Mis ik wat of zijn de fees bij Collin niet ongeveer even hoog als bij GVE (incl correctie bij GVE van getoond -> effectief rendement)? Enkel als je al een flinke loyaliteitskorting hebt bij Collin dan zal het wel wat schelen.quote:Op maandag 10 juli 2023 23:46 schreef Crowdyfunder het volgende:
Voorlopig geen investeringen meer voor mij bij GVE. Kosten veel te hoog. Zeker bij langlopende annuïteiten.
Over gestapt naar Collin voor mijn nieuwe projecten.
https://www.oneplanetcrow(...)utm_campaign=vanmoofquote:Op dinsdag 11 juli 2023 17:40 schreef NaRegenDeZon het volgende:
https://www.nu.nl/economi(...)-tijdelijk-stil.html
Hadden zij ook niet kortgeleden wat cf geld opgehaald. Ben benieuwd of dat nog terug gaat komen.
6,8% netto (4,7% na box 3 belasting), is voor mij helaas veel te laag. Dan kan je veel beter een 36 maanden deposito openen van 4,2% netto (vrijgesteld van box 3 heffing) en geen noemenswaardig risico lopen.quote:Op dinsdag 11 juli 2023 16:29 schreef Tdola het volgende:
https://www.collincrowdfund.nl/dutch-rivers-development-b-v/
Vinden jullie hier nog wat van?
Vrijgesteld van box 3 heffing gaat ook weer niet lukken laten we zeggen -0,3/0,5% over 36 mnd.quote:Op dinsdag 11 juli 2023 18:51 schreef JP01 het volgende:
[..]
6,8% netto (4,7% na box 3 belasting), is voor mij helaas veel te laag. Dan kan je veel beter een 36 maanden deposito openen van 4,2% netto (vrijgesteld van box 3 heffing) en geen noemenswaardig risico lopen.
Als ze niet aan de vraag kunnen voldoen en daarom de verkoop moeten stoppen om zo alles in te halen dan is er weinig aan de hand. Maar als je leest dat er op de website eerst stond dat dit vanwege een "computerstoring" is, en dat ze pas daarna met een ander verhaal kwamen, dan is dat toch echt wel een hele rode vlag. Al helemaal als de service de afgelopen tijd ook zwaar achteruit is gegaan. Worst case betekent het dat ze hun leveranciers niet meer kunnen betalen en dus geen fietsen meer krijgen.quote:Op dinsdag 11 juli 2023 17:40 schreef NaRegenDeZon het volgende:
https://www.nu.nl/economi(...)-tijdelijk-stil.html
Hadden zij ook niet kortgeleden wat cf geld opgehaald. Ben benieuwd of dat nog terug gaat komen.
Akkoord, je hebt gelijk want ik schrijf te kort door de bocht. Je deposito is niet vrijgesteld maar je moet daar ongeveer nog 0,1% op corrigeren vanwege box 3 belasting. Alle genoemde percentages (zo ook die 0,1%) zijn per jaar overigens. De stelling blijft verder hetzelfde: 4,7% vs 4,1%. Inclusief afschrijving kom je met crowdfunding bij dat soort projecten uit op een totaal dat misschien fractioneel hoger ligt dan een deposito - als het meezit. Of lager als het tegenzit. Dan zou ik niet moeilijk doen en gewoon voor een deposito gaan.quote:Op dinsdag 11 juli 2023 18:55 schreef zeeland6 het volgende:
[..]
Vrijgesteld van box 3 heffing gaat ook weer niet lukken laten we zeggen -0,2%.
Dat zal wel meer worden dan 0,1% met de stijgende rente.quote:Op dinsdag 11 juli 2023 19:02 schreef JP01 het volgende:
[..]
Akkoord, je hebt gelijk want ik schrijf te kort door de bocht. Je deposito is niet vrijgesteld maar je moet daar ongeveer nog 0,1% op corrigeren vanwege box 3 belasting. De stelling blijft verder hetzelfde. Alle genoemde percentages (zo ook die 0,1%) zijn per jaar overigens.
Die loyaliteits korting bij Collin is redelijk makkelijk te halen natuurlijk.quote:Op dinsdag 11 juli 2023 18:47 schreef JP01 het volgende:
[..]
Mis ik wat of zijn de fees bij Collin niet ongeveer even hoog als bij GVE (incl correctie bij GVE van getoond -> effectief rendement)? Enkel als je al een flinke loyaliteitskorting hebt bij Collin dan zal het wel wat schelen.
Voor de lage fees kan je volgens mij veel beter aankloppen bij MC, HCN, of msschien ook SIG (zelf geen ervaring met die laatste).
Mwah, ik ga niemand proberen te overtuigen dat de rente over een periode van 3 jaar hoger of lager staat dan nu, omdat je het onmogelijk kan wetenquote:Op dinsdag 11 juli 2023 19:08 schreef Collin63 het volgende:
[..]
Dat zal wel meer worden dan 0,1% met de stijgende rente.
Ja het is wel een strategie om minimaal te investeren totdat je een hoge korting hebt. Zelf ga ik dat niet doen omdat ik niet bij onnodig veel projecten betrokken wil zijn. En als je alleen de echte goede eruit haalt dan ben je wel flink langer bezig. Maar zelfs met 30% korting vind ik de fees bij Collin nog steeds hoog.quote:Op dinsdag 11 juli 2023 19:08 schreef ETphonehome het volgende:
[..]
Die loyaliteits korting bij Collin is redelijk makkelijk te halen natuurlijk.
Ik was een laat starter bij Collin (maart 2021 eerste investering). Heb ik een vrij korte tijd (14 maanden) 30 projecten meegepakt, het merendeel tegen het minimum bedrag.
Vanaf het moment dat ik in de 30% korting categorie val, nu een goed jaar dus, is mijn gemiddelde investerings bedrag wat omhoog gegaan.
Default afhandeling en doorloop tijd zijn w.m.b., buiten de kosten, rede genoeg om GvE op een heel laag pitje (lees: registratie nog niet hernieuwd) te hebben staan.
Al is het punt "doorlooptijd" sinds de laatste nieuwsbrief wel verholpen: rentedragend vanaf project-vol.
Héél veel geld. Heb diverse campagnes voorbij zien komen de laatste jaren. Gegoochel met enorme omzetten die mogelijk zouden zijn. Er zijn teveel mensen die er in tuinen , dit soort luchtfietserij.quote:Op dinsdag 11 juli 2023 18:49 schreef peterc het volgende:
[..]
https://www.oneplanetcrow(...)utm_campaign=vanmoof
en
https://www.vanmoof.com/n(...)crowdfunding-records
https://www.oneplanetcrowd.com/nl/project/200360/description
https://www.oneplanetcrowd.com/nl/project/200363/description
staat me ook nog iets bij van Collin, maar zal ik me wel vergissen, maar a lot of ¤ verbrand
GVE fee over oorspronkelijke bedrag. Collin over openstaande bedrag. Gemiddeld staat bij een annuïteit iets meer dan 50% open. Dus de fee over het openstaande bedrag hakt er bij GVE er veel harder in. Bij GVE is de Fee de laatste maanden van de lening hoger dan de rente vergoeding. Daarom voorlopig geen annuïteiten bij GVE voor mij.quote:Op dinsdag 11 juli 2023 18:47 schreef JP01 het volgende:
[..]
Mis ik wat of zijn de fees bij Collin niet ongeveer even hoog als bij GVE (incl correctie bij GVE van getoond -> effectief rendement)? Enkel als je al een flinke loyaliteitskorting hebt bij Collin dan zal het wel wat schelen.
Voor de lage fees kan je volgens mij veel beter aankloppen bij MC, HCN, of msschien ook SIG (zelf geen ervaring met die laatste).
Ja oke, duidelijk. Dus 0,6% bij GVE over het totale bedrag, en 1,2% bij Collin over het uitstaande bedrag. Per saldo over de looptijd van een annuïteit ontlopen ze elkaar qua fee dus nauwelijks. Tel daarbij op dat de effectieve rente bij GVE ongeveer 0,5% - 0,7% lager ligt (je krijgt minder uitbetaald) dan de op projectpagina's getoonde percentages. Dan is GVE inderdaad al gauw significant duurder.quote:Op woensdag 12 juli 2023 00:08 schreef Crowdyfunder het volgende:
[..]
GVE fee over oorspronkelijke bedrag. Collin over openstaande bedrag. Gemiddeld staat bij een annuïteit iets meer dan 50% open. Dus de fee over het openstaande bedrag hakt er bij GVE er veel harder in. Bij GVE is de Fee de laatste maanden van de lening hoger dan de rente vergoeding. Daarom voorlopig geen annuïteiten bij GVE voor mij.
Staat bij update op site GVE:quote:Op woensdag 12 juli 2023 10:04 schreef zeeland6 het volgende:
hebben jullie ook de GVE storting niet gehad dinsdag ?
En dat is de laatste maanden wel een paar keer vaker gebeurt, ik hield het altijd op een dingetje tussen verschillende banken en maakte me er niet druk om.quote:Op woensdag 12 juli 2023 10:09 schreef Januit het volgende:
[..]
Staat bij update op site GVE:
Door een storing bij de bank worden de verzamelbetalingen op woensdagochtend overgemaakt.
Als ik het goed lees is er per 1 oktober 2023 een herziening voor de volgende 25 jaar voor de eeuwig durende erfpacht. Waar ik wel wat verbaasd over ben is dat bij de vorige financiering er geen vermelding was van erfpacht.quote:Op maandag 10 juli 2023 16:03 schreef mrbombastic het volgende:
[..]
Er rust erfpacht op van 897 euro per jaar.
De vraag is tot wanneer is dit contract geldig.
Uitgebreid artikel in het FD vanmorgen:quote:Op dinsdag 11 juli 2023 20:08 schreef obligataire het volgende:
[..]
Héél veel geld. Heb diverse campagnes voorbij zien komen de laatste jaren. Gegoochel met enorme omzetten die mogelijk zouden zijn. Er zijn teveel mensen die er in tuinen , dit soort luchtfietserij.![]()
(die uitdrukking lijkt speciaal voor VanMoof bedacht te zijn...)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vind het trouwens niet helemaal terecht om te spreken over "luchtfietserij" en "gegoochel". Ze hebben wel degelijk een serieus bedrijf opgebouwd (omzet van 83 miljoen in 2021 volgens het FD artikel) met een grote merkbekendheid, ook in diverse buitenlandse metropolen (zie ze zelf regelmatig rondrijden in de buitenlandse metropool waar ikzelf woonachtig ben).
Wel kun je zeggen dat ze waarschijnlijk te snel hebben willen expanderen.
quote:Op woensdag 12 juli 2023 11:49 schreef OpDieFiets het volgende:
[..]
Uitgebreid artikel in het FD vanmorgen:Ik denk dat je het woordje 'waarschijnlijk' moet vervangen door 'met zeer grote waarschijnlijkheid'.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vind het trouwens niet helemaal terecht om te spreken over "luchtfietserij" en "gegoochel". Ze hebben wel degelijk een serieus bedrijf opgebouwd (omzet van 83 miljoen in 2021 volgens het FD artikel) met een grote merkbekendheid, ook in diverse buitenlandse metropolen (zie ze zelf regelmatig rondrijden in de buitenlandse metropool waar ikzelf woonachtig ben).
Wel kun je zeggen dat ze waarschijnlijk te snel hebben willen expanderen.
Ik las dat ze tientallen milljoen verlies per jaar maakten. Dat is natuurlijk alleen vol te houden als je, nadat banken al zijn afgehaakt, andere malloten kunt vinden om die wilde plannen te financieren.
Ik denk dat ze niet meer produceren omdat toeleveranciers niet meer willen leveren zonder 'boter bij de vis'.
Mijn voorspelling:
- Voor het eind van het jaar failliet
- Fietsen worden collectors-items (als er tenminste onderdelen te krijgen zijn).Pecunia non olet
Ik ben het met je eens, hoor. Wilde met mijn opmerking alleen even de nuance aanbrengen dat er naar mijn mening wel degelijk iets neergezet is door ze.quote:Op woensdag 12 juli 2023 12:00 schreef obligataire het volgende:
[..]
Ik denk dat je het woordje 'waarschijnlijk' moet vervangen door 'met zeer grote waarschijnlijkheid'.
Ik las dat ze tientallen milljoen verlies per jaar maakten. Dat is natuurlijk alleen vol te houden als je, nadat banken al zijn afgehaakt, andere malloten kunt vinden om die wilde plannen te financieren.
Ik denk dat ze niet meer produceren omdat toeleveranciers niet meer willen leveren zonder 'boter bij de vis'.
Mijn voorspelling:
- Voor het eind van het jaar failliet
- Fietsen worden collectors-items (als er tenminste onderdelen te krijgen zijn).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |