En de te grote hoeveelheid mensen.quote:Op dinsdag 21 november 2023 20:13 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Helemaal eens maar er spelen ook externe factoren mee zoals de rente stand, capaciteit van bouwers en provincies.
Ik ben voor een verbod op dit soort dingen. Draagt bij aan de debilissering van de politiek door alles in sturende stellingen te duwen. Het mist elementen zoals goed besturen bij onderwerpen die nu nog niet bekend zijn, bv een internationale crisis etcquote:Op dinsdag 21 november 2023 19:35 schreef kree het volgende:
[..]
Ik kwam met de stemwijzers toch uit op Omtzicht of op 50+
Bij kieskompas dan zeg maar iets links conservatief maar richting het midden. Dat klopt trouwens wel met hoe ik denk ook over het algemeen.
Hij is in ieder geval goed geslaagd in zijn eigen straatje schoon te vegen. Het is schandalig hoe die man omhoog is gekropen op de ruggen van zijn eigen slachtoffers.quote:
Omtzigt? Ja, inderdaad.quote:Op dinsdag 21 november 2023 22:41 schreef HiZ het volgende:
[..]
Hij is in ieder geval goed geslaagd in zijn eigen straatje schoon te vegen. Het is schandalig hoe die man omhoog is gekropen op de ruggen van zijn eigen slachtoffers.
Zo hadden we het niet bedoeld van Jesse Frederik is een aanrader. Laat dit zien, maar ook de complexiteit en hoe het toch heeft kunnen gebeuren.quote:
Weet je, ik heb in 1996 gezegd dat met de wet boeten en maatregelen het fatsoen werd gesloopt uit de sociale zekerheid. Toen Rutte naar 1996 verwees hoorde ik voor het eerst een politicus erkennen dat we beter hadden kunnen weten toen de regels werden geschreven die tot de Toeslagenaffaire heeft geleid. En een van de luidste roepers om die regels was Omzigt.quote:Op dinsdag 21 november 2023 22:50 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Zo hadden we het niet bedoeld van Jesse Frederik is een aanrader. Laat dit zien, maar ook de complexiteit en hoe het toch heeft kunnen gebeuren.
Wat Kamp recentelijk stelde was dat ze het wel zo bedoelden, dacht ikquote:Op dinsdag 21 november 2023 22:50 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Zo hadden we het niet bedoeld van Jesse Frederik is een aanrader. Laat dit zien, maar ook de complexiteit en hoe het toch heeft kunnen gebeuren.
Dat ging met name over de vraag of je fraude hard moest straffen. Niet of mensen bewust in de vernieling moest worden gebracht. Ook al kan je je nu afvragen of je überhaupt een hard beleid kan voeren zonder dat dit gebeurd, het is wel net anders.quote:Op dinsdag 21 november 2023 23:18 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Wat Kamp recentelijk stelde was dat ze het wel zo bedoelden, dacht ik
Rechtspraak? Bestuursrecht is lijdelijk. Ze konden weinig ander helaas.quote:Op dinsdag 21 november 2023 23:40 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Dat ging met name over de vraag of je fraude hard moest straffen. Niet of mensen bewust in de vernieling moest worden gebracht. Ook al kan je je nu afvragen of je überhaupt een hard beleid kan voeren zonder dat dit gebeurd, het is wel net anders.
Het boek beschrijft niet alleen rol kabinet, maar ook van rechtspraak, media en ambtenarij. Echt een aanrader wat mij betreft. Onder ambtenaren die willen leren van de affaire is het ook echt een must read.
Soms moet je ook durven, uiteindelijk gingen ze wel om. Er is geen harde juridische reden waarom dat niet eerder kon.quote:Op dinsdag 21 november 2023 23:42 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Rechtspraak? Bestuursrecht is lijdelijk. Ze konden weinig anders helaas.
Right...quote:Op dinsdag 21 november 2023 23:43 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Soms moet je ook durven, uiteindelijk gingen ze wel om. Er is geen harde juridische reden waarom dat niet eerder kon.
Waarom staat de VVD dan bovenaan in de peilingen?quote:Op dinsdag 21 november 2023 23:40 schreef Jojoke het volgende:
Het beleid van het afgelopen kabinet lijkt als een boemerang terug te komen. Daarom moet het beleid van het kabinet nooit teveel afwijken van wat de meerderheid van de bevolking wil. Je schiet er uiteindelijk niets mee op.
Ja, nee, maar VVD staat alleen voor het beleid wat de meerderheid redelijk vindt en de andere partijen voor het beleid wat de meerderheid onredelijk vindt... ofzo. ..quote:Op dinsdag 21 november 2023 23:48 schreef Elan het volgende:
[..]
Waarom staat de VVD dan bovenaan in de peilingen?
Je zou dan denken dat mensen er helemaal klaar mee zouden zijn.
https://www.raadvanstate.(...)sche_reflectie_1.pdfquote:Op dinsdag 21 november 2023 23:47 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Right...
Die was er dus wél. Het heeft niet voor niets zo lang geduurd.
https://www.raadvanstate.(...)vangtoeslagzaken.pdfquote:Belangrijkste conclusie van de reflectie is dat de Afdeling bestuursrechtspraak te lang heeft vastgehouden aan de ‘alles-of-niets’-lijn. Zij had deze lijn eerder kunnen en moeten wijzigen. Door dat na te laten heeft de Afdeling bestuurs- rechtspraak ouders die daardoor in de problemen zijn gekomen, niet de rechtsbescherming geboden waar zij op mochten rekenen. Dat mag niet weer gebeuren. Hiervoor biedt zij dan ook haar excuses aan.
De Afdeling. Ja. Na flink wat gedreutel en eerdere afwijzingen. Zoals ze zelf ook toegeven.quote:Op dinsdag 21 november 2023 23:55 schreef trein2000 het volgende:
[..]
https://www.raadvanstate.(...)sche_reflectie_1.pdf
Paragraaf 2.7.3. Daar wordt door verschillende auteurs heel verschillend over gedacht. En het feit dat de Afdeling het uiteindelijk ook gedaan heeft zonder dat er een wetswijziging is geweest geeft ook wel aan dat het wel degelijk kon. Alleen je moet het durven. Want het is nogal wat om een formele wetsbepaling opzij te zetten, dat doe je niet even op een achternamiddag. Maar de gedachte dat het volstrekt onmogelijk was is onjuist, de afdeling erkent dat zelf ook:
[..]
https://www.raadvanstate.(...)vangtoeslagzaken.pdf
Hele volksstammen hebben het persoonlijk best prima en vinden dat het eigenlijk allemaal wel oke gaat zo. Verder stemmen veel mensen op het beeld dat een partij uitdraagt en niet zozeer op het beleid of partijprogramma. Voila.quote:Op dinsdag 21 november 2023 23:48 schreef Elan het volgende:
[..]
De rechtbank Rotterdam heeft dat een tijd gedaan. We kennen in Nederland geen precedentenstelsel. Alles wat de afdeling kan doen kan de lagere rechter ook (op wat procesrechtelijke dingetjes na, hier volstrekt irrelevant). Je bent als rechter niet gebonden aan uitspraken van hogere rechters. Dat erkennen de rechters zelf ook:quote:Op dinsdag 21 november 2023 23:56 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
De Afdeling. Ja. Na flink wat gedreutel en eerdere afwijzingen. Zoals ze zelf ook toegeven.
Een lagere rechter: Nee.
Onderstreping door mij https://www.rechtspraak.n(...)k%20DEF%20051021.pdfquote:Hieruit blijkt dat juist de bestuursrechters bij de rechtbanken een belangrijke taak hebben in zaken waarin voor burgers grote belangen op het spel staan en oneven- redig negatieve gevolgen dreigen. In die gevallen zouden zij meer gewicht moeten toekennen aan de rechtsbescherming van het individu dan aan het waarborgen van de rechtseenheid en rechtszekerheid. Daarvoor is nodig dat de bestuursrechter de relevante feiten en de concrete gevolgen van een besluit voor de betrokken burger actief onderzoekt en beoordeelt of deze gevolgen evenredig zijn in het licht van het doel van de wettelijke regel. Als een besluit voor een burger onevenredige gevolgen heeft, moet de bestuursrechters meer maatwerk bieden. Dat wil zeggen dat hij zijn juridische instrumenten inzet om met een grondige en specifiek op die zaak toe- gespitste motivering tot een voor de burger evenredige uitkomst te komen. Als jurisprudentie van de hogerberoepsrechter daar weinig ruimte voor lijkt te geven is dat geen reden om daarvan af te zien. Wij roepen bestuursrechters dan ook op met dit inzicht aan het werk te gaan en om hierover het gesprek te voeren. Laten wij samen helpen voorkomen dat burgers in de toekomst opnieuw te maken krijgen met ongekend onrecht zoals zich dat in de toeslagenaffaire heeft voorgedaan
Dat is theorie.quote:Op dinsdag 21 november 2023 23:59 schreef trein2000 het volgende:
[..]
De rechtbank Rotterdam heeft dat een tijd gedaan. We kennen in Nederland geen precedentenstelsel. Alles wat de afdeling kan doen kan de lagere rechter ook (op wat procesrechtelijke dingetjes na, hier volstrekt irrelevant). Je bent als rechter niet gebonden aan uitspraken van hogere rechters. Dat erkennen de rechters zelf ook:
[..]
Onderstreping door mij https://www.rechtspraak.n(...)k%20DEF%20051021.pdf
De VVD heeft een kerndoelgroep en ze zorgen altijd dat deze kerndoelgroep er niet slechter van wordt. Ze raken wel zetels kwijt maar dat is op de flanken.quote:Op dinsdag 21 november 2023 23:48 schreef Elan het volgende:
[..]
Goed antwoord als je stelling is dat er een hard juridisch beletsel is. Dan mag dat ook wel uit de theorie voortvloeien dacht ik zo. Als de bestuursrechters dit zelf opschrijven dan is er volgens mij in ieder geval theoretisch toch wel enige ruimtequote:
Eigenlijk onaantastbaar dus?quote:Op woensdag 22 november 2023 00:03 schreef Jojoke het volgende:
[..]
De VVD heeft een kerndoelgroep en ze zorgen altijd dat deze kerndoelgroep er niet slechter van wordt. Ze raken wel zetels kwijt maar dat is op de flanken.
Interessante filosofie wel, je zou bijna denken dat je gelijk hebt. Maakt geen zak uit of ze er verder een potje van maken.quote:
Dat lijkt mij wel evident, ja.quote:Op woensdag 22 november 2023 00:24 schreef Elan het volgende:
[..]
Interessante filosofie wel, je zou bijna denken dat je gelijk hebt. Maakt geen zak uit of ze er verder een potje van maken.
Dezelfde regels werden sinds 1996 voor uitkeringen toegepast met extreem onredelijke hardheidquote:Op dinsdag 21 november 2023 23:40 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Dat ging met name over de vraag of je fraude hard moest straffen. Niet of mensen bewust in de vernieling moest worden gebracht. Ook al kan je je nu afvragen of je überhaupt een hard beleid kan voeren zonder dat dit gebeurd, het is wel net anders.
Het boek beschrijft niet alleen rol kabinet, maar ook van rechtspraak, media en ambtenarij. Echt een aanrader wat mij betreft. Onder ambtenaren die willen leren van de affaire is het ook echt een must read.
Het boek laat wel meer invalshoeken zien dan de lijn Kamp.quote:Op woensdag 22 november 2023 00:50 schreef HiZ het volgende:
[..]
Dezelfde regels werden sinds 1996 voor uitkeringen toegepast met extreem onredelijke hardheid
. Dan vraag ik me af wat er nog onbedoeld kan zijn aan het kopiëren van die regels voor de toeslagen.
Nee joh zo rolt hij gewoon als hij moe is. De rest zijn acteurs die er constant een showtje van maken ongeacht hun gemoedstoestand.quote:Op woensdag 22 november 2023 01:21 schreef phpmystyle het volgende:
Lijkt alsof Omtzigt iets van een antidepressivum slikt ofzo. Heel vreemd gedrag bij Beau.
Dan gaat ie weer internationale werkzoekenden opsluiten op schepen en gymnastieklokalenquote:Op woensdag 22 november 2023 01:55 schreef Gehrman het volgende:
[ twitter ]
Kijk wie hebben we daar. Ineens weer beter. Wat een timing.
Heb het net teruggekeken en vond er niets vreemds aan. Een beetje melig door de vermoeidheid, meer nietquote:Op woensdag 22 november 2023 01:21 schreef phpmystyle het volgende:
Lijkt alsof Omtzigt iets van een antidepressivum slikt ofzo. Heel vreemd gedrag bij Beau.
In 1996 was de Wet Boeten en Maatregelen Sociale Zekerheid mijn eerste grote klus. De drijfveer voor de wet was dat er een einde moest komen aan de beleidsvrijheid van de uitvoeringsorganisaties. Die werden gezien als te soepel bij het bestrijden van fraude en te losjes met terugvordering. In werkelijkheid hadden we meer te maken met verkeerd begrepen jargon in de SVR jaarverslagen. Onrechtmatig werd in de media vertaald als fraude.quote:Op woensdag 22 november 2023 01:06 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Het boek laat wel meer invalshoeken zien dan de lijn Kamp.
Zie hier het probleem, en waarom de VVD gewoon weer de grootste gaat worden. Als je maar een beetje positief bent en vriendelijk lacht en zegt dat het allemaal best prima gaat en dat de rest ook wel goed komt, dan boeit het niet wat voor beleid je daadwerkelijk voert. Je bent in ieder geval niet zo'n zuurpruim die echt wil werken aan de grote problemen in ons land. Bedankt voor je stem...quote:Op woensdag 22 november 2023 06:51 schreef Kickinalfa het volgende:
Van het geheel gisteren waren iig Dylan, Jetten en Bontebal nog het meest constructief/redelijkst in mijn ogen.
Ouwehand en Marijnissen zijn van die zuurpruimen.
Volgens mij is de eerste exitpoll doorgaans rond 9 uur.quote:Op woensdag 22 november 2023 07:55 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Toch veel spanning voor vanavond. Om wat voor tijdstip is doorgaans de eerste betrouwbare tussenstand?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |