abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 8 juni 2023 @ 21:18:54 #101
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209446164
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2023 20:27 schreef qajariaq het volgende:

[..]
En jij denkt dat je een paneel schoon krijgt in 13 seconden?
Zelfs in 26 seconden lukt dat niet, als je met 2 man ieder een ander paneel doet.
Overigens zou ik gewoon zo'n robot kopen als ik 1100 panelen had.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 9 juni 2023 @ 18:04:00 #102
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_209455062
Zo, die aircoleidingen liggen netjes

https://www.dumpert.nl/item/100063524_f482b56e

:o
pi_209472669
Gisteren met 15,8kWh de beste dag van het jaar!

Zo zie je maar, dat het per situatie enorm kan verschillen, bij heel veel mensen speelt de warmte al een rol, nou ja bij mij natuurlijk ook, maar omdat ze zo plat liggen en exact op het zuiden haal ik toch in de warmste maanden wanneer de zon het hoogst staat, de hoogste waarden.

De hellingshoek weegt dan weer op tegen de warmte.
  zondag 11 juni 2023 @ 08:51:15 #104
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209472909
Ik ben gisteren over de 3000 Euro gegaan, aan bespaarde stroomkosten (Direct verbruik en Accu verbruik) plus teruglever vergoeding. De bespaarde kosten op gas omdat ik ook op de Zonnestroom stook reken ik niet mee, net zo als ik daarvoor de rente niet meereken.
Totale kosten waren een 23K, komt er op neer dat ik de boel dus in een 8 jaar terugverdien bij de huidige stroomprijzen. Daar komt echter de Stroomauto die ik laad op zonnestroom en verkoop aan de baas nog bij. Alles goed gedaan dus.
pi_209473292
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 08:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik ben gisteren over de 3000 Euro gegaan, aan bespaarde stroomkosten (Direct verbruik en Accu verbruik) plus teruglever vergoeding. De bespaarde kosten op gas omdat ik ook op de Zonnestroom stook reken ik niet mee, net zo als ik daarvoor de rente niet meereken.
Totale kosten waren een 23K, komt er op neer dat ik de boel dus in een 8 jaar terugverdien bij de huidige stroomprijzen. Daar komt echter de Stroomauto die ik laad op zonnestroom en verkoop aan de baas nog bij. Alles goed gedaan dus.
Netjes!

Ik ben heel benieuwd hoeveel ik deze winter ga moeten salderen. Ik zit deze maand alweer op 411kwh. Ik ben benieuwd hoe het gaat met het warm stoken van mijn huis :)
  Moderator zondag 11 juni 2023 @ 10:39:25 #106
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_209473849
Gisteren hier geen bijzondere opbrengst; lijkt erop dat de warmte de efficiëntie toch een beetje de das om doet.
Al met al een keurige 8,1 kWh; hoogste opbrengst tot nu toe dit jaar is 8,7.

Met vier panelen á 410 wp op pal zuid. :)
pi_209473943
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 10:39 schreef Vonkenboer het volgende:
Gisteren hier geen bijzondere opbrengst; lijkt erop dat de warmte de efficiëntie toch een beetje de das om doet.
Al met al een keurige 8,1 kWh; hoogste opbrengst tot nu toe dit jaar is 8,7.

Met vier panelen á 410 wp op pal zuid. :)
45-60 graden zeker?

Bij mij liggen ze op 15 volgens mij en blijft de opbrengst stijgen hoe hoger de zon komt, ondanks de warmte.
  Moderator zondag 11 juni 2023 @ 11:04:22 #108
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_209474046
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 10:51 schreef JDx het volgende:

[..]
45-60 graden zeker?

Bij mij liggen ze op 15 volgens mij en blijft de opbrengst stijgen hoe hoger de zon komt, ondanks de warmte.
Ze liggen op een plat dak.
pi_209474601
Hier op plat dak liggen
Oost west.

Maximale temperatuur panelen 63 graden.

Gewoon een mooie opbrengst. Geen grote last van de temperatuur.
Scheelt dat je minder afhankelijk bent van opbrengst midden op de dag als het, het heetst is.
Eerst denken, dan typen
pi_209474730
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 11:04 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Ze liggen op een plat dak.
Oh, toch een wolkje gehad dan of hebben ze duidelijk last van de warmte?

Misschien hebben 8x300 minder last van de warmte dan 4x410 dat zou ook kunnen.
pi_209474822
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 08:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Natuurlijk als je die 23k kan missen is het een goed rendement, maar er zijn ook veel leuke dingen van te doen. Bovendien heb je na 8 jaar nog geen cent winst... dus eigenlijk zou je naar bijv. 16 jaar moeten kijken. Dan heb je van 23k dus 46k gemaakt...

Ik weet niet hoe oud je bent, maar heb je ook de berekening gedaan wat de kans is dat je over 16 jaar nog leeft?
Facts don't care about your feelings
pi_209474902
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 12:20 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Natuurlijk als je die 23k kan missen is het een goed rendement, maar er zijn ook veel leuke dingen van te doen. Bovendien heb je na 8 jaar nog geen cent winst... dus eigenlijk zou je naar bijv. 16 jaar moeten kijken. Dan heb je van 23k dus 46k gemaakt...

Ik weet niet hoe oud je bent, maar heb je ook de berekening gedaan wat de kans is dat je over 16 jaar nog leeft?
Ik zit ook altijd met zulke vragen, ik ben al over de helft van mijn hypotheek, kan het waarschijnlijk niet herfinancieren en tegen die tijd wil ik gewoon naar een sociale huurwoning, een appartementje ofzo.

Tenzij mijn leven verandert door een vrouw ofzo, maar dan blijf ik hier ook niet wonen waarschijnlijk.

Ga je dan nog investeren in dingen die pas na 10 jaar terugverdiend zijn? Nu gewoon 8 zonnepanelen en een airco beneden en boven voor de verwarming. Alleen nog douchen en koken op gas en dat was vorig jaar slechts 168m3 dus de netbeheerkosten zijn ook naar het lage tarief van 12 euro/maand gegaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door JDx op 11-06-2023 15:48:52 ]
pi_209475378
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 10:51 schreef JDx het volgende:

[..]
45-60 graden zeker?

:Y
Dit heb ik ook.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_209475382
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 12:29 schreef JDx het volgende:
Ga je dan nog investeren in dingen die pas na 10 jaar terugverdient zijn? Nu gewoon 8 zonnepanelen en een airco beneden en boven voor de verwarming. Alleen nog douchen en koken op gas en dat was vorig jaar slechts 168m3 dus de netbeheerkosten zijn ook naar het lage tarief van 12 euro/maand gegaan.
Wel investeren betekend dat je voor dat bedrag geen last hebt van inflatie, het is dus een stukje zekerheid. Je huis zal ook iets in warde verhogen als het goed is dus kan je in die zin de tien jaar ook naar vijf terugbrengen.

Alleen douchen en koken op gas zou ik ook nog eens onder de loep nemen, je vastrecht op gas is ook een paar honderd per jaar.
  zondag 11 juni 2023 @ 13:26:37 #115
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209475490
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 12:20 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Natuurlijk als je die 23k kan missen is het een goed rendement, maar er zijn ook veel leuke dingen van te doen.

Als je er een financiering voor afsluit betaal je duidelijk minder rente dan wat je aan ROI hebt. In mijn geval brengt het een goed rendement op geld wat anders op een spaarrekening zou wegkwijnen of in een indexfonds waarschijnlijk niet dat zou opleveren.
quote:
Bovendien heb je na 8 jaar nog geen cent winst... dus eigenlijk zou je naar bijv. 16 jaar moeten kijken. Dan heb je van 23k dus 46k gemaakt...

Klopt
Die kans is tamelijk hoog, En wat het vooral ook doet is de maandlasten sterk verlagen, zodat ik nu meer vrij besteedbaar inkomen heb wat ik weer kan investeren. In een nieuwe verwarming bijvoorbeeld, die is vorige maand ingebouwd en maakt mijn gasverbruik lager. Beide zorgen voor een betere energieklasse van het huis, waardoor dat weer meer waard is.

Alles bij elkaar verlaag ik mijn maandlasten, wat, tegen de tijd dat ik met pensioen ben ook gewoon zorgt dat ik goed kan rondkomen. Het gaat namelijk niet alleen om het inkomen, maar ook om de maandlasten.
- Geen stroomrekening van enige betekenis
- Zeer lage gasrekening
- Geen Hypotheeklasten
pi_209475505
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 13:17 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Wel investeren betekend dat je voor dat bedrag geen last hebt van inflatie, het is dus een stukje zekerheid. Je huis zal ook iets in warde verhogen als het goed is dus kan je in die zin de tien jaar ook naar vijf terugbrengen.

Alleen douchen en koken op gas zou ik ook nog eens onder de loep nemen, je vastrecht op gas is ook een paar honderd per jaar.
Als je volledig van het gas af zou willen kost je dat weer een dikke investering. Ik vraag me echt af of dat zich ooit terug verdient? Ik heb nl niet het idee dat een huis er echt meer waard van wordt. Of anders gezegd, dat mensen er meer voor willen betalen.
pi_209475820
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 13:27 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Als je volledig van het gas af zou willen kost je dat weer een dikke investering. Ik vraag me echt af of dat zich ooit terug verdient? Ik heb nl niet het idee dat een huis er echt meer waard van wordt. Of anders gezegd, dat mensen er meer voor willen betalen.
Ik denk dat van het gas af niet de waarde van je huis verhoogd. Heb je verhuisplannen dan zeker niet doen.

Aan investering om van het gas af te gaan kan je het zo duur maken als je zelf wilt. @JDx woont alleen en het gaat om koken en douchen. Om het goedkoop te doen kan je een tweepits inductiestel kopen, gewoon op 230 wcd. Kan voor 100 euro of minder zelfs. Douchen kan ook met een 10 liter boiler, die moet je dan wel inbouwen maar een hoop mensen kunnen dat zelf. Met 10 liter en spaardouche kan je twee minuten douchen, echter als je het water verwarmt tot 80 graden en blijft verwarmen tijdens het douchen dan zit je al boven de twaalf minuten met spaardouche of vijf a zes minuten met echte verspildouche. Lijkt me kwa tijd voldoende. Een korte blik op google leert dat een dergelijke boiler prima te krijgen is vanaf rond 150 euro, er komt dan een tientje of vijf bij voor aansluit materiaal.

inb4 als je het niet zelf aansluit is het inderdaad een stuk duurder.

Maar goed, je kan dus voor een jaar vastrecht en wat werk al over op all electric in die situatie. Persoonlijk zou ik ietsje meer investeren, zeker voor die boiler. Zelfs als je die waterleiding uitbesteed kan je voor zeg 2000 euro om, dus na vijf jaar heb je het er al uit. Maar het kan dus in één jaar al.
pi_209475983
Ik heb het net allemaal berekend vorige week en ik zal 17,99 besparen aan vaste kosten, maar een behoorlijke investering moeten doen voor warm water en ik ga niet in de keuken naast mijn 90cm 5-pits gaskookplaat nog 15 jaren koken op 2 pitjes, dan komt er gewoon een 90cm inductieplaat in.

De stroomkosten zullen ook nog weer aardig stijgen met zo'n boiler, dus laten we zeggen dat ik er 18 euro mee bespaar op vaste kosten, maar 5 euro per maand meer kwijt ben aan stroom, dan zou ik 13 euro per maand besparen en dan zou het meer dan 5 jaar duren om dat eruit te krijgen (inductieplaat 300 euro en boiler 300 euro + installatie).

Ik vind die 17,99/maand en het gemak wel prima, helemaal van het gas is nog te veel gedoe. En ik denk ook niet dat een eventuele koper blij is met een niet werkend 5-pits gasstel en een los inductieplaatje voor 2 pannen.

En ook nog eens een klein boilervatje voor alleen douchen en geen warm water in de keuken?

Het is overall gewoon te veel gedoe. Misschien als de ketel het begeeft en een nieuwe 1000 euro kost opnieuw kijken wat handig is, maar niet nu. Salderen gaat er ook bijna zeker af, dus in de winter betaal je gewoon voor stroom.
  zondag 11 juni 2023 @ 14:13:17 #119
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209476044
Van het gas af betekent iig dat je huis goed geïsoleerd is, want all-electric kan alleen maar in een goed geïsoleerd huis, dus in die zin zullen huizen die van het gas af zijn sowieso meer waarde hebben dan een huis dat niet gasloos is, al is het alleen al omdat je bij dat niet-gasloze huis die investering naar gasloos uiteindelijk zult moeten doen.

Maar goed, ik sprak net een buurvrouw die een stuk of 6 paneeltjes heeft op haar dak, met de bouw geleverd, de positionering is WZW, dus ik zei van: ik zou op jullie dak aan beide kanten panelen leggen, heb je van 's morgens vroeg tot 's avonds laat eigen stroom.

Zegt zij: "Ik denk dat het helemaal ophoudt met die zonnepanelen, dat dat over een paar jaar helemaal "uit" is, je ziet nu al dat op piekmomenten de panelen uitgeschakeld worden".

Dus ik van: "Maar wat moet je dan? Want je moet op een gegeven moment ook van het gas af".

Daar had ze dus geen antwoord op, ze wist het niet.

Ik had zoiets van: Laat maar, je hebt helemaal geen kennis van de materie en je blaat maar wat op basis van wat nieuwsberichten over uitschakelende panelen op piekmomenten... alsof iedereen alleen maar stroom opwekt op piekmomenten.
Maar goed, diezelfde buurvrouw snapte niet dat vorig jaar maart mijn beste maand was, en denkt dat haar panelen vol zuid liggen terwijl dat echt niet zo is :')
Ze had ook geen app om haar opbrengst te laten zien, dus dan gaat het puur op gevoel van "Maart vorig jaar zo zonnig? Goh.."
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 11 juni 2023 @ 14:14:32 #120
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209476060
Ik vind de hele ophef in NL over van het gas af en warmtepompen enigsinds grappig. Mijn schoonouders hadden 30 jaar geleden al hun huis net over de grens in D verwarmd met een warmtepomp die de warmte uit het grondwater trok.
pi_209476566
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 14:08 schreef JDx het volgende:
Ik heb het net allemaal berekend vorige week en ik zal 17,99 besparen aan vaste kosten, maar een behoorlijke investering moeten doen voor warm water en ik ga niet in de keuken naast mijn 90cm 5-pits gaskookplaat nog 15 jaren koken op 2 pitjes, dan komt er gewoon een 90cm inductieplaat in.

Ik zeg ook niet dat je het moet doen, ik gaf alleen een rekenvoorbeeld dat het niet perse een enorme investering hoeft te zijn.

FF voor de nieuwsgierigheid, hoe vaak gebruik je drie pitten of meer gelijktijdig? Ik heb dus wel de groepenkast vervangen voor kookroep erbij te kunnen zetten maar achteraf heb ik zoiets van op één groep had het ook prima gepast, gebruik eigenlijk nooit meer dan twee pitten gelijktijdig. Nogmaals, ik snap prima dat je dat niet wil wijzigen.

Mijn warm water heb ik achter schakelaars, ik besteed echt geen vijf euro per maand daaraan en ik ben wel ongeveer alle leiding verliezen kwijt en die waren ook niet mals. Als die boilers warm zijn heb ik binnen seconden warm water in plaats van een minuut of langer moeten wachten. De douche boiler heeft een minuut of vijf nodig op te warmen, de keuken boiler heeft veel minder vermogen en het moet warmer, dus een kwartiertje.
pi_209476570
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 14:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik vind de hele ophef in NL over van het gas af en warmtepompen enigsinds grappig. Mijn schoonouders hadden 30 jaar geleden al hun huis net over de grens in D verwarmd met een warmtepomp die de warmte uit het grondwater trok.
Mijn ex in Bulgarije heeft nooit een gasaansluiting gehad, kan ik ook zeggen :9

Alleen een houtkachel beneden en hadden pas sinds enkele jaren een ouwe gele 2e hands airco boven om de slaapkamer apart te kunnen verwarmen.

In Nederland is elk huis tot enkele jaren geleden gebouwd op het hebben en gebruiken van een gasaansluiting. Dat is veel werk en voor veel mensen veel en veel te duur om helemaal om te gaan.

Ik denk dan ook dat veel mensen zo lang mogelijk aan het gas blijven, tot het echt niet anders kan.
  maandag 12 juni 2023 @ 08:02:11 #123
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209484408
GIsteren met de Auto laden, de Airco de hele dag aan, oven, vaatwasser, friteuse, espresso machine, alles bij elkaar een verbruik van 48 kWh, hoogste gebruik op 1 dag tot nu toe. 100% gedekt door eigen productie.
pi_209485826
De borstelset met telescoopbuizen kwam zaterdag al binnen, de onharder stond net op de stoep.

Straks nog even 2x Gardena naar 3/4 inch verloopjes halen die er op geschroefd kunnen worden.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_209492278
Homewizard doet nu ook enphase
  maandag 12 juni 2023 @ 21:48:24 #126
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_209493260
Vraagje: ik heb schuin dak (ca 20 graden) op ZO en NW. Wat zou een goede manier zijn qua verdeling van, zeg, 10 panelen?

ZO zal hoogste opbrengst geven, maar salderen wordt afgebouwd. Is het slim om er een aantal op NW te leggen? Hoeveel? 3 om 7? 6 om 4?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_209493317
quote:
1s.gif Op maandag 12 juni 2023 21:48 schreef GrumpyFish het volgende:
Vraagje: ik heb schuin dak (ca 20 graden) op ZO en NW. Wat zou een goede manier zijn qua verdeling van, zeg, 10 panelen?

ZO zal hoogste opbrengst geven, maar salderen wordt afgebouwd. Is het slim om er een aantal op NW te leggen? Hoeveel? 3 om 7? 6 om 4?
Als het echt een 20 graden dak is, dan gaat zelfs noord nog wel flink wat opleveren.

Hieronder het 18 graden noord/zuid dak van m'n moeder met de opbrengst van 2023 tot nu toe met 10 panelen op zuid, 10 panelen op noord (365Wp per paneel).

maandag 12 juni 2023 @ 22:00:17 #128
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209493397
Ik zou ook 50/50 verdelen en dus waarschijnlijk meer dan die 10 panelen nemen.
Zeker met een ZO-NW dak
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 12 juni 2023 @ 22:01:44 #129
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_209493408
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 21:52 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als het echt een 20 graden dak is, dan gaat zelfs noord nog wel flink wat opleveren.

Hieronder het 18 graden noord/zuid dak van m'n moeder met de opbrengst van 2023 tot nu toe met 10 panelen op zuid, 10 panelen op noord (365Wp per paneel).

[ afbeelding ]
Heb de hoek gemeten met zo'n app, en dan kom ik op 22 graden uit.

Er ligt nu een offerte met legplan met 8 om 2 panelen. Ik vraag me af of het niet slimmer is om iets meer op NW te leggen zodat de opwekking wat gelijkmatiger is gedurende de dag.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  maandag 12 juni 2023 @ 22:04:35 #130
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_209493442
quote:
1s.gif Op maandag 12 juni 2023 22:00 schreef Leandra het volgende:
Ik zou ook 50/50 verdelen en dus waarschijnlijk meer dan die 10 panelen nemen.
Zeker met een ZO-NW dak
Ik zit met een 1 fase aansluiting. Ook heeft het dak niet veel ruimte voor heel veel meer panelen.
pi_209493456
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 22:01 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Heb de hoek gemeten met zo'n app, en dan kom ik op 22 graden uit.

Er ligt nu een offerte met legplan met 8 om 2 panelen. Ik vraag me af of het niet slimmer is om iets meer op NW te leggen zodat de opwekking wat gelijkmatiger is gedurende de dag.
Veel (de meeste?) "zonneboeren" zijn alleen maar bezig met kijken naar hoogste jaaropbrengst.
Er zijn er ook die willen meedenken.

Als het mijn dak was, ging ZO en NW vol.
Dus het hangt vooral af van je budget, ik zou minimaal 6 per kant aanhouden.

Uit die 2/8 verhouding maak ik op dat je voor micro-omvormers gaat?
pi_209493465
quote:
1s.gif Op maandag 12 juni 2023 22:04 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Ik zit met een 1 fase aansluiting.
M'n moeder heeft ook een 1-fase aansluiting van 1x 35A.

Die heeft 20x 365Wp panelen (dus 7.300Wp) op een 5kW omvormer, waarvan dus 10 op noord en 10 op zuid (zoals al gemeld).

Dat topt rond de middag even af omdat de omvormer 5kW is en de panelen iets meer opleveren op de pieken maar veel opbrengst kost dat niet.

quote:
Ook heeft het dak niet veel ruimte voor heel veel meer panelen.
Als je kan schuiven met 8/2 dan kan je waarschijnlijk ook schuiven naar 8/8 ?
Dat zijn er al 16 dan.

Uiteraard kan ik jouw geld niet uitgeven maar ik kan wel laten zien dat er meer kan dan je denkt met een 1-fase aansluiting. Dat is in jouw geval niet de beperkende factor.

Het (opgetelde) vermogen van je omvormer(s) telt uiteindelijk voor de aansluiting in je meterkast, niet het vermogen van de panelen.

[ Bericht 10% gewijzigd door TheFreshPrince op 12-06-2023 22:13:21 ]
  maandag 12 juni 2023 @ 22:15:20 #133
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_209493573
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 22:05 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Veel (de meeste?) "zonneboeren" zijn alleen maar bezig met kijken naar hoogste jaaropbrengst.
Er zijn er ook die willen meedenken.

Als het mijn dak was, ging ZO en NW vol.
Dus het hangt vooral af van je budget, ik zou minimaal 6 per kant aanhouden.

Uit die 2/8 verhouding maak ik op dat je voor micro-omvormers gaat?
Ja klopt.

Als we er 20 zouden kunnen plaatsen, dan had ik het zo gedaan, maar het dak laat dat niet toe. Hooguit misschien 1-2 extra tov offerte.
pi_209493603
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 22:15 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Ja klopt.

Als we er 20 zouden kunnen plaatsen, dan had ik het zo gedaan, maar het dak laat dat niet toe. Hooguit misschien 1-2 extra tov offerte.
Nu ben ik niet zo'n ster in wiskunde maar als er maar 1 of 2 bij kunnen, dan valt er ook weinig te schuiven.
Dus ik volg het nu niet helemaal meer.

En als er echt maar 2 bij kunnen, dan leg je het op die manier toch gewoon vol?
Dan haal je het maximale uit je dak. Die 2 panelen ben je over een jaar alweer vergeten, de opbrengst is nog >25 jaar.
  maandag 12 juni 2023 @ 22:26:15 #135
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_209493715
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 22:17 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nu ben ik niet zo'n ster in wiskunde maar als er maar 1 of 2 bij kunnen, dan valt er ook weinig te schuiven.
Dus ik volg het nu niet helemaal meer.

En als er echt maar 2 bij kunnen, dan leg je het op die manier toch gewoon vol?
Dan haal je het maximale uit je dak. Die 2 panelen ben je over een jaar alweer vergeten, de opbrengst is nog >25 jaar.
Mijn vraag was wat een slimme verdeling was voor 10 panelen met het oog op de toekomst (wegvallen salderen) met een NW-ZO dak.

Er is niet op beide zijden even veel ruimte voor panelen. ZO heeft de meeste ruimte (8 panelen). NW zijn nu 2 gepland maar daar kan imo nog wel 2 bij.

Afgaand op de adviezen van jou en Leandra zouden we het best kunnen gaan voor 8 op ZO en 4 op NW.

Waar zoek ik naar bij de micro omvormers? Peak output power?
pi_209493855
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 22:26 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Mijn vraag was wat een slimme verdeling was voor 10 panelen met het oog op de toekomst (wegvallen salderen) met een NW-ZO dak.

Er is niet op beide zijden even veel ruimte voor panelen. ZO heeft de meeste ruimte (8 panelen). NW zijn nu 2 gepland maar daar kan imo nog wel 2 bij.

Afgaand op de adviezen van jou en Leandra zouden we het best kunnen gaan voor 8 op ZO en 4 op NW.

Waar zoek ik naar bij de micro omvormers? Peak output power?
Ik verwacht dat het installatiebedrijf wel de juiste omvormers erbij kan vinden.
Anders voor de zekerheid hier de offerte (zonder privé-gegevens en in een spoiler) nog even dumpen tegen die tijd.
  maandag 12 juni 2023 @ 22:41:07 #137
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_209493920
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 22:36 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik verwacht dat het installatiebedrijf wel de juiste omvormers erbij kan vinden.
Anders voor de zekerheid hier de offerte (zonder privé-gegevens en in een spoiler) nog even dumpen tegen die tijd.
Dmegc panelen van 410 Wp. Enphase IQ8M hebben ze erbij gedacht
pi_209494000
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 22:41 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Ik denk dat wel past als ik naar de informatie kijk.
@bambino weet er wss net iets meer van, als het om Enphase gaat
pi_209499440
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 22:41 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
De IQ8M kan max 330W omvormen. Dus dat is, in mijn optiek, aan de lage kant voor een 410wp paneel.
Maar dat hangt wel van de ligging van dat paneel af.
Is het hele vlakke helling, juist heel steil, noordelijker dan pal oost of pal west, dan zal het geen enkel probleem zijn.

Maar is het ZW ZO of zuidelijker, met een helling van 20-50 graden, dan wil dat paneel simpelweg meer doen dan 330W dus zul je daar altijd aftoppen.

De IQ8AC kan 366W aan en de IQ8HC kan 384W aan.

Op volgorde heb je:
IQ8+
IQ8M en IQ8MC (bijna gelijk qua specs, specifieke verschillen die hier niet van toepassing zijn)
IQ8AC
IQ8HC

Prijsverschil
IQ8+ = basis (dus 0)
M/MC = +11,22 ex btw
AC = +23,10 ex btw
HC = +29,70 ex btw

Je hebt nu dus al de M prijs, dus 12 euro per stuk erbij.
12 stuks is dus 144 euro. Dat vind ik het wel waard.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  dinsdag 13 juni 2023 @ 20:12:17 #140
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_209501968
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 16:12 schreef bambino het volgende:

[..]
De IQ8M kan max 330W omvormen. Dus dat is, in mijn optiek, aan de lage kant voor een 410wp paneel.
Maar dat hangt wel van de ligging van dat paneel af.
Is het hele vlakke helling, juist heel steil, noordelijker dan pal oost of pal west, dan zal het geen enkel probleem zijn.

Maar is het ZW ZO of zuidelijker, met een helling van 20-50 graden, dan wil dat paneel simpelweg meer doen dan 330W dus zul je daar altijd aftoppen.

De IQ8AC kan 366W aan en de IQ8HC kan 384W aan.

Op volgorde heb je:
IQ8+
IQ8M en IQ8MC (bijna gelijk qua specs, specifieke verschillen die hier niet van toepassing zijn)
IQ8AC
IQ8HC

Prijsverschil
IQ8+ = basis (dus 0)
M/MC = +11,22 ex btw
AC = +23,10 ex btw
HC = +29,70 ex btw

Je hebt nu dus al de M prijs, dus 12 euro per stuk erbij.
12 stuks is dus 144 euro. Dat vind ik het wel waard.
Dank voor je uitgebreide toelichting. Het dak ligt vrijwel pal op ZO en heeft hellingshoek van 22 graden. Er staat wel een boom aan de voorkant van het huis (Oost) die hoger is dan het dak. Die zal in de ochtend iets aan schaduw geven.

Maar jouw inschatting is dat op goede dagen peak output wel boven die 384W uit kan komen? Hoeveel zou zoiets schelen qua opbrengst op jaarbasis?
  dinsdag 13 juni 2023 @ 21:25:21 #141
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209502823
LOL
Vandaag 55 kWh geproduceerd, en 46,8 kWh verbruikt, auto opgeladen (Vanmorgen naar Dieren en terug gereden op accu), was en droger gelopen, vaatwasser, en airco.
  dinsdag 13 juni 2023 @ 22:34:45 #142
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_209503889
Zonnepanelen werken minder goed op hete dagen: experts leggen uit

Al dagen aan een stuk schijnt de zon uitbundig. Maximaal profiteren voor iedereen met zonnepanelen, denk je wellicht. Maar als het erg warm is zoals nu, werken jouw panelen minder goed. Twee experts leggen uit hoe dat zit.

"Verreweg de meeste zonnecellen zijn gemaakt van het materiaal silicium", vertelt universitair hoofddocent zonneceltechnologie René van Swaaij van de TU Delft tegen RTL Nieuws. De energie van de zon maakt elektronen los uit dat silicium. "En waar het op neer komt is: warmte drukt dat effect een beetje. Er lekt meer energie weg. De elektrische spanning van de zonnecel gaat omlaag."

In de handleiding
Als je zonnepanelen op het dak van je huis of schuur hebt liggen en je hebt de gebruiksaanwijzing bewaard, dan kun je daarin opzoeken wat het vermogen is van 1 paneel. "Ik heb dat even gedaan voor mijn eigen panelen. Per stuk hebben die een vermogen van 270 wattpiek."

Maar dat is het geval onder standaard testcondities. "Er wordt er dan onder meer vanuit gegaan dat het paneel een temperatuur heeft van 25 graden." Nu, met een buitentemperatuur van rond de 30 graden, worden de panelen veel warmer. "Ze kunnen nu wel 60 graden halen."

Gaan we uit van die 60 graden, dan zijn de panelen dus 35 graden warmer dan in de testomgeving. Voor elke graad verschil gaan ze een klein beetje minder goed werken. "In het geval van mijn eigen panelen scheelt dat – ook dat staat in de gebruiksaanwijzing – 0,44 procent per graad. Maal 35 dus, is 15,4 procent."

Hoe warmer het is, hoe minder goed het paneel licht omzet in energie dus. Onder testcondities zou een paneel zoals die liggen op het dak van Van Swaaij een vermogen hebben van 270 wattpiek, maar bij temperaturen zoals nu van ongeveer 230.

Watt?
Wattpiek is de eenheid waarin energie uit zonnepanelen wordt uitgedrukt. Op de website van Essent staat: "Gemiddeld brengt 1 Wattpiek (Wp) in Nederland ongeveer 0,88 kWh per jaar op." Een zonnepaneel van 270 wattpiek levert dan dus - onder de ideale omstandigheden - 237,60 kWh per jaar op.

https://www.rtlnieuws.nl/(...)dement-zonne-energie

Ze hebben dus net zoals wij last van de warmte ;) :P
pi_209504372
quote:
6s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 22:34 schreef ikweethetookniet het volgende:
Hoe warmer het is, hoe minder goed het paneel licht omzet in energie dus.
Ik kende de theorie maar dit is mijn eerste zomer met panelen en ik had grotere verschillen verwacht. Mijn beste dag ooit was 3 juni met 32,831 kWh en een max buitentemperatuur van 20.2. Vandaag was het 31.073kWh met een max buitentemp van 27. Scheelt 1.758kWh = ca 5%. Hangt allemaal ook af van positionering enzovoort maar ik had op basis van de verhalen een groter verschil verwacht.
pi_209505397
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 23:29 schreef _mido het volgende:

[..]
Ik kende de theorie maar dit is mijn eerste zomer met panelen en ik had grotere verschillen verwacht. Mijn beste dag ooit was 3 juni met 32,831 kWh en een max buitentemperatuur van 20.2. Vandaag was het 31.073kWh met een max buitentemp van 27. Scheelt 1.758kWh = ca 5%. Hangt allemaal ook af van positionering enzovoort maar ik had op basis van de verhalen een groter verschil verwacht.
Ik weet de stand van de zon niet precies, maar als die tussen de 20 graden en 80 graden staat en je panelen liggen op 50 graden, dan kan je het denk ik duidelijker zien in de statistieken.

Liggen je panelen op 20 graden en profiteer je het meest van de zon op 80 graden, dan weegt de hoek van de zon weer op tegen de warmte van juni/juli/augustus. Mijn beste dagen moeten nog komen.
pi_209507290
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 20:12 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Dank voor je uitgebreide toelichting. Het dak ligt vrijwel pal op ZO en heeft hellingshoek van 22 graden. Er staat wel een boom aan de voorkant van het huis (Oost) die hoger is dan het dak. Die zal in de ochtend iets aan schaduw geven.

Maar jouw inschatting is dat op goede dagen peak output wel boven die 384W uit kan komen? Hoeveel zou zoiets schelen qua opbrengst op jaarbasis?
Ik heb het even vergeleken met mijn eigen systeem. Die doen nu in de piek 81% van hun kunnen (met warm weer dus, deze week).
81% van 410wp is 332W
Dus met de IQ8M (die 330W kan) zit je bijna altijd goed.

Nu heb ik 45 graden dak, af en toe schaduw en ook niet pal zuid.
Bij 22 graden helling zal nu (in de zomer) jouw piek zeker hoger liggen.
Dat stukje raak je kwijt met de IQ8M.
De AC niet.

Maar het is vrijwel onberekenbaar hoeveel het echt scheelt. Kom je pas achter als je een paar panelen M en paar AC doet en dat 5 jaar als test draait om data te checken.

De meerprijs is 12 euro per micro, dus 144 euro op je hele systeem.
Huidige stroomprijs is 40 cent = 360kWh.
Verdeeld over 12 panelen is dat 30kWh per paneel.
Ik denk (schatting) dat je dat wel goedmaakt met de AC variant.
pi_209512165
Vandaag de extra fans van beide omvormers vervangen.
Na al die jaren werden de lagertjes wat minder en hoorde ik er een paar ratelen. Misschien draait het nog wel een paar jaar zo door maar toch maar vast alles vervangen.

Deze keer 92mm Noctua fans gemonteerd, die gaan doorgaans niet stuk (in m'n computers niet iig).

Het monteren was vlot klaar, kwestie van loshalen, fans op het L-profiel vervangen, vastzetten, de stekkers er weer op.

woensdag 14 juni 2023 @ 19:36:42 #147
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209512296
Vandaar over de 700 kWh gegaan, als de rest van de maand zo doorgaat (en dat ziet er zo uit) wordt het 1500 kWh, 300 meer als vorig jaar juni.
pi_209516418
Vanavond de stoute schoenen aangetrokken en de ontharder aangesloten op de schoonmaakset.

De zeepdispenser klikt normaal gesproken direct op de Gardena aansluiting op de buitenkraan maar de ontharder zit er nog voor dus daar moest ik even wat creatiefs op bedenken.
De zeep mag uiteraard niet door de ontharder dus dispenser moet er ná.

Omvormer uitgeschakeld!!!!

Ik was een beetje laat met een "voor" foto maken maar je ziet rechts nog wel wat er voor vuil op zit (wat overigens ook komt omdat het een tijd niet geregend heeft, die vogelpoep spoelt dan wel weer grotendeels weg).

Rustig paneeltje voor paneeltje doen, eerst met een speciaal sopje (toch maar een zeepdispenser erbij geregeld) en de 2e keer afspoelen.

Het resultaat mag er zijn na 90 minuten werk. Armen voelen nogal lam aan, net alsof je net een plafond hebt gewit. Gebrek aan training ;)

De ontharder beperkt de flow wel flink maar aangezien de slangen van de telescoop schoonmaakset ook maar heel dun zijn, is dat in de praktijk geen enkel probleem.

pi_209516560
Die ogen mij in de voorfoto al best fris.
Mijne:

Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  woensdag 14 juni 2023 @ 23:05:54 #150
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209516632
De onze liggen te hoog (6 - 10 meter) en net even gekeken of er vogelpoep op lag, want de tuinset zit iedere keer onder, maar de panelen leken poepvrij te zijn.
Verder kunnen ze wel een regenbui gebruiken, maar dat geldt voor de tuin ook :X
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_209516684
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2023 23:05 schreef Leandra het volgende:
De onze liggen te hoog (6 - 10 meter) maar net even gekeken of er vogelpoep op lag, want de tuinset zit iedere keer onder, maar de panelen leken poepvrij te zijn.
Ik denk dat het voor de opbrengst niet veel uitmaakt.
M'n hoogste opbrengst ooit is geloof ik iets van 105kWh op een dag en de 10e haalde ik nog 103kWh.

Maar voor het zicht is het niet zo gek. En op schone panelen hecht ook minder snel nieuw vuil, denk ik.
  woensdag 14 juni 2023 @ 23:12:10 #152
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209516745
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2023 23:08 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik denk dat het voor de opbrengst niet veel uitmaakt.
M'n hoogste opbrengst ooit is geloof ik iets van 105kWh op een dag en de 10e haalde ik nog 103kWh.

Maar voor het zicht is het niet zo gek. En op schone panelen hecht ook minder snel nieuw vuil, denk ik.
Vandaag 44,8
Mijn hoogste opbrengst ooit was 47,4 ofzo 47,2, ergens in april vorig jaar.

Dus het gaat idd nergens over.
Deze maand tot nu toe 3 dagen onder de 40 kWh, waarvan 1 net eronder, alleen 1 en 2 juni zaten er ruim onder, dus geen klachten.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_209516774
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2023 23:12 schreef Leandra het volgende:

[..]
Vandaag 44,8 mijn hoogste opbrengst ooit was 47,4 ofzo, ergens in april vorig jaar.
Ook netjes!
Hier op 99 blijven hangen omdat de omvormer uit moest, had ook net 100 kunnen zijn mss :P

quote:
Deze maand tot nu toe 3 dagen onder de 40 kWh, waarvan 1 net eronder, alleen 1 en 2 juni zaten er ruim onder, dus geen klachten.
Ook nog geen slijtage merkbaar na 5 jaar.
Vorig jaar had ik op 22 juni 105,9kWh als beste dag ooit zie ik.
  woensdag 14 juni 2023 @ 23:14:01 #154
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209516782
:D
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_209516894
Mss als we een hele mooie 3e week van juni krijgen dat de schone panelen daar overheen gaan :D

Ik kan ze ook de hele dag koelen met water, dan haal ik het wel :+
  donderdag 15 juni 2023 @ 08:30:08 #156
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_209518670
Ik heb elk jaar een overschot van minstens 500kWh, en dat wordt niet terugbetaald, dus zou ik er liever iets nuttigs of leuks mee doen.

Nu heb ik een keramiekoven (pottenbakkersoven) staan (5kW, max temperatuur ongeveer 1300°C) die al jaren niet gebruikt is (was van m'n moeder, maar die kan geen potten meer draaien door haar artritis). Wat zou ik daarmee kunnen doen, de temperatuur is hoog genoeg om oa aluminium, messing, koper, zilver of zink te smelten. Het is wel een toplader, wat het quasi onmogelijk maakt om er een gloeiende smeltkroes met bvb vloeibaar aluminium uit te nemen. Metaal gieten is dus geen optie, de oven gaat pas open als alles afgekoeld is.

De temperatuur is te laag om glas te smelten, maar voldoende om het zacht en vervormbaar te maken, en ook voldoende om gemalen glas te sinteren.

Iemand die iets nuttigs of interessants kan bedenken? Ik kom niet verder dan vullen met allerlei glaswerk en verschillende temperaturen testen (hopend op resultaten in de stijl van Dali's smeltende klokken), en misschien experimenteren met email (glazuur) op metaal, glas of aardewerk.
are we infinite or am I alone
  Spellchecker donderdag 15 juni 2023 @ 08:45:40 #157
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_209518785
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 08:30 schreef crystal_meth het volgende:
Ik heb elk jaar een overschot van minstens 500kWh, en dat wordt niet terugbetaald, dus zou ik er liever iets nuttigs of leuks mee doen.

Nu heb ik een keramiekoven (pottenbakkersoven) staan (5kW, max temperatuur ongeveer 1300°C) die al jaren niet gebruikt is (was van m'n moeder, maar die kan geen potten meer draaien door haar artritis). Wat zou ik daarmee kunnen doen, de temperatuur is hoog genoeg om oa aluminium, messing, koper, zilver of zink te smelten. Het is wel een toplader, wat het quasi onmogelijk maakt om er een gloeiende smeltkroes met bvb vloeibaar aluminium uit te nemen. Metaal gieten is dus geen optie, de oven gaat pas open als alles afgekoeld is.

De temperatuur is te laag om glas te smelten, maar voldoende om het zacht en vervormbaar te maken, en ook voldoende om gemalen glas te sinteren.

Iemand die iets nuttigs of interessants kan bedenken? Ik kom niet verder dan vullen met allerlei glaswerk en verschillende temperaturen testen (hopend op resultaten in de stijl van Dali's smeltende klokken), en misschien experimenteren met email (glazuur) op metaal, glas of aardewerk.
Een laadpaal verhuren met een meter erop? Soort van parkeermeter? (Ja zie het maar eens te regelen O-) )
Of je oven verhuren aan een pottenbakker? Hobbyclub?
pi_209518878
quote:
1s.gif Op woensdag 14 juni 2023 23:12 schreef Leandra het volgende:

[..]
Vandaag 44,8
Mijn hoogste opbrengst ooit was 47,4 ofzo 47,2, ergens in april vorig jaar.

Zit op 196 kWh nu, dat is al meer dan de helft van recordjaar 2019, toen had ik 385 kWh, jaar er na 383 kWh.

En vandaag moet er nog bij, dan pas zitten we op de helft van de maand.
pi_209519073
Hmm, mijn beste dag ooit was toch niet in juni.

Op 13 juni 2021 had ik 17,68 maar schijnt dat ik op 18 mei 2020 maarliefst 18,06 heb gehaald

Dan speelt de warmte nu wel al een duidelijke rol, afgelopen 13 juni had ik maar 15,47 kWh. Of ik heb toch te maken met vieze panelen of verslechtering van performance, ik heb de 17 nog niet gehaald dit jaar.
pi_209519328
Er heeft nu al een vogel op m'n gisteren schoongemaakte panelen gescheten ;(
pi_209519872
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 09:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik moest een klein beetje gniffelen. Sorry
pi_209520312
quote:
:D! Maar je hebt wel een goede work-out gehad. ^O^

Wij hebben aan het begin van het jaar panelen bij laten plaatsen. Onze topdag was op 31 mei, al kwamen de meeste junidagen héél dichtbij.

Even naar de opbrengst van vorig jaar gekeken, en die ligt keurig op 85% van de theoretische maximale opbrengst. De nieuwe panelen liggen wat gunstiger, dus hopelijk gaat dit percentage nog omhoog.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209520442
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 11:33 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
:D! Maar je hebt wel een goede work-out gehad. ^O^

Wij hebben aan het begin van het jaar panelen bij laten plaatsen. Onze topdag was op 31 mei, al kwamen de meeste junidagen héél dichtbij.

Even naar de opbrengst van vorig jaar gekeken, en die ligt keurig op 85% van de theoretische maximale opbrengst. De nieuwe panelen liggen wat gunstiger, dus hopelijk gaat dit percentage nog omhoog.
Zeker een workout, vanavond weer. Deze keer de voorkant van de woning (en tevens zuid).
  donderdag 15 juni 2023 @ 11:48:09 #164
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209520470
quote:
Had, jaren geleden, net een nieuwe auto, zat na een paar dagen vol met pollen of saharastof, ermee door de wasstraat en in de buurt waar ik destijds woonde geparkeerd.
Nu had ik wel in de krant gelezen dat er daar een ooievaar aan het nesten was, maar niet meer aan gedacht. Volgende ochtend wilde ik naar het werk, maar de auto zag eruit alsof er een emmertje turks/griekse yoghurt op was geleegd, dus weer naar de wasstraat...
pi_209520481
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 11:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Had, jaren geleden, net een nieuwe auto, zat na een paar dagen vol met pollen of saharastof, ermee door de wasstraat en in de buurt waar ik destijds woonde geparkeerd.
Nu had ik wel in de krant gelezen dat er daar een ooievaar aan het nesten was, maar niet meer aan gedacht. Volgende ochtend wilde ik naar het werk, maar de auto zag eruit alsof er een emmertje turks/griekse yoghurt op was geleegd, dus weer naar de wasstraat...
Nog geproefd voor de zekerheid? :+
pi_209520490
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 11:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
:D!

Het is hier volstrekt futiel, de vogels schijten dag in en dag uit alles onder.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209520523
Paar deuren verderop (foto is al wel een week oud, morgen eens kijken of het nog erger is geworden). Hoe dan?

donderdag 15 juni 2023 @ 11:52:56 #168
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209520542
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 08:30 schreef crystal_meth het volgende:
Bovenop het salderen? Of kan je net als ik niet salderen?
Denk dan aan een Airco, daarmee kan je koelen in de zomer (pure, goddelijke luxe) en ook (bij)stoken, bespaard je weer stookkosten.
pi_209520552
quote:
1s.gif Op donderdag 15 juni 2023 11:51 schreef opgebaarde het volgende:
Paar deuren verderop (foto is al wel een week oud, morgen eens kijken of het nog erger is geworden)

[ afbeelding ]
Ik was enkele jaren terug een dagje in AquaZoo bij Leeuwarden.

Die hebben wel het record voor meest smerige zonnepanelen.
Zal kijken of ik de foto terug kan vinden.
pi_209520705
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 11:53 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik was enkele jaren terug een dagje in AquaZoo bij Leeuwarden.

Die hebben wel het record voor meest smerige zonnepanelen.
Zal kijken of ik de foto terug kan vinden.
  donderdag 15 juni 2023 @ 12:10:45 #171
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_209520732
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 12:08 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Ja ook wel goed plekje gekozen dan (ongetwijfeld bewust).

Niet goed voor rendement :P
  donderdag 15 juni 2023 @ 15:26:23 #172
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_209522729
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 11:52 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Bovenop het salderen? Of kan je net als ik niet salderen?
Denk dan aan een Airco, daarmee kan je koelen in de zomer (pure, goddelijke luxe) en ook (bij)stoken, bespaard je weer stookkosten.
Ik heb nog een Ferraris (terugdraaiende) meter, salderen gebeurt dus sowieso. Maar als ik het jaar afsluit met een negatief verbruik (dus meer geleverd dan afgenomen), dan levert dat niets op. Maw, het jaar eindigen met 0 kWh, of -500 kWh, of -5000 kWh maakt (financieel) geen verschil.

quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 12:08 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Wow :D
Ik vreesde een tijd lang dat mijn panelen er zo zouden uitzien. M'n buurman is zendamateur en heeft een flinke Yagi antenne op z'n dak staan (pakweg 8 op 8 meter, op een toren van 10 a 15m hoog).
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zitten vaak veel vogels (20 a 30) op. Ik vreesde dat als de wind ongustig zou staan, de vogelschijt op m'n panelen zou belanden. Maar daar blijkt de afstand te groot voor te zijn, enkel zijn eigen panelen worden ondergescheten.
are we infinite or am I alone
  donderdag 15 juni 2023 @ 15:35:04 #173
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209522808
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 15:26 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Ik heb nog een Ferraris (terugdraaiende) meter, salderen gebeurt dus sowieso. Maar als ik het jaar afsluit met een negatief verbruik (dus meer geleverd dan afgenomen), dan levert dat niets op. Maw, het jaar eindigen met 0 kWh, of -500 kWh, of -5000 kWh maakt (financieel) geen verschil.
[..]
Dan zou ik toch eens kijken naar een andere stroomleverancier en een slimme meter, want als ik het goed begrijp krijg je daar in NL goed geld voor. Ik helaas niet, slechts 0,0648 per kWh
  donderdag 15 juni 2023 @ 15:52:21 #174
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209522984
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 15:35 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Dan zou ik toch eens kijken naar een andere stroomleverancier en een slimme meter, want als ik het goed begrijp krijg je daar in NL goed geld voor. Ik helaas niet, slechts 0,0648 per kWh
Als je nu een contract voor 3 jaar bij Vattenfall neemt krijg je minder ;)
En bij Essent krijg je sowieso minder:

https://www.energievergelijk.nl/onderwerpen/terugleververgoeding

Qua terugleververgoeding that is, salderen is natuurlijk altijd gunstiger.
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 15 juni 2023 @ 16:00:36 #175
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209523062
quote:
1s.gif Op donderdag 15 juni 2023 15:52 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als je nu een contract voor 3 jaar bij Vattenfall neemt krijg je minder ;)
En bij Essent krijg je sowieso minder:

https://www.energievergelijk.nl/onderwerpen/terugleververgoeding

Qua terugleververgoeding that is, salderen is natuurlijk altijd gunstiger.
Ah, Kut gewoon dus.
Uit louter dwarsheid verbruik ik liever stroom dan dat ik het voor 6 cent teruglever. Als ik de assumptie maak dat de installatie hier 20 jaar meegaat, kom ik op een kostprijs van 10 cent voor de zonnestroom.
Dus ik stook liever het hele huis ermee warm dan dat ik het teruglever. Dat scheelt me dan wellicht 1-1,50 aan teruglever verdiensten op een dag, maar dat is mij het waard.

[ Bericht 7% gewijzigd door Jan_Onderwater op 15-06-2023 16:06:10 ]
pi_209523196
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 15:26 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
[..]
Wow :D
Ik vreesde een tijd lang dat mijn panelen er zo zouden uitzien. M'n buurman is zendamateur en heeft een flinke Yagi antenne op z'n dak staan (pakweg 8 op 8 meter, op een toren van 10 a 15m hoog).
SPOILER
Zitten vaak veel vogels (20 a 30) op. Ik vreesde dat als de wind ongustig zou staan, de vogelschijt op m'n panelen zou belanden. Maar daar blijkt de afstand te groot voor te zijn, enkel zijn eigen panelen worden ondergescheten.
Dat is inderdaad een aardige antenne :D
  donderdag 15 juni 2023 @ 16:26:58 #177
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209523279
Grote antennes, altijd fascinerend. Zo een FM of Analoge TV antenne, gigawatts aan vermogen die gewoon de lucht ingaan.
pi_209523360
Net bij m'n moeder de fans onder de omvormer gemonteerd. Die lagen hier al meer dan een jaar klaar :')
Vandaag zag ik de omvormer de 71 graden aantikken dus het werd wel eens tijd nu ;)

De temperatuur is nu na een half uurtje stabiel op zo'n 50 graden. Het scheelt met fans dus ongeveer 20 graden Celsius in temperatuur dus dat is wel een mooi resultaat.

pi_209523635
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 16:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
Net bij m'n moeder de fans onder de omvormer gemonteerd. Die lagen hier al meer dan een jaar klaar
Vandaag zag ik de omvormer de 71 graden aantikken dus het werd wel eens tijd nu
Dat hij nog draaide.. Hier ging de omvormer niet ver na de 65 graden uit.

Hier zit ook zo'n constructie onder de omvormer geknutseld. Als de voeler 40 graden is, slaan de ventilatoren aan. Daarmee blijft de temperatuur van de omvormer onder de 45 graden. In de handleiding staat ergens dat boven de 45 graden de efficiëntie afneemt.
pi_209525104
Ik zit er ook over te denken om op de warmste uren van de dag een ventilator aan te zetten richting de omvormer. Hij hangt in mn washok, maar aan een houten plaat. Geloof niet dat dat eigenlijk heel erg de bedoeling is qua brandveiligheid..

Kan nergens zien hoe warm 'ie wordt volgens mij. Zie het iig niet in het information menu staan van de omvormer.
pi_209525550
Newby hier, iemand ervaring met smallere panelen die boven en onder een dakkapel passen?
Er is zowel boven als onder de dakkapel maar 3 pannen hoog aan ruimte 5m breed.
al meerdere bedrijven gecontact, waarvan 1 zegt dat deze panelen heeft die passen en alle andere zeggen dat dat nooit kan, want er moet nog 30cm marge vanaf enz...
Ikkan verder weinig vinden over smallere panelen dus ik hoop dat iemand hier er wat van weet?
Een buurman verderop heeft het ook dus ik weet dat het ooit bestond, maar vandaag hoorde ik weer viavia dat ze niet meer verkocht worden omdat ze te duur zijn voor de opbrengst.
We willen toch heel graag alle opties uitvogelen omdat het de zuidkant betreft.
Op de noordkant passen ook maar 4-6 normale panelen ivm kleine dakkapel dus elk paneel extra is mooi meegenomen.
Er is nog geen een bedrijf echt wezen kijken, alles is vanaf foto's berekend. Ik zou graag wat meer informatie verzamelen voordat ik iemand over de vloer laat komen zodat bedrijven me niet vanalles wijsmaken :P
pi_209529036
Sinds 19 mei ook dakje vol paneeltjes liggen :
19 stuks Jinko 415WP met APsystems DS3-L omvormers

Ligging van dak is Oost / West

10 panelen aan de Westkant
9 panelen aan de Oostkant

Beste dag tot nu toe 24 mei 48 kwh , maar gister met 47.9 kwam aardig in de buurt.

Teruglevering het net op deze week is relatief wat minder gezien we ons huis koelen met 2 multi split airco systemen met 5 binnen units :)

[ Bericht 6% gewijzigd door Joene op 16-06-2023 08:02:59 ]
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_209530118
Hier gisteren de 1000kWh aangetikt voor deze maand. Gemiddeld per dag nu 66kWh
Volgende week verwachten ze wat bewolkter weer een aantal dagen. Ben heel benieuwd hoe juni verder gaat.
Zal wel niet zo hard blijven gaan als nu. Anders wordt dit by far beste maand die ik ooit gezien heb.

Vanavond komt een kennis van me langs die de panelen schoon komt maken. Die zit in die handel (glazenwasser en zonnepanelen) en heeft dus ook de materialen.
Voor iets minder dan 100 euro alle 42 panelen.

En tot slot, als het goed is kan ik vandaag de nieuwe 12 panelen ophalen. Nog geen idee welke panelen, wordt een mix van oude meuk die we nog op de zaak hebben liggen.
  vrijdag 16 juni 2023 @ 10:04:57 #184
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209530139
Over de wetgeving en terugleververgoeding, de hoogte daarvan komt in de energiewet te staan:
https://solarmagazine.nl/(...)en-ook-in-energiewet
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 16 juni 2023 @ 10:08:38 #185
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209530178
De eerste helft van deze maand 611 kWh, als de tweede helft meer dan 70% daarvan (428 kWh) doet, dan wordt juni 2023 mijn beste maand tot nu toe.

Edit: dat is gemiddeld 40,733 kWh per dag en daarmee 5,877 kWh/kWp deze maand, tot nu toe.
Lijkt me een uitstekende score.

[ Bericht 32% gewijzigd door Leandra op 16-06-2023 10:16:35 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator vrijdag 16 juni 2023 @ 10:15:24 #186
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_209530263
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 10:08 schreef Leandra het volgende:
De eerste helft van deze maand 611 kWh, als de tweede helft meer dan 70% daarvan (428 kWh) doet, dan wordt juni 2023 mijn beste maand tot nu toe.
Ik zit op 698 t/m gisteren, maar eerder deze maand heb ik in ieder geval 1 ochtend verloren omdat de omvormer plat lag, en de dag ervoor (toen het niet zo'n goed weer was) ook. Ik denk dat ik ongeveer 50 kWh daardoor ben mis gelopen. :{
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 16 juni 2023 @ 10:17:17 #187
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209530284
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 10:15 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik zit op 698 t/m gisteren, maar eerder deze maand heb ik in ieder geval 1 ochtend verloren omdat de omvormer plat lag, en de dag ervoor (toen het niet zo'n goed weer was) ook. Ik denk dat ik ongeveer 50 kWh daardoor ben mis gelopen. :{
Dat is wel balen idd :{
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator vrijdag 16 juni 2023 @ 10:22:17 #188
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_209530337
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 10:17 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat is wel balen idd :{
Ja. Nou ja, ik zit al lang in de min, dat dan weer wel, en die 50 kWh gaan uiteindelijk hét verschil ook niet maken qua bedrag natuurlijk, maar toch, voor de statistieken trek ik dat niet zo :')
Breitling - Instruments for Professionals
pi_209531239
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 10:08 schreef Leandra het volgende:

Edit: dat is gemiddeld 40,733 kWh per dag en daarmee 5,877 kWh/kWp deze maand, tot nu toe.
Lijkt me een uitstekende score.
ik heb tot en met gisteravond 22:30 , 630 kwh opgehaald deze maand *O*
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
  vrijdag 16 juni 2023 @ 12:16:58 #190
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209531472
quote:
8s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 11:54 schreef Joene het volgende:

[..]
ik heb tot en met gisteravond 22:30 , 630 kwh opgehaald deze maand *O*
Ja, de eerste 2 weken van Juni waren heel erg goed
pi_209531938
Voorlopig kan ik nog niet stellen dat het (voor het eerst in 5 jaar) schoonmaken van de panelen een meetbaar effect heeft.

Het ziet er (voor nu) wel netter uit.
  vrijdag 16 juni 2023 @ 13:01:20 #192
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209532053
Volgende week regen
pi_209532066
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 12:16 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ja, de eerste 2 weken van Juni waren heel erg goed
Mn normale jaarverbruik is 4500 kwh , ik zit nu binnen een maand over de 1mwh heen , met een beetje mazzel (jaarrekening komt oktober) is dat vrijwel weggepoetst *O*
  vrijdag 16 juni 2023 @ 13:51:09 #194
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209532681
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 13:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Volgende week regen
Worden de panelen weer schoon *O*
De tuin mag ook wel wat regen hebben, ik heb Kodak gras :X
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 16 juni 2023 @ 14:04:01 #195
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209532802
Voorspelling hier is tussen de 11 en de 24 liter per vierkante meter die gaat vallen volgende week, das niet genoeg.
  vrijdag 16 juni 2023 @ 14:04:26 #196
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209532805
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 13:51 schreef Leandra het volgende:

[..]Kodak gras :X
???
  vrijdag 16 juni 2023 @ 14:11:53 #197
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209532863
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 14:04 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
???
Jaren 70 foto's, geel gras ;)
Bij nader inzien vraag ik me af of het werkelijk aan de filmrolletjes lag of dat het gras gewoon droog was :')
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 16 juni 2023 @ 14:12:48 #198
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209532877
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 14:11 schreef Leandra het volgende:

[..]
Jaren 70 foto's, geel gras ;)
Bij nader inzien vraag ik me af of het werkelijk aan de filmrolletjes lag of dat het gras gewoon droog was :')
Ik kan me uit de jaren 70 herinneren dat er water uit scandinavie werd verdeeld in Rotterdam.
  vrijdag 16 juni 2023 @ 14:15:33 #199
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209532919
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 14:12 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ik kan me uit de jaren 70 herinneren dat er water uit scandinavie werd verdeeld in Rotterdam.
Ik heb geen idee, ik heb nog wel de jaren 70 oranje Gardena zwenksproeier in de garage liggen, gaat nog maar 1 kant op maar doet het verder nog prima.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 16 juni 2023 @ 14:15:58 #200
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')