Als het echt een 20 graden dak is, dan gaat zelfs noord nog wel flink wat opleveren.quote:Op maandag 12 juni 2023 21:48 schreef GrumpyFish het volgende:
Vraagje: ik heb schuin dak (ca 20 graden) op ZO en NW. Wat zou een goede manier zijn qua verdeling van, zeg, 10 panelen?
ZO zal hoogste opbrengst geven, maar salderen wordt afgebouwd. Is het slim om er een aantal op NW te leggen? Hoeveel? 3 om 7? 6 om 4?
Heb de hoek gemeten met zo'n app, en dan kom ik op 22 graden uit.quote:Op maandag 12 juni 2023 21:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als het echt een 20 graden dak is, dan gaat zelfs noord nog wel flink wat opleveren.
Hieronder het 18 graden noord/zuid dak van m'n moeder met de opbrengst van 2023 tot nu toe met 10 panelen op zuid, 10 panelen op noord (365Wp per paneel).
[ afbeelding ]
Ik zit met een 1 fase aansluiting. Ook heeft het dak niet veel ruimte voor heel veel meer panelen.quote:Op maandag 12 juni 2023 22:00 schreef Leandra het volgende:
Ik zou ook 50/50 verdelen en dus waarschijnlijk meer dan die 10 panelen nemen.
Zeker met een ZO-NW dak
Veel (de meeste?) "zonneboeren" zijn alleen maar bezig met kijken naar hoogste jaaropbrengst.quote:Op maandag 12 juni 2023 22:01 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Heb de hoek gemeten met zo'n app, en dan kom ik op 22 graden uit.
Er ligt nu een offerte met legplan met 8 om 2 panelen. Ik vraag me af of het niet slimmer is om iets meer op NW te leggen zodat de opwekking wat gelijkmatiger is gedurende de dag.
M'n moeder heeft ook een 1-fase aansluiting van 1x 35A.quote:Op maandag 12 juni 2023 22:04 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Ik zit met een 1 fase aansluiting.
Als je kan schuiven met 8/2 dan kan je waarschijnlijk ook schuiven naar 8/8 ?quote:Ook heeft het dak niet veel ruimte voor heel veel meer panelen.
Ja klopt.quote:Op maandag 12 juni 2023 22:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Veel (de meeste?) "zonneboeren" zijn alleen maar bezig met kijken naar hoogste jaaropbrengst.
Er zijn er ook die willen meedenken.
Als het mijn dak was, ging ZO en NW vol.
Dus het hangt vooral af van je budget, ik zou minimaal 6 per kant aanhouden.
Uit die 2/8 verhouding maak ik op dat je voor micro-omvormers gaat?
Nu ben ik niet zo'n ster in wiskunde maar als er maar 1 of 2 bij kunnen, dan valt er ook weinig te schuiven.quote:Op maandag 12 juni 2023 22:15 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Ja klopt.
Als we er 20 zouden kunnen plaatsen, dan had ik het zo gedaan, maar het dak laat dat niet toe. Hooguit misschien 1-2 extra tov offerte.
Mijn vraag was wat een slimme verdeling was voor 10 panelen met het oog op de toekomst (wegvallen salderen) met een NW-ZO dak.quote:Op maandag 12 juni 2023 22:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nu ben ik niet zo'n ster in wiskunde maar als er maar 1 of 2 bij kunnen, dan valt er ook weinig te schuiven.
Dus ik volg het nu niet helemaal meer.
En als er echt maar 2 bij kunnen, dan leg je het op die manier toch gewoon vol?
Dan haal je het maximale uit je dak. Die 2 panelen ben je over een jaar alweer vergeten, de opbrengst is nog >25 jaar.
Ik verwacht dat het installatiebedrijf wel de juiste omvormers erbij kan vinden.quote:Op maandag 12 juni 2023 22:26 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Mijn vraag was wat een slimme verdeling was voor 10 panelen met het oog op de toekomst (wegvallen salderen) met een NW-ZO dak.
Er is niet op beide zijden even veel ruimte voor panelen. ZO heeft de meeste ruimte (8 panelen). NW zijn nu 2 gepland maar daar kan imo nog wel 2 bij.
Afgaand op de adviezen van jou en Leandra zouden we het best kunnen gaan voor 8 op ZO en 4 op NW.
Waar zoek ik naar bij de micro omvormers? Peak output power?
Dmegc panelen van 410 Wp. Enphase IQ8M hebben ze erbij gedachtquote:Op maandag 12 juni 2023 22:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik verwacht dat het installatiebedrijf wel de juiste omvormers erbij kan vinden.
Anders voor de zekerheid hier de offerte (zonder privé-gegevens en in een spoiler) nog even dumpen tegen die tijd.
Ik denk dat wel past als ik naar de informatie kijk.quote:Op maandag 12 juni 2023 22:41 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Dmegc panelen van 410 Wp. Enphase IQ8M hebben ze erbij gedacht
De IQ8M kan max 330W omvormen. Dus dat is, in mijn optiek, aan de lage kant voor een 410wp paneel.quote:Op maandag 12 juni 2023 22:41 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Dmegc panelen van 410 Wp. Enphase IQ8M hebben ze erbij gedacht
Dank voor je uitgebreide toelichting. Het dak ligt vrijwel pal op ZO en heeft hellingshoek van 22 graden. Er staat wel een boom aan de voorkant van het huis (Oost) die hoger is dan het dak. Die zal in de ochtend iets aan schaduw geven.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 16:12 schreef bambino het volgende:
[..]
De IQ8M kan max 330W omvormen. Dus dat is, in mijn optiek, aan de lage kant voor een 410wp paneel.
Maar dat hangt wel van de ligging van dat paneel af.
Is het hele vlakke helling, juist heel steil, noordelijker dan pal oost of pal west, dan zal het geen enkel probleem zijn.
Maar is het ZW ZO of zuidelijker, met een helling van 20-50 graden, dan wil dat paneel simpelweg meer doen dan 330W dus zul je daar altijd aftoppen.
De IQ8AC kan 366W aan en de IQ8HC kan 384W aan.
Op volgorde heb je:
IQ8+
IQ8M en IQ8MC (bijna gelijk qua specs, specifieke verschillen die hier niet van toepassing zijn)
IQ8AC
IQ8HC
Prijsverschil
IQ8+ = basis (dus 0)
M/MC = +11,22 ex btw
AC = +23,10 ex btw
HC = +29,70 ex btw
Je hebt nu dus al de M prijs, dus 12 euro per stuk erbij.
12 stuks is dus 144 euro. Dat vind ik het wel waard.
Ik kende de theorie maar dit is mijn eerste zomer met panelen en ik had grotere verschillen verwacht. Mijn beste dag ooit was 3 juni met 32,831 kWh en een max buitentemperatuur van 20.2. Vandaag was het 31.073kWh met een max buitentemp van 27. Scheelt 1.758kWh = ca 5%. Hangt allemaal ook af van positionering enzovoort maar ik had op basis van de verhalen een groter verschil verwacht.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 22:34 schreef ikweethetookniet het volgende:
Hoe warmer het is, hoe minder goed het paneel licht omzet in energie dus.
Ik weet de stand van de zon niet precies, maar als die tussen de 20 graden en 80 graden staat en je panelen liggen op 50 graden, dan kan je het denk ik duidelijker zien in de statistieken.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 23:29 schreef _mido het volgende:
[..]
Ik kende de theorie maar dit is mijn eerste zomer met panelen en ik had grotere verschillen verwacht. Mijn beste dag ooit was 3 juni met 32,831 kWh en een max buitentemperatuur van 20.2. Vandaag was het 31.073kWh met een max buitentemp van 27. Scheelt 1.758kWh = ca 5%. Hangt allemaal ook af van positionering enzovoort maar ik had op basis van de verhalen een groter verschil verwacht.
Ik heb het even vergeleken met mijn eigen systeem. Die doen nu in de piek 81% van hun kunnen (met warm weer dus, deze week).quote:Op dinsdag 13 juni 2023 20:12 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Dank voor je uitgebreide toelichting. Het dak ligt vrijwel pal op ZO en heeft hellingshoek van 22 graden. Er staat wel een boom aan de voorkant van het huis (Oost) die hoger is dan het dak. Die zal in de ochtend iets aan schaduw geven.
Maar jouw inschatting is dat op goede dagen peak output wel boven die 384W uit kan komen? Hoeveel zou zoiets schelen qua opbrengst op jaarbasis?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |