abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209941458
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 13:48 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Leuk bedacht maar voor de gemiddelde VvE veel te veel werk en te gecompliceerd. Daarnaast is dit m.i. transparanter.
Mag waarschijnlijk ook niet volgens de splitsingsakte.
pi_209941911
Zojuist de aangekondigde vervroegde aflossing van 30ml Hart van Zu*d (A4F) ontvangen. Nu heb ik daar alleen nog de failliete Voorthuizense schoenenwinkel, waar ik niets meer van terug verwacht.
pi_209941942
Nieuw Collin project voor opstarten bedrijf en aankoop voorraad zonnepanelen. Met 2e hypotheek:

A-solarpower

https://www.collincrowdfund.nl/a-solarpower/
pi_209942044
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 12:19 schreef Crowdmeister het volgende:

[..]
Dat is een bewoner zelf om z'n maandbijdrage aan de VVE terug te verdienen
Wil ja a.u.b. het linkje even verwijderen?
pi_209942061
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 12:19 schreef FrenkDeTank het volgende:

[..]
Dank. Bij de vorige VVE was ik net te laat. Nu wel ingeschreven.
Wil je het linkje a.u.b. even verwijderen?
pi_209942074
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 13:45 schreef KrekelJapie het volgende:
Als er bij ccf niets in de pitch staat is het volgens mij lineair. In deze pitch staat wel dat om een annuïtaire aflossing gaat
quote:
Looptijd: 96 maanden met annuïtaire maandelijkse aflossing
Dat zal hier waarschijnlijk expliciet gedaan zijn om op die manier voor de leden van de VvE de betaalde rente (deels) fiscaal aftrekbaar te houden.
pi_209942320
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 13:46 schreef Faraday01 het volgende:
Wat ik niet zo goed begrijp is waarom de bewoners niet direct aan de VvE lenen in plaats van via deze veel duurdere constructie. Spreek je af dat je een aantal maanden lagere VvE bijdrage betaald als rente+aflossing zodat de liquiditeit van de VvE niet in gevaar komt en klaar.
Ik begrijp dat zoiets de eerste gedachte is, maar dan moet iedereen evenveel lenen of er moet min of meer een complete "familiebank" met alle overeenkomsten etc. worden opgetuigd. Als iemand dan vertrekt en er komt een nieue eigenaar moet je dat opnieu regelen, nu gaat volgens het appartementsrecht automagisch het betreffende deel over op de koper. Ik ben zelf jarenlang bestuurslid geweest van verschillende VvE's (als eigenaar van vastgoed) en ik kan je zeggen dat dat ik het niet altijd als een even dankbare taak heb ervaren. Als je dan ook nog een familiebank moet gaan organiseren met alle (contractuele)afspraken dan ga je daar denk ik niet altijd even vrolijk van worden.

Ander uitgangspunt: als ze vijf a zes jaar geleden die bijdrage gewoon omhoog hadden gegooid, wat nu blijkbaar wel kan, dan hadden ze helemaal niets hoeven lenen, en het onderhoud is obv een MJOP en dat zou er vijf jaar gelden ook al moeten zijn geweest (of minimaal 0,5% van herbouwwaarde sparen, Wet verbetering functioneren verenigingen van eigenaars per 1-1-2018).

Op zich dus niet zo gek om het op deze manier te organiseren al heeft het persoonlijk niet helemaal mijn voorkeur, er zou gewoon genoeg in kas moeten zijn om groot onderhoud te kunnen plegen door jaarlijks genoeg te sparen als VvE.
pi_209942535
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 14:41 schreef tnhb het volgende:

[..]
Dat zal hier waarschijnlijk expliciet gedaan zijn om op die manier voor de leden van de VvE de betaalde rente (deels) fiscaal aftrekbaar te houden.
Hoezo dat? Een lineaire lening is toch ook aftrekbaar?
pi_209943152
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 15:13 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
Hoezo dat? Een lineaire lening is toch ook aftrekbaar?
Je hebt gelijk, ik dacht even dat alleen de rente bij anuitaire aflossing aftrekbaar was, maar dat klopt inderdaad niet.
pi_209943596
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 16:00 schreef tnhb het volgende:

[..]
Je hebt gelijk, ik dacht even dat alleen de rente bij anuitaire aflossing aftrekbaar was, maar dat klopt inderdaad niet.
Van belastingaftrek is m.i. helemaal geen sprake, de vereniging (leningnemer!) betaalt de rente en aflossing en belast dit door aan de leden via een hogere maandbijdrage. In die zin is een appartementeigenaar dus achtergesteld bij een woningbezitter die ergens een lening afsluit om een verbouwing te bekostigen.

Ironisch dit, omdat een vordering op de VVE verplicht in box 3 valt. En waarom, omdat een woningbezitter die spaart voor groot onderhoud dit ook in box 3 moet aangeven...
Pecunia non olet
pi_209944981
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 14:56 schreef tnhb het volgende:

[..]

Ander uitgangspunt: als ze vijf a zes jaar geleden die bijdrage gewoon omhoog hadden gegooid, wat nu blijkbaar wel kan, dan hadden ze helemaal niets hoeven lenen, en het onderhoud is obv een MJOP en dat zou er vijf jaar gelden ook al moeten zijn geweest (of minimaal 0,5% van herbouwwaarde sparen, Wet verbetering functioneren verenigingen van eigenaars per 1-1-2018).

Op zich dus niet zo gek om het op deze manier te organiseren al heeft het persoonlijk niet helemaal mijn voorkeur, er zou gewoon genoeg in kas moeten zijn om groot onderhoud te kunnen plegen door jaarlijks genoeg te sparen als VvE.
Tussen 5 a 6 jaar geleden kan er wel iets veranderd zijn. Misschien is nu gebleken dat er meer gedaan moet worden dan toen gedacht. Misschien was er toen de inschatting dat het dakonderhoud nog even kon wachten maar is uit recente inspectie gebleken dat het eerder moet gebeuren. Daarnaast zijn de afgelopen tijd de prijzen van bouwmaterialen flink gestegen en ook lonen zijn vanwege de hoge inflatie flink hoger geworden. Met de prijzen van 5 a 6 jaar geleden hadden ze misschien wel genoeg in kas gehad, of in ieder geval minder tekort. Dat soort dingen kunnen ook meespelen, naast niet genoeg gespaard te hebben. Belangrijkste nu is dat ze de VvE bijdrage nu wel omhoog gooien om de komende jaren de aflossing + rente van deze lening te kunnen betalen.

Ik zit nog even te dubben of ik deze mee zou willen nemen. Rente is wel lager dan wat ik de afgelopen tijd mee meegenomen. Maar er is weinig risico, dat past wel voor de CF investeringen die ik doe vanuit het potje (ooit) bestemd voor aflossing van mijn aflossingsvrije hypotheek, voornaamste voorwaarde daar voor mij is dat het meer oplevert dan wat ik kwijt ben aan hypotheekrente.
pi_209945384
Ik heb vandaag een rente bijschrijving gekregen voor de Hazel**rdij waar een persoonlijk drama heeft plaatsgevonden. Lijkt erop dat de lening gewoon een maand opschuift in het schema en dus een maandje langer doorloopt. Nog geen mail van CCF gezien hierover.

[ Bericht 0% gewijzigd door Crowdmeister op 19-07-2023 03:24:45 (Aanpassing) ]
pi_209945450
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 16:35 schreef obligataire het volgende:

[..]
….

Ironisch dit, omdat een vordering op de VVE verplicht in box 3 valt. En waarom, omdat een woningbezitter die spaart voor groot onderhoud dit ook in box 3 moet aangeven...
Op basis van een recente uitspraak heb ik onze VVE pot in box 3 aangegeven, maar wel onder spaargeld en niet onder overige bezittingen!

Kan de precieze uitspraak zo even niet vinden, maar hier is het ook beschreven:
https://www.vanlanschot.n(...)-in-het-reservefonds
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_209946239
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 20:24 schreef obligataire het volgende:

[..]
Buiten dat er staat 'zeer ervaren verhuurder en huurder' weet je er niets van idd. Dat moeten we dan maar even van ze aannemen. Een rente van 8,5%, zonder kosten, doet ook wel vermoeden dat er enig risico is. Of dat ze héél erg veel haast hebben. Voor een basisinleg durf ik het wel aan. Tot dusver nog nul defaults bij CRE. Althans bij mij, ik weet niet of dat voor al hun projecten geldt. In ieder geval heb ik er meer vertrouwen in dan KOM of CC , om maar eens paar kneuzen te noemen :)
Volgens mij hebben we inderdaad nog geen default bij CRE gehad, tenminste hier niet genoemd. Wellicht dat het helpt dat ze erg "flexibel" zijn met de looptijden. Herfinanciering niet gelukt? Dan verlengen we de lening toch gewoon een maandje, of zes, of negen. Voor de platformspreiding heb ik een stukje universiteitsgebouw meegenomen en daarmee vind ik het voor deze leningnemer en dit platform wel weer genoeg.
pi_209946295
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 12:00 schreef obligataire het volgende:

[..]

Mijn voorspelling:
- Voor het eind van het jaar failliet
- Fietsen worden collectors-items (als er tenminste onderdelen te krijgen zijn).
Is dit een beleggingsadvies? Tweedehands fietsen kopen in de verwachting dat ze in waarde gaan stijgen? :)
pi_209947280
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 19:28 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Is dit een beleggingsadvies? Tweedehands fietsen kopen in de verwachting dat ze in waarde gaan stijgen? :)
Zonder gekheid: een partijtje reparatie-onderdelen VM zou wel eens flink meer waard kunnen worden. Veel vraag en weinig aanbod, dat is het ingrediënt wat je zoekt :)
Pecunia non olet
pi_209949625
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 16:35 schreef obligataire het volgende:

[..]
Van belastingaftrek is m.i. helemaal geen sprake, de vereniging (leningnemer!) betaalt de rente en aflossing en belast dit door aan de leden via een hogere maandbijdrage. In die zin is een appartementeigenaar dus achtergesteld bij een woningbezitter die ergens een lening afsluit om een verbouwing te bekostigen.

Wat hier staat klopt fiscaal.
pi_209949721
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 23:33 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Wat hier staat klopt fiscaal.
Nee dat klopt niet.
Tegenwoordig kunnen vve's ook leningen aangaan. Uw aandeel in deze lening mbt de betaalde rente is aftrekbaar in Box 1.
pi_209949982
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 23:51 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Nee dat klopt niet.
Tegenwoordig kunnen vve's ook leningen aangaan. Uw aandeel in deze lening mbt de betaalde rente is aftrekbaar in Box 1.
Dat is helemaal nieuw voor mij..ik weet niet beter dan dat dit hele verhaal in box 3 zit..... heb je hier misschien een bronvermelding van?
Pecunia non olet
pi_209950124
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 23:51 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Nee dat klopt niet.
het is een nuance, maar dat zou alleen kunnen als de VVE-incasso in 2 verschillende incasso's wordt geïncasseerd óf dat een ieder lid van de VVE naar rato van zijn aandeel participeert in de schuld.
Daarmee klopt het nog steeds van Obli zegt.

Je zou dus 2 noemers krijgen in j aangifte IB:
1. Je aandeel in het saldo in de VVE, dit is sparen in box 3.
2. Je aandeel in een lening welke de VVE is aangegeven t.b.v. (verkrijging of) verbetering van de eigen woning. Dit is een aftrekbare schuld omdat deze - in dit geval - in 96 maanden wordt afgelost, ten minste (minstens) annuitair.
pi_209950886
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 16:49 schreef JP01 het volgende:
Voor investeerders die bij MC actief zijn: er is op dit moment een nieuw project open. Dit project wordt officieel pas morgen aangekondigd maar de kans is groot dat hij tegen die tijd al vol is. Nu is er nog 15% over om te investeren voor diegene die interesse hebben. Hierbij de link: https://matchingcapital.com/product/dcl/
Lex kan verder. Zit vol
pi_209950899
quote:
Cijfers zijn op zijn zachtst gezegd niet best. Rente in combinatie met zekerheden lijken wel ok, zeker vanwege lineaire aflossing tot 0.
pi_209950958
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2023 00:39 schreef obligataire het volgende:

[..]
Dat is helemaal nieuw voor mij..ik weet niet beter dan dat dit hele verhaal in box 3 zit..... heb je hier misschien een bronvermelding van?
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2010-8462.pdf

10.4
pi_209951069
In 10.4 staat inderdaad het volgende:

10.4. Lening door de VVE bij een eigen woning
Het uitgangspunt voor de renteaftrek is dat de appartementseigenaar zelf een eigenwoningschuld is
aangegaan. De VVE kan medeschuldenaar zijn. De VVE moet in die situatie hoofdelijk verbonden zijn
voor de gezamenlijke schuld van de VVE-leden (artikel 5:113, vierde lid, van het BW).
Ook kan een VVE zelf een lening aangaan. De VVE-leden zijn (voor hun deel) hoofdelijk verbonden met
de schuld van de VVE (artikel 5:113, vijfde lid, van het BW). De rente en aflossing worden voldaan uit
de dotaties van de leden. De VVE is fiscaal niet transparant. Omdat de leden hoofdelijk zijn verbonden
met de schuld van de VVE worden de lening en de rentebetaling door de VVE toch aan leden
toegerekend. Het VVE-lid heeft dan recht op aftrek van het deel van de rente over de lening van de
VVE waarvoor hij aansprakelijk is (artikel 5:113, tweede lid, van het BW). De schuldeiser mag daarvoor
van het VVE-lid extra zekerheid eisen. De rente is aftrekbaar op het moment dat is voldaan aan de
volgende voorwaarden.

– De VVE heeft de rente betaald aan de schuldeiser.
– Het lid van de VVE heeft zijn deel in de (totaal) te betalen rente voldaan aan de VVE.
– de VVE heeft de onderhoudskosten betaald. Voor zover de VVE de onderhoudskosten nog niet
heeft betaald is geen sprake van een eigenwoningschuld. Voor zover het onderhoud wordt
gepleegd en wordt betaald verhuist de lening van box 3 naar box 1.
Zolang de VVE de lening nog niet heeft besteed, kan op het betaalde bedrag de zesmaandsgoedkeu-
ring gelden (zie onderdeel 3.2). De depotgoedkeuring van onderdeel 3.2.1 is niet van toepassing
omdat de lening door de VVE niet is aan te merken als een verbouwingsdepot als daar is bedoeld.
Pecunia non olet
pi_209952729
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2023 01:26 schreef Jaco078 het volgende:
Daarmee klopt het nog steeds van Obli zegt.
Misschien moet je duidelijker aangeven welk deel volgens jou nog steeds klopt. De kern van Obli's post was dat er van belastingaftrek geen sprake kan zijn en dat is bewezen onjuist.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')