Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! In 2022 is in Nederland 1,08 miljard euro via crowdfunding opgehaald. Dat is een groei van 48% ten opzichte van een jaar eerder. Niet eerder werd in een jaar tijd zoveel met crowdfunding gefinancierd.(bron).
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding (Crowdfinance) • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Crowdfundingplatformen vooralsnog zonder ECSP • Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nominale en effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Ja, ik zit nu ook te denken om die Otium mee te nemen. Eerst vrijdag al vervroegde aflossing van ms Ferox, nu deze. En mijn moeder deed gister nog een schenking aan mij (en mijn broer). Dus heb nu even wat meer vrij staan om te investeren. En ruil ik weer een lening met 6,5% rente in voor eentje met 8%.
Eerst maar wel eens even de administratie bij werken met deze aflossing. Had net Let's meat van HCN verwerkt. Wordt nog bijna een drukke werkdag zo.
[ Bericht 20% gewijzigd door Soulfreak op 06-05-2024 15:37:16 ]
Op maandag 6 mei 2024 15:28 schreef Soulfreak het volgende: Ja, ik zit nu ook te denken om die Otium mee te nemen. Eerst vrijdag al vervroegde aflossing van ms Ferox, nu deze. En mijn moeder deed gister nog een schenking aan mij (en mijn broer). Dus heb nu even wat meer vrij staan om te investeren. En ruil ik weer een lening met 6,5% rente in voor eentje met 8%.
Eerst maar wel eens even de administratie bij werken met deze aflossing. Had net Let's meat van HCN verwerkt. Wordt nog bijna een drukke werkdag zo.
Vreemd project dat Otium. Als je wilt ophogen dan lukt dat niet; eerst de oude inzet cancellen en dan het nieuwe bedrag opvoeren.
Op vrijdag 3 mei 2024 15:33 schreef KrekelJapie het volgende: Dit lijkt op een eenzijdige aanpassing vanuit CCF ipv verzoek ondernemer. [..]
Deze mail net nog even zitten doorlezen. Ik ga toch ook nog maar een keer VOOR stemmen ondanks dat het met gemengde gevoelens is. Als de ondernemer nu uiterlijk juli nog steeds niet alle gevraagde gegevens gaat overleggen ben ik er ook echt klaar mee en dan gaan ze wat mij betreft de boel maar uitwinnen.
Transformatie Nieuwegein II 06-05-2024 De propositie nadert de beoogde aflossingsdatum. In overleg met de leningnemer wordt de bestaande lening geherfinancierd. Op korte termijn wordt de nieuwe propositie 'Kantoorgebouw Nieuwegein' ter financiering aangeboden. Middels deze financiering worden de investeerders van deze propositie afgelost. Over de exacte aflossingsdatum houden wij de investeerders op de hoogte.
1e hypotheek grond/chalet, 2e hypotheek woonhuis. Niet onaardig, wellicht een half procentje te laag.
Met het zicht op dalende rente einde jaar kan het nog wel, ziet er toch veilig uit. Ik neem hem, als het lukt, als enige van de nu 5 toekomstige investeringskansen mee.
[ Bericht 0% gewijzigd door eenjongen... op 06-05-2024 18:04:47 ]
In de rente is het risico natuurlijk meegenomen. Maar deze had ook volledig hypothecaire dekking kunnen krijgen bij een tweede hypotheek voor het volledige leenbedrag. Had dan minimaal een procentje rente gescheeld. Nu neem ik deze in elk geval niet mee.
[..] Dat zou dan de eerste nieuwe CRE kunnen worden sinds de vergunning.
Daar zou ik maar niet te sterk op rekenen, ze moeten eerst alle investeerer snog omzetten naar de nieuwe betaaldienstverlener en dat is in elk geval nog niet met alle accounts gedaan, ik weet niet of ze er al begonnen zijn? (behalve een aankondiging dat ze het zouden gaan doen)
[..] In de rente is het risico natuurlijk meegenomen. Maar deze had ook volledig hypothecaire dekking kunnen krijgen bij een tweede hypotheek voor het volledige leenbedrag. Had dan minimaal een procentje rente gescheeld. Nu neem ik deze in elk geval niet mee.
Er zal best een doelgroep zijn voor een West-Afrikaans restaurant, maar of die op een luxe (dus dure) uitvoering zitten te wachten vraag ik me dan wel weer af. Ik ben benieuwd hoe lang ze het gaan volhouden.
[..] Er zal best een doelgroep zijn voor een West-Afrikaans restaurant, maar of die op een luxe (dus dure) uitvoering zitten te wachten vraag ik me dan wel weer af. Ik ben benieuwd hoe lang ze het gaan volhouden.
[..] Vreemd project dat Otium. Als je wilt ophogen dan lukt dat niet; eerst de oude inzet cancellen en dan het nieuwe bedrag opvoeren.
Zeker een vreemd project. Er is ter plekke gratis parkeren te over, ik betaal er echt nooit en kom er regelmatig. Een hotel is er nog niet. En het Rosada outlet centrum heeft een eigen parkeergelegenheid, en is bovendien te ver weg op loopafstand.
[..] Zeker een vreemd project. Er is ter plekke gratis parkeren te over, ik betaal er echt nooit en kom er regelmatig. Een hotel is er nog niet. En het Rosada outlet centrum heeft een eigen parkeergelegenheid, en is bovendien te ver weg op loopafstand.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wat me wel opvalt is dat het hier om een kersverse onderneming gaat, iets wat in de pitch niet wordt gemeld. Dat is wel een extra risicofactor m.i.
[ Bericht 6% gewijzigd door obligataire op 06-05-2024 22:52:05 ]
Wat me wel opvalt is dat het hier om een kersverse onderneming gaat, iets wat in de pitch niet wordt gemeld. Dat is wel een extra risicofactor m.i.
Ja, dat het hotel pas nieuw is had ik ook graag willen zien in de pitch. Met zelf zoeken vind je het wel. En dan valt ook op dat er in de pitch wel een verwachte omzet voor 2024 en 2025 wordt gegeven maar dat er niets over eerdere jaren vermeld staat. Maar met een nieuw hotel komen er wel meer bezoekers die een auto willen parkeren en dan niet alleen overdag maar ook 's nachts. Dan is het voor de hotelgasten wel fijn dat de auto's veiliger op een afgesloten terrein staan.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wat me wel opvalt is dat het hier om een kersverse onderneming gaat, iets wat in de pitch niet wordt gemeld. Dat is wel een extra risicofactor m.i.
[..] Er zal best een doelgroep zijn voor een West-Afrikaans restaurant, maar of die op een luxe (dus dure) uitvoering zitten te wachten vraag ik me dan wel weer af. Ik ben benieuwd hoe lang ze het gaan volhouden.
Ik ken de locatie is nieuw gebouwd zit onder appartementencomplex aan water. Staat al ongeveer 2 jaar leeg. Zou eerst een Loetje komen. Die heeft er van afgezien. De eigenaar van het pand een pensioenfonds wil wel heel graag dat het verhuurd raakt vandaar zijn bijdrage in de bouw van inrichting. Ik heb ook twijfels of die tent een sluitende exploitatie kan halen.
[..] Daar zou ik maar niet te sterk op rekenen, ze moeten eerst alle investeerer snog omzetten naar de nieuwe betaaldienstverlener en dat is in elk geval nog niet met alle accounts gedaan, ik weet niet of ze er al begonnen zijn? (behalve een aankondiging dat ze het zouden gaan doen)
Dit proces kun je zelf, na inloggen, op hun website (CRE) doorlopen. Is niet heel prominent aangegeven.
Er staat nu trouwens een nieuw project aangekondigd daar.
Op dinsdag 7 mei 2024 20:11 schreef obligataire het volgende: Ik las net GvE/werkkapitaal mokumono, goed verhaal maar de zekerheden zijn te verwaarlozen. Ik haakte pas echt af toen ik de cijfers zag:
[..] Helaas, tenzij ik echt niet kan zoeken, er zou nog wel eens een verschil kunnen zitten tussen zakelijk en prive investeerders...
Na inloggen kreeg ik een vreemde melding: uw e-mailadres is nog niet geverifieerd, klik op de link in de mail die is toegestuurd. Echter ik had en kreeg geen mail.
Vervolgens (was wel ingelogd) ging ik naar mijn account, daar stond een banner met stuur mail opnieuw, en nu kreeg ik wel een mail binnen. Vervolgens kwam ook het proces in beeld met het hele stappenplan circus, ben er net doorheen gelopen. Ben ook niet zakelijk.
[..] Inderdaad, in 2024 meer dan een miljoen meer omzet en 180k minder kosten dan in 2023. Ik vind het nogal optimistisch.
Er zijn méér overeenkomsten met VanMoof dan wat je bij een oppervlakkige blik zou denken. Voordeel is dat hun fietsen wel overal aan onderdelen kunnen komen en gerepareerd kunnen worden. Financieel is het dezelfde 'luchtfietserij' als VanMoof, alleen op wat kleinere schaal. Ze roepen niet dat ze de halve wereld van fietsen gaan voorzien. Dat is een stukje realisme dat ik kan waarderen ha ha.
Aankoop hotel Andorra https://www.collincrowdfund.nl/3b-horeca-b-v/ Een belangrijke zekerheid vervalt als er 200k wordt afgelost. Er blijft dan een schuld van 700k over tegen een zekerheid van 150k. Vrij zwakke pitch.
Jeroen van den Adel Holding B.V. Veenweg 79 ¤ 275.000 | 7,5% rente | 18 maanden
Fijne aan deze 18 maanden is dat hij net voor eind 2025 volledig wordt afgelost en je dus lekker uitkomt qua belasting. Ik probeer hem klein mee te pakken
Ik heb nog even goed zitten kijken naar Otrium. Wat me alleen opvalt, is dat die Thermen er boven hangt. Die Thermen kwam onlangs niet vol, moest doelkapitaal verlaagd worden, rente verhoogd, etc.
Otrium zelf is een nette, maar op grond van die Thermen die erboven hangt, neem ik hem toch maar beperkt mee. En niet groot/dubbel. Dat heeft puur met de verwantschap in het organogram te maken.
Goed gesignaleerd. Ik zie er helemaal van af. De heren verliezen wel hun haren maar niet hun streken........
Dit. Ik heb me gisteravond al terug getrokken, er zitten teveel dingen die niet fijn voelen aan deze. En zoals altijd hoop ik van harte dat ik het helemaal mis heb en diegenen die er wel in zitten er een prima investering aan gaan hebben.
Op woensdag 8 mei 2024 09:58 schreef quepos het volgende: Ben benieuwd of één deze dagen CRE Maarsen wordt afgewikkeld, stond op de planning voor 7 mei.
Ik zit ook in deze. Maak me nog geen zorgen, hanteer bij CRE - hoe erg het ook is - de regel: gecommuniceerde datum + 5 werkdagen. Als de aflossing er dan nog niet is.. Gecommuniceerde datum worden simpelweg nooit nagekomen. Dat is mijn reden om te stoppen bij dit platform. Na Maarssen heb ik nog 1 project lopen die in januari 2025 wordt afgelost. Al is dat waarschijnlijk ijdele hoop.
Jeroen van den Adel Holding B.V. Veenweg 79 ¤ 275.000 | 7,5% rente | 18 maanden
Zit al vol. Ik heb hem ook ruim meegenomen ondanks de wat korte looptijd. De beste man heeft een heel goed trackrecord en het verhaal is nu al gedekt zonder de verbouwing.
[..] Zit al vol. Ik heb hem ook ruim meegenomen ondanks de wat korte looptijd. De beste man heeft een heel goed trackrecord en het verhaal is nu al gedekt zonder de verbouwing.
Greep net mis, had het linkje ook gekregen. Dacht even checken zo, dacht dat ik nog 2 van hem had lopen (doorgaans doe ik nooit meer dan 2 tegelijk lopend bij dezelfde) maar er loopt er nog maar 1, andere was al afgelost.
Nou, dat het zo vlug vol zit zegt wel wat natuurlijk.
Maar ik vrees dat hier zelfs nog niet aan begonnen is.
Het betreft dit project:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vandaag: Hypotheek op woning bouwgrond met schuur en twee autowrakken. Maar misschien toch een verbetering tov de streetview van afgelopen augustus? Zit zelf niet in dit project trouwens maar was toevallig in de buurt.
[..] Vandaag: [ afbeelding ] Hypotheek op woning bouwgrond met schuur en twee autowrakken. Maar misschien toch een verbetering tov de streetview van afgelopen augustus? Zit zelf niet in dit project trouwens maar was toevallig in de buurt.
Dank voor het maken van deze foto....
En man man man wat een ellende hoe dit er bij ligt zeg. Dat zou je toch totaal niet verwachten als je dit leest in de pitch:
quote:
Hij heeft nu een te renoveren woonhuis aangekocht. Het betreft een perceel van 584m2, met een woonoppervlakte van 118m2 en een vrij uitzicht. Johnny wil de woonoppervlakte uitbreiden naar 162m2 en de binnenkant geheel moderniseren.
Binnenkant moderniseren is wat heel anders dan het pand compleet slopen. Inderdaad succes met de hypotheek die nu alleen nog maar de kavel dekt...
Op woensdag 8 mei 2024 09:58 schreef quepos het volgende: Ben benieuwd of één deze dagen CRE Maarsen wordt afgewikkeld, stond op de planning voor 7 mei.
Helaas....
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat wordt dus inderdaad een behoorlijke afschrijving! Volgens mij zag ik bij het googelen dat hij ook al eens eerder failliet is geweest. Dacht met een bedrijf in zonwering. Kan het alleen nu niet meer terug vinden.
[..] Dat wordt dus inderdaad een behoorlijke afschrijving! Volgens mij zag ik bij het googelen dat hij ook al eens eerder failliet is geweest. Dacht met een bedrijf in zonwering. Kan het alleen nu niet meer terug vinden.
Ik dacht ook zoiets gezien te hebben. Mijn zijn vorige bedrijven waren;
SPOILER
[..] Inderdaad. Bovendien vraag ik me af of dit geen foutje van GvE zelf is, het zijn er wel erg veel. Ik heb zelf ook deze twee nog die ontbraken:
SPOILER
Veel projecten die niet betaald hebben bij de laatste GvE uitbetaling. Wellicht een foutje, maar 0 communicatie hierover door GvE. Ook niet bij de updates op de website
[..] Veel projecten die niet betaald hebben bij de laatste GvE uitbetaling. Wellicht een foutje, maar 0 communicatie hierover door GvE. Ook niet bij de updates op de website
Dat geldt voor mij ook, echter het betreft alle projecten van goed betalingsgedrag dus ik maak me niet ongerust. Kan het zijn dat het te maken heeft met de 2 wekencyclus. Wat ik mis loopt normaliter wel weer bij in een maand met 3x uitkering. Persoonlijk let ik nooit zo op de exacte datum van betaling.
[..] Dat geldt voor mij ook, echter het betreft alle projecten van goed betalingsgedrag dus ik maak me niet ongerust. Kan het zijn dat het te maken heeft met de 2 wekencyclus. Wat ik mis loopt normaliter wel weer bij in een maand met 3x uitkering. Persoonlijk let ik nooit zo op de exacte datum van betaling.
Ik let daar ook niet zo op. Meestal doe ik aan het begin van de nieuwe maand alle betalingen verwerken in mijn Excelsheet.
[..] Vandaag: [ afbeelding ] Hypotheek op woning bouwgrond met schuur en twee autowrakken. Maar misschien toch een verbetering tov de streetview van afgelopen augustus? Zit zelf niet in dit project trouwens maar was toevallig in de buurt.
[..] Als ondernemer het huis pas had afgebroken na verkoop van het pand, zou dit het ook geweest zijn. Nu is het kapitaalvernietiging geweest.
Dit soort extremen maken we gelukkig niet vaak mee.
Investeerders zitten hier voor gemiddeld 566 euro in. Vermoedelijk is de schade per investeerders te overzien.
Op het moment dat de pitch schrijft 340.000 nodig te hebben, waarvan 160k inleg eigen middelen. Dan is het misschien verstandig geweest de 130k nodig voor verbouwen pas uit te keren bij indienen van nota's en eerst als een bouwdepot aan te houden. Er is een reden dat banken dat ook zo doen met nieuwbouw woningen, om te voorkomen dat het geld weg is zonder dat er iets van waarde tegenover staat.
Hopelijk een les voor Collin zodat dit in de toekomst beter kan.
Ik ben nog steeds een beetje in schok dat mijn geld zo vernietigd is. En vraag mij ook af of de eigenaar hier nog verder persoonlijk voor verantwoordelijk gehouden kan worden, wegens het laten verdwijnen van het belaste van het hypotheekrecht.
[ Bericht 4% gewijzigd door dyna18 op 10-05-2024 16:32:07 ]
[..] Als ondernemer het huis pas had afgebroken na verkoop van het pand, zou dit het ook geweest zijn. Nu is het kapitaalvernietiging geweest.
Investeerders zitten hier voor gemiddeld 566 euro in. Vermoedelijk is de schade per investeerders te overzien.
Helaas voor mij zit ik er voor vele malen dat bedrag in. Mijn verwachting is ook dat dit mijn grootste afschrijving gaat worden in de precies 10 jaar dat ik nu investeer in crowdfinance. Minimaal 75% van het gefinancierde bedrag is hiermee verloren gegaan, daarnaast was het een aflossingsvrije lening dus er is op wat rente na nog geen cent teruggekomen. Het ergste is m.i. nog dat als ik de pitch doorlees ik niet echt een rode vlag zie waarom ik in een dergelijk project niet zou investeren.
[..] Op het moment dat de pitch schrijft 340.000 nodig te hebben, waarvan 160k inleg eigen middelen. Dan is het misschien verstandig geweest de 130k nodig voor verbouwen pas uit te keren bij indienen van nota's en eerst als een bouwdepot aan te houden. Er is een reden dat banken dat ook zo doen met nieuwbouw woningen, om te voorkomen dat het geld weg is zonder dat er iets van waarde tegenover staat.
Hopelijk een les voor Collin zodat dit in de toekomst beter kan.
Ik ben nog steeds een beetje in schok dat mijn geld zo vernietigd is. En vraag mij ook af of de eigenaar hier nog verder voor verantwoordelijk gehouden kan worden, wegens het laten verdwijnen van het belaste van het hypotheekrecht.
Inderdaad zou een bouwdepot constructie met een dergelijk project de schade kunnen beperken. Hopelijk gaat Collin hier wat mee doen.
[..] Helaas voor mij zit ik er voor vele malen dat bedrag in. Mijn verwachting is ook dat dit mijn grootste afschrijving gaat worden in de precies 10 jaar dat ik nu investeer in crowdfinance. Minimaal 75% van het gefinancierde bedrag is hiermee verloren gegaan, daarnaast was het een aflossingsvrije lening dus er is op wat rente na nog geen cent teruggekomen. Het ergste is m.i. nog dat als ik de pitch doorlees ik niet echt een rode vlag zie waarom ik in een dergelijk project niet zou investeren. [..] Inderdaad zou een bouwdepot constructie met een dergelijk project de schade kunnen beperken. Hopelijk gaat Collin hier wat mee doen.
Collin heeft toch ook weleens projecten met een bouwdepot?
En is het ontbreken daarvan in de pitch dan misschien de rode vlag.
[..] Collin heeft toch ook weleens projecten met een bouwdepot?
En is het ontbreken daarvan in de pitch dan misschien de rode vlag.
Lopende pitch van Otium heeft een vorm van depot, hoewel het niet echt een traditioneel bouwdepot is met notas e.d.
quote:
Van het leenbedrag wordt er ¤ 350.000,- in depot gehouden. Het depot zal worden uitgeboekt aan geldnemer op het moment dat er aan de bijzondere uitgangspunten uit het taxatierapport wordt voldaan. Het depot wordt verpand aan de investeerders.
Misschien valt de waardevermindering door sloop wel mee. Op dit soort perceeltjes met vooroorlogse panden wordt na aankoop vrijwel altijd nieuwbouw gepleegd. De koper kan zich nu de sloopkosten besparen. Zou zo maar prijsopdrijvend kunnen werken.
[..] Helaas voor mij zit ik er voor vele malen dat bedrag in. Mijn verwachting is ook dat dit mijn grootste afschrijving gaat worden in de precies 10 jaar dat ik nu investeer in crowdfinance. Minimaal 75% van het gefinancierde bedrag is hiermee verloren gegaan, daarnaast was het een aflossingsvrije lening dus er is op wat rente na nog geen cent teruggekomen. Het ergste is m.i. nog dat als ik de pitch doorlees ik niet echt een rode vlag zie waarom ik in een dergelijk project niet zou investeren. [..] Inderdaad zou een bouwdepot constructie met een dergelijk project de schade kunnen beperken. Hopelijk gaat Collin hier wat mee doen.
In de pitch wordt nergens gesproken over een taxatierapport of over de status van de woning. Ik vermoed dat het behoorlijk bouwvallig was wat ook de relatief lage prijs zou verklaren, dus ik vraag me af hoeveel waarde er verloren is gegaan met de sloop. Een (niet helemaal vergelijkbaar) perceel van ongeveer dezelfde oppervlakte staat een dorp verderop te koop voor 128 duizend. Misschien wel wat verontrustend is dat de gesloopte boerderij links van het pand ook nooit vervangen is door wat anders.
Zelf investeer ik nooit (meer) in de "direct" projecten van Collin met als belangrijkste reden dat ik dan geen gebruik kan maken van de moeizaam opgebouwde loyaliteitskorting. Maar volgens mij zijn het ook de fastfood-drivethrough projecten waar Collin zo min mogelijk werk in steekt, alleen een minimale controle op de door de leningnemer aangeleverde gegevens. Door de voor Collin lage kosten en grote hoeveelheid projecten is een groter percentage probleemgevallen acceptabel.
[..] Tot voor kort waren dit projecten met minimaal 8% rente. Er komen er steeds meer met 7,5% rente.
Tja, ze komen makkelijk vol. Had ook graag 8% gezien, maar is wel te begrijpen.
Bij GvE komen projecten van 11% niet vol
quote:
Update 26-04-2024: Om het project voor investeerders nog aantrekkelijker te maken is ervoor gekozen om het rentepercentage te verhogen van 10% naar 11% rente. https://www.geldvoorelkaa(...)en/project/?id=28738
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als je nou elke maand een bedrag voldoet praten we nergens over.
[ Bericht 13% gewijzigd door zeeland6 op 10-05-2024 18:19:51 ]
Ik denk dat de jaartallen in de pitch niet kloppen voor de vervroegde aflossingen van projecten. APOC Leasing VI zou tot maart 2026 lopen en wordt volgens de pitch juni 2024 afgelost. APOC Leasing VII komt uit februari dit jaar en zou ook juni 2024 vervroegd worden afgelost.
Overigens gaat die maar langzaam vol, 16% in de eerste 6,5 uur. Dat is voor APOC begrippen erg weinig
[ Bericht 4% gewijzigd door eenjongen... op 10-05-2024 20:17:47 ]
[..] Ik denk dat de jaartallen in de pitch niet kloppen voor de vervroegde aflossingen van projecten. APOC Leasing VI zou tot maart 2026 lopen en wordt volgens de pitch juni 2024 afgelost. APOC Leasing VII komt uit februari dit jaar en zou ook juni 2024 vervroegd worden afgelost.
Overigens gaat die maar langzaam vol, 16% in de eerste 6,5 uur. Dat is voor APOC begrippen erg weinig
Dit betreft de 'voorverkoop', bedoeld om de livegang t.z.t. een flinke boost te geven.
Ik ga trouwens gewoon weer meedoen, de rente is wat hoger geworden, de looptijd wat langer en de rest van het verhaal kan ik inmiddels wel dromen
[..] Dit betreft de 'voorverkoop', bedoeld om de livegang t.z.t. een flinke boost te geven.
Ik ga trouwens gewoon weer meedoen, de rente is wat hoger geworden, de looptijd wat langer en de rest van het verhaal kan ik inmiddels wel dromen
Klopt, maar de vorige projecten liepen in de 'voorverkoop' vol. Vorige project na ongeveer 24 uur. Dat is deze keer wel echt anders, maar ik doe ook gewoon ruim mee
[..] Ik denk dat de jaartallen in de pitch niet kloppen voor de vervroegde aflossingen van projecten. APOC Leasing VI zou tot maart 2026 lopen en wordt volgens de pitch juni 2024 afgelost. APOC Leasing VII komt uit februari dit jaar en zou ook juni 2024 vervroegd worden afgelost.
Ik schat dat ik bij bijna de helft van eerdere pitches heb meegedaan. Maar had hier nog niks over gehoord.
Volgens mij is de link (heel) beperkt verstrekt. Bedankt voor de link!
We hebben het in de afgelopen jaren al heel vaak over deze club gehad. Volgens mij zijn er nooit problemen geweest, en dus lijken alle signalen op groen te staan voor ons.
Maar ik heb toch altijd enige terughoudendheid gehad. Kennelijk kunnen ze dit geld niet krijgen van hun grote geldschieters. En als die jongens het niet meer willen doen, wil ik het dan nog wel?
SPOILER
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nogmaals, dit zijn geen nieuwe ontwikkelingen, speelt al jaren. Ik zou een basisinleg kunnen doen, maar dan zit ik nog weer voor 3 jaar vast aan GVE... Ik weet niet of ik dat wel wil.
Op zaterdag 11 mei 2024 11:24 schreef InVestEerder het volgende: We hebben het in de afgelopen jaren al heel vaak over deze club gehad. Volgens mij zijn er nooit problemen geweest, en dus lijken alle signalen op groen te staan voor ons.
Maar ik heb toch altijd enige terughoudendheid gehad. Kennelijk kunnen ze dit geld niet krijgen van hun grote geldschieters. En als die jongens het niet meer willen doen, wil ik het dan nog wel?
SPOILER
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nogmaals, dit zijn geen nieuwe ontwikkelingen, speelt al jaren. Ik zou een basisinleg kunnen doen, maar dan zit ik nog weer voor 3 jaar vast aan GVE... Ik weet niet of ik dat wel wil.
Heb het idee dat ze gewoon bewust de opties open laten, bankje hier, bankje daar, maar ook nog weer even crowdfunders meenemen. En gezien de tak van sport kan ik dat begrijpen.
Op zich vind ik de pitch fijner en beter afgebakend dan de part out projecten. Maar ik vind de vervroegde aflossingsopties nog wel iets om even onder de aandacht te brengen:
SPOILER
[..] Had ze best wel vaak mee gepakt. Vandaar mogelijk dat linkje.
Eerst de quote 500 blijkbaar
Met mijn eigen 15 deelnames vonden ze mij niet interessant genoeg
Ik denk dat de lagere goden in de hiërarchie binnenkort ook nog wel een linkje bezorgd krijgen want de 21% die er nu staat is idd ver beneden de verwachting.
Met mijn eigen 15 deelnames vonden ze mij niet interessant genoeg
Ik denk dat de lagere goden in de hiërarchie binnenkort ook nog wel een linkje bezorgd krijgen want de 21% die er nu staat is idd ver beneden de verwachting.
Had minder dan 15 deelname. Waarop de selectie wordt gemaakt??????????
Op zondag 12 mei 2024 01:44 schreef obligataire het volgende: Wat ik bij de nieuwe APOC mis (maar misschien kijk ik niet goed) de gebruikelijke garantiestelling door de Holding boven de project BV.
[..] Had minder dan 15 deelname. Waarop de selectie wordt gemaakt??????????
Ik heb slechts 3 APOCjes in m'n portefeuille en totaal bedrag daarin is minder dan 1k!! (Zoals eerder geschreven ben ik altijd wat achterdochtig geweest bij dit ogenschijnlijke prima bedrijf. De praktijk heeft inmiddels mijn ongelijk bewezen.) Van een 'Quote 500 selectieprocedure' is hier dus beslist geen sprake geweest, Obli
Mijn vermoeden is eerder dat ze dit linkje hebben gestuurd naar de mensen die eigenlijk niet of nauwelijks meer investeren, terwijl zij dat jaren geleden absoluut wél deden.
[..] Ik heb slechts 3 APOCjes in m'n portefeuille en totaal bedrag daarin is minder dan 1k!! (Zoals eerder geschreven ben ik altijd wat achterdochtig geweest bij dit ogenschijnlijke prima bedrijf. De praktijk heeft inmiddels mijn ongelijk bewezen.) Van een 'Quote 500 selectieprocedure' is hier dus beslist geen sprake geweest, Obli
Mijn vermoeden is eerder dat ze dit linkje hebben gestuurd naar de mensen die eigenlijk niet of nauwelijks meer investeren, terwijl zij dat jaren geleden absoluut wél deden.
Nee, ik heb hem ook gekregen en zit in sowieso de 5 laatste
[..] Ik heb slechts 3 APOCjes in m'n portefeuille en totaal bedrag daarin is minder dan 1k!! (Zoals eerder geschreven ben ik altijd wat achterdochtig geweest bij dit ogenschijnlijke prima bedrijf. De praktijk heeft inmiddels mijn ongelijk bewezen.) Van een 'Quote 500 selectieprocedure' is hier dus beslist geen sprake geweest, Obli
Van een 'Quote 500 selectieprocedure' is hier dus beslist geen sprake geweest, Obli
Ik heb in 20 projecten geinvesteerd met voor mijn doen flinke bedragen gemiddeld. Ik heb geen linkje gekregen en al ruim een jaar niet meeer geinvesteerd bij GvE. De vorige keer kreeg ik ook geen linkje.
[..] Veel projecten die niet betaald hebben bij de laatste GvE uitbetaling. Wellicht een foutje, maar 0 communicatie hierover door GvE. Ook niet bij de updates op de website
Vastgoed Eindhoven II en Karls zitten nu wel bij de komende betaling, maar vastgoed Eindhoven I nog steeds niet…
Op zondag 12 mei 2024 16:30 schreef lykkefund het volgende: En L**v*nada zit er ook weer niet bij, en geen woord in de updates. Blijkbaar ligt het bootje weer stil.
Of de persoon bij GVE die de betalingen normaal in de gaten houdt en corrigeerd is lekker aan boord bij een cruise...
Aangezien er meerdere dingen zijn die even niet lekker lopen.
[..] Dat is dus een lening zonder (echte) zekerheden. Die gingen we toch niet meer doen ? Of is deze anders.
Zekerheden zijn zeer belangrijk, maar niet het enige criterium m.i. Zekerheden kunnen ook een schijnveiligheid opleveren. Kijk maar naar onze vriend de failliete Haitsma en zijn voortijdig gesloopte huisje.
Deze mensen hebben een goed trackrecord, zitten sowieso in een kansrijke business en tekenen ook privé mee. In combinatie met een redelijke rente (helaas direct, dat wel) vind ik hem wel de moeite.
[..] Zekerheden zijn zeer belangrijk, maar niet het enige criterium m.i. Zekerheden kunnen ook een schijnveiligheid opleveren. Kijk maar naar onze vriend de failliete Haitsma en zijn voortijdig gesloopte huisje.
Deze mensen hebben een goed trackrecord, zitten sowieso in een kansrijke business en tekenen ook privé mee. In combinatie met een redelijke rente (helaas direct, dat wel) vind ik hem wel de moeite.
[..] Ja die uit 2023 (#44783). Ik maak dus op dat ze deze lening 2 jaar te vroeg gaan herfinancieren en dus 6 maanden boeterente gaan betalen aan ons?
Dat wordt dan voor mij bij Collin de 3e vervroegde aflossing met 6 maanden boete rente deze maand. En bij HCN komt Excite hotels er nog aan met een herfincanciering. Als dat ook nog deze maand gebeurt wordt dat een lekker hoog bedrag aan rente inkomsten deze maand.
[..] Dat is dus een lening zonder (echte) zekerheden. Die gingen we toch niet meer doen ? Of is deze anders.
Zekerheden zijn gelijk aan de vorige lening, misschien nog iets beter omdat er nu een 3e persoon is die een borgstelling afgeeft. En resultaten uit het verleden zij natuurlijk geen garanties, maar spelen wel zeker mee bij dit soort dingen.
Het is ondernemers nog niet gelukt om het pand voor de aflostermijn over te dragen en daarmee de lening af te lossen. Er is momenteel een verkoopcontract ondertekend door partijen waarbij overdracht gaat plaatsvinden na goedkeuring gemeente van de omgevingsvergunning. Omdat het pand een monument betreft zijn de tijdslijnen hiervoor langer dan normaal. We zijn momenteel de voorwaarden aan het invullen om deze lening met 6 maanden te verlengen. We houden u verder op de hoogte.
Serieus het 3e project op rij via GvE waarbij de definitieve aflossing niet plaatsvindt. In tegenstelling tot eerder heb ik echt het idee dat ze de grip totaal kwijt zijn daar. Ik was al gestopt met investeren via GvE en dat gaat ook niet meer veranderen heb ik zojuist besloten.
Ook de hele manier van communiceren van GvE hangt mij de keel uit. Nooit iets duidelijk of concreet. Zelf maar even op zoek gegaan en gevonden dat de vergunning op 9 april aangevraagd is en waarschijnlijk 30 mei behandeld wordt. Simpele en duidelijke informatie, die kan je er toch ook gewoon bij zetten? En dan een bericht als dit, 1 dag voor aflopen van de lening. Deze informatie hadden ze 1,5 maand terug toch ook al?
[ Bericht 9% gewijzigd door GereDathan op 13-05-2024 16:18:08 ]
[..] Serieus het 3e project op rij via GvE waarbij de definitieve aflossing niet plaatsvindt. In tegenstelling tot eerder heb ik echt het idee dat ze de grip totaal kwijt zijn daar. Ik was al gestopt met investeren via GvE en dat gaat ook niet meer veranderen heb ik zojuist besloten.
Ook de hele manier van communiceren van GvE hangt mij de keel uit. Nooit iets duidelijk of concreet. Zelf maar even op zoek gegaan en gevonden dat de vergunning op 9 april aangevraagd is en waarschijnlijk 30 mei behandeld wordt. Simpele en duidelijke informatie, die kan je er toch ook gewoon bij zetten? En dan een bericht als dit, 1 dag voor aflopen van de lening. Deze informatie hadden ze 1,5 maand terug toch ook al?
Is ook nog een project tegen 6,25% rente. Ik zou het wel normaal vinden, als deze rente voor de verlenging wordt aangepast naar een, voor dit moment, normale rente.
[..] Is ook nog een project tegen 6,25% rente. Ik zou het wel normaal vinden, als deze rente voor de verlenging wordt aangepast naar een, voor dit moment, normale rente.
[..] Is ook nog een project tegen 6,25% rente. Ik zou het wel normaal vinden, als deze rente voor de verlenging wordt aangepast naar een, voor dit moment, normale rente.
Ik heb geen idee wat een normale rente is op dit moment, maar ik zit sowieso niet op een verlenging te wachten.
Op maandag 13 mei 2024 16:07 schreef GereDathan het volgende: En dan een bericht als dit, 1 dag voor aflopen van de lening. Deze informatie hadden ze 1,5 maand terug toch ook al?
Dat is (helaas) bij de meeste platformen het geval, ze zouden die info ruim van te voren moeten hebben (er staat in bijna alle av en/of ovk een tijd genoemd). In het verleden bij verschillende platformen wel naar gevraagd, kreeg steeds naar mijn idee ontwijkende antwoorden en ik heb nooit een ja of nee gekregen op de vraag of ze het zelf wel ruim op tijd wisten. Wel een keer de reactie gehad (ik meen bij sig) dat de geldnemer zich gedurende de tijd nog kon bedeken en dat ze het dus om die reden niet communiceerden (ging dan specifiek over verzoek/melding van vervroegde aflossing).
Bij dit project was verkoop ook helemaal niet het uitgangspunt. Ze zouden gaan transformeren en hiervoor in een tweede tranche extra geld ophalen. Dat ze nu met vergunning willen verkopen is hun keuze. Wat mij betreft zijn ze vaak veel te makkelijk met een verlenging. Ze moeten gewoon herfinancieren met een nieuwe lening met passende voorwaarden.
In dit geval zou ik overigens een rente van 8,5-9% reëel achten.
Op maandag 13 mei 2024 16:07 schreef GereDathan het volgende: Serieus het 3e project op rij via GvE waarbij de definitieve aflossing niet plaatsvindt.
Dit gebeurt toch ook wel regelmatig bij CCF, eind vorige week nog. Project waarbij de (volledige) aflossing niet op geplande datum heeft plaatsgevonden en Collin nu pas onderhandelt met leningnemer over herfinanciering.
Zou misschien wel goed zijn voor de platforms om 3 maanden voor de einddatum met een grote slotsom alvast in contact te treden met leningnemer om even te polsen wat de status is, aangezien niet iedereen even verantwoordelijk is.
Op maandag 13 mei 2024 17:54 schreef Bobby100 het volgende: Bij dit project was verkoop ook helemaal niet het uitgangspunt. Ze zouden gaan transformeren en hiervoor in een tweede tranche extra geld ophalen. Dat ze nu met vergunning willen verkopen is hun keuze. Wat mij betreft zijn ze vaak veel te makkelijk met een verlenging. Ze moeten gewoon herfinancieren met een nieuwe lening met passende voorwaarden.
In dit geval zou ik overigens een rente van 8,5-9% reëel achten.
Dit staat in de pitch. Geen idee of dit er eerder ook in stond:
quote:
Na realisatie van de verbouwing zullen de luxe en duurzame woningen los worden verkocht. Mocht deze tweede tranche om wat voor reden niet lukken, dan hebben we altijd nog de mogelijkheid om overwaarde uit één van onze andere panden te halen om de kosten van de verbouwing te financieren.
Ik denk alleen niet dat de woningen los verkocht zijn. Ik kom nergens een advertentie tegen op bv funda.
Aanpassing van de rente naar 8,5-9% lijkt me ook reeel.
[ Bericht 3% gewijzigd door KrekelJapie op 13-05-2024 18:57:19 ]
Nog meer vertraging bij einde looptijd. Nu bij WvjG:
quote:
Onlangs heeft u een verlengingsverzoek ontvangen voor project Julianalaan Harderwijk. Via een stemming is een akkoord gegeven op een gedeeltelijke verlenging van het project. Een deel zou eind april afgelost worden. Inmiddels laat de aflossing al even op zich wachten.
Aangezien dit niet volgens de afspraak was, hebben wij hier dagelijks contact over gehouden met de ondernemer. De vertraging ligt bij de herfinancierders van het pand. Dit proces blijkt langer te duren dan vooraf gedacht. Inmiddels is de schatting dat er nog 2 weken nodig zijn om het proces af te ronden.
Het spijt ons u te moeten meedelen dat de aflossing dus nog even op zich laat wachten. De planning is nu om de aflossing aan het einde van deze maand aan u uit te betalen (uiteraard met rente over de extra maand).
Over het nog openstaande deel van de financiering is inmiddels ook een gesprek gaande over een eventuele herfinanciering. Hoewel hier nog geen concrete afspraken over gemaakt zijn, is de verwachting dat ook dat deel binnen 2-3 weken afgelost zal worden.
[..] Ik heb geen idee wat een normale rente is op dit moment, maar ik zit sowieso niet op een verlenging te wachten.
Ik ken het project verder niet, maar als er een leuke overwaarde op zit, wat maakt het dan uit dat het allemaal wat langer duurt? De rente tikt lekker door en de aflossing komt vast wel een keer. Bij transformatieprojecten weet je dat dit risico bestaat. Zelfs in een goede markt moet er maar net iemand langs komen die het hok wil hebben. Zeker als het een monumentaal pand is.
[..] Ik ken het project verder niet, maar als er een leuke overwaarde op zit, wat maakt het dan uit dat het allemaal wat langer duurt? De rente tikt lekker door en de aflossing komt vast wel een keer.
De actuele waarde wordt niet gegeven. De rente is vrij laag. Het investeringsbedrag kan onder veel betere omstandigheden weggezet worden.
Ik zit niet in dit project, maar het lijkt er hier wel op dat er gesproken wordt tussen platform en ondernemer en dat de investeerders hiervan op de hoogte gehouden worden en via stemming hun mening geven. Dat de uitkomst dan een vertraging in de orde van enkele weken oplevert is prima en onderdeel van het risico/onzekerheid bij crowdfunding wat mij betreft.
Op dinsdag 14 mei 2024 09:26 schreef plesner het volgende: Ook bij de 3 appartementen van Saksen van CRE is vertraging ontstaan:
SPOILER
Het blijven niet te vertrouwen personen. In februari mededeling is bijna verkocht en er wordt op korte termijn afgelost en zo niet wordt een korte overbrugging afgesloten om af te lossen. Immers verlenging was niet meer toegestaan stond in verlengingsovereenkomst. Nu weer na drie maanden verkoop is bijna afgerond en het is waarschijnlijk kwestie van weken en er wordt rente betaald tot aflossing. Dus toch een niet toegestane verlenging en ook weer een zonder verhoging van rente en verkoop is niet zeker en dan zal de koper het wellicht ook moeten financieren dus maanden uitstel is zeker reëel. Hoezo verlenging is niet meer toegestaan.
De Heenvlietstraat vandaag verhoogd meegenomen Het hele plaatje ziet er wat mij betreft prima uit, het te financieren pand heeft LTV > 100% op basis van waarde verhuurd, maar met 2e hypotheek i.c.m. overwaarde eigen woning en overig vastgoed, en het goede inkomen van de mensen, lijkt me de kans op problemen heel onwaarschijnlijk.
Op dinsdag 14 mei 2024 11:44 schreef obligataire het volgende: De Heenvlietstraat vandaag verhoogd meegenomen Het hele plaatje ziet er wat mij betreft prima uit, het te financieren pand heeft LTV > 100% op basis van waarde verhuurd, maar met 2e hypotheek i.c.m. overwaarde eigen woning en overig vastgoed, en het goede inkomen van de mensen, lijkt me de kans op problemen heel onwaarschijnlijk.
Hier ook meegenomen, maar niet verhoogd, ook nog wat liquide houden voor mijn verhuizing volgende maand.
Government is not the solution to our problem, government is the problem. High tariffs inevitably lead to trade wars... Markets shrink & collapse; businesses & industries shut down; and millions of people lose their jobs. ~Ronald Reagan
Op dinsdag 14 mei 2024 11:44 schreef obligataire het volgende: De Heenvlietstraat vandaag verhoogd meegenomen Het hele plaatje ziet er wat mij betreft prima uit, het te financieren pand heeft LTV > 100% op basis van waarde verhuurd, maar met 2e hypotheek i.c.m. overwaarde eigen woning en overig vastgoed, en het goede inkomen van de mensen, lijkt me de kans op problemen heel onwaarschijnlijk.
Ik heb hem ook ruim meegenomen. Had hem wel sneller vol verwacht. Nog 5% voor de liefhebber.
[..] Verstandig, anders moet je die dozen en meubels zelf sjouwen
Ja, ik had me even vergist in dat je weliswaar geld krijgt voor je huis, maar dat er een heel aantal poppetjes al graag vóór de passeerdatum wat centjes wil zien.
Government is not the solution to our problem, government is the problem. High tariffs inevitably lead to trade wars... Markets shrink & collapse; businesses & industries shut down; and millions of people lose their jobs. ~Ronald Reagan
Zojuist ook de Apoc mailing ontvangen van GVE. Geen inleg van mij, ze mogen een mooi trackrecord hebben maar de zekerheden zijn natuurlijk volstrekt niet te beoordelen. Een half procentje minder voor het CCF Heenvlietstraat project neem ik dan ook graag voor lief.
Daarom hebben wij beslag gelegd op het (verhuurd) onroerend goed dat gefinancierd is door derden. Hierdoor hopen wij dat dit leidt tot een overleg en een oplossing met alle betrokken partijen (ondernemer en alle financiers).
[..] Ik moet denken aan 'Drywash recycling' van GVE..Vol met goede bedoelingen na korte tijd op de fles. Ik hoop niet dat die zijn ouders meesleept.
Die ouwe menskes zouden zomaar eens zwaar de Sjaak kunnen zijn. Je weet helemaal niets van die knaap. Heeft hij al klanten, of denkt hij dat die vanzelf wel komen. Eerste tijd moet er geld bij, de vraag is of en wanneer de omslag komt naar een exploitatie waarvan hij zijn lasten kan betalen en kan leven. Ik blijf er van af. Leuk dat er zekerheid is maar dat is het enige concrete.
Dat is dan een mazzeltje voor de investeerders, scheelt toch weer een stukje van het risico.
Wat mij (vooral) ook verbaast is hoe een ervaren (interim) manager het voor elkaar krijgt om een succesvolle en winstgevende organisatie in anderhalf jaar tijd naar de k****e te helpen.
[..] Wat vind je van zijn bedrijf en de haalbaarheid van zijn plannen?
Moeilijk te zeggen op basis van de pitch. Ik vind de zekerheden van het huis van de ouders, de lineaire aflossing en de rente van 9% voor mij voldoende om hieraan mee te doen.
[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 14-05-2024 23:10:02 ]
[..] Moeilijk te zeggen op basis van de pitch. Ik vind de zekerheden van het huis van de ouders, de lineaire oplossing en de rente van 9% voor mij voldoende om hieraan mee te doen.
Plus het feit dat het niet een heel voor de hand liggende dienst is die hij gaat verlenen, dus ik denk dat zijn ouders ook wel even gevraagd hebben hoe en wat voordat ze hun zuurverdiende centjes als borg inbrachten.
[..] Plus het feit dat het niet een heel voor de hand liggende dienst is die hij gaat verlenen, dus ik denk dat zijn ouders ook wel even gevraagd hebben hoe en wat voordat ze hun zuurverdiende centjes als borg inbrachten.
Misschien. Liefde maakt blind zeggen ze wel eens. Ik schat zelf een hoog KOG gehalte in bij deze. Maar uiteindelijk zal het wel goed komen. Behalve voor de oudjes dan.
Er komt nu een voorstel voor een tijdelijke opschorting van de aflossingen in plaats van uitwinning van zekerheden. Een belangrijke zekerheid is de borgstelling van de BV van de vrouw van de ondernemer (125k materieel). Is er een mogelijkheid dat deze BV leeg getrokken kan gaan worden als er geen beslag op komt of direct uitgewonnen gaat worden? Of is dat bijna niet mogelijk?
[..]Is er een mogelijkheid dat deze BV leeg getrokken kan gaan worden als er geen beslag op komt of direct uitgewonnen gaat worden? Of is dat bijna niet mogelijk?
Dat is heel goed mogelijk. Die BV is waarschijnlijk nu al leeg, die zullen dat niet hebben afgewacht, lijkt mij. Het zou onderwerp kunnen zijn van een rechtszaak, en dat kan jaren duren.
Ik kijk net op de site van HCN en zie dat daar vrijdag door het eigen netwerk van de ondernemers een project van 5 ton is volgeschreven, Family Hulst. Die hebben een heel goed netwerk. Het was een deel 1 dus hopelijk blijft er bij deel 2 nog wat voor ons over.
Op woensdag 15 mei 2024 00:29 schreef Soulfreak het volgende: Ik kijk net op de site van HCN en zie dat daar vrijdag door het eigen netwerk van de ondernemers een project van 5 ton is volgeschreven, Family Hulst. Die hebben een heel goed netwerk. Het was een deel 1 dus hopelijk blijft er bij deel 2 nog wat voor ons over.
Op dinsdag 14 mei 2024 22:15 schreef obligataire het volgende: Tot mijn vreugde zie ik dat er 2 Corbelootjes in de wallet staan Blijkbaar hebben ze geen mails gestuurd of heb ik die gemist.
Het zijn:
630760 ruim 80% inleg 656551 bijina 75% inleg.
Ik heb in een minimale fractie van een seconde op 'withdraw' geklikt
Hier ook eentje, de 696570. Ongeveer 65% terugontvangen, ook een Corbelo project.
Vandaag om 16.00 ook het eerste CRE project sinds ze de vergunning hebben gehaald:
Logistiek centrum Heerlen I Duurzaam logistiek vastgoed met een vaste rente van 7,5% per jaar
Met deze propositie heeft u de mogelijkheid om te investeren in de realisatie van een nieuw logistiek centrum in Heerlen. De beoogde looptijd van deze propositie bedraagt 18 maanden, met een vaste rente van 7,5% per jaar. Als investeerder krijgt u als zekerheid een eerste recht van hypotheek en aanvullende zekerheden.
(Bij nieuw topic moeten CRE nog verplaatst worden naar platformen met vergunning)
Op woensdag 15 mei 2024 10:05 schreef Tjalala het volgende: Vandaag om 16.00 ook het eerste CRE project sinds ze de vergunning hebben gehaald:
Logistiek centrum Heerlen I Duurzaam logistiek vastgoed met een vaste rente van 7,5% per jaar
Met deze propositie heeft u de mogelijkheid om te investeren in de realisatie van een nieuw logistiek centrum in Heerlen. De beoogde looptijd van deze propositie bedraagt 18 maanden, met een vaste rente van 7,5% per jaar. Als investeerder krijgt u als zekerheid een eerste recht van hypotheek en aanvullende zekerheden.
(Bij nieuw topic moeten CRE nog verplaatst worden naar platformen met vergunning)
Eerst maar eens een aantal projecten laten afwikkelen, voordat ik daar weer investeer.
Op woensdag 15 mei 2024 10:05 schreef Tjalala het volgende: Vandaag om 16.00 ook het eerste CRE project sinds ze de vergunning hebben gehaald:
Gezien een tweetal eerdere private placements dit jaar voor een (ik schat in vergelijkbaar) nieuw langjarig verhuurd logistiek centrum in Kerkrade komt de rente me hier wat zuinigjes over (het was daar 8.5% en 9% bij een ltv van ca. 77%). Mogelijk verwachten ze dat iedereen er masaal op gaat aanvallen nu ze weer een nieuw project hebben, ik verwacht er op korte termijn nog minimaal 2 bij ze. (naast het al aangekondigde project in Amsterdam verwacht ik ook de herfinanciering van Nieuwegein)
Voor diegenen die bij cre in project 572 deelnemen: er is vorige maand een aanvullende private placement financiering geweest die meelift op de bestaande hypothecaire inschrijving. Is op zich niets mis mee, maar het had wel zo transparant geweest om de bestaande investeerders hiervan ook op de hoogte te stellen (al was het maar door het delen van de private placement, ik heb wel ongeveer alle andere afgelopen jaar gekregen) en niet alleen maar een voortgangsblog te laten zien hoe goed de vorderingen waren (op ongeveer datzelfde moment).
Volgens mij hier ook wel eens genoemd als mogelijkheid om direct in een bedrijf te crowd funden. De investeerders in Boxx direct crowdfunding zitten nu op de blaren.https://www.faillissement(...)m_medium=nieuwsflits
Dit zou wel eens een veelvoud van 6 maanden kunnen duren voor je je geld terug hebt. Zou me niet verbazen als hier faillisementen van enkele BVs bijna op de rol staan. Overigens wel een mooi redelijk nieuw huis waarvan de overwaarde niet is ontstaan door spaarzaam leven maar door de mee zittende huizenmarkt.
[ Bericht 4% gewijzigd door NaRegenDeZon op 15-05-2024 14:40:20 ]
[..] Gezien een tweetal eerdere private placements dit jaar voor een (ik schat in vergelijkbaar) nieuw langjarig verhuurd logistiek centrum in Kerkrade komt de rente me hier wat zuinigjes over (het was daar 8.5% en 9% bij een ltv van ca. 77%). Mogelijk verwachten ze dat iedereen er masaal op gaat aanvallen nu ze weer een nieuw project hebben, ik verwacht er op korte termijn nog minimaal 2 bij ze. (naast het al aangekondigde project in Amsterdam verwacht ik ook de herfinanciering van Nieuwegein)
Misschien is de LTV (een stuk) lager dan bij die andere twee. Dat weten we om 16u.
Inkoppertje: ik krijg geen prickel om hierin te gaan investeren . Alleen al de motivatie achter de lening: ze krijgen per kwartaal betaald en de kosten gaan het hele jaar door. Een normaal winstgevend bedrijf heeft daar een simpele oplossing voor: een liquiditeitsbegroting maken en geld opzij zetten voor de komende 3 maanden.
Het probleem zal dus idd wel zitten in het ontbreken van winst. Als je niets hebt kun je het ook niet opzij zetten. En dan kun je wel gaan lenen maar dan heb je na het aflossen van de overbruggingslening direct weer het volgende liquiditeitsprobleem.
Ik heb weer een paar verschillende bedragen ingevuld. En nu maar eens rustig kijken wat voor bedrag het gaat worden.
Zuunig. Maar dat weerhoudt er een boel niet van te investeren, we gaan al over de helft. Al zal dit niet door iedereen effectief worden omgezet in een investering.
[..] Eerder was het 0,90 dus wat dat betreft is het prima. Maar de laatste paar jaar was het niks. Maar inderdaad dit is maar eenmalig.
Bij een vrij korte looptijd. Als er projecten komen van 3 jaar oid dan zal het wel weer de vertrouwde 0.9% worden. Overigens is ook dat goedkoop vergeleken met de concurrentie.
In het start topic staat dit. Crowdfundingplatformen vooralsnog zonder ECSP • Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Crowdrealestate beschikt over een vergunning als crowdfundingdienstverlener als bedoeld in artikel 12, lid 1 van de Europese verordening (ECSPR) en is als zodanig geregistreerd in de openbare registers van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en de European Securities and Markets Authority (ESMA). Het vergunningsnummer is 32000052.
Op woensdag 15 mei 2024 16:50 schreef proxydude het volgende: In het start topic staat dit. Crowdfundingplatformen vooralsnog zonder ECSP • Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Crowdrealestate beschikt over een vergunning als crowdfundingdienstverlener als bedoeld in artikel 12, lid 1 van de Europese verordening (ECSPR) en is als zodanig geregistreerd in de openbare registers van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en de European Securities and Markets Authority (ESMA). Het vergunningsnummer is 32000052.
Edw*n Nieu*wenhout is onlangs failliet verklaard bij MCF, komen vandaag ineens 11 rentetermijnen binnen zonder uitleg van MCF. Mis ik iets? Lijkt net zo verrassend als de Corbul* aflossingen die hier genoemd worden.
[ Bericht 22% gewijzigd door Crowdmeister op 16-05-2024 16:29:28 (Aanvulling) ]
Weer een project van KoM afgerond. Nog een paar te gaan
quote:
Just Plants Beste beleggers,
Met de betaling van de termijn van mei, is dit project volledig afgerond. Dat betekent dat wij het project administratief gaan afwikkelen.
Wij danken ondernemer Wilfried voor het nakomen van de afspraken en wensen hem veel succes in de toekomst. Ook danken wij u voor uw vertrouwen in ons platform en in het initiatief van Wilfried.
Tegen het einde van de maand zullen wij het project administratief sluiten. Tot die tijd hebt u de mogelijkheid om een afsluitende reactie te delen.
Wij hopen u snel weer te mogen verwelkomen bij een van de nieuwe projecten.
Op donderdag 16 mei 2024 16:28 schreef Crowdmeister het volgende: Edw*n Nieu*wenhout is onlangs failliet verklaard bij MCF, komen vandaag ineens 11 rentetermijnen binnen zonder uitleg van MCF. Mis ik iets?
[..] Bij een vrij korte looptijd. Als er projecten komen van 3 jaar oid dan zal het wel weer de vertrouwde 0.9% worden. Overigens is ook dat goedkoop vergeleken met de concurrentie.
Door de grote belangstelling voor project Heerlen is de al magere rente van 7,5% voor fase I, verlaagd voor fase II naar 7,0%. Ik geef hen geen ongelijk. Maar voor mij wordt het tijd om een andere hobby te gaan zoeken....
Op donderdag 16 mei 2024 16:28 schreef Crowdmeister het volgende: Edw*n Nieu*wenhout is onlangs failliet verklaard bij MCF, komen vandaag ineens 11 rentetermijnen binnen zonder uitleg van MCF. Mis ik iets? Lijkt net zo verrassend als de Corbul* aflossingen die hier genoemd worden.
Jan Angel is inmiddels ook vertrokken bij MaxCF. Hij staat nog wel op hun website maar volgens z'n LinkedIn werkt hij sinds april ergens anders. Er is nu kennelijk niemand meer over om de communicatie te doen...
[..] Jan Angel is inmiddels ook vertrokken bij MaxCF. Hij staat nog wel op hun website maar volgens z'n LinkedIn werkt hij sinds april ergens anders. Er is nu kennelijk niemand meer over om de communicatie te doen...
De gelden ten behoeve van de aflossing zijn vanmiddag ontvangen op de derdenrekening van Crowdrealestate. Na controle door de notaris zal zo spoedig mogelijk de terugbetaling aan de investeerders plaatsvinden. Daarnaast wordt de rente over april 2024 voldaan, evenals de rente van 1 mei 2024 tot en met vandaag. Bovendien wordt een extra rentevergoeding van 2% voldaan over de periode van 1 januari 2024 tot en met vandaag.
ze lijken bezig MCF af te bouwen. De activiteiten incl lopende projecten gaan naar Fininly en daarnaast de nieuwe MAX-achtige projecten bij KoM, die lopen overigens best goed zo te zien
[..] ze lijken bezig MCF af te bouwen. De activiteiten incl lopende projecten gaan naar Fininly en daarnaast de nieuwe MAX-achtige projecten bij KoM, die lopen overigens best goed zo te zien
Is dit info die je van mcf hebt en ook aan anderen is gecommuniceerd, want ik krijg (vrijwel) geen enkele reactie. Ik heb een paar weken geleden aangegeven dat ik via-via had vernomen dat een specifiek pand van C* was verkocht, ze gaven vrijwel per omgaande aan dat dat helemaal niet waar was omdat de koper zich zou hebben teruggetrokken. Toen ik daarop aangaf dat er inmiddels op dat adres wel een mediabedrijf was ingeschreven en gevestigd bleef het heel stil, zelfs na een reminder. Waarschijnlijk omdat ze het niet wisten of niet wilden vertellen of er nog wat anders aan de hand was, maar door niet helder en compleet in je communicatie te zijn lok je wel speculaties uit.
Vandaar dat ik wel benieuwd ben naar de communicatie door mcf over die genoemde overgang (zou dat ook met afkoop zijn zoals bij fcn? )
[..] Is dit info die je van mcf hebt en ook aan anderen is gecommuniceerd, want ik krijg (vrijwel) geen enkele reactie. Ik heb een paar weken geleden aangegeven dat ik via-via had vernomen dat een specifiek pand van C* was verkocht, ze gaven vrijwel per omgaande aan dat dat helemaal niet waar was omdat de koper zich zou hebben teruggetrokken. Toen ik daarop aangaf dat er inmiddels op dat adres wel een mediabedrijf was ingeschreven en gevestigd bleef het heel stil, zelfs na een reminder. Waarschijnlijk omdat ze het niet wisten of niet wilden vertellen of er nog wat anders aan de hand was, maar door niet helder en compleet in je communicatie te zijn lok je wel speculaties uit.
Vandaar dat ik wel benieuwd ben naar de communicatie door mcf over die genoemde overgang (zou dat ook met afkoop zijn zoals bij fcn? )
je geeft precies het probleem aan: het ontbreekt aan een totaalplaatje. Als iedereen nu af en toe meldt wat hij verneemt ontstaat tenminste toch een zeker beeld van de situatie
Deze met een eerste hypotheek gedekte financiering, op een courant kantoorpand in eigen gebruik met een marktwaarde van ¤ 2.750.000,- en een tweede hypotheek op een beleggingspand van de ondernemer, wordt verstrekt aan de bestaande onderneming
Onze bekende Ilyas heeft weer een nieuw project via SiG:
Grote Visserijstraat 81 A1 en A2 in Rotterdam LIVE 19 mei 2024 om 15.00 uur
Vandaag presenteren wij een nieuw project aan de Grote Visserijstraat 81 A1 en A2 in Rotterdam. Je kunt vanaf 19 mei 2024 om 15.00 uur investeringen toezeggen. De LTV van het pand is 90% van de waarde in verhuurde staat van ¤ 590.000.
Het betreft 2 appartementen die gesplitst zijn in 6 studio's. De studio's beschikken ieder over een eigen keuken, badkamer en toilet. Het object is gelegen in de wijk Spangen. De buurt heeft naar verhouding veel jonge inwoners. Parkeren is mogelijk langs de openbare weg (betaald parkeren). Het centrum van Rotterdam is op 10 minuten fietsafstand met alle dagelijkse voorzieningen. Het object is goed te bereiken met de auto, de fiets en met het openbaar vervoer.
Deze met een eerste hypotheek gedekte financiering, op een courant kantoorpand in eigen gebruik met een marktwaarde van ¤ 2.750.000,- en een tweede hypotheek op een beleggingspand van de ondernemer, wordt verstrekt aan de bestaande onderneming
De WOZ waarde wijkt weer veel af van de taxatiewaarde:
Adres Vlierdenseweg 107 5753AC Deurne WOZ-waarde Peildatum WOZ-waarde 01-01-2023 504.000 euro 01-01-2022 474.000 euro 01-01-2021 450.000 euro 01-01-2020 396.000 euro 01-01-2019 384.000 euro 01-01-2018 351.000 euro 01-01-2017 328.000 euro 01-01-2016 320.000 euro 01-01-2015 327.000 euro 01-01-2014 332.000 euro
Jammer dat er op dat tweede woonhuis dan slechts een negative hypotheek verklaring is. Doordat daar dan niet echt een harde zekerheid wordt gegeven (tweede hypotheek) is het verhaal dus nu eigenlijk (net) niet dekkend.
Bij mij is een termijn teruggeboekt van Hom* Bak*, daar is wel een en ander aan de hand ben ik bang, want op Google reviews zie ik ook twee onlangs geplaatste berichten van klanten dat de factuur niet wordt betaald. Zal wel snel een bericht komen van CCF. Ze hebben bij CCF behoorlijk wat geld uitstaan in twee tranches. Zal me benieuwen.
Edit: mail binnen van CCF, in juli volgt meer nieuws met hopelijk een oplossing. Ze hebben in februari nog een tweede tranche opgehaald van een miljoen, waar is dat aan opgegaan dan? Ik zit alleen in de eerste tranche maar dit is wel heel apart.
[ Bericht 27% gewijzigd door Crowdmeister op 17-05-2024 16:58:53 (Aanvulling) ]
De WOZ waarde wijkt weer veel af van de taxatiewaarde:
Adres Vlierdenseweg 107 5753AC Deurne WOZ-waarde Peildatum WOZ-waarde 01-01-2023 504.000 euro 01-01-2022 474.000 euro 01-01-2021 450.000 euro 01-01-2020 396.000 euro 01-01-2019 384.000 euro 01-01-2018 351.000 euro 01-01-2017 328.000 euro 01-01-2016 320.000 euro 01-01-2015 327.000 euro 01-01-2014 332.000 euro
Linkje:
SPOILER
[..] Wij hebbben niet zo een goede ervaringen met infra bedrijven.
Ik blojf er ook vanaf, je omzet verviervoudigen in extreem complexe projecten met Duitsers als tegenpartij en meerwerk als margestuwer. What can go wrong.🙅♂️
Grote Visserijstraat 81 A1 en A2 in Rotterdam LIVE 19 mei 2024 om 15.00 uur
Vandaag presenteren wij een nieuw project aan de Grote Visserijstraat 81 A1 en A2 in Rotterdam. Je kunt vanaf 19 mei 2024 om 15.00 uur investeringen toezeggen. De LTV van het pand is 90% van de waarde in verhuurde staat van ¤ 590.000.
Het betreft 2 appartementen die gesplitst zijn in 6 studio's. De studio's beschikken ieder over een eigen keuken, badkamer en toilet. Het object is gelegen in de wijk Spangen. De buurt heeft naar verhouding veel jonge inwoners. Parkeren is mogelijk langs de openbare weg (betaald parkeren). Het centrum van Rotterdam is op 10 minuten fietsafstand met alle dagelijkse voorzieningen. Het object is goed te bereiken met de auto, de fiets en met het openbaar vervoer.
Persoonlijk merk ik in de praktijk geen hele grote verschillen. Dat de maximale 80k niet meer van toepassing is is m.i. helemaal terecht. Overigens was het bij verschillende platforms al mogelijk om hierop een “uitzonderingspositie” te krijgen. Ik had verwacht dat de informatieverstrekking wel zou verbeteren maar dat is maar minimaal gebeurd. Van de nieuwe externe financiële dienstverlener (vaak OPP) ben ik geen voorstander. Dat het aantal platforms flink is uitgedund is wat mij betreft wel een goede zaak maar tegelijkertijd verbaast het mij dat sommige platforms toch een vergunning hebben gekregen.
[..] Dit betreft de 'voorverkoop', bedoeld om de livegang t.z.t. een flinke boost te geven.
Heb hem ook nog op de valreep meegepakt Ook omdat leasing VI volgens planning volgende maand vervroegd wordt afgelost, anders zou mijn openstaande bedrag bij APOC wel wat hoog worden. Dit hebben ze dus wel slim gedaan door dit te vermelden.
[..] Door de grote belangstelling voor project Heerlen is de al magere rente van 7,5% voor fase I, verlaagd voor fase II naar 7,0%. Ik geef hen geen ongelijk. Maar voor mij wordt het tijd om een andere hobby te gaan zoeken....
Voor mij reden om fase II links te laten liggen. Fase I staat nu op 161% en fase II op 105%. Dat laatste is te weinig op moment dat de portemonnee getrokken moet worden.
Ik zoek geen andere hobby maar wel ander speelgoed. Ik ben content met mijn inschrijving in fase I en voor de rest zie ik wel wat ze in de toekomst gaan brengen.
Ik zag dat project Maarssen netjes en weer tot de laatste stuiver afgerond gaat worden dus ook dat geeft weer vertrouwen. Uiteindelijk is dat toch mijn meetlat. Dat ze weinig gecorrespondeerd hebben is vervelend maar geen reden om het vertrouwen op te zeggen, ik beoordeel ze op de cijfertjes.
Op vrijdag 17 mei 2024 16:28 schreef Crowdmeister het volgende: Bij mij is een termijn teruggeboekt van Hom* Bak*, daar is wel een en ander aan de hand ben ik bang, want op Google reviews zie ik ook twee onlangs geplaatste berichten van klanten dat de factuur niet wordt betaald. Zal wel snel een bericht komen van CCF. Ze hebben bij CCF behoorlijk wat geld uitstaan in twee tranches. Zal me benieuwen.
Edit: mail binnen van CCF, in juli volgt meer nieuws met hopelijk een oplossing. Ze hebben in februari nog een tweede tranche opgehaald van een miljoen, waar is dat aan opgegaan dan? Ik zit alleen in de eerste tranche maar dit is wel heel apart.
Ik deed er niet aan mee. Uit de pitch komt naar voren dat ze het in 2021 en 2022 heel erg moeilijk hadden en dat er in 2023 herstel was. Dat is natuurlijk een boterzacht verhaal en ik denk dat dit herstel maar van korte duur was waardoor het uiteindelijk een bodemloze put is gebleven.
[ Bericht 0% gewijzigd door obligataire op 18-05-2024 01:21:35 ]
Je mag mensen niet op hun uiterlijk beoordelen maar ik geloof niet dat ik ze mijn centjes moet toevertrouwen. Mede omdat de dekking ook nog eens zwaar onvolledig is. Die man ziet er uit alsof hij de avond daarvoor tot drie uur in de kroeg zat.
[..] Ik blojf er ook vanaf, je omzet verviervoudigen in extreem complexe projecten met Duitsers als tegenpartij en meerwerk als margestuwer. What can go wrong.🙅♂️
Mee eens. Op zich heeft de man een uitstekend bedrijf met een lang trackrecord (vanaf 2008). Is dus zeker geen amateur en heeft wat moois opgebouwd in die tijd. Maar dat hij zich hier vergaloppeert aan een veel te grote klus is een groot risico. Wat indien de kwaliteit in de ogen van de opdrachtgever te wensen overlaat en/of die opdrachtgever zelf kopje onder gaat. Dan wordt het tranche II en tranche III.....en uiteindelijk 'tranche Collin Beheer'.
[ Bericht 1% gewijzigd door obligataire op 18-05-2024 01:00:02 ]
Op zaterdag 18 mei 2024 08:53 schreef quepos het volgende: Ik zit net in mijn Collin account, en bij achterstanden is lening 40957 van H*rpt delic*tessen verdwenen.
Foutje in het IT systeem, of zullen we na het weekend blij gemaakt worden?
Het winkelpand staat nog gewoon te koop dus dat lijkt in ieder geval niet verkocht te zijn.
Op zaterdag 18 mei 2024 08:53 schreef quepos het volgende: Ik zit net in mijn Collin account, en bij achterstanden is lening 40957 van H*rpt delic*tessen verdwenen.
Komt dat niet door de laatste stemming? Er is een opschorting van betaling tot eind september en in de ogen van CCF geen achterstand meer tot die tijd.
[..] Jammer dat er op dat tweede woonhuis dan slechts een negative hypotheek verklaring is. Doordat daar dan niet echt een harde zekerheid wordt gegeven (tweede hypotheek) is het verhaal dus nu eigenlijk (net) niet dekkend.
Er is nog meer wat niet positief is. Volgens de pitch is het grootste deel van de werkzaamheden meerwerk waar een betalingstermijn van een half jaar op zit. Nu ben ik zelf ook ondernemer en ik zou dan toch zeggen dat ze daar een redelijke termijn tegenover mogen zetten. Het is namelijk onredelijk om een groot deel van het werk pas na een half jaar te betalen. Ik vertrouw het niet en sla daarom over. Ondanks dat ik wel op zoek ben naar investeringskansen
Hoe roep je efficiënt de huidige stand van de gereserveerde bedragen op? Edit: ik heb al iets gevonden: investeringen en dan status. En dan klikken boven de kolom voor sorteren.
[ Bericht 11% gewijzigd door obligataire op 18-05-2024 10:37:56 ]
Op vrijdag 17 mei 2024 16:28 schreef Crowdmeister het volgende: Bij mij is een termijn teruggeboekt van Hom* Bak*, daar is wel een en ander aan de hand ben ik bang, want op Google reviews zie ik ook twee onlangs geplaatste berichten van klanten dat de factuur niet wordt betaald. Zal wel snel een bericht komen van CCF. Ze hebben bij CCF behoorlijk wat geld uitstaan in twee tranches. Zal me benieuwen.
Ik zit in de eerste van Home Bake. De zekerheden zijn wel goed wat dat betreft denk ik wel dat het goed komt. Daarnaast de miljoen euro die is opgehaald in februari komt daarna pas aan de beurt.
[..] Hoe roep je efficiënt de huidige stand van de gereserveerde bedragen op? Edit: ik heb al iets gevonden: investeringen en dan status. En dan klikken boven de kolom voor sorteren.
Via Rekening courant en dan voorzieningen zie de wijzigingen en de datum waarop die plaatsvonden.
[..] Je mag mensen niet op hun uiterlijk beoordelen maar ik geloof niet dat ik ze mijn centjes moet toevertrouwen. Mede omdat de dekking ook nog eens zwaar onvolledig is. Die man ziet er uit alsof hij de avond daarvoor tot drie uur in de kroeg zat.
Betrouwbaarheid van mensen baseren op uiterlijk is wel een grote fout. De meest succesvolle charlatans en pedofielen zien er meestal goed uit en zijn charmant. Ik wantrouw per definitie iedereen die er goed en verzorgd uitziet!
Ik ben het er wel mee eens dat het een slecht project is. De taxatiewaarde van het huis is twijfelachtig en dus er zijn weinig zekerheden. Plus ze betalen 250k goodwill voor een webshop en zullen dat echt moeten terugverdienen met sokken sales, dat is wel echt jezelf uit een kuil moeten graven imho.
Ik wil graag met jullie delen hoe waardevol onze investeringen tot nu toe zijn geweest, met name in het bouwen van onze escaperoom en de recente opening op 15 april. Deze investeringen hebben een directe en meetbare waarde toegevoegd aan ons bedrijf, en we zien nu al positieve resultaten die dit ondersteunen.
Allereerst wil ik benadrukken dat we gebruik hebben gemaakt van het depot om de afbouw van de escaperoom, en een financiële tegenvaller inzake ons noodzakelijke vervoermiddel, te kunnen betalen. Dit was een strategische zet, aangezien de escaperoom een centraal onderdeel vormt van ons bedrijfsmodel en direct bijdraagt aan onze inkomsten.
quote:
Geen woord hoe ze de achterstand weer gaan inlopen.
En gewoon weer een termijn gemist. Het depot is al leeg.
[..] Betrouwbaarheid van mensen baseren op uiterlijk is wel een grote fout. De meest succesvolle charlatans en pedofielen zien er meestal goed uit en zijn charmant. Ik wantrouw per definitie iedereen die er goed en verzorgd uitziet!
En zeker als ze bruine schoenen dragen op een pak
quote:
Op zaterdag 18 mei 2024 15:51 schreef ShowMeTheMoney het volgende: [..] Ik ben het er wel mee eens dat het een slecht project is. De taxatiewaarde van het huis is twijfelachtig en dus er zijn weinig zekerheden. Plus ze betalen 250k goodwill voor een webshop en zullen dat echt moeten terugverdienen met sokken sales, dat is wel echt jezelf uit een kuil moeten graven imho.
Een goedlopende onderneming kopen met veel goodwill vind ik ook een risico. Vaak zijn die ondernemingen succesvol door de mensen die de kar trokken. Daarom ben ik vaak wél positief als de bedrijfsleider, die de toko door en door kent en zelf mede het succes heeft gevormd, de zaak overneemt. Vaak krijgt die de zaak goedkoper door gunfactor verkoper.
Ik moest nog even denken aan die Hooge Huijs Veltman toko die ook succesvol was maar in anderhalf jaar tijd naar z'n grootje is geholpen door de nieuwe eigenaar.
[..] En al helemaal niet met infrabedrijven die een grote opdracht in Duitsland hebben gescoord! #AygoDutchInfraUnie
DutchInfraUnie, Belhamels en Amsterdams Proeflokaal, dat zijn dé klassieke en beruchte defaults die iedere crowdfunder geborduurd in een mooi lijstje boven de schoorsteenmantel moet hebben hangen.
[..] DutchInfraUnie, Belhamels en Amsterdams Proeflokaal, dat zijn dé klassieke en beruchte defaults die iedere crowdfunder geborduurd in een mooi lijstje boven de schoorsteenmantel moet hebben hangen.
Onderhoudsbedrijf Hefbruggen van FNC is ook een mooie. Precies 0 euro aflossing en 0 euro rente betaald.
[..] Er is nog meer wat niet positief is. Volgens de pitch is het grootste deel van de werkzaamheden meerwerk waar een betalingstermijn van een half jaar op zit. Nu ben ik zelf ook ondernemer en ik zou dan toch zeggen dat ze daar een redelijke termijn tegenover mogen zetten. Het is namelijk onredelijk om een groot deel van het werk pas na een half jaar te betalen. Ik vertrouw het niet en sla daarom over. Ondanks dat ik wel op zoek ben naar investeringskansen
Voor mij zou een tweede hypotheek op zijn woonhuis (ipv de verklaring) icm meer aflossing wellicht de doorslag hebben kunnen geven. Maar zoals het nu staat zou het zomaar kunnen dat ze over 3 jaar niet kunnen herfinancieren als het slechter met ze zou gaan.
[..] DutchInfraUnie, Belhamels en Amsterdams Proeflokaal, dat zijn dé klassieke en beruchte defaults die iedere crowdfunder geborduurd in een mooi lijstje boven de schoorsteenmantel moet hebben hangen.
Mijn eerste default was Railpromo bij Collin. Lening was sowieso al eerste 6 maanden aflossingsvrij. Toen de eerste maand aflossing betaald moest worden ging het failliet. Er is nog wel een bedrag terug gekomen uit de verkoop van de aangekochte rijtuigen plus de 2 die ze al hadden waar pandrecht op was, maar dat was veel minder dan waar ze waarvoor waren gekocht. Afgelopen augustus werd er nog wel een bedrag betaald vanuit het faillissement. Meneer moest ook nog het bedrag van zijn persoonlijke borg betalen, in 120 termijnen maar dat is al sinds november niet meer betaald.
Op zondag 19 mei 2024 10:37 schreef peterc het volgende: Denk een leesfoutje, in de fin analyse staat 45k als huuropbrengsten vh pand, met de 1.200k en 540k uit de ebi gaat het over zijn totale portefeuille.
Bedoelde ook totale portefeuille. Aardig bedrag toch?
[..] Idem, hoe zou het met de oplichters van de Belhamels zijn?
Er loopt nog steeds een beslag uit inkomsten
quote:
Inmiddels is uit periodiek verhaalsonderzoek gebleken dat beide partners inkomsten hebben. Wij hier direct beslag op laten leggen.
Het probleem is echter dat er meerdere beslagleggers zijn en dat het inkomen nauwelijks boven de beslagvrije voet uitkomt. De afdrachten zijn dus minimaal en moeten dan over meerdere schuldeisers verdeeld worden. Wij achten de kans dan ook niet groot dat wij uitkeringen gaan ontvangen op basis van dit loonbeslag.
[..] Dat dacht men over Fagel en van de r Sluis ook, tot er economische tegenslag kwam en het pandjes imperium instortte.😀
Ondanks dat ik roep spreiden, spreiden; > 14 projecten geschreven bij ILyas. > 3 op tijd afgelost > 3 vervroegd afgelost > rest lopende en altijd op tijd betaald.
Om nog maar even bij de topic titel aan te sluiten; Van BlueTouch horen we ook niks meer. Ik had nog een heel klein beetje hoop dat die club nog vrijwillig zou gaan terugbetalen. Maar ik denk dat ze nog even proberen te rekken, totdat MaxCF écht helemaal dood is. Dan ontspringen zij de terugbetaaldans.
De afgeleide van MaxCF vertoont ook niet veel leven, website "under construction"
SPOILER
Mis bij Bluetouch ook nogsteeds de toelichting op het recent verkochte pand waar niet de gehele lening is afgelost. Geen info over verkoopopbrengst in relatie tot openstaand bedrag, geen toelichting op wanneer de rest dan wordt afgelost en waarom er akkoord is gegaan zonder stemming over het verkopen/doorhalen hypotheek zonder volledige aflossing.
[..] ze lijken bezig MCF af te bouwen. De activiteiten incl lopende projecten gaan naar Fininly en daarnaast de nieuwe MAX-achtige projecten bij KoM, die lopen overigens best goed zo te zien
Ook wel interessant is dat de KOM group geen fusie of samenwerking aangaat met MAX volgens dit antwoord van KOM op Trustpilot, maar dat MAX een soort van intermediair is geworden bij KOM
quote:
Antwoord van Kapitaal Op Maat 18 apr 2024 Van een fusie met Max Crowdfund is nooit sprake geweest. Wel is een samenwerking onderzocht, die inmiddels formeel van de baan is. Wel zal de KOM Group nieuwe projecten uit het internationale netwerk van de eigenaren van Max blijven toetsen en bij voldoende kwaliteit publiceren op haar platform.
Op maandag 20 mei 2024 04:23 schreef KrekelJapie het volgende: quote: Antwoord van Kapitaal Op Maat 18 apr 2024 Van een fusie met Max Crowdfund is nooit sprake geweest. Wel is een samenwerking onderzocht, die inmiddels formeel van de baan is. Wel zal de KOM Group nieuwe projecten uit het internationale netwerk van de eigenaren van Max blijven toetsen en bij voldoende kwaliteit publiceren op haar platform.
Dat is toch ook wel eigenaardig. Ik meen mij te herinneren dat bij laatste webinar óók iemand van KOM achter de tafel zat, tussen Patrick Visser en Jeroen van Eikenhorst in. Ik heb dat gedeelte overigens niet beluisterd omdat ik alléén geïnteresseerd ben in afwikkeling van projecten uit het verleden, en helemaal NIET in alles wat die incompetente gasten in de toekomst nog meer van plan zijn.
Op zondag 19 mei 2024 23:09 schreef InVestEerder het volgende: Om nog maar even bij de topic titel aan te sluiten; Van BlueTouch horen we ook niks meer. Ik had nog een heel klein beetje hoop dat die club nog vrijwillig zou gaan terugbetalen. Maar ik denk dat ze nog even proberen te rekken, totdat MaxCF écht helemaal dood is. Dan ontspringen zij de terugbetaaldans.
De afgeleide van MaxCF vertoont ook niet veel leven, website "under construction"
SPOILER
Er schijnt wel een of andere stichting te zijn die de lopende zaken moet afwikkelen als MCF failliet gaat maar daar heb ik niet al te veel vertrouwen in. MAX zit zelf ook in o a Blue Touch en ze zullen zich daarom voorlopig wel blijven inspannen maar als de mooie plannen van Kazpar/Fininly niks zouden worden ziet het er slecht uit
[..] .........maar als de mooie plannen van Kazpar/Fininly niks zouden worden ziet het er slecht uit
Andere redenatie kan zijn dat het goed is dat Kazpar/Fininly niets wordt. Deze mensen zouden een verbod moeten krijgen om nog een financieel bedrijf te besturen. Ze hebben al genoeg ellende veroorzaakt.
Ik heb maar gelijk mijn automatisch toezeggen bevestigd, vestiging Leiden en Volle maan zijn nu bijna geheel afgelost, kan er daarom wel weer eentje van hem bij hebben.
Ik heb maar gelijk mijn automatisch toezeggen bevestigd, vestiging Leiden en Volle maan zijn nu bijna geheel afgelost, kan er daarom wel weer eentje van hem bij hebben.
Vandaag de laatste termijn ontvangen van Formidable Eerbeek (HCN). Had wel flink wat maanden corona vertraging maar dat hadden wel meer restaurants. Gefeliciteerd
Ik kreeg vandaag van MAX 18 e-mails over project 835004. 17 e-mails betroffen rentebetalingen. De 18e e-mail betrof een aflossing. Fijn dat er weer wat geld terug/terecht is.
Al waren ze van marsmannetjes, ik heb meer dan genoeg vertrouwen in deze man. En ik ben zo te zien niet de enige, project is al bijna volgeschreven, nog maar zo'n ¤6000 te gaan. Investeringslink staat ook op de Facebook pagina van de ondernemer.
[..] Al waren ze van marsmannetjes, ik heb meer dan genoeg vertrouwen in deze man. En ik ben zo te zien niet de enige, project is al bijna volgeschreven, nog maar zo'n ¤6000 te gaan. Investeringslink staat ook op de Facebook pagina van de ondernemer.
[..] Al waren ze van marsmannetjes, ik heb meer dan genoeg vertrouwen in deze man. En ik ben zo te zien niet de enige, project is al bijna volgeschreven, nog maar zo'n ¤6000 te gaan. Investeringslink staat ook op de Facebook pagina van de ondernemer.
Zit nu vol. Ik heb mijn auto invest verzilverd, prima.
[..] Zit nu vol. Ik heb mijn auto invest verzilverd, prima.
Ja, ging hard. Dit soort projecten is bijna niet meer te doen zonder automatisch toezeggen, zeker als de ondernemers zelf een groot netwerk hebben (en het linkje openbaar op hun Facebook zetten). Ik was er gelukkig ook mooi op tijd bij.
Ik zat een paar dagen geleden nog te denken of hij misschien nog iets nieuws wilde beginnen nu Leiden en Volle Maan bijna helemaal afgelost zijn. En ik werd mooi op mijn wenken bediend.
Dit soort berichtjes mag je vaker plaatsen Het projectnummer kwam me al bekend voor en het blijkt ook nog eens mijn grootste te zijn; inclusief de rente kwam 80% van de inleg terug. Het drama wordt al wat kleiner.
Op dinsdag 21 mei 2024 14:31 schreef Soulfreak het volgende: Vandaag de laatste termijn ontvangen van Formidable Eerbeek (HCN). Had wel flink wat maanden corona vertraging maar dat hadden wel meer restaurants. Gefeliciteerd
Wel jammer dat inmiddels ook HCN (na andere platformen) ook niet meer goed rekenen kan, de optelsom van de individuele maandelijke aflossingen is minder dan de totale inleg terwijl in het betaalschema bij het totaal wel gewoon het totaal van de inleg staat als optelsom maar dat dus niet is...
[..] Ik blojf er ook vanaf, je omzet verviervoudigen in extreem complexe projecten met Duitsers als tegenpartij en meerwerk als margestuwer. What can go wrong.🙅♂️
Ondanks alle bedenkingen staat het project ProActief al op een indrukwekkende 85%. Blijkbaar geven de zekerheden hier de doorslag. De private investeerders zullen niet dieper in de buidel hoeven te tasten lijkt me.
Uiteindelijk heb ik m zelf ook basis meegenomen. Zóveel crowdfunders kunnen het niet mis hebben, toch?
[..] Ondanks alle bedenkingen staat het project ProActief al op een indrukwekkende 85%. Blijkbaar geven de zekerheden hier de doorslag. De private investeerders zullen niet dieper in de buidel hoeven te tasten lijkt me.
Uiteindelijk heb ik m zelf ook basis meegenomen. Zóveel crowdfunders kunnen het niet mis hebben, toch?
Shit nu neem ik hem toch ook basis mee. Ik neem aan dat jij me terugbetaalt met die Krugerrand van je als het onverhoopt misgaat?
[..] Wel jammer dat inmiddels ook HCN (na andere platformen) ook niet meer goed rekenen kan, de optelsom van de individuele maandelijke aflossingen is minder dan de totale inleg terwijl in het betaalschema bij het totaal wel gewoon het totaal van de inleg staat als optelsom maar dat dus niet is...
Als ik bij dit project alle maandelijkse aflossingen uit het betaalschema optel komt dat bij mij precies uit op mijn ingelegde bedrag.
Wat ik wel heb sinds de investfee maandelijks 0,035% is, is dat het totaal van de maandelijkse investfee niet klopt. Mijn maandelijkse investfee wordt met een halve cent omhoog afgerond in het betaalschema en het totaal in dat schema is het totaal van de niet afgeronde bedragen (bij 48 maanden + 2 aflossingsvrij is er een verschil van 25 cent). Maar als ik uitga van de in het betaalschema aangegeven aflossingsbedrag, rentebedrag en het bedrag wat er maandelijks uitbetaald wordt, is het bedrag van de investfee juist met een halve cent omlaag afgerond.
[..] Info van Funda ? bedoel je Homa S ? , dan waarschijnlijk met dank aan de wetgeving van Hugo de J en Marnix van R
2e project ccf is gestopt met betalen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik ga mijn administratie weer corrigeren zodat de feitelijke situatie weer overeenkomt met CCF
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik ga mijn administratie weer corrigeren zodat de feitelijke situatie weer overeenkomt met CCF
Ik moet zeggen dat het rendement van mijn Collin portefeuille ook wat meer onder druk komt. In de eerste 4 maanden van dit jaar is mijn aantal probleemprojecten bij Collin verdubbeld. Over de meeste (nieuwe) probleemprojecten maak ik mij niet heel veel zorgen omdat ze in de meeste gevallen voorzien zijn van een 1e of 2e hypotheek maar aan de andere kant heb ik er de afgelopen 4 maanden net zo veel probleemprojecten bijgekregen als in de afgelopen 3 jaar bij elkaar.
[..] Ik moet zeggen dat het rendement van mijn Collin portefeuille ook wat meer onder druk komt. In de eerste 4 maanden van dit jaar is mijn aantal probleemprojecten bij Collin verdubbeld. Over de meeste (nieuwe) probleemprojecten maak ik mij niet heel veel zorgen omdat ze in de meeste gevallen voorzien zijn van een 1e of 2e hypotheek maar aan de andere kant heb ik er de afgelopen 4 maanden net zo veel probleemprojecten bijgekregen als in de afgelopen 3 jaar bij elkaar.
Bij mij ongeveer dezelde situatie. Daarnaast merk ik dat ik de laatste maanden moeite heb om mijn geinvesteerd vermogen bij Collin op peil te houden. M.A.W. te weinig goede projecten met de juiste rente en zekerheden in huidige kwartaal.
De woning is voorzien van extra brede deuren en een makkelijk toegankelijke badkamer en dus rolstoelvriendelijk.
[..] Bij mij ongeveer dezelde situatie. Daarnaast merk ik dat ik de laatste maanden moeite heb om mijn geinvesteerd vermogen bij Collin op peil te houden. M.A.W. te weinig goede projecten met de juiste rente en zekerheden in huidige kwartaal.
Ik heb daar gelukkig (nog) geen last van. De probleemprojecten zijn tot nu toe alleen projecten van mijn eerste jaar investeren bij Collin. Bij latere projecten, zo vanaf 2020 heb ik nog geen problemen gehad. En zelfs de orchideenkweker (uit juli 2019) die onlangs wat problemen had en die 6 maanden alleen rente heeft betaald, heeft deze maand weer aflossing betaald.
Het op peil houden lukt ook nog goed. Maar het is wel zo dat ik gemiddeld maar hooguit 1 project per maand meeneem. Dat is, gezien dat het merendeel van mijn projecten nu een grote slottermijn heeft of aflossingsvrij is, genoeg om de terug gekomen aflossingsbedragen weer te herinvesteren. Wel is het regelmatig lastig om dan dat ene project te vinden wat voldoet aan mijn wensen. Zo wil ik op dit moment liever een project zonder slottermijn of in ieder geval percentueel een niet zo hoge slottermijn, maar die hebben vaak een lagere rente of zijn Direct projecten. Dan moet ik dus regelmatig toch een concessie doen wat betreft één van mijn wensen.
[..] Persoonlijk merk ik in de praktijk geen hele grote verschillen. Dat de maximale 80k niet meer van toepassing is is m.i. helemaal terecht. Overigens was het bij verschillende platforms al mogelijk om hierop een “uitzonderingspositie” te krijgen. Ik had verwacht dat de informatieverstrekking wel zou verbeteren maar dat is maar minimaal gebeurd. Van de nieuwe externe financiële dienstverlener (vaak OPP) ben ik geen voorstander. Dat het aantal platforms flink is uitgedund is wat mij betreft wel een goede zaak maar tegelijkertijd verbaast het mij dat sommige platforms toch een vergunning hebben gekregen.
Ik had vandaag bij het betalen van een HCN betaalverzoek dat het via OPP ging. De maandelijkse terugbetalingen hebben nog wel steeds omschrijving GELDVERKEER HORECA CROWD, al is het wel dat de betalingen nu 2 keer week plaatsvinden ipv bijna iedere werkdag. Verder ben ik blij dat het 80k maximum eraf is. Andere verschillen merk ik ook niet in de praktijk.
[..] HCN (…) al is het wel dat de betalingen nu 2 keer week plaatsvinden ipv bijna iedere werkdag.
Waarbij we dan wel moeten vermelden dat HCN gemiddeld nog steeds op de geplande datum de betaling doet. Dus sommige betalingen zijn misschien een dag later, de meerderheid volgens mij juist ietsje eerder.
Ik heb het ze nooit gevraagd, maar ik zou me kunnen voorstellen dat dit een opmaat is naar een soort verzamelbetalingen elke 3-4 dagen, dat moet ze toch wel wat transactiekosten kunnen besparen. Voor investeerders geeft het waarschijnlijk ook alleen maar meer overzicht omdat je niet elke transactie hoeft te bekijken en controleren.
Dit zijn de koppies van de nieuwe aanvraag op Collin:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.A*V Opleidingen
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.A*V Opleidingen
[..] Waarbij we dan wel moeten vermelden dat HCN gemiddeld nog steeds op de geplande datum de betaling doet. Dus sommige betalingen zijn misschien een dag later, de meerderheid volgens mij juist ietsje eerder.
Ik heb het ze nooit gevraagd, maar ik zou me kunnen voorstellen dat dit een opmaat is naar een soort verzamelbetalingen elke 3-4 dagen, dat moet ze toch wel wat transactiekosten kunnen besparen. Voor investeerders geeft het waarschijnlijk ook alleen maar meer overzicht omdat je niet elke transactie hoeft te bekijken en controleren.
Ik heb er ook geen problemen mee dat er nu 2 keer per week wordt uitbetaald, het is alleen iets wat me opviel tov voorheen.
Er staat me ook iets van bij dat er in de nieuwe voorwaarden vanwege de Europese vergunning iets stond over verzamelbetalingen, al dacht ik alleen voor nieuwe projecten sinds die vergunning. Maar zoals nu met betaling 2 keer maand is het eigenlijk ook al soort van verzameld. Maar de termijnbetalingen gaan nog niet zoals bij Collin via de betaalprovider. Misschien komt dat nog, net zoals nu het betaalverzoek vandaag voor het eerst via de betaalprovider ging.
Hmmm, bij mij blijft toch een beeld hangen van veel pronken met indrukwekkende titels, maar intussen het ene gat met het andere gat moeten vullen. Ook een onduidelijke wirwar van BV's en rekening-courant verhoudingen waardoor het volstrekt onduidelijk is hoeveel eigen vermogen er nu in de winkels zit. Waarom ze in 2024 ineens wél goede winst gaan maken is me ook niet duidelijk. Dat platform vind ik ook eigenaardig, dit lijkt me typisch een sector waarbij maatwerk gevraagd wordt.
Kijk ik naar de zekerheid van de 2e hypotheek dan vermoed ik dat die overwaarde heel erg krap is en misschien wel zonder betekenis.
[..] Kijk ik naar de zekerheid van de 2e hypotheek dan vermoed ik dat die overwaarde heel erg krap is en misschien wel zonder betekenis.
Dus ik ga van alles doen maar niet investeren
Ik was eigenlijk al gestopt met lezen toen ik zag dat de overwaarde maar net genoeg was om dekkend te zijn voor die 2e hypotheek. Maar ik heb een nieuw Collin project ook nog niet heel hard nodig, idealiter investeer ik tussen nu en half juni weer in een nieuw project, en als het later in juni is is het ook goed. Zeker nadat ik gister weer een nieuwe HCN heb meegenomen. En eind juni moet er een project met een grote slottermijn worden afgelost (Nederlands de Baas) en als die bij Collin wordt geherfinceerd wil ik die waarschijnlijk ook wel meenemen.
[..] Ik was eigenlijk al gestopt met lezen toen ik zag dat de overwaarde maar net genoeg was om dekkend te zijn voor die 2e hypotheek. Maar ik heb een nieuw Collin project ook nog niet heel hard nodig, idealiter investeer ik tussen nu en half juni weer in een nieuw project, en als het later in juni is is het ook goed. Zeker nadat ik gister weer een nieuwe HCN heb meegenomen. En eind juni moet er een project met een grote slottermijn worden afgelost (Nederlands de Baas) en als die bij Collin wordt geherfinceerd wil ik die waarschijnlijk ook wel meenemen.
Als het een ijzersterk onderbouwd cijfermatig verhaal was geweest dan had ik deze, in combinatie met een 2e hypotheek die - dekkend of niet - er meestal wel voor zorgt dat ze wat harder hun best doen , dan misschien wél bescheiden meegenomen.
[..] Zouden ze beseffen dat er een spelfout in hun bedrijfslogo zit? (en dan bedoel ik niet het woordgrapje met hun achternaam).
Haha, gelukkig voor hun heeft hetzelfde logo op hun site die spelfout niet. EDIT: CCF leest mee en heeft het aangepast
Ik ben wel geneigd naar een basis inleg. Ik zie zeker risico's in de onderneming net als bij Proactief, zeker gezien hun expansie drang, maar hier is de dekking wel overtuigender en de afzetmarkt is waarschijnlijk stabieler.
[..] Haha, gelukkig voor hun heeft hetzelfde logo op hun site die spelfout niet. EDIT: CCF leest mee en heeft het aangepast
Ik ben wel geneigd naar een basis inleg. Ik zie zeker risico's in de onderneming net als bij Proactief, zeker gezien hun expansie drang, maar hier is de dekking wel overtuigender en de afzetmarkt is waarschijnlijk stabieler.
Idem. Al kun je je afvragen hoe courant dit onroerend goed is. Zelfs een kantoorgebouw is meer multifunctioneel dan zo'n tuinbouwcomplex.
Waar ik me wat zorgen over maak, is als ze die Duitse investeerder al niet konden betalen, waarom ons dan wel? En als dat toch probleemloos zou kunnen, waarom eist de Duitser dan toch zijn geld op? Dat valt aan hem toch ook wel uit te leggen....
Samenvatting Openstaande lening 1.3 miljoen Openstaande rente ruim 2 ton
Voorstel afronden project eenmalig 1.45 miljoen.
Ik heb voorgesteld. Meer dan 100% van Openstaande schuld komt binnen.
Ook voor gestemd, maar als ik de tijdslijn volg met alle loze beloften, heb ik er een hard hoofd in dat het goed komt. Terugbetaling van de hoofdsom zou al een meevaller zijn eerlijk gezegd. Kan me nog herinneren dat er bij inschrijving iemand voor 3 ton in deze lening is gestapt.