abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209823841

Crowdfunding is hot! In 2020 is in Nederland 417 miljoen euro met crowdfunding opgehaald. In 2021 is de markt van financiering via crowdfunding sterk gegroeid naar 730 miljoen euro. Dat is een groei van plus 75% (bron).

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen leningen
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding.
Max crowdfund (MAX), investeren in vastgoed in NL en buitenland.
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender (LS), peer-to-peer lending.
October (OCT), platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa.
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Voordegroei (VDG), leningen voor MKB.
Crowdpartners (CP), investeren in beroepsvaart.
Matching Capital (MC), investeren in vastgoed vanaf 5.000 euro.
All4funding (A4F), inspirerend investeren.
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), investeren in opkomende economieën.

Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Webinars zekerheden
SPOILER
Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Informatie Kifid
SPOILER
Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Buitenlandse platformen
SPOILER
Statistieken
SPOILER
Effectieve rente
SPOILER
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Pecunia non olet
  zondag 9 juli 2023 @ 14:33:18 #2
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_209823855
SIG open. Als van ouds 1A vol in 1 minuut.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_209823911
Vandaag onze Antwerpse vrienden van Woningbouwvereniging Schuddebeurs uitgezwaaid :)
Pakt er nog maar een pintje (of meer) op B:)B
Pecunia non olet
pi_209823921
quote:
0s.gif Op zondag 9 juli 2023 14:33 schreef Zeghomaar het volgende:
SIG open. Als van ouds 1A vol in 1 minuut.
Dat ging hard inderdaad. Ik was gelukkig op tijd
pi_209823962
Hierboven een interessante discussie over risico.

Hoe kijken jullie er tegen aan dat meerdere platformen nu OPP als betaalprovider gebruiken?
Zien jullie daar nog risico nu er maar beperkte spreiding is van dienstverleners?
Ik vind het lastig in te schatten of er nog een risico ligt voor als OPP in de problemen komt. Zelfs al geven ze nu aan dat met derdenrekeningen de gelden veilig zijn.

quote:
0s.gif Op zondag 9 juli 2023 12:08 schreef obligataire het volgende:

[..]
Die clubs staan toch allemaal onder toezicht van DNB e/o de ECB?
Onder toezicht staan betekent niet dat het niet fout kan gaan. Natuurlijk is de kans niet groot, maar ik vraag mij af of anderen hier ook nog risico's zien als OPP in de problemen komt?
pi_209823968
Nog een vraagje over de SIG projecten van N*ck.
Hoeveel heeft 1B uiteindelijk terug gekregen?
pi_209824014
quote:
0s.gif Op zondag 9 juli 2023 14:43 schreef dyna18 het volgende:
Nog een vraagje over de SIG projecten van N*ck.
Hoeveel heeft 1B uiteindelijk terug gekregen?
75%
  zondag 9 juli 2023 @ 14:54:44 #8
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_209824143
quote:
0s.gif Op zondag 9 juli 2023 14:38 schreef mrbombastic het volgende:

[..]
Dat ging hard inderdaad. Ik was gelukkig op tijd
Om 15.00 uur de volgende SIG.

Die zal waarschijnlijk niet zo hard gaan.
pi_209826022
quote:
0s.gif Op zondag 9 juli 2023 14:42 schreef dyna18 het volgende:
Hierboven een interessante discussie over risico.

Hoe kijken jullie er tegen aan dat meerdere platformen nu OPP als betaalprovider gebruiken?
Zien jullie daar nog risico nu er maar beperkte spreiding is van dienstverleners?
Ik vind het lastig in te schatten of er nog een risico ligt voor als OPP in de problemen komt. Zelfs al geven ze nu aan dat met derdenrekeningen de gelden veilig zijn.
[..]
Onder toezicht staan betekent niet dat het niet fout kan gaan. Natuurlijk is de kans niet groot, maar ik vraag mij af of anderen hier ook nog risico's zien als OPP in de problemen komt?
Ik maak me daar eigenlijk geen zorgen om. PSPs moeten aan hele strenge eisen voldoen (en ook aantonen dat ze daar aan voldoen), om dit soort diensten aan te bieden. De primaire voorwaarde is dat het geld dat binnenkomt, nooit eigendom van het bedrijf wordt of kan worden. De geldstromen zijn vanaf het begin volledig gescheiden. Ik heb daar in die zin eigenlijk alleen maar meer vertrouwen in dan de "derdengelden rekening" van sommige CF platformen op dit moment. Voor mij is het gebruik van externe PSPs alleen maar een verbetering.

Zitten jouw platforms toevallig allemaal bij OPP, tja misschien is het is niet ideaal, maar voor mij zou het geen factor van belang zijn.
pi_209836432
Deze nieuwe Collin staat nu open. Ik dacht dat hij hier nog niet besproken is.

Maupetuus B.V.
¤ 305.000 | 8,0% rente | 60 maanden | Investeerders: 86

https://www.collincrowdfund.nl/maupetuus-b-v/

Wel een zeer specifiek onderpand maar verder lijkt het mij geen onaardig project.
pi_209836491
Nieuw Collin project:

SMD Straalbedrijf en Coatingen B.V.
¤ 250.000 | 8,0% rente | 48 maanden

https://www.collincrowdfu(...)jf-en-coatingen-b-v/
pi_209836498
Nieuw Collin project (2e lening):

Handelsonderneming en Klussenbedrijf R. Akker
¤ 260.000 | 9,0% rente | 60 maanden

https://www.collincrowdfu(...)enbedrijf-r-akker-2/

De lopende lening is tot op heden altijd netjes en op tijd betaald.

[ Bericht 6% gewijzigd door Horsemen op 10-07-2023 11:46:55 ]
pi_209836781
Nou ik was blijkbaar niet de enige die de CPE Holding BV lening van NLI zo goed vond. Vanochtend om 10 uur live gegaan, toen ik iets voor 11 uur wilde meedoen was het volledige bedrag van 1.1m al opgehaald. Ik had niet verwacht dat deze zo snel vol zou zijn, jammer!
pi_209837512
quote:
14s.gif Op maandag 10 juli 2023 11:14 schreef Horsemen het volgende:

WOZ waarde fors hoger dan werkelijke waarde. Verder redelijk verhaal.

Linkje:

SPOILER
pi_209837794
quote:
14s.gif Op maandag 10 juli 2023 11:11 schreef Horsemen het volgende:

Maupetuus B.V.

Wel een zeer specifiek onderpand maar verder lijkt het mij geen onaardig project.
Inderdaad. Een zeer winstgevend bedrijf als je naar het EV kijkt. Jammer dat een deel daarvan alweer onttrokken is maar het belooft veel goeds over de aflossingen.
Pecunia non olet
pi_209837844
quote:
Nieuw Collin project:

SMD Straalbedrijf en Coatingen B.V.
¤ 250.000 | 8,0% rente | 48 maanden

https://www.collincrowdfu(...)jf-en-coatingen-b-v/
Voor een goedlopend bedrijf heeft hij bar veel schuld.... amper 16% solvabiliteit. Als ik kijk naar de winst 2022 en het eigen vermogen dan is dat eigen vermogen voor het overgrote deel in 2022 gevormd. Blijkbaar waren de jaren daarvóór niet zo vet. Of hij moet veel dividend uitgekeerd hebben...

Als ik 'werkkapitaal' zie staan dan word ik meestal al wat achterdochtig. Werkkapitaal nodig hebben betekent o.h.a. veel en vaak heel boze schuldeisers :)
Pecunia non olet
pi_209837943
Ik begrijp niet dat Kadir en Ali niet beter lopen op CCF. nette rente, 1e hypotheek. Weliswaar volledig aflossingsvrij, maar geen gek verhaal dunkt me? Komt al lange tijd niet vol.
pi_209838066
GVE 18599 Scharnerweg 91 - 91B03 verbouwing & onderhoud Maastricht , laatste 3 term in 1x , lening uit 2018 met een enkele hik keurig de finish door fam Bozkurt.
pi_209838186
quote:
0s.gif Op maandag 10 juli 2023 12:45 schreef Jaco078 het volgende:
Ik begrijp niet dat Kadir en Ali niet beter lopen op CCF. nette rente, 1e hypotheek. Weliswaar volledig aflossingsvrij, maar geen gek verhaal dunkt me? Komt al lange tijd niet vol.
Dit zijn van die projecten waarbij ik het taxatierapport zou willen inzien. Nu moet je in de pitch proberen uit te filteren waarop je nu wel en geen hypotheekrecht krijgt. Als je je best doet kom je er wel uit maar de meeste investeerders hebben hier helemaal geen zin in en/of zijn al lang afgehaakt. Daarnaast komt het inkomen gedeeltelijk uit een PGB-budget voor de verzorging van hun kind zonder dat daar inhoudelijk meer informatie over gegeven is.

Al met al niet allemaal super helder en dan zijn er genoeg projecten voorhanden waar dit wel beschikbaar/helder is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Horsemen op 10-07-2023 18:46:57 ]
pi_209840063
Nieuw 3 jarig SiG project:

Pasweg 22A te Landgraaf Herfinanciering LIVE 12 juli 2023 om 14.30 uur

Vandaag presenteren wij een nieuw project aan de Pasweg 22A te Landgraaf Herfinanciering. Je kunt vanaf 12 juli 2023 om 14.30 uur investeren. Het betreft een appartement gelegen op de tweede verdieping, met 3 slaapkamers en een balkon. Het object is gelegen in Landgraaf in de provincie Limburg. Parkeren is mogelijk op de openbare parkeerplaatsen aan de openbare weg. Het balkon is gelegen op het westen en biedt genoeg ruimte om te kunnen zitten.

https://investeren.sameni(...)-22a-herfinanciering
pi_209841186
quote:
14s.gif Op maandag 10 juli 2023 14:55 schreef Horsemen het volgende:

Vandaag presenteren wij een nieuw project aan de Pasweg 22A te Landgraaf Herfinanciering. Je kunt vanaf 12 juli 2023 om 14.30 uur investeren. Het betreft een appartement gelegen op de tweede verdieping, met 3 slaapkamers en een balkon. Het object is gelegen in Landgraaf in de provincie Limburg. Parkeren is mogelijk op de openbare parkeerplaatsen aan de openbare weg. Het balkon is gelegen op het westen en biedt genoeg ruimte om te kunnen zitten.

Er rust erfpacht op van 897 euro per jaar.
De vraag is tot wanneer is dit contract geldig.
  maandag 10 juli 2023 @ 16:05:51 #23
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_209841239
quote:
Eigen vermogen - 197K.

Dan blijf ik weg.
pi_209841553
quote:

quote:
Het leendoel betreft de aankoop van 120 waterbuffels.
Moest meteen aan dit verhaal denken dat recent in het FD stond:
https://archive.is/3ObCh

NB: Ik wil niet suggereren dat er enige relatie is met dit CCF project.
pi_209841863
quote:
0s.gif Op maandag 10 juli 2023 16:05 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Eigen vermogen - 197K.

Dan blijf ik weg.
Maar de crediteuren niet ;)
Pecunia non olet
pi_209842227
quote:

Ik zit ook in de eerste (6% bruto, 1e hyp).
In de pitch lees ik als enige relevante ervaring met dieren: "ondernemer heeft de afgelopen jaren jongvee gehouden".
Daarnaast gaat/is de loonwerk tak afgebouwd.
Waterbuffels is zover ik het zie een niche in de veehouderij, drachtige dieren kopen, jongvee op laten groeien.
Kan wel eens gecompliceerder uitvallen als dat de ondernemer inschat.
Ik laat dit project aan mij voorbij gaan, alhoewel de zekerheden toch wel e.e.a. aan comfort bieden.
pi_209842636
quote:
0s.gif Op maandag 10 juli 2023 16:03 schreef mrbombastic het volgende:

[..]
En bij het originele project was er blijkbaar (nog?) geen sprake van erfpacht? Er staat in elk geval niets in de oude pitch, heeft iemand het oude taxatierapport?
pi_209843481
10M¤ voor een fietsenhandel bij NLI, 9.5%, 55 mnd, geen noemenswaardige zekerheden maar het bedrijf lijkt wel aardig te draaien.
pi_209843505
quote:
14s.gif Op maandag 10 juli 2023 11:11 schreef Horsemen het volgende:

Maupetuus B.V.

Antroposofische kinderopvang? Het zal de kinderen wel niet schaden maar ik sponsor de kwakzalverij liever niet.
pi_209843884
quote:
0s.gif Op maandag 10 juli 2023 19:02 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
10M¤ voor een fietsenhandel bij NLI, 9.5%, 55 mnd, geen noemenswaardige zekerheden maar het bedrijf lijkt wel aardig te draaien.
Deze sla ik zelf over, ondanks dat ze goed lijken te groeien. Aan de ene kant mis ik de gebruikelijke diepte in de analyse van NLI (oa geen prognose vrije cashflow voor de komende jaren). Maar belangrijker nog: ik ben absoluut niet onder de indruk van zowel de website (marketing) als ook de fietsen zelf. Het dealeroverzicht op de website lijkt daarnaast niet correct/actueel, en de reviews over het bedrijf zijn er amper te vinden (en zo ja, dan vooral negatief).

Ook waren er rechtszaken in het verleden van zowel de concurrenten als ook de aandeelhouders onderling, wellicht is het nu allemaal wel oke maar toch geen echte goede "track record" wat mij betreft. Gekoppeld met de lange looptijd en in praktijk een volledig ongedekte (blanco) lening heb ik hier geen goed gevoel bij.
  maandag 10 juli 2023 @ 20:08:59 #31
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_209844254
quote:
0s.gif Op maandag 10 juli 2023 16:54 schreef obligataire het volgende:

[..]
Maar de crediteuren niet ;)
Die willen graag pijn poen hebben. Denk het niet.. })
pi_209844969
quote:
0s.gif Op maandag 10 juli 2023 20:08 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Die willen graag pijn poen hebben. Denk het niet.. })
De eer om bodemloze putten te vullen laten we graag aan anderen :)
Pecunia non olet
pi_209845244
quote:
0s.gif Op maandag 10 juli 2023 19:04 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Antroposofische kinderopvang? Het zal de kinderen wel niet schaden maar ik sponsor de kwakzalverij liever niet.
Het staat ook vrij ver van mij af (zelf ooit op een Katholiek dorpsschooltje gezeten), maar als ik kijk naar de zakelijke kant van de onderneming (5 locaties, vol bezet, wachtlijsten), de hypotheek op het schooltje en naar het aanwezige overige vermogen dat vatbaar is voor beslag (inclusief het huisje op Schiermonnikoog) dan zie ik dit avontuur niet gauw fout aflopen. Ik heb een dubbele duit ingelegd.
Pecunia non olet
pi_209845373
quote:
0s.gif Op maandag 10 juli 2023 17:31 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
In de pitch lees ik als enige relevante ervaring met dieren: "ondernemer heeft de afgelopen jaren jongvee gehouden".
Waterbuffels is zover ik het zie een niche in de veehouderij, drachtige dieren kopen, jongvee op laten groeien.
Ik laat dit project aan mij voorbij gaan, alhoewel de zekerheden toch wel e.e.a. aan comfort bieden.
Als ik positief wil zijn dan zeg dat het een positief ingestelde en hardwerkende ondernemer is die de kansen grijpt die zich voordoen. Wil ik negatief zijn dan zie ik een warhoofd dat 12 ambachten en 13 ongelukken combineert. Ik twijfel nog tussen die twee.

De zekerheid schat ik als hooguit de helft van de lening en dan vraag ik me nog af hoe courant dit o/g is.

Ik twijfel teveel voor een inleg.
Pecunia non olet
pi_209845685
Platform zonder defaults?
pi_209846813
artikel 6jul23 Volkskrant Toparchitect over de woningmarkt
SPOILER
de kritische noot van een zelfreflectie ontbreekt een beetje

[ Bericht 0% gewijzigd door peterc op 10-07-2023 23:42:58 ]
pi_209846881
Voorlopig geen investeringen meer voor mij bij GVE. Kosten veel te hoog. Zeker bij langlopende annuïteiten.
Over gestapt naar Collin voor mijn nieuwe projecten.
pi_209846882
quote:
12s.gif Op maandag 10 juli 2023 23:35 schreef peterc het volgende:
artikel 6jul23 Volkskrant Toparchitect over de woningmarkt
SPOILER
de kritische noot van een zelfreflectie ontbreekt een beetje
neemt niet weg dat in het NRC van afgelopen zaterdag hetzelfde beeld geschetst wordt
pi_209849913
De communicatie van GvE laat regelmatig te wensen over hier, project updates krijg ik soms wel en meestal geen notificatie van (lijkt uit te maken of er een attachment aan hangt of niet).

Betreffende het Comfort project IV, 26333, is dit de uitslag van de stemming:
SPOILER
Waar er voor gestemd werd:
SPOILER
Als ik het dus goed begrijp wordt de boel verkocht voor dit bedrag, wat betekent dat je voor elke euro zo'n 69 cent terug zal krijgen (* als ik het juist berekend heb). Maar zover ik het ook begrijp betekent dit niet dat we niet nog meer terug kunnen gaan krijgen in de toekomst, het nog openstaande bedrag na verkoop zal alsnog verhaald worden op de geldnemer (waar ongetwijfeld geen rooie cent te halen is).
pi_209850720
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2023 11:17 schreef GereDathan het volgende:
De communicatie van GvE laat regelmatig te wensen over hier, project updates krijg ik soms wel en meestal geen notificatie van (lijkt uit te maken of er een attachment aan hangt of niet).

Betreffende het Comfort project IV, 26333, is dit de uitslag van de stemming:
SPOILER
Waar er voor gestemd werd:
SPOILER
Als ik het dus goed begrijp wordt de boel verkocht voor dit bedrag, wat betekent dat je voor elke euro zo'n 69 cent terug zal krijgen (* als ik het juist berekend heb). Maar zover ik het ook begrijp betekent dit niet dat we niet nog meer terug kunnen gaan krijgen in de toekomst, het nog openstaande bedrag na verkoop zal alsnog verhaald worden op de geldnemer (waar ongetwijfeld geen rooie cent te halen is).
Ik zit niet in het project, maar in de gedeelde tekst staat bruto verkoopprijs, hier zullen vermoedelijk nog wat kosten af gaan. Dus mocht je 69 cent op basis daarvan zijn dan zal die vast iets lager uitkomen
pi_209852047
Even wat anders. Waarom komen hier geen projecten van KOM voorbij? Staan toch regelmatig wat projecten op met veel zekerheden.
pi_209852075
Innercrowd Collin, komt morgen beschikbaar voor innercrowd (desalniettemin goedkeuring tot delen ontvangen)

Linkje
SPOILER
pi_209852164
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2023 14:11 schreef Vleesworst het volgende:
Even wat anders. Waarom komen hier geen projecten van KOM voorbij? Staan toch regelmatig wat projecten op met veel zekerheden.
Het staat je vrij deze te delen
pi_209852224
Vorige zomer ben ik met de pet rond gegaan, om wijn te bezorgen bij degenen die mij van linkjes voorzien.

Ik plaatste toen dit bericht:

Bedankje linkjes innercrowd

Vaak krijg ik van diverse kanten de linkjes. Ik heb de linkjes voor deze projecten ook.

Om dit te continueren zou ik eigenlijk even met de pet rond willen. Als 40 investeerders een paar eurootjes geven, kunnen we deze personen een flesje laten bezorgen. Wel zo goed voor de relaties; we hebben immers enorm(!) veel aan deze linkjes die op diverse manieren gevonden worden. Ook afgelopen jaar weer tientallen (!)

Edit: ik zal een tikkie URL maken. Ik houd het vrijblijvend, geen dwang. Zou gewaardeerd worden als je het idee hebt een voordeel te hebben van de linkjes (vast wel :-) ) je dit laat blijken in een bijdrage dan laat ik wat flesjes sturen naar de betreffende personen.

Dit jaar is nog succesvoller dan vorig jaar: vele tientallen linkjes heb ik kunnen delen, nog vóór de live-gang. En regelmatig nog vóór de 48-uurs pre-publicatie.

Doen jullie dit jaar weer mee?

SPOILER
P.s. niet de tikkie-URL Quoten aub

Dank :)

[ Bericht 1% gewijzigd door Jaco078 op 11-07-2023 14:49:44 ]
pi_209852927
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2023 14:14 schreef Jaco078 het volgende:
Innercrowd Collin, komt morgen beschikbaar voor innercrowd (desalniettemin goedkeuring tot delen ontvangen)

Linkje
SPOILER
Na Buffalo Bill nu ook Clint Eastwood, het wordt steeds spannender :)
Pecunia non olet
pi_209853187
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2023 14:11 schreef Vleesworst het volgende:
In het verleden hadden een aantal mensen hier slechte tot zeer slechte ervaringen met KOM. Dat schrikt af. Vermoedelijk investeert het grootste deel van de mensen dat hier post daar niet meer.

Er is bij mijn weten geen verbod op het delen van KOM projecten.
pi_209853516
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2023 12:34 schreef Tjalala het volgende:

[..]
Ik zit niet in het project, maar in de gedeelde tekst staat bruto verkoopprijs, hier zullen vermoedelijk nog wat kosten af gaan. Dus mocht je 69 cent op basis daarvan zijn dan zal die vast iets lager uitkomen
Dat zou goed kunnen, al zal het grootste deel al betaald zijn door GvE vanuit de servicefee. Ik verwacht niet dat er nog 2 ton vanaf gaat, ik zou niet weten waarvoor :)
pi_209853553
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2023 15:29 schreef Gustaf86 het volgende:

[..]
In het verleden hadden een aantal mensen hier slechte tot zeer slechte ervaringen met KOM. Dat schrikt af. Vermoedelijk investeert het grootste deel van de mensen dat hier post daar niet meer.

Er is bij mijn weten geen verbod op het delen van KOM projecten.
Idd, ik heb nog 2 "lopende/achterstallige" projecten bij KOM en de manier waarop die tot op heden verder opgevolgd worden geeft mij niet de indruk dat er bij KOM iets veranderd is de laatste jaren (of althans niet qua opvolging probleemprojecten).
pi_209853719
Eethuis ccf weer in de problemen.

SPOILER
pi_209853792
quote:
0s.gif Op maandag 10 juli 2023 17:31 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
quote:
0s.gif Op maandag 10 juli 2023 21:35 schreef obligataire het volgende:

[..]
Als ik positief wil zijn dan zeg dat het een positief ingestelde en hardwerkende ondernemer is die de kansen grijpt die zich voordoen. Wil ik negatief zijn dan zie ik een warhoofd dat 12 ambachten en 13 ongelukken combineert. Ik twijfel nog tussen die twee.

De zekerheid schat ik als hooguit de helft van de lening en dan vraag ik me nog af hoe courant dit o/g is.

Ik twijfel teveel voor een inleg.
Zelf zit ik ook in de eerste lening.

Het is zeer goed mogelijk dat hij zich heel erg vergist in de hoeveelheid werk die hierin zit. Hij gaat meteen 120 waterbuffels kopen die nadat ze een kalf hebben gekregen gemolken gaan worden voor de melk. Nu geven waterbuffels maar ongeveer een kwart van de hoeveelheid melk dan een gemiddelde melkkoe maar ze moeten wel dagelijks gemolken worden en ik lees nog nergens iets over een melkrobot. Het dagelijks melken van 120 buffels is echt wel een "klusje" zonder melkrobot en dit dan nog naast de verzorging van 120 stuks jongvee die hij van plan is te houden tot ze 2 jaar zijn. Ik hou wel van dit soort projecten maar ben bang dat hij nu teveel hooi op zijn vork neemt. Ondanks de aantrekkelijke rente van 9% en redelijke zekerheden laat ik hem toch lopen.
pi_209854548
https://www.nu.nl/economi(...)-tijdelijk-stil.html

Hadden zij ook niet kortgeleden wat cf geld opgehaald. Ben benieuwd of dat nog terug gaat komen.

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 11-07-2023 18:14:11 ]
pi_209855244
quote:
0s.gif Op maandag 10 juli 2023 23:46 schreef Crowdyfunder het volgende:
Voorlopig geen investeringen meer voor mij bij GVE. Kosten veel te hoog. Zeker bij langlopende annuïteiten.
Over gestapt naar Collin voor mijn nieuwe projecten.
Mis ik wat of zijn de fees bij Collin niet ongeveer even hoog als bij GVE (incl correctie bij GVE van getoond -> effectief rendement)? Enkel als je al een flinke loyaliteitskorting hebt bij Collin dan zal het wel wat schelen.

Voor de lage fees kan je volgens mij veel beter aankloppen bij MC, HCN, of msschien ook SIG (zelf geen ervaring met die laatste).
pi_209855275
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 juli 2023 17:40 schreef NaRegenDeZon het volgende:

Hadden zij ook niet kortgeleden wat cf geld opgehaald. Ben benieuwd of dat nog terug gaat komen.
https://www.oneplanetcrow(...)utm_campaign=vanmoof

en

https://www.vanmoof.com/n(...)crowdfunding-records
https://www.oneplanetcrowd.com/nl/project/200360/description
https://www.oneplanetcrowd.com/nl/project/200363/description

staat me ook nog iets bij van Collin, maar zal ik me wel vergissen, maar a lot of ¤ verbrand

[ Bericht 6% gewijzigd door peterc op 11-07-2023 18:54:43 ]
pi_209855296
quote:
6,8% netto (4,7% na box 3 belasting), is voor mij helaas veel te laag. Dan kan je veel beter een 36 maanden deposito openen van 4,2% netto (vrijgesteld van box 3 heffing) en geen noemenswaardig risico lopen.
pi_209855348
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2023 18:51 schreef JP01 het volgende:

[..]
6,8% netto (4,7% na box 3 belasting), is voor mij helaas veel te laag. Dan kan je veel beter een 36 maanden deposito openen van 4,2% netto (vrijgesteld van box 3 heffing) en geen noemenswaardig risico lopen.
Vrijgesteld van box 3 heffing gaat ook weer niet lukken laten we zeggen -0,3/0,5% over 36 mnd.
pi_209855353
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 juli 2023 17:40 schreef NaRegenDeZon het volgende:

Als ze niet aan de vraag kunnen voldoen en daarom de verkoop moeten stoppen om zo alles in te halen dan is er weinig aan de hand. Maar als je leest dat er op de website eerst stond dat dit vanwege een "computerstoring" is, en dat ze pas daarna met een ander verhaal kwamen, dan is dat toch echt wel een hele rode vlag. Al helemaal als de service de afgelopen tijd ook zwaar achteruit is gegaan. Worst case betekent het dat ze hun leveranciers niet meer kunnen betalen en dus geen fietsen meer krijgen.
pi_209855375
.

[ Bericht 99% gewijzigd door zeeland6 op 11-07-2023 18:57:55 ]
pi_209855460
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2023 18:55 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Vrijgesteld van box 3 heffing gaat ook weer niet lukken laten we zeggen -0,2%.
Akkoord, je hebt gelijk want ik schrijf te kort door de bocht. Je deposito is niet vrijgesteld maar je moet daar ongeveer nog 0,1% op corrigeren vanwege box 3 belasting. Alle genoemde percentages (zo ook die 0,1%) zijn per jaar overigens. De stelling blijft verder hetzelfde: 4,7% vs 4,1%. Inclusief afschrijving kom je met crowdfunding bij dat soort projecten uit op een totaal dat misschien fractioneel hoger ligt dan een deposito - als het meezit. Of lager als het tegenzit. Dan zou ik niet moeilijk doen en gewoon voor een deposito gaan.

[ Bericht 3% gewijzigd door JP01 op 11-07-2023 19:15:17 ]
pi_209855525
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2023 19:02 schreef JP01 het volgende:

[..]
Akkoord, je hebt gelijk want ik schrijf te kort door de bocht. Je deposito is niet vrijgesteld maar je moet daar ongeveer nog 0,1% op corrigeren vanwege box 3 belasting. De stelling blijft verder hetzelfde. Alle genoemde percentages (zo ook die 0,1%) zijn per jaar overigens.
Dat zal wel meer worden dan 0,1% met de stijgende rente.
pi_209855530
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2023 18:47 schreef JP01 het volgende:

[..]
Mis ik wat of zijn de fees bij Collin niet ongeveer even hoog als bij GVE (incl correctie bij GVE van getoond -> effectief rendement)? Enkel als je al een flinke loyaliteitskorting hebt bij Collin dan zal het wel wat schelen.

Voor de lage fees kan je volgens mij veel beter aankloppen bij MC, HCN, of msschien ook SIG (zelf geen ervaring met die laatste).
Die loyaliteits korting bij Collin is redelijk makkelijk te halen natuurlijk.
Ik was een laat starter bij Collin (maart 2021 eerste investering). Heb ik een vrij korte tijd (14 maanden) 30 projecten meegepakt, het merendeel tegen het minimum bedrag.
Vanaf het moment dat ik in de 30% korting categorie val, nu een goed jaar dus, is mijn gemiddelde investerings bedrag wat omhoog gegaan.

Default afhandeling en doorloop tijd zijn w.m.b., buiten de kosten, rede genoeg om GvE op een heel laag pitje (lees: registratie nog niet hernieuwd) te hebben staan.
Al is het punt "doorlooptijd" sinds de laatste nieuwsbrief wel verholpen: rentedragend vanaf project-vol.
pi_209855560
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2023 19:08 schreef Collin63 het volgende:

[..]
Dat zal wel meer worden dan 0,1% met de stijgende rente.
Mwah, ik ga niemand proberen te overtuigen dat de rente over een periode van 3 jaar hoger of lager staat dan nu, omdat je het onmogelijk kan weten ;) En als de rente zoveel hoger staat straks, dan weet je ook 100% zeker dat dit voor alle "fictieve rendementen" van de Belastingdienst gaat gelden, dus ook voor crowdfunding.

[ Bericht 2% gewijzigd door JP01 op 11-07-2023 19:20:51 ]
pi_209855701
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2023 19:08 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
Die loyaliteits korting bij Collin is redelijk makkelijk te halen natuurlijk.
Ik was een laat starter bij Collin (maart 2021 eerste investering). Heb ik een vrij korte tijd (14 maanden) 30 projecten meegepakt, het merendeel tegen het minimum bedrag.
Vanaf het moment dat ik in de 30% korting categorie val, nu een goed jaar dus, is mijn gemiddelde investerings bedrag wat omhoog gegaan.

Default afhandeling en doorloop tijd zijn w.m.b., buiten de kosten, rede genoeg om GvE op een heel laag pitje (lees: registratie nog niet hernieuwd) te hebben staan.
Al is het punt "doorlooptijd" sinds de laatste nieuwsbrief wel verholpen: rentedragend vanaf project-vol.
Ja het is wel een strategie om minimaal te investeren totdat je een hoge korting hebt. Zelf ga ik dat niet doen omdat ik niet bij onnodig veel projecten betrokken wil zijn. En als je alleen de echte goede eruit haalt dan ben je wel flink langer bezig. Maar zelfs met 30% korting vind ik de fees bij Collin nog steeds hoog.

Wat GvE betreft verder helemaal eens, daar heb ik al een maand of 6 niets mee gedaan. Misschien als ze eens de daadwerkelijke rentevergoeding op hun projectpaginas gaan vermelden zoals alle andere platforms dat doen ipv dat ze minder uitbetalen en rekenen met rente-op-rente met een aanname dat je alles wat binnenkomt direct weer tegen dezelfde voorwaarden herbelegd.
pi_209856117
quote:
Héél veel geld. Heb diverse campagnes voorbij zien komen de laatste jaren. Gegoochel met enorme omzetten die mogelijk zouden zijn. Er zijn teveel mensen die er in tuinen , dit soort luchtfietserij. :r

(die uitdrukking lijkt speciaal voor VanMoof bedacht te zijn...)
Pecunia non olet
pi_209859310
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2023 18:47 schreef JP01 het volgende:

[..]

GVE fee over oorspronkelijke bedrag. Collin over openstaande bedrag. Gemiddeld staat bij een annuïteit iets meer dan 50% open. Dus de fee over het openstaande bedrag hakt er bij GVE er veel harder in. Bij GVE is de Fee de laatste maanden van de lening hoger dan de rente vergoeding. Daarom voorlopig geen annuïteiten bij GVE voor mij.
pi_209859372
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 00:08 schreef Crowdyfunder het volgende:

[..]
GVE fee over oorspronkelijke bedrag. Collin over openstaande bedrag. Gemiddeld staat bij een annuïteit iets meer dan 50% open. Dus de fee over het openstaande bedrag hakt er bij GVE er veel harder in. Bij GVE is de Fee de laatste maanden van de lening hoger dan de rente vergoeding. Daarom voorlopig geen annuïteiten bij GVE voor mij.
Ja oke, duidelijk. Dus 0,6% bij GVE over het totale bedrag, en 1,2% bij Collin over het uitstaande bedrag. Per saldo over de looptijd van een annuïteit ontlopen ze elkaar qua fee dus nauwelijks. Tel daarbij op dat de effectieve rente bij GVE ongeveer 0,5% - 0,7% lager ligt (je krijgt minder uitbetaald) dan de op projectpagina's getoonde percentages. Dan is GVE inderdaad al gauw significant duurder.

Voor mij waren de kostenverhoging van eind vorig jaar (?) + relatief slechte resultaten qua hoeveelheid afboekingen / recovery in de gepubliceerde platformstatistieken de twee hoofdredenen om bij GVE geen nieuwe investeringen aan te gaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door JP01 op 12-07-2023 00:39:09 ]
pi_209860188
Gisteren ook nog een nieuwe HCN aangekondigd:
Het betreft een 5-sterren crowdfundingproject voor Wok To Go Rembrandt Amsterdam. Op dit project wordt 8% rente geboden met een looptijd van 48 maanden.

Donderdag 13 juli om 12:00 uur zal het project worden opengesteld voor het nog resterende te financieren deel.

Edit: het is een lening voor een Amsterdamse vestiging die dus al even lijkt te bestaan. Deze neemt een deelneming in een nieuw te openen vestiging in Barcelona.

[ Bericht 15% gewijzigd door Tjalala op 12-07-2023 09:46:00 ]
pi_209861218
hebben jullie ook de GVE storting niet gehad dinsdag ?
pi_209861286
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 10:04 schreef zeeland6 het volgende:
hebben jullie ook de GVE storting niet gehad dinsdag ?
Staat bij update op site GVE:
Door een storing bij de bank worden de verzamelbetalingen op woensdagochtend overgemaakt.
pi_209861875
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 10:09 schreef Januit het volgende:

[..]
Staat bij update op site GVE:
Door een storing bij de bank worden de verzamelbetalingen op woensdagochtend overgemaakt.
En dat is de laatste maanden wel een paar keer vaker gebeurt, ik hield het altijd op een dingetje tussen verschillende banken en maakte me er niet druk om.
pi_209862190
Vakantie tijd! Op dit moment 7 projecten met investering op CCF.
Volgens mij het grootste aantal open projeten voor dit platform in zijn bestaan.
pi_209862577
quote:
0s.gif Op maandag 10 juli 2023 16:03 schreef mrbombastic het volgende:

[..]
Als ik het goed lees is er per 1 oktober 2023 een herziening voor de volgende 25 jaar voor de eeuwig durende erfpacht. Waar ik wel wat verbaasd over ben is dat bij de vorige financiering er geen vermelding was van erfpacht.
pi_209862722
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2023 20:08 schreef obligataire het volgende:

[..]
Héél veel geld. Heb diverse campagnes voorbij zien komen de laatste jaren. Gegoochel met enorme omzetten die mogelijk zouden zijn. Er zijn teveel mensen die er in tuinen , dit soort luchtfietserij. :r

(die uitdrukking lijkt speciaal voor VanMoof bedacht te zijn...)
Uitgebreid artikel in het FD vanmorgen:
SPOILER
Vind het trouwens niet helemaal terecht om te spreken over "luchtfietserij" en "gegoochel". Ze hebben wel degelijk een serieus bedrijf opgebouwd (omzet van 83 miljoen in 2021 volgens het FD artikel) met een grote merkbekendheid, ook in diverse buitenlandse metropolen (zie ze zelf regelmatig rondrijden in de buitenlandse metropool waar ikzelf woonachtig ben ;) ).
Wel kun je zeggen dat ze waarschijnlijk te snel hebben willen expanderen.
pi_209862916
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 11:49 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
Uitgebreid artikel in het FD vanmorgen:
SPOILER
Vind het trouwens niet helemaal terecht om te spreken over "luchtfietserij" en "gegoochel". Ze hebben wel degelijk een serieus bedrijf opgebouwd (omzet van 83 miljoen in 2021 volgens het FD artikel) met een grote merkbekendheid, ook in diverse buitenlandse metropolen (zie ze zelf regelmatig rondrijden in de buitenlandse metropool waar ikzelf woonachtig ben ;) ).
Wel kun je zeggen dat ze waarschijnlijk te snel hebben willen expanderen.
Ik denk dat je het woordje 'waarschijnlijk' moet vervangen door 'met zeer grote waarschijnlijkheid'.
Ik las dat ze tientallen milljoen verlies per jaar maakten. Dat is natuurlijk alleen vol te houden als je, nadat banken al zijn afgehaakt, andere malloten kunt vinden om die wilde plannen te financieren.

Ik denk dat ze niet meer produceren omdat toeleveranciers niet meer willen leveren zonder 'boter bij de vis'.

Mijn voorspelling:
- Voor het eind van het jaar failliet
- Fietsen worden collectors-items (als er tenminste onderdelen te krijgen zijn).
Pecunia non olet
pi_209863430
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 12:00 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik denk dat je het woordje 'waarschijnlijk' moet vervangen door 'met zeer grote waarschijnlijkheid'.
Ik las dat ze tientallen milljoen verlies per jaar maakten. Dat is natuurlijk alleen vol te houden als je, nadat banken al zijn afgehaakt, andere malloten kunt vinden om die wilde plannen te financieren.

Ik denk dat ze niet meer produceren omdat toeleveranciers niet meer willen leveren zonder 'boter bij de vis'.

Mijn voorspelling:
- Fietsen worden collectors-items (als er tenminste onderdelen te krijgen zijn).
Ik ben het met je eens, hoor. Wilde met mijn opmerking alleen even de nuance aanbrengen dat er naar mijn mening wel degelijk iets neergezet is door ze.
pi_209863457
quote:

[..]

Mijn voorspelling:
Als je rond de 70 miljoen verlies maakt op een omzet van 80 miljoen. Dan moet je het volgende jaar je omzet minimaal vervijfvoudigen. Dat is niet gebeurd. Tja dan trekken ook de grootste optimisten de portefeuille niet meer om het verlies bij te passen.

Wat ik zelf verwacht dat Pon of een andere grote jongen uit de failliete boedel het merk/modellen opkoopt. Want op zich hebben ze wel iets eigentijds met een eigen gezicht in de markt gezet. Maar ja dat mag ook wel als je zo'n slordige 250 miljoen van investeerders verbrandt.
pi_209863672
quote:
1s.gif Op woensdag 12 juli 2023 12:40 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Als je rond de 70 miljoen verlies maakt op een omzet van 80 miljoen. Dan moet je het volgende jaar je omzet minimaal vervijfvoudigen. Dat is niet gebeurd. Tja dan trekken ook de grootste optimisten de portefeuille niet meer om het verlies bij te passen.

Wat ik zelf verwacht dat Pon of een andere grote jongen uit de failliete boedel het merk/modellen opkoopt. Want op zich hebben ze wel iets eigentijds met een eigen gezicht in de markt gezet. Maar ja dat mag ook wel als je zo'n slordige 250 miljoen van investeerders verbrandt.
Dat het op die manier wordt opgekocht weet ik nog niet zo. Wil je het merk overnemen vanwege naamsbekendheid en imago (goodwill) dan zal je ook alle bestaande garantieverplichtingen etc. ook wel moeten overnemen. Anders blijft er van je imago niets meer over als je geen service gaat verlenen aan de bestaande kopers. Dat zou dus feitelijk een overname zijn van het volledige bedrijf en ik weet niet of dat er wel in zit met zodanig slechte resultaten.

Een optie die wellicht realistischer zou kunnen zijn is dat iemand de boedel opkoopt puur voor het design en de patenten. Dan zal het merk wel verdwijnen en ook de bestaande verplichtingen mbt. support en garantie voor de al verkochte fietsen.
pi_209864001
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 12:50 schreef JP01 het volgende:

[..]
Dat het op die manier wordt opgekocht weet ik nog niet zo. Wil je het merk overnemen vanwege naamsbekendheid en imago (goodwill) dan zal je ook alle bestaande garantieverplichtingen etc. ook wel moeten overnemen. Anders blijft er van je imago niets meer over als je geen service gaat verlenen aan de bestaande kopers. Dat zou dus feitelijk een overname zijn van het volledige bedrijf en ik weet niet of dat er wel in zit met zodanig slechte resultaten.

Een optie die wellicht realistischer zou kunnen zijn is dat iemand de boedel opkoopt puur voor het design en de patenten. Dan zal het merk wel verdwijnen en ook de bestaande verplichtingen mbt. support en garantie voor de al verkochte fietsen.
Ik ben eerlijk gezegd niet bekend met de (technische) details van het business model van van Moof.
Design ok, ze hebben een naamsbekendheid en een typisch design.
Maar patenten? Hebben ze iets unieks en blijvends gepatenteerd dan?
pi_209864084
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 12:38 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
Ik ben het met je eens, hoor. Wilde met mijn opmerking alleen even de nuance aanbrengen dat er naar mijn mening wel degelijk iets neergezet is door ze.
Ja dat klopt. Het had heel anders kunnen lopen als ze voor een geleidelijke weg hadden gekozen.

Mooi bruggetje naar het Turkse restaurant in Eindhoven. Die doet het wel goed. Zijn restaurant loopt blijkbaar prima, nu gaat hij de ruimte ernaast er bij nemen voor extra couverts, en de ruimte erboven verbouwen voor verhuur aan expats (die heb je daar genoeg). Mooi haalbaar en goed doordacht plan m.i.
Pecunia non olet
pi_209864160
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 13:09 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
Ik ben eerlijk gezegd niet bekend met de (technische) details van het business model van van Moof.
Design ok, ze hebben een naamsbekendheid en een typisch design.
Maar patenten? Hebben ze iets unieks en blijvends gepatenteerd dan?
Ziehier het antwoord:
https://www.freepatentson(...)evance&search=Search
pi_209864192
quote:
Heb jij je Nickname gekozen a.d.h.v. je hobby ;-). OpDieFiets die alles deel over fietsen.

Maar bizar zeg, 50 patenten op 1 fiets!
pi_209864269
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 13:22 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Heb jij je Nickname gekozen a.d.h.v. je hobby ;-). OpDieFiets die alles deel over fietsen.

Maar bizar zeg, 50 patenten op 1 fiets!
Nou, dat zijn niet echt allemaal patenten; het is een lijst van alle vanmoof patentaanvragen over de hele wereld.
Hier zitten veel doublures tussen (zelfde patentaanvraag in verschillende landen), en de meesten zijn (nog) niet toegekend.
Wel zijn er minstens drie toegekende patenten in de VS:
https://www.freepatentson(...)evance&search=Search
Ties Carlier was blijkbaar de uitvinder van het stel.

Wat betreft mijn nickname: ja, inderdaad. Maar ben niet direct een fan van de vanmoof fietsen ;)
Het snel boven water kunnen halen van dit soort patentinformatie is dan weer meer werkgerelateerd :)

[ Bericht 1% gewijzigd door OpDieFiets op 12-07-2023 13:39:39 ]
pi_209864906
quote:
14s.gif Op maandag 10 juli 2023 14:55 schreef Horsemen het volgende:

Deze gaat bijna open, ik ga 'em meepakken in 1A

Edit: wow, niet gelukt. Klikte om 14:30:00 stipt alles in 1x goed door, maar was toch te laat ...

[ Bericht 2% gewijzigd door probablyunsure op 12-07-2023 14:32:23 (aanvulling) ]
pi_209864978
[quote]0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 14:25 schreef probablyunsure het volgende:

[..]
Deze gaat bijna open, ik ga 'em meepakken in 1A
[/quote
me too > 1A bij 13 investors al vol, iemand heeft er aardig ¤ aan bijgedragen
pi_209865270
quote:
1s.gif Op woensdag 12 juli 2023 11:16 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Volgens mij het grootste aantal open projeten voor dit platform in zijn bestaan.
Inderdaad veel projecten open op de diverse platforms.
Vakantietijd voor de CF platformen, net als vorig jaar, en camping rally op de beurs, ook net als vorig jaar.

(Rente van het Jamin project bij GvE van 8.5 naar 9.25%)
pi_209865332
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 13:14 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ja dat klopt. Het had heel anders kunnen lopen als ze voor een geleidelijke weg hadden gekozen.

Mooi bruggetje naar het Turkse restaurant in Eindhoven. Die doet het wel goed. Zijn restaurant loopt blijkbaar prima, nu gaat hij de ruimte ernaast er bij nemen voor extra couverts, en de ruimte erboven verbouwen voor verhuur aan expats (die heb je daar genoeg). Mooi haalbaar en goed doordacht plan m.i.
Deze wil ik wel nemen, ondanks dat ik in de Brainport resideer heb ik er nog nooit gegeten. Locatie ken ik wel, van oorsprong een Philips arbeidersbuurt, gerenoveerd met een leuk Trudo "dorps" plein met winkels, cafe en eettentjes (en oa kermis) wat nog een dorpsbuurtkarakter geeft. Ottoman pas wel in deze buurt al zal ook hij het deels moeten hebben van afhalen / bezorgen. De Ottoman oottoo rijdt regelmatig rond. Geen haute cuisine maar rechttoe rechtaan Turkisch food voor een acceptabele prijs voor zover ik kan duiden.

Verhuur van de wooneenheden zal geen probleem vormen, denk niet direct aan expats-gezinnen maar aan high potential singels maar ook aan anderen is nl dicht bij het centrum van Eindhoven en met een leuk pleintje voor de deur.
pi_209865426
quote:
1s.gif Op woensdag 12 juli 2023 11:16 schreef NaRegenDeZon het volgende:
De centjes van “de Hart en Van Dijk” zijn een week of 7 eerder teruggekomen dan gepland, misschien geeft dat sommige van de openstaande projecten een zetje?
pi_209865856
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2023 14:14 schreef Jaco078 het volgende:

Linkje
SPOILER
Meegenomen.

De huidige woning waarop een 2e hypotheek zal worden gegeven is al verkocht (onder voorbehoud) dus 1/3 van de inleg zal vermoedelijk snel weer terug komen. Wat mij betreft prima want daarmee is het risico m.b.t. de zekerheden wel aardig uit dit project.
pi_209865968
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 13:14 schreef obligataire het volgende:
quote:
12s.gif Op woensdag 12 juli 2023 14:58 schreef peterc het volgende:

[..]
Deze wil ik wel nemen, ondanks dat ik in de Brainport resideer heb ik er nog nooit gegeten. Locatie ken ik wel, van oorsprong een Philips arbeidersbuurt, gerenoveerd met een leuk Trudo "dorps" plein met winkels, cafe en eettentjes (en oa kermis) wat nog een dorpsbuurtkarakter geeft. Ottoman pas wel in deze buurt al zal ook hij het deels moeten hebben van afhalen / bezorgen. De Ottoman oottoo rijdt regelmatig rond. Geen haute cuisine maar rechttoe rechtaan Turkisch food voor een acceptabele prijs voor zover ik kan duiden.

Verhuur van de wooneenheden zal geen probleem vormen, denk niet direct aan expats-gezinnen maar aan high potential singels maar ook aan anderen is nl dicht bij het centrum van Eindhoven en met een leuk pleintje voor de deur.
Collin lening, 2e hypotheek

The Ottoman
¤ 550.000 | 8,0% rente | 36 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/the-ottoman/
pi_209866117
Ik heb een paar weken gelden navraag gedaan naar het GVE project Asi*dam. Er zou worden geinfomeerd worden bij de deurwaarder. Vandaag kreeg ik antwoord.

SPOILER
pi_209866460
Nieuw project open op CRE - Kliniek Freudental I

https://www.crowdrealestate.nl/projecten/759-kliniek-freudental-i

Voor CRE een hoge rente van 8.5%. Lijkt mij prima rendement/risico verhouding.
pi_209866500
quote:
12s.gif Op woensdag 12 juli 2023 14:58 schreef peterc het volgende:

[..]

Er komen spelers van PSV, maar er staat niet bij of dat jeugdspelers zijn, spelers van het amateurelftal, of van het vlaggeschip :) Neem aan het laatste :) De afhaal laat af en toe een steekje vallen als ik de recensies lees.
Pecunia non olet
pi_209867548
Weer een (naar mijn idee) hele mooie lening bij NLI voor aankomende vrijdag: Johnathan Kelly deel 2. 3x hypothecaire zekerheid. De uitwinwaarde is wel berekend obv. de waardering na renovatie. Daartegenover staat dat er gebruik wordt gemaakt van het bowdepot, dus het geleende geld wordt ook daadwerkelijk in de huizen gestoken. 9,45% rendement. Als ik op tijd bji ben doe ik mee.

https://platform.nlinvesteert.nl/invest/J_Kelly2
pi_209867592
quote:
88s.gif Op woensdag 12 juli 2023 16:35 schreef Inductor het volgende:
Nieuw project open op CRE - Kliniek Freudental I

https://www.crowdrealestate.nl/projecten/759-kliniek-freudental-i

Voor CRE een hoge rente van 8.5%. Lijkt mij prima rendement/risico verhouding.
Ik heb het flink meegepakt in de voorinschrijving.
8.5%, geen kosten voor de investeerder, rentedragend vanaf storting.
Ik had deze leningnemer nog niet in de portefeuille (heb volgens mij wel eerder projecten van deze leningnemer langs zien komen).

Deze keer wordt ook het rente percentage (2,5%) en heet aflossings percentage (4,17% per jaar) op de lening van de eerste hypotheekhouder genoemd. Dit heb ik volgens mij nog niet eerder gezien bij CrE.
Ook wordt er vermeld dat er met 6 maanden verlengd kan worden.
Alles bij elkaar gaat de informatie voorziening in de pitch er op vooruit.
pi_209867622
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 18:01 schreef JP01 het volgende:
Weer een (naar mijn idee) hele mooie lening bij NLI voor aankomende vrijdag: Johnathan Kelly deel 2. 3x hypothecaire zekerheid. De uitwinwaarde is wel berekend obv. de waardering na renovatie. Daartegenover staat dat er gebruik wordt gemaakt van het bowdepot, dus het geleende geld wordt ook daadwerkelijk in de huizen gestoken. 9,45% rendement. Als ik op tijd bji ben doe ik mee.

Ik heb deel 1 meegenomen na de rente verhoging (kwam met de oorspronkelijke rente niet vol). In het kader van spreiding over lening nemers, en over soorten projecten (heb al redelijk wat ontwikkel projecten in portefeuille) laat ik deel 2 aan anderen over.
pi_209867683
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 18:07 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
Ik heb deel 1 meegenomen na de rente verhoging (kwam met de oorspronkelijke rente niet vol). In het kader van spreiding over lening nemers, en over soorten projecten (heb al redelijk wat ontwikkel projecten in portefeuille) laat ik deel 2 aan anderen over.
Groot gelijk, bij hele goede projecten is soms de verleiding groot om nog wat extra te investeren maar als je bij deze geldnemer al betrokken bent dan is dat wel een verstandige beslissing om hem te laten liggen. Zelf heb ik een harde grens van maximaal 2 leningen per geldnemer. En als er sprake is van hetzelfde project in meerdere delen, dan sowieso maximaal 1 keer. Dat wel bij de totale omvang van ongeveer 50 leningen, als je veel vaker investeert dan kan je ongetwijfeld net iets minder strikt zijn.
pi_209867819
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 18:04 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
Ik heb het flink meegepakt in de voorinschrijving.
8.5%, geen kosten voor de investeerder, rentedragend vanaf storting.
Ik had deze leningnemer nog niet in de portefeuille (heb volgens mij wel eerder projecten van deze leningnemer langs zien komen).

Deze keer wordt ook het rente percentage (2,5%) en heet aflossings percentage (4,17% per jaar) op de lening van de eerste hypotheekhouder genoemd. Dit heb ik volgens mij nog niet eerder gezien bij CrE.
Ook wordt er vermeld dat er met 6 maanden verlengd kan worden.
Alles bij elkaar gaat de informatie voorziening in de pitch er op vooruit.
Geen kosten investeerder had ik even overheen gelezen, 8,5% netto maakt het wel erg interessant dan. Zelf heb ik alleen geen account bij CRE en in het verleden ook geen hele goede ervaringen over gehoord. Als ik andere projecten bekijk dan zijn deze (voor mij) allemaal eigenlijk niet echt interessant. Maar goed, als ze vaker met dit soort projecten als hierboven komen dan zou dat wel eens kunnen veranderen!
pi_209868070
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 18:23 schreef JP01 het volgende:

[..]
Geen kosten investeerder had ik even overheen gelezen, 8,5% netto maakt het wel erg interessant dan. Zelf heb ik alleen geen account bij CRE en in het verleden ook geen hele goede ervaringen over gehoord. Als ik andere projecten bekijk dan zijn deze (voor mij) allemaal eigenlijk niet echt interessant. Maar goed, als ze vaker met dit soort projecten als hierboven komen dan zou dat wel eens kunnen veranderen!
Communicatie over verlengingen blijft een beetje moeizaam. Wat wel verbeterd is, is dat het nu specifiek in de pitch benoemd wordt (hoe lang er verlengd kan worden).
Daarnaast zijn er nu ook weer vaker projecten van niet-gerelateerde leningnemers.
Snelheid (altijd snel een betaalverzoek, rentedragend vanaf storting) is een pluspunt. Mooi platform voor de spreiding wat mij betreft.

Rente is het laatste jaar ook significant gestegen: nog steeds wel 5.5% projecten, maar ook meer netto 7+% projecten (de vijver waar ik in vis).

[ Bericht 1% gewijzigd door ETphonehome op 12-07-2023 18:48:43 ]
pi_209868109
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 16:38 schreef obligataire het volgende:

[..]
Er komen spelers van PSV, maar er staat niet bij of dat jeugdspelers zijn, spelers van het amateurelftal, of van het vlaggeschip :) Neem aan het laatste :) De afhaal laat af en toe een steekje vallen als ik de recensies lees.
Ook gelezen, maar is past vlgs mij ook een beetje snelle afhaal/bezorg-foodbusiness. Locatie is zeker niet verkeerd zowel voor het restaurant met alles daarbij als de appartementen. Denk niet dat dit snel een default wordt.
pi_209868775
quote:

[..]

Mijn voorspelling:
Dat lijkt wel het voorland te worden, nu Van Moof na een productiestop ook uitstel van betaling heeft aangevraagd.
https://nos.nl/artikel/24(...)fietsenmaker-vanmoof

Voor de mensen die net als mij het rondje met de pet (voor alle linkjes van Jaco) gisteren hadden gemist en niet altijd alle oude posts meer teruglezen. Je kan nog steeds een bijdrage doen.
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2023 14:24 schreef Jaco078 het volgende:
Vorige zomer ben ik met de pet rond gegaan, om wijn te bezorgen bij degenen die mij van linkjes voorzien.

Vaak krijg ik van diverse kanten de linkjes. Ik heb de linkjes voor deze projecten ook.

Om dit te continueren zou ik eigenlijk even met de pet rond willen. Als 40 investeerders een paar eurootjes geven, kunnen we deze personen een flesje laten bezorgen. Wel zo goed voor de relaties; we hebben immers enorm(!) veel aan deze linkjes die op diverse manieren gevonden worden. Ook afgelopen jaar weer tientallen (!)

Edit: ik zal een tikkie URL maken. Ik houd het vrijblijvend, geen dwang. Zou gewaardeerd worden als je het idee hebt een voordeel te hebben van de linkjes (vast wel :-) ) je dit laat blijken in een bijdrage dan laat ik wat flesjes sturen naar de betreffende personen.

Dit jaar is nog succesvoller dan vorig jaar: vele tientallen linkjes heb ik kunnen delen, nog vóór de live-gang. En regelmatig nog vóór de 48-uurs pre-publicatie.

pi_209869292
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 18:01 schreef JP01 het volgende:

quote:
De taxatie/balanswaarde voor de panden in ontwikkeling de waardering op de waarde na renovatie/verbouwing en bedraagt EUR 4.900.000,=. De berekende uitwinwaarde van de zekerheden bedraagt EUR 3.553.000,=.
De eerste zin volg ik niet helemaal, ook niet als ik denk dat ze bedoelen wat ik begrijp en zelf de waardes probeer op te tellen. De taxatiewaardes (na verbouwing) zijn schijnbaar lager dan de verwachte verkoopwaardes, die gedurende het verhaal en tabellen ook nogal eens wisselen. Deze tweede tranche is voor de herfinanciering van een extra pand, maar die wordt ook verbouwd. De verbouwingskosten komen dan uit het bouwdepot van de eerste tranche? Nogal een rommeltje allemaal. Ik denk wel dat NLI vrij realistisch is met een uitwinwaarde van 73% van de taxatiewaarde, dus erg veel zal je er niet bij inschieten, maar met zoveel puzzelwerk heb ik er geen zin meer in.
pi_209869463
quote:
14s.gif Op woensdag 12 juli 2023 15:46 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Meegenomen.

De huidige woning waarop een 2e hypotheek zal worden gegeven is al verkocht (onder voorbehoud) dus 1/3 van de inleg zal vermoedelijk snel weer terug komen. Wat mij betreft prima want daarmee is het risico m.b.t. de zekerheden wel aardig uit dit project.
Me2. Ik heb wat zorgen over de inkomsten die hij uit zijn bedrijfje haalt, hopelijk werkt de vrouw ook, maar ik begrijp de investering. De oude locatie was niet heel erg slecht, ik kom er dagelijks langs, maar nu kan hij mooi naast zijn werk wonen. De bank zal wel niet happig geweest zijn op een hypotheek op een bedrijfspand dus dan maar via crowdfunding. Hopelijk gaat een flink deel van zijn vaste klanten mee.
pi_209869594
Zien jullie iets raars in jullie wallet saldo bij Collin vandaag?
Pecunia non olet
pi_209869850
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 20:19 schreef obligataire het volgende:
Heb het even nagelopen. Ik zie dat er vandaag rente en aflossing van LBL en Kovo Kozijnen is teruggekomen, maar dat het saldo na die transactie veel hoger is dan het teruggekomen bedrag. Is dat wat je bedoelt?
pi_209869891
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 20:37 schreef probablyunsure het volgende:

[..]
Heb het even nagelopen. Ik zie dat er vandaag rente en aflossing van LBL en Kovo Kozijnen is teruggekomen, maar dat het saldo na die transactie veel hoger is dan het teruggekomen bedrag. Is dat wat je bedoelt?
Klopt....en kan het verschil nergens aan linken.. .
Pecunia non olet
pi_209869971
Ik heb een mail gestuurd om te vragen hoe het zit.
pi_209869973
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 20:37 schreef probablyunsure het volgende:

[..]
Lijkt wel of die transactie van LBL 2x is berekend ...
pi_209870348
quote:
Momenteel wordt er een verbeterde versie van het Collin Crowdfund platform online geplaatst. Over enkele minuten zal het platform weer beschikbaar zijn voor gebruik. Excuses voor het ongemak!
pi_209870826
quote:
1s.gif Op woensdag 12 juli 2023 20:39 schreef obligataire het volgende:

[..]
Klopt....en kan het verschil nergens aan linken.. .
Net als jullie ben ik ook aan het tellen geweest. Bij mij zit het in de 2 laatste bijboekingen, die zijn beiden dubbel meegeteld, in mijn geval K*ster&W*s + Holding Sn*kes. Echt vreemd dit.
pi_209871571
Deze week, van 10-16 juli, zouden Beta-tests plaatsvinden van de nieuwe app van Collin.

Ik had me aangemeld als tester maar heb er verder niets meer van gehoord. Anderen wel? En zou dit misschien de oorzaak kunnen zijn van bovengenoemde issues met dubbele transacties en vreemde bedragen in de wallet?
pi_209872209
quote:
Ja bij mij is Holding Sneekes dubbel ingeboekt in mijn wallet.
Als ze dat morgen ook doen met de verwachte aflossing van Eagle Projects, ben ik naar de Malediven.😁

[ Bericht 9% gewijzigd door Crowdmeister op 12-07-2023 23:26:16 (Aanvulling) ]
pi_209872489
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 21:45 schreef lykkefund het volgende:

[..]
Net als jullie ben ik ook aan het tellen geweest. Bij mij zit het in de 2 laatste bijboekingen, die zijn beiden dubbel meegeteld, in mijn geval K*ster&W*s + Holding Sn*kes. Echt vreemd dit.
Tnx:) Ik zie 7 getallen staan die dubbel zijn geteld. Precies mijn verschil. De allerlaatste ontvangst, van Teddy, is dan weer niet dubbel geteld.
Pecunia non olet
pi_209872533
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 22:41 schreef escortmk2 het volgende:
Deze week, van 10-16 juli, zouden Beta-tests plaatsvinden van de nieuwe app van Collin.

Ik had me aangemeld als tester maar heb er verder niets meer van gehoord. Anderen wel? En zou dit misschien de oorzaak kunnen zijn van bovengenoemde issues met dubbele transacties en vreemde bedragen in de wallet?
Het zou zomaar kunnen. Zit al sinds 2015 bij Collin maar heb dit nog nooit gezien. Wel dat een ideal betaling niet meteen verwerkt werd of dat een mislukte ideal betaling in eerste instantie toch op de wallet leek te staan. Maar dit nog nooit ;) Gelukkig was ik niet de enige, dacht dat ik aan hallucineren was :) Of dat ik een extra loyaliteitsbonus had gekregen :)
Pecunia non olet
pi_209873368
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 00:04 schreef obligataire het volgende:

[..]
Het zou zomaar kunnen. Zit al sinds 2015 bij Collin maar heb dit nog nooit gezien. Wel dat een ideal betaling niet meteen verwerkt werd of dat een mislukte ideal betaling in eerste instantie toch op de wallet leek te staan. Maar dit nog nooit ;) Gelukkig was ik niet de enige, dacht dat ik aan hallucineren was :) Of dat ik een extra loyaliteitsbonus had gekregen :)
Ik zie ook dat ik gisteren een dubbeltelling had, maar is hier vandaag gecorrigeerd met een nieuwe bijschrijving.
pi_209874232
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 16:09 schreef zeeland6 het volgende:
Ik heb een paar weken gelden navraag gedaan naar het GVE project Asi*dam. Er zou worden geinfomeerd worden bij de deurwaarder. Vandaag kreeg ik antwoord.

SPOILER
Volgens mij is dat met alle defaults van GVE zo, GVE gaat pas navraag doen als er een investeerder om zeurt. Het is vooral goed voor de deurwaarder, die als er enige recovery gedaan kan worden daar het grootste deel weer vanaf snoept. Slechte zaak en bij sommige gevallen alleen maar de leningnemer verder in de problemen brengt.
pi_209875172
quote:
Bij mij klopt het terug. (al mist aflossing Eagle nog die ik wil doorduwen naar een nieuw project)
pi_209875371
quote:

SPOILER

Toch quote ik mijn eigen bericht nog een keer :-).

Dank voor de 18 bijdragen (dat zijn nagenoeg de 17 ook die het bericht liketen).

Bijdragen kan nog, dan bestel ik het dit weekend.
pi_209875401
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 10:40 schreef Bieselke het volgende:

[..]
Bij mij klopt het terug. (al mist aflossing Eagle nog die ik wil doorduwen naar een nieuw project)
Ja daar zit wat admin aan vast gok ik, omdat hij wordt doorgerold. Heb net van Max weer een aflossing binnen gekregen van een Gels*enk*rchen lening. Nog 3 te gaan van de 5.
pi_209876106
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 10:59 schreef Crowdmeister het volgende:

[..]
Ja daar zit wat admin aan vast gok ik, omdat hij wordt doorgerold. Heb net van Max weer een aflossing binnen gekregen van een Gels*enk*rchen lening. Nog 3 te gaan van de 5.
Mooi maar helaas gaat niet alles goed, van een lening in W*nterb*rg heeft, alle goede kontakten ten spijt, de aflossing uiteindelijk toch niet plaatsgevonden. Eerst zou incassotraject begin maart starten maar toen werd snel even 1 termijn betaald. Voorlopig eind van het liedje: nu toch procedure maar wel ruim 4 maanden later. En in Duitsland gaat zoiets lang duren.
pi_209876131
Vanmorgen afspraak in the Brainport, op de terugweg ff langs The Ottoman pandje bekeken, zeker niet verkeerd, waren achter in de ruimtes vh restaurant al wat aan het klussen, pandje wat er bij komt oogt groter als huidige toko en was voorheen een kapperszaak, bovenwoningen ogen best wel ruim.
En ja de toko ging net open dus de CEO vd Ottoman maar aangesproken op de financiering, keek verbaasd, wat gebabbeld en zie hier onderstaand ontvangen het linkje.

https://www.collincrowdfu(...)bdcf3024841dd6e4a142

[ Bericht 3% gewijzigd door peterc op 13-07-2023 11:57:11 ]
pi_209876825
Vervroegde aflossing G*ya Ve*nendaal (HCN), al na een half jaar.

SPOILER
Bedrag is zojuist bijgeschreven op de rekening.

Ik zat eigenlijk te wachten op de eerder aangekondigde vervroegde aflossing van 30ML Hart van Zu*d (A4F) die de eerste week van juli zou komen. Die zal ook nog wel komen.
pi_209877327
Update over achterstand CCF lening De L*lieho*ve:

SPOILER
Was natuurlijk erg dom van mij om ooit in dit project te trappen, maar dat terzijde. Ik heb Collin gevraagd naar een essentieel onderdeel in de pitch waar ik nu niets meer over hoor:

"Een echtpaar uit het netwerk van de ondernemer geeft een gezamenlijke persoonlijke borgstelling af voor ¤ 250.000,-. Deze borgstelling heeft op dit moment materiële waarde."

Volgens mij moeten ze per direct conservatoir beslag laten leggen op bezittingen van dit echtpaar, al was het alleen maar om de druk op te voeren voorlopig en om nare trucjes later voor te zijn.

Als ik het goed begrijp kan je een huis alleen op Funda zetten in alle rust als de eigenaar meewerkt? Anders moet het via een openbare verkoop, klopt dat?

[ Bericht 2% gewijzigd door ShowMeTheMoney op 13-07-2023 13:32:32 ]
pi_209880390
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 12:50 schreef Soulfreak het volgende:
Vervroegde aflossing G*ya Ve*nendaal (HCN), al na een half jaar.

SPOILER
Bedrag is zojuist bijgeschreven op de rekening.

Ik zat eigenlijk te wachten op de eerder aangekondigde vervroegde aflossing van 30ML Hart van Zu*d (A4F) die de eerste week van juli zou komen. Die zal ook nog wel komen.
Dit is eigenlijk net te vroeg voor het mooie. Heeft 7 maanden gelopen en bij een inleg van 500 maak je dan 25,15 euro winst. Dat voelt een beetje alsof we het opstart-risico hebben gefinancierd en daarna bedankt worden. Maar goed, ik ken de details niet en dit soort veel vervroegde aflossingen komen ook niet vaak voor, dus prima wat mij betreft.
pi_209880737
quote:
12s.gif Op donderdag 13 juli 2023 11:51 schreef peterc het volgende:
Vanmorgen afspraak in the Brainport, op de terugweg ff langs The Ottoman pandje bekeken, zeker niet verkeerd, waren achter in de ruimtes vh restaurant al wat aan het klussen, pandje wat er bij komt oogt groter als huidige toko en was voorheen een kapperszaak, bovenwoningen ogen best wel ruim.
En ja de toko ging net open dus de CEO vd Ottoman maar aangesproken op de financiering, keek verbaasd, wat gebabbeld en zie hier onderstaand ontvangen het linkje.

https://www.collincrowdfu(...)bdcf3024841dd6e4a142
Leuk gedaan man! Dat is nog eens betrokkenheid.
pi_209881068
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 17:07 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
Dit is eigenlijk net te vroeg voor het mooie. Heeft 7 maanden gelopen en bij een inleg van 500 maak je dan 25,15 euro winst. Dat voelt een beetje alsof we het opstart-risico hebben gefinancierd en daarna bedankt worden. Maar goed, ik ken de details niet en dit soort veel vervroegde aflossingen komen ook niet vaak voor, dus prima wat mij betreft.
Wat mij betreft is het ook prima. als ik zo even snel uitreken kom ik op een rendement van zo'n 8,8%. Ja, jammer dat het zo kort was, maar dat geld kan dan mooi naar de nieuwe Wok to Go van vandaag, waarbij de geboden rente een half procentje hoger is.

Anders dan dat het verkocht is weet ik ook niet. Ik zie wel dat één van de ondernemers ook mee doet met de nieuwe Mell*w Dining Rijssen van zo'n 3 weken geleden, waarbij aangegeven was dat hij ook mede-eigenaar is van de vestiging in Oss. Misschien voldeed G*ya niet aan de verwachtingen of wil hij zich concentreren op de Mell*w Dining formule. Mogelijk dat de andere eigenaren niet zonder hem verder wilden of konden waarna het verkocht is. Doet er verder niet toe, de extra rente is welkom.
pi_209881996
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 17:48 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Leuk gedaan man! Dat is nog eens betrokkenheid.
Klopt, en als je in de buurt bent ook maar een beetje eigen (projectbeeldvorming) belang. Een bietje netwerken en ge wit ook nooit nie als ik er een keer ga happen. @#$#%# gvd K.. er had een incentive bij gekund bedenk ik nu.
pi_209882727
quote:
12s.gif Op donderdag 13 juli 2023 19:42 schreef peterc het volgende:

[..]
Klopt, en als je in de buurt bent ook maar een beetje eigen (projectbeeldvorming) belang. Een bietje netwerken en ge wit ook nooit nie als ik er een keer ga happen. @#$#%# gvd K.. er had een incentive bij gekund bedenk ik nu.
Dat zie je überhaupt weinig meer, incentives waar je écht wat aan hebt. Ons laatste dineetje als incentive was toevallig ook in de stad van kuch kuch PSV. Bij Veera :)

Project GVE/recreatiewoning Stavenisse staat nog open voor ca. 30K. Wat je verder ook van GvE mag vinden, dit is er qua verhaal en zekerheden eentje van de buitencategorie.
Pecunia non olet
pi_209882943
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 20:35 schreef obligataire het volgende:

[..]

Project GVE/recreatiewoning Stavenisse staat nog open voor ca. 30K. Wat je verder ook van GvE mag vinden, dit is er qua verhaal en zekerheden eentje van de buitencategorie.
Ik heb bij deze gebruik gemaakt van de mogelijkheid om eenmalig zonder kosten te investeren
pi_209883036
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 17:07 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
Dit is eigenlijk net te vroeg voor het mooie. Heeft 7 maanden gelopen en bij een inleg van 500 maak je dan 25,15 euro winst. Dat voelt een beetje alsof we het opstart-risico hebben gefinancierd en daarna bedankt worden..........
Dit is de reden waarom ik liever niet in kortlopende projecten zit. Het risico is bij (verreweg) de meeste het grootst in de beginfase, terwijl de potentiële inkomsten beperkt zijn. Dat is m.i. een scheve verhouding in risico en baten.
Pecunia non olet
pi_209883730
VanMoof
Kan iemand de hele tekst hier discreet plaatsen? :)

https://www.ad.nl/economi(...)utm_campaign=stdc_ad
Pecunia non olet
pi_209883852
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 21:30 schreef obligataire het volgende:
VanMoof
Kan iemand de hele tekst hier discreet plaatsen? :)

https://www.ad.nl/economi(...)utm_campaign=stdc_ad
archive werkt bijna altijd bij dit soort betaalmuurartikelen, ook nu weer.
https://archive.is/KKF4Q
pi_209884742
quote:

met een woz waarde van 91K en een lening van 90K (ltv van 99%) op een vakantiewoning, ik sla over ...

WOZ-waarde
Peildatum WOZ-waarde
01-01-2022 91.000 euro
01-01-2021 60.000 euro
01-01-2020 50.000 euro

[ Bericht 8% gewijzigd door fok321 op 13-07-2023 22:28:04 ]
pi_209884844
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 20:53 schreef obligataire het volgende:

[..]
Dit is de reden waarom ik liever niet in kortlopende projecten zit. Het risico is bij (verreweg) de meeste het grootst in de beginfase, terwijl de potentiële inkomsten beperkt zijn. Dat is m.i. een scheve verhouding in risico en baten.
Het aantal kortlopende lopende projecten bij mij is ook heel klein. Die van 12 maanden zijn op 1 hand te tellen en daarnaast nog enkele van 24 maanden.

Deze van G*ya was erg onverwacht vervroegd afgelost, was gewoon een 48 maanden project. Dan is het voor mij dank je wel voor de extra rente en zsm door naar volgend project.
Wel jammer dat ze zoiets niet wat langer van tevoren kunnen melden, dan kun je alvast inschrijven op een nieuw project. Bij HCN heb je niet zoals bij Collin zo ongeveer iedere dag nieuwe projecten en het kan 3 a 4 weken duren voor je een betaalverzoek krijgt (soms zelfs langer, Miss Gu's 2 juni live, gister pas betaalverzoek) en daarna nog een korte periode tot het geld uitgeboekt wordt en rentedragend wordt, waardoor het kan gebeuren dat je teruggekomen geld meer dan maand niets staat te doen.
pi_209885697
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 22:22 schreef fok321 het volgende:

[..]
met een woz waarde van 91K en een lening van 90K (ltv van 99%) op een vakantiewoning, ik sla over ...

WOZ-waarde
Peildatum WOZ-waarde
01-01-2022 91.000 euro
01-01-2021 60.000 euro
01-01-2020 50.000 euro
Toch meegenomen en inderdaad bedenk ik nu zonder kosten GVE
pi_209885732
quote:

[..]

WOZ-waarde
Peildatum WOZ-waarde
01-01-2022 91.000 euro
01-01-2021 60.000 euro
01-01-2020 50.000 euro
Ik denk dat je hem voor dat geld niet krijgt.... Tenzij de man in een vlaag van verstandsverbijstering heeft gekocht, denk ik toch wel dat dit om en nabij de waarde is. Ik ben zelf een paar jaar geleden ook met iemand in onderhandeling geweest over de koop van zo'n huisje en het viel me toen ook op dat er een absurd lage WOZ waarde gold. Waarvoor zelfs de beheerder van het park geen verklaring had.
Pecunia non olet
pi_209886262
quote:

[..]

Is dat een project dat nog niet is gedeeld/openbaar is? Of zie ik hem zo over het hoofd.
pi_209886535
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 07:14 schreef Tjalala het volgende:

[..]
Is dat een project dat nog niet is gedeeld/openbaar is? Of zie ik hem zo over het hoofd.
SPOILER
pi_209887688
quote:

[..]

WOZ-waarde
Peildatum WOZ-waarde
01-01-2022 91.000 euro
01-01-2021 60.000 euro
01-01-2020 50.000 euro
taxatierapport vrij van huur en gebruik is bijgevoegd, krap 2 ton. Geen gek getal m.i. voor een vrijstaande - in steen opgetrokken - vakantiewoning op eigen grond.
pi_209888181
quote:
quote:

[..]

WOZ-waarde
Peildatum WOZ-waarde
01-01-2022 91.000 euro
01-01-2021 60.000 euro
01-01-2020 50.000 euro
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 09:47 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
taxatierapport vrij van huur en gebruik is bijgevoegd, krap 2 ton. Geen gek getal m.i. voor een vrijstaande - in steen opgetrokken - vakantiewoning op eigen grond.
Heb hem net ook nog even doorgenomen. Het is m.i. geen onaardig project inderdaad.
Heb hem ook basis meegenomen.
pi_209889226
quote:
14s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 10:25 schreef Horsemen het volgende:

[..]
[..]
[..]
Heb hem net ook nog even doorgenomen. Het is m.i. geen onaardig project inderdaad.
Heb hem ook basis meegenomen.
ook meegenomen, alleen dat vrijstaand weet ik niet precies dacht dat het 4 onder een kap was (1 hoek ging ik van uit.
pi_209890044
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 11:54 schreef Aalsmeer15 het volgende:

[..]
ook meegenomen, alleen dat vrijstaand weet ik niet precies dacht dat het 4 onder een kap was (1 hoek ging ik van uit.
Het is inderdaad een 4 onder een kap.
pi_209891297
Nieuwe (3 jarige) herfinanciering via SiG:

Kleingraverstraat 191 en 191A te Kerkrade Herfinanciering LIVE 16 juli 2023 om 14.30 uur

Vandaag presenteren wij een nieuw project aan de Kleingraverstraat 191 en 191A te Kerkrade. Je kunt vanaf 16 juli 2023 om 14.30 uur investeren. Het betreft een tussenwoning met 2 woonkamers, 5 slaapkamers, 2 badkamers en een dakterras. Het object is gelegen in de buurt Spekholzerheide. Vlakbij de woning is het Carboonplein gelegen waar alle dagelijkse voorzieningen te vinden zijn. Op fietsafstand is ook het centrum van Kerkrade te bereiken. De parkeerdruk aan de openbare weg is gemiddeld tot hoog. Het object is redelijk tot goed te bereiken met de auto, de fiets en met het openbaar vervoer.

https://investeren.sameni(...)191a-herfinanciering
pi_209891892
Nieuwe kleine Collin lening met een 3e (lees 2e) hypotheek:

Buunk Dienstverlening Didam
¤ 30.000 | 7,5% rente | 48 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/buunk-dienstverlening-didam/

Op zich geen onaardig project maar de rente is wel weer erg te laag
pi_209891898
Die Roel en Koen hebben de laatste tijd veel financieringen nodig op SIG (tel er in ieder geval al 7). En bij SIG kun je nooit zien hoeveel panden iemand heeft en hoeveel de voorfinanciering is. Onoverzichtelijk om het risico in te kunnen schatten.
pi_209892082
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 15:18 schreef Red_arrow het volgende:
Die Roel en Koen hebben de laatste tijd veel financieringen nodig op SIG (tel er in ieder geval al 7). En bij SIG kun je nooit zien hoeveel panden iemand heeft en hoeveel de voorfinanciering is. Onoverzichtelijk om het risico in te kunnen schatten.
En erfpacht verzwijgen.....

[ Bericht 0% gewijzigd door zeeland6 op 14-07-2023 15:41:44 ]
pi_209892122
Het volgende CCF probleem Lev* de Bl**k

SPOILER
pi_209892149
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 15:39 schreef zeeland6 het volgende:

SPOILER
Wel positief dat Collin de investeerders vooraf informeert en niet achteraf.
pi_209892179
Ook bij deze (*Collin lening) netjes vooraf geïnformeerd:

SPOILER
pi_209892417
SIG Herenstraat 19 19a Nieuwgein ff bekeken, niet een pand om direct wild van te worden, hoewel de locatie OK is.
Maar deze David Dammers heeft ook al 2 leningen bij GVE lopen .

27088 487k met 2x 1e hypo Poorstraat 106 Utrecht / Conickstraat 140a Amersfoort
25956 472k met 1e hypo Groest 126 a/b/c Hilversum
In de EBI v GVE project 27088 is sprake ve neg R voor 22 (-525k) & progn 23 (-85k) en ook met een neg cashflow (resp -525k & -38k) , daar bij 25956 (pitch v dec 22) nog sprake zou zijn v een positief 22 (22k)& 23 (31k) en ook beiden met een +vrije beschikb cashfl (22 = +39k) (23 = +48k) . de HA is bij beiden GVE's moreel, zekerheid zijn dus de hypo's en verpanding vd huur.

Oogt allemaal alsof de boel qua cashflow niet op orde is, en de staat v onderhoud vh SIG pandje is ook maar zozo.
Ook over de staat vh pand (Groest) zijn in de raad v Hilversum al vragen gesteld in het verleden.
Oogt alsof eea niet op orde is.

[ Bericht 4% gewijzigd door peterc op 14-07-2023 16:15:27 ]
pi_209892540
quote:
12s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 16:02 schreef peterc het volgende:
SIG Herenstraat 19 19a Nieuwgein ff bekeken, niet een pand om direct wild van te worden, hoewel de locatie OK is.
Maar deze David Dammers heeft ook al 2 leningen bij GVE lopen .

27088 487k met 2x 1e hypo Poorstraat 106 Utrecht / Conickstraat 140a Amersfoort
25956 472k met 1e hypo Groest 126 a/b/c Hilversum
In de EBI v GVE project 27088 is sprake ve neg R voor 22 (-525k) & progn 23 (-85k) en ook met een neg cashflow (resp -525k & -38k) , daar bij 25956 (pitch v dec 22) nog sprake zou zijn v een positief 22 (22k)& 23 (31k) en ook beiden met een +vrije beschikb cashfl (22 = +39k) (23 = +48k) . de HA is bij beiden GVE's moreel, zekerheid zijn dus de hypo's en verpanding vd huur.

Oogt allemaal alsof de boel qua cashflow niet op orde is, en de staat v onderhoud vh SIG pandje is ook maar zozo.
Goed onderzoek! ^O^
pi_209892597
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 15:39 schreef zeeland6 het volgende:

SPOILER
Wat ik in dit geval niet begrijp is waarom niet veel eerder herfinanciering geregeld wordt, dit zie je waarschijnlijk al een tijdje aankomen.
pi_209892743
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 16:17 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Wat ik in dit geval niet begrijp is waarom niet veel eerder herfinanciering geregeld wordt, dit zie je waarschijnlijk al een tijdje aankomen.
Dat is zeker waar. Dit is iets wat de lening nemer is aan te rekenen maar m.i. niet het platform.
Overigens zou het kunnen dat dit wel geprobeerd is maar niet gelukt. Jammer dat ze het dan niet via een herfinanciering geprobeerd hebben.

Zelf zit ik ook in deze relatief kortlopende lening (18 maanden) en het is voor mij wederom een bevestiging dat kortlopende projecten een extra risico vormen, zeker t.o.v. de opbrengst. Gelukkig is (als het goed is) de 3x hoofdelijkeaansprakelijkheid blijven bestaan na de scheiding.

Aanvulling: Nog even nagekeken, mevrouw Rij*s is mededebiteur gebleven.

[ Bericht 2% gewijzigd door Horsemen op 14-07-2023 16:38:01 (Aanvulling) ]
pi_209892833
quote:
14s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 14:34 schreef Horsemen het volgende:
Nieuwe (3 jarige) herfinanciering via SiG:

Kleingraverstraat 191 en 191A te Kerkrade Herfinanciering LIVE 16 juli 2023 om 14.30 uur

Vandaag presenteren wij een nieuw project aan de Kleingraverstraat 191 en 191A te Kerkrade. Je kunt vanaf 16 juli 2023 om 14.30 uur investeren. Het betreft een tussenwoning met 2 woonkamers, 5 slaapkamers, 2 badkamers en een dakterras. Het object is gelegen in de buurt Spekholzerheide. Vlakbij de woning is het Carboonplein gelegen waar alle dagelijkse voorzieningen te vinden zijn. Op fietsafstand is ook het centrum van Kerkrade te bereiken. De parkeerdruk aan de openbare weg is gemiddeld tot hoog. Het object is redelijk tot goed te bereiken met de auto, de fiets en met het openbaar vervoer.

https://investeren.sameni(...)191a-herfinanciering
Ik zit in het oorspronkelijke project wat pas eind december afloopt. Merkwaardig dat nu al, na een half jaar, herfinanciering plaatsvindt.
pi_209893004
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 16:37 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Ik zit in het oorspronkelijke project wat pas eind december afloopt. Merkwaardig dat nu al, na een half jaar, herfinanciering plaatsvindt.
Misschien is bij bang dat de rente doorstijgt en hij het niet kan herfinancieren met die rente.
Alle projecten verlengt hij voor 3 jaar ipv 5 jaar, met de hogere 5 jaars rente is het niet rond te rekenen.
pi_209893227
CRE, non-public:

11% te gaan tot streefbedrag:

SPOILER

[ Bericht 3% gewijzigd door delcielo op 14-07-2023 17:29:57 (-) ]
pi_209893659
quote:
14s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 16:29 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Zelf zit ik ook in deze relatief kortlopende lening (18 maanden) en het is voor mij wederom een bevestiging dat kortlopende projecten een extra risico vormen, zeker t.o.v. de opbrengst. Gelukkig is (als het goed is) de 3x hoofdelijkeaansprakelijkheid blijven bestaan na de scheiding.
Dat is meer toe te schrijven aan het type financiering waar het over gaat (renovatie vastgoed) dan aan de looptijd. Renovaties hebben vaak de neiging om toch niet op tijd af en/of verkocht te zijn. Heeft niet zo zeer met de looptijd te maken, al kan je wel stellen dat deze vooraf niet goed genoeg is ingeschat.

Projectfinanciering als deze heeft nou eenmaal hele andere kenmerken (en risico's) dan bijv. kortlopende bedrijfsfinancieringen waar sprake is van on-going bedrijfsvoering met een trackrecord.
pi_209894114
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 17:36 schreef JP01 het volgende:

[..]
Dat is meer toe te schrijven aan het type financiering waar het over gaat (renovatie vastgoed) dan aan de looptijd. Renovaties hebben vaak de neiging om toch niet op tijd af en/of verkocht te zijn. Heeft niet zo zeer met de looptijd te maken, al kan je wel stellen dat deze vooraf niet goed genoeg is ingeschat.

Projectfinanciering als deze heeft nou eenmaal hele andere kenmerken (en risico's) dan bijv. kortlopende bedrijfsfinancieringen waar sprake is van on-going bedrijfsvoering met een trackrecord.
Waar maar het heeft ook alles met de looptijd te maken.

Als het een vergelijkbaar project van bijvoorbeeld 5 jaar geweest was dan zou er al veel meer rente ontvangen zijn wat het hogere risico weer meer compenseert.

Maar goed, iedereen kijkt hier op zijn eigen manier naar.
  vrijdag 14 juli 2023 @ 18:24:14 #158
454405 escortmk2
petrolhead
pi_209894176
quote:
14s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 15:41 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Wel positief dat Collin de investeerders vooraf informeert en niet achteraf.
Een van de heren heeft een scheiding achter de rug, ik kan me goed voorstellen dat dit van invloed is geweest op de voortgang van het project. Na die scheiding is een woning verkocht, een gedeeltelijke aflossing gedaan en een imho betere nieuwe hypotheek afgegeven, naast een rijtje andere zekerheden. Daarnaast is de ex-partner niet geschrapt als geldlener en waarschijnlijk dus ook nog aansprakelijk. Al met al denk/hoop/verwacht ik dat met wat vertraging dit allemaal wel tot een goed einde kan komen voor alle betrokkenen.
pi_209894398
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 17:06 schreef delcielo het volgende:
CRE, non-public:

11% te gaan tot streefbedrag:

SPOILER
8.5%, 2de hyp, 18 mnd (maak er maar 24 van)

quote:
Naast deze propositie 'Universiteitsgebouw Bochum I' worden op korte termijn de proposities 'Universiteitsgebouw Bochum II' en 'Universiteitsgebouw Bochum III' van de initiatiefnemer gepubliceerd, evenals de voglende fases van de gezondheidskliniek in Freudental.
Ik mag aannemen dat Bochum II en III een ander gebouw betreft zodat de in de pitch genoemde LTV gelijk blijft?
pi_209894548
Herfinanciering van bekende bij NLI a 9.25%, 1e hyp, 12-24 mnd, aflossingsvrij. De gouden jaren voor vastgoedinvesteerders zijn voorbij.
Komt op mij over als een eerlijk verhaal. Of het daarmee verstandig is hierin te investeren is een andere vraag. Vind die keukens die ze geplaatst hebben maar niks trouwens, maar dat is meer iets voor een ander forum.
pi_209894617
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 18:42 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
8.5%, 2de hyp, 18 mnd (maak er maar 24 van)
[..]
Ik mag aannemen dat Bochum II en III een ander gebouw betreft zodat de in de pitch genoemde LTV gelijk blijft?
Geen idee. Het kan ook om hetzelfde gebouw gaan met dus per fase een steeds hogere LTV en rente. Een soort SiG projectje met verschillende schijven. Ik verwacht dat we dat volgende week te weten gaan komen.

Edit: In de pitch staat dat de 2e hyp. op een deel van het gebouw rust. Dus mogelijk voor de fases II en III een 2e hyp. op de resterende delen.

[ Bericht 1% gewijzigd door delcielo op 14-07-2023 19:24:16 (-) ]
pi_209895035
Is bij jullie ook de zoekoptie in de projecten bij SIG verdwenen? Tot kortgeleden (en ook pas sinds eerder dit jaar) kon je op die maner namelijk eenvoudig zoeken op bijvoorbeeld (een deel van) de naam van een project en dan zien hoe het "oude" project getaxeerd was etc., dat lijkt nu verdwenen te zijn (of ik kijk niet goed), jammer want was best handig.
pi_209895096
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 18:52 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Herfinanciering van bekende bij NLI a 9.25%, 1e hyp, 12-24 mnd, aflossingsvrij. De gouden jaren voor vastgoedinvesteerders zijn voorbij.
Komt op mij over als een eerlijk verhaal. Of het daarmee verstandig is hierin te investeren is een andere vraag. Vind die keukens die ze geplaatst hebben maar niks trouwens, maar dat is meer iets voor een ander forum.
Dit leest echt zo veel anders dan de pitches bij MAX. Geen mooie verhalen maar gewoon de realiteit. Voor mij een bevestiging dat NLI het goed aanpakt.

Helaas genoeg redenen te vinden om deze over te slaan, de risico / rente verhouding is niet al te best. Het bedrijf is niet winstgevend en de geprognosticeerde huurinkomsten van 3500 euro p/m (42k per jaar) zijn lang niet genoeg om de rentelasten van zo ongeveer 80-90k te dekken. De strategie komt neer op een gok dat dat de huizenmarkt over 1 jaar veel beter ervoor staat dan nu. Zelf gok ik liever niet mee.
pi_209895122
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 18:55 schreef delcielo het volgende:

[..]
Geen idee. Het kan ook om hetzelfde gebouw gaan met dus per fase een steeds hogere LTV en rente. Een soort SiG projectje met verschillende schijven. Ik verwacht dat we dat volgende week te weten gaan komen.

Edit: In de pitch staat dat de 2e hyp. op een deel van het gebouw rust. Dus mogelijk voor de fases II en III een 2e hyp. op de resterende delen.
Er staat ook max. 63.8%, wat nu bereikt is. Dus voor de volgende delen moet de hypotheek op andere delen v.h. complex rusten.

Overigens vandaag al betaalverzoek gekregen voor Kliniek Freudental I van dezelfde achterliggende organisatie.
Gelijk betaald, dus 2 dagen na investering rente dragend.
De non publieke ook meegenomen, dan volgende week mogelijk nog een hapje van een ander project van dezelfde leningnemer, en dan heb ik wel genoeg in portefeuille van deze club (Wohninvest).

Overigens, ook CrE, woningen Plattenburg II ook doorgerold naar Plattenburg III: de rente werd deze week verhoogd van 6 naar 7%.
pi_209895138
.

[ Bericht 99% gewijzigd door JP01 op 14-07-2023 19:34:40 ]
pi_209898877
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 17:36 schreef JP01 het volgende:

[..]Projectfinanciering als deze heeft nou eenmaal hele andere kenmerken (en risico's) dan bijv. kortlopende bedrijfsfinancieringen waar sprake is van on-going bedrijfsvoering met een trackrecord.
Kortlopende financieringen via crowdfunding zijn bijna altijd projectfinanceringen.
Daar waar met een ander doel wordt gefinancierd (verhuur, eigen gebruik, bedrijfsovername, werkkapitaal) is de looptijd bijna altijd langer, van 36 maanden tot soms wel 84.

Het is evident dat in die gevallen het risico geringer is en het meestal zeer rustige beleggingen zijn.
Bij projectfinanciering is het zo dat als het allemaal goed gaat de initiatiefnemer een leuk bedrag in de zak steekt en de crowdfunders op iedere 1000 euro een paar tientjes aan netto rendement. Er wordt gegoocheld met taxaties vóór en na verbouwing, maar uiteindelijk is het altijd weer de vraag of het hok verkocht kan worden of dat iemand anders de zaak wil herfinancieren. En zo niet dan wordt het ook deels ons probleem. En dat risico (dat ben ik met Horsemen eens) is zeker in deze tijd scheef. Ik zit ook in deze maar zou een dergelijk project nu al consequent overslaan.
Pecunia non olet
pi_209898943
GVE/Mimoza zit op 700 euro na vol. Weinig harde zekerheid maar wel een sympathiek project en wat denk ik ook wel tot een goed einde zal komen. Ik heb deze bescheiden meegenomen.

https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=27798
Pecunia non olet
pi_209899504
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 08:04 schreef delcielo het volgende:

[..]
SPOILER
Ik zie dat deze GvE recreatiewoning gisteren is vol gekomen. Nu eens in de gaten houden of deze, zoals toegezegd, direct rentedragend is geworden.
pi_209899647
Ik vind de update die gve bij "Mijn updates" heeft geplaatst ook wel mooi.

SPOILER
Krijg het idee dat ze van alles proberen om meer mensen weer te laten investeren bij hun (ook in combi met de zomeractie).
pi_209899851
quote:
14s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 07:36 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ik zie dat deze GvE recreatiewoning gisteren is vol gekomen. Nu eens in de gaten houden of deze, zoals toegezegd, direct rentedragend is geworden.
Rente lijkt niet geheel gecompenseerd vanaf dag 1. Voor een ander project krijgen we in de eerste maand ongeveer 2x zoveel rente als de vervolgmaand. Dit komt overeen met 59 dagen. Project is 3-7 volgeschreven en eerste betaling is 15-9. Dit is een verschil van 74 dagen. 15 dagen zijn dan nog steeds zonder rente. Het is wel beter dan de oude situatie, maar andere platformen doen het op dit vlak nog steeds beter.

(Dat het proces 74 dagen duurt is wel bizar lang).

[ Bericht 2% gewijzigd door KrekelJapie op 15-07-2023 08:51:40 ]
pi_209901949
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 08:38 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Rente lijkt niet geheel gecompenseerd vanaf dag 1. Voor een ander project krijgen we in de eerste maand ongeveer 2x zoveel rente als de vervolgmaand. Dit komt overeen met 59 dagen. Project is 3-7 volgeschreven en eerste betaling is 15-9. Dit is een verschil van 74 dagen. 15 dagen zijn dan nog steeds zonder rente. Het is wel beter dan de oude situatie, maar andere platformen doen het op dit vlak nog steeds beter.

(Dat het proces 74 dagen duurt is wel bizar lang).
Het betreffende project is pas geopend na 1/6, of was dat al eerder?

Zover ik het lees is het nieuwe proces alleen van toepassing op (nieuwe) projecten die op of na 1/6 zijn gepubliceerd, ik heb ook een project met wallet maar stond al 1/6 open. Het project recreatiewoning is voor mij wel de ultieme test op dat punt, na 1/6 opengesteld en is direct bij investeren vanaf wallet betaald, dat zou dus een project zijn wat direct bij volkomen rentedragend is, dat volkomen was 14/7, laat ik dan stellen dat het vanaf 15/7 (of toch zeker eerste werkdag na volkomen, 18/7) rentedragen zou moeten zijn, we gaan het ervaren.
pi_209902115
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 10:57 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Dank voor de 18 bijdragen (dat zijn nagenoeg de 17 ook die het bericht liketen).

Jaco078 , gd middag, wil het voldoende lukken met de donaties? Of moet er nog een tandje bij? *O*
pi_209902188
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 10:57 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

En ook dank aan jou @jacco078 dat het vaak weer lukt om de linkjes te regelen. 😎
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_209902482
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 12:43 schreef tnhb het volgende:

[..]
Het betreffende project is pas geopend na 1/6, of was dat al eerder?

Zover ik het lees is het nieuwe proces alleen van toepassing op (nieuwe) projecten die op of na 1/6 zijn gepubliceerd, ik heb ook een project met wallet maar stond al 1/6 open. Het project recreatiewoning is voor mij wel de ultieme test op dat punt, na 1/6 opengesteld en is direct bij investeren vanaf wallet betaald, dat zou dus een project zijn wat direct bij volkomen rentedragend is, dat volkomen was 14/7, laat ik dan stellen dat het vanaf 15/7 (of toch zeker eerste werkdag na volkomen, 18/7) rentedragen zou moeten zijn, we gaan het ervaren.
Betreffende project is 29-6 geopend.
pi_209903953
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 13:44 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Betreffende project is 29-6 geopend.
Dan zou het volgens de info van gve vanaf de datum dat laatste inleg is gedaan en vol is gekomen rentedragend zijn, als daar zoals je aangeeft nog zo'n 14 dagen tussen zit is dat dus niet conform de info van gve. Ik ken de specifieke situatie niet en betaalmomenten zijn om de 14 dagen, dus als deze net niet met de vorige mee is gegaan zou het misschien nog mee kunnen vallen en beperkt kunnen zijn tot 1 a 2 dagen (wat ik nog wel kan begrijpen), maar anders zou het toch naar misleiding kunnen gaan ruiken.
pi_209904433
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 16:03 schreef tnhb het volgende:

[..]
Dan zou het volgens de info van gve vanaf de datum dat laatste inleg is gedaan en vol is gekomen rentedragend zijn, als daar zoals je aangeeft nog zo'n 14 dagen tussen zit is dat dus niet conform de info van gve. Ik ken de specifieke situatie niet en betaalmomenten zijn om de 14 dagen, dus als deze net niet met de vorige mee is gegaan zou het misschien nog mee kunnen vallen en beperkt kunnen zijn tot 1 a 2 dagen (wat ik nog wel kan begrijpen), maar anders zou het toch naar misleiding kunnen gaan ruiken.
Betaalmomenten met wallet zijn niet meer om de 14 dagen. Er wordt elke maand op dezelfde datum uitgekeerd (in dit geval elke maand op de 15e). Ik vermoed dat ze een buffer aanhouden voor storneringen.

[ Bericht 1% gewijzigd door KrekelJapie op 15-07-2023 17:59:02 ]
pi_209904693
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 16:45 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Betaalmomenten met wallet zijn niet meer om de 14 dagen. Er wordt elke maand op dezelfde datum uitgekeerd. Ik vermoed dat ze een buffer aanhouden voor storneringen.
Wat natuurlijk een kul argument zou zijn. Daar hebben ze namelijk de depotregeling voor.
Van de GvE site:
quote:
Depotregeling
De depotregeling is bedoeld als tijdelijke buffer om een mislukte incasso van een maandtermijn op te vangen. Zo hoeven geplande uitbetalingen naar investeerders niet meteen vertraging op te lopen. Geldnemer is verplicht het depot zo snel mogelijk weer aan te vullen. Het depotbedrag beslaat 2 maandtermijnen en wordt ingehouden op de uit te keren hoofdsom. Wanneer aan alle betaalverplichtingen is voldaan, wordt het depot automatisch verwerkt op de laatste twee termijnen van de lening.
We gaan het bij dit project wel even goed in de gaten houden. Vooralsnog ga ik er vanuit dat ze zich netjes aan hun toezegging gaan houden.
Voor jou lopende project zou ik het zeker even navragen.
pi_209905932
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 17:06 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Wat natuurlijk een kul argument zou zijn. Daar hebben ze namelijk de depotregeling voor.
Van de GvE site:
[..]
We gaan het bij dit project wel even goed in de gaten houden. Vooralsnog ga ik er vanuit dat ze zich netjes aan hun toezegging gaan houden.
Ik ben het helemaal met je eens. In het vorige systeem zat ook een termijn dat de bedragen werden achtergehouden voor uitbetaling aan investeerders. Ik heb dat ooit gevraagd en dit was toen het antwoord:
quote:
De eerste incasso vindt plaats één maand na tot stand komen van de lening. In verband met de sepa incasso staat de uitbetalingsdatum 10 dagen later gepland.
In het vorige systeem werd na de 10 dagen de uitbetaling opgeschoven tot het volgende 2-wekelijkse betaalmoment. Ik vond dat toen ook erg dubbel met het depot en de kans dat er niet op tijd betaald wordt.

[ Bericht 2% gewijzigd door KrekelJapie op 15-07-2023 18:29:52 ]
pi_209905997
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 00:45 schreef obligataire het volgende:

[..]
Kortlopende financieringen via crowdfunding zijn bijna altijd projectfinanceringen.
Daar waar met een ander doel wordt gefinancierd (verhuur, eigen gebruik, bedrijfsovername, werkkapitaal) is de looptijd bijna altijd langer, van 36 maanden tot soms wel 84.

Het is evident dat in die gevallen het risico geringer is en het meestal zeer rustige beleggingen zijn.
Bij projectfinanciering is het zo dat als het allemaal goed gaat de initiatiefnemer een leuk bedrag in de zak steekt en de crowdfunders op iedere 1000 euro een paar tientjes aan netto rendement. Er wordt gegoocheld met taxaties vóór en na verbouwing, maar uiteindelijk is het altijd weer de vraag of het hok verkocht kan worden of dat iemand anders de zaak wil herfinancieren. En zo niet dan wordt het ook deels ons probleem. En dat risico (dat ben ik met Horsemen eens) is zeker in deze tijd scheef. Ik zit ook in deze maar zou een dergelijk project nu al consequent overslaan.
Recent ervaar ik steeds meer uitstel van aflossing, herfinanciering e d, vooral bij projectfinancierders op platformen die voorheen niet of nauwelijks problemen gaven maar net zo goed bij andersoortige financieringen
pi_209907961
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 18:11 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Recent ervaar ik steeds meer uitstel van aflossing, herfinanciering e d, vooral bij projectfinancierders op platformen die voorheen niet of nauwelijks problemen gaven maar net zo goed bij andersoortige financieringen
Tja, er is een beetje tegenwind in veel takken van de “sport”.
  zaterdag 15 juli 2023 @ 20:39:40 #181
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_209907968
Engelse rechterlijke uitspraak over een MaxCF project:

SPOILER
Eerder schreven zij dat het geen enkel probleem zou zijn om naderhand alsnog hypotheekrecht te laten vestigen.
Ons geld is dus gewoon door de plee gespoeld daar.

Het kleine beetje hoop dat ik nog had is nu ook voorgoed verdwenen...
pi_209907974
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 17:06 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ik heb het even berekend bij mijn project -- Aankoop chalets Kesteren -- en het klopt precies.

Investering 400 euro

10-06-2023 Lening volgeboekt ,rente 21 dagen tot 1 juli is 1,78 euro

Rente over de volle maand juli is 2,56 euro
pi_209908114
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 20:39 schreef InVestEerder het volgende:

SPOILER
Eerder schreven zij dat het geen enkel probleem zou zijn om naderhand alsnog hypotheekrecht te laten vestigen.

Ik ben altijd met een boog om MAX heen gelopen, maar voor gedupeerden wordt het m.i. tijd om MAX aansprakelijk te stellen voor deze beginnersfout. MAX gaat een beroep op zijn Algemene Voorwaarden (ongetwijfeld beperking van de aansprakelijkheid daar) niet redden.

[ Bericht 1% gewijzigd door paardendokter op 15-07-2023 21:05:11 ]
pi_209908927
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 20:49 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Ik ben altijd met een boog om MAX heen gelopen, maar voor gedupeerden wordt het m.i. tijd om MAX aansprakelijk te stellen voor deze beginnersfout. MAX gaat een beroep op zijn Algemene Voorwaarden (ongetwijfeld beperking van de aansprakelijkheid daar) niet redden.
Dit zou voor de AFM aanleiding kunnen (moeten?) zijn om de ontheffing in te trekken om nog maar te zwijgen van de ECSPR. Ik dacht overigens dat hetzelfde probleem ook bij andere geldnemers bij MAX speelt dan alleen deze ene
pi_209909184
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 18:11 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Klopt in zoverre, er zijn idd ook andersoortige financieringen waar het wat rommelt, maar als percentage is dit zeer gering.

De gemiddelde looptijd (bij aanvang) van mijn CCF bedraagt ruim 55 maandtermijnen. Daar zit dus weinig kortlopend spul tussen, wordt doorgaans afgelost wat het risico vermindert, en is er doorgaans ook hypothecaire zekerheid.
De tijd is daardoor je vriend. Bij kortlopende projectfinancieringen is de tijd momenteel je vijand, omdat de markt slecht is.
Pecunia non olet
pi_209911417
quote:

SPOILER

quote:
12s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 13:08 schreef peterc het volgende:

[..]
Jaco078 , gd middag, wil het voldoende lukken met de donaties? Of moet er nog een tandje bij? *O*
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 13:18 schreef Essebes het volgende:

[..]
En ook dank aan jou @:jacco078 dat het vaak weer lukt om de linkjes te regelen. 😎
30, ongeveer de helft van vorig jaar. Kleine bijdrage
SPOILER
kan nog tot morgen en bestel ik wat flessen.
pi_209913918
Voor de mensen die geinteresseerd zijn, heel Comfort Projectontwikkeling is failliet ondertussen: https://www.oozo.nl/insolventies/apeldoorn/oost/osseveld-oost

Hoop dat ex-directeur ne meester oplichter Jan Willem van der Linden er ontzettend veel slapeloze nachten van mag hebben, eeuwige jeuk en nog jaren financieel bloeden voor zijn oplichterspraktijken.
pi_209914246
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 11:01 schreef GereDathan het volgende:
Voor de mensen die geinteresseerd zijn, heel Comfort Projectontwikkeling is failliet ondertussen: https://www.oozo.nl/insolventies/apeldoorn/oost/osseveld-oost

Hoop dat ex-directeur ne meester oplichter Jan Willem van der Linden er ontzettend veel slapeloze nachten van mag hebben, eeuwige jeuk en nog jaren financieel bloeden voor zijn oplichterspraktijken.
Dank voor delen. Wat heeft die man een ravage veroorzaakt, ik wist niet beter dan zijn 4 projecten bij GvE maar het blijken er dus nog veel meer te zijn. Best mogelijk dat er wat mensen zijn die een hartig woordje met hem zouden willen spreken
  zondag 16 juli 2023 @ 11:29:31 #189
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_209914317
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 11:23 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Dank voor delen. Wat heeft die man een ravage veroorzaakt, ik wist niet beter dan zijn 4 projecten bij GvE maar het blijken er dus nog veel meer te zijn. Best mogelijk dat er wat mensen zijn die een hartig woordje met hem zouden willen spreken
Er zullen wel meer mensen zijn die hem willen spreken. En dan voor de heer van der Linden maar hopen dat het bij woorden blijft.

Zit zelf in één GVE project met Eerste Hypotheek. Ben hoopvol dat daar een substantieel deel van terug komt. Al zal dat wel een tijdje kunnen duren.
pi_209914484
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 11:23 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Ik denk ook niet dat ik hele vriendelijke woordjes voor hem heb als ik hem tegenkom.

Ik neem hem niet zozeer kwalijk dat de zooi failliet is gegaan, dat kan gebeuren en je weet dat het risico op een default er altijd is. Maar de manier waarop, wat nu naar boven komt, heeft alle krediet (pun intended) verspeeld hier. Niet alleen voor ons beleggers, maar ook voor alle bewoners en mensen die bezig waren om in 1 van zijn projecten te gaan wonen... Wat een ellende heeft deze zak stront veroorzaakt.
pi_209914496
Maar goed, nog een ander project hier wat helemaal de poep in aan het draaien is, het gaat lekker. Hoewel daar meer te halen zou moeten zijn is het vooral het probleem dat de boel niet verkocht wordt.
pi_209914816
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 11:43 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Ik denk ook niet dat ik hele vriendelijke woordjes voor hem heb als ik hem tegenkom.

Me too. Maar er zitten mogelijk ook personen bij waar je beter geen onenigheid mee hebt
pi_209915523
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 21:40 schreef Slingervinger het volgende:
Dit zou voor de AFM aanleiding kunnen (moeten?) zijn om de ontheffing in te trekken om nog maar te zwijgen van de ECSPR. Ik dacht overigens dat hetzelfde probleem ook bij andere geldnemers bij MAX speelt dan alleen deze ene
Dan is het denk ik ook wel wenselijk dat "de gedupeerden" ook daadwerkelijk een inhoudelijk melding doen bij de AFM van het niet correct vestigen (en opvolgen van de vestiging) van hypotheek, ik meen dat bij KOM ook al eens een issue over het niet vestigen van hypotheek is geweest.
pi_209915834
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 11:29 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Er zullen wel meer mensen zijn die hem willen spreken. En dan voor de heer van der Linden maar hopen dat het bij woorden blijft.

Zit zelf in één GVE project met Eerste Hypotheek. Ben hoopvol dat daar een substantieel deel van terug komt. Al zal dat wel een tijdje kunnen duren.
Bij GVE toch ook HA hoewel die bij 25480 Axel/Terneuzen toen status moreel was. Indertijd via CRE meegedaan aan div projecten van deze toko, in 2020 -2021 afgelost zij het m.n. bij Steyl met enig gedoe en uitstel (deze is toen geherfinan bij OPC) . Toen had er ik genoeg van en ben ik er (gelukkig) vanaf gebleven.

Vanuit het orga zijn er ook nog de toko's van der Linden Support Services BV en Capital & Finance Solutions BV en de hld vd partner Lioyd W Veira (LVC Hld BV). Blijkbaar deze nog niet failliet. Een van de BV's van JW stond indertijd ingeschreven op zijn privéadres
SPOILER
met nu een WOZ van 883k, ook de parr schuldoveks van CRE stonden op dit adres (indien woonsituatie ongewijzigd) en dat met een HA bij GVE zal dan mogelijk verhuizen worden.

Ik heb toen ook nog een artikeltje van Lex van Teeffelen gecopy van 16nov20.

Ondermaatse risicoratings bij crowdfinanciering van vastgoed
SPOILER

[ Bericht 0% gewijzigd door peterc op 16-07-2023 14:32:44 ]
pi_209915855
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 13:29 schreef tnhb het volgende:

[..]
Dan is het denk ik ook wel wenselijk dat "de gedupeerden" ook daadwerkelijk een inhoudelijk melding doen bij de AFM van het niet correct vestigen (en opvolgen van de vestiging) van hypotheek, ik meen dat bij KOM ook al eens een issue over het niet vestigen van hypotheek is geweest.
Voor zover mij bekend is melden bij de AFM al een paar maal gebeurd, ook over dit specifieke onderwerp. Ik begrijp niet op grond waarvan deze koekebakkers destijds een AFM ontheffing hebben gekregen dat zou de AFM wel eens mogen toelichten. Op de MAX linkedin pagina staat "AFM-gereguleerd" wat m i niet correct is en meer bescherming suggereert dan er in werkelijkheid geboden wordt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Slingervinger op 16-07-2023 14:41:59 ]
pi_209918498
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 14:01 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Voor zover mij bekend is melden bij de AFM al een paar maal gebeurd, ook over dit specifieke onderwerp. Ik begrijp niet op grond waarvan deze koekebakkers destijds een AFM ontheffing hebben gekregen dat zou de AFM wel eens mogen toelichten. Op de MAX linkedin pagina staat "AFM-gereguleerd" wat m i niet correct is en meer bescherming suggereert dan er in werkelijkheid geboden wordt.
Ik weet zeker dat er al meldingen zijn gedaan in het (recente) verleden. Maar juist dit soort specifieke details/concrete missers zou ik als ik daar specifiek potentieel slachtoffer van zou zijn zeker opnieuw melden. Dit zijn zeer concrete feiten in het nalaten van verplicht handelen. Het niet snel genoeg ingrijpen is altijd al snel een subjectieve mening, maar het niet vastleggen van een hypotheekrecht is iets heel concreets wat niet dus niet tijdige is gedaan (en ook niet is gecontroleerd) maar wel had moeten worden gedaan. Nu is dat dus de reden van het ontbreken van rechten op her onderpand tot gevolg. Nalatigheid dus en zal later waarschijnlijk ook een directe oorzaak van aantoonbare schade zijn/worden.
pi_209922814
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 20:39 schreef InVestEerder het volgende:

SPOILER

Betalingsvoorwaarden
The loan will be paid out to the solicitor’s bank account to purchase the property and establish the legal charge, after which the remainder will be made available to fundraiser.

Zou er nog wat op de rekening van de solicitor staan? normaal gesproken krijg je natuurlijk van de notaris een nota van afrekening waarbij het na het vestigen van de hypotheek resterende saldo staat. In dit geval was de leensom lager dan de totale aankoop dus zal er waarschijnlijk geen "remainder" zijn.
pi_209927850
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2023 21:49 schreef Bobby100 het volgende:

[..]
Betalingsvoorwaarden
The loan will be paid out to the solicitor’s bank account to purchase the property and establish the legal charge, after which the remainder will be made available to fundraiser.

Zou er nog wat op de rekening van de solicitor staan? normaal gesproken krijg je natuurlijk van de notaris een nota van afrekening waarbij het na het vestigen van de hypotheek resterende saldo staat. In dit geval was de leensom lager dan de totale aankoop dus zal er waarschijnlijk geen "remainder" zijn.
Ik denk dat je er gerust uit kan gaan dat er geen geld over is op welke rekening dan ook. Wel is het zo dat MAX gewoon aanspraak maakt op de failliete boedel, als ik me goed herinner van de berichten paar manden geleden, waren er enkel 2 schuldeisers: de ondernemer zelf (in prive) en MAX. De verdeling was ongeveer 1/3e voor de ondernemer en 2/3e voor MAX.

Dit houdt dus ook in dat MAX ongeveer 2/3e van de opbrengsten van de verkoop zal ontvangen, dat wel onder de aanname dat er verder geen andere schulden zijn opgebouwd (bijv. belastingen). Maar zelfs als er geen belastingschulden zijn (hoe realistisch is dat?), zal de schade voor de investeerders groot zijn: op een executieveiling zal de opbrengst na kosten best case misschien 70-80% zijn, en 2/3e daarvan dan kom je uit op 40-50% van de oorspronkelijke investering. En als er wel belastingschulden zijn opgebouwd, nog een stuk minder dan dat.

Terwijl als er een hypotheekrecht was, MAX zelf het pand zou kunnen verkopen voor toch wel 80% of meer van de oorspronkelijke prijs. De enige oplossing richting de investeerders zou zijn om iedereen schadeloos te stellen, en dat houdt ik dat MAX dus zo'n 40% van de som zelf zou moeten toeleggen. Vallen ze daardoor om? Dat lijkt me niet. Zullen ze dat op eigen initiatief voorstellen? Dat denk ik ook niet. De betrokken investeerders zullen waarschijnlijk gezamenlijk of individueel naar de rechter moeten stappen om hun schade vergoed te krijgen.
pi_209927883
.

[ Bericht 99% gewijzigd door JP01 op 17-07-2023 12:39:14 ]
pi_209928095
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 12:36 schreef JP01 het volgende:

[..]
Ik denk dat je er gerust uit kan gaan dat er geen geld over is op welke rekening dan ook. Wel is het zo dat MAX gewoon aanspraak maakt op de failliete boedel, als ik me goed herinner van de berichten paar manden geleden, waren er enkel 2 schuldeisers: de ondernemer zelf (in prive) en MAX. De verdeling was ongeveer 1/3e voor de ondernemer en 2/3e voor MAX.

Dit houdt dus ook in dat MAX ongeveer 2/3e van de opbrengsten van de verkoop zal ontvangen, dat wel onder de aanname dat er verder geen andere schulden zijn opgebouwd (bijv. belastingen). Maar zelfs als er geen belastingschulden zijn (hoe realistisch is dat?), zal de schade voor de investeerders groot zijn: op een executieveiling zal de opbrengst na kosten best case misschien 70-80% zijn, en 2/3e daarvan dan kom je uit op 40-50% van de oorspronkelijke investering. En als er wel belastingschulden zijn opgebouwd, nog een stuk minder dan dat.

Terwijl als er een hypotheekrecht was, MAX zelf het pand zou kunnen verkopen voor toch wel 80% of meer van de oorspronkelijke prijs. De enige oplossing richting de investeerders zou zijn om iedereen schadeloos te stellen, en dat houdt ik dat MAX dus zo'n 40% van de som zelf zou moeten toeleggen. Vallen ze daardoor om? Dat lijkt me niet. Zullen ze dat op eigen initiatief voorstellen? Dat denk ik ook niet. De betrokken investeerders zullen waarschijnlijk gezamenlijk of individueel naar de rechter moeten stappen om hun schade vergoed te krijgen.
Met zo'n constructie akkoord gaan en dan ook nog verzuimen de akte in te schrijven, hoe bestaat het.
pi_209928204
quote:
De betrokken investeerders zullen waarschijnlijk gezamenlijk of individueel naar de rechter moeten stappen om hun schade vergoed te krijgen.
Particulieren kunnen dat waarschijnlijk via het Kifid doen, is een wat eenvoudigere route, alleen moet er dan wel aantoonbare schade zijn door bijvoorbeeld naltigheid en moet je zelf ook eerst de juiste weg hebben bewandeld met klachtenroute etc.
pi_209928217
quote:
De betrokken investeerders zullen waarschijnlijk gezamenlijk of individueel naar de rechter moeten stappen om hun schade vergoed te krijgen.
Dat is dan weer niet noodzakelijk.

Max Crowdfund is aangesloten bij het Kifid.
Wel even een goed dossier opbouwen en de juiste stappen doorlopen. https://www.kifid.nl/over-kifid/

https://www.kifid.nl/register/
pi_209928236
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 13:06 schreef tnhb het volgende:

[..]
Particulieren kunnen dat waarschijnlijk via het Kifid doen, is een wat eenvoudigere route, alleen moet er dan wel aantoonbare schade zijn door bijvoorbeeld naltigheid en moet je zelf ook eerst de juiste weg hebben bewandeld met klachtenroute etc.
Je was mij net een halve minuut voor :P
pi_209928330
Nieuwe 5 jarige herfinanciering bij SiG:

Fluitstraat 27B te Rotterdam Herfinanciering LIVE 19 juli 2023 om 12.00 uur

Vandaag presenteren wij een nieuw project aan de Fluitstraat 27B te Rotterdam Herfinanciering. Je kunt vanaf 19 juli 2023 om 12.00 uur investeren. Het betreft een 3 kamerwoning met 2 slaapkamers en 2 balkons gelegen op de 2e verdieping. Het object is gelegen in de buurt Oud Mathenesse. Het appartement is goed bereikbaar met veel voorzieningen in de buurt. Betaald parkeren is mogelijk langs de openbare weg.

https://investeren.sameni(...)-27b-herfinanciering
pi_209930232
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 13:06 schreef tnhb het volgende:

[..]
Kijk, mooi dat die optie dan ook bestaat. Ik zou alle betrokken investeerders van harte aanraden om daar ook daadwerkelijk gebruik van te maken. Hoe dan ook kunnen vervolgstappen pas worden ondernomen nadat de schade definitief vaststaat en in afwachting hoe MAX zelf dit wil oplossen richting de investeerders.
pi_209930678
Kliniek Freudental II op CRE is open voor inschrijving. Maar weer eens meegedaan. Met een 20-jarig huurcontract op zak moet dat toch goedkomen zou je zeggen.
Pecunia non olet
pi_209931152
Voor investeerders die bij MC actief zijn: er is op dit moment een nieuw project open. Dit project wordt officieel pas morgen aangekondigd maar de kans is groot dat hij tegen die tijd al vol is. Nu is er nog 15% over om te investeren voor diegene die interesse hebben. Hierbij de link: https://matchingcapital.com/product/dcl/
pi_209931258
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 16:49 schreef JP01 het volgende:
Voor investeerders die bij MC actief zijn: er is op dit moment een nieuw project open. Dit project wordt officieel pas morgen aangekondigd maar de kans is groot dat hij tegen die tijd al vol is. Nu is er nog 15% over om te investeren voor diegene die interesse hebben. Hierbij de link: https://matchingcapital.com/product/dcl/
Die is van Lex. Stond bij Sig en door onregelmatigheden niet doorgegaan.

Gemeld aan MC.

[ Bericht 1% gewijzigd door zeeland6 op 17-07-2023 17:12:35 ]
pi_209932012
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 16:14 schreef obligataire het volgende:
Kliniek Freudental II op CRE is open voor inschrijving. Maar weer eens meegedaan. Met een 20-jarig huurcontract op zak moet dat toch goedkomen zou je zeggen.
Zit er niet een risico aan dat het om vrij specifieke bijgebouwen gaat en maar één huurder? Er zullen ook wel diverse clausules in het contract staan om de huur voortijdig af te kunnen breken bijvoorbeeld bij opheffing of overname van het bedrijf. Ik mis eigenlijk ook wat informatie over hoe de leningnemer en moeder-BV daarvan er financieel voor staan.
pi_209932056
quote:
1s.gif Op maandag 17 juli 2023 17:03 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

Gemeld aan MC.
Die Lex Hoepen van Kredirect b.v. en tig andere B.V.'s en CF platformen is toch wel een scharrelaar in geld van het ergste soort.
pi_209932129
quote:
1s.gif Op maandag 17 juli 2023 17:03 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

Gemeld aan MC.
Dat is wel interessant. Weet je toevallig meer over wat er aan de hand was? Voor mijzelf is die geldnemer helemaal niet bekend namelijk. Zijn er projecten van hem in het verleden niet goed gelopen?
pi_209932172
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 18:15 schreef JP01 het volgende:

[..]
Dat is wel interessant. Weet je toevallig meer over wat er aan de hand was? Voor mijzelf is die geldnemer helemaal niet bekend namelijk. Zijn er projecten van hem in het verleden niet goed gelopen?
Volgens mij is er alleen gecommuniceerd dat er projecteigenaar niet met een overdrachtsdatum kwam.
pi_209932598
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 18:06 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Die Lex Hoepen van Kredirect b.v. en tig andere B.V.'s en CF platformen is toch wel een scharrelaar in geld van het ergste soort.
zeker, dat is waarom ik een een grote boog omheen loop.
MC is gewaarschuwd heb ze gesproken.
pi_209932925
quote:

[..]

MAX zal in dit geval inderdaad niet omvallen, van deze geldnemer zijn er maar enkele projecten. Anders ligt het bij de bekende probleemleners, van C*rb*lo zijn ca 40 projecten die allemaal onder water staan. Mogelijk is dat de reden dat van veiling daarvan is afgezien, tijdwinst onder het mom van proberen betere prijs te krijgen.
pi_209932983
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 18:56 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
zeker, dat is waarom ik een een grote boog omheen loop.
MC is gewaarschuwd heb ze gesproken.
Dank voor de waarschuwing, stond op het punt de ideal betaling te doen en wilde toch nog even doorlezen… alsof het zo heeft moeten zijn…
-
pi_209933122
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 19:20 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
MAX zal in dit geval inderdaad niet omvallen, van deze geldnemer zijn er maar enkele projecten. Anders ligt het bij de bekende probleemleners, van C*rb*lo zijn ca 40 projecten die allemaal onder water staan. Mogelijk is dat de reden dat van veiling daarvan is afgezien, tijdwinst onder het mom van proberen betere prijs te krijgen.
Het grote verschil is wel dat bij Corbello de hypotheken wel correct zijn gevestigd. Het verlies op die projecten zal in het beginsel dan "gewoon" voor de investeerders zijn. Of MAX moet ook in die gevallen nalatig zijn geweest, maar dat is voor zover ik heb meegelezen niet het geval.
pi_209933266
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 19:37 schreef JP01 het volgende:

[..]
Het grote verschil is wel dat bij Corbello de hypotheken wel correct zijn gevestigd. Het verlies op die projecten zal in het beginsel dan "gewoon" voor de investeerders zijn. Of MAX moet ook in die gevallen nalatig zijn geweest, maar dat is voor zover ik heb meegelezen niet het geval.
Van alle C-projecten zijn er voor zover mij bekend 6 afgelost (kunnen er paar meer zijn), in >30 gevallen is een procedure gestart. Als de opbrengst een fikse afslag oplevert valt MAX echt wel wat te verwijten. Maar dan moet het eerst zover komen.
  maandag 17 juli 2023 @ 19:46:37 #218
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_209933269
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 19:20 schreef Slingervinger het volgende:
Komende vrijdag loopt de termijn van 1 maand af waarbinnen leningnemer Higher Barrowfield alle achterstallige rente voldaan moet hebben om voor eventuele verlenging in aanmerking te komen (bij stemming zo besloten). Dat wordt natuurlijk ook weer niks, maar daarmee heeft die partij wel weer 1 maand tijd kunnen kopen :(
En zo suddert het allemaal maar door bij Max.
pi_209933625
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 18:02 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Zit er niet een risico aan dat het om vrij specifieke bijgebouwen gaat en maar één huurder? Er zullen ook wel diverse clausules in het contract staan om de huur voortijdig af te kunnen breken bijvoorbeeld bij opheffing of overname van het bedrijf. Ik mis eigenlijk ook wat informatie over hoe de leningnemer en moeder-BV daarvan er financieel voor staan.
Buiten dat er staat 'zeer ervaren verhuurder en huurder' weet je er niets van idd. Dat moeten we dan maar even van ze aannemen. Een rente van 8,5%, zonder kosten, doet ook wel vermoeden dat er enig risico is. Of dat ze héél erg veel haast hebben. Voor een basisinleg durf ik het wel aan. Tot dusver nog nul defaults bij CRE. Althans bij mij, ik weet niet of dat voor al hun projecten geldt. In ieder geval heb ik er meer vertrouwen in dan KOM of CC , om maar eens paar kneuzen te noemen :)
Pecunia non olet
pi_209934280
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 19:27 schreef bonenstaak het volgende:

[..]
Dank voor de waarschuwing, stond op het punt de ideal betaling te doen en wilde toch nog even doorlezen… alsof het zo heeft moeten zijn…
Ik heb zojuist mijn investering bij MC in dit project geannuleerd. Hoewel het voor mij nog steeds onbekend is wat bij deze geldnemer concreet speelt of waarom de ervaringen in vorige projecten slecht waren, het zegt al veel dat meerdere investeerders dit aangeven. Genoeg andere projecten waar dit niet mee speelt.
pi_209934453
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 19:46 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Van alle C-projecten zijn er voor zover mij bekend 6 afgelost (kunnen er paar meer zijn), in >30 gevallen is een procedure gestart. Als de opbrengst een fikse afslag oplevert valt MAX echt wel wat te verwijten. Maar dan moet het eerst zover komen.
Tja, dat wordt dan snel wel erg subjectief. Je kan bijv. stellen dat MAX geen juiste toetsing heeft toegepast en/of veel te veel projecten van Corbello heeft toegelaten tot het platform. Zij kunnen net zo goed stellen dat dit alles te maken heeft met zeer snel veranderende marktomstandigheden (wat in die zin ook gewoon klopt, al kijk je alleen naar rente/inflatie en de nu gedaalde huizenprijzen - dat was een paar jaar geleden voor de meesten nog ondenkbaar), en dat de projecten op het moment van toelaten gewoon goed genoeg waren.

In het beginsel zijn verliezen gewoon investeerdersrisico, wil je een platform aansprakelijk stellen dan moeten er wel erg grove fouten zijn gemaakt (zoals het niet vestigen van een hypotheek). Als de projecten zoals beschreven gewoon kloppen en de onderpanden aanwezig zijn dan zal het verder ben ik bang vrij lastig zijn om je verlies op iemand anders te verhalen.
pi_209935971
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 21:21 schreef JP01 het volgende:

[..]
Tja, dat wordt dan snel wel erg subjectief. Je kan bijv. stellen dat MAX geen juiste toetsing heeft toegepast en/of veel te veel projecten van Corbello heeft toegelaten tot het platform. Zij kunnen net zo goed stellen dat dit alles te maken heeft met zeer snel veranderende marktomstandigheden (wat in die zin ook gewoon klopt, al kijk je alleen naar rente/inflatie en de nu gedaalde huizenprijzen - dat was een paar jaar geleden voor de meesten nog ondenkbaar), en dat de projecten op het moment van toelaten gewoon goed genoeg waren.

In het beginsel zijn verliezen gewoon investeerdersrisico, wil je een platform aansprakelijk stellen dan moeten er wel erg grove fouten zijn gemaakt (zoals het niet vestigen van een hypotheek). Als de projecten zoals beschreven gewoon kloppen en de onderpanden aanwezig zijn dan zal het verder ben ik bang vrij lastig zijn om je verlies op iemand anders te verhalen.
Van bijna al die C-projecten stond in de pitch dat er al een koper was, dat was een belangrijke reden om in te stappen. Natuurlijk kunnen er altijd een paar bijzitten waarbij dat niet doorgaat maar niet allemaal, in dat geval lijkt mij gerede twijfel omtrent het waarheidsgehalte.
pi_209936611
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 23:18 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Van bijna al die C-projecten stond in de pitch dat er al een koper was, dat was een belangrijke reden om in te stappen. Natuurlijk kunnen er altijd een paar bijzitten waarbij dat niet doorgaat maar niet allemaal, in dat geval lijkt mij gerede twijfel omtrent het waarheidsgehalte.
Het kan natuurlijk prima zijn dat de kopers zijn afgevallen zodra de termijnen van renovatie/oplevering steeds niet zijn gehaald. En als er niet genoeg liquiditeit was om de renovaties af te ronden dan kan dat vrij snel gaan. Of nog waarschijnlijker, er was slechts 1 of enkele kopers waar Corbello afspraken mee had om al hun huizen op te kopen, ook weer op voorwaarde dat de renovatie is afgerond. Dat laatste is bij de meeste panden volgens mij gewoon nooit zover gekomen.

Dan heb je nog een kleine kans dat er helemaal geen kopers waren en dat er dus door Corbello is gefraudeerd bij de aanvraag. Zelfs in dat geval is het nog steeds een openstaande vraag of het platform daarvoor aansprakelijk zou zijn of niet, daar kan je geen uitspraak over doen zonder alle feiten te kennen en zonder exact te weten wat/hoe is gecontroleerd.

Tegelijkertijd kan ik me niet voorstellen dat MAX bewust onjuiste informatie in de pitch zou zetten om de investeerders te misleiden. Daar schieten ze simpelweg niets mee op, laten we wel zo eerlijk zijn: in die tijd waren deze projecten sowieso vol gekomen, of er al nou een koper was of niet.
pi_209937743
quote:

[..]

Mijn voorspelling:
Soms krijg je nog sneller gelijk dan dat je dacht :)

https://nos.nl/artikel/24(...)roefd-maar-ook-trots
Pecunia non olet
pi_209938434
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 01:15 schreef JP01 het volgende:
Tegelijkertijd kan ik me niet voorstellen dat MAX bewust onjuiste informatie in de pitch zou zetten om de investeerders te misleiden. Daar schieten ze simpelweg niets mee op, laten we wel zo eerlijk zijn: in die tijd waren deze projecten sowieso vol gekomen, of er al nou een koper was of niet.
Onbewust onjuiste (of onvolledige) informatie plaatsen is misschien nog wel veel erger, dan zou de organisatie dus incompetent zijn niet in staat zijn haar taak goed en correct te vervullen (op basis van de verkregen ontheffing). Als investeerder mag je op dat punt dus een bepaalde invulling van de zorgplicht richting geldverstrekker verwachten, een onderdeel daarvan is dat ze de informatie controleren en dat deze correct en volledig is aangezien ze de brondocumenten (ook niet onder geheimhouding) willen delen. In één van de C* projecten (mogelijk allemaal) staat o.a. het volgende:

quote:
The developer has agreed the onward sale before he himself buys it, therefore giving great security
on exit. Proof of the onward sale and the ID of the purchaser have been submitted to Max
Crowdfund, but due to GDPR we cannot share the personal information publicly
Daar wek je toch op z'n minst de indruk mee dat de verkoop van het onderpand (en daarmee de exit) volledig geregeld is, de praktijk bleek helaas anders te zijn. Juist omdat dit bewijst niet inhoudelijk is gedeeld en de investeerders maar moesten vertrouwen op de beoordeling en informatie van mcf die de documenten wel had (maar niet wilde of mocht delen, al lijkt me GDPR mij een erg zwak argument) nemen ze daarmee wel een bepaalde verantwoordelijkheid op zich, ook al willen ze die in de av natuurlijk verzwakken/afwijzen.
Maar we gaan het meemaken, het wordt nog een interessante periode denk ik...
pi_209939797
quote:
Ik doe al bij verschillende vve's mee via Collin. De ze wil ik ook wel meenemen. Ben benieuwd of ik vooraf van Collin een linkje krijg.
pi_209939814
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 08:46 schreef obligataire het volgende:

[..]
Soms krijg je nog sneller gelijk dan dat je dacht :)

https://nos.nl/artikel/24(...)roefd-maar-ook-trots
Nu nog de overname door Pon of een andere grote fietsenmaker zoals door mij voorspeld.😀
pi_209939983
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 11:32 schreef NaRegenDeZon het volgende:
zoals doo
Vooralsnog kan ik mijn OPC-investering in VanMoof gaan afboeken vrees is.
pi_209940076
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 11:31 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Ik doe al bij verschillende vve's mee via Collin. De ze wil ik ook wel meenemen. Ben benieuwd of ik vooraf van Collin een linkje krijg.
Poeh, discussie is al vaker gevoerd hier natuurlijk, dat is na VRH en kosten 4% netto.
pi_209940136
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 11:59 schreef Crowdmeister het volgende:
jk, dat is na VRH
Eens. 6.2% netto, rustige aflossing over 7 jaar uitgesmeerd. Ik durf m aan..
Ik probeer een linkje te regelen.
pi_209940222
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 12:04 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Linkje VVE
SPOILER
1-tje legt even 40k in.

[ Bericht 12% gewijzigd door Jaco078 op 18-07-2023 13:37:32 ]
pi_209940298
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 12:12 schreef Jaco078 het volgende:

1-tje legt even 40k in.
Dat is een bewoner zelf om z'n maandbijdrage aan de VVE terug te verdienen

[ Bericht 32% gewijzigd door Crowdmeister op 18-07-2023 15:57:21 (Verwijderen) ]
pi_209940302
quote:

[..]
Linkje VVE

1-tje legt even 40k in.
Dank. Bij de vorige VVE was ik net te laat. Nu wel ingeschreven.

[ Bericht 15% gewijzigd door FrenkDeTank op 18-07-2023 14:51:21 ]
pi_209940396
quote:

[..]
[b]

1-tje legt even 40k in.
Ook meegenomen, dank weer!

Begin langzaam maar zeker in de buurt van diamant te komen.

[ Bericht 29% gewijzigd door Faraday01 op 18-07-2023 13:41:17 ]
pi_209940987
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 12:04 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Aflossing over 8 jaar uitgesmeerd volgens mij, of ik moet ergens overheen lezen.
Maakt overigens verder niks uit maar meer ter info.
pi_209941026
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 13:25 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Aflossing over 8 jaar uitgesmeerd volgens mij, of ik moet ergens overheen lezen.
Maakt overigens verder niks uit maar meer ter info.
Klopt, 96 maanden dus 8 jaar. Maakt mij niet uit, hoop tegen die tijd nog in leven te zijn. En het is annuïtair dus het verbrassen kan ik zelf nog doen :) :)

Deze lusten we wel :P Is bij mij een B.V. belegging maar in box 3 zou ik deze ook meenemen.

Komt op mij over als een goedlopende VVE, een groot deel hebben ze al bijeengespaard, maar tegen dit soort enorme uitgaven, begrijp wel dat je het niet helemaal redt met de huidige tarieven in de bouw. En Blijkbaar hebben ze rek genoeg om de maandbijdragen op te hogen.
Pecunia non olet
pi_209941145
Op verzoek van CCF heb ik de basis-link verwijderd. Dit, omdat bewoners zelf willen bijdragen aan de funding. Niet dat we hier op Fok die 60k inleggen vermoed ik (misschien wel bijna.....), maar ik zal het verzoek van CCF Honoreren....
pi_209941156
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 13:29 schreef obligataire het volgende:
En het is annuïtair dus het verbrassen kan ik zelf nog doen
Waarbij het mij wel al een paar keer opgevallen is dat Collin hierbij twee manieren van aflossen hanteert.
Of een voor de investeerders ongeveer gelijkblijvend te ontvangen bedrag (waarbij er in het begin nog weinig afgelost gaat worden) of een vast aflossingsdeel waarbij het te ontvangen bedrag voor de investeerders dus maandelijks wat terug loopt.
pi_209941179
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 13:39 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Waarbij het mij wel al een paar keer opgevallen is dat Collin hierbij twee manieren van aflossen hanteert.
Of een voor de investeerders ongeveer gelijkblijvend te ontvangen bedrag (waarbij er in het begin nog weinig afgelost gaat worden) of een vast aflossingsdeel waarbij het te ontvangen bedrag voor de investeerders dus maandelijks wat terug loopt.
Meeste leningen bij ccf worden lineair afgelost. Deze blijkbaar annuïtair.
pi_209941189
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 13:37 schreef Jaco078 het volgende:
Op verzoek van CCF heb ik de basis-link verwijderd. Dit, omdat bewoners zelf willen bijdragen aan de funding. Niet dat we hier op Fok die 60k inleggen vermoed ik (misschien wel bijna.....), maar ik zal het verzoek van CCF Honoreren....
Dan moeten de 3 kopielinkjes ook even aangepast worden....
pi_209941205
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 13:41 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Meeste leningen zijn lineair. Deze blijkbaar annuïtair.
Klopt.
Dat komt wel eens vaker voor maar ik lees daar nooit iets over in de pitch.
Het maakt namelijk bij sommige projecten wel uit m.b.t. hoe snel het risico uit een project loopt.
pi_209941235
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 13:42 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Klopt.
Dat komt wel eens vaker voor maar ik lees daar nooit iets over in de pitch.
Het maakt namelijk bij sommige projecten wel uit m.b.t. hoe snel het risico uit een project loopt.
Als er bij ccf niets in de pitch staat is het volgens mij lineair. In deze pitch staat wel dat om een annuïtaire aflossing gaat
quote:
Looptijd: 96 maanden met annuïtaire maandelijkse aflossing
pi_209941236
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 13:41 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Meeste leningen bij ccf worden lineair afgelost. Deze blijkbaar annuïtair.
Als het écht annuïtair zou zijn dan zou de maandtermijn telkens gelijk moeten zijn. Maar hij loopt licht op.
De laatste termijn is 4,45% hoger dan de eerste. Iedere maand een paar cent meer dan de vorige.
Pecunia non olet
pi_209941244
quote:
Heb het linkje ook verwijderd uit de quote.
SPOILER
Wat ik niet zo goed begrijp is waarom de bewoners niet direct aan de VvE lenen in plaats van via deze veel duurdere constructie. Spreek je af dat je een aantal maanden lagere VvE bijdrage betaald als rente+aflossing zodat de liquiditeit van de VvE niet in gevaar komt en klaar.
pi_209941256
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 13:45 schreef obligataire het volgende:

[..]
Als het écht annuïtair zou zijn dan zou de maandtermijn telkens gelijk moeten zijn. Maar hij loopt licht op.
De laatste termijn is 4,45% hoger dan de eerste. Iedere maand een paar cent meer dan de vorige.
Komt dat niet door de fee?
pi_209941266
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 13:46 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Heb het linkje ook verwijderd uit de quote.
SPOILER
Wat ik niet zo goed begrijp is waarom de bewoners niet direct aan de VvE lenen in plaats van via deze veel duurdere constructie. Spreek je af dat je een aantal maanden lagere VvE bijdrage betaald als rente+aflossing zodat de liquiditeit van de VvE niet in gevaar komt en klaar.
Leuk bedacht maar voor de gemiddelde VvE veel te veel werk en te gecompliceerd. Daarnaast is dit m.i. transparanter.
pi_209941315
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 13:47 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Komt dat niet door de fee?
Je zou het wel zeggen ja. Die neemt iedere maand ook een fractie af. De fee leidt zijn eigen leven binnen het schema, maar dat kan idd niet anders volgens hun eigen reglement. Je ziet op deze manier ook heel duidelijk dat het merendeel van hun verdiensten aan het begin zit en op het laatst bijna niets meer.
Pecunia non olet
pi_209941453
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 13:48 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Leuk bedacht maar voor de gemiddelde VvE veel te veel werk en te gecompliceerd. Daarnaast is dit m.i. transparanter.
En anoniem ten op zichte van elkaar.
Pecunia non olet
pi_209941455
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 12:27 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Ook meegenomen, dank weer!

Begin langzaam maar zeker in de buurt van diamant te komen.
Lekker bezig Faraday01. Zelf nog 1 investering verwijderd van diamant.
Ik honoreer het verzoek om niet in deze VvE investering in te leggen. Dus ben benieuwd welk project het wel gaat worden...

Zelf ben ik trouwens niet zo enthousiast over dit project. De zekerheden vind ik wat lastig. En als het misgaat moet je mogelijk met de pet langs bij 29 bewoners. Maar misschien zie ik iets over het hoofd?
pi_209941458
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 13:48 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Mag waarschijnlijk ook niet volgens de splitsingsakte.
pi_209941911
Zojuist de aangekondigde vervroegde aflossing van 30ml Hart van Zu*d (A4F) ontvangen. Nu heb ik daar alleen nog de failliete Voorthuizense schoenenwinkel, waar ik niets meer van terug verwacht.
pi_209941942
Nieuw Collin project voor opstarten bedrijf en aankoop voorraad zonnepanelen. Met 2e hypotheek:

A-solarpower

https://www.collincrowdfund.nl/a-solarpower/
pi_209942044
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 12:19 schreef Crowdmeister het volgende:

[..]
Dat is een bewoner zelf om z'n maandbijdrage aan de VVE terug te verdienen
Wil ja a.u.b. het linkje even verwijderen?
pi_209942061
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 12:19 schreef FrenkDeTank het volgende:

[..]
Dank. Bij de vorige VVE was ik net te laat. Nu wel ingeschreven.
Wil je het linkje a.u.b. even verwijderen?
pi_209942074
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 13:45 schreef KrekelJapie het volgende:
Als er bij ccf niets in de pitch staat is het volgens mij lineair. In deze pitch staat wel dat om een annuïtaire aflossing gaat
quote:
Looptijd: 96 maanden met annuïtaire maandelijkse aflossing
Dat zal hier waarschijnlijk expliciet gedaan zijn om op die manier voor de leden van de VvE de betaalde rente (deels) fiscaal aftrekbaar te houden.
pi_209942320
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 13:46 schreef Faraday01 het volgende:
Ik begrijp dat zoiets de eerste gedachte is, maar dan moet iedereen evenveel lenen of er moet min of meer een complete "familiebank" met alle overeenkomsten etc. worden opgetuigd. Als iemand dan vertrekt en er komt een nieue eigenaar moet je dat opnieu regelen, nu gaat volgens het appartementsrecht automagisch het betreffende deel over op de koper. Ik ben zelf jarenlang bestuurslid geweest van verschillende VvE's (als eigenaar van vastgoed) en ik kan je zeggen dat dat ik het niet altijd als een even dankbare taak heb ervaren. Als je dan ook nog een familiebank moet gaan organiseren met alle (contractuele)afspraken dan ga je daar denk ik niet altijd even vrolijk van worden.

Ander uitgangspunt: als ze vijf a zes jaar geleden die bijdrage gewoon omhoog hadden gegooid, wat nu blijkbaar wel kan, dan hadden ze helemaal niets hoeven lenen, en het onderhoud is obv een MJOP en dat zou er vijf jaar gelden ook al moeten zijn geweest (of minimaal 0,5% van herbouwwaarde sparen, Wet verbetering functioneren verenigingen van eigenaars per 1-1-2018).

Op zich dus niet zo gek om het op deze manier te organiseren al heeft het persoonlijk niet helemaal mijn voorkeur, er zou gewoon genoeg in kas moeten zijn om groot onderhoud te kunnen plegen door jaarlijks genoeg te sparen als VvE.
pi_209942535
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 14:41 schreef tnhb het volgende:

[..]
Dat zal hier waarschijnlijk expliciet gedaan zijn om op die manier voor de leden van de VvE de betaalde rente (deels) fiscaal aftrekbaar te houden.
Hoezo dat? Een lineaire lening is toch ook aftrekbaar?
pi_209943152
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 15:13 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
Hoezo dat? Een lineaire lening is toch ook aftrekbaar?
Je hebt gelijk, ik dacht even dat alleen de rente bij anuitaire aflossing aftrekbaar was, maar dat klopt inderdaad niet.
pi_209943596
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 16:00 schreef tnhb het volgende:

[..]
Je hebt gelijk, ik dacht even dat alleen de rente bij anuitaire aflossing aftrekbaar was, maar dat klopt inderdaad niet.
Van belastingaftrek is m.i. helemaal geen sprake, de vereniging (leningnemer!) betaalt de rente en aflossing en belast dit door aan de leden via een hogere maandbijdrage. In die zin is een appartementeigenaar dus achtergesteld bij een woningbezitter die ergens een lening afsluit om een verbouwing te bekostigen.

Ironisch dit, omdat een vordering op de VVE verplicht in box 3 valt. En waarom, omdat een woningbezitter die spaart voor groot onderhoud dit ook in box 3 moet aangeven...
Pecunia non olet
pi_209944981
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 14:56 schreef tnhb het volgende:

[..]

Ander uitgangspunt: als ze vijf a zes jaar geleden die bijdrage gewoon omhoog hadden gegooid, wat nu blijkbaar wel kan, dan hadden ze helemaal niets hoeven lenen, en het onderhoud is obv een MJOP en dat zou er vijf jaar gelden ook al moeten zijn geweest (of minimaal 0,5% van herbouwwaarde sparen, Wet verbetering functioneren verenigingen van eigenaars per 1-1-2018).

Op zich dus niet zo gek om het op deze manier te organiseren al heeft het persoonlijk niet helemaal mijn voorkeur, er zou gewoon genoeg in kas moeten zijn om groot onderhoud te kunnen plegen door jaarlijks genoeg te sparen als VvE.
Tussen 5 a 6 jaar geleden kan er wel iets veranderd zijn. Misschien is nu gebleken dat er meer gedaan moet worden dan toen gedacht. Misschien was er toen de inschatting dat het dakonderhoud nog even kon wachten maar is uit recente inspectie gebleken dat het eerder moet gebeuren. Daarnaast zijn de afgelopen tijd de prijzen van bouwmaterialen flink gestegen en ook lonen zijn vanwege de hoge inflatie flink hoger geworden. Met de prijzen van 5 a 6 jaar geleden hadden ze misschien wel genoeg in kas gehad, of in ieder geval minder tekort. Dat soort dingen kunnen ook meespelen, naast niet genoeg gespaard te hebben. Belangrijkste nu is dat ze de VvE bijdrage nu wel omhoog gooien om de komende jaren de aflossing + rente van deze lening te kunnen betalen.

Ik zit nog even te dubben of ik deze mee zou willen nemen. Rente is wel lager dan wat ik de afgelopen tijd mee meegenomen. Maar er is weinig risico, dat past wel voor de CF investeringen die ik doe vanuit het potje (ooit) bestemd voor aflossing van mijn aflossingsvrije hypotheek, voornaamste voorwaarde daar voor mij is dat het meer oplevert dan wat ik kwijt ben aan hypotheekrente.
pi_209945384
Ik heb vandaag een rente bijschrijving gekregen voor de Hazel**rdij waar een persoonlijk drama heeft plaatsgevonden. Lijkt erop dat de lening gewoon een maand opschuift in het schema en dus een maandje langer doorloopt. Nog geen mail van CCF gezien hierover.

[ Bericht 0% gewijzigd door Crowdmeister op 19-07-2023 03:24:45 (Aanpassing) ]
pi_209945450
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 16:35 schreef obligataire het volgende:

[..]
….

Ironisch dit, omdat een vordering op de VVE verplicht in box 3 valt. En waarom, omdat een woningbezitter die spaart voor groot onderhoud dit ook in box 3 moet aangeven...
Op basis van een recente uitspraak heb ik onze VVE pot in box 3 aangegeven, maar wel onder spaargeld en niet onder overige bezittingen!

Kan de precieze uitspraak zo even niet vinden, maar hier is het ook beschreven:
https://www.vanlanschot.n(...)-in-het-reservefonds
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_209946239
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 20:24 schreef obligataire het volgende:

[..]
Buiten dat er staat 'zeer ervaren verhuurder en huurder' weet je er niets van idd. Dat moeten we dan maar even van ze aannemen. Een rente van 8,5%, zonder kosten, doet ook wel vermoeden dat er enig risico is. Of dat ze héél erg veel haast hebben. Voor een basisinleg durf ik het wel aan. Tot dusver nog nul defaults bij CRE. Althans bij mij, ik weet niet of dat voor al hun projecten geldt. In ieder geval heb ik er meer vertrouwen in dan KOM of CC , om maar eens paar kneuzen te noemen :)
Volgens mij hebben we inderdaad nog geen default bij CRE gehad, tenminste hier niet genoemd. Wellicht dat het helpt dat ze erg "flexibel" zijn met de looptijden. Herfinanciering niet gelukt? Dan verlengen we de lening toch gewoon een maandje, of zes, of negen. Voor de platformspreiding heb ik een stukje universiteitsgebouw meegenomen en daarmee vind ik het voor deze leningnemer en dit platform wel weer genoeg.
pi_209946295
quote:

[..]

Mijn voorspelling:
Is dit een beleggingsadvies? Tweedehands fietsen kopen in de verwachting dat ze in waarde gaan stijgen? :)
pi_209947280
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 19:28 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Is dit een beleggingsadvies? Tweedehands fietsen kopen in de verwachting dat ze in waarde gaan stijgen? :)
Zonder gekheid: een partijtje reparatie-onderdelen VM zou wel eens flink meer waard kunnen worden. Veel vraag en weinig aanbod, dat is het ingrediënt wat je zoekt :)
Pecunia non olet
pi_209949625
quote:

[..]
Van belastingaftrek is m.i. helemaal geen sprake, de vereniging (leningnemer!) betaalt de rente en aflossing en belast dit door aan de leden via een hogere maandbijdrage. In die zin is een appartementeigenaar dus achtergesteld bij een woningbezitter die ergens een lening afsluit om een verbouwing te bekostigen.

Wat hier staat klopt fiscaal.
pi_209949721
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 23:33 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Wat hier staat klopt fiscaal.
Nee dat klopt niet.
Tegenwoordig kunnen vve's ook leningen aangaan. Uw aandeel in deze lening mbt de betaalde rente is aftrekbaar in Box 1.
pi_209949982
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 23:51 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Nee dat klopt niet.
Tegenwoordig kunnen vve's ook leningen aangaan. Uw aandeel in deze lening mbt de betaalde rente is aftrekbaar in Box 1.
Dat is helemaal nieuw voor mij..ik weet niet beter dan dat dit hele verhaal in box 3 zit..... heb je hier misschien een bronvermelding van?
Pecunia non olet
pi_209950124
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 23:51 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Nee dat klopt niet.
het is een nuance, maar dat zou alleen kunnen als de VVE-incasso in 2 verschillende incasso's wordt geïncasseerd óf dat een ieder lid van de VVE naar rato van zijn aandeel participeert in de schuld.
Daarmee klopt het nog steeds van Obli zegt.

Je zou dus 2 noemers krijgen in j aangifte IB:
1. Je aandeel in het saldo in de VVE, dit is sparen in box 3.
2. Je aandeel in een lening welke de VVE is aangegeven t.b.v. (verkrijging of) verbetering van de eigen woning. Dit is een aftrekbare schuld omdat deze - in dit geval - in 96 maanden wordt afgelost, ten minste (minstens) annuitair.
pi_209950886
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 16:49 schreef JP01 het volgende:
Lex kan verder. Zit vol
pi_209950899
quote:
Cijfers zijn op zijn zachtst gezegd niet best. Rente in combinatie met zekerheden lijken wel ok, zeker vanwege lineaire aflossing tot 0.
pi_209950958
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2023 00:39 schreef obligataire het volgende:

[..]
Dat is helemaal nieuw voor mij..ik weet niet beter dan dat dit hele verhaal in box 3 zit..... heb je hier misschien een bronvermelding van?
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2010-8462.pdf

10.4
pi_209951069
In 10.4 staat inderdaad het volgende:

10.4. Lening door de VVE bij een eigen woning
Het uitgangspunt voor de renteaftrek is dat de appartementseigenaar zelf een eigenwoningschuld is
aangegaan. De VVE kan medeschuldenaar zijn. De VVE moet in die situatie hoofdelijk verbonden zijn
voor de gezamenlijke schuld van de VVE-leden (artikel 5:113, vierde lid, van het BW).
Ook kan een VVE zelf een lening aangaan. De VVE-leden zijn (voor hun deel) hoofdelijk verbonden met
de schuld van de VVE (artikel 5:113, vijfde lid, van het BW). De rente en aflossing worden voldaan uit
de dotaties van de leden. De VVE is fiscaal niet transparant. Omdat de leden hoofdelijk zijn verbonden
met de schuld van de VVE worden de lening en de rentebetaling door de VVE toch aan leden
toegerekend. Het VVE-lid heeft dan recht op aftrek van het deel van de rente over de lening van de
VVE waarvoor hij aansprakelijk is (artikel 5:113, tweede lid, van het BW). De schuldeiser mag daarvoor
van het VVE-lid extra zekerheid eisen. De rente is aftrekbaar op het moment dat is voldaan aan de
volgende voorwaarden.

– De VVE heeft de rente betaald aan de schuldeiser.
– Het lid van de VVE heeft zijn deel in de (totaal) te betalen rente voldaan aan de VVE.
– de VVE heeft de onderhoudskosten betaald. Voor zover de VVE de onderhoudskosten nog niet
heeft betaald is geen sprake van een eigenwoningschuld. Voor zover het onderhoud wordt
gepleegd en wordt betaald verhuist de lening van box 3 naar box 1.
Zolang de VVE de lening nog niet heeft besteed, kan op het betaalde bedrag de zesmaandsgoedkeu-
ring gelden (zie onderdeel 3.2). De depotgoedkeuring van onderdeel 3.2.1 is niet van toepassing
omdat de lening door de VVE niet is aan te merken als een verbouwingsdepot als daar is bedoeld.
Pecunia non olet
pi_209952729
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2023 01:26 schreef Jaco078 het volgende:
Daarmee klopt het nog steeds van Obli zegt.
Misschien moet je duidelijker aangeven welk deel volgens jou nog steeds klopt. De kern van Obli's post was dat er van belastingaftrek geen sprake kan zijn en dat is bewezen onjuist.
pi_209952967
Recreatiewoning gve staat open
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=27447
1e hypotheek
pi_209953336
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2023 11:01 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
Misschien moet je duidelijker aangeven welk deel volgens jou nog steeds klopt. De kern van Obli's post was dat er van belastingaftrek geen sprake kan zijn en dat is bewezen onjuist.
Het blijkt inderdaad anders te zijn dan ik dacht. Lees je overigens de voorwaarden, dan kan de praktijk nog wel eens lastig uitvoerbaar blijken.

* Stel dat het lid achterstand heeft in de betalingen aan VVE, welk deel is dan toerekenbaar aan de lening.
* Stel dat de VVE achterstand heeft in de verplichtingen, dan kan het lid niet alles aftrekken, dat betekent allerlei lastige rekensommen plus communicatie naar de leden.
* De voortgang van het werk. Stel dat de klus aanvangt in jaar 1 en pas eindigt in jaar 2. Waarbij de betalingen ook nog een eigen leven leiden, met bevoorschotting en afrekeningen achteraf. Welk deel van de door de leden betaalde is dan in jaar 1 en jaar 2 aftrekbaar.

Ik denk dat dit rekenwerk vergt wat voor 99.9% van onze bevolking te hoog gegrepen is. En voor de belastinginspecteurs ook waarschijnlijk :)
Pecunia non olet
pi_209953623
1A SiG in 1 minuut vol
pi_209953637
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2023 12:01 schreef KrekelJapie het volgende:
1A SiG in 1 minuut vol
Heb er weer eens eentje mee kunnen nemen in 1A, ging snel :Y
pi_209953668
quote:
1s.gif Op woensdag 19 juli 2023 08:38 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Cijfers zijn op zijn zachtst gezegd niet best. Rente in combinatie met zekerheden lijken wel ok, zeker vanwege lineaire aflossing tot 0.
Dat worden veel mailtjes van Collin Beheer en stemrondes en betalingsregelingen :) Maar uiteindelijk zul je je geld vast wel terug krijgen. Ik doe er niets mee, heb daar geen zin in.
Pecunia non olet
pi_209953781
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2023 00:39 schreef obligataire het volgende:

[..]
Toevallig bij de hand gehad vorige week. Is helemaal juridisch uitgezocht. In ons geval. Volgens de splitsingsakte kan een VVE alleen maar een lening aangaan als dit door 2/3 van de leden goedgekeurd wordt en die zijn dan in hun aandeel verplicht de lening te dragen en daarmee is het ook aftrekbaar in box1.

[ Bericht 0% gewijzigd door zeeland6 op 19-07-2023 12:21:04 ]
pi_209954044
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2023 12:02 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Heb er weer eens eentje mee kunnen nemen in 1A, ging snel :Y
#@%&^Had hem voor 14.30u in de agenda staan, gemist dus. Next time better
pi_209954401
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2023 11:01 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
Dit deel van de post van Obli bedoelde ik als fiscaal correct:

"Ironisch dit, omdat een vordering op de VVE verplicht in box 3 valt. En waarom, omdat een woningbezitter die spaart voor groot onderhoud dit ook in box 3 moet aangeven..."
pi_209955348
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2023 11:15 schreef KrekelJapie het volgende:
1e hypotheek
Ik blijf er vanaf, aan de recensies te lezen geen plek waar je een huisje wil uitbaten https://www.google.com/tr(...)qAAxUAAAAAHQAAAAAQCw
pi_209955562
Slotbetaling default project gve
SPOILER
pi_209955638
quote:
1s.gif Op woensdag 19 juli 2023 14:09 schreef KrekelJapie het volgende:
Slotbetaling default project gve
SPOILER
Dat zal wel een waterijsje worden vrees ik .......of nog minder, want ze waren al bijna klaar met betalen. Ik heb sowieso maar een klein bedrag afgeboekt destijds.
Pecunia non olet
pi_209955710
Kwijtschelding schuld gve door WSNP
SPOILER
36,5% van inleg is verloren gegaan
pi_209955789
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2023 14:15 schreef obligataire het volgende:

[..]
Dat zal wel een waterijsje worden vrees ik .......of nog minder, want ze waren al bijna klaar met betalen. Ik heb sowieso maar een klein bedrag afgeboekt destijds.
Valt me nog mee. Uitkering is E 60 per 1000 euro inleg.
pi_209956099
quote:
1s.gif Op woensdag 19 juli 2023 14:27 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Valt me nog mee. Uitkering is E 60 per 1000 euro inleg.
Mooi, dat scheelt weer 1 default in mijn sheet. *O*

Edit: ik vroeg me al af hoe je dit weet, maar zie nu dat het 'totaal te ontvangen bedrag' is aangepast naar 1.017,30 voor elke ingelegde 1.000 euro, dus dat klopt inderdaad als ik de reeds ontvangen bedragen er van aftrek.
De mail zal nog wel komen, fijn als ze dit er gelijk even bij hadden gezet.

[ Bericht 10% gewijzigd door obligataire op 19-07-2023 15:08:12 ]
Pecunia non olet
pi_209958778
Het moet niet gekker worden! MCF op zijn best1😫😫

Je ontvangt deze mail omdat je hebt geïnvesteerd in één of meerdere leningen van Omni Properties Ltd.

Het pand staat momenteel te koop op een veiling en deze zal over 5 dagen aflopen. Aan het eind van volgende week moet duidelijk worden wat het pand heeft opgebracht. Wanneer het pand niet is verkocht op de veiling zal de curator het pand opnieuw aanbieden op een andere veiling.

Het pand heeft de laatste tijd leeg gestaan, helaas is er een inbraak geweest waarbij een waterleiding kapot is gegaan. Het pand heeft hier schade onder geleden.

Wanneer het pand is verkocht heeft de curator nog minimaal 3 maanden nodig om alle claims op te stellen en alle schuldeisers uit te betalen. De procedure kan langer duren als er de komende maanden meer zaken bij de curator aanhangig worden gemaakt.
Mochten er naar aanleiding van deze mail nog vragen zijn, dan kun je reageren op deze mail of bellen naar +31 10 307 0948.

Met vriendelijke groet,
Het Max Crowdfund team
pi_209958861
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2023 11:15 schreef KrekelJapie het volgende:
1e hypotheek
Ik weet weinig van de markt voor recreatiewoningen. En waarschijnlijk is de markt nu anders. Desalniettemin: in 2018 en 2019 liep ik wel eens executieveilingen af. Recreatiewoningen gingen toen voor 'pennies on the dollar' weg. Heb er een voor 4K weg zien gaan.
pi_209959263
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2023 17:40 schreef Slijker het volgende:

Je ontvangt deze mail omdat je hebt geïnvesteerd in één of meerdere leningen van Omni Properties Ltd.

Het pand staat momenteel te koop op een veiling en deze zal over 5 dagen aflopen. Aan het eind van volgende week moet duidelijk worden wat het pand heeft opgebracht. Wanneer het pand niet is verkocht op de veiling zal de curator het pand opnieuw aanbieden op een andere veiling.

Het pand heeft de laatste tijd leeg gestaan, helaas is er een inbraak geweest waarbij een waterleiding kapot is gegaan. Het pand heeft hier schade onder geleden.

Wanneer het pand is verkocht heeft de curator nog minimaal 3 maanden nodig om alle claims op te stellen en alle schuldeisers uit te betalen. De procedure kan langer duren als er de komende maanden meer zaken bij de curator aanhangig worden gemaakt.
Mochten er naar aanleiding van deze mail nog vragen zijn, dan kun je reageren op deze mail of bellen naar +31 10 307 0948.

Met vriendelijke groet,
Het Max Crowdfund team
Dat weten we dan alvast voor de volgende (en vorige, verkocht op 3-7) veilingen. Ben benieuwd wat de investeerders uiteindelijk terugkrijgen en wanneer.
pi_209959759
quote:

[..]

Zover mijn info gaat is die rente wel aftrekbaar als de lening aan bepalade voorwaarden voldoet (vergelijkbaar met lening eigen woning), zie o.a. https://www.eigenhuis.nl/vve/financiering-vve/-kan-een-vve-geld-lenen
  woensdag 19 juli 2023 @ 19:12:14 #294
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_209960038
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2023 17:40 schreef Slijker het volgende:

Met vriendelijke groet,
Het Max Crowdfund team
Wat ik minstens even ergerlijk/kwalijk vind is dat dit bericht weer via mail wordt gepubliceerd terwijl we het bericht over de verloren rechtszaak op 4 juli, zelf moesten zien op te duikelen tussen de 'updates' op hun website...
Er zit echt nérgens structuur op bij die club.... ze doen iedere keer gewoon maar wat. Of nee, soms doen ze juist niets en daarom zitten investeerders nu met de gebakken peren.
pi_209960696
orthomoleculaire mixen
https://www.collincrowdfund.nl/i-am-authentic-b-v/
2e hypotheek woonhuis die niet geheel materieel is.
pi_209965367
Tandarts
https://www.geldvoorelkaa(...)=27805&code=BA27805i
2e hypotheek woonhuis met 18% dekking
pi_209965927
quote:
Dit was de status 1min. voor de livegang:

¤17.000 nog te investeren
Investeerders: 34

Ik vraag me af hoeveel er van de die 34 dan ook bewoners zijn.

Uiteindelijk volgeschreven door 52 investeerders.
pi_209966551
Nieuw SiG 28 maanden project

Bronsvoorderdijk 23 kavel 329 te Bathmen LIVE 22 juli 2023 om 11.30 uur

Vandaag presenteren wij een nieuw project aan de Bronsvoorderdijk 23 kavel 329 te Bathmen. Je kunt vanaf 22 juli 2023 om 11.30 uur investeren. Het betreft een nog te realiseren kavel met een recreatiewoning op een recreatiepark. Het object is gelegen in een landelijke omgeving vlakbij enkele kleinere dorpen. Op korte afstand ligt de dorpskern van Bathmen met alle dagelijkse voorzieningen. Voor meer voorzieningen is de stad Deventer goed bereikbaar.

https://investeren.sameni(...)derdijk-23-kavel-329
pi_209966617
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2023 11:02 schreef Tjalala het volgende:

[..]
Dit was de status 1min. voor de livegang:

¤17.000 nog te investeren
Investeerders: 34

Ik vraag me af hoeveel er van de die 34 dan ook bewoners zijn.

Uiteindelijk volgeschreven door 52 investeerders.
Bij de laatste investeringen zag ik gister en eergister wel meerdere hoge nummers, dus recent aangemaakte accounts, die van bewoners kunnen zijn. Al zou het natuurlijk ook kunnen dat er bewoners bij zijn die al langer een account hadden.
Zelf heb ik vanmorgen vroeg mijn investering gedaan, er was toen al bijna 24 uur geen nieuwe investering gedaan, bewoners die wilden investeren hadden dat als het goed is dus al gedaan.
pi_209966892
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2023 11:53 schreef Soulfreak het volgende:
s dus al gedaan.
ja de vraag is idd hoeveel er écht bij die bewoners vandaan komt op zo'n moment. Enfin, wel even netjes naar de wens van Collin geluisterd om wat ruimte over te houden voor de bewoners....
pi_209967034
Nieuwe HCN:
Het betreft een 5-sterren crowdfundingproject voor Wok To Go Oude Doelenstraat Amsterdam. Op dit project wordt 8% rente geboden met een looptijd van 48 maanden.

Vrijdag 21 juli om 12:00 uur zal het project worden opengesteld voor het nog resterende te financieren deel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')