Jawel, zelfs al is de kans niet heel groot, de kans is wel gewoon aanwezig. Verder vertonen computers nog regelmatig storingen, potloden doen dat niet.quote:
Tellen in 1 seconde klaar, makkelijker stemmen dan met zo'n lap papier, scheelt dode bomen, veiliger, moderner.quote:
Alsof dat handmatig tellen zo lekker werkt.quote:Op woensdag 22 november 2023 12:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jawel, zelfs al is de kans niet heel groot, de kans is wel gewoon aanwezig. Verder vertonen computers nog regelmatig storingen, potloden doen dat niet.
Die lap papier is dan ook niet nodig, dat kan dus gewoon met het kleine stembiljet wat ik toonde. Uitprinten van elke stem en die in een bus doen is ook bij digitaal stemmen namelijk gewoon nodig.quote:Op woensdag 22 november 2023 12:47 schreef Perrin het volgende:
[..]
Tellen in 1 seconde klaar, makkelijker stemmen dan met zo'n lap papier, scheelt dode bomen, veiliger, moderner.
Voor mij hoeft dat niet hoor, maar sommige meer analoog georiënteerden worden zenuwachtig van puur digitaal.quote:Op woensdag 22 november 2023 12:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die lap papier is dan ook niet nodig, dat kan dus gewoon met het kleine stembiljet wat ik toonde. Uitprinten van elke stem en die in een bus doen is ook bij digitaal stemmen namelijk gewoon nodig.
Ik ben afgestudeerd in de informatica, ik weet echt wel waarover ik praat, een digitale stemomgeving kan dusdanig ingericht worden dat de kans op fraude veel kleiner is dan de huidige papieren methode. De kans op storingen met dit soort apparatuur is vrijwel nihil, het zijn geen reguliere PC's en je kan simpelweg ook de papieren biljetten achter de hand houden voor het geval dat.quote:Op woensdag 22 november 2023 12:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jawel, zelfs al is de kans niet heel groot, de kans is wel gewoon aanwezig. Verder vertonen computers nog regelmatig storingen, potloden doen dat niet.
Natuurlijk wel, anders heb je geen enkel controlesysteem.quote:Op woensdag 22 november 2023 12:50 schreef Perrin het volgende:
[..]
Voor mij hoeft dat niet hoor, maar sommige meer analoog georiënteerden worden zenuwachtig van puur digitaal.
Dat kan ook prima digitaal natuurlijk. Ook een ICT'er hier.quote:Op woensdag 22 november 2023 12:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, anders heb je geen enkel controlesysteem.
Nee, dat kan dus niet. Controle op fraude moet altijd plaats kunnen vinden door de uitgeprinte stemmen te tellen. Je kunt niet de computer zichzelf laten controleren.quote:Op woensdag 22 november 2023 12:52 schreef alpeko het volgende:
[..]
Dat kan ook prima digitaal natuurlijk.
Laatste is niet anoniem meer.quote:Op woensdag 22 november 2023 12:54 schreef Zoddie het volgende:
Ligt er ook aan wat we onder digitaal stemmen bedoelen.
Op lokatie op een apparaat dat offline is.
Of vanuit thuis of waar dan ook met je DigiD of zo.
Waarom heb je dat nodig? Je hebt voor het huidige systeem ook geen tweede controlesysteem. Het is puur omdat sommige mensen onterecht digitaal niet vertrouwen.quote:Op woensdag 22 november 2023 12:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, anders heb je geen enkel controlesysteem.
Je kunt in het huidige systeem in principe oneindig hertellen. Dat is dus wel een controlesysteem.quote:Op woensdag 22 november 2023 12:54 schreef Perrin het volgende:
[..]
Waarom heb je dat nodig? Je hebt voor het huidige systeem ook geen tweede controlesysteem. Het is puur omdat sommige mensen onterecht digitaal niet vertrouwen.
Dat kan in het digitale systeem ook als je dat zo bouwt. Het kan totaal waterdicht gebouwd worden, waterdichter dan je ooit kunt krijgen met analoog.quote:Op woensdag 22 november 2023 12:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je kunt in het huidige systeem in principe oneindig hertellen. Dat is dus wel een controlesysteem.
Dat laatste ben ik echt pertinent op tegen. Dat is enorm fraudegevoelig.quote:Op woensdag 22 november 2023 12:54 schreef Zoddie het volgende:
Ligt er ook aan wat we onder digitaal stemmen bedoelen.
Op lokatie op een apparaat dat offline is.
Of vanuit thuis of waar dan ook met je DigiD of zo.
Nee, dan laat je de computer zichzelf controleren. Een systeem waarbij men fysieke bewijzen heeft van de stem is veel betrouwbaarder.quote:Op woensdag 22 november 2023 12:56 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dat kan in het digitale systeem ook als je dat zo bouwt.
Natuurlijk kan dat wel. De vraag is of mensen dat durven los te laten maar anno 2023 mag je dat toch wel verwachten. Kan wel wat ideeën aandragen maar denk dat anderen daar beter in zijn.quote:Op woensdag 22 november 2023 12:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, dat kan dus niet. Controle op fraude moet altijd plaats kunnen vinden door de uitgeprinte stemmen te tellen. Je kunt niet de computer zichzelf laten controleren.
Dat bedoel ik, onterechte angsten van analoog georiënteerden.quote:Op woensdag 22 november 2023 12:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, dan laat je de computer zichzelf controleren. Een systeem waarbij men fysieke bewijzen heeft van de stem is veel betrouwbaarder.
Je kunt als teller evengoed stemmen ongeldig maken (ja ik weet dat er meerdere mensen zijn en dat je mee mag kijken). Maar niemand kan controleren of zijn stem ook is meegeteld tenzij je de enige stemmer bent van een partij op dat stembureau.quote:Op woensdag 22 november 2023 12:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je kunt in het huidige systeem in principe oneindig hertellen. Dat is dus wel een controlesysteem.
De computer is een vaag begrip. Dat hoeft niet hetzelfde systeem te zijn.quote:Op woensdag 22 november 2023 12:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, dan laat je de computer zichzelf controleren. Een systeem waarbij men fysieke bewijzen heeft van de stem is veel betrouwbaarder.
In een ideale wereld, geen. Maar wel over elke cent inkomen ongeacht of die uit arbeid, vermogen, giften of erfenissen komt. Inkomen is inkomen, daar draag je belasting over af. Probleem is dat wij schijnbaar niet het daadwerkelijk behaalde rendement over vermogen kunnen achterhalen (België bijvoorbeeld wel), dus hebben we dat gedrocht met fictief rendement van 4% ofzo maar in het leven geroepen. Dat mocht dan weer niet van de rechter, dus nu heffen we niets. Gaaf land...quote:Op woensdag 22 november 2023 10:25 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Voorbeeld: in jouw ideale wereld, bij welk bedrag aan spaargeld moet men extra vermogensbelasting gaan betalen?
Wat zie je hier precies dedain in? Ik mag geen ervaringen delen?quote:Op woensdag 22 november 2023 09:54 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Opnieuw: wat een dedain.
Wanneer krijgen mensen als jij nu eens door dat dit precies de reden is dat de peilingen zijn wat ze zijn?
Eens.quote:Op woensdag 22 november 2023 13:03 schreef Hanca het volgende:
Hier een blog over digitaal stemmen: https://tweakers.net/revi(...)ij-verkiezingen.html
Hierin ook voorbeelden van landen die het wel gebruiken, ondanks dat ze volgens experts bewezen fouten bevatten.
ICT en overheid is een drama, daar moet je echt de democratie niet van laten afhangen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |