Mag waarschijnlijk ook niet volgens de splitsingsakte.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 13:48 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Leuk bedacht maar voor de gemiddelde VvE veel te veel werk en te gecompliceerd. Daarnaast is dit m.i. transparanter.
Wil ja a.u.b. het linkje even verwijderen?quote:Op dinsdag 18 juli 2023 12:19 schreef Crowdmeister het volgende:
[..]
Dat is een bewoner zelf om z'n maandbijdrage aan de VVE terug te verdienen
Wil je het linkje a.u.b. even verwijderen?quote:Op dinsdag 18 juli 2023 12:19 schreef FrenkDeTank het volgende:
[..]
Dank. Bij de vorige VVE was ik net te laat. Nu wel ingeschreven.
Dat zal hier waarschijnlijk expliciet gedaan zijn om op die manier voor de leden van de VvE de betaalde rente (deels) fiscaal aftrekbaar te houden.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 13:45 schreef KrekelJapie het volgende:
Als er bij ccf niets in de pitch staat is het volgens mij lineair. In deze pitch staat wel dat om een annuïtaire aflossing gaat
quote:
Looptijd: 96 maanden met annuïtaire maandelijkse aflossing
Ik begrijp dat zoiets de eerste gedachte is, maar dan moet iedereen evenveel lenen of er moet min of meer een complete "familiebank" met alle overeenkomsten etc. worden opgetuigd. Als iemand dan vertrekt en er komt een nieue eigenaar moet je dat opnieu regelen, nu gaat volgens het appartementsrecht automagisch het betreffende deel over op de koper. Ik ben zelf jarenlang bestuurslid geweest van verschillende VvE's (als eigenaar van vastgoed) en ik kan je zeggen dat dat ik het niet altijd als een even dankbare taak heb ervaren. Als je dan ook nog een familiebank moet gaan organiseren met alle (contractuele)afspraken dan ga je daar denk ik niet altijd even vrolijk van worden.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 13:46 schreef Faraday01 het volgende:
Wat ik niet zo goed begrijp is waarom de bewoners niet direct aan de VvE lenen in plaats van via deze veel duurdere constructie. Spreek je af dat je een aantal maanden lagere VvE bijdrage betaald als rente+aflossing zodat de liquiditeit van de VvE niet in gevaar komt en klaar.
Hoezo dat? Een lineaire lening is toch ook aftrekbaar?quote:Op dinsdag 18 juli 2023 14:41 schreef tnhb het volgende:
[..]
Dat zal hier waarschijnlijk expliciet gedaan zijn om op die manier voor de leden van de VvE de betaalde rente (deels) fiscaal aftrekbaar te houden.
Je hebt gelijk, ik dacht even dat alleen de rente bij anuitaire aflossing aftrekbaar was, maar dat klopt inderdaad niet.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 15:13 schreef OpDieFiets het volgende:
[..]
Hoezo dat? Een lineaire lening is toch ook aftrekbaar?
Van belastingaftrek is m.i. helemaal geen sprake, de vereniging (leningnemer!) betaalt de rente en aflossing en belast dit door aan de leden via een hogere maandbijdrage. In die zin is een appartementeigenaar dus achtergesteld bij een woningbezitter die ergens een lening afsluit om een verbouwing te bekostigen.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 16:00 schreef tnhb het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, ik dacht even dat alleen de rente bij anuitaire aflossing aftrekbaar was, maar dat klopt inderdaad niet.
Tussen 5 a 6 jaar geleden kan er wel iets veranderd zijn. Misschien is nu gebleken dat er meer gedaan moet worden dan toen gedacht. Misschien was er toen de inschatting dat het dakonderhoud nog even kon wachten maar is uit recente inspectie gebleken dat het eerder moet gebeuren. Daarnaast zijn de afgelopen tijd de prijzen van bouwmaterialen flink gestegen en ook lonen zijn vanwege de hoge inflatie flink hoger geworden. Met de prijzen van 5 a 6 jaar geleden hadden ze misschien wel genoeg in kas gehad, of in ieder geval minder tekort. Dat soort dingen kunnen ook meespelen, naast niet genoeg gespaard te hebben. Belangrijkste nu is dat ze de VvE bijdrage nu wel omhoog gooien om de komende jaren de aflossing + rente van deze lening te kunnen betalen.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 14:56 schreef tnhb het volgende:
[..]
Ander uitgangspunt: als ze vijf a zes jaar geleden die bijdrage gewoon omhoog hadden gegooid, wat nu blijkbaar wel kan, dan hadden ze helemaal niets hoeven lenen, en het onderhoud is obv een MJOP en dat zou er vijf jaar gelden ook al moeten zijn geweest (of minimaal 0,5% van herbouwwaarde sparen, Wet verbetering functioneren verenigingen van eigenaars per 1-1-2018).
Op zich dus niet zo gek om het op deze manier te organiseren al heeft het persoonlijk niet helemaal mijn voorkeur, er zou gewoon genoeg in kas moeten zijn om groot onderhoud te kunnen plegen door jaarlijks genoeg te sparen als VvE.
Op basis van een recente uitspraak heb ik onze VVE pot in box 3 aangegeven, maar wel onder spaargeld en niet onder overige bezittingen!quote:Op dinsdag 18 juli 2023 16:35 schreef obligataire het volgende:
[..]
….
Ironisch dit, omdat een vordering op de VVE verplicht in box 3 valt. En waarom, omdat een woningbezitter die spaart voor groot onderhoud dit ook in box 3 moet aangeven...
Volgens mij hebben we inderdaad nog geen default bij CRE gehad, tenminste hier niet genoemd. Wellicht dat het helpt dat ze erg "flexibel" zijn met de looptijden. Herfinanciering niet gelukt? Dan verlengen we de lening toch gewoon een maandje, of zes, of negen. Voor de platformspreiding heb ik een stukje universiteitsgebouw meegenomen en daarmee vind ik het voor deze leningnemer en dit platform wel weer genoeg.quote:Op maandag 17 juli 2023 20:24 schreef obligataire het volgende:
[..]
Buiten dat er staat 'zeer ervaren verhuurder en huurder' weet je er niets van idd. Dat moeten we dan maar even van ze aannemen. Een rente van 8,5%, zonder kosten, doet ook wel vermoeden dat er enig risico is. Of dat ze héél erg veel haast hebben. Voor een basisinleg durf ik het wel aan. Tot dusver nog nul defaults bij CRE. Althans bij mij, ik weet niet of dat voor al hun projecten geldt. In ieder geval heb ik er meer vertrouwen in dan KOM of CC , om maar eens paar kneuzen te noemen
Is dit een beleggingsadvies? Tweedehands fietsen kopen in de verwachting dat ze in waarde gaan stijgen?quote:Op woensdag 12 juli 2023 12:00 schreef obligataire het volgende:
[..]
Mijn voorspelling:
- Voor het eind van het jaar failliet
- Fietsen worden collectors-items (als er tenminste onderdelen te krijgen zijn).
Zonder gekheid: een partijtje reparatie-onderdelen VM zou wel eens flink meer waard kunnen worden. Veel vraag en weinig aanbod, dat is het ingrediënt wat je zoektquote:Op dinsdag 18 juli 2023 19:28 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
[..]
Is dit een beleggingsadvies? Tweedehands fietsen kopen in de verwachting dat ze in waarde gaan stijgen?
Wat hier staat klopt fiscaal.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 16:35 schreef obligataire het volgende:
[..]
Van belastingaftrek is m.i. helemaal geen sprake, de vereniging (leningnemer!) betaalt de rente en aflossing en belast dit door aan de leden via een hogere maandbijdrage. In die zin is een appartementeigenaar dus achtergesteld bij een woningbezitter die ergens een lening afsluit om een verbouwing te bekostigen.
Ironisch dit, omdat een vordering op de VVE verplicht in box 3 valt. En waarom, omdat een woningbezitter die spaart voor groot onderhoud dit ook in box 3 moet aangeven...
Nee dat klopt niet.quote:
Dat is helemaal nieuw voor mij..ik weet niet beter dan dat dit hele verhaal in box 3 zit..... heb je hier misschien een bronvermelding van?quote:Op dinsdag 18 juli 2023 23:51 schreef zeeland6 het volgende:
[..]
Nee dat klopt niet.
Tegenwoordig kunnen vve's ook leningen aangaan. Uw aandeel in deze lening mbt de betaalde rente is aftrekbaar in Box 1.
het is een nuance, maar dat zou alleen kunnen als de VVE-incasso in 2 verschillende incasso's wordt geïncasseerd óf dat een ieder lid van de VVE naar rato van zijn aandeel participeert in de schuld.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 23:51 schreef zeeland6 het volgende:
[..]
Nee dat klopt niet.
Tegenwoordig kunnen vve's ook leningen aangaan. Uw aandeel in deze lening mbt de betaalde rente is aftrekbaar in Box 1.
Lex kan verder. Zit volquote:Op maandag 17 juli 2023 16:49 schreef JP01 het volgende:
Voor investeerders die bij MC actief zijn: er is op dit moment een nieuw project open. Dit project wordt officieel pas morgen aangekondigd maar de kans is groot dat hij tegen die tijd al vol is. Nu is er nog 15% over om te investeren voor diegene die interesse hebben. Hierbij de link: https://matchingcapital.com/product/dcl/
Cijfers zijn op zijn zachtst gezegd niet best. Rente in combinatie met zekerheden lijken wel ok, zeker vanwege lineaire aflossing tot 0.quote:Op maandag 10 juli 2023 15:46 schreef impact9 het volgende:
https://www.collincrowdfund.nl/hout-en-timmerfabriek-oudshoorn-2/
Deel #2, zie ik wel zitten
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2010-8462.pdfquote:Op woensdag 19 juli 2023 00:39 schreef obligataire het volgende:
[..]
Dat is helemaal nieuw voor mij..ik weet niet beter dan dat dit hele verhaal in box 3 zit..... heb je hier misschien een bronvermelding van?
Misschien moet je duidelijker aangeven welk deel volgens jou nog steeds klopt. De kern van Obli's post was dat er van belastingaftrek geen sprake kan zijn en dat is bewezen onjuist.quote:Op woensdag 19 juli 2023 01:26 schreef Jaco078 het volgende:
Daarmee klopt het nog steeds van Obli zegt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |