abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 20 augustus 2023 @ 23:21:13 #1
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_210361563
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
pi_210361778
Wat een debiele naam voor een partij van Pieter Omtzigt.
Google is your friend, abuse your friends
pi_210361795
Ben benieuwd wie er allemaal op zijn lijst komt. En hoe zijn programma er echt uit komt te zien.

quote:
Omtzigt doet mee aan verkiezingen met eigen partij: Nieuw Sociaal Contract

Pieter Omtzigt doet op 22 november met een eigen partij mee aan de Tweede Kamerverkiezingen. Dat heeft hij bekendgemaakt in dagblad Tubantia. Zijn partij heet Nieuw Sociaal Contract.

Omtzigt heeft al wel een inhoudelijk programma, maar nog geen kandidatenlijst. "We zijn met mensen in gesprek, maar kunnen nog geen namen delen", zegt hij in de krant. "Komende week komt er een oproep op onze website voor mensen die mee willen doen om zich te melden. We hebben nog tot 9 oktober om met een kieslijst te komen."

Omtzigt scheidde zich in juni 2021 af van het CDA en zit sindsdien als eenmansfractie in de Kamer. Hij heeft een grote achterban en kan in peilingen rekenen op een groot aantal zetels.

Liefst geen 46 zetels

Omtzigt zegt dat het "verwachtingspatroon" van mogelijk tientallen zetels het er niet makkelijker op heeft gemaakt om de knoop door te hakken. Hij noemt het "niet verantwoord" om als nieuwe partij te beginnen met zo veel zetels.

"Dit land heeft geleerd van wat er met LPF en Forum voor Democratie is gebeurd", zegt hij. "Dus nee, we willen niet in een keer naar 46 zetels, maar een partij beginnen met verantwoorde groei."

De partij Nieuw Sociaal Contract, ook de titel van een boek dat Omtzigt in 2021 publiceerde, werd dit weekend officieel opgericht. Omtzigt heeft op zijn sociale media een video geplaatst waarin hij zijn besluit toelicht.

Volgens Omtzigt heeft Nederland "een nieuwe bestuurscultuur" nodig. Als speerpunten noemt hij onder meer het realiseren van een ander kiesstelsel en het installeren van een grondwettelijk hof. Ook wil hij iets doen aan het huizentekort en de "voedselnood" onder Nederlanders.

Omtzigt zegt niet als doel te hebben om de grootste partij te worden. Maar mocht dat toch gebeuren, dan wil hij geen premier worden. "Mijn plek is in de Kamer, om daar als fractievoorzitter van een nieuwe partij leiding te geven aan een nieuw team."

Politiek verslaggever Marleen de Rooy:
"Omtzigt is een geduchte concurrent voor heel veel partijen. En hij kan een grote diversiteit aan kiezers aanspreken. Zo is een belangrijk thema waarmee hij de verkiezingen in wil gaan bestaanszekerheid en armoede. Partijen aan de linkerkant kunnen daar kiezers aan hem verliezen.

Aan de andere kant is hij ook een man van de regio, die het anders wil gaan aanpakken. Iets wat bijvoorbeeld de BBB-kiezer kan aantrekken.. En dan is er nog zijn oude partij, het CDA. Daar stemden vroeger ook veel mensen op hem.

Tegelijkertijd geeft hij zelf aan dat hij wil voorkomen dat zijn partij ontploft. Maar hoe hij dat wil voorkomen is nog onduidelijk. Net zo min als duidelijk is wie hij op de kandidatenlijst gaat zetten."

https://nos.nl/artikel/24(...)euw-sociaal-contract
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210361961
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_210362039
Dat kiesstelsel plan is compleet onzalig wat mij betreft, in geen enkel land waar men dergelijke systemen heeft werkt dat naar behoren, het is een recept voor clientelisme en pork wetgeving.
pi_210362047
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 00:45 schreef Tijger_m het volgende:
Dat kiesstelsel plan is compleet onzalig wat mij betreft, in geen enkel land waar men dergelijke systemen heeft werkt dat naar behoren, het is een recept voor clientelisme en pork wetgeving.
Ik vind het ongekend. Het maakt dat zoveel mensen niet meer gehoord gaan worden. Hun stem gaat verloren.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210362068
Constitutioneel Hof; prima maar dan wel in combinatie met afschaffen van de 1e Kamer wmb.

Wat ik moet denken van "iets doen aan voedselnood" en "huizen bouwen" weet ik niet, het zijn momenteel alleen maar loze kreten zonder invulling.

En zoals verwacht, de PVV en FvD hoeven niet bij Omtzigt aan te kloppen voor coalities.

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 21-08-2023 00:56:39 ]
pi_210362084
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 00:45 schreef Tijger_m het volgende:
Klopt is voor mij al meteen een reden om niet op hem te stemmen. Dat was ook meteen het eerste waar ik over viel toen ik zijn twitterfilmpje zag.
pi_210362734
quote:
1s.gif Op maandag 21 augustus 2023 00:48 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik vind het ongekend. Het maakt dat zoveel mensen niet meer gehoord gaan worden. Hun stem gaat verloren.
oprechte vraag, hoe precies?
pi_210362813
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 07:10 schreef Malavita het volgende:

[..]
oprechte vraag, hoe precies?
Een voorbeeld is het VK. Stel je stemt Labour of Greens maar je woont in een district waar veel conservatieven wonen dan heeft het geen enkele zin om daar te gaan stemmen voor je. Je krijgt toch sowieso een conservatieve vertegenwoordiger in het parlement en met een beetje pech negeert hij jou ook nog als je hem wat vraagt omdat je toch niet op hem gestemd hebt.
pi_210362895
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 07:27 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Een voorbeeld is het VK. Stel je stemt Labour of Greens maar je woont in een district waar veel conservatieven wonen dan heeft het geen enkele zin om daar te gaan stemmen voor je. Je krijgt toch sowieso een conservatieve vertegenwoordiger in het parlement en met een beetje pech negeert hij jou ook nog als je hem wat vraagt omdat je toch niet op hem gestemd hebt.
Duidelijk, thanks :)
  maandag 21 augustus 2023 @ 07:48:36 #12
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_210362932
Gekaapt door de dommen, kan dit niet anders dan een totale mislukking worden. In ieder geval op de korte termijn. Je kunt je per mail aanmelden alsof het een sollicitatie bij de Jumbo betreft, lol. Ten eerste, succes om dat nu nog adequaat te regelen, ten tweede gaan daar inevitabel typetjes Wijnschenk uit komen rollen. Lukt het ze niet om genoeg adequate kandidaten te vinden voor het aantal zetels dat behaald wordt, wat best plausibel is, en ze werken met een kleine(re) lijst, dan vloeien zeer ondemocratisch de restzetels naar de andere partijen. Nee, ik zie weinig reden tot enthousiasme.
Put these foolish ambitions to rest.
pi_210363054
Ook hier even mezelf citeren (wie heeft VKZ verzonnen? Wat mij betreft behoorlijk onhandig om het belangrijkste POL onderwerp uit POL te halen...)

quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 07:50 schreef Hanca het volgende:
En hier een analyse van De Volkskrant over de standpunten van Omtzigt:

https://www.volkskrant.nl(...)-eigenlijk~b6e62f42/

Kort:
1. De overheid moet een bestaansminimum regelen, dat mensen voedselhulp nodig hebben is een schande.
2. De overheid moet betrouwbaar zijn, daarom ook dat constitutioneel hof en dat districtenstelsel
3. Migratie moet beperkt worden. Alle vormen van migratie, zowel arbeidmigratie, studenten als asielzoekers die een permanente status krijgen. Het meest concreet is hij op de eerste 2 groepen. Bij asiel wil Omtzigt zich aan verdragen houden, hij is wel voor het stelsel met 2 statussen.
4. Omtzigt heeft niks met de bio-industrie, de stikstofaanpak moet er gewoon komen. Wel wil hij minder modellen en meer echt meetwerk, maar op dit punt stemt hij soms zelfs mee met de PvdD.
Dit lijkt dus wel een stuk linkser dan de partijen waar het grootste deel van zijn zetels vandaan zullen komen, dat is wat mij betreft het grote pluspunt. Als dat onzalige idee van een districtenstelsel maar uit zijn hoofd wordt gepraat.

Ik ben niet echt fan van Omtzigt (hij maakt meer kapot dan nodig), maar liever een partij met zulke standpunten dan een BBB, PVV of FvD.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_210363428
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 08:10 schreef Hanca het volgende:
Ook hier even mezelf citeren (wie heeft VKZ verzonnen? Wat mij betreft behoorlijk onhandig om het belangrijkste POL onderwerp uit POL te halen...)
[..]
Dit lijkt dus wel een stuk linkser dan de partijen waar het grootste deel van zijn zetels vandaan zullen komen, dat is wat mij betreft het grote pluspunt. Als dat onzalige idee van een districtenstelsel maar uit zijn hoofd wordt gepraat.

Ik ben niet echt fan van Omtzigt (hij maakt meer kapot dan nodig), maar liever een partij met zulke standpunten dan een BBB, PVV of FvD.
Hmm ik ben juist wel een voorstander van een districten stelsel, het maakt het inderdaad moeilijker voor kleinere landelijke partijen maar het maakt het makkelijker voor lokale partijen, dus je vergeet minder snel een regio.

Ik denk dat zijn stikstofstandpunt hem weinig BBB stemmers op gaat leveren maar het gaat hem als ik dit zo lees niet persé om de stemmen. Sterker nog ik denk dat hij liever 5 zetels haalt dan 25.
pi_210363478
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 09:03 schreef verbijstering het volgende:

[..]
Hmm ik ben juist wel een voorstander van een districten stelsel, het maakt het inderdaad moeilijker voor kleinere landelijke partijen maar het maakt het makkelijker voor lokale partijen, dus je vergeet minder snel een regio.

Ik denk dat zijn stikstofstandpunt hem weinig BBB stemmers op gaat leveren maar het gaat hem als ik dit zo lees niet persé om de stemmen. Sterker nog ik denk dat hij liever 5 zetels haalt dan 25.
Hoe maakt een districtstelsel het makkelijker voor lokale partijen? Ik kan geen enkel voorbeeld verzinnen waarbij een lokale partij een rol speelt in een land met een districtstelsel. In de VS, het VK en Duitsland is dit niet het geval. Het zorgt juist voor meer macht voor de grotere partijen. Heb jij een voorbeeld dat ik niet ken?
pi_210363488
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 09:03 schreef verbijstering het volgende:

[..]
Lokale mensen in landelijke politiek zijn helemaal een drama. Dan krijg je een persoon uit Zeeland die een basis van de marine wordt beloofd en in ruil daarvoor hele begrotingen steunt. Dat zie je in de VS en het VK massaal gebeuren.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_210363553
Maar dit plaatje zegt denk ik genoeg over hoe onwenselijk een districtenstelsel is:
  maandag 21 augustus 2023 @ 09:17:58 #18
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_210363572
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 09:16 schreef Hanca het volgende:
Maar dit plaatje zegt denk ik genoeg over hoe onwenselijk een districtenstelsel is:
[ afbeelding ]
Een districtenstelsel is absoluut onwenselijk, maar dat ga je niet uit dit plaatje halen. Districten horen namelijk ongeveer even veel inwoners te hebben en dat is met gemeentes natuurlijk niet het geval.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_210363628
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 09:17 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Een districtenstelsel is absoluut onwenselijk, maar dat ga je niet uit dit plaatje halen. Districten horen namelijk ongeveer even veel inwoners te hebben en dat is met gemeentes natuurlijk niet het geval.
Dat is het Amerikaanse systeem, in Engeland of Duitsland hebben districten niet allemaal evenveel inwoners.
pi_210363670
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 09:08 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Hoe maakt een districtstelsel het makkelijker voor lokale partijen? Ik kan geen enkel voorbeeld verzinnen waarbij een lokale partij een rol speelt in een land met een districtstelsel. In de VS, het VK en Duitsland is dit niet het geval. Het zorgt juist voor meer macht voor de grotere partijen. Heb jij een voorbeeld dat ik niet ken?
In het VK zorgt het ervoor dat er een schotse, een ierse en een Welsh partij is. In staten die doorgaans labour/Tories zijn, wordt de persoon door dat district gekozen, wat er toch toe leidt dat zo een persoon bij beslissingen ook aan zijn district denkt omdat anders de volgende keer de kans groot is dat het district naar een andere partij gaat.

In de VS vind ik dit moeilijk te zeggen omdat je daar nog een extra bestuurslaag hebt in de vorm staten met een eigen wetgeving en de overheid al hun geld uitgeeft aan defensie :P Daar werkt volgensmij geen enkel systeem ;)

Het blijft een ruilhandel - versplintering heeft zijn nadelen - hier zijn partijen vaak meer bezig met de volgende verkiezingen dan het land regeren, altijd dezelfde 2 / 3 partijen die winnen heeft zijn nadelen omdat je eigenlijk geen keuze hebt.
pi_210363961
Laatst zag ik wel iemand pleiten voor verdubbeling van de Tweede Kamer en de nieuwe zetels worden dan gekoppeld aan een districtenstelsel. 50/50 dus.

Misschien dat dat kan werken. Grondwettelijk hof vervangt Eerste Kamer. Tweede Kamer wordt de Staten-Generaal en verdubbelt, 50% van landelijke lijst en 50% uit districten.
pi_210364071
Wat een naam :')
De enige echte.
pi_210364139
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 09:51 schreef Jojoke het volgende:
Laatst zag ik wel iemand pleiten voor verdubbeling van de Tweede Kamer en de nieuwe zetels worden dan gekoppeld aan een districtenstelsel. 50/50 dus.

Misschien dat dat kan werken. Grondwettelijk hof vervangt Eerste Kamer. Tweede Kamer wordt de Staten-Generaal en verdubbelt, 50% van landelijke lijst en 50% uit districten.
50% districten is nog steeds de grote partijen groter maken, VVD was dan echt richting een absolute meerderheid gegaan in 2021.
pi_210364345
Vooralsnog ben ik er blij mee dat Pieter Omtzigt een partij heeft opgericht.

Ik houd van transparantie en van uitpluizen en belangen afwegen voordat je iets roeptoetert. Iets waar Pieter volgens mij sterk in is.
Daarnaast kent hij zijn eigen zwaktes. Niet iemand die op de voorgrond wil staan.
En hij heeft een groot netwerk om zich heen van mensen die ervaring hebben in politiek, landbouw en bedrijfsleven.

Ga ik op deze partij stemmen?
Weet ik nog niet. Want daarvoor heb ik nog te weinig info. Ik ben benieuwd wie hij om zich heen verzameld krijgt en dan gaat het er voor mij vanaf hangen wie deze mensen zijn.

Of het links of rechts is interesseert me niet zo heel veel. Dat is een gemiddelde uitkomst die maar in 2 smaken ingedeeld kan worden en dat is onvoldoende om per belangrijk standpunt een mening aan te kunnen duiden.
Populistische standpunten zijn soms nodig om een groep kiezers voor je te winnen. Evenals rechtse. En linkse.

Op dit moment vind ik er geen geweldige opties tussen zitten om uit te kiezen. Links slaat me teveel door met schijnoplossingen zonder kennis van zaken. Rechts roeptoetert me teveel zonder met voorstellen te komen hoe het anders zou kunnen.
En wat me tegenvalt van de kiezer is dat er teveel gekeken wordt naar het vertoon en niet naar de inhoud. Als iemand z'n haar een keer niet netjes zit vinden mensen dat interessanter dan een partijprogramma. Doet me altijd terugdenken aan de posters van Rutte met een Starbucks koffiebekertje in z'n hand. "Zo lekker gewoon, daar stem ik op."
Tegelijkertijd zal ook Omtzigt een goede marketingmachine op gang moeten brengen om ook de domme kiezer voor hem te kunnen winnen.
pi_210364375
Wie heeft een idee over wie Eddy van Hijum precies is? Die schrijft het verkiezingsprogramma. Maar het lijkt me gewoon een beetje een 'saaie' CDAer?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210364393
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 09:51 schreef Jojoke het volgende:

In zo'n systeem telt niet iedere stem evenveel. Ik vind dat zeer zorgwekkend.
Een stem op een kleinere partij zoals de SP, telt veel minder dan een stem op de VVD.
Hoe democratisch vind je dat? Nu telt iedere stem even zwaar. Voor mij is dat een groot goed.
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 21 augustus 2023 @ 10:34:44 #27
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_210364400
Beter had 'ie ChatGPT ingeschakeld voor de naam :') .

Benieuwd hoeveel stemmen hij van de BBBBBBBB, de PVVVVVVVVV, en het CDA weet af te snoepen.
Huilen dan.
  maandag 21 augustus 2023 @ 10:37:33 #28
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_210364422
In dat districtensysteem zie ik ook niets maar dat gaat er toch niet komen.

Verder ben ik wel positief over zijn deelname. Het is een kans om het Fortuyn spook een keer uit te drijven.
pi_210364459
quote:
1s.gif Op maandag 21 augustus 2023 10:30 schreef capricia het volgende:
Wie heeft een idee over wie Eddy van Hijum precies is? Die schrijft het verkiezingsprogramma. Maar het lijkt me gewoon een beetje een 'saaie' CDAer?
Het lijkt mij niet verrassend dat de partij van Omtzigt vooral zal leunen op (oud) CDA'ers, toch?

Je ziet ook al weer het aloude "participatie maatschappij" thema terugkomen in wat Omtzigt tot nu toe gezegd heeft, volgens mij. Kortom, een CDA wat geen VVD light is lijkt de insteek van Omtzigt te zijn.
pi_210364482
quote:
1s.gif Op maandag 21 augustus 2023 10:30 schreef capricia het volgende:
Heeft jarenlang in de kamer gezeten. Lastig om precies te bepalen wat iemands persoonlijke standpunten dan zijn, maar ik zou zeggen conservatief en redelijk in het midden van het CDA.
pi_210364553
wat kan je verwachten van een ex-CDAer...
dat districtenstelsel is gruwelijk, en laat zien dat hij gewoon even de basis van onze vrijheid wil gaan afbreken. fuck die gast.
  maandag 21 augustus 2023 @ 12:31:02 #32
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_210365584
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 07:41 schreef Malavita het volgende:

[..]
Duidelijk, thanks :)
Wel is het zo dat de bekendere kamerleden zoals de premier weggestemd kunnen worden. Alleen om dat te voorkomen gaan ze vaak in een district zitten waar ze eigenlijk helemaal niet wonen maar hun partij sowieso een absolute meerderheid heeft.
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
pi_210365617
De afkorting NSC is wel wat ongelukkig.
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
pi_210365980
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 12:34 schreef SnertMetChoco het volgende:
De afkorting NSC is wel wat ongelukkig.
Dat valt wel mee toch? Je moet wel heel flauw zijn om daar NSB van te maken.
pi_210366238
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 13:01 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Dit dus.

NSC doet mij vooral denken aan een voetbalclub uit Nijkerk waar ik vroeger elk seizoen tegen moest spelen.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_210366279
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 13:01 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Er zijn een hoop flauwe mensen.
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
  maandag 21 augustus 2023 @ 13:36:56 #37
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210366361
twitter

Iemand van Europeese bank ?
pi_210366435
Op zich juich ik toe dat Omtzigt een eigen partij begint, dikke kans dat hij de wind uit de zeilen neemt van de BBB en wappiepartijen zoals FvD en BVNL. Misschien snoept hij zelfs wat zetels af van de PVV.

Maar ik ben persoonlijk geen groot fan van Omtzigt. Prima hoor, hoe hij zich vastbeet in de toeslagenaffaire. Maar je merkt ook dat hij zijn pittbull-imago is gaan cultiveren en er zich daar ook naar gaat gedragen. Het gevolg dat hij (soms) spijkers op laagwater zoekt en de plank enorm misslaat, zie bijvoorbeeld dat debacle met de zogenaamde MH17-getuige. Dat is puur het gevolg van Omtzigt die per se superkritisch wil zijn en daarom een tegendraadse positie inneemt.

En laten we voor het gemak niet vergeten dat Omtzigt mede debet is aan een toeslagenaffaire, want hij was een van de Kamerleden die aandrong op harder en strenger optreden.
pi_210366507
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 13:36 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]

https://www.algemenebestu(...)bouw-en-ontwikkeling
Iemand met een serieuze diplomatieke carričre
zie email 27 oktober
pi_210366514
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 10:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Heeft jarenlang in de kamer gezeten. Lastig om precies te bepalen wat iemands persoonlijke standpunten dan zijn, maar ik zou zeggen conservatief en redelijk in het midden van het CDA.
Was lang gedeputeerde hier in Overijssel. Werd in die rol altijd wel breed gewaardeerd.
zie email 27 oktober
pi_210366564
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 13:36 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]

Tja....Omtzigt staat voor zijn zaak roepen terwijl we nog geen flauw idee hebben wat zijn zaak inhoudt? Ik kan het niet sterk noemen.

En als zijn periode als onafhankelijk Kamerlid de leidraad moet zijn dan weet ik nog niet wat zijn zaak is.
  maandag 21 augustus 2023 @ 13:55:27 #42
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210366589
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 13:49 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Was lang gedeputeerde hier in Overijssel. Werd in die rol altijd wel breed gewaardeerd.
Ik denk dat dit mensen zijn die Omtzigt al kende eerder, zo te zien ook een regionale connectie.
pi_210366604
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 13:43 schreef KoosVogels het volgende:
Op zich juich ik toe dat Omtzigt een eigen partij begint, dikke kans dat hij de wind uit de zeilen neemt van de BBB en wappiepartijen zoals FvD en BVNL. Misschien snoept hij zelfs wat zetels af van de PVV.

Maar ik ben persoonlijk geen groot fan van Omtzigt. Prima hoor, hoe hij zich vastbeet in de toeslagenaffaire. Maar je merkt ook dat hij zijn pittbull-imago is gaan cultiveren en er zich daar ook naar gaat gedragen. Het gevolg dat hij (soms) spijkers op laagwater zoekt en de plank enorm misslaat, zie bijvoorbeeld dat debacle met de zogenaamde MH17-getuige. Dat is puur het gevolg van Omtzigt die per se superkritisch wil zijn en daarom een tegendraadse positie inneemt.

En laten we voor het gemak niet vergeten dat Omtzigt mede debet is aan een toeslagenaffaire, want hij was een van de Kamerleden die aandrong op harder en strenger optreden.
Ik vind dit een vreemde manier van redeneren.
Iemand die kritisch is mag niet? Ja, de uitkomst kan zijn dat je het mis hebt. Dat is precies de reden waaróm je iemand nodig hebt die kritisch is, dat voorkomt dat een tegenpartij de makkelijke korte weg neemt.
Het gaat om de uitkomst, niet om het gelijk hebben.

Toeslagenaffaire: harder en strenger optreden != is niet gelijk aan optreden op basis van ongecontroleerde voorkeursselectie.

Wat je eigenlijk wilt is:
- geen kritiek
- geen controle

Juist daardoor zijn zaken als de toeslagenaffaire ontstaan. En uiteindelijk leidt het tot polarisatie, want iedereen die wel iets wil controleren of bevraagt wordt meteen als wappie afgeschilderd. Dat is echt de perfecte manier op weg naar zakkenvullen en corruptie.
pi_210366643
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 13:57 schreef R2R het volgende:

[..]
Ik vind dit een vreemde manier van redeneren.
Iemand die kritisch is mag niet? Ja, de uitkomst kan zijn dat je het mis hebt. Dat is precies de reden waaróm je iemand nodig hebt die kritisch is, dat voorkomt dat een tegenpartij de makkelijke korte weg neemt.
Het gaat om de uitkomst, niet om het gelijk hebben.

Toeslagenaffaire: harder en strenger optreden != is niet gelijk aan optreden op basis van ongecontroleerde voorkeursselectie.

Wat je eigenlijk wilt is:
- geen kritiek
- geen controle

Juist daardoor zijn zaken als de toeslagenaffaire ontstaan. En uiteindelijk leidt het tot polarisatie, want iedereen die wel iets wil controleren of bevraagt wordt meteen als wappie afgeschilderd. Dat is echt de perfecte manier op weg naar zakkenvullen en corruptie.
Omtzigt zei letterlijk dat hij er van uit ging dat iedereen die een formulier verkeerd invulde bij de toeslagen een fraudeur is. Dat heeft niks met controle te maken, dat is gewoon het uitlokken van de toeslagenaffaire.

En Omtzigt is vaak niet kritisch, maar onredelijk. Ambtenaren die enorm hun best doen maar zelfs scheldkanonades over zich heen krijgen omdat ze door hem onredelijk gestelde limieten overschrijden. Hij wil altijd alles nu en onmiddelijk en wordt dan boos als het niet compleet is.
pi_210366661
Wat een achterlijke naam.

En hoe snel gaat hij dit keer een burn-out krijgen? Al tijdens de 1e bijeenkomst gok ik.
Zijn er serieus mensen die op dit achterlijk figuur zouden stemmen?
Mag toch hopen van niet.
  Moderator maandag 21 augustus 2023 @ 14:04:08 #46
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_210366683
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 14:02 schreef bianconeri het volgende:

En hoe snel gaat hij dit keer een burn-out krijgen? Al tijdens de 1e bijeenkomst gok ik.
Mag toch hopen van niet.
Er stemmen toch ook nog steeds mensen op Baudet?
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_210366729
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 14:04 schreef onlogisch het volgende:

[..]
Tja, dat klopt. Weinig te verwachten dus van Nederlandse stemmers.

Baudet heeft overigens wel een plusje tov Omtzigt. Baudet is mentaal ten minste sterk. Dus als je dan op iets geks/een gek wilt stemmen voor de lol, dan toch beter iemand die het ook vol kan houden.
pi_210366737
quote:

Mag toch hopen van niet.
Achterlijk figuur? Dat is hij zeker niet.
pi_210366763
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 13:57 schreef R2R het volgende:

Dat is echt onzin....

Er is in NL veel controle. Op van alles en nog wat. Ook in de politiek, in de samenleving.

Kritisch zijn is heel wat anders dan een wappie schaap zijn.
Niemand gaat een ander direct wegzetten als een wappie schaap vanwege kritisch te zijn.
Juist alleen maar vanwege kansloze vragen en onderwerpen.
  Moderator maandag 21 augustus 2023 @ 14:11:16 #50
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_210366764
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 14:08 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Tja, dat klopt. Weinig te verwachten dus van Nederlandse stemmers.

Baudet heeft overigens wel een plusje tov Omtzigt. Baudet is mentaal ten minste sterk. Dus als je dan op iets geks/een gek wilt stemmen voor de lol, dan toch beter iemand die het ook vol kan houden.
Verstandige mensen stemmen Dilan :)

@Smoofie
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_210367692
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 14:11 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Dat is echt onzin....

Er is in NL veel controle. Op van alles en nog wat. Ook in de politiek, in de samenleving.

Kritisch zijn is heel wat anders dan een wappie schaap zijn.
Niemand gaat een ander direct wegzetten als een wappie schaap vanwege kritisch te zijn.
Juist alleen maar vanwege kansloze vragen en onderwerpen.
Baudet is mentaal helemaal niet sterk. Hij is juist ontzettend labiel.
pi_210367821
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 14:04 schreef onlogisch het volgende:

[..]
Maurice zegt 5 zetels. |:(
  maandag 21 augustus 2023 @ 15:22:32 #53
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210367876
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 15:19 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Maurice zegt 5 zetels. |:(
  maandag 21 augustus 2023 @ 15:32:12 #54
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_210368019
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 10:42 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Het lijkt mij niet verrassend dat de partij van Omtzigt vooral zal leunen op (oud) CDA'ers, toch?

Je ziet ook al weer het aloude "participatie maatschappij" thema terugkomen in wat Omtzigt tot nu toe gezegd heeft, volgens mij. Kortom, een CDA wat geen VVD light is lijkt de insteek van Omtzigt te zijn.
Dit is bijna een rebranding van het CDA, zij het dat het CDA zelf er nog zit. Hij ontdoet zich van de poppetjes en het apparaat, het programma zal inhoudelijk zo'n beetje hetzelfde zijn enkele opvallende punten daargelaten. Zijn vertrouwelingen zijn geloof ik ook allemaal ex-CDA.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_210368076
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 15:32 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Dit is bijna een rebranding van het CDA, zij het dat het CDA zelf er nog zit. Hij ontdoet zich van de poppetjes en het apparaat, het programma zal inhoudelijk zo'n beetje hetzelfde zijn enkele opvallende punten daargelaten. Zijn vertrouwelingen zijn geloof ik ook allemaal ex-CDA.
Ja. En het vreemde is dat het CDA juist ook terugkeert naar hun oude waarden, Bontenbal zal bijna exact hetzelfde gaan uitdragen als Omtzigt. De ene komt daarmee tot een zetel of 6-8, de ander misschien wel in de buurt van de 30.
  maandag 21 augustus 2023 @ 15:44:15 #56
465903 Hamlapjes
Niet voor op de BBQ
pi_210368198
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 15:35 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja. En het vreemde is dat het CDA juist ook terugkeert naar hun oude waarden, Bontenbal zal bijna exact hetzelfde gaan uitdragen als Omtzigt. De ene komt daarmee tot een zetel of 6-8, de ander misschien wel in de buurt van de 30.
Nu PvdA en GL samen een fractie vormen, hebben we natuurlijk weer twee nieuwe fracties nodig die dertig keer hetzelfde invullen bij de Stemwijzer!
  maandag 21 augustus 2023 @ 16:02:26 #57
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_210368515
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 15:35 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja dat is genant eigenlijk. Ik begrijp de verzoeningspoging vanuit het CDA ook wel, ze hebben daar ook aardig 'gezuiverd' zullen we maar zeggen.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_210369041
quote:

Mag toch hopen van niet.
Dat vat aardig samen hoeveel je ervan begrepen hebt.
Het is een partij die door Omtzigt wordt opgericht. Hij is geen partijvoorzitter, hij wordt ook niet kiesbaar als minister president. Hoeveel invulling hij zelf aan het geheel geeft is nog niet bekend. En je hoeft ook niet op hem als persoon te stemmen. Maar ik lees dat je alleen maar vaart op iets wat je hebt gehoord over een burn-out, misschien is het de stemmer zelf die niet zo slim is...
pi_210369074
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 16:41 schreef R2R het volgende:

[..]
Het is een partij die door Omtzigt wordt opgericht. Hij is geen partijvoorzitter, hij wordt ook niet kiesbaar als minister president. Hoeveel invulling hij zelf aan het geheel geeft is nog niet bekend. En je hoeft ook niet op hem als persoon te stemmen. Maar ik lees dat je alleen maar vaart op iets wat je hebt gehoord over een burn-out, misschien is het de stemmer zelf die niet zo slim is...
Hij wordt natuurlijk wel lijsttrekker, moet dus alle media-optredens doen, en daarna wordt hij fractievoorzitter. Zijn toch wel dingen die ik een risico vind bij iemand die duidelijk niet alleen kwetsbaar is gebleken, maar ook een perfectionist die alles zelf tot in detail wil controleren en beheersen.

Maar goed, dat lijkt me geen reden om wel of niet op hem te stemmen.
pi_210369094
quote:

[..]
Nee, precies.
Hij richt een partij op om daarna met de Noorderzon te vertrekken en er niets in te doen.
Als je het zo vertelt klinkt het als oplichterij. Iedereen snel partij geld laten betalen en snel het vliegtuig naar een mooi land _O-
Heeft hij wel een mooi pensioen voor hij weer in een burn-out zit.
  maandag 21 augustus 2023 @ 16:51:22 #61
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_210369121
twitter

In het kader van wappies begluren is NSC wel een absolute aanwinst. Ik vind dit toch zo leuk.
Put these foolish ambitions to rest.
pi_210369130
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 16:46 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Nee, precies.
Hij richt een partij op om daarna met de Noorderzon te vertrekken en er niets in te doen.
Als je het zo vertelt klinkt het als oplichterij. Iedereen snel partij geld laten betalen en snel het vliegtuig naar een mooi land _O-
Heeft hij wel een mooi pensioen voor hij weer in een burn-out zit.
Ik zal je wel gewoon in je eigen wereld laten, dat is het beste ;)
pi_210369654
quote:

[..]
In Nederland ben je nooit verkiesbaar voor MP dus anderen verwijten dat ze het niet begrijpen en zelf hiermee aankomen is niet echt handig.
Niemand weet wie er partijvoorzitter wordt op moment omdat de partij nog niet eens bestaat.

Burn out van Omtzigt was een feit. Of dat iets zegt over de toekomst moet men afwachten maar je kan kiezers niet verwijten dat ze het mee laten wegen.
pi_210369694
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 17:50 schreef Tijger_m het volgende:
Niemand weet wie er partijvoorzitter wordt op moment omdat de partij nog niet eens bestaat.
Hein Pieper zat zaterdag bij de notaris.
zie email 27 oktober
  maandag 21 augustus 2023 @ 17:55:21 #65
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_210369711
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 22:37 schreef Slayage het volgende:

[..]
Het is maar wat je definitie van teleurstelling is.

Ik vind dit wel een verstandige uitspraak van hem, maar uiteindelijk bepaalt de kiezer natuurlijk.

"Dit land heeft geleerd van wat er met LPF en Forum voor Democratie is gebeurd", zegt hij. "Dus nee, we willen niet in een keer naar 46 zetels, maar een partij beginnen met verantwoorde groei."
Nee, dat heeft het land niet. Het gelooft weer in een messias die alles gaat oplossen. Zonder basis voor die overtuiging. Het doet mij veel te veel denken aan de hype rond Fortuyn :r
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_210369747
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 17:54 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Hein Pieper zat zaterdag bij de notaris.
Ah, ok, my bad.
  maandag 21 augustus 2023 @ 18:17:21 #67
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_210369989
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 10:08 schreef Hanca het volgende:

[..]
50% districten is nog steeds de grote partijen groter maken, VVD was dan echt richting een absolute meerderheid gegaan in 2021.
Nee, hangt ervan af hoe je het insteekt. Omtzigt stelde voor om te kijken naar bv het Deense kiesstelsel. Er zijn een aantal vrij grote kiesdistricten met een vast aantal zetels, elk met eigen districtslijsten. Daarnaast zijn er landelijke lijsten en compensatiezetels, bv 1/3e van alle zetels. Kiezers brengen 1 (districts)stem uit. De partijen die onderbedeeld worden in de kiesdistricten krijgen meer compensatiezetels. Zolang de kiesdistricten niet te klein zijn, kom je dan min of meer op hetzelfde resultaat uit als nu. Wel zou je een betere regionale spreiding krijgen in de Kamer, en als het goed is de afstand tussen kiezer en Kamerlid wat verminderen.
  maandag 21 augustus 2023 @ 18:33:24 #68
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_210370228
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 15:32 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Ja. En wat dat betreft zijn er ook meer overeenkomsten dan verschillen met BBB. Ik zou niet heel verbaasd zijn als hier uiteindelijk over een jaar of 10 weer een grote centrumpartij uit voortkomt.
pi_210370262
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 18:17 schreef freako het volgende:

[..]
Nee, hangt ervan af hoe je het insteekt. Omtzigt stelde voor om te kijken naar bv het Deense kiesstelsel. Er zijn een aantal vrij grote kiesdistricten met een vast aantal zetels, elk met eigen districtslijsten. Daarnaast zijn er landelijke lijsten en compensatiezetels, bv 1/3e van alle zetels. Kiezers brengen 1 (districts)stem uit. De partijen die onderbedeeld worden in de kiesdistricten krijgen meer compensatiezetels. Zolang de kiesdistricten niet te klein zijn, kom je dan min of meer op hetzelfde resultaat uit als nu. Wel zou je een betere regionale spreiding krijgen in de Kamer, en als het goed is de afstand tussen kiezer en Kamerlid wat verminderen.
Dat systeem ken ik niet, wel interessant. Ik ken alleen het (verschrikkelijke, ondemocratische) VK of USA systeem en het zeer omslachtige Duitse systeem.

Als elke stem uiteindelijk evenveel waard is en je dus een exacte evenredige vertegenwoordiging krijgt, is alles mij prima. Ik geloof niet in het verkleinen van de afstand tot de kiezer op deze manier, de meeste mensen kennen namelijk ookhun burgemeester, wethouders of gemeenteraadsleden niet. De afstand tussen lokale politiek en burger is net zo groot als die tussen landelijke politiek en burger.

Maar ik vind het wel belangrijk dat de vertegenwoordiging zo blijft als nu, wat mij betreft heeft Nederland nu namelijk het beste stelsel van de wereld (elke stem telt, geen kiesdrempel en coalitievorming).
pi_210370335
De zogenaamde kortere lijnen in een districtenstelsel gaan er stelselmatig aan voorbij dat het overgrote deel van de landspolitiek helemaal geen betrekking heeft op een enkel district. Alsof bijv. Thames Marsh zijn eigen buitenlands beleid erop na zou kunnen houden.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  maandag 21 augustus 2023 @ 18:52:01 #71
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_210370473
Waarom denken jullie overigens dat Nederland het districtenstelsel heeft afgeschaft en vervangen door het huidige stelsel van evenredige vertegenwoordiging? Omdat het zo’n succes was?

[ Bericht 0% gewijzigd door Lord_Vetinari op 21-08-2023 19:08:47 ]
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_210370698
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 18:17 schreef freako het volgende:

[..]
Als Omtzigt vindt dat er te weinig mensen uit de regio in de kamer zitten, dan kan hij die toch gewoon op zijn eigen lijst zetten?

Als ik op een partij stem, wil ik die gewoon de volgorde van de beste mensen laten bepalen, en niet dat iemand geen kans maakt op een zetel omdat hij toevallig uit Waddinxveen komt, terwijl die plek zo nodig moet worden ingenomen door iemand uit Limburg.
De Sahara is zonder meer erg droog.
  maandag 21 augustus 2023 @ 19:08:12 #73
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210370708
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 16:51 schreef Koffieplanter het volgende:
[ twitter ]

In het kader van wappies begluren is NSC wel een absolute aanwinst. Ik vind dit toch zo leuk.
WEF WEF WEF
twitter
  maandag 21 augustus 2023 @ 19:13:42 #74
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_210370806
Wat een naam :')
  maandag 21 augustus 2023 @ 19:22:43 #75
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_210370940
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 18:36 schreef Hanca het volgende:

[..]

Maar ik vind het wel belangrijk dat de vertegenwoordiging zo blijft als nu, wat mij betreft heeft Nederland nu namelijk het beste stelsel van de wereld.
Het Nederlandse systeem heeft 2 nadelen.

De grootte van het stembiljet is lastig hanteerbaar voor de kiezer (met name kiezers op leeftijd of met een beperking), het leidt tot problemen en telfouten bij de telling, terwijl de meerwaarde van het kunnen stemmen op 1500 kandidaten beperkt is. Uiteindelijk is er een handvol Kamerleden dat puur op voorkeursstemmen in de Kamer komt. De laatste keer 3.

Drukkerijen lopen overigens ook tegen grenzen aan.

En daarnaast begint de regionale spreiding van Kamerleden soms echt te knellen. Dat veel kandidatenlijsten sterk overhellen richting de Randstad zal niet expres zijn, maar het is wel een feit. Op dit moment zijn bv Brabant en Gelderland nogal ondervertegenwoordigd. Voor de andere regio's buiten de Randstad geldt het in mindere mate ook. Je mist de ogen en oren, en met het jaarlijkse werkbezoek in de regio los je dat niet op. Voor de kiezer is het ook lastig om het te corrigeren (zie hierboven, 3 kandidaten op voorkeursstemmen). De versnippering helpt daarbij niet.
pi_210371021
quote:
6s.gif Op maandag 21 augustus 2023 18:41 schreef Litpho het volgende:
De zogenaamde kortere lijnen in een districtenstelsel gaan er stelselmatig aan voorbij dat het overgrote deel van de landspolitiek helemaal geen betrekking heeft op een enkel district. Alsof bijv. Thames Marsh zijn eigen buitenlands beleid erop na zou kunnen houden.
Volgens mij is dat ook niet het idee achter een districtenstelsel.
pi_210371093
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 19:22 schreef freako het volgende:

[..]
Het Nederlandse systeem heeft 2 nadelen.

De grootte van het stembiljet is lastig hanteerbaar voor de kiezer (met name kiezers op leeftijd of met een beperking), het leidt tot problemen en telfouten bij de telling, terwijl de meerwaarde van het kunnen stemmen op 1500 kandidaten beperkt is. Uiteindelijk is er een handvol Kamerleden dat puur op voorkeursstemmen in de Kamer komt. De laatste keer 3.

Drukkerijen lopen overigens ook tegen grenzen aan.

En daarnaast begint de regionale spreiding van Kamerleden soms echt te knellen. Dat veel kandidatenlijsten sterk overhellen richting de Randstad zal niet expres zijn, maar het is wel een feit. Op dit moment zijn bv Brabant en Gelderland nogal ondervertegenwoordigd. Voor de andere regio's buiten de Randstad geldt het in mindere mate ook. Je mist de ogen en oren, en met het jaarlijkse werkbezoek in de regio los je dat niet op. Voor de kiezer is het ook lastig om het te corrigeren (zie hierboven, 3 kandidaten op voorkeursstemmen). De versnippering helpt daarbij niet.
Dat eerste is op te lossen. Een lijst met de nummers en afkortingen/namen van de partijen met daarnaast een lijst met gewoon nummer 1 t/m 50. Kun je gewoon bijvoorbeeld PvdA nr 1 aankruisen. Is het stembiljet ongeveer een A4tje. Hang in elk stemhokje een lijst met alle namen, die hoeven niet op het stembiljet. Perfecct uit te voeren.

Dat laatste ben ik het simpelweg gewoon niet mee eens, ik geloof absoluut niet in het belang van regionale vertegenwoordiging. Bijvoorbeeld een moslim uit Enschede zal zich eerder vertegenwoordigd voelen door een Rotterdamse moslim die dezelfde normen en waarden heeft, dan door Omtzigt uit Enschede. Nederland is niet zo groot dat er echt regionale verschillen zijn, we zijn geen VS.
pi_210371114
Een districtenstelsel is toch alleen interessant als je ECHT een groot land hebt zoals de VS of een Frankrijk waar de verschillen tussen de uithoeken van het land bijna net zo groot zijn als die tussen landen.

Nederland is een ienimienie land, natuurlijk heb je regionale verschillen maar niet te vergelijken met die tussen bv texas en new york
pi_210371172
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 19:33 schreef Hanca het volgende:

Dat laatste ben ik het simpelweg gewoon niet mee eens, ik geloof absoluut niet in het belang van regionale vertegenwoordiging. Bijvoorbeeld een moslim uit Enschede zal zich eerder vertegenwoordigd voelen door een Rotterdamse moslim die dezelfde normen en waarden heeft, dan door Omtzigt uit Enschede. Nederland is niet zo groot dat er echt regionale verschillen zijn, we zijn geen VS.
En op de punten dat die overeenkomst met Enschede wel belangijker is, dan gaat het vrijwel altijd om plaatselijke/provinciale politiek die helemaal niets in Den Haag te zoeken heeft.
pi_210371185
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 19:33 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat eerste is op te lossen. Een lijst met de nummers en afkortingen/namen van de partijen met daarnaast een lijst met gewoon nummer 1 t/m 50. Kun je gewoon bijvoorbeeld PvdA nr 1 aankruisen. Is het stembiljet ongeveer een A4tje. Hang in elk stemhokje een lijst met alle namen, die hoeven niet op het stembiljet. Perfecct uit te voeren.

Ik waag toch echt te betwijfelen of dat zo is hoor. Volgens mij is het verschil tussen een Limburger en Amsterdammer net zo groot als tussen een Texaan en inwoner van New York.
pi_210371198
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 19:42 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Ik waag toch echt te betwijfelen of dat zo is hoor. Volgens mij is het verschil tussen een Limburger en Amsterdammer net zo groot als tussen een Texaan en inwoner van New York.
Waar het gaat om hun mening over, ik noem maar een dwarsstraat, het toeslagenschandaal? De inzet van de marine aan de Somalische kust? Andere dingen die we op landelijk niveau beslissen?
pi_210371212
quote:
6s.gif Op maandag 21 augustus 2023 19:43 schreef Litpho het volgende:

[..]
Waar het gaat om hun mening over, ik noem maar een dwarsstraat, het toeslagenschandaal? De inzet van de marine aan de Somalische kust? Andere dingen die we op landelijk niveau beslissen?
Een Groninger zal harder in het gasverhaal zitten dan een Utrechter. ;) Maar goed, dat is niet echt de discussie toch verder lijkt me?
pi_210371225
quote:

[..]
Dan onderschat jij het verschil tussen een Texaan en een New Yorker en overschat jij de verschillen in Nederland volgens mij enorm. Ik heb inmiddels in 4 provincies gewoond en ik zie bijna geen enkel verschil, eerlijk gezegd.
pi_210371240
Mijn gok; 90% van de kandidatenlijst van NSC gaat van het CDA afkomen.
pi_210371251
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 19:44 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Een Groninger zal harder in het gasverhaal zitten dan een Utrechter. ;) Maar goed, dat is niet echt de discussie toch verder lijkt me?
Dat is een uitzondering en juist iets waar bijv. een provincie Groningen zich hard over zou moeten maken.

En ja, dat is juist wel de discussie - er is een schaal voor politieke discussies en net doen alsof landelijke politieke discussies gebaat zijn bij de cumulatieve provinciale mening van tientallen plaatselijke middenstanden werkt alleen maar averechts.
pi_210371315
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 19:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dan onderschat jij het verschil tussen een Texaan en een New Yorker en overschat jij de verschillen in Nederland volgens mij enorm. Ik heb inmiddels in 4 provincies gewoond en ik zie bijna geen enkel verschil, eerlijk gezegd.
Totaal andere ervaringen dan. Maar dat is bij ons vaker het geval.
pi_210371383
quote:

[..]
Gezien je waarschijnlijk de stad New York bedoeld, waar baseer je dat op?
Incelfrikandel
pi_210371518
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 19:51 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Totaal andere ervaringen dan. Maar dat is bij ons vaker het geval.
Er is wel wat verschil tussen boven en onder de rivieren, dat is eigenlijk het enige. Ik heb nu in Utrecht, Gelderland, Zuid Holland en Groningen (en schoonfamilie in Zeeland en Flevoland) gewoond en de verschillen tussen de inwoners en tussen hun behoeftes zie ik echt niet.

Ja, af en toe moet er een lobby plaatsvinden voor bijvoorbeeld een Saksenlijn, daarom hebben we ook provinciale politici.
pi_210371605
quote:
1s.gif Op maandag 21 augustus 2023 20:04 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er is wel wat verschil tussen boven en onder de rivieren, dat is eigenlijk het enige. Ik heb nu in Utrecht, Gelderland, Zuid Holland en Groningen (en schoonfamilie in Zeeland en Flevoland) gewoond en de verschillen tussen de inwoners en tussen hun behoeftes zie ik echt niet.

Ja, af en toe moet er een lobby plaatsvinden voor bijvoorbeeld een Saksenlijn, daarom hebben we ook provinciale politici.
De verdeling tussen een Limburger en een Amsterdammer zal hem wat meer zitten in economie, immigratie, stikstof en bestuur. Die verdeling heb ik niet zo gezien bij onderwerpen als abortus, fossiele brandstoffen, religie, drugs, homohuwelijk of wapens. Dat is tussen de gemiddelde Texaan en gemiddelde New Yorker wel anders.
Incelfrikandel
  maandag 21 augustus 2023 @ 20:55:59 #90
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_210372493
DAMES EN HEREN MAG IK UW AANDACHT VOOR

MINISTER PRESIDENT: PIETER OMZIGT

_O_ _O_ _O_

[ Bericht 0% gewijzigd door cherrycoke op 21-08-2023 21:01:48 ]
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
pi_210372555
quote:
14s.gif Op maandag 21 augustus 2023 20:55 schreef cherrycoke het volgende:
DAMENS EN HEREN MAG IK UW AANDACHT VOOR

_O_ _O_ _O_
En de reactie van Omtzigt daarop:

https://www.ad.nl/politie(...)t-het-doel~a61d707d/

quote:
U wilt geen premier worden?

„Mijn plek is in de Kamer, om daar als fractievoorzitter van een nieuwe partij leiding te geven aan een nieuw team.”
  maandag 21 augustus 2023 @ 20:59:56 #92
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_210372602
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 20:58 schreef Hanca het volgende:

[..]

[..]

:'( :'(
  maandag 21 augustus 2023 @ 21:00:11 #93
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_210372609
quote:
14s.gif Op maandag 21 augustus 2023 20:55 schreef cherrycoke het volgende:
DAMENS EN HEREN MAG IK UW AANDACHT VOOR

_O_ _O_ _O_
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 20:58 schreef Hanca het volgende:

[..]

[..]

Dįt ^^
En het is damEs, niet dameNs.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_210373802
Nu bij Nieuwsuur. Conclusie: hij gaat totaal onvoorbereid de verkiezingen in. Bijna alles aan zijn partij moet nog opgezet worden.

Totaal onverantwoord als je weet hoeveel zetels je binnen gaat harken.
pi_210373890
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 21:46 schreef Breekfast het volgende:
Nu bij Nieuwsuur. Conclusie: hij gaat totaal onvoorbereid de verkiezingen in. Bijna alles aan zijn partij moet nog opgezet worden.

Totaal onverantwoord als je weet hoeveel zetels je binnen gaat harken.
Als hij meer zetels wint dan mensen op de kieslijst, komt dat beschikbaar als restzetels dacht ik? Het kan dus dat hij een klein lijstje maakt in principe...

[ Bericht 0% gewijzigd door SnertMetChoco op 21-08-2023 21:58:53 ]
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 21 augustus 2023 @ 21:51:44 #96
862 Arcee
Look closer
pi_210373920
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 21:46 schreef Breekfast het volgende:
Nu bij Nieuwsuur.
Het lijkt of Mariėlle Tweebeeke een sollicitatiegesprek met hem voert.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_210373944
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 21:50 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Als hij meer zetels wint dan mensen op de kieslijst komt dat beschikbaar als restzetel dacht ik? Het kan dus dat hij een klein lijstje maakt in principe...
Ja, volgens mij kan hij ook nog een lijstverbinding aan gaan met een andere partij.
  maandag 21 augustus 2023 @ 21:54:23 #98
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_210373981
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 21:52 schreef Breekfast het volgende:

[..]
Ja, volgens mij kan hij ook nog een lijstverbinding aan gaan met een andere partij.
Ik had (eerder) begrepen dat dat dus niet meer kan :N
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  maandag 21 augustus 2023 @ 22:30:03 #99
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_210374453
quote:

[..]
Nee. Tenzij als gezamenlijke lijst (a la GroenLinks/PvdA).
  maandag 21 augustus 2023 @ 22:49:55 #100
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_210374659
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 21:50 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Als hij meer zetels wint dan mensen op de kieslijst, komt dat beschikbaar als restzetels dacht ik? Het kan dus dat hij een klein lijstje maakt in principe...
En in een beperkt aantal kieskringen deelnemen. Voordeel is dan dat ook op een relatief korte lijst nog wat reservekandidaten over blijven.
  maandag 21 augustus 2023 @ 23:00:49 #101
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_210374796
quote:
10s.gif Op maandag 21 augustus 2023 21:51 schreef Arcee het volgende:

[..]
Het lijkt of Mariėlle Tweebeeke een sollicitatiegesprek met hem voert.
ja inderdaad , zo is ze
ze nam zelensky ook zo vreselijk onder vuur
medogenloos is ze

Maar nu gaat Omtzigt een grotere inbreng krijgen , ipv controleur van de coalitie, is hij dan een deel van de regeringscoalitie

Een controleur van de coalitie, kan niet veel meer doen dan vragen stellen en hopen dat de antwoorden dan niet allemaal zwart gelakt zijn
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_210375408
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 23:00 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ja inderdaad , zo is ze
ze nam zelensky ook zo vreselijk onder vuur
medogenloos is ze

Maar nu gaat Omtzigt een grotere inbreng krijgen , ipv controleur van de coalitie, is hij dan een deel van de regeringscoalitie

Een controleur van de coalitie, kan niet veel meer doen dan vragen stellen en hopen dat de antwoorden dan niet allemaal zwart gelakt zijn
Waar heb jij het nu in godsnaam weer over? Toen Omtzigt CDA kamerlid was zat hij in exact dezelfde positie, zijn partij zat in de regering.

Het maakt geen enkel verschil of die partij dan CDA of NSC heet.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 22-08-2023 00:40:43 ]
  Moderator dinsdag 22 augustus 2023 @ 00:41:26 #103
236264 crew  capricia
pi_210375412
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 00:40 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Waar heb jij het nu in godsnaam weer over? Toen Omtzigt CDA kamerlid was zat hij in exact dezelfde positie, zijn partij zat in de regering.

Het maakt geen enkel verschil of die partij dan CDA of NSC heet.
We hebben straks gewoon 3 CDA's om op te stemmen. _O-
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210375419
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 00:41 schreef capricia het volgende:

[..]
De boeren CDA, de niet-boeren VVD light CDA en de...eh...bestuurs CDA? ;)
pi_210375579
Ik geloof er niks van dat deze partij in de regering gaat komen. Die worden tijdens de onderhandelingen weg ge onderhandeld door de beroeps onderhandelaars van PvdA/GroenLinks en de VVD.....
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_210375827
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 03:22 schreef LangeTabbetje het volgende:
Ik geloof er niks van dat deze partij in de regering gaat komen. Die worden tijdens de onderhandelingen weg ge onderhandeld door de beroeps onderhandelaars van PvdA/GroenLinks en de VVD.....
We leven nog in peilingland, maar als de uitslag ook maar iets lijkt op de huidige peiling dan hebben PvdA / GL en VVD toch echt minimaal een Omtzigt of BBB nodig, afhankelijk van wie van de twee de protes- cq provincietstem binnenharkt.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  dinsdag 22 augustus 2023 @ 06:55:30 #107
323876 michaelmoore
pi_210375837
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 06:47 schreef Monolith het volgende:

[..]
We leven nog in peilingland, maar als de uitslag ook maar iets lijkt op de huidige peiling dan hebben PvdA / GL en VVD toch echt minimaal een Omtzigt of BBB nodig, afhankelijk van wie van de twee de protes- cq provincietstem binnenharkt.
ik denk dat ze allebei nodig zijn voor een meerderheid
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_210376013
quote:

[..]
Ik had verwacht dat jij toch wel wist dat die in 2017 zijn afgeschaft: https://nos.nl/artikel/21(...)n-niet-meer-mogelijk

Verder zou ik trouwens ook niet weten met welke partij hij dat zou moeten doen, de SGP aan de 10 zetels helpen?
  Moderator dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:02:15 #109
236264 crew  capricia
pi_210377160
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 00:43 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ja.
CDA, CDBBB en CDNSC. Samen goed voor 45 zetels.
Bij elkaar opgeteld bijna even groot als Lubbers in zijn hoogtijdagen.

Ik moet dit allemaal nog even laten bezinken. Dat het CDA-gedachtengoed zoveel mensen nog steeds aanspreekt.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210377408
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 10:02 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja.

Ik moet dit allemaal nog even laten bezinken. Dat het CDA-gedachtengoed zoveel mensen nog steeds aanspreekt.
Zo gek is dat laatste toch niet? CDA was van oudsher in principe gewoon sociaal-conservatief. Dat is eigenlijk ook precies hoe ik de gemiddelde Nederlander zou omschrijven. Een sociaal vangnet is belangrijk, er mag niemand buiten de boot vallen, maar over het algemeen is de Nederlander gewoon vrij conservatief.

Daarom vind ik het eerder verbazingwekkend dat mensen het CDA steeds afschrijven, dat is als het terugkeert naar zijn oude waarden volgens mij nog steeds de partij die het beste bij Nederland past. Net als in Duitsland het CDU, zo gek is dat dus ook weer niet, aangezien Duitsland wel het land is waar we het meeste op lijken.

Dat het CDA nu in nieuwe vorm opduikt en veel mensen aan spreekt was dus eigenlijk ook wel te verwachten.
  Moderator dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:53:42 #111
236264 crew  capricia
pi_210377721
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 10:23 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zo gek is dat laatste toch niet? CDA was van oudsher in principe gewoon sociaal-conservatief. Dat is eigenlijk ook precies hoe ik de gemiddelde Nederlander zou omschrijven. Een sociaal vangnet is belangrijk, er mag niemand buiten de boot vallen, maar over het algemeen is de Nederlander gewoon vrij conservatief.

Daarom vind ik het eerder verbazingwekkend dat mensen het CDA steeds afschrijven, dat is als het terugkeert naar zijn oude waarden volgens mij nog steeds de partij die het beste bij Nederland past. Net als in Duitsland het CDU, zo gek is dat dus ook weer niet, aangezien Duitsland wel het land is waar we het meeste op lijken.

Dat het CDA nu in nieuwe vorm opduikt en veel mensen aan spreekt was dus eigenlijk ook wel te verwachten.
Ja. Goede analyse. ^O^

Alleen heb ik de indruk dat veel mensen helemaal niet door hebben dat ze op het CDA stemmen (laat staan op de katholieke tak van het CDA, want dat is dit gewoon).
Ze stemmen in hun beleving op Omtzigt (of de BBB), vanuit de beleving dat dit een anti-Rutte, anti-huidige regering etc, stem is.

Bij onvrede stemde men voorheen vaak op de flanken. Maar nu kennelijk opeens op het centrum. Ik vind dat een shift.

Waarbij ook het geheugen van veel mensen kennelijk niet ver terug gaat. Omtzigt heeft sinds 2003 iedere CDA deelname aan de regering mede mogelijk gemaakt en gewoon meegestemd met het CDA.

Het lijkt wel of de verdwaalde CDA stemmer weer terug keert in de moederschoot, al heet het CDA dit keer NSC.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210377940
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 10:53 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. Goede analyse. ^O^

Alleen heb ik de indruk dat veel mensen helemaal niet door hebben dat ze op het CDA stemmen (laat staan op de katholieke tak van het CDA, want dat is dit gewoon).
Ze stemmen in hun beleving op Omtzigt (of de BBB), vanuit de beleving dat dit een anti-Rutte, anti-huidige regering etc, stem is.

Bij onvrede stemde men voorheen vaak op de flanken. Maar nu kennelijk opeens op het centrum. Ik vind dat een shift.

Waarbij ook het geheugen van veel mensen kennelijk niet ver terug gaat. Omtzigt heeft sinds 2003 iedere CDA deelname aan de regering mede mogelijk gemaakt en gewoon meegestemd met het CDA.

Het lijkt wel of de verdwaalde CDA stemmer weer terug keert in de moederschoot, al heet het CDA dit keer NSC.
Ik denk dat de meeste mensen het hele deel of het wel of niet religieus is weinig kan schelen. Rutte en Kaag zijn ook beide actief en belijdend christen, nooit iemand over gehoord. Dat deel 'ik stem uit principe niet op een christelijke partij' is echt maar een hele kleine factor, je hoeft ook helemaal niet terug naar Lubbers om te zien dat het CDA 40 zetels kan scoren, dat gebeurde al onder de vorige premier.
  dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:14:10 #113
3542 Gia
User under construction
pi_210381587
quote:

[..]
Ja.

Eigenlijk gewoon een ABC'tje.
CDA, CD(BB)B en CD(NS)C :D
  Moderator dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:15:51 #114
236264 crew  capricia
pi_210381604
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 15:14 schreef Gia het volgende:

[..]
Eigenlijk gewoon een ABC'tje.
CDA, CD(BB)B en CD(NS)C :D
_O- ^O^
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210381795
quote:

[..]
Ja.

Kan je nagaan, wat er was gebeurd als de partijtop dit niet zo extreem had verkloot en de kikkers gewoon in de kruiwagen had gehouden. Dan was het CDA op de sloffen de grootste geworden.
  dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:50:30 #116
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_210382147
Als het CDA de laatste 15 jaar niet zo op de VVD had willen lijken waren ze nooit zo gemarginaliseerd.
  dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:13:09 #117
323876 michaelmoore
pi_210382397
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 15:50 schreef Fietsertje70 het volgende:
Als het CDA de laatste 15 jaar niet zo op de VVD had willen lijken waren ze nooit zo gemarginaliseerd.
Dat is met de PVDA onder Samsom ook zo gegaan
  dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:13:57 #118
323876 michaelmoore
pi_210382411
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 11:11 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik denk dat de meeste mensen het hele deel of het wel of niet religieus is weinig kan schelen. Rutte en Kaag zijn ook beide actief en belijdend christen, nooit iemand over gehoord. Dat deel 'ik stem uit principe niet op een christelijke partij' is echt maar een hele kleine factor, je hoeft ook helemaal niet terug naar Lubbers om te zien dat het CDA 40 zetels kan scoren, dat gebeurde al onder de vorige premier.
religie heeft niets met politiek te maken, religie is geloof , geloof is geloof , zeker is zeker

politiek dient zeker te zijn , of pretendeert zekerheid te zijn

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 22-08-2023 17:43:31 ]
pi_210384372
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 16:13 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
religie heeft niets met politiek te maken, religie is geloof , geloof is geloof , zeker is zeker

politiek dient zeker te zijn , of pretendeert zekerheid te zijn
Je kan toch vanuit een religieus uitgangspunt politiek bedrijven? Wat is daar anders aan dan bijvoorbeeld liberalisme of sociaaldemocratie? Dat zijn toch ook bepaalde uitgangspunten en geen zekerheden?

Scheiding kerk en staat, dus dat je de pastoor geen burgemeester maakt is heel wat anders.
pi_210384419
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 19:13 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Je kan toch vanuit een religieus uitgangspunt politiek bedrijven? Wat is daar anders aan dan bijvoorbeeld liberalisme of sociaaldemocratie? Dat zijn toch ook bepaalde uitgangspunten en geen zekerheden?

Scheiding kerk en staat, dus dat je de pastoor geen burgemeester maakt is heel wat anders.
Ware het niet dat religieuzen vaker wel dan niet die scheiding willen opheffen. Zie de SGP voor een voorbeeld
pi_210384577
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 19:16 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ware het niet dat religieuzen vaker wel dan niet die scheiding willen opheffen. Zie de SGP voor een voorbeeld
"Vaker wel dan niet", en dan kom je met een stroming die nog geen 10% van de christenen vertegenwoordigd. Je beseft zelf dat je totale onzin typt, toch?
  dinsdag 22 augustus 2023 @ 19:37:21 #122
323876 michaelmoore
pi_210384673
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 19:28 schreef Hanca het volgende:

[..]
"Vaker wel dan niet", en dan kom je met een stroming die nog geen 10% van de christenen vertegenwoordigd. Je beseft zelf dat je totale onzin typt, toch?
niet iedere gelovige stemt met zijn geloof, er is nauwlijks nog een moslim partij laat staan een bhoedistische stroming in Den Haag
pi_210385728
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 19:16 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
De SGP staat dan ook een theocratie voor. De CU niet en het CDA al helemaal niet.
  dinsdag 22 augustus 2023 @ 20:57:31 #124
323876 michaelmoore
pi_210385966
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 20:44 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
De SGP staat dan ook een theocratie voor. De CU niet en het CDA al helemaal niet.
een theocratie is er al in Iran en Afghanistan en sinds kort in Israel

[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 22-08-2023 22:30:44 ]
pi_210386401
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 00:43 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
We gaan het helemaal anders doen CDA :P
  dinsdag 22 augustus 2023 @ 21:35:56 #126
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_210386959
Ik denk dat Omtzigt een beetje de lijn heeft gevonden die het CDA had moeten vinden om weer interessant te zijn.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 22 augustus 2023 @ 21:53:53 #127
862 Arcee
Look closer
pi_210387480
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 21:35 schreef Hexagon het volgende:
Ik denk dat Omtzigt een beetje de lijn heeft gevonden die het CDA had moeten vinden om weer interessant te zijn.
Ik denk dat alle CDA'ers zich uiteindelijk bij Omtzigt aansluiten en dan heeft hij toch nog de lijsttrekkersverkiezing gewonnen. :Y)
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_210388081
quote:
Omtzigt heeft een lijn gevonden die interessant is. Er valt natuurlijk nog wel meer te bedenken. Je zou je als partij ook helemaal kunnen focussen op de bio-industrie en het agrarisch grootbedrijf.
pi_210389223
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 22:25 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Omtzigt heeft een lijn gevonden die interessant is. Er valt natuurlijk nog wel meer te bedenken. Je zou je als partij ook helemaal kunnen focussen op de bio-industrie en het agrarisch grootbedrijf.
Die hebben we al. Twee zelfs, een voor en een tegen.
  woensdag 23 augustus 2023 @ 09:18:12 #130
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_210390720
Dag van kandidaatstelling: 9 oktober 2023

Op maandag 9 oktober 2023 leveren partijen die deel willen nemen aan de Tweede Kamerverkiezing hun kandidatenlijsten in bij de Kiesraad. Op 10 oktober 2023 onderzoekt de Kiesraad de kandidatenlijsten.

Partijen kunnen dan nog twee dagen eventuele verzuimen herstellen. De Kiesraad maakt in een openbare zitting op 13 oktober 2023 bekend welke lijsten en welke kandidaten op de lijsten geldig zijn verklaard.

Tegen de beslissingen over de geldigheid van lijsten kan binnen vier dagen beroep worden ingesteld bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. De Raad van State doet uiterlijk zes dagen later uitspraak, daarna zijn de kandidaten onherroepelijk vastgesteld.

https://www.kiesraad.nl/a(...)ezingen-tweede-kamer

Nog even wachten dus op de namen
  woensdag 23 augustus 2023 @ 09:20:03 #131
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_210390729
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 00:41 schreef capricia het volgende:
En de originele is het kleinste _O-
Wopke effect |:)
  Overall beste user 2022 woensdag 23 augustus 2023 @ 09:24:02 #132
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_210390769
De wappies gaat hij niet meekrijgen met een naam die verwijst naar een WEF idee.

Why we need a new social contract for the 21st century
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_210391149
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 09:24 schreef Ulx het volgende:
De wappies gaat hij niet meekrijgen met een naam die verwijst naar een WEF idee.

Daar kan hij alleen maar dankbaar voor zijn, denk ik
pi_210391815
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 00:17 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Die hebben we al. Twee zelfs, een voor en een tegen.
Maar wat BBB doet, dat had het CDA ook uit kunnen vinden, net zoals wat Pieter doet.
  woensdag 23 augustus 2023 @ 11:12:46 #135
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_210391855
quote:
Dat had het CDA alleen kunnen doen als ze niet in de regering zaten.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_210391930
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 11:12 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Wat het CDA na de vorige verkiezingsnederlaag natuurlijk ook had moeten doen.
  woensdag 23 augustus 2023 @ 11:23:54 #137
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_210391947
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 11:22 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, en ik hoop voor ze dat ze die les deze keer wel getrokken hebben, al lijkt me een Bontenbal-CDA wel een aantrekkelijke partner om aan te schuiven bij een linksere coalitie.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_210391965
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 11:22 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hoe had het dan eigenlijk gelopen? Welke partij was wel aangeschoven?
pi_210392005
quote:
1s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 11:25 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Hoe had het dan eigenlijk gelopen? Welke partij was wel aangeschoven?
VVD-D66-PvdA-GL-CU?
pi_210392096
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 11:29 schreef Hanca het volgende:

[..]
VVD-D66-PvdA-GL-CU?
Daar had de VVD echter helemaal geen zin in.
  woensdag 23 augustus 2023 @ 11:46:13 #141
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_210392185
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 11:39 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Het is niet dat ze echt een andere keuze hadden, hoogstens met JA21 ipv CU.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_210392338
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 11:39 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Als CDA had geweigerd, had VVD wel gemoeten.

Wel kans dat gek genoeg VVD dan meer binnen had kunnen halen als compensatie en het dus een rechtser regeerakkoord was geworden dan nu.
pi_210394566
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 09:24 schreef Ulx het volgende:

Alleen stemt deze term al uit de 18e eeuw. Maarja wappies gonna wap. Verbanden zien die er niet zijn.
pi_210395275
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 14:51 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Alleen stemt deze term al uit de 18e eeuw. Maarja wappies gonna wap. Verbanden zien die er niet zijn.
Wappies waren gisteren al in rep en roer omdat een FB-pagina met Nieuw Sociaal Contract in de naam zich al in 2020 had geregistreerd. En toen het ook nog eens bleek te gaan om een fanpagina voor Omtzigt waren de rapen gaar. Er was iets duidelijk niet in de haak.

Maar al snel bleek dat de naam van de FB-pagina deze week is veranderd.......
  woensdag 23 augustus 2023 @ 16:55:47 #145
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_210395743
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 11:12 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ze hadden het ook bij hun laatste campagne kunnen doen
pi_210397167
quote:
Het CDA vindt toch ook met enige regelmaat die lijn zelf (zie bijvoorbeeld dat schitterende stukje proza "Voor heel Nederland")? Het gaat alleen vrij consequent mis als dat ze dat ook in concreet beleid moeten omzetten.
pi_210397241
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 18:58 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Het CDA vindt toch ook met enige regelmaat die lijn zelf (zie bijvoorbeeld dat schitterende stukje proza "Voor heel Nederland")? Het gaat alleen vrij consequent mis als dat ze dat ook in concreet beleid moeten omzetten.
Het CDA heeft de laatste jaren teveel VVD konten gelikt en daar betalen ze nu terecht de prijs voor, anderen spelen in op het gat wat hun hebben laten liggen
pi_210397287
quote:

[..]
Het CDA is al jarenlang naar rechts geschoven en daar krijgen ze nu de rekening voor gepresenteerd.

Omtzigt lijkt meer de oude midden koers te willen varen hoewel we nog moeten afwachten hoe zich dat in een programma vertaald.
  woensdag 23 augustus 2023 @ 19:12:15 #149
323876 michaelmoore
pi_210397369
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 19:07 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Het CDA is al jarenlang naar rechts geschoven en daar krijgen ze nu de rekening voor gepresenteerd.

Omtzigt lijkt meer de oude midden koers te willen varen hoewel we nog moeten afwachten hoe zich dat in een programma vertaald.
Omtzigt gaat zijn, zoals het CDA hand moeten blijven, als Hugo eerlijk was geweest en niet steeds in kont van Rutte willen kruipen
hugo de pleaser
pi_210397430
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 19:12 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Omtzigt gaat zijn, zoals het CDA hand moeten blijven, als Hugo eerlijk was geweest en niet steeds in kont van Rutte wilde kruipen
Wat zou er gebeurd zijn als Omtzigt en niet Hoekstra de lijsttrekker van het CDA zou zijn geworden (je weet wel, toen Hugo de Jonge zijn functie neerlegde)?
Dan zou het CDA er heel anders voor staan.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210397477
quote:
1s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 19:14 schreef capricia het volgende:

[..]
Wat zou er gebeurd zijn als Omtzigt en niet Hoekstra de lijsttrekker van het CDA zou zijn geworden (je weet wel, toen Hugo de Jonge zijn functie neerlegde)?
Of niet. Als Omtzigt de leiding had gekregen dan had hij zich anders opgesteld en wat hij lang niet zo geprofileerd als de anti-Rutte messias die hij nu is.
pi_210397516
quote:
1s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 19:14 schreef capricia het volgende:

[..]
Het gekke is: Omtzigt stelde zich pas kandidaat toen Hoekstra zich niet kandidaat stelde omdat hij in Hoekstra de ideale leider zag, dus eigenlijk had hij zijn zin toen Hoekstra alsnog lijsttrekker werd.
  woensdag 23 augustus 2023 @ 19:19:27 #153
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_210397529
quote:

[..]
Ja al werd dat tijdens de laatste campagne al mis voor de verkiezingen toen Wopke Hoekstra en Hans van der Wind het programma nog even eigenhandig aanpassen naar iets dat 20 jaar eerder misschien scoorde.
pi_210397612
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 19:18 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het gekke is: Omtzigt stelde zich pas kandidaat toen Hoekstra zich niet kandidaat stelde omdat hij in Hoekstra de ideale leider zag, dus eigenlijk had hij zijn zin toen Hoekstra alsnog lijsttrekker werd.
Als je er zo dicht bij bent, ineens, dan ga je je ongetwijfeld afvragen "Why not me". Zolang je een backbencher bent die gewoon zijn werk doet speelt dat niet.
pi_210403478
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 19:17 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Of niet. Als Omtzigt de leiding had gekregen dan had hij zich anders opgesteld en wat hij lang niet zo geprofileerd als de anti-Rutte messias die hij nu is.
Hij haalde 5 kamerzetels binnen, dus zijn achterban was op dat moment in ieder geval een stuk kleiner dan nu.

quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 19:23 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Als je er zo dicht bij bent, ineens, dan ga je je ongetwijfeld afvragen "Why not me". Zolang je een backbencher bent die gewoon zijn werk doet speelt dat niet.
Volgens mij wilde hij toen ook al geen premier worden maar wilde hij Hoekstra als een soort running mate/premierskandidaat.
pi_210414393
Ik zie in het nieuw sociaal contract partijprogramma helemaal niks staan over hoe en waar er meer woningen gebouwd moeten gaan worden. Het probleem op de woningmarkt wordt benoemd maar er worden geen oplossingen voor aangedragen. Er wordt zelfs benoemd dat mensen levenskeuzes zoals samenwonen en kinderen krijgen uitstellen vanwege dit probleem, dat klopt inderdaad, maar een oplossing ontbreekt.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_210414833
quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2023 23:32 schreef sirdanilot het volgende:
Ik zie in het nieuw sociaal contract partijprogramma helemaal niks staan over hoe en waar er meer woningen gebouwd moeten gaan worden. Het probleem op de woningmarkt wordt benoemd maar er worden geen oplossingen voor aangedragen. Er wordt zelfs benoemd dat mensen levenskeuzes zoals samenwonen en kinderen krijgen uitstellen vanwege dit probleem, dat klopt inderdaad, maar een oplossing ontbreekt.
Waar heb jij dat programma gevonden want volgens mij is dat programma er nog helemaal niet.
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:17:34 #158
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
  Moderator vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:19:31 #159
236264 crew  capricia
pi_210420415
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 16:17 schreef Flow3r het volgende:
Waar blijft zijn programma ?
September pas.
Wil je het eerder? Mag je zijn boek kopen. _O-
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:21:05 #160
323876 michaelmoore
pi_210420436
quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2023 23:32 schreef sirdanilot het volgende:
zolang men de huishoudensverdunning niet weet te keren zullen er NOOIT genoeg woningen zijn

tot iedereen alleen woont , dat zijn dan 18 miljoen woningen nodig , er zijn er nu 8 miljoen
pi_210429669
Zogenaamd 31 zetels voor deze gek.

Hoe dan? Hebben al die mensen geen hersencellen? Hij heeft totaal geen plan nog en zit toch altijd direct thuis met een burn-out.

Hoe wil je NL de afgrond in helpen?
Stem Omtzigt of de BBB.
pi_210453717
Trouw heeft twee zeer goede artikelen over NSC:

https://www.trouw.nl/poli(...)l-contract~bbd6b90e/

Dit artikel gaat over de herkomst van de naam, maar eigenlijk ook van het gedachtegoed. Waar het oude sociale contract uit gaat van de mens als individu, gaat het nieuwe contract van Omtzigt uit van de mens als lid van sociale groepen en de samenleving. Weg van het liberalisme, dus. Het personalisme dat Omtzigt noemt komt dan ook rechtstreeks bij de Katholieke sociale leer vandaan, een leer die rond de Tweede Wereldoorlog al erg in trek was, maar daarna werd vervangen door het meer individualistische existentialisme. Personalisme = niet het individu voorop, maar de gemeenschap waarin dat individu leeft.

Over dat personalisme schreef James Kennedy vervolgens een column: https://www.trouw.nl/opin(...)rsonalisme~ba6ad95c/

Ik vind het zeer interessant. Wat mij betreft is het individualisme ook het grootste vergif van de huidige samenleving. Terug naar kernwaarden waarbij je niet meer in "ikke, ikke, ikke" denkt, maar in "wij", zou ik geweldig vinden. Maar ik deel wel de vragen van Kennedy of de samenleving daar nog wel op zit te wachten. Helaas is het idee dat je zelf het middelpunt van je eigen samenleving moet zijn nogal diep doorgedrongen in de maatschappij. Voor jezelf opkomen en vooral niet over je heen laten lopen zijn kernwaarden geworden. De ander moet jou vooral geen overlast geven. Dat is totaal wat anders dan nadenken over hoe jij de ander zoveel mogelijk kunt helpen.

En ik denk ook dat die "wij" denken, het besef dat ieder ander mens minstens zo belangrijk is als jijzelf, ook totaal niet bij de huidige, nogal rechtse, achterban van Omtzigt past. Want met dit denken, wordt ook die asielzoeker net zo belangrijk als jijzelf en heeft die in feite dezelfde rechten.
pi_210454483
quote:
1s.gif Op maandag 28 augustus 2023 08:57 schreef Hanca het volgende:

Dit artikel gaat over de herkomst van de naam, maar eigenlijk ook van het gedachtegoed. Waar het oude sociale contract uit gaat van de mens als individu, gaat het nieuwe contract van Omtzigt uit van de mens als lid van sociale groepen en de samenleving. Weg van het liberalisme, dus. Het personalisme dat Omtzigt noemt komt dan ook rechtstreeks bij de Katholieke sociale leer vandaan, een leer die rond de Tweede Wereldoorlog al erg in trek was, maar daarna werd vervangen door het meer individualistische existentialisme. Personalisme = niet het individu voorop, maar de gemeenschap waarin dat individu leeft.

Over dat personalisme schreef James Kennedy vervolgens een column: https://www.trouw.nl/opin(...)rsonalisme~ba6ad95c/

Ik vind het zeer interessant. Wat mij betreft is het individualisme ook het grootste vergif van de huidige samenleving. Terug naar kernwaarden waarbij je niet meer in "ikke, ikke, ikke" denkt, maar in "wij", zou ik geweldig vinden. Maar ik deel wel de vragen van Kennedy of de samenleving daar nog wel op zit te wachten. Helaas is het idee dat je zelf het middelpunt van je eigen samenleving moet zijn nogal diep doorgedrongen in de maatschappij. Voor jezelf opkomen en vooral niet over je heen laten lopen zijn kernwaarden geworden. De ander moet jou vooral geen overlast geven. Dat is totaal wat anders dan nadenken over hoe jij de ander zoveel mogelijk kunt helpen.

En ik denk ook dat die "wij" denken, het besef dat ieder ander mens minstens zo belangrijk is als jijzelf, ook totaal niet bij de huidige, nogal rechtse, achterban van Omtzigt past. Want met dit denken, wordt ook die asielzoeker net zo belangrijk als jijzelf en heeft die in feite dezelfde rechten.
Aardige post, maar waar baseer je op dat de achterban van Omtzigt “zeer rechts” is?

Ik denk dat de groep sympathisanten namelijk heel divers is. Wel krijg ik er een beetje Fortuyn-vibes bij. Het draait allemaal om Omtzigt, iedereen maakt zijn eigen heilige van hem. Het maakt straks helemaal niet eens meer uit wat hij zegt.
pi_210454504
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 11:08 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Aardige post, maar waar baseer je op dat de achterban van Omtzigt “zeer rechts” is?

Ik denk dat de groep sympathisanten namelijk heel divers is. Wel krijg ik er een beetje Fortuyn-vibes bij. Het draait allemaal om Omtzigt, iedereen maakt zijn eigen heilige van hem. Het maakt straks helemaal niet eens meer uit wat hij zegt.
Of de achterban zeer rechts is weet ik ook niet. Maar de hype in de peilingen lijkt voor een groot deel wel te komen van de groep die afgelopen jaren / decennia de diverse rechtse populisten volgden. Weet niet of die beseffen wat nou echt de standpunten van Omtzigt zijn.
pi_210454676
quote:
10s.gif Op maandag 28 augustus 2023 11:12 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Of de achterban zeer rechts is weet ik ook niet. Maar de hype in de peilingen lijkt voor een groot deel wel te komen van de groep die afgelopen jaren / decennia de diverse rechtse populisten volgden. Weet niet of die beseffen wat nou echt de standpunten van Omtzigt zijn.
Op basis van wat er nu bekend is lijkt het een soort KVP-reļncarnatie. Dus het wachten is op het geschreeuw dat hij “via een achterdeur het christendom wil opdringen” en dat werk.
pi_210455194
Hij had er beter aan gedaan eerder zijn partij op te richten. Daarmee bedoel ik voor de provincialestaten-/eerstekamerverkiezingen. Nu heeft hij daar nul zetels. Hij zal maar weinig kunnen doen met zijn ideeėn.
Rule of acquisition #214. Never begin a business negotiation on an empty stomach.
pi_210455443
quote:

[..]
BBB, JA21, VVD verliezen zetels aan hem, veel meer dan PvdA/GL. Er lijkt ook een deel van voormalig FvD te komen.
pi_210455459
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 11:35 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Op basis van wat er nu bekend is lijkt het een soort KVP-reļncarnatie. Dus het wachten is op het geschreeuw dat hij “via een achterdeur het christendom wil opdringen” en dat werk.
Hij lijkt inderdaad ook katholieker dan de gemiddelde CDA vertegenwoordiger van de laatste decennia.
  dinsdag 29 augustus 2023 @ 03:17:56 #169
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_210462058
quote:
1s.gif Op maandag 28 augustus 2023 08:57 schreef Hanca het volgende:

Kortom de leer van Johannes Paulus II, toch is het in de staatsinrichtelijke zin zeker geen afscheid van het liberalisme maar juist een verderzetting van de ideeėn van Rouseau die het in het moderne bestel niet gered hebben.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  Moderator dinsdag 29 augustus 2023 @ 07:38:26 #170
236264 crew  capricia
pi_210462439
quote:
Het verdriet van CDA’ers: Omtzigt scoort wél met hun gedachtegoed

Het CDA houdt mogelijk in de Tweede Kamer maar drie zetels over. CDA’ers zien met leedwezen aan hoe andere partijen – en vooral Pieter Omtzigt – wél kiezers trekken met christendemocratisch gedachtegoed. ‘Het is onze eigen schuld.’
https://www.trouw.nl/poli(...)dachtegoed~b6a6289b/

[ Bericht 27% gewijzigd door capricia op 29-08-2023 08:17:11 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210462483
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2023 03:17 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Kortom de leer van Johannes Paulus II, toch is het in de staatsinrichtelijke zin zeker geen afscheid van het liberalisme maar juist een verderzetting van de ideeėn van Rouseau die het in het moderne bestel niet gered hebben.
Het is juist het tegenovergestelde van het liberalisme. Individualisme is het belangrijkste kernbegrip van het liberalisme. Wat Omtzigt doet is enorm afstand nemen van juist dat belangrijkste kernbegrip. En zonder individualisme, bestaat het liberalisme niet.
pi_210463514
quote:

[..]

Dat is voor hem wel een risico. Omdat zijn achterban zo divers is gaat hij hoe dan ook mensen teleurstellen zodra hij keuzes moet maken. Zolang hij in de oppositie zit kan hij daar misschien nog wel mee wegkomen omdat hij geen echte keuzes hoeft te maken. Hard roepen welke problemen er zijn en dat het anders moet is dan genoeg.
pi_210463869
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2023 10:26 schreef archito het volgende:

[..]
Dat is voor hem wel een risico. Omdat zijn achterban zo divers is gaat hij hoe dan ook mensen teleurstellen zodra hij keuzes moet maken. Zolang hij in de oppositie zit kan hij daar misschien nog wel mee wegkomen omdat hij geen echte keuzes hoeft te maken. Hard roepen welke problemen er zijn en dat het anders moet is dan genoeg.
Nou ja, dat Messiaanse zie je eigenlijk bij elke nieuwe partij sinds Fortuyn. De grote verlosser is gekomen om alles in dit land beter te maken. Totdat de grote verlosser ook daadwerkelijk resultaat moet gaan behalen en dan blijkt beleid maken en succesvol laten uitvoeren toch een heel stuk weerbarstiger dan mooie plannetjes presenteren.
pi_210464169
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2023 11:08 schreef Monolith het volgende:

[..]
Nou ja, dat Messiaanse zie je eigenlijk bij elke nieuwe partij sinds Fortuyn. De grote verlosser is gekomen om alles in dit land beter te maken. Totdat de grote verlosser ook daadwerkelijk resultaat moet gaan behalen en dan blijkt beleid maken en succesvol laten uitvoeren toch een heel stuk weerbarstiger dan mooie plannetjes presenteren.
Een (steeds groter) deel van het electoraat heeft ook onrealistische verwachtingen. Veel van de problemen of uitdagingen waar wij als land mee te maken krijgen zijn niet op te lossen met een simpele pennenstreep. Maar dat is wel wat veel kiezers verwachten.

Die rekenen erop dat wanneer Omtzigt (of Fortuyn, Baudet, etc) aan de macht komt, de inflatie in een klap daalt, de asielinstroom grotendeels verdampt, stikstof geen issue meer is, etc.

Zulke verwachtingen leiden onvermijdelijk tot teleurstelling en onvrede, waarna kiezers weer op zoek gaan naar een nieuwe messias die claimt hapklare oplossingen te hebben voor complexe problemen.
pi_210465506
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2023 11:42 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Een (steeds groter) deel van het electoraat heeft ook onrealistische verwachtingen. Veel van de problemen of uitdagingen waar wij als land mee te maken krijgen zijn niet op te lossen met een simpele pennenstreep. Maar dat is wel wat veel kiezers verwachten.

Die rekenen erop dat wanneer Omtzigt (of Fortuyn, Baudet, etc) aan de macht komt, de inflatie in een klap daalt, de asielinstroom grotendeels verdampt, stikstof geen issue meer is, etc.

Zulke verwachtingen leiden onvermijdelijk tot teleurstelling en onvrede, waarna kiezers weer op zoek gaan naar een nieuwe messias die claimt hapklare oplossingen te hebben voor complexe problemen.
Recentelijk was er iemand die riep dat als Omtzigt aan de macht kwam de benzine prijzen omlaag zouden gaan.

Waar dat op gebaseerd was kon niemand bedenken.
pi_210466024
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2023 14:21 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Recentelijk was er iemand die riep dat als Omtzigt aan de macht kwam de benzine prijzen omlaag zouden gaan.

Dan gooit de OPEC (Omtzigt, Pieter, exporterend consortium) de productie omhoog.
pi_210466081
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2023 14:21 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Sowieso beseffen deze mensen veelal al niet dat we grotendeels een speelbal zijn van internationale ontwikkelingen. In deze sterk geglobaliseerde wereld kun je als land aan steeds minder knoppen draaien. Je kunt de belastingen op energie en brandstof verlagen, maar de prijsontwikkeling is vooral afhankelijk van wat er buiten Nederland gebeurt.
pi_210466340
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2023 15:26 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Sowieso beseffen deze mensen veelal al niet dat we grotendeels een speelbal zijn van internationale ontwikkelingen. In deze sterk geglobaliseerde wereld kun je als land aan steeds minder knoppen draaien. Je kunt de belastingen op energie en brandstof verlagen, maar de prijsontwikkeling is vooral afhankelijk van wat er buiten Nederland gebeurt.
Ja, alles wat hier speelt, speelt ook in andere landen:

Huizenmarkt in Duitsland: https://www.ad.nl/economi(...)ente%20zitten,gevolg'%2C%20zegt%20hoogleraar%20Sebastian.
Huizenmarkt in Belgiė: https://www.vrt.be/vrtnws(...)erste-semester-2023/

Landbouwtransitie in Denemarken: https://www.trouw.nl/opin(...)wtransitie~b10cde76/
https://www.volkskrant.nl(...)e-co2-taks~b61be77e/

Stikstof in Vlaanderen: https://www.vlaanderen.be(...)robleem-met-stikstof

En zo kun je bij elke zogenaamde crisis wel berichten uit vrijwel alle omringende landen vinden dat daar exact hetzelfde speelt. Natuurlijk heb je als kabinet wel wat invloed en kun je met name scherpe randen er af halen (wat op sommige gebieden trouwens heel goed is gelukt, neem de energieprijzen), maar Nederland kan echt niet de problemen die overal spelen zelf simpel oplossen.
  dinsdag 29 augustus 2023 @ 19:17:08 #179
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_210468326
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2023 15:57 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, alles wat hier speelt, speelt ook in andere landen:

Huizenmarkt in Duitsland: https://www.ad.nl/economi(...)ente%20zitten,gevolg'%2C%20zegt%20hoogleraar%20Sebastian.
Huizenmarkt in Belgiė: https://www.vrt.be/vrtnws(...)erste-semester-2023/

Landbouwtransitie in Denemarken: https://www.trouw.nl/opin(...)wtransitie~b10cde76/
https://www.volkskrant.nl(...)e-co2-taks~b61be77e/

Stikstof in Vlaanderen: https://www.vlaanderen.be(...)robleem-met-stikstof

En zo kun je bij elke zogenaamde crisis wel berichten uit vrijwel alle omringende landen vinden dat daar exact hetzelfde speelt. Natuurlijk heb je als kabinet wel wat invloed en kun je met name scherpe randen er af halen (wat op sommige gebieden trouwens heel goed is gelukt, neem de energieprijzen), maar Nederland kan echt niet de problemen die overal spelen zelf simpel oplossen.
Datzelfde geldt natuurlijk ook voor het vluchtelingenprobleem, waar de rechtsen altijd net doen alsof 'ze' allemaal alleen naar Nederland komen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_210468345
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2023 19:17 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Datzelfde geldt natuurlijk ook voor het vluchtelingenprobleem, waar de rechtsen altijd net doen alsof 'ze' allemaal alleen naar Nederland komen.
Ja, sorry, ik had dat niet gelijk als crisis in gedachten.
pi_210474384
Meer dan 1000 sollicitaties bij NSC: https://www.nd.nl/nieuws/(...)ntent=news-read-more

En daar moet dus in 2 weken iemand door heen, gesprekken voeren en dan een lijst maken.

Pouw-Verweij heeft niet gesolliciteerd.
  woensdag 30 augustus 2023 @ 12:58:53 #182
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_210474422
Ach ik denk dat een groot deel bestaat uit bekende gelukszoekers die je er in een paar minuten googlen al uit gooit.
  woensdag 30 augustus 2023 @ 23:10:36 #183
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_210482415
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2023 07:47 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het is juist het tegenovergestelde van het liberalisme. Individualisme is het belangrijkste kernbegrip van het liberalisme. Wat Omtzigt doet is enorm afstand nemen van juist dat belangrijkste kernbegrip. En zonder individualisme, bestaat het liberalisme niet.
Het ging me om de tegenstelling tussen Rouseau en Locke in hoe men kijkt naar de mens zelf, in die zin gaat Omtzigt verder op de lijn van Rouseau, wat ook logisch is, aangezien dat ook de Thomistische visie is.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  donderdag 31 augustus 2023 @ 03:08:51 #184
323876 michaelmoore
pi_210483137
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 12:55 schreef Hanca het volgende:
Meer dan 1000 sollicitaties bij NSC: https://www.nd.nl/nieuws/(...)ntent=news-read-more

En daar moet dus in 2 weken iemand door heen, gesprekken voeren en dan een lijst maken.

Pouw-Verweij heeft niet gesolliciteerd.
bewezen bestuurders uit de lokale politiek zullen wel voorrang krijgen , ik zie Pieter er wel voor aan dat ie verstandige keuzes kan maken

op 1000 gegadigden een 50 mensen selecteren is een hel of a job

quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 12:58 schreef Hexagon het volgende:
Ach ik denk dat een groot deel bestaat uit bekende gelukszoekers die je er in een paar minuten googlen al uit gooit.
lijkt me ook wel
je zult toch een heel stevig track record moeten hebben in bestuur en opleiding
als 12 % op gesprek mag dan is t veel
Daarnaast zal ie al een 20 personen hebben

[ Bericht 11% gewijzigd door michaelmoore op 31-08-2023 03:14:43 ]
  Moderator vrijdag 1 september 2023 @ 11:33:55 #185
236264 crew  capricia
pi_210496908
quote:
Komt er met Nieuw Sociaal Contract nog een christelijke partij in het parlement?

Ja en nee, zegt partijvoorzitter Hein Pieper. ‘Als ik zeg dat onze partij christelijk is, haken sommige mensen af.’
https://www.nd.nl/nieuws/(...)tste-uitd#closemodal
Ja en nee.
Dit is toch 100% een CDA antwoord. :D
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210498664
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 september 2023 11:33 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja en nee.
Verrassend wel dat CDA'ers CDA antwoorden geven ;)
pi_210498767
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 september 2023 11:33 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja en nee.
Een ja kost ze stemmen, maar met een nee trek je dan weer geen stemmen van de ND lezers en dat was nou net wel de bedoeling van dit interview.
pi_210505934
Zeer interessant en helder interview met Omtzigt: https://www.trouw.nl/poli(...)g-seconden~bfea47f1/

Hij hamert op bestaanszekerheid, dat staat echt op 1. Dat staat zelfs boven bestuurlijke vernieuwing.

En niks meer over dat hij klein wil blijven, ik denk dat hij na alle terechte bezwaren daar op (een kleine lijst levert enorm veel restzetels op, mee doen in een paar kieskringen levert waarschijnlijk op dat heel veel mensen in die kieskringen gaan stemmen, ook als ze daar niet wonen) daar vanaf is gestapt.
  zaterdag 2 september 2023 @ 09:10:38 #189
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_210506202
Als dit zo doorzet zullen we denk ik een reincarnatie van roomsrood krijgen.
pi_210506735
Nu de BBB-lijst het afvoerputje blijkt van overgelopen PVV'ers, FVD'ers en JA21'ers denk ik dat Omtzigt nog wat extra wind in de zeilen mee krijgt.
pi_210506879
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 09:10 schreef Hexagon het volgende:
Zou ik geen bezwaar tegen hebben.
  zaterdag 2 september 2023 @ 10:44:27 #192
323876 michaelmoore
pi_210506910
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 10:18 schreef Breekfast het volgende:
Nu de BBB-lijst het afvoerputje blijkt van overgelopen PVV'ers, FVD'ers en JA21'ers denk ik dat Omtzigt nog wat extra wind in de zeilen mee krijgt.
ze brengen in ieder geval een hoop ervaring mee , dat zal zich uitbetalen,
  donderdag 7 september 2023 @ 17:05:29 #193
502341 Rostrup
Je moet sterk zijn.
pi_210559868
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 10:55 schreef pokkerdepok het volgende:
wat kan je verwachten van een ex-CDAer...
dat districtenstelsel is gruwelijk, [..]
Voor mensen in de Rabdstad misschien.
Als je niet gewenst bent ga dan weg.
Verlaat hen voordat ze jou verlaten.
pi_210560284
lijkt erop dat iemand het niet helemaal wilt, want mijn berichten worden verwijderd

maar het is dan ook een waarschuwing, een spelfout met NSC wordt snel gemaakt. Pas op lieve mensen, het kan je vast is overkomen.
pi_210560328
*

[ Bericht 50% gewijzigd door #ANONIEM op 07-09-2023 18:07:40 ]
pi_210560347
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 18:00 schreef FatatPrites het volgende:
lijkt erop dat iemand het niet helemaal wilt, want mijn berichten worden verwijderd

maar het is dan ook een waarschuwing, een spelfout met NSC wordt snel gemaakt. Pas op lieve mensen, het kan je vast is overkomen.
Het slaat gewoon nergens op, zeg je dat ook bij de NDB (Nederlandse Darts Bond), bijvoorbeeld? Die vergelijking is gewoon onzinnig.
pi_210560357
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 18:09 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het slaat gewoon nergens op, zeg je dat ook bij de NDB (Nederlandse Darts Bond), bijvoorbeeld? Die vergelijking is gewoon onzinnig.
de d zit naast de s, dus ja ook dat is goed koekeloeren
pi_210560376
Aub geen namen verbasteren.
Niet van partijen en niet van politici.

Alvast bedankt!
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210560393
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 18:09 schreef Hanca het volgende:

[..]
Alsof iemand de Nederlandse Darts Bond kent.. De letter die het verschil maakt verschilt ook meer dan bij NSC. De D van Darts klinkt anders dan de S van Socialistische. De C van Contract rijmt op de B van Beweging.

Daarnaast zijn de NSB en NSC allebei een Nederlandse politieke partij (geweest) dus zo gek is die associatie als het gaat om uitspraak/gehoor ook weer niet toch?
pi_210571787
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 09:10 schreef Hexagon het volgende:
Omtzigt zou met zijn partij verwantschap hebben met christenen die de verzuiling wilden doorbreken na de oorlog
quote:
De interessantste variant, het meest gelijkend op het originele CDA, is de partij van Pieter Omtzigt. En, hoe curieus, meer dan het CDA beroept de nieuwe groep zich op een oude katholieke sociale doctrine, het ‘personalisme’ 1). Kern: elk individu is een persoon die met alle vezels is verbonden met de gemeenschap en dus voor die gemeenschap medeverantwoordelijk. De leer werd in de jaren dertig van de vorige eeuw ontwikkeld in het Franse blad ‘Esprit’ en had het streven een nieuwe (christelijke) partij op te zetten die zich richtte tegen katholiek clericalisme, tegen de klassenstrijd maar tegelijk sterk sociaal gezind en zich toegankelijk makend voor christenen en niet-christenen. In Frankrijk stond ze aan de wieg van de christendemocratische MRP2), inmiddels al lang opgeheven. In Nederland werd de leer echter door Willem Banning i ‘geļmporteerd’ als grondslag van de Doorbraakbeweging i in 1945, die een jaar later de Partij van de Arbeid tot stand bracht, een fusie van SDAP i met diverse andere partijen en groepen.

Of dat verwantschap van Omtzigts NSC met ‘verenigd links’ te weeg brengt, is de vraag. Het personalisme werd nergens een succes wegens zijn gebrek aan concreetheid. Maar curieus blijft het, deze oriėntatie op dezelfde katholieke filosofie van negentig jaar geleden.

Maar, het zou mogen met minder CDA’s tegelijk.
https://www.parlement.com(...)is_dat_niet_wat_veel

[ Bericht 0% gewijzigd door zakjapannertje op 08-09-2023 22:10:36 ]
pi_210617898
Mooi stuk over de nummer 2 van de partij Van Vroonhoven, al 20 jaar de steun van Omtzigt.

https://www.volkskrant.nl(...)vroonhoven~b083a434/

Zij introduceerde Omtzigt bij Balkenende.
pi_210653807
Morgen wordt de lunch verzorgd door Omtzigt
quote:
Buitenhof elke zondag 12:10 uur NPO1
herhaling elke maandag 09:30 NPO2

Elke politicus heeft er de mond vol van: bestaanszekerheid. Ook het demissionaire kabinet Rutte IV trekt de portemonnee om dit probleem aan te pakken, zo blijkt uit de gelekte miljoenennota. In Buitenhof Tweede Kamerlid en kersverse partijleider van Nieuw Sociaal Contract Pieter Omtzigt. Hoe zorg je voor bestaanszekerheid, en wat betekent het eigenlijk?
https://www.vpro.nl/buitenhof.html
pi_210654497
quote:
6s.gif Op zaterdag 16 september 2023 17:14 schreef zakjapannertje het volgende:
Morgen wordt de lunch verzorgd door Omtzigt
[..]
https://www.vpro.nl/buitenhof.html
Ik ben benieuwd of we dit keer iets concreets gaan horen wat dat nu in gaat houden in de praktijk, hoeveel voor wie en wie het gaat betalen dus.
  zaterdag 16 september 2023 @ 18:32:03 #204
323876 michaelmoore
pi_210654676
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 september 2023 21:43 schreef Hanca het volgende:
Mooi stuk over de nummer 2 van de partij Van Vroonhoven, al 20 jaar de steun van Omtzigt.

https://www.volkskrant.nl(...)vroonhoven~b083a434/

Zij introduceerde Omtzigt bij Balkenende.
zouden we eindelijk capabele serieuze mensen in de politiek krijgen ?
Die niet puur op het vriendjes gehalte afgaan en de rest zwart lakkken
pi_210654736
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 18:11 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ik ben benieuwd of we dit keer iets concreets gaan horen wat dat nu in gaat houden in de praktijk, hoeveel voor wie en wie het gaat betalen dus.
Ik heb het idee dat Omtzigt ook geen idee hoeveel het moet zijn, er moet alleen een 'relatieve armoedegrens' komen en de 10.000 gezinnen die daar onder zitten moeten er boven komen. Hij wil de hoogte van het sociaal minimum laten afhangen van herhaald onderzoek. Maar dat eerste onderzoek is gedaan: https://www.rijksoverheid(...)ssie-sociaal-minimum
Dat zou betekenen dat Omtzigt kan (laten) uitrekenen hoeveel dit kost.
Maar hoeveel dat nu gaat kosten en hoe dat te betalen heeft Omtzigt nog helemaal nergens concreet genoemd.

Ook over het belastingstelsel (dit moet herzien worden) is hij tot nu toe erg vaag. Afwachten of er meer komt dan zijn basisdocument: https://partijnieuwsociaalcontract.nl/bestaanszekerheid
  zaterdag 16 september 2023 @ 18:46:29 #206
323876 michaelmoore
pi_210654804
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2023 18:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik heb het idee dat Omtzigt ook geen idee hoeveel het moet zijn, er moet alleen een 'relatieve armoedegrens' komen en de 10.000 gezinnen die daar onder zitten moeten er boven komen. Hij wil de hoogte van het sociaal minimum laten afhangen van herhaald onderzoek. Maar dat eerste onderzoek is gedaan: https://www.rijksoverheid(...)ssie-sociaal-minimum
Dat zou betekenen dat Omtzigt kan (laten) uitrekenen hoeveel dit kost.
Maar hoeveel dat nu gaat kosten en hoe dat te betalen heeft Omtzigt nog helemaal nergens concreet genoemd.

Ook over het belastingstelsel (dit moet herzien worden) is hij tot nu toe erg vaag. Afwachten of er meer komt dan zijn basisdocument: https://partijnieuwsociaalcontract.nl/bestaanszekerheid
ik denk dat de stikstof miljarden geschrapt gaan worden en die 30 miljard die Jetten in de sloot wil flikkeren ook
pi_210655130
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 18:46 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ik denk dat de stikstof miljarden geschrapt gaan worden en die 30 miljard die Jetten in de sloot wil flikkeren ook
Die hoop kun je opgeven. Omtzigt gaat echt niet de rechtsstaat negeren en gaat ook echt niet de Europese regels uit de green deal overtreden. Omtzigt wil juist dat de regering voortaan wel doet wat ze afspreekt.

De vorm, fondsen die buiten de begroting vallen, is Omtzigt op tegen, de inhoud niet. Zoals hij zelf zei: 'Ik ben niet de politiek in gegaan om de vleesindustrie te beschermen'.

Maar ik hoop idd dat er eindelijk eens een journalist komt die dit durft te vragen en door durft te vragen, wat wil Omtzigt op gebied van stikstof en klimaat? De debatten in de Tweede Kamer hierover is hij tot nu toe uit de weg gegaan, daar was hij gewoon afwezig.
  zaterdag 16 september 2023 @ 19:32:51 #208
323876 michaelmoore
pi_210655304
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2023 19:16 schreef Hanca het volgende:

[..]
Die hoop kun je opgeven. Omtzigt gaat echt niet de rechtsstaat negeren en gaat ook echt niet de Europese regels uit de green deal overtreden. Omtzigt wil juist dat de regering voortaan wel doet wat ze afspreekt.

De vorm, fondsen die buiten de begroting vallen, is Omtzigt op tegen, de inhoud niet. Zoals hij zelf zei: 'Ik ben niet de politiek in gegaan om de vleesindustrie te beschermen'.

Maar ik hoop idd dat er eindelijk eens een journalist komt die dit durft te vragen en door durft te vragen, wat wil Omtzigt op gebied van stikstof en klimaat? De debatten in de Tweede Kamer hierover is hij tot nu toe uit de weg gegaan, daar was hij gewoon afwezig.
10 miljard meer naar defensie en niks meer naar stikstof, dat gaat Omtzigt zeggen

Timmemans die wil alles aan stikstof geven en de AOW leeftijd op 72 jaar zetten

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 17-09-2023 12:38:19 ]
  zondag 17 september 2023 @ 12:21:17 #209
323876 michaelmoore
pi_210660566
Laten we blij zijn dat de AOW gekoppeld is aan het minimumloon, of de AOW leeftijd onder de 70 kan blijven dat weet ik niet
de nieuwe arbeidsmigranten moeten de AOW premie gaan ophoesten van dit omslag stelsel

Laten we AI inschakelen om die 600 variabelen van het regeren in te regelen , inclusief toeslagen en woningnood, iedere aspirant premier heeft slechts 12 variabelen in het vizier

https://www.youtube.com/@Buitenhof

[ Bericht 19% gewijzigd door michaelmoore op 17-09-2023 12:31:49 ]
  zondag 17 september 2023 @ 13:38:47 #210
323876 michaelmoore
pi_210661259
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2023 19:16 schreef Hanca het volgende:

[..]

Christen Unie wilde AOW opvijzelen naar 18 euro per uur netto *O* *O* *O*

Ik moet CHU gaan stemmen begrijp ik
https://www.socialevraags(...)heid-en-samenleving/
quote:
Burgers zijn en doen vaak anders dan beleidmakers veronderstellen. Een diep en wederzijds wantrouwen is het gevolg.
Volgens Kim Putters, aftredend directeur van het Sociaal en Cultureel Planbureau, kan die kloof overbrugd worden met een nieuw sociaal contract.
Door Jan van Dam
https://www.telegraaf.nl/(...)an-hoger-minimumloon

quote:
Omtzigt waarschuwt voor gevolgen van hoger minimumloon
ONZE PARLEMENTAIRE REDACTIE
Aangepast: 8 min geleden10 min geledenin BINNENLAND

DEN HAAG - De politiek moet oppassen met het verhogen van het minimumloon, vindt Pieter Omtzigt.
Door de hogere lonen gaan de prijzen ook omhoog, is zijn waarschuwing.

Hard ingrijpen met klimaatmaatregelen helpt volgens hem ook niet.
quote:
Opvallend is dat het Kamerlid waarschuwt voor een verhoging van het minimumloon, een standpunt dat inmiddels gemeengoed is geworden.
Het huidige kabinet heeft al een verhoging van 10 procent doorgevoerd en ook een partij als de VVD heeft een verdere stijging in het verkiezingsprogramma opgenomen.
Coalitiepartij CU wil het zelfs opkrikken naar 18 euro.
Maar Omtzigt waarschuwt voor de gevolgen daarvan. ,,

Je moet wel zorgen dat de prijzen niet stijgen", zegt hij. Dat is volgens hem wel het effect van een hoger minimumloon.
  zondag 17 september 2023 @ 13:56:55 #211
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210661467
Dit is nou eens een politieke ontwikkeling die ik interessant en veelbelovend vind. Dus ik post dit bij wijze van TVP.
Resistance is futile.
  zondag 17 september 2023 @ 13:59:14 #212
323876 michaelmoore
pi_210661492
quote:
7s.gif Op zondag 17 september 2023 13:56 schreef Seven. het volgende:
Dit is nou eens een politieke ontwikkeling die ik interessant en veelbelovend vind. Dus ik post dit bij wijze van TVP.
verfrissend, helder, duidelijk, vertrouwenwekkend , in een woord , nee 4 woorden
O ja openbaring
quote:
Omtzigt reageert ook op de uitgestoken hand van PVV-leider Geert Wilders in De Telegraaf van zaterdag. Hij roept Omtzigt op hem niet uit te sluiten, mocht het tot regeren komen.

Omtzigt zei eerder een coalitie van zijn partij met de PVV 'niet te zien gebeuren'.

Dat herhaalt hij zondag: ,,Ik wil regeren met partijen die de rechtstaat heel laten", Daar schaart Omtzigt de PVV niet onder: ,,Dat heb ik de afgelopen jaren niet bepaald gezien."
quote:
Toch gooit hij de deur nog niet helemaal dicht.

Omtzigt zegt met alle partijen te willen samenwerken en wel wat te voelen voor minderheidskabinetten.
Dat zou volgens hem ’gezond’ zijn voor de democratie, omdat de Tweede Kamer dan niet meer wordt geconfronteerd met dichtgetimmerde afspraken van de coalitie.
  zondag 17 september 2023 @ 14:00:20 #213
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210661506
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 13:59 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
[..]

Wat probeer je duidelijk te maken?
Resistance is futile.
  zondag 17 september 2023 @ 14:02:18 #214
323876 michaelmoore
pi_210661541
quote:
7s.gif Op zondag 17 september 2023 14:00 schreef Seven. het volgende:

[..]
Wat probeer je duidelijk te maken?
dat hij duidelijkheid geeft omtrent de NSC

Ook de uitdaging voor een eventueel minderheidskabinet vind ik van lef getuigen , zit de rest van de kamer er niet meer voor piet snot bij , zoals bij de kabinetten Rutte
pi_210661781
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 13:38 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Christen Unie wilde AOW opvijzelen naar 18 euro per uur netto *O* *O* *O*

Ik moet CHU gaan stemmen begrijp ik
https://www.socialevraags(...)heid-en-samenleving/
[..]
https://www.telegraaf.nl/(...)an-hoger-minimumloon
[..]
[..]

Ook Omtzigt heeft blijkbaar niet gelezen. In de basislijn gaat het minimumloon al naar 16 euro in 2028. CU doet nog een kleine verhoging in combinatie met een complete herziening van het belastingstelsel. Dat gaat echt niet dat prijsopdrijvende effect hebben wat hij hier suggereert.
pi_210661928
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 14:02 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
dat hij duidelijkheid geeft omtrent de NSC

Ook de uitdaging voor een eventueel minderheidskabinet vind ik van lef getuigen , zit de rest van de kamer er niet meer voor piet snot bij , zoals bij de kabinetten Rutte
Het komende kabinet wordt net als alle kabinetten Rutte waarschijnlijk gewoon een minderheidskabinet. Omtzigt kan wel doen alsof dat niet zo is, maar dankzij de Eerste Kamer was dat natuurlijk al lang het geval.

CU was trouwens de vorige keer letterlijk de enige partij die voor een minderheidskabinet in de Tweede Kamer was, dus daar steun voor vinden lijkt me bijna onmogelijk. Het heeft voordelen, maar ook een nadeel: een regering heeft dan minder draagkracht in de samenleving.
  zondag 17 september 2023 @ 14:29:27 #217
323876 michaelmoore
pi_210662014
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 14:14 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ook Omtzigt heeft blijkbaar niet gelezen. In de basislijn gaat het minimumloon al naar 16 euro in 2028. CU doet nog een kleine verhoging in combinatie met een complete herziening van het belastingstelsel. Dat gaat echt niet dat prijsopdrijvende effect hebben wat hij hier suggereert.
het verhogen van het minimumloon zal vooral voor de AOW een forse opsteker zijn

voor mij dus
en voor mijn bijbaan
voor min pensioen niet,

en voor de arbeiders uit de rest van de EU die per onmiddelijk hierheen komen
en voor hun WW uitkering als ze 6 maand naar huis gaan

is dat echt wat de CHU wil ?????????????????????????????
  zondag 17 september 2023 @ 14:30:22 #218
323876 michaelmoore
pi_210662030
quote:
1s.gif Op zondag 17 september 2023 14:24 schreef Hanca het volgende:

n, maar ook een nadeel: een regering heeft dan minder draagkracht in de samenleving.
draagkracht heeft een beslissing die door de meerderheid van de TK gesteund wordt, ik dacht dat de TK een afspiegeling van de samenleving is
pi_210662212
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 13:59 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
verfrissend, helder, duidelijk, vertrouwenwekkend , in een woord , nee 4 woorden
O ja openbaring
[..]
[..]

Wilders dus uitsluiten zonder het expliciet te doen. Verstandig.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  zondag 17 september 2023 @ 14:40:11 #220
323876 michaelmoore
pi_210662283
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 14:37 schreef Slayage het volgende:

[..]
Wilders dus uitsluiten zonder het expliciet te doen. Verstandig.
inderdaad

heeft geen zin om wilders af te branden
niemand gaat met wilders samenwerken , dan hoef je iemand niet af te branden nog extra
pi_210662330
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 14:29 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
het verhogen van het minimumloon zal vooral voor de AOW een forse opsteker zijn

voor mij dus
en voor mijn bijbaan
voor min pensioen niet,

en voor de arbeiders uit de rest van de EU die per onmiddelijk hierheen komen
en voor hun WW uitkering als ze 6 maand naar huis gaan

is dat echt wat de CHU wil ?????????????????????????????
De CU (CHU bestaat niet) wil het minimumloon inderdaad met 2 euro per uur verhogen, dit in combinatie met een complete herziening van het belastingstelsel (die moet je er niet los van zien). Zo enorm is een verhoging met 2 euro niet.

Voor arbeidsmigratie willen ze naar een uitnodigingsstelsel, dat is dus wat anders. Nederland kan dan migranten per sector uitnodigen. Maar ja, ze willen daar ook dat arbeidsmigranten minimaal het minimumloon gaan verdienen, wat nu nog niet zo is. Stoppen met de uitbuiting van arbeidsmigranten.

quote:
Perspectief op arbeidsmigratie Er is een ander perspectief nodig op arbeidsmigratie. We zijn er niet tegen dat mensen hun talenten (tijdelijk) inzetten in een ander land dan waar ze geboren zijn. Maar met lage lonen, slechte arbeidsomstandigheden en schrijnende huisvestingssituaties wordt een kwetsbare groep arbeidsmigranten in ons land nu veel onrecht aangedaan. En de gevolgen voor de samenleving in gebieden waar veel arbeidsmigranten landen, zijn groot. Onder andere omdat wijken bovenmatig belast worden met mensen die slecht gehuisvest worden en niet integreren. We zien private baten, maar publieke lasten. Dit moet veranderen. Meer grip, duidelijke richtgetallen en een einde aan de race to the bottom wat betreft arbeidsvoorwaarden. Sectoren die alleen maar kunnen draaien op te goedkope arbeid hebben in Nederland wellicht geen toekomst. De overheid moet goed nadenken welke economie we voor ogen hebben en hoe studie- en arbeidsmigratie daarin een plek heeft.

Sluit een Europees pact voor arbeidsmigratie. De ChristenUnie wil dat het mogelijk wordt voor lidstaten om onderling afspraken te maken over arbeidsmigratie. Deze afspraken kunnen betrekking hebben op het aantal arbeidsmigranten of de duur van de arbeidsperiode. Ook valt te denken aan het gebruik van sociale voorzieningen, de export van WW, de terugkeer van arbeidsmigranten en het helpen terugdringen van werkloosheid in het land van herkomst.

• Ga uitbuiting van arbeidsmigranten tegen. Om misstanden met arbeidsmigranten te bestrijden, maken we werk van de aanbevelingen van de commissie Roemer. Zo voeren we een stelselwijziging door voor de uitzendmarkt en pakken we schijnconstructies aan. De cao van de inlenende onderneming wordt daarom leidend en is daardoor ook van toepassing op gecontracteerde onderaannemers. Draaideurconstructies met arbeidsmigranten, waarbij soms misbruik wordt gemaakt van WW-regelingen, worden aangepakt. Het uitgangspunt is dat er een einde moet komen aan de ongelijkheid in loonkosten.
• Verbied inhoudingen op het loon. Uitzendbureaus en werkgevers mogen niet langer loon inhouden voor bijvoorbeeld huisvesting. We willen een scheiding tussen bed en baan en willen dat er een einde komt aan de schrijnende situaties van de huisvesting van migranten.
• Regel huisvestiging voor arbeidsmigranten regionaal. De onveilige huisvesting van arbeidsmigranten leidt in bepaalde gemeenten tot veel overlast en verkamering van woningen. In de woonvisie van gemeenten en provincies moet het huisvesten van arbeidsmigranten een betere plek krijgen. Er komen betere afspraken over de voorwaarden waaraan huisvesting van tijdelijke werkers moet voldoen.
• Betrek bedrijfseffectrapportages. De beschikbaarheid van voldoende goede huisvesting, vervoer en zorg moeten randvoorwaarden zijn voor het ontwikkelen van nieuwe bedrijvigheid. Denk aan een nieuw distributiecentrum of tuinbouw. Daarom moeten, in navolging van het advies van de commissie Roemer, bedrijfseffectrapportages worden betrokken bij besluitvorming over nieuwe bedrijvigheid.
• Schaf fiscale regelingen af. We zetten in op het afschaffen van fiscale regelingen die arbeidsmigratie op een oneerlijke manier bevorderen, zoals de ETK-regeling (voor lageloon-migratie) en de 30%-regeling (voor de hogeloon-migratie). We zetten Europees in op een gelijk speelveld.
• Verplicht registratie. Een deel van de arbeidsmigratie blijft nu buiten het zicht van gemeenten, door de late registratieverplichting. We willen dat ook mensen die korter dan 4 maanden werken en verblijven in een gemeente de verplichting krijgen zich in te schrijven of te registeren bij de gemeente.
• Laat werkgevers bijdragen aan taalles. Er komt een wettelijke verplichting voor werkgevers om bij te dragen aan toegang tot taallessen voor arbeidsmigranten. Daarnaast moeten arbeidsmigranten door gemeenten geholpen worden om aansluiting te vinden bij maatschappelijke voorzieningen, zoals bibliotheken, sportvoorzieningen, wijk- en dorpshuizen.
• Betrek gemeenten bij de wet Waadi. De wet Waadi beschermt werknemers tegen uitbuiting door malafide uitzendbureaus. Omdat arbeidsmigratie een grote lokale impact heeft, is het nodig dat gemeenten veel meer betrokken worden in de Waadi. Bijvoorbeeld door hen op de hoogte te brengen van misstanden en door meldingen vanuit de gemeente ook op te nemen in het dossier.
• Breng mensenhandel beter in zicht. Arbeidsmigranten kunnen slachtoffer worden van mensenhandel. Verschillende rapporten van Comensha, de arbeidsinspectie en andere Ngo’s laten dit herhaaldelijk zien. Tegelijkertijd wordt nog te weinig mensenhandel geconstateerd, omdat de verschillende organisaties andere criteria gebruiken voor arbeidsuitbuiting. Het is van belang dat zij hun werkwijzen en taal overeen laten komen. Definities leggen we wettelijk vast.
• Zorg voor meer capaciteit bij de Arbeidsinspectie. Om bovengenoemde uit te voeren, is er meer capaciteit voor de arbeidsinspectie nodig. Tegelijkertijd zorgen we voor meer slagkracht als gemeenten meer handelingsbevoegdheid krijgen bij misstanden.
Als dit zo wordt uitgevoerd komt jouw '6 maanden naar huis voor de WW' niet meer voor.
  zondag 17 september 2023 @ 14:42:44 #222
323876 michaelmoore
pi_210662357
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 14:41 schreef Hanca het volgende:

[..]
De CU (CHU bestaat niet) wil het minimumloon inderdaad met 2 euro per uur verhogen, dit in combinatie met een complete herziening van het belastingstelsel (die moet je er niet los van zien). Zo enorm is een verhoging met 2 euro niet.

Voor arbeidsmigratie willen ze naar een uitnodigingsstelsel, dat is dus wat anders. Nederland kan dan migranten per sector uitnodigen. Maar ja, ze willen daar ook dat arbeidsmigranten minimaal het minimumloon gaan verdienen, wat nu nog niet zo is. Stoppen met de uitbuiting van arbeidsmigranten.
[..]
Als dit zo wordt uitgevoerd komt jouw '6 maanden naar huis voor de WW' niet meer voor.
uitnodigingsstelsel binnen de EU ???????????????

die willen allemaal 18 euro netto hebben en dan metde WW een 6 maand naar Polen
pi_210662378
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 14:42 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
uitnodigingsstelsel binnen de EU ???????????????
Klopt, je hebt het begrepen. Meer lidstaten willen dit.

quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 14:42 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

die willen allemaal 18 euro netto hebben en dan metde WW een 6 maand naar Polen
En dit heb je dan niet begrepen. Minimumloon is bruto, niet netto. En die export van de WW moet dus aan banden en sowieso kom je dan dus na die 6 maanden niet meer zo makkelijk terug.
  zondag 17 september 2023 @ 14:44:00 #224
323876 michaelmoore
pi_210662393
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 14:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
Klopt, je hebt het begrepen. Meer lidstaten willen dit.
Dat mag niet

EU is vrij verkeer van goederen en personen
pi_210662440
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 14:44 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Dat mag niet

EU is vrij verkeer van goederen en personen
Dat is geen wet van Meden en Persen, dat kan gewoon bij meerderheid veranderd worden.
  zondag 17 september 2023 @ 14:48:47 #226
323876 michaelmoore
pi_210662521
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 14:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is geen wet van Meden en Persen, dat kan gewoon bij meerderheid veranderd worden.
nee dat kan niet

daarnaast blaas je het hele loongebouw op

ik vind het prima hoor voor mijn AOW en voor mijn bijbaan
pi_210662628
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 14:48 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nee dat kan niet

daarnaast blaas je het hele loongebouw op

ik vind het prima hoor voor mijn AOW en voor mijn bijbaan
'Het hele loongebouw opblazen...' je leest nog slechter dan Omtzigt.

2 euro verhoging (echt, het zijn er maar 2, minimumloon in 2028 is al 16 euro), in combinatie met een belastingherziening waarbij bijvoorbeeld de toelslagen worden afgeschaft. Dat is niet het opblazen van het loongebouw, dat is een verstandige manier van het opvangen van het afschaffen van de toeslagen.

En de CU fiscaliseert de AOW, maar verhoogt ook de basiskorting:
quote:
Op dit moment zijn de belastingtarieven en heffingskortingen voor gepensioneerden en werkenden totaal verschillend. Daar willen we vanaf. Wij willen dat ouderen ook gaan profiteren van de volledige basiskorting (dus geen lagere algemene heffingskorting, zoals nu het geval is). De AOW wordt verder gefiscaliseerd én de AOW wordt extra verhoogd. Ook de ouderenkorting verhogen we met ¤ 1.200 euro per jaar.
  zondag 17 september 2023 @ 15:06:51 #228
323876 michaelmoore
pi_210662833
quote:
1s.gif Op zondag 17 september 2023 14:54 schreef Hanca het volgende:
das goed voor mijn bijbaan

quote:
Wij willen dat ouderen ook gaan profiteren van de volledige basiskorting
ouderen krijgen dus ook de arbeidskorting ??/ *O* *O* *O* *O*
En dan de AOW leeftijd naar 72 jaar
ik moet ook CHU gaan stemmen
  zondag 17 september 2023 @ 15:14:52 #229
323876 michaelmoore
pi_210663022
quote:
1s.gif Op zondag 17 september 2023 14:54 schreef Hanca het volgende:

[..]
'Het hele loongebouw opblazen...' je leest nog slechter dan Omtzigt.

2 euro verhoging (echt, het zijn er maar 2, minimumloon in 2028 is al 16 euro), in combinatie met een belastingherziening waarbij bijvoorbeeld de toelslagen worden afgeschaft. Dat is niet het opblazen van het loongebouw, dat is een verstandige manier van het opvangen van het afschaffen van de toeslagen.

[..]

bijna iedere AOW er betaald al AOW premie

alleen de armen in de eerste schijf zijn dan de sjaak
pi_210663115
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 15:06 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
das goed voor mijn bijbaan
[..]
ouderen krijgen dus ook de arbeidskorting ??/ *O* *O* *O* *O*
En dan de AOW leeftijd naar 72 jaar
ik moet ook CHU gaan stemmen

Natuurlijk mag je CU stemmen, maar vind je het zelf niet erg dom en kortzichtig om je stem te beargumenteren met je eigen portemonnee?
pi_210663244
Omtzigt komt pas eind oktober met zijn verkiezingsprogramma… dat is wel héél kort dag.
Er is dan weinig tijd meer voor kritische bevragingen, debatten etc. vóór de verkiezingen.
  zondag 17 september 2023 @ 15:28:33 #232
323876 michaelmoore
pi_210663342
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 15:18 schreef Hanca het volgende:

[..]
Natuurlijk mag je CU stemmen, maar vind je het zelf niet erg dom en kortzichtig om je stem te beargumenteren met je eigen portemonnee?
Als men de AOW leeftijd op 72 zet dan kan ik het begrijpen

Op deze manier het hele AOW stelsel opblazen door de minimumloon fors te verhogen, daardoor alle werknemers uit de hele EU hierheen te halen en de inflatie aan wakkeren is erg fout
Daarnaast zijn de arme AOWers hier flink de pineut als je de eerste schijf ook de AOW gaat fiscaliseren
pi_210663563
Fiscaliseren van de AOW kan alleen heel geleidelijk worden ingevoerd; iedereen die nu werkt houdt immers rekening met een AOW bij het plannen van zijn pensioen.
Als je nu opeens gaat fiscaliseren ga je veel 45plussers met een pensioengat opzadelen. Daarnaast is fiscaliseren niet bepaald een aanmoediging voor spaarzaamheid en financiėle planning.
pi_210663737
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 15:40 schreef JaxStrumleyII het volgende:
Fiscaliseren van de AOW kan alleen heel geleidelijk worden ingevoerd; iedereen die nu werkt houdt immers rekening met een AOW bij het plannen van zijn pensioen.
Als je nu opeens gaat fiscaliseren ga je veel 45plussers met een pensioengat opzadelen. Daarnaast is fiscaliseren niet bepaald een aanmoediging voor spaarzaamheid en financiėle planning.
Het is nogmaals in combinatie met een enorme belastingherziening waarbij de belastingvrije voet bijvoorbeeld veel groter wordt. Lees anders gewoon even het programma van de christenunie: https://www.christenunie.nl/

Natuurlijk gaat het mis als je er alleen losse onderdelen uit plukt, maar dat is bij elk veelomvattend plan zo.

Maar goed, hier gaat het eigenlijk over Omtzigt. En Wilders zijn smeekbede (https://www.trouw.nl/poli(...)g-regeren~b6d54f322/) was voor niks, Omtzigt doet het niet:
https://nos.nl/artikel/24(...)htsstaat-heel-houden
pi_210663822
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 15:23 schreef JaxStrumleyII het volgende:
Omtzigt komt pas eind oktober met zijn verkiezingsprogramma… dat is wel héél kort dag.
Er is dan weinig tijd meer voor kritische bevragingen, debatten etc. vóór de verkiezingen.
Ja, zo neem je alle journalisten eigenlijk de wind uit de zeilen. Hij wilde diepgaande gesprekken, maar als je bij alles moet zeggen 'daar zijn we nog over aan het nadenken, komen we op terug in ons programma', dan maakt dat diepgaande gesprekken wel echt onmogelijk. Omtzigt zal toch snel moeten laten weten waar hij staat qua klimaat, stikstof, onderwijs, zorg, volkshuisvesting, enz.
  zondag 17 september 2023 @ 16:04:10 #236
323876 michaelmoore
pi_210664061
quote:
AOW is al gefiscaliseerd , alleen de eerste schijf nog niet
voor de arme AOW ers is dat nog niet voltooid , maar moet dat wel ???

Beter is het de AOW leeftijd verder op te trekken naar 72 jaar en de arme AOW ers met rust te laten ook in het kader van armoedebestrijding
Misschien moeten miljonairs in Box 3 geen AOW meer ontvangen ??
https://www.navigator.nl/(...)alisering-van-de-aow

quote:
In 1997 is gestart met een geleidelijke fiscalisering van de AOW.
Een proces dat naar verwachting in 2075 zal zijn afgerond.
Recent heeft de Commissie Draagkracht voorgesteld dit proces te versnellen en in 18 jaar tijd de AOW volledig te fiscaliseren. In dit artikel beoorde
len de auteurs dit voorstel op aspecten van transparantie, inkomenseffecten en macro-economische effecten.
De auteurs concluderen dat het voorstel de financiering van de AOW transparanter maakt daar de huidige duale financieringsstructuur en de Bijdragen In de Kosten van de Kortingen voor de volksverzekeringen kunnen worden afgeschaft. Wat de inkomenseffecten betreft constateren we dat volledige fiscalisering resulteert Lees meer...

[ Bericht 12% gewijzigd door michaelmoore op 17-09-2023 17:17:57 ]
pi_210664124
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 15:49 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het is nogmaals in combinatie met een enorme belastingherziening waarbij de belastingvrije voet bijvoorbeeld veel groter wordt. Lees anders gewoon even het programma van de christenunie: https://www.christenunie.nl/

Natuurlijk gaat het mis als je er alleen losse onderdelen uit plukt, maar dat is bij elk veelomvattend plan zo.

Ik heb dat gelezen… ze willen ook nog de vermogensbelasting verhogen. Nóg een straf er bovenop voor wie iets probeert op te bouwen door te sparen van zijn salaris. Niet mijn keus.
  zondag 17 september 2023 @ 16:14:34 #238
323876 michaelmoore
pi_210664292
quote:
1s.gif Op zondag 17 september 2023 16:08 schreef JaxStrumleyII het volgende:

[..]
Ik heb dat gelezen… ze willen ook nog de vermogensbelasting verhogen. Nóg een straf er bovenop voor wie iets probeert op te bouwen door te sparen van zijn salaris. Niet mijn keus.
heb jij zoveel aandelen , of is dat popie jopie geklets ??
pi_210664309
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 15:52 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, zo neem je alle journalisten eigenlijk de wind uit de zeilen. Hij wilde diepgaande gesprekken, maar als je bij alles moet zeggen 'daar zijn we nog over aan het nadenken, komen we op terug in ons programma', dan maakt dat diepgaande gesprekken wel echt onmogelijk. Omtzigt zal toch snel moeten laten weten waar hij staat qua klimaat, stikstof, onderwijs, zorg, volkshuisvesting, enz.
100% mee eens. Het is een enorm zwaktebod van Omtzigt.
Ik heb me er hier al eens eerder over verbaasd dat hij op geen enkele manier leek te anticiperen op het scenario waarin Rutte IV voortijdig zou vallen. Die val was weliswaar eerder dan verwacht, maar de kans dat het kabinet de rit zou uitzitten was toch echt niet groot. Om nu met het excuus te komen dat er in een korte tijd veel moet gebeuren is niet heel sterk.
  zondag 17 september 2023 @ 16:18:42 #240
323876 michaelmoore
pi_210664362
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 15:52 schreef Hanca het volgende:
Omtzigt zal toch snel moeten laten weten waar hij staat qua klimaat, stikstof, onderwijs, zorg, volkshuisvesting, enz.
Omtzigt is ervaren genoeg om niet gelijk zijn kloten in het vuur te hangen
pi_210664427
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 16:18 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Omtzigt is ervaren genoeg om niet gelijk zijn kloten in het vuur te hangen
Dat kan wel zijn, maar het is enigszins hypocriet om aan de ene kant inhoudelijke gesprekken te willen, maar aan de andere kant vaag te blijven over hoe je dingen wil oplossen.
  zondag 17 september 2023 @ 16:25:12 #242
323876 michaelmoore
pi_210664461
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 16:23 schreef JaxStrumleyII het volgende:

[..]
Dat kan wel zijn, maar het is enigszins hypocriet om aan de ene kant inhoudelijke gesprekken te willen, maar aan de andere kant vaag te blijven over hoe je dingen wil oplossen.
hij komt goed uit de grondverf zullen we maar zeggen

Met Omtigt heb je een kandidaat PM die echt WEET waar hij over praat dat in tegenstelling tot veel politiek partijen die maar wat aan bazelen en zo weg gepraat worden

[ Bericht 11% gewijzigd door michaelmoore op 17-09-2023 17:16:49 ]
  zondag 17 september 2023 @ 17:20:43 #243
323876 michaelmoore
pi_210665113
quote:
ik denk dat jij helemaal niet weet wat fiscaliseren van de AOW precies wil zeggen
pi_210665846
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 16:15 schreef JaxStrumleyII het volgende:

[..]
100% mee eens. Het is een enorm zwaktebod van Omtzigt.
Ik heb me er hier al eens eerder over verbaasd dat hij op geen enkele manier leek te anticiperen op het scenario waarin Rutte IV voortijdig zou vallen. Die val was weliswaar eerder dan verwacht, maar de kans dat het kabinet de rit zou uitzitten was toch echt niet groot. Om nu met het excuus te komen dat er in een korte tijd veel moet gebeuren is niet heel sterk.
Heh, het is wel een schoolvoorbeeld van CDA politiek, natuurlijk. "Wacht u nog maar even af op het programma"
  zondag 17 september 2023 @ 19:03:27 #245
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_210666107
Ik vond Omtzigt een sterke en kundige indruk maken vandaag bij Buitenhof, en hij was concreter dan veel lijsttrekkers van partijen met een uitgewerkt partijprogramma doorgaans zijn.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zondag 17 september 2023 @ 19:08:09 #246
323876 michaelmoore
pi_210666179
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 19:03 schreef -XOR- het volgende:
Ik vond Omtzigt een sterke en kundige indruk maken vandaag bij Buitenhof, en hij was concreter dan veel lijsttrekkers van partijen met een uitgewerkt partijprogramma doorgaans zijn.
Hij had ook Kim Putters meegenomen, een van de experts van de partij van Omtzigt , die zat er niet toevallig

https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)schappijvisie-nodig-

quote:
Kim Putters: 'Er is meer maatschappijvisie nodig'
27-6-2022 13:00 / Auteur: Karel Feenstra
Kim Putters, voormalig SCP-directeur

Na negen jaar verlaat Kim Putters het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) om het voorzitterschap van de SER van Mariėtte Hamer over te nemen. Twee grote instituten, middenin de Nederlandse samenleving. Er staat in Nederland veel op het spel.
Grote thema's als duurzaamheid, woningbouw, energievoorziening en kansenongelijkheid moeten met grote urgentie aangepakt worden.
Overheid en burgers zouden daarbij de handen ineen moeten slaan.
Maar het onderlinge vertrouwen is laag.

Kim Putters bepleit bij zijn afscheid van het SCP een nieuw 'sociaal contract', dat gaat over wat burgers, overheden, bedrijven en instellingen in de komende jaren van elkaar mogen verwachten, en welke rechten, plichten en vrijheden daarbij horen.
Feitenkennis van maatschappelijke ontwikkelingen - het domein van samenwerkingspartners SCP en CBS - is daarbij onontbeerlijk.
pi_210666294
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 19:03 schreef -XOR- het volgende:
Ik ben benieuwd, ik kijk het morgen terug. Ik geloof ook best dat hij zeer inhoudelijk (soms zelfs teveel tot in de details) kan zijn op zijn onderwerpen. Alleen moet je als journalist natuurlijk wel ook kunnen vragen naar hoofdonderwerpen als klimaat, stikstof, volkshuisvesting, onderwijs en de zorg. Ben ook wel benieuwd of dat ook kon.
  maandag 18 september 2023 @ 00:57:36 #248
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_210669500
quote:
1s.gif Op zondag 17 september 2023 19:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik ben benieuwd, ik kijk het morgen terug. Ik geloof ook best dat hij zeer inhoudelijk (soms zelfs teveel tot in de details) kan zijn op zijn onderwerpen. Alleen moet je als journalist natuurlijk wel ook kunnen vragen naar hoofdonderwerpen als klimaat, stikstof, volkshuisvesting, onderwijs en de zorg. Ben ook wel benieuwd of dat ook kon.
Hij gaf vooral een inkijkje in de financiele en economische paragraaf. Hij hield het wel vrij technisch en hij is natuurlijk econoom en Hagens kon hem op dat gebied niet het vuur aan de schenen leggen. Zijn opmerking over dat we al het gas aan het buitenland hebben verpatst vond ik bijvoorbeeld minder sterk.

[ Bericht 7% gewijzigd door -XOR- op 18-09-2023 01:02:40 ]
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  maandag 18 september 2023 @ 07:36:06 #249
323876 michaelmoore
pi_210670012
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2023 00:57 schreef -XOR- het volgende:

. Zijn opmerking over dat we al het gas aan het buitenland hebben verpatst vond ik bijvoorbeeld minder sterk.
Het is wel zo, daar zijn bewijzen van , en wie heeft dat gedaan , dat moet eens helder worden
pi_210670404
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2023 07:36 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Het is wel zo, daar zijn bewijzen van , en wie heeft dat gedaan , dat moet eens helder worden
Wat een onzin, we hebben niks 'verpatst', er zijn gewoon contracten opgesteld met Duitsland en Belgiė die gas hebben afgenomen en daardoor heeft Nederland met die opbrengsten het sociale stelsel kunnen betalen. En sowieso hebben we in de EU nu de verplichting om een land dat een tekort aan gas heeft te helpen.

En anders had er nu meer gas in de grond gezeten. Het had waarschijnlijk weinig uitgemaakt qua aardbevingen, dus sluiten was nu wel door gegaan en dan het Nederland gewoon meer geld moeten betalen om het aandeel van Shell en ExxonMobil in dat gas wat niet meer opgewekt gaat worden af te kopen.

Omtzigt heeft het hier vaker over gehad, ook in debatten, maar dan bleek ook wel dat hij zich hier minder goed in verdiept heeft. Hij was bij het CDA hier natuurlijk ook nooit woordvoerder over.
pi_210671485
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2023 07:36 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Dat is helemaal geen geheim, Wijers heeft in 1997 een contract gesloten voor levering aan Duitsland, dat was tijdens Kok 1.

https://www.volkskrant.nl(...)-duitsland~bf830780/
  maandag 18 september 2023 @ 22:10:07 #252
323876 michaelmoore
pi_210677943
pi_210681261
Als ik gisteren Humberto zag dan bevindt NSC zich wel echt aan de linkerflank van het CDA.
pi_210681343
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 10:39 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Als ik gisteren Humberto zag dan bevindt NSC zich wel echt aan de linkerflank van het CDA.
Daar zat Omtzigt altijd al wel. Daarom was ik ook zo verbaasd dat hij zich zo achter Hoekstra opstelde en tegen De Jonge was. Hij zit qua gedachtegoed veel dichter tegen De Jonge/Bontebal dan tegen Hoekstra/Verhagen aan.
pi_210681364
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 10:53 schreef Hanca het volgende:

[..]
Daar zat Omtzigt altijd al wel. Daarom was ik ook zo verbaasd dat hij zich zo achter Hoekstra opstelde en tegen De Jonge was. Hij zit qua gedachtegoed veel dichter tegen De Jonge/Bontebal dan tegen Hoekstra/Verhagen aan.
Ja, maar het is dan nog wel interessant dat die zich ook zo positioneert met de partij, ik denk dat er aan de rechterkant meer stemmen voor hem te behalen zijn, maar dan zijn teksten als maximaal 50.000 asielzoekers per jaar niet bepaald sterk.
pi_210681419
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 10:56 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
Ja, maar het is dan nog wel interessant dat die zich ook zo positioneert met de partij, ik denk dat er aan de rechterkant meer stemmen voor hem te behalen zijn, maar dan zijn teksten als maximaal 50.000 asielzoekers per jaar niet bepaald sterk.
Hij gaat niet voor een maximaal aantal stemmen. Sowieso is je standpunten aanpassen om meer stemmen binnen te halen een enorm zwaktebod. Je bent als het goed is politicus vanwege een bepaald ideaal, niet omdat je er zo populair mogelijk mee wil worden.
pi_210681445
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 11:01 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hij gaat niet voor een maximaal aantal stemmen. Sowieso is je standpunten aanpassen om meer stemmen binnen te halen een enorm zwaktebod. Je bent als het goed is politicus vanwege een bepaald ideaal, niet omdat je er zo populair mogelijk mee wil worden.
Wel een beetje een wisselwerking tussen populariteit en idealen i.e. je hebt toch echt populariteit nodig om je idealen te kunnen verwezenlijken.
Beetje zoals Wilders die nu zijn programma wat afzwakt omdat die ook wel ziet dat vanaf de zijlijn roepen weinig idealen verwezenlijkt of de Deense socialen die hun asielbeleid hebben verrechtst omdat dat in de weg stond aan het verwezenlijken van in hun ogen belangrijkere sociale idealen.
pi_210681469
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 11:04 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
Wel een beetje een wisselwerking tussen populariteit en idealen i.e. je hebt toch echt populariteit nodig om je idealen te kunnen verwezenlijken. Beetje zoals Wilders die nu zijn programma wat afzwakt omdat die ook wel ziet dat vanaf de zijlijn roepen weinig idealen verwezenlijkt.
Ben ik het niet mee eens. Je moet staan voor je idealen en die uitdragen. Dan kun je om wat te bereiken na de verkiezingen natuurlijk compromissen sluiten, maar je idealen aanpassen om populairder te worden (wat veel mensen hier ook zeggen over de PvdA, dat die een anti-asiel standpunt zouden moeten innemen), dan ben je wat mij betreft gewoon een slechte politicus.
pi_210681521
Nieuw Sociaal Beleid klinkt beter, alleen zit je dan met NSB.
  dinsdag 26 september 2023 @ 18:10:32 #260
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210760213
twitter
pi_210760619
ik zit met mijn bord al op schoot. :P
  dinsdag 26 september 2023 @ 19:21:52 #262
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210760837
Pieter Omtzigt heeft de langverwachte kandidatenlijst gepresenteerd van zijn partij Nieuw Sociaal Contract. Er staan 44 kandidaten op, onder wie enkele opmerkelijke namen.

De 49-jarige Pieter Omtzigt voert zelf de lijst aan. Onder hem staat Nicolien van Vroonhoven, zijn woordvoerder én oud-CDA-Kamerlid. Wie de premierskandidaat wordt, zal Omtzigt later bekendmaken.

Een opmerkelijke naam is verder Sandra Palmen, die met een ambtelijk memo alarm sloeg over de toeslagenaffaire. Ook staan columniste van NRC Rosanne Hertzberger (plek 17) erop en Folkert Idsinga. Hij was tot een paar weken geleden Kamerlid voor de VVD. Ook staan veel oud-CDA'ers op de lijst: Olger van Dijk, Sander van Waveren en Diederik Boomsma.
Duizenden gegadigen

Het viel niet mee om een selectie te maken, zegt Omtzigt. Er hadden zich meer dan duizend gegadigden gemeld voor een plek op de lijst. In korte tijd moest hij een selectie maken.
Omtzigt
Lees ook:
Omtzigt over opgestapte woordvoerder: past niet bij waarden die wij willen uitstralen

Bij de presentatie in augustus van zijn partij zei hij nog dat hij zijn partij gestaag wilde laten groeien.

Het is nu wachten op het verkiezingsprogramma van Nieuw Sociaal Contract. Dat komt pas op 1 november, drie weken voor de verkiezingen.
pi_210760868
Pieter gaat dus wel degelijk all-inn en voor een NSC-er in het torentje, met 44 potentiėle zetels.
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoė: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  dinsdag 26 september 2023 @ 19:29:57 #264
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210760894
pi_210760899
Tot zover dus het rustig opbouwen van de partij :9
pi_210761837
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2023 19:29 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
Ken alleen 1 en 17 met een t (Hertzberger).
pi_210761859
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 september 2023 20:55 schreef Nober het volgende:

[..]
Ken alleen 1 en 17 met een t (Hertzberger).
De rest is CDA.
En 1 ex-VVDer.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210762046
Jesse Six Dijkstra :') Heet zijn iets oudere broertje Barry Five Dijkstra?
De enige echte.
pi_210762127
Lekker divers lijstje.

Rosanne hertzberger werd laatst nog lekker gefileerd ergens, weet ff niet meer waar.
pi_210762234
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2023 21:23 schreef Malavita het volgende:
Lekker divers lijstje.
er zit geen Turk tussen dus ik pas :P
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_210762399
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2023 19:26 schreef TheVulture het volgende:
Pieter gaat dus wel degelijk all-inn en voor een NSC-er in het torentje, met 44 potentiėle zetels.
Dus gewoon oude politiek.
Vertrouw hem absoluut niet.
Is gewoon een ordinaire draaikont en liegt zonder te blikken of blozen.

De functie elders hadden ze goed gezien.
pi_210762629
En wie wordt zijn premierkandidaat?
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 26 september 2023 @ 22:28:45 #273
323876 michaelmoore
pi_210762863
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2023 21:54 schreef klipper het volgende:

[..]
Dus gewoon oude politiek.
Vertrouw hem absoluut niet.
Is gewoon een ordinaire draaikont en liegt zonder te blikken of blozen.

De functie elders hadden ze goed gezien.
Rutte en Hugo hebben nu een functie elders
pi_210762938
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 september 2023 22:08 schreef capricia het volgende:
Mona Keizer, Mona kan dat :P
pi_210763967
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 september 2023 22:08 schreef capricia het volgende:
Pakt die zelf op.
pi_210764421
Goh..
twitter
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210764474
quote:
1s.gif Op woensdag 27 september 2023 08:46 schreef capricia het volgende:
Goh..
[ twitter ]
:D
pi_210768847
twitter

quote:
2s.gif Op dinsdag 26 september 2023 21:15 schreef Rnie het volgende:
Jesse Six Dijkstra :') Heet zijn iets oudere broertje Barry Five Dijkstra?
Christenen zijn net konijnen.
pi_210773075
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2023 19:29 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
Met maar 2 kandidaten uit Noord-Brabant komen, is die provincie flink ondervertegenwoordigd. Als de kandidaten evenredig naar inwonertal verdeeld zouden worden dan zou Noord-Brabant er minstens 6 moeten krijgen. Ook Limburg (1) en Zeeland (0) komen er karig van af. Dat is wel jammer voor een partij die juist meer mensen uit de regio wil. Zo ben je ook geen alternatief voor het CDA dat het traditioneel goed deed onder de rivieren.
pi_210812092
https://nos.nl/artikel/24(...)r-oud-arbeidsgeschil

_O-

Over de inhoud wilt de partij niets kwijt, alleen staat er in het AD dat het gaat om porno kijken op de werk computer. :')

https://www.ad.nl/politie(...)orno-op-pc~a076e2bb/
De enige echte.
  Moderator / Redactie Sport maandag 2 oktober 2023 @ 11:25:04 #281
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_210812154
quote:
1s.gif Op maandag 2 oktober 2023 11:17 schreef Rnie het volgende:

_O-

Over de inhoud wilt de partij niets kwijt, alleen staat er in het AD dat het gaat om porno kijken op de werk computer. :')

20 jaar geleden. Je zal het er maar druk mee hebben.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Moderator maandag 2 oktober 2023 @ 11:27:47 #282
236264 crew  capricia
pi_210812173
quote:
1s.gif Op maandag 2 oktober 2023 11:17 schreef Rnie het volgende:

_O-

Bizar dat ie zo snel op stapt, om zoiets ouds.

quote:
De werknemer sprak Pieper, toen directeur bij katholieke stichting, aan op kijken van porno omdat een werkcomputer was vastgelopen. De man die Pieper erop aansprak verloor kort erna zijn baan.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator / Redactie Sport maandag 2 oktober 2023 @ 11:51:03 #283
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_210812388
quote:
1s.gif Op maandag 2 oktober 2023 11:27 schreef capricia het volgende:

[..]
Bizar dat ie zo snel op stapt, om zoiets ouds.
[..]

Partij beschermen.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_210814450
Hahahaha die kneuzen partij valt nou alweer uit elkaar _O- _O- _O-
Wat een verrassing _O- _O-
  zondag 22 oktober 2023 @ 00:58:10 #285
323876 michaelmoore
pi_211036445
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 14:14 schreef Hanca het volgende:

[..]
https://www.abp.nl/over-a(...)lde-vragen-werknemer
https://www.rijksoverheid(...)n-per-1-januari-2024

Het minimumuurloon gaat omhoog naar 13,27 euro
quote:
Minimumloon omhoog en invoering uniform uurloon per 1 januari 2024
Nieuwsbericht | 09-10-2023 | 12:03

Op 1 januari 2024 gaat het wettelijk minimumloon omhoog met 3,75%. Het wettelijk bruto minimumuurloon voor werknemers van 21 jaar en ouder bedraagt dan ¤ 13,27 per uur.
pi_211036467
quote:
quote:
(...) niet gelezen (...)
quote:
naar 16 euro in 2028
quote:
2024 ... ¤ 13,27
  zondag 22 oktober 2023 @ 01:07:51 #287
323876 michaelmoore
pi_211036499
quote:
14s.gif Op zondag 22 oktober 2023 01:01 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
[..]
[..]
[..]

2028 naar 16 euro en 2032 ??

veel beloven en weinig geven, doet de gek in vreugde leven
Ik vind 13,27 euro al heel netjes , mits de arbeidskorting ook omhoog gaat
https://www.rijksoverheid(...)n-per-1-januari-2024
quote:
Het congres van D66 heeft besloten in het verkiezingsprogramma op te schrijven het minimumloon te verhogen naar 'tenminste ¤ 17,50 in 2028'. Mensen met minimumloon en bijstand gaan 'in verhouding er meer op vooruit dan AOW-gerechtigden'.

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 22-10-2023 01:17:17 ]
pi_215080974
https://www.destentor.nl/(...)or-omtzigt~ae9cc749/

Zouden nu nog drie zetels overblijven.

NSC verliest in de nieuwste peiling van EenVandaag opnieuw flink aan zetels: van de twintig zetels die de partij nog haalde in november, zijn er nu nog maar drie over. Nu leider Pieter Omtzigt overspannen thuis zit, maken kiezers zich zorgen over het leiderschap van de partij.

In de peilingen maakt NSC al maanden een glijvlucht naar beneden. Bij de vorige peiling van EenVandaag in augustus haalde NSC nog negen zetels. Het grootste deel van de mensen die op NSC hebben gestemd zeggen nu thuis te blijven als het opnieuw op verkiezingen aankomt. Een ander deel zegt over te willen stappen naar de PVV en het CDA.
pi_215658712
Vandaag komen de overgebleven leden bij elkaar/vliegen elkaar in de haren
quote:
Het voortbestaan van de partij hangt aan een zijden draadje. De vrolijke baby, het wonderkind, is een nukkige puber geworden met foute vrienden, die volledig in de knoop ligt met zichzelf en steeds verder afglijdt. Of NSC ooit een volwassen partij zal worden, is zeer onzeker. Momenteel wijst meer erop dat de partij het lot van Lijst Pim Fortuyn of Baudets Forum voor Democratie dreigt te ondergaan.

Ook dat waren en zijn partijen gebouwd rond de populariteit van 1 leider, die als komeet de lucht inschoten, maar nog voor de adolescentie ook weer hard met beide voeten op de grond terechtkwamen, inclusief breuken en kwetsuren. Het verschil met de voorgangers is wel dat NSC niet ontstaan is vanuit radicale ideeėn, maar net vanuit goed bestuur door deftige mensen. Gecultiveerde bestuurlijke saaiheid in plaats van provocatie.

"NSC is een prachtige mislukking. Mislukte er maar meer zo mooi als NSC", schreef NRC-columnist Marcel Van Roosmalen.
De lastige pubertijd van NSC: Nederlands jongste partij zit niet goed in haar vel
https://www.vrt.be/vrtnws(...)ste-partij-zit-niet/
pi_215667170
Pieter Pannenkoek is wel klaar in Den Haag toch?
Bestuur tegen de muur. Met de groeten van Ron Vlaar :W
pi_215667305
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2024 03:57 schreef De_Pel het volgende:
Pieter Pannenkoek is wel klaar in Den Haag toch?
Dat is wel te hopen.
pi_215954779
Dit is een hele flauwe titel.

Bekijk deze YouTube-video
  vrijdag 18 april 2025 @ 19:35:49 #293
81329 MadMaster
Schots en scheef...
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 24 mei 2025 @ 19:43:50 #294
862 Arcee
Look closer
pi_217739594
quote:
Omtzigt benoemd tot erelid van NSC

Op het ledencongres van NSC in Arnhem
is afscheid genomen van oprichter en
partijleider Pieter Omtzigt.Daarbij
werd hij benoemd tot erelid.

Omtzigt kondigde in april zijn vertrek
aan,omdat hij zijn gezondheid voorop
wil stellen.In Arnhem hield hij een
toespraak van drie kwartier waarin hij
het stokje overdroeg aan Nicolien van
Vroonhoven.Hij ging onder meer in op de
oprichting van NSC,de huidige politiek
en het leed van de toeslagenouders.

Van Vroonhoven hield vervolgens een
speech die in het teken stond van "een
weerbare samenleving".Verder zei ze dat
NSC zich moet inzetten voor gedeelde
waarden en de Nederlandse identiteit.
Erelid... wat genant.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')