Is helemaal geen gekke vraag! Ik heb er eindeloos over na zitten denken. Als ik het water in het zicht wil houden, moet ik niet alleen bepaalde zichtlijnen vrijhouden maar ook alle oeverplanten verwijderen. Dat wil ik niet: die oeverplanten vind ik leuk en zijn goed voor de dieren. Ik heb het op één plek wel gedaan, daar waar we ons bootje vastbinden. Dat is praktischer en zo kunnen we vanuit de woonkamer een stukje water zien.quote:Op woensdag 14 juni 2023 15:25 schreef manny het volgende:
#durftevragen
Vind je het niet jammer dat je het water niet / nauwelijks meer ziet vanuit het huis door de begroeiing aan de "tuinzijde" ?
Of is dat de voorlaatste foto die een beetje vertekend ?
En ja. zeker zo in de OP op een rijtje: fraai werk. Leuk!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
Gezien jullie zwarte kozijnen zou ik geloof ik dan ook voor de garagedeur voor zwart kiezen. En als je durft (en het verkrijgbaar is) roze, zoals je poortje.quote:Op woensdag 14 juni 2023 15:58 schreef Claudia_x het volgende:
Overigens weet ik nog steeds niet welke kleur garagedeur ik wil en is dat het grootste obstakel om er een te kopen.
[ afbeelding ]
Ik neig ook naar zwart. Dan is het meer een geheel met het huis. Roze is uitgesloten.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 10:12 schreef Smallish het volgende:
[..]
Gezien jullie zwarte kozijnen zou ik geloof ik dan ook voor de garagedeur voor zwart kiezen. En als je durft (en het verkrijgbaar is) roze, zoals je poortje.
Alleen in de ochtend.quote:
Ja, dat is volgens mij over het algemeen een logische keuze. Onze schuur is wat problematisch omdat we er niet hetzelfde mee kunnen doen als het huis. De boeidelen aan de voor- en achterkant zijn bijvoorbeeld wit en die zijn deels van de buren. Het is logischer om die wit te houden. In verband met de samenhang hebben we de kozijnen wit geschilderd en maar een andere kleur gekozen voor de schuurdeur. Voor de garage is trouwens ook een andere baksteen gebruikt dan voor het huis, veel geler. Het is een ratjetoe.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 10:22 schreef Leandra het volgende:
Ik zou voor de kleur van de kozijnen gaan.
Hebben wij overigens niet gedaan, maar onze kozijnen zijn Ral 9010, we hebben de kleur van de voordeur genomen, die ligt er bijna naast.
Daarmee zijn onze voordeur en garagedeur dus antraciet.
Vanuit de hoek op de foto hierboven is dat een logische keuze, maar als je er recht voorstaat niet. Dan lijkt het net alsof dat helemaal niet bij ons huis hoort.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 10:33 schreef Leandra het volgende:
Gewoon dezelfde kleur garagedeur als de buren dan maar? Dat brengt ook eenheid, en met de muur ertussen valt het toch al minder op dat het een andere kleur is dan je kozijnen.
Dat doe ik op m'n eigen manier met Paint. Vanuit deze hoek is groen logisch:quote:Op vrijdag 16 juni 2023 10:57 schreef Leandra het volgende:
Is het een optie om de huidige deur als tester te gebruiken?
Gooi je daar een likje verf op in een kleur die je overweegt? Die deur gaat toch weg.
Garagedeur zwart, en dan een deur maken in het roze poortje zodat je het niet ziet vanuit die hoek.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 11:20 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat doe ik op m'n eigen manier met Paint. Vanuit deze hoek is groen logisch:
[ afbeelding ]
En vanuit deze hoek zwart:
[ afbeelding ]
![]()
Vanmiddag gaan we waarschijnlijk even bij een zaak in de buurt langs. Het is gewoon niet meer te doen met de huidige deur die niet open kan.
Vanuit deze hoek lijkt mij zwart ook niet raar. Het ligt al dichter bij het groen van de buren dan de huidige kleur en het wordt sowieso een ander soort deur dus exact hetzelfde gaat het nooit worden. Dan maar beter een andere kleur dan een net niet gelijkende.quote:
Ik houd van je manier van denken.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 11:51 schreef Viv het volgende:
[..]
Garagedeur zwart, en dan een deur maken in het roze poortje zodat je het niet ziet vanuit die hoek.
Dit.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 12:06 schreef Elleska het volgende:
[..]
Dan maar beter een andere kleur dan een net niet gelijkende.
De linker, de smalste. Ook die kleur trouwens, met namaakhoutnerf.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 22:57 schreef Leandra het volgende:
Wij hebben de breedte van die rechtse, maar dan zonder deur erin.
Lekker rustig.
Wat is de breedte van de delen van de deur van de buren?
Ze maken de sectionaaldeur passend, dus mogelijk moet er iets van de boven- en onderkant af. Hoe meer eraf moet, hoe meer het opvalt. Misschien kun je dat met de wat smallere delen makkelijker opvangen?quote:Op vrijdag 16 juni 2023 19:16 schreef Mrs.Peel het volgende:
Ik vind de rechter (breedste delen) het mooist. Zitten er ook nog voor- of nadelen aan smallere of juist bredere secties?
Het is zink! De dakgoten en regenpijpen bij het huis zijn ook van zink. Da's niet eens zo gek bedacht.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 19:53 schreef Hineni het volgende:
Ik vind de kleur van jullie dakkapel mooi. Het lijkt niet heel veel terug te komen in de rest van het exterieur dus misschien is dat wat voor jullie nieuwe garagedeur?
Ik maak morgen even een foto van de onze.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 23:16 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
De linker, de smalste. Ook die kleur trouwens, met namaakhoutnerf.
Ik neig net als de anderen naar de middelste maar denk ook dat de bredere niet zullen misstaan:
[ afbeelding ]
Als ik kijk hoe die middelste opent dan zijn die delen net zo hoog als bij degene met de hoogste delen, er zit alleen een extra (nep) rand in die de suggestie wekt dat het meer delen zijn.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 23:21 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ze maken de sectionaaldeur passend, dus mogelijk moet er iets van de boven- en onderkant af. Hoe meer eraf moet, hoe meer het opvalt. Misschien kun je dat met de wat smallere delen makkelijker opvangen?
Als er een beschadiging in de deur komt, kun je een deel laten vervangen. Mogelijk is dat goedkoper met de smallere delen?
Ja, goed gezien!quote:Op vrijdag 16 juni 2023 23:45 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als ik kijk hoe die middelste opent dan zijn die delen net zo hoog als bij degene met de hoogste delen, er zit alleen een extra (nep) rand in die de suggestie wekt dat het meer delen zijn.
Ik verwacht dat dat bij de smalste ook zo is.
Ik weet niet of ik terug durf te lezen.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 23:59 schreef Icegiant het volgende:
Wauw. Mooi huis! Ziet er heel vrij uit, luxe om zo te mogen/kunnen wonen. Ik ontdek dit nu pas, ergggg leuk dus ik ga lekker teruglezen en inspiratie opdoen 😊
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zaterdag 17 juni 2023 00:22 schreef Netelig het volgende:
Ik durf het bijna niet te zeggen, maarVoor wat het waard is: ik vind 'em nog steeds geweldig!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
Je architect zou je voor gek verklaren! En ik mis nog steeds de kleur Geordend in ons huisquote:Op zaterdag 17 juni 2023 00:12 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik weet niet of ik terug durf te lezen.Ik heb meerdere kleurencrises gehad. Misschien weten de regulars nog wel dat ik eigenlijk een groene vloer door het hele huis heen wilde. De architect heeft me toen opgesloten in haar kantoor tot ik ervan afzag.
Daar denk ik aan als het idee bij me opkomt om een roze garagedeur te nemen, @:seven, wat zou de architect ervan denken? (Ze heeft het hier al een tijdje niet meer gezien, maar ik kan wel raden wat voor positie d'r wenkbrauwen innemen als ze het roze muurtje ziet.)
In de eerste vier delen ontbreken trouwens de foto's door een verhuizing naar Imgur, maar daarna zitten ze er weer in.
Weet ik niet, maar ik vermoed van niet. Ik heb naar schroeffundering gekeken toen ik een vlonderterras overwoog. Hoe stel je je de toepassing van schroeffundering voor bij een oprit? Ik weet bijvoorbeeld dat mijn buren een bak hebben laten maken waar grind in is gestort.quote:Op zaterdag 24 juni 2023 13:09 schreef Netelig het volgende:
Valt schroeffundering ook onder onderheien?
Misschien schroeffundering - betonnen balken in trapframe erop en daar de oprit op storten/monteren?quote:Op zondag 25 juni 2023 11:21 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Weet ik niet, maar ik vermoed van niet. Ik heb naar schroeffundering gekeken toen ik een vlonderterras overwoog. Hoe stel je je de toepassing van schroeffundering voor bij een oprit? Ik weet bijvoorbeeld dat mijn buren een bak hebben laten maken waar grind in is gestort.
Lol, dit is een retorische vraag toch?quote:Op zondag 25 juni 2023 11:37 schreef Claudia_x het volgende:
- Heb ik zin in het onderhoud? (onze robotmaaier kan er niet komen)
Woon je op veengrond? Dan hoor ik graag welke duurzame oplossing je hebt die onderhoudsvrij is.quote:Op zondag 25 juni 2023 17:08 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Lol, dit is een retorische vraag toch?
Als er één ding is waar ik na het aanleggen nooit meer naar om zou willen kijken, is het de fucking oprit wel.
Ik heb weinig fiducie in een zware oplossing met schroeffundering. Ik kom daar online ook niet echt voorbeelden van tegen.quote:Op zondag 25 juni 2023 13:25 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Misschien schroeffundering - betonnen balken in trapframe erop en daar de oprit op storten/monteren?
Ik begreep dat ze in dergelijke gebieden vaak een soort drijvende constructie gebruiken. Dat van jullie buren klinkt als een drijvende constructie. Maar meestal hoor ik dat icm. piepschuim waar dan de oprit op ligt. Milieutechnisch een drama natuurlijk. Maar goed, als het een leven mee gaat is dat nog wel te overzien. Itt. Al het piepschuim dat we in spouwmuren blazen momenteel.
Ik denk trouwens niet dat gras minder zakt. Zeker niet als je vaak de auto op de oprit hebt staan.
Nou, bodemdaling is in veengebieden voor een groot deel wel afhankelijk van beleidskeuzes. In Nederland is de stand van het water nooit zomaar een natuurlijk fenomeen. Ons hele land is er al honderden jaren op ingericht om water zo snel mogelijk het land uit te krijgen.quote:Op maandag 26 juni 2023 09:13 schreef BE het volgende:
Ik vind het wel interessant dat we lijken te vinden dat de overheid het probleem maar gewoon op moet lossen.Terwijl zij natuurlijk ook maar moeten dealen met het landschap en de natuur. Waarom zouden zij dat moeten oplossen? Het is toch wat het is?
Dat is het met de grondwaterstanden vaak juist nietquote:Op maandag 26 juni 2023 09:13 schreef BE het volgende:
Ik vind het wel interessant dat we lijken te vinden dat de overheid het probleem maar gewoon op moet lossen.Terwijl zij natuurlijk ook maar moeten dealen met het landschap en de natuur. Waarom zouden zij dat moeten oplossen? Het is toch wat het is?
Heeft dezelfde oorzaak... het constante laag houden van de grondwaterstand.quote:Op maandag 26 juni 2023 12:43 schreef BE het volgende:
Ok, I stand corrected.
Hier in Gouda weet je gewoon niet beter dan dat de boel zakt, constant, altijd... Ik zie dat daarom denk ik gewoon als een gegeven en niet per se iets waar iets aan te doen valt.
Ik kom daar dus ook vandaan en was ook niet beter gewend dan dat de oprit elke paar jaar opgehoogd moest worden en dat de SRV-wagen of de vuilnisauto wel eens door de straat zakte. Maar dat is dus een keuze. Vond ik best schokkend om te ontdekken.quote:Op maandag 26 juni 2023 12:43 schreef BE het volgende:
Ok, I stand corrected.
Hier in Gouda weet je gewoon niet beter dan dat de boel zakt, constant, altijd... Ik zie dat daarom denk ik gewoon als een gegeven en niet per se iets waar iets aan te doen valt.
Zeker! Eens!quote:Op maandag 26 juni 2023 14:00 schreef yinu het volgende:
[..]
Ik kom daar dus ook vandaan en was ook niet beter gewend dan dat de oprit elke paar jaar opgehoogd moest worden en dat de SRV-wagen of de vuilnisauto wel eens door de straat zakte. Maar dat is dus een keuze. Vond ik best schokkend om te ontdekken.
Dank voor je heldere uiteenzetting! Zoon schrijft er op dit moment een werkstuk over en het is materie waar ik me ook in heb verdiept. Ik zie om me heen dat mensen op heel traditionele manieren omgaan met tuin en bestrating. Dat verbaast me, want iedereen kent de problematiek. Waarom wordt er niet meer geïnnoveerd?quote:Op maandag 26 juni 2023 10:34 schreef yinu het volgende:
[..]
Nou, bodemdaling is in veengebieden voor een groot deel wel afhankelijk van beleidskeuzes. In Nederland is de stand van het water nooit zomaar een natuurlijk fenomeen. Ons hele land is er al honderden jaren op ingericht om water zo snel mogelijk het land uit te krijgen.
Door het laag houden van de grondwaterstand oxideert het veen en klinkt het in. Niet alleen vervelend voor claudia met haar oprit maar ook een probleem voor leidingen, riolen, wegen en bruggen en andere infrastructuur. En de oxidatie van het veen leidt ook nog tot hogere CO2 uitstoot en maakt het probleem van de zeespiegelstijging nog wat lastiger. Het is dan ook wel echt een beleidsvoornemen in veel veenweidegebieden om de grondwaterstand te verhogen. Alleen ontmoet dat nog wat tegenstand van o.a. boeren en industrie. Veen zal altijd wel tot op zekere hoogte blijven inklinken en we kunnen de grondwaterstand ook niet tot het ‘natuurlijke’ niveau terugbrengen want dat betekent dat een groot deel van Nederland weer meren en moeras wordt.
Niets in Nederland is ‘gewoon’ landschap en natuur.
Wat leuk, dat ken ik niet! Naar dit soort innovaties ben ik op zoek.quote:Op maandag 26 juni 2023 07:36 schreef BE het volgende:
We hebben hier in Gouda, wat bijna synoniem is voor verzakken, als proef een fietspad dat gemaakt is van bakken van gerycled plastic waarvan de hoop idd is dat ze minder snel verzakken dan gewoon asfalt:
PlasticRoad: https://plasticroad.com/
Ja dat is raar hè. Dat doen we dus met z’n allen. Maar je kunt ook niet zomaar het grondwaterpeil overal verhogen, want dan krijg je inderdaad problemen zoals in het centrum van Gouda. Wat ik ervan begreep is daar niet alleen het grondwaterpeil hoog, maar is het een combinatie van een relatief hoog grondwaterpeil en een snelle daling van de bodem waardoor het grondwaterpeil ten opzichte van de bodem heel hoog is.quote:Op maandag 26 juni 2023 19:59 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dank voor je heldere uiteenzetting! Zoon schrijft er op dit moment een werkstuk over en het is materie waar ik me ook in heb verdiept. Ik zie om me heen dat mensen op heel traditionele manieren omgaan met tuin en bestrating. Dat verbaast me, want iedereen kent de problematiek. Waarom wordt er niet meer geïnnoveerd?
Ik heb er niet eens een probleem mee dat ik mijn oprit bijvoorbeeld elke 6 jaar opnieuw moet laten asfalteren. Mijn voornaamste probleem is dat ik het probleem er erger mee maak. Dat vind ik irrationeel.
Ja, dat zouden we ook beter moeten doen met z’n allen. We zijn niet alleen bezig om de bodem sneller te laten inklinken waardoor er meer broeikasgassen vrijkomen en we eraan bijdragen dat de droogte en de wateroverlast toenemen, maar we bouwen ook hele zware huizen en gaan met steeds zwaardere auto’s op de wegen rijden (suv’s en elektrische auto’s) en op de opritten parkeren waardoor die ook weer versterkt moeten worden en daardoor zwaarder worden waardoor ze sneller verzakken en… zo gaan we maar door. Innovatie is inderdaad nodig!quote:In ons huis hebben we trouwens voor een soortgelijke uitdaging gestaan. Daar hebben we indertijd gekozen voor vervangen van hout door lichtgewicht staal.
Er moet nog een stukje van de vloer drogen dat is opgevuld, vandaar.quote:Op woensdag 19 juli 2023 16:35 schreef bleiblei het volgende:
Mooie deur, maareh, ik neem aan dat ie wel helemaal dicht kan toch? Of hoort die kier aan de bovenkant?
We zouden dat met dezelfde hardverharding kunnen doen als we nu hebben. Dan kunnen we meteen de lelijke stoepranden weghalen. Maar dat levert wel wat uitdagingen op:quote:Op vrijdag 21 juli 2023 09:36 schreef SV-tje het volgende:
Zo te zien ligt de oprit nu lager dan die van de buren en het pad naar de voordeur. Ik zou het huidige asfalt laten liggen en daar een goedkope halfverharding op storten.
Zijn er geen mooie inrijplaten?quote:Op vrijdag 21 juli 2023 09:25 schreef Claudia_x het volgende:
- een inrijplaat kopen (vrij duur, niet mooi).
Dat is zeker een optie. Dan is het belangrijkste obstakel nog de rand. Er is geen hoogteverschil tussen ons deel van de oprit en dat van de buren, althans niet op de plekken waar de opritten aan elkaar grenzen. Wil je halfverharding op z'n plek houden, dan moet je daar iets doen. Ik zie ons nog niet een rand asfalt er netjes uithalen, tenzij iemand daar een briljante methode voor weet. Daar komt bij dat het teerhoudend asfalt is.quote:Op vrijdag 21 juli 2023 09:47 schreef BE het volgende:
Zou je gaten kunnen boren in het asfalt om afwatering te vergemakkelijken?
Wat voor een inrijplaat pleit, is dat alles wat we met de oprit doen op den duur zal verzakken. Om altijd de garage goed te kunnen bereiken, zou zo'n oplossing daar zorgen voor permanente bereikbaarheid.quote:Op vrijdag 21 juli 2023 09:50 schreef Elleska het volgende:
[..]
Zijn er geen mooie inrijplaten?
Want dit zei je van de garagedeuren ook en zie nu
Corten-staal er tussen steken? Die heb je ook in een hoge variant, zou dat werken?quote:Op vrijdag 21 juli 2023 09:58 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat is zeker een optie. Dan is het belangrijkste obstakel nog de rand. Er is geen hoogteverschil tussen ons deel van de oprit en dat van de buren, althans niet op de plekken waar de opritten aan elkaar grenzen. Wil je halfverharding op z'n plek houden, dan moet je daar iets doen. Ik zie ons nog niet een rand asfalt er netjes uithalen, tenzij iemand daar een briljante methode voor weet. Daar komt bij dat het teerhoudend asfalt is.
Dan moet je alsnog asfalt weghalen in het midden. En aan het begin moet je eroverheen kunnen rijden, dus daar is het sowieso geen optie.quote:Op vrijdag 21 juli 2023 10:01 schreef BE het volgende:
[..]
Corten-staal er tussen steken? Die heb je ook in een hoge variant, zou dat werken?
(Of snap ik niet goed wat de bedoeling is?)
Wat bedoel je met 'een nok aanstorten'?quote:Op vrijdag 21 juli 2023 10:10 schreef _mido het volgende:
Ik weet niet hoe de fundering/vloer van je garage er uit ziet maar is een nok aanstorten en daar een stelconplaat op leggen geen idee? Over mooi valt te twisten, opsluiten is niet nodig en afwatering is ook geen probleem toch?
Rintje Ritsmaquote:Op vrijdag 21 juli 2023 10:22 schreef Claudia_x het volgende:
Is dit nou Maxim Hartman?
[ afbeelding ]
zoiets:quote:Op vrijdag 21 juli 2023 10:20 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat bedoel je met 'een nok aanstorten'?
Best briljant! Al zou ik dan liever geen ontzettend zware betonplaat hebben, maar mogelijk ontkom je er niet aan gezien het gewicht van een auto?quote:Op vrijdag 21 juli 2023 14:02 schreef _mido het volgende:
[..]
zoiets:
[ afbeelding ]
Iets dergelijks gebeurt vaker ónder het maaiveld. DAN kan je wel de gewone bestrating doorleggen maar zakt die niet:
[ afbeelding ]
Daar had ik nog nooit van gehoord. Zo leer ik weer eens wat, dank!quote:Op vrijdag 21 juli 2023 16:12 schreef LoaLoa1 het volgende:
Zou je met koud asfalt het hoogte verschil kunnen wegwerken zodat je de garage in kan rijden?
Geen idee, misschien zijn hier mensen met ervaring in het verwerken van koud asfalt.
Ik heb even de belangrijkste punten erin getekend. De halfverharding moet veel hoger komen te liggen, op gelijke hoogte met de garagevloer. Dus de strook in het midden van de oprit moet ook veel hoger worden, net iets hoger dan de verhoging die je nu ziet met het plukje gras erop. Dat is de oude septic tank. Maar aan het begin van de oprit (zie 'rand maken?') moet de halfverharding op gelijke hoogte met het asfalt komen om eroverheen te kunnen rijden. En het water loopt weliswaar door de halfverharding weg, maar zal bij aanhoudende regen op het laagste punt komen te liggen. Hoe ga je daar mee om? Dat zijn vragen waar ik mee zit.quote:Op zondag 23 juli 2023 09:16 schreef BE het volgende:
Bij je een-na-laatste streepje bedoel je denk ik ‘hoe sluit ik het padvast op’ toch?
Zou dat mss kunnen door kant-bandjes (zoals je in een tuin gebruikt) met beton op het asfalt vast te zetten?
Of mss met een asfaltzaag sleuven in het asfalt voor staal zoals je in de tuin gebruikt heb?
misschien kan daar een grindput van gemaakt worden?quote:Op zondag 23 juli 2023 09:37 schreef BE het volgende:
Ah ik snap wat je bedoelt.
Ik zou de oude put iig niet per se compleet afdekken want wellicht kan daar toch ook wat vocht door weg sijpelen. Zou een (dubbel) stuk worteldoek kunnen voorkomen dat de padvast wegspoelt?
Oh ja! Goeie suggestie!quote:Op zondag 23 juli 2023 09:40 schreef Angelfrouk het volgende:
[..]
misschien kan daar een grindput van gemaakt worden?
De put heeft straks geen functie meer, want het water loopt weg door de halfverharding. Dat gaat best snel, weten we inmiddels uit ervaring. Bovendien zit die nu verstopt en/of is de afwatering verzakt. Dat weten we niet precies. We zouden dan dus niet alleen de put moeten vervangen door een andersoortig exemplaar, maar ook de boel goed schoon laten maken. Dat is extra geld voor iets wat niet nodig is. En de put zit straks juist op een hoog in plaats van een laag punt waardoor die sowieso niet effectief is.quote:Op zondag 23 juli 2023 09:37 schreef BE het volgende:
Ah ik snap wat je bedoelt.
Ik zou de oude put iig niet per se compleet afdekken want wellicht kan daar toch ook wat vocht door weg sijpelen. Zou een (dubbel) stuk worteldoek kunnen voorkomen dat de padvast wegspoelt?
Een goot op het blauwe gedeelte zou een optie kunnen zijn. Misschien is het genoeg om wat meer asfalt op die plek weg te halen zodat de halfverharding netjes aansluit op het asfalt en het water er wat harder in wegloopt.quote:Op zondag 23 juli 2023 09:43 schreef Leandra het volgende:
Een goot van het laagste punt naar de put met een rooster er overheen?
Dat weten we natuurlijk nog niet, maar mijn vermoeden is dat het minder hard gaat. Gaten in het asfalt boren zal wel wat helpen, maar of het genoeg is? De optie om het asfalt helemaal weg te laten halen, staat ook nog open.quote:Op zondag 23 juli 2023 09:48 schreef Leandra het volgende:
Loopt water ook snel weg door de halfvrrharding als je die op de huidige oprit plaatst of ga je de huidige oprit helemaal slopen?
Ik denk dat het nu snel wegloopt omdat het onder je halfverharding weg kan.
Ik zou daar persoonlijk niet voor kiezen maar zou de nieuwe (half)verharding op afschot leggen en een goot maken.quote:Op zondag 23 juli 2023 09:59 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat weten we natuurlijk nog niet, maar mijn vermoeden is dat het minder hard gaat. Gaten in het asfalt boren zal wel wat helpen, maar of het genoeg is? De optie om het asfalt helemaal weg te laten halen, staat ook nog open.
Onder het asfalt ligt waarschijnlijk een flinke laag puin en het is sowieso de vraag hoe goed het water daarin wegloopt, zeker gezien de hoge grondwaterstand die we hebben. Daarom vind ik het fijn om dit soort dingen met vaklui door te spreken. Helaas zijn die doorgaans conservatief en kennen ze padvast bijvoorbeeld niet, dus grijpen ze terug op de standaardmaatregelen die ze ook in een versteende tuin toe zouden passen.quote:Op zondag 23 juli 2023 10:03 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik zou daar persoonlijk niet voor kiezen maar zou de nieuwe (half)verharding op afschot leggen en een goot maken.
Puur op gevoel overigens, niet uit ervaring of kennis van de materie.
quote:Op zondag 23 juli 2023 10:18 schreef Claudia_x het volgende:
Wel weer een fijn projectje dit. Het is een van de laatste grote dingen die we nog moeten doen (op volgorde van prioriteit):
- oprit vervangen
- twee boeidelen en twee kozijnen in de garage vervangen
- elektra in volière en kas werkend krijgen
- volière vervangen
Punt 1 doen we dit jaar of begin volgend jaar. Punt 2 en 3 waarschijnlijk volgend jaar. Voor punt 4 moeten we flink sparen. Misschien hebben we voor die tijd al een ander huis gekocht.
Is een grapje, hoor. Er zijn geen plannen, in ieder geval niet tot de kinderen het huis uit zijn. Dat duurt nog minimaal 6 jaar.quote:
Oh gelukkigquote:Op zondag 23 juli 2023 11:33 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Is een grapje, hoor. Er zijn geen plannen, in ieder geval niet tot de kinderen het huis uit zijn. Dat duurt nog minimaal 6 jaar.
Ik denk dat dit huis wel voor twee huizen telt, dus laten we van 14 jaar uitgaan.quote:Op zondag 23 juli 2023 11:40 schreef Viv het volgende:
[..]
Oh gelukkig![]()
Volgens de seven year itch uit de OP zou het over een paar jaar al zover zijn.
Ja, dat stelde onze buurman vorig jaar ook voor. Hij stond al klaar met een boor. Gelukkig heb ik hem ervan kunnen weerhouden, want anders hadden we nu dezelfde oprit gehad maar dan met een boel gaten.quote:Op zondag 23 juli 2023 12:41 schreef Elleska het volgende:
Als je aan een asfaltboor kan komen om de gaten te maken dan zou je eerst een proefgat kunnen boren om te zien wat je allemaal tegenkomt. Dat doen de asfaltboeren ook als ze een weg gaan herstellen.
Bij dat proefgat kan je vervolgens ook testen hoe goed zo'n gat het water kan afvoeren.
Haha, dank je. Iedereen verliest hier de strijd uiteindelijk, dus ik maak me geen illusies.quote:Op zondag 23 juli 2023 13:28 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik vind je worsteling met de oprit wel fascinerend. Ik heb er het volste vertrouwen in dat je gaat winnen
Nou ja, dan heb je er in elk geval wel alles aan gedaan. Een oplossing die je steeds na een paar jaar weer aanvult zoals het plan met het padvast, is ook een oplossing.quote:Op zondag 23 juli 2023 15:53 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Haha, dank je. Iedereen verliest hier de strijd uiteindelijk, dus ik maak me geen illusies.
Geweldig! Ik vind het vooral fijn dat ik nu zonder sleutel de garage in kan. Lief heeft de deur meteen geïntegreerd in Home Assistant. Ook dat ging prima. Het cijferslot is makkelijker even snel te gebruiken dan de telefoon, maar het is bijvoorbeeld handig de deur op afstand open te kunnen doen voor een pakketbezorger.quote:
Sigma S2U Nova Traplak Soft Satinquote:[b]Op zondag 29 oktober 2023 13:06 schreef Claudia_x het volgende:[/b
De opties:
1. Toch maar zelf aflakken en het gedoe voor lief nemen.
Sowieso is mijn ervaring dat waterbasis verf zelfde dag weer beloopbaar is. In het nieuwbouwhuis ook hele trap in 1 dag gedaan en s avonds naar boven gelopen zonder om en om schilderen.quote:Op zondag 29 oktober 2023 14:13 schreef PJ het volgende:
[..]
Sigma S2U Nova Traplak Soft Satin
Droogtijd :
stofdroog na 1 uur, kleefvrij na 3 uur, overschilderbaar na 5 uur
Dit is echt topspul: heb laatst nog onze twee trappen in een dag geschilderd. Kinderen om 8.15 deur uit en 14.45 weer thuis. Trap was toen al beloopbaar maar heb voor zekerheid even gewacht tot 17.00. Deze verf is er ook in antislip voor bovenzijde vd treden: heel stroef zonder rare bolletjes. Uiteindelijk wordt de verf knetterhard en hoef je maar eens in de 4 jaar de belopen stukken bij te werken.
Te mengen in alle kleuren vd regenboog.
Gewoon niet van de trap vallen!quote:Op zondag 29 oktober 2023 15:26 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Sowieso is mijn ervaring dat waterbasis verf zelfde dag weer beloopbaar is. In het nieuwbouwhuis ook hele trap in 1 dag gedaan en s avonds naar boven gelopen zonder om en om schilderen.
Trap bekleden ben ik zelf geen liefhebber van, houd überhaupt niet van vloerbedekking. Vroeger thuis hadden we een steile trap die bekleed was met hele ruwe vloerbedekking (nog net geen sisal) en als je dan van de trap af gleed door de kortte treden had je bijna brandwonden, dus geen aanrader.
Linoleum/marmoleum?quote:Op zondag 29 oktober 2023 13:06 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb een nieuwe kwestie waar ik jullie mening graag over krijg. Ik ben er nooit aan toegekomen om de trappen af te lakken en heb ze alleen in de grondverf kunnen zetten. De grondverf heeft het best goed gehouden, maar inmiddels beginnen de trappen er minder mooi uit te zien. Ik zou ze wel willen aflakken, maar ik ben werkelijk nooit alleen thuis en zie er geen kans toe. Ik ken de truc van treden half-om-half lakken, maar dat zie ik om verschillende redenen niet zo zitten. (Ik ben momenteel bezig met een schilderklus in de badkamer en ik vind dat met een gezin een logistieke nachtmerrie.)
De opties:
2. Iemand inhuren voor aflakken die dat kan doen als we allemaal weg zijn.
3. De trap bekleden.
Ik zie optie 3 wel zitten. Vloerbedekking is warm en isolerend. Ik vind alleen veel soorten vloerbedekking lelijk. Sisal vind ik mooi maar voelt vervelend onder blote voeten.
Wat vinden jullie: bekleden met vloerbedekking of niet? Zo ja, wat is mooi spul?
Foto van de trap in kwestie? En wat te denken van een mooie traploper?quote:Op zondag 29 oktober 2023 13:06 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb een nieuwe kwestie waar ik jullie mening graag over krijg. Ik ben er nooit aan toegekomen om de trappen af te lakken en heb ze alleen in de grondverf kunnen zetten. De grondverf heeft het best goed gehouden, maar inmiddels beginnen de trappen er minder mooi uit te zien. Ik zou ze wel willen aflakken, maar ik ben werkelijk nooit alleen thuis en zie er geen kans toe. Ik ken de truc van treden half-om-half lakken, maar dat zie ik om verschillende redenen niet zo zitten. (Ik ben momenteel bezig met een schilderklus in de badkamer en ik vind dat met een gezin een logistieke nachtmerrie.)
De opties:
2. Iemand inhuren voor aflakken die dat kan doen als we allemaal weg zijn.
3. De trap bekleden.
Ik zie optie 3 wel zitten. Vloerbedekking is warm en isolerend. Ik vind alleen veel soorten vloerbedekking lelijk. Sisal vind ik mooi maar voelt vervelend onder blote voeten.
Wat vinden jullie: bekleden met vloerbedekking of niet? Zo ja, wat is mooi spul?
Ik weet het, ik heb zelfs nog een pot staan. Maar ik krijg het gewoon niet voor elkaar omdat er altijd iemand thuis is als ik thuis ben. Ik snap dat dat voor anderen lastig te begrijpen is - we zijn huismussen.quote:Op zondag 29 oktober 2023 14:13 schreef PJ het volgende:
[..]
Sigma S2U Nova Traplak Soft Satin
Droogtijd :
stofdroog na 1 uur, kleefvrij na 3 uur, overschilderbaar na 5 uur
Dit is echt topspul: heb laatst nog onze twee trappen in een dag geschilderd. Kinderen om 8.15 deur uit en 14.45 weer thuis. Trap was toen al beloopbaar maar heb voor zekerheid even gewacht tot 17.00. Deze verf is er ook in antislip voor bovenzijde vd treden: heel stroef zonder rare bolletjes. Uiteindelijk wordt de verf knetterhard en hoef je maar eens in de 4 jaar de belopen stukken bij te werken.
Te mengen in alle kleuren vd regenboog.
quote:
De zijkanten lakken is wel een stuk beter te doen! Een mooi traploper zou zeker beneden niet misstaan omdat het wel erg 'clean' is allemaal. Maar jemig, wat zijn er veel met lelijke patronen!quote:Op zondag 29 oktober 2023 17:34 schreef Seven. het volgende:
[..]
Foto van de trap in kwestie? En wat te denken van een mooie traploper?![]()
Alleen dan moet je alsnog lakken.
Deze is mooi, maar ik ben een beetje huiverig voor een traploper die niet strak op het stootbord geplaatst is.quote:
Maar daar is ruimte tussen de loper en de verticale stukken van de trap, dus daar gaat zich enorm veel stof verzamelen, dat wordt een ding met dat schoon maken / houden.quote:
Voordeel is wel dat je niet hoeft te lijmen.quote:Op zondag 29 oktober 2023 18:06 schreef Seven. het volgende:
[..]
Deze is mooi, maar ik ben een beetje huiverig voor een traploper die niet strak op het stootbord geplaatst is.
Is dit tapijt? Leuk!quote:Op zondag 29 oktober 2023 18:01 schreef Claudia_x het volgende:
Zoiets zou denk ik wel mooi zijn:
[ afbeelding ]
Een mooie traploper heb ik nog niet gevonden. Ik houd me aanbevolen.
En in twee dagen? Dat je steeds om en om verft en niet verft. En dag later dan dus andersom. Dan kun je dus de trap wel gewoon gebruiken (moet je alleen iets grotere stappen nemen want steeds trede overslaan). En even duidelijk markeren welke treden dus beloopbaar zijnquote:Op zondag 29 oktober 2023 17:50 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik weet het, ik heb zelfs nog een pot staan. Maar ik krijg het gewoon niet voor elkaar omdat er altijd iemand thuis is als ik thuis ben. Ik snap dat dat voor anderen lastig te begrijpen is - we zijn huismussen.
Goed punt!quote:Op zondag 29 oktober 2023 18:24 schreef Lucky_Strike het volgende:
Wat gaat je kat doen met stoffen trapbekleding?
Bonuskat
Ik ben een pvc-hater, dus dat komt er hier niet in.quote:Op zondag 29 oktober 2023 18:17 schreef Tink89 het volgende:
Ik zou laten bekleden of zelf bekleden met pvc. Ik vind vloerbedekking zo ongelooflijk ouderwets. En bij m'n schoonouders gleed ik op m'n sokken op de vloerbedekking altijd van de trap. Dan honderd keer liever antislipverf.
Prachtig! 😍quote:Op woensdag 14 juni 2023 12:21 schreef Claudia_x het volgende:
Vrouwen gaan gemiddeld na 7,6 jaar vreemd. Ook ik ga gebukt onder de seven year itch, alleen manifesteert die zich op een andere manier: ik moet verhuizen. En dus heb ik met mijn lief een nieuw huis gekocht, 7,6 jaar na de aankoop van ons nieuwbouwhuis waar we voor altijd in hadden kunnen blijven wonen. Ons nieuwe huis is een kluswoning. Zijn jullie dan handig? hoor ik jullie denken. Nee, wij zijn niet handig. En we zijn ook niet erg avontuurlijk. Niks voor ons eigenlijk, zo'n verbouwproject. Maar het is goed gekomen.
Dit is waar we het voor deden:
[ afbeelding ]
Zo was het en werd het:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Sinds april 2019 zit de verbouwing erop maar ook nadien is er veel gebeurd. Een mooie klus was het opknappen van de kas:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De grote klus van 2022 was het vervangen van de stoeptegels door Achterhoeks padvast als halfverharding met borderranden van cortenstaal.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat beviel zo goed dat we ook padvast en cortenstaal voor het gedeelte achter de kas hebben gebruikt.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
In september 2022 is de cv-ketel vervangen door een warmtepomp, een Panasonic Monobloc WH-MDC09J3E5 (9 kW), en is een rvs-boiler van DJG geplaatst. We hebben de gasleiding laten verwijderen en hebben een ombouw gemaakt:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
In januari van dit jaar hebben we zonnepanelen op het dak bij laten plaatsen:
[ afbeelding ]
En een maand later hebben we inbouwkasten laten maken:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
In mei kwam er dan eindelijk een robotmaaier, de Navimow van Segway zonder perimeterdraad:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De volgende klus wordt waarschijnlijk het vervangen van de garagedeur. Dat mag ook wel eens, want we hebben het er al jaren over.
Deze heb je ook in traploper. En van sisal(melanges). Ik zit even helemaal in een traploperstunnel maar zit mobiel dus kan even geen plaatjes posten.quote:Op zondag 29 oktober 2023 18:01 schreef Claudia_x het volgende:
[ afbeelding ]
Ter illustratie: het tuinseizoen is zo'n beetje afgelopen, dus ik ben wat klusjes in huis aan het doen. Eén van de dingen op mijn lijstje was het herstellen van een stuk muur in de inloopdouche. Het stucwerk boven de tegelplint liet los. Ik heb die rand ooit bijgewerkt met kit op kleur, maar dat was geen permanente oplossing. Dus ik moest alle zwakken delen verwijderen, vullen en schilderen met verf waarvan ik hoop dat die beter tegen natte omstandigheden kan. (En eindeloos tegen de kinderen zeuren dat ze de muur na het douchen even droog moeten deppen. Ik had dat stukje door moeten laten tegelen, zucht.)quote:Op zondag 29 oktober 2023 18:23 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
En in twee dagen? Dat je steeds om en om verft en niet verft. En dag later dan dus andersom. Dan kun je dus de trap wel gewoon gebruiken (moet je alleen iets grotere stappen nemen want steeds trede overslaan). En even duidelijk markeren welke treden dus beloopbaar zijn![]()
Edit: oh grapje, net niet ver genoeg teruggelezen, dat zie je niet zitten.
Dan op een weekenddag alle spellen in huis verzamelen, van boven naar beneden lakken en dan met het hele gezin een spelletjesdag houden tot de trap droog is?zo heel lang hoef je dat dan dus niet eens vol te houden.
Wat staat "Lente look" geweldig is dat huis, zeg!quote:Op zondag 29 oktober 2023 19:03 schreef yinu het volgende:
[..]
Deze heb je ook in traploper. En van sisal(melanges). Ik zit even helemaal in een traploperstunnel maar zit mobiel dus kan even geen plaatjes posten.
Ik weet niet zeker of de links werken daarom zet ik de naam van het project er ook even bij. Deze heet Laat me binnen en is geometrisch, dit heet Lente look (ja met spatie) en is een sisalloper. En hier heb je Boho ambience, sisal met een (geometrisch) visgraatwerkje. Van het patroon Hongaarse Punt heb ik trouwens een keer een winterjas gehad
Ik heb erover nagedacht maar de tegels zijn in het stucwerk verzonken, als je begrijpt wat ik bedoel. Dat is een waanzinnig detail, vind ik, maar in dit geval is het wat onhandig.quote:
quote:Op zondag 29 oktober 2023 18:23 schreef vlindertje89 het volgende:
Dan op een weekenddag alle spellen in huis verzamelen, van boven naar beneden lakken en dan met het hele gezin een spelletjesdag houden tot de trap droog is?zo heel lang hoef je dat dan dus niet eens vol te houden.
quote:Op zondag 29 oktober 2023 18:57 schreef Tegan het volgende:
Slaapfeestje in de woonkamer.
Geen tips verder, gewoon zo laten.
Als ik achter de prijs van traplopers kom, ben ik vast snel genezen en zal ik wel moeten.quote:Op zondag 29 oktober 2023 19:06 schreef Puala het volgende:
Ik denk dat ik een kampeer nachtje zou houden in de woonkamer met t gezin en de "overlast" zou accepteren.
Die coating zou ik alleen maar durven als de vochtwaarde in de muur laag genoeg is, anders sluit je het vocht op.quote:Op zondag 29 oktober 2023 19:14 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik heb erover nagedacht maar de tegels zijn in het stucwerk verzonken, als je begrijpt wat ik bedoel. Dat is een waanzinnig detail, vind ik, maar in dit geval is het wat onhandig.
Ik hoop dat met aangepast douchebeleid de onderkant van de muur het beter houdt. Op de rand aan de onderkant na gaat het heel goed. Mijn plan B is tweecomponentencoating gebruiken.
Goed punt, dat zou ik moeten meten. Het zou wel goed moeten zitten, want we hebben in de muur het voegwerk laten herstellen, de spouw laten isoleren en het dak vervangen. Al vind ik coating ook een wat rigoureuze oplossing voor alleen die rand.quote:Op zondag 29 oktober 2023 19:25 schreef Puala het volgende:
[..]
Die coating zou ik alleen maar durven als de vochtwaarde in de muur laag genoeg is, anders sluit je het vocht op.
Ik vrees het ook ja. Ik wil nu eigenlijk ook een traploper op mijn gelakte maar versleten en gladde trappen. Maar ik weet niet of ik dat nog wil als ik de prijzen zie.quote:Op zondag 29 oktober 2023 19:19 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
[..]
[..]
Als ik achter de prijs van traplopers kom, ben ik vast snel genezen en zal ik wel moeten.
Dat is sowieso wel een trappenhuis om van te dromenquote:Op zondag 29 oktober 2023 19:11 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat staat "Lente look" geweldig is dat huis, zeg!
Je hebt ook Sisal Look, die schijnt minder ruw te zijn. Wij hebben nu Sisal op de trap, ik vind het heel mooi maar het is wel onprettig op blote voeten.quote:Op zondag 29 oktober 2023 17:51 schreef Claudia_x het volgende:
[..]!
Ik heb ooit in een vakantiehuis gezeten met ruwe sisal en ik kon er nauwelijks overheen lopen. Vreselijk. Maar gemixt met wol is misschien wel wat, al vrees ik met ernstige vrezen dat het niet goedkoop gaat worden.
Daar zitten wel hele mooie tussen! Zal wel flink wat kosten inderdaad...quote:Op zondag 29 oktober 2023 19:03 schreef yinu het volgende:
[..]
Deze heb je ook in traploper. En van sisal(melanges). Ik zit even helemaal in een traploperstunnel maar zit mobiel dus kan even geen plaatjes posten.
Ik weet niet zeker of de links werken daarom zet ik de naam van het project er ook even bij. Deze heet Laat me binnen en is geometrisch, dit heet Lente look (ja met spatie) en is een sisalloper. En hier heb je Boho ambience, sisal met een (geometrisch) visgraatwerkje. Van het patroon Hongaarse Punt heb ik trouwens een keer een winterjas gehad
Nah, van synthetisch en namaak word ik niet blij.quote:Op maandag 30 oktober 2023 19:50 schreef Draadjes het volgende:
[..]
Je hebt ook Sisal Look, die schijnt minder ruw te zijn. Wij hebben nu Sisal op de trap, ik vind het heel mooi maar het is wel onprettig op blote voeten.
https://www.natuur-tapijt.nl/sisal-look
Hier in huis ook een tapijt met geometrisch patroontje. Deze.quote:Op zondag 29 oktober 2023 18:01 schreef Claudia_x het volgende:
[ afbeelding ]
Ik was wel overtuigd van een traploper, totdat de kat werd genoemd. Die gaat er natuurlijk aan krabben. Op de trap naar zolder zouden we wel tapijt kunnen nemen, want daar komt de kat niet en een traploper is er niet zinnig. Met tapijt hebben we meteen een extra isolerende laag tussen zolder en de slaapkamer eronder. We hebben onder de trap al isolatie aangebracht, maar meer is beter.quote:Op vrijdag 3 november 2023 10:33 schreef Lemijn het volgende:
Om dit dilemma heb ik ook al ruim 3 jaar een onbeschilderde versleten trap. Maar jij kan aanzienlijk beter beslissen dan ik, dus ik lees weer graag mee en misschien besluit ik dan ooit wat te doen.
Het verfprobleem is de aanleiding, maar niet de belangrijkste overweging. Isolatie op de trap naar zolder zou fijn zijn. Bij de trap tussen de begane grond en de eerste verdieping is esthetiek belangrijk. En in verband met de trap op stormende kinderen is demping altijd fijn. Ik vraag me af of linoleum dat doet.quote:Op vrijdag 3 november 2023 19:26 schreef Lemijn het volgende:
Maar wil je nou geen verf om het verfprobleem of omdat je iets anders mooier vindt? Dat snap ik nog niet.
Ik vind bijvoorbeeld traploper wel mooi maar alleen bij een ander. Dat zou hier simpelweg detoneren.
Mijn zusje is gaan wonen in een huis waar de trappen al met linoleum bekleed waren. Ze hebben overwogen om het eraf te halen want het zat er al 25 jaar op, maar na een schoonmaakronde en opnieuw bewerken met lijnzaadolie zien beide trappen er weer prima uit. Het is dus zeker slijtvast. En het dempt geluid goed (maar niet zo goed als tapijt) en is niet glad. En de kat krabt er niet aan.quote:Op vrijdag 3 november 2023 17:52 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik was wel overtuigd van een traploper, totdat de kat werd genoemd. Die gaat er natuurlijk aan krabben. Op de trap naar zolder zouden we wel tapijt kunnen nemen, want daar komt de kat niet en een traploper is er niet zinnig. Met tapijt hebben we meteen een extra isolerende laag tussen zolder en de slaapkamer eronder. We hebben onder de trap al isolatie aangebracht, maar meer is beter.
Ik ga ook nog even kijken wat de voordelen van linoleum op een trap zijn.
Vind je het mooi? Ik ben niet zo onder de indruk van de plaatjes die ik online vind. Zit er eigenlijk een aluminium strip op de treden?quote:Op vrijdag 3 november 2023 21:27 schreef yinu het volgende:
[..]
Mijn zusje is gaan wonen in een huis waar de trappen al met linoleum bekleed waren. Ze hebben overwogen om het eraf te halen want het zat er al 25 jaar op, maar na een schoonmaakronde en opnieuw bewerken met lijnzaadolie zien beide trappen er weer prima uit. Het is dus zeker slijtvast. En het dempt geluid goed (maar niet zo goed als tapijt) en is niet glad. En de kat krabt er niet aan.
Maareh, waarom vind je synthetisch sisal een no go, maar is linoleum wel mogelijk okee? Dat spul is toch ook gewoon faux *insert een bouwmateriaal*quote:Op vrijdag 3 november 2023 21:34 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Vind je het mooi? Ik ben niet zo onder de indruk van de plaatjes die ik online vind. Zit er eigenlijk een aluminium strip op de treden?
Ik denk dan natuurlijk meteen aanrosemary green
.
Faux wat? Een linoleumvloer probeert niet op hout of steen te lijken, al heb je wel wat varianten met verschrikkelijke printjes. En het is niet synthetisch. Linoleum is een mooi product, vooral de Walton Uni-lijn van Forbo.quote:Op vrijdag 3 november 2023 22:45 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Maareh, waarom vind je synthetisch sisal een no go, maar is linoleum wel mogelijk okee? Dat spul is toch ook gewoon faux *insert een bouwmateriaal*.
Ik heb zelf synthetische vloerbedekking/traplopers wel ff een stukkie hoger staan in mijn ranking dan linoleum .
Ik zeg nergens dat linoleum synthetisch is. Al mag je denk ik van een product waar vlas en lijnolie (en wellicht nog andere meuk) in gebruikt worden, best als synthetisch zien. Er zit een chemisch proces achter waarbij een combinatie van natuurlijke producten (of technisch gezien, verwerkte natuurlijke producten), verwerkt worden tot een soort van zeilquote:Op vrijdag 3 november 2023 23:43 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Faux wat? Een linoleumvloer probeert niet op hout of steen te lijken, al heb je wel wat varianten met verschrikkelijke printjes. En het is niet synthetisch. Linoleum is een mooi product, vooral de Walton Uni-lijn van Forbo.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Onze trappen zijn ook bekleed met tapijt en onze kat krabt er nooit aan. Het hoeft dus zeker niet.quote:Op vrijdag 3 november 2023 17:52 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik was wel overtuigd van een traploper, totdat de kat werd genoemd. Die gaat er natuurlijk aan krabben. Op de trap naar zolder zouden we wel tapijt kunnen nemen, want daar komt de kat niet en een traploper is er niet zinnig. Met tapijt hebben we meteen een extra isolerende laag tussen zolder en de slaapkamer eronder. We hebben onder de trap al isolatie aangebracht, maar meer is beter.
Ik ga ook nog even kijken wat de voordelen van linoleum op een trap zijn.
Onze katten krabben inderdaad ook niet aan de traploperquote:Op vrijdag 3 november 2023 23:56 schreef arvensis het volgende:
[..]
Onze trappen zijn ook bekleed met tapijt en onze kat krabt er nooit aan. Het hoeft dus zeker niet.
Ik heb niet iets tegen sisal omdat het al dan niet synthetisch is, maar omdat ik het wel eens in vakantiehuizen tegen ben gekomen en naar vond voelen. En ik loop bijna altijd op blote voeten.quote:Op vrijdag 3 november 2023 23:57 schreef bleiblei het volgende:
Maareh, @:Claudia_x; als linoleum helemaal je van het is, moet je het doen natuurlijk. Tis jouw huis. Niet de mijne. Mij verwonderde vooral de afkeur jegens synthetisch sisal tov. linoleum.
In ieder geval smalle doorgangen en rare hoekjes vermijden. Liever organisch gevormde randen hebben dan scherpe hoeken. En ideaal zou zijn als je borders een rand geeft waar de maaier iets overheen kan rijden, zoiets:quote:Op zaterdag 4 november 2023 08:27 schreef Seven. het volgende:
Mooie update. Wat moet er gebeuren om de tuin geschikt te maken voor een maairobot? Asking for a friend.
Wij zijn heel tevreden over de numatic Henry 200. Grote zak, zuigt goed alle haren op en heeft geen moeite met zand en stof omdat er een filter tussen de zak en de motor zit. Mieles bliezen wij na een paar jaar op. Lange snoer die automatisch afrolt als je verder van het stopcontact af gaat, wij kunnen er hele begane grond mee doen. Alleen als je de stofzuiger opruimt moet je de snoer even zelf terugdraaien ipv met een automatische knop maar dat gaat heel gemakkelijk. De reserve zuigmonden kunnen helaas niet in de machine dus daarvoor hebben we een plekje in de schoonmaakkast.quote:Op zaterdag 4 november 2023 07:55 schreef Claudia_x het volgende:
Alles op een rij gezet hebbende, denk ik dat ik de trappen toch maar ga schilderen. Dan wil het over iets anders hebben: apparaten.
Stofzuiger
Ik had een steelstofzuiger van Dyson. Op zich beviel het hebben van een steelstofzuiger, maar de Dyson vond ik niet zo robuust en hij ging snel kapot. Nu hebben we deze van Samsung, een mooi ding:
[ afbeelding ]
Maar ik heb gemerkt dat ik voor grondiger zuigen een 'normale' stofzuiger prettig vind. De steelstofzuiger gaat namelijk snel leeg en is niet zo licht en wendbaar als ik voor een grote klus nodig heb. Het lukt me maar niet om een stofzuiger te vinden die hiervoor voldoet.
Mijn vraag: heeft iemand een briljante tip? Ik vind het fijn om een stofzuiger zonder zak te hebben, maar dat is niet strikt noodzakelijk. Prijs is ook niet de belangrijkste overweging, want voor een goede stofzuiger heb ik wel wat over. Belangrijk zijn vooral:
- robuust;
- feilloze werking;
- goede zuigkracht;
- opzetstukken voor elke klus (bij voorkeur geïntegreerd zodat ik er een plek voor heb, maar is niet strikt noodzakelijk);
- een lang snoer.
Dat is voor een gewone grasmaaier ook aan te raden, niet specifiek de robotmaaier.quote:Op zaterdag 4 november 2023 08:50 schreef Claudia_x het volgende:
En ideaal zou zijn als je borders een rand geeft waar de maaier iets overheen kan rijden.
Parketborstel hebben wij inderdaad apart gekocht, maar dat moesten we bij Miele ook.quote:Op zaterdag 4 november 2023 18:04 schreef Claudia_x het volgende:
De Numatic Henry lijkt te passen bij wat ik zoek, al moet ik zo te zien wel een parketborstel apart kopen. Ik lees in de reviews dat de stang regelmatig uit elkaar valt. Wat merken jullie daarvan, @:elleska en @:sv-tje?
Ik moest ook een parketborstel apart bij de steelstofzuiger kopen.quote:Op zaterdag 4 november 2023 23:36 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Parketborstel hebben wij inderdaad apart gekocht, maar dat moesten we bij Miele ook.
In het begin is de steel één keer uit elkaar gegaan, maar daarna nooit meer dat probleem gehad gelukkig.
Dat is misschien wel een argument bij de keuze wel/geen vloerbedekking op je trappen. Een houten trap veeg je zo schoon met veger en blik. Bij vloerbedekking moet je altijd met de stofzuiger aan de gang.quote:Op zondag 5 november 2023 10:03 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik moest ook een parketborstel apart bij de steelstofzuiger kopen.
Ik zag bij het bekijken van filmpjes over de diverse Numatic-apparaten dat je de stofzuiger onderaan de trap kunt laten staan omdat je door de lange steel overal bij kunt. Dat zijn van die dingen waar ik heel blij van word. Ik had er niet eens bij stilgestaan dat er ook een niet verschrikkelijk onderhandige manier is om de trap schoon te maken .En het kunnen plaatsen van twee opzetstukken is genoeg voor mij, want ik de praktijk gebruik ik er meestal maar twee. Ik zag dat er ook een cordless Henry is, maar voor mij is een snoer geen bezwaar (althans niet voor de grote schoonmaak).
Het komt misschien wat decadent over om zoveel apparaten te hebben, maar ik maak naast m'n drukke baan zelf het huis schoon en doe de tuin in m'n eentje. Ik maak graag gebruik van alles wat schoonmaak- en tuinklussen makkelijker maakt. Tips zijn welkom! Het enige wat ik uitbesteed, is het lappen van de ramen aan de buitenkant in verband met hoogtevrees.
Een steelstofzuiger op de tweede verdieping erbij zou nog wel een optie zijn, maar die nood is niet hoog. De begane grond zuigen we elke dag wel even en dat gaat snel en eenvoudig met de steelstofzuiger. Wat een briljante aankoop was dat. Ik heb wel eens een robotstofzuiger gehad, maar voor ons huidige huis vind ik die te onpraktisch.quote:Op zondag 5 november 2023 10:12 schreef Doedezemaar het volgende:
Wij hadden per verdieping een stofzuiger en in de schuur zo’n nat-drooggeval en daarnaast een robot. Mijn schoonmoeder had er ook 3 en toen hadden wij er dus opeens 8 na haar overlijden. Inmiddels wel een aantal weggegeven, ik verzamel graag, maar een verzameling stofzuigers gaat me wat te ver. Schoonmoeder had oa een Henry, heel handig, maar die is wel weggegeven.
Ik zuig nu ook altijd, want anders verplaats ik alleen maar stof.quote:Op zondag 5 november 2023 10:50 schreef Fietsertje70 het volgende:
[..]
Dat is misschien wel een argument bij de keuze wel/geen vloerbedekking op je trappen. Een houten trap veeg je zo schoon met veger en blik. Bij vloerbedekking moet je altijd met de stofzuiger aan de gang.
Welke ligging heeft je tuin? Zo'n glazen overkapping kan wel enorm heet worden in de zomer als de zon er volop staat. Ik zou dus wel iets van zonwering (aan de bovenzijde!) laten installeren. Tenzij tuin op het noorden, dan zal het wel meevallen denk ik.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:35 schreef Claudia_x het volgende:
Nieuw jaar, nieuwe klussen. We hebben weer wat geld gespaard. Daar wilden we eigenlijk de oprit van laten vervangen. Een andere optie is om een overkapping achter het huis te nemen.
Voordelen oprit vervangen:
- Minder wateroverlast
- De garage in kunnen rijden met de auto
Voordelen overkapping nemen:
- Een groter deel van het jaar van het terras gebruik kunnen maken
- Bescherming tijdens stormen (nu sijpelt er tijdens sommige stormen wat water door de pui naar binnen)
Heeft iemand ervaringen met een bepaalde leverancier van overkappingen? Zoiets als hieronder van Verasol lijkt me wel oké. Ik vraag me bij een overkapping alleen af hoe we dat met het fundament moeten doen en hoe prijzig dat gaat worden.
[ afbeelding ]
Zonwering is een voorwaarde inderdaad, want het gaat om het zuiden. Maar het gaat om zo’n grote investering dat ik ook alternatieven wil openhouden, bijvoorbeeld alleen een overkapping.quote:Op woensdag 3 januari 2024 15:16 schreef June. het volgende:
[..]
Welke ligging heeft je tuin? Zo'n glazen overkapping kan wel enorm heet worden in de zomer als de zon er volop staat. Ik zou dus wel iets van zonwering (aan de bovenzijde!) laten installeren. Tenzij tuin op het noorden, dan zal het wel meevallen denk ik.
Dat is helaas niet makkelijk op te lossen. Bij een storm komen er zulke krachten op die kant van het huis te staan dat water nu eenmaal door kieren komt. Maar ik hoor graag suggesties.quote:Op woensdag 3 januari 2024 15:23 schreef AnneX het volgende:
In een poll zou ik ‘stemmen’ op de oprit en gebruik garage. Op gemak dus.
En de storende lekkage (laten) oplossen.
Er is een ruime tuin met een kas ( glas, heb je die niet dichtgewit vanwege hitte voor de plantjes?) , met diverse zitjes. Er is een ruim huis met schuifpui.
Dan begrijp ik niet zo goed de reden om nog een ruimte met veel glas - hitte en schoonmaken - én een schuifpui (?) toe te voegen. Dit heet toch een serre.
Een overkapping kan prettig zijn om buiten in de schaduw te zitten, te eten in de zomer en/of om uit de wind te zitten.
Je kunt er ook een met een dak van (semi-)doorzichtige zonnepanelen nemenquote:Op woensdag 3 januari 2024 11:35 schreef Claudia_x het volgende:
Nieuw jaar, nieuwe klussen. We hebben weer wat geld gespaard. Daar wilden we eigenlijk de oprit van laten vervangen. Een andere optie is om een overkapping achter het huis te nemen.
- Minder wateroverlast
- Bescherming tijdens stormen (nu sijpelt er tijdens sommige stormen wat water door de pui naar binnen)
Heeft iemand ervaringen met een bepaalde leverancier van overkappingen? Zoiets als hieronder van Verasol lijkt me wel oké. Ik vraag me bij een overkapping alleen af hoe we dat met het fundament moeten doen en hoe prijzig dat gaat worden.
[ afbeelding ]
Een meter is echt niet genoeg. We wonen in het gedeelte van Nederland waar het het hardst waait en we hebben geen beschutting van andere bebouwing. De zuidgevel krijgt veel te verduren.quote:Op donderdag 4 januari 2024 14:21 schreef BE het volgende:
Misschien is het wel een optie om een houten overkapping te maken waarbij het eerste stukje (1m?) wel helemaal dicht is tegen regeninval (kun je ook de pui een stukje open laten staan als het regent) en idd voor klompen oid en dan de rest open met dan de mogelijkheid om daar schaduwdoek in te doen op echt hele hete dagen zodat je een lekker schaduwplekje hebt zonder dat het altijd licht uit je kamer houdt.
Grote nadeel daarvan is wel dat die vlonders zo spekglad kunnen worden. Ik zou geloof ik bij een open oplossing dan zelf kiezen voor iets waarbij de vloerdelen dan zo'n heel fijn laagje split/grit/asfalt erop hebben, zoals bij bruggetjes bijvoorbeeld. Volgens mij is dat aan je voeten niet minder rot dan van die echte steigerdelen.
Met een doek wordt het niet waterdicht. Dat vind ik een groot nadeel. Een andere charmante oplossing vind ik lamellen, maar in het dak zijn die om dezelfde reden niet geschikt. Ik heb een lamelsysteem gevonden dat waterdicht is, maar dat wordt prijzig.quote:Op donderdag 4 januari 2024 14:28 schreef loveli het volgende:
Mijn oude buren hadden een constructie met een uitschuifbaar doek. Frame vergelijkbaar met een overkapping, maar geen dak. In de winter een open tuin, in de zomer rolden ze als het nodig was het doek uit (gemotoriseerd, afstandsbediening). Soort horizontaal vouwgordijn.
Kanaalplaat, weer wat geleerd. Ik weet niet zeker of ik het mooi vind. Ik ben niet zo weg van polycarbonaat. In de kas hebben we het vervangen door glas. Maar dat het lichtgewicht is (en waarschijnlijk ook goedkoop?) is een groot voordeel.quote:Op donderdag 4 januari 2024 14:21 schreef Puala het volgende:
Klinkt alsof een kanaalplaat-overkapping de oplossing wel eens zou kunnen zijn
Er zijn anti-slip coatings die ook buiten houden. Weet niet of dat ook goed op hout hecht. Op werk hebben ze dat op staal en dat houdt al jaren. Moet het zichtbaar hout blijven?quote:Op donderdag 4 januari 2024 15:24 schreef Claudia_x het volgende:
Gladheid is wel een ding inderdaad. We hebben nu een stuk hout liggen bij de ingang van onze garage en daar durf ik niet meer op te lopen. Ik zal eens onderzoeken of daar iets op te bedenken valt.
Kanaalplaat met daaronder houten lamellen een idee, heb je de waterdichtheid, maar het zicht alsof het lamellen zijn?quote:Op donderdag 4 januari 2024 15:32 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Kanaalplaat, weer wat geleerd. Ik weet niet zeker of ik het mooi vind. Ik ben niet zo weg van polycarbonaat. In de kas hebben we het vervangen door glas. Maar dat het lichtgewicht is (en waarschijnlijk ook goedkoop?) is een groot voordeel.
Zou het bestand zijn tegen storm?
Nee, ik wil niet dat het te donker wordt inderdaad. Het moet transparant of in ieder geval lichtdoorlatend worden.quote:Op donderdag 4 januari 2024 18:52 schreef Seven. het volgende:
Overkapping met lichtstraat een optie? Alleen wel zorgen voor iets van zonwering.
Met de (dichte) overkapping in ons oude huis merkte ik dat het enorm veel licht wegnam. Daar zou ik niet nog een keer voor kiezen.
Ik vraag wel aan wat buren hoe zij het hebben gedaan. Vlonders worden hier veel gebruikt.quote:Op donderdag 4 januari 2024 18:38 schreef loveli het volgende:
[..]
Er zijn anti-slip coatings die ook buiten houden. Weet niet of dat ook goed op hout hecht. Op werk hebben ze dat op staal en dat houdt al jaren. Moet het zichtbaar hout blijven?
Op bruggen leggen ze een bitumineuze laag met kleine steentjes.
Dat werkt wel als een razende. Onze oprit is daar vanquote:
Ik lach omdat we het al hebben liggen.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 18:06 schreef Troel het volgende:
[..]
Dat werkt wel als een razende. Onze oprit is daar van
Dit past ook helemaal niet bij jullie huis. Beetje log inderdaad.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 17:59 schreef Claudia_x het volgende:
Ik moet zeggen dat de kosten van douglashout en polycarbonaat aantrekkelijk zijn. Ik vind alleen de constructies die ik online zie zo log. Is daar niks charmanters op te bedenken?
[ afbeelding ]
Vind ik ook. Voor de goede orde, het gaat om deze gevel:quote:Op vrijdag 5 januari 2024 18:13 schreef Smallish het volgende:
[..]
Dit past ook helemaal niet bij jullie huis. Beetje log inderdaad.
Ahquote:Op vrijdag 5 januari 2024 18:10 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik lach omdat we het al hebben liggen.
De foto die je eerder zelf plaatste met zwart maakt al een groot verschil. Balken van het huis naar voren niet volledig op de balk aan de voorkant maar er tussen en niet die schuine balkjes, en dan zwart maken ziet er al heel anders uit.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 17:59 schreef Claudia_x het volgende:
Ik moet zeggen dat de kosten van douglashout en polycarbonaat aantrekkelijk zijn. Ik vind alleen de constructies die ik online zie zo log. Is daar niks charmanters op te bedenken?
[ afbeelding ]
Dan hebben ze het verkeerde type gekozen, je hebt ok polycarbonaat dat (bijna) niet verkleurd door uv straling.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 08:22 schreef June. het volgende:
Hier in de buurt heeft ook een huis zo'n overkapping met polycarbonaar, maar dat is na paar jaar erg gelig geworden. Heel lelijk.
Ik vind veel aluminium pergola's niet zo mooi, maar ik denk dat het inderdaad het beste is om zoals @Tink89 zegt eens naar een showroom in de buurt te gaan. Ik houd van slanke, eenvoudige constructies en dan kom je gauw op aluminium uit.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 18:26 schreef taxibabe het volgende:
En een constructie van aluminium en polycarbonaat? Dat past ook wel bij jullie kozijnen:
[ afbeelding ]
In de kas zaten platen van polycarbonaat en die waren helemaal vergeeld. Lelijk spul. Als deur in de kas hebben we een plaat doorzichtig polycarbonaat gekocht en dat is wel prima: ziet eruit als glas en vergeelt vooralsnog niet. Ik heb wel begrepen dat een nadeel aan polycarbonaat is dat regeninslag harder klinkt. Een voordeel van niet-transparant polycarbonaat is dan weer dat je vogelpoep niet ziet, maar ik vind transparant veel mooier. En bij transparant ligt glas dan weer meer voor de hand, lijkt me? Of heeft polycarbonaat dan nog bepaalde eigenschappen die het aantrekkelijker maken?quote:Op zaterdag 6 januari 2024 09:28 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
Dan hebben ze het verkeerde type gekozen, je hebt ok polycarbonaat dat (bijna) niet verkleurd door uv straling.
Heb het hier gebruikt in de reling van de buitentrap en het heeft nog steeds dezelfde kleur als 5 jaar geleden.
Ik vind de kleuren die je in gedachten hebt heel mooi Claudia. Terra ook prachtig. Mijn huis in Spanje was terra/oranje/roest met houten shutter luikenquote:Op zaterdag 6 januari 2024 12:07 schreef Tink89 het volgende:
Ik zou ook voor een bekleding gaan. In groene muur (rekje + klimplant) hout of stuc. Maar dat vroeg je niet. Als je wilt schilderen, zou ik voor een terra tint gaan. Meer richting roest dan roze dus.
Ik vind die eerste mooi. Bekleden zou ik niet doen. Wel een klimplant ertegenaan laten groeien. Maar dat kan juist heel mooi op roze.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 10:26 schreef Claudia_x het volgende:
Dan wil ik het toch weer eens hebben over het roze muurtje. Ik heb het nu een jaar aangezien en ik ben er nog steeds niet aan gewend:
[ afbeelding ]
Maar ik heb ook nog geen briljant idee gehad voor een betere kleur. Mijn idee is dat het niet een lichte kleur moet zijn omdat het fletse niet mooi is. Ik overweeg deze kleur (Ashes of Roses van Little Greene):
[ afbeelding ]
Dat is wel nog steeds roze. Iemand nog suggesties? Ik ben specifiek op zoek naar kleuren die het mooi doen op een muur, niet op een houten deel van een huis. Ik heb gemerkt dat dat verschil groot is.
Misschien meer naar zo'n tint toe:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ja, wij hebben een overkapping met glazen schuifwanden. Op je foto zit er oom glas aan de bovenzijde. Dat zou ik afraden.quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:35 schreef Claudia_x het volgende:
- Minder wateroverlast
[ afbeelding ]
Je voorstel zou inderdaad beter zijn, niet alleen wat ontwerp betreft maar ook privacy, windluwheid en loop- en fietsrichting. Het muurtje neerhalen is niet het probleem, maar wel dat dan de hoeken van het huis en de schuur moeten worden hersteld omdat de bakstenen niet meer intact zijn. Ik vrees dat dat veel geld gaat kosten. Het voelt niet goed om daar nu in te investeren terwijl er nog genoeg is om geld aan uit te geven. Maar ik houd het wel in m’n hoofd de komende tijd. Misschien moeten we er toch maar aan.quote:Op zondag 7 januari 2024 13:41 schreef archito het volgende:
Ik vind het schuine muurtje sowieso niet zo sterk qua gebaar. Is het geen idee om dat mee te nemen in ontwerp van de overkapping? Ik zou dan niet voor schuin gaan maar een hoek maken in verlengde van achtergevel huis en zijgevel garage of zijgevel huis en voorgevel garage. Een binnen- of buitenhoek dus.
Verder vind ik dat een overkapping niet zal misstaan bij de achtergevel. Denk dat die er juist minder kaal van wordt. Misschien voortborduren op de kleur van de kozijnen?
Polycarbonaat is vaak wat goedkoper als het toegepast wordt in een standaard systeem. Mogelijk dat dit bij maatwerk mooier toegepast kan worden, maar ik twijfel nog.
Polycarbonaat maakt door zijn lichtheid wel meer lawaai bij regen inderdaad.
Als die hoeken van woning en schuur vlak worden gemaakt en vervolgens afgedekt met het houtwerk dan zie je er niets meer van.quote:Op zondag 7 januari 2024 15:36 schreef Claudia_x het volgende:
Het muurtje neerhalen is niet het probleem, maar wel dat dan de hoeken van het huis en de schuur moeten worden hersteld omdat de bakstenen niet meer intact zijn. Ik vrees dat dat veel geld gaat kosten.
Bij de schuur komt het niet op dezelfde plek helaas.quote:Op zondag 7 januari 2024 17:16 schreef Elleska het volgende:
[..]
Als die hoeken van woning en schuur vlak worden gemaakt en vervolgens afgedekt met het houtwerk dan zie je er niets meer van.
Terras zou ik op hoogte van de pui maken, dat loopt veel makkelijker in en uit met eten/drinken enzo. De tuin in lopen doe ik meestal niet met volle handen maar het terras op wel.
Wat zijn zoal die dingen? Het lijkt me best moeilijk keuzes te maken in een huis waar je nog niet gewoond hebt.quote:Op zondag 7 januari 2024 15:36 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat achtergrond hierbij: we hebben best vergaande aanpassingen aan het huis gemaakt en achteraf vind ik niet al die investeringen de moeite waard. Dat is weer het nadeel van een architect hebben.
Je brengt me op een idee: als we de poort een stukje terugplaatsen, kunnen we beide lelijke hoeken wegwerken:quote:Op zondag 7 januari 2024 17:22 schreef Elleska het volgende:
Blijft die doorgang die het muurtje nu bied wel?
We hebben een aantal ramen laten uitbreken. In twee gevallen hadden we daar goede redenen voor: we hebben van twee kleine ramen één groot raam gemaakt en het raam in de badkamer is verlaagd voor het uitzicht uit bad. Maar we hebben bijvoorbeeld ook de pui (voorheen een raam) breder gemaakt voor uitlijnen met de ramen erboven. Zie het verschil:quote:Op zondag 7 januari 2024 17:27 schreef LauriLynne het volgende:
[..]
Wat zijn zoal die dingen? Het lijkt me best moeilijk keuzes te maken in een huis waar je nog niet gewoond hebt.
En een combinatie van bijvoorbeeld polycarbonaat (of glas) en een lamellendak?quote:Op zondag 7 januari 2024 17:41 schreef Claudia_x het volgende:
Voortbordurend op mijn laatste idee: we moeten dan nog wel besluiten wat we met het dak van de uitbouw doen.
- Glas: wordt erg vies (zeker in deze omgeving) en we hebben zonwering nodig.
- Polycarbonaat (niet-transparant): lichter en goedkoper dan glas, iets meer zonwerend vermoed ik, maar minder mooi.
- Dicht: geen zonwering nodig, maar erg massief en mogelijk te donker.
Een ander probleem dat ik ineens bedenk: we kunnen met een uitbouw niet meer goed bij de ramen erboven komen en bij de dakgoot, tenzij we een constructie kiezen waar je op kunt staan.
Een oplossing zou een dichte constructie kunnen zijn met ramen erin (zoals @:seven. opperde) maar ik zie de factuur gewoon oplopen.En ik vind het nog steeds erg massief.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Is een optie, al heb ik wel een voorkeur voor eenvoud. Op zich vind ik een high-techoplossing aantrekkelijk waarbij zonwering automatisch dichtgaat als de zon flink gaat schijnen, maar het wordt dan steeds onwaarschijnlijker dat we zo'n overkapping op korte termijn kunnen laten maken. En er zit wel een grens aan wat ik over heb voor een overdekt terras. Die grens ligt zo rond de 20k.quote:Op zondag 7 januari 2024 17:53 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
En een combinatie van bijvoorbeeld polycarbonaat (of glas) en een lamellendak?
Door die lamellen heb je al iets van zonwering maar komt er wel licht doorheen, én je lelijke polycarbonaat is wat uit het zicht.
Klinkt als gedoe. Misschien kan het schoonmaken van de dakgoot ook vanuit de dakkapel, maar dat klinkt dan weer gevaarlijk.quote:Mijn ouders hebben ook zo'n aluminium overkapping met polycarbonaat platen. Zij kregen het advies van het bedrijf die hem geplaatst heeft om boven de overkapping 2 ogen in de muur te plaatsen.
Dan kun je namelijk een 18mm plaat eroverheen leggen en met een ketting vasthaken aan die ogen.
Dan kun je er zelfs een ladder op zetten, en schuift je plaat niet weg
Hoe bedoel je niet-transparant? Ik zou juist polycarbonaat wel transparant nemen (graag wel uv-bestendig).quote:Op zondag 7 januari 2024 17:41 schreef Claudia_x het volgende:
- Polycarbonaat (niet-transparant): lichter en goedkoper dan glas, iets meer zonwerend vermoed ik, maar minder mooi.
Omdat we dan weer meer last hebben van vuil. Maar het heeft wel weer andere voordelen t.o.v. glas, dus het is zeker ook een optie.quote:Op zondag 7 januari 2024 18:04 schreef sigme het volgende:
[..]
Hoe bedoel je niet-transparant? Ik zou juist polycarbonaat wel transparant nemen (graag wel uv-bestendig).
Oh. Volgens mij zou het hoogst onverstandig zijn om een dichte overkapping voor je huis te zetten; je gaat het licht erg missen denk ik. Tenzij je alleen de eerste meter ofzo overkapt, dan hou je in de zomer het binnen wat koeler terwijl in voor- en naseizoen het lagere licht wel goed naar binnen valt.quote:Op zondag 7 januari 2024 18:07 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Omdat we dan weer meer last hebben van vuil. Maar het heeft wel weer andere voordelen t.o.v. glas, dus het is zeker ook een optie.
Dat was wat ik dacht maar wist even niet hoe uit te leggen. met een tekening is het veel duidelijkerquote:Op zondag 7 januari 2024 17:29 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je brengt me op een idee: als we de poort een stukje terugplaatsen, kunnen we beide lelijke hoeken wegwerken:
[ afbeelding ]
Het muurtje gaat dan weg. Voor @:yinu blijft de deur in de schuur wel roze.
Glas is wel makkelijker schoon te maken.quote:Op zondag 7 januari 2024 17:41 schreef Claudia_x het volgende:
Glas: wordt erg vies (zeker in deze omgeving) en we hebben zonwering nodig.
Mijn man loopt over de balken tussen de platen. De glazenwasser nam een loopplank mee.quote:Op zondag 7 januari 2024 17:41 schreef Claudia_x het volgende:
Een ander probleem dat ik ineens bedenk: we kunnen met een uitbouw niet meer goed bij de ramen erboven komen en bij de dakgoot, tenzij we een constructie kiezen waar je op kunt staan.
Ook voor op het terras is het fijn zonwering te hebben, dus die zou dan over de gehele diepte komen. En ik vrees dat dat nog wel even sparen wordt, tenzij Bitcoin het dit jaar net zo goed gaat doen als afgelopen jaar.quote:Op zondag 7 januari 2024 20:28 schreef AnneX het volgende:
In vervolg op wat sigme zegt: een meter uit de gevel
met een soort horizontale lamellen, die dan wel licht en niet direct zonlicht doorlaten.
Fijn om een ervaringsverhaal te lezen! Onze glazenwasser gebruikt een telescoopsteel, dus zo te horen komt dat wel goed. Ben nu wel heel benieuwd naar jullie overkapping!quote:Op zondag 7 januari 2024 20:27 schreef Elleska het volgende:
[..]
Dat was wat ik dacht maar wist even niet hoe uit te leggen. met een tekening is het veel duidelijker
[..]
Glas is wel makkelijker schoon te maken.
Polycarbonaat wordt ook vies al zie je dat iets minder maar toch goed genoeg dat je er iets mee moet. Het kan er nog steeds flink warm worden dus in de zomer heb je alsnog zonwering nodig. Een simpel schaduwdoek werkt al mocht het budget moeten.
Grote voordeel van zonwering op/onder je overkapping is dat het huis in de zomer koeler blijft terwijl je op andere momenten de zon binnen kan laten komen waardoor het huis opwarmt en door de beschutting die de overkapping bied warmer blijft.
[..]
Mijn man loopt over de balken tussen de platen. De glazenwasser nam een loopplank mee.
Voor de dakgoot wordt de ladder naast de overkapping geplaatst en dan met zo'n lange dakgootreiniger de goot schoon trekken.
Eentje met hele lompe houten palenquote:Op zondag 7 januari 2024 21:08 schreef Claudia_x het volgende:
Fijn om een ervaringsverhaal te lezen! Onze glazenwasser gebruikt een telescoopsteel, dus zo te horen komt dat wel goed. Ben nu wel heel benieuwd naar jullie overkapping!
Hoeveel zou de overkapping jullie hebben gekost in aluminium uitvoering?quote:Op zondag 7 januari 2024 21:56 schreef Elleska het volgende:
[..]
Eentje met hele lompe houten palen![]()
Onze eerste keuze was aluminium en we zijn daarvoor onder andere bij verasol geweest. Uitstekend geholpen maar door ons huis zou dat maatwerk worden en daar hangt een flink prijskaartje. Bij jullie is de achtgevel helemaal vrij dus daar past waarschijnlijk prima een overkapping met standaard afmetingen.
En iets met een lamellendak? Dicht voor de zon, open voor het licht? Kan op allerlei mogelijke manieren eventueel ook een 2 onafhankelijk van elkaar te sluiten delen.quote:Op zondag 7 januari 2024 21:08 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Fijn om een ervaringsverhaal te lezen! Onze glazenwasser gebruikt een telescoopsteel, dus zo te horen komt dat wel goed. Ben nu wel heel benieuwd naar jullie overkapping!
Zonwering gaat inderdaad ook erg belangrijk voor ons zijn om de temperatuur in huis te reguleren. Die staat al jaren op de verlanglijst, maar ik heb tot dusver niks gekocht omdat ik niet wist of we een overkapping of zelfs een uitbouw zouden nemen. De uitbouw is sowieso van de baan.
We willen wel een dak vanwege de problemen die ik eerder noemde als het stormt. Anders zouden lamellen inderdaad prima zijn.quote:Op zondag 7 januari 2024 22:09 schreef Ygritte het volgende:
[..]
En iets met een lamellendak? Dicht voor de zon, open voor het licht? Kan op allerlei mogelijke manieren eventueel ook een 2 onafhankelijk van elkaar te sluiten delen.
Glazenwasser kan er misschien ook nog met zijn telescoopsteel door?
Snap ik. Heb je misschien nog inspiratieplaatjes?quote:Op maandag 8 januari 2024 08:59 schreef yinu het volgende:
Ik heb niet zoveel tips maar ben wel heel erg benieuwd hoe dit allemaal uit gaat pakken want ik vind overkappingen vaak tamelijk tot ontzettend lelijkmaar ik hoop dat jij er toch iets moois van kunt maken. Ik ben zelf al een tijdje aan het nadenken over een soort overkapping/serre/oranjerie met name voor planten en een oven voor pottenbakken die ik liever niet binnen wil hebben maar vanwege de kosten, het wegnemen van licht, en het feit dat ik bijna alles lelijk vind is dat nog niet in de buurt van realisatie gekomen. Ik ben ook bang dat het in ons geval warmte toe gaat voegen in de zomer en dat is niet wat we willen. Maar dat is omdat ik een dichte/afsluitbare overkapping zou willen.
Als ik iets zie dat ik wel acceptabel vind is het altijd onbetaalbaarWeer een voorbeeld waarbij mijn smaak en mijn budget niet compatibel zijn.
Is deze van Verasol? Komt wel in de buurt, al vind ik transparant glas mooier. En er moeten nog zijkanten in. Ik vind dit bijv. erg matig:quote:
Zoiets en dan één kant openlaten?quote:Op maandag 8 januari 2024 12:58 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Snap ik. Heb je misschien nog inspiratieplaatjes?
Ik vind kassen het mooist. Ik heb ook naar grote muurkassen gekeken, maar ik weet hoe warm het wordt in een kas. Dat neemt niet weg dat ik transparant glas in combinatie met ranke profielen van aluminium (of staal) het mooist vind. Maar in ieder geval aan één kant moet de zijkant gesloten zijn. Doe je dat dan door het hout van de veranda door te trekken, door zwart hout te nemen of aluminium? En wat voor kleur moet het hout zijn, vergrijsd of juist een diepere bruintint? Is glas wel praktisch?
Het zou helpen als ik een plaatje zou zien met precies de uitvoering die ik wil. De prijs is dan een tweede.
Ik houd me aanbevolen! Het wordt al gauw een serre en dat is niet waar ik naar op zoek ben (meer dan wat ik nodig heb en te duur).quote:Op maandag 8 januari 2024 13:52 schreef Molo het volgende:
En een kas (zoals je zegt, erg mooi en rank in uitvoering) met ventilatie en geautomatiseerde zonwering?
Nee Gaderoquote:Op maandag 8 januari 2024 13:01 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Is deze van Verasol? Komt wel in de buurt, al vind ik transparant glas mooier. En er moeten nog zijkanten in. Ik vind dit bijv. erg matig:
[ afbeelding ]
Ik vind deze aanbieder wel mooie dingen hebben. Dit is echt een serre, maar ze hebben ook wel aardige overkappingen.quote:Op maandag 8 januari 2024 12:58 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Snap ik. Heb je misschien nog inspiratieplaatjes?
Ik vind kassen het mooist. Ik heb ook naar grote muurkassen gekeken, maar ik weet hoe warm het wordt in een kas. Dat neemt niet weg dat ik transparant glas in combinatie met ranke profielen van aluminium (of staal) het mooist vind. Maar in ieder geval aan één kant moet de zijkant gesloten zijn. Doe je dat dan door het hout van de veranda door te trekken, door zwart hout te nemen of aluminium? En wat voor kleur moet het hout zijn, vergrijsd of juist een diepere bruintint? Is glas wel praktisch?
Het zou helpen als ik een plaatje zou zien met precies de uitvoering die ik wil. De prijs is dan een tweede.
Je hebt varianten die open en dicht kunnen, je kan laten integreren in je eventuele huisautomatisering en tevens ook waterdicht zijn.quote:Op zondag 7 januari 2024 22:24 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
We willen wel een dak vanwege de problemen die ik eerder noemde als het stormt. Anders zouden lamellen inderdaad prima zijn.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.In de categorie ‘staal en een beetje als een kas’/ laten we het gewoon een orangerie noemen inspiratieplaatjes
Met een muurtje en meer de hoogte in
Dit, maar dan tegen je huis![]()
Oogt hier wat rommelig maar prijstechnisch ook nog te doen https://hobbykas.nl/victiorian-retro/ of https://hobbykas.nl/muurkas-in-kleur/ in delen te bestellen
Dit is in ieder geval precies wat ik zoek wat materialen betreft!quote:Op maandag 8 januari 2024 20:48 schreef yinu het volgende:
Ik heb bij L'orangerie ook even gekeken naar dingen die bij jou zouden kunnen. Dit is niet wat je wilt want een dichte muurkas met een open overkapping voor schaduwdoek, maar het is een maatwerkproject en qua stijl misschien wat meer wat jij zoekt dan een massieve houten unit.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:Op maandag 8 januari 2024 20:55 schreef Ygritte het volgende:
[..]
Je hebt varianten die open en dicht kunnen, je kan laten integreren in je eventuele huisautomatisering en tevens ook waterdicht zijn.
Als je voor een integratie/opbouw variant gaat ziet het er ook een stukje sjieker uit, met de zoekterm ‘louvredak’ vind je van alles (Ik vind de pergola achtige varianten die je praktisch aan je huis schroeft ook niet echt esthetisch verantwoord)Die tweede kas is het wel zo’n beetje, zonder muurtjes.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.In de categorie ‘staal en een beetje als een kas’/ laten we het gewoon een orangerie noemen inspiratieplaatjes
[ afbeelding ]
Met een muurtje en meer de hoogte in
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dit, maar dan tegen je huis![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Oogt hier wat rommelig maar prijstechnisch ook nog te doen https://hobbykas.nl/victiorian-retro/ of https://hobbykas.nl/muurkas-in-kleur/ in delen te bestellenI make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
Ja! Die!quote:Op maandag 8 januari 2024 22:01 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Die tweede kas is het wel zo’n beetje, zonder muurtjes.
wellicht er overheen gescrolled, maar is de bedoeling vooral een plek om lekker te zitten, ook bij wat minder weer? of is het een soort "wintertuin" plan?quote:Op maandag 8 januari 2024 22:28 schreef Claudia_x het volgende:
Nog wat overwegingen:
- Ik vraag me af of een muurkas/oranjerie wel bij het huis past, hoe mooi ik zo’n ding ook vind.
- In het plaatje van @:yinu met de borders van cortenstaal vind ik het dakloze pergolagedeelte het beste bij ons huis passen. Zoiets in combinatie met lamellen die waterdicht afsluiten zou wel iets kunnen zijn.
- Moderne, Miami-achtige overkappingen vind ik te kil. De gezelligheid van muurkassen met veel groen erin trekt me dan meer.
En daar dan dus een ideale combinatie tussen vinden.
Ik weet dat onze serre er vroeger eentje was met een lamellendak. Dat is door de vorige eigenaren vervangen omdat telkens als ze het dak open deden, er dus allemaal troep naar beneden viel wat nog op de lamellen lag. NU wonen wij natuurlijk in een bosrijke omgeving, maar het is wel iets wat ik mee wil geven.quote:Op maandag 8 januari 2024 22:28 schreef Claudia_x het volgende:
Nog wat overwegingen:
- Ik vraag me af of een muurkas/oranjerie wel bij het huis past, hoe mooi ik zo’n ding ook vind.
- In het plaatje van @:yinu met de borders van cortenstaal vind ik het dakloze pergolagedeelte het beste bij ons huis passen. Zoiets in combinatie met lamellen die waterdicht afsluiten zou wel iets kunnen zijn.
- Moderne, Miami-achtige overkappingen vind ik te kil. De gezelligheid van muurkassen met veel groen erin trekt me dan meer.
En daar dan dus een ideale combinatie tussen vinden.
Dat is wel een goed idee, alleen is één van mijn ergernissen dat de pui boven de grond "zweeft". Ik denk dat het mooier is als iets erop aansluit, hetzij een vloer of een trap.quote:Op woensdag 10 januari 2024 14:30 schreef archito het volgende:
Je kunt eventueel ook 1 afstapje doen bij de deur en nog 1 bij de rand van de vlonder. Daardoor heb je nergens echt een trap waardoor de overgang wat vloeiender is.
Je kunt ook 1 grote bloktrede maken voor de pui. 30cm diep en net zo breed als de pui. Of dan ook 30cm breder dan de pui, vind wat overmaat altijd wel mooi. En dan is de rand van de vlonder ook weer 1 grote optrede.quote:Op woensdag 10 januari 2024 14:58 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat is wel een goed idee, alleen is één van mijn ergernissen dat de pui boven de grond "zweeft". Ik denk dat het mooier is als iets erop aansluit, hetzij een vloer of een trap.
Is zeker een optie.quote:Op woensdag 10 januari 2024 15:19 schreef archito het volgende:
[..]
Je kunt ook 1 grote bloktrede maken voor de pui. 30cm diep en net zo breed als de pui. Of dan ook 30cm breder dan de pui, vind wat overmaat altijd wel mooi. En dan is de rand van de vlonder ook weer 1 grote optrede.
Helaas niet, ik zit zelf niet in de woningbouw maar grotere monumenten en renovaties.quote:Op woensdag 10 januari 2024 15:23 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Is zeker een optie.![]()
Heb jij trouwens ervaringen met overkappingen (en dus wat mooie materialen/goede leveranciers zijn)?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |