SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Terugleverproblemen? Hier de zoektool op adres per netbeheerder:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Een overzichtje van de diverse zonnepaneel installaties die FOK!'ers hebben vind je hieronder in de spoiler tag.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vorige deeltje was vol.You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.![]()
Als je zonnepanelen wilt schoonmaken, kun je dat zelf eigenlijk en hoe doe je dat dan ?
Iemand tips ?![]()
Met een zachte borstel (eventueel aan een lange stok) en gedestilleerd water (ivm kalk).quote:Op zondag 4 juni 2023 19:59 schreef Vonkenboer het volgende:
Als je zonnepanelen wilt schoonmaken, kun je dat zelf eigenlijk en hoe doe je dat dan ?
Iemand tips ?
Daar zijn wel setjes voor te koop, het gedestilleerde water is dan even het lastige.
Als je een waterontharder hebt kan het ook met kraanwater.
En je hebt dan ook weer schoonmaaksets met ingebouwd (hars) ontharder:
https://www.agritrader.nl/werkplaats-toebehoren/schoonmaakapparatuur/overige/demiclean-3297969
Als het regent kan het sowieso ook met kraanwater, dat spoelt wel weer weg.
Hier in 5 jaar nog niet schoongemaakt.
1 paneel op noord is vies omdat daar altijd net een paar duiven zitten en wat mos op groeit maar in opbrengst zie ik geen verschil.
De rest spoelt nog prima schoon.
[ Bericht 12% gewijzigd door TheFreshPrince op 04-06-2023 20:13:21 ]![]()
Bij dit huis de panelen ook nog niet gedaan, bij het vorige huis was het jaarlijks nodig maar toen lagen ze ook bijna plat (4°), hier is de hellingshoek 45° dus ze spoelen met een regenbui wel schoon, verder heb ik een dakraam op de andere dakhelft dus ik ga er vanuit dat de panelen en het dakraam zo ongeveer even vuil zijn, en door het dakraam heb ik nog zicht![]()
![]()
Ik doe het twee keer per jaar met een microvezel spons en demiwater. Als je een beetje zoekt vind je op internet voor sen paar euro veel liter. In de bouwmarkt is het spul belachelijk duur.quote:Op zondag 4 juni 2023 19:59 schreef Vonkenboer het volgende:
Iemand tips ?![]()
Hier met 11 graden helling ook al 2 keer gedaan in 4 jaar. Er blijft dan net teveel viezigheid op zitten. Vooral aan de onderkant blijft er zand liggen en dat koekt aan.quote:Op zondag 4 juni 2023 20:16 schreef Leandra het volgende:
Bij dit huis de panelen ook nog niet gedaan, bij het vorige huis was het jaarlijks nodig maar toen lagen ze ook bijna plat (4°), hier is de hellingshoek 45° dus ze spoelen met een regenbui wel schoon, verder heb ik een dakraam op de andere dakhelft dus ik ga er vanuit dat de panelen en het dakraam zo ongeveer even vuil zijn, en door het dakraam heb ik nog zichtZonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek![]()
geen idee hoe ik ze zou moeten wassen, het hoogste paneel ligt op 9meter hoogte en je kan er enkel andere manier bij dan via de tuin![]()
https://aartjan.nl/blog/e(...)epaneel-met-stekker/
Zonnepaneel met een stekker.
Voor mensen die op een flat wonen en enzzWil je mijn boot zien PTA / Mijn boot en de aanpassing die worden gedaan.![]()
Ik heb ze vandaag gewassen, wel gewoon met kraanwater. Er lag zoveel kilo zand op, het moest gewoon gebeuren. Met een microvezel ding en een trekker.
Maar de mijne liggen nog geen 3m hoog en zo plat als wat, dat scheelt wel. Ik kan er gewoon omheen lopen.Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!![]()
Die van mij liggen naast de orangerie in wat vroeger de kruidentuin van het kasteel was, maar ik vond 4ha wat overdreven dus heb daar nu 72600kW aan panelen neergelegd. Kan er makkelijk bij, want gewoon op de grond. 1 van de staljongens is er vaak wel een dag of 2 mee bezig om ze echt goed te poetsen.![]()
Bij m'n ouders liggen de panelen nu een paar weken, maar ik ben eigenlijk niet zo denderend enthousiast over hoe de kabel van de omvormer (SolarEdge SE7K 3-fase omvormer, 22 panelen 8910Wp) naar de meterkast gebracht is.
De getrokken kabel is (op mijn verzoek) 5x4mm² i.p.v. de voorgestelde 5x2,5mm² vanwege de bijna 25 meter lengte naar de meterkast. Tot zover prima. Echter is naast de omvormer geen werkschakelaar geplaatst en is de kabel de (Schneider) groepenkast ingebracht door aan de zijkant gewoon een stuk plastic weg te halen. In plaats van een wartel of kabeldoorvoer te gebruiken zit er nu dus een gat in de groepenkast waar de kabel doorheen loopt. Tevens loopt de kabel niet echt jofel door de kelder, de gebruikte buis is te lang waardoor deze doorhangt en een onnodige krul maakt voordat deze de meterkast in gaat. Als laatste is er een Chint NB310L B16 (Chinese meuk?) aardlekautomaat gemonteerd.
Nu moet er sowieso binnenkort een elektricien langskomen omdat een aantal te grote groepen gesplitst gaan worden, maar ik vroeg me af of het niet ook handig is meteen dit te laten fatsoeneren. Volgens de installateur voldoet het aan de voorschriften, maar ik heb met name twijfels over het gebrek aan de werkschakelaar en het gat in de groepenkast. Iemand advies over wat te doen? Moet dat aangepast worden en is het handig om eventueel ook die Chint aardlekautomaat te vervangen voor bv een Hager?
[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 05-06-2023 16:48:14 ]![]()
Die werkschakelaar is verplicht volgens de NEN1010-norm. Als de installateur dat al niet weet vraag ik me af of die sowieso wel weet wat hij doet.quote:Op maandag 5 juni 2023 16:45 schreef J.B. het volgende:
Bij m'n ouders liggen de panelen nu een paar weken, maar ik ben eigenlijk niet zo denderend enthousiast over hoe de kabel van de omvormer (SolarEdge SE7K 3-fase omvormer, 22 panelen 8910Wp) naar de meterkast gebracht is.
De getrokken kabel is (op mijn verzoek) 5x4mm² i.p.v. de voorgestelde 5x2,5mm² vanwege de bijna 25 meter lengte naar de meterkast. Tot zover prima. Echter is naast de omvormer geen werkschakelaar geplaatst en is de kabel de (Schneider) groepenkast ingebracht door aan de zijkant gewoon een stuk plastic weg te halen. In plaats van een wartel of kabeldoorvoer te gebruiken zit er nu dus een gat in de groepenkast waar de kabel doorheen loopt. Tevens loopt de kabel niet echt jofel door de kelder, de gebruikte buis is te lang waardoor deze doorhangt en een onnodige krul maakt voordat deze de meterkast in gaat. Als laatste is er een Chint NB310L B16 (Chinese meuk?) aardlekautomaat gemonteerd.
Nu moet er sowieso binnenkort een elektricien langskomen omdat een aantal te grote groepen gesplitst gaan worden, maar ik vroeg me af of het niet ook handig is meteen dit te laten fatsoeneren. Volgens de installateur voldoet het aan de voorschriften, maar ik heb met name twijfels over het gebrek aan de werkschakelaar en het gat in de groepenkast. Iemand advies over wat te doen? Moet dat aangepast worden en is het handig om eventueel ook die Chint aardlekautomaat te vervangen voor bv een Hager?![]()
Dat dacht ik dus ook al, mooi is dat. Hij vertelde me dat het bij SolarEdge omvormers niet nodig was omdat die volledig spanningsloos zouden zijn wanneer er geen netspanning op staat.quote:Op maandag 5 juni 2023 16:52 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Die werkschakelaar is verplicht volgens de NEN1010-norm. Als de installateur dat al niet weet vraag ik me af of die sowieso wel weet wat hij doet.
[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 05-06-2023 17:00:14 ]![]()
Weet jij of iemand anders of een PV-verdeler gezien kan worden als een werkschakelaar?quote:Op maandag 5 juni 2023 16:52 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Die werkschakelaar is verplicht volgens de NEN1010-norm. Als de installateur dat al niet weet vraag ik me af of die sowieso wel weet wat hij doet.![]()
Het idee is dat alle apparaten uit te schakelen moeten zijn wanneer er aan gewerkt wordt. Een omvormer die zo op de meterkast is aangesloten kan, wanneer de zon schijnt dus niet uitgeschakeld worden.quote:Op maandag 5 juni 2023 16:54 schreef J.B. het volgende:
[..]
Dat dacht ik dus ook al, mooi is dat. Hij vertelde me dat het bij SolarEdge omvormers niet nodig was omdat die volledig spanningsloos zouden zijn wanneer er geen netspanning op staat.![]()
Dus hoe krijg ik daar dan een werkschakelaar tussen? Begrijp ik het goed dat wanneer ik zowel de PV-groep in de groepenkast als de omvormer uitschakel er dus mogelijk alsnog spanning op de kabel staat?quote:Op maandag 5 juni 2023 17:08 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Het idee is dat alle apparaten uit te schakelen moeten zijn wanneer er aan gewerkt wordt. Een omvormer die zo op de meterkast is aangesloten kan, wanneer de zon schijnt dus niet uitgeschakeld worden.
[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 05-06-2023 17:14:53 ]![]()
Ik heb de werkschakelaar op zolder zitten bij de omvormer. De meneer van vereniging eigen huis heeft me net vorige week wel 5x verteld dat ik die ook om moet zetten, dat enkel de meterkast niet afdoende is.quote:Op maandag 5 juni 2023 17:14 schreef J.B. het volgende:
[..]
Dus hoe krijg ik daar dan een werkschakelaar tussen? Begrijp ik het goed dat wanneer ik zowel de PV-groep in de groepenkast als de omvormer uitschakel er dus mogelijk alsnog spanning op de kabel staat?Ik heb je lief mijn hele leven![]()
In principe levert de omvormer geen stroom als de spanning er af is, in die zin zou alleen uitzetten in de meterkast ook voldoende moeten zijn. Het probleem is alleen dat je geen zicht hebt op de meterkast en dus een ander de stop weer om kan zetten. Daarom is die werkschakelaar bij de omvormer verplicht. Vreemd eigenlijk dat zoiets niet in de omvormer zelf is ingebouwd.
Ik liet twee jaar terug een airco ophangen, via een regendicht wcd wilde de monteur niet doen. Ik heb toen geëist dat er dan wel een werkschakelaar tussen kwam. Persoonlijk vind ik dat een must voor ales wat direct aan het lichtnet hangt, een wcd en stekker vind ik eigenlijk nog fijner.![]()
Ik weet niet of dat op hetzelfde neerkomt, maar mijn omvormers hebben gewoon aan-uitknoppen. Als ik die omzet wordt alles zwart aan die dingen.quote:Op maandag 5 juni 2023 17:34 schreef qajariaq het volgende:
Daarom is die werkschakelaar bij de omvormer verplicht. Vreemd eigenlijk dat zoiets niet in de omvormer zelf is ingebouwd.Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!![]()
Je moet de werkschakelaar tussen de panelen en omvormer zetten. In dit geval zijn de panelen je “stopcontact”.quote:Op maandag 5 juni 2023 17:14 schreef J.B. het volgende:
[..]
Dus hoe krijg ik daar dan een werkschakelaar tussen? Begrijp ik het goed dat wanneer ik zowel de PV-groep in de groepenkast als de omvormer uitschakel er dus mogelijk alsnog spanning op de kabel staat?
Dus wanneer er aan de omvormer gewerkt moet worden moet je die van zowel de meterkast als de panelen los kunnen koppelen.![]()
Dat komt niet op hetzelfde neer, althans als ze enkel dienen als aan en uit knop. De omvormer kun je denk ik niet zomaar spanningsloos maken wanneer de zonnepanelen stroom opwekken.quote:Op maandag 5 juni 2023 18:03 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik weet niet of dat op hetzelfde neerkomt, maar mijn omvormers hebben gewoon aan-uitknoppen. Als ik die omzet wordt alles zwart aan die dingen.![]()
Ik heb even voor je gekeken maar er zit (bij mij) wel degelijk een losse schakelaar tussen omvormer en lichtnet, daarnaast zit er op de omvormer ook een aan/uit schakelaar die zeer waarschijnlijk de panelen los kan schakelen.quote:Op maandag 5 juni 2023 18:16 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Je moet de werkschakelaar tussen de panelen en omvormer zetten. In dit geval zijn de panelen je “stopcontact”.
Dus wanneer er aan de omvormer gewerkt moet worden moet je die van zowel de meterkast als de panelen los kunnen koppelen.
Ik heb niet zoveel zin om te experimenteren met die schakelaars...![]()
Dus als ik het goed begrijp moet ik een DC werkschakelaar (voor tussen de panelen en omvormer) hebben en geen AC werkschakelaar (tussen omvormer en meterkast)? Of net allebei?quote:Op maandag 5 juni 2023 18:16 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Je moet de werkschakelaar tussen de panelen en omvormer zetten. In dit geval zijn de panelen je “stopcontact”.
Dus wanneer er aan de omvormer gewerkt moet worden moet je die van zowel de meterkast als de panelen los kunnen koppelen.
[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 05-06-2023 19:05:46 ]![]()
Prachgrafiek hier, net als gisteren, maar ik haalde in het begin met 8x300 (2400) tot wel pieken van 2,2 of is het daar nog te vroeg voor in het jaar of moeten ze even schoon?
[ Bericht 0% gewijzigd door JDx op 05-06-2023 20:41:35 ]![]()
Oh nee, pieken van boven de 2 zag ik zelfs toen ze er net lagen ook pas in juli/augustus. En ook maar zelden, de beste dagen waren meestal rond de 17kWh.
Afgelopen maand was zelfs de beste mei sinds ik ze heb (2019) op 2020 na.![]()
![]()
Staljongens dit laten doen, heb je daar geen speciaal personeel voor in dienst?quote:Op maandag 5 juni 2023 08:44 schreef Kreator het volgende:
Die van mij liggen naast de orangerie in wat vroeger de kruidentuin van het kasteel was, maar ik vond 4ha wat overdreven dus heb daar nu 72600kW aan panelen neergelegd. Kan er makkelijk bij, want gewoon op de grond. 1 van de staljongens is er vaak wel een dag of 2 mee bezig om ze echt goed te poetsen.![]()
Sowieso tussen meterkast en omvormer aan de AC zijde.quote:Op maandag 5 juni 2023 19:03 schreef J.B. het volgende:
[..]
Dus als ik het goed begrijp moet ik een DC werkschakelaar (voor tussen de panelen en omvormer) hebben en geen AC werkschakelaar (tussen omvormer en meterkast)? Of net allebei?![]()
Ik heb er 2 zitten, een DC en een AC en heb ook een solaredge hangen.quote:Op maandag 5 juni 2023 19:03 schreef J.B. het volgende:
[..]
Dus als ik het goed begrijp moet ik een DC werkschakelaar (voor tussen de panelen en omvormer) hebben en geen AC werkschakelaar (tussen omvormer en meterkast)? Of net allebei?![]()
Van de website "werken met NEN 1010":https://www.werkenmetnen1(...)rmer-pv-installatiesquote:Is het verplicht een werkschakelaar te plaatsen in de buurt van de omvormer (PV-installaties)?
..
Wat zegt NEN 1010 over de werkschakelaar?
De werkschakelaar wordt in NEN 1010 als volgt omschreven:
536.3.2 Werkschakelaars: toestellen voor uitschakeling bij niet-elektrotechnisch onderhoud.
De werkschakelaar heeft volgens NEN 1010 als doel (zie NEN 1010: 2015/C1:2016, bepaling 536.3.1.1 en 536.3.2) om ongevallen bij niet-elektrotechnische werkzaamheden aan elektrisch aangedreven machines te voorkomen. Hierbij wordt verwezen naar NEN-EN-IEC 60204-1 (de norm voor de elektrische uitrusting van machines). De term werkschakelaar kan soms verwarrend zijn. De associatie die we bij de werkschakelaar hebben, is vaak dat grijze kastje met die zwarte of rode knop.
NEN 1010 omschrijft het begrip ‘werkschakelaar’ echter breder en geeft aan dat als werkschakelaar kunnen dienen: meerpolige schakelaars, vermogensschakelaars en stopcontacten.
..
Nu terug naar de vraag: Is het verplicht een werkschakelaar (die geschikt is om als scheider te functioneren, dus lastscheider) te plaatsen in de buurt van de omvormer?
Daarvoor kijken we in bepaling 712.536.2.1.6: Om onderhoud aan en vervanging van de omvormer mogelijk te maken, moeten voorzieningen aanwezig zijn om de PV-omvormer te scheiden van de AC-zijde en de DC-zijde.
712.536.2.2.9: Aan de DC-zijde van de omvormer moet een lastscheider zijn aangebracht, of een installatieautomaat die geschikt is om als scheider te functioneren.
AC-zijde
NPR 5310 geeft in 6.2.2 aan dat de AC-scheiding gerealiseerd kan worden door het beveiligingstoestel tegen overstroom in de verdeelinrichting. Hierbij moet erop worden gelet dat dit beveiligingstoestel ook echt scheidingseigenschappen heeft. De veel toegepaste huidige installatieautomaten hebben scheidende eigenschappen (zie 4.4 van NPR 5310).
Nu komt het advies uit NPR 5310: Het wordt aanbevolen een lastscheider te plaatsen naast de omvormer, wanneer de omvormer op hoogte, op een zolder of op grote afstand van de verdeelinrichting is geplaatst. Geen verplichting dus, maar voor het uitvoeren van onderhoud overzichtelijker en daarmee veiliger.
DC-zijde
NEN 1010 stelt geen eisen aan de plaats van de DC-lastscheider. Deze kan zijn opgenomen in de omvormer. Een elektronische schakelaar in de omvormer voldoet niet. Er moet een mechanische scheiding worden gemaakt.
Een nadeel van een DC-lastscheider die in de omvormer is geïntegreerd, is dat de DC-connectoren op de bekabeling komend van de panelen niet spanningsloos zijn bij het losnemen. Om die reden wordt geadviseerd om een externe DC-lastscheider te plaatsen om zo de DC-connectoren spanningsloos te kunnen aansluiten en losnemen. Geen keiharde verplichting dus, maar wel een advies.are we infinite or am I alone![]()
Kan van alles zijn, temperatuur, helling t.o.v. zonstand nu, viezigheid, rendement verlies, en sterkste van de zon (voor ons blauwe lucht betekent niet dat er echt niets voor zit).quote:Op maandag 5 juni 2023 20:33 schreef JDx het volgende:
Prachgrafiek hier, net als gisteren, maar ik haalde in het begin met 8x300 (2400) tot wel pieken van 2,2 of is het daar nog te vroeg voor in het jaar of moeten ze even schoon?
[ afbeelding ]
Kan dus ook een combinatie van meerdere zijn.Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.![]()
DC schakelaar zit op bijna alle (zo niet alle) omvormers.quote:Op maandag 5 juni 2023 19:03 schreef J.B. het volgende:
[..]
Dus als ik het goed begrijp moet ik een DC werkschakelaar (voor tussen de panelen en omvormer) hebben en geen AC werkschakelaar (tussen omvormer en meterkast)? Of net allebei?
Ik heb toen ik hier begon met werken nog wel omvormers gezien zonder CV switch, maar sowieso de laatste 5 jaar kan ik me geen omvoromer heugen zonder.
En direct naast de omvormer hoort tegenwoordig een AC werkschakelaar geplaatst te worden.
Dus kabel van meterkast naar werkschakelaar, en kort stukje van werkschakelaar naar de omvormer.
Bij mijn vorige woning had ik een PV verdeler direct naast de omvormer. Volgens mij is een extra werkschakelaar dan niet nodig maar dat weet ik niet eens zeker.Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
De zon staat bij ons nu wel heel mooi op zuid met panelen op 45 graden. Maar er liggen aardig wat pollen op (tijd voor regen) en ze worden nu warmer wat een slechter rendement oplevert.quote:Op maandag 5 juni 2023 20:33 schreef JDx het volgende:
[ afbeelding ]
Ik heb de hoogste waarden in april/mei, als de zon al wat hoger staat, maar het nog wat kouder is, meer waait. En de pollen er regelmatig afregenen.![]()
Als vuistregel kan je denk ik aanhouden dat er een werkschakelaar tussen alles moet waar geen stekker aan zit?quote:Op dinsdag 6 juni 2023 12:00 schreef bambino het volgende:
[..]
DC schakelaar zit op bijna alle (zo niet alle) omvormers.
Ik heb toen ik hier begon met werken nog wel omvormers gezien zonder CV switch, maar sowieso de laatste 5 jaar kan ik me geen omvoromer heugen zonder.
En direct naast de omvormer hoort tegenwoordig een AC werkschakelaar geplaatst te worden.
Dus kabel van meterkast naar werkschakelaar, en kort stukje van werkschakelaar naar de omvormer.
Bij mijn vorige woning had ik een PV verdeler direct naast de omvormer. Volgens mij is een extra werkschakelaar dan niet nodig maar dat weet ik niet eens zeker.
Dus airco, warmtepomp, omvormers, doorstroomverwarmer, eCV, etc.![]()
Dank voor jullie reacties allen, dat wordt gewaardeerd.Hoe moet ik dit nu lezen? Is de werkschakelaar een verplichting naast de automaat in de groepenkast of is het een advies omdat de omvormer op de zolder van de garage (op ruim 10 meter van de meterkast) is gemonteerd?quote:Op dinsdag 6 juni 2023 01:41 schreef crystal_meth het volgende:
Van de website "werken met NEN 1010":
[..]
https://www.werkenmetnen1(...)rmer-pv-installatiesEr zijn bij mijn weten twee airco's direct op het lichtnet op verschillende groepen aangesloten, als ik toch aan de slag moet kan ik er dus meteen nog eens twee extra tweepolige werkschakelaars bijkopen.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 12:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als vuistregel kan je denk ik aanhouden dat er een werkschakelaar tussen alles moet waar geen stekker aan zit?
Dus airco, warmtepomp, omvormers, doorstroomverwarmer, eCV, etc.
Dan resten me nog de vragen of ik dat gat in de meterkast moet gaan dichtmaken en de Chint automaat beter door Hager kan vervangen; enige suggesties?
[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 06-06-2023 12:40:48 ]![]()
Alleen al voor m'n gemoedsrust zou ik dat doen.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 12:40 schreef J.B. het volgende:
Dan resten me nog de vragen of ik dat gat in de meterkast moet gaan dichtmaken en de Chint automaat beter door Hager kan vervangen; enige suggesties?![]()
Ja, maar het gaat er om dat je veilig kan werken aan de omvormer. Zonder eerst naar beneden te lopen, aardlek uit zet, weer naar boven, aansluiten, aardlek aan, dan boven komt en blijkt dat hij doorfikt.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 12:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als vuistregel kan je denk ik aanhouden dat er een werkschakelaar tussen alles moet waar geen stekker aan zit?
Dus airco, warmtepomp, omvormers, doorstroomverwarmer, eCV, etc.
Als aardlek naast je omvormer zit, (dan zit er dus nog iets in de meterkast die hem schakelt) dan kan je dat ook zien als werkschakelaar.
Dus wettelijk gezien, geen idee of dat voldoende is.Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Bij de airco buitenunit zit waarschijnlijk een werkschakelaar op de buitenunit geschroefd. Althans bij mij.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 12:40 schreef J.B. het volgende:
Dank voor jullie reacties allen, dat wordt gewaardeerd.
[..]
Hoe moet ik dit nu lezen? Is de werkschakelaar een verplichting naast de automaat in de groepenkast of is het een advies omdat de omvormer op de zolder van de garage (op ruim 10 meter van de meterkast) is gemonteerd?
[..]
Er zijn bij mijn weten twee airco's direct op het lichtnet op verschillende groepen aangesloten, als ik toch aan de slag moet kan ik er dus meteen nog eens twee extra tweepolige werkschakelaars bijkopen.
Dan resten me nog de vragen of ik dat gat in de meterkast moet gaan dichtmaken en de Chint automaat beter door Hager kan vervangen; enige suggesties?Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Nee, dat weet ik ook niet.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 14:13 schreef bambino het volgende:
[..]
Ja, maar het gaat er om dat je veilig kan werken aan de omvormer. Zonder eerst naar beneden te lopen, aardlek uit zet, weer naar boven, aansluiten, aardlek aan, dan boven komt en blijkt dat hij doorfikt.
Als aardlek naast je omvormer zit, (dan zit er dus nog iets in de meterkast die hem schakelt) dan kan je dat ook zien als werkschakelaar.
Dus wettelijk gezien, geen idee of dat voldoende is.
Ik zou 'm evengoed gewoon plaatsen. Geen discussie.
Het is weinig extra werk en voor de kosten hoef je het ook niet te laten.Mijn installateur doet dat ook bij warmtepompen en airco's, dus dat zal wel gebruikelijk zijn.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 14:14 schreef bambino het volgende:
[..]
Bij de airco buitenunit zit waarschijnlijk een werkschakelaar op de buitenunit geschroefd. Althans bij mij.
Hij doet ook het grote spul in warmte- en koeltechniek (kantoren, winkels, scholen, overheid) waar je takels en kranen bij nodig hebt.![]()
Ja bij mij liggen ze nog platter, dus dan is het echt juli/augustus.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 12:04 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
De zon staat bij ons nu wel heel mooi op zuid met panelen op 45 graden. Maar er liggen aardig wat pollen op (tijd voor regen) en ze worden nu warmer wat een slechter rendement oplevert.
Ik heb de hoogste waarden in april/mei, als de zon al wat hoger staat, maar het nog wat kouder is, meer waait. En de pollen er regelmatig afregenen.
Maar in de winter zit ik gewoon op 0.![]()
Ik heb nu in het westen van het land 3180wp op ZO liggen en 200km verderop in het oosten (nu nog) 3160wp op ZW liggen. Allebei liggen ze onder ongeveer dezelfde hellingshoek op het dak.
De opbrengst is tot nu toe ongeveer gelijk maar is wel een interessante casus of waar in het land nou zoveel uitmaakt.Ik heb je lief mijn hele leven![]()
Ik weet niet eens als wij alles kunnen gaan salderen dit jaar. Vorig jaar nog eens 11 x 380w gelegd en het gaat wel erg hard![]()
![]()
Daar heb ik wel eens gegevens van gezien. In de buurt van de kust is net iets meer licht en het is meestal net iets minder warm dus in het westen van het land is de opbrengst net iets hoger. Maar ik zou niet om die reden verhuizen naar het westen, daar zijn zat andere redenen voor :-)quote:Op dinsdag 6 juni 2023 16:50 schreef laziness het volgende:
De opbrengst is tot nu toe ongeveer gelijk maar is wel een interessante casus of waar in het land nou zoveel uitmaakt.![]()
Volgens mij zit jij steeds net iets hoger dan ik toch? Ik heb 3240 wp ZO in het midden vh land. Zou wel kloppen met de temperatuur theorie.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 16:50 schreef laziness het volgende:
Ik heb nu in het westen van het land 3180wp op ZO liggen en 200km verderop in het oosten (nu nog) 3160wp op ZW liggen. Allebei liggen ze onder ongeveer dezelfde hellingshoek op het dak.
De opbrengst is tot nu toe ongeveer gelijk maar is wel een interessante casus of waar in het land nou zoveel uitmaakt.![]()
Deze past mooi in de discussie over schoonmaken die we laatst hadden.
Op korte termijn helpt het dus wel degelijk om te reinigen. De vraag is alleen of je paneel harder slijt. (alsof vogelpoep het paneel niet aan tast).
Leuk om de opvolging van dit filmpje in de gaten te houden.![]()
Volgens de kaartjes maakt het in zonuren uit. Aan de kust waait het sneller schoon. Het is er vaak ook net iets koeler.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 17:13 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Volgens mij zit jij steeds net iets hoger dan ik toch? Ik heb 3240 wp ZO in het midden vh land. Zou wel kloppen met de temperatuur theorie.
Leandra haalt echter in het midden van het land ook hele mooie resultaten. Haar rendement is hoger dan de mijne.
En ik zie tot nu toe ook nog weinig verschil tussen west en oost.
Maar misschien dat deze hele zonnige periode ook niet het juiste moment is waar je het verschil duidelijk gaat zien. Ik weet namelijk dat grijze dagen hier gemeld bij mij soms best zonnig waren een tijdje terug.
Maar goed meer dan 3 maanden vergelijken kan ik het niet. Twee huizen aanhouden is me iets te duur om de casus nog langer te bestuderen
Ik heb je lief mijn hele leven![]()
Maar Leandra heeft andere oriëntatie van de panelen toch? Lijkt me ook wel uitmaken. Wel interessant, flauw hoor dat je niet langer even dubbele lasten kan houden voor het onderzoekjequote:Op dinsdag 6 juni 2023 22:23 schreef laziness het volgende:
[..]
Volgens de kaartjes maakt het in zonuren uit. Aan de kust waait het sneller schoon. Het is er vaak ook net iets koeler.
Leandra haalt echter in het midden van het land ook hele mooie resultaten. Haar rendement is hoger dan de mijne.
Maar misschien dat deze hele zonnige periode ook niet het juiste moment is waar je het verschil duidelijk gaat zien. Ik weet namelijk dat grijze dagen hier gemeld bij mij soms best zonnig waren een tijdje terug.
Maar goed meer dan 3 maanden vergelijken kan ik het niet. Twee huizen aanhouden is me iets te duur om de casus nog langer te bestuderen![]()
![]()
Ja, het is echt wel super hier met die ZZW opstelling en hellingshoek van 45 graden.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 22:23 schreef laziness het volgende:
[..]
Volgens de kaartjes maakt het in zonuren uit. Aan de kust waait het sneller schoon. Het is er vaak ook net iets koeler.
Maar goed meer dan 3 maanden vergelijken kan ik het niet. Twee huizen aanhouden is me iets te duur om de casus nog langer te bestuderen
En ik zit in de driehoek: Middelpunt van NL, Geografisch Middelpunt van NL en Zwaartepunt van NL, dus meer in het midden dan ik kun je niet zitten.
![]()
Ik vind je weinig toegewijdquote:Op dinsdag 6 juni 2023 22:23 schreef laziness het volgende:
[..]
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!![]()
Onze panelen liggen op 10 graden (O/W), maar ze liggen wel vrij hoog op de 2e verdieping plat dak. Het waait daar ook altijd wat harder volgens de installateurs die 3x moesten terugkomen ivm de wind (en regen).
Binnenkort komt de warmtepomp (ook op het dak) dan meteen even kijken of ze nog schoon zijn .![]()
Ik zoek een montagesysteem voor een oost-west landscape opstelling waar grote panelen (> 500 Wp) op kunnen.
Ben al een tijd aan het zoeken maar kom er niet uit. Op marktplaats staan wat bedrijfjes (voorbeeld) die eea maken maar vaak zijn de advertenties onduidelijk over de afmetingen, ballastmogelijkheden, wijze van montage (o.a. van micro-omvormer) etc.
Nu zijn er ook gespecialiseerde bedrijven, bijvoorbeeld:
Van der Valk Valkpro+ L10 = niet vindbaar / leverbaar
Solarstell / Blubase = slecht leverbaar en duur, > Eur 300,- per onderstel voor 2 panelen
Hebben jullie tips voor een goed, betaalbaar en leverbaar systeem? Het gaat om een opstelling zoals de onderste 4 panelen op deze foto:![]()
![]()
ValkPro+ is toch wel leverbaar?quote:Op woensdag 7 juni 2023 00:41 schreef leolinedance het volgende:
Ik zoek een montagesysteem voor een oost-west landscape opstelling waar grote panelen (> 500 Wp) op kunnen.
Ben al een tijd aan het zoeken maar kom er niet uit. Op marktplaats staan wat bedrijfjes (voorbeeld) die eea maken maar vaak zijn de advertenties onduidelijk over de afmetingen, ballastmogelijkheden, wijze van montage (o.a. van micro-omvormer) etc.
Solarstell / Blubase = slecht leverbaar en duur, > Eur 300,- per onderstel voor 2 panelen
Hebben jullie tips voor een goed, betaalbaar en leverbaar systeem? Het gaat om een opstelling zoals de onderste 4 panelen op deze foto:
[ afbeelding ]
Gisteren besteld en sommige delen is iets langere levertijd (2 weken).
Eerst via ValkPro designer de situatie ontworpen. vervolgens krijg je een materialenlijst. Daarna zelf los de onderdelen besteld.
Dus geen kant en klare set.Eerst denken, dan typen![]()
Vraag me af hoe het straks met de teruglevering gaat, die belofte van het moet een percentage van het normale tarief worden lijkt mooi, maar in de zomer als het dagtarief 0 of negatief is krijg je dus niets.![]()
Correct bij dynamische prijzen, niet geheel onredelijk toch?quote:Op woensdag 7 juni 2023 08:02 schreef JDx het volgende:
Vraag me af hoe het straks met de teruglevering gaat, die belofte van het moet een percentage van het normale tarief worden lijkt mooi, maar in de zomer als het dagtarief 0 of negatief is krijg je dus niets.![]()
Nee ik vind het ook wel logisch, maar ik denk dat dat straks voor alle contracten gaat gelden, ik wilde ooit nog uitbreiden, maar ik heb nu met een 1-persoonshuishouden meer dan genoeg aan 8x300 als salderen vervaltquote:Op woensdag 7 juni 2023 08:22 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Correct bij dynamische prijzen, niet geheel onredelijk toch?![]()
![]()
IK heb 3x Qcell 580 WP panelen en 1 585Wp paneel. Nu werken eigenlijk alle panelen goed en worden afgetopt op 480W door de APsystems DS3-h op het krachtigste paneel na wat het slechtste presteert die haalt vaak die grens niet. Hoe zou ik dit verder kunnen testen?
Alle panelen liggen het zelfde georiënteerd (205 graden) en zouden rond 12 uur moeten pieken.
[ Bericht 16% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 07-06-2023 09:33:21 ]1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."![]()
https://eenvandaag.avrotr(...)n-belgie-kan-het-al/
Dit zou wel eens uitermate interessant kunnen worden.Breitling - Instruments for Professionals![]()
Dat zou erg mooi zijn als het zo kan. Ik was op zoek naar een complete set en die kon ik niet vinden, losse onderdelen bestellen heb ik niet aan gedacht maar kan natuurlijk ook. Mag ik vragen waar je dit hebt gekocht?quote:Op woensdag 7 juni 2023 07:25 schreef Piger het volgende:
[..]
ValkPro+ is toch wel leverbaar?
Gisteren besteld en sommige delen is iets langere levertijd (2 weken).
Eerst via ValkPro designer de situatie ontworpen. vervolgens krijg je een materialenlijst. Daarna zelf los de onderdelen besteld.
Dus geen kant en klare set.![]()
Ik heb het meeste besteld via elektronbode.quote:Op woensdag 7 juni 2023 10:30 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Dat zou erg mooi zijn als het zo kan. Ik was op zoek naar een complete set en die kon ik niet vinden, losse onderdelen bestellen heb ik niet aan gedacht maar kan natuurlijk ook. Mag ik vragen waar je dit hebt gekocht?
Alleen de rubber blokken (extra verhoging vanwege grind) ergens anders. Scheelde toch weer leuk bedrag.Eerst denken, dan typen![]()
Wij gebruiken voor spul met afwijkende maten ook solarstell. Niet heel prettig systeem volgens de monteurs. En het alles op maat of afwijkend is inderdaad duur.quote:Op woensdag 7 juni 2023 00:41 schreef leolinedance het volgende:
Hebben jullie tips voor een goed, betaalbaar en leverbaar systeem? Het gaat om een opstelling zoals de onderste 4 panelen op deze foto:
[ afbeelding ]
Maar waarom wil je zo'n frame hebben? je kant ook gewone landscape frames kopen, en die met de rug tegen elkaar aan zetten. Rechte achterkant frames bestaan gewoon.
En, als jouw panelen breder zijn, laat je het paneel uitsteken. En zet je het paneel er achter e nét niet tegen aan.
Dan krijg je dit:
Moet je alleen wat meer ballast gebruiken.Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Ik heb voor mijn xl panelen de xl frames bij jbsolar gekocht. Maar dat was portret.quote:Op woensdag 7 juni 2023 10:30 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Dat zou erg mooi zijn als het zo kan. Ik was op zoek naar een complete set en die kon ik niet vinden, losse onderdelen bestellen heb ik niet aan gedacht maar kan natuurlijk ook. Mag ik vragen waar je dit hebt gekocht?1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
Het wordt veel interessanter als je dit met een hele wijk kan doen, dus elektroontjes die niet eens door een trafohuisje heen komen gewoon delen zonder extra kosten. We betalen al voor de draadjes toch.quote:Op woensdag 7 juni 2023 10:29 schreef CoolGuy het volgende:
https://eenvandaag.avrotr(...)n-belgie-kan-het-al/
Dit zou wel eens uitermate interessant kunnen worden.![]()
Ja dit soort frames zijn ook prima, echter is het mij niet duidelijk hoe de panelen en micro-omvormers (APsystems DS3) hierop vastgezet moeten worden. Dacht dat een kant-en-klaar pakket wel makkelijk zou zijn.quote:Op woensdag 7 juni 2023 12:44 schreef bambino het volgende:
[..]
Wij gebruiken voor spul met afwijkende maten ook solarstell. Niet heel prettig systeem volgens de monteurs. En het alles op maat of afwijkend is inderdaad duur.
Maar waarom wil je zo'n frame hebben? je kant ook gewone landscape frames kopen, en die met de rug tegen elkaar aan zetten. Rechte achterkant frames bestaan gewoon.
En, als jouw panelen breder zijn, laat je het paneel uitsteken. En zet je het paneel er achter e nét niet tegen aan.
Dan krijg je dit:
[ afbeelding ]
Moet je alleen wat meer ballast gebruiken.
Misschien zie ik wel teveel beren op de weg![]()
![]()
Dat is het smartgrid toch waar men het over heeft. Overigens neem ik aan dat het zo al loopt.quote:Op woensdag 7 juni 2023 14:49 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Het wordt veel interessanter als je dit met een hele wijk kan doen, dus elektroontjes die niet eens door een trafohuisje heen komen gewoon delen zonder extra kosten. We betalen al voor de draadjes toch.1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
Technisch gaat dat wel zo maar met het afbouwen van de saldering gaat het financieel niet zo. Ik pleit dus dat je kortere pieken in je gebruik wel binnen zeg een uur gesaldeerd mogen blijven.quote:Op woensdag 7 juni 2023 17:50 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat is het smartgrid toch waar men het over heeft. Overigens neem ik aan dat het zo al loopt.
Voorbeeld: Ik lever nu en de rest van komend uur ongeveer 800 Watt naar het net. Straks gaat de inductie of magnetron aan en zal ik tussen de drie en tien minuten iets van 500 Watt uit het net halen (boven op die 800 Watt). Het zelfde geld voor wasmachine, vaatwas en waterkoker die vaak maar een minuut of tien per keer veel energie vragen. Na het salderen moet ik dus voor dergelijke pieken gaan betalen net als mijn buren die net even eerder of later het zelfde doen. Het zou fijn zijn als je het verbruik tijdens die pieken over ongeveer een uur zou mogen uitsmeren. Of over een halve dag.![]()
quote:Op woensdag 7 juni 2023 17:24 schreef ikweethetookniet het volgende:
Kan deze in de openingspost gemaakt worden ?![]()
Wellicht een beetje off-topic maar volgens mij zijn er hier genoeg mensen die dit wellicht ook interessant vinden.
Vandaag stuurde minister Jetten een brief naar de Tweede kamer over de toekomst van energieopslag. "Kamerbrief over Routekaart Energieopslag voorjaar 2023".
Een printscreentje van pagina 83 van één van de bijlagen over thuisbatterijen:
Het is allemaal geen nieuws voor wie dit topic al een tijdje volgt maar het geeft wel een mooie samenvatting van wat er gebeurt en staat te gebeuren.![]()
Solar en opslag gaan hand-in-hand dus ik vind het niet off-topic.quote:Op woensdag 7 juni 2023 20:11 schreef _mido het volgende:
Wellicht een beetje off-topic maar volgens mij zijn er hier genoeg mensen die dit wellicht ook interessant vinden.
Vandaag stuurde minister Jetten een brief naar de Tweede kamer over de toekomst van energieopslag. "Kamerbrief over Routekaart Energieopslag voorjaar 2023".
[ link | afbeelding ]
Het is allemaal geen nieuws voor wie dit topic al een tijdje volgt maar het geeft wel een mooie samenvatting van wat er gebeurt en staat te gebeuren.
Die "toenemende gelijktijdigheid" is inderdaad wel een goed punt. Je zou afspraken kunnen maken dat thuisaccu's bijvoorbeeld maximaal 1kW per fase uit het lichtnet mogen trekken, dan heb je die issues niet zo snel en kan je toch nog wat goedkope stroom inkopen als het nodig is.
Uiteindelijk heb ik een thuisaccu straks voor mezelf, om het verdwijnen van het salderen voor een deel op te vangen, en dus niet voor de overheid.
[ Bericht 13% gewijzigd door TheFreshPrince op 07-06-2023 21:44:38 ]![]()
Nou dat, die accu heb ik tzt niet om de overheid of energieleverancier te plezieren, maar in mijn eigen belang.
Ik doe ook de investering.
Maar dit zal er wel weer op neerkomen dat ze er geen subsidies op gaan geven, daar zal het wel om draaien.![]()
Dank je wel! Ik denk dat ik ze daar ook ga kopen. Dit lijkt me ook wel wat.quote:Op woensdag 7 juni 2023 13:38 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik heb voor mijn xl panelen de xl frames bij jbsolar gekocht. Maar dat was portret.
https://www.jbsolar.nl/4-panelen-o-w-dubb-ls-141030878.html![]()
Ik weet niet of dat een probleem is als er geen subsidie op zit.quote:Op woensdag 7 juni 2023 22:05 schreef Leandra het volgende:
Nou dat, die accu heb ik tzt niet om de overheid of energieleverancier te plezieren, maar in mijn eigen belang.
Ik doe ook de investering.
Maar dit zal er wel weer op neerkomen dat ze er geen subsidies op gaan geven, daar zal het wel om draaien.
Op Tweakers haalden ze soms warmtepompen uit Spanje omdat ze daar duizenden Euro's goedkoper waren.
Ik heb het idee dat in Nederland de subsidie gewoon in de zakken van de fabrikant terecht is gekomen.![]()
Dat is al talloze keren bewezen met als grootst off topic voorbeeld de jubelton die feitelijk naar de verkoper gaat en niet naar de ontvanger.quote:Op woensdag 7 juni 2023 22:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik weet niet of dat een probleem is als er geen subsidie op zit.
Op Tweakers haalden ze soms warmtepompen uit Spanje omdat ze daar duizenden Euro's goedkoper waren.
Ik heb het idee dat in Nederland de subsidie gewoon in de zakken van de fabrikant terecht is gekomen.
Mijn karakter is dat ik wel naar het grote plaatje kijk maar dat ik uiteindelijk toch ook wel met de portemonnee beslis.
Als ik naar het grote plaatje kijk dan is een accu op huisniveau niet erg zinvol. Als wijkaccu met dus een goede aansturing heeft het echt veel meer voordelen in de zin van niet nutteloos energie opslaan. Je kan op wijkniveau met echt zoveel minder capaciteit toe dan opgeteld op huisniveau. Maar zoals gezegd besluit ik toch op eigen financiële afweging met het grote plaatje wel in het achterhoofd.
Voor mezelf zou ik een accu moeten hebben van twee tot hooguit drie KWh en die moet dan ook nog onder de duizend euro blijven, uitgaande dat ie normaal gesproken wel meer dan tien jaar mee kan. En dan werkt dat voor mij feitelijk pas als salderen ongeveer helemaal over is. Ik neem er dus de tijd voor.![]()
Nou geef mij maar een elektrische auto dan en een oprit en een laadpaal.quote:Op woensdag 7 juni 2023 20:11 schreef _mido het volgende:
[ link | afbeelding ]
Het is allemaal geen nieuws voor wie dit topic al een tijdje volgt maar het geeft wel een mooie samenvatting van wat er gebeurt en staat te gebeuren.
Of voldoende was om mijn stroom op te maken, man de wasmachine draait eens in de week een uurtje![]()
![]()
Overigens, om nog even terug te komen op die "toenemende gelijktijdigheid": we gaan straks "allemaal" aan de EV.quote:Op woensdag 7 juni 2023 21:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Solar en opslag gaan hand-in-hand dus ik vind het niet off-topic.
Die "toenemende gelijktijdigheid" is inderdaad wel een goed punt. Je zou afspraken kunnen maken dat thuisaccu's bijvoorbeeld maximaal 1kW per fase uit het lichtnet mogen trekken, dan heb je die issues niet zo snel en kan je toch nog wat goedkope stroom inkopen als het nodig is.
Uiteindelijk heb ik een thuisaccu straks voor mezelf, om het verdwijnen van het salderen voor een deel op te vangen, en dus niet voor de overheid.
Op het moment dat stroom goedkoop is, zullen mensen hun EV ook gaan laden dus dan krijg je hetzelfde effect.
Maar dan niet met een 3 tot 10kWh thuisaccu maar een 75kWh EV (!)...
Het wordt dus gewoon tijd dat netbeheerders écht aan het werk gaan/kunnen met de infrastructuur want je kan adviseren wat je wil: mensen gaan voor hun eigen winst en dat neem ik ze ook helemaal niet kwalijk.![]()
Zoals vanmiddag in het andere topic al gezegd, ze zullen echt keihard aan de slag moeten want de gehele infrastructuur (niet alleen laadpalen) loopt achter op schema.quote:Op woensdag 7 juni 2023 22:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Overigens, om nog even terug te komen op die "toenemende gelijktijdigheid": we gaan straks "allemaal" aan de EV.
Op het moment dat stroom goedkoop is, zullen mensen hun EV ook gaan laden dus dan krijg je hetzelfde effect.
Maar dan niet met een 3 tot 10kWh thuisaccu maar een 75kWh EV (!)...
Het wordt dus gewoon tijd dat netbeheerders écht aan het werk gaan/kunnen met de infrastructuur want je kan adviseren wat je wil: mensen gaan voor hun eigen winst en dat neem ik ze ook helemaal niet kwalijk.![]()
Om over het vervangen van alle ferrarismeters nog maar te zwijgen. Zal mij benieuwen of ze dat nu eindelijk eens geregeld gaan krijgen of dat er weer uitstel komt.quote:Op woensdag 7 juni 2023 22:50 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Zoals vanmiddag in het andere topic al gezegd, ze zullen echt keihard aan de slag moeten want de gehele infrastructuur (niet alleen laadpalen) loopt achter op schema.![]()
Ja dat is ook een leuke. Ik heb mijn vervanging meer dan een jaar geleden aangevraagd, maar blijkbaar heb ik een moeilijke meter, ze zijn er nog steeds niet aan toe.quote:Op woensdag 7 juni 2023 23:34 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Om over het vervangen van alle ferrarismeters nog maar te zwijgen. Zal mij benieuwen of ze dat nu eindelijk eens geregeld gaan krijgen of dat er weer uitstel komt.Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!![]()
Klopt, bij gebrek aan netwerkcapaciteit. De Laadpaal uitbaters en bouwers willen wel, maar gemeentes doen vaak moeilijk en de netwerkleveranciers hebben niet genoeg koper liggen.quote:Op woensdag 7 juni 2023 22:50 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Zoals vanmiddag in het andere topic al gezegd, ze zullen echt keihard aan de slag moeten want de gehele infrastructuur (niet alleen laadpalen) loopt achter op schema.![]()
Dat lijkt wel een soort schans ipv de traditionele O-W opstelling.quote:Op woensdag 7 juni 2023 22:13 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Dank je wel! Ik denk dat ik ze daar ook ga kopen. Dit lijkt me ook wel wat.
https://www.jbsolar.nl/4-panelen-o-w-dubb-ls-141030878.html
Overigens moet je ze gewoon bellen en dan stellen ze ene compleet pakket voor je samen inclusief rubbertjes, kabels en dergelijke waar ik zelf niet aan gedacht had.
[ Bericht 10% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 08-06-2023 11:18:25 ]1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
Ja en ik ben ook nog op vakantie. Godverdomme.quote:Op donderdag 8 juni 2023 09:00 schreef sugar4 het volgende:
[..]
Oei, waardeloze timing. Hoewel het nooit uitkomt natuurlijk.Breitling - Instruments for Professionals![]()
Vandaag toch maar een schoonmaakset besteld, ook voor boeidelen, kozijnen, ramen, etc.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Carbon fiber dus lekker licht.
Wel veel te duur dus hopelijk gaat het 25 jaar mee
Daarnaast een horeca waterontharder besteld, simpel apparaat, niet te duur.
Scheelt gesleep met demi water.
Enige is dat je af en toe handmatig moet regenereren met zout, dat gaat niet automatisch.
Het beperkt de flow wel een beetje maar dat zou niet problematisch moeten zijn.
Kwam die tip voor zo'n ontharder (er zouden gewoon Gardena verloopjes op geschroefd moeten kunnen worden) ergens tegen op een solar-forum een paar jaar geleden en dat is blijven hangen maar toen niets mee gedaan.![]()
Ja maar toch niet kapot maar aardlek automaat geklapt. Dus nu werkt het weer en is de schade beperkt tot de opbrengst vanochtend.quote:Breitling - Instruments for Professionals![]()
Wel opvallend dat dat soort dingen altijd gebeuren als je weg bentquote:Op donderdag 8 juni 2023 15:17 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja maar toch niet kapot maar aardlek automaat geklapt. Dus nu werkt het weer en is de schade beperkt tot de opbrengst vanochtend.
M'n moeder was nog geen 3 dagen weg naar de camping of ik kreeg een melding van PV Output dat de opbrengst gedurende meer dan 1 uur 0kWh was.
Dat was vorig jaar nog, wat problemen met een aardlekschakelaar die trigger happy was.
Hij heeft nu een aardlekschakelaar die een wat hogere lekstroom aan kan voor hij eruit klapt en sindsdien is het goed.![]()
Ja dat gaat hier ook aangepast worden.quote:Op donderdag 8 juni 2023 15:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Wel opvallend dat dat soort dingen altijd gebeuren als je weg bent
M'n moeder was nog geen 3 dagen weg naar de camping of ik kreeg een melding van PV Output dat de opbrengst gedurende meer dan 1 uur 0kWh was.
Dat was vorig jaar nog, wat problemen met een aardlekschakelaar die trigger happy was.
Hij heeft nu een aardlekschakelaar die een wat hogere lekstroom aan kan voor hij eruit klapt.Breitling - Instruments for Professionals![]()
quote:Op donderdag 8 juni 2023 14:55 schreef TheFreshPrince het volgende:
Vandaag toch maar een schoonmaakset besteld, ook voor boeidelen, kozijnen, ramen, etc.Kom de boel ook bij mij doen pwetty pweaseSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Carbon fiber dus lekker licht.
Enige is dat je af en toe handmatig moet regenereren met zout, dat gaat niet automatisch.
Kwam die tip voor zo'n ontharder (er zouden gewoon Gardena verloopjes op geschroefd moeten kunnen worden) ergens tegen op een solar-forum een paar jaar geleden en dat is blijven hangen maar toen niets mee gedaan..
Na deze periode van droogte ligt er een dikke deken van stuifmeel op m'n panelen.Huilen dan.![]()
Hier idem. Het lijkt niet zoveel effect te hebben op de opbrengst en bij de volgende regenbui is het weer weg.quote:Op donderdag 8 juni 2023 15:24 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Kom de boel ook bij mij doen pwetty pwease.
Na deze periode van droogte ligt er een dikke deken van stuifmeel op m'n panelen.
Maar het plan was om na 5 jaar m'n panelen schoon te maken, dat zou ik eerst laten doen maar zelf doen kan natuurlijk ook.
En als de buren eenmaal zien dat ik met m'n panelen bezig ben, zal ik het binnenkort wel druk krijgen![]()
![]()
Vraag er een kratje voor en je hebt je setje zo terugverdiendquote:Op donderdag 8 juni 2023 15:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hier idem. Het lijkt niet zoveel effect te hebben op de opbrengst en bij de volgende regenbui is het weer weg.
Maar het plan was om na 5 jaar m'n panelen schoon te maken, dat zou ik eerst laten doen maar zelf doen kan natuurlijk ook.
En als de buren eenmaal zien dat ik met m'n panelen bezig ben, zal ik het binnenkort wel druk krijgen.
Huilen dan.![]()
Gelukkig!quote:Op donderdag 8 juni 2023 15:17 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja maar toch niet kapot maar aardlek automaat geklapt. Dus nu werkt het weer en is de schade beperkt tot de opbrengst vanochtend.![]()
quote:Op donderdag 8 juni 2023 14:55 schreef TheFreshPrince het volgende:
Vandaag toch maar een schoonmaakset besteld, ook voor boeidelen, kozijnen, ramen, etc.Die borstel heb ik ook, helaas toch een deel te kort dus nu moet ik nog wel op een trapje staan of zo. Uit een dakraam kan ook wel dus komt het wel goed. Bij mij is het doel niet zozeer stof maar vogelpoep, dat moet dus meerdere keren per jaar en het scheelt wel in mijn beleving in ieder geval. De max dagopbrengst is weer hoger en het max vermogen ook.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Carbon fiber dus lekker licht.
Kwam die tip voor zo'n ontharder (er zouden gewoon Gardena verloopjes op geschroefd moeten kunnen worden) ergens tegen op een solar-forum een paar jaar geleden en dat is blijven hangen maar toen niets mee gedaan.
Die ontharder, heb je daar meer info over? Lijkt me wel zinnig als ik meerdere keren per jaar ga schoonmaken.![]()
Standaard “horeca” ontharder zonder automaat, met 3/4” aansluitingen waar Gardena aansluitstukje op past o.a.quote:Op donderdag 8 juni 2023 18:48 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Die borstel heb ik ook, helaas toch een deel te kort dus nu moet ik nog wel op een trapje staan of zo. Uit een dakraam kan ook wel dus komt het wel goed. Bij mij is het doel niet zozeer stof maar vogelpoep, dat moet dus meerdere keren per jaar en het scheelt wel in mijn beleving in ieder geval. De max dagopbrengst is weer hoger en het max vermogen ook.
Die ontharder, heb je daar meer info over? Lijkt me wel zinnig als ik meerdere keren per jaar ga schoonmaken.
Dus zelf regenereren. Heb je vanaf zo’n ¤150 voor een kleine, heb zelf een “20 liter” model besteld.
Geen ervaring mee, zag wel dat ze ook voor campers en motoren wassen gebruikt worden.
[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 08-06-2023 20:29:08 ]![]()
Absoluut niet. Dc spanning kun je op de omvormer uitzetten en anders maar niet.quote:Op maandag 5 juni 2023 18:16 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
En werkschakelaar zet je in de 230 volt kant tussen omvormer en meterkast.
En omvormer zonder werkschakelaar kun je gewoon uit zetten door de aardlekautomaat uit te zetten in de meterkast.![]()
Over schoonmaken, vandaag een offerte op het werk voor schoonmaken panelen gezien.
2,20 per paneel, 1100 stuks. platdak, ruimte zat. Leuk verdienen voor een halve dag borstelen en spoelen.Voorheen Post ID 101472![]()
En jij denkt dat je een paneel schoon krijgt in 13 seconden?quote:Op donderdag 8 juni 2023 20:00 schreef Estate2 het volgende:
Over schoonmaken, vandaag een offerte op het werk voor schoonmaken panelen gezien.
2,20 per paneel, 1100 stuks. platdak, ruimte zat. Leuk verdienen voor een halve dag borstelen en spoelen.![]()
Dit lijkt mij toch ook niet hoor, normaal gesproken zitten die panelen met connectors op de omvormer waardoor je ze los kunt halen.quote:Op maandag 5 juni 2023 18:16 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Rest het stuk tussen de omvormer en de meterkast. Daar kan een werkschakelaar tussen voor de handigheid, maar hoeft niet, je kunt ook de groep uitzetten in de meterkast.Do what you love, love what you do!![]()
Ik weet wel dat je ze met 2 man in een halve dag geborsteld en afgespoeld krijgt. Zelf vorige keer gedaan namelijk.quote:Op donderdag 8 juni 2023 20:27 schreef qajariaq het volgende:
[..]
En jij denkt dat je een paneel schoon krijgt in 13 seconden?Voorheen Post ID 101472![]()
Maar ze hebben je niet weer gevraagd.....quote:Op donderdag 8 juni 2023 20:40 schreef Estate2 het volgende:
[..]
Ik weet wel dat je ze met 2 man in een halve dag geborsteld en afgespoeld krijgt. Zelf vorige keer gedaan namelijk.![]()
Zelfs in 26 seconden lukt dat niet, als je met 2 man ieder een ander paneel doet.quote:Op donderdag 8 juni 2023 20:27 schreef qajariaq het volgende:
[..]
En jij denkt dat je een paneel schoon krijgt in 13 seconden?
Overigens zou ik gewoon zo'n robot kopen als ik 1100 panelen had.![]()
Gisteren met 15,8kWh de beste dag van het jaar!
Zo zie je maar, dat het per situatie enorm kan verschillen, bij heel veel mensen speelt de warmte al een rol, nou ja bij mij natuurlijk ook, maar omdat ze zo plat liggen en exact op het zuiden haal ik toch in de warmste maanden wanneer de zon het hoogst staat, de hoogste waarden.
De hellingshoek weegt dan weer op tegen de warmte.![]()
Ik ben gisteren over de 3000 Euro gegaan, aan bespaarde stroomkosten (Direct verbruik en Accu verbruik) plus teruglever vergoeding. De bespaarde kosten op gas omdat ik ook op de Zonnestroom stook reken ik niet mee, net zo als ik daarvoor de rente niet meereken.
Totale kosten waren een 23K, komt er op neer dat ik de boel dus in een 8 jaar terugverdien bij de huidige stroomprijzen. Daar komt echter de Stroomauto die ik laad op zonnestroom en verkoop aan de baas nog bij. Alles goed gedaan dus.![]()
Netjes!quote:Op zondag 11 juni 2023 08:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik ben gisteren over de 3000 Euro gegaan, aan bespaarde stroomkosten (Direct verbruik en Accu verbruik) plus teruglever vergoeding. De bespaarde kosten op gas omdat ik ook op de Zonnestroom stook reken ik niet mee, net zo als ik daarvoor de rente niet meereken.
Totale kosten waren een 23K, komt er op neer dat ik de boel dus in een 8 jaar terugverdien bij de huidige stroomprijzen. Daar komt echter de Stroomauto die ik laad op zonnestroom en verkoop aan de baas nog bij. Alles goed gedaan dus.
Ik ben heel benieuwd hoeveel ik deze winter ga moeten salderen. Ik zit deze maand alweer op 411kwh. Ik ben benieuwd hoe het gaat met het warm stoken van mijn huis![]()
![]()
Gisteren hier geen bijzondere opbrengst; lijkt erop dat de warmte de efficiëntie toch een beetje de das om doet.
Al met al een keurige 8,1 kWh; hoogste opbrengst tot nu toe dit jaar is 8,7.
Met vier panelen á 410 wp op pal zuid.![]()
![]()
45-60 graden zeker?quote:Op zondag 11 juni 2023 10:39 schreef Vonkenboer het volgende:
Gisteren hier geen bijzondere opbrengst; lijkt erop dat de warmte de efficiëntie toch een beetje de das om doet.
Al met al een keurige 8,1 kWh; hoogste opbrengst tot nu toe dit jaar is 8,7.
Met vier panelen á 410 wp op pal zuid.
Bij mij liggen ze op 15 volgens mij en blijft de opbrengst stijgen hoe hoger de zon komt, ondanks de warmte.![]()
Ze liggen op een plat dak.quote:Op zondag 11 juni 2023 10:51 schreef JDx het volgende:
[..]
45-60 graden zeker?
Bij mij liggen ze op 15 volgens mij en blijft de opbrengst stijgen hoe hoger de zon komt, ondanks de warmte.![]()
Hier op plat dak liggen
Oost west.
Maximale temperatuur panelen 63 graden.
Gewoon een mooie opbrengst. Geen grote last van de temperatuur.
Scheelt dat je minder afhankelijk bent van opbrengst midden op de dag als het, het heetst is.Eerst denken, dan typen![]()
Oh, toch een wolkje gehad dan of hebben ze duidelijk last van de warmte?quote:
Misschien hebben 8x300 minder last van de warmte dan 4x410 dat zou ook kunnen.![]()
Natuurlijk als je die 23k kan missen is het een goed rendement, maar er zijn ook veel leuke dingen van te doen. Bovendien heb je na 8 jaar nog geen cent winst... dus eigenlijk zou je naar bijv. 16 jaar moeten kijken. Dan heb je van 23k dus 46k gemaakt...quote:Op zondag 11 juni 2023 08:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Totale kosten waren een 23K, komt er op neer dat ik de boel dus in een 8 jaar terugverdien bij de huidige stroomprijzen. Daar komt echter de Stroomauto die ik laad op zonnestroom en verkoop aan de baas nog bij. Alles goed gedaan dus.
Ik weet niet hoe oud je bent, maar heb je ook de berekening gedaan wat de kans is dat je over 16 jaar nog leeft?Facts don't care about your feelings![]()
Ik zit ook altijd met zulke vragen, ik ben al over de helft van mijn hypotheek, kan het waarschijnlijk niet herfinancieren en tegen die tijd wil ik gewoon naar een sociale huurwoning, een appartementje ofzo.quote:Op zondag 11 juni 2023 12:20 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Natuurlijk als je die 23k kan missen is het een goed rendement, maar er zijn ook veel leuke dingen van te doen. Bovendien heb je na 8 jaar nog geen cent winst... dus eigenlijk zou je naar bijv. 16 jaar moeten kijken. Dan heb je van 23k dus 46k gemaakt...
Ik weet niet hoe oud je bent, maar heb je ook de berekening gedaan wat de kans is dat je over 16 jaar nog leeft?
Tenzij mijn leven verandert door een vrouw ofzo, maar dan blijf ik hier ook niet wonen waarschijnlijk.
Ga je dan nog investeren in dingen die pas na 10 jaar terugverdiend zijn? Nu gewoon 8 zonnepanelen en een airco beneden en boven voor de verwarming. Alleen nog douchen en koken op gas en dat was vorig jaar slechts 168m3 dus de netbeheerkosten zijn ook naar het lage tarief van 12 euro/maand gegaan.
[ Bericht 0% gewijzigd door JDx op 11-06-2023 15:48:52 ]![]()
quote:Op zondag 11 juni 2023 10:51 schreef JDx het volgende:
[..]
45-60 graden zeker?
Bij mij liggen ze op 15 volgens mij en blijft de opbrengst stijgen hoe hoger de zon komt, ondanks de warmte.
Dit heb ik ook.Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!![]()
Wel investeren betekend dat je voor dat bedrag geen last hebt van inflatie, het is dus een stukje zekerheid. Je huis zal ook iets in warde verhogen als het goed is dus kan je in die zin de tien jaar ook naar vijf terugbrengen.quote:Op zondag 11 juni 2023 12:29 schreef JDx het volgende:
Ga je dan nog investeren in dingen die pas na 10 jaar terugverdient zijn? Nu gewoon 8 zonnepanelen en een airco beneden en boven voor de verwarming. Alleen nog douchen en koken op gas en dat was vorig jaar slechts 168m3 dus de netbeheerkosten zijn ook naar het lage tarief van 12 euro/maand gegaan.
Alleen douchen en koken op gas zou ik ook nog eens onder de loep nemen, je vastrecht op gas is ook een paar honderd per jaar.![]()
Als je er een financiering voor afsluit betaal je duidelijk minder rente dan wat je aan ROI hebt. In mijn geval brengt het een goed rendement op geld wat anders op een spaarrekening zou wegkwijnen of in een indexfonds waarschijnlijk niet dat zou opleveren.quote:Op zondag 11 juni 2023 12:20 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Natuurlijk als je die 23k kan missen is het een goed rendement, maar er zijn ook veel leuke dingen van te doen.Kloptquote:Bovendien heb je na 8 jaar nog geen cent winst... dus eigenlijk zou je naar bijv. 16 jaar moeten kijken. Dan heb je van 23k dus 46k gemaakt...
Ik weet niet hoe oud je bent, maar heb je ook de berekening gedaan wat de kans is dat je over 16 jaar nog leeft?
Die kans is tamelijk hoog, En wat het vooral ook doet is de maandlasten sterk verlagen, zodat ik nu meer vrij besteedbaar inkomen heb wat ik weer kan investeren. In een nieuwe verwarming bijvoorbeeld, die is vorige maand ingebouwd en maakt mijn gasverbruik lager. Beide zorgen voor een betere energieklasse van het huis, waardoor dat weer meer waard is.
Alles bij elkaar verlaag ik mijn maandlasten, wat, tegen de tijd dat ik met pensioen ben ook gewoon zorgt dat ik goed kan rondkomen. Het gaat namelijk niet alleen om het inkomen, maar ook om de maandlasten.
- Geen stroomrekening van enige betekenis
- Zeer lage gasrekening
- Geen Hypotheeklasten![]()
Als je volledig van het gas af zou willen kost je dat weer een dikke investering. Ik vraag me echt af of dat zich ooit terug verdient? Ik heb nl niet het idee dat een huis er echt meer waard van wordt. Of anders gezegd, dat mensen er meer voor willen betalen.quote:Op zondag 11 juni 2023 13:17 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Wel investeren betekend dat je voor dat bedrag geen last hebt van inflatie, het is dus een stukje zekerheid. Je huis zal ook iets in warde verhogen als het goed is dus kan je in die zin de tien jaar ook naar vijf terugbrengen.
Alleen douchen en koken op gas zou ik ook nog eens onder de loep nemen, je vastrecht op gas is ook een paar honderd per jaar.![]()
Ik denk dat van het gas af niet de waarde van je huis verhoogd. Heb je verhuisplannen dan zeker niet doen.quote:Op zondag 11 juni 2023 13:27 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Als je volledig van het gas af zou willen kost je dat weer een dikke investering. Ik vraag me echt af of dat zich ooit terug verdient? Ik heb nl niet het idee dat een huis er echt meer waard van wordt. Of anders gezegd, dat mensen er meer voor willen betalen.
Aan investering om van het gas af te gaan kan je het zo duur maken als je zelf wilt. @JDx woont alleen en het gaat om koken en douchen. Om het goedkoop te doen kan je een tweepits inductiestel kopen, gewoon op 230 wcd. Kan voor 100 euro of minder zelfs. Douchen kan ook met een 10 liter boiler, die moet je dan wel inbouwen maar een hoop mensen kunnen dat zelf. Met 10 liter en spaardouche kan je twee minuten douchen, echter als je het water verwarmt tot 80 graden en blijft verwarmen tijdens het douchen dan zit je al boven de twaalf minuten met spaardouche of vijf a zes minuten met echte verspildouche. Lijkt me kwa tijd voldoende. Een korte blik op google leert dat een dergelijke boiler prima te krijgen is vanaf rond 150 euro, er komt dan een tientje of vijf bij voor aansluit materiaal.
inb4 als je het niet zelf aansluit is het inderdaad een stuk duurder.
Maar goed, je kan dus voor een jaar vastrecht en wat werk al over op all electric in die situatie. Persoonlijk zou ik ietsje meer investeren, zeker voor die boiler. Zelfs als je die waterleiding uitbesteed kan je voor zeg 2000 euro om, dus na vijf jaar heb je het er al uit. Maar het kan dus in één jaar al.![]()
Ik heb het net allemaal berekend vorige week en ik zal 17,99 besparen aan vaste kosten, maar een behoorlijke investering moeten doen voor warm water en ik ga niet in de keuken naast mijn 90cm 5-pits gaskookplaat nog 15 jaren koken op 2 pitjes, dan komt er gewoon een 90cm inductieplaat in.
De stroomkosten zullen ook nog weer aardig stijgen met zo'n boiler, dus laten we zeggen dat ik er 18 euro mee bespaar op vaste kosten, maar 5 euro per maand meer kwijt ben aan stroom, dan zou ik 13 euro per maand besparen en dan zou het meer dan 5 jaar duren om dat eruit te krijgen (inductieplaat 300 euro en boiler 300 euro + installatie).
Ik vind die 17,99/maand en het gemak wel prima, helemaal van het gas is nog te veel gedoe. En ik denk ook niet dat een eventuele koper blij is met een niet werkend 5-pits gasstel en een los inductieplaatje voor 2 pannen.
En ook nog eens een klein boilervatje voor alleen douchen en geen warm water in de keuken?
Het is overall gewoon te veel gedoe. Misschien als de ketel het begeeft en een nieuwe 1000 euro kost opnieuw kijken wat handig is, maar niet nu. Salderen gaat er ook bijna zeker af, dus in de winter betaal je gewoon voor stroom.![]()
Van het gas af betekent iig dat je huis goed geïsoleerd is, want all-electric kan alleen maar in een goed geïsoleerd huis, dus in die zin zullen huizen die van het gas af zijn sowieso meer waarde hebben dan een huis dat niet gasloos is, al is het alleen al omdat je bij dat niet-gasloze huis die investering naar gasloos uiteindelijk zult moeten doen.
Maar goed, ik sprak net een buurvrouw die een stuk of 6 paneeltjes heeft op haar dak, met de bouw geleverd, de positionering is WZW, dus ik zei van: ik zou op jullie dak aan beide kanten panelen leggen, heb je van 's morgens vroeg tot 's avonds laat eigen stroom.
Zegt zij: "Ik denk dat het helemaal ophoudt met die zonnepanelen, dat dat over een paar jaar helemaal "uit" is, je ziet nu al dat op piekmomenten de panelen uitgeschakeld worden".
Dus ik van: "Maar wat moet je dan? Want je moet op een gegeven moment ook van het gas af".
Daar had ze dus geen antwoord op, ze wist het niet.
Ik had zoiets van: Laat maar, je hebt helemaal geen kennis van de materie en je blaat maar wat op basis van wat nieuwsberichten over uitschakelende panelen op piekmomenten... alsof iedereen alleen maar stroom opwekt op piekmomenten.
Maar goed, diezelfde buurvrouw snapte niet dat vorig jaar maart mijn beste maand was, en denkt dat haar panelen vol zuid liggen terwijl dat echt niet zo is
Ze had ook geen app om haar opbrengst te laten zien, dus dan gaat het puur op gevoel van "Maart vorig jaar zo zonnig? Goh.."![]()
Ik vind de hele ophef in NL over van het gas af en warmtepompen enigsinds grappig. Mijn schoonouders hadden 30 jaar geleden al hun huis net over de grens in D verwarmd met een warmtepomp die de warmte uit het grondwater trok.![]()
Ik zeg ook niet dat je het moet doen, ik gaf alleen een rekenvoorbeeld dat het niet perse een enorme investering hoeft te zijn.quote:Op zondag 11 juni 2023 14:08 schreef JDx het volgende:
Ik heb het net allemaal berekend vorige week en ik zal 17,99 besparen aan vaste kosten, maar een behoorlijke investering moeten doen voor warm water en ik ga niet in de keuken naast mijn 90cm 5-pits gaskookplaat nog 15 jaren koken op 2 pitjes, dan komt er gewoon een 90cm inductieplaat in.
FF voor de nieuwsgierigheid, hoe vaak gebruik je drie pitten of meer gelijktijdig? Ik heb dus wel de groepenkast vervangen voor kookroep erbij te kunnen zetten maar achteraf heb ik zoiets van op één groep had het ook prima gepast, gebruik eigenlijk nooit meer dan twee pitten gelijktijdig. Nogmaals, ik snap prima dat je dat niet wil wijzigen.
Mijn warm water heb ik achter schakelaars, ik besteed echt geen vijf euro per maand daaraan en ik ben wel ongeveer alle leiding verliezen kwijt en die waren ook niet mals. Als die boilers warm zijn heb ik binnen seconden warm water in plaats van een minuut of langer moeten wachten. De douche boiler heeft een minuut of vijf nodig op te warmen, de keuken boiler heeft veel minder vermogen en het moet warmer, dus een kwartiertje.![]()
Mijn ex in Bulgarije heeft nooit een gasaansluiting gehad, kan ik ook zeggenquote:Op zondag 11 juni 2023 14:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik vind de hele ophef in NL over van het gas af en warmtepompen enigsinds grappig. Mijn schoonouders hadden 30 jaar geleden al hun huis net over de grens in D verwarmd met een warmtepomp die de warmte uit het grondwater trok.
Alleen een houtkachel beneden en hadden pas sinds enkele jaren een ouwe gele 2e hands airco boven om de slaapkamer apart te kunnen verwarmen.
In Nederland is elk huis tot enkele jaren geleden gebouwd op het hebben en gebruiken van een gasaansluiting. Dat is veel werk en voor veel mensen veel en veel te duur om helemaal om te gaan.
Ik denk dan ook dat veel mensen zo lang mogelijk aan het gas blijven, tot het echt niet anders kan.![]()
GIsteren met de Auto laden, de Airco de hele dag aan, oven, vaatwasser, friteuse, espresso machine, alles bij elkaar een verbruik van 48 kWh, hoogste gebruik op 1 dag tot nu toe. 100% gedekt door eigen productie.![]()
De borstelset met telescoopbuizen kwam zaterdag al binnen, de onharder stond net op de stoep.
Straks nog even 2x Gardena naar 3/4 inch verloopjes halen die er op geschroefd kunnen worden.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Vraagje: ik heb schuin dak (ca 20 graden) op ZO en NW. Wat zou een goede manier zijn qua verdeling van, zeg, 10 panelen?
ZO zal hoogste opbrengst geven, maar salderen wordt afgebouwd. Is het slim om er een aantal op NW te leggen? Hoeveel? 3 om 7? 6 om 4?It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain![]()
Als het echt een 20 graden dak is, dan gaat zelfs noord nog wel flink wat opleveren.quote:Op maandag 12 juni 2023 21:48 schreef GrumpyFish het volgende:
Vraagje: ik heb schuin dak (ca 20 graden) op ZO en NW. Wat zou een goede manier zijn qua verdeling van, zeg, 10 panelen?
ZO zal hoogste opbrengst geven, maar salderen wordt afgebouwd. Is het slim om er een aantal op NW te leggen? Hoeveel? 3 om 7? 6 om 4?
Hieronder het 18 graden noord/zuid dak van m'n moeder met de opbrengst van 2023 tot nu toe met 10 panelen op zuid, 10 panelen op noord (365Wp per paneel).![]()
![]()
Heb de hoek gemeten met zo'n app, en dan kom ik op 22 graden uit.quote:Op maandag 12 juni 2023 21:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als het echt een 20 graden dak is, dan gaat zelfs noord nog wel flink wat opleveren.
Hieronder het 18 graden noord/zuid dak van m'n moeder met de opbrengst van 2023 tot nu toe met 10 panelen op zuid, 10 panelen op noord (365Wp per paneel).
[ afbeelding ]
Er ligt nu een offerte met legplan met 8 om 2 panelen. Ik vraag me af of het niet slimmer is om iets meer op NW te leggen zodat de opwekking wat gelijkmatiger is gedurende de dag.It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain![]()
Ik zit met een 1 fase aansluiting. Ook heeft het dak niet veel ruimte voor heel veel meer panelen.quote:Op maandag 12 juni 2023 22:00 schreef Leandra het volgende:
Ik zou ook 50/50 verdelen en dus waarschijnlijk meer dan die 10 panelen nemen.
Zeker met een ZO-NW dakIt ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain![]()
Veel (de meeste?) "zonneboeren" zijn alleen maar bezig met kijken naar hoogste jaaropbrengst.quote:Op maandag 12 juni 2023 22:01 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Heb de hoek gemeten met zo'n app, en dan kom ik op 22 graden uit.
Er ligt nu een offerte met legplan met 8 om 2 panelen. Ik vraag me af of het niet slimmer is om iets meer op NW te leggen zodat de opwekking wat gelijkmatiger is gedurende de dag.
Er zijn er ook die willen meedenken.
Als het mijn dak was, ging ZO en NW vol.
Dus het hangt vooral af van je budget, ik zou minimaal 6 per kant aanhouden.
Uit die 2/8 verhouding maak ik op dat je voor micro-omvormers gaat?![]()
M'n moeder heeft ook een 1-fase aansluiting van 1x 35A.quote:Op maandag 12 juni 2023 22:04 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Ik zit met een 1 fase aansluiting.
Die heeft 20x 365Wp panelen (dus 7.300Wp) op een 5kW omvormer, waarvan dus 10 op noord en 10 op zuid (zoals al gemeld).
Dat topt rond de middag even af omdat de omvormer 5kW is en de panelen iets meer opleveren op de pieken maar veel opbrengst kost dat niet.Als je kan schuiven met 8/2 dan kan je waarschijnlijk ook schuiven naar 8/8 ?quote:Ook heeft het dak niet veel ruimte voor heel veel meer panelen.
Dat zijn er al 16 dan.
Uiteraard kan ik jouw geld niet uitgeven maar ik kan wel laten zien dat er meer kan dan je denkt met een 1-fase aansluiting. Dat is in jouw geval niet de beperkende factor.
Het (opgetelde) vermogen van je omvormer(s) telt uiteindelijk voor de aansluiting in je meterkast, niet het vermogen van de panelen.
[ Bericht 10% gewijzigd door TheFreshPrince op 12-06-2023 22:13:21 ]![]()
Ja klopt.quote:Op maandag 12 juni 2023 22:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Veel (de meeste?) "zonneboeren" zijn alleen maar bezig met kijken naar hoogste jaaropbrengst.
Er zijn er ook die willen meedenken.
Als het mijn dak was, ging ZO en NW vol.
Dus het hangt vooral af van je budget, ik zou minimaal 6 per kant aanhouden.
Uit die 2/8 verhouding maak ik op dat je voor micro-omvormers gaat?
Als we er 20 zouden kunnen plaatsen, dan had ik het zo gedaan, maar het dak laat dat niet toe. Hooguit misschien 1-2 extra tov offerte.It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain![]()
Nu ben ik niet zo'n ster in wiskunde maar als er maar 1 of 2 bij kunnen, dan valt er ook weinig te schuiven.quote:Op maandag 12 juni 2023 22:15 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Ja klopt.
Als we er 20 zouden kunnen plaatsen, dan had ik het zo gedaan, maar het dak laat dat niet toe. Hooguit misschien 1-2 extra tov offerte.
Dus ik volg het nu niet helemaal meer.
En als er echt maar 2 bij kunnen, dan leg je het op die manier toch gewoon vol?
Dan haal je het maximale uit je dak. Die 2 panelen ben je over een jaar alweer vergeten, de opbrengst is nog >25 jaar.![]()
Mijn vraag was wat een slimme verdeling was voor 10 panelen met het oog op de toekomst (wegvallen salderen) met een NW-ZO dak.quote:Op maandag 12 juni 2023 22:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nu ben ik niet zo'n ster in wiskunde maar als er maar 1 of 2 bij kunnen, dan valt er ook weinig te schuiven.
Dus ik volg het nu niet helemaal meer.
En als er echt maar 2 bij kunnen, dan leg je het op die manier toch gewoon vol?
Dan haal je het maximale uit je dak. Die 2 panelen ben je over een jaar alweer vergeten, de opbrengst is nog >25 jaar.
Er is niet op beide zijden even veel ruimte voor panelen. ZO heeft de meeste ruimte (8 panelen). NW zijn nu 2 gepland maar daar kan imo nog wel 2 bij.
Afgaand op de adviezen van jou en Leandra zouden we het best kunnen gaan voor 8 op ZO en 4 op NW.
Waar zoek ik naar bij de micro omvormers? Peak output power?It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain![]()
Ik verwacht dat het installatiebedrijf wel de juiste omvormers erbij kan vinden.quote:Op maandag 12 juni 2023 22:26 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Mijn vraag was wat een slimme verdeling was voor 10 panelen met het oog op de toekomst (wegvallen salderen) met een NW-ZO dak.
Er is niet op beide zijden even veel ruimte voor panelen. ZO heeft de meeste ruimte (8 panelen). NW zijn nu 2 gepland maar daar kan imo nog wel 2 bij.
Afgaand op de adviezen van jou en Leandra zouden we het best kunnen gaan voor 8 op ZO en 4 op NW.
Waar zoek ik naar bij de micro omvormers? Peak output power?
Anders voor de zekerheid hier de offerte (zonder privé-gegevens en in een spoiler) nog even dumpen tegen die tijd.![]()
Dmegc panelen van 410 Wp. Enphase IQ8M hebben ze erbij gedachtquote:Op maandag 12 juni 2023 22:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik verwacht dat het installatiebedrijf wel de juiste omvormers erbij kan vinden.
Anders voor de zekerheid hier de offerte (zonder privé-gegevens en in een spoiler) nog even dumpen tegen die tijd.It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain![]()
Ik denk dat wel past als ik naar de informatie kijk.quote:Op maandag 12 juni 2023 22:41 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Dmegc panelen van 410 Wp. Enphase IQ8M hebben ze erbij gedacht
@bambino weet er wss net iets meer van, als het om Enphase gaat![]()
De IQ8M kan max 330W omvormen. Dus dat is, in mijn optiek, aan de lage kant voor een 410wp paneel.quote:Op maandag 12 juni 2023 22:41 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Dmegc panelen van 410 Wp. Enphase IQ8M hebben ze erbij gedacht
Maar dat hangt wel van de ligging van dat paneel af.
Is het hele vlakke helling, juist heel steil, noordelijker dan pal oost of pal west, dan zal het geen enkel probleem zijn.
Maar is het ZW ZO of zuidelijker, met een helling van 20-50 graden, dan wil dat paneel simpelweg meer doen dan 330W dus zul je daar altijd aftoppen.
De IQ8AC kan 366W aan en de IQ8HC kan 384W aan.
Op volgorde heb je:
IQ8+
IQ8M en IQ8MC (bijna gelijk qua specs, specifieke verschillen die hier niet van toepassing zijn)
IQ8AC
IQ8HC
Prijsverschil
IQ8+ = basis (dus 0)
M/MC = +11,22 ex btw
AC = +23,10 ex btw
HC = +29,70 ex btw
Je hebt nu dus al de M prijs, dus 12 euro per stuk erbij.
12 stuks is dus 144 euro. Dat vind ik het wel waard.Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Dank voor je uitgebreide toelichting. Het dak ligt vrijwel pal op ZO en heeft hellingshoek van 22 graden. Er staat wel een boom aan de voorkant van het huis (Oost) die hoger is dan het dak. Die zal in de ochtend iets aan schaduw geven.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 16:12 schreef bambino het volgende:
[..]
De IQ8M kan max 330W omvormen. Dus dat is, in mijn optiek, aan de lage kant voor een 410wp paneel.
Maar dat hangt wel van de ligging van dat paneel af.
Is het hele vlakke helling, juist heel steil, noordelijker dan pal oost of pal west, dan zal het geen enkel probleem zijn.
Maar is het ZW ZO of zuidelijker, met een helling van 20-50 graden, dan wil dat paneel simpelweg meer doen dan 330W dus zul je daar altijd aftoppen.
De IQ8AC kan 366W aan en de IQ8HC kan 384W aan.
Op volgorde heb je:
IQ8+
IQ8M en IQ8MC (bijna gelijk qua specs, specifieke verschillen die hier niet van toepassing zijn)
IQ8AC
IQ8HC
Prijsverschil
IQ8+ = basis (dus 0)
M/MC = +11,22 ex btw
AC = +23,10 ex btw
HC = +29,70 ex btw
Je hebt nu dus al de M prijs, dus 12 euro per stuk erbij.
12 stuks is dus 144 euro. Dat vind ik het wel waard.
Maar jouw inschatting is dat op goede dagen peak output wel boven die 384W uit kan komen? Hoeveel zou zoiets schelen qua opbrengst op jaarbasis?It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain![]()
LOL
Vandaag 55 kWh geproduceerd, en 46,8 kWh verbruikt, auto opgeladen (Vanmorgen naar Dieren en terug gereden op accu), was en droger gelopen, vaatwasser, en airco.![]()
Zonnepanelen werken minder goed op hete dagen: experts leggen uit
Al dagen aan een stuk schijnt de zon uitbundig. Maximaal profiteren voor iedereen met zonnepanelen, denk je wellicht. Maar als het erg warm is zoals nu, werken jouw panelen minder goed. Twee experts leggen uit hoe dat zit.
"Verreweg de meeste zonnecellen zijn gemaakt van het materiaal silicium", vertelt universitair hoofddocent zonneceltechnologie René van Swaaij van de TU Delft tegen RTL Nieuws. De energie van de zon maakt elektronen los uit dat silicium. "En waar het op neer komt is: warmte drukt dat effect een beetje. Er lekt meer energie weg. De elektrische spanning van de zonnecel gaat omlaag."
In de handleiding
Als je zonnepanelen op het dak van je huis of schuur hebt liggen en je hebt de gebruiksaanwijzing bewaard, dan kun je daarin opzoeken wat het vermogen is van 1 paneel. "Ik heb dat even gedaan voor mijn eigen panelen. Per stuk hebben die een vermogen van 270 wattpiek."
Maar dat is het geval onder standaard testcondities. "Er wordt er dan onder meer vanuit gegaan dat het paneel een temperatuur heeft van 25 graden." Nu, met een buitentemperatuur van rond de 30 graden, worden de panelen veel warmer. "Ze kunnen nu wel 60 graden halen."
Gaan we uit van die 60 graden, dan zijn de panelen dus 35 graden warmer dan in de testomgeving. Voor elke graad verschil gaan ze een klein beetje minder goed werken. "In het geval van mijn eigen panelen scheelt dat – ook dat staat in de gebruiksaanwijzing – 0,44 procent per graad. Maal 35 dus, is 15,4 procent."
Hoe warmer het is, hoe minder goed het paneel licht omzet in energie dus. Onder testcondities zou een paneel zoals die liggen op het dak van Van Swaaij een vermogen hebben van 270 wattpiek, maar bij temperaturen zoals nu van ongeveer 230.
Watt?
Wattpiek is de eenheid waarin energie uit zonnepanelen wordt uitgedrukt. Op de website van Essent staat: "Gemiddeld brengt 1 Wattpiek (Wp) in Nederland ongeveer 0,88 kWh per jaar op." Een zonnepaneel van 270 wattpiek levert dan dus - onder de ideale omstandigheden - 237,60 kWh per jaar op.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)dement-zonne-energie
Ze hebben dus net zoals wij last van de warmte![]()
![]()
![]()
Ik kende de theorie maar dit is mijn eerste zomer met panelen en ik had grotere verschillen verwacht. Mijn beste dag ooit was 3 juni met 32,831 kWh en een max buitentemperatuur van 20.2. Vandaag was het 31.073kWh met een max buitentemp van 27. Scheelt 1.758kWh = ca 5%. Hangt allemaal ook af van positionering enzovoort maar ik had op basis van de verhalen een groter verschil verwacht.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 22:34 schreef ikweethetookniet het volgende:
Hoe warmer het is, hoe minder goed het paneel licht omzet in energie dus.![]()
Ik weet de stand van de zon niet precies, maar als die tussen de 20 graden en 80 graden staat en je panelen liggen op 50 graden, dan kan je het denk ik duidelijker zien in de statistieken.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 23:29 schreef _mido het volgende:
[..]
Ik kende de theorie maar dit is mijn eerste zomer met panelen en ik had grotere verschillen verwacht. Mijn beste dag ooit was 3 juni met 32,831 kWh en een max buitentemperatuur van 20.2. Vandaag was het 31.073kWh met een max buitentemp van 27. Scheelt 1.758kWh = ca 5%. Hangt allemaal ook af van positionering enzovoort maar ik had op basis van de verhalen een groter verschil verwacht.
Liggen je panelen op 20 graden en profiteer je het meest van de zon op 80 graden, dan weegt de hoek van de zon weer op tegen de warmte van juni/juli/augustus. Mijn beste dagen moeten nog komen.![]()
Ik heb het even vergeleken met mijn eigen systeem. Die doen nu in de piek 81% van hun kunnen (met warm weer dus, deze week).quote:Op dinsdag 13 juni 2023 20:12 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Dank voor je uitgebreide toelichting. Het dak ligt vrijwel pal op ZO en heeft hellingshoek van 22 graden. Er staat wel een boom aan de voorkant van het huis (Oost) die hoger is dan het dak. Die zal in de ochtend iets aan schaduw geven.
Maar jouw inschatting is dat op goede dagen peak output wel boven die 384W uit kan komen? Hoeveel zou zoiets schelen qua opbrengst op jaarbasis?
81% van 410wp is 332W
Dus met de IQ8M (die 330W kan) zit je bijna altijd goed.
Nu heb ik 45 graden dak, af en toe schaduw en ook niet pal zuid.
Bij 22 graden helling zal nu (in de zomer) jouw piek zeker hoger liggen.
Dat stukje raak je kwijt met de IQ8M.
De AC niet.
Maar het is vrijwel onberekenbaar hoeveel het echt scheelt. Kom je pas achter als je een paar panelen M en paar AC doet en dat 5 jaar als test draait om data te checken.
De meerprijs is 12 euro per micro, dus 144 euro op je hele systeem.
Huidige stroomprijs is 40 cent = 360kWh.
Verdeeld over 12 panelen is dat 30kWh per paneel.
Ik denk (schatting) dat je dat wel goedmaakt met de AC variant.Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Vandaag de extra fans van beide omvormers vervangen.
Na al die jaren werden de lagertjes wat minder en hoorde ik er een paar ratelen. Misschien draait het nog wel een paar jaar zo door maar toch maar vast alles vervangen.
Deze keer 92mm Noctua fans gemonteerd, die gaan doorgaans niet stuk (in m'n computers niet iig).
Het monteren was vlot klaar, kwestie van loshalen, fans op het L-profiel vervangen, vastzetten, de stekkers er weer op.![]()
![]()
Vandaar over de 700 kWh gegaan, als de rest van de maand zo doorgaat (en dat ziet er zo uit) wordt het 1500 kWh, 300 meer als vorig jaar juni.![]()
Vanavond de stoute schoenen aangetrokken en de ontharder aangesloten op de schoonmaakset.
De zeepdispenser klikt normaal gesproken direct op de Gardena aansluiting op de buitenkraan maar de ontharder zit er nog voor dus daar moest ik even wat creatiefs op bedenken.
De zeep mag uiteraard niet door de ontharder dus dispenser moet er ná.
Omvormer uitgeschakeld!!!!
Ik was een beetje laat met een "voor" foto maken maar je ziet rechts nog wel wat er voor vuil op zit (wat overigens ook komt omdat het een tijd niet geregend heeft, die vogelpoep spoelt dan wel weer grotendeels weg).
Rustig paneeltje voor paneeltje doen, eerst met een speciaal sopje (toch maar een zeepdispenser erbij geregeld) en de 2e keer afspoelen.
Het resultaat mag er zijn na 90 minuten werk. Armen voelen nogal lam aan, net alsof je net een plafond hebt gewit. Gebrek aan training
De ontharder beperkt de flow wel flink maar aangezien de slangen van de telescoop schoonmaakset ook maar heel dun zijn, is dat in de praktijk geen enkel probleem.![]()
![]()
Die ogen mij in de voorfoto al best fris.
Mijne:
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!![]()
De onze liggen te hoog (6 - 10 meter) en net even gekeken of er vogelpoep op lag, want de tuinset zit iedere keer onder, maar de panelen leken poepvrij te zijn.
Verder kunnen ze wel een regenbui gebruiken, maar dat geldt voor de tuin ook![]()
![]()
Ik denk dat het voor de opbrengst niet veel uitmaakt.quote:Op woensdag 14 juni 2023 23:05 schreef Leandra het volgende:
De onze liggen te hoog (6 - 10 meter) maar net even gekeken of er vogelpoep op lag, want de tuinset zit iedere keer onder, maar de panelen leken poepvrij te zijn.
M'n hoogste opbrengst ooit is geloof ik iets van 105kWh op een dag en de 10e haalde ik nog 103kWh.
Maar voor het zicht is het niet zo gek. En op schone panelen hecht ook minder snel nieuw vuil, denk ik.![]()
Vandaag 44,8quote:Op woensdag 14 juni 2023 23:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik denk dat het voor de opbrengst niet veel uitmaakt.
M'n hoogste opbrengst ooit is geloof ik iets van 105kWh op een dag en de 10e haalde ik nog 103kWh.
Maar voor het zicht is het niet zo gek. En op schone panelen hecht ook minder snel nieuw vuil, denk ik.
Mijn hoogste opbrengst ooit was 47,4 ofzo 47,2, ergens in april vorig jaar.
Dus het gaat idd nergens over.
Deze maand tot nu toe 3 dagen onder de 40 kWh, waarvan 1 net eronder, alleen 1 en 2 juni zaten er ruim onder, dus geen klachten.![]()
Ook netjes!quote:Op woensdag 14 juni 2023 23:12 schreef Leandra het volgende:
[..]
Vandaag 44,8 mijn hoogste opbrengst ooit was 47,4 ofzo, ergens in april vorig jaar.
Hier op 99 blijven hangen omdat de omvormer uit moest, had ook net 100 kunnen zijn mssOok nog geen slijtage merkbaar na 5 jaar.quote:Dus het gaat idd nergens over.
Deze maand tot nu toe 3 dagen onder de 40 kWh, waarvan 1 net eronder, alleen 1 en 2 juni zaten er ruim onder, dus geen klachten.
Vorig jaar had ik op 22 juni 105,9kWh als beste dag ooit zie ik.![]()
Mss als we een hele mooie 3e week van juni krijgen dat de schone panelen daar overheen gaan
Ik kan ze ook de hele dag koelen met water, dan haal ik het wel![]()
![]()
Ik heb elk jaar een overschot van minstens 500kWh, en dat wordt niet terugbetaald, dus zou ik er liever iets nuttigs of leuks mee doen.
Nu heb ik een keramiekoven (pottenbakkersoven) staan (5kW, max temperatuur ongeveer 1300°C) die al jaren niet gebruikt is (was van m'n moeder, maar die kan geen potten meer draaien door haar artritis). Wat zou ik daarmee kunnen doen, de temperatuur is hoog genoeg om oa aluminium, messing, koper, zilver of zink te smelten. Het is wel een toplader, wat het quasi onmogelijk maakt om er een gloeiende smeltkroes met bvb vloeibaar aluminium uit te nemen. Metaal gieten is dus geen optie, de oven gaat pas open als alles afgekoeld is.
De temperatuur is te laag om glas te smelten, maar voldoende om het zacht en vervormbaar te maken, en ook voldoende om gemalen glas te sinteren.
Iemand die iets nuttigs of interessants kan bedenken? Ik kom niet verder dan vullen met allerlei glaswerk en verschillende temperaturen testen (hopend op resultaten in de stijl van Dali's smeltende klokken), en misschien experimenteren met email (glazuur) op metaal, glas of aardewerk.are we infinite or am I alone![]()
Een laadpaal verhuren met een meter erop? Soort van parkeermeter? (Ja zie het maar eens te regelenquote:Op donderdag 15 juni 2023 08:30 schreef crystal_meth het volgende:
Ik heb elk jaar een overschot van minstens 500kWh, en dat wordt niet terugbetaald, dus zou ik er liever iets nuttigs of leuks mee doen.
Nu heb ik een keramiekoven (pottenbakkersoven) staan (5kW, max temperatuur ongeveer 1300°C) die al jaren niet gebruikt is (was van m'n moeder, maar die kan geen potten meer draaien door haar artritis). Wat zou ik daarmee kunnen doen, de temperatuur is hoog genoeg om oa aluminium, messing, koper, zilver of zink te smelten. Het is wel een toplader, wat het quasi onmogelijk maakt om er een gloeiende smeltkroes met bvb vloeibaar aluminium uit te nemen. Metaal gieten is dus geen optie, de oven gaat pas open als alles afgekoeld is.
De temperatuur is te laag om glas te smelten, maar voldoende om het zacht en vervormbaar te maken, en ook voldoende om gemalen glas te sinteren.
Iemand die iets nuttigs of interessants kan bedenken? Ik kom niet verder dan vullen met allerlei glaswerk en verschillende temperaturen testen (hopend op resultaten in de stijl van Dali's smeltende klokken), en misschien experimenteren met email (glazuur) op metaal, glas of aardewerk.)
Of je oven verhuren aan een pottenbakker? Hobbyclub?![]()
Zit op 196 kWh nu, dat is al meer dan de helft van recordjaar 2019, toen had ik 385 kWh, jaar er na 383 kWh.quote:Op woensdag 14 juni 2023 23:12 schreef Leandra het volgende:
[..]
Vandaag 44,8
Mijn hoogste opbrengst ooit was 47,4 ofzo 47,2, ergens in april vorig jaar.
Dus het gaat idd nergens over.
Deze maand tot nu toe 3 dagen onder de 40 kWh, waarvan 1 net eronder, alleen 1 en 2 juni zaten er ruim onder, dus geen klachten.
En vandaag moet er nog bij, dan pas zitten we op de helft van de maand.![]()
Hmm, mijn beste dag ooit was toch niet in juni.
Op 13 juni 2021 had ik 17,68 maar schijnt dat ik op 18 mei 2020 maarliefst 18,06 heb gehaald
Dan speelt de warmte nu wel al een duidelijke rol, afgelopen 13 juni had ik maar 15,47 kWh. Of ik heb toch te maken met vieze panelen of verslechtering van performance, ik heb de 17 nog niet gehaald dit jaar.![]()
Ik moest een klein beetje gniffelen. Sorryquote:Op donderdag 15 juni 2023 09:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
Er heeft nu al een vogel op m'n gisteren schoongemaakte panelen gescheten![]()
quote:Op donderdag 15 juni 2023 09:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
Er heeft nu al een vogel op m'n gisteren schoongemaakte panelen gescheten! Maar je hebt wel een goede work-out gehad.
![]()
Wij hebben aan het begin van het jaar panelen bij laten plaatsen. Onze topdag was op 31 mei, al kwamen de meeste junidagen héél dichtbij.
Even naar de opbrengst van vorig jaar gekeken, en die ligt keurig op 85% van de theoretische maximale opbrengst. De nieuwe panelen liggen wat gunstiger, dus hopelijk gaat dit percentage nog omhoog.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.![]()
Zeker een workout, vanavond weer. Deze keer de voorkant van de woning (en tevens zuid).quote:Op donderdag 15 juni 2023 11:33 schreef Claudia_x het volgende:
[..]! Maar je hebt wel een goede work-out gehad.
![]()
Wij hebben aan het begin van het jaar panelen bij laten plaatsen. Onze topdag was op 31 mei, al kwamen de meeste junidagen héél dichtbij.
Even naar de opbrengst van vorig jaar gekeken, en die ligt keurig op 85% van de theoretische maximale opbrengst. De nieuwe panelen liggen wat gunstiger, dus hopelijk gaat dit percentage nog omhoog.![]()
Had, jaren geleden, net een nieuwe auto, zat na een paar dagen vol met pollen of saharastof, ermee door de wasstraat en in de buurt waar ik destijds woonde geparkeerd.quote:Op donderdag 15 juni 2023 09:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
Er heeft nu al een vogel op m'n gisteren schoongemaakte panelen gescheten
Nu had ik wel in de krant gelezen dat er daar een ooievaar aan het nesten was, maar niet meer aan gedacht. Volgende ochtend wilde ik naar het werk, maar de auto zag eruit alsof er een emmertje turks/griekse yoghurt op was geleegd, dus weer naar de wasstraat...![]()
Nog geproefd voor de zekerheid?quote:Op donderdag 15 juni 2023 11:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Had, jaren geleden, net een nieuwe auto, zat na een paar dagen vol met pollen of saharastof, ermee door de wasstraat en in de buurt waar ik destijds woonde geparkeerd.
Nu had ik wel in de krant gelezen dat er daar een ooievaar aan het nesten was, maar niet meer aan gedacht. Volgende ochtend wilde ik naar het werk, maar de auto zag eruit alsof er een emmertje turks/griekse yoghurt op was geleegd, dus weer naar de wasstraat...![]()
![]()
quote:Op donderdag 15 juni 2023 11:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Had, jaren geleden, net een nieuwe auto, zat na een paar dagen vol met pollen of saharastof, ermee door de wasstraat en in de buurt waar ik destijds woonde geparkeerd.
Nu had ik wel in de krant gelezen dat er daar een ooievaar aan het nesten was, maar niet meer aan gedacht. Volgende ochtend wilde ik naar het werk, maar de auto zag eruit alsof er een emmertje turks/griekse yoghurt op was geleegd, dus weer naar de wasstraat...!
Het is hier volstrekt futiel, de vogels schijten dag in en dag uit alles onder.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.![]()
Paar deuren verderop (foto is al wel een week oud, morgen eens kijken of het nog erger is geworden). Hoe dan?![]()
![]()
Bovenop het salderen? Of kan je net als ik niet salderen?quote:Op donderdag 15 juni 2023 08:30 schreef crystal_meth het volgende:
Denk dan aan een Airco, daarmee kan je koelen in de zomer (pure, goddelijke luxe) en ook (bij)stoken, bespaard je weer stookkosten.![]()
Ik was enkele jaren terug een dagje in AquaZoo bij Leeuwarden.quote:Op donderdag 15 juni 2023 11:51 schreef opgebaarde het volgende:
Paar deuren verderop (foto is al wel een week oud, morgen eens kijken of het nog erger is geworden)
[ afbeelding ]
Die hebben wel het record voor meest smerige zonnepanelen.
Zal kijken of ik de foto terug kan vinden.![]()
quote:Op donderdag 15 juni 2023 11:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik was enkele jaren terug een dagje in AquaZoo bij Leeuwarden.
Die hebben wel het record voor meest smerige zonnepanelen.
Zal kijken of ik de foto terug kan vinden.![]()
![]()
Ik heb nog een Ferraris (terugdraaiende) meter, salderen gebeurt dus sowieso. Maar als ik het jaar afsluit met een negatief verbruik (dus meer geleverd dan afgenomen), dan levert dat niets op. Maw, het jaar eindigen met 0 kWh, of -500 kWh, of -5000 kWh maakt (financieel) geen verschil.quote:Op donderdag 15 juni 2023 11:52 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Bovenop het salderen? Of kan je net als ik niet salderen?
Denk dan aan een Airco, daarmee kan je koelen in de zomer (pure, goddelijke luxe) en ook (bij)stoken, bespaard je weer stookkosten.Wowquote:![]()
Ik vreesde een tijd lang dat mijn panelen er zo zouden uitzien. M'n buurman is zendamateur en heeft een flinke Yagi antenne op z'n dak staan (pakweg 8 op 8 meter, op een toren van 10 a 15m hoog).SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zitten vaak veel vogels (20 a 30) op. Ik vreesde dat als de wind ongustig zou staan, de vogelschijt op m'n panelen zou belanden. Maar daar blijkt de afstand te groot voor te zijn, enkel zijn eigen panelen worden ondergescheten.are we infinite or am I alone![]()
Dan zou ik toch eens kijken naar een andere stroomleverancier en een slimme meter, want als ik het goed begrijp krijg je daar in NL goed geld voor. Ik helaas niet, slechts 0,0648 per kWhquote:Op donderdag 15 juni 2023 15:26 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Ik heb nog een Ferraris (terugdraaiende) meter, salderen gebeurt dus sowieso. Maar als ik het jaar afsluit met een negatief verbruik (dus meer geleverd dan afgenomen), dan levert dat niets op. Maw, het jaar eindigen met 0 kWh, of -500 kWh, of -5000 kWh maakt (financieel) geen verschil.
[..]![]()
Als je nu een contract voor 3 jaar bij Vattenfall neemt krijg je minderquote:Op donderdag 15 juni 2023 15:35 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dan zou ik toch eens kijken naar een andere stroomleverancier en een slimme meter, want als ik het goed begrijp krijg je daar in NL goed geld voor. Ik helaas niet, slechts 0,0648 per kWh
En bij Essent krijg je sowieso minder:
https://www.energievergelijk.nl/onderwerpen/terugleververgoeding
Qua terugleververgoeding that is, salderen is natuurlijk altijd gunstiger.![]()
Ah, Kut gewoon dus.quote:Op donderdag 15 juni 2023 15:52 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als je nu een contract voor 3 jaar bij Vattenfall neemt krijg je minder
En bij Essent krijg je sowieso minder:
https://www.energievergelijk.nl/onderwerpen/terugleververgoeding
Qua terugleververgoeding that is, salderen is natuurlijk altijd gunstiger.
Uit louter dwarsheid verbruik ik liever stroom dan dat ik het voor 6 cent teruglever. Als ik de assumptie maak dat de installatie hier 20 jaar meegaat, kom ik op een kostprijs van 10 cent voor de zonnestroom.
Dus ik stook liever het hele huis ermee warm dan dat ik het teruglever. Dat scheelt me dan wellicht 1-1,50 aan teruglever verdiensten op een dag, maar dat is mij het waard.
[ Bericht 7% gewijzigd door Jan_Onderwater op 15-06-2023 16:06:10 ]![]()
quote:Op donderdag 15 juni 2023 15:26 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Ik heb nog een Ferraris (terugdraaiende) meter, salderen gebeurt dus sowieso. Maar als ik het jaar afsluit met een negatief verbruik (dus meer geleverd dan afgenomen), dan levert dat niets op. Maw, het jaar eindigen met 0 kWh, of -500 kWh, of -5000 kWh maakt (financieel) geen verschil.
[..]
Wow![]()
Ik vreesde een tijd lang dat mijn panelen er zo zouden uitzien. M'n buurman is zendamateur en heeft een flinke Yagi antenne op z'n dak staan (pakweg 8 op 8 meter, op een toren van 10 a 15m hoog).Dat is inderdaad een aardige antenneSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zitten vaak veel vogels (20 a 30) op. Ik vreesde dat als de wind ongustig zou staan, de vogelschijt op m'n panelen zou belanden. Maar daar blijkt de afstand te groot voor te zijn, enkel zijn eigen panelen worden ondergescheten.![]()
![]()
Grote antennes, altijd fascinerend. Zo een FM of Analoge TV antenne, gigawatts aan vermogen die gewoon de lucht ingaan.![]()
Net bij m'n moeder de fans onder de omvormer gemonteerd. Die lagen hier al meer dan een jaar klaar
Vandaag zag ik de omvormer de 71 graden aantikken dus het werd wel eens tijd nu
De temperatuur is nu na een half uurtje stabiel op zo'n 50 graden. Het scheelt met fans dus ongeveer 20 graden Celsius in temperatuur dus dat is wel een mooi resultaat.![]()
![]()
Dat hij nog draaide.. Hier ging de omvormer niet ver na de 65 graden uit.quote:Op donderdag 15 juni 2023 16:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
Net bij m'n moeder de fans onder de omvormer gemonteerd. Die lagen hier al meer dan een jaar klaar
Vandaag zag ik de omvormer de 71 graden aantikken dus het werd wel eens tijd nu
Hier zit ook zo'n constructie onder de omvormer geknutseld. Als de voeler 40 graden is, slaan de ventilatoren aan. Daarmee blijft de temperatuur van de omvormer onder de 45 graden. In de handleiding staat ergens dat boven de 45 graden de efficiëntie afneemt.![]()
Ik zit er ook over te denken om op de warmste uren van de dag een ventilator aan te zetten richting de omvormer. Hij hangt in mn washok, maar aan een houten plaat. Geloof niet dat dat eigenlijk heel erg de bedoeling is qua brandveiligheid..
Kan nergens zien hoe warm 'ie wordt volgens mij. Zie het iig niet in het information menu staan van de omvormer.![]()
Newby hier, iemand ervaring met smallere panelen die boven en onder een dakkapel passen?
Er is zowel boven als onder de dakkapel maar 3 pannen hoog aan ruimte 5m breed.
al meerdere bedrijven gecontact, waarvan 1 zegt dat deze panelen heeft die passen en alle andere zeggen dat dat nooit kan, want er moet nog 30cm marge vanaf enz...
Ikkan verder weinig vinden over smallere panelen dus ik hoop dat iemand hier er wat van weet?
Een buurman verderop heeft het ook dus ik weet dat het ooit bestond, maar vandaag hoorde ik weer viavia dat ze niet meer verkocht worden omdat ze te duur zijn voor de opbrengst.
We willen toch heel graag alle opties uitvogelen omdat het de zuidkant betreft.
Op de noordkant passen ook maar 4-6 normale panelen ivm kleine dakkapel dus elk paneel extra is mooi meegenomen.
Er is nog geen een bedrijf echt wezen kijken, alles is vanaf foto's berekend. Ik zou graag wat meer informatie verzamelen voordat ik iemand over de vloer laat komen zodat bedrijven me niet vanalles wijsmaken![]()
![]()
Sinds 19 mei ook dakje vol paneeltjes liggen :
19 stuks Jinko 415WP met APsystems DS3-L omvormers
Ligging van dak is Oost / West
10 panelen aan de Westkant
9 panelen aan de Oostkant
Beste dag tot nu toe 24 mei 48 kwh , maar gister met 47.9 kwam aardig in de buurt.
Teruglevering het net op deze week is relatief wat minder gezien we ons huis koelen met 2 multi split airco systemen met 5 binnen units
[ Bericht 6% gewijzigd door Joene op 16-06-2023 08:02:59 ]A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.![]()
Hier gisteren de 1000kWh aangetikt voor deze maand. Gemiddeld per dag nu 66kWh
Volgende week verwachten ze wat bewolkter weer een aantal dagen. Ben heel benieuwd hoe juni verder gaat.
Zal wel niet zo hard blijven gaan als nu. Anders wordt dit by far beste maand die ik ooit gezien heb.
Vanavond komt een kennis van me langs die de panelen schoon komt maken. Die zit in die handel (glazenwasser en zonnepanelen) en heeft dus ook de materialen.
Voor iets minder dan 100 euro alle 42 panelen.
En tot slot, als het goed is kan ik vandaag de nieuwe 12 panelen ophalen. Nog geen idee welke panelen, wordt een mix van oude meuk die we nog op de zaak hebben liggen.Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Over de wetgeving en terugleververgoeding, de hoogte daarvan komt in de energiewet te staan:
https://solarmagazine.nl/(...)en-ook-in-energiewet![]()
De eerste helft van deze maand 611 kWh, als de tweede helft meer dan 70% daarvan (428 kWh) doet, dan wordt juni 2023 mijn beste maand tot nu toe.
Edit: dat is gemiddeld 40,733 kWh per dag en daarmee 5,877 kWh/kWp deze maand, tot nu toe.
Lijkt me een uitstekende score.
[ Bericht 32% gewijzigd door Leandra op 16-06-2023 10:16:35 ]![]()
Ik zit op 698 t/m gisteren, maar eerder deze maand heb ik in ieder geval 1 ochtend verloren omdat de omvormer plat lag, en de dag ervoor (toen het niet zo'n goed weer was) ook. Ik denk dat ik ongeveer 50 kWh daardoor ben mis gelopen.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 10:08 schreef Leandra het volgende:
De eerste helft van deze maand 611 kWh, als de tweede helft meer dan 70% daarvan (428 kWh) doet, dan wordt juni 2023 mijn beste maand tot nu toe.
Breitling - Instruments for Professionals![]()
Dat is wel balen iddquote:Op vrijdag 16 juni 2023 10:15 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik zit op 698 t/m gisteren, maar eerder deze maand heb ik in ieder geval 1 ochtend verloren omdat de omvormer plat lag, en de dag ervoor (toen het niet zo'n goed weer was) ook. Ik denk dat ik ongeveer 50 kWh daardoor ben mis gelopen.![]()
![]()
Ja. Nou ja, ik zit al lang in de min, dat dan weer wel, en die 50 kWh gaan uiteindelijk hét verschil ook niet maken qua bedrag natuurlijk, maar toch, voor de statistieken trek ik dat niet zoquote:
Breitling - Instruments for Professionals![]()
ik heb tot en met gisteravond 22:30 , 630 kwh opgehaald deze maandquote:Op vrijdag 16 juni 2023 10:08 schreef Leandra het volgende:
Edit: dat is gemiddeld 40,733 kWh per dag en daarmee 5,877 kWh/kWp deze maand, tot nu toe.
Lijkt me een uitstekende score.
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.![]()
Ja, de eerste 2 weken van Juni waren heel erg goedquote:Op vrijdag 16 juni 2023 11:54 schreef Joene het volgende:
[..]
ik heb tot en met gisteravond 22:30 , 630 kwh opgehaald deze maand![]()
Voorlopig kan ik nog niet stellen dat het (voor het eerst in 5 jaar) schoonmaken van de panelen een meetbaar effect heeft.
Het ziet er (voor nu) wel netter uit.![]()
Mn normale jaarverbruik is 4500 kwh , ik zit nu binnen een maand over de 1mwh heen , met een beetje mazzel (jaarrekening komt oktober) is dat vrijwel weggepoetstquote:Op vrijdag 16 juni 2023 12:16 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ja, de eerste 2 weken van Juni waren heel erg goed
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.![]()
Voorspelling hier is tussen de 11 en de 24 liter per vierkante meter die gaat vallen volgende week, das niet genoeg.![]()
Jaren 70 foto's, geel grasquote:
Bij nader inzien vraag ik me af of het werkelijk aan de filmrolletjes lag of dat het gras gewoon droog was![]()
![]()
Ik kan me uit de jaren 70 herinneren dat er water uit scandinavie werd verdeeld in Rotterdam.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 14:11 schreef Leandra het volgende:
[..]
Jaren 70 foto's, geel gras
Bij nader inzien vraag ik me af of het werkelijk aan de filmrolletjes lag of dat het gras gewoon droog was![]()
Ik heb geen idee, ik heb nog wel de jaren 70 oranje Gardena zwenksproeier in de garage liggen, gaat nog maar 1 kant op maar doet het verder nog prima.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 14:12 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik kan me uit de jaren 70 herinneren dat er water uit scandinavie werd verdeeld in Rotterdam.![]()
Koffiemachine draait een schoonmaakprogramma, m'n PHEV is aan het laden, warmtepomp maakt warm water, de vaatwasser staat net aan en toch lever ik nog 2kW terug aan het net![]()
![]()
Ik heb ook naar kleine beetje panelen gezocht, maar tot nu toe alleen maar panelen gevonden voor op een boot/camper, voor 12 of 24v bedoelt, of oude tweedehands panelen. Ik denk dat ik voor de tweedehands 60x120cm panelen ga, omdat dat prima in mijn plan past, en deze per kW nog goedkoper zijn dan nieuwe panelen.quote:Op donderdag 15 juni 2023 20:39 schreef deadly_kiss het volgende:
Newby hier, iemand ervaring met smallere panelen die boven en onder een dakkapel passen?
Er is zowel boven als onder de dakkapel maar 3 pannen hoog aan ruimte 5m breed.
al meerdere bedrijven gecontact, waarvan 1 zegt dat deze panelen heeft die passen en alle andere zeggen dat dat nooit kan, want er moet nog 30cm marge vanaf enz...
Ikkan verder weinig vinden over smallere panelen dus ik hoop dat iemand hier er wat van weet?
Een buurman verderop heeft het ook dus ik weet dat het ooit bestond, maar vandaag hoorde ik weer viavia dat ze niet meer verkocht worden omdat ze te duur zijn voor de opbrengst.
We willen toch heel graag alle opties uitvogelen omdat het de zuidkant betreft.
Op de noordkant passen ook maar 4-6 normale panelen ivm kleine dakkapel dus elk paneel extra is mooi meegenomen.
Er is nog geen een bedrijf echt wezen kijken, alles is vanaf foto's berekend. Ik zou graag wat meer informatie verzamelen voordat ik iemand over de vloer laat komen zodat bedrijven me niet vanalles wijsmakenOp donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P![]()
Welke ongedierte verschrikker heb jij daar hangen op de eerste foto?quote:Op woensdag 14 juni 2023 22:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
Vanavond de stoute schoenen aangetrokken en de ontharder aangesloten op de schoonmaakset.
De zeepdispenser klikt normaal gesproken direct op de Gardena aansluiting op de buitenkraan maar de ontharder zit er nog voor dus daar moest ik even wat creatiefs op bedenken.
De zeep mag uiteraard niet door de ontharder dus dispenser moet er ná.
Omvormer uitgeschakeld!!!!
[ afbeelding ]
Ik was een beetje laat met een "voor" foto maken maar je ziet rechts nog wel wat er voor vuil op zit (wat overigens ook komt omdat het een tijd niet geregend heeft, die vogelpoep spoelt dan wel weer grotendeels weg).
[ afbeelding ]
Rustig paneeltje voor paneeltje doen, eerst met een speciaal sopje (toch maar een zeepdispenser erbij geregeld) en de 2e keer afspoelen.
Het resultaat mag er zijn na 90 minuten werk. Armen voelen nogal lam aan, net alsof je net een plafond hebt gewit. Gebrek aan training
De ontharder beperkt de flow wel flink maar aangezien de slangen van de telescoop schoonmaakset ook maar heel dun zijn, is dat in de praktijk geen enkel probleem.
[ afbeelding ]1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
Airco hangen.quote:Op donderdag 15 juni 2023 08:30 schreef crystal_meth het volgende:
Iemand die iets nuttigs of interessants kan bedenken? Ik kom niet verder dan vullen met allerlei glaswerk en verschillende temperaturen testen (hopend op resultaten in de stijl van Dali's smeltende klokken), en misschien experimenteren met email (glazuur) op metaal, glas of aardewerk.1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
Oh, we hadden hier nogal wat steenmarters in de omgeving.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 16:27 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Welke ongedierte verschrikker heb jij daar hangen op de eerste foto?
Het is een Weitech, heb er 3 van, hangen er al sinds 2019, geven een heel irritante piep als je er langs loopt dus dat moet goed zijn![]()
Had ook nog een paar van Ecostyle maar daar liep na 3 maanden water in en toen deden ze niet zoveel meer...
https://www.agradi.nl/weitech-garden-protector-solar-wk0053.htm
edit: de fans doen hun werk goed, verschil tussen de piek van gisteren en die van vandaag is 19 graden Celsius.
Onderstaand is van de laatste 5 dagen.
[ Bericht 8% gewijzigd door TheFreshPrince op 16-06-2023 18:08:57 ]![]()
Rechtsboven? Dat is een tuinslangautomaat.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 16:27 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Welke ongedierte verschrikker heb jij daar hangen op de eerste foto?![]()
Mijn Sunny Boy geeft ook nergens een temperatuur. Waarschijnlijk omdat ie die niet moet kennen, de koeling gebeurt door passieve convectie, het enige dat de omvormer (qua "temperatuur managment") kan doen is uitschakelen als de temperatuur te hoog is, bvb meer dan 70°C. Daar gebruikt men meestal een "hi-limit sensor" voor, die enkel aangeeft of de temperatuur boven of onder die limiet ligt.quote:Op donderdag 15 juni 2023 19:54 schreef vlindertje89 het volgende:
Ik zit er ook over te denken om op de warmste uren van de dag een ventilator aan te zetten richting de omvormer. Hij hangt in mn washok, maar aan een houten plaat. Geloof niet dat dat eigenlijk heel erg de bedoeling is qua brandveiligheid..
Kan nergens zien hoe warm 'ie wordt volgens mij. Zie het iig niet in het information menu staan van de omvormer.
Een omvormer met geforceerde koeling (ventilatoren) zal waarschijnlijk meer koelen naarmate de temperatuur hoger ligt. Dan heb je wel een sensor nodig die de temperatuur meet.
Dat je omvormer aan een houten plaat hangt lijkt me geen probleem, je mag verwachten dat ze zodanig ontworpen zijn dat ze de wand waaraan ze bevestigd zijn niet aan gevaarlijke temperaturen blootstellen. Zolang er niets is dat de luchtstroming belemmerd, maw als er voldoende vrije ruimte onder en boven de omvormer is (en als ie vertikaal hangt) zou ik me geen zorgen maken. Hoe warm wordt het in dat washok?are we infinite or am I alone![]()
Net ff een berekening gemaakt, hoger stroom verbruik door auto (baas betaald voor stroom), dan heb ik nog 7 jaar te gaan voor het terugverdienen van de boel, stijgt de stroomprijs dan gaat het nog sneller. Damn, ik wou dat ik dit 12 jaar geleden gedaan had toen ik het huis kocht.![]()
Er is hier dus 1 bedrijf die zegt dat 187x103 zou moeten passen die zij kunnen leveren.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 14:47 schreef knoopie het volgende:
[..]
Ik heb ook naar kleine beetje panelen gezocht, maar tot nu toe alleen maar panelen gevonden voor op een boot/camper, voor 12 of 24v bedoelt, of oude tweedehands panelen. Ik denk dat ik voor de tweedehands 60x120cm panelen ga, omdat dat prima in mijn plan past, en deze per kW nog goedkoper zijn dan nieuwe panelen.
Wij hebben er zelf echt geen ervaring mee en 2ehands aanschaf is voor ons dan ook geen optie, want wie gaat ze installeren?
We zullen echt alles bij eenzelfde bedrijf moeten afnemen helaas.![]()
Helaas helaas. Gisteren was een trendbreker. Voor het eerst onder de 40kwh na de 2e van de maand.
Beter voor de natuur die regen. Dat wel.![]()
Alleen een beetje jammer dat er amper regen is gevallenquote:Op maandag 19 juni 2023 07:13 schreef investeerdertje het volgende:
Helaas helaas. Gisteren was een trendbreker. Voor het eerst onder de 40kwh na de 2e van de maand.
Beter voor de natuur die regen. Dat wel.![]()
Nagevraagd bij bedrijf. Ze geven aan te kiezen voor een ondergemodificeerde omvormer die idd af en toe zal aftoppen maar verder wel beter/maximaal presteert. Klinkt dat logisch?quote:Op woensdag 14 juni 2023 10:50 schreef bambino het volgende:
[..]
Ik heb het even vergeleken met mijn eigen systeem. Die doen nu in de piek 81% van hun kunnen (met warm weer dus, deze week).
81% van 410wp is 332W
Dus met de IQ8M (die 330W kan) zit je bijna altijd goed.
Nu heb ik 45 graden dak, af en toe schaduw en ook niet pal zuid.
Bij 22 graden helling zal nu (in de zomer) jouw piek zeker hoger liggen.
Dat stukje raak je kwijt met de IQ8M.
De AC niet.
Maar het is vrijwel onberekenbaar hoeveel het echt scheelt. Kom je pas achter als je een paar panelen M en paar AC doet en dat 5 jaar als test draait om data te checken.
De meerprijs is 12 euro per micro, dus 144 euro op je hele systeem.
Huidige stroomprijs is 40 cent = 360kWh.
Verdeeld over 12 panelen is dat 30kWh per paneel.
Ik denk (schatting) dat je dat wel goedmaakt met de AC variant.It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain![]()
Idd, er zaten 3 druppels op m'n raam, dat was het wel.quote:Op maandag 19 juni 2023 07:34 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Alleen een beetje jammer dat er amper regen is gevallen![]()
Geen druppels maar grotendeels bewolkt , toch 25kwh . 1 van matigere dagen sinds ze liggen.
Vandaag tot nu toe ook niet geweldigA command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.![]()
Ja klinkt logisch.quote:Op maandag 19 juni 2023 08:51 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Nagevraagd bij bedrijf. Ze geven aan te kiezen voor een ondergemodificeerde omvormer die idd af en toe zal aftoppen maar verder wel beter/maximaal presteert. Klinkt dat logisch?
En wat het op jaarbasis doet durf ik niet te zeggen.
Je kan voor de lol 2 AC kopen en die erbij in leggen. Kan je na een jaar zien wat de betere keuze was
Het verschil zal niet heel groot zijn.Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Afgelopen paar dagen zelf druk geweest met panelen monteren. Had het nog nooit zelf gedaan, het idee en de kennis was er wel redelijk. Maar de logica van bekabeling (en met name optimizers doorlussen) en daarna in een bestaande string zetten was toch lastiger om zelf te bedenken dan ik dacht.
Maar met hulp van een van onze monteurs op whatsapp is het eindelijk gelukt.
Gister avond de kabels getrokken en vanmorgen vroeg alles doorgemeten. Voltage klopte, dus omvormer uit, string door geknipt, nieuwe stekkers erop en de nieuwe string erbij in geprikt.
Omvormer aan, opnieuw uit laten lezen, online nieuwe optimizers erin gezet, en 10 minuten later draait alles.
Uiteindelijk 12x Jinko 375 erbij gelegd. Dus nu ligt er 18.360WP op het dak.
Dit is nog foto van toen het er net op lag (nog geen klemmen vast gezet etc).
Erg leuk om een keer zelf te doen.Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Ik zat nog eens te checken, maar bij mij was 1 juni een stuk slechter. En 2 juni was minimaal slechterquote:Op maandag 19 juni 2023 12:00 schreef Leandra het volgende:
Gisteren de slechtste dag van deze maand: 2,39 kWh/kWp, maar ik verwacht dat morgen nog beroerder gaat worden, hopelijk zijn ze daarna wel weer lekker schoongespoeld.
1: 35.538 (2,65kWh/kWp)
2: 43.273 (3,12)
18: 44.119 (3,18)
Gisteren had ik 74,38 incl. de nieuwe panelen (in de ochtend aan gezet).
Maar was dus eigenlijk geen top dag (hele maand draai ik al rond de 70-75 per dag).
Nu dus met meer wp. 4,05kWh/kWp
En record dag is nog steeds 26 mei, 5,79kWh/kWp)
Dat record in kWh gaat binnenkort wel sneuvelen, maar per kWp voorlopig niet denk ik.Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Ik had:quote:Op dinsdag 20 juni 2023 09:49 schreef bambino het volgende:
[..]
Ik zat nog eens te checken, maar bij mij was 1 juni een stuk slechter. En 2 juni was minimaal slechter
1: 35.538 (2,65kWh/kWp)
2: 43.273 (3,12)
18: 44.119 (3,18)
Gisteren had ik 74,38 incl. de nieuwe panelen (in de ochtend aan gezet).
Maar was dus eigenlijk geen top dag (hele maand draai ik al rond de 70-75 per dag).
Nu dus met meer wp. 4,05kWh/kWp
En record dag is nog steeds 26 mei, 5,79kWh/kWp)
Dat record in kWh gaat binnenkort wel sneuvelen, maar per kWp voorlopig niet denk ik.
01-06: 29,012 kWh = 4,18 kWh/kWp
02-06: 22,462 kWh = 3,24 kWh/kWp
18-06: 16,583 kWh = 2,39 kWh/kWp![]()
Net ff op het dak gekeken, zonnepanelen hebben een dikke stoflaag, hopelijk regent daar vanavond veel af.![]()
Echt irritant dat ik niet mijn dak kijken, maar dat kleine beetje regen vanavond (stelde niks voor hier) heeft misschien nog iets schoon kunnen spoelen.![]()
Straks gaan ze hier aan het net werken. Is het raadzaam alvast m’n panelen uit te schakelen?
Is dat een kwestie van deze knop omdraaien? Ook de knop in de meterkast omzetten?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Protège moi de mes désirs.![]()
quote:Op woensdag 21 juni 2023 08:12 schreef arvensis het volgende:
Straks gaan ze hier aan het net werken. Is het raadzaam alvast m’n panelen uit te schakelen?
Is dat een kwestie van deze knop omdraaien? Ook de knop in de meterkast omzetten?In principe gaat de omvormer vanzelf uit als er geen spanning vanuit het net komt. Maar het is nooit verkeerd om dure apparatuur uit te zetten als je weet dat ze gaan werken aan het net.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Werkschakelaar omzetten is voldoende..![]()
Ik heb eindelijk weer eens waardes gezien boven de 2kW, piekvermogen is 2,4kW en haalde af en toe bij ideale omstandigheden 2,2kW en kwam nu tot 2,08kW, dus ik denk dat het toch aardig stoffig was allemaal.![]()
Vandaag over de 1 MWh gegaan, en nog 9 dagen te gaan deze maand, met voorspelde 88 zon uren, wordt het weer een record maand.![]()
De langste dag is qua zon voorbij en dat betekent dat ik precies een half jaar mijn panelen heb. Nou weet ik eigenlijk niet eens of het half jaar van 21 december tot 21 juni theoretisch een andere opbrengst heeft dan het half jaar erna.
(Toen in maart de klok verzet werd van winter- naar zomertijd dacht ik ook een fractie dat de opbrengst wel hoger zou zijn omdat 'het nu het een uur langer licht is'Lang geleden dat ik me zo dom voelde..)
Maar goed met 6 panelen op oost en 7 panelen op west = 13x370=4810Wp gedeeld door 2 is 2405 de 100% opbrengst.
De daadwerkelijke opbrengst is 2449 en dat is 101,8%.
Kortom, ik ben best tevreden.![]()
Vattenfall halveert gewoon de terugleververgoeding
Wat merk ik hiervan?
Op uw laatste jaarafrekening ontving u geen terugleververgoeding. U nam namelijk meer stroom af van het elektriciteitsnet dan u terugleverde. De terugleververgoeding geldt alleen als u meer stroom teruglevert dan afneemt. In dat geval ontvangt u voor de stroom die u extra teruglevert een vergoeding. Die is nu ¤ 0,1680 per kWh. Vanaf 1 augustus 2023 wordt de vergoeding ¤ 0,0760 per kWh.A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.![]()
quote:Op woensdag 21 juni 2023 08:12 schreef arvensis het volgende:
Is dat een kwestie van deze knop omdraaien? Ook de knop in de meterkast omzetten?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dit is dus precies hetzelfde.quote:Op woensdag 21 juni 2023 12:03 schreef Fer het volgende:
[..]
In principe gaat de omvormer vanzelf uit als er geen spanning vanuit het net komt. Maar het is nooit verkeerd om dure apparatuur uit te zetten als je weet dat ze gaan werken aan het net.
Werkschakelaar omzetten is voldoende.
Die werkschakelaar (AC) uitzetten heeft exact hetzelfde effect als wanneer aan straat stroom eraf gaat.
Het maakt overigens niks uit, maar als je het nog soort van "zo veilig mogelijk" wil doen, moet je juist de DC schakelaar uitzetten (kleine rode palletje onderop de omvormer).
Dan een minuut of 2 wachten tot hij groen knippert dan is hij volledig afgeschakeld en dán de werkschakelaar omzetten.
Later als stroom terug is, doe je het andersom. Werkschakelaar aan. Dan het palletje weer op aan, en na een minuut of 2 (mits zonlicht) gaat de omvormer weer aan.
Maar, nogmaals, gewoon aan laten, dan haal je maximale uit je panelen. Zodra stroom weer aangaat zal omvormer binnen 1-2 minuten weer aan gaan.Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Mijn ouders hebben hun zonnepanelen ook binnen (14x430 solaredge). Nu nog even het dak op zien te krijgen. Gelukkig genoeg handige ooms in de buurt.
Nu alleen nog even een solaredge installatie aanmaken, want dat lukte de ooms dan weer niet. Kwestie van installateurs account aanmaken toch? En dan een user account voor mijn ouders. (Dat digitale gedeelte verzoek kwam oom pas achteraf mee)![]()
Dat verwacht ik hier volgende week pasquote:Op vrijdag 23 juni 2023 18:00 schreef CoolGuy het volgende:
Zo, net door de grens van 1 MWh heen voor deze maand.![]()
Ik zit nu op 1,3mwh.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 18:00 schreef CoolGuy het volgende:
Zo, net door de grens van 1 MWh heen voor deze maand.
Ik denk dat we deze maand 250 euro terug krijgen.![]()
Vergeet niet om de stickers van de optimizers op een layout van de panelen te plakken, zodat je later precies weet welk paneel (of optimizer) waar ligt in de app.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 14:07 schreef Deepfreeze het volgende:
Mijn ouders hebben hun zonnepanelen ook binnen (14x430 solaredge). Nu nog even het dak op zien te krijgen. Gelukkig genoeg handige ooms in de buurt.
Nu alleen nog even een solaredge installatie aanmaken, want dat lukte de ooms dan weer niet. Kwestie van installateurs account aanmaken toch? En dan een user account voor mijn ouders. (Dat digitale gedeelte verzoek kwam oom pas achteraf mee)
Vlamboogdetectie ook inschakelen in omvormer (met de setup app).![]()
Dat stickeren zou mijn oom doen idd. (Gepensioneerd electroman)quote:Op vrijdag 23 juni 2023 18:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Vergeet niet om de stickers van de optimizers op een layout van de panelen te plakken, zodat je later precies weet welk paneel (of optimizer) waar ligt in de app.
Vlamboogdetectie ook inschakelen in omvormer (met de setup app).
Tnx voor de vlamboog tip!![]()
Mss staat het ook standaard wel aan maar sowieso even kijken iddquote:Op vrijdag 23 juni 2023 19:33 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Dat stickeren zou mijn oom doen idd. (Gepensioneerd electroman)
Tnx voor de vlamboog tip!![]()
![]()
Sinds een maand liggen hier de zonnepanelen er ook op. 14 stuks (10 op het dak, 4 op een plat dak) met micro-omvormers van Enphase. Eigenlijk had het bedrijf pas in oktober tijd, maar er viel een klantje in de buurt uit, dus ik schoof naar voren. Enige was dat de groepenkast aangepast moest worden aan meer moderne tijden (huis is vroeger van mijn ouders geweest). De Ferrarismeter hangt er ook nog steeds, en werkt zowaar goed (draaide als een dolle terug vandaag). Er is nog een gas aansluiting, maar die stond al op laag niveau sinds een paar maanden, electrische kacheltjes namen dat over. Ik ben naar een aantal infrarood panelen aan het kijken voor deze winter: een voor bij de playstation /tv, een voor mijn thuiswerk hoek. Misschien dat ik voor de tweede een mobiele pak, kan ik m evt. ook op de slaap kamer zetten. Een electrische auto vind ik een te zware investering nu en ik ben nog veel te happy met mn Mazda 3. Elektrische fiets is wel een idee, werkgever stimuleert dat zelfs sinds kort."Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"![]()
Zit je dan niet al richting de aanschafprijs van een Mitsubishi split-airco (met 2 binnenunits)?quote:Op vrijdag 23 juni 2023 20:39 schreef Sabata het volgende:
Sinds een maand liggen hier de zonnepanelen er ook op. 14 stuks (10 op het dak, 4 op een plat dak) met micro-omvormers van Enphase. Eigenlijk had het bedrijf pas in oktober tijd, maar er viel een klantje in de buurt uit, dus ik schoof naar voren. Enige was dat de groepenkast aangepast moest worden aan meer moderne tijden (huis is vroeger van mijn ouders geweest). De Ferrarismeter hangt er ook nog steeds, en werkt zowaar goed (draaide als een dolle terug vandaag). Er is nog een gas aansluiting, maar die stond al op laag niveau sinds een paar maanden, electrische kacheltjes namen dat over. Ik ben naar een aantal infrarood panelen aan het kijken voor deze winter: een voor bij de playstation /tv, een voor mijn thuiswerk hoek. Misschien dat ik voor de tweede een mobiele pak, kan ik m evt. ook op de slaap kamer zetten. Een electrische auto vind ik een te zware investering nu en ik ben nog veel te happy met mn Mazda 3. Elektrische fiets is wel een idee, werkgever stimuleert dat zelfs sinds kort.
Verwarm en koel je goedkoop mee.![]()
quote:Op vrijdag 23 juni 2023 20:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zit je dan niet al richting de aanschafprijs van een Mitsubishi split-airco (met 2 binnenunits)?
Verwarm en koel je goedkoop mee.![]()
![]()
![]()
![]()
Vorige maand ineens rare pieken en getallen in de homewizard app. Daarna van het een op andere moment geen opbrengst zonnepanelen meer.
En natuurlijk net een paar dagen nadat ik voor 4 weken van huis was. Dus mijn zus erop af gestuurd of er wat te zien was en of de zekering eruit was. Die zekering lag er inderdaad uit. Verder niks te zien. Is voor het eerst in 6 jaar dat de zekering eruit is geklapt. Maar enkele maanden ervoor wel een KWh meter ertussen gezet. Maar die zit er toch al 6 maanden in.
Binnen een uur was de zekering weer geklapt. Er moest toch iets serieus aan de hand zijn en maar niet meer gevraagd nog een keer die zekering omhoog te zetten voordat ik er zelf naar heb gekeken.
Afgelopen donderdag thuis gekomen, meterkast kap eraf en zie daar. Boel flink weggesmolten. De schade had nog veel erger kunnen zijn geweest.
Zo zie je maar dat ook na 6 maanden pas kan blijken er iets niet goed is. Weet niet of 1 draad toch niet helemaal goed strak aangedraaid heeft gezeten of dat de kortsluiting uit de kwh meter zelf komt. Maar in November gemonteerd, nooit problemen gehad en pas in Juni gesmolten.![]()
![]()
Draad onder de klem gezeten in plaats van er tussen?quote:Op zaterdag 24 juni 2023 08:27 schreef Glider76 het volgende:
Vorige maand ineens rare pieken en getallen in de homewizard app. Daarna van het een op andere moment geen opbrengst zonnepanelen meer.
En natuurlijk net een paar dagen nadat ik voor 4 weken van huis was. Dus mijn zus erop af gestuurd of er wat te zien was en of de zekering eruit was. Die zekering lag er inderdaad uit. Verder niks te zien. Is voor het eerst in 6 jaar dat de zekering eruit is geklapt. Maar enkele maanden ervoor wel een KWh meter ertussen gezet. Maar die zit er toch al 6 maanden in.
Binnen een uur was de zekering weer geklapt. Er moest toch iets serieus aan de hand zijn en maar niet meer gevraagd nog een keer die zekering omhoog te zetten voordat ik er zelf naar heb gekeken.
Afgelopen donderdag thuis gekomen, meterkast kap eraf en zie daar. Boel flink weggesmolten. De schade had nog veel erger kunnen zijn geweest.
Zo zie je maar dat ook na 6 maanden pas kan blijken er iets niet goed is. Weet niet of 1 draad toch niet helemaal goed strak aangedraaid heeft gezeten of dat de kortsluiting uit de kwh meter zelf komt. Maar in November gemonteerd, nooit problemen gehad en pas in Juni gesmolten.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik kom echt zoveel ellende tegen van installateurs die een simepele nacontrole niet even doen. Even met de punttang aan elke draad waar je aangezeten hebt in de kast trekken voor je de kap er op zet voorkomt dit soort problemen gewoon.
Als er sluiting in de kwh meter zelf had gezeten was de automaat er gewoon uit geknalt.![]()
Daar had inderdaad maar zo brand kunnen ontstaan; lijkt er inderdaad op dat er een draad onder de klem heeft gezeten in plaats van goed er tussen. Zou als ik @Glder76 was ook gelijk de kam en de bedrading die daar boven die automaat zit vervangen. Daar is echt serieus wat warmte bij geweest !quote:![]()
Goed weggekomenquote:Op zaterdag 24 juni 2023 08:27 schreef Glider76 het volgende:
Zo zie je maar dat ook na 6 maanden pas kan blijken er iets niet goed is. Weet niet of 1 draad toch niet helemaal goed strak aangedraaid heeft gezeten of dat de kortsluiting uit de kwh meter zelf komt. Maar in November gemonteerd, nooit problemen gehad en pas in Juni gesmolten.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]![]()
![]()
Ja, dat zonder meer.. voor hetzelfde geld ontstaat er zoveel warmteontwikkeling dat in je afwezigheid de hele meterkast er aan gaat..quote:
Met alle gevolgen van dien![]()
![]()
Een vraag waar ik waarschijnlijk het antwoord op weet; van de week zijn er bij ons op het dak zonnepanelen gemonteerd, de omvormer wordt later geïnstalleerd.
Gedaan door een bekend en betrouwbaar bedrijf.
Alleen iets raars, de zonnepanelen hangen gewoon 30cm voorbij de dakgoot, neem aan dat niet de bedoeling is?
Als antwoord kreeg ik dat het anders niet past (?), van te voren is het wel ingemeten enzovoort.
Is ene huis met een nokverhoging, 4 boven op en 3 eronder.
Ga maandag sowieso even bellen![]()
Dat klinkt niet als "zo hoort het".quote:Op zaterdag 24 juni 2023 16:10 schreef Pap89 het volgende:
Een vraag waar ik waarschijnlijk het antwoord op weet; van de week zijn er bij ons op het dak zonnepanelen gemonteerd, de omvormer wordt later geïnstalleerd.
Alleen iets raars, de zonnepanelen hangen gewoon 30cm voorbij de dakgoot, neem aan dat niet de bedoeling is?
Als antwoord kreeg ik dat het anders niet past (?), van te voren is het wel ingemeten enzovoort.
Ga maandag sowieso even bellen
Zonder foto's verder weinig van te zeggen.![]()
Die kam stond al op de nominatie om vervangen te worden. Gelijk 4 polig. Of parig of hoe dat heet.quote:Op zaterdag 24 juni 2023 14:26 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Daar had inderdaad maar zo brand kunnen ontstaan; lijkt er inderdaad op dat er een draad onder de klem heeft gezeten in plaats van goed er tussen. Zou als ik @:Glder76 was ook gelijk de kam en de bedrading die daar boven die automaat zit vervangen. Daar is echt serieus wat warmte bij geweest !![]()
Zonder foto beetje moeilijk in te schatten.quote:Op zaterdag 24 juni 2023 16:10 schreef Pap89 het volgende:
Maar na de onderste pan lopen de panelen nog door, voorbij de dakgoot en dan nog 30cm?
Dat mag niets eens denk ik. De onderkant kan dan dermate veel wind vangen dat de klemmen bovenin het niet houden.
Wij plaatsen niet eens tot aan de dakgoot (ivm afwatering). Laat staan er voorbij.Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Dankzij de nieuwe panelen eergisteren ook mijn record verbroken. Dit was 80,254 en eergisteren was 93,144.
Gisteren direct daar weer overheen met 93,891 en vandaag lijkt nog beter te worden.
Perfecte dag zou 100 haalbaar moeten zijn denk ik.
Wel zie ik nu midden op de middag een optimizer ineens instorten voor een half uur of een uur en daarna weer normaal werken.
Gisteren (bij wijze van) paneel 8 en 10, eergisteren paneel 15 en vandaar paneel 13.
100% onverklaarbaar. Schaduw onmogelijk, omvormer nog lang niet in zijn piek (het is zelfs net iets na piek moment van de dag, en die ligt op 12,5kW op een 16kW omvormer).
Morgen maar eens SolarEdge vragen of zij verklaring hebben.Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Hoeveel stroom verbruik je dat dit loont?quote:Op zondag 25 juni 2023 17:07 schreef bambino het volgende:
Dankzij de nieuwe panelen eergisteren ook mijn record verbroken. Dit was 80,254 en eergisteren was 93,144.
Gisteren direct daar weer overheen met 93,891 en vandaag lijkt nog beter te worden.
Perfecte dag zou 100 haalbaar moeten zijn denk ik.
Wel zie ik nu midden op de middag een optimizer ineens instorten voor een half uur of een uur en daarna weer normaal werken.
Gisteren (bij wijze van) paneel 8 en 10, eergisteren paneel 15 en vandaar paneel 13.
100% onverklaarbaar. Schaduw onmogelijk, omvormer nog lang niet in zijn piek (het is zelfs net iets na piek moment van de dag, en die ligt op 12,5kW op een 16kW omvormer).
Morgen maar eens SolarEdge vragen of zij verklaring hebben.![]()
Ik gok op jaarbasis zo'n 9000 te verbruiken. En voor de uitbreiding zat ik zo rond de 11.000 - 11.500 aan opwek, daar komt nu een kleine 3000 bij (denk/hoop ik).quote:Op zondag 25 juni 2023 17:11 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Hoeveel stroom verbruik je dat dit loont?
Momenteel zit ik nog bij Innova (sinds begin september) en die betaalden toen 90 cent per kWh teruglever tarief.
Dus in de komende 2,5 maand gaan die nieuwe panelen met een beetje mazzel 1000-1500kWh opwekken (900-1350 euro).
Heb het setje zelf gelegd, en werk al 9 jaar in de business dus koop via het werk tegen inkoop.
Daarom kan dit uit.
Probleem wordt nieuwe contract vanaf begin september dit jaar. Momenteel is de hoogster rond de 16 cent teruglevering.Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Ja echt over de dakgoot, je kan de onderkant van de panelen gewoon zien dus.quote:Op zondag 25 juni 2023 17:01 schreef bambino het volgende:
[..]
Zonder foto beetje moeilijk in te schatten.
Maar na de onderste pan lopen de panelen nog door, voorbij de dakgoot en dan nog 30cm?
Dat mag niets eens denk ik. De onderkant kan dan dermate veel wind vangen dat de klemmen bovenin het niet houden.
Wij plaatsen niet eens tot aan de dakgoot (ivm afwatering). Laat staan er voorbij.![]()
Moet inderdaad zeggen dat het bedrijf kundig en snel reageert, zelfs op zondag.quote:Op donderdag 8 juni 2023 09:02 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat lijkt wel een soort schans ipv de traditionele O-W opstelling.
Overigens moet je ze gewoon bellen en dan stellen ze ene compleet pakket voor je samen inclusief rubbertjes, kabels en dergelijke waar ik zelf niet aan gedacht had.
Heb 4x 580 Wp panelen besteld, komen morgen binnen. Nogmaals dank![]()
![]()
Ja dat is dus niet de bedoeling.quote:Op zondag 25 juni 2023 23:10 schreef Pap89 het volgende:
[..]
Ja echt over de dakgoot, je kan de onderkant van de panelen gewoon zien dus.
Is er boven het bovenste paneel geen ruimte meer? Dan hebben ze niet goed ingemeten.Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Hier nog geen record maar dat kan vandaag ook veranderen als er minimaal 50kWh wordt opgewekt.
Ondanks dat denk ik niet dat het schoonmaken van de panelen veel uitgemaakt heeft, want er is geen dagrecord verbroken en ik zie geen verschil in opbrengst voor of na. Alleen 1 mosgroen paneel op het noorden heeft duidelijk baat gehad bij het schoonmaken.
Voor m'n moeder wel al een record maar dit is ook pas de 2e juni dat ze op het dak liggen.![]()
Mei loopt nog 23 kWh voor. Maar dat halen we die laatste dagen nog wel in (Laatste weken steeds 19-20 per dag, max is 23).
Vorig jaar hadden we tot eind juni 2074 kWh. Nu zitten we op 1794. Elke maand was slechter dit jaar en maart alleen scheelde al 200 kWh. (wel vergelijkbare max waardes, dus er is niks stuk lijkt me)![]()
Zijn de pieken van het opwekken wel hetzelfde als voorheen?quote:Op maandag 26 juni 2023 09:20 schreef Deepfreeze het volgende:
Mei loopt nog 23 kWh voor. Maar dat halen we die laatste dagen nog wel in (Laatste weken steeds 19-20 per dag, max is 23).
Vorig jaar hadden we tot eind juni 2074 kWh. Nu zitten we op 1794. Elke maand was slechter dit jaar en maart alleen scheelde al 200 kWh. (wel vergelijkbare max waardes, dus er is niks stuk lijkt me)
Zien de grafieken er normaal uit? Geen overspanning op het net waardoor de omvormer soms uitvalt?
Ik neem aan dat je dat zelf wel al hebt bekeken, maar ik vraag het toch
Het is hier ook wel eens voorgekomen dat ik mensen records zag noemen terwijl mijn opbrengst achter bleef. Dus het kan ook regiogebonden zijn.![]()
Nee,Zelfde pieken inderdaad (rond de 20 in juni). En zelfde vorm grafiek.quote:Op maandag 26 juni 2023 09:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zijn de pieken van het opwekken wel hetzelfde als voorheen?
Zien de grafieken er normaal uit? Geen overspanning op het net waardoor de omvormer soms uitvalt?
Ik neem aan dat je dat zelf wel al hebt bekeken, maar ik vraag het toch
Het is hier ook wel eens voorgekomen dat ik mensen records zag noemen terwijl mijn opbrengst achter bleef. Dus het kan ook regiogebonden zijn.
Ik was wel even bang voor die overspanning, nu de huurhuizen hier in de wijk allemaal zonnepanelen hebben gekregen. Maar ze draaien vrolijk door. De max die ik zo snel zie is 247, dus dat is prima.
Het weer is gewoon heel anders. Vorig jaar maart hadden we veel zon en dan is het nog koel, dus gaat het snel. In mei-juni was er vaker regen en minder warmte dan nu. Dat scheelt verlies aan effectiviteit door pollen en de opwarming.![]()
Hier wil ik weleens een foto van zien.quote:Op zaterdag 24 juni 2023 16:10 schreef Pap89 het volgende:
Zou bizar zijn als ze het zo geplaatst hebben![]()
Done, over de 2.254kWh deze maand.quote:Op maandag 26 juni 2023 09:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
Hier nog geen record maar dat kan vandaag ook veranderen als er minimaal 50kWh wordt opgewekt.
Beste juni sinds de panelen op m'n dak liggen en de maand is nog niet om.
Het is nog niet de beste maand ooit, want dat was 2.459kWh in mei 2020.
Maar het is haalbaar, afhankelijk van hoe bewolkt het is deze week.![]()
quote:Op maandag 26 juni 2023 11:33 schreef ES_FOK het volgende:
[..]
Hier wil ik weleens een foto van zien.
Zou bizar zijn als ze het zo geplaatst hebben![]()
![]()
quote:
Je moet de BB-code hebben
Maar dit is vrij bizar, hoe is het aan de bovenkant?
Hadden ze niet een kwartslag gedraaid moeten worden? Dat ze in Landscape liggen?![]()
Bijzonder:
Volgens de Enphase app heb ik donderdag 21 juni dag ruim 15kWh opgewekt.
Volgens de Vattenfall app heb ik donderdag echter ruim 17kWh teruggeleverd (en ook nog zo'n 3kWh van het net afgenomen )…
Is er iemand die dit ook al eens aan de hand heeft gehad en/of weet hoe deze onlogica veroorzaakt wordt?![]()
Bizar idd, nog nooit gezien, ben benieuwd of ze er nog liggen na een fikse storm, ze vangen op deze manier veel meer wind. Ik zou dit zo niet willen en er werk van makenquote:![]()
Dat heb ik dus ook gemaild, dat past makkelijk.quote:Op maandag 26 juni 2023 16:10 schreef Leandra het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Je moet de BB-code hebben
Maar dit is vrij bizar, hoe is het aan de bovenkant?
Hadden ze niet een kwartslag gedraaid moeten worden? Dat ze in Landscape liggen?
Heb zelf ook geen foto online kunnen vinden dat de panelen over een dakgoot lopen 😂![]()
Ik ben geen expert, verre van.quote:
Maar bij de eerstvolgende storm de wind eronder en ze buigen en breken als luciferhoutjes.Dit idd.quote:Op maandag 26 juni 2023 16:14 schreef ES_FOK het volgende:
[..]
Bizar idd, nog nooit gezien, ben benieuwd of ze er nog liggen na een fikse storm, ze vangen op deze manier veel meer wind. Ik zou dit zo niet willen en er werk van maken
Hier moet je iig niet akkoord mee gaan. Je hebt nog niet betaald toch?![]()
Enphase app heeft wat opwekking over het hoofd gezien mss?quote:Op maandag 26 juni 2023 16:11 schreef MadMaster het volgende:
Bijzonder:
Volgens de Enphase app heb ik donderdag 22 juni dag ruim 15kWh opgewekt.
Volgens de Vattenfall app heb ik donderdag echter ruim 17kWh teruggeleverd (en ook nog zo'n 3kWh van het net afgenomen )…
Is er iemand die dit ook al eens aan de hand heeft gehad en/of weet hoe deze onlogica veroorzaakt wordt?
Ziet je app wel alle panelen?
Of je slimme meter is van slag en wat optimistisch maar dan zou ik het niet melden
[ Bericht 0% gewijzigd door MadMaster op 26-06-2023 17:58:26 (22e ipv 21e) ]![]()
toevallig waren 20 en 21 juni dagen dat bij mij de app in de stress schoot. 20 Juni rapporteren de omvormers niet warning storing, storing , zogenaamd 8 kWh opgewerkt in werkelijkheid 24 kWh. woensdag roept de app 33 opgewekt meter komt bij 26 kWh.quote:Op maandag 26 juni 2023 16:11 schreef MadMaster het volgende:
Bijzonder:
Is er iemand die dit ook al eens aan de hand heeft gehad en/of weet hoe deze onlogica veroorzaakt wordt?
wat me ook opvalt . elke dinsdag raakt het systeem de verbinding een paar uur kwijt en s middags doet ie het weer (waarna ie een uurtje met synchroniseren bezig is om de resultaten op te halen) . dinsdag update dag bij Enphase ofzo"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"![]()
Zo had ik ook meer panelen op het dak kunnen hebben.. En met een beetje wind ook snel er weer af..quote:![]()
Volgens mij was het hier 30 cm van de rand van het dak..![]()
Geen idee, maar dinsdag klapte de aardlekschakelaar er tijdens een enorme onweerklap er wel uit.quote:Op maandag 26 juni 2023 16:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Enphase app heeft wat opwekking over het hoofd gezien mss?
Ziet je app wel alle panelen?
Meteen hersteld, waarna alles weer op kwam.
Enphase app laat alle panelen zien in de status 'Normaal'…
Kwam er vanmiddag achter dat de Vattenfall app qua verbruik sinds woensdag niet meer bijgewerkt werd.
Netwerkbeheerder Liander, die verantwoordelijk is voor het doorgeven van de metergegevens aan Vattenfall, daarop even gebeld en die zagen dat er dinsdag en donderdag wel een tijdelijke verstoring was geweest.
Nu staat alles t/m zaterdag weer in de Vattenfall app…
Gegevens van donderdag:
Enphase:
Vattenfall:
Homewizard P1:Ik meld niks, hoewel de 'winst' minimaal is…quote:Of je slimme meter is van slag en wat optimistisch maar dan zou ik het niet melden![]()
Het voldoet trouwens niet aan de wetgeving, als de panelen buiten het dakvlak vallen:
https://open.overheid.nl/(...)05774bb0ac344604/pdf
Link komt hier vandaan: https://www.rijksoverheid(...)oren-en-zonnepanelen
3. Komt de zonnecollector of het zonnepaneel op een schuin dak,dan geldt dat:
• de collector of het paneel niet mag uitsteken en dus aan alle kanten binnen het vlak van het dak moet blijven,
• de collector of het paneel in of direct op het dakvlak moet worden geplaatst,
• de hellingshoek van de collector of het paneel hetzelfde moet zijn als die van het dakvlak waarop het staat;![]()
Bij mij is mei 2020 ook de beste maand tot nu toe, het is mogelijk dat te halen maar dan heb ik een paar flink zonnige dagen nodig!quote:Op maandag 26 juni 2023 15:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Done, over de 2.254kWh deze maand.
Beste juni sinds de panelen op m'n dak liggen en de maand is nog niet om.
Het is nog niet de beste maand ooit, want dat was 2.459kWh in mei 2020.
Maar het is haalbaar, afhankelijk van hoe bewolkt het is deze week.
Ik zit ook nog niet aan de beste juni maand, dat was 2019.
[ Bericht 0% gewijzigd door Faraday01 op 26-06-2023 17:19:28 ]![]()
Als ze in Landscape ook passen dan denk ik dat ze ingemeten zijn als landscape en dat degenen die ze geplaatst hebben dachten dat portrait ook wel zou passen.quote:Op maandag 26 juni 2023 16:17 schreef Pap89 het volgende:
[..]
Dat heb ik dus ook gemaild, dat past makkelijk.
Heb zelf ook geen foto online kunnen vinden dat de panelen over een dakgoot lopen 😂
Dit is echt bizar, zeker als landscape prima zou passen.
Het voldoet niet aan de wet- en regelgeving, dus zeker niet accepteren.![]()
Volgens mij zegt je enphase app dat je woensdag 21 juni 28,5 kWh opgewekt hebt, en donderdag 22 juni 15,3 kWh?quote:Op maandag 26 juni 2023 16:48 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Geen idee, maar dinsdag klapte de aardlekschakelaar er tijdens een enorme onweerklap er wel uit.
Meteen hersteld, waarna alles weer op kwam.
Enphase app laat alle panelen zien in de status 'Normaal'…
Kwam er vanmiddag achter dat de Vattenfall app qua verbruik sinds woensdag niet meer bijgewerkt werd.
Netwerkbeheerder Liander, die verantwoordelijk is voor het doorgeven van de metergegevens aan Vattenfall, daarop even gebeld en die zagen dat er dinsdag en donderdag wel een tijdelijke verstoring was geweest.
Nu staat alles t/m zaterdag weer in de Vattenfall app…
Gegevens van donderdag:
Enphase:
[ afbeelding ]
Vattenfall:
[ afbeelding ]
Homewizard P1:
[ afbeelding ]
[..]
Ik meld niks, hoewel de 'winst' minimaal is…
Loopt Vattenfall niet gewoon een dag achter en gaat dat over woensdag de 21ste?Je hebt het hier zelf ook over de 21ste.... maar ook over donderdag (de 22ste)quote:Op maandag 26 juni 2023 16:11 schreef MadMaster het volgende:
Bijzonder:
Is er iemand die dit ook al eens aan de hand heeft gehad en/of weet hoe deze onlogica veroorzaakt wordt?![]()
De 21e was inderdaad 28,5 kWh, maar de Enphase app loopt nooit achter.quote:Op maandag 26 juni 2023 17:21 schreef Leandra het volgende:
[..]
Volgens mij zegt je enphase app dat je woensdag 21 juni 28,5 kWh opgewekt hebt, en donderdag 22 juni 15,3 kWh?
Loopt Vattenfall niet gewoon een dag achter en gaat dat over woensdag de 21ste?
Alles klopt normaal gesproken altijd perfect.En daar waar ik de 21e zei, bedoel ik de 22e.quote:Je hebt het hier zelf ook over de 21ste.... maar ook over donderdag (de 22ste)
Stop de tijd, geen jokers…![]()
Bizar. Wat is dat trouwens links, dat net over de rand komt? Lijkt wel alsof er een tweede paneel bovenop ligt.quote:
are we infinite or am I alone![]()
Hoeveel teruglevering geeft de Vattenfall app dan aan over woensdag de 21ste?quote:Op maandag 26 juni 2023 17:57 schreef MadMaster het volgende:
[..]
De 21e was inderdaad 28,5 kWh, maar de Enphase app loopt nooit achter.
Alles klopt normaal gesproken altijd perfect.
[..]
En daar waar ik de 21e zei, bedoel ik de 22e.
Stop de tijd, geen jokers…![]()
quote:Op maandag 26 juni 2023 18:07 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hoeveel teruglevering geeft de Vattenfall app dan aan over woensdag de 21ste?![]()
![]()
Op zo'n situatie hier in de straat heb wij (buren) bezwaar gemaakt. Gevaarsetting en geluidoverlast van het vallende water op het balkon.quote:
Ongegrond verklaard uiteindlijk en de panelen liggen/hangen er nog zo bij.quote:Op zondag 9 mei 2021 21:16 schreef Estate2 het volgende:
Zijn er echt wettelijke regels voor het plaatsen van zonnepanelen? 1 van de bewoners van mijn straat heeft drie panelen (portrait) onder de dakkapel. Punt is dat de panelen zo'n 30 a 40 cm over de dakgoot heen steken.
Ziet er niet uit natuurlijk en de directe buren hebben last van het kletterende water op het balkon tijdens regenbuien.
[ Bericht 32% gewijzigd door Estate2 op 26-06-2023 18:56:29 ]Voorheen Post ID 101472![]()
Hier zou ik om meerdere redenen al niet mee akkoord gegaan zijn, dat is toch geen gezicht zo !quote:
Maar los van het esthetische voldoet het ook gewoon niet aan de wet en regelgeving.
Mag hopen dat je deze cowboys nog niet volledig betaald hebt !![]()
995.1
Bijna!
Edit: oh dat was gister.
Ik ben er over
[ Bericht 57% gewijzigd door investeerdertje op 26-06-2023 19:23:25 ]![]()
Nee nog geen euro betaald, maar is een serieus bedrijf, alleen denk dat degene die wij hadden het werk nog niet zo lang deed.quote:Op maandag 26 juni 2023 19:11 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Hier zou ik om meerdere redenen al niet mee akkoord gegaan zijn, dat is toch geen gezicht zo !
Maar los van het esthetische voldoet het ook gewoon niet aan de wet en regelgeving.
Mag hopen dat je deze cowboys nog niet volledig betaald hebt !
Of vooral ervaring had met boerenschuren enz.
Komt hopelijk vast nog goed.
Volgens de schets zouden ze gewoon netjes 30+- cm van de randen blijven.![]()
Liggen 4 panelen op de nokverhoging. Die steken niet over de rand, maar liggen volgens mij wel heel dicht bij de rand….quote:Op maandag 26 juni 2023 17:59 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Bizar. Wat is dat trouwens links, dat net over de rand komt? Lijkt wel alsof er een tweede paneel bovenop ligt.![]()
Misschien is het een domme vraag hoor, maar de kWh die bij teruglevering staan, dat is dus niet wat je daadwerkelijk opwekt met je zonnepanelen?quote:![]()
Wat Vattenfall als teruglevering aangeeft is idd niet wat je opwekt, want een deel van je opgewekte stroom gebruik je direct, al is het alleen maar voor je koelkast en je stand-by verbruik van andere apparaten.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 07:59 schreef Icegiant het volgende:
[..]
Misschien is het een domme vraag hoor, maar de kWh die bij teruglevering staan, dat is dus niet wat je daadwerkelijk opwekt met je zonnepanelen?![]()
Het lijkt erop dat de Vattenfall App een dag achterloopt, wat zegt de app voor de 23ste?quote:
Want de 21ste minder dan de 22ste is ook al raar, maar de 20ste minder dan de 21ste zou op basis van mijn opbrengsten ook logisch zijn.![]()
Graag gedaan. Heb hier nog wel een vraag voor de installatie van mijn ouders.quote:Op zondag 25 juni 2023 23:21 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Moet inderdaad zeggen dat het bedrijf kundig en snel reageert, zelfs op zondag.
Heb 4x 580 Wp panelen besteld, komen morgen binnen. Nogmaals dank
Die hebben 10x 360wp panelen gelegd een jaar of 4 terug. Nu hebben we ene airco geplaatst om mee te verwarmen en willen/kunnen we 1 paneel bijleggen. Moet dat hetzelfde type paneel en WP zijn of kunnen we ook bv een 450WP paneel erbij leggen?
En kan ik de string gewoon eenvoudig verlengen?1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
quote:Op dinsdag 27 juni 2023 08:07 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het lijkt erop dat de Vattenfall App een dag achterloopt, wat zegt de app voor de 23ste?De 21ste had 28,5 kWh opbrengst, de 22ste had 15,3 kWh, volgens de Enphase app.quote:Want de 21ste minder dan de 22ste is ook al raar, maar de 20ste minder dan de 21ste zou op basis van mijn opbrengsten ook logisch zijn.
De 21ste was dus niet minder dan de 22ste.
Dank voor het meedenken, ik wacht de maandcijfers wel af en zal het total van de maand juni vergelijken t.o.v. het spreadsheet dat ik dagelijks bijhoud.
Op basis daarvan kwam ik er achter dat er iets niet helemaal logisch/juist was, omdat er negatieve berekende getallen in getoond werden. Iets wat op basis van de zich per dag herhalende formules per rij niet logisch is...
Sinds gisteren zijn via de Homewizard app met Energy+ opties ook de Enphase omvormers te koppelen/uit te lezen en kan ik e.e.a. live zien/terugkijken (helaas haalt de app geen historische data op):![]()
![]()
Over 1kW heb ik juni vorig jaar ingehaald. Ben nog 2% verwijderd van de beste maand vorig jaar.
Lekkere maand.![]()
Ik zit nu ongeveer 30 kWh over juni vorig jaar heen en dit is daarmee mijn nieuwe topmaand. Totaal nu 1,19 MWh deze maand.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 14:13 schreef Kreator het volgende:
Over 1kW heb ik juni vorig jaar ingehaald. Ben nog 2% verwijderd van de beste maand vorig jaar.
Lekkere maand.Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek![]()
Vandaag Mei van dit jaar (beste maand tot nu toe) overtroffen met 20 kWh, en er zijn nog 3 dagen, Juni wordt een heel erg goede maand.
Forum Opties Forumhop: Hop naar: