ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes Fred Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen. DJMO Trein avonturierster die regelmatig zonder vooropgesteld plan op de trein stapt onderweg naar nergens.
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dienstmededeling
eerlijk is eerlijk:hoe zou jij je business anders aanpakken dan? kortere of minder treinen jaag je klanten ook weg, wat je ook doet, je jaagt klanten weg als je probeert te bezuinigen
Toen de lamp weer recht hing, kon de brug weer draaien. Je ziet eigenlijk helemaal niets meer aan de brug zelf. Mensen hier weten dat hij net geverfd is. Hun conclusie: het was goede verf.
Misschien hadden ze de Friesenbrücke ook met die verf moeten insmeren. Overigens is het regelmatig raak op het Prinses Magrietkanaal en vaak is de schade wel degelijk groot.
We kunnen ook gewoon accepteren dat het een maatschappelijke functie heeft en dus geld mag kosten.
Afgezien daarvan... iedere procent auto's minder kan zorgen voor tientallen procenten minder filedruk. Als de infrastructuur nog niet optimaal gebruikt wordt, wat lang niet overal zo is, in ieder geval zitten niet alle treinen vol, dan is het verhogen van de prijzen juist géén goed idee. En dan heb ik het alleen nog maar over wat voor verlichting het voor hen die *niet* naar het OV kunnen overstappen zou kunnen betekenen. Het is te beargumenteren dat het een zeer positief effect op de volksgezondheid heeft. Daarnaast is het goed voor de vergroening/energietransitie.
Maar als je vooral autorijden, wat met de huidige brandstofprijzen juist weer goedkoper is geworden, wil stimuleren, dan is dit de weg om te gaan jah.
Éénmensbediening in het sprintersegment* lijkt me een voor de hand liggende keuze, maar dat is iets waar NS haar vingers niet echt aan durft te branden.
* M.u.v. de langeafstandssprinters zoals Zwolle - Groningen
[..] Éénmensbediening in het sprintersegment* lijkt me een voor de hand liggende keuze, maar dat is iets waar NS haar vingers niet echt aan durft te branden.
* M.u.v. de langeafstandssprinters zoals Zwolle - Groningen
[..] We kunnen ook gewoon accepteren dat het een maatschappelijke functie heeft en dus geld mag kosten.
In bijvoorbeeld Spanje is door goedkopere kaartjes (30% korting vanuit Madrid, vaak aangevuld met 20% vanuit de lokale overheden) een opleving te zien van het ov-gebruik. Duitsland ook, al hebben ze daar last van overbelaste en verouderde infrastructuur.Ik vind het jammer dat Nederland een andere koers vaart.
[..] Éénmensbediening in het sprintersegment* lijkt me een voor de hand liggende keuze, maar dat is iets waar NS haar vingers niet echt aan durft te branden.
* M.u.v. de langeafstandssprinters zoals Zwolle - Groningen
Mijn redenering hiervoor is afstand tussen stations en hoe makkelijk het is voor bijvoorbeeld hulpdiensten om bij een trein te komen wanneer er stront aan de knikker is.
In de Randstad is dat vaak wat makkelijker dan in het noorden.
That's a first. Nog niet eerder meegemaakt dat ik paspoort controle kreeg in de trein tussen Emmerich en Arnhem. Hij was wel zo attent om nog even te vragen of ik wel wist dat hij volgende maand verloopt? Ja hoor meneer, ik heb al een afspraak om een nieuwe aan te vragen.
Op maandag 4 maart 2024 13:10 schreef DJMO het volgende: That's a first. Nog niet eerder meegemaakt dat ik paspoort controle kreeg in de trein tussen Emmerich en Arnhem. Hij was wel zo attent om nog even te vragen of ik wel wist dat hij volgende maand verloopt? Ja hoor meneer, ik heb al een afspraak om een nieuwe aan te vragen.
Door de Polizei of door een conducteur? Ik moest me (net als de iedereen met een D-ticket) ook een keer legitimeren vorig jaar december. Een keer eerder moest ik dat met een NDS ticket ook, totdat de man zag dat m'n ticket al eens gestempeld was. "Oh u bent al gecontroleerd" Niet dat die man toen m'n legitimatie heeft gevraagd, maar die man dacht waarschijnlijk van wel.
Heb daar wel vaker paspoortcontrole gekregen, wel zeldzaam en netzoals in de trein vanuit Venlo steekproefsgewijs (politie vroeg niet van iedereen de paspoort) Wel een keer in venlo meegemaakt dat ze een 100% paspoort controle deden op het perron waar iedereen in een fuik liep
Alles gratis op bol.com? Coupon: ███████████ <-- wegkrassen met sleutels, werkt het beste op mooie puntgafe glazen aanraakschermen
Op maandag 4 maart 2024 14:56 schreef ikweetnietwat het volgende: Heb daar wel vaker paspoortcontrole gekregen, wel zeldzaam en netzoals in de trein vanuit Venlo steekproefsgewijs (politie vroeg niet van iedereen de paspoort) Wel een keer in venlo meegemaakt dat ze een 100% paspoort controle deden op het perron waar iedereen in een fuik liep
In de richting van duitsland met controle door de duitsers komt dat neer op uiterlijk+bagage. Ik overweeg soms maar een lege koffer mee te nemen omdat mensen met weinig bagage veel sneller gecontroleerd worden , ik met een simpele messengerbag wordt er direct uitgepikt
Alles gratis op bol.com? Coupon: ███████████ <-- wegkrassen met sleutels, werkt het beste op mooie puntgafe glazen aanraakschermen
Op maandag 4 maart 2024 15:02 schreef ikweetnietwat het volgende: In de richting van duitsland met controle door de duitsers komt dat neer op uiterlijk+bagage. Ik overweeg soms maar een lege koffer mee te nemen omdat mensen met weinig bagage veel sneller gecontroleerd worden , ik met een simpele messengerbag wordt er direct uitgepikt
Wat is het probleem? Laat je je paspoort zien en in een halve minuut uiterlijk mag je weer doorlopen.
[..] Door de Polizei of door een conducteur? Ik moest me (net als de iedereen met een D-ticket) ook een keer legitimeren vorig jaar december. Een keer eerder moest ik dat met een NDS ticket ook, totdat de man zag dat m'n ticket al eens gestempeld was. "Oh u bent al gecontroleerd" Niet dat die man toen m'n legitimatie heeft gevraagd, maar die man dacht waarschijnlijk van wel.
Op maandag 4 maart 2024 13:10 schreef DJMO het volgende: That's a first. Nog niet eerder meegemaakt dat ik paspoort controle kreeg in de trein tussen Emmerich en Arnhem. Hij was wel zo attent om nog even te vragen of ik wel wist dat hij volgende maand verloopt? Ja hoor meneer, ik heb al een afspraak om een nieuwe aan te vragen.
Ik heb het ook wel eens gehad in de Thalys van Parijs naar Brussel.
Als je vanuit Oostenrijk naar Duitsland reist gebeurt het structureel, en dat is al maanden zo. Vraag me af in hoeverre dat nog in de geest van het Schengen-verdrag is.
[..] Ik heb het ook wel eens gehad in de Thalys van Parijs naar Brussel.
Als je vanuit Oostenrijk naar Duitsland reist gebeurt het structureel, en dat is al maanden zo. Vraag me af in hoeverre dat nog in de geest van het Schengen-verdrag is.
[..] Go***********, gaan mijn plannen voor vrijdag weer
Waar moet je heen? Er lijkt wel redelijk wat te rijden in Duitsland, alleen bestaat de kans dat je op de vloer moet zitten omdat alle zitplaatsen bezet zijn.
Ik ga 16 maart naar Noord-Italië. Het lijkt erop dat ik bij een stakingsdienstregeling met de ICE515 van Köln naar Mannheim kan reizen en met de ICE277 van Mannheim naar Basel.
Alleen de mogelijke stakingen na aanstaande vrijdag worden mogelijk slechts een paar uur voor de ingang van de staking aangekondigd, zodat Deutsche Bahn dan lastiger een nooddienstregeling in elkaar kan draaien.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Ze hebben een best wel efficiënte oplossing bedacht om zoveel mogelijk reizigers van Zwolle naar Utrecht te krijgen zonder dat ze met de bus moeten.
Ze knopen tegenwoordig de IC Leeuwarden in Almere aan de semi IC Almere - Utrecht waardoor de vertraging maar 20 minuten is. Alleen de aansluiting van/naar Groningen is dan om zeep, maar dat kan met sprinters opgevangen worden.
[..] Waar moet je heen? Er lijkt wel redelijk wat te rijden in Duitsland, alleen bestaat de kans dat je op de vloer moet zitten omdat alle zitplaatsen bezet zijn.
Ik ga 16 maart naar Noord-Italië. Het lijkt erop dat ik bij een stakingsdienstregeling met de ICE515 van Köln naar Mannheim kan reizen en met de ICE277 van Mannheim naar Basel.
Alleen de mogelijke stakingen na aanstaande vrijdag worden mogelijk slechts een paar uur voor de ingang van de staking aangekondigd, zodat Deutsche Bahn dan lastiger een nooddienstregeling in elkaar kan draaien.
Ik zal even naar je zwaaien, ik ga die dag ook naar Zwitserland Naar Zürich met EC vanaf Münster waarschijnlijk. Heb ook nog ICE 107 en ICE75, maar ja 23 overstap in Mannheim, is vrij spannend denk ik. Plus nog even genieten van de Panoramawagen
Volgens een poster op het grote blote tietenforum krijgt de nieuwe IC Brusselverbinding blijkbaar de naam EuroCity Direct en wordt de trage ingekorte variant gewoon EuroCity genoemd. Krijgt Almere Buiten eindelijk de EuroCity die het al sinds 1422 verdiend
Edit: oh en voor de verduidelijking, geen idee of het waar is. Ik weet dat men op zoek was naar een nieuwe naam, maar had nog niks gehoord over de uitkomst daarvan.
[..] Ik zal even naar je zwaaien, ik ga die dag ook naar Zwitserland Naar Zürich met EC vanaf Münster waarschijnlijk. Heb ook nog ICE 107 en ICE75, maar ja 23 overstap in Mannheim, is vrij spannend denk ik. Plus nog even genieten van de Panoramawagen
De EC9 rijdt toch rechtstreeks van Münster naar Zürich?
Ja, de EC9 wordt er bij een staking wel uitgegooid.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Op maandag 4 maart 2024 21:14 schreef MTL het volgende: Volgens een poster op het grote blote tietenforum krijgt de nieuwe IC Brusselverbinding blijkbaar de naam EuroCity Direct en wordt de trage ingekorte variant gewoon EuroCity genoemd. Krijgt Almere Buiten eindelijk de EuroCity die het al sinds 1422 verdiend
Edit: oh en voor de verduidelijking, geen idee of het waar is. Ik weet dat men op zoek was naar een nieuwe naam, maar had nog niks gehoord over de uitkomst daarvan.
[..] Klopt, in eerste instantie heb ik die ICE's geboekt, maar later besloten de EC te pakken. Heb Interrail dus geen Zugbindung.
Goed om die ICE achter de hand te hebben in elk geval
De ICE107 rijdt ook rechtstreeks van Münster naar Basel. Als de trein tot Karlsruhe rijdt, dan adviseer ik je om pas in Karlsruhe over te stappen en niet in Mannheim. Karlsruhe is wel een stuk minder chaotisch als Mannheim.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Ik kreeg vorige week al bericht dat onze voorgenomen reis Lyon - Mannheim - Köln op 24 maart niet door kan gaan door een Fahrplanänderung. Verder eigenlijk nooit meer wat van gehoord. Ik verwacht wel dat er een alternatief komt.
[..] Waar moet je heen? Er lijkt wel redelijk wat te rijden in Duitsland, alleen bestaat de kans dat je op de vloer moet zitten omdat alle zitplaatsen bezet zijn.
Ik ga 16 maart naar Noord-Italië. Het lijkt erop dat ik bij een stakingsdienstregeling met de ICE515 van Köln naar Mannheim kan reizen en met de ICE277 van Mannheim naar Basel.
Alleen de mogelijke stakingen na aanstaande vrijdag worden mogelijk slechts een paar uur voor de ingang van de staking aangekondigd, zodat Deutsche Bahn dan lastiger een nooddienstregeling in elkaar kan draaien.
Ik wilde een rondje NRW gaan doen, wordt hem dus niet.
stupidity has become as common as common sense was before
Op maandag 4 maart 2024 21:31 schreef Dr_Flash het volgende: Ik kreeg vorige week al bericht dat onze voorgenomen reis Lyon - Mannheim - Köln op 24 maart niet door kan gaan door een Fahrplanänderung. Verder eigenlijk nooit meer wat van gehoord. Ik verwacht wel dat er een alternatief komt.
Zowel SNCF als DB geven TGV 9583 en ICE 106 gewoon aan als rijdend.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op maandag 4 maart 2024 21:14 schreef MTL het volgende: Volgens een poster op het grote blote tietenforum krijgt de nieuwe IC Brusselverbinding blijkbaar de naam EuroCity Direct en wordt de trage ingekorte variant gewoon EuroCity genoemd. Krijgt Almere Buiten eindelijk de EuroCity die het al sinds 1422 verdiend
Edit: oh en voor de verduidelijking, geen idee of het waar is. Ik weet dat men op zoek was naar een nieuwe naam, maar had nog niks gehoord over de uitkomst daarvan.
[..] Ik wilde een rondje NRW gaan doen, wordt hem dus niet.
Dat rondje NRW kun je nog wel verschuiven. Problematischer is het als je een langere reis met hotelovernachtingen heb geboekt.
Al reed tijdens de laatste GDL-stakingen nog wel redelijk wat in NRW. Op de belangrijkste lijnen reed DB Regio nog een uursdienst. Alleen rond Siegen werd er ook rond seinhuizen gestaakt, waardoor de Hessische Landesbahn ook niet kon rijden.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Op maandag 4 maart 2024 21:31 schreef Dr_Flash het volgende: Ik kreeg vorige week al bericht dat onze voorgenomen reis Lyon - Mannheim - Köln op 24 maart niet door kan gaan door een Fahrplanänderung. Verder eigenlijk nooit meer wat van gehoord. Ik verwacht wel dat er een alternatief komt.
De enige verandering die ik kan zien is dat ICE 106 op die dag in Karlsruhe begint i.p.v. in Basel. Misschien is dat een trigger geweest voor de e-mail die je hebt ontvangen, ook al heeft het geen invloed op onze reis.
[..] De enige verandering die ik kan zien is dat ICE 106 op die dag in Karlsruhe begint i.p.v. in Basel. Misschien is dat een trigger geweest voor de e-mail die je hebt ontvangen, ook al heeft het geen invloed op onze reis.
Ja prima, maar zij weten niet dat ik bijvoorbeeld hier mee lees. Zij sturen een mailtje "je reis kan niet zoals gepland doorgaan. Je hoeft zelf niks te doen, we komen erop terug."
Nou is het natuurlijk nog niet zo ver, maar inmiddels hebben we alweer anderhalve week helemaal niets gehoord. Als gewone nietswetende reiziger zou ik dan toch langzaamaan een klein beetje nerveus worden.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Een schip heeft de "Eisenbahn-Drehbrücke Elsfleth" (zo vind je hem op Google maps) geramd, waardoor de havens van Nordenham en Brake niet meer per spoor bereikbaar zijn. Nu staan daar echter de nodige locomotieven. Het zou gaan om materieel van DB Cargo, de Salzburger Eisenbahntransportlogistik, de Erfurter Bahngesellschaft, Ecco-Rail en de Österreichischen Bundesbahn.
De locomotieven zijn inmiddels per schip verplaatst en elders weer op het spoor gezet
En blijkbaar heeft Duckduckgo infrago ook nog een hele verzameling oude brugdelen, daarmee gaan ze een noodbrug fabriceren.
Koppel: "Zeg GWR, treinen spelen een belangrijke rol in ons leven, hebben jullie misschien een leuke centrepiece voor tijdens onze bruiloft?" GWR: "Waarom houden jullie de plechtigheid niet bij ons aan boord?"
Hebben die Amsterdammers alles weer weten te slopen? Gisteren reed de overgrote meerderheid nog prima rond. Zelf ook zonder enig probleem al mijn geplande ritten gereden (buiten dan dat men het een goed plan vond om mij met een ICNG-8je als enige trein in het uur van Schiphol naar Amsterdam te laten rijden... dat was iets minder geslaagd en het kostte drie pogingen voor de deuren echt gesloten konden worden omdat mensen bleven proberen om binnen te komen ).
Ja, moet je er van vinden Het is allemaal waar, maar het is al zo lang waar. Eigenlijk sinds WO2 loopt het OV achter de auto aan. Niemand die er over gaat, wil echt. De auto is ook een te goeie melkkoe denk ik.
Ook leuk dat de VPRO in de aftiteling het logo van Transavia gebruikt
[..] Ja, moet je er van vinden Het is allemaal waar, maar het is al zo lang waar. Eigenlijk sinds WO2 loopt het OV achter de auto aan. Niemand die er over gaat, wil echt. De auto is ook een te goeie melkkoe denk ik.
Ook leuk dat de VPRO in de aftiteling het logo van Transavia gebruikt
Ik vond het een vermakelijke en heldere uiteenzetting! En inderdaad, de samenhang is ver te zoeken.
Op zondag 10 maart 2024 18:22 schreef exelletor het volgende: In het verleden vond ik het perron van Hoogkarspel smal, maar na mijn recente vakantie moet ik mijn mening bijstellen:
Wat betreft Tegenlicht, ik snap ook wel dat een NS het risico niet wil lopen door een doorgaand ticket Amsterdam-Boekarest wil verkopen, als de boel in D mis gaat mogen ze voor een hotelovernachting of vervangend vervoersbewijs opdraaien waar ze geen schuld aan hebben.
Maar daar zou wetgeving ook wat aan kunnen doen, op het gebied van luchtvaart zijn er ook Europese regels voor dacht ik.
Op zondag 10 maart 2024 19:24 schreef marcb1974 het volgende: Moet de NS dat ook wel doen? Of zijn daar commerciële partijen beter voor? Laat de NS eerst het trein vervoer in NL maar eens goed regelen
Commerciële partijen die tickets gaan verkopen, ja dat klinkt goed... KLM verkoopt toch ook tickets ookal vlieg je deels met AF
Jaja ik weet het dat ze samenwerken in Skyteam, maar ja zoiets moet er dan ook maar komen voor spoorwegen.
Op zondag 10 maart 2024 19:21 schreef derLudolf het volgende: Wat betreft Tegenlicht, ik snap ook wel dat een NS het risico niet wil lopen door een doorgaand ticket Amsterdam-Boekarest wil verkopen, als de boel in D mis gaat mogen ze voor een hotelovernachting of vervangend vervoersbewijs opdraaien waar ze geen schuld aan hebben.
Oh de verkoper is verantwoordelijk? Grappig. Tjah, zoiets zou je kunnen oplossen op meerdere manieren; verantwoordelijkheid verschuiven op de partij waaronder het mis gaat, alhoewel dat ook soortgelijke nadelen kan hebben, of het oprichten van een fonds voor deelnemende partijen waar zoiets uit geregeld kan worden.
Er gebeurt nu gewoon heel weinig op het vlak van dingen als tariefintegratie. Ook al is het lang geleden, nog tijdens mijn leven kon je een treinkaartje kopen in Roodeschool naar Vladivostok.
[..] Commerciële partijen die tickets gaan verkopen, ja dat klinkt goed... KLM verkoopt toch ook tickets ookal vlieg je deels met AF
Jaja ik weet het dat ze samenwerken in Skyteam, maar ja zoiets moet er dan ook maar komen voor spoorwegen.
Die allianties zijn soms ook bloedirritant. Ik heb weleens heel hard moeten rennen op schiphol om m'n koffer op te halen en weer opnieuw door security te gaan omdat ik met de ene maatschappij de ene reis had en direct door met de andere maatschappij de andere en dat kon dus niet in één boeking.
Air France en KLM zijn trouwens één bedrijf, naast skyteam partner. Ze hebben één beursnotering. Delta zit in dezelfde alliantie, net als Air Fungus uit Ierland.
Ja, dat is ook wel een goede manier om de mensen uit de trein te jagen. Daar heb je de slechte prestaties op het Duitse spoor als het wel rijdt niet eens voor nodig.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
[..] De verkoper is wel de partij waarmee ik zaken doe natuurlijk
Okay dus het is een aanname en je weet niet hoe het nu daadwerkelijk werkt? Want ik denk namelijk dat de partij waaronder het gebeurt verantwoordelijk is als er onderweg iets voorvalt.
Voorafgaand aan de reis is de verkoper je aanspreekpunt inderdaad, maar veel verkoopkanalen zijn in het geval van langeafstandstreinreizen niet zonder meer bereikbaar als de poep de ventilator raakt.
Ik vind het wel vrij onbegrijpelijk dat men het op Europees niveau niet voor elkaar krijgt om internationaal treinvervoer te stroomlijnen en te stimuleren. Met de uitgebreide groene agenda die er nu ligt zou dat echt een no-brainer moeten zijn.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Ja dat wel, het Franse spoorwegnetwerk is gewoon heel erg gefocust op Parijs.
De LGV-bypass (Interconnexion) is vooral nuttig voor verkeer naar het zuidoosten van het land.
Er is een dagelijkse Ouigo van Tourcoing naar Bordeaux die via de grande ceinture rijdt, maar dat gaat niet snel. Ding rijdt ook op een onmogelijk tijdstip
Op dinsdag 12 maart 2024 09:06 schreef derLudolf het volgende: Gerucht uit de commentaarsectie van Julien: ICE105 gaat in de toekomst naar München, oa omdat ICE3neo niet is toegelaten in Zwitserland
Klopt niet, want de ICE105/ICE104 gaan straks naar Hamburg en worden gereden door een ICE4. Waarschijnlijk worden in de toekomst de huidige ICE915/ICE914 doorgetrokken naar Amsterdam krijgen ze een nummer onder de 500.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Op dinsdag 12 maart 2024 09:06 schreef derLudolf het volgende: Gerucht uit de commentaarsectie van Julien: ICE105 gaat in de toekomst naar München, oa omdat ICE3neo niet is toegelaten in Zwitserland
Maakt toch allemaal geen flikker uit want hij rijdt toch niet vanwege stakingen.
En reizigers zijn er ook wel een keertje klaar mee, op termijn heeft gewoon iedereen een auto en wil niemand meer een trein
[..] Klopt niet, want de ICE105/ICE104 gaan straks naar Hamburg en worden gereden door een ICE4. Waarschijnlijk worden in de toekomst de huidige ICE915/ICE914 doorgetrokken naar Amsterdam krijgen ze een nummer onder de 500.
Opzich boeien de nummers ook niet zo veel, feit is dus wel een mogelijke dagtrein Amsterdam-München
Arriva schijnt wat problemen met de Lintjes te hebben op het traject Zutphen - Oldenzaal. Mogelijk gaan er nog drie GTW's uit het noorden die kant op.
Het noorden heeft nog wel wat materieel over ondanks dat er al 4 GTW's weg zijn, een vijfde nog steeds in Duitsland is en er eentje na de botsing met een wagen vol melkpoeder terzijde gesteld is.
Ik kreeg nu al een melding dat m'n trein op maandag 25/3 drie kwartier later in Hannover is als gepland, terwijl vertrektijd wel zelfde is gebleven. Bijzonder.
Op dinsdag 12 maart 2024 21:58 schreef Peterselieman het volgende: Arriva schijnt wat problemen met de Lintjes te hebben op het traject Zutphen - Oldenzaal. Mogelijk gaan er nog drie GTW's uit het noorden die kant op.
Het noorden heeft nog wel wat materieel over ondanks dat er al 4 GTW's weg zijn, een vijfde nog steeds in Duitsland is en er eentje na de botsing met een wagen vol melkpoeder terzijde gesteld is.
Die aanrijding is echt al jaren geleden.... betekent dat niet effectief dat er niets meer mee gaat gebeuren?
[..] Het rangeren met getrokken treinen bij voornamelijk kopstations zie je echt nauwelijks meer in Nederland. In Duitsland zeer beperkt.
Het ging niet over rangeren, er stond iets over getrokken treinen. Daar hebben we best leuke diversiteit in met de nachttreinen, de pimpel en de seizoenstreinen die er rijden.
Ochja, in Nederland blijven er nog genoeg echte treinen. Zo zal komend weekend Mullertours weer een rit naar Alkmaar maken, om nog meer feestende Duitsers naar Egmond aan Zee te brengen.
Iets zegt mij dat Mullertours ook naar Zandvoort aan Zee gereden heeft. Dat zal dan wel met twee locs gebeurd zijn.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op woensdag 13 maart 2024 19:48 schreef spectrumanalyser het volgende: Ochja, in Nederland blijven er nog genoeg echte treinen. Zo zal komend weekend Mullertours weer een rit naar Alkmaar maken, om nog meer feestende Duitsers naar Egmond aan Zee te brengen.
Iets zegt mij dat Mullertours ook naar Zandvoort aan Zee gereden heeft. Dat zal dan wel met twee locs gebeurd zijn.
Klopt, maar dat zijn dan weer geen reguliere (binnenlandse) treinen.
[..] Ja een paar nachttreinen. ICE L is geen klassieke getrokken trein, je haalt door de Jacobs draaistellen er niet zomaar even een paar rijtuigen uit.
Die heeft geeneens Jacobsdraaistellen maar een set wielen aan een rijtuigeinde waarbij dat rijtuigeinde ook het aangesloten rijtuig weer voor de helft draagt. Een Jacobsdraaistel is daar een wonder aan simpelheid bij omdat de bakken daarop zijn opgelegd.
Het lijkt erop dat morgen en aanstaand weekend niet wordt gestaakt, dus je kunt gewoon op reis.
Ik had ergens gelezen op het internet gelezen dat GDL Deutsche Bahn een ultimatum heeft gesteld die zondag 17 maart afloopt. Komt Deutsche Bahn dan niet met een nieuw aanbod waarbij een 35-urige werkweek het uitgangspunt is volgt er maandag 18 maart opnieuw een staking. Of het een 24-urige staking is of een langere staking is nog niet bekend.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Het lijkt erop dat morgen en aanstaand weekend niet wordt gestaakt, dus je kunt gewoon op reis.
Ik had ergens gelezen op het internet gelezen dat GDL Deutsche Bahn een ultimatum heeft gesteld die zondag 17 maart afloopt. Komt Deutsche Bahn dan niet met een nieuw aanbod waarbij een 35-urige werkweek het uitgangspunt is volgt er maandag 18 maart opnieuw een staking. Of het een 24-urige staking is of een langere staking is nog niet bekend.
Waar heb je die info vandaan? Dan kan ik het voor m'n terugreis ook even in de gaten houden
De EVG heeft gelukkig nog een vredesplicht tot ergens volgend jaar. Alleen het stads- en streekvervoer in Duitsland ligt helaas de komende tijd weleens plat vanwege stakingen door Ver.di, behalve in Bayern, Saarland, Hamburg en Mecklenburg-Vorpommern, want bij de laatste drie deelstaten is er een akkoord bereikt.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] De EVG heeft gelukkig nog een vredesplicht tot ergens volgend jaar. Alleen het stads- en streekvervoer in Duitsland ligt helaas de komende tijd weleens plat vanwege stakingen door Ver.di, behalve in Bayern, Saarland, Hamburg en Mecklenburg-Vorpommern, want bij de laatste drie deelstaten is er een akkoord bereikt.
Op zondag 17 maart 2024 08:26 schreef derLudolf het volgende: Stad en streekvervoer klinkt als bus, tram en metro? Of valt S-bahn er ook onder?
S-Bahn valt meestal onder spoorvervoer, ook in Berlin en Hamburg. In Karlsruhe verschilt het per lijn of het onder streekvervoer of onder spoorvervoer valt. De S1, S11 en S2 vallen onder streekvervoer, de S8 onder spoorvervoer.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Ik krijg een smile van de ruimte, het is een 1+1 opstelling met naast me een handig tafeltje, maar wat maakt dat ding een lawaai. Vmax is 250 maar volgens mij hebben we de 130km/u nog niet aangetikt.
Ik krijg een smile van de ruimte, het is een 1+1 opstelling met naast me een handig tafeltje, maar wat maakt dat ding een lawaai. Vmax is 250 maar volgens mij hebben we de 130km/u nog niet aangetikt.
Ik heb een paar keer in een Giruno gezeten op weg naar Noord-Italië en ik ben niet heel enthousiast over de treinstellen: rare indeling, kleine ramen, schuine vloeren om alles maar gelijkvloers te houden. Ik had liever gezien dat SBB een aantal 200 km/h Flirts had besteld voor het spoorvervoer van en naar Italië. Harder dan 200 km/h rijdt men toch niet in Zwitserland.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
SBB gaat Giruno's ook inzetten op de internationale verbindingen van/naar Duitsland (daarvoor zijn er een paar extra besteld), het bestaande materieel past niet goed in de toekomstige dienstregeling dus heeft men snellere treinen besteld.
Ja die ramen waren ook donders klein ja. Maar vond het vele lawaai hinderlijke. Geen idee of dat altijd zo is of dat een wiellager rot was.
Zit nu in een IC geduwd door een Re460? Een gewoon 1e klas rijtuig, donders dat zijn ook wel hele fijne zetels. Zeker als je een viertje voor je alleen hebt. Of nou ja viertje, eigenlijk het hele rijtuig.
Overigens zou ik met m'n eigen auto maar 32kg CO2 uitstoten, knap dat ik inclusief een heel stuk met dieselloc meer dan het dubbele daarvan bespaar.
Laat ik even buiten beschouwing dat ze waarschijnlijk met een volle trein rekenen en dat op dit moment er vier mensen in dit rijtuig zitten, inclusief conducteur
De NS heeft volgende week een hele week een NS Upcycle Shop op Rotterdam Centraal. Daar moet ik volgende week 2x zijn dus dan ga ik zeker een kijkje nemen.
Ik heb gisteren voor het eerst in ICNG gezeten. Ik hoorde een hoop geklapper onder de trein, het klonk als kapotte stabilisatorstangrubbers. Ik ben er wel achter dat als je in het lagevloersgedeelte zit het een stuk stiller is.
Maar ouder NS materiaal is sowieso stiller. (ICMm, VIRM, DDZ)
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
[..] Kassel blijft toch wel overtreffen met de regiocitadis hybride dieseltreinen
In Chemnitz heb je nog trams die zowel op geëlektrificeerde spoorlijnen als niet-geëlektrificeerde spoorlijnen kunnen rijden. In Nordhausen rijden stadstrams het smalspoornetwerk van de HSB op.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Oeps. Pakte m'n tas uit het rek en trok bijna aan de noodrem omdat de schouderband van m'n tas er aan bleef hangen
Ofwel het traject van Ljubljana naar Villach is in een stuk betere staat ofwel dit Kroatische rijtuig is een stuk beter. Ik denk het eerste. Er was me toch een bult lawaai te horen bij tijd en wijle van Budapest naar.
Allle kaartautomaten zijn al bijgewerkt met de bijgewerkte samenreiskorting-policy. NS heeft het alleen zelf nog niet door. Tot 22 April 2024 zou de oude regeling nog moeten werken, echter kun je nu al nergens meer via de kaartautomaat de samenreiskorting activeren. Je moet met een door de NS-abonnementhouder aan te vragen code een kaartje bestellen via de website van NS.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Dit reizen gaat wel verdacht lekker vandaag... Ljubljana-Hannover, nog een uurtje te gaan en deze ICE is gewoon steeds een paar minuten te vroeg.
Eerste trein in Ljubljana naar Villach (uit Zagreb) kwam 10 minuten te laat binnen. Ik was blij niet voor de variant met 7 minuten overstap in Villach was gegaan maar achteraf had dat gekund maar goed, nu heb ik lekker geluncht aan de Drau en wat Eurobiljetten gescoord
Nu in Göttingen waar we gepland tot 22:45 stil staan, waarom geen idee.
Enige wat kut was, was dat de IC Villach Salzburg geen 1e klas had, überhaupt bestond die hele IC bijna alleen maar uit City Shuttle rijtuigen, gelukkig was er 1 IC Abteilwagen waarin plaats was.
Op maandag 25 maart 2024 20:47 schreef spectrumanalyser het volgende: Allle kaartautomaten zijn al bijgewerkt met de bijgewerkte samenreiskorting-policy. NS heeft het alleen zelf nog niet door. Tot 22 April 2024 zou de oude regeling nog moeten werken, echter kun je nu al nergens meer via de kaartautomaat de samenreiskorting activeren. Je moet met een door de NS-abonnementhouder aan te vragen code een kaartje bestellen via de website van NS.
En de toezichthouders en opdrachtgevers vinden het allemaal wel weer eens best.
Men gaat dus van een 40-urige naar een 35-urige werkweek tegen gelijkblijvend salaris, en iedereen die toch 40u/week blijft werken krijgt daarvoor overuren uitbetaald. Daarmee heeft het GDL een mooie boobytrap naar Brits model gelegd bij DB.
Veel Britse machinisten hebben een 35-urige werkweek maar draaien meer uren. En dat werkt hartstikke goed, tot er een conflict is. Dan gooit de vakbond ineens een overuren-ban op tafel waar veel leden aan meedoen. 't is geen staking, en toch heeft de vervoerder ineens een flink probleem.
Op vrijdag 22 maart 2024 20:03 schreef Zomaarevenkijken het volgende: Ontsporing na gat onder het spoor in Engeland [..] Dat mag je hopen ja. Niet erg drukke trein met 8 personen aan boord waarvan 4 treinpersoneel.
Bevers? Dassen?
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Vanmiddag zat ik in de Blauwnet IC van 14:31 (uit Enschede) naar Zwolle, en we zaten tussen Hengelo en Almelo achter de 146, die averij opliep, net voorbij de vrijbalk van de engelse wissel: Echt zo weinig dat er nog een andere trein langs had gepast, maar als dat niet gedaan wordt is dat nog iets wat ik kan begrijpen, echter; er stond een 6400 met de eventueel benodigde machinist in de cabine op het opstelterrein, maar in plaats daarvan lieten ze een rode Vectron komen uit Bad Bentheim. Ik heb gezien dat het ding tegen de trein werd geplaatst, en dat ding stond nog steeds met gestreken panto's toen ik er met de IC naar Den Haag voorbij kwam, want daar gingen weer mondjesmaat treinen heen.
In de tussentijd heeft het volledige treinverkeer naar Mariënberg en Nijverdal er uitgelegen.
Was om 18:15 thuis, omdat die tyfusbussen ook nog maar 3,5 keer per uur rijden.
Wat een fucking bananenrepubliek zijn we geworden qua OV.
Op YouTube is gezegd dat het vanaf half juli gedaan is met het panoramarijtuig op de EC9/EC8, aangezien de SBB voor de EC9/EC8 hetzelfde materieel wil laten rijden als op de EC7/EC6 en de EC7/EC6 wordt tussen Basel en Bern geduwd en dus kan de EC7/EC6 geen panoramarijtuig meenemen. In hoeverre is dit waarheid? Ik kan helaas niet meer op het Twitter-account van Markus Grahnert sinds Nitter niet meer werkt. Iemand een alternatief om toch zijn account te volgen?
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Vanaf half juli verandert er sowieso veel: omwille van de Generalsanierung van de Riedbahn zijn er vanaf half juli veel aanpassingen in het langeafstandsverkeer in Duitsland.
Bij de EC8 staat in de dienstregeling dat deze slechts t/m 14 juli rijdt. Op 15 juli kan ik 'm ook niet meer vinden, dus die rijdt dan in z'n geheel niet meer. Tussen Zürich en Basel rijdt een IC ter vervanging.
In plaats daarvan zal ICE 278 (Interlaken Ost - Frankfurt - Berlijn, vertrektijd uit Basel 12:13) naar Hamburg gaan rijden. Tussen Mannheim en Frankfurt is deze maarliefst 45 minuten langer onderweg.
vanmiddag bij de vervangende NS-bus te Heiloo stapte twee vrouwen in de bus richting Alkmaar, ookal moesten ze naar Uitgeest. De chauffeur ging zelfs herhalen dat de vrouwen uit deze bus moesten uitstappen, om een andere bus naar Uitgeest te pakken, die aan de overkant van de weg zou vertrekken.
Afijn, ze gingen uiteindelijk de bus uit en liepen naar de overkant. De bus naar Alkmaar vertrok, en nam een rotonde driekwart om via Egmond naar Alkmaar te rijden..... en jahoor, die twee vrouwen.... hielden dezelfde bus tegen . Ze vroegen de chauffeur of deze bus naar Uitgeest ging. Echt..... sommige mensen......
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
[..] Waarom plan je het extra ommetje via Den Bosch?
Er zijn enkele dingen sneller via een omweg. Dit is er een van, maar Eindhoven-Vlissingen kan ook sneller zijn via Dordrecht. In de edit die ik deed met als vertrek- en eindpunt Zwolle, heb ik meer handmatig gepland tussen stations over de logische route.
Op maandag 1 april 2024 14:27 schreef Spablauw214 het volgende: Kan je bij DB ook een stoelreservering toevoegen aan een bestaande boeking of kan je het alleen los boeken? Kan de optie zo snel niet vinden.
Handiger om alles in 1 boeking te hebben. Bij vliegtickets kan je later ook nog dingen toevoegen maar die optie lijkt niet te bestaan bij onze vrienden van DB.
Op woensdag 3 april 2024 00:21 schreef dennistd het volgende: Aanstaande zaterdag rijden er geen treinen tussen Bad Bentheim en Nordhorn. De vraag voor de kijkers thuis is: [poll=7023]
En het juiste antwoord is..... Een hardloopwedstrijd
Vanaf media augustus gaan er tussen Hamburg, Berlin en Praha nieuwe ComfortJet-treinstammen rijden. De capaciteit wordt ook iets groter, getrokken treinen van acht rijtuigen naar treinstammen van negen rijtuigen. Er zijn in totaal 20 negendelige treinstammen besteld door Ceske Drahy voor de inzet op de lijnen Hamburg-Berlin-Praha en Praha-Bratislava-Budapest.
Vanaf media augustus gaan er tussen Hamburg, Berlin en Praha nieuwe ComfortJet-treinstammen rijden. De capaciteit wordt ook iets groter, getrokken treinen van acht rijtuigen naar treinstammen van negen rijtuigen. Er zijn in totaal 20 negendelige treinstammen besteld door Ceske Drahy voor de inzet op de lijnen Hamburg-Berlin-Praha en Praha-Bratislava-Budapest.
Is dat een compleet andere route/lijn richting Köln? Of deels anders. Dat stuk enkelspoor vanaf Münster richting Dortmund (tussen twee geluidswallen) blijft met best wel verbazen.
Wat is een goede kaart waarop ik dat zou kunnen zien welke lijnen er liggen. Op die van DB liggen de lijnen niet zoals in werkelijkheid en goederenlijnen staan er niet op.
Is dat een compleet andere route/lijn richting Köln? Of deels anders. Dat stuk enkelspoor vanaf Münster richting Dortmund (tussen twee geluidswallen) blijft met best wel verbazen.
Wat is een goede kaart waarop ik dat zou kunnen zien welke lijnen er liggen. Op die van DB liggen de lijnen niet zoals in werkelijkheid en goederenlijnen staan er niet op.
Op donderdag 4 april 2024 13:31 schreef derLudolf het volgende: Wat is een goede kaart waarop ik dat zou kunnen zien welke lijnen er liggen. Op die van DB liggen de lijnen niet zoals in werkelijkheid en goederenlijnen staan er niet op.
Mooie spaghetti. Ik hou heel veel van OpenRailwayMap.
Er zitten wel enkele grote nadelen aan openstreetmaps; veel plaatsnamen zijn niet vertaald waardoor je niet het flauwste idee hebt hoe je iets moet opzoeken bijvoorbeeld. In Spanje hebben ze dus blijkbaar vanaf Barcelona een groot gedeelte van de klassieke breedspoorlijn naar het zuiden omgebouwd naar dual gauge; Iberisch breedspoor en normaalspoor en dat is er niet op terug te vinden.
Dat is dus náást de normaalsporige HSL die er ligt.
[..] Klopt, maar het lijkt wel of zo'n beetje elke keer als ik een ICE pak het een ICE4 is.
Vorige week trouwens voor het eerst in ICE1 gezeten, vond de stoelen in de 1e klas niet geweldig, naar mijn idee zijn die van ICE4 beter.
De ICE1 en ICE2 mogen al niet gebruikmaken van de SFS Köln-Frankfurt en de SFS Stuttgart-Ulm, dus zowat alle treindiensten richting Zuidwest-Duitsland worden gereden door een ICE3 (Neo) of ICE4. Aangezien de treindiensten tussen NRW en Hamburg nu gekoppeld zijn aan de treindiensten tussen NRW en Basel/München rijdt ook tussen NRW en Hamburg de ICE4. De zevendelige ICE4 wordt juist op de ICE tussen NRW en Berlin ingezet, aangezien de ICE4 meer capaciteit heeft ten opzichte van de ICE2 en zo komt het dat je vanuit NRW vrijwel alle ICE-treindiensten door een ICE3 (Neo) of ICE4 gereden wordt.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] De ICE1 en ICE2 mogen al niet gebruikmaken van de SFS Köln-Frankfurt en de SFS Stuttgart-Ulm, dus zowat alle treindiensten richting Zuidwest-Duitsland worden gereden door een ICE3 (Neo) of ICE4. Aangezien de treindiensten tussen NRW en Hamburg nu gekoppeld zijn aan de treindiensten tussen NRW en Basel/München rijdt ook tussen NRW en Hamburg de ICE4. De zevendelige ICE4 wordt juist op de ICE tussen NRW en Berlin ingezet, aangezien de ICE4 meer capaciteit heeft ten opzichte van de ICE2 en zo komt het dat je vanuit NRW vrijwel alle ICE-treindiensten door een ICE3 (Neo) of ICE4 gereden wordt.
Dat verklaard een hoop. Meeste ritten waren inderdaad richting Basel of Hamburg. Die ICE4 die ik had tussen München en Hamburg zal dan wel een uitzondering zijn, want daar rijdt ook wel 1 en 2 dacht ik. Waarom mag ICE1/2 niet op de SFS?
Volgende week zaterdag voor het eerst ICE2. Dan heb ik ik de meeste wel gehad. ICE T nog niet.
[ Bericht 47% gewijzigd door derLudolf op 04-04-2024 18:13:38 ]
[..] Danku [..] Dat verklaard een hoop. Meeste ritten waren inderdaad richting Basel of Hamburg. Die ICE4 die ik had tussen München en Hamburg zal dan wel een uitzondering zijn, want daar rijdt ook wel 1 en 2 dacht ik. Waarom mag ICE1/2 niet op de SFS?
Volgende week zaterdag voor het eerst ICE2. Dan heb ik ik de meeste wel gehad. ICE T nog niet.
De ICE2 zit nog wel op de lijn Hamburg/Bremen-München (1x per 2 uur). Op het andere uur rijdt de ICE4 in zijn geheel van Hamburg naar München.
De ICE1 en ICE2 hebben geen ECTS aan boord en mogen niet op de SFS Stuttgart-Ulm. Ook mogen de ICE1 en ICE2 niet op de SFS Köln-Frankfurt vanwege de steilere hellingen op deze SFS.
De ICE-T rijdt voornamelijk op de lijn (Wiesbaden-)Frankfurt-Dresden en (Hamburg/Berlin/Köln-)Nürnberg-Wien. Dus een reis naar Dresden via Frankfurt boeken betekent de grootste kans dat je in een ICE-T terecht komt. Of anders naar Oostenrijk.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
De SFS Keulen - Frankfurt heeft hellingen van 4‰ en is daarmee één van de steilste HSLs ter wereld. Door de lijn op deze manier te bouwen konden kosten worden bespaard (men hoefde minder viaducten/tunnels te bouwen), maar niet al het materieel heeft voldoende vermogen om de hellingen te kunnen temmen.
Tot aan de introductie van de ICE 4 was de ICE 3 het enige type dat op deze lijn was toegelaten.
Een paar jaar geleden zijn er wel testritten geweest met een Railjet...
Wonderlijk dit. Blijkbaar staat er ergens op het traject Oss-Nijmegen een defecte trein. Oké, kan zijn. Mijn idee zou dan zijn dat je er lekker omheen rijdt mits ‘ie niet op de brug bij Ravenstein gestrand is. Daar heb je immers wissels voor. In dat uiterste geval keer je in Oss. In plaats daarvan valt komend uur alles uit van Nijmegen tot aan Den Bosch in beide richtingen. -edit: en in Nijmegen vervallen tevens de treinen richting Arnhem.
Ik weet, beste stuurlui staan aan wal. Maar mis ik hier iets? Of is dit dieptepunt het nieuwe normaal anno 2024?
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
Op vrijdag 5 april 2024 16:21 schreef Eix het volgende: Wonderlijk dit. Blijkbaar staat er ergens op het traject Oss-Nijmegen een defecte trein. Oké, kan zijn. Mijn idee zou dan zijn dat je er lekker omheen rijdt mits ‘ie niet op de brug bij Ravenstein gestrand is. Daar heb je immers wissels voor. In dat uiterste geval keer je in Oss. In plaats daarvan valt komend uur alles uit van Nijmegen tot aan Den Bosch in beide richtingen. -edit: en in Nijmegen vervallen tevens de treinen richting Arnhem.
Ik weet, beste stuurlui staan aan wal. Maar mis ik hier iets? Of is dit dieptepunt het nieuwe normaal anno 2024?
Je kunt geen volledige dienstregeling draaien op enkelspoor. Wat wel kan is bijvoorbeeld alleen de sprinters laten rijden, maar die moeten dan het hele stuk Ravenstein-Oss of Oss-Den Bosch (afhankelijk van waar het probleem zit) tegenspoor rijden want verder liggen nergens overloopwissels. Daarmee krijg je hooguit een uurdienstregeling, maar wat er dan aan reizigers mee moet past nooit in 2 sprinterstellen. Dus dan rijden ze maar niets.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
[..] Je kunt geen volledige dienstregeling draaien op enkelspoor. Wat wel kan is bijvoorbeeld alleen de sprinters laten rijden, maar die moeten dan het hele stuk Ravenstein-Oss of Oss-Den Bosch (afhankelijk van waar het probleem zit) tegenspoor rijden want verder liggen nergens overloopwissels. Daarmee krijg je hooguit een uurdienstregeling, maar wat er dan aan reizigers mee moet past nooit in 2 sprinterstellen. Dus dan rijden ze maar niets.
De beveiliging op Nijmegen - Oss helpt ook niet mee: er is daar sprake van linkerspoorbeveiliging. Dat betekent dat er op het normale spoor wel met enige regelmaat seinen staan (waardoor er treinen kort achter elkaar kunnen rijden) maar op het linkerspoor niet. Linkerspoor zijn er slechts een drietal blokken: Wijchen - brug bij Ravenstein, de brug zelf, en brug - Oss.
Als er een defecte trein staat bij station Ravenstein (ri. Oss) kun je wel veel treinen van Nijmegen naar Oss sturen, maar zal de 2e trein op de brug bij Ravenstein moeten blijven wachten tot de eerste trein station Oss nadert. Dat is nog best een stuk.
Op donderdag 4 april 2024 19:09 schreef James1988 het volgende: De SFS Keulen - Frankfurt heeft hellingen van 4‰ en is daarmee één van de steilste HSLs ter wereld.
4 % toch zeker? 4 promille lijkt me niet zo spannend.
[..] Je kunt geen volledige dienstregeling draaien op enkelspoor. Wat wel kan is bijvoorbeeld alleen de sprinters laten rijden, maar die moeten dan het hele stuk Ravenstein-Oss of Oss-Den Bosch (afhankelijk van waar het probleem zit) tegenspoor rijden want verder liggen nergens overloopwissels. Daarmee krijg je hooguit een uurdienstregeling, maar wat er dan aan reizigers mee moet past nooit in 2 sprinterstellen. Dus dan rijden ze maar niets.
Hier zit een heleboel krankzinnigheid in, verpakt als "logisch"
[..] 4 % toch zeker? 4 promille lijkt me niet zo spannend.
Oh, ja. Je hebt gelijk. Daar had 40 moeten staan, of idd 4%
De LGV Atlantique (Marseille - Avignon) heeft hellingen van 3,5% op de steilste plekken. In Train Sim World heb ik die route eens gespeeld, als je vanuit Avignon vertrekt en versnelt naar de topsnelheid dan kun je daarna de trein vrijwel de hele tijd laten rollen en nog op tijd aankomen in Marseille
Op vrijdag 5 april 2024 18:18 schreef MTL het volgende: Mompelt iets over het verkeerd sturen van een goederentrein waardoor beide sporen geblokkeerd werden
En vervolgens werd de treindienst rondom Nijmegen vrijwel volledig gestaakt, alleen Arriva reed nog. En dat duurde 2 uur?
Doet me haast vermoeden dat men de situatie heeft bevroren, of de treindienstleider van z'n plek heeft gehaald voor een onderzoekje.
[..] En vervolgens werd de treindienst rondom Nijmegen vrijwel volledig gestaakt, alleen Arriva reed nog. En dat duurde 2 uur?
Doet me haast vermoeden dat men de situatie heeft bevroren, of de treindienstleider van z'n plek heeft gehaald voor een onderzoekje.
Nou ja, het hangt er vanaf welke trein vanaf waar verkeerd gestuurd is. Stel (geen idee of het zo was, maar kan het me voorstellen) dat een goederentrein vanaf Arnhem komend over spoor 5 niet richting Oss gestuurd is maar naar Nmrep (het opstelterrein naast de Maaslijn). Aan het seinbeeld zie je niets, want een dwergsein. Machinist merkt het op moment dat ie links gaat, gooit de rem erop en staat vervolgens stil midden over alle sporen tussen Oss en Nijmegen. Zomaar achteruitrijden gaat niet, daarvoor moet eerst een rangeerder of machinist gevonden om achterop te staan en te begeleiden. Dat mag uiteraard niemand van NS zijn want achterop een goederentrein staan mag vast niet van de CAO, dus moet er eerst ergens iemand anders opgetrommeld worden. En zo kom je wel aan de twee uur...
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
[..] Nou ja, het hangt er vanaf welke trein vanaf waar verkeerd gestuurd is. Stel (geen idee of het zo was, maar kan het me voorstellen) dat een goederentrein vanaf Arnhem komend over spoor 5 niet richting Oss gestuurd is maar naar Nmrep (het opstelterrein naast de Maaslijn). Aan het seinbeeld zie je niets, want een dwergsein. Machinist merkt het op moment dat ie links gaat, gooit de rem erop en staat vervolgens stil midden over alle sporen tussen Oss en Nijmegen. Zomaar achteruitrijden gaat niet, daarvoor moet eerst een rangeerder of machinist gevonden om achterop te staan en te begeleiden. Dat mag uiteraard niemand van NS zijn want achterop een goederentrein staan mag vast niet van de CAO, dus moet er eerst ergens iemand anders opgetrommeld worden. En zo kom je wel aan de twee uur...
Ik lees trouwens op somda dat het toch anders was:
quote:
Stond een goederentrein vanuit de richting Wc vast op 108b doordat er ook een trein op 109a en 108a stond, waardoor deze de beide sporen Nm-Wc versperde
[..] Hier zit een heleboel krankzinnigheid in, verpakt als "logisch"
Ik zeg ook nergens dat ik dit een goed idee vind hè Maar dit is in de praktijk hoe het werkt. Los van alle gesaneerde wissels en de angst voor een heul drukke trein vind ik het ook belachelijk dat er anno 2024 nog steeds een enkelsporige brug over de Maas ligt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Hoe krijgt VIAS of DB Regio het voor elkaar om 83 minuten vertraging te krijgen op Siegen-Dortmund? Dit traject vaak genoeg bereden, nooit grote problemen gehad.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Hoe krijgt VIAS of DB Regio het voor elkaar om 83 minuten vertraging te krijgen op Siegen-Dortmund? Dit traject vaak genoeg bereden, nooit grote problemen gehad.
De trein tot 3 keer aan toe kapot
stupidity has become as common as common sense was before
Op zaterdag 6 april 2024 23:24 schreef dennistd het volgende: Hebben wij een aantal jaar terug in het nieuwjaarsrondje gedaan volgens mij, Dortmund-Hagen-Siegen-Köln
Ik heb voor eind september een reis naar Stuttgart met de IC over Siegen geboekt met een aansluiting van 17 minuten in Frankfurt. Ik ga er vanuit dat ik die aansluiting kan halen.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Ik heb voor eind september een reis naar Stuttgart met de IC over Siegen geboekt met een aansluiting van 17 minuten in Frankfurt. Ik ga er vanuit dat ik die aansluiting kan halen.
Soms zit het mee, regelmatig zit het tegen bij de DB
stupidity has become as common as common sense was before
Jup, krijg echt net een mailtje van m'n "geänderte Reiseauskunft"
Volgende week zaterdag 13-4 zou ik om 5:44 de RE15 naar Münster pakken. Nieuw reisadvies: 12-4 om 23:06 naar Rheine, daar tot 4:53 wachten om de RB65 naar Münster te pakken.
Sowieso geen optie wat betreft reisdagen met Interrail. Dus ik wil m'n geld terug voor zitplaatsreservering.
Heeft iemand nog een suggestie voor een andere bestemming op max 6u vanaf Haren (Ems) of Emmen, geen Köln of Hamburg.
[..] Jup, krijg echt net een mailtje van m'n "geänderte Reiseauskunft"
Volgende week zaterdag 13-4 zou ik om 5:44 de RE15 naar Münster pakken. Nieuw reisadvies: 12-4 om 23:06 naar Rheine, daar tot 4:53 wachten om de RB65 naar Münster te pakken.
Sowieso geen optie wat betreft reisdagen met Interrail. Dus ik wil m'n geld terug voor zitplaatsreservering.
Heeft iemand nog een suggestie voor een andere bestemming op max 6u vanaf Haren (Ems) of Emmen, geen Köln of Hamburg.
Waarin ben je in geïnteresseerd? Berlin is met enkel een overstap in Rheine redelijk makkelijk te bereiken en altijd wel een goede suggestie als je historische bezienswaardigheden wilt zien of het immense OV-netwerk wil uitkammen, maar mogelijk ben je daar al geweest.
Een andere leuke stad is Nürnberg: veel geschiedenis en een hoop openbaar vervoer met onder andere een metronetwerk. Lang niet zo toeristisch als München. Je moet wel in zowel Rheine als Hannover overstappen.
Dichter bij huis is Frankfurt ook leuk of anders Bonn met tramlijn 66 die langs de Rhein gaat. Vanuit Köningswinter kun je de Drachenfelsbahn meepakken. Anders kun je nog altijd de Wuppertaler Schwebebahn uitproberen, mocht je de Wuppertaler Schwebebahn nog nooit gehad hebben.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Waarin ben je in geïnteresseerd? Berlin is met enkel een overstap in Rheine redelijk makkelijk te bereiken en altijd wel een goede suggestie als je historische bezienswaardigheden wilt zien of het immense OV-netwerk wil uitkammen, maar mogelijk ben je daar al geweest.
Aantal overstappen maakt opzich niet zoveel uit, maar wil wel voor 13u op locatie zijn (zonder vertraging) Toen ik boekte leek er bijna niets te rijden tussen Hannover en Berlin. Maar zou nu IC141 en ICE845 kunnen pakken.
Ik had via Dortmund gepland, vandaar misschien het nu gekke reisadvies. IC141 gaat maar tot Lichtenberg.
quote:
Een andere leuke stad is Nürnberg: veel geschiedenis en een hoop openbaar vervoer met onder andere een metronetwerk. Lang niet zo toeristisch als München. Je moet wel in zowel Rheine als Hannover overstappen.
Eens kijken wat daar te doen is, ken het alleen van de rechtbank. Kan ik misschien ook eens een BR102 bekijken. Of zijn die inmiddels uitgerangeerd?
quote:
Dichter bij huis is Frankfurt ook leuk of anders Bonn met tramlijn 66 die langs de Rhein gaat. Vanuit Köningswinter kun je de Drachenfelsbahn meepakken. Anders kun je nog altijd de Wuppertaler Schwebebahn uitproberen, mocht je de Wuppertaler Schwebebahn nog nooit gehad hebben.
Schwebebahn heb ik al vaak gedaan. Bonn als oude hoofdstad, ook nog even in overweging nemen. Kan ik ook nog één keertje de Panowagen pakken.
Dank voor de tips in elk geval, ookal ga ik waarschijnlijk wel naar Berlin, het kan een andere keer nog.
IDD, kersenbomen waarmee het centrum schijnbaar vol mee staat bloeiden en gezien het mooie weer verwachtten ze veel mensen die waarschijnlijk midden op straat zouden gaan staan om selfies te maken
Op maandag 8 april 2024 12:10 schreef DeaDLocK2K het volgende: Waarom is zoiets raar? Die kutauto krijgt al zoveel ruimte, dan wordt 't een zeer eindige tijd ff beperkt omdat er iets ongelofelijk moois te zien is.
Ja supererg
De is meer omdat mensen soms van alles riskeren voor een selfie en dat zulke maatregelen nodig zijn. In die zin is het ook een bescherming van de automobilist.
Als het niet zoiets is, is het wel een Baustelle in Duitsland dus zou er niet mee zitten hoor.
Op maandag 8 april 2024 12:53 schreef derLudolf het volgende: De is meer omdat mensen soms van alles riskeren voor een selfie en dat zulke maatregelen nodig zijn. In die zin is het ook een bescherming van de automobilist.
Ja dat begreep ik en ik daarop omdat ik vind dat je jankt.
Op maandag 8 april 2024 12:59 schreef Leandra het volgende: Zouden ze vaker moeten doen, zo'n autoloze zondag in het centrum van grote steden. Ben benieuwd wat er dan uit een emissie-onderzoek zou komen.
Hoe groot achten jullie de kans dat ik zonder veel vertraging van noord Nederland naar Hirtshals (DK) kan reizen? Ik ben bekend met de onbetrouwbaarheid van de DB maar de overstaptijden in Leer, Bremen en Hamburg zijn vrij ruim dus ik schat de kans in Duitsland in op 50/50. Hoe goed doen de Denen het? De rit van zo'n 13 uur zonder vertraging is mij eigenlijk al te lang, misschien dat ik het toch maar verdeel over twee dagen. Ik heb een interrail kaartje dus ben in principe flexibel maar onderweg onderdak zoeken of ergens de tent opbouwen is ook weer gedoe.
"Volgende week in Basta; De NMBS. We ontdekken een trein die op tijd rijdt."
De laatste zin van de eerste aflevering van de ondertussen alweer 13 jaar oude Vlaamse TV serie Basta. De meeste internetnerds kennen het wel van de Bureaucontainer die ze bij Mobistar voor de deur pleurden. Ben benieuwd. Kan 't iedereen aanraden tot nu toe
Op dinsdag 9 april 2024 18:42 schreef Zomaarevenkijken het volgende: Hoe groot achten jullie de kans dat ik zonder veel vertraging van noord Nederland naar Hirtshals (DK) kan reizen? Ik ben bekend met de onbetrouwbaarheid van de DB maar de overstaptijden in Leer, Bremen en Hamburg zijn vrij ruim dus ik schat de kans in Duitsland in op 50/50. Hoe goed doen de Denen het? De rit van zo'n 13 uur zonder vertraging is mij eigenlijk al te lang, misschien dat ik het toch maar verdeel over twee dagen. Ik heb een interrail kaartje dus ben in principe flexibel maar onderweg onderdak zoeken of ergens de tent opbouwen is ook weer gedoe.
De grootste bron van onbetrouwbaarheid is het Fernverkehr (IC, ICE) en dan vooral de treinen die door het midden/zuidwesten van Duitsland rijden (Noordrijn-Westfalen, Frankfurt-Mannheim) en dat heeft uitstraling op het treinverkeer in zowat heel Duitsland.
De trein van Hamburg richting Denemarken begint in Hamburg dus daar zul je geen last hebben van geklootviool rond Frankfurt. Voor een reis van Leer naar Hirtshals heb je eigenlijk alleen een 'risico' tussen Bremen en Hamburg, omdat je daar afhankelijk bent van een ICE uit München. Maar er zijn alternatieven, dus ik denk dat dat risico wel meevalt.
Reclamebureau Holy Fools is weer een reclamecommercial aan het opnemen voor NS. afgelopen zaterdag waren de eerste opnamen in Amsterdam. Het gaat vanaf donderdag verder in Arnhem, Rotterdam en Schiedam.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
[..] De grootste bron van onbetrouwbaarheid is het Fernverkehr (IC, ICE) en dan vooral de treinen die door het midden/zuidwesten van Duitsland rijden (Noordrijn-Westfalen, Frankfurt-Mannheim) en dat heeft uitstraling op het treinverkeer in zowat heel Duitsland.
Nu zijn dat ook best wel heel wat treinen. Salzburg-Hannover en Hannover-Haren was pünktlich vorige maand. Zeker voor de eerste etappe kneep ik hem behoorlijk, maar viel me uiteindelijk erg mee.
Volgens mij is de aansluiting van bus uit Groningen niet heel best. Stap je in in Meppen/Haren/Papenburg in (RE15) heb je 55 minuten overstap in Leer, dan zou ik eerder geneigd zijn in Leer op te stappen
[..] Nu zijn dat ook best wel heel wat treinen. Salzburg-Hannover en Hannover-Haren was pünktlich vorige maand. Zeker voor de eerste etappe kneep ik hem behoorlijk, maar viel me uiteindelijk erg mee.
Volgens mij is de aansluiting van bus uit Groningen niet heel best. Stap je in in Meppen/Haren/Papenburg in (RE15) heb je 55 minuten overstap in Leer, dan zou ik eerder geneigd zijn in Leer op te stappen
Bij Salzburg-Hannover zit de grootste complicatie tussen Nürnberg en Würzburg omdat er over een kleine 100 kilometer afstand over normaal spoor gereden moet worden waarbij het spoor gedeeld wordt met goederenvervoer en regionale treinen (RE10). De ICE Hamburg-München en ICE NRW-München rijden op een half uur van elkaar. Tussen Würzburg en Hannover ligt over de gehele route een HSL wat dus voor een betrouwbare dienstregeling zorgt.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Op dinsdag 9 april 2024 22:55 schreef Erno-BE het volgende: Tussen Würzburg en Hannover ligt over de gehele route een HSL wat dus voor een betrouwbare dienstregeling zorgt.
[..] Niet de gehele misschien, maar een flink deel is 250 of 280 km/u. Ik reken het goed.
Een deel van die route kun je rijden in Train Sim World. Het deel Kassel - Würzburg is daar nagebouwd, en je kunt daar een ICE 1 of ICE 3 overheen sturen.
Volgens mij is de aansluiting van bus uit Groningen niet heel best. Stap je in in Meppen/Haren/Papenburg in (RE15) heb je 55 minuten overstap in Leer, dan zou ik eerder geneigd zijn in Leer op te stappen
Rechtstreekse bus van Groningen naar Leer geeft een overstaptijd van 16 minuten in Leer, dat vind ik redelijk.
[..] Een deel van die route kun je rijden in Train Sim World. Het deel Kassel - Würzburg is daar nagebouwd, en je kunt daar een ICE 1 of ICE 3 overheen sturen.
Super saai.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe