abonnement Unibet Coolblue
pi_211995711
Daar had ik het ruim drie jaar geleden al over hier. (Ik kwam mezelf via Pinterest tegen. _O-)

Claudia_x in K&W / Huis aan het water #14
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_211995744
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2024 18:43 schreef Claudia_x het volgende:
Een klompenhok dus:

[ afbeelding ]
Dat vind ik best een goede oplossing eigenlijk!
pi_211995842
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2024 18:51 schreef yinu het volgende:

[..]
Dat vind ik best een goede oplossing eigenlijk!
Maar dan in een mooiere uitvoering. Als we eerst de oprit doen, hebben we daar de ruimte voor bij de voordeur. Want het idee voor de oprit is om de halfverharding door te trekken en een scheiding tussen ons deel en het deel van de buren te maken (de buurvrouw is daar ook enthousiast over):

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_211996043
Dan wordt ook de omschrijving van de twee opties voor dit jaar ook weer wat duidelijker. En voor mijn gevoel gelijkwaardiger: oprit met klompenhok en terras met overkapping voor de zomer (en zonder dubbelfunctie)
pi_211996130
En wat ook nog mogelijk is: een carport met klompenhok. Zoiets hebben onze buren aan de andere kant.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_212030912
Ik heb net m'n administratie voor 2023 bijgewerkt en moet onderstaande bijstellen:

quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 16:56 schreef Claudia_x het volgende:
Het leek me trouwens een aardig moment om een warmtepompupdate te geven, aangezien de verwarming niet meer aan gaat. We hebben er nog geen jaar opzitten, maar het lijkt erop dat we afstevenen op een jaarlijks verbruik van 2900 kWh voor verwarming (2400 kWh) en warm water (500 kWh). Voorheen zaten we op een verbruik van 1600 m3 gas per jaar. We zijn vooralsnog erg tevreden met de warmtepomp!
Totaal verbruik van de warmtepomp blijkt uiteindelijk 2533 kWh te zijn: 2099 kWh (83%) voor verwarming en 434 kWh (17%) voor warm water.

En we hebben 6310 kWh opgewekt, waarvan 4578 kWh is teruggeleverd en 1732 kWh (27%) direct is verbruikt. Ik had (vrij conservatief) verwacht dat we 5848 kWh op zouden wekken, dus dat is een mooie meevaller. Elke Wp heeft ons afgelopen jaar 0,92 kWh opgeleverd.

Na salderen hebben we circa 400 kWh afgenomen. Geen nul-op-de-meterwoning dus, maar wel heel tevreden mee.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_212031164
Ook wel aardig:



Het jaarlijkse gemiddelde: 5,3.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 14 januari 2024 @ 20:36:07 #33
4330 PJ
Tja.....
pi_212031562
HIer al eens gekeken?
  Moderator zondag 14 januari 2024 @ 21:03:10 #34
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_212031836
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2024 19:35 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb net m'n administratie voor 2023 bijgewerkt en moet onderstaande bijstellen:
[..]
Totaal verbruik van de warmtepomp blijkt uiteindelijk 2533 kWh te zijn: 2099 kWh (83%) voor verwarming en 434 kWh (17%) voor warm water.

En we hebben 6310 kWh opgewekt, waarvan 4578 kWh is teruggeleverd en 1732 kWh (27%) direct is verbruikt. Ik had (vrij conservatief) verwacht dat we 5848 kWh op zouden wekken, dus dat is een mooie meevaller. Elke Wp heeft ons afgelopen jaar 0,92 kWh opgeleverd.

Na salderen hebben we circa 400 kWh afgenomen. Geen nul-op-de-meterwoning dus, maar wel heel tevreden mee.
Leuk he, cijfertjes. :P Ik kan het voor 2023 niet echt, want deze pomp staat er pas sinds april, dus ik weet het wel vanaf april tot nu, maar ik mis dus de gehele winter van 2023 en de eerste maand van de lente zo ongeveer, dus ik kan er nog geen zinnig antwoord op trekken. Maar vóór die pomp had ik een andere pomp, en dié heeft de winter wel mee gemaakt, alleen had ik daar geen inzicht in. Ik weet dus van januari tot de nieuwe pomp niet welk deel van het verbruik voor de pomp was, en welk deel voor de rest.
Breitling - Instruments for Professionals
  zondag 14 januari 2024 @ 21:27:50 #35
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_212032084
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 17:41 schreef Claudia_x het volgende:
Ik zie nu dat de Cube van Verasol ook maar twee staanders heeft. Jammer dat 't geheel dan zo grof wordt. Hmf, dilemma.

[ afbeelding ]
Wat niet helpt is dat die lompe poten precies op de hoek staan en dat die kolommen en liggers allemaal dezelfde dikte hebben en op elkaar aansluiten. Daarmee wordt het echt zo'n doos.

Het gaat me niet om deze exacte ontwerpen, maar meer om de ideeën die erachter zitten waardoor het niet zo'n doos wordt. Gewoon wat nieuwe (?) referenties. Ook al zal het misschien te duur zijn.









Hout + polycarbonaat:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_212043875
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2024 21:27 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Wat niet helpt is dat die lompe poten precies op de hoek staan en dat die kolommen en liggers allemaal dezelfde dikte hebben en op elkaar aansluiten. Daarmee wordt het echt zo'n doos.

Het gaat me niet om deze exacte ontwerpen, maar meer om de ideeën die erachter zitten waardoor het niet zo'n doos wordt. Gewoon wat nieuwe (?) referenties. Ook al zal het misschien te duur zijn.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Hout + polycarbonaat:
[ afbeelding ]
Die derde is waanzinnig, met de poten wat uit het midden. Maar ik heb inmiddels wel geleerd dat je niet in elk aspect van het huis veel geld moet (of hoeft te) stoppen. Ik ben allang blij als het er niet armoedig uitziet. :+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_212043985
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2024 21:03 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Leuk he, cijfertjes. :P
Zeker. En ik blijf het cool vinden dat het ons als leken met een oud huis is gelukt om de energiekosten flink te doen slinken. De introductie van de warmtepomp vond ik misschien wel het spannendst - niet lang geleden was ik een scepticus - maar dat ding heeft zich vooralsnog wel bewezen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_212337652
Prachtig
pi_212338032
Ben wel jaloers op jouw verbruik :o.
Ik denk dat we met onze warmtepomp uitkomen op 4.500kwh.
pi_212355704
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 21:03 schreef Sport_Life het volgende:
Ben wel jaloers op jouw verbruik :o.
Ik denk dat we met onze warmtepomp uitkomen op 4.500kwh.
Heb je een groot huis?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_212362440
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 08:39 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Heb je een groot huis?
Tja wat is groot. 260m2.

Wel goed geïsoleerd.
pi_212366064
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 19:30 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Tja wat is groot. 260m2.

Wel goed geïsoleerd.
Voor mij is dat reusachtig. Ik heb iets meer dan de helft. Het verklaart het verschil.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 10 februari 2024 @ 08:29:46 #43
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212367585
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 23:29 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Voor mij is dat reusachtig. Ik heb iets meer dan de helft. Het verklaart het verschil.
En jullie huis is naar NL maatstaven eigenlijk ook behoorlijk groot.
Resistance is futile.
pi_212383709
quote:
12s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 08:29 schreef Seven. het volgende:

[..]
En jullie huis is naar NL maatstaven eigenlijk ook behoorlijk groot.
Het hangt ervan af hoe je ernaar kijkt. Een woning is in Nederland gemiddeld 120 m2 groot. Huizen zijn groter met een gemiddelde van 137 m2 woonoppervlakte. In onze regio zijn ze gemiddeld het kleinst met 124 m2; in Limburg is dat 151 m2.

In vergelijking met andere eengezinswoningen in Nederland heeft ons huis een gemiddeld woonoppervlak. Voor onze regio is ons huis groot. Tegelijk is ons huis een van de kleinste huizen in onze straat (en ons perceel behoort tot een van de grootste).

Overigens heb ik zelf totaal geen behoefte aan een groter huis. Integendeel. Mijn ideaal is een klein huis op een groot perceel met wat bijgebouwen. Als de kinderen het huis uit zijn, zou ik zelfs best kleiner willen wonen, of in ieder geval met een andere verdeling van de ruimte (minder slaapkamers, een wat grotere woonkamer en een bijkeuken erbij).



Bron
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_212566558
Na de horrorverhalen in K&W heb ik de hele winter door de kelder braaf gecontroleerd op waterproblemen. Ik prijsde me er gelukkig mee dat de kelder kurkdroog was, tot ik vorig weekeinde ineens water in de kelder zag staan. -O- Ik heb de kelder droog gemaakt en bakjes onder een aantal leidingen van het boilervat gezet. Eén dag later zag ik weer water:



Heel weinig dus, maar het lekte wel ergens. Omdat ik in de zwarte, plastic rand aan de onderkant van het boilervat water zag staan, zag ik m'n hypothese bevestigd dat het van het vat kwam. Inmiddels is het vat vervangen, wat nog wel een klusje was, en lijkt het droog te blijven. *O*

Wat kleine updates. Ongeveer vier maanden geleden liet ik zien dat ik een muur in de badkamer aan het bijwerken was, die niet goed bestand leek tegen het douchewater:



Ik heb andere verf gebruikt en dat lijkt vooralsnog goed te gaan. De muur ziet er nog strak uit:



We hebben onze zoon een betere werkplek en grotere kledingkast gegeven:




En ik heb alle plantenpotten in huis vervangen door exemplaren met een waterreservoir en een metertje:


I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')