abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209823841

Crowdfunding is hot! In 2020 is in Nederland 417 miljoen euro met crowdfunding opgehaald. In 2021 is de markt van financiering via crowdfunding sterk gegroeid naar 730 miljoen euro. Dat is een groei van plus 75% (bron).

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen leningen
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding.
Max crowdfund (MAX), investeren in vastgoed in NL en buitenland.
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender (LS), peer-to-peer lending.
October (OCT), platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa.
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Voordegroei (VDG), leningen voor MKB.
Crowdpartners (CP), investeren in beroepsvaart.
Matching Capital (MC), investeren in vastgoed vanaf 5.000 euro.
All4funding (A4F), inspirerend investeren.
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), investeren in opkomende economieën.

Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Webinars zekerheden
SPOILER
Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Informatie Kifid
SPOILER
Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Buitenlandse platformen
SPOILER
Statistieken
SPOILER
Effectieve rente
SPOILER
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Pecunia non olet
  zondag 9 juli 2023 @ 14:33:18 #2
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_209823855
SIG open. Als van ouds 1A vol in 1 minuut.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_209823911
Vandaag onze Antwerpse vrienden van Woningbouwvereniging Schuddebeurs uitgezwaaid :)
Pakt er nog maar een pintje (of meer) op B:)B
Pecunia non olet
pi_209823921
quote:
0s.gif Op zondag 9 juli 2023 14:33 schreef Zeghomaar het volgende:
SIG open. Als van ouds 1A vol in 1 minuut.
Dat ging hard inderdaad. Ik was gelukkig op tijd
pi_209823962
Hierboven een interessante discussie over risico.

Hoe kijken jullie er tegen aan dat meerdere platformen nu OPP als betaalprovider gebruiken?
Zien jullie daar nog risico nu er maar beperkte spreiding is van dienstverleners?
Ik vind het lastig in te schatten of er nog een risico ligt voor als OPP in de problemen komt. Zelfs al geven ze nu aan dat met derdenrekeningen de gelden veilig zijn.

quote:
0s.gif Op zondag 9 juli 2023 12:08 schreef obligataire het volgende:

[..]
Die clubs staan toch allemaal onder toezicht van DNB e/o de ECB?
Onder toezicht staan betekent niet dat het niet fout kan gaan. Natuurlijk is de kans niet groot, maar ik vraag mij af of anderen hier ook nog risico's zien als OPP in de problemen komt?
pi_209823968
Nog een vraagje over de SIG projecten van N*ck.
Hoeveel heeft 1B uiteindelijk terug gekregen?
pi_209824014
quote:
0s.gif Op zondag 9 juli 2023 14:43 schreef dyna18 het volgende:
Nog een vraagje over de SIG projecten van N*ck.
Hoeveel heeft 1B uiteindelijk terug gekregen?
75%
  zondag 9 juli 2023 @ 14:54:44 #8
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_209824143
quote:
0s.gif Op zondag 9 juli 2023 14:38 schreef mrbombastic het volgende:

[..]
Dat ging hard inderdaad. Ik was gelukkig op tijd
Om 15.00 uur de volgende SIG.

Die zal waarschijnlijk niet zo hard gaan.
pi_209826022
quote:
0s.gif Op zondag 9 juli 2023 14:42 schreef dyna18 het volgende:
Hierboven een interessante discussie over risico.

Hoe kijken jullie er tegen aan dat meerdere platformen nu OPP als betaalprovider gebruiken?
Zien jullie daar nog risico nu er maar beperkte spreiding is van dienstverleners?
Ik vind het lastig in te schatten of er nog een risico ligt voor als OPP in de problemen komt. Zelfs al geven ze nu aan dat met derdenrekeningen de gelden veilig zijn.
[..]
Onder toezicht staan betekent niet dat het niet fout kan gaan. Natuurlijk is de kans niet groot, maar ik vraag mij af of anderen hier ook nog risico's zien als OPP in de problemen komt?
Ik maak me daar eigenlijk geen zorgen om. PSPs moeten aan hele strenge eisen voldoen (en ook aantonen dat ze daar aan voldoen), om dit soort diensten aan te bieden. De primaire voorwaarde is dat het geld dat binnenkomt, nooit eigendom van het bedrijf wordt of kan worden. De geldstromen zijn vanaf het begin volledig gescheiden. Ik heb daar in die zin eigenlijk alleen maar meer vertrouwen in dan de "derdengelden rekening" van sommige CF platformen op dit moment. Voor mij is het gebruik van externe PSPs alleen maar een verbetering.

Zitten jouw platforms toevallig allemaal bij OPP, tja misschien is het is niet ideaal, maar voor mij zou het geen factor van belang zijn.
pi_209836432
Deze nieuwe Collin staat nu open. Ik dacht dat hij hier nog niet besproken is.

Maupetuus B.V.
¤ 305.000 | 8,0% rente | 60 maanden | Investeerders: 86

https://www.collincrowdfund.nl/maupetuus-b-v/

Wel een zeer specifiek onderpand maar verder lijkt het mij geen onaardig project.
pi_209836491
Nieuw Collin project:

SMD Straalbedrijf en Coatingen B.V.
¤ 250.000 | 8,0% rente | 48 maanden

https://www.collincrowdfu(...)jf-en-coatingen-b-v/
pi_209836498
Nieuw Collin project (2e lening):

Handelsonderneming en Klussenbedrijf R. Akker
¤ 260.000 | 9,0% rente | 60 maanden

https://www.collincrowdfu(...)enbedrijf-r-akker-2/

De lopende lening is tot op heden altijd netjes en op tijd betaald.

[ Bericht 6% gewijzigd door Horsemen op 10-07-2023 11:46:55 ]
pi_209836781
Nou ik was blijkbaar niet de enige die de CPE Holding BV lening van NLI zo goed vond. Vanochtend om 10 uur live gegaan, toen ik iets voor 11 uur wilde meedoen was het volledige bedrag van 1.1m al opgehaald. Ik had niet verwacht dat deze zo snel vol zou zijn, jammer!
pi_209837512
quote:
14s.gif Op maandag 10 juli 2023 11:14 schreef Horsemen het volgende:

WOZ waarde fors hoger dan werkelijke waarde. Verder redelijk verhaal.

Linkje:

SPOILER
pi_209837794
quote:
14s.gif Op maandag 10 juli 2023 11:11 schreef Horsemen het volgende:
Deze nieuwe Collin staat nu open. Ik dacht dat hij hier nog niet besproken is.

Maupetuus B.V.
¤ 305.000 | 8,0% rente | 60 maanden | Investeerders: 86

https://www.collincrowdfund.nl/maupetuus-b-v/

Wel een zeer specifiek onderpand maar verder lijkt het mij geen onaardig project.
Inderdaad. Een zeer winstgevend bedrijf als je naar het EV kijkt. Jammer dat een deel daarvan alweer onttrokken is maar het belooft veel goeds over de aflossingen.
Pecunia non olet
pi_209837844
quote:
Nieuw Collin project:

SMD Straalbedrijf en Coatingen B.V.
¤ 250.000 | 8,0% rente | 48 maanden

https://www.collincrowdfu(...)jf-en-coatingen-b-v/
Voor een goedlopend bedrijf heeft hij bar veel schuld.... amper 16% solvabiliteit. Als ik kijk naar de winst 2022 en het eigen vermogen dan is dat eigen vermogen voor het overgrote deel in 2022 gevormd. Blijkbaar waren de jaren daarvóór niet zo vet. Of hij moet veel dividend uitgekeerd hebben...

Als ik 'werkkapitaal' zie staan dan word ik meestal al wat achterdochtig. Werkkapitaal nodig hebben betekent o.h.a. veel en vaak heel boze schuldeisers :)
Pecunia non olet
pi_209837943
Ik begrijp niet dat Kadir en Ali niet beter lopen op CCF. nette rente, 1e hypotheek. Weliswaar volledig aflossingsvrij, maar geen gek verhaal dunkt me? Komt al lange tijd niet vol.
pi_209838066
GVE 18599 Scharnerweg 91 - 91B03 verbouwing & onderhoud Maastricht , laatste 3 term in 1x , lening uit 2018 met een enkele hik keurig de finish door fam Bozkurt.
pi_209838186
quote:
0s.gif Op maandag 10 juli 2023 12:45 schreef Jaco078 het volgende:
Ik begrijp niet dat Kadir en Ali niet beter lopen op CCF. nette rente, 1e hypotheek. Weliswaar volledig aflossingsvrij, maar geen gek verhaal dunkt me? Komt al lange tijd niet vol.
Dit zijn van die projecten waarbij ik het taxatierapport zou willen inzien. Nu moet je in de pitch proberen uit te filteren waarop je nu wel en geen hypotheekrecht krijgt. Als je je best doet kom je er wel uit maar de meeste investeerders hebben hier helemaal geen zin in en/of zijn al lang afgehaakt. Daarnaast komt het inkomen gedeeltelijk uit een PGB-budget voor de verzorging van hun kind zonder dat daar inhoudelijk meer informatie over gegeven is.

Al met al niet allemaal super helder en dan zijn er genoeg projecten voorhanden waar dit wel beschikbaar/helder is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Horsemen op 10-07-2023 18:46:57 ]
pi_209840063
Nieuw 3 jarig SiG project:

Pasweg 22A te Landgraaf Herfinanciering LIVE 12 juli 2023 om 14.30 uur

Vandaag presenteren wij een nieuw project aan de Pasweg 22A te Landgraaf Herfinanciering. Je kunt vanaf 12 juli 2023 om 14.30 uur investeren. Het betreft een appartement gelegen op de tweede verdieping, met 3 slaapkamers en een balkon. Het object is gelegen in Landgraaf in de provincie Limburg. Parkeren is mogelijk op de openbare parkeerplaatsen aan de openbare weg. Het balkon is gelegen op het westen en biedt genoeg ruimte om te kunnen zitten.

https://investeren.sameni(...)-22a-herfinanciering
pi_209841186
quote:
14s.gif Op maandag 10 juli 2023 14:55 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw 3 jarig SiG project:

Pasweg 22A te Landgraaf Herfinanciering LIVE 12 juli 2023 om 14.30 uur

Vandaag presenteren wij een nieuw project aan de Pasweg 22A te Landgraaf Herfinanciering. Je kunt vanaf 12 juli 2023 om 14.30 uur investeren. Het betreft een appartement gelegen op de tweede verdieping, met 3 slaapkamers en een balkon. Het object is gelegen in Landgraaf in de provincie Limburg. Parkeren is mogelijk op de openbare parkeerplaatsen aan de openbare weg. Het balkon is gelegen op het westen en biedt genoeg ruimte om te kunnen zitten.

https://investeren.sameni(...)-22a-herfinanciering
Er rust erfpacht op van 897 euro per jaar.
De vraag is tot wanneer is dit contract geldig.
  maandag 10 juli 2023 @ 16:05:51 #23
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_209841239
quote:
Eigen vermogen - 197K.

Dan blijf ik weg.
pi_209841553
quote:

quote:
Het leendoel betreft de aankoop van 120 waterbuffels.
Moest meteen aan dit verhaal denken dat recent in het FD stond:
https://archive.is/3ObCh

NB: Ik wil niet suggereren dat er enige relatie is met dit CCF project.
pi_209841863
quote:
0s.gif Op maandag 10 juli 2023 16:05 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Eigen vermogen - 197K.

Dan blijf ik weg.
Maar de crediteuren niet ;)
Pecunia non olet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: