abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209981715
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 juli 2023 14:02 schreef _mido het volgende:

[..]
zoiets:
[ afbeelding ]
Iets dergelijks gebeurt vaker ónder het maaiveld. DAN kan je wel de gewone bestrating doorleggen maar zakt die niet:
[ afbeelding ]
Best briljant! Al zou ik dan liever geen ontzettend zware betonplaat hebben, maar mogelijk ontkom je er niet aan gezien het gewicht van een auto?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209983333
Zou je met koud asfalt het hoogte verschil kunnen wegwerken zodat je de garage in kan rijden?

Geen idee, misschien zijn hier mensen met ervaring in het verwerken van koud asfalt.
pi_209983669
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2023 16:12 schreef LoaLoa1 het volgende:
Zou je met koud asfalt het hoogte verschil kunnen wegwerken zodat je de garage in kan rijden?

Geen idee, misschien zijn hier mensen met ervaring in het verwerken van koud asfalt.
Daar had ik nog nooit van gehoord. Zo leer ik weer eens wat, dank!
pi_210004382
De buurvrouw lijkt mijn idee wel te zien zitten, om de oprit in het midden te scheiden door een groenstrook en dan allebei een andere materiaalkeuze te kunnen maken voor het vervangen van asfalt. Ik ga dus binnenkort contact opnemen met wat bedrijfjes.

Ik zou het wel leuk vinden om het zelf te doen, maar dan moet ik weten hoe ik het volgende doe:
- Waar maak ik het laagste punt voor de afwatering?
- Hoe haal je een strook asfalt weg? (Ik zag dat je bij Boels een asfaltsnijder kunt huren.)
- Hoe boor je gaten in asfalt? (Kom ik vast wel uit.)
- Hoe sluit ik het asfalt op en laat ik dat aan het begin van de oprit logisch overgaan in het asfalt?
- Hoe dek ik de huidige put af?
  zondag 23 juli 2023 @ 09:16:26 #106
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_210004418
Bij je een-na-laatste streepje bedoel je denk ik ‘hoe sluit ik het padvast op’ toch?
Zou dat mss kunnen door kant-bandjes (zoals je in een tuin gebruikt) met beton op het asfalt vast te zetten?
Of mss met een asfaltzaag sleuven in het asfalt voor staal zoals je in de tuin gebruikt heb?
pi_210004560
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2023 09:16 schreef BE het volgende:
Bij je een-na-laatste streepje bedoel je denk ik ‘hoe sluit ik het padvast op’ toch?
Zou dat mss kunnen door kant-bandjes (zoals je in een tuin gebruikt) met beton op het asfalt vast te zetten?
Of mss met een asfaltzaag sleuven in het asfalt voor staal zoals je in de tuin gebruikt heb?
Ik heb even de belangrijkste punten erin getekend. De halfverharding moet veel hoger komen te liggen, op gelijke hoogte met de garagevloer. Dus de strook in het midden van de oprit moet ook veel hoger worden, net iets hoger dan de verhoging die je nu ziet met het plukje gras erop. Dat is de oude septic tank. Maar aan het begin van de oprit (zie 'rand maken?') moet de halfverharding op gelijke hoogte met het asfalt komen om eroverheen te kunnen rijden. En het water loopt weliswaar door de halfverharding weg, maar zal bij aanhoudende regen op het laagste punt komen te liggen. Hoe ga je daar mee om? Dat zijn vragen waar ik mee zit.

zondag 23 juli 2023 @ 09:37:14 #108
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_210004637
Ah ik snap wat je bedoelt.

Ik zou de oude put iig niet per se compleet afdekken want wellicht kan daar toch ook wat vocht door weg sijpelen. Zou een (dubbel) stuk worteldoek kunnen voorkomen dat de padvast wegspoelt?
pi_210004668
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2023 09:37 schreef BE het volgende:

Ik zou de oude put iig niet per se compleet afdekken want wellicht kan daar toch ook wat vocht door weg sijpelen. Zou een (dubbel) stuk worteldoek kunnen voorkomen dat de padvast wegspoelt?
misschien kan daar een grindput van gemaakt worden?
  zondag 23 juli 2023 @ 09:42:17 #110
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_210004685
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 09:40 schreef Angelfrouk het volgende:

[..]
misschien kan daar een grindput van gemaakt worden?
Oh ja! Goeie suggestie!
  zondag 23 juli 2023 @ 09:43:05 #111
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210004694
Een goot van het laagste punt naar de put met een rooster er overheen?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_210004695
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2023 09:37 schreef BE het volgende:

De put heeft straks geen functie meer, want het water loopt weg door de halfverharding. Dat gaat best snel, weten we inmiddels uit ervaring. Bovendien zit die nu verstopt en/of is de afwatering verzakt. Dat weten we niet precies. We zouden dan dus niet alleen de put moeten vervangen door een andersoortig exemplaar, maar ook de boel goed schoon laten maken. Dat is extra geld voor iets wat niet nodig is. En de put zit straks juist op een hoog in plaats van een laag punt waardoor die sowieso niet effectief is.
pi_210004784
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 09:43 schreef Leandra het volgende:
Een goot van het laagste punt naar de put met een rooster er overheen?
Een goot op het blauwe gedeelte zou een optie kunnen zijn. Misschien is het genoeg om wat meer asfalt op die plek weg te halen zodat de halfverharding netjes aansluit op het asfalt en het water er wat harder in wegloopt.

Als het toch een goot wordt, kunnen we die laten afwateren naar de rechterkant van de oprit (buren) omdat daar een sloot ligt waar we goed bij kunnen komen. Dat graafwerk valt wel mee.
  zondag 23 juli 2023 @ 09:48:27 #114
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210004825
Loopt water ook snel weg door de halfvrrharding als je die op de huidige oprit plaatst of ga je de huidige oprit helemaal slopen?

Ik denk dat het nu snel wegloopt omdat het onder je halfverharding weg kan.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_210004985
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 09:48 schreef Leandra het volgende:
Loopt water ook snel weg door de halfvrrharding als je die op de huidige oprit plaatst of ga je de huidige oprit helemaal slopen?

Ik denk dat het nu snel wegloopt omdat het onder je halfverharding weg kan.
Dat weten we natuurlijk nog niet, maar mijn vermoeden is dat het minder hard gaat. Gaten in het asfalt boren zal wel wat helpen, maar of het genoeg is? De optie om het asfalt helemaal weg te laten halen, staat ook nog open.
  zondag 23 juli 2023 @ 10:03:59 #116
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210005050
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 09:59 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat weten we natuurlijk nog niet, maar mijn vermoeden is dat het minder hard gaat. Gaten in het asfalt boren zal wel wat helpen, maar of het genoeg is? De optie om het asfalt helemaal weg te laten halen, staat ook nog open.
Ik zou daar persoonlijk niet voor kiezen maar zou de nieuwe (half)verharding op afschot leggen en een goot maken.

Puur op gevoel overigens, niet uit ervaring of kennis van de materie.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_210005257
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2023 10:03 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik zou daar persoonlijk niet voor kiezen maar zou de nieuwe (half)verharding op afschot leggen en een goot maken.

Puur op gevoel overigens, niet uit ervaring of kennis van de materie.
Onder het asfalt ligt waarschijnlijk een flinke laag puin en het is sowieso de vraag hoe goed het water daarin wegloopt, zeker gezien de hoge grondwaterstand die we hebben. Daarom vind ik het fijn om dit soort dingen met vaklui door te spreken. Helaas zijn die doorgaans conservatief en kennen ze padvast bijvoorbeeld niet, dus grijpen ze terug op de standaardmaatregelen die ze ook in een versteende tuin toe zouden passen.

Het blijft dus experimenteren. Maar over een goot maak ik me niet zoveel zorgen, want die zouden we later alsnog betrekkelijk eenvoudig kunnen laten plaatsen.
pi_210005274
Wel weer een fijn projectje dit. Het is een van de laatste grote dingen die we nog moeten doen (op volgorde van prioriteit):
- oprit vervangen
- twee boeidelen en twee kozijnen in de garage vervangen
- elektra in volière en kas werkend krijgen
- volière vervangen

Punt 1 doen we dit jaar of begin volgend jaar. Punt 2 en 3 waarschijnlijk volgend jaar. Voor punt 4 moeten we flink sparen. Misschien hebben we voor die tijd al een ander huis gekocht. :Y)
  Manager PR/Moderator zondag 23 juli 2023 @ 11:32:30 #119
269689 crew  Viv
pi_210006287
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 10:18 schreef Claudia_x het volgende:
Wel weer een fijn projectje dit. Het is een van de laatste grote dingen die we nog moeten doen (op volgorde van prioriteit):
- oprit vervangen
- twee boeidelen en twee kozijnen in de garage vervangen
- elektra in volière en kas werkend krijgen
- volière vervangen

Punt 1 doen we dit jaar of begin volgend jaar. Punt 2 en 3 waarschijnlijk volgend jaar. Voor punt 4 moeten we flink sparen. Misschien hebben we voor die tijd al een ander huis gekocht. :Y)
:o
pi_210006299
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 11:32 schreef Viv het volgende:

[..]
:o
Is een grapje, hoor. Er zijn geen plannen, in ieder geval niet tot de kinderen het huis uit zijn. Dat duurt nog minimaal 6 jaar.
  Manager PR/Moderator zondag 23 juli 2023 @ 11:40:49 #121
269689 crew  Viv
pi_210006356
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 11:33 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Is een grapje, hoor. Er zijn geen plannen, in ieder geval niet tot de kinderen het huis uit zijn. Dat duurt nog minimaal 6 jaar.
Oh gelukkig O+

Volgens de seven year itch uit de OP zou het over een paar jaar al zover zijn. ;)
pi_210006965
Als je aan een asfaltboor kan komen om de gaten te maken dan zou je eerst een proefgat kunnen boren om te zien wat je allemaal tegenkomt. Dat doen de asfaltboeren ook als ze een weg gaan herstellen.
Bij dat proefgat kan je vervolgens ook testen hoe goed zo'n gat het water kan afvoeren.

[ Bericht 1% gewijzigd door Elleska op 23-07-2023 13:35:03 ]
  zondag 23 juli 2023 @ 13:28:11 #123
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_210007567
Ik vind je worsteling met de oprit wel fascinerend. Ik heb er het volste vertrouwen in dat je gaat winnen :)
Spoilers!
pi_210009886
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 11:40 schreef Viv het volgende:

[..]
Oh gelukkig O+

Volgens de seven year itch uit de OP zou het over een paar jaar al zover zijn. ;)
Ik denk dat dit huis wel voor twee huizen telt, dus laten we van 14 jaar uitgaan. :D

Het kan ook zijn dat we hier altijd blijven wonen. We zouden alleen weggaan voor een nog mooiere plek, dus de lat ligt hoog.
pi_210009909
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 12:41 schreef Elleska het volgende:
Als je aan een asfaltboor kan komen om de gaten te maken dan zou je eerst een proefgat kunnen boren om te zien wat je allemaal tegenkomt. Dat doen de asfaltboeren ook als ze een weg gaan herstellen.
Bij dat proefgat kan je vervolgens ook testen hoe goed zo'n gat het water kan afvoeren.
Ja, dat stelde onze buurman vorig jaar ook voor. Hij stond al klaar met een boor. Gelukkig heb ik hem ervan kunnen weerhouden, want anders hadden we nu dezelfde oprit gehad maar dan met een boel gaten. :+

Goed idee om meteen te kijken hoe het water wegloopt. ^O^
pi_210010072
quote:
1s.gif Op zondag 23 juli 2023 13:28 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik vind je worsteling met de oprit wel fascinerend. Ik heb er het volste vertrouwen in dat je gaat winnen :)
Haha, dank je. Iedereen verliest hier de strijd uiteindelijk, dus ik maak me geen illusies.
  zondag 23 juli 2023 @ 16:41:37 #127
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_210010971
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2023 15:53 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Haha, dank je. Iedereen verliest hier de strijd uiteindelijk, dus ik maak me geen illusies.
Nou ja, dan heb je er in elk geval wel alles aan gedaan. Een oplossing die je steeds na een paar jaar weer aanvult zoals het plan met het padvast, is ook een oplossing.
Spoilers!
pi_210174209
Hoe bevalt de garage deur Claudia?
pi_210177804
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 augustus 2023 20:24 schreef mrien het volgende:
Hoe bevalt de garage deur Claudia?
Geweldig! Ik vind het vooral fijn dat ik nu zonder sleutel de garage in kan. Lief heeft de deur meteen geïntegreerd in Home Assistant. Ook dat ging prima. Het cijferslot is makkelijker even snel te gebruiken dan de telefoon, maar het is bijvoorbeeld handig de deur op afstand open te kunnen doen voor een pakketbezorger.
pi_211121067
Ik heb een nieuwe kwestie waar ik jullie mening graag over krijg. Ik ben er nooit aan toegekomen om de trappen af te lakken en heb ze alleen in de grondverf kunnen zetten. De grondverf heeft het best goed gehouden, maar inmiddels beginnen de trappen er minder mooi uit te zien. Ik zou ze wel willen aflakken, maar ik ben werkelijk nooit alleen thuis en zie er geen kans toe. Ik ken de truc van treden half-om-half lakken, maar dat zie ik om verschillende redenen niet zo zitten. (Ik ben momenteel bezig met een schilderklus in de badkamer en ik vind dat met een gezin een logistieke nachtmerrie.)

De opties:
1. Toch maar zelf aflakken en het gedoe voor lief nemen.
2. Iemand inhuren voor aflakken die dat kan doen als we allemaal weg zijn.
3. De trap bekleden.

Ik zie optie 3 wel zitten. Vloerbedekking is warm en isolerend. Ik vind alleen veel soorten vloerbedekking lelijk. Sisal vind ik mooi maar voelt vervelend onder blote voeten.

Wat vinden jullie: bekleden met vloerbedekking of niet? Zo ja, wat is mooi spul?
  zondag 29 oktober 2023 @ 14:13:21 #131
4330 PJ
Tja.....
pi_211122074
quote:
0s.gif [b]Op zondag 29 oktober 2023 13:06 schreef Claudia_x het volgende:[/b

De opties:

Sigma S2U Nova Traplak Soft Satin

Droogtijd :
stofdroog na 1 uur, kleefvrij na 3 uur, overschilderbaar na 5 uur

Dit is echt topspul: heb laatst nog onze twee trappen in een dag geschilderd. Kinderen om 8.15 deur uit en 14.45 weer thuis. Trap was toen al beloopbaar maar heb voor zekerheid even gewacht tot 17.00. Deze verf is er ook in antislip voor bovenzijde vd treden: heel stroef zonder rare bolletjes. Uiteindelijk wordt de verf knetterhard en hoef je maar eens in de 4 jaar de belopen stukken bij te werken.

Te mengen in alle kleuren vd regenboog.

[ Bericht 0% gewijzigd door PJ op 29-10-2023 14:22:09 ]
  zondag 29 oktober 2023 @ 15:26:14 #132
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_211123629
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2023 14:13 schreef PJ het volgende:

[..]

Droogtijd :

Dit is echt topspul: heb laatst nog onze twee trappen in een dag geschilderd. Kinderen om 8.15 deur uit en 14.45 weer thuis. Trap was toen al beloopbaar maar heb voor zekerheid even gewacht tot 17.00. Deze verf is er ook in antislip voor bovenzijde vd treden: heel stroef zonder rare bolletjes. Uiteindelijk wordt de verf knetterhard en hoef je maar eens in de 4 jaar de belopen stukken bij te werken.

Sowieso is mijn ervaring dat waterbasis verf zelfde dag weer beloopbaar is. In het nieuwbouwhuis ook hele trap in 1 dag gedaan en s avonds naar boven gelopen zonder om en om schilderen.
Trap bekleden ben ik zelf geen liefhebber van, houd überhaupt niet van vloerbedekking. Vroeger thuis hadden we een steile trap die bekleed was met hele ruwe vloerbedekking (nog net geen sisal) en als je dan van de trap af gleed door de kortte treden had je bijna brandwonden, dus geen aanrader.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_211124246
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 15:26 schreef SV-tje het volgende:

[..]
Sowieso is mijn ervaring dat waterbasis verf zelfde dag weer beloopbaar is. In het nieuwbouwhuis ook hele trap in 1 dag gedaan en s avonds naar boven gelopen zonder om en om schilderen.
Trap bekleden ben ik zelf geen liefhebber van, houd überhaupt niet van vloerbedekking. Vroeger thuis hadden we een steile trap die bekleed was met hele ruwe vloerbedekking (nog net geen sisal) en als je dan van de trap af gleed door de kortte treden had je bijna brandwonden, dus geen aanrader.
Gewoon niet van de trap vallen!
pi_211125851
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 13:06 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb een nieuwe kwestie waar ik jullie mening graag over krijg. Ik ben er nooit aan toegekomen om de trappen af te lakken en heb ze alleen in de grondverf kunnen zetten. De grondverf heeft het best goed gehouden, maar inmiddels beginnen de trappen er minder mooi uit te zien. Ik zou ze wel willen aflakken, maar ik ben werkelijk nooit alleen thuis en zie er geen kans toe. Ik ken de truc van treden half-om-half lakken, maar dat zie ik om verschillende redenen niet zo zitten. (Ik ben momenteel bezig met een schilderklus in de badkamer en ik vind dat met een gezin een logistieke nachtmerrie.)

De opties:
3. De trap bekleden.

Ik zie optie 3 wel zitten. Vloerbedekking is warm en isolerend. Ik vind alleen veel soorten vloerbedekking lelijk. Sisal vind ik mooi maar voelt vervelend onder blote voeten.

Wat vinden jullie: bekleden met vloerbedekking of niet? Zo ja, wat is mooi spul?
Linoleum/marmoleum?

Ik vind sisal trouwens niet altijd vervelend onder blote voeten, er zijn verschillende soorten van grofheid. En heb ooit wel eens een trappetje mee laten bekleden met een vloer in een vloerbedekking die geweven was van sisal met wol en dat was heerlijk.

Ik ben trouwens wel fan van traplopers. Heb je ook hele mooie van in sisal.

[ Bericht 2% gewijzigd door yinu op 29-10-2023 17:35:32 ]
  zondag 29 oktober 2023 @ 17:34:39 #135
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211125923
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 13:06 schreef Claudia_x het volgende:

De opties:
3. De trap bekleden.

Foto van de trap in kwestie? En wat te denken van een mooie traploper? :9~

Alleen dan moet je alsnog lakken :P .
Resistance is futile.
pi_211126057
Upstairs traprenovatie ~O>
pi_211126068
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 17:46 schreef NedKelly het volgende:
Upstairs traprenovatie ~O>
:'( :'( :'(
pi_211126094
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 17:47 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
:'( :'( :'(
Sorry, kon het niet laten :s)
pi_211126124
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2023 14:13 schreef PJ het volgende:

[..]

Droogtijd :

Ik weet het, ik heb zelfs nog een pot staan. Maar ik krijg het gewoon niet voor elkaar omdat er altijd iemand thuis is als ik thuis ben. Ik snap dat dat voor anderen lastig te begrijpen is - we zijn huismussen.
pi_211126156
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 15:55 schreef Angelfrouk het volgende:

[..]
Gewoon niet van de trap vallen!
:D!

Ik heb ooit in een vakantiehuis gezeten met ruwe sisal en ik kon er nauwelijks overheen lopen. Vreselijk. Maar gemixt met wol is misschien wel wat, al vrees ik met ernstige vrezen dat het niet goedkoop gaat worden.
pi_211126214
quote:
7s.gif Op zondag 29 oktober 2023 17:34 schreef Seven. het volgende:

[..]
Foto van de trap in kwestie? En wat te denken van een mooie traploper? :9~

Alleen dan moet je alsnog lakken :P .
De zijkanten lakken is wel een stuk beter te doen! Een mooi traploper zou zeker beneden niet misstaan omdat het wel erg 'clean' is allemaal. Maar jemig, wat zijn er veel met lelijke patronen!

Trap 1:

Trap 2:
  zondag 29 oktober 2023 @ 18:00:47 #142
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211126243
Poes O+ .
Resistance is futile.
pi_211126254
Zoiets zou denk ik wel mooi zijn:

Een mooie traploper heb ik nog niet gevonden. Ik houd me aanbevolen.
pi_211126284
Ik dacht wel eens ergens gezien te hebben dat je ook vloerbedekking als traploper kan bestellen.
pi_211126285
Nou ja, zoiets dan. :+

zondag 29 oktober 2023 @ 18:05:47 #146
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211126292
Eens, het oogt al snel of ouderwets of belegen. Iets geometrisch zou denk ik wel goed passen.
Resistance is futile.
  zondag 29 oktober 2023 @ 18:06:36 #147
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211126303
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 18:04 schreef Claudia_x het volgende:

[ afbeelding ]
Deze is mooi, maar ik ben een beetje huiverig voor een traploper die niet strak op het stootbord geplaatst is.
Resistance is futile.
  Moderator zondag 29 oktober 2023 @ 18:07:23 #148
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_211126309
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 18:04 schreef Claudia_x het volgende:

[ afbeelding ]
Maar daar is ruimte tussen de loper en de verticale stukken van de trap, dus daar gaat zich enorm veel stof verzamelen, dat wordt een ding met dat schoon maken / houden.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_211126331
quote:
14s.gif Op zondag 29 oktober 2023 18:06 schreef Seven. het volgende:

[..]
Deze is mooi, maar ik ben een beetje huiverig voor een traploper die niet strak op het stootbord geplaatst is.
Voordeel is wel dat je niet hoeft te lijmen.
  zondag 29 oktober 2023 @ 18:14:53 #150
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_211126401
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 18:01 schreef Claudia_x het volgende:

[ afbeelding ]

Is dit tapijt? Leuk!
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zondag 29 oktober 2023 @ 18:17:25 #151
319308 Tink89
To live is to dance
pi_211126433
Ik zou laten bekleden of zelf bekleden met pvc. Ik vind vloerbedekking zo ongelooflijk ouderwets. En bij m'n schoonouders gleed ik op m'n sokken op de vloerbedekking altijd van de trap. Dan honderd keer liever antislipverf.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_211126519
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 17:50 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik weet het, ik heb zelfs nog een pot staan. Maar ik krijg het gewoon niet voor elkaar omdat er altijd iemand thuis is als ik thuis ben. Ik snap dat dat voor anderen lastig te begrijpen is - we zijn huismussen.
En in twee dagen? Dat je steeds om en om verft en niet verft. En dag later dan dus andersom. Dan kun je dus de trap wel gewoon gebruiken (moet je alleen iets grotere stappen nemen want steeds trede overslaan). En even duidelijk markeren welke treden dus beloopbaar zijn :+

Edit: oh grapje, net niet ver genoeg teruggelezen, dat zie je niet zitten :+ .

Dan op een weekenddag alle spellen in huis verzamelen, van boven naar beneden lakken en dan met het hele gezin een spelletjesdag houden tot de trap droog is? :) zo heel lang hoef je dat dan dus niet eens vol te houden.
  zondag 29 oktober 2023 @ 18:24:05 #153
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_211126527
Wat gaat je kat doen met stoffen trapbekleding?

Bonuskat O+
Spoilers!
pi_211126770
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2023 18:24 schreef Lucky_Strike het volgende:
Wat gaat je kat doen met stoffen trapbekleding?

Bonuskat O+
Goed punt!
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 18:17 schreef Tink89 het volgende:
Ik zou laten bekleden of zelf bekleden met pvc. Ik vind vloerbedekking zo ongelooflijk ouderwets. En bij m'n schoonouders gleed ik op m'n sokken op de vloerbedekking altijd van de trap. Dan honderd keer liever antislipverf.
Ik ben een pvc-hater, dus dat komt er hier niet in. :Y)
pi_211126935
Slaapfeestje in de woonkamer O+ .

Geen tips verder, gewoon zo laten :P.
pi_211126961
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2023 12:21 schreef Claudia_x het volgende:
Vrouwen gaan gemiddeld na 7,6 jaar vreemd. Ook ik ga gebukt onder de seven year itch, alleen manifesteert die zich op een andere manier: ik moet verhuizen. En dus heb ik met mijn lief een nieuw huis gekocht, 7,6 jaar na de aankoop van ons nieuwbouwhuis waar we voor altijd in hadden kunnen blijven wonen. Ons nieuwe huis is een kluswoning. Zijn jullie dan handig? hoor ik jullie denken. Nee, wij zijn niet handig. En we zijn ook niet erg avontuurlijk. Niks voor ons eigenlijk, zo'n verbouwproject. Maar het is goed gekomen.

Dit is waar we het voor deden:

[ afbeelding ]

Zo was het en werd het:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Sinds april 2019 zit de verbouwing erop maar ook nadien is er veel gebeurd. Een mooie klus was het opknappen van de kas:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

De grote klus van 2022 was het vervangen van de stoeptegels door Achterhoeks padvast als halfverharding met borderranden van cortenstaal.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Dat beviel zo goed dat we ook padvast en cortenstaal voor het gedeelte achter de kas hebben gebruikt.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

In september 2022 is de cv-ketel vervangen door een warmtepomp, een Panasonic Monobloc WH-MDC09J3E5 (9 kW), en is een rvs-boiler van DJG geplaatst. We hebben de gasleiding laten verwijderen en hebben een ombouw gemaakt:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

In januari van dit jaar hebben we zonnepanelen op het dak bij laten plaatsen:

[ afbeelding ]

En een maand later hebben we inbouwkasten laten maken:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

In mei kwam er dan eindelijk een robotmaaier, de Navimow van Segway zonder perimeterdraad:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

De volgende klus wordt waarschijnlijk het vervangen van de garagedeur. Dat mag ook wel eens, want we hebben het er al jaren over.
Prachtig! 😍
pi_211127005
quote:

[ afbeelding ]

Deze heb je ook in traploper. En van sisal(melanges). Ik zit even helemaal in een traploperstunnel maar zit mobiel dus kan even geen plaatjes posten.

Ik weet niet zeker of de links werken daarom zet ik de naam van het project er ook even bij. Deze heet Laat me binnen en is geometrisch, dit heet Lente look (ja met spatie) en is een sisalloper. En hier heb je Boho ambience, sisal met een (geometrisch) visgraatwerkje. Van het patroon Hongaarse Punt heb ik trouwens een keer een winterjas gehad :+
pi_211127034
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2023 18:23 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]
En in twee dagen? Dat je steeds om en om verft en niet verft. En dag later dan dus andersom. Dan kun je dus de trap wel gewoon gebruiken (moet je alleen iets grotere stappen nemen want steeds trede overslaan). En even duidelijk markeren welke treden dus beloopbaar zijn :+

Edit: oh grapje, net niet ver genoeg teruggelezen, dat zie je niet zitten :+ .

Dan op een weekenddag alle spellen in huis verzamelen, van boven naar beneden lakken en dan met het hele gezin een spelletjesdag houden tot de trap droog is? :) zo heel lang hoef je dat dan dus niet eens vol te houden.
Ter illustratie: het tuinseizoen is zo'n beetje afgelopen, dus ik ben wat klusjes in huis aan het doen. Eén van de dingen op mijn lijstje was het herstellen van een stuk muur in de inloopdouche. Het stucwerk boven de tegelplint liet los. Ik heb die rand ooit bijgewerkt met kit op kleur, maar dat was geen permanente oplossing. Dus ik moest alle zwakken delen verwijderen, vullen en schilderen met verf waarvan ik hoop dat die beter tegen natte omstandigheden kan. (En eindeloos tegen de kinderen zeuren dat ze de muur na het douchen even droog moeten deppen. Ik had dat stukje door moeten laten tegelen, zucht.)

Het was een logistieke nachtmerrie omdat drie gezinsleden willen douchen en de hele dag door de badkamer in- en uitlopen. Voortdurend riep ik: denk aan de kat en houd de deur dicht!%@! Ik ben donderdag begonnen, dacht zaterdag dan eindelijk klaar te zijn en constateerde toen dat ik misschien toch wat te gehaast te werk ben gegaan omdat de verf ging craqueleren. Ik ben nu, zondagavond, dan eindelijk klaar en zoon is wat ontstemd omdat hij nog wilde douchen voor school morgen weer begint.

En dit is alleen maar één minuscuul stuk muur! Dit was tijdens het vullen:

Daarom houd ik nou zo van tuinieren: niemand loopt me in de weg.
pi_211127038
Ik denk dat ik een kampeer nachtje zou houden in de woonkamer met t gezin en de "overlast" zou accepteren.
pi_211127081
Kan je dit niet alsnog laten tegelen?
pi_211127114
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 19:03 schreef yinu het volgende:

[..]
Deze heb je ook in traploper. En van sisal(melanges). Ik zit even helemaal in een traploperstunnel maar zit mobiel dus kan even geen plaatjes posten.

Ik weet niet zeker of de links werken daarom zet ik de naam van het project er ook even bij. Deze heet Laat me binnen en is geometrisch, dit heet Lente look (ja met spatie) en is een sisalloper. En hier heb je Boho ambience, sisal met een (geometrisch) visgraatwerkje. Van het patroon Hongaarse Punt heb ik trouwens een keer een winterjas gehad :+
Wat staat "Lente look" geweldig is dat huis, zeg!
pi_211127165
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2023 19:08 schreef Tegan het volgende:
Kan je dit niet alsnog laten tegelen?
Ik heb erover nagedacht maar de tegels zijn in het stucwerk verzonken, als je begrijpt wat ik bedoel. Dat is een waanzinnig detail, vind ik, maar in dit geval is het wat onhandig.

Ik hoop dat met aangepast douchebeleid de onderkant van de muur het beter houdt. Op de rand aan de onderkant na gaat het heel goed. Mijn plan B is tweecomponentencoating gebruiken.
pi_211127205
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2023 18:23 schreef vlindertje89 het volgende:

quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2023 18:57 schreef Tegan het volgende:
Slaapfeestje in de woonkamer O+ .

Geen tips verder, gewoon zo laten :P.
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 19:06 schreef Puala het volgende:
Ik denk dat ik een kampeer nachtje zou houden in de woonkamer met t gezin en de "overlast" zou accepteren.
Als ik achter de prijs van traplopers kom, ben ik vast snel genezen en zal ik wel moeten. :+
pi_211127292
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 19:14 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik heb erover nagedacht maar de tegels zijn in het stucwerk verzonken, als je begrijpt wat ik bedoel. Dat is een waanzinnig detail, vind ik, maar in dit geval is het wat onhandig.

Ik hoop dat met aangepast douchebeleid de onderkant van de muur het beter houdt. Op de rand aan de onderkant na gaat het heel goed. Mijn plan B is tweecomponentencoating gebruiken.
Die coating zou ik alleen maar durven als de vochtwaarde in de muur laag genoeg is, anders sluit je het vocht op.
pi_211127406
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 19:25 schreef Puala het volgende:

[..]
Die coating zou ik alleen maar durven als de vochtwaarde in de muur laag genoeg is, anders sluit je het vocht op.
Goed punt, dat zou ik moeten meten. Het zou wel goed moeten zitten, want we hebben in de muur het voegwerk laten herstellen, de spouw laten isoleren en het dak vervangen. Al vind ik coating ook een wat rigoureuze oplossing voor alleen die rand.
pi_211127913
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 19:19 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
[..]
[..]
Als ik achter de prijs van traplopers kom, ben ik vast snel genezen en zal ik wel moeten. :+
Ik vrees het ook ja. Ik wil nu eigenlijk ook een traploper op mijn gelakte maar versleten en gladde trappen. Maar ik weet niet of ik dat nog wil als ik de prijzen zie.
pi_211127940
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 19:11 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Wat staat "Lente look" geweldig is dat huis, zeg!
Dat is sowieso wel een trappenhuis om van te dromen O+
pi_211128530
Wij hebben de trap laten bekleden met geluiddempend rubber en anti slijt zachte vloerbedekking. Heerlijk zacht en warm aan de voeten en je hoort niemand de trap op en afstuiteren.
pi_211139585
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 17:51 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
:D!

Ik heb ooit in een vakantiehuis gezeten met ruwe sisal en ik kon er nauwelijks overheen lopen. Vreselijk. Maar gemixt met wol is misschien wel wat, al vrees ik met ernstige vrezen dat het niet goedkoop gaat worden.
Je hebt ook Sisal Look, die schijnt minder ruw te zijn. Wij hebben nu Sisal op de trap, ik vind het heel mooi maar het is wel onprettig op blote voeten.

https://www.natuur-tapijt.nl/sisal-look
pi_211139700
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 19:03 schreef yinu het volgende:

[..]

Daar zitten wel hele mooie tussen! Zal wel flink wat kosten inderdaad...
pi_211140868
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2023 19:50 schreef Draadjes het volgende:

[..]
Je hebt ook Sisal Look, die schijnt minder ruw te zijn. Wij hebben nu Sisal op de trap, ik vind het heel mooi maar het is wel onprettig op blote voeten.

https://www.natuur-tapijt.nl/sisal-look
Nah, van synthetisch en namaak word ik niet blij.
  vrijdag 3 november 2023 @ 10:33:33 #172
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_211177465
Om dit dilemma heb ik ook al ruim 3 jaar een onbeschilderde versleten trap. Maar jij kan aanzienlijk beter beslissen dan ik, dus ik lees weer graag mee en misschien besluit ik dan ooit wat te doen ^O^ .
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_211181563
quote:

[ afbeelding ]

Hier in huis ook een tapijt met geometrisch patroontje. Deze.

Gekozen voor tapijt vanwege opgroeiende (lees: luidruchtige) koters.
pi_211181980
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 10:33 schreef Lemijn het volgende:
Om dit dilemma heb ik ook al ruim 3 jaar een onbeschilderde versleten trap. Maar jij kan aanzienlijk beter beslissen dan ik, dus ik lees weer graag mee en misschien besluit ik dan ooit wat te doen ^O^ .
Ik was wel overtuigd van een traploper, totdat de kat werd genoemd. Die gaat er natuurlijk aan krabben. Op de trap naar zolder zouden we wel tapijt kunnen nemen, want daar komt de kat niet en een traploper is er niet zinnig. Met tapijt hebben we meteen een extra isolerende laag tussen zolder en de slaapkamer eronder. We hebben onder de trap al isolatie aangebracht, maar meer is beter.

Ik ga ook nog even kijken wat de voordelen van linoleum op een trap zijn.
  vrijdag 3 november 2023 @ 19:26:48 #175
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_211183141
Maar wil je nou geen verf om het verfprobleem of omdat je iets anders mooier vindt? Dat snap ik nog niet.

Ik vind bijvoorbeeld traploper wel mooi maar alleen bij een ander. Dat zou hier simpelweg detoneren.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_211184848
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 19:26 schreef Lemijn het volgende:
Maar wil je nou geen verf om het verfprobleem of omdat je iets anders mooier vindt? Dat snap ik nog niet.

Ik vind bijvoorbeeld traploper wel mooi maar alleen bij een ander. Dat zou hier simpelweg detoneren.
Het verfprobleem is de aanleiding, maar niet de belangrijkste overweging. Isolatie op de trap naar zolder zou fijn zijn. Bij de trap tussen de begane grond en de eerste verdieping is esthetiek belangrijk. En in verband met de trap op stormende kinderen is demping altijd fijn. Ik vraag me af of linoleum dat doet.

[ Bericht 6% gewijzigd door Claudia_x op 03-11-2023 21:11:14 ]
pi_211185100
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 17:52 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik was wel overtuigd van een traploper, totdat de kat werd genoemd. Die gaat er natuurlijk aan krabben. Op de trap naar zolder zouden we wel tapijt kunnen nemen, want daar komt de kat niet en een traploper is er niet zinnig. Met tapijt hebben we meteen een extra isolerende laag tussen zolder en de slaapkamer eronder. We hebben onder de trap al isolatie aangebracht, maar meer is beter.

Mijn zusje is gaan wonen in een huis waar de trappen al met linoleum bekleed waren. Ze hebben overwogen om het eraf te halen want het zat er al 25 jaar op, maar na een schoonmaakronde en opnieuw bewerken met lijnzaadolie zien beide trappen er weer prima uit. Het is dus zeker slijtvast. En het dempt geluid goed (maar niet zo goed als tapijt) en is niet glad. En de kat krabt er niet aan.
pi_211185175
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 november 2023 21:27 schreef yinu het volgende:

[..]
Mijn zusje is gaan wonen in een huis waar de trappen al met linoleum bekleed waren. Ze hebben overwogen om het eraf te halen want het zat er al 25 jaar op, maar na een schoonmaakronde en opnieuw bewerken met lijnzaadolie zien beide trappen er weer prima uit. Het is dus zeker slijtvast. En het dempt geluid goed (maar niet zo goed als tapijt) en is niet glad. En de kat krabt er niet aan.
Vind je het mooi? Ik ben niet zo onder de indruk van de plaatjes die ik online vind. Zit er eigenlijk een aluminium strip op de treden?

Ik denk dan natuurlijk meteen aan O+ rosemary green O+.
  vrijdag 3 november 2023 @ 22:45:04 #179
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_211185713
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 21:34 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Vind je het mooi? Ik ben niet zo onder de indruk van de plaatjes die ik online vind. Zit er eigenlijk een aluminium strip op de treden?

Ik denk dan natuurlijk meteen aan O+ rosemary green O+.
Maareh, waarom vind je synthetisch sisal een no go, maar is linoleum wel mogelijk okee? Dat spul is toch ook gewoon faux *insert een bouwmateriaal* :P .
Ik heb zelf synthetische vloerbedekking/traplopers wel ff een stukkie hoger staan in mijn ranking dan linoleum .
pi_211186050
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 november 2023 22:45 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Maareh, waarom vind je synthetisch sisal een no go, maar is linoleum wel mogelijk okee? Dat spul is toch ook gewoon faux *insert een bouwmateriaal* :P .
Ik heb zelf synthetische vloerbedekking/traplopers wel ff een stukkie hoger staan in mijn ranking dan linoleum .
Faux wat? Een linoleumvloer probeert niet op hout of steen te lijken, al heb je wel wat varianten met verschrikkelijke printjes. En het is niet synthetisch. Linoleum is een mooi product, vooral de Walton Uni-lijn van Forbo.
  vrijdag 3 november 2023 @ 23:54:37 #181
36431 bleiblei
pi_211186120
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 november 2023 23:43 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Faux wat? Een linoleumvloer probeert niet op hout of steen te lijken, al heb je wel wat varianten met verschrikkelijke printjes. En het is niet synthetisch. Linoleum is een mooi product, vooral de Walton Uni-lijn van Forbo.
Ik zeg nergens dat linoleum synthetisch is. Al mag je denk ik van een product waar vlas en lijnolie (en wellicht nog andere meuk) in gebruikt worden, best als synthetisch zien. Er zit een chemisch proces achter waarbij een combinatie van natuurlijke producten (of technisch gezien, verwerkte natuurlijke producten), verwerkt worden tot een soort van zeil :+ . Het lijntje tussen linoleum en synthetische producten is significant dunner dan de lijn tussen hout, steen of sisal vs. linoleum.

Vind ik dan O-) .
Maar goed, ik geef toe, ik heb 90's forbo trauma's van rood, blauw en grijs gemarmerd zeil. Ik ga dat spul gewoon nooit acceptabel vinden :X .

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_211186128
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 17:52 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Onze trappen zijn ook bekleed met tapijt en onze kat krabt er nooit aan. Het hoeft dus zeker niet.
Protège moi de mes désirs.
  vrijdag 3 november 2023 @ 23:57:55 #183
36431 bleiblei
pi_211186144
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 november 2023 23:56 schreef arvensis het volgende:

[..]
Onze trappen zijn ook bekleed met tapijt en onze kat krabt er nooit aan. Het hoeft dus zeker niet.
Onze katten krabben inderdaad ook niet aan de traploper :N . Ook niet aan de bank. Wél aan de krabpaal :P .

Maareh, @Claudia_x; als linoleum helemaal je van het is, moet je het doen natuurlijk :D . Tis jouw huis. Niet de mijne. Mij verwonderde vooral de afkeur jegens synthetisch sisal tov. linoleum.
pi_211186175
Ik gun ieder z’n trauma. :+

Ik ben niet zuiver in de leer, want anders had ik geen gietvloer. Maar waar ik allergisch voor ben, is materiaal dat op ander materiaal wil lijken en zogenaamd authentieke elementen die inauthentiek zijn (denk aan aan een nieuw huis gebouwd alsof het het een ouder huis is).

Ik snap wel dat je een hekel hebt aan het linoleum dat je in scholen en ziekenhuizen tegenkomt. Dat is spuuglelijk.
pi_211186191
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 november 2023 23:57 schreef bleiblei het volgende:

Maareh, @:Claudia_x; als linoleum helemaal je van het is, moet je het doen natuurlijk :D . Tis jouw huis. Niet de mijne. Mij verwonderde vooral de afkeur jegens synthetisch sisal tov. linoleum.
Ik heb niet iets tegen sisal omdat het al dan niet synthetisch is, maar omdat ik het wel eens in vakantiehuizen tegen ben gekomen en naar vond voelen. En ik loop bijna altijd op blote voeten.
pi_211187157
Alles op een rij gezet hebbende, denk ik dat ik de trappen toch maar ga schilderen. Dan wil het over iets anders hebben: apparaten.

Stofzuiger
Ik had een steelstofzuiger van Dyson. Op zich beviel het hebben van een steelstofzuiger, maar de Dyson vond ik niet zo robuust en hij ging snel kapot. Nu hebben we deze van Samsung, een mooi ding:

Maar ik heb gemerkt dat ik voor grondiger zuigen een 'normale' stofzuiger prettig vind. De steelstofzuiger gaat namelijk snel leeg en is niet zo licht en wendbaar als ik voor een grote klus nodig heb. Het lukt me maar niet om een stofzuiger te vinden die hiervoor voldoet.

Mijn vraag: heeft iemand een briljante tip? Ik vind het fijn om een stofzuiger zonder zak te hebben, maar dat is niet strikt noodzakelijk. Prijs is ook niet de belangrijkste overweging, want voor een goede stofzuiger heb ik wel wat over. Belangrijk zijn vooral:

- robuust;
- feilloze werking;
- goede zuigkracht;
- opzetstukken voor elke klus (bij voorkeur geïntegreerd zodat ik er een plek voor heb, maar is niet strikt noodzakelijk);
- een lang snoer.

Robotmaaier
Begin dit jaar heb ik de Segway Navimow in gebruik genomen, een robotmaaier zonder perimeterdraad. Initieel waren er problemen die verholpen zijn toen we een nieuwe 'vision fence' kregen. De vision fence is een module bovenop de maaier die ervoor zorgt de maaier obstakels ontwijkt.

We zitten inmiddels zo'n beetje aan het einde van het maaiseizoen, dus het leek me aardig om te evalueren. In een notendop: het is een briljant ding. Van de vision fence ben ik niet zo onder de indruk, want die detecteert niet alles. Een ander nadeel is dat de maaier soms vastloopt als die iets van zijn koers afgaat of als er een plant over een borderrand gaat hangen. Wat ik fijn vind:

- erg makkelijk te installeren;
- maait in keurig rechte banen en wisselt die af;
- kan goed omgaan met hellingen en zelfs een nat gazon, al zijn er grenzen;
- houdt zich bijna perfect aan de opgegeven grenzen en is daardoor bijv. niet de sloot in gereden;
- grenzen zijn eenvoudig te wijzigen;
- is heel stil;
- gazon ziet er prachtig uit;
- de maaier neemt mij veel werk uit handen.

De buurvrouw is een beetje jaloers en gaat ook een robotmaaier aanschaffen. :D Zij moet daar eerst haar tuin geschikt voor maken. Ik ben ook vanwege de maaier enkele aanpassingen aan het doen, vooral om het gazon een vorm te geven waar de maaier beter en efficiënter mee om kan gaan.
  zaterdag 4 november 2023 @ 08:27:02 #187
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211187305
Mooie update. Wat moet er gebeuren om de tuin geschikt te maken voor een maairobot? Asking for a friend O-) .
Resistance is futile.
pi_211187385
quote:
7s.gif Op zaterdag 4 november 2023 08:27 schreef Seven. het volgende:
Mooie update. Wat moet er gebeuren om de tuin geschikt te maken voor een maairobot? Asking for a friend O-) .
In ieder geval smalle doorgangen en rare hoekjes vermijden. Liever organisch gevormde randen hebben dan scherpe hoeken. En ideaal zou zijn als je borders een rand geeft waar de maaier iets overheen kan rijden, zoiets:

Dat laatste doe ik dan zelf weer niet. Consequentie is dat ik met een grastrimmer randen bijwerk.

Als je een maaier met perimeterdraad neemt, dan is het prettig als je gazon definitieve contouren heeft. Je kunt wel aanpassingen maken als het echt moet, maar ik heb er wat negatieve verhalen over gelezen (ik heb er zelf geen ervaring mee).

Verder is het belangrijk dat je weet wat de standplaats van de maaier wordt en dat je daar bij de inrichting van je tuin rekening mee houdt. De Navimow mag bijvoorbeeld niet te dicht tegen een gevel staan. Dan moet je er dus voor zorgen dat je op die plek een elektriciteitsaansluiting hebt. En ik wilde zelf de maaier een beetje wegwerken in de beplanting en niet in de voortuin hebben in verband met diefstal. Dat is allemaal goed gelukt.

Voor een maaier is het beter als er geen takken of houtsnippers op het gazon liggen. Als je er rekening mee kunt houden dat daar zo weinig mogelijk van op je gazon komt, dan scheelt dat je werk. Ik inspecteer zelf het gazon vaak even voordat de maaier aan het werk gaat. Dit jaar heb ik wat hogere borderranden gemaakt om de houtsnippers in de borders te houden. Voordeel: minder inspectiewerk. Nadeel: ik moet de randen zelf trimmen.
  zaterdag 4 november 2023 @ 09:07:35 #189
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_211187478
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2023 07:55 schreef Claudia_x het volgende:
Alles op een rij gezet hebbende, denk ik dat ik de trappen toch maar ga schilderen. Dan wil het over iets anders hebben: apparaten.

Stofzuiger
Ik had een steelstofzuiger van Dyson. Op zich beviel het hebben van een steelstofzuiger, maar de Dyson vond ik niet zo robuust en hij ging snel kapot. Nu hebben we deze van Samsung, een mooi ding:

[ afbeelding ]

Maar ik heb gemerkt dat ik voor grondiger zuigen een 'normale' stofzuiger prettig vind. De steelstofzuiger gaat namelijk snel leeg en is niet zo licht en wendbaar als ik voor een grote klus nodig heb. Het lukt me maar niet om een stofzuiger te vinden die hiervoor voldoet.

Mijn vraag: heeft iemand een briljante tip? Ik vind het fijn om een stofzuiger zonder zak te hebben, maar dat is niet strikt noodzakelijk. Prijs is ook niet de belangrijkste overweging, want voor een goede stofzuiger heb ik wel wat over. Belangrijk zijn vooral:

- robuust;
- feilloze werking;
- goede zuigkracht;
- opzetstukken voor elke klus (bij voorkeur geïntegreerd zodat ik er een plek voor heb, maar is niet strikt noodzakelijk);
- een lang snoer.

Wij zijn heel tevreden over de numatic Henry 200. Grote zak, zuigt goed alle haren op en heeft geen moeite met zand en stof omdat er een filter tussen de zak en de motor zit. Mieles bliezen wij na een paar jaar op. Lange snoer die automatisch afrolt als je verder van het stopcontact af gaat, wij kunnen er hele begane grond mee doen. Alleen als je de stofzuiger opruimt moet je de snoer even zelf terugdraaien ipv met een automatische knop maar dat gaat heel gemakkelijk. De reserve zuigmonden kunnen helaas niet in de machine dus daarvoor hebben we een plekje in de schoonmaakkast.

Voor de trap en boven hebben we een kruimeldief met mogelijkheid er een lange steel op te zetten als kleine steelstofzuiger
pi_211187881
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2023 08:50 schreef Claudia_x het volgende:
En ideaal zou zijn als je borders een rand geeft waar de maaier iets overheen kan rijden.
Dat is voor een gewone grasmaaier ook aan te raden, niet specifiek de robotmaaier.

Voor stofzuiger, ik heb laatst bij iemand gestofzuigd met een Numatic James. Dat beviel goed en afhankelijk van hoe lang je de snoer wil hebben voldoet deze denk ik aan al je eisen. Ik miste bij het opruimen een beetje de telescopische stang van mijn eigen stofzuiger maar dat was alles.

[ Bericht 0% gewijzigd door Elleska op 04-11-2023 10:23:32 ]
pi_211192363
De Numatic Henry lijkt te passen bij wat ik zoek, al moet ik zo te zien wel een parketborstel apart kopen. Ik lees in de reviews dat de stang regelmatig uit elkaar valt. Wat merken jullie daarvan, @Elleska en @SV-tje?
  zaterdag 4 november 2023 @ 23:36:00 #192
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_211197377
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2023 18:04 schreef Claudia_x het volgende:
De Numatic Henry lijkt te passen bij wat ik zoek, al moet ik zo te zien wel een parketborstel apart kopen. Ik lees in de reviews dat de stang regelmatig uit elkaar valt. Wat merken jullie daarvan, @:elleska en @:sv-tje?
Parketborstel hebben wij inderdaad apart gekocht, maar dat moesten we bij Miele ook.
In het begin is de steel één keer uit elkaar gegaan, maar daarna nooit meer dat probleem gehad gelukkig.
pi_211199260
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2023 23:36 schreef SV-tje het volgende:

[..]
Parketborstel hebben wij inderdaad apart gekocht, maar dat moesten we bij Miele ook.
In het begin is de steel één keer uit elkaar gegaan, maar daarna nooit meer dat probleem gehad gelukkig.
Ik moest ook een parketborstel apart bij de steelstofzuiger kopen.

Ik zag bij het bekijken van filmpjes over de diverse Numatic-apparaten dat je de stofzuiger onderaan de trap kunt laten staan omdat je door de lange steel overal bij kunt. Dat zijn van die dingen waar ik heel blij van word. Ik had er niet eens bij stilgestaan dat er ook een niet verschrikkelijk onderhandige manier is om de trap schoon te maken .En het kunnen plaatsen van twee opzetstukken is genoeg voor mij, want ik de praktijk gebruik ik er meestal maar twee. Ik zag dat er ook een cordless Henry is, maar voor mij is een snoer geen bezwaar (althans niet voor de grote schoonmaak).

Het komt misschien wat decadent over om zoveel apparaten te hebben, maar ik maak naast m'n drukke baan zelf het huis schoon en doe de tuin in m'n eentje. Ik maak graag gebruik van alles wat schoonmaak- en tuinklussen makkelijker maakt. Tips zijn welkom! Het enige wat ik uitbesteed, is het lappen van de ramen aan de buitenkant in verband met hoogtevrees.
pi_211199306
Wij hadden per verdieping een stofzuiger en in de schuur zo’n nat-drooggeval en daarnaast een robot. Mijn schoonmoeder had er ook 3 en toen hadden wij er dus opeens 8 na haar overlijden. Inmiddels wel een aantal weggegeven, ik verzamel graag, maar een verzameling stofzuigers gaat me wat te ver. Schoonmoeder had oa een Henry, heel handig, maar die is wel weggegeven.
  zondag 5 november 2023 @ 10:50:07 #195
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_211199556
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2023 10:03 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik moest ook een parketborstel apart bij de steelstofzuiger kopen.

Ik zag bij het bekijken van filmpjes over de diverse Numatic-apparaten dat je de stofzuiger onderaan de trap kunt laten staan omdat je door de lange steel overal bij kunt. Dat zijn van die dingen waar ik heel blij van word. Ik had er niet eens bij stilgestaan dat er ook een niet verschrikkelijk onderhandige manier is om de trap schoon te maken .En het kunnen plaatsen van twee opzetstukken is genoeg voor mij, want ik de praktijk gebruik ik er meestal maar twee. Ik zag dat er ook een cordless Henry is, maar voor mij is een snoer geen bezwaar (althans niet voor de grote schoonmaak).

Het komt misschien wat decadent over om zoveel apparaten te hebben, maar ik maak naast m'n drukke baan zelf het huis schoon en doe de tuin in m'n eentje. Ik maak graag gebruik van alles wat schoonmaak- en tuinklussen makkelijker maakt. Tips zijn welkom! Het enige wat ik uitbesteed, is het lappen van de ramen aan de buitenkant in verband met hoogtevrees.
Dat is misschien wel een argument bij de keuze wel/geen vloerbedekking op je trappen. Een houten trap veeg je zo schoon met veger en blik. Bij vloerbedekking moet je altijd met de stofzuiger aan de gang.
pi_211200224
quote:
1s.gif Op zondag 5 november 2023 10:12 schreef Doedezemaar het volgende:
Wij hadden per verdieping een stofzuiger en in de schuur zo’n nat-drooggeval en daarnaast een robot. Mijn schoonmoeder had er ook 3 en toen hadden wij er dus opeens 8 na haar overlijden. Inmiddels wel een aantal weggegeven, ik verzamel graag, maar een verzameling stofzuigers gaat me wat te ver. Schoonmoeder had oa een Henry, heel handig, maar die is wel weggegeven.
Een steelstofzuiger op de tweede verdieping erbij zou nog wel een optie zijn, maar die nood is niet hoog. De begane grond zuigen we elke dag wel even en dat gaat snel en eenvoudig met de steelstofzuiger. Wat een briljante aankoop was dat. Ik heb wel eens een robotstofzuiger gehad, maar voor ons huidige huis vind ik die te onpraktisch.
pi_211200263
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2023 10:50 schreef Fietsertje70 het volgende:

[..]
Dat is misschien wel een argument bij de keuze wel/geen vloerbedekking op je trappen. Een houten trap veeg je zo schoon met veger en blik. Bij vloerbedekking moet je altijd met de stofzuiger aan de gang.
Ik zuig nu ook altijd, want anders verplaats ik alleen maar stof. :+ Toen ik van een appartement naar een gezinswoning verhuisde, keek ik ervan op hoeveel stof zich op de trap verzamelt. Je hebt veel meer schoonmaakwerk aan een gezinswoning. Al moet ik ook zeggen dat de steelstofzuiger handig is voor de trap, aangezien je die ook als een soort kruimeldief kunt gebruiken. Maar ik vind het dan weer niet handig om allerlei verschillende apparaten voor één klus te moeten gebruiken.
  maandag 6 november 2023 @ 09:47:32 #198
319308 Tink89
To live is to dance
pi_211209939
Wij hebben een gelakte trap en ik zuig die dus nooit, maar haal er gewoon even een vochtige doek overheen. Ideaal. Ik wil echt nooit meer iets op de trap dat ik moet stofzuigen.

Da's ook nog een oplossing ;-)
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_211259569
Ineens besef ik dat het vijf jaar geleden is dat we de sleutel van ons huis kregen!

Om precies te zijn: op 1 november kregen we de sleutel en had ik nog geen aannemer. Ik was al langere tijd met de architect bezig om tekeningen te maken en een aannemer te zoeken. Eén aannemer had ik na een langdurig en moeizaam proces verteld dat we geen vertrouwen hadden in een vervolg met hem. In november zat ik met twee aannemers nog in een offertetraject. Op 11 november bezochten we de werkplaats van een van hen, waar ook keukens werden gemaakt:

Het werd een andere aannemer, die op 1 december startte. En het werd een Ikeakeuken.
  zaterdag 11 november 2023 @ 08:28:18 #200
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211259688
5 jaar alweer. Jullie verbouwing en de afwegingen die jullie destijds maakten, staan me nog best goed bij.

Eigenlijk zou je de hele reeks nog eens door moeten spitten.
Resistance is futile.
  zaterdag 11 november 2023 @ 08:47:12 #201
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211259754
Was geweldig om te volgen, gevoelsmatig was het langer geleden, omdat het 5 oktober 4 jaar geleden was dat wij heel serieus naar een kavel gingen kijken en eind deze maand 4 jaar geleden de beslissing namen een huis te laten bouwen.
Dat daar maar een jaar tussen zat :o
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_211901659
Nieuw jaar, nieuwe klussen. We hebben weer wat geld gespaard. Daar wilden we eigenlijk de oprit van laten vervangen. Een andere optie is om een overkapping achter het huis te nemen.

Voordelen oprit vervangen:
- Minder wateroverlast
- De garage in kunnen rijden met de auto

Voordelen overkapping nemen:
- Een groter deel van het jaar van het terras gebruik kunnen maken
- Bescherming tijdens stormen (nu sijpelt er tijdens sommige stormen wat water door de pui naar binnen)

Heeft iemand ervaringen met een bepaalde leverancier van overkappingen? Zoiets als hieronder van Verasol lijkt me wel oké. Ik vraag me bij een overkapping alleen af hoe we dat met het fundament moeten doen en hoe prijzig dat gaat worden.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')