abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 8 januari 2024 @ 13:52:50 #276
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_211960638
En een kas (zoals je zegt, erg mooi en rank in uitvoering) met ventilatie en geautomatiseerde zonwering?
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_211961272
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 12:58 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Snap ik. Heb je misschien nog inspiratieplaatjes?

Ik vind kassen het mooist. Ik heb ook naar grote muurkassen gekeken, maar ik weet hoe warm het wordt in een kas. Dat neemt niet weg dat ik transparant glas in combinatie met ranke profielen van aluminium (of staal) het mooist vind. Maar in ieder geval aan één kant moet de zijkant gesloten zijn. Doe je dat dan door het hout van de veranda door te trekken, door zwart hout te nemen of aluminium? En wat voor kleur moet het hout zijn, vergrijsd of juist een diepere bruintint? Is glas wel praktisch?

Het zou helpen als ik een plaatje zou zien met precies de uitvoering die ik wil. De prijs is dan een tweede.
Zoiets en dan één kant openlaten?

Persoonlijk zou ik de wand die je dicht wil maken van glas houden, lijkt me anders nogal opgesloten voelen en veel licht wegnemen.

Edit: Vast ook teveel serre :+
Tonight I think I'll walk alone
I'll find my soul as I go home
pi_211961275
quote:
1s.gif Op maandag 8 januari 2024 13:52 schreef Molo het volgende:
En een kas (zoals je zegt, erg mooi en rank in uitvoering) met ventilatie en geautomatiseerde zonwering?
Ik houd me aanbevolen! Het wordt al gauw een serre en dat is niet waar ik naar op zoek ben (meer dan wat ik nodig heb en te duur).

Het enige wat ik tot nog toe tegen ben gekomen, is een smeedijzeren afdak:

Ongetwijfeld erg duur.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_211961413
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 13:01 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Is deze van Verasol? Komt wel in de buurt, al vind ik transparant glas mooier. En er moeten nog zijkanten in. Ik vind dit bijv. erg matig:

[ afbeelding ]
Nee Gadero
pi_211965952
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 12:58 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Snap ik. Heb je misschien nog inspiratieplaatjes?

Ik vind kassen het mooist. Ik heb ook naar grote muurkassen gekeken, maar ik weet hoe warm het wordt in een kas. Dat neemt niet weg dat ik transparant glas in combinatie met ranke profielen van aluminium (of staal) het mooist vind. Maar in ieder geval aan één kant moet de zijkant gesloten zijn. Doe je dat dan door het hout van de veranda door te trekken, door zwart hout te nemen of aluminium? En wat voor kleur moet het hout zijn, vergrijsd of juist een diepere bruintint? Is glas wel praktisch?

Het zou helpen als ik een plaatje zou zien met precies de uitvoering die ik wil. De prijs is dan een tweede.
Ik vind deze aanbieder wel mooie dingen hebben. Dit is echt een serre, maar ze hebben ook wel aardige overkappingen.

Ik moet me wel mentaal heenzetten over het gebruik van de apostrof in tuinkamer's :')

Dit noemen ze een muurserre.

Ze hebben ook wel goeie fotografen trouwens.

Of zoiets (maar misschien niet met een gemetselde borstwering):

Deze rode vind ik ook supercharmant. En qua grootte wel redelijk representatief voor wat ik kwijt kan. Ietsje groter zou wel kunnen maar ik heb te maken met allerlei onhandig gelegen ramen, raampjes, deuren met verschillende draairichtingen en als kers op de taart een afvoerputje dat echt niet in de kas moet komen.

pi_211966531
Ik heb bij L'orangerie ook even gekeken naar dingen die bij jou zouden kunnen. Dit is niet wat je wilt want een dichte muurkas met een open overkapping voor schaduwdoek, maar het is een maatwerkproject en qua stijl misschien wat meer wat jij zoekt dan een massieve houten unit.

maandag 8 januari 2024 @ 20:55:39 #282
422382 Ygritte
You know nothing!
pi_211966710
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 22:24 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
We willen wel een dak vanwege de problemen die ik eerder noemde als het stormt. Anders zouden lamellen inderdaad prima zijn.
Je hebt varianten die open en dicht kunnen, je kan laten integreren in je eventuele huisautomatisering en tevens ook waterdicht zijn.
Als je voor een integratie/opbouw variant gaat ziet het er ook een stukje sjieker uit, met de zoekterm ‘louvredak’ vind je van alles (Ik vind de pergola achtige varianten die je praktisch aan je huis schroeft ook niet echt esthetisch verantwoord)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In de categorie ‘staal en een beetje als een kas’/ laten we het gewoon een orangerie noemen inspiratieplaatjes

Met een muurtje en meer de hoogte in

Dit, maar dan tegen je huis O+

Oogt hier wat rommelig maar prijstechnisch ook nog te doen https://hobbykas.nl/victiorian-retro/ of https://hobbykas.nl/muurkas-in-kleur/ in delen te bestellen
pi_211967820
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 20:48 schreef yinu het volgende:
Ik heb bij L'orangerie ook even gekeken naar dingen die bij jou zouden kunnen. Dit is niet wat je wilt want een dichte muurkas met een open overkapping voor schaduwdoek, maar het is een maatwerkproject en qua stijl misschien wat meer wat jij zoekt dan een massieve houten unit.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Dit is in ieder geval precies wat ik zoek wat materialen betreft!

Ik bedacht ook ineens dat we met de regenpijp rekening moeten houden. Misschien ligt dan een tuindeur die de andere kant op “knikt” voor de hand (maak ik nog een tekening van). En de hebben we meer flexibiliteit wat breedte van een overkapping betreft en kunnen we glazen zijwanden hebben.

Een volledig gesloten oranjerie vind ik trouwens erg mooi, maar ik ben bang dat dat veel te heet wordt. Bij ons in de kas wordt het 40 graden in de zomer.
pi_211967918
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 20:55 schreef Ygritte het volgende:

[..]
Je hebt varianten die open en dicht kunnen, je kan laten integreren in je eventuele huisautomatisering en tevens ook waterdicht zijn.
Als je voor een integratie/opbouw variant gaat ziet het er ook een stukje sjieker uit, met de zoekterm ‘louvredak’ vind je van alles (Ik vind de pergola achtige varianten die je praktisch aan je huis schroeft ook niet echt esthetisch verantwoord)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In de categorie ‘staal en een beetje als een kas’/ laten we het gewoon een orangerie noemen inspiratieplaatjes

[ afbeelding ]

Met een muurtje en meer de hoogte in
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Dit, maar dan tegen je huis O+
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Oogt hier wat rommelig maar prijstechnisch ook nog te doen https://hobbykas.nl/victiorian-retro/ of https://hobbykas.nl/muurkas-in-kleur/ in delen te bestellen
Die tweede kas is het wel zo’n beetje, zonder muurtjes.
pi_211968238
Nog wat overwegingen:

- Ik vraag me af of een muurkas/oranjerie wel bij het huis past, hoe mooi ik zo’n ding ook vind.
- In het plaatje van @yinu met de borders van cortenstaal vind ik het dakloze pergolagedeelte het beste bij ons huis passen. Zoiets in combinatie met lamellen die waterdicht afsluiten zou wel iets kunnen zijn.
- Moderne, Miami-achtige overkappingen vind ik te kil. De gezelligheid van muurkassen met veel groen erin trekt me dan meer.

En daar dan dus een ideale combinatie tussen vinden. :+
pi_211968368
Oh ja, en ik moet ook meewegen dat een overkapping bestand is tegen storm. Bij sommige pergola’s met waterdichte lamellen zie ik staan: bestand tegen windkracht 8. Mja, bij storm Henk was er op een bepaald moment windkracht 9. Wat gebeurt er dan met zo’n dure overkapping?
pi_211968939
quote:
14s.gif Op maandag 8 januari 2024 22:01 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Die tweede kas is het wel zo’n beetje, zonder muurtjes.
Ja! Die!

En dan inderdaad even checken wat die aankan qua wind... want inderdaad, beetje jammer als de volgende Henk of Ingrid 'm meeneemt (en je gevel erbij :o )

Ik vind dat je een muurkas zo 'strak' of 'nostalgisch' kunt maken als je wilt. Als je wat bredere panelen neemt oogt het al snel wat moderner, en ook in de detaillering of de hoek van het dak kun je nog veel doen qua uitstraling...
  dinsdag 9 januari 2024 @ 06:13:50 #288
80382 manny
30 is best veel
pi_211969237
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 22:28 schreef Claudia_x het volgende:
Nog wat overwegingen:

- Ik vraag me af of een muurkas/oranjerie wel bij het huis past, hoe mooi ik zo’n ding ook vind.
- In het plaatje van @:yinu met de borders van cortenstaal vind ik het dakloze pergolagedeelte het beste bij ons huis passen. Zoiets in combinatie met lamellen die waterdicht afsluiten zou wel iets kunnen zijn.
- Moderne, Miami-achtige overkappingen vind ik te kil. De gezelligheid van muurkassen met veel groen erin trekt me dan meer.

wellicht er overheen gescrolled, maar is de bedoeling vooral een plek om lekker te zitten, ook bij wat minder weer? of is het een soort "wintertuin" plan?

Mijn schoonouders hebben zo een ding als zit / eetplek gemaakt, en ze zitten er echt heel heel vaak. Uitzicht op mooie tuin, buiten; maar toch beschut. Echt in no time een favoriete plek geworden.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
  dinsdag 9 januari 2024 @ 08:34:23 #289
35189 Troel
scherp en bot
pi_211969774
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 22:28 schreef Claudia_x het volgende:
Nog wat overwegingen:

- In het plaatje van @:yinu met de borders van cortenstaal vind ik het dakloze pergolagedeelte het beste bij ons huis passen. Zoiets in combinatie met lamellen die waterdicht afsluiten zou wel iets kunnen zijn.

Ik weet dat onze serre er vroeger eentje was met een lamellendak. Dat is door de vorige eigenaren vervangen omdat telkens als ze het dak open deden, er dus allemaal troep naar beneden viel wat nog op de lamellen lag. NU wonen wij natuurlijk in een bosrijke omgeving, maar het is wel iets wat ik mee wil geven.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_211983332
Een tekening gemaakt van het laatste idee om de poort de andere kant op te "knikken" en de overkapping net niet over de volle breedte van het huis te nemen (maar dan met een schuin dak - het lukt me niet om dat in te tekenen - en zonwering):

In deze stijl:

pi_211983358
Dat oogt trouwens meteen wat minder "opgesloten" dan het eerdere idee, vind ik. En we zouden dan ook nog uit kunnen kijken naar overkappingen met standaardmaten. Ander voordeel is we het muurtje later alsnog eens kunnen slopen en door een houten poort en schutting kunnen vervangen.

Ik heb alleen nog niet genoeg staanders ingetekend. Er moet er in ieder geval één bij in de lengte, vrees ik. Da's wel jammer.

[ Bericht 7% gewijzigd door Claudia_x op 10-01-2024 14:18:28 ]
pi_211983592
Je kunt eventueel ook 1 afstapje doen bij de deur en nog 1 bij de rand van de vlonder. Daardoor heb je nergens echt een trap waardoor de overgang wat vloeiender is.
pi_211983786
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 14:30 schreef archito het volgende:
Je kunt eventueel ook 1 afstapje doen bij de deur en nog 1 bij de rand van de vlonder. Daardoor heb je nergens echt een trap waardoor de overgang wat vloeiender is.
Dat is wel een goed idee, alleen is één van mijn ergernissen dat de pui boven de grond "zweeft". Ik denk dat het mooier is als iets erop aansluit, hetzij een vloer of een trap.
pi_211983829
Nog even getekend met het minimum aan staanders als het een eenvoudige, aluminium pergola wordt:

Met dan in ieder geval bovenin glas en mogelijk aan één zijkant (op de tekening links). Aan de zijkant zou eventueel ook een scherm kunnen dat naar beneden wordt getrokken.

In plaats van één trap zou er ook rondom één verlaging kunnen zijn. Dat zou ideaal zijn zodat je aan alle kanten het terras op kunt komen. Ik vermoed dat het net kan, ermee rekening houdend dat een optrede maximaal 22 cm hoog is.
pi_211983862
Trouwens, @yinu, ik kwam deze tuinkamer van Verasol tegen en die vind ik niet lelijk:

pi_211984014
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 14:58 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat is wel een goed idee, alleen is één van mijn ergernissen dat de pui boven de grond "zweeft". Ik denk dat het mooier is als iets erop aansluit, hetzij een vloer of een trap.
Je kunt ook 1 grote bloktrede maken voor de pui. 30cm diep en net zo breed als de pui. Of dan ook 30cm breder dan de pui, vind wat overmaat altijd wel mooi. En dan is de rand van de vlonder ook weer 1 grote optrede.
pi_211984066
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 15:19 schreef archito het volgende:

[..]
Je kunt ook 1 grote bloktrede maken voor de pui. 30cm diep en net zo breed als de pui. Of dan ook 30cm breder dan de pui, vind wat overmaat altijd wel mooi. En dan is de rand van de vlonder ook weer 1 grote optrede.
Is zeker een optie. ^O^

Heb jij trouwens ervaringen met overkappingen (en dus wat mooie materialen/goede leveranciers zijn)?
pi_211984244
Met een groot blok bij de pui:

Da's een groot voordeel, dat je overal erop en eraf kunt. Zou eigenlijk zonde zijn om een glazen zijwand te nemen.
pi_211984436
quote:
14s.gif Op woensdag 10 januari 2024 15:23 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Is zeker een optie. ^O^

Heb jij trouwens ervaringen met overkappingen (en dus wat mooie materialen/goede leveranciers zijn)?
Helaas niet, ik zit zelf niet in de woningbouw maar grotere monumenten en renovaties.
Maar ik lees wel graag mee, dus als je producten linkt kan ik wel meekijken. ;)
pi_211984993
Ik vind dit geloof ik aardig, van de website van L'Orangerie. Lijkt van Aluxe te zijn, een Duitse fabrikant. En RAL9005 (de kleur van onze kozijnen) zit in het standaardassortiment.

Het lijkt er bovendien op dat ze overkappingen leveren die 7 meter breed kunnen zijn terwijl je maar 2 staanders hebt. Zie bijv. de Ultraline Style (die alleen een recht dak heeft).

En ik vind het aardig dat ze ook een variant hebben zonder voorlijst, wat bij m'n voorkeur voor minimalisme past:

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')