Nou nee, waarschijnlijk niet. Ten eerste blijft het vermogen van die generatie gewoon in de samenleving hangen - bij de volgende generatie, die dat ook voor zichzelf zal willen beschermen. En ten tweede is er op rechts gewoon niet veel serieus alternatief. De vijver voor de VVD om in te vissen blijft dus groot zat.quote:Op dinsdag 14 november 2023 21:50 schreef Nattekat het volgende:
Maar er is ook goed nieuws: de VVD zal met die afschuwelijke boomer-generatie uitsterven.
De groep die de toekomst heeft maar politiek dwars wordt gezeten door de oudere generaties die vinden dat ze nog niet genoeg hebben.quote:Op dinsdag 14 november 2023 21:52 schreef Nattekat het volgende:
[ afbeelding ]
Deze valt dan weer heel erg mee.
Het CDA heeft de voedingsbodem voor BBB en NSC zelf gecreerd. Ze hebben zichzelf in een onmogelijke positie gebracht en daar worden ze nu terecht op afgerekend.quote:Op dinsdag 14 november 2023 21:56 schreef Breekfast het volgende:
Ik ben zelf geen rechts-conservatieve stemmer, maar ik vind het toch jammer dat het CDA met Bontenbal niet wat hersteld in de peilingen.
Die man komt op mij heel sympathiek over en lijkt ook wel echt kennis van zaken te hebben. Maar met NSC en BBB als concurrenten zijn dit haast onmogelijke verkiezingen voor het CDA.
Daar helpt geen heel sympathieke meneer tegen nee.quote:Op dinsdag 14 november 2023 21:58 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het CDA heeft de voedingsbodem voor BBB en NSC zelf gecreerd. Ze hebben zichzelf in een onmogelijke positie gebracht en daar worden ze nu terecht op afgerekend.
In een natte droom blijven 40+ers gewoon bij de stembus weg.quote:Op dinsdag 14 november 2023 21:52 schreef Nattekat het volgende:
[ afbeelding ]
Wat zou het land er anders uitzien.quote:Op dinsdag 14 november 2023 21:59 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
In een natte droom blijven 40+ers gewoon bij de stembus weg.
Dat is nou het leuke: de jonge generaties hebben niets om te beschermen door rechts te stemmen. Ze kunnen niets opbouwen.quote:Op dinsdag 14 november 2023 21:55 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nou nee, waarschijnlijk niet. Ten eerste blijft het vermogen van die generatie gewoon in de samenleving hangen - bij de volgende generatie, die dat ook voor zichzelf zal willen beschermen. En ten tweede is er op rechts gewoon niet veel serieus alternatief. De vijver voor de VVD om in te vissen blijft dus groot zat.
Als er iets uitsterft, dan is het het CDA. En dus ook NSC, want dat is uiteindelijk ook alleen maar een club voor teleurgestelde CDA'ers.
Het CDA heeft zichzelf inderdaad enorm in de voet geschoten. Wat als ze gewoon Omtzigt als partijleider hadden gekozen, in plaats van de impopulaire Hugo de Jonge?quote:Op dinsdag 14 november 2023 21:58 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het CDA heeft de voedingsbodem voor BBB en NSC zelf gecreerd. Ze hebben zichzelf in een onmogelijke positie gebracht en daar worden ze nu terecht op afgerekend.
Dat hangt nogal van je nest af, niet?quote:Op dinsdag 14 november 2023 22:00 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dat is nou het leuke: de jonge generaties hebben niets om te beschermen door rechts te stemmen. Ze kunnen niets opbouwen.
quote:Op dinsdag 14 november 2023 21:56 schreef Perrin het volgende:
[..]
De groep die de toekomst heeft maar politiek dwars wordt gezeten door de oudere generaties die vinden dat ze nog niet genoeg hebben.
Vandaar ook mijn pleidooi voor een maximum stemleeftijd. Die oudjes verpesten het voor de nieuwe generaties. Rupsje nooitgenoegs.![]()
Waarschijnlijk in no time failliet.quote:Op dinsdag 14 november 2023 21:59 schreef Perrin het volgende:
[..]
Wat zou het land er anders uitzien.
Kijk eens naar die peilingquote:Op dinsdag 14 november 2023 22:01 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat hangt nogal van je nest af, niet?
Discriminatie mag niet, aldus woke.quote:Op dinsdag 14 november 2023 21:59 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
In een natte droom blijven 40+ers gewoon bij de stembus weg.
In ieder geval een stuk eerlijker en groener.quote:Op dinsdag 14 november 2023 22:02 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Waarschijnlijk in no time failliet.
Proest.quote:Op dinsdag 14 november 2023 22:04 schreef Perrin het volgende:
[..]
In ieder geval een stuk eerlijker en groener.
Belachelijk dat de generaties die op weg naar de uitgang zijn degenen die de toekomst hebben zo opzadelen met hun politieke keuzes.
Ik denk dat Omtzigt ongeveer dezelfde haat over zich heen had gekregen als hij in die periode op de positie van de Jonge zat.quote:Op dinsdag 14 november 2023 22:00 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Het CDA heeft zichzelf inderdaad enorm in de voet geschoten. Wat als ze gewoon Omtzigt als partijleider hadden gekozen, in plaats van de impopulaire Hugo de Jonge?
Of wat als ze daarna in plaats van de visieloze Wopke Hoekstra toen al voor Bontenbal hadden gekozen?
Zoveel gemiste kansen....
Zegt de SP'er.quote:Op dinsdag 14 november 2023 22:02 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wacht, ik pak de bingokaart.quote:Op dinsdag 14 november 2023 22:04 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Discriminatie mag niet, aldus woke.
Behalve soms dan.
Ik zou er normaal ook op gestemd hebben hoor.quote:Op dinsdag 14 november 2023 22:07 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik zou de berekeningen er even op naslaan.
Wat ik ook wel opmerkelijk vind is dat meer jongeren stemmen op BBB dan BIJ1 en SP.quote:Op dinsdag 14 november 2023 21:52 schreef Nattekat het volgende:
[ afbeelding ]
Ik weet niet. Het CDA van oudsher, NSC en BBB zijn allemaal geschoold op het Rijnlands model met een nadruk op gemeenschapszin. Dat is niet iets wat opeens ophoudt te bestaan. Zeker niet in kleine gemeenschappen zoals we hebben kunnen zien.quote:Op dinsdag 14 november 2023 21:55 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nou nee, waarschijnlijk niet. Ten eerste blijft het vermogen van die generatie gewoon in de samenleving hangen - bij de volgende generatie, die dat ook voor zichzelf zal willen beschermen. En ten tweede is er op rechts gewoon niet veel serieus alternatief. De vijver voor de VVD om in te vissen blijft dus groot zat.
Als er iets uitsterft, dan is het het CDA. En dus ook NSC, want dat is uiteindelijk ook alleen maar een club voor teleurgestelde CDA'ers.
Omtzigt zal eerst moeten imploderen voordat het CDA weer wat van zijn stemvolk terug gaat krijgen. Bontenbal komt op mij als persoon ook wel prima over, maar dat christelijke gedachtengoed zou mij nooit op m kunnen laten stemmen.quote:Op dinsdag 14 november 2023 21:56 schreef Breekfast het volgende:
Ik ben zelf geen rechts-conservatieve stemmer, maar ik vind het toch jammer dat het CDA met Bontenbal niet wat hersteld in de peilingen.
Die man komt op mij heel sympathiek over en lijkt ook wel echt kennis van zaken te hebben. Maar met NSC en BBB als concurrenten zijn dit haast onmogelijke verkiezingen voor het CDA.
De jongeren van Denk kunnen beter samengaan met de oudjes van de SP, als ik Kieskompas moet geloven is er namelijk een overlap. Voordeel is ook dat politici van Denk eindelijk weten hoe de Eerste Kamer er nou uit zietquote:Op dinsdag 14 november 2023 20:43 schreef Bofjijff het volgende: [..] of denkt eraan om erop te stemmen? Alle aantallen bij elkaar optellen kom je op meer dan 100 dia snap niet zo goed wat de aantallen nou betekenen.. Maar Denk populair onder allochtoonse jongeren, das niks nieuws toch?
Een 'echt' links kabinet is onmogelijk, wanneer rechts 85-90 zetels peilt en een tamelijk forse meerderheid heeft in de Eerste Kamer. Maar zoals je laatst zag met die tijdelijke huurcontracten, rechts is ook geen monolithisch blok.quote:Op woensdag 15 november 2023 14:50 schreef koos_vriendloos het volgende:
Zelfs als GL-pvda de grootste worden dan nog word een links kabinet lastig hoor. Kans is groot dat PVV in de coalitie komt
Laat ze het maar proberen. Mogen we volgend jaar weer naar de stembus.quote:Op woensdag 15 november 2023 19:33 schreef Breekfast het volgende:
Een rechts minderheidskabinet met VVD, NSC en eventueel BBB lijkt mij nu wel het meest kansrijk, met gedoogsteun van Wilders.
Als je dit stelt op basis van begrotingstekorten, moet je denk ik toch eens gaan terugzoeken en constateren dat die niet excessief waren in de kabinetten waarin links heeft meegeregeerd.quote:Op dinsdag 14 november 2023 22:02 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik heb het dan ook niet over links. Integendeel.quote:Op woensdag 15 november 2023 20:59 schreef ijs_beer het volgende:
[..]
Als je dit stelt op basis van begrotingstekorten, moet je denk ik toch eens gaan terugzoeken en constateren dat die niet excessief waren in de kabinetten waarin links heeft meegeregeerd.
Voordeel is wel dat die kiezers daarna niet nog verder naar rechts kunnen opschuiven lol, maar het is natuurlijk compleet kansloos. Ik snap niet dat kiezers dat niet inzien.quote:Op woensdag 15 november 2023 19:46 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Laat ze het maar proberen. Mogen we volgend jaar weer naar de stembus.
Ja, heel rationeel komt het niet over.quote:Op woensdag 15 november 2023 21:13 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Voordeel is wel dat die kiezers daarna niet nog verder naar rechts kunnen opschuiven lol, maar het is natuurlijk compleet kansloos. Ik snap niet dat kiezers dat niet inzien.
Tieners en twintigers zouden geen stemrecht moeten hebben. Hun hersenen zijn nog niet (of pas net) volgroeid, ze hebben nog praktisch geen levenservaring en ze zitten nog vrijwel geheel hun leven aan het staatsinfuus. Waarom zouden zulke nitwitten inspraak moeten hebben in Neerlandsch toekomst? Kiesgerechtigde leeftijd naar 30, alstublieft.quote:Op dinsdag 14 november 2023 21:52 schreef Nattekat het volgende:
[ afbeelding ]
Als jij dat zegt betekent dat dat we alle 30-plussers het stemrecht moeten ontnemen.quote:Op woensdag 15 november 2023 21:26 schreef 2thmx het volgende:
[..]
Tieners en twintigers zouden geen stemrecht moeten hebben. Hun hersenen zijn nog niet (of pas net) volgroeid, ze hebben nog praktisch geen levenservaring en ze zitten nog vrijwel geheel hun leven aan het staatsinfuus. Waarom zouden zulke nitwitten inspraak moeten hebben in Neerlandsch toekomst? Kiesgerechtigde leeftijd naar 30, alstublieft.
Da's niet zo vreemd, die peiling kwam online toen de copij voor vandaag al geschreven was, denkelijk.quote:Op donderdag 16 november 2023 09:50 schreef Wienerschnitzels het volgende:
https://www.ioresearch.nl(...)eid-kost-nsc-zetels/
Ik lees in de media vrij weinig over de toch wel vrij schokkende I&O Research peiling van gisteren. NSC -4 t.o.v. de vorige peiling is echt wel een grote daling opeens.
Op de radio hadden ze het er vanmorgen over dat het helemaal niet gek is dat er nu schommelingen zijn zo kort voor de verkiezingen en dat het allemaal momentopnames zijn.quote:Op donderdag 16 november 2023 09:50 schreef Wienerschnitzels het volgende:
https://www.ioresearch.nl(...)eid-kost-nsc-zetels/
Ik lees in de media vrij weinig over de toch wel vrij schokkende I&O Research peiling van gisteren. NSC -4 t.o.v. de vorige peiling is echt wel een grote daling opeens.
wat een onzinquote:Op woensdag 15 november 2023 21:26 schreef 2thmx het volgende:
[..]
Tieners en twintigers zouden geen stemrecht moeten hebben. Hun hersenen zijn nog niet (of pas net) volgroeid, ze hebben nog praktisch geen levenservaring en ze zitten nog vrijwel geheel hun leven aan het staatsinfuus. Waarom zouden zulke nitwitten inspraak moeten hebben in Neerlandsch toekomst? Kiesgerechtigde leeftijd naar 30, alstublieft.
Ja hoe meer in het nieuws komt dat Geert grote kans maakt om mee te gaan regeren hoe meer mensen op 1 linkse partij gaan stemmen (hoop ik althansquote:Op donderdag 16 november 2023 12:11 schreef koos_vriendloos het volgende:
De push van PVV de laatste tijd en gebrek van afstoting door andere rechtse partijen kan GL-pvda zomaar de grootste partij maken is mijn idee
Mag ik u voorstellen aan ons electoraat, de VVD en Stockholm syndroom?quote:Op donderdag 16 november 2023 12:11 schreef koos_vriendloos het volgende:
Met de push van PVV de laatste tijd en gebrek van afstoting door andere rechtse partijen kan GL-pvda zomaar de grootste partij maken is mijn idee
En wat win je daarmee? Dan is er nog geen linkse coalitie mogelijk. Ze vreten zichzelf alleen maar meer op dan.quote:Op donderdag 16 november 2023 12:21 schreef Enfoire het volgende:
[..]
Ja hoe meer in het nieuws komt dat Geert grote kans maakt om mee te gaan regeren hoe meer mensen op 1 linkse partij gaan stemmen (hoop ik althans)
Of het moedigt rechtse stemmers juist aan, want een rechts kabinet mt PVV is juist iets wat veel mensen wel eens willen zien gebeuren.quote:Op donderdag 16 november 2023 12:11 schreef koos_vriendloos het volgende:
Met de push van PVV de laatste tijd en gebrek van afstoting door andere rechtse partijen kan GL-pvda zomaar de grootste partij maken is mijn idee
Technisch gesproken zou je als strategische stemmer dan eerder op D66 moeten stemmen, om dat progressieve blok groter te maken naast GL/PvdA. Als je alleen GL/PvdA als grote partij hebt zullen je links progressieve belangen sowieso wel tenonder gaan in de coalitie-onderhandelingenquote:Op donderdag 16 november 2023 13:31 schreef Japepk het volgende:
[..]
En wat win je daarmee? Dan is er nog geen linkse coalitie mogelijk. Ze vreten zichzelf alleen maar meer op dan.
D66 zuigt. Zou eerder op volt stemmenquote:Op donderdag 16 november 2023 14:14 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Technisch gesproken zou je als strategische stemmer dan eerder op D66 moeten stemmen, om dat progressieve blok groter te maken naast GL/PvdA. Als je alleen GL/PvdA als grote partij hebt zullen je links progressieve belangen sowieso wel tenonder gaan in de coalitie-onderhandelingen
Onzin. GL-PvdA moet in dat geval juist groter worden om een betere uitgangspositie te creren in de onderhandelingen. D66 gaat gewoon doodleuk in zee met VVD en gooit hun idealen overboord als het moet. Ik denk dat de meeste D66-stemmers van 2017 en 2021 zich nog steeds belazerd voelen, met name jongeren.quote:Op donderdag 16 november 2023 14:14 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Technisch gesproken zou je als strategische stemmer dan eerder op D66 moeten stemmen, om dat progressieve blok groter te maken naast GL/PvdA. Als je alleen GL/PvdA als grote partij hebt zullen je links progressieve belangen sowieso wel tenonder gaan in de coalitie-onderhandelingen
Hoe kom je daarbij?quote:Op dinsdag 14 november 2023 21:55 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Je kan best wel eens gelijk hebben dat er een rol voor links is weggelegd: Wilders wil echt gaan regeren. De PVV is overwegen links.quote:Op donderdag 16 november 2023 12:21 schreef Enfoire het volgende:
[..]
Ja hoe meer in het nieuws komt dat Geert grote kans maakt om mee te gaan regeren hoe meer mensen op 1 linkse partij gaan stemmen (hoop ik althans)
Het rechteruiteinde van een hoefijzer is nog geen links. Ikzelf gruwel van PVV-standpunten als D'66-stemmer, maar dat zal wederzijds zijn.quote:Op donderdag 16 november 2023 17:44 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je kan best wel eens gelijk hebben dat er een rol voor links is weggelegd: Wilders wil echt gaan regeren. De PVV is overwegen links.
O, D66 krijgt mij niet zo snel op de kast. Veel mislukt zoals krimpen van Schiphol, stikstof dossier staat op losse schroeven, en kernenergie omarmen ze wel.quote:Op donderdag 16 november 2023 17:50 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Het rechteruiteinde van een hoefijzer is nog geen links. Ikzelf gruwel van PVV-standpunten als D'66-stemmer, maar dat zal wederzijds zijn.
Dat ze kernenergie omarmen is volgens mij alleen om stemmen te trekken omdat een groot deel, niet gehinderd door enige kennis overigens, van de nederlanders voorstander is. Als puntje bij paaltje komt zijn ze gewoon tegen en volgens mij worden die dingen er sowieso niet bijgebouwd: Riskant, heel duur en duurt te lang. Wat dat betreft ben ik maar wat blij dat ons' Frans daar duidelijk in is.quote:Op donderdag 16 november 2023 17:53 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
O, D66 krijgt mij niet zo snel op de kast. Veel mislukt zoals krimpen van Schiphol, stikstof dossier staat op losse schroeven, en kernenergie omarmen ze wel.
Denk niet dat ik PVV stem. Ben nog zwevend op rechts.
Een partij van leugens dus.quote:Op donderdag 16 november 2023 17:58 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Dat ze kernenergie omarmen is volgens mij alleen om stemmen te trekken omdat een groot deel, niet gehinderd door enige kennis overigens, van de nederlanders voorstander is. Als puntje bij paaltje komt zijn ze gewoon tegen en volgens mij worden die dingen er sowieso niet bijgebouwd: Riskant, heel duur en duurt te lang. Wat dat betreft ben ik maar wat blij dat ons' Frans daar duidelijk in is.
Welke partij niet? Welkom in de politiek.quote:
Ik zou even kijken naar de leeftijdsgroep die op het NSC stemt.quote:
Komt vanzelf wel weer nieuwe aanwas. Hetzelfde zou kunnen gelden voor D66 en GL, steeds meer jongeren worden oud.quote:Op donderdag 16 november 2023 18:03 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik zou even kijken naar de leeftijdsgroep die op het NSC stemt.
Ideologisch gezien exact dezelfde partijen.quote:Op donderdag 16 november 2023 14:58 schreef koos_vriendloos het volgende:
[..]
D66 zuigt. Zou eerder op volt stemmen
2021 was een kabinet waarbij D66 ontzettend veel binnen heeft gehaald, daar zou je je dan eerder als VVD-stemmer aan hebben kunnen ergeren.quote:Op donderdag 16 november 2023 17:39 schreef Noorse_Kabeltrui het volgende:
[..]
Onzin. GL-PvdA moet in dat geval juist groter worden om een betere uitgangspositie te creren in de onderhandelingen. D66 gaat gewoon doodleuk in zee met VVD en gooit hun idealen overboord als het moet. Ik denk dat de meeste D66-stemmers van 2017 en 2021 zich nog steeds belazerd voelen, met name jongeren.
Dit is 100% waar en geeft gelijk ook de makke van het Nederlandse kiesstelsel weer (en hoe absurd het is dat D66 niet op winst staat).quote:Op donderdag 16 november 2023 21:24 schreef TheVulture het volgende:
[..]
2021 was een kabinet waarbij D66 ontzettend veel binnen heeft gehaald, daar zou je je dan eerder als VVD-stemmer aan hebben kunnen ergeren.
quote:
Ondanks de winst is dit natuurlijk nog altijd bijzonder mager voor een stad als Groningen… nog niet te lang geleden zou de PvdA alleen hier makkelijk overheen zijn gegaan…quote:Het zou betekenen dat als alleen de stemmen uit de gemeente Groningen worden meegeteld, de partij 37 zetels in de Tweede Kamer zou hebben.
Ja precies, mensen die teleurgesteld zijn hadden volgens mij echt onrealistische verwachtingen van wat D66 waar zou kunnen maken.quote:Op donderdag 16 november 2023 21:24 schreef TheVulture het volgende:
[..]
2021 was een kabinet waarbij D66 ontzettend veel binnen heeft gehaald, daar zou je je dan eerder als VVD-stemmer aan hebben kunnen ergeren.
De grootste belofte van D66 bij die verkiezingen, die ze al die zetels opgeleverd heeft, ging over bestuurlijke vernieuwing. Over weg met de Ruttedoctrine. Over eerlijkheid en openheid. En dat waren ze een dag na de verkiezingen alweer vergeten, want toen waren de zetels binnen en kon iedereen weer over tot de orde van de dag.quote:Op vrijdag 17 november 2023 11:37 schreef archito het volgende:
Ja precies, mensen die teleurgesteld zijn hadden volgens mij echt onrealistische verwachtingen van wat D66 waar zou kunnen maken.
Dat dat niet gelukt is wil niet zeggen dat ze het niet geprobeerd hebben. Het was een enorm lange formatie en de uiteindelijke conclusie was dat het niet ging lukken. Het is gewoon niet waar dat ze dat de dag na de verkiezingen al hebben laten varen. Het was de keuze tussen het land verder in chaos storten of er het beste van maken. Dat laatste hebben ze gedaan.quote:Op vrijdag 17 november 2023 11:43 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De grootste belofte van D66 bij die verkiezingen, die ze al die zetels opgeleverd heeft, ging over bestuurlijke vernieuwing. Over weg met de Ruttedoctrine. Over eerlijkheid en openheid. En dat waren ze een dag na de verkiezingen alweer vergeten, want toen waren de zetels binnen en kon iedereen weer over tot de orde van de dag.
Terecht dat ze daarop worden afgerekend. Ze mogen nog niet klagen met de 10-ish zetels die ze overhouden
Als dit het beste was, dan wil ik niet weten wat ze verder nog voor opties voor ogen hadden.quote:Op vrijdag 17 november 2023 11:54 schreef archito het volgende:
[..]
Dat dat niet gelukt is wil niet zeggen dat ze het niet geprobeerd hebben. Het was een enorm lange formatie en de uiteindelijke conclusie was dat het niet ging lukken. Het is gewoon niet waar dat ze dat de dag na de verkiezingen al hebben laten varen. Het was de keuze tussen het land verder in chaos storten of er het beste van maken. Dat laatste hebben ze gedaan.
Dit dus, als D66 de oppositie in was gegaan was het nooit gelukt om een kabinet te formeren. Rutte was nog altijd de grootste dus dan ben je als nummer 2 niet zomaar in staat om die doctrine omver te werpen. Het enige wat je Kaag kan verwijten is dat ze op het moment van "Hier scheiden onze wegen" ook had moeten doorbijten.quote:Op vrijdag 17 november 2023 11:54 schreef archito het volgende:
[..]
Dat dat niet gelukt is wil niet zeggen dat ze het niet geprobeerd hebben. Het was een enorm lange formatie en de uiteindelijke conclusie was dat het niet ging lukken. Het is gewoon niet waar dat ze dat de dag na de verkiezingen al hebben laten varen. Het was de keuze tussen het land verder in chaos storten of er het beste van maken. Dat laatste hebben ze gedaan.
VKZ / Voorspel hier de uitslag van de verkiezingenquote:Op vrijdag 17 november 2023 13:31 schreef Pleun2011 het volgende:
Misschien een idee voor een topic: voorspel de uitslag van de verkiezingen.
Dank u. Had ik over het hoofd gezienquote:Op vrijdag 17 november 2023 13:33 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
VKZ / Voorspel hier de uitslag van de verkiezingen
Op basis van jouw argumenten, dan zou je de 16- t/m 20-jarigen een gele stembiljet moeten geven, evenals de 81-plussers. Die gelden dan als een halve stem.quote:Op woensdag 15 november 2023 21:26 schreef 2thmx het volgende:
[..]
Die fusie is hard op weg om een enorm succes te worden. Kuch.quote:Op vrijdag 17 november 2023 07:08 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
[..]
Ondanks de winst is dit natuurlijk nog altijd bijzonder mager voor een stad als Groningen… nog niet te lang geleden zou de PvdA alleen hier makkelijk overheen zijn gegaan…
Slaat nergens opquote:Op woensdag 15 november 2023 21:26 schreef 2thmx het volgende:
[..]
De Brexit beschrijft je gelijk wel redelijk.quote:Op woensdag 15 november 2023 21:26 schreef 2thmx het volgende:
[..]
25 jaar lijkt me een prima leeftijd.quote:Op woensdag 15 november 2023 21:26 schreef 2thmx het volgende:
[..]
Geert Milders.quote:Op zaterdag 18 november 2023 16:28 schreef Pvt.Webster het volgende:
Maurice:
VVD en PVV aan kop. PVV flink gestegen naar TV-optredens.
https://www.maurice.nl/2023/11/18/sbs-debat-werd-de-gamechanger/
Flopshow.quote:
En na de tv-optredens dan?quote:Op zaterdag 18 november 2023 16:28 schreef Pvt.Webster het volgende:
Maurice:
VVD en PVV aan kop. PVV flink gestegen naar TV-optredens.
Zaterdagmiddag vibes.. Dan komen de foutjesquote:Op zaterdag 18 november 2023 16:39 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
En na de tv-optredens dan?
Als je eenmaal in de hoek van de klappen zit, en geen enkel momentum hebt, dan krijg je ook nog eens dit soort verwijten blijkbaar.quote:
Maurice had weer wat aandacht tekort. De daling van NSC zag je trouwens ook al bij I&O peiling van voor het SBS-debat. Benieuwd naar de eindpeilingen van I&O en Ipsos of die ook een plotselinge stijging bij Wilders zien.quote:Op zaterdag 18 november 2023 16:28 schreef Pvt.Webster het volgende:
Maurice:
VVD en PVV aan kop. PVV flink gestegen na TV-optredens.
Het is De Hond, maar toch. WTFquote:Op zaterdag 18 november 2023 16:28 schreef Pvt.Webster het volgende:
Maurice:
VVD en PVV aan kop. PVV flink gestegen na TV-optredens.
Beter dan EenVandaag/Ipsos en I&O.quote:Op zaterdag 18 november 2023 17:08 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Het is De Hond, maar toch. WTF
quote:Peil.nl (7/17)
✅ GL (8), PvdD (6), SGP (3), Volt (3), JA21 (3), BBB (1), Bij1 (1)
❌ VVD (32), PVV (22), CDA (17), D66 (19), SP (11), PvdA (10), CU (6), 50Plus (0), DENK (2), FvD (6)
I&O Research (4/17)
✅ 50Plus (1), SGP (3), BBB (1), Bij1 (1)
❌ VVD (33), PVV (19), CDA (17), D66 (19), GL (11), SP (10), PvdA (11), CU (6), PvdD (5), DENK (2), FvD (5), Volt (4), JA21 (2)
Ipsos (3/17)
✅ SGP (3), PvdD (6), BBB (1)
❌ VVD (34), PVV (19), CDA (17), D66 (19), GL (11), SP (11), PvdA (11), CU (6), 50Plus (0), DENK (2), FvD (5), Volt (2), JA21 (2), Bij1 (0)
Kantar Public (7/18)
✅ CDA (15), 50Plus (1), SGP (3), PvdD (6), Volt (3), BBB (1), Bij1 (1)
❌ VVD (36), PVV (18), D66 (17), GL (9), SP (12), PvdA (12), CU (6), DENK (2), FvD (5), JA21 (2), Splinter (1)
Verder kijken dan je neus lang is. Een van de huiseffecten bij de hond is dat de PVV altijd (te) hoog staat bij hemquote:Op zaterdag 18 november 2023 17:46 schreef Nober het volgende:
[..]
Beter dan EenVandaag/Ipsos en I&O.
2021:
[..]
Nee, je snapt het niet. Alleen als je de zetelverdeling exact voorspelt ben je betrouwbaarquote:Op zaterdag 18 november 2023 17:57 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Verder kijken dan je neus lang is. Een van de huiseffecten bij de hond is dat de PVV altijd (te) hoog staat bij hem
Iets anders, maar moest gelijk aan jou denken Etto.quote:Op zaterdag 18 november 2023 19:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
Wanneer links Nederland eindelijk eens korte metten zou maken met dat woke gekloot en het bagatelliseren van problemen met de conservatieve islam, zou het direct en stan pede de grootste politieke beweging van dit land worden.
Maar opnieuw neemt het geen stelling en geeft het Nederland opnieuw weg aan 4 jaar rechts
Ach, dat woke en islam gelul is toch nauwelijks aan bod geweest deze campagne, en dan nog zijn het kiezers zelf die zich dus schijnbaar liever nog eens 4 jaar in hun reet laten neuken omdat links het weleens heeft over transgenders en roetveegpieten dan dat ze prioriteit geven aan zorg, sociale zekerheid en bestaanszekerheid.quote:Op zaterdag 18 november 2023 19:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
Wanneer links Nederland eindelijk eens korte metten zou maken met dat woke gekloot en het bagatelliseren van problemen met de conservatieve islam, zou het direct en stan pede de grootste politieke beweging van dit land worden.
Maar opnieuw neemt het geen stelling en geeft het Nederland opnieuw weg aan 4 jaar rechts
Precies.quote:Op zaterdag 18 november 2023 19:06 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ach, dat woke en islam gelul is toch nauwelijks aan bod geweest deze campagne, en dan nog zijn het kiezers zelf die zich dus schijnbaar liever nog eens 4 jaar in hun reet laten neuken omdat links het weleens heeft over transgenders en roetveegpieten dan dat ze prioriteit geven aan zorg, sociale zekerheid en bestaanszekerheid.
Zoals Janneke al opmerkte: niemand gelooft echt meer in die koopkrachtplaatjes. Links heeft het teveel over accijnzen en heffingen op allerhande consumpties die voor gewone gezinnen noodzakelijk zijn. Nee niet eens luxe. Auto, eten en drinken, energie. Al die zooi gaat onder links gewoon omhoog. Neem nu de gas accijnzen. In 2017 nog 30ct, en nu 70ct.quote:Op zaterdag 18 november 2023 19:06 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ach, dat woke en islam gelul is toch nauwelijks aan bod geweest deze campagne, en dan nog zijn het kiezers zelf die zich dus schijnbaar liever nog eens 4 jaar in hun reet laten neuken omdat links het weleens heeft over transgenders en roetveegpieten dan dat ze prioriteit geven aan zorg, sociale zekerheid en bestaanszekerheid.
Dubbel...quote:Op zaterdag 18 november 2023 19:05 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Iets anders, maar moest gelijk aan jou denken Etto.
Ben benieuwd wat je ervan vindt, het CDA met CU. Keijzer lijkt beeetje aan te geven dat het Katholicisme en het Protestantisme uit elkaar gegroeid zijn..
Nou, wat is dan het probleem?quote:
Bedoelde meer hoe de protestanten het CDA vermorzeld hebben. Wat Keijzer zegt: wij zijn volksquote:Op zaterdag 18 november 2023 19:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dubbel...
Enerzijds kan ik met veel nostalgie kijken naar oude ansichten van kerken, mijmeren over hoe dit land ooit eens een verbondenheid had in religie, hetzij protestant, hetzij katholiek. Met secularisering is het kind met het badwater weggegooid en zijn de sluisdeuren opengezet voor het utilstisch individualisme waar we nu al jaren de wrange vruchten van plukken.
Anderzijds blijf ik een tyfushekel hebben aan dogmatisch, star, conservatief denken.
Brandstofaccijnzen zijn juist belastingen die mensen met hogere inkomens betalen. Over het algemeen rijden die meer en in duurdere auto’s.quote:Op zaterdag 18 november 2023 19:09 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Zoals Janneke al opmerkte: niemand gelooft echt meer in die koopkrachtplaatjes. Links heeft het teveel over accijnzen en heffingen op allerhande consumpties die voor gewone gezinnen noodzakelijk zijn. Nee niet eens luxe. Auto, eten en drinken, energie. Al die zooi gaat onder links gewoon omhoog. Neem nu de gas accijnzen. In 2017 nog 30ct, en nu 70ct.
Wellicht heel groen, maar wel asociaal! Lodewijk Ascher zei dat ooit ook eens over het verkiezingsprogramma van gl.
Men hoort vooral dat men racist, islamofoob en homohater wordt genoemd. En terecht dat men daar niet zo op zit te wachten.quote:Op zaterdag 18 november 2023 19:10 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Nou, wat is dan het probleem?
Als kiezers zorg, sociale zekerheid en bestaanszekerheid belangrijk vinden dan moeten ze daar meer prioriteit aan geven dan zich drukmaken over futiliteiten als dat woke gelul.
..quote:Op zaterdag 18 november 2023 19:14 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Brandstofaccijnzen zijn juist belastingen die mensen met hogere inkomens betalen. Over het algemeen rijden die meer en in duurdere auto’s.
Onder VVD kabinetten is het BTW tarief op levensmiddelen omhoog gegaan.
De verhoging van de energiebelasting is een D66 initiatief, en die vind ik noch links noch rechts.
Er zal meer moeten gebeuren dan alleen dat..quote:Op zaterdag 18 november 2023 19:14 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Men hoort vooral dat men racist, islamofoob en homohater wordt genoemd. En terecht dat men daar niet zo op zit te wachten.
Zolang links geen afstand neemt van woke, zal het nooit de massa aanspreken.
Volgens mij valt dat best mee, en dan nog heb ik liever dat ik de zorg kan betalen en bestaanszekerheid dan dat ik eventueel niet voor racist of homofoob zou worden uitgemaakt.quote:Op zaterdag 18 november 2023 19:14 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Men hoort vooral dat men racist, islamofoob en homohater wordt genoemd. En terecht dat men daar niet zo op zit te wachten.
Zolang links geen afstand neemt van woke, zal het nooit de massa aanspreken.
Toch blijkt het stigma beter te kloppen dan jou aannamequote:Op zaterdag 18 november 2023 19:16 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
..
Er is blijkbaar een soort stigma dat rijke mensen in brandstofslurpende lambo's rondrijden, maar dat is maar een enkeling. Het zijn juist de relatief wat oudere auto's die meer brandstof verbruiken, de golfjes, de volvo's. Mensen met voldoende middelen hebben zo'n leasebak of een hybrid die zwaar gesubsidieerd zijn.
Ik ken dat artikel.quote:Op zaterdag 18 november 2023 19:27 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Toch blijkt het stigma beter te kloppen dan jou aanname
Haha, lachen dit.quote:Op zaterdag 18 november 2023 19:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
Nee, meer van types als jij die jan en alleman wegzetten als racist, homofoob en nazi omdat ze je nieuwe religie niet ten volste aanhangen.quote:Op zaterdag 18 november 2023 19:41 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Haha, lachen dit.
Het is allemaal de schuld van links.
Links is vooral veel te druk met klimaat, stikstof, ontwikkelingshulp en het openhouden van grenzen.quote:Op zaterdag 18 november 2023 19:06 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Tuurlijk, jan en alleman....quote:Op zaterdag 18 november 2023 19:42 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, meer van types als jij die jan en alleman wegzetten als racist, homofoob en nazi omdat ze je nieuwe religie niet ten volste aanhangen.
Het is een onderzoek van Investico, ik vind het wel heel gemakkelijk om het maar terzijde te schuiven zonddr met iets anders te komen.quote:Op zaterdag 18 november 2023 19:29 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik ken dat artikel.
Het is best bedenkelijk allemaal.
Tesla's worden niet geraakt door hogere accijnzen op brandstof.
Al die belastingen worden geheven om het alternatief betaalbaar te maken (subsidie) die komen veelal terecht bij de meer daadkrachtige burgers. De gemiddelde arbeider 40-75 k koopt geen nieuwe auto van pak'm beet 50k.quote:Op zaterdag 18 november 2023 19:50 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Het is een onderzoek van Investico, ik vind het wel heel gemakkelijk om het maar terzijde te schuiven zonddr met iets anders te komen.
Die wordt natuurlijk nooit premier, maar de VVD heeft 'm groter gemaakt door niets uit te sluitenquote:Op zaterdag 18 november 2023 18:43 schreef TAmaru het volgende:
Premier Wilders? Zou het kunnen? Ben bang dat als hij wint, dat VVD en NSC gewoon met Timmermans in zee gaan.
Dat is een niet te bewijzen hypothese.quote:Op zaterdag 18 november 2023 19:57 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Die wordt natuurlijk nooit premier, maar de VVD heeft 'm groter gemaakt door niets uit te sluiten
Ik ben dit met je eens, maar het n sluit het ander toch niet uit? Ook de brandstofaccijnsverlaging lijkt vooral bij rijke mensen terecht te komen en dan zie ik wel betere bestedingen van het groeifonds.quote:Op zaterdag 18 november 2023 19:53 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Al die belastingen worden geheven om het alternatief betaalbaar te maken (subsidie) die komen veelal terecht bij de meer daadkrachtige burgers. De gemiddelde arbeider 40-75 k koopt geen nieuwe auto van pak'm beet 50k.
Idem dito met verduurzaming zoals subsidies op wp's, zp's, en andere shit.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)ie-elektrische-autos
Kijk, als je iets goedkoper maakt hebben de personen die daar het meeste van kopen daar ook het meest baat bij. De in zoverre kan jouw vergelijking wel in bepaalde mate kloppen. Zal overigens niet schrikbarend veel zijn omdat je niet ineens heel veel gaat rijden wanneer je vermogend bent. Misschien iets meer, maar de hele dag in de auto zitten doe je ook niet voor je lol. Anyway, je kan ook geen accijnsverlaging doen, en juist gerichte steun geven aan die mensen waarvan je vindt dit dat nodig hebben. Maar dat is juist het arbitraire eraan omdat sommige mensen leven in gezinnen, sommige zijn alleenstaand, sommige werken fulltime met een klein modaal salaris, sommige werken maar 0,3 fte maar vangen veel toeslagen. Het is z ondoorzichtig dat je niet meer weet wie je wel en niet helpt.quote:Op zaterdag 18 november 2023 20:01 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ik ben dit met je eens, maar het n sluit het ander toch niet uit? Ook de brandstofaccijnsverlaging lijkt vooral bij rijke mensen terecht te komen en dan zie ik wel betere bestedingen van het groeifonds.
Betreffende de subsidies op verduurzaming van electro auto's, wp's etc. Als je doel in meer elektrische auto's, warmtepompen en zonnepanelen in NL te krijgen, hoe moet je dit dan anders voor elkaar krijgen? Ik vind dit ook niet helemaal kloppend maar kan, op sociale huurhuizen ombouwen na, ook niet echt een andere oplossing bedenken
CDA en CU fuseren? Ik zie de SP en de VVD nog eerder samengaan.quote:Op zaterdag 18 november 2023 19:05 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Iets anders, maar moest gelijk aan jou denken Etto.
Ben benieuwd wat je ervan vindt, het CDA met CU. Keijzer lijkt beeetje aan te geven dat het Katholicisme en het Protestantisme uit elkaar gegroeid zijn..
Ik denk ook dat laatste hoor.quote:Op zaterdag 18 november 2023 21:29 schreef Hexagon het volgende:
[..]
CDA en CU fuseren? Ik zie de SP en de VVD nog eerder samengaan.
Ik denk eerder dat de BBB, NSC en CDA over een paar jaar weer fuseren tot een nieuwe conservatieve partij zonder duidelijke christelijke stempel.
De katholieke kerk is in Nederland is echt op sterven na dood. Daar ga je echt geen levensvatbare partij meer uit bouwen. De katholieke cultuur is er nog wel maar dat zou dan dus beter bij een seculiere conservatieve partij passen.quote:Op zaterdag 18 november 2023 21:50 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik denk ook dat laatste hoor.
Maar vond het een interessante kwestie voor Etto. Omdat hij -geloof ik- de katholieke zuil van het CDA (KVP) een warm hart toedraagt.
Klopt. Maar meer dan genoeg cultuurchristenen.quote:Op zaterdag 18 november 2023 21:56 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De katholieke kerk is in Nederland is echt op sterven na dood. Daar ga je echt geen levensvatbare partij meer uit bouwen. De katholieke cultuur is er nog wel maar dat zou dan dus beter bij een seculiere conservatieve partij passen.
In niet onbelangrijke mate voor zichzelf vermoedelijk.quote:Op zaterdag 18 november 2023 21:39 schreef Hexagon het volgende:
Dat is dus echt eersteklas manipulatie van MdH. Al ben ik benieuwd voor wie.
Nouja ik denk eerder dat ze op het gebied van bestaanszekerheid een beetje hun selling point kwijt zijn.quote:Op zaterdag 18 november 2023 19:10 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Nou, wat is dan het probleem?
Als kiezers zorg, sociale zekerheid en bestaanszekerheid belangrijk vinden dan moeten ze daar meer prioriteit aan geven dan zich drukmaken over futiliteiten als dat woke gelul.
Die kunnen wel bij de SGP of FvD terecht.quote:Op zaterdag 18 november 2023 22:10 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Klopt. Maar meer dan genoeg cultuurchristenen.
Te veel zelfs.
Denk ook niet dat iemand die illusie heeft. Maar ik denk dat dat prima binnen het CDA had gekund, ware het niet dat de links protestantse zuil binnen het CDA dat onmogelijk heeft gemaakt.quote:Op zaterdag 18 november 2023 21:56 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De katholieke kerk is in Nederland is echt op sterven na dood. Daar ga je echt geen levensvatbare partij meer uit bouwen. De katholieke cultuur is er nog wel maar dat zou dan dus beter bij een seculiere conservatieve partij passen.
De links protestante zuil is de CU, die zitten allang niet meer bij het CDA.quote:Op zondag 19 november 2023 00:17 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Denk ook niet dat iemand die illusie heeft. Maar ik denk dat dat prima binnen het CDA had gekund, ware het niet dat de links protestantse zuil binnen het CDA dat onmogelijk heeft gemaakt.
Mwoah, Ruth Peetoom heeft anders weinig gedaan om de verloren zuidelijke aanhang terug te krijgen.quote:Op zondag 19 november 2023 00:18 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
De links protestante zuil is de CU, die zitten allang niet meer bij het CDA.
Altijd zo opvallend, als je een kaartje hier op legt met aantal moskeen, zie je dat die er in de PVV gebieden gewoon bijna niet zijn. Oost-Groningen en Zuid-Limburg zie je bijna geen moslims.quote:
Links protestants is CU, het CDA had de afgelopen jaren zelfs een niet christelijke fractievoorzitter en profileert zich al decennia als een redelijk seculiere partij. Links protestants kun je binnen het CDA echt al sinds de jaren 90 nauwelijks meer vinden, hoor. Hooguit midden, wat Bontenbal nu dan ook is.quote:Op zondag 19 november 2023 00:17 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Denk ook niet dat iemand die illusie heeft. Maar ik denk dat dat prima binnen het CDA had gekund, ware het niet dat de links protestantse zuil binnen het CDA dat onmogelijk heeft gemaakt.
Ik kom uit oost-groningen en de mensen daar zijn bijzonder incompetent dus dat verbaast me nietquote:Op zondag 19 november 2023 08:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Altijd zo opvallend, als je een kaartje hier op legt met aantal moskeen, zie je dat die er in de PVV gebieden gewoon bijna niet zijn. Oost-Groningen en Zuid-Limburg zie je bijna geen moslims.
Het andere opvallende is dat BBB nergens meer de grootste is.
Ach Marjolein.quote:Op zaterdag 18 november 2023 21:36 schreef tesssssssss het volgende:
Ik weet echt niet of deze al gepost is.
[ twitter ]
Het kan wel zijn dat er in oost-Groningen weinig moskeen zijn, maar dat is natuurlijk wel de streek waar Ter Apel ligt. Me dunkt dat men in die regio zijn portie moslims wel krijgt.quote:Op zondag 19 november 2023 08:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Altijd zo opvallend, als je een kaartje hier op legt met aantal moskeen, zie je dat die er in de PVV gebieden gewoon bijna niet zijn. Oost-Groningen en Zuid-Limburg zie je bijna geen moslims.
Misschien dat mensen in die gebieden dat ook graag zou willen houden?quote:Op zondag 19 november 2023 08:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het was toen nog wel een tandje erger, maar inderdaad. Je zag het Timmermans ook doen in het SBS-debat: die kwam met het verhaal dat LHBT-rechten niet veilig zouden zijn met Wilders aan de macht (je kunt Wilders veel verwijten, maar dat volgens mij niet). Men gaat er van alles bij halen.quote:Op zondag 19 november 2023 10:06 schreef Jor_Dii het volgende:
De “PVV is extreemrechts” lobby die nu lijkt gestart door o.a. de linkse partijen en prominente figuren die zich daarmee associren, geven me een zeer onheilspellend gevoel en doen me terugdenken aan de tijd van Fortuyn.
Ben ik ook bang voor ja.quote:Op zondag 19 november 2023 10:34 schreef Mexicanobakker het volgende:
Dit zal zo wel eens een tweestrijd PVV-GL/PvdA kunnen worden waar vooral NSC en partijen als D66 en PvdD de dupe van worden.
Die hebben wel vaak een van de grootste maatschappelijke effectenquote:Op zondag 19 november 2023 10:37 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Ben ik ook bang voor ja.
Al neem ik de Hond peiling met een flinke korrel zout
Precies, op dit punt maakt het niet eens meer uit of de peiling van De Hond wel klopt.quote:Op zondag 19 november 2023 10:41 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Die hebben wel vaak een van de grootste maatschappelijke effecten
Daar heb je wel gelijk in ja. Ben er zelf ook nog niet uit.quote:Op zondag 19 november 2023 10:41 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Die hebben wel vaak een van de grootste maatschappelijke effecten
Honden moet je uitlaten, die moet je geen peilingen laten doen.quote:Op zondag 19 november 2023 10:37 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Ben ik ook bang voor ja.
Al neem ik de Hond peiling met een flinke korrel zout
Nee, Ter Apel ligt wel iets zuidelijker dan die grijze vlek.quote:Op zondag 19 november 2023 09:48 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Het kan wel zijn dat er in oost-Groningen weinig moskeen zijn, maar dat is natuurlijk wel de streek waar Ter Apel ligt. Me dunkt dat men in die regio zijn portie moslims wel krijgt.
Wat Limburg betreft: daar is Wilders altijd al groot geweest.
Ik vind het opvallender dat GL/PvdA nog de grootste is in een stad als Rotterdam (waar wl veel moskeen en moslims zijn). Maar goed, misschien zijn dat juist die moslims die massaal Timmermans stemmen.
Het verbieden van de islam en kun je moeilijk een gematigd standpunt noemen.quote:Op zondag 19 november 2023 10:06 schreef Jor_Dii het volgende:
De “PVV is extreemrechts” lobby die nu lijkt gestart door o.a. de linkse partijen en prominente figuren die zich daarmee associren, geven me een zeer onheilspellend gevoel en doen me terugdenken aan de tijd van Fortuyn.
Geen idee. Maar ik verwacht nog 1vandaag maandag en i&o zal ook nog wel met een slotpeiling komen.quote:Op zondag 19 november 2023 13:17 schreef Breekfast het volgende:
Is er trouwens ergens een overzicht van welke peilingen er nog voor woensdag aankomen?
Maurice komt dinsdag ook nog met een slotpeilingquote:Op zondag 19 november 2023 13:24 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Geen idee. Maar ik verwacht nog 1vandaag maandag en i&o zal ook nog wel met een slotpeiling komen.
Ter Apel ligt daar dichtbij en ik kan me zo voorstellen dat er in het regionale nieuws meer aandacht is voor alle problemen daar dan in de landelijke media.quote:Op zondag 19 november 2023 12:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, Ter Apel ligt wel iets zuidelijker dan die grijze vlek.
En de mensen die dagelijks met moslims te maken hebben, merken dat die taal van Wilders gewoon totaal nergens op slaat en stemmen dus geen PVV.
Ah, dus de PVV is een partij dat z'n geringe politieke kapitaal weet te gebruiken om het partijprogramma te realiseren?quote:Op zondag 19 november 2023 08:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar Ter Apel ligt in de gemeente Westerwolde en die is op dit kaartje gewoon grijs gekleurd?quote:Op zondag 19 november 2023 12:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, Ter Apel ligt wel iets zuidelijker dan die grijze vlek.
En de mensen die dagelijks met moslims te maken hebben, merken dat die taal van Wilders gewoon totaal nergens op slaat en stemmen dus geen PVV.
Ter Apel, daar is een asielzoekerskampement met djembe-muziek, curry, kebab en buikdansavonden. De Apelenezen kunnen er geen genoeg van krijgen, eindelijk wat reuring in dat mokersaaie gehucht, en stemmen daarom PVV. Die linkse honden zijn allemaal voor de spreidingswet en willen die gezelligheid Ter Apel voor een deel ontnemen. Daarom: stemp Geert, handen af van onze asielzoekers!quote:Op zondag 19 november 2023 14:36 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar Ter Apel ligt in de gemeente Westerwolde en die is op dit kaartje gewoon grijs gekleurd?
Is ook beest een tokkie stadje.quote:Op zondag 19 november 2023 14:32 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Wat is Assen hier prachtig rood gekleurd.
Ah, ja. Je hebt gelijk. Maar al die gebieden daarboven hebben echt geen last van Ter Apel. En nee, in het nieuws in dit gebied (ik woon in de gemeente Midden-Groningen) komt Ter Apel ook niet zo veel.quote:Op zondag 19 november 2023 14:36 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar Ter Apel ligt in de gemeente Westerwolde en die is op dit kaartje gewoon grijs gekleurd?
Beestquote:Op zondag 19 november 2023 15:42 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Is ook beest een tokkie stadje.
Instroom beperken. Je dweilt met de kraan open.quote:Op zondag 19 november 2023 15:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ah, ja. Je hebt gelijk. Maar al die gebieden daarboven hebben echt geen last van Ter Apel. En nee, in het nieuws in dit gebied (ik woon in de gemeente Midden-Groningen) komt Ter Apel ook niet zo veel.
En het is inderdaad zo dat het voor Ter Apel het beste is als PvdA/GL groot wordt, de spreidingswet is het enige wat echt helpt voor die plaats.
Je hebt gelijk hoor, het valt heel erg mee met hoeveel het hier in de regio in het nieuws is. Emmen snap ik wel nog ergens, die ervaren ongeveer dezelfde overlast. Maar voor die gemeente geldt natuurlijk hetzelfde, aan een stem op de PVV hebben ze eigenlijk niet zo veel.quote:Op zondag 19 november 2023 15:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ah, ja. Je hebt gelijk. Maar al die gebieden daarboven hebben echt geen last van Ter Apel. En nee, in het nieuws in dit gebied (ik woon in de gemeente Midden-Groningen) komt Ter Apel ook niet zo veel.
En het is inderdaad zo dat het voor Ter Apel het beste is als PvdA/GL groot wordt, de spreidingswet is het enige wat echt helpt voor die plaats.
Toedeloe. Ik kan je Zweden aanbevelen. Mooi land met genoeg diversiteit.quote:
Fleur Agemaquote:Op zondag 19 november 2023 09:33 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Bij welke politicus zou jij bohhhh zeggen?
Al dat gedoneerde ondernemersgeld goed besteed...quote:Op zondag 19 november 2023 16:14 schreef Xylos het volgende:
Ik zie echt alleen maar die domme verkiezingsspotjes van de vvd op tv 🤔
Die ene is echt heel bedenkelijk, waar inhoudsloze barbiepop tegenover een man staat met een migratieverleden die zich afvraagt wat de vvd gaat doen tegen de migratiestromen?
Kabinet vvd-nsc met gedoogsteun van Wilders en de BBB. U las het hier voor het eerst.quote:
Daar moet Omtzigt eerst nog wel minstens een half jaar tot een jaar over nadenken.quote:Op maandag 20 november 2023 00:45 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Kabinet vvd-nsc met gedoogsteun van Wilders en de BBB. U las het hier voor het eerst.
(Eventueel met pvv en nsc omgekeerd)
Da's geen probleem, het land is tot die tijd in goede handenquote:Op maandag 20 november 2023 00:51 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Daar moet Omtzigt eerst nog wel minstens een half jaar tot een jaar over nadenken.
Ik vraag me af wie de formatie moet gaan leiden met zo'n uitslag.quote:
Haha, die kans is ook bizar klein .Ik ben overtuigd dat VVD gaat winnen, en PVV toch iets minder zetels haalt dan nu voorspeld. Frans TImmermans haalt denk ik een stuk minder zetels dan voorspeld (al hoop ik dat ik hier fout zit).quote:Op maandag 20 november 2023 01:10 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik vraag me af wie de formatie moet gaan leiden met zo'n uitslag.
Dat worden sws eerst hertellingen om te bepalen wie 'echt' gewonnen heeft. En dan zullen er genoeg mensen zijn die dat dan niet geloven. Alla jan6 in de VS.
Sws, zit er wel een probleem in ons systeem als er 4 partijen even groot worden.
Het zou beter zijn als deze uitslag niet gaat gebeuren.
Dat ligt er maar net aan wie, na de hertellingen, uiteindelijk de meeste stemmen heeft gekregen. En dat kan best Wilders I worden.quote:Op maandag 20 november 2023 00:45 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Kabinet vvd-nsc met gedoogsteun van Wilders en de BBB. U las het hier voor het eerst.
(Eventueel met pvv en nsc omgekeerd)
Ja. Het is gewoon beter als er 1 duidelijke winnaar is.quote:Op maandag 20 november 2023 01:16 schreef Epistaxiophobia het volgende:
[..]
Haha, die kans is ook bizar klein .Ik ben overtuigd dat VVD gaat winnen, en PVV toch iets minder zetels haalt dan nu voorspeld. Frans TImmermans haalt denk ik een stuk minder zetels dan voorspeld (al hoop ik dat ik hier fout zit).
Maar goed ik baseer dit ook nergens op behalve mijn gevoel :
Zolang wilders geen 76 zetels krijgt wordt ie geen premier. Niet eens misschien 🤣quote:Op maandag 20 november 2023 01:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat ligt er maar net aan wie, na de hertellingen, uiteindelijk de meeste stemmen heeft gekregen. En dat kan best Wilders I worden.
PVV-VVD, met steun van NSC en BBB?
Rutte blij 🙃quote:Op maandag 20 november 2023 00:53 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Da's geen probleem, het land is tot die tijd in goede handen
20 partijen waarvan een groot deel splinters is ook gewoon niksquote:Op maandag 20 november 2023 01:20 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Het is gewoon beter als er 1 duidelijke winnaar is.
Vier partijen met 25 zetels is gewoon killing.
Ik vraag mij dat af. Zijn er 76 zetels voor wie premier Geert aanvaardbaar is?quote:Op maandag 20 november 2023 01:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat ligt er maar net aan wie, na de hertellingen, uiteindelijk de meeste stemmen heeft gekregen. En dat kan best Wilders I worden.
PVV-VVD, met steun van NSC en BBB?
Waarschijnlijk niet. Maar stel dat Wilders wel de grootste wordt, maar gepasseerd als MP., dan krijg je ook niet echt een leuk sfeertje ben ik bang.quote:Op maandag 20 november 2023 06:59 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik vraag mij dat af. Zijn er 76 zetels voor wie premier Geert aanvaardbaar is?
Tja, hij zou dan met 25-30 zetels de grootste worden. Dat is in een Kamer met 150 leden ook gewoon te weinig om iets af te dwingen. Dat moet men dan maar gewoon uitleggen. Rationele mensen snappen dat wel.quote:Op maandag 20 november 2023 07:16 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Waarschijnlijk niet. Maar stel dat Wilders wel de grootste wordt, maar gepasseerd als MP., dan krijg je ook niet echt een leuk sfeertje ben ik bang.
Als Wilders de grootste wordt, wordt echt wel eerst gekeken naar PVV/NSC/VVD.quote:Op maandag 20 november 2023 07:16 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Waarschijnlijk niet. Maar stel dat Wilders wel de grootste wordt, maar gepasseerd als MP., dan krijg je ook niet echt een leuk sfeertje ben ik bang.
In het hypothetische geval dat er 4 partijen 25 zetels halen, en de PVV bij hertellingen toch de grootste is...maar we passeren hem als minister president.quote:Op maandag 20 november 2023 06:59 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik vraag mij dat af. Zijn er 76 zetels voor wie premier Geert aanvaardbaar is?
Mark Rutte zei grappend dat ie er volgend jaar december misschien nog wel zit. Dat zou zomaar kunnen met zo'n uitslag.quote:Op maandag 20 november 2023 07:42 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Als Wilders de grootste wordt, wordt echt wel eerst gekeken naar PVV/NSC/VVD.
Doe dan maar NSC -PVV - BBB. Dat gaat pas echt een circus wordenquote:Op maandag 20 november 2023 08:10 schreef capricia het volgende:
[..]
In het hypothetische geval dat er 4 partijen 25 zetels halen, en de PVV bij hertellingen toch de grootste is...maar we passeren hem als minister president.
Dat vind ik wel een soort failliet van ons systeem. Dat gaat heel veel ellende opleveren.
Sws vier partijen met 25 zetels en niemand met een echt mandaat. Geen echte grote partij. En dan ook nog de winnaar 'buitensluiten'.
Een recept voor nog meer onvrede en een nieuwe bestuurscultuur my ass.
Ben benieuwd hoe snel we weer naar de stembus kunnen.quote:Op maandag 20 november 2023 08:19 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Doe dan maar NSC -PVV - BBB. Dat gaat pas echt een circus worden
Zou het? De vorige keer met de PVV was de reden dat het klapte een aanvullend pakket met 15 mld bezuinigingen en lastverhogingen. Dergelijk enorme herstructureringen zitten er nu niet aan te komen.quote:Op maandag 20 november 2023 08:37 schreef capricia het volgende:
[..]
Ben benieuwd hoe snel we weer naar de stembus kunnen.
Ze kunnen allemaal hun reden geven.quote:Op maandag 20 november 2023 08:39 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Zou het? De vorige keer met de PVV was de reden dat het klapte een aanvullend pakket met 15 mld bezuinigingen en lastverhogingen. Dergelijk enorme herstructureringen zitten er nu niet aan te komen.
O.b.v. persoonljike verhoudingen kan veel goed of fout gaan, maar de dames en heren weten ook dat er voor hun weinig andere mogelijkheden zijn.
De hele gedachte dat de grootste partij een soort onvervreemdbaar recht heeft op het leveren van de MP of berhaupt op regeren is oude bestuurscultuur pur sang.quote:Op maandag 20 november 2023 08:10 schreef capricia het volgende:
[..]
In het hypothetische geval dat er 4 partijen 25 zetels halen, en de PVV bij hertellingen toch de grootste is...maar we passeren hem als minister president.
Dat vind ik wel een soort failliet van ons systeem. Dat gaat heel veel ellende opleveren.
Sws vier partijen met 25 zetels en niemand met een echt mandaat. Geen echte grote partij. En dan ook nog de winnaar 'buitensluiten'.
Een recept voor nog meer onvrede en een nieuwe bestuurscultuur my ass.
Sterker nog; in de jaren 70 is de PvdA een keer als grootste partij gepasseerd.quote:Op maandag 20 november 2023 08:45 schreef trein2000 het volgende:
[..]
De hele gedachte dat de grootste partij een soort onvervreemdbaar recht heeft op het leveren van de MP of berhaupt op regeren is oude bestuurscultuur pur sang.
Lijkt me juist hele oude bestuurscultuur.quote:Op maandag 20 november 2023 08:45 schreef trein2000 het volgende:
[..]
De hele gedachte dat de grootste partij een soort onvervreemdbaar recht heeft op het leveren van de MP of berhaupt op regeren is oude bestuurscultuur pur sang.
https://www.parlement.com(...)niet_uit_de_grootstequote:Als regel komt de minister-president uit de grootste partij, maar er zijn uitzonderingen. Die kwamen vr 1970 vaker voor dan daarna. Na 1970 kwam de premier alleen in 1971, 1977 en 1982 niet uit de grootste fractie en die partij (PvdA) bleef in al die jaren zelfs buiten de toen gevormde kabinetten.
Ja in die sporthallen.quote:Op maandag 20 november 2023 08:44 schreef capricia het volgende:
[..]
Ze kunnen allemaal hun reden geven.
Maar het zat natuurlijk al veel langer niet lekker. Dat CDA congres kan ik me nog levendig herinneren.
Ik hoop gewoon dat er 1 duidelijke winnaar komt. Maakt het mandaat toch wel makkelijker.
Je moet je die schamen !quote:Op maandag 20 november 2023 08:53 schreef onlogisch het volgende:
Nog 48 uur voordat we het vakje naast Dilan rood mogen kleuren#Dilan1
En toen waren ze ook nog echt groot. Dan is 25 of 30 zetels geprutsquote:Op maandag 20 november 2023 08:48 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Sterker nog; in de jaren 70 is de PvdA een keer als grootste partij gepasseerd.
Dat laatste betwijfel ik. VVD en PVV zullen prima zaken kunnen doen met BBB en dan ben je in de senaat al een heel eind.quote:Op maandag 20 november 2023 08:51 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Nederland is een coalitieland. De grootste partij heeft niet het recht om meeregeren af te dwingen. Het gaat erom een coalitie te kunnen smeden en voldoende steun ervoor in de eerste kamer. Zelfs al zou Geert Wilders 76+ zetels halen dan krijgt hij geheid gedonder om ook maar een enkel iets door de eerste kamer te kunnen loodsen.
Ik ben bang dat het straks op een minderheidskabinet uitdraait. Met de huidige peilingen als graadmeter zie ik het heel moeilijk voor me dat er ergens een vruchtbare coalitie gevormd kan worden.quote:Op maandag 20 november 2023 09:04 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat laatste betwijfel ik. VVD en PVV zullen prima zaken kunnen doen met BBB en dan ben je in de senaat al een heel eind.
Absoluut. Maar het feit dat andere partijen Wilders niet serieus wensen te nemen en hem uitsluiten vind ik ook oude bestuurscultuur. En ook gewoon dom. Want het zal hem groter en groter maken denk ik. De onvrede van de mensen zal alleen maar toenemen.quote:Op maandag 20 november 2023 08:45 schreef trein2000 het volgende:
[..]
lol. Vergeet het maar. PVV gaat 'm niet worden dus VVD heeft een probleem. Het huidige demissionaire kabinet blijft gewoon zitten en er komen herverkiezingen als formeren niet lukt.quote:Op maandag 20 november 2023 09:04 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat laatste betwijfel ik. VVD en PVV zullen prima zaken kunnen doen met BBB en dan ben je in de senaat al een heel eind.
Partijen niet serieus nemen die de grondwet willen schenden lijkt me weinig mis mee.quote:Op maandag 20 november 2023 09:08 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Absoluut. Maar het feit dat andere partijen Wilders niet serieus wensen te nemen en hem uitsluiten vind ik ook oude bestuurscultuur. En ook gewoon dom. Want het zal hem groter en groter maken denk ik. De onvrede van de mensen zal alleen maar toenemen.
Overtuigende argumenten wel.quote:Op maandag 20 november 2023 09:08 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
lol. Vergeet het maar. PVV gaat 'm niet worden dus VVD heeft een probleem. Het huidige demissionaire kabinet blijft gewoon zitten en er komen herverkiezingen als formeren niet lukt.
Althans, dat is al een poosje mijn verwachting.
Uit de EU en schending van art 1 en art 6 grondwet in het PVV-programma.quote:
Ik heb het idee dat Geertje redelijk veel wil laten vallen om zijn laatste jaren als kamerlid nog een beetje kleur te geven in plaats van de boeken in te gaan als eeuwige roeptoeter vanaf de zijlijn.quote:Op maandag 20 november 2023 09:19 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Uit de EU en schending van art 1 en art 6 grondwet in het PVV-programma.
Daarna is de PvdA natuurlijk ook nog maar 2x de grootste geworden (Kok 1 en 2, en kon men destijds getalsmatig echt niet om ze heen). Rechts heeft er vooral alles aan gedaan om links buiten de macht te houden. Mocht Wilders nu datzelfde lot ten deel vallen dan hebben de deplorables er maar mee te dealen.quote:Op maandag 20 november 2023 08:48 schreef capricia het volgende:
[..]
Lijkt me juist hele oude bestuurscultuur.
[..]
https://www.parlement.com(...)niet_uit_de_grootste
De formatie kan wel eens lang gaan duren, ja.quote:Op maandag 20 november 2023 09:08 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
lol. Vergeet het maar. PVV gaat 'm niet worden dus VVD heeft een probleem. Het huidige demissionaire kabinet blijft gewoon zitten en er komen herverkiezingen als formeren niet lukt.
Althans, dat is al een poosje mijn verwachting.
Denk dat Markie wel wil gaan als er een mooie rol wordt aangeboden.quote:Op maandag 20 november 2023 10:08 schreef capricia het volgende:
[..]
De formatie kan wel eens lang gaan duren, ja.
De VVD hoeft namelijk helemaal geen haast te hebben, want ze hebben al die tijd gewoon een VVD minister president.
Als ie eerder vertrekt naar de NAVO dan de formatie rond is, dan krijgen we alsnog het kabinet Kaagquote:Op maandag 20 november 2023 11:43 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Denk dat Markie wel wil gaan als er een mooie rol wordt aangeboden.
Zijn baan is niet zoveel meer aan als je niks meer mag doen.
Dat zal wel meevallen, Omtzigt lijkt zeker bedrijfseconomisch gezien net zo rechts te zijn als de VVD, dus daar hoeven ze geen enkele moeite voor te doen.quote:Op maandag 20 november 2023 11:44 schreef Janneke141 het volgende:
Ook als de VVD de grootste wordt gaat de formatie lang duren. Partijbelang en belang van de eigen achterban gaat namelijk voor het algemene- en landsbelang, dus Yesilgz zal de formatie net zo lang traineren tot ze een zo rechts mogelijk regeerakkoord heeft gekregen. Getalsmatig zal ze namelijk wel om Timmermans heen kunnen.
Leuk voor haar: toch 1e vrouwelijke president.quote:Op maandag 20 november 2023 11:46 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als ie eerder vertrekt naar de NAVO dan de formatie rond is, dan krijgen we alsnog het kabinet Kaag
Misschien willen ze wel met nsc en PvdA indien PvdA bereid is heel, hl diep te gaan. Timmermans kan het uitleggen dat het alternatief de stinkboeren van de BBB en de extreemrechts van de PVV het alternatief is..quote:Op maandag 20 november 2023 11:44 schreef Janneke141 het volgende:
Ook als de VVD de grootste wordt gaat de formatie lang duren. Partijbelang en belang van de eigen achterban gaat namelijk voor het algemene- en landsbelang, dus Yesilgz zal de formatie net zo lang traineren tot ze een zo rechts mogelijk regeerakkoord heeft gekregen. Getalsmatig zal ze namelijk wel om Timmermans heen kunnen.
Ik ook niet, maar de VVD kan er wel mee blijven dreigen net zo lang tot Timmermans voldoende inschikt. Andersom gaat dat niet, als PvdA/GL de grootste wordt dan heeft Timmermans echt geen coalitiemogelijkheden zonder de VVD. En dat weet de VVD.quote:Op maandag 20 november 2023 11:47 schreef Wienerschnitzels het volgende:
VVD/NSC/BBB/PVV zie ik toch niet echt gebeuren.
Was het niet zo dat de VVD gewoon een nieuwe premier zou leveren bij een tussentijds vertrek van Rutte. Dacht zoiets te hebben gelezen.quote:Op maandag 20 november 2023 11:46 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als ie eerder vertrekt naar de NAVO dan de formatie rond is, dan krijgen we alsnog het kabinet Kaag
Zeg, het is niet dat we ineens een republiek worden als Rutte ermee stopt hoor.quote:Op maandag 20 november 2023 11:48 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Leuk voor haar: toch 1e vrouwelijke president.
Gaat niet gebeuren want dan zouden we wel opnieuw belachelijk lang formeren:quote:Op maandag 20 november 2023 11:46 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Daag ze niet uitquote:Op maandag 20 november 2023 12:19 schreef Jeroboam het volgende:
Hij blijft aan tot 1 oktober volgend jaar.
Godzijdank met een spoedige einddatum.quote:Op maandag 20 november 2023 11:46 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Klopt, Kaag zit er dan hoogstens als interimquote:Op maandag 20 november 2023 11:50 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Was het niet zo dat de VVD gewoon een nieuwe premier zou leveren bij een tussentijds vertrek van Rutte. Dacht zoiets te hebben gelezen.
Wat is er mis met een minderheidskabinet. Dat is nou een van de concrete punten van Omtzigt die ik wl goed vind, niet alles in de achterkamers van het kabinet, maar de grote besluiten in de kamer latenquote:Op maandag 20 november 2023 09:07 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Ik ben bang dat het straks op een minderheidskabinet uitdraait. Met de huidige peilingen als graadmeter zie ik het heel moeilijk voor me dat er ergens een vruchtbare coalitie gevormd kan worden.
https://www.nporadio1.nl/(...)maal-grootste-wordenquote:Kritiek
In de laatste peiling van De Hond stijgt de PVV vijf zetels ten opzichte van de peiling daarvoor. Kiezers zijn sceptisch, want in 2021 peilde De Hond vlak voor de stembusgang zeven zetels te veel voor Wilders. "In 2010 waren het vier zetels te weinig. Crucialer is de verschuiving van week tot week", reageert De Hond.
"Wilders stond in juni bij mij nog op tien zetels. I&O gaf hem vorig weekend 20 zetels, toen stond ik op 21. Het is gewoon een rele verschuiving", zegt hij. De Hond erkent dat de stijging van Wilders tamelijk uniek is. "In de laatste twintig jaar heb ik drie of vier keer zo’n grote verschuiving in korte tijd gezien."
De Hond verklaart de stijging van Wilders door zijn recente mediaoptredens. "De echte gamechanger is geweest dat Wilders dominant op de televisie is gekomen, met een onderwerp waar een behoorlijk deel van midden en rechts gewoon achter staat en waar andere partijen geen adequaat antwoord op hebben."
De Hond weet naar eigen zeggen dat hij een grote verantwoordelijkheid heeft, omdat zijn peilingen de verkiezingsuitslag kunnen benvloeden. Maar dergelijke verschuivingen kunnen plaatsvinden, beklemtoont hij. "Toen Wouter Bos in 2002 namens de PvdA meedeed aan een debat, kreeg ik de cijfers binnen en belde ik de technici. Ik vroeg: jongens, zijn we gehackt? Hij stond zwaar achter op Jan-Peter Balkenende, maar in n of twee weken was hij bijna net zo groot als het CDA geworden."
quote:Op maandag 20 november 2023 17:41 schreef Pvt.Webster het volgende:
Is die peiling van I&O al ergens gepubliceerd? Kan 'm al wel vinden door met de bestandsnamen te spelen.
https://206.wpcdnnode.com(...)2023/11/image-55.png
27 VVD, 27 GL/PvdA en 26 PVV.
Daar zit dus geen driepartijencoalitie in.quote:
H nou moet ik zeker strategisch op Frans gaan stemmen.quote:
https://nos.nl/artikel/24(...)veel-nog-in-bewegingquote:BVNL in Peilingwijzer
Opvallend in de nieuwste Peilingwijzer is ook dat BVNL van Wybren van Haga daarin op de valreep 0 tot 2 zetels scoort. De afgelopen maanden haalde deze afsplitsing van Forum voor Democratie meestal geen zetels bij zowel I&O Research als Ipsos. Omdat deze partij dat nu beide bureaus wel het geval is, is BVNL opgenomen in de Peilingwijzer.
Dit zagen we allemaal wel aankomen na die peiling toch?quote:Op maandag 20 november 2023 19:53 schreef Caland het volgende:
Timmerfrans mag Maurice de Hond wel even een bedankappje sturen.
Ja dat was niet ondenkbaar. Denk wel dat NSC is afgehaakt en het nu tussen VVD, GL/PvdA en PVV gaat.quote:Op maandag 20 november 2023 19:58 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Dit zagen we allemaal wel aankomen na die peiling toch?
Ergens hoop je toch na vanavond dat Omtzigt weer wat afsnoept van domme Dylan, maar ik heb niet echt de illusie dat het gros buiten de domme oneliners iets opsteekt van dit soort de debatten.quote:Op maandag 20 november 2023 20:22 schreef fetX het volgende:
[..]
Ja dat was niet ondenkbaar. Denk wel dat NSC is afgehaakt en het nu tussen VVD, GL/PvdA en PVV gaat.
Ik gezien de wijze waarop hij stemde afgelopen jaar met de moties totaal nietquote:Op maandag 20 november 2023 20:27 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
Ik neig na vanavond zeer naar Pieter.
Debat was niet veel aan. Vond Timmermans voor de verandering wel aardig.quote:Op maandag 20 november 2023 20:24 schreef Caland het volgende:
[..]
Ergens hoop je toch na vanavond dat Omtzigt weer wat afsnoept van domme Dylan, maar ik heb niet echt de illusie dat het gros buiten de domme oneliners iets opsteekt van dit soort de debatten.
Dit vind ik eigenlijk wel jammer, want ik vind Omzigt een goed verhaal hebben en een nieuwe bestuurscultuur kan alleen maar positief zijn.quote:Op maandag 20 november 2023 20:22 schreef fetX het volgende:
[..]
Ja dat was niet ondenkbaar. Denk wel dat NSC is afgehaakt en het nu tussen VVD, GL/PvdA en PVV gaat.
net echt iddquote:Op maandag 20 november 2023 20:33 schreef Perrin het volgende:
Die lui doen ook niet eens meer hun best h.
[ twitter ]
Waarom alles maar willen verbieden?quote:Op maandag 20 november 2023 22:03 schreef Confetti het volgende:
We hebben dringend een nationaal verbod nodig op peilingen in de laatste twee weken.
Dit slaat nergens meer op.
Ik denk dat die bestuurscultuur-agenda van Omtzigt wel veel overlap heeft met dat van Timmermans. Eigenlijk zeggen ze in grote lijnen wel hetzelfde daarover, behalve dat Omtzigt bijvoorbeeld ook een ander kiesstelsel wil en een constitutioneel hof.quote:Op maandag 20 november 2023 21:13 schreef NLGooner het volgende:
[..]
Dit vind ik eigenlijk wel jammer, want ik vind Omzigt een goed verhaal hebben en een nieuwe bestuurscultuur kan alleen maar positief zijn.
Je vergeet migratie.quote:Op maandag 20 november 2023 22:25 schreef Noorse_Kabeltrui het volgende:
[..]
Ik denk dat die bestuurscultuur-agenda van Omtzigt wel veel overlap heeft met dat van Timmermans. Eigenlijk zeggen ze in grote lijnen wel hetzelfde daarover, behalve dat Omtzigt bijvoorbeeld ook een ander kiesstelsel wil en een constitutioneel hof.
Ik heb het puur over de nieuwe bestuurscultuur, niet over andere punten waar ze inhoudelijk verschillen. (Omtzigt schaart dat constitutioneel hof zelf onder die noemer, wat ik ook raar vind, maar ach.)quote:
Heerlijk.quote:Op maandag 20 november 2023 22:32 schreef Zipportal het volgende:
In de wasbak plassen mag. Dilian staat aan jouw kant. @:coco @:tong80
Is ook wel makkelijk natuurlijk als je opeens 2 keer zoveel mensen hebt.quote:Op maandag 20 november 2023 22:53 schreef Jojoke het volgende:
Ik heb vandaag op twee verschillende plekken GL-PvdA personen gezien. Ga er niet op stemmen, maar ze doen wel hun best.
Zelfs haar muil is mijn pis niet waard.quote:Op maandag 20 november 2023 22:32 schreef Zipportal het volgende:
In de wasbak plassen mag. Dilian staat aan jouw kant. @:coco @:tong80
quote:Op maandag 20 november 2023 23:04 schreef TheVulture het volgende:
Probleem met dit soort lastminute peilingen is natuurlijk wel het effect op strategisch stemmen. Nu snap ik dat zelf nooit zo goed, maar het vliegwiel dat een paar jaar geleden Kaag naar 24 zetels katapulteerde zal nu wel naar de kant van Timmermans vallen.
'Het' idd. Onzijdig is ze.quote:Op dinsdag 21 november 2023 05:40 schreef Eightyone het volgende:
En zo blijft het maar van de ene naar de andere partij schuiven.
[ tweet ]
Toch niet zo gek?quote:Op maandag 20 november 2023 23:04 schreef TheVulture het volgende:
Probleem met dit soort lastminute peilingen is natuurlijk wel het effect op strategisch stemmen. Nu snap ik dat zelf nooit zo goed, maar het vliegwiel dat een paar jaar geleden Kaag naar 24 zetels katapulteerde zal nu wel naar de kant van Timmermans vallen.
Je hebt helemaal gelijk, maar ik denk niet dat de mensen die je wil overtuigen met dit argument gaat overtuigenquote:Op dinsdag 21 november 2023 11:23 schreef NLGooner het volgende:
Wat ik me nou afvraag.
D66 en PvdA-GL hebben het over migratie, maar wat ik mis is het stukje klimaatmigratie.
Is het bij niemand opgekomen dat klimaat herstellen ook een oplossing is voor een deel van de immigranten.
Alle oogsten die momenteel mislukken door overstromingen of juist droogte en hiervoor is ook het geld naar ontwikkelingslanden weer van toepassing.
En dan bedoel ik vooral, dit benoemen
Degenen die heel spastisch doen rond migratie geloven over het algemeen de wetenschap rond klimaatverandering ook niet zo…quote:Op dinsdag 21 november 2023 11:23 schreef NLGooner het volgende:
Wat ik me nou afvraag.
D66 en PvdA-GL hebben het over migratie, maar wat ik mis is het stukje klimaatmigratie.
Is het bij niemand opgekomen dat klimaat herstellen ook een oplossing is voor een deel van de immigranten.
Alle oogsten die momenteel mislukken door overstromingen of juist droogte en hiervoor is ook het geld naar ontwikkelingslanden weer van toepassing.
De partijen die tegen migrantie zijn die bagatelliseren of ontkennen dat klimaatsverandering bestaat.quote:Op dinsdag 21 november 2023 11:23 schreef NLGooner het volgende:
Wat ik me nou afvraag.
Waarom zou je daar zo bang voor zijn? Of ben je huisjesmelker met een paar miljoen vermogen? Dan kan ik het me wel voorstellen.quote:
Vind dat die een stuk kritischer mag zijn over het immigratie beleid en ben zelf pro kern energie ,vandaar mijn stem op Omtzigtquote:Op dinsdag 21 november 2023 12:49 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Waarom zou je daar zo bang voor zijn? Of ben je huisjesmelker met een paar miljoen vermogen? Dan kan ik het me wel voorstellen.
Het is zo'n nep frame dat Timmermans goed is voor mensen die onder die grens zitten.quote:Op dinsdag 21 november 2023 12:49 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Waarom zou je daar zo bang voor zijn? Of ben je huisjesmelker met een paar miljoen vermogen? Dan kan ik het me wel voorstellen.
Oh, komt daar je angst vandaan. Met blijkbaar zo’n gevoeligheid voor propaganda snap ik het welquote:Op dinsdag 21 november 2023 12:51 schreef jigggy het volgende:
[..]
Vind dat die een stuk kritischer mag zijn over het immigratie beleid en ben zelf pro kern energie ,vandaar mijn stem op Omtzigt
Dat probeer ik zeker niet zo te framen. Ik geef slechts aan dat ik me bij zo’n positie enige te onderbouwen angst voor Timmermans voor kan stellen.quote:Op dinsdag 21 november 2023 12:57 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Het is zo'n nep frame dat Timmermans goed is voor mensen die onder die grens zitten.
Wel grappig dat het nog steeds werkt.
Da's ook weer zo. Ik ben heel benieuwd of ze er straks met zijn 3'en ook zonder PVV 75+ gaan halen, want dan zullen ze het met z'n 3'en moeten gaan rooien. Ik weet niet of D66 nog gaat toehappen als eventuele 4e partij als men onder de 10 zetels blijft en voor een meerderheid niet nodig is.quote:Op dinsdag 21 november 2023 10:43 schreef Halcon het volgende:
[..]
Toch niet zo gek?
VVD en NSC krijg je toch wel in de regering. Dan is de vraag of je de finetuning richting GL/PvdA wil of richting de PVV punten op migratie en misschien klimaat.
NSC heeft niks in de EK of ze moeten wat BBB-ers daar gaan verleiden... Dus een meerderheid VVD, GL/PVDA en NSC moet nog wel iets doen om partijen met voldoende zetels in de EK te paaien.quote:Op dinsdag 21 november 2023 13:05 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Da's ook weer zo. Ik ben heel benieuwd of ze er straks met zijn 3'en ook zonder PVV 75+ gaan halen, want dan zullen ze het met z'n 3'en moeten gaan rooien. Ik weet niet of D66 nog gaat toehappen als eventuele 4e partij als men onder de 10 zetels blijft en voor een meerderheid niet nodig is.
Dat klopt... hoe shitter het is in het land van herkomst hoe sneller ze hier naar toe willen.quote:Op dinsdag 21 november 2023 11:23 schreef NLGooner het volgende:
Wat ik me nou afvraag.
Klopt, maar dan moet je ook meenemen dat Nederland tegen die tijd ook weleens de helft kleiner kan zijn (want overstroomd). Of we dan nog zo aantrekkelijk zijn voor immigranten is maar zeer de vraag; er zal in elk geval minder ruimte voor ze zijn dan nu.quote:Op dinsdag 21 november 2023 11:23 schreef NLGooner het volgende:
Wat ik me nou afvraag.
Ach, zolang er nog maar uitkeringen en toeslagen zijn...quote:Op dinsdag 21 november 2023 13:14 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Klopt, maar dan moet je ook meenemen dat Nederland tegen die tijd ook weleens de helft kleiner kan zijn (want overstroomd). Of we dan nog zo aantrekkelijk zijn voor immigranten is maar zeer de vraag; er zal in elk geval minder ruimte voor ze zijn dan nu.
Er valt bij D66 nog wat te halen.quote:
Je moet het voor hun hier versoberen of het daar voor hen verbeteren.quote:Op dinsdag 21 november 2023 13:15 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ach, zolang er nog maar uitkeringen en toeslagen zijn...
Die vroegere kolonin ook nietquote:Op dinsdag 21 november 2023 13:19 schreef nils7 het volgende:
[..]
Je moet het voor hun hier versoberen of het daar voor hen verbeteren.
Eigenlijk de enige twee opties.
Je zou je als NL wek af kunnen vragen waarom ze hier naar toe willen en niet naar Tsjechie ofzo.
Stiekem ben ik gewoon er voor om alle westerse landen hun kolonien terug nemen en die landen eerst eens fixen voordat ze die weer onafhankelijk maken.
Maar de Britten zullen daar niet zo voor te porren zijn gok ik
De kolonin zelf ook niet. Die kotsen vaak op hun voormalig overheerser. Vooral de voormalige Britse.quote:Op dinsdag 21 november 2023 13:19 schreef nils7 het volgende:
[..]
Je moet het voor hun hier versoberen of het daar voor hen verbeteren.
Eigenlijk de enige twee opties.
Je zou je als NL wek af kunnen vragen waarom ze hier naar toe willen en niet naar Tsjechie ofzo.
Stiekem ben ik gewoon er voor om alle westerse landen hun kolonien terug nemen en die landen eerst eens fixen voordat ze die weer onafhankelijk maken.
Maar de Britten zullen daar niet zo voor te porren zijn gok ik
Het maakt voor de coalitie toch geen zak uit? Links heeft gewoon geen stabiele meerderheid.quote:Op dinsdag 21 november 2023 13:19 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Er valt bij D66 nog wat te halen.
Dus kom op D66´ers stap over naar Timmermans voor deze ene keer.
Nee maar het kan Fransje wel de grootste maken en ik gok dat er dan een kabinet komt met VVD en NSC ipv VVD, NSC en BBB.quote:Op dinsdag 21 november 2023 13:26 schreef Japepk het volgende:
[..]
Het maakt voor de coalitie toch geen zak uit? Links heeft gewoon geen stabiele meerderheid.
ALs PvdA de grootste is ligt de bal bij Timmermans. Daarna helaas inderdaad NSC en VVD op gaan zoeken.quote:Op dinsdag 21 november 2023 13:26 schreef Japepk het volgende:
[..]
Het maakt voor de coalitie toch geen zak uit? Links heeft gewoon geen stabiele meerderheid.
Hij zal er dan nog wel een vierde partij bij halen voor de EK-steun. Waarschijnlijk D66.quote:Op dinsdag 21 november 2023 13:27 schreef nils7 het volgende:
[..]
Nee maar het kan Fransje wel de grootste maken en ik gok dat er dan een kabinet komt met VVD en NSC ipv VVD, NSC en BBB.
Deze D66'er blijft gewoon lekker waar ie zit. Het maakt volgens mij niet zoveel uit of het Frans of Dilan wordt. En als Geert de grootste wordt zullen ze de PVV sowieso wel buiten sluiten.quote:Op dinsdag 21 november 2023 13:19 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Er valt bij D66 nog wat te halen.
Dus kom op D66´ers stap over naar Timmermans voor deze ene keer.
Wilders de VVD voorbijquote:Op dinsdag 21 november 2023 13:31 schreef Hamlapjes het volgende:
We zijn slechts een dag later, maar we hebben nog een peiling van I&O!
[ afbeelding ]
PVV de grootstequote:Op dinsdag 21 november 2023 13:31 schreef Hamlapjes het volgende:
[ afbeelding ]
Dit wordt focking spannend.quote:Op dinsdag 21 november 2023 13:31 schreef Hamlapjes het volgende:
[ afbeelding ]
quote:
Allemaal foutmarge, he, die verschillenquote:Op dinsdag 21 november 2023 13:33 schreef TheVulture het volgende:
[..]
PVV de grootste
Met dank aan Dilan die de deur niet al meteen dicht heeft gemikt
Wilders 1 incomingquote:Op dinsdag 21 november 2023 13:31 schreef Hamlapjes het volgende:
[ afbeelding ]
En andersom, degenen die het klimaat heel belangrijk vinden, vinden het nogal moeilijk om te erkennen dat er een migratieprobleem is.quote:Op dinsdag 21 november 2023 11:38 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Degenen die heel spastisch doen rond migratie geloven over het algemeen de wetenschap rond klimaatverandering ook niet zo…
Dat klopt maar groen rechts mensen zijn er wel.quote:Op dinsdag 21 november 2023 13:36 schreef tufkac het volgende:
[..]
En andersom, degenen die het klimaat heel belangrijk vinden, vinden het nogal moeilijk om te erkennen dat er een migratieprobleem is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |