Het verfprobleem is de aanleiding, maar niet de belangrijkste overweging. Isolatie op de trap naar zolder zou fijn zijn. Bij de trap tussen de begane grond en de eerste verdieping is esthetiek belangrijk. En in verband met de trap op stormende kinderen is demping altijd fijn. Ik vraag me af of linoleum dat doet.quote:Op vrijdag 3 november 2023 19:26 schreef Lemijn het volgende:
Maar wil je nou geen verf om het verfprobleem of omdat je iets anders mooier vindt? Dat snap ik nog niet.
Ik vind bijvoorbeeld traploper wel mooi maar alleen bij een ander. Dat zou hier simpelweg detoneren.
Mijn zusje is gaan wonen in een huis waar de trappen al met linoleum bekleed waren. Ze hebben overwogen om het eraf te halen want het zat er al 25 jaar op, maar na een schoonmaakronde en opnieuw bewerken met lijnzaadolie zien beide trappen er weer prima uit. Het is dus zeker slijtvast. En het dempt geluid goed (maar niet zo goed als tapijt) en is niet glad. En de kat krabt er niet aan.quote:Op vrijdag 3 november 2023 17:52 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik was wel overtuigd van een traploper, totdat de kat werd genoemd. Die gaat er natuurlijk aan krabben. Op de trap naar zolder zouden we wel tapijt kunnen nemen, want daar komt de kat niet en een traploper is er niet zinnig. Met tapijt hebben we meteen een extra isolerende laag tussen zolder en de slaapkamer eronder. We hebben onder de trap al isolatie aangebracht, maar meer is beter.
Ik ga ook nog even kijken wat de voordelen van linoleum op een trap zijn.
Vind je het mooi? Ik ben niet zo onder de indruk van de plaatjes die ik online vind. Zit er eigenlijk een aluminium strip op de treden?quote:Op vrijdag 3 november 2023 21:27 schreef yinu het volgende:
[..]
Mijn zusje is gaan wonen in een huis waar de trappen al met linoleum bekleed waren. Ze hebben overwogen om het eraf te halen want het zat er al 25 jaar op, maar na een schoonmaakronde en opnieuw bewerken met lijnzaadolie zien beide trappen er weer prima uit. Het is dus zeker slijtvast. En het dempt geluid goed (maar niet zo goed als tapijt) en is niet glad. En de kat krabt er niet aan.
Maareh, waarom vind je synthetisch sisal een no go, maar is linoleum wel mogelijk okee? Dat spul is toch ook gewoon faux *insert een bouwmateriaal*quote:Op vrijdag 3 november 2023 21:34 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Vind je het mooi? Ik ben niet zo onder de indruk van de plaatjes die ik online vind. Zit er eigenlijk een aluminium strip op de treden?
Ik denk dan natuurlijk meteen aanrosemary green
.
Faux wat? Een linoleumvloer probeert niet op hout of steen te lijken, al heb je wel wat varianten met verschrikkelijke printjes. En het is niet synthetisch. Linoleum is een mooi product, vooral de Walton Uni-lijn van Forbo.quote:Op vrijdag 3 november 2023 22:45 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Maareh, waarom vind je synthetisch sisal een no go, maar is linoleum wel mogelijk okee? Dat spul is toch ook gewoon faux *insert een bouwmateriaal*.
Ik heb zelf synthetische vloerbedekking/traplopers wel ff een stukkie hoger staan in mijn ranking dan linoleum .
Ik zeg nergens dat linoleum synthetisch is. Al mag je denk ik van een product waar vlas en lijnolie (en wellicht nog andere meuk) in gebruikt worden, best als synthetisch zien. Er zit een chemisch proces achter waarbij een combinatie van natuurlijke producten (of technisch gezien, verwerkte natuurlijke producten), verwerkt worden tot een soort van zeilquote:Op vrijdag 3 november 2023 23:43 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Faux wat? Een linoleumvloer probeert niet op hout of steen te lijken, al heb je wel wat varianten met verschrikkelijke printjes. En het is niet synthetisch. Linoleum is een mooi product, vooral de Walton Uni-lijn van Forbo.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Onze trappen zijn ook bekleed met tapijt en onze kat krabt er nooit aan. Het hoeft dus zeker niet.quote:Op vrijdag 3 november 2023 17:52 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik was wel overtuigd van een traploper, totdat de kat werd genoemd. Die gaat er natuurlijk aan krabben. Op de trap naar zolder zouden we wel tapijt kunnen nemen, want daar komt de kat niet en een traploper is er niet zinnig. Met tapijt hebben we meteen een extra isolerende laag tussen zolder en de slaapkamer eronder. We hebben onder de trap al isolatie aangebracht, maar meer is beter.
Ik ga ook nog even kijken wat de voordelen van linoleum op een trap zijn.
Onze katten krabben inderdaad ook niet aan de traploperquote:Op vrijdag 3 november 2023 23:56 schreef arvensis het volgende:
[..]
Onze trappen zijn ook bekleed met tapijt en onze kat krabt er nooit aan. Het hoeft dus zeker niet.
Ik heb niet iets tegen sisal omdat het al dan niet synthetisch is, maar omdat ik het wel eens in vakantiehuizen tegen ben gekomen en naar vond voelen. En ik loop bijna altijd op blote voeten.quote:Op vrijdag 3 november 2023 23:57 schreef bleiblei het volgende:
Maareh, @:Claudia_x; als linoleum helemaal je van het is, moet je het doen natuurlijk. Tis jouw huis. Niet de mijne. Mij verwonderde vooral de afkeur jegens synthetisch sisal tov. linoleum.
In ieder geval smalle doorgangen en rare hoekjes vermijden. Liever organisch gevormde randen hebben dan scherpe hoeken. En ideaal zou zijn als je borders een rand geeft waar de maaier iets overheen kan rijden, zoiets:quote:Op zaterdag 4 november 2023 08:27 schreef Seven. het volgende:
Mooie update. Wat moet er gebeuren om de tuin geschikt te maken voor een maairobot? Asking for a friend.
Wij zijn heel tevreden over de numatic Henry 200. Grote zak, zuigt goed alle haren op en heeft geen moeite met zand en stof omdat er een filter tussen de zak en de motor zit. Mieles bliezen wij na een paar jaar op. Lange snoer die automatisch afrolt als je verder van het stopcontact af gaat, wij kunnen er hele begane grond mee doen. Alleen als je de stofzuiger opruimt moet je de snoer even zelf terugdraaien ipv met een automatische knop maar dat gaat heel gemakkelijk. De reserve zuigmonden kunnen helaas niet in de machine dus daarvoor hebben we een plekje in de schoonmaakkast.quote:Op zaterdag 4 november 2023 07:55 schreef Claudia_x het volgende:
Alles op een rij gezet hebbende, denk ik dat ik de trappen toch maar ga schilderen. Dan wil het over iets anders hebben: apparaten.
Stofzuiger
Ik had een steelstofzuiger van Dyson. Op zich beviel het hebben van een steelstofzuiger, maar de Dyson vond ik niet zo robuust en hij ging snel kapot. Nu hebben we deze van Samsung, een mooi ding:
[ afbeelding ]
Maar ik heb gemerkt dat ik voor grondiger zuigen een 'normale' stofzuiger prettig vind. De steelstofzuiger gaat namelijk snel leeg en is niet zo licht en wendbaar als ik voor een grote klus nodig heb. Het lukt me maar niet om een stofzuiger te vinden die hiervoor voldoet.
Mijn vraag: heeft iemand een briljante tip? Ik vind het fijn om een stofzuiger zonder zak te hebben, maar dat is niet strikt noodzakelijk. Prijs is ook niet de belangrijkste overweging, want voor een goede stofzuiger heb ik wel wat over. Belangrijk zijn vooral:
- robuust;
- feilloze werking;
- goede zuigkracht;
- opzetstukken voor elke klus (bij voorkeur geïntegreerd zodat ik er een plek voor heb, maar is niet strikt noodzakelijk);
- een lang snoer.
Dat is voor een gewone grasmaaier ook aan te raden, niet specifiek de robotmaaier.quote:Op zaterdag 4 november 2023 08:50 schreef Claudia_x het volgende:
En ideaal zou zijn als je borders een rand geeft waar de maaier iets overheen kan rijden.
Parketborstel hebben wij inderdaad apart gekocht, maar dat moesten we bij Miele ook.quote:Op zaterdag 4 november 2023 18:04 schreef Claudia_x het volgende:
De Numatic Henry lijkt te passen bij wat ik zoek, al moet ik zo te zien wel een parketborstel apart kopen. Ik lees in de reviews dat de stang regelmatig uit elkaar valt. Wat merken jullie daarvan, @:elleska en @:sv-tje?
Ik moest ook een parketborstel apart bij de steelstofzuiger kopen.quote:Op zaterdag 4 november 2023 23:36 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Parketborstel hebben wij inderdaad apart gekocht, maar dat moesten we bij Miele ook.
In het begin is de steel één keer uit elkaar gegaan, maar daarna nooit meer dat probleem gehad gelukkig.
Dat is misschien wel een argument bij de keuze wel/geen vloerbedekking op je trappen. Een houten trap veeg je zo schoon met veger en blik. Bij vloerbedekking moet je altijd met de stofzuiger aan de gang.quote:Op zondag 5 november 2023 10:03 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik moest ook een parketborstel apart bij de steelstofzuiger kopen.
Ik zag bij het bekijken van filmpjes over de diverse Numatic-apparaten dat je de stofzuiger onderaan de trap kunt laten staan omdat je door de lange steel overal bij kunt. Dat zijn van die dingen waar ik heel blij van word. Ik had er niet eens bij stilgestaan dat er ook een niet verschrikkelijk onderhandige manier is om de trap schoon te maken .En het kunnen plaatsen van twee opzetstukken is genoeg voor mij, want ik de praktijk gebruik ik er meestal maar twee. Ik zag dat er ook een cordless Henry is, maar voor mij is een snoer geen bezwaar (althans niet voor de grote schoonmaak).
Het komt misschien wat decadent over om zoveel apparaten te hebben, maar ik maak naast m'n drukke baan zelf het huis schoon en doe de tuin in m'n eentje. Ik maak graag gebruik van alles wat schoonmaak- en tuinklussen makkelijker maakt. Tips zijn welkom! Het enige wat ik uitbesteed, is het lappen van de ramen aan de buitenkant in verband met hoogtevrees.
Een steelstofzuiger op de tweede verdieping erbij zou nog wel een optie zijn, maar die nood is niet hoog. De begane grond zuigen we elke dag wel even en dat gaat snel en eenvoudig met de steelstofzuiger. Wat een briljante aankoop was dat. Ik heb wel eens een robotstofzuiger gehad, maar voor ons huidige huis vind ik die te onpraktisch.quote:Op zondag 5 november 2023 10:12 schreef Doedezemaar het volgende:
Wij hadden per verdieping een stofzuiger en in de schuur zo’n nat-drooggeval en daarnaast een robot. Mijn schoonmoeder had er ook 3 en toen hadden wij er dus opeens 8 na haar overlijden. Inmiddels wel een aantal weggegeven, ik verzamel graag, maar een verzameling stofzuigers gaat me wat te ver. Schoonmoeder had oa een Henry, heel handig, maar die is wel weggegeven.
Ik zuig nu ook altijd, want anders verplaats ik alleen maar stof.quote:Op zondag 5 november 2023 10:50 schreef Fietsertje70 het volgende:
[..]
Dat is misschien wel een argument bij de keuze wel/geen vloerbedekking op je trappen. Een houten trap veeg je zo schoon met veger en blik. Bij vloerbedekking moet je altijd met de stofzuiger aan de gang.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |