Is helemaal geen gekke vraag! Ik heb er eindeloos over na zitten denken. Als ik het water in het zicht wil houden, moet ik niet alleen bepaalde zichtlijnen vrijhouden maar ook alle oeverplanten verwijderen. Dat wil ik niet: die oeverplanten vind ik leuk en zijn goed voor de dieren. Ik heb het op één plek wel gedaan, daar waar we ons bootje vastbinden. Dat is praktischer en zo kunnen we vanuit de woonkamer een stukje water zien.quote:Op woensdag 14 juni 2023 15:25 schreef manny het volgende:
#durftevragen
Vind je het niet jammer dat je het water niet / nauwelijks meer ziet vanuit het huis door de begroeiing aan de "tuinzijde" ?
Of is dat de voorlaatste foto die een beetje vertekend ?
En ja. zeker zo in de OP op een rijtje: fraai werk. Leuk!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
Gezien jullie zwarte kozijnen zou ik geloof ik dan ook voor de garagedeur voor zwart kiezen. En als je durft (en het verkrijgbaar is) roze, zoals je poortje.quote:Op woensdag 14 juni 2023 15:58 schreef Claudia_x het volgende:
Overigens weet ik nog steeds niet welke kleur garagedeur ik wil en is dat het grootste obstakel om er een te kopen.
[ afbeelding ]
Ik neig ook naar zwart. Dan is het meer een geheel met het huis. Roze is uitgesloten.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 10:12 schreef Smallish het volgende:
[..]
Gezien jullie zwarte kozijnen zou ik geloof ik dan ook voor de garagedeur voor zwart kiezen. En als je durft (en het verkrijgbaar is) roze, zoals je poortje.
Alleen in de ochtend.quote:
Ja, dat is volgens mij over het algemeen een logische keuze. Onze schuur is wat problematisch omdat we er niet hetzelfde mee kunnen doen als het huis. De boeidelen aan de voor- en achterkant zijn bijvoorbeeld wit en die zijn deels van de buren. Het is logischer om die wit te houden. In verband met de samenhang hebben we de kozijnen wit geschilderd en maar een andere kleur gekozen voor de schuurdeur. Voor de garage is trouwens ook een andere baksteen gebruikt dan voor het huis, veel geler. Het is een ratjetoe.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 10:22 schreef Leandra het volgende:
Ik zou voor de kleur van de kozijnen gaan.
Hebben wij overigens niet gedaan, maar onze kozijnen zijn Ral 9010, we hebben de kleur van de voordeur genomen, die ligt er bijna naast.
Daarmee zijn onze voordeur en garagedeur dus antraciet.
Vanuit de hoek op de foto hierboven is dat een logische keuze, maar als je er recht voorstaat niet. Dan lijkt het net alsof dat helemaal niet bij ons huis hoort.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 10:33 schreef Leandra het volgende:
Gewoon dezelfde kleur garagedeur als de buren dan maar? Dat brengt ook eenheid, en met de muur ertussen valt het toch al minder op dat het een andere kleur is dan je kozijnen.
Dat doe ik op m'n eigen manier met Paint. Vanuit deze hoek is groen logisch:quote:Op vrijdag 16 juni 2023 10:57 schreef Leandra het volgende:
Is het een optie om de huidige deur als tester te gebruiken?
Gooi je daar een likje verf op in een kleur die je overweegt? Die deur gaat toch weg.
Garagedeur zwart, en dan een deur maken in het roze poortje zodat je het niet ziet vanuit die hoek.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 11:20 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat doe ik op m'n eigen manier met Paint. Vanuit deze hoek is groen logisch:
[ afbeelding ]
En vanuit deze hoek zwart:
[ afbeelding ]
![]()
Vanmiddag gaan we waarschijnlijk even bij een zaak in de buurt langs. Het is gewoon niet meer te doen met de huidige deur die niet open kan.
Vanuit deze hoek lijkt mij zwart ook niet raar. Het ligt al dichter bij het groen van de buren dan de huidige kleur en het wordt sowieso een ander soort deur dus exact hetzelfde gaat het nooit worden. Dan maar beter een andere kleur dan een net niet gelijkende.quote:
Ik houd van je manier van denken.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 11:51 schreef Viv het volgende:
[..]
Garagedeur zwart, en dan een deur maken in het roze poortje zodat je het niet ziet vanuit die hoek.
Dit.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 12:06 schreef Elleska het volgende:
[..]
Dan maar beter een andere kleur dan een net niet gelijkende.
De linker, de smalste. Ook die kleur trouwens, met namaakhoutnerf.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 22:57 schreef Leandra het volgende:
Wij hebben de breedte van die rechtse, maar dan zonder deur erin.
Lekker rustig.
Wat is de breedte van de delen van de deur van de buren?
Ze maken de sectionaaldeur passend, dus mogelijk moet er iets van de boven- en onderkant af. Hoe meer eraf moet, hoe meer het opvalt. Misschien kun je dat met de wat smallere delen makkelijker opvangen?quote:Op vrijdag 16 juni 2023 19:16 schreef Mrs.Peel het volgende:
Ik vind de rechter (breedste delen) het mooist. Zitten er ook nog voor- of nadelen aan smallere of juist bredere secties?
Het is zink! De dakgoten en regenpijpen bij het huis zijn ook van zink. Da's niet eens zo gek bedacht.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 19:53 schreef Hineni het volgende:
Ik vind de kleur van jullie dakkapel mooi. Het lijkt niet heel veel terug te komen in de rest van het exterieur dus misschien is dat wat voor jullie nieuwe garagedeur?
Ik maak morgen even een foto van de onze.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 23:16 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
De linker, de smalste. Ook die kleur trouwens, met namaakhoutnerf.
Ik neig net als de anderen naar de middelste maar denk ook dat de bredere niet zullen misstaan:
[ afbeelding ]
Als ik kijk hoe die middelste opent dan zijn die delen net zo hoog als bij degene met de hoogste delen, er zit alleen een extra (nep) rand in die de suggestie wekt dat het meer delen zijn.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 23:21 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ze maken de sectionaaldeur passend, dus mogelijk moet er iets van de boven- en onderkant af. Hoe meer eraf moet, hoe meer het opvalt. Misschien kun je dat met de wat smallere delen makkelijker opvangen?
Als er een beschadiging in de deur komt, kun je een deel laten vervangen. Mogelijk is dat goedkoper met de smallere delen?
Ja, goed gezien!quote:Op vrijdag 16 juni 2023 23:45 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als ik kijk hoe die middelste opent dan zijn die delen net zo hoog als bij degene met de hoogste delen, er zit alleen een extra (nep) rand in die de suggestie wekt dat het meer delen zijn.
Ik verwacht dat dat bij de smalste ook zo is.
Ik weet niet of ik terug durf te lezen.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 23:59 schreef Icegiant het volgende:
Wauw. Mooi huis! Ziet er heel vrij uit, luxe om zo te mogen/kunnen wonen. Ik ontdek dit nu pas, ergggg leuk dus ik ga lekker teruglezen en inspiratie opdoen 😊
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zaterdag 17 juni 2023 00:22 schreef Netelig het volgende:
Ik durf het bijna niet te zeggen, maarVoor wat het waard is: ik vind 'em nog steeds geweldig!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
Je architect zou je voor gek verklaren! En ik mis nog steeds de kleur Geordend in ons huisquote:Op zaterdag 17 juni 2023 00:12 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik weet niet of ik terug durf te lezen.Ik heb meerdere kleurencrises gehad. Misschien weten de regulars nog wel dat ik eigenlijk een groene vloer door het hele huis heen wilde. De architect heeft me toen opgesloten in haar kantoor tot ik ervan afzag.
Daar denk ik aan als het idee bij me opkomt om een roze garagedeur te nemen, @:seven, wat zou de architect ervan denken? (Ze heeft het hier al een tijdje niet meer gezien, maar ik kan wel raden wat voor positie d'r wenkbrauwen innemen als ze het roze muurtje ziet.)
In de eerste vier delen ontbreken trouwens de foto's door een verhuizing naar Imgur, maar daarna zitten ze er weer in.
Weet ik niet, maar ik vermoed van niet. Ik heb naar schroeffundering gekeken toen ik een vlonderterras overwoog. Hoe stel je je de toepassing van schroeffundering voor bij een oprit? Ik weet bijvoorbeeld dat mijn buren een bak hebben laten maken waar grind in is gestort.quote:Op zaterdag 24 juni 2023 13:09 schreef Netelig het volgende:
Valt schroeffundering ook onder onderheien?
Misschien schroeffundering - betonnen balken in trapframe erop en daar de oprit op storten/monteren?quote:Op zondag 25 juni 2023 11:21 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Weet ik niet, maar ik vermoed van niet. Ik heb naar schroeffundering gekeken toen ik een vlonderterras overwoog. Hoe stel je je de toepassing van schroeffundering voor bij een oprit? Ik weet bijvoorbeeld dat mijn buren een bak hebben laten maken waar grind in is gestort.
Lol, dit is een retorische vraag toch?quote:Op zondag 25 juni 2023 11:37 schreef Claudia_x het volgende:
- Heb ik zin in het onderhoud? (onze robotmaaier kan er niet komen)
Woon je op veengrond? Dan hoor ik graag welke duurzame oplossing je hebt die onderhoudsvrij is.quote:Op zondag 25 juni 2023 17:08 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Lol, dit is een retorische vraag toch?
Als er één ding is waar ik na het aanleggen nooit meer naar om zou willen kijken, is het de fucking oprit wel.
Ik heb weinig fiducie in een zware oplossing met schroeffundering. Ik kom daar online ook niet echt voorbeelden van tegen.quote:Op zondag 25 juni 2023 13:25 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Misschien schroeffundering - betonnen balken in trapframe erop en daar de oprit op storten/monteren?
Ik begreep dat ze in dergelijke gebieden vaak een soort drijvende constructie gebruiken. Dat van jullie buren klinkt als een drijvende constructie. Maar meestal hoor ik dat icm. piepschuim waar dan de oprit op ligt. Milieutechnisch een drama natuurlijk. Maar goed, als het een leven mee gaat is dat nog wel te overzien. Itt. Al het piepschuim dat we in spouwmuren blazen momenteel.
Ik denk trouwens niet dat gras minder zakt. Zeker niet als je vaak de auto op de oprit hebt staan.
Nou, bodemdaling is in veengebieden voor een groot deel wel afhankelijk van beleidskeuzes. In Nederland is de stand van het water nooit zomaar een natuurlijk fenomeen. Ons hele land is er al honderden jaren op ingericht om water zo snel mogelijk het land uit te krijgen.quote:Op maandag 26 juni 2023 09:13 schreef BE het volgende:
Ik vind het wel interessant dat we lijken te vinden dat de overheid het probleem maar gewoon op moet lossen.Terwijl zij natuurlijk ook maar moeten dealen met het landschap en de natuur. Waarom zouden zij dat moeten oplossen? Het is toch wat het is?
Dat is het met de grondwaterstanden vaak juist nietquote:Op maandag 26 juni 2023 09:13 schreef BE het volgende:
Ik vind het wel interessant dat we lijken te vinden dat de overheid het probleem maar gewoon op moet lossen.Terwijl zij natuurlijk ook maar moeten dealen met het landschap en de natuur. Waarom zouden zij dat moeten oplossen? Het is toch wat het is?
Heeft dezelfde oorzaak... het constante laag houden van de grondwaterstand.quote:Op maandag 26 juni 2023 12:43 schreef BE het volgende:
Ok, I stand corrected.
Hier in Gouda weet je gewoon niet beter dan dat de boel zakt, constant, altijd... Ik zie dat daarom denk ik gewoon als een gegeven en niet per se iets waar iets aan te doen valt.
Ik kom daar dus ook vandaan en was ook niet beter gewend dan dat de oprit elke paar jaar opgehoogd moest worden en dat de SRV-wagen of de vuilnisauto wel eens door de straat zakte. Maar dat is dus een keuze. Vond ik best schokkend om te ontdekken.quote:Op maandag 26 juni 2023 12:43 schreef BE het volgende:
Ok, I stand corrected.
Hier in Gouda weet je gewoon niet beter dan dat de boel zakt, constant, altijd... Ik zie dat daarom denk ik gewoon als een gegeven en niet per se iets waar iets aan te doen valt.
Zeker! Eens!quote:Op maandag 26 juni 2023 14:00 schreef yinu het volgende:
[..]
Ik kom daar dus ook vandaan en was ook niet beter gewend dan dat de oprit elke paar jaar opgehoogd moest worden en dat de SRV-wagen of de vuilnisauto wel eens door de straat zakte. Maar dat is dus een keuze. Vond ik best schokkend om te ontdekken.
Dank voor je heldere uiteenzetting! Zoon schrijft er op dit moment een werkstuk over en het is materie waar ik me ook in heb verdiept. Ik zie om me heen dat mensen op heel traditionele manieren omgaan met tuin en bestrating. Dat verbaast me, want iedereen kent de problematiek. Waarom wordt er niet meer geïnnoveerd?quote:Op maandag 26 juni 2023 10:34 schreef yinu het volgende:
[..]
Nou, bodemdaling is in veengebieden voor een groot deel wel afhankelijk van beleidskeuzes. In Nederland is de stand van het water nooit zomaar een natuurlijk fenomeen. Ons hele land is er al honderden jaren op ingericht om water zo snel mogelijk het land uit te krijgen.
Door het laag houden van de grondwaterstand oxideert het veen en klinkt het in. Niet alleen vervelend voor claudia met haar oprit maar ook een probleem voor leidingen, riolen, wegen en bruggen en andere infrastructuur. En de oxidatie van het veen leidt ook nog tot hogere CO2 uitstoot en maakt het probleem van de zeespiegelstijging nog wat lastiger. Het is dan ook wel echt een beleidsvoornemen in veel veenweidegebieden om de grondwaterstand te verhogen. Alleen ontmoet dat nog wat tegenstand van o.a. boeren en industrie. Veen zal altijd wel tot op zekere hoogte blijven inklinken en we kunnen de grondwaterstand ook niet tot het ‘natuurlijke’ niveau terugbrengen want dat betekent dat een groot deel van Nederland weer meren en moeras wordt.
Niets in Nederland is ‘gewoon’ landschap en natuur.
Wat leuk, dat ken ik niet! Naar dit soort innovaties ben ik op zoek.quote:Op maandag 26 juni 2023 07:36 schreef BE het volgende:
We hebben hier in Gouda, wat bijna synoniem is voor verzakken, als proef een fietspad dat gemaakt is van bakken van gerycled plastic waarvan de hoop idd is dat ze minder snel verzakken dan gewoon asfalt:
PlasticRoad: https://plasticroad.com/
Ja dat is raar hè. Dat doen we dus met z’n allen. Maar je kunt ook niet zomaar het grondwaterpeil overal verhogen, want dan krijg je inderdaad problemen zoals in het centrum van Gouda. Wat ik ervan begreep is daar niet alleen het grondwaterpeil hoog, maar is het een combinatie van een relatief hoog grondwaterpeil en een snelle daling van de bodem waardoor het grondwaterpeil ten opzichte van de bodem heel hoog is.quote:Op maandag 26 juni 2023 19:59 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dank voor je heldere uiteenzetting! Zoon schrijft er op dit moment een werkstuk over en het is materie waar ik me ook in heb verdiept. Ik zie om me heen dat mensen op heel traditionele manieren omgaan met tuin en bestrating. Dat verbaast me, want iedereen kent de problematiek. Waarom wordt er niet meer geïnnoveerd?
Ik heb er niet eens een probleem mee dat ik mijn oprit bijvoorbeeld elke 6 jaar opnieuw moet laten asfalteren. Mijn voornaamste probleem is dat ik het probleem er erger mee maak. Dat vind ik irrationeel.
Ja, dat zouden we ook beter moeten doen met z’n allen. We zijn niet alleen bezig om de bodem sneller te laten inklinken waardoor er meer broeikasgassen vrijkomen en we eraan bijdragen dat de droogte en de wateroverlast toenemen, maar we bouwen ook hele zware huizen en gaan met steeds zwaardere auto’s op de wegen rijden (suv’s en elektrische auto’s) en op de opritten parkeren waardoor die ook weer versterkt moeten worden en daardoor zwaarder worden waardoor ze sneller verzakken en… zo gaan we maar door. Innovatie is inderdaad nodig!quote:In ons huis hebben we trouwens voor een soortgelijke uitdaging gestaan. Daar hebben we indertijd gekozen voor vervangen van hout door lichtgewicht staal.
Er moet nog een stukje van de vloer drogen dat is opgevuld, vandaar.quote:Op woensdag 19 juli 2023 16:35 schreef bleiblei het volgende:
Mooie deur, maareh, ik neem aan dat ie wel helemaal dicht kan toch? Of hoort die kier aan de bovenkant?
We zouden dat met dezelfde hardverharding kunnen doen als we nu hebben. Dan kunnen we meteen de lelijke stoepranden weghalen. Maar dat levert wel wat uitdagingen op:quote:Op vrijdag 21 juli 2023 09:36 schreef SV-tje het volgende:
Zo te zien ligt de oprit nu lager dan die van de buren en het pad naar de voordeur. Ik zou het huidige asfalt laten liggen en daar een goedkope halfverharding op storten.
Zijn er geen mooie inrijplaten?quote:Op vrijdag 21 juli 2023 09:25 schreef Claudia_x het volgende:
- een inrijplaat kopen (vrij duur, niet mooi).
Dat is zeker een optie. Dan is het belangrijkste obstakel nog de rand. Er is geen hoogteverschil tussen ons deel van de oprit en dat van de buren, althans niet op de plekken waar de opritten aan elkaar grenzen. Wil je halfverharding op z'n plek houden, dan moet je daar iets doen. Ik zie ons nog niet een rand asfalt er netjes uithalen, tenzij iemand daar een briljante methode voor weet. Daar komt bij dat het teerhoudend asfalt is.quote:Op vrijdag 21 juli 2023 09:47 schreef BE het volgende:
Zou je gaten kunnen boren in het asfalt om afwatering te vergemakkelijken?
Wat voor een inrijplaat pleit, is dat alles wat we met de oprit doen op den duur zal verzakken. Om altijd de garage goed te kunnen bereiken, zou zo'n oplossing daar zorgen voor permanente bereikbaarheid.quote:Op vrijdag 21 juli 2023 09:50 schreef Elleska het volgende:
[..]
Zijn er geen mooie inrijplaten?
Want dit zei je van de garagedeuren ook en zie nu
Corten-staal er tussen steken? Die heb je ook in een hoge variant, zou dat werken?quote:Op vrijdag 21 juli 2023 09:58 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat is zeker een optie. Dan is het belangrijkste obstakel nog de rand. Er is geen hoogteverschil tussen ons deel van de oprit en dat van de buren, althans niet op de plekken waar de opritten aan elkaar grenzen. Wil je halfverharding op z'n plek houden, dan moet je daar iets doen. Ik zie ons nog niet een rand asfalt er netjes uithalen, tenzij iemand daar een briljante methode voor weet. Daar komt bij dat het teerhoudend asfalt is.
Dan moet je alsnog asfalt weghalen in het midden. En aan het begin moet je eroverheen kunnen rijden, dus daar is het sowieso geen optie.quote:Op vrijdag 21 juli 2023 10:01 schreef BE het volgende:
[..]
Corten-staal er tussen steken? Die heb je ook in een hoge variant, zou dat werken?
(Of snap ik niet goed wat de bedoeling is?)
Wat bedoel je met 'een nok aanstorten'?quote:Op vrijdag 21 juli 2023 10:10 schreef _mido het volgende:
Ik weet niet hoe de fundering/vloer van je garage er uit ziet maar is een nok aanstorten en daar een stelconplaat op leggen geen idee? Over mooi valt te twisten, opsluiten is niet nodig en afwatering is ook geen probleem toch?
Rintje Ritsmaquote:Op vrijdag 21 juli 2023 10:22 schreef Claudia_x het volgende:
Is dit nou Maxim Hartman?
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |