Zelfs in 26 seconden lukt dat niet, als je met 2 man ieder een ander paneel doet.quote:Op donderdag 8 juni 2023 20:27 schreef qajariaq het volgende:
[..]
En jij denkt dat je een paneel schoon krijgt in 13 seconden?
Netjes!quote:Op zondag 11 juni 2023 08:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik ben gisteren over de 3000 Euro gegaan, aan bespaarde stroomkosten (Direct verbruik en Accu verbruik) plus teruglever vergoeding. De bespaarde kosten op gas omdat ik ook op de Zonnestroom stook reken ik niet mee, net zo als ik daarvoor de rente niet meereken.
Totale kosten waren een 23K, komt er op neer dat ik de boel dus in een 8 jaar terugverdien bij de huidige stroomprijzen. Daar komt echter de Stroomauto die ik laad op zonnestroom en verkoop aan de baas nog bij. Alles goed gedaan dus.
45-60 graden zeker?quote:Op zondag 11 juni 2023 10:39 schreef Vonkenboer het volgende:
Gisteren hier geen bijzondere opbrengst; lijkt erop dat de warmte de efficiëntie toch een beetje de das om doet.
Al met al een keurige 8,1 kWh; hoogste opbrengst tot nu toe dit jaar is 8,7.
Met vier panelen á 410 wp op pal zuid.
Ze liggen op een plat dak.quote:Op zondag 11 juni 2023 10:51 schreef JDx het volgende:
[..]
45-60 graden zeker?
Bij mij liggen ze op 15 volgens mij en blijft de opbrengst stijgen hoe hoger de zon komt, ondanks de warmte.
Oh, toch een wolkje gehad dan of hebben ze duidelijk last van de warmte?quote:
Natuurlijk als je die 23k kan missen is het een goed rendement, maar er zijn ook veel leuke dingen van te doen. Bovendien heb je na 8 jaar nog geen cent winst... dus eigenlijk zou je naar bijv. 16 jaar moeten kijken. Dan heb je van 23k dus 46k gemaakt...quote:Op zondag 11 juni 2023 08:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik ben gisteren over de 3000 Euro gegaan, aan bespaarde stroomkosten (Direct verbruik en Accu verbruik) plus teruglever vergoeding. De bespaarde kosten op gas omdat ik ook op de Zonnestroom stook reken ik niet mee, net zo als ik daarvoor de rente niet meereken.
Totale kosten waren een 23K, komt er op neer dat ik de boel dus in een 8 jaar terugverdien bij de huidige stroomprijzen. Daar komt echter de Stroomauto die ik laad op zonnestroom en verkoop aan de baas nog bij. Alles goed gedaan dus.
Ik zit ook altijd met zulke vragen, ik ben al over de helft van mijn hypotheek, kan het waarschijnlijk niet herfinancieren en tegen die tijd wil ik gewoon naar een sociale huurwoning, een appartementje ofzo.quote:Op zondag 11 juni 2023 12:20 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Natuurlijk als je die 23k kan missen is het een goed rendement, maar er zijn ook veel leuke dingen van te doen. Bovendien heb je na 8 jaar nog geen cent winst... dus eigenlijk zou je naar bijv. 16 jaar moeten kijken. Dan heb je van 23k dus 46k gemaakt...
Ik weet niet hoe oud je bent, maar heb je ook de berekening gedaan wat de kans is dat je over 16 jaar nog leeft?
quote:Op zondag 11 juni 2023 10:51 schreef JDx het volgende:
[..]
45-60 graden zeker?
Bij mij liggen ze op 15 volgens mij en blijft de opbrengst stijgen hoe hoger de zon komt, ondanks de warmte.
Wel investeren betekend dat je voor dat bedrag geen last hebt van inflatie, het is dus een stukje zekerheid. Je huis zal ook iets in warde verhogen als het goed is dus kan je in die zin de tien jaar ook naar vijf terugbrengen.quote:Op zondag 11 juni 2023 12:29 schreef JDx het volgende:
Ga je dan nog investeren in dingen die pas na 10 jaar terugverdient zijn? Nu gewoon 8 zonnepanelen en een airco beneden en boven voor de verwarming. Alleen nog douchen en koken op gas en dat was vorig jaar slechts 168m3 dus de netbeheerkosten zijn ook naar het lage tarief van 12 euro/maand gegaan.
Als je er een financiering voor afsluit betaal je duidelijk minder rente dan wat je aan ROI hebt. In mijn geval brengt het een goed rendement op geld wat anders op een spaarrekening zou wegkwijnen of in een indexfonds waarschijnlijk niet dat zou opleveren.quote:Op zondag 11 juni 2023 12:20 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Natuurlijk als je die 23k kan missen is het een goed rendement, maar er zijn ook veel leuke dingen van te doen.
Kloptquote:Bovendien heb je na 8 jaar nog geen cent winst... dus eigenlijk zou je naar bijv. 16 jaar moeten kijken. Dan heb je van 23k dus 46k gemaakt...
Ik weet niet hoe oud je bent, maar heb je ook de berekening gedaan wat de kans is dat je over 16 jaar nog leeft?
Als je volledig van het gas af zou willen kost je dat weer een dikke investering. Ik vraag me echt af of dat zich ooit terug verdient? Ik heb nl niet het idee dat een huis er echt meer waard van wordt. Of anders gezegd, dat mensen er meer voor willen betalen.quote:Op zondag 11 juni 2023 13:17 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Wel investeren betekend dat je voor dat bedrag geen last hebt van inflatie, het is dus een stukje zekerheid. Je huis zal ook iets in warde verhogen als het goed is dus kan je in die zin de tien jaar ook naar vijf terugbrengen.
Alleen douchen en koken op gas zou ik ook nog eens onder de loep nemen, je vastrecht op gas is ook een paar honderd per jaar.
Ik denk dat van het gas af niet de waarde van je huis verhoogd. Heb je verhuisplannen dan zeker niet doen.quote:Op zondag 11 juni 2023 13:27 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Als je volledig van het gas af zou willen kost je dat weer een dikke investering. Ik vraag me echt af of dat zich ooit terug verdient? Ik heb nl niet het idee dat een huis er echt meer waard van wordt. Of anders gezegd, dat mensen er meer voor willen betalen.
Ik zeg ook niet dat je het moet doen, ik gaf alleen een rekenvoorbeeld dat het niet perse een enorme investering hoeft te zijn.quote:Op zondag 11 juni 2023 14:08 schreef JDx het volgende:
Ik heb het net allemaal berekend vorige week en ik zal 17,99 besparen aan vaste kosten, maar een behoorlijke investering moeten doen voor warm water en ik ga niet in de keuken naast mijn 90cm 5-pits gaskookplaat nog 15 jaren koken op 2 pitjes, dan komt er gewoon een 90cm inductieplaat in.
Mijn ex in Bulgarije heeft nooit een gasaansluiting gehad, kan ik ook zeggenquote:Op zondag 11 juni 2023 14:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik vind de hele ophef in NL over van het gas af en warmtepompen enigsinds grappig. Mijn schoonouders hadden 30 jaar geleden al hun huis net over de grens in D verwarmd met een warmtepomp die de warmte uit het grondwater trok.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als het echt een 20 graden dak is, dan gaat zelfs noord nog wel flink wat opleveren.quote:Op maandag 12 juni 2023 21:48 schreef GrumpyFish het volgende:
Vraagje: ik heb schuin dak (ca 20 graden) op ZO en NW. Wat zou een goede manier zijn qua verdeling van, zeg, 10 panelen?
ZO zal hoogste opbrengst geven, maar salderen wordt afgebouwd. Is het slim om er een aantal op NW te leggen? Hoeveel? 3 om 7? 6 om 4?
Heb de hoek gemeten met zo'n app, en dan kom ik op 22 graden uit.quote:Op maandag 12 juni 2023 21:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als het echt een 20 graden dak is, dan gaat zelfs noord nog wel flink wat opleveren.
Hieronder het 18 graden noord/zuid dak van m'n moeder met de opbrengst van 2023 tot nu toe met 10 panelen op zuid, 10 panelen op noord (365Wp per paneel).
[ afbeelding ]
Ik zit met een 1 fase aansluiting. Ook heeft het dak niet veel ruimte voor heel veel meer panelen.quote:Op maandag 12 juni 2023 22:00 schreef Leandra het volgende:
Ik zou ook 50/50 verdelen en dus waarschijnlijk meer dan die 10 panelen nemen.
Zeker met een ZO-NW dak
Veel (de meeste?) "zonneboeren" zijn alleen maar bezig met kijken naar hoogste jaaropbrengst.quote:Op maandag 12 juni 2023 22:01 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Heb de hoek gemeten met zo'n app, en dan kom ik op 22 graden uit.
Er ligt nu een offerte met legplan met 8 om 2 panelen. Ik vraag me af of het niet slimmer is om iets meer op NW te leggen zodat de opwekking wat gelijkmatiger is gedurende de dag.
M'n moeder heeft ook een 1-fase aansluiting van 1x 35A.quote:Op maandag 12 juni 2023 22:04 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Ik zit met een 1 fase aansluiting.
Als je kan schuiven met 8/2 dan kan je waarschijnlijk ook schuiven naar 8/8 ?quote:Ook heeft het dak niet veel ruimte voor heel veel meer panelen.
Ja klopt.quote:Op maandag 12 juni 2023 22:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Veel (de meeste?) "zonneboeren" zijn alleen maar bezig met kijken naar hoogste jaaropbrengst.
Er zijn er ook die willen meedenken.
Als het mijn dak was, ging ZO en NW vol.
Dus het hangt vooral af van je budget, ik zou minimaal 6 per kant aanhouden.
Uit die 2/8 verhouding maak ik op dat je voor micro-omvormers gaat?
Nu ben ik niet zo'n ster in wiskunde maar als er maar 1 of 2 bij kunnen, dan valt er ook weinig te schuiven.quote:Op maandag 12 juni 2023 22:15 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Ja klopt.
Als we er 20 zouden kunnen plaatsen, dan had ik het zo gedaan, maar het dak laat dat niet toe. Hooguit misschien 1-2 extra tov offerte.
Mijn vraag was wat een slimme verdeling was voor 10 panelen met het oog op de toekomst (wegvallen salderen) met een NW-ZO dak.quote:Op maandag 12 juni 2023 22:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nu ben ik niet zo'n ster in wiskunde maar als er maar 1 of 2 bij kunnen, dan valt er ook weinig te schuiven.
Dus ik volg het nu niet helemaal meer.
En als er echt maar 2 bij kunnen, dan leg je het op die manier toch gewoon vol?
Dan haal je het maximale uit je dak. Die 2 panelen ben je over een jaar alweer vergeten, de opbrengst is nog >25 jaar.
Ik verwacht dat het installatiebedrijf wel de juiste omvormers erbij kan vinden.quote:Op maandag 12 juni 2023 22:26 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Mijn vraag was wat een slimme verdeling was voor 10 panelen met het oog op de toekomst (wegvallen salderen) met een NW-ZO dak.
Er is niet op beide zijden even veel ruimte voor panelen. ZO heeft de meeste ruimte (8 panelen). NW zijn nu 2 gepland maar daar kan imo nog wel 2 bij.
Afgaand op de adviezen van jou en Leandra zouden we het best kunnen gaan voor 8 op ZO en 4 op NW.
Waar zoek ik naar bij de micro omvormers? Peak output power?
Dmegc panelen van 410 Wp. Enphase IQ8M hebben ze erbij gedachtquote:Op maandag 12 juni 2023 22:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik verwacht dat het installatiebedrijf wel de juiste omvormers erbij kan vinden.
Anders voor de zekerheid hier de offerte (zonder privé-gegevens en in een spoiler) nog even dumpen tegen die tijd.
Ik denk dat wel past als ik naar de informatie kijk.quote:Op maandag 12 juni 2023 22:41 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Dmegc panelen van 410 Wp. Enphase IQ8M hebben ze erbij gedacht
De IQ8M kan max 330W omvormen. Dus dat is, in mijn optiek, aan de lage kant voor een 410wp paneel.quote:Op maandag 12 juni 2023 22:41 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Dmegc panelen van 410 Wp. Enphase IQ8M hebben ze erbij gedacht
Dank voor je uitgebreide toelichting. Het dak ligt vrijwel pal op ZO en heeft hellingshoek van 22 graden. Er staat wel een boom aan de voorkant van het huis (Oost) die hoger is dan het dak. Die zal in de ochtend iets aan schaduw geven.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 16:12 schreef bambino het volgende:
[..]
De IQ8M kan max 330W omvormen. Dus dat is, in mijn optiek, aan de lage kant voor een 410wp paneel.
Maar dat hangt wel van de ligging van dat paneel af.
Is het hele vlakke helling, juist heel steil, noordelijker dan pal oost of pal west, dan zal het geen enkel probleem zijn.
Maar is het ZW ZO of zuidelijker, met een helling van 20-50 graden, dan wil dat paneel simpelweg meer doen dan 330W dus zul je daar altijd aftoppen.
De IQ8AC kan 366W aan en de IQ8HC kan 384W aan.
Op volgorde heb je:
IQ8+
IQ8M en IQ8MC (bijna gelijk qua specs, specifieke verschillen die hier niet van toepassing zijn)
IQ8AC
IQ8HC
Prijsverschil
IQ8+ = basis (dus 0)
M/MC = +11,22 ex btw
AC = +23,10 ex btw
HC = +29,70 ex btw
Je hebt nu dus al de M prijs, dus 12 euro per stuk erbij.
12 stuks is dus 144 euro. Dat vind ik het wel waard.
Ik kende de theorie maar dit is mijn eerste zomer met panelen en ik had grotere verschillen verwacht. Mijn beste dag ooit was 3 juni met 32,831 kWh en een max buitentemperatuur van 20.2. Vandaag was het 31.073kWh met een max buitentemp van 27. Scheelt 1.758kWh = ca 5%. Hangt allemaal ook af van positionering enzovoort maar ik had op basis van de verhalen een groter verschil verwacht.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 22:34 schreef ikweethetookniet het volgende:
Hoe warmer het is, hoe minder goed het paneel licht omzet in energie dus.
Ik weet de stand van de zon niet precies, maar als die tussen de 20 graden en 80 graden staat en je panelen liggen op 50 graden, dan kan je het denk ik duidelijker zien in de statistieken.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 23:29 schreef _mido het volgende:
[..]
Ik kende de theorie maar dit is mijn eerste zomer met panelen en ik had grotere verschillen verwacht. Mijn beste dag ooit was 3 juni met 32,831 kWh en een max buitentemperatuur van 20.2. Vandaag was het 31.073kWh met een max buitentemp van 27. Scheelt 1.758kWh = ca 5%. Hangt allemaal ook af van positionering enzovoort maar ik had op basis van de verhalen een groter verschil verwacht.
Ik heb het even vergeleken met mijn eigen systeem. Die doen nu in de piek 81% van hun kunnen (met warm weer dus, deze week).quote:Op dinsdag 13 juni 2023 20:12 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Dank voor je uitgebreide toelichting. Het dak ligt vrijwel pal op ZO en heeft hellingshoek van 22 graden. Er staat wel een boom aan de voorkant van het huis (Oost) die hoger is dan het dak. Die zal in de ochtend iets aan schaduw geven.
Maar jouw inschatting is dat op goede dagen peak output wel boven die 384W uit kan komen? Hoeveel zou zoiets schelen qua opbrengst op jaarbasis?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |