abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 5 januari 2024 @ 18:06:46 #226
35189 Troel
scherp en bot
pi_211927897
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 17:55 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
_O-
Dat werkt wel als een razende. Onze oprit is daar van :@
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_211927922
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 18:06 schreef Troel het volgende:

[..]
Dat werkt wel als een razende. Onze oprit is daar van :@
Ik lach omdat we het al hebben liggen. :+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_211927959
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 17:59 schreef Claudia_x het volgende:
Ik moet zeggen dat de kosten van douglashout en polycarbonaat aantrekkelijk zijn. Ik vind alleen de constructies die ik online zie zo log. Is daar niks charmanters op te bedenken?

[ afbeelding ]
Dit past ook helemaal niet bij jullie huis. Beetje log inderdaad.
Is dat zo?
pi_211927996
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 18:13 schreef Smallish het volgende:

[..]
Dit past ook helemaal niet bij jullie huis. Beetje log inderdaad.
Vind ik ook. Voor de goede orde, het gaat om deze gevel:

FOK!fotograaf vrijdag 5 januari 2024 @ 18:26:52 #230
148247 taxibabe
pi_211928158
En een constructie van aluminium en polycarbonaat? Dat past ook wel bij jullie kozijnen:
  vrijdag 5 januari 2024 @ 18:55:49 #231
35189 Troel
scherp en bot
pi_211928532
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 18:10 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik lach omdat we het al hebben liggen. :+
Ah :D
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  vrijdag 5 januari 2024 @ 19:28:42 #232
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_211928853
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 17:59 schreef Claudia_x het volgende:
Ik moet zeggen dat de kosten van douglashout en polycarbonaat aantrekkelijk zijn. Ik vind alleen de constructies die ik online zie zo log. Is daar niks charmanters op te bedenken?

[ afbeelding ]
De foto die je eerder zelf plaatste met zwart maakt al een groot verschil. Balken van het huis naar voren niet volledig op de balk aan de voorkant maar er tussen en niet die schuine balkjes, en dan zwart maken ziet er al heel anders uit.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  zaterdag 6 januari 2024 @ 08:03:54 #233
319308 Tink89
To live is to dance
pi_211933406
Ik zou eens bij een verandaboer in de omgeving gaan kijken. Hier in de buurt zit er eentje, bij jou vast ook. Daar staan zo veel mogelijkheden om te bekijken.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  zaterdag 6 januari 2024 @ 08:22:05 #234
208890 June.
Seriously?
pi_211933431
Hier in de buurt heeft ook een huis zo'n overkapping met polycarbonaar, maar dat is na paar jaar erg gelig geworden. Heel lelijk.
Shine bright like a diamond.
pi_211933744
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 08:22 schreef June. het volgende:
Hier in de buurt heeft ook een huis zo'n overkapping met polycarbonaar, maar dat is na paar jaar erg gelig geworden. Heel lelijk.
Dan hebben ze het verkeerde type gekozen, je hebt ok polycarbonaat dat (bijna) niet verkleurd door uv straling.
Heb het hier gebruikt in de reling van de buitentrap en het heeft nog steeds dezelfde kleur als 5 jaar geleden.
Ik zeg maar zoo, dat is korter dan dierentuin
pi_211934146
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 18:26 schreef taxibabe het volgende:
En een constructie van aluminium en polycarbonaat? Dat past ook wel bij jullie kozijnen:
[ afbeelding ]
Ik vind veel aluminium pergola's niet zo mooi, maar ik denk dat het inderdaad het beste is om zoals @Tink89 zegt eens naar een showroom in de buurt te gaan. Ik houd van slanke, eenvoudige constructies en dan kom je gauw op aluminium uit.
pi_211934252
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 09:28 schreef Asschen_sukar het volgende:

[..]
Dan hebben ze het verkeerde type gekozen, je hebt ok polycarbonaat dat (bijna) niet verkleurd door uv straling.
Heb het hier gebruikt in de reling van de buitentrap en het heeft nog steeds dezelfde kleur als 5 jaar geleden.
In de kas zaten platen van polycarbonaat en die waren helemaal vergeeld. Lelijk spul. Als deur in de kas hebben we een plaat doorzichtig polycarbonaat gekocht en dat is wel prima: ziet eruit als glas en vergeelt vooralsnog niet. Ik heb wel begrepen dat een nadeel aan polycarbonaat is dat regeninslag harder klinkt. Een voordeel van niet-transparant polycarbonaat is dan weer dat je vogelpoep niet ziet, maar ik vind transparant veel mooier. En bij transparant ligt glas dan weer meer voor de hand, lijkt me? Of heeft polycarbonaat dan nog bepaalde eigenschappen die het aantrekkelijker maken?

Fotootje van polycarbonaat in de kas:

Geleidelijk hebben we de delen vervangen door glas:

Ik weet wel wat ik mooier vind.

Afgelopen maanden is één glasdeel aan de zijkant van de kas trouwens kapotgegaan, aan de kant van de schutting. Joost mag weten hoe dat komt.
pi_211934295
Dan wil ik het toch weer eens hebben over het roze muurtje. Ik heb het nu een jaar aangezien en ik ben er nog steeds niet aan gewend:

Maar ik heb ook nog geen briljant idee gehad voor een betere kleur. Mijn idee is dat het niet een lichte kleur moet zijn omdat het fletse niet mooi is. Ik overweeg deze kleur (Ashes of Roses van Little Greene):

Dat is wel nog steeds roze. Iemand nog suggesties? Ik ben specifiek op zoek naar kleuren die het mooi doen op een muur, niet op een houten deel van een huis. Ik heb gemerkt dat dat verschil groot is.

Misschien meer naar zo'n tint toe:

[ Bericht 8% gewijzigd door Claudia_x op 06-01-2024 10:45:23 ]
  zaterdag 6 januari 2024 @ 10:49:21 #239
4330 PJ
Tja.....
pi_211934477
Muurtje bekleden met zelfde hout als waar je je vlonder van gaat maken. Welke kleur je er ook opsmeert het blijft een enorm lap muur (huis - muurtje - schuur). Omdat te doorbreken zou ik met een totaal ander materiaal aan de gang gaan.

zaterdag 6 januari 2024 @ 12:07:13 #240
319308 Tink89
To live is to dance
pi_211935374
Ik zou ook voor een bekleding gaan. In groene muur (rekje + klimplant) hout of stuc. Maar dat vroeg je niet. Als je wilt schilderen, zou ik voor een terra tint gaan. Meer richting roest dan roze dus.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_211935433
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 12:07 schreef Tink89 het volgende:
Ik zou ook voor een bekleding gaan. In groene muur (rekje + klimplant) hout of stuc. Maar dat vroeg je niet. Als je wilt schilderen, zou ik voor een terra tint gaan. Meer richting roest dan roze dus.
Ik vind de kleuren die je in gedachten hebt heel mooi Claudia. Terra ook prachtig. Mijn huis in Spanje was terra/oranje/roest met houten shutter luiken O+
Met een meidenkwartet
pi_211938225
Het muurtje lijkt zo klein en valt een beetje weg tussen huis en schuur en er zit ook nog eens een opening in. Kun je met zo’n beperkt oppervlak echt bereiken wat je zou willen?
Is het een optie om nog een deel van het schuurtje mee te nemen in de kleur die je uiteindelijk kiest? Weet alleen niet in hoeverre dat mogelijk is met planten die al tegen de schuur groeien. En dan zou je een passend “einde” moeten maken als je niet de hele schuur doet.
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
  zaterdag 6 januari 2024 @ 17:23:01 #243
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_211939214
Als ik het zo zie zou ik eerder neigen naar een donkerrood in de richting van de stenen van het huis.
pi_211940028
Ik zou ook richting roestkleur gaan! Een tint die ook aansluit bij het cortenstaal dat je in je tuin hebt. Beetje donkere tint zoeken, wordt anders idd te flets.
Is dat zo?
pi_211941178
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2024 10:26 schreef Claudia_x het volgende:
Dan wil ik het toch weer eens hebben over het roze muurtje. Ik heb het nu een jaar aangezien en ik ben er nog steeds niet aan gewend:

[ afbeelding ]

Maar ik heb ook nog geen briljant idee gehad voor een betere kleur. Mijn idee is dat het niet een lichte kleur moet zijn omdat het fletse niet mooi is. Ik overweeg deze kleur (Ashes of Roses van Little Greene):

[ afbeelding ]

Dat is wel nog steeds roze. Iemand nog suggesties? Ik ben specifiek op zoek naar kleuren die het mooi doen op een muur, niet op een houten deel van een huis. Ik heb gemerkt dat dat verschil groot is.

Misschien meer naar zo'n tint toe:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik vind die eerste mooi. Bekleden zou ik niet doen. Wel een klimplant ertegenaan laten groeien. Maar dat kan juist heel mooi op roze.
  zondag 7 januari 2024 @ 05:15:09 #246
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211945727
Vooral de onderste vind ik mooi (komt wel in de buurt van wat ik zocht voor de woonkamer, dus wel ff testers doen voor je per ongeluk de neon kant op gaat :P .
Resistance is futile.
  zondag 7 januari 2024 @ 07:46:30 #247
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_211945853
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 11:35 schreef Claudia_x het volgende:
Nieuw jaar, nieuwe klussen. We hebben weer wat geld gespaard. Daar wilden we eigenlijk de oprit van laten vervangen. Een andere optie is om een overkapping achter het huis te nemen.

Voordelen oprit vervangen:
- Minder wateroverlast
- De garage in kunnen rijden met de auto

Voordelen overkapping nemen:
- Een groter deel van het jaar van het terras gebruik kunnen maken
- Bescherming tijdens stormen (nu sijpelt er tijdens sommige stormen wat water door de pui naar binnen)

Heeft iemand ervaringen met een bepaalde leverancier van overkappingen? Zoiets als hieronder van Verasol lijkt me wel oké. Ik vraag me bij een overkapping alleen af hoe we dat met het fundament moeten doen en hoe prijzig dat gaat worden.

[ afbeelding ]
Ja, wij hebben een overkapping met glazen schuifwanden. Op je foto zit er oom glas aan de bovenzijde. Dat zou ik afraden.
Wij vinden de overkapping heerlijk in het lente en herfst. In de winter scheelt het ook echt een paar graden met buiten en je kan het makkelijk verwarmen met terrasverwarmers. In de zomer is het helaas een grote sauna. Maar dan zetten we de glazen schuifwanden helemaal open.

Edit: oh, in had nog niet verder gelezen. :D
En wat betreft het muurtje: ik wilde ook terra of roestkleur opperen.

[ Bericht 5% gewijzigd door arvensis op 07-01-2024 07:51:38 ]
Protège moi de mes désirs.
pi_211948906
Ik vind het schuine muurtje sowieso niet zo sterk qua gebaar. Is het geen idee om dat mee te nemen in ontwerp van de overkapping? Ik zou dan niet voor schuin gaan maar een hoek maken in verlengde van achtergevel huis en zijgevel garage of zijgevel huis en voorgevel garage. Een binnen- of buitenhoek dus.

Verder vind ik dat een overkapping niet zal misstaan bij de achtergevel. Denk dat die er juist minder kaal van wordt. Misschien voortborduren op de kleur van de kozijnen?

Polycarbonaat is vaak wat goedkoper als het toegepast wordt in een standaard systeem. Mogelijk dat dit bij maatwerk mooier toegepast kan worden, maar ik twijfel nog.

Polycarbonaat maakt door zijn lichtheid wel meer lawaai bij regen inderdaad.
pi_211950302
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 13:41 schreef archito het volgende:
Ik vind het schuine muurtje sowieso niet zo sterk qua gebaar. Is het geen idee om dat mee te nemen in ontwerp van de overkapping? Ik zou dan niet voor schuin gaan maar een hoek maken in verlengde van achtergevel huis en zijgevel garage of zijgevel huis en voorgevel garage. Een binnen- of buitenhoek dus.

Verder vind ik dat een overkapping niet zal misstaan bij de achtergevel. Denk dat die er juist minder kaal van wordt. Misschien voortborduren op de kleur van de kozijnen?

Polycarbonaat is vaak wat goedkoper als het toegepast wordt in een standaard systeem. Mogelijk dat dit bij maatwerk mooier toegepast kan worden, maar ik twijfel nog.

Polycarbonaat maakt door zijn lichtheid wel meer lawaai bij regen inderdaad.
Je voorstel zou inderdaad beter zijn, niet alleen wat ontwerp betreft maar ook privacy, windluwheid en loop- en fietsrichting. Het muurtje neerhalen is niet het probleem, maar wel dat dan de hoeken van het huis en de schuur moeten worden hersteld omdat de bakstenen niet meer intact zijn. Ik vrees dat dat veel geld gaat kosten. Het voelt niet goed om daar nu in te investeren terwijl er nog genoeg is om geld aan uit te geven. Maar ik houd het wel in m’n hoofd de komende tijd. Misschien moeten we er toch maar aan.

Wat achtergrond hierbij: we hebben best vergaande aanpassingen aan het huis gemaakt en achteraf vind ik niet al die investeringen de moeite waard. Dat is weer het nadeel van een architect hebben. ;)
pi_211951109
Ik heb wat gespeeld met het idee van @archito om het schuine muurtje weg te halen. Het is een crappy tekening, maar dit zou grofweg een idee kunnen zijn (het vlonderterras en de overkapping zijn hier 2,5 meter diep):

Ideaal zou een terras op hoogte van de pui zijn. We hebben de buitenkraan alleen te laag laten plaatsen. Dat zouden we dan moeten oplossen. Alternatief is een trappetje maken bij de pui en het terras op hoogte van de paden plaatsen.
pi_211951733
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 15:36 schreef Claudia_x het volgende:
Het muurtje neerhalen is niet het probleem, maar wel dat dan de hoeken van het huis en de schuur moeten worden hersteld omdat de bakstenen niet meer intact zijn. Ik vrees dat dat veel geld gaat kosten.
Als die hoeken van woning en schuur vlak worden gemaakt en vervolgens afgedekt met het houtwerk dan zie je er niets meer van.

Terras zou ik op hoogte van de pui maken, dat loopt veel makkelijker in en uit met eten/drinken enzo. De tuin in lopen doe ik meestal niet met volle handen maar het terras op wel.
pi_211951788
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 17:16 schreef Elleska het volgende:

[..]
Als die hoeken van woning en schuur vlak worden gemaakt en vervolgens afgedekt met het houtwerk dan zie je er niets meer van.

Terras zou ik op hoogte van de pui maken, dat loopt veel makkelijker in en uit met eten/drinken enzo. De tuin in lopen doe ik meestal niet met volle handen maar het terras op wel.
Bij de schuur komt het niet op dezelfde plek helaas.
pi_211951841
Blijft die doorgang die het muurtje nu bied wel?
pi_211951916
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 15:36 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Wat achtergrond hierbij: we hebben best vergaande aanpassingen aan het huis gemaakt en achteraf vind ik niet al die investeringen de moeite waard. Dat is weer het nadeel van een architect hebben. ;)
Wat zijn zoal die dingen? Het lijkt me best moeilijk keuzes te maken in een huis waar je nog niet gewoond hebt.
pi_211951953
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 17:22 schreef Elleska het volgende:
Blijft die doorgang die het muurtje nu bied wel?
Je brengt me op een idee: als we de poort een stukje terugplaatsen, kunnen we beide lelijke hoeken wegwerken:

Het muurtje gaat dan weg. Voor @yinu blijft de deur in de schuur wel roze. :+

[ Bericht 10% gewijzigd door Claudia_x op 07-01-2024 17:37:50 ]
pi_211952145
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 17:27 schreef LauriLynne het volgende:

[..]
Wat zijn zoal die dingen? Het lijkt me best moeilijk keuzes te maken in een huis waar je nog niet gewoond hebt.
We hebben een aantal ramen laten uitbreken. In twee gevallen hadden we daar goede redenen voor: we hebben van twee kleine ramen één groot raam gemaakt en het raam in de badkamer is verlaagd voor het uitzicht uit bad. Maar we hebben bijvoorbeeld ook de pui (voorheen een raam) breder gemaakt voor uitlijnen met de ramen erboven. Zie het verschil:

Dat is het geld niet waard geweest, maar dat kwam vooral doordat we bij het uitbreken een tegenvaller hadden die veel geld heeft gekost. Als we dat tevoren hadden geweten...
pi_211952237
Voortbordurend op mijn laatste idee: we moeten dan nog wel besluiten wat we met het dak van de uitbouw doen.

- Glas: wordt erg vies (zeker in deze omgeving) en we hebben zonwering nodig.
- Polycarbonaat (niet-transparant): lichter en goedkoper dan glas, iets meer zonwerend vermoed ik, maar minder mooi.
- Dicht: geen zonwering nodig, maar erg massief en mogelijk te donker.

Een ander probleem dat ik ineens bedenk: we kunnen met een uitbouw niet meer goed bij de ramen erboven komen en bij de dakgoot, tenzij we een constructie kiezen waar je op kunt staan.

Een oplossing zou een dichte constructie kunnen zijn met ramen erin (zoals @Seven. opperde) maar ik zie de factuur gewoon oplopen. :Y) En ik vind het nog steeds erg massief.

[ Bericht 6% gewijzigd door Claudia_x op 07-01-2024 17:48:33 ]
  zondag 7 januari 2024 @ 17:53:56 #258
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_211952398
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 17:41 schreef Claudia_x het volgende:
Voortbordurend op mijn laatste idee: we moeten dan nog wel besluiten wat we met het dak van de uitbouw doen.

- Glas: wordt erg vies (zeker in deze omgeving) en we hebben zonwering nodig.
- Polycarbonaat (niet-transparant): lichter en goedkoper dan glas, iets meer zonwerend vermoed ik, maar minder mooi.
- Dicht: geen zonwering nodig, maar erg massief en mogelijk te donker.

Een ander probleem dat ik ineens bedenk: we kunnen met een uitbouw niet meer goed bij de ramen erboven komen en bij de dakgoot, tenzij we een constructie kiezen waar je op kunt staan.

Een oplossing zou een dichte constructie kunnen zijn met ramen erin (zoals @:seven. opperde) maar ik zie de factuur gewoon oplopen. :Y) En ik vind het nog steeds erg massief.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En een combinatie van bijvoorbeeld polycarbonaat (of glas) en een lamellendak?

Door die lamellen heb je al iets van zonwering maar komt er wel licht doorheen, én je lelijke polycarbonaat is wat uit het zicht.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_211952428
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 17:53 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
En een combinatie van bijvoorbeeld polycarbonaat (of glas) en een lamellendak?

Door die lamellen heb je al iets van zonwering maar komt er wel licht doorheen, én je lelijke polycarbonaat is wat uit het zicht.
Is een optie, al heb ik wel een voorkeur voor eenvoud. Op zich vind ik een high-techoplossing aantrekkelijk waarbij zonwering automatisch dichtgaat als de zon flink gaat schijnen, maar het wordt dan steeds onwaarschijnlijker dat we zo'n overkapping op korte termijn kunnen laten maken. En er zit wel een grens aan wat ik over heb voor een overdekt terras. Die grens ligt zo rond de 20k.
pi_211952474
Van Tweakers:

quote:
Mijn ouders hebben ook zo'n aluminium overkapping met polycarbonaat platen. Zij kregen het advies van het bedrijf die hem geplaatst heeft om boven de overkapping 2 ogen in de muur te plaatsen.

Dan kun je namelijk een 18mm plaat eroverheen leggen en met een ketting vasthaken aan die ogen.
Dan kun je er zelfs een ladder op zetten, en schuift je plaat niet weg
Klinkt als gedoe. Misschien kan het schoonmaken van de dakgoot ook vanuit de dakkapel, maar dat klinkt dan weer gevaarlijk.
pi_211952489
quote:

Hoe bedoel je niet-transparant? Ik zou juist polycarbonaat wel transparant nemen (graag wel uv-bestendig).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_211952507
quote:
7s.gif Op zondag 7 januari 2024 18:04 schreef sigme het volgende:

[..]
Hoe bedoel je niet-transparant? Ik zou juist polycarbonaat wel transparant nemen (graag wel uv-bestendig).
Omdat we dan weer meer last hebben van vuil. Maar het heeft wel weer andere voordelen t.o.v. glas, dus het is zeker ook een optie.
pi_211952553
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 18:07 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Omdat we dan weer meer last hebben van vuil. Maar het heeft wel weer andere voordelen t.o.v. glas, dus het is zeker ook een optie.
Oh. Volgens mij zou het hoogst onverstandig zijn om een dichte overkapping voor je huis te zetten; je gaat het licht erg missen denk ik. Tenzij je alleen de eerste meter ofzo overkapt, dan hou je in de zomer het binnen wat koeler terwijl in voor- en naseizoen het lagere licht wel goed naar binnen valt.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_211954223
quote:
14s.gif Op zondag 7 januari 2024 17:29 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Je brengt me op een idee: als we de poort een stukje terugplaatsen, kunnen we beide lelijke hoeken wegwerken:

[ afbeelding ]

Het muurtje gaat dan weg. Voor @:yinu blijft de deur in de schuur wel roze. :+
Dat was wat ik dacht maar wist even niet hoe uit te leggen. met een tekening is het veel duidelijker

quote:
Glas: wordt erg vies (zeker in deze omgeving) en we hebben zonwering nodig.
Glas is wel makkelijker schoon te maken.
Polycarbonaat wordt ook vies al zie je dat iets minder maar toch goed genoeg dat je er iets mee moet. Het kan er nog steeds flink warm worden dus in de zomer heb je alsnog zonwering nodig. Een simpel schaduwdoek werkt al mocht het budget moeten.

Grote voordeel van zonwering op/onder je overkapping is dat het huis in de zomer koeler blijft terwijl je op andere momenten de zon binnen kan laten komen waardoor het huis opwarmt en door de beschutting die de overkapping bied warmer blijft.

quote:
Mijn man loopt over de balken tussen de platen. De glazenwasser nam een loopplank mee.
Voor de dakgoot wordt de ladder naast de overkapping geplaatst en dan met zo'n lange dakgootreiniger de goot schoon trekken.
pi_211954237
In vervolg op wat sigme zegt: een meter uit de gevel
met een soort horizontale lamellen, die dan wel licht en niet direct zonlicht doorlaten.
pi_211954862
quote:
1s.gif Op zondag 7 januari 2024 20:28 schreef AnneX het volgende:
In vervolg op wat sigme zegt: een meter uit de gevel
met een soort horizontale lamellen, die dan wel licht en niet direct zonlicht doorlaten.
Ook voor op het terras is het fijn zonwering te hebben, dus die zou dan over de gehele diepte komen. En ik vrees dat dat nog wel even sparen wordt, tenzij Bitcoin het dit jaar net zo goed gaat doen als afgelopen jaar. ;)
pi_211954916
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 20:27 schreef Elleska het volgende:

[..]
Dat was wat ik dacht maar wist even niet hoe uit te leggen. met een tekening is het veel duidelijker
[..]
Glas is wel makkelijker schoon te maken.
Polycarbonaat wordt ook vies al zie je dat iets minder maar toch goed genoeg dat je er iets mee moet. Het kan er nog steeds flink warm worden dus in de zomer heb je alsnog zonwering nodig. Een simpel schaduwdoek werkt al mocht het budget moeten.

Grote voordeel van zonwering op/onder je overkapping is dat het huis in de zomer koeler blijft terwijl je op andere momenten de zon binnen kan laten komen waardoor het huis opwarmt en door de beschutting die de overkapping bied warmer blijft.
[..]
Mijn man loopt over de balken tussen de platen. De glazenwasser nam een loopplank mee.
Voor de dakgoot wordt de ladder naast de overkapping geplaatst en dan met zo'n lange dakgootreiniger de goot schoon trekken.
Fijn om een ervaringsverhaal te lezen! Onze glazenwasser gebruikt een telescoopsteel, dus zo te horen komt dat wel goed. Ben nu wel heel benieuwd naar jullie overkapping!

Zonwering gaat inderdaad ook erg belangrijk voor ons zijn om de temperatuur in huis te reguleren. Die staat al jaren op de verlanglijst, maar ik heb tot dusver niks gekocht omdat ik niet wist of we een overkapping of zelfs een uitbouw zouden nemen. De uitbouw is sowieso van de baan.
pi_211955361
En zoiets?

pi_211955455
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 21:08 schreef Claudia_x het volgende:
Fijn om een ervaringsverhaal te lezen! Onze glazenwasser gebruikt een telescoopsteel, dus zo te horen komt dat wel goed. Ben nu wel heel benieuwd naar jullie overkapping!
Eentje met hele lompe houten palen ;)

Onze eerste keuze was aluminium en we zijn daarvoor onder andere bij verasol geweest. Uitstekend geholpen maar door ons huis zou dat maatwerk worden en daar hangt een flink prijskaartje. Bij jullie is de achtgevel helemaal vrij dus daar past waarschijnlijk prima een overkapping met standaard afmetingen.
pi_211955547
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 21:56 schreef Elleska het volgende:

[..]
Eentje met hele lompe houten palen ;)

Onze eerste keuze was aluminium en we zijn daarvoor onder andere bij verasol geweest. Uitstekend geholpen maar door ons huis zou dat maatwerk worden en daar hangt een flink prijskaartje. Bij jullie is de achtgevel helemaal vrij dus daar past waarschijnlijk prima een overkapping met standaard afmetingen.
Hoeveel zou de overkapping jullie hebben gekost in aluminium uitvoering?

Als we de overkapping precies even breed als het huis willen maken (wat denk ik het mooist is),dan komen wij ook op maatwerk uit. Ik heb hout nog niet afgeschreven, maar dan waarschijnlijk wel zwart gebeitst.
  zondag 7 januari 2024 @ 22:09:03 #271
422382 Ygritte
You know nothing!
pi_211955578
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 21:08 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Zonwering gaat inderdaad ook erg belangrijk voor ons zijn om de temperatuur in huis te reguleren. Die staat al jaren op de verlanglijst, maar ik heb tot dusver niks gekocht omdat ik niet wist of we een overkapping of zelfs een uitbouw zouden nemen. De uitbouw is sowieso van de baan.
En iets met een lamellendak? Dicht voor de zon, open voor het licht? Kan op allerlei mogelijke manieren eventueel ook een 2 onafhankelijk van elkaar te sluiten delen.
Glazenwasser kan er misschien ook nog met zijn telescoopsteel door?
pi_211955708
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 22:09 schreef Ygritte het volgende:

[..]
En iets met een lamellendak? Dicht voor de zon, open voor het licht? Kan op allerlei mogelijke manieren eventueel ook een 2 onafhankelijk van elkaar te sluiten delen.
Glazenwasser kan er misschien ook nog met zijn telescoopsteel door?
We willen wel een dak vanwege de problemen die ik eerder noemde als het stormt. Anders zouden lamellen inderdaad prima zijn.
pi_211957371
Ik heb niet zoveel tips maar ben wel heel erg benieuwd hoe dit allemaal uit gaat pakken want ik vind overkappingen vaak tamelijk tot ontzettend lelijk :@ maar ik hoop dat jij er toch iets moois van kunt maken. Ik ben zelf al een tijdje aan het nadenken over een soort overkapping/serre/oranjerie met name voor planten en een oven voor pottenbakken die ik liever niet binnen wil hebben maar vanwege de kosten, het wegnemen van licht, en het feit dat ik bijna alles lelijk vind is dat nog niet in de buurt van realisatie gekomen. Ik ben ook bang dat het in ons geval warmte toe gaat voegen in de zomer en dat is niet wat we willen. Maar dat is omdat ik een dichte/afsluitbare overkapping zou willen.
Als ik iets zie dat ik wel acceptabel vind is het altijd onbetaalbaar :'( Weer een voorbeeld waarbij mijn smaak en mijn budget niet compatibel zijn.
pi_211959946
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 08:59 schreef yinu het volgende:
Ik heb niet zoveel tips maar ben wel heel erg benieuwd hoe dit allemaal uit gaat pakken want ik vind overkappingen vaak tamelijk tot ontzettend lelijk :@ maar ik hoop dat jij er toch iets moois van kunt maken. Ik ben zelf al een tijdje aan het nadenken over een soort overkapping/serre/oranjerie met name voor planten en een oven voor pottenbakken die ik liever niet binnen wil hebben maar vanwege de kosten, het wegnemen van licht, en het feit dat ik bijna alles lelijk vind is dat nog niet in de buurt van realisatie gekomen. Ik ben ook bang dat het in ons geval warmte toe gaat voegen in de zomer en dat is niet wat we willen. Maar dat is omdat ik een dichte/afsluitbare overkapping zou willen.
Als ik iets zie dat ik wel acceptabel vind is het altijd onbetaalbaar :'( Weer een voorbeeld waarbij mijn smaak en mijn budget niet compatibel zijn.
Snap ik. Heb je misschien nog inspiratieplaatjes?

Ik vind kassen het mooist. Ik heb ook naar grote muurkassen gekeken, maar ik weet hoe warm het wordt in een kas. Dat neemt niet weg dat ik transparant glas in combinatie met ranke profielen van aluminium (of staal) het mooist vind. Maar in ieder geval aan één kant moet de zijkant gesloten zijn. Doe je dat dan door het hout van de veranda door te trekken, door zwart hout te nemen of aluminium? En wat voor kleur moet het hout zijn, vergrijsd of juist een diepere bruintint? Is glas wel praktisch?

Het zou helpen als ik een plaatje zou zien met precies de uitvoering die ik wil. De prijs is dan een tweede.
pi_211959971
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 21:48 schreef Puala het volgende:
En zoiets?

[ afbeelding ]
Is deze van Verasol? Komt wel in de buurt, al vind ik transparant glas mooier. En er moeten nog zijkanten in. Ik vind dit bijv. erg matig:

maandag 8 januari 2024 @ 13:52:50 #276
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_211960638
En een kas (zoals je zegt, erg mooi en rank in uitvoering) met ventilatie en geautomatiseerde zonwering?
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_211961272
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 12:58 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik vind kassen het mooist. Ik heb ook naar grote muurkassen gekeken, maar ik weet hoe warm het wordt in een kas. Dat neemt niet weg dat ik transparant glas in combinatie met ranke profielen van aluminium (of staal) het mooist vind. Maar in ieder geval aan één kant moet de zijkant gesloten zijn. Doe je dat dan door het hout van de veranda door te trekken, door zwart hout te nemen of aluminium? En wat voor kleur moet het hout zijn, vergrijsd of juist een diepere bruintint? Is glas wel praktisch?

Het zou helpen als ik een plaatje zou zien met precies de uitvoering die ik wil. De prijs is dan een tweede.
Zoiets en dan één kant openlaten?

Persoonlijk zou ik de wand die je dicht wil maken van glas houden, lijkt me anders nogal opgesloten voelen en veel licht wegnemen.

Edit: Vast ook teveel serre :+
Tonight I think I'll walk alone
I'll find my soul as I go home
pi_211961275
quote:
1s.gif Op maandag 8 januari 2024 13:52 schreef Molo het volgende:
En een kas (zoals je zegt, erg mooi en rank in uitvoering) met ventilatie en geautomatiseerde zonwering?
Ik houd me aanbevolen! Het wordt al gauw een serre en dat is niet waar ik naar op zoek ben (meer dan wat ik nodig heb en te duur).

Het enige wat ik tot nog toe tegen ben gekomen, is een smeedijzeren afdak:

Ongetwijfeld erg duur.
pi_211961413
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 13:01 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Is deze van Verasol? Komt wel in de buurt, al vind ik transparant glas mooier. En er moeten nog zijkanten in. Ik vind dit bijv. erg matig:

[ afbeelding ]
Nee Gadero
pi_211965952
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 12:58 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik vind deze aanbieder wel mooie dingen hebben. Dit is echt een serre, maar ze hebben ook wel aardige overkappingen.

Ik moet me wel mentaal heenzetten over het gebruik van de apostrof in tuinkamer's :')

Dit noemen ze een muurserre.

Ze hebben ook wel goeie fotografen trouwens.

Of zoiets (maar misschien niet met een gemetselde borstwering):

Deze rode vind ik ook supercharmant. En qua grootte wel redelijk representatief voor wat ik kwijt kan. Ietsje groter zou wel kunnen maar ik heb te maken met allerlei onhandig gelegen ramen, raampjes, deuren met verschillende draairichtingen en als kers op de taart een afvoerputje dat echt niet in de kas moet komen.

pi_211966531
Ik heb bij L'orangerie ook even gekeken naar dingen die bij jou zouden kunnen. Dit is niet wat je wilt want een dichte muurkas met een open overkapping voor schaduwdoek, maar het is een maatwerkproject en qua stijl misschien wat meer wat jij zoekt dan een massieve houten unit.

maandag 8 januari 2024 @ 20:55:39 #282
422382 Ygritte
You know nothing!
pi_211966710
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 22:24 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
We willen wel een dak vanwege de problemen die ik eerder noemde als het stormt. Anders zouden lamellen inderdaad prima zijn.
Je hebt varianten die open en dicht kunnen, je kan laten integreren in je eventuele huisautomatisering en tevens ook waterdicht zijn.
Als je voor een integratie/opbouw variant gaat ziet het er ook een stukje sjieker uit, met de zoekterm ‘louvredak’ vind je van alles (Ik vind de pergola achtige varianten die je praktisch aan je huis schroeft ook niet echt esthetisch verantwoord)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In de categorie ‘staal en een beetje als een kas’/ laten we het gewoon een orangerie noemen inspiratieplaatjes

Met een muurtje en meer de hoogte in

Dit, maar dan tegen je huis O+

Oogt hier wat rommelig maar prijstechnisch ook nog te doen https://hobbykas.nl/victiorian-retro/ of https://hobbykas.nl/muurkas-in-kleur/ in delen te bestellen
pi_211967820
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 20:48 schreef yinu het volgende:
Ik heb bij L'orangerie ook even gekeken naar dingen die bij jou zouden kunnen. Dit is niet wat je wilt want een dichte muurkas met een open overkapping voor schaduwdoek, maar het is een maatwerkproject en qua stijl misschien wat meer wat jij zoekt dan een massieve houten unit.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Dit is in ieder geval precies wat ik zoek wat materialen betreft!

Ik bedacht ook ineens dat we met de regenpijp rekening moeten houden. Misschien ligt dan een tuindeur die de andere kant op “knikt” voor de hand (maak ik nog een tekening van). En de hebben we meer flexibiliteit wat breedte van een overkapping betreft en kunnen we glazen zijwanden hebben.

Een volledig gesloten oranjerie vind ik trouwens erg mooi, maar ik ben bang dat dat veel te heet wordt. Bij ons in de kas wordt het 40 graden in de zomer.
pi_211967918
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 20:55 schreef Ygritte het volgende:

[..]
Je hebt varianten die open en dicht kunnen, je kan laten integreren in je eventuele huisautomatisering en tevens ook waterdicht zijn.
Als je voor een integratie/opbouw variant gaat ziet het er ook een stukje sjieker uit, met de zoekterm ‘louvredak’ vind je van alles (Ik vind de pergola achtige varianten die je praktisch aan je huis schroeft ook niet echt esthetisch verantwoord)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In de categorie ‘staal en een beetje als een kas’/ laten we het gewoon een orangerie noemen inspiratieplaatjes

[ afbeelding ]

Met een muurtje en meer de hoogte in
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Dit, maar dan tegen je huis O+
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Oogt hier wat rommelig maar prijstechnisch ook nog te doen https://hobbykas.nl/victiorian-retro/ of https://hobbykas.nl/muurkas-in-kleur/ in delen te bestellen
Die tweede kas is het wel zo’n beetje, zonder muurtjes.
pi_211968238
Nog wat overwegingen:

- Ik vraag me af of een muurkas/oranjerie wel bij het huis past, hoe mooi ik zo’n ding ook vind.
- In het plaatje van @yinu met de borders van cortenstaal vind ik het dakloze pergolagedeelte het beste bij ons huis passen. Zoiets in combinatie met lamellen die waterdicht afsluiten zou wel iets kunnen zijn.
- Moderne, Miami-achtige overkappingen vind ik te kil. De gezelligheid van muurkassen met veel groen erin trekt me dan meer.

En daar dan dus een ideale combinatie tussen vinden. :+
pi_211968368
Oh ja, en ik moet ook meewegen dat een overkapping bestand is tegen storm. Bij sommige pergola’s met waterdichte lamellen zie ik staan: bestand tegen windkracht 8. Mja, bij storm Henk was er op een bepaald moment windkracht 9. Wat gebeurt er dan met zo’n dure overkapping?
pi_211968939
quote:
14s.gif Op maandag 8 januari 2024 22:01 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Die tweede kas is het wel zo’n beetje, zonder muurtjes.
Ja! Die!

En dan inderdaad even checken wat die aankan qua wind... want inderdaad, beetje jammer als de volgende Henk of Ingrid 'm meeneemt (en je gevel erbij :o )

Ik vind dat je een muurkas zo 'strak' of 'nostalgisch' kunt maken als je wilt. Als je wat bredere panelen neemt oogt het al snel wat moderner, en ook in de detaillering of de hoek van het dak kun je nog veel doen qua uitstraling...
  dinsdag 9 januari 2024 @ 06:13:50 #288
80382 manny
30 is best veel
pi_211969237
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 22:28 schreef Claudia_x het volgende:
Nog wat overwegingen:

- Ik vraag me af of een muurkas/oranjerie wel bij het huis past, hoe mooi ik zo’n ding ook vind.
- In het plaatje van @:yinu met de borders van cortenstaal vind ik het dakloze pergolagedeelte het beste bij ons huis passen. Zoiets in combinatie met lamellen die waterdicht afsluiten zou wel iets kunnen zijn.
- Moderne, Miami-achtige overkappingen vind ik te kil. De gezelligheid van muurkassen met veel groen erin trekt me dan meer.

wellicht er overheen gescrolled, maar is de bedoeling vooral een plek om lekker te zitten, ook bij wat minder weer? of is het een soort "wintertuin" plan?

Mijn schoonouders hebben zo een ding als zit / eetplek gemaakt, en ze zitten er echt heel heel vaak. Uitzicht op mooie tuin, buiten; maar toch beschut. Echt in no time een favoriete plek geworden.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
  dinsdag 9 januari 2024 @ 08:34:23 #289
35189 Troel
scherp en bot
pi_211969774
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 22:28 schreef Claudia_x het volgende:
Nog wat overwegingen:

- In het plaatje van @:yinu met de borders van cortenstaal vind ik het dakloze pergolagedeelte het beste bij ons huis passen. Zoiets in combinatie met lamellen die waterdicht afsluiten zou wel iets kunnen zijn.

Ik weet dat onze serre er vroeger eentje was met een lamellendak. Dat is door de vorige eigenaren vervangen omdat telkens als ze het dak open deden, er dus allemaal troep naar beneden viel wat nog op de lamellen lag. NU wonen wij natuurlijk in een bosrijke omgeving, maar het is wel iets wat ik mee wil geven.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_211983332
Een tekening gemaakt van het laatste idee om de poort de andere kant op te "knikken" en de overkapping net niet over de volle breedte van het huis te nemen (maar dan met een schuin dak - het lukt me niet om dat in te tekenen - en zonwering):

In deze stijl:

pi_211983358
Dat oogt trouwens meteen wat minder "opgesloten" dan het eerdere idee, vind ik. En we zouden dan ook nog uit kunnen kijken naar overkappingen met standaardmaten. Ander voordeel is we het muurtje later alsnog eens kunnen slopen en door een houten poort en schutting kunnen vervangen.

Ik heb alleen nog niet genoeg staanders ingetekend. Er moet er in ieder geval één bij in de lengte, vrees ik. Da's wel jammer.

[ Bericht 7% gewijzigd door Claudia_x op 10-01-2024 14:18:28 ]
pi_211983592
Je kunt eventueel ook 1 afstapje doen bij de deur en nog 1 bij de rand van de vlonder. Daardoor heb je nergens echt een trap waardoor de overgang wat vloeiender is.
pi_211983786
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 14:30 schreef archito het volgende:
Je kunt eventueel ook 1 afstapje doen bij de deur en nog 1 bij de rand van de vlonder. Daardoor heb je nergens echt een trap waardoor de overgang wat vloeiender is.
Dat is wel een goed idee, alleen is één van mijn ergernissen dat de pui boven de grond "zweeft". Ik denk dat het mooier is als iets erop aansluit, hetzij een vloer of een trap.
pi_211983829
Nog even getekend met het minimum aan staanders als het een eenvoudige, aluminium pergola wordt:

Met dan in ieder geval bovenin glas en mogelijk aan één zijkant (op de tekening links). Aan de zijkant zou eventueel ook een scherm kunnen dat naar beneden wordt getrokken.

In plaats van één trap zou er ook rondom één verlaging kunnen zijn. Dat zou ideaal zijn zodat je aan alle kanten het terras op kunt komen. Ik vermoed dat het net kan, ermee rekening houdend dat een optrede maximaal 22 cm hoog is.
pi_211983862
Trouwens, @yinu, ik kwam deze tuinkamer van Verasol tegen en die vind ik niet lelijk:

pi_211984014
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 14:58 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat is wel een goed idee, alleen is één van mijn ergernissen dat de pui boven de grond "zweeft". Ik denk dat het mooier is als iets erop aansluit, hetzij een vloer of een trap.
Je kunt ook 1 grote bloktrede maken voor de pui. 30cm diep en net zo breed als de pui. Of dan ook 30cm breder dan de pui, vind wat overmaat altijd wel mooi. En dan is de rand van de vlonder ook weer 1 grote optrede.
pi_211984066
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 15:19 schreef archito het volgende:

[..]
Je kunt ook 1 grote bloktrede maken voor de pui. 30cm diep en net zo breed als de pui. Of dan ook 30cm breder dan de pui, vind wat overmaat altijd wel mooi. En dan is de rand van de vlonder ook weer 1 grote optrede.
Is zeker een optie. ^O^

Heb jij trouwens ervaringen met overkappingen (en dus wat mooie materialen/goede leveranciers zijn)?
pi_211984244
Met een groot blok bij de pui:

Da's een groot voordeel, dat je overal erop en eraf kunt. Zou eigenlijk zonde zijn om een glazen zijwand te nemen.
pi_211984436
quote:
14s.gif Op woensdag 10 januari 2024 15:23 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Is zeker een optie. ^O^

Heb jij trouwens ervaringen met overkappingen (en dus wat mooie materialen/goede leveranciers zijn)?
Helaas niet, ik zit zelf niet in de woningbouw maar grotere monumenten en renovaties.
Maar ik lees wel graag mee, dus als je producten linkt kan ik wel meekijken. ;)
pi_211984993
Ik vind dit geloof ik aardig, van de website van L'Orangerie. Lijkt van Aluxe te zijn, een Duitse fabrikant. En RAL9005 (de kleur van onze kozijnen) zit in het standaardassortiment.

Het lijkt er bovendien op dat ze overkappingen leveren die 7 meter breed kunnen zijn terwijl je maar 2 staanders hebt. Zie bijv. de Ultraline Style (die alleen een recht dak heeft).

En ik vind het aardig dat ze ook een variant hebben zonder voorlijst, wat bij m'n voorkeur voor minimalisme past:

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')