweging. “We zijn trots, want dit zal betekenen dat andere scholen in Nederland hopelijk volgen”, schrijft de studentenvakbond van de KABK op Instagram. “We zijn allemaal deel van een wereldwijde intifada (Palestijnse opstand, red.) en dit is een stap op weg naar rechtvaardigheid.”
Ze kan veel praten en toch niets zeggen.quote:Op zaterdag 11 mei 2024 23:27 schreef archito het volgende:
[..]
We kunnen Dijkgraaf schrappen.quote:Beide informateurs zijn in elk geval niet beschikbaar als premier van een mogelijk nieuw kabinet, lieten zij weten.
Aperatiefje kickt stevig in, zo in het zonnetje.quote:
Ik ook. Ik vraag mij ook af: heeft Wilders ooit waardering uitgesproken voor een bewindspersoon, toppoliticus of topambtenaar. Volgens mij heeft hij wel ooit positieve termen gebruikt voor Rutte en Arib, maar verder kan ik mij niet veel waardering herinneren.quote:Op zondag 12 mei 2024 17:22 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik ben wel benieuwd naar die premierkandidaat overigens, en of de andere formerende partijen zich daar ook in kunnen vinden.
Ach, mensen als Rita Verdonk, Fred Teeven of Henk Bleker kunnen volgens mij best op de goedkeuring van Wilders rekenen zonder daarbij ook gelijk de overige partijen volledig tegen zich in het harnas te jagen.quote:Op zondag 12 mei 2024 17:33 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Ik ook. Ik vraag mij ook af: heeft Wilders ooit waardering uitgesproken voor een bewindspersoon, toppoliticus of topambtenaar. Volgens mij heeft hij wel ooit positieve termen gebruikt voor Rutte en Arib, maar verder kan ik mij niet veel waardering herinneren.
Ben ik blij om.quote:Op zondag 12 mei 2024 17:02 schreef Jojoke het volgende:
https://www.rtl.nl/nieuws(...)teurs-weten-niet-wie
[..]
We kunnen Dijkgraaf schrappen.
Maar alle 3 stuk voor stuk verschrikkelijke kandidaten wat mij betreft. Gelukkig maar een stel voorbeelden.quote:Op zondag 12 mei 2024 17:39 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ach, mensen als Rita Verdonk, Fred Teeven of Henk Bleker kunnen volgens mij best op de goedkeuring van Wilders rekenen zonder daarbij ook gelijk de overige partijen volledig tegen zich in het harnas te jagen.
Activistische breintjes werken niet zo helder. Jammer alleen dat die thans vooral academia overheersen.quote:Op zondag 12 mei 2024 15:36 schreef nostra het volgende:
[..]
Kort na de aanslagen. De Israëli hadden toen een bakje thee moeten gaan drinken of iets? Dat maakt de argumentatie eigenlijk nog verwerpelijker, net als "een instituut dat geen weerstand tegen haar overheid biedt", hoe ziet de academie dat concreet voor zich en hoe kan dat in vredesnaam verwijtbaar zijn?
Ik zou pas blij zijn over het afstrepen van een redelijk capabele kandidaat als Dijkgraaf (ook als je niks met de SGP hebt) als je weet wat de andere kandidaten zijn. Als de keuze is tussen Teeven, Bleker, Verdonk, Keijzer en Dijkgraaf kiest neem ik aan iedereen hier toch blind voor Dijkgraaf?quote:Op zondag 12 mei 2024 17:41 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ben ik blij om.
Al is het nu wel nog steeds de vraag welke arme kloot (of klotin) dan naar voren wordt geschoven.
Bleker is wel de minst erge van die drie. En dat is eigenlijk al erg genoeg.quote:Op zondag 12 mei 2024 17:52 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Maar alle 3 stuk voor stuk verschrikkelijke kandidaten wat mij betreft. Gelukkig maar een stel voorbeelden.
Al sluit ik niet uit dat een vergelijkbaar verschrikkelijke kandidaat wordt voorgesteld.
Eens. SGP zit toch niet in het kabinet.quote:Op zondag 12 mei 2024 18:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zou pas blij zijn over het afstrepen van een redelijk capabele kandidaat als Dijkgraaf (ook als je niks met de SGP hebt) als je weet wat de andere kandidaten zijn. Als de keuze is tussen Teeven, Bleker, Verdonk, Keijzer en Dijkgraaf kiest neem ik aan iedereen hier toch blind voor Dijkgraaf?
Nee Dijkgraaf is een slag erger.quote:Op zondag 12 mei 2024 18:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zou pas blij zijn over het afstrepen van een redelijk capabele kandidaat als Dijkgraaf (ook als je niks met de SGP hebt) als je weet wat de andere kandidaten zijn. Als de keuze is tussen Teeven, Bleker, Verdonk, Keijzer en Dijkgraaf kiest neem ik aan iedereen hier toch blind voor Dijkgraaf?
Ik weet niet of de NSC-fractie en de linker vleugel van de VVD daar gelukkig van wordenquote:Op zondag 12 mei 2024 17:39 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ach, mensen als Rita Verdonk, Fred Teeven of Henk Bleker kunnen volgens mij best op de goedkeuring van Wilders rekenen zonder daarbij ook gelijk de overige partijen volledig tegen zich in het harnas te jagen.
Ja, nu is religie ineens een enorm probleem.quote:Op zondag 12 mei 2024 18:34 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Nee Dijkgraaf is een slag erger.
Die christian familie values steekt hij maar in zijn eigen reet. Niet die van anderen.
In de hoogste functie van de politiek, zeker.quote:Op zondag 12 mei 2024 18:38 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, nu is religie ineens een enorm probleem.
Dan komt er gegarandeerd een calvinistische theocratie.quote:Op zondag 12 mei 2024 18:40 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
In de hoogste functie van de politiek, zeker.
Moeilijk te zeggen omdat ze allemaal redelijk kunnen acteren.quote:Op zondag 12 mei 2024 18:38 schreef Tomatenboer het volgende:
Los daarvan; hoe dicht zouden ze nu daadwerkelijk bij een regeerakkoord zijn? Zullen we volgende week eindelijk witte rook zien?
Ik heb zelf vanaf de verkiezingen volgehouden dat ik verwacht dat er pas in de zomer een akkoord ligt (juli ofzo).
Waar doel je hier nu op? Ik snap hem niet.quote:Op zondag 12 mei 2024 18:40 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dan komt er gegarandeerd een calvinistische theocratie.
Ja, ik heb nu ook de indruk dat ze eruit komen. NSC-fractie en de linker vleugel van de VVD moeten wel akkoord gaan, maar hier kan een geschikte premier die vertrouwen bij hen wekt helpen. Dus als Wilders slim is, heeft hij een geschikt persoon gevraagd.quote:Op zondag 12 mei 2024 18:41 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Moeilijk te zeggen omdat ze allemaal redelijk kunnen acteren.
Tijdje terug wist ik zeker dat het niks ging worden omdat er mensen weg blijven lopen.
Nu lijkt het toch er op dat ze er samen wel uit komen, maar alleen nog even de laatste puntjes op de i moeten zetten.
Ik vind het ook moeilijk te zeggen. Meestal lekt er van alles uit gedurende zo’n formatie maar nu weten ze het aardig gesloten te houden.quote:Op zondag 12 mei 2024 18:41 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Moeilijk te zeggen omdat ze allemaal redelijk kunnen acteren.
Tijdje terug wist ik zeker dat het niks ging worden omdat er mensen weg blijven lopen.
Nu lijkt het toch er op dat ze er samen wel uit komen, maar alleen nog even de laatste puntjes op de i moeten zetten.
En naar rechtse traditie moeten die bezuinigingen vooral de onderlaag raken.quote:Op zondag 12 mei 2024 18:45 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik vind het ook moeilijk te zeggen. Meestal lekt er van alles uit gedurende zo’n formatie maar nu weten ze het aardig gesloten te houden.
Ik verwacht bijvoorbeeld een behoorlijk rechts kabinet met een aantal bezuinigingen bijvoorbeeld, maar zelfs dat is nog niet zeker.
Als hij daar zelf in moet selecteren kan dat best nog wel ingewikkeld worden. Zijn eerste ingeving na de verkiezingen was met Gom niet echt briljant en de namen daarna lijken me eerder ingefluisterd dan eigen ingevingen.quote:Op zondag 12 mei 2024 18:44 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Ja, ik heb nu ook de indruk dat ze eruit komen. NSC-fractie en de linker vleugel van de VVD moeten wel akkoord gaan, maar hier kan een geschikte premier die vertrouwen bij hen wekt helpen. Dus als Wilders slim is, heeft hij een geschikt persoon gevraagd.
Absoluut. Hopelijk heeft dezelfde persoon die hem Putters en het olijke duo heeft ingefluisterd deelgenomen aan de selectie van de premierskandidaat.quote:Op zondag 12 mei 2024 19:07 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Als hij daar zelf in moet selecteren kan dat best nog wel ingewikkeld worden. Zijn eerste ingeving na de verkiezingen was met Gom niet echt briljant en de namen daarna lijken me eerder ingefluisterd dan eigen ingevingen.
Ik vermoed dat ze woensdag met de mededeling gaan komen dat ze er op hoofdlijnen uit zijn, maar het op diverse onderwerpen nog verder uit gaan onderhandelen. Juli zou best kunnen.quote:Op zondag 12 mei 2024 18:38 schreef Tomatenboer het volgende:
Los daarvan; hoe dicht zouden ze nu daadwerkelijk bij een regeerakkoord zijn? Zullen we volgende week eindelijk witte rook zien?
Ik heb zelf vanaf de verkiezingen volgehouden dat ik verwacht dat er pas in de zomer een akkoord ligt (juli ofzo).
Tja. Denk dat de andere formerende partijen daar wel een rol in gespeeld hebben. Dat accepteren is toch wel wat anders dan invloed ode premierkeuze toelaten…quote:Op zondag 12 mei 2024 19:09 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Absoluut. Hopelijk heeft dezelfde persoon die hem Putters en het olijke duo heeft ingefluisterd deelgenomen aan de selectie van de premierskandidaat.
Hoe dan ook zal hij met een keuze moeten komen die ook acceptabel is voor de twijfelende NSC-fractie en het linker deel van de VVD.quote:Op zondag 12 mei 2024 19:19 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Tja. Denk dat de andere formerende partijen daar wel een rol in gespeeld hebben. Dat accepteren is toch wel wat anders dan invloed ode premierkeuze toelaten…
Als de VVD financiën claimt, wat ze claimen te claimen, zou dat in orde moeten komen. ER halveren is nog te overzien, minder naar klimaat is iedereen het wel over eens, maar wat levert de rest nog meer in?quote:Op zondag 12 mei 2024 18:45 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik verwacht bijvoorbeeld een behoorlijk rechts kabinet met een aantal bezuinigingen bijvoorbeeld, maar zelfs dat is nog niet zeker.
Zijn dat daadwerkelijk voorstellen die op tafel liggen?quote:Op zondag 12 mei 2024 19:34 schreef nostra het volgende:
[..]
Als de VVD financiën claimt, wat ze claimen te claimen, zou dat in orde moeten komen. ER halveren is nog te overzien, minder naar klimaat is iedereen het wel over eens, maar wat levert de rest nog meer in?
Als ze nou eens zouden beginnen met de AOW niet-generiek te maken, al wordt dat pensioentechnisch een hel, maar dat wordt die hele hervorming sowieso. Én dat laatste raakt niemand morgen, dat scheelt altijd.
Zeker, maar PvdA lid dus gaat in de huidige constellatie niet gebeuren.quote:Op zondag 12 mei 2024 19:47 schreef nostra het volgende:
[ afbeelding ]
Hem op VWS zou ook fraai zijn.
Geen idee of dat werkelijke voorstellen zijn, maar ik kan me zo voorstellen dat dat modi zijn waarbij iedereen wat winst kan presenteren.quote:Op zondag 12 mei 2024 19:41 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Zijn dat daadwerkelijk voorstellen die op tafel liggen?
Wat bedoel je concreet met het niet generiek maken van de AOW? Alleen nog als je een arbeidsverleden hebt bijvoorbeeld?
Ik ken iemand die daar afstand van wou doen omdat hij zelf goed geboerd heeft. Maar dat gaat inderdaad niet.quote:Op zondag 12 mei 2024 19:34 schreef nostra het volgende:
Als ze nou eens zouden beginnen met de AOW niet-generiek te maken, al wordt dat pensioentechnisch een hel, maar dat wordt die hele hervorming sowieso. Én dat laatste raakt niemand morgen, dat scheelt altijd.
Dat is wezenlijk niet iets anders dan wat we nu al voor bijvoorbeeld de bijstand doen met een inkomens en vermogensgrens. Kost alleen wel meer in de uitvoering dan het huidige systeem.quote:Op zondag 12 mei 2024 19:51 schreef nostra het volgende:
[..]
Met de AOW bedoel ik een inkomens- of vermogensdrempel om die te ontvangen. En ja, dat is uitvoeringstechnisch allemaal hartstikke lastig, maar het is natuurlijk van de zotten dat iemand met 20 miljoen op de bank helikoptergeld uit de staatsruif krijgt omdat-ie 67 is.
Het voordeel is wel dat je niet weg kunt vluchten voor iets dat je krijgt. En het is geen verzekering, dus je hebt ook geen opbouwrecht (al zal iedereen dat wel zo voelen). Zit je alleen met die franchise die overal in verwerkt is en natuurlijk krijg je constructies die dat omzeilen - aan de andere kant hebben we het over 10k per kaar (?), daar zet je ook niet meteen Allen & Overy op.quote:Op zondag 12 mei 2024 20:05 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Dat is wezenlijk niet iets anders dan wat we nu al voor bijvoorbeeld de bijstand doen met een inkomens en vermogensgrens. Kost alleen wel meer in de uitvoering dan het huidige systeem.
Uiteraard krijg je dan wel optimalisatie waarbij mensen schuiven tussen vermogen en inkomen middels bijvoorbeeld een lijfrente en vermogen vroegtijdig wegschenken, maar er is met wat moeite best wat voor te verzinnen.
Kabinet Rancune-1 gaat natuurlijk vooral de "linkse hobbies" proberen af te knijpen. Want daar gaat ons land immers aan te onder naar het schijnt.quote:Op zondag 12 mei 2024 18:51 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
En naar rechtse traditie moeten die bezuinigingen vooral de onderlaag raken.
Jawel hoor. Kan wel degelijk. Ik heb toevallig gewerkt bij de SVB en je kan gewoon besluiten de formele aanvraagformulieren niet in te sturen, en je kunt ook als je al AOW krijgt gewoon aangeven dat je het niet meer wilt hoor.quote:Op zondag 12 mei 2024 20:00 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik ken iemand die daar afstand van wou doen omdat hij zelf goed geboerd heeft. Maar dat gaat inderdaad niet.
Als de NPO er maar niet aangaat.quote:Op zondag 12 mei 2024 20:42 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Kabinet Rancune-1 gaat natuurlijk vooral de "linkse hobbies" proberen af te knijpen. Want daar gaat ons land immers aan te onder naar het schijnt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |