Als die hoeken van woning en schuur vlak worden gemaakt en vervolgens afgedekt met het houtwerk dan zie je er niets meer van.quote:Op zondag 7 januari 2024 15:36 schreef Claudia_x het volgende:
Het muurtje neerhalen is niet het probleem, maar wel dat dan de hoeken van het huis en de schuur moeten worden hersteld omdat de bakstenen niet meer intact zijn. Ik vrees dat dat veel geld gaat kosten.
Bij de schuur komt het niet op dezelfde plek helaas.quote:Op zondag 7 januari 2024 17:16 schreef Elleska het volgende:
[..]
Als die hoeken van woning en schuur vlak worden gemaakt en vervolgens afgedekt met het houtwerk dan zie je er niets meer van.
Terras zou ik op hoogte van de pui maken, dat loopt veel makkelijker in en uit met eten/drinken enzo. De tuin in lopen doe ik meestal niet met volle handen maar het terras op wel.
Wat zijn zoal die dingen? Het lijkt me best moeilijk keuzes te maken in een huis waar je nog niet gewoond hebt.quote:Op zondag 7 januari 2024 15:36 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat achtergrond hierbij: we hebben best vergaande aanpassingen aan het huis gemaakt en achteraf vind ik niet al die investeringen de moeite waard. Dat is weer het nadeel van een architect hebben.
Je brengt me op een idee: als we de poort een stukje terugplaatsen, kunnen we beide lelijke hoeken wegwerken:quote:Op zondag 7 januari 2024 17:22 schreef Elleska het volgende:
Blijft die doorgang die het muurtje nu bied wel?
We hebben een aantal ramen laten uitbreken. In twee gevallen hadden we daar goede redenen voor: we hebben van twee kleine ramen één groot raam gemaakt en het raam in de badkamer is verlaagd voor het uitzicht uit bad. Maar we hebben bijvoorbeeld ook de pui (voorheen een raam) breder gemaakt voor uitlijnen met de ramen erboven. Zie het verschil:quote:Op zondag 7 januari 2024 17:27 schreef LauriLynne het volgende:
[..]
Wat zijn zoal die dingen? Het lijkt me best moeilijk keuzes te maken in een huis waar je nog niet gewoond hebt.
En een combinatie van bijvoorbeeld polycarbonaat (of glas) en een lamellendak?quote:Op zondag 7 januari 2024 17:41 schreef Claudia_x het volgende:
Voortbordurend op mijn laatste idee: we moeten dan nog wel besluiten wat we met het dak van de uitbouw doen.
- Glas: wordt erg vies (zeker in deze omgeving) en we hebben zonwering nodig.
- Polycarbonaat (niet-transparant): lichter en goedkoper dan glas, iets meer zonwerend vermoed ik, maar minder mooi.
- Dicht: geen zonwering nodig, maar erg massief en mogelijk te donker.
Een ander probleem dat ik ineens bedenk: we kunnen met een uitbouw niet meer goed bij de ramen erboven komen en bij de dakgoot, tenzij we een constructie kiezen waar je op kunt staan.
Een oplossing zou een dichte constructie kunnen zijn met ramen erin (zoals @:seven. opperde) maar ik zie de factuur gewoon oplopen.En ik vind het nog steeds erg massief.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Is een optie, al heb ik wel een voorkeur voor eenvoud. Op zich vind ik een high-techoplossing aantrekkelijk waarbij zonwering automatisch dichtgaat als de zon flink gaat schijnen, maar het wordt dan steeds onwaarschijnlijker dat we zo'n overkapping op korte termijn kunnen laten maken. En er zit wel een grens aan wat ik over heb voor een overdekt terras. Die grens ligt zo rond de 20k.quote:Op zondag 7 januari 2024 17:53 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
En een combinatie van bijvoorbeeld polycarbonaat (of glas) en een lamellendak?
Door die lamellen heb je al iets van zonwering maar komt er wel licht doorheen, én je lelijke polycarbonaat is wat uit het zicht.
Klinkt als gedoe. Misschien kan het schoonmaken van de dakgoot ook vanuit de dakkapel, maar dat klinkt dan weer gevaarlijk.quote:Mijn ouders hebben ook zo'n aluminium overkapping met polycarbonaat platen. Zij kregen het advies van het bedrijf die hem geplaatst heeft om boven de overkapping 2 ogen in de muur te plaatsen.
Dan kun je namelijk een 18mm plaat eroverheen leggen en met een ketting vasthaken aan die ogen.
Dan kun je er zelfs een ladder op zetten, en schuift je plaat niet weg
Hoe bedoel je niet-transparant? Ik zou juist polycarbonaat wel transparant nemen (graag wel uv-bestendig).quote:Op zondag 7 januari 2024 17:41 schreef Claudia_x het volgende:
- Polycarbonaat (niet-transparant): lichter en goedkoper dan glas, iets meer zonwerend vermoed ik, maar minder mooi.
Omdat we dan weer meer last hebben van vuil. Maar het heeft wel weer andere voordelen t.o.v. glas, dus het is zeker ook een optie.quote:Op zondag 7 januari 2024 18:04 schreef sigme het volgende:
[..]
Hoe bedoel je niet-transparant? Ik zou juist polycarbonaat wel transparant nemen (graag wel uv-bestendig).
Oh. Volgens mij zou het hoogst onverstandig zijn om een dichte overkapping voor je huis te zetten; je gaat het licht erg missen denk ik. Tenzij je alleen de eerste meter ofzo overkapt, dan hou je in de zomer het binnen wat koeler terwijl in voor- en naseizoen het lagere licht wel goed naar binnen valt.quote:Op zondag 7 januari 2024 18:07 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Omdat we dan weer meer last hebben van vuil. Maar het heeft wel weer andere voordelen t.o.v. glas, dus het is zeker ook een optie.
Dat was wat ik dacht maar wist even niet hoe uit te leggen. met een tekening is het veel duidelijkerquote:Op zondag 7 januari 2024 17:29 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je brengt me op een idee: als we de poort een stukje terugplaatsen, kunnen we beide lelijke hoeken wegwerken:
[ afbeelding ]
Het muurtje gaat dan weg. Voor @:yinu blijft de deur in de schuur wel roze.
Glas is wel makkelijker schoon te maken.quote:Op zondag 7 januari 2024 17:41 schreef Claudia_x het volgende:
Glas: wordt erg vies (zeker in deze omgeving) en we hebben zonwering nodig.
Mijn man loopt over de balken tussen de platen. De glazenwasser nam een loopplank mee.quote:Op zondag 7 januari 2024 17:41 schreef Claudia_x het volgende:
Een ander probleem dat ik ineens bedenk: we kunnen met een uitbouw niet meer goed bij de ramen erboven komen en bij de dakgoot, tenzij we een constructie kiezen waar je op kunt staan.
Ook voor op het terras is het fijn zonwering te hebben, dus die zou dan over de gehele diepte komen. En ik vrees dat dat nog wel even sparen wordt, tenzij Bitcoin het dit jaar net zo goed gaat doen als afgelopen jaar.quote:Op zondag 7 januari 2024 20:28 schreef AnneX het volgende:
In vervolg op wat sigme zegt: een meter uit de gevel
met een soort horizontale lamellen, die dan wel licht en niet direct zonlicht doorlaten.
Fijn om een ervaringsverhaal te lezen! Onze glazenwasser gebruikt een telescoopsteel, dus zo te horen komt dat wel goed. Ben nu wel heel benieuwd naar jullie overkapping!quote:Op zondag 7 januari 2024 20:27 schreef Elleska het volgende:
[..]
Dat was wat ik dacht maar wist even niet hoe uit te leggen. met een tekening is het veel duidelijker
[..]
Glas is wel makkelijker schoon te maken.
Polycarbonaat wordt ook vies al zie je dat iets minder maar toch goed genoeg dat je er iets mee moet. Het kan er nog steeds flink warm worden dus in de zomer heb je alsnog zonwering nodig. Een simpel schaduwdoek werkt al mocht het budget moeten.
Grote voordeel van zonwering op/onder je overkapping is dat het huis in de zomer koeler blijft terwijl je op andere momenten de zon binnen kan laten komen waardoor het huis opwarmt en door de beschutting die de overkapping bied warmer blijft.
[..]
Mijn man loopt over de balken tussen de platen. De glazenwasser nam een loopplank mee.
Voor de dakgoot wordt de ladder naast de overkapping geplaatst en dan met zo'n lange dakgootreiniger de goot schoon trekken.
Eentje met hele lompe houten palenquote:Op zondag 7 januari 2024 21:08 schreef Claudia_x het volgende:
Fijn om een ervaringsverhaal te lezen! Onze glazenwasser gebruikt een telescoopsteel, dus zo te horen komt dat wel goed. Ben nu wel heel benieuwd naar jullie overkapping!
Hoeveel zou de overkapping jullie hebben gekost in aluminium uitvoering?quote:Op zondag 7 januari 2024 21:56 schreef Elleska het volgende:
[..]
Eentje met hele lompe houten palen![]()
Onze eerste keuze was aluminium en we zijn daarvoor onder andere bij verasol geweest. Uitstekend geholpen maar door ons huis zou dat maatwerk worden en daar hangt een flink prijskaartje. Bij jullie is de achtgevel helemaal vrij dus daar past waarschijnlijk prima een overkapping met standaard afmetingen.
En iets met een lamellendak? Dicht voor de zon, open voor het licht? Kan op allerlei mogelijke manieren eventueel ook een 2 onafhankelijk van elkaar te sluiten delen.quote:Op zondag 7 januari 2024 21:08 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Fijn om een ervaringsverhaal te lezen! Onze glazenwasser gebruikt een telescoopsteel, dus zo te horen komt dat wel goed. Ben nu wel heel benieuwd naar jullie overkapping!
Zonwering gaat inderdaad ook erg belangrijk voor ons zijn om de temperatuur in huis te reguleren. Die staat al jaren op de verlanglijst, maar ik heb tot dusver niks gekocht omdat ik niet wist of we een overkapping of zelfs een uitbouw zouden nemen. De uitbouw is sowieso van de baan.
We willen wel een dak vanwege de problemen die ik eerder noemde als het stormt. Anders zouden lamellen inderdaad prima zijn.quote:Op zondag 7 januari 2024 22:09 schreef Ygritte het volgende:
[..]
En iets met een lamellendak? Dicht voor de zon, open voor het licht? Kan op allerlei mogelijke manieren eventueel ook een 2 onafhankelijk van elkaar te sluiten delen.
Glazenwasser kan er misschien ook nog met zijn telescoopsteel door?
Snap ik. Heb je misschien nog inspiratieplaatjes?quote:Op maandag 8 januari 2024 08:59 schreef yinu het volgende:
Ik heb niet zoveel tips maar ben wel heel erg benieuwd hoe dit allemaal uit gaat pakken want ik vind overkappingen vaak tamelijk tot ontzettend lelijkmaar ik hoop dat jij er toch iets moois van kunt maken. Ik ben zelf al een tijdje aan het nadenken over een soort overkapping/serre/oranjerie met name voor planten en een oven voor pottenbakken die ik liever niet binnen wil hebben maar vanwege de kosten, het wegnemen van licht, en het feit dat ik bijna alles lelijk vind is dat nog niet in de buurt van realisatie gekomen. Ik ben ook bang dat het in ons geval warmte toe gaat voegen in de zomer en dat is niet wat we willen. Maar dat is omdat ik een dichte/afsluitbare overkapping zou willen.
Als ik iets zie dat ik wel acceptabel vind is het altijd onbetaalbaarWeer een voorbeeld waarbij mijn smaak en mijn budget niet compatibel zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |