Kabinet vvd-nsc met gedoogsteun van Wilders en de BBB. U las het hier voor het eerst.quote:
Daar moet Omtzigt eerst nog wel minstens een half jaar tot een jaar over nadenken.quote:Op maandag 20 november 2023 00:45 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Kabinet vvd-nsc met gedoogsteun van Wilders en de BBB. U las het hier voor het eerst.
(Eventueel met pvv en nsc omgekeerd)
Da's geen probleem, het land is tot die tijd in goede handenquote:Op maandag 20 november 2023 00:51 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Daar moet Omtzigt eerst nog wel minstens een half jaar tot een jaar over nadenken.
Ik vraag me af wie de formatie moet gaan leiden met zo'n uitslag.quote:
Haha, die kans is ook bizar klein .Ik ben overtuigd dat VVD gaat winnen, en PVV toch iets minder zetels haalt dan nu voorspeld. Frans TImmermans haalt denk ik een stuk minder zetels dan voorspeld (al hoop ik dat ik hier fout zit).quote:Op maandag 20 november 2023 01:10 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik vraag me af wie de formatie moet gaan leiden met zo'n uitslag.
Dat worden sws eerst hertellingen om te bepalen wie 'echt' gewonnen heeft. En dan zullen er genoeg mensen zijn die dat dan niet geloven. Alla jan6 in de VS.
Sws, zit er wel een probleem in ons systeem als er 4 partijen even groot worden.
Het zou beter zijn als deze uitslag niet gaat gebeuren.
Dat ligt er maar net aan wie, na de hertellingen, uiteindelijk de meeste stemmen heeft gekregen. En dat kan best Wilders I worden.quote:Op maandag 20 november 2023 00:45 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Kabinet vvd-nsc met gedoogsteun van Wilders en de BBB. U las het hier voor het eerst.
(Eventueel met pvv en nsc omgekeerd)
Ja. Het is gewoon beter als er 1 duidelijke winnaar is.quote:Op maandag 20 november 2023 01:16 schreef Epistaxiophobia het volgende:
[..]
Haha, die kans is ook bizar klein .Ik ben overtuigd dat VVD gaat winnen, en PVV toch iets minder zetels haalt dan nu voorspeld. Frans TImmermans haalt denk ik een stuk minder zetels dan voorspeld (al hoop ik dat ik hier fout zit).
Maar goed ik baseer dit ook nergens op behalve mijn gevoel :
Zolang wilders geen 76 zetels krijgt wordt ie geen premier. Niet eens misschien 🤣quote:Op maandag 20 november 2023 01:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat ligt er maar net aan wie, na de hertellingen, uiteindelijk de meeste stemmen heeft gekregen. En dat kan best Wilders I worden.
PVV-VVD, met steun van NSC en BBB?
Rutte blij 🙃quote:Op maandag 20 november 2023 00:53 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Da's geen probleem, het land is tot die tijd in goede handen
20 partijen waarvan een groot deel splinters is ook gewoon niksquote:Op maandag 20 november 2023 01:20 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Het is gewoon beter als er 1 duidelijke winnaar is.
Vier partijen met 25 zetels is gewoon killing.
Ik vraag mij dat af. Zijn er 76 zetels voor wie premier Geert aanvaardbaar is?quote:Op maandag 20 november 2023 01:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat ligt er maar net aan wie, na de hertellingen, uiteindelijk de meeste stemmen heeft gekregen. En dat kan best Wilders I worden.
PVV-VVD, met steun van NSC en BBB?
Waarschijnlijk niet. Maar stel dat Wilders wel de grootste wordt, maar gepasseerd als MP., dan krijg je ook niet echt een leuk sfeertje ben ik bang.quote:Op maandag 20 november 2023 06:59 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik vraag mij dat af. Zijn er 76 zetels voor wie premier Geert aanvaardbaar is?
Tja, hij zou dan met 25-30 zetels de grootste worden. Dat is in een Kamer met 150 leden ook gewoon te weinig om iets af te dwingen. Dat moet men dan maar gewoon uitleggen. Rationele mensen snappen dat wel.quote:Op maandag 20 november 2023 07:16 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Waarschijnlijk niet. Maar stel dat Wilders wel de grootste wordt, maar gepasseerd als MP., dan krijg je ook niet echt een leuk sfeertje ben ik bang.
Als Wilders de grootste wordt, wordt echt wel eerst gekeken naar PVV/NSC/VVD.quote:Op maandag 20 november 2023 07:16 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Waarschijnlijk niet. Maar stel dat Wilders wel de grootste wordt, maar gepasseerd als MP., dan krijg je ook niet echt een leuk sfeertje ben ik bang.
In het hypothetische geval dat er 4 partijen 25 zetels halen, en de PVV bij hertellingen toch de grootste is...maar we passeren hem als minister president.quote:Op maandag 20 november 2023 06:59 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik vraag mij dat af. Zijn er 76 zetels voor wie premier Geert aanvaardbaar is?
Mark Rutte zei grappend dat ie er volgend jaar december misschien nog wel zit. Dat zou zomaar kunnen met zo'n uitslag.quote:Op maandag 20 november 2023 07:42 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Als Wilders de grootste wordt, wordt echt wel eerst gekeken naar PVV/NSC/VVD.
Doe dan maar NSC -PVV - BBB. Dat gaat pas echt een circus wordenquote:Op maandag 20 november 2023 08:10 schreef capricia het volgende:
[..]
In het hypothetische geval dat er 4 partijen 25 zetels halen, en de PVV bij hertellingen toch de grootste is...maar we passeren hem als minister president.
Dat vind ik wel een soort failliet van ons systeem. Dat gaat heel veel ellende opleveren.
Sws vier partijen met 25 zetels en niemand met een echt mandaat. Geen echte grote partij. En dan ook nog de winnaar 'buitensluiten'.
Een recept voor nog meer onvrede en een nieuwe bestuurscultuur my ass.
Ben benieuwd hoe snel we weer naar de stembus kunnen.quote:Op maandag 20 november 2023 08:19 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Doe dan maar NSC -PVV - BBB. Dat gaat pas echt een circus worden
Zou het? De vorige keer met de PVV was de reden dat het klapte een aanvullend pakket met 15 mld bezuinigingen en lastverhogingen. Dergelijk enorme herstructureringen zitten er nu niet aan te komen.quote:Op maandag 20 november 2023 08:37 schreef capricia het volgende:
[..]
Ben benieuwd hoe snel we weer naar de stembus kunnen.
Ze kunnen allemaal hun reden geven.quote:Op maandag 20 november 2023 08:39 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Zou het? De vorige keer met de PVV was de reden dat het klapte een aanvullend pakket met 15 mld bezuinigingen en lastverhogingen. Dergelijk enorme herstructureringen zitten er nu niet aan te komen.
O.b.v. persoonljike verhoudingen kan veel goed of fout gaan, maar de dames en heren weten ook dat er voor hun weinig andere mogelijkheden zijn.
De hele gedachte dat de grootste partij een soort onvervreemdbaar recht heeft op het leveren van de MP of berhaupt op regeren is oude bestuurscultuur pur sang.quote:Op maandag 20 november 2023 08:10 schreef capricia het volgende:
[..]
In het hypothetische geval dat er 4 partijen 25 zetels halen, en de PVV bij hertellingen toch de grootste is...maar we passeren hem als minister president.
Dat vind ik wel een soort failliet van ons systeem. Dat gaat heel veel ellende opleveren.
Sws vier partijen met 25 zetels en niemand met een echt mandaat. Geen echte grote partij. En dan ook nog de winnaar 'buitensluiten'.
Een recept voor nog meer onvrede en een nieuwe bestuurscultuur my ass.
Sterker nog; in de jaren 70 is de PvdA een keer als grootste partij gepasseerd.quote:Op maandag 20 november 2023 08:45 schreef trein2000 het volgende:
[..]
De hele gedachte dat de grootste partij een soort onvervreemdbaar recht heeft op het leveren van de MP of berhaupt op regeren is oude bestuurscultuur pur sang.
Lijkt me juist hele oude bestuurscultuur.quote:Op maandag 20 november 2023 08:45 schreef trein2000 het volgende:
[..]
De hele gedachte dat de grootste partij een soort onvervreemdbaar recht heeft op het leveren van de MP of berhaupt op regeren is oude bestuurscultuur pur sang.
https://www.parlement.com(...)niet_uit_de_grootstequote:Als regel komt de minister-president uit de grootste partij, maar er zijn uitzonderingen. Die kwamen vr 1970 vaker voor dan daarna. Na 1970 kwam de premier alleen in 1971, 1977 en 1982 niet uit de grootste fractie en die partij (PvdA) bleef in al die jaren zelfs buiten de toen gevormde kabinetten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |