Ik kwam met de stemwijzers toch uit op Omtzicht of op 50+quote:Op dinsdag 21 november 2023 19:32 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Nee ook niet, maar voor mij is de PVV geen goed alternatief.
Sommige rechtse kiezers denken dat serieus. Immigratie betekent woningprobleem, meer CO2-uitstoot, te weinig zorgmedewerkers, etc.quote:
Uiteraad. Zoals sommige linkse kiezers serieus denken dat Nederland een soort Alabama aan de Noordzee is en blank heterofiel Nederland op diversiteitscursus moet.quote:Op dinsdag 21 november 2023 19:37 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Sommige rechtse kiezers denken dat serieus. Immigratie betekent woningprobleem, meer CO2-uitstoot, te weinig zorgmedewerkers, etc.
Met cultuur doelde ik eigenlijk op o.a. musea, muziek (in mijn geval klassiek, jazz en wereldmuziek) bibliotheek en theater. Het zijn zaken waar de gemiddelde Nederlander vaak minder mee heeft uit onbekendheid en ik zou graag zien dat meer Nederlanders hun levens hiermee verrijken.quote:Op dinsdag 21 november 2023 19:13 schreef Apotheose het volgende:
[..]
ja en dat dikgedrukte vind ik persoonlijk dus niet samengaan. Prima dat er lui uit buitenland hier willen wonen - maar als dat islamitische landen zijn, dan staat dat toch haaks op onze cultuur? Dat mengt niet. Plus gemeenten dwingen om asielzoekers op te vangen en daarvoor ook huisvesting te bieden, terwijl er zat mensen zijn die geen huis kunnen huren/kopen - dat vind ik te idioot voor woorden.
Of zeg ik nu iets heel raars? Wonen die asielzoekers ook vooral in dozen op straat?
er moeten 5 nieuwe vinex locaties komen met ieder + 100.000 woningenquote:Op dinsdag 21 november 2023 19:42 schreef rutger05 het volgende:
M.b.t. betaalbaar wonen moet de huidige huizenvoorraad zo snel als mogelijk worden verduurzaamd en moeten er voldoende betaalbare huur- en koopwoningen bijgebouwd worden op korte termijn. Daarbij moet zorg worden gedragen dat de wijken die daardoor ontstaan in de toekomst prettig leefbaar en groen zijn.
Het is ook niet dat de PVV echt fors gegroeid is.quote:Op dinsdag 21 november 2023 18:47 schreef quo_ het volgende:
[..]
Daar heb je inderdaad een goed punt. Maar bij vorige verkiezingen piekte de PVV al vrij ver van te voren en was er tijd zat voor een tegenoffensief van zowel rechts als links. Die tijd is er nu niet.
Omtzigt gaat de ministers leveren die de belastingdienst en sociale zaken gaan hervormen en het land bestuurbaaar makenquote:Op dinsdag 21 november 2023 19:43 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Het is ook niet dat de PPV echt fors gegroeid is.
Die zetels kon je normaal weglachen want er waren altijd wel twee grote partijen (een linker en een rechter) die rond de 40 zetels haalden.
Omtzigt is een grote stoorzender geweest. Daar plukt extreem rechts nu vruchten van.
Mensen die het hardst lopen te schuimbekken over NL cultuur gaan meestal niet naar klassieke of jazz concerten.quote:Op dinsdag 21 november 2023 19:42 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Met cultuur doelde ik eigenlijk op o.a. musea, muziek (in mijn geval klassiek, jazz en wereldmuziek) bibliotheek en theater. Het zijn zaken waar de gemiddelde Nederlander vaak minder mee heeft uit onbekendheid en ik zou graag zien dat meer Nederlanders hun levens hiermee verrijken.
Vanzelfsprekend is de Nederlandse cultuur an sich en de verbinding die dit geeft aan het Nederlandse volk erg belangrijk. Ik heb overigens prachtige islamitische uitingen van cultuur gezien en gehoord.
M.b.t. betaalbaar wonen moet de huidige huizenvoorraad zo snel als mogelijk worden verduurzaamd en moeten er voldoende betaalbare huur- en koopwoningen bijgebouwd worden op korte termijn. Daarbij moet zorg worden gedragen dat de wijken die daardoor ontstaan in de toekomst prettig leefbaar en groen zijn.
Nou als je het er zo vaak en obsessief over hebt dan is het niet zo vreemd dat mensen op een gegeven moment dat beeld gaan krijgen.quote:Op dinsdag 21 november 2023 19:31 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Useful idiots komen doorgaans niet met goed onderbouwde en met bronnen gelardeerde argumenten om hun opinie te ventileren.
Dat was ook het geval met mijn epistel aangaande de logistieke en culturele problemen bij een thema als immigratie en integratie; dat was dan ook kennelijk 'de druppel' voor je om met 'buitenlanderhater' op de proppen te komen.
Ik begrijp het wel: het is geruststellender om iemand die waagt het 'progressief narratief' te bekritiseren toch op een of andere manier weg te zetten als 'rechts', 'extreem-rechts' dan wel 'populistisch', het is alleen precies de reden waarom de peilingen thans zijn wat ze zijn.
In ieder geval zou het ja al sieren als je zelf onderhand eens met wat meer komt dan ad hominems, stropoppen en blijken van een totaal gebrek aan begrijpend lezen
Ik hoop het dan maar.quote:Op dinsdag 21 november 2023 19:46 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Omtzigt gaat de ministers leveren die de belastingdienst en sociale zaken gaan hervormen en het land bestuurbaaar maken
Die mensen heb ik nog niet ontmoet bij de heemkundekring.quote:Op dinsdag 21 november 2023 19:46 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Mensen die het hardst lopen te schuimbekken over NL cultuur gaan meestal niet naar klassieke of jazz concerten.
Die luisteren naar Hazes en Joling en zuipen liters goedkoop bier om daarna stomdronken een poging te doen om hun 18 jarig buurmeisje een beurt te geven. Onbeschermd.
Dat ze niet naar jazz luisteren kan ik ze trouwens totaal niet kwalijk nemen.
Dat is onbetaalbaar, de infrastructuur die je daar voor nodig hebt is gruwelijk duur.quote:Op dinsdag 21 november 2023 19:43 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
er moeten 5 nieuwe vinex locaties komen met ieder + 100.000 woningen
Of we zetten Dion Grauss op justitiequote:
Ik hoop het niet voor je. Ik heb ook geen idee wat er bij een heemkundekring rond loopt.quote:Op dinsdag 21 november 2023 19:47 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Die mensen heb ik nog niet ontmoet bij de heemkundekring.
Het leuke is, is dat ik werkelijk geen enkele van de geponeerde stellingen ooit heb geopperd.quote:Op dinsdag 21 november 2023 19:46 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou als je het er zo vaak en obsessief over hebt dan is het niet zo vreemd dat mensen op een gegeven moment dat beeld gaan krijgen.
Maar verder herhaal je hier voortdurend populistisch rechtse talkingpoints.
-Alle partijen links van NSC zijn kennelijk een pot nat met Bij1
-Al die partijen zijn voor onbeperkte immigratie
-Immigratie is blijkbaar het allergrootste probleem dat er is
-Al die partijen vinden blijkbaar de radicale islam wel oke
-Al die partijen bestaan zonder uitzondering uit stadsyuppen
-Alle politici van die partijen zijn 24/7 alleen maar bezig met *woke*-onderwerpen
-Die partijen, en D66 in het bijzonder, zijn ook nog extreem machtig en bepalen overal alles en kunnen dingen verbieden zonder wetgeving.
Allemaal uit het grote populistisch rechtse propaganda-handboek
Als je dat steeds maar overal rond loopt te blaten dan ben je eigenlijk gewoon campagne aan het voeren voor partijen die dit verzinnen omdat hun eigen standpunten minder jofel klinken.
Tja, wat is een standaard partij? De partij met de langstzittende Kamerleden is de PVV bijvoorbeeld, die hebben het pluche nu compleet afgesleten.quote:Op dinsdag 21 november 2023 19:46 schreef kree het volgende:
Ik heb ook zoiets van dat het eigenlijk een goed idee is dat het gewoon eens niet de standaard partijen worden?
Of dat direct beter is weet ik niet, maar ok het kliekje min of meer wat het nu al was vond ik ook niks.
Mensen die hart hebben voor de lokale geschiedenis, cultuur, taal en tradities.quote:Op dinsdag 21 november 2023 19:48 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik hoop het niet voor je. Ik heb ook geen idee wat er bij een heemkundekring rond loopt.
Stemmen die trouwens PVV?quote:Op dinsdag 21 november 2023 19:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Mensen die hart hebben voor de lokale geschiedenis, cultuur, taal en tradities.
Erg fijn volk.
Ik heb geen flauw idee; politiek is vooral een historisch issue.quote:
Doel meer op de coalitie dan in deze natuurlijk.quote:Op dinsdag 21 november 2023 19:50 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Tja, wat is een standaard partij? De partij met de langstzittende Kamerleden is de PVV bijvoorbeeld, die hebben het pluche nu compleet afgesleten.
Het CDA is weggevaagd, PvdA en GL zijn gefuseerd, er zijn een aantal nieuwe partijen in de 2e Kamer verkiezingen aanwezig en sommige van de nieuwe van de laatste paar verkiezingen zijn alweer gedecimeerd of zelfs bijna verdwenen.
Nee, dat ben ik niet met je eens. Ik ga niet op een partij stemmen, en dat mag je uiteraard anders zien, die bereid is om met een partij samen te werken die de Grondwet als wc papier wil gebruiken.quote:Op dinsdag 21 november 2023 19:51 schreef kree het volgende:
[..]
Doel meer op de coalitie dan in deze natuurlijk.
Ik snap dat uitsluiten ook niet zo? het zou moeten uitgaan gewoon van aantal stemmen op en dan fixen ze het maar met elkaar in het kabinet daarmee.
Maarja zo zit het helaas niet in elkaar.
Nou dat is ieder zijn eigen keus natuurlijk?quote:Op dinsdag 21 november 2023 19:53 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nee, dat ben ik niet met je eens. Ik ga niet op een partij stemmen, en dat mag je uiteraard anders zien, die bereid is om met een partij samen te werken die de Grondwet als wc papier wil gebruiken.
Dan stem ik op een andere partij als dat een mogelijkheid is.
Het is belangrijk om mensen zo jong mogelijk in hun ontwikkeling hierin mee te nemen via school, omdat inderdaad veel burgers dit niet van huis uit mee krijgen.quote:Op dinsdag 21 november 2023 19:46 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Mensen die het hardst lopen te schuimbekken over NL cultuur gaan meestal niet naar klassieke of jazz concerten.
Die luisteren naar Hazes en Joling en zuipen liters goedkoop bier om daarna stomdronken een poging te doen om hun 18 jarig buurmeisje een beurt te geven. Onbeschermd.
Dat ze niet naar jazz luisteren kan ik ze trouwens totaal niet kwalijk nemen.
Hoe dit precies ingevuld moet worden weet ik ook niet, maar de huidige woningmarktproblematiek is groot en urgent en de politiek zal hier op zeer korte termijn duidelijk richting aan moet geven.quote:Op dinsdag 21 november 2023 19:43 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
er moeten 5 nieuwe vinex locaties komen met ieder + 100.000 woningen
Gaat lastig worden, volgend jaar word er minder gebouwd dan dit jaarquote:Op dinsdag 21 november 2023 19:59 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Hoe dit precies ingevuld moet worden weet ik ook niet, maar de huidige woningmarktproblematiek is groot en urgent en de politiek zal hier op zeer korte termijn duidelijk richting aan moet geven.
Kom op zeg, grapje maken moet kunnen hoor.quote:Op dinsdag 21 november 2023 19:23 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Klaver is op de achtergrond gebleven om Timmermans het leven niet moeilijk te maken, dat was zijn keuze. Zelfde geld voor de PvdA's voormalig leider.
En doe eens niet zo kinderachtig met die fat jokes.
Heel erg jammer. De kapotte woningmarkt beperkt en remt veel mensen op zoveel verschillende manieren.quote:Op dinsdag 21 november 2023 20:05 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Gaat lastig worden, volgend jaar word er minder gebouwd dan dit jaar
Helemaal eens maar er spelen ook externe factoren mee zoals de rente stand, capaciteit van bouwers en provincies.quote:Op dinsdag 21 november 2023 20:10 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Heel erg jammer. De kapotte woningmarkt beperkt en remt veel mensen op zoveel verschillende manieren.
De overheid moet naar mijn mening hierin zoveel mogelijk de regie nemen en dit niet over laten aan de vrije markt.
Kan aan mij liggen, maar ik vind het niet echt grappig om iemands gewicht erbij te halen. Overigens net zo irritant als dat gebeurd bij een van der Plas. Of als Omtzigt belachelijk gemaakt wordt vanwege zijn burn out. Of Wilders vanwege z’n kapsel. Etc.quote:Op dinsdag 21 november 2023 20:10 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Kom op zeg, grapje maken moet kunnen hoor.
Er valt om/in de politiek toch al zo weinig te lachen.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik vooral bij Timmermans die neiging heb, wrs omdat ik echt een afschuw van deze man heb.quote:Op dinsdag 21 november 2023 20:16 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Kan aan mij liggen, maar ik vind het niet echt grappig om iemands gewicht erbij te halen. Overigens net zo irritant als dat gebeurd bij een van der Plas. Of als Omtzigt belachelijk gemaakt wordt vanwege zijn burn out. Of Wilders vanwege z’n kapsel. Etc.
Zeker en juist ook vanwege die beperkende externe factoren als overheid de regie nemen en niet aan de vrije markt overlaten.quote:Op dinsdag 21 november 2023 20:13 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Helemaal eens maar er spelen ook externe factoren mee zoals de rente stand, capaciteit van bouwers en provincies.
Ja dat heb ik dus met Caroline.quote:Op dinsdag 21 november 2023 20:20 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Ik moet eerlijk toegeven dat ik vooral bij Timmermans die neiging heb, wrs omdat ik echt een afschuw van deze man heb.
De andere voorbeelden die je aanhaalt zou ik me niet zo snel aan bezondigen.
Die wtwintig buslijn die brengen ze maarquote:Op dinsdag 21 november 2023 19:47 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dat is onbetaalbaar, de infrastructuur die je daar voor nodig hebt is gruwelijk duur.
Sowieso is er een grote uitdaging om woningen te bouwen die betaald kunnen worden en dat geldt zowel voor sociale sector als de vrije markt.
Je maakt er een gimmick van maar een Vinex stad met 100.000 woningen die je voor stelt heeft heel veel infrastructuur en voorzieningen nodig. Dat gaat niet om alleen een paar buslijnen.quote:Op dinsdag 21 november 2023 20:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Die wtwintig buslijn die brengen ze maar
kweste van ander lijn schema
Waar ik vroeger koophuis bouwdfe daar was helemaal geen buslijn, kon je door het zand lopen met de fiets
maar levert ok veel WOZ opquote:Op dinsdag 21 november 2023 20:40 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Je maakt er een gimmick van maar een Vinex stad met 100.000 woningen die je voor stelt heeft heel veel infrastructuur en voorzieningen nodig. Dat gaat niet om alleen een paar buslijnen.
Die kosten van riolering en electra zitten in het bouwrijp maken van de landbouwgronden ende kabelexpoitantenquote:Op dinsdag 21 november 2023 20:40 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Je maakt er een gimmick van maar een Vinex stad met 100.000 woningen die je voor stelt heeft heel veel infrastructuur en voorzieningen nodig. Dat gaat niet om alleen een paar buslijnen.
ja die wil heeel erg graag in het torentje gaan zittenquote:Op dinsdag 21 november 2023 20:47 schreef kree het volgende:
loopt dik naast dr schoenen wijfie van de VVD
Wat strategisch verstandig isquote:Op dinsdag 21 november 2023 21:19 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Timmermans negeert elke aanval van D66 en probeert Rob dood te knuffelen.
En de te grote hoeveelheid mensen.quote:Op dinsdag 21 november 2023 20:13 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Helemaal eens maar er spelen ook externe factoren mee zoals de rente stand, capaciteit van bouwers en provincies.
Ik ben voor een verbod op dit soort dingen. Draagt bij aan de debilissering van de politiek door alles in sturende stellingen te duwen. Het mist elementen zoals goed besturen bij onderwerpen die nu nog niet bekend zijn, bv een internationale crisis etcquote:Op dinsdag 21 november 2023 19:35 schreef kree het volgende:
[..]
Ik kwam met de stemwijzers toch uit op Omtzicht of op 50+
Bij kieskompas dan zeg maar iets links conservatief maar richting het midden. Dat klopt trouwens wel met hoe ik denk ook over het algemeen.
Hij is in ieder geval goed geslaagd in zijn eigen straatje schoon te vegen. Het is schandalig hoe die man omhoog is gekropen op de ruggen van zijn eigen slachtoffers.quote:
Omtzigt? Ja, inderdaad.quote:Op dinsdag 21 november 2023 22:41 schreef HiZ het volgende:
[..]
Hij is in ieder geval goed geslaagd in zijn eigen straatje schoon te vegen. Het is schandalig hoe die man omhoog is gekropen op de ruggen van zijn eigen slachtoffers.
Zo hadden we het niet bedoeld van Jesse Frederik is een aanrader. Laat dit zien, maar ook de complexiteit en hoe het toch heeft kunnen gebeuren.quote:
Weet je, ik heb in 1996 gezegd dat met de wet boeten en maatregelen het fatsoen werd gesloopt uit de sociale zekerheid. Toen Rutte naar 1996 verwees hoorde ik voor het eerst een politicus erkennen dat we beter hadden kunnen weten toen de regels werden geschreven die tot de Toeslagenaffaire heeft geleid. En een van de luidste roepers om die regels was Omzigt.quote:Op dinsdag 21 november 2023 22:50 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Zo hadden we het niet bedoeld van Jesse Frederik is een aanrader. Laat dit zien, maar ook de complexiteit en hoe het toch heeft kunnen gebeuren.
Wat Kamp recentelijk stelde was dat ze het wel zo bedoelden, dacht ikquote:Op dinsdag 21 november 2023 22:50 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Zo hadden we het niet bedoeld van Jesse Frederik is een aanrader. Laat dit zien, maar ook de complexiteit en hoe het toch heeft kunnen gebeuren.
Dat ging met name over de vraag of je fraude hard moest straffen. Niet of mensen bewust in de vernieling moest worden gebracht. Ook al kan je je nu afvragen of je überhaupt een hard beleid kan voeren zonder dat dit gebeurd, het is wel net anders.quote:Op dinsdag 21 november 2023 23:18 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Wat Kamp recentelijk stelde was dat ze het wel zo bedoelden, dacht ik
Rechtspraak? Bestuursrecht is lijdelijk. Ze konden weinig ander helaas.quote:Op dinsdag 21 november 2023 23:40 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Dat ging met name over de vraag of je fraude hard moest straffen. Niet of mensen bewust in de vernieling moest worden gebracht. Ook al kan je je nu afvragen of je überhaupt een hard beleid kan voeren zonder dat dit gebeurd, het is wel net anders.
Het boek beschrijft niet alleen rol kabinet, maar ook van rechtspraak, media en ambtenarij. Echt een aanrader wat mij betreft. Onder ambtenaren die willen leren van de affaire is het ook echt een must read.
Soms moet je ook durven, uiteindelijk gingen ze wel om. Er is geen harde juridische reden waarom dat niet eerder kon.quote:Op dinsdag 21 november 2023 23:42 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Rechtspraak? Bestuursrecht is lijdelijk. Ze konden weinig anders helaas.
Right...quote:Op dinsdag 21 november 2023 23:43 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Soms moet je ook durven, uiteindelijk gingen ze wel om. Er is geen harde juridische reden waarom dat niet eerder kon.
Waarom staat de VVD dan bovenaan in de peilingen?quote:Op dinsdag 21 november 2023 23:40 schreef Jojoke het volgende:
Het beleid van het afgelopen kabinet lijkt als een boemerang terug te komen. Daarom moet het beleid van het kabinet nooit teveel afwijken van wat de meerderheid van de bevolking wil. Je schiet er uiteindelijk niets mee op.
Ja, nee, maar VVD staat alleen voor het beleid wat de meerderheid redelijk vindt en de andere partijen voor het beleid wat de meerderheid onredelijk vindt... ofzo. ..quote:Op dinsdag 21 november 2023 23:48 schreef Elan het volgende:
[..]
Waarom staat de VVD dan bovenaan in de peilingen?
Je zou dan denken dat mensen er helemaal klaar mee zouden zijn.
https://www.raadvanstate.(...)sche_reflectie_1.pdfquote:Op dinsdag 21 november 2023 23:47 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Right...
Die was er dus wél. Het heeft niet voor niets zo lang geduurd.
https://www.raadvanstate.(...)vangtoeslagzaken.pdfquote:Belangrijkste conclusie van de reflectie is dat de Afdeling bestuursrechtspraak te lang heeft vastgehouden aan de ‘alles-of-niets’-lijn. Zij had deze lijn eerder kunnen en moeten wijzigen. Door dat na te laten heeft de Afdeling bestuurs- rechtspraak ouders die daardoor in de problemen zijn gekomen, niet de rechtsbescherming geboden waar zij op mochten rekenen. Dat mag niet weer gebeuren. Hiervoor biedt zij dan ook haar excuses aan.
De Afdeling. Ja. Na flink wat gedreutel en eerdere afwijzingen. Zoals ze zelf ook toegeven.quote:Op dinsdag 21 november 2023 23:55 schreef trein2000 het volgende:
[..]
https://www.raadvanstate.(...)sche_reflectie_1.pdf
Paragraaf 2.7.3. Daar wordt door verschillende auteurs heel verschillend over gedacht. En het feit dat de Afdeling het uiteindelijk ook gedaan heeft zonder dat er een wetswijziging is geweest geeft ook wel aan dat het wel degelijk kon. Alleen je moet het durven. Want het is nogal wat om een formele wetsbepaling opzij te zetten, dat doe je niet even op een achternamiddag. Maar de gedachte dat het volstrekt onmogelijk was is onjuist, de afdeling erkent dat zelf ook:
[..]
https://www.raadvanstate.(...)vangtoeslagzaken.pdf
Hele volksstammen hebben het persoonlijk best prima en vinden dat het eigenlijk allemaal wel oke gaat zo. Verder stemmen veel mensen op het beeld dat een partij uitdraagt en niet zozeer op het beleid of partijprogramma. Voila.quote:Op dinsdag 21 november 2023 23:48 schreef Elan het volgende:
[..]
De rechtbank Rotterdam heeft dat een tijd gedaan. We kennen in Nederland geen precedentenstelsel. Alles wat de afdeling kan doen kan de lagere rechter ook (op wat procesrechtelijke dingetjes na, hier volstrekt irrelevant). Je bent als rechter niet gebonden aan uitspraken van hogere rechters. Dat erkennen de rechters zelf ook:quote:Op dinsdag 21 november 2023 23:56 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
De Afdeling. Ja. Na flink wat gedreutel en eerdere afwijzingen. Zoals ze zelf ook toegeven.
Een lagere rechter: Nee.
Onderstreping door mij https://www.rechtspraak.n(...)k%20DEF%20051021.pdfquote:Hieruit blijkt dat juist de bestuursrechters bij de rechtbanken een belangrijke taak hebben in zaken waarin voor burgers grote belangen op het spel staan en oneven- redig negatieve gevolgen dreigen. In die gevallen zouden zij meer gewicht moeten toekennen aan de rechtsbescherming van het individu dan aan het waarborgen van de rechtseenheid en rechtszekerheid. Daarvoor is nodig dat de bestuursrechter de relevante feiten en de concrete gevolgen van een besluit voor de betrokken burger actief onderzoekt en beoordeelt of deze gevolgen evenredig zijn in het licht van het doel van de wettelijke regel. Als een besluit voor een burger onevenredige gevolgen heeft, moet de bestuursrechters meer maatwerk bieden. Dat wil zeggen dat hij zijn juridische instrumenten inzet om met een grondige en specifiek op die zaak toe- gespitste motivering tot een voor de burger evenredige uitkomst te komen. Als jurisprudentie van de hogerberoepsrechter daar weinig ruimte voor lijkt te geven is dat geen reden om daarvan af te zien. Wij roepen bestuursrechters dan ook op met dit inzicht aan het werk te gaan en om hierover het gesprek te voeren. Laten wij samen helpen voorkomen dat burgers in de toekomst opnieuw te maken krijgen met ongekend onrecht zoals zich dat in de toeslagenaffaire heeft voorgedaan
Dat is theorie.quote:Op dinsdag 21 november 2023 23:59 schreef trein2000 het volgende:
[..]
De rechtbank Rotterdam heeft dat een tijd gedaan. We kennen in Nederland geen precedentenstelsel. Alles wat de afdeling kan doen kan de lagere rechter ook (op wat procesrechtelijke dingetjes na, hier volstrekt irrelevant). Je bent als rechter niet gebonden aan uitspraken van hogere rechters. Dat erkennen de rechters zelf ook:
[..]
Onderstreping door mij https://www.rechtspraak.n(...)k%20DEF%20051021.pdf
De VVD heeft een kerndoelgroep en ze zorgen altijd dat deze kerndoelgroep er niet slechter van wordt. Ze raken wel zetels kwijt maar dat is op de flanken.quote:Op dinsdag 21 november 2023 23:48 schreef Elan het volgende:
[..]
Goed antwoord als je stelling is dat er een hard juridisch beletsel is. Dan mag dat ook wel uit de theorie voortvloeien dacht ik zo. Als de bestuursrechters dit zelf opschrijven dan is er volgens mij in ieder geval theoretisch toch wel enige ruimtequote:
Eigenlijk onaantastbaar dus?quote:Op woensdag 22 november 2023 00:03 schreef Jojoke het volgende:
[..]
De VVD heeft een kerndoelgroep en ze zorgen altijd dat deze kerndoelgroep er niet slechter van wordt. Ze raken wel zetels kwijt maar dat is op de flanken.
Interessante filosofie wel, je zou bijna denken dat je gelijk hebt. Maakt geen zak uit of ze er verder een potje van maken.quote:
Dat lijkt mij wel evident, ja.quote:Op woensdag 22 november 2023 00:24 schreef Elan het volgende:
[..]
Interessante filosofie wel, je zou bijna denken dat je gelijk hebt. Maakt geen zak uit of ze er verder een potje van maken.
Dezelfde regels werden sinds 1996 voor uitkeringen toegepast met extreem onredelijke hardheidquote:Op dinsdag 21 november 2023 23:40 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Dat ging met name over de vraag of je fraude hard moest straffen. Niet of mensen bewust in de vernieling moest worden gebracht. Ook al kan je je nu afvragen of je überhaupt een hard beleid kan voeren zonder dat dit gebeurd, het is wel net anders.
Het boek beschrijft niet alleen rol kabinet, maar ook van rechtspraak, media en ambtenarij. Echt een aanrader wat mij betreft. Onder ambtenaren die willen leren van de affaire is het ook echt een must read.
Het boek laat wel meer invalshoeken zien dan de lijn Kamp.quote:Op woensdag 22 november 2023 00:50 schreef HiZ het volgende:
[..]
Dezelfde regels werden sinds 1996 voor uitkeringen toegepast met extreem onredelijke hardheid
. Dan vraag ik me af wat er nog onbedoeld kan zijn aan het kopiëren van die regels voor de toeslagen.
Nee joh zo rolt hij gewoon als hij moe is. De rest zijn acteurs die er constant een showtje van maken ongeacht hun gemoedstoestand.quote:Op woensdag 22 november 2023 01:21 schreef phpmystyle het volgende:
Lijkt alsof Omtzigt iets van een antidepressivum slikt ofzo. Heel vreemd gedrag bij Beau.
Dan gaat ie weer internationale werkzoekenden opsluiten op schepen en gymnastieklokalenquote:Op woensdag 22 november 2023 01:55 schreef Gehrman het volgende:
[ twitter ]
Kijk wie hebben we daar. Ineens weer beter. Wat een timing.
Heb het net teruggekeken en vond er niets vreemds aan. Een beetje melig door de vermoeidheid, meer nietquote:Op woensdag 22 november 2023 01:21 schreef phpmystyle het volgende:
Lijkt alsof Omtzigt iets van een antidepressivum slikt ofzo. Heel vreemd gedrag bij Beau.
In 1996 was de Wet Boeten en Maatregelen Sociale Zekerheid mijn eerste grote klus. De drijfveer voor de wet was dat er een einde moest komen aan de beleidsvrijheid van de uitvoeringsorganisaties. Die werden gezien als te soepel bij het bestrijden van fraude en te losjes met terugvordering. In werkelijkheid hadden we meer te maken met verkeerd begrepen jargon in de SVR jaarverslagen. Onrechtmatig werd in de media vertaald als fraude.quote:Op woensdag 22 november 2023 01:06 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Het boek laat wel meer invalshoeken zien dan de lijn Kamp.
Zie hier het probleem, en waarom de VVD gewoon weer de grootste gaat worden. Als je maar een beetje positief bent en vriendelijk lacht en zegt dat het allemaal best prima gaat en dat de rest ook wel goed komt, dan boeit het niet wat voor beleid je daadwerkelijk voert. Je bent in ieder geval niet zo'n zuurpruim die echt wil werken aan de grote problemen in ons land. Bedankt voor je stem...quote:Op woensdag 22 november 2023 06:51 schreef Kickinalfa het volgende:
Van het geheel gisteren waren iig Dylan, Jetten en Bontebal nog het meest constructief/redelijkst in mijn ogen.
Ouwehand en Marijnissen zijn van die zuurpruimen.
Volgens mij is de eerste exitpoll doorgaans rond 9 uur.quote:Op woensdag 22 november 2023 07:55 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Toch veel spanning voor vanavond. Om wat voor tijdstip is doorgaans de eerste betrouwbare tussenstand?
Net na het sluiten van de stembussen is er meestal een redelijk betrouwbare peiling. Maar voor meer zekerheid ga je richting middernacht.quote:Op woensdag 22 november 2023 07:55 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Toch veel spanning voor vanavond. Om wat voor tijdstip is doorgaans de eerste betrouwbare tussenstand?
Ah dankje. Hopelijk een mooie uitslag.quote:Op woensdag 22 november 2023 08:00 schreef Caland het volgende:
[..]
Volgens mij is de eerste exitpoll doorgaans rond 9 uur.
Maar dit is toch ook gewoon een beetje naïef? "VVD, D66, CDA willen problemen op een andere manier aanpakken dan wat ik graag zou zien, dus willen ze eigenlijk gewoon niet werken aan de problemen in ons land."quote:Op woensdag 22 november 2023 07:05 schreef Sephael het volgende:
[..]
Zie hier het probleem, en waarom de VVD gewoon weer de grootste gaat worden. Als je maar een beetje positief bent en vriendelijk lacht en zegt dat het allemaal best prima gaat en dat de rest ook wel goed komt, dan boeit het niet wat voor beleid je daadwerkelijk voert. Je bent in ieder geval niet zo'n zuurpruim die echt wil werken aan de grote problemen in ons land. Bedankt voor je stem...
Dit is mbo he?quote:Op dinsdag 21 november 2023 17:54 schreef koos_vriendloos het volgende:
[..]
Nou jongens dit is fucking zorgwekkend.![]()
Letterlijk nog niet eens een decennia geleden was de middelbare school een broeinest voor links. Wtf is er gebeurd.
Vanavond gewoon weer 35 zetels genotquote:
Nog los van het feit dat stoer zijn, gek doen en het niet serieus nemen ook nogal veel voorkomt bij scholierenverkiezingen. De piratenpartij en de feestpartij scoorden ook altijd goed. Ik zou die uitslagen echt met handenvol zout nemen, het is niet zo dat wat ze bij de scholierenverkiezingen invullen ook daadwerkelijk hun stem is als ze 18 zijn.quote:Op woensdag 22 november 2023 08:31 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Dit is mbo he?
Die zijn gewoon gevoelig voor populistische simpele taal.
Sterke polarisatie? Nederland stemt in meerderheid gewoon rechts.quote:Op woensdag 22 november 2023 08:20 schreef Beathoven het volgende:
Adv polluitslagen in de afgelopen weken en wat wegen
- Omtzigt gaat “mogelijk” niet in de regering (en is op z’n allerbest in z’n rol in de oppositie als controlerende partij). Niet op hem stemmen is imho de beste stem voor hem.
-De VVD sluit PVV al uit, PvdA geloof ik ook
Dus mogen PvdA en VVD “mogelijk” weer eens samen besluiten. Dat zou imho best ok zijn in de zin van vereniging van links en rechts (van het midden) in tijden van sterke polarisatie.
Waar zijn de uitslagen van de andere scholen dan? Op het gymnasium hebben ze ook gestemd.quote:Op woensdag 22 november 2023 08:31 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Dit is mbo he?
En daar zul je relatief veel mensen uit verschillende culturen tegenkomen waarvan een deel ook niet altijd even academisch ingesteld is.quote:Op woensdag 22 november 2023 08:31 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Dit is mbo he?
Het is dan ook niet alleen het mbo, de scholierenverkiezingen waren op het voortgezet onderwijs en het mbo.quote:Op woensdag 22 november 2023 08:46 schreef Perrin het volgende:
[..]
En daar zul je relatief veel verschillende culturen tegenkomen waarvan de meesten ook niet allemaal even academisch ingesteld zijn.
Je hebt mij dat niet horen zeggen over D66 of CDA. Die willen ongetwijfeld de problemen in ons land oplossen vanuit een andere visie. Ik noemde expliciet de VVD. Die willen vooral zorgen dat de portemonnee van hun kern doelgroep goed gevuld is, en nét genoeg doen en vooral roepen op andere vlakken zodat ze bij de volgende verkiezingen weer kunnen zeggen dat ze er voor de werkenden zijn. Ondertussen zijn wij een van de weinige landen met zo'n grote belastingdruk op arbeid, en zo laag op vermogen. En dat is maar een van de voorbeelden. Van problemen oplossen kun je de VVD niet betichten.quote:Op woensdag 22 november 2023 08:21 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Maar dit is toch ook gewoon een beetje naïef? "VVD, D66, CDA willen problemen op een andere manier aanpakken dan wat ik graag zou zien, dus willen ze eigenlijk gewoon niet werken aan de problemen in ons land."
Ja, dat willen ze wel, alleen niet op dezelfde manier als andere partijen. Als je overtuigd CDA-stemmer ofzo bent, kun je toch exact hetzelfde zeggen over pak 'm beet de SP? Terwijl de SP, PVV, D66 etc natuurlijk allemaal aan de problemen willen werken, alleen niet op dezelfde manier.
Wat is er mis met weinig belasting op vermogen?quote:Op woensdag 22 november 2023 08:53 schreef Sephael het volgende:
[..]
Je hebt mij dat niet horen zeggen over D66 of CDA. Die willen ongetwijfeld de problemen in ons land oplossen vanuit een andere visie. Ik noemde expliciet de VVD. Die willen vooral zorgen dat de portemonnee van hun kern doelgroep goed gevuld is, en nét genoeg doen en vooral roepen op andere vlakken zodat ze bij de volgende verkiezingen weer kunnen zeggen dat ze er voor de werkenden zijn. Ondertussen zijn wij een van de weinige landen met zo'n grote belastingdruk op arbeid, en zo laag op vermogen. En dat is maar een van de voorbeelden. Van problemen oplossen kun je de VVD niet betichten.
Daar is in essentie niets mis mee, maar we moeten alles nou eenmaal ergens van betalen. Even los van hoeveel en waar we het aan uit geven moeten we keuzes maken over waar de inkomsten vandaan komen. Laat ik het iets nuanceren, ik had moeten zeggen inkomen uit vermogen. Want als ik dan moet kiezen of een euro die verdiend is met hard werken en daadwerkelijk iets bijdragen aan de economie, of een euro die verdiend is met achterover leunen en je geld het werk laten doen, dan zou ik dat tweede zwaarder willen belasten dan het eerste. Ik stimuleer liever iemand om echt iets te gaan doen en bij te dragen aan de samenleving. En daarnaast, laten we niet doen alsof de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen als dit juist precies andersom is.quote:Op woensdag 22 november 2023 08:56 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Wat is er mis met weinig belasting op vermogen?
Op HBO en WO zie je begrijpelijk heel andere uitslagen..quote:Op woensdag 22 november 2023 08:49 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het is dan ook niet alleen het mbo, de scholierenverkiezingen waren op het voortgezet onderwijs en het mbo.
Ik heb net even gekeken bij de toekomstige middelbare school van mijn dochter. Daar heb ik net een bijeenkomst met tientallen ouders van leerlingen die waarschijnlijk volgend jaar naar die school gaan gehad. Tijdens de lunch echt met heel veel ouders gesproken, ook over politiek. Echt 80% stemt CU en anders NSC. Bij de scholierenverkiezingen: 56% FvD. Nog los van de zeer magere opkomst (alleen de eerste 2 klassen zijn al 400 leerlingen, totale opkomst was nog geen 200), is dit dus waarschijnlijk ook gewoon pure stoerdoenerij.quote:Op woensdag 22 november 2023 09:09 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja maar die zijn 18 en mogen dus sowieso al stemmen.
Beetje tribalisme misschien ook, stemmen op de blanke stam.quote:Op woensdag 22 november 2023 09:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik heb net even gekeken bij de toekomstige middelbare school van mijn dochter. Daar heb ik net een bijeenkomst met tientallen ouders van leerlingen die waarschijnlijk volgend jaar naar die school gaan gehad. Tijdens de lunch echt met heel veel ouders gesproken, ook over politiek. Echt 80% stemt CU en anders NSC. Bij de scholierenverkiezingen: 56% FvD. Nog los van de zeer magere opkomst (alleen de eerste 2 klassen zijn al 400 leerlingen, totale opkomst was nog geen 200), is dit dus waarschijnlijk ook gewoon pure stoerdoenerij.
Gezien je voorliefde voor de CU gok ik dat het een christelijke school is (al dan niet in de biblebelt).quote:Op woensdag 22 november 2023 09:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik heb net even gekeken bij de toekomstige middelbare school van mijn dochter. Daar heb ik net een bijeenkomst met tientallen ouders van leerlingen die waarschijnlijk volgend jaar naar die school gaan gehad. Tijdens de lunch echt met heel veel ouders gesproken, ook over politiek. Echt 80% stemt CU en anders NSC. Bij de scholierenverkiezingen: 56% FvD. Nog los van de zeer magere opkomst (alleen de eerste 2 klassen zijn al 400 leerlingen, totale opkomst was nog geen 200), is dit dus waarschijnlijk ook gewoon pure stoerdoenerij.
Kan ja. Armoede, en slechte opvoeding.quote:Op woensdag 22 november 2023 08:46 schreef Perrin het volgende:
[..]
En daar zul je relatief veel mensen uit verschillende culturen tegenkomen waarvan een deel ook niet altijd even academisch ingesteld is.
Hier (zuidoost) Limburg is PVV gebied.quote:Op woensdag 22 november 2023 09:16 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Gezien je voorliefde voor de CU gok ik dat het een christelijke school is (al dan niet in de biblebelt).
Als ik hier in de dorpen in de buurt kijk is ook vooral de SGP/CU favoriet
Het is het Gomarus college in Groningen, een van oudsher Gereformeerd Vrijgemaakte school. Tegenwoordig zie je christenen van alle richtingen op die school, maar wel alleen maar christenen. Je hebt een intake gesprek waarin echt duidelijk wordt of de richting van de school wel bij je past.quote:Op woensdag 22 november 2023 09:16 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Gezien je voorliefde voor de CU gok ik dat het een christelijke school is (al dan niet in de biblebelt).
Als ik hier in de dorpen in de buurt kijk is ook vooral de SGP/CU favoriet
Een n=1'tje:quote:Op woensdag 22 november 2023 08:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
Waar zijn de uitslagen van de andere scholen dan? Op het gymnasium hebben ze ook gestemd.
quote:Bij de scholierenverkiezing op het Stedelijk Gymnasium in Leiden is de combinatie GroenLinks-PvdA als winnaar uit de bus gekomen. D66, VVD, FvD en de Piraten Partij eindigden ook in de top 5. De Libertaire Partij staat onderaan de lijst, deze wist van geen enkele scholier de gunst te winnen.
Wel enigszins grappig dat zelfs daar (relatief brave kinderen) dan zo gestemd wordt.quote:Op woensdag 22 november 2023 09:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is het Gomarus college in Groningen, een van oudsher Gereformeerd Vrijgemaakte school. Tegenwoordig zie je christenen van alle richtingen op die school, maar wel alleen maar christenen. Je hebt een intake gesprek waarin echt duidelijk wordt of de richting van de school wel bij je past.
Die leerlingen gaan echt niet massaal Baudet stemmen, in de toekomst.
wat is dit voor vreemde insinuatie?quote:Op woensdag 22 november 2023 09:35 schreef Perrin het volgende:
[..]
Wel enigszins grappig dat zelfs daar (relatief brave kinderen) dan zo gestemd wordt.
Ja, al is het wel bekend dat juist zulke kinderen recalcitrant doen als het geen echte gevolgen heeft, zoals hier. Even de school voor schut zetten met de uitslag.quote:Op woensdag 22 november 2023 09:35 schreef Perrin het volgende:
[..]
Wel enigszins grappig dat zelfs daar (relatief brave kinderen) dan zo gestemd wordt.
Maak ervan wat u wil.quote:Op woensdag 22 november 2023 09:43 schreef aTypisch het volgende:
[..]
wat is dit voor vreemde insinuatie?
Links schuwt werkelijk niets; zelfs de zonsopkomst wordt aangegrepen en ingezet voor politieke doeleinden. Schandalig.quote:Op woensdag 22 november 2023 09:11 schreef Perrin het volgende:
Stemmig kleurtje zo op verkiezingsdag.
[ twitter ]
Opnieuw: wat een dedain.quote:Op woensdag 22 november 2023 08:31 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Dit is mbo he?
Dat leidt tot ongelijkheid en een gebrek aan economische mobiliteit, waarbij de vermogens van de rijkste individuen groeien ten koste van de bredere samenleving.quote:Op woensdag 22 november 2023 08:56 schreef aTypisch het volgende:
Wat is er mis met weinig belasting op vermogen?
Mijn oude schoolquote:Op woensdag 22 november 2023 09:35 schreef Leandra het volgende:
Op de middelbare van mijn jongste is de uitslag:
1: GLPvdA (19.68%)
2: D66 (14.81%)
3: VVD (12.98%)
4: Volt (8.92%)
5: PVV (8.32%)
6: FVD (7.30%)
Dus dat geeft nog wat hoop voor de toekomst.
Nah, als mensen er een vrije dag voor krijgen kunnen ze alsnog niet gaan omdat ze dan in de Efteling zitten.quote:Op woensdag 22 november 2023 09:56 schreef Zoddie het volgende:
Denken jullie dat er een verschil zou zijn in de uitslag van verkiezingen als vandaag een nationale vrije dag zou zijn?
Zou werkend Nederland dan meer gaan stemmen?
Zou de opkomst in het algemeen veel hoger zijn?
Zou het invloed hebben op Link of Rechts?
Nee, denk niet dat het veel scheelt, gezien de hoge opkomst die we toch al hebben. Wat niet stemt is niet politiek geïnteresseerd. Geef je echt een nationale vrije dag, heb je misschien wel minder stemmers: mensen gaan er een dagje uit van maken en zijn dus niet in hun woonplaats.quote:Op woensdag 22 november 2023 09:56 schreef Zoddie het volgende:
Denken jullie dat er een verschil zou zijn in de uitslag van verkiezingen als vandaag een nationale vrije dag zou zijn?
En waar ligt de ondergrens precies?quote:Op woensdag 22 november 2023 09:54 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat leidt tot ongelijkheid en een gebrek aan economische mobiliteit, waarbij de vermogens van de rijkste individuen groeien ten koste van de bredere samenleving.
Damn.quote:Op woensdag 22 november 2023 09:54 schreef alpeko het volgende:
[..]
Mijn oude school![]()
PVV - 22,1%
Denk - 15,4%
Forum voor Democratie - 12,8%
D66 - 11%
PvdA/GroenLinks - 8,4%
VVD - 8,1%
Partij voor de Dieren - 3,4%
BBB - 3,2%
Volt - 2,3%
Piratenpartij/De Groenen - 2,3%
Nieuw Sociaal Contract - 2%
Nederland met een Plan - 1,7%
SP - 1,5%
Bij1 - 1,5%
CDA - 0,6%
JA21 - 0,6%
50Plus - 0,6%
SGP - 0,6%
BVNL/Groep Van Haga - 0,6%
ChristenUnie - 0,3%
LEF - Voor de Nieuwe Generatie - 0,3%
Samen voor Nederland - 0,3%
PartijvdSport - 0,3%
Splinter en de LB (Libertaire Partij) kregen geen stemmen.
Je kunt van 7:30 tot 21:00 stemmen dus dat vind ik eigenlijk geen argument. De opkomst zou allicht iets hoger zijn want er zullen altijd wel mensen bij zitten die er echt geen tijd voor hebben maar qua uitslag verwacht ik niet heel veel verschil.quote:Op woensdag 22 november 2023 09:56 schreef Zoddie het volgende:
Toen ik 18 was stemden voornamelijk de VWO alto’s. Die tijd is voorbij.quote:
Geen tijd = biljet aan een ander.quote:Op woensdag 22 november 2023 09:59 schreef alpeko het volgende:
[..]
Je kunt van 7:30 tot 21:00 stemmen dus dat vind ik eigenlijk geen argument. De opkomst zou allicht iets hoger zijn want er zullen altijd wel mensen bij zitten die er echt geen tijd voor hebben maar qua uitslag verwacht ik niet heel veel verschil.
Jij weet heel goed dat daarop geen eenduidig antwoord te geven is, omdat die ondergrens niet uit één of andere natuurwet volgt en logischerwijs afhankelijk is van de rest van het belastingstelsel.quote:Op woensdag 22 november 2023 09:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En waar ligt de ondergrens precies?
Ben jij geen 18 meer?quote:Op woensdag 22 november 2023 10:03 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Toen ik 18 was stemden voornamelijk de VWO alto’s. Die tijd is voorbij.
Jazeker wel. De rode draad bij jouw posts is dat alle linkse politici zich 100% van hun tijd bezig moeten houden met dingen die jij belangrijk vind. En als er ook maar een uit de pas loopt is heel links meteen alleen maar met *woke* bezig.quote:Op dinsdag 21 november 2023 19:49 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het leuke is, is dat ik werkelijk geen enkele van de geponeerde stellingen ooit heb geopperd.
Ik weet niet wat precies je doelstelling is met deze laatste posts, maar het bevestigt enkel de bubbel waar ik over spreek.
Maar het staat je vrij om met quotes te komen.
In het buitenland zijn verkiezingen meestal op zondag. Wij zijn een redelijke uitzondering met onze woensdag. Geen idee of dat wat uitmaakt voor de opkomst verder.quote:Op woensdag 22 november 2023 09:56 schreef Zoddie het volgende:
je kan van 7.30 tot 21 uur. Dat is dan denk ik meer een kwestie van niet willen dan niet kunnen.quote:Op woensdag 22 november 2023 09:56 schreef Zoddie het volgende:
Voorbeeld: in jouw ideale wereld, bij welk bedrag aan spaargeld moet men extra vermogensbelasting gaan betalen?quote:Op woensdag 22 november 2023 10:03 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Jij weet heel goed dat daarop geen eenduidig antwoord te geven is, omdat die ondergrens niet uit één of andere natuurwet volgt en logischerwijs afhankelijk is van de rest van het belastingstelsel.
Waar wil je heen met deze vraag?
Maar dan is het heel simpel quotes te geven van de in mijn mond gelegde stellingen, Hex.quote:Op woensdag 22 november 2023 10:11 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Jazeker wel. De rode draad bij jouw posts is dat alle linkse politici zich 100% van hun tijd bezig moeten houden met dingen die jij belangrijk vind. En als er ook maar een uit de pas loopt is heel links meteen alleen maar met *woke* bezig.
Dat is gewoon bekende populistiche propaganda.
Dat kan ik me prima voorstellen, waar twijfel je tussen?quote:Op woensdag 22 november 2023 10:18 schreef Bananenpap het volgende:
Ik heb denk ik nog nooit zo getwijfeld als nu.
Een bedrag is compleet betekenisloos buiten de context van de rest van mijn ideale wereld. Wat een onzinnige vraagquote:Op woensdag 22 november 2023 10:25 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Voorbeeld: in jouw ideale wereld, bij welk bedrag aan spaargeld moet men extra vermogensbelasting gaan betalen?
Zelfde hier. Zoals altijd zijn er bij alle partijen meerdere thema's waar ik het grondig mee oneens ben. Een strategische stem zou ik nu ook niet achter kunnen staan. Omtzigt is me sowieso te conservatief maar ook echt een groot vraagteken qua alles. Timmermans trek ik niet als is dat wel de beste premiers kandidaat. D66 heeft het volledig verprutst met Kaag. Jetten kan ik beter hebben maar bij D66 ligt de focus voor mij echt totaal verkeerd.quote:Op woensdag 22 november 2023 10:18 schreef Bananenpap het volgende:
idem.quote:Op woensdag 22 november 2023 10:18 schreef Bananenpap het volgende:
Ik ben doorgaans echt een middenstemmer, maar ik neig nu wel om op PvdA te stemmen nu VVD en PVV de grootste worden.quote:Op woensdag 22 november 2023 10:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat kan ik me prima voorstellen, waar twijfel je tussen?
Ik vind dit zo leuk, hè.quote:Al heel wat koffie geschonken in kleinste stemlokaal van Nederland
Woensdag voor 9.00 uur is er al heel wat koffie geschonken in de huiskamer van Wim Westhoff in het Overijsselse Marle. Hij is de gastheer van het kleinste stembureau van Nederland. "We hebben al zeven of acht stemmers gehad, en dat voor 9.00 uur. Dat is best veel, aangezien we er vandaag ongeveer zeventig verwachten."
Als je als middenstemmer een middencoalitie prefereert, lijkt me dat heel logisch. PvdA/GL moet wel naar rechts kijken en dan krijg je automatisch een middenkabinet. Als je bijvoorbeeld NSC (wat meer midden) stemt, heb je nog altijd een kans dat er een heel rechts kabinet uit rolt.quote:Op woensdag 22 november 2023 10:31 schreef Bananenpap het volgende:
[..]
Ik ben doorgaans echt een middenstemmer, maar ik neig nu wel om op PvdA te stemmen nu VVD en PVV de grootste worden.
In welk opzicht?quote:Op woensdag 22 november 2023 10:32 schreef EttovanBelgie het volgende:
Hoe dan ook: ik vrees voor de uitslag.
Een kneiterrechtse meerderheidquote:Op woensdag 22 november 2023 10:35 schreef alpeko het volgende:
[..]
In welk opzicht?
Ik vraag me vooral af of we niet alsnog nog een keer naar de stembus moeten. Een meerderheid met 4 partijen is al een puzzel.
Klopt, ik sta alleen echt niet achter de PvdA plannen wat betreft migratie, erfbelasting en hoe zij naar ondernemers kijken. Dat maakt het nog echt wel even lastig. Maar het is wel waar wat je zegt, uiteindelijk gaat het om het kabinet dat eruit rolt en ik ben van mening dat balans altijd goed is.quote:Op woensdag 22 november 2023 10:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als je als middenstemmer een middencoalitie prefereert, lijkt me dat heel logisch. PvdA/GL moet wel naar rechts kijken en dan krijg je automatisch een middenkabinet. Als je bijvoorbeeld NSC (wat meer midden) stemt, heb je nog altijd een kans dat er een heel rechts kabinet uit rolt.
Ik ook, ik hoop verschrikkelijk dat PVV niet de grootste wordt. Niet alleen qua uitstraling naar het buitenland, maar ook omdat het de coalitievorming enorm zal vertragen en VVD zich nog meer geroepen zal voelen allerlei PVV standpunten over te nemen.quote:Op woensdag 22 november 2023 10:32 schreef EttovanBelgie het volgende:
PVV moet toch ook zich an de grondwet houden, ikdenkdat er wat meer duidelijke maatregelen komenquote:Op woensdag 22 november 2023 10:32 schreef EttovanBelgie het volgende:
Zelfs als dan zie ik daar vooralsnog niet een kneiterrechts kabinet van komen. Daarbij is PVV op veel sociale punten het juist totaal oneens met VVDquote:Op woensdag 22 november 2023 10:35 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Een kneiterrechtse meerderheid
Ik weet niet wat ik erger vind. VVD weer de grootste of PVVquote:Op woensdag 22 november 2023 10:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ook, ik hoop verschrikkelijk dat PVV niet de grootste wordt. Niet alleen qua uitstraling naar het buitenland, maar ook omdat het de coalitievorming enorm zal vertragen en VVD zich nog meer geroepen zal voelen allerlei PVV standpunten over te nemen.
Er is gelukkig nog een derde optie, PvdA/GL kan ook de grootste worden. En ik heb echt 100% liever de VVD dan de PVV.quote:Op woensdag 22 november 2023 10:41 schreef alpeko het volgende:
[..]
Ik weet niet wat ik erger vind. VVD weer de grootste of PVVHet is allebei onvoorstelbaar maar 1 van de 2 gaat gebeuren.
Tenzij links wakker is geschut door de peilingen en nu massaal PvdD, D66 en Volt laten vallen om een tegenwicht te bieden.quote:Op woensdag 22 november 2023 10:41 schreef alpeko het volgende:
[..]
Ik weet niet wat ik erger vind. VVD weer de grootste of PVVHet is allebei onvoorstelbaar maar 1 van de 2 gaat gebeuren.
Dat is waar. Die kans is er ook en op zich kunnen die van meer kanten profiteren van de zwevende kiezer maar toch ben ik bang dat die het niet gaan halen. Daarvoor is Timmermans te uitgesproken.quote:Op woensdag 22 november 2023 10:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er is gelukkig nog een derde optie, PvdA/GL kan ook de grootste worden. En ik heb echt 100% liever de VVD dan de PVV.
idem. Hoewel ik vaak vvd stem zie ik een kneiterrechtse regering niet zitten en kan Dilan mij niet overtuigenquote:Op woensdag 22 november 2023 10:31 schreef Bananenpap het volgende:
[..]
Ik ben doorgaans echt een middenstemmer, maar ik neig nu wel om op PvdA te stemmen nu VVD en PVV de grootste worden.
Ik denk inderdaad dat vooral D66 nog wel eens leeggegeten kan worden. Hun ondergrens lijkt me iets van 4 zetels, zou best kunnen dat de rest alsnog naar Timmermans gaat. Niet voor niets dat Timmermans gister de overeenkomsten tussen D66 en PvdA/GL aan het benadrukken was.quote:Op woensdag 22 november 2023 10:45 schreef Bananenpap het volgende:
[..]
Tenzij links wakker is geschut door de peilingen en nu massaal PvdD, D66 en Volt laten vallen om een tegenwicht te bieden.
En dat voortouw is dus wel echt belangrijk. VVD kan nog rechtsaf slaan, als PvdA/GL mag beginnen is die kans echt veel kleiner.quote:Op woensdag 22 november 2023 10:46 schreef Kickinalfa het volgende:
Zou het veel uitmaken of de VVD er straks 32 heeft en PVDA/GL 28 of andersom?
Het enige lijkt me het voortouw om de formatie te starten?
Ik al ben schuldig omdat ik dat niet heb gedaan.quote:Op woensdag 22 november 2023 10:45 schreef Bananenpap het volgende:
[..]
Tenzij links wakker is geschut door de peilingen en nu massaal PvdD, D66 en Volt laten vallen om een tegenwicht te bieden.
Dan stap je over als D66 kiezer en krijg je een kabinet zonder D66. Lekker dan dat ontactische stemmen.quote:Op woensdag 22 november 2023 10:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik denk inderdaad dat vooral D66 nog wel eens leeggegeten kan worden. Hun ondergrens lijkt me iets van 4 zetels, zou best kunnen dat de rest alsnog naar Timmermans gaat. Niet voor niets dat Timmermans gister de overeenkomsten tussen D66 en PvdA/GL aan het benadrukken was.
Maar als je niet overstapt heb je misschien een kabinet zonder D66 en zonder PvdA/GL, maar met de PVV.quote:Op woensdag 22 november 2023 10:50 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Dan stap je over als D66 kiezer en krijg je een kabinet zonder D66. Lekker dan dat ontactische stemmen.
Die mogelijkheid was er anders ook. Als VVD + NSC een samenwerking met de PVV zien zitten zullen ze die kaart wel spelen, daarvoor maakt de grootte van PvdA/GL toch niet echt uit en als er een vierde partij nodig is, kan het handig zijn een groter D66 te hebben ipv een leeggebloed.quote:Op woensdag 22 november 2023 10:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar als je niet overstapt heb je misschien een kabinet zonder D66 en zonder PvdA/GL, maar met de PVV.
En toch zal het veel gebeuren, de toon in de media was er al de laatste dagen, echt pushen voor de combo PVDA/GL om een tegengeluid te bieden, ze helpen PVDA/GL in het zadel zoals ze D66 in het zadel hebben geholpen. Denk dat veel linkse partijen leeg zullen bloeden en die kiezers zullen stemmen op PVDA/GL om de PVV en VVD dwars te zitten. Het is al jaren een fenomeen in die kampen, niet stemmen voor je standpunten maar vooral tegenstemmen, zag je bij de laatste verkiezingen in Amerika ook.quote:Op woensdag 22 november 2023 10:50 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Dan stap je over als D66 kiezer en krijg je een kabinet zonder D66. Lekker dan dat ontactische stemmen.
Ik zie VVD en NSC niet samenwerken met de PVV eigenlijk.quote:Op woensdag 22 november 2023 10:52 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Die mogelijkheid was er anders ook. Als VVD + NSC een samenwerking met de PVV zien zitten zullen ze die kaart wel spelen, daarvoor maakt de grootte van PvdA/GL toch niet echt uit en als er een vierde partij nodig is, kan het handig zijn een groter D66 te hebben ipv een leeggebloed.
Ja, helaas ... stom wat mij betreft, maar je doet er niet zoveel aan. Ik ga in ieder geval tactisch stemmen op de partij van mijn voorkeur.quote:Op woensdag 22 november 2023 10:53 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
En toch zal het veel gebeuren, de toon in de media was er al de laatste dagen, echt pushen voor de combo PVDA/GL om een tegengeluid te bieden, ze helpen PVDA/GL in het zadel zoals ze D66 in het zadel hebben geholpen. Denk dat veel linkse partijen leeg zullen bloeden en die kiezers zullen stemmen op PVDA/GL om de PVV en VVD dwars te zitten. Het is al jaren een fenomeen in die kampen, niet stemmen voor je standpunten maar vooral tegenstemmen, zag je bij de laatste verkiezingen in Amerika ook.
Ik met name NSC niet. VVD wil kennelijk wel. Dus hiervoor, als je als D66 stemmer D66 in het kabinet wil, stem dan D66. Moeilijker is t niet.quote:Op woensdag 22 november 2023 10:59 schreef Bananenpap het volgende:
[..]
Ik zie VVD en NSC niet samenwerken met de PVV eigenlijk.
Ik zie ze wel een minderheidskabinet beginnen, waarbij bij veel plannen op PVV en BBB (in de Eerste Kamer) geleund zal worden.quote:Op woensdag 22 november 2023 10:59 schreef Bananenpap het volgende:
[..]
Ik zie VVD en NSC niet samenwerken met de PVV eigenlijk.
Heb er zelf ook nog nooit aan meegedaan, ik stem ook op de partij van mijn voorkeur en wat het beste aansluit bij mij mening. Ik stem niet om mensen uit het torentje te houden. Bewust andere mensen die hun problemen in kaart willen brengen dwars zitten is gewoon kinderachtig.quote:Op woensdag 22 november 2023 11:00 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ja, helaas ... stom wat mij betreft, maar je doet er niet zoveel aan. Ik ga in ieder geval tactisch stemmen op de partij van mijn voorkeur.
Als die op een partij stemt die leugens verkondigt dan kan het in ieder geval geen na grondige analyse afgewogen keuze zijn nee.quote:Op woensdag 22 november 2023 10:25 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Maar dan is het heel simpel quotes te geven van de in mijn mond gelegde stellingen, Hex.
Ik wacht nog.
wat populisme betreft kun je je lol op in dit topic: stemt men als jonkie op een bepaalde partij, is men 'slecht opgevoed', 'recalcitrant' en uiteraard heeft ook niveau Mbo ermee van doen.
Een zakenkabinet waar ze maar steun moeten zoeken in de kamer heeft mijn voorkeur, dat is democratie. En niet een gesloten club die vooral aan het pluche denkt en braaf met elkaar meestemt.quote:Op woensdag 22 november 2023 11:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zie ze wel een minderheidskabinet beginnen, waarbij bij veel plannen op PVV en BBB (in de Eerste Kamer) geleund zal worden.
Maar als je als D66 stemmer de grootste kans wil hebben op een groene progressieve partij in het kabinet, stem je PvdA/GL. D66 lijkt me trouwens wel de meest waarschijnlijke kandidaat als ze 4 partijen nodig hebben, maar die kans is de laatste dagen veel kleiner geworden.quote:Op woensdag 22 november 2023 11:00 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ik met name NSC niet. VVD wil kennelijk wel. Dus hiervoor, als je als D66 stemmer D66 in het kabinet wil, stem dan D66. (Ik stem deze verkiezing zelf geen D66 overigens)
Dan denk je dat je als D66 kiezer ook praktisch net zo goed op NSC of VVD kunt stemmen (even los van invloed binnen de coalitievorming of zaken buiten het regeerakkoord), want dan zoeken ze het over GL/PvdA als ze aan 3 genoeg hebben. Ik denk dat het meer een kwestie is van of NSC wel wil samenwerken met de PVV of niet.quote:Op woensdag 22 november 2023 11:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar als je als D66 stemmer de grootste kans wil hebben op een groene progressieve partij in het kabinet, stem je PvdA/GL. D66 lijkt me trouwens wel de meest waarschijnlijke kandidaat als ze 4 partijen nodig hebben, maar die kans is de laatste dagen veel kleiner geworden.
Maar niet met Wilders als premier. Wat een rare, hypocriete eis is. Wilders = PVV. Ik denk meer dat Dilan het gebruikt om VVD stemmers die van PVV afkwamen niet te verliezen.quote:Op woensdag 22 november 2023 11:00 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ik met name NSC niet. VVD wil kennelijk wel. Dus hiervoor, als je als D66 stemmer D66 in het kabinet wil, stem dan D66. Moeilijker is t niet.
Dat geldt voor elke stem.quote:Op woensdag 22 november 2023 11:02 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Als die op een partij stemt die leugens verkondigt dan kan het in ieder geval geen na grondige analyse afgewogen keuze zijn nee.
Ik vraag me af of de PVV zo slecht is voor de gewone mens, misschien is het wel tijd voor een PVV,. VVD, NSC, BBB kabinet.quote:Op woensdag 22 november 2023 11:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar als je als D66 stemmer de grootste kans wil hebben op een groene progressieve partij in het kabinet, stem je PvdA/GL. D66 lijkt me trouwens wel de meest waarschijnlijke kandidaat als ze 4 partijen nodig hebben, maar die kans is de laatste dagen veel kleiner geworden.
Als de PVV de grootste wordt? Daar zou ik niet zo zeker van zijn, eerlijk gezegd. Dan voelt de VVD zich gedwongen om enorm vast te houden aan PVV standpunten.quote:Op woensdag 22 november 2023 11:04 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Dan denk je dat je als D66 kiezer ook praktisch net zo goed op NSC of VVD kunt stemmen (even los van invloed binnen de coalitievorming), want dan zoeken ze het over GL/PvdA als ze aan 3 genoeg hebben. Ik denk dat het meer een kwestie is van of NSC wel wil samenwerken met de PVV of niet.
Tja, er wordt zelfs gesteld dat het te maken heeft met willen verdedigen van 'de blanke stam' (wat dat ook mag betekenen).quote:Op woensdag 22 november 2023 10:25 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Maar dan is het heel simpel quotes te geven van de in mijn mond gelegde stellingen, Hex.
Ik wacht nog.
wat populisme betreft kun je je lol op in dit topic: stemt men als jonkie op een bepaalde partij, is men 'slecht opgevoed', 'recalcitrant' en uiteraard heeft ook niveau Mbo ermee van doen.
Met deze redenatie kun je het beste op de VVD stemmen als D66 stemmer. Grotere kans op het weerhouden van de PVV als grootste.quote:Op woensdag 22 november 2023 11:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als de PVV de grootste wordt? Daar zou ik niet zo zeker van zijn, eerlijk gezegd. Dan voelt de VVD zich gedwongen om enorm vast te houden aan PVV standpunten.
Dan vergroot je volgens mij de kans op een VVD-NSC minderheidskabinet.quote:Op woensdag 22 november 2023 11:09 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Met deze redenatie kun je het beste op de VVD stemmen als D66 stemmer. Grotere kans op het weerhouden van de PVV als grootste.
Nee: https://www.rijksoverheid(...)jt-of-niet-ontvangenquote:Op woensdag 22 november 2023 11:16 schreef zoekeenleven het volgende:
Ik heb geen stempas ontvangen, is het op dit moment nog mogelijk om iets te fixen daarvoor?
Godmiljaarquote:Op woensdag 22 november 2023 11:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee: https://www.rijksoverheid(...)jt-of-niet-ontvangen
Denk je niet dat de VVD graag met D66 samen wil?quote:Op woensdag 22 november 2023 11:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan vergroot je volgens mij de kans op een VVD-NSC minderheidskabinet.
Google: Rijksoverheid - Wat kan ik doen als ik mijn stempas kwijt ben of niet ontvangen heb?quote:Op woensdag 22 november 2023 11:16 schreef zoekeenleven het volgende:
Ik heb geen stempas ontvangen, is het op dit moment nog mogelijk om iets te fixen daarvoor?
Niet per sé, zeker de wat conservatievere Yeşilgöz niet. Voor Rutte was het een ideale partner.quote:Op woensdag 22 november 2023 11:18 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Denk je niet dat de VVD graag met D66 samen wil?
In 2006 kwam hij persoonlijk ook uit bij D66, zegt wel wat jaquote:Op woensdag 22 november 2023 11:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Niet per sé, zeker de wat conservatievere Yeşilgöz niet. Voor Rutte was het een ideale partner.
Kan, maar dat lijkt me sterk. Dat zou dan zonder gedoogpartner(s) zijn... immers geen PVV volgens deze redenering. In mijn hoofd is die kans nagenoeg 0, dus ik blijf erbij: iedereen zou gewoon lekker de partij van hun voorkeur moeten stemmen en dan maar zien waar het op uit komt.quote:Op woensdag 22 november 2023 11:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan vergroot je volgens mij de kans op een VVD-NSC minderheidskabinet.
Polarisatie in de samenlevingquote:Op woensdag 22 november 2023 08:43 schreef Halcon het volgende:
[..]
Sterke polarisatie? Nederland stemt in meerderheid gewoon rechts.
ophalen op hety laatst bekende adres bijde gem adminquote:Op woensdag 22 november 2023 11:16 schreef zoekeenleven het volgende:
Paars was extreem progressief, de kans op zo'n progressief kabinet is nagenoeg 0. Al is het maar omdat de VVD conservatiever is geworden.quote:Op woensdag 22 november 2023 11:27 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Polarisatie in de samenleving
Maar ik ben wel een voorstander van paars en er is zo een kansje op een paars kabinet
Ophalen kon tot gister 12 uur, op de dag zelf logischerwijs niet meer (anders kun je gaan stemmen en daarna een nieuwe stempas gaan halen).quote:Op woensdag 22 november 2023 11:28 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ophalen op hety laatst bekende adres bijde gem admin
Inderdaad.quote:Op woensdag 22 november 2023 09:35 schreef Leandra het volgende:
Paars II was dat vooral. Paars I was meer vooral economisch georienteerd.quote:Op woensdag 22 november 2023 11:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Paars was extreem progressief, de kans op zo'n progressief kabinet is nagenoeg 0. Al is het maar omdat de VVD conservatiever is geworden.
Bij mijin t bejaardenhuis isquote:Op woensdag 22 november 2023 09:35 schreef Leandra het volgende:
Vreemde keuzes voor een bejaardenhuis.quote:Op woensdag 22 november 2023 11:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Bij mijin t bejaardenhuis is
32% PVV
16% VVD
19% NSC
18% BBB
8% PVDD
dus er is nog hoop voor de toekomst gezien de vergrijzing
Kan ook geen echte verkiezing zijn, aangezien die uitslagen nog helemaal niet bekend mogen worden. En de user woont niet in een bejaardentehuis.quote:Op woensdag 22 november 2023 11:57 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Vreemde keuzes voor een bejaardenhuis.
Die houden niet zo van nieuwe partijen en zoals mijn oma altijd zei, als je arbeider bent stem je PvdA, en niets anders!
Dátquote:Op woensdag 22 november 2023 11:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Kan ook geen echte verkiezing zijn, aangezien die uitslagen nog helemaal niet bekend mogen worden. En de user woont niet in een bejaardentehuis.
Nope.quote:Op woensdag 22 november 2023 12:02 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Veel spanning voor vanavond 21 uur, jullie geen last van?
Waarom?quote:Op woensdag 22 november 2023 12:02 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Gespannen niet, mijn vertrouwen in politiek Den Haag is erg laag en mijn verwachtingen dus ook.quote:Op woensdag 22 november 2023 12:02 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Geen enkele spanning hier. Waarvoor zou je gespannen zijn?quote:Op woensdag 22 november 2023 12:02 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Bang voor Frans als premier.quote:Op woensdag 22 november 2023 12:12 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Geen enkele spanning hier. Waarvoor zou je gespannen zijn?
Wie angst heeft voor de toekomst, heeft die toekomst al half bedorven.quote:Op woensdag 22 november 2023 12:14 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Bang voor Frans als premier.
Jup hier ookquote:Op woensdag 22 november 2023 12:02 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Hoe dat zo? Als de coalitie van VVD/NSC/PvdA/GL er komt, hoezo maakt het dan zoveel uit of het nou Yesilgoz of Timmermans premier zou worden dat je daar nu al gespannen voor zou zijn?quote:Op woensdag 22 november 2023 12:14 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
komt ie je dan persoonlijk een corrigerende tik geven andersquote:Op woensdag 22 november 2023 12:14 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
TImmermans is de ondergang van Nederland, jeweetoch.quote:Op woensdag 22 november 2023 12:21 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Hoe dat zo? Als de coalitie van VVD/NSC/PvdA/GL er komt, hoezo maakt het dan zoveel uit of het nou Yesilgoz of Timmermans premier zou worden dat je daar nu al gespannen voor zou zijn?
In 7(!) talen.quote:Op woensdag 22 november 2023 12:21 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
komt ie je dan persoonlijk een corrigerende tik geven anders
Ik heb om 7:35 het vakje ingekleurd maar ben nog bezig met vouwen.quote:Op woensdag 22 november 2023 12:23 schreef Tijger_m het volgende:
Net wezen stemmen maar godallemachtig wat een drama is het stembiljet nu, dat is toch niet meer te doen?
Laten we in godsnaam digitaal gaan stemmen.
Je hebt vast geen veters.quote:Op woensdag 22 november 2023 12:24 schreef alpeko het volgende:
[..]
Ik heb om 7:35 het vakje ingekleurd maar ben nog bezig met vouwen.
Hehehe, mijn vrouw had er meer moeite mee dan ik maar die maakte de fout om hem helemaal open te vouwen.quote:Op woensdag 22 november 2023 12:24 schreef alpeko het volgende:
[..]
Ik heb om 7:35 het vakje ingekleurd maar ben nog bezig met vouwen.
Maar het zijn idd echt lellen van dingen.quote:Op woensdag 22 november 2023 12:27 schreef alpeko het volgende:
[..]
Dat moet je aan @:Pisces29 vragen. Die kent mijn schoenencollectie.
Lijst 2 is wel makkelijker jaquote:Op woensdag 22 november 2023 12:27 schreef Ebinas het volgende:
Scheelt idd wel of je het helemaal moet openvouwen of je vrij vooraan kan kleuren
Wellicht zijn er mensen die hem in stukjes in de bus hebben gedaanquote:Op woensdag 22 november 2023 12:29 schreef Ebinas het volgende:
[..]
Maar het zijn idd echt lellen van dingen.
Hoorde ze (dames achter de tafels) bij ons ook zeggen dat er al een aantal ongeldig waren.
Hoe ze dat nu al weten
Blanco stemmen mag gewoon he?quote:Op woensdag 22 november 2023 12:31 schreef alpeko het volgende:
[..]
Wellicht zijn er mensen die hem in stukjes in de bus hebben gedaanOf zonder iets in te vullen.
Waarom zie ik nu altijd alles voor me?,quote:Op woensdag 22 november 2023 12:31 schreef alpeko het volgende:
[..]
Wellicht zijn er mensen die hem in stukjes in de bus hebben gedaanOf zonder iets in te vullen.
Door midden scheuren mag ook. Geen idee of er aparte stapels zijn voor ongeldig en blanco. 'Vroeger'quote:Op woensdag 22 november 2023 12:34 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Blanco stemmen mag gewoon he?
Nee, gewoon een stembiljet met links een lijst van 1 t/m 35 (of hoeveel partijen er nu ook mee doen) met de partijnaam en daarna een lijst van 1 t/m 75 om een voorkeursstem te kunnen uitbrengen. Kan praktisch op 1 A4tje.quote:Op woensdag 22 november 2023 12:23 schreef Tijger_m het volgende:
Net wezen stemmen maar godallemachtig wat een drama is het stembiljet nu, dat is toch niet meer te doen?
Laten we in godsnaam digitaal gaan stemmen.
Digitaal is beter en boom vriendelijkerquote:Op woensdag 22 november 2023 12:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, gewoon een stembiljet met links een lijst van 1 t/m 35 (of hoeveel partijen er nu ook mee doen) met de partijnaam en daarna een lijst van 1 t/m 75 om een voorkeursstem te kunnen uitbrengen. Kan praktisch op 1 A4tje.
En fraudegevoeliger, dus liever niet.quote:Op woensdag 22 november 2023 12:44 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Digitaal is beter en boom vriendelijker
Wel meer geklaag van de usual suspects over stemfraude.quote:Op woensdag 22 november 2023 12:44 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Waarom zou dat beter zijn?quote:Op woensdag 22 november 2023 12:44 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Welnee.quote:Op woensdag 22 november 2023 12:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
En fraudegevoeliger, dus liever niet.
Iig gevoeliger voor klachten over fraude. Je kunt dat veiliger inrichten dan papier met rode vakjes in een kliko.quote:Op woensdag 22 november 2023 12:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is echt overdreven. Desnoods druk je een bevestiging af die je ook nog in de stembus deponeert zodat er handmatig geteld kan worden. Het is 2023 en we lopen met een potlood en papier te rommelen. Kan echt niet meer.quote:Op woensdag 22 november 2023 12:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jawel, zelfs al is de kans niet heel groot, de kans is wel gewoon aanwezig. Verder vertonen computers nog regelmatig storingen, potloden doen dat niet.quote:
Tellen in 1 seconde klaar, makkelijker stemmen dan met zo'n lap papier, scheelt dode bomen, veiliger, moderner.quote:
Alsof dat handmatig tellen zo lekker werkt.quote:Op woensdag 22 november 2023 12:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jawel, zelfs al is de kans niet heel groot, de kans is wel gewoon aanwezig. Verder vertonen computers nog regelmatig storingen, potloden doen dat niet.
Die lap papier is dan ook niet nodig, dat kan dus gewoon met het kleine stembiljet wat ik toonde. Uitprinten van elke stem en die in een bus doen is ook bij digitaal stemmen namelijk gewoon nodig.quote:Op woensdag 22 november 2023 12:47 schreef Perrin het volgende:
[..]
Tellen in 1 seconde klaar, makkelijker stemmen dan met zo'n lap papier, scheelt dode bomen, veiliger, moderner.
Voor mij hoeft dat niet hoor, maar sommige meer analoog georiënteerden worden zenuwachtig van puur digitaal.quote:Op woensdag 22 november 2023 12:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die lap papier is dan ook niet nodig, dat kan dus gewoon met het kleine stembiljet wat ik toonde. Uitprinten van elke stem en die in een bus doen is ook bij digitaal stemmen namelijk gewoon nodig.
Ik ben afgestudeerd in de informatica, ik weet echt wel waarover ik praat, een digitale stemomgeving kan dusdanig ingericht worden dat de kans op fraude veel kleiner is dan de huidige papieren methode. De kans op storingen met dit soort apparatuur is vrijwel nihil, het zijn geen reguliere PC's en je kan simpelweg ook de papieren biljetten achter de hand houden voor het geval dat.quote:Op woensdag 22 november 2023 12:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jawel, zelfs al is de kans niet heel groot, de kans is wel gewoon aanwezig. Verder vertonen computers nog regelmatig storingen, potloden doen dat niet.
Natuurlijk wel, anders heb je geen enkel controlesysteem.quote:Op woensdag 22 november 2023 12:50 schreef Perrin het volgende:
[..]
Voor mij hoeft dat niet hoor, maar sommige meer analoog georiënteerden worden zenuwachtig van puur digitaal.
Dat kan ook prima digitaal natuurlijk. Ook een ICT'er hier.quote:Op woensdag 22 november 2023 12:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, anders heb je geen enkel controlesysteem.
Nee, dat kan dus niet. Controle op fraude moet altijd plaats kunnen vinden door de uitgeprinte stemmen te tellen. Je kunt niet de computer zichzelf laten controleren.quote:Op woensdag 22 november 2023 12:52 schreef alpeko het volgende:
[..]
Dat kan ook prima digitaal natuurlijk.
Laatste is niet anoniem meer.quote:Op woensdag 22 november 2023 12:54 schreef Zoddie het volgende:
Ligt er ook aan wat we onder digitaal stemmen bedoelen.
Op lokatie op een apparaat dat offline is.
Of vanuit thuis of waar dan ook met je DigiD of zo.
Waarom heb je dat nodig? Je hebt voor het huidige systeem ook geen tweede controlesysteem. Het is puur omdat sommige mensen onterecht digitaal niet vertrouwen.quote:Op woensdag 22 november 2023 12:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, anders heb je geen enkel controlesysteem.
Je kunt in het huidige systeem in principe oneindig hertellen. Dat is dus wel een controlesysteem.quote:Op woensdag 22 november 2023 12:54 schreef Perrin het volgende:
[..]
Waarom heb je dat nodig? Je hebt voor het huidige systeem ook geen tweede controlesysteem. Het is puur omdat sommige mensen onterecht digitaal niet vertrouwen.
Dat kan in het digitale systeem ook als je dat zo bouwt. Het kan totaal waterdicht gebouwd worden, waterdichter dan je ooit kunt krijgen met analoog.quote:Op woensdag 22 november 2023 12:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je kunt in het huidige systeem in principe oneindig hertellen. Dat is dus wel een controlesysteem.
Dat laatste ben ik echt pertinent op tegen. Dat is enorm fraudegevoelig.quote:Op woensdag 22 november 2023 12:54 schreef Zoddie het volgende:
Ligt er ook aan wat we onder digitaal stemmen bedoelen.
Op lokatie op een apparaat dat offline is.
Of vanuit thuis of waar dan ook met je DigiD of zo.
Nee, dan laat je de computer zichzelf controleren. Een systeem waarbij men fysieke bewijzen heeft van de stem is veel betrouwbaarder.quote:Op woensdag 22 november 2023 12:56 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dat kan in het digitale systeem ook als je dat zo bouwt.
Natuurlijk kan dat wel. De vraag is of mensen dat durven los te laten maar anno 2023 mag je dat toch wel verwachten. Kan wel wat ideeën aandragen maar denk dat anderen daar beter in zijn.quote:Op woensdag 22 november 2023 12:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, dat kan dus niet. Controle op fraude moet altijd plaats kunnen vinden door de uitgeprinte stemmen te tellen. Je kunt niet de computer zichzelf laten controleren.
Dat bedoel ik, onterechte angsten van analoog georiënteerden.quote:Op woensdag 22 november 2023 12:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, dan laat je de computer zichzelf controleren. Een systeem waarbij men fysieke bewijzen heeft van de stem is veel betrouwbaarder.
Je kunt als teller evengoed stemmen ongeldig maken (ja ik weet dat er meerdere mensen zijn en dat je mee mag kijken). Maar niemand kan controleren of zijn stem ook is meegeteld tenzij je de enige stemmer bent van een partij op dat stembureau.quote:Op woensdag 22 november 2023 12:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je kunt in het huidige systeem in principe oneindig hertellen. Dat is dus wel een controlesysteem.
De computer is een vaag begrip. Dat hoeft niet hetzelfde systeem te zijn.quote:Op woensdag 22 november 2023 12:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, dan laat je de computer zichzelf controleren. Een systeem waarbij men fysieke bewijzen heeft van de stem is veel betrouwbaarder.
In een ideale wereld, geen. Maar wel over elke cent inkomen ongeacht of die uit arbeid, vermogen, giften of erfenissen komt. Inkomen is inkomen, daar draag je belasting over af. Probleem is dat wij schijnbaar niet het daadwerkelijk behaalde rendement over vermogen kunnen achterhalen (België bijvoorbeeld wel), dus hebben we dat gedrocht met fictief rendement van 4% ofzo maar in het leven geroepen. Dat mocht dan weer niet van de rechter, dus nu heffen we niets. Gaaf land...quote:Op woensdag 22 november 2023 10:25 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Voorbeeld: in jouw ideale wereld, bij welk bedrag aan spaargeld moet men extra vermogensbelasting gaan betalen?
Wat zie je hier precies dedain in? Ik mag geen ervaringen delen?quote:Op woensdag 22 november 2023 09:54 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Opnieuw: wat een dedain.
Wanneer krijgen mensen als jij nu eens door dat dit precies de reden is dat de peilingen zijn wat ze zijn?
Eens.quote:Op woensdag 22 november 2023 13:03 schreef Hanca het volgende:
Hier een blog over digitaal stemmen: https://tweakers.net/revi(...)ij-verkiezingen.html
Hierin ook voorbeelden van landen die het wel gebruiken, ondanks dat ze volgens experts bewezen fouten bevatten.
ICT en overheid is een drama, daar moet je echt de democratie niet van laten afhangen.
Dat gaat over digitaal stemmen. Dat is iets anders dan elektronisch stemmen. Van digitaal stemmen ben ik ook geen fan omdat je geen zicht hebt op wie er stemt.quote:Op woensdag 22 november 2023 13:03 schreef Hanca het volgende:
Hier een blog over digitaal stemmen: https://tweakers.net/revi(...)ij-verkiezingen.html
De conclusie blijft staan: de enige winst die je haalt is dat je 12 uur eerder de uitslag weet. Nou, geweldig. We hebben het over de democratie, daar kun je best 12 uren op wachten.quote:Op woensdag 22 november 2023 13:18 schreef alpeko het volgende:
[..]
Dat gaat over digitaal stemmen. Dat is iets anders dan elektronisch stemmen. Van digitaal stemmen ben ik ook geen fan omdat je geen zicht hebt op wie er stemt.
Ik zou stemmen voor stemrecht van 12 tot 72!quote:Op woensdag 22 november 2023 09:35 schreef Leandra het volgende:
Ja doei. Dan ga je toch ook lekker met paard en wagen op vakantie? De enige winst die je haalt door met de auto te gaan is dat 12 uur eerder op je bestemming gaat. Nou, geweldig. We hebben het over vakantie, daar kun je wel 12 uren langer op wachten.quote:Op woensdag 22 november 2023 13:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
De conclusie blijft staan: de enige winst die je haalt is dat je 12 uur eerder de uitslag weet. Nou, geweldig. We hebben het over de democratie, daar kun je best 12 uren op wachten.
Vind je dit nu echt een geslaagde vergelijking?quote:Op woensdag 22 november 2023 13:22 schreef alpeko het volgende:
[..]
Ja doei. Dan ga je toch ook lekker met paard en wagen op vakantie? De enige winst die je haalt door met de auto te gaan is dat 12 uur eerder op je bestemming gaat. Nou, geweldig. We hebben het over vakantie, daar kun je wel 12 uren langer op wachten.
waarom geeft dit je hoop voor de toekomstquote:Op woensdag 22 november 2023 09:35 schreef Leandra het volgende:
Ik vind het een kul argument door aan te komen met dat de enige winst is dat je de uitslag eerder hebt. Terwijl het enige argument tegen is gebaseerd op onwetendheid en irreële angst. Of boek je ook nog geld over met cheques?quote:Op woensdag 22 november 2023 13:22 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Vind je dit nu echt een geslaagde vergelijking?
Het is denk ik meer het gevoel dat mensen hebben dat het eerlijker gaat met een papiertje.quote:Op woensdag 22 november 2023 13:22 schreef Rnie het volgende:
Nooit begrepen waarom ze tegenwoordig nog steeds zo moeilijk doen wat betreft het digitaal stemmen.Alle godsganse data van de gehele maatschappij wordt middels digitale systemen opgeslagen, verwerkt en over het internet verzonden. DigiD is niet meer weg te denken uit onze (overheids)maatschappij, geld (geld!) wordt via het internet over en weer verzonden en dan gaan ze moeilijk doen om de zogenaamde fraudegevoeligheid en corruptie van een simpel vakje aankruisen en verwerken.
![]()
Kwetsbaarheden in de telsoftware. Yeah right![]()
Het enige argument voor is verder "het is moderner", dat is gewoon een zeer slap argument.quote:Op woensdag 22 november 2023 13:24 schreef alpeko het volgende:
[..]
Ik vind het een kul argument door aan te komen met dat de enige winst is dat je de uitslag eerder hebt. Terwijl het enige argument tegen is gebaseerd op onwetendheid en irreële angst. Of boek je ook nog geld over met cheques?
En dat je mee kan kijken tijdens het tellen.quote:Op woensdag 22 november 2023 13:25 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Het is denk ik meer het gevoel dat mensen hebben dat het eerlijker gaat met een papiertje.
Als onze vorige generaties zo zouden denken, dan hadden we dit hier niet kunnen typen. Maar de democratie is blijkbaar uitgezonderd van enige vorm van vooruitgang. Leve het potlood.quote:Op woensdag 22 november 2023 13:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het enige argument voor is verder "het is moderner", dat is gewoon een zeer slap argument.
Jij hebt het systeem al gezien en beoordeeld begrijp ik?quote:Op woensdag 22 november 2023 13:27 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
En dat je mee kan kijken tijdens het tellen.
Hoe zie jij thuis stemmen met digid voor je eigenlijk?quote:Op woensdag 22 november 2023 13:29 schreef Rnie het volgende:
[..]
Jij hebt het systeem al gezien en beoordeeld begrijp ik?
Modernisering is goed als het een verbetering oplevert. De auto is een verbetering tov paard en wagen. Maar hier zie ik de verbetering niet.quote:Op woensdag 22 november 2023 13:29 schreef alpeko het volgende:
[..]
Als onze vorige generaties zo zouden denken, dan hadden we dit hier niet kunnen typen. Maar de democratie is blijkbaar uitgezonderd van enige vorm van vooruitgang. Leve het potlood.
Na gisteravond ben ik er al vanuit gegaan dat ze de grootste worden.quote:Op woensdag 22 november 2023 10:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ook, ik hoop verschrikkelijk dat PVV niet de grootste wordt. Niet alleen qua uitstraling naar het buitenland, maar ook omdat het de coalitievorming enorm zal vertragen en VVD zich nog meer geroepen zal voelen allerlei PVV standpunten over te nemen.
Nee wijsneus, je kan nu zo elk stembureau binnen lopen en meekijken. Dat is in mijn ogen een hele fijne controlemogelijkheid, te meer omdat het fysiek en drempel loos is.quote:Op woensdag 22 november 2023 13:29 schreef Rnie het volgende:
[..]
Jij hebt het systeem al gezien en beoordeeld begrijp ik?
Zelfs als wordt PVV de grootste verwacht ik inderdaad nog steeds dat ze gaan voor de NSC-VVD-GL combo en dan desnoods nog de D66 of CDA erbij. Word er zelf niet blij van, maar wel wat we gaan krijgen denk ik.quote:Op woensdag 22 november 2023 13:34 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Na gisteravond ben ik er al vanuit gegaan. Dat ze de grootste worden.
Dan krijg je dus een knetterrechts kabinet inderdaad. En als de armen dan genaaid worden zijn ze dat ook helemaal zelf schuld.
Maar ik hoop stiekem dat ze de PVV gewoon buiten spel zetten, en dat het NSC-VVD-PvdA gaat worden of zo.
Dat kan ook met digitaal of elektronisch stemmen, natuurlijk, we hebben dat al eens gedaan en dat gaf geen problemen op dat vlakquote:Op woensdag 22 november 2023 13:36 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Nee wijsneus, je kan nu zo elk stembureau binnen lopen en meekijken. Dat is in mijn ogen een hele fijne controlemogelijkheid, te meer omdat het fysiek en drempel loos is.
Ik kan prima een methode bedenken waarbij je met digitaal (geen fan van) of elektronisch stemmen kan checken of je eigen stem is meegeteld. Transparanter nog dan het nu is want je kunt zelf echt niet checken of jouw stem nu op het goede stapeltje ligt en wel als geldig wordt gezien. Ik snap die conservatieve houding niet en het al maar hameren op dat het geen vooruitgang is... dat kán het wel degelijk zijn. Onwetendheid.quote:Op woensdag 22 november 2023 13:36 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Nee wijsneus, je kan nu zo elk stembureau binnen lopen en meekijken. Dat is in mijn ogen een hele fijne controlemogelijkheid, te meer omdat het fysiek en drempel loos is.
Die luistert naar de naam Mark Rutte zeker?quote:Op woensdag 22 november 2023 13:42 schreef Hexagon het volgende:
Met PVV de grootste zou ook nog wel eens een partijloze premier een mogelijke deal kunnen zijn tussen Dilan en Geert.
Dat klopt, maar je verliest een bepaalde mate van anonimiteit en imo voeg je met elektronisch stemmen alleen maar extra stappen en dus mogelijkheden tot falen toe.quote:Op woensdag 22 november 2023 13:39 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat kan ook met digitaal of elektronisch stemmen, natuurlijk, we hebben dat al eens gedaan en dat gaf geen problemen op dat vlak
Over het Internet stemmen is weer wat anders, natuurlijk, daar sta ik niet achter.
De grootste partij buitenspel zetten? Dan zijn de rapen wel gaar lijkt mequote:Op woensdag 22 november 2023 13:37 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Zelfs als wordt PVV de grootste verwacht ik inderdaad nog steeds dat ze gaan voor de NSC-VVD-GL combo en dan desnoods nog de D66 of CDA erbij. Word er zelf niet blij van, maar wel wat we gaan krijgen denk ik.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |