abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209981668
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2023 10:20 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Wat bedoel je met 'een nok aanstorten'?
zoiets:

Iets dergelijks gebeurt vaker ónder het maaiveld. Dan kan je wel de gewone bestrating doorleggen maar zakt die niet:

[ Bericht 0% gewijzigd door _mido op 21-07-2023 14:05:40 (iets teveel hoofdletters) ]
pi_209981715
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 juli 2023 14:02 schreef _mido het volgende:

[..]
zoiets:
[ afbeelding ]
Iets dergelijks gebeurt vaker ónder het maaiveld. DAN kan je wel de gewone bestrating doorleggen maar zakt die niet:
[ afbeelding ]
Best briljant! Al zou ik dan liever geen ontzettend zware betonplaat hebben, maar mogelijk ontkom je er niet aan gezien het gewicht van een auto?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209983333
Zou je met koud asfalt het hoogte verschil kunnen wegwerken zodat je de garage in kan rijden?

Geen idee, misschien zijn hier mensen met ervaring in het verwerken van koud asfalt.
pi_209983669
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2023 16:12 schreef LoaLoa1 het volgende:
Zou je met koud asfalt het hoogte verschil kunnen wegwerken zodat je de garage in kan rijden?

Geen idee, misschien zijn hier mensen met ervaring in het verwerken van koud asfalt.
Daar had ik nog nooit van gehoord. Zo leer ik weer eens wat, dank!
pi_210004382
De buurvrouw lijkt mijn idee wel te zien zitten, om de oprit in het midden te scheiden door een groenstrook en dan allebei een andere materiaalkeuze te kunnen maken voor het vervangen van asfalt. Ik ga dus binnenkort contact opnemen met wat bedrijfjes.

Ik zou het wel leuk vinden om het zelf te doen, maar dan moet ik weten hoe ik het volgende doe:
- Waar maak ik het laagste punt voor de afwatering?
- Hoe haal je een strook asfalt weg? (Ik zag dat je bij Boels een asfaltsnijder kunt huren.)
- Hoe boor je gaten in asfalt? (Kom ik vast wel uit.)
- Hoe sluit ik het asfalt op en laat ik dat aan het begin van de oprit logisch overgaan in het asfalt?
- Hoe dek ik de huidige put af?
  zondag 23 juli 2023 @ 09:16:26 #106
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_210004418
Bij je een-na-laatste streepje bedoel je denk ik ‘hoe sluit ik het padvast op’ toch?
Zou dat mss kunnen door kant-bandjes (zoals je in een tuin gebruikt) met beton op het asfalt vast te zetten?
Of mss met een asfaltzaag sleuven in het asfalt voor staal zoals je in de tuin gebruikt heb?
pi_210004560
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2023 09:16 schreef BE het volgende:
Bij je een-na-laatste streepje bedoel je denk ik ‘hoe sluit ik het padvast op’ toch?
Zou dat mss kunnen door kant-bandjes (zoals je in een tuin gebruikt) met beton op het asfalt vast te zetten?
Of mss met een asfaltzaag sleuven in het asfalt voor staal zoals je in de tuin gebruikt heb?
Ik heb even de belangrijkste punten erin getekend. De halfverharding moet veel hoger komen te liggen, op gelijke hoogte met de garagevloer. Dus de strook in het midden van de oprit moet ook veel hoger worden, net iets hoger dan de verhoging die je nu ziet met het plukje gras erop. Dat is de oude septic tank. Maar aan het begin van de oprit (zie 'rand maken?') moet de halfverharding op gelijke hoogte met het asfalt komen om eroverheen te kunnen rijden. En het water loopt weliswaar door de halfverharding weg, maar zal bij aanhoudende regen op het laagste punt komen te liggen. Hoe ga je daar mee om? Dat zijn vragen waar ik mee zit.

zondag 23 juli 2023 @ 09:37:14 #108
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_210004637
Ah ik snap wat je bedoelt.

Ik zou de oude put iig niet per se compleet afdekken want wellicht kan daar toch ook wat vocht door weg sijpelen. Zou een (dubbel) stuk worteldoek kunnen voorkomen dat de padvast wegspoelt?
pi_210004668
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2023 09:37 schreef BE het volgende:

Ik zou de oude put iig niet per se compleet afdekken want wellicht kan daar toch ook wat vocht door weg sijpelen. Zou een (dubbel) stuk worteldoek kunnen voorkomen dat de padvast wegspoelt?
misschien kan daar een grindput van gemaakt worden?
  zondag 23 juli 2023 @ 09:42:17 #110
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_210004685
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 09:40 schreef Angelfrouk het volgende:

[..]
misschien kan daar een grindput van gemaakt worden?
Oh ja! Goeie suggestie!
  zondag 23 juli 2023 @ 09:43:05 #111
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210004694
Een goot van het laagste punt naar de put met een rooster er overheen?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_210004695
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2023 09:37 schreef BE het volgende:

De put heeft straks geen functie meer, want het water loopt weg door de halfverharding. Dat gaat best snel, weten we inmiddels uit ervaring. Bovendien zit die nu verstopt en/of is de afwatering verzakt. Dat weten we niet precies. We zouden dan dus niet alleen de put moeten vervangen door een andersoortig exemplaar, maar ook de boel goed schoon laten maken. Dat is extra geld voor iets wat niet nodig is. En de put zit straks juist op een hoog in plaats van een laag punt waardoor die sowieso niet effectief is.
pi_210004784
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 09:43 schreef Leandra het volgende:
Een goot van het laagste punt naar de put met een rooster er overheen?
Een goot op het blauwe gedeelte zou een optie kunnen zijn. Misschien is het genoeg om wat meer asfalt op die plek weg te halen zodat de halfverharding netjes aansluit op het asfalt en het water er wat harder in wegloopt.

Als het toch een goot wordt, kunnen we die laten afwateren naar de rechterkant van de oprit (buren) omdat daar een sloot ligt waar we goed bij kunnen komen. Dat graafwerk valt wel mee.
  zondag 23 juli 2023 @ 09:48:27 #114
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210004825
Loopt water ook snel weg door de halfvrrharding als je die op de huidige oprit plaatst of ga je de huidige oprit helemaal slopen?

Ik denk dat het nu snel wegloopt omdat het onder je halfverharding weg kan.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_210004985
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 09:48 schreef Leandra het volgende:
Loopt water ook snel weg door de halfvrrharding als je die op de huidige oprit plaatst of ga je de huidige oprit helemaal slopen?

Ik denk dat het nu snel wegloopt omdat het onder je halfverharding weg kan.
Dat weten we natuurlijk nog niet, maar mijn vermoeden is dat het minder hard gaat. Gaten in het asfalt boren zal wel wat helpen, maar of het genoeg is? De optie om het asfalt helemaal weg te laten halen, staat ook nog open.
  zondag 23 juli 2023 @ 10:03:59 #116
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210005050
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 09:59 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat weten we natuurlijk nog niet, maar mijn vermoeden is dat het minder hard gaat. Gaten in het asfalt boren zal wel wat helpen, maar of het genoeg is? De optie om het asfalt helemaal weg te laten halen, staat ook nog open.
Ik zou daar persoonlijk niet voor kiezen maar zou de nieuwe (half)verharding op afschot leggen en een goot maken.

Puur op gevoel overigens, niet uit ervaring of kennis van de materie.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_210005257
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2023 10:03 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik zou daar persoonlijk niet voor kiezen maar zou de nieuwe (half)verharding op afschot leggen en een goot maken.

Puur op gevoel overigens, niet uit ervaring of kennis van de materie.
Onder het asfalt ligt waarschijnlijk een flinke laag puin en het is sowieso de vraag hoe goed het water daarin wegloopt, zeker gezien de hoge grondwaterstand die we hebben. Daarom vind ik het fijn om dit soort dingen met vaklui door te spreken. Helaas zijn die doorgaans conservatief en kennen ze padvast bijvoorbeeld niet, dus grijpen ze terug op de standaardmaatregelen die ze ook in een versteende tuin toe zouden passen.

Het blijft dus experimenteren. Maar over een goot maak ik me niet zoveel zorgen, want die zouden we later alsnog betrekkelijk eenvoudig kunnen laten plaatsen.
pi_210005274
Wel weer een fijn projectje dit. Het is een van de laatste grote dingen die we nog moeten doen (op volgorde van prioriteit):
- oprit vervangen
- twee boeidelen en twee kozijnen in de garage vervangen
- elektra in volière en kas werkend krijgen
- volière vervangen

Punt 1 doen we dit jaar of begin volgend jaar. Punt 2 en 3 waarschijnlijk volgend jaar. Voor punt 4 moeten we flink sparen. Misschien hebben we voor die tijd al een ander huis gekocht. :Y)
  Manager PR/Moderator zondag 23 juli 2023 @ 11:32:30 #119
269689 crew  Viv
pi_210006287
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 10:18 schreef Claudia_x het volgende:
Wel weer een fijn projectje dit. Het is een van de laatste grote dingen die we nog moeten doen (op volgorde van prioriteit):
- oprit vervangen
- twee boeidelen en twee kozijnen in de garage vervangen
- elektra in volière en kas werkend krijgen
- volière vervangen

Punt 1 doen we dit jaar of begin volgend jaar. Punt 2 en 3 waarschijnlijk volgend jaar. Voor punt 4 moeten we flink sparen. Misschien hebben we voor die tijd al een ander huis gekocht. :Y)
:o
pi_210006299
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 11:32 schreef Viv het volgende:

[..]
:o
Is een grapje, hoor. Er zijn geen plannen, in ieder geval niet tot de kinderen het huis uit zijn. Dat duurt nog minimaal 6 jaar.
  Manager PR/Moderator zondag 23 juli 2023 @ 11:40:49 #121
269689 crew  Viv
pi_210006356
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 11:33 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Is een grapje, hoor. Er zijn geen plannen, in ieder geval niet tot de kinderen het huis uit zijn. Dat duurt nog minimaal 6 jaar.
Oh gelukkig O+

Volgens de seven year itch uit de OP zou het over een paar jaar al zover zijn. ;)
pi_210006965
Als je aan een asfaltboor kan komen om de gaten te maken dan zou je eerst een proefgat kunnen boren om te zien wat je allemaal tegenkomt. Dat doen de asfaltboeren ook als ze een weg gaan herstellen.
Bij dat proefgat kan je vervolgens ook testen hoe goed zo'n gat het water kan afvoeren.

[ Bericht 1% gewijzigd door Elleska op 23-07-2023 13:35:03 ]
  zondag 23 juli 2023 @ 13:28:11 #123
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_210007567
Ik vind je worsteling met de oprit wel fascinerend. Ik heb er het volste vertrouwen in dat je gaat winnen :)
Spoilers!
pi_210009886
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 11:40 schreef Viv het volgende:

[..]
Oh gelukkig O+

Volgens de seven year itch uit de OP zou het over een paar jaar al zover zijn. ;)
Ik denk dat dit huis wel voor twee huizen telt, dus laten we van 14 jaar uitgaan. :D

Het kan ook zijn dat we hier altijd blijven wonen. We zouden alleen weggaan voor een nog mooiere plek, dus de lat ligt hoog.
pi_210009909
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 12:41 schreef Elleska het volgende:
Als je aan een asfaltboor kan komen om de gaten te maken dan zou je eerst een proefgat kunnen boren om te zien wat je allemaal tegenkomt. Dat doen de asfaltboeren ook als ze een weg gaan herstellen.
Bij dat proefgat kan je vervolgens ook testen hoe goed zo'n gat het water kan afvoeren.
Ja, dat stelde onze buurman vorig jaar ook voor. Hij stond al klaar met een boor. Gelukkig heb ik hem ervan kunnen weerhouden, want anders hadden we nu dezelfde oprit gehad maar dan met een boel gaten. :+

Goed idee om meteen te kijken hoe het water wegloopt. ^O^
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')