Een laadpaal verhuren met een meter erop? Soort van parkeermeter? (Ja zie het maar eens te regelenquote:Op donderdag 15 juni 2023 08:30 schreef crystal_meth het volgende:
Ik heb elk jaar een overschot van minstens 500kWh, en dat wordt niet terugbetaald, dus zou ik er liever iets nuttigs of leuks mee doen.
Nu heb ik een keramiekoven (pottenbakkersoven) staan (5kW, max temperatuur ongeveer 1300°C) die al jaren niet gebruikt is (was van m'n moeder, maar die kan geen potten meer draaien door haar artritis). Wat zou ik daarmee kunnen doen, de temperatuur is hoog genoeg om oa aluminium, messing, koper, zilver of zink te smelten. Het is wel een toplader, wat het quasi onmogelijk maakt om er een gloeiende smeltkroes met bvb vloeibaar aluminium uit te nemen. Metaal gieten is dus geen optie, de oven gaat pas open als alles afgekoeld is.
De temperatuur is te laag om glas te smelten, maar voldoende om het zacht en vervormbaar te maken, en ook voldoende om gemalen glas te sinteren.
Iemand die iets nuttigs of interessants kan bedenken? Ik kom niet verder dan vullen met allerlei glaswerk en verschillende temperaturen testen (hopend op resultaten in de stijl van Dali's smeltende klokken), en misschien experimenteren met email (glazuur) op metaal, glas of aardewerk.
Zit op 196 kWh nu, dat is al meer dan de helft van recordjaar 2019, toen had ik 385 kWh, jaar er na 383 kWh.quote:Op woensdag 14 juni 2023 23:12 schreef Leandra het volgende:
[..]
Vandaag 44,8
Mijn hoogste opbrengst ooit was 47,4 ofzo 47,2, ergens in april vorig jaar.
Dus het gaat idd nergens over.
Deze maand tot nu toe 3 dagen onder de 40 kWh, waarvan 1 net eronder, alleen 1 en 2 juni zaten er ruim onder, dus geen klachten.
Ik moest een klein beetje gniffelen. Sorryquote:Op donderdag 15 juni 2023 09:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
Er heeft nu al een vogel op m'n gisteren schoongemaakte panelen gescheten
quote:Op donderdag 15 juni 2023 09:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
Zeker een workout, vanavond weer. Deze keer de voorkant van de woning (en tevens zuid).quote:Op donderdag 15 juni 2023 11:33 schreef Claudia_x het volgende:
[..]! Maar je hebt wel een goede work-out gehad.
![]()
Wij hebben aan het begin van het jaar panelen bij laten plaatsen. Onze topdag was op 31 mei, al kwamen de meeste junidagen héél dichtbij.
Even naar de opbrengst van vorig jaar gekeken, en die ligt keurig op 85% van de theoretische maximale opbrengst. De nieuwe panelen liggen wat gunstiger, dus hopelijk gaat dit percentage nog omhoog.
Had, jaren geleden, net een nieuwe auto, zat na een paar dagen vol met pollen of saharastof, ermee door de wasstraat en in de buurt waar ik destijds woonde geparkeerd.quote:Op donderdag 15 juni 2023 09:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
Nog geproefd voor de zekerheid?quote:Op donderdag 15 juni 2023 11:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Had, jaren geleden, net een nieuwe auto, zat na een paar dagen vol met pollen of saharastof, ermee door de wasstraat en in de buurt waar ik destijds woonde geparkeerd.
Nu had ik wel in de krant gelezen dat er daar een ooievaar aan het nesten was, maar niet meer aan gedacht. Volgende ochtend wilde ik naar het werk, maar de auto zag eruit alsof er een emmertje turks/griekse yoghurt op was geleegd, dus weer naar de wasstraat...
quote:Op donderdag 15 juni 2023 11:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Had, jaren geleden, net een nieuwe auto, zat na een paar dagen vol met pollen of saharastof, ermee door de wasstraat en in de buurt waar ik destijds woonde geparkeerd.
Nu had ik wel in de krant gelezen dat er daar een ooievaar aan het nesten was, maar niet meer aan gedacht. Volgende ochtend wilde ik naar het werk, maar de auto zag eruit alsof er een emmertje turks/griekse yoghurt op was geleegd, dus weer naar de wasstraat...
Bovenop het salderen? Of kan je net als ik niet salderen?quote:Op donderdag 15 juni 2023 08:30 schreef crystal_meth het volgende:
Ik heb elk jaar een overschot van minstens 500kWh, en dat wordt niet terugbetaald, dus zou ik er liever iets nuttigs of leuks mee doen.
Ik was enkele jaren terug een dagje in AquaZoo bij Leeuwarden.quote:Op donderdag 15 juni 2023 11:51 schreef opgebaarde het volgende:
Paar deuren verderop (foto is al wel een week oud, morgen eens kijken of het nog erger is geworden)
[ afbeelding ]
quote:Op donderdag 15 juni 2023 11:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik was enkele jaren terug een dagje in AquaZoo bij Leeuwarden.
Die hebben wel het record voor meest smerige zonnepanelen.
Zal kijken of ik de foto terug kan vinden.
Ik heb nog een Ferraris (terugdraaiende) meter, salderen gebeurt dus sowieso. Maar als ik het jaar afsluit met een negatief verbruik (dus meer geleverd dan afgenomen), dan levert dat niets op. Maw, het jaar eindigen met 0 kWh, of -500 kWh, of -5000 kWh maakt (financieel) geen verschil.quote:Op donderdag 15 juni 2023 11:52 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Bovenop het salderen? Of kan je net als ik niet salderen?
Denk dan aan een Airco, daarmee kan je koelen in de zomer (pure, goddelijke luxe) en ook (bij)stoken, bespaard je weer stookkosten.
Wowquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zitten vaak veel vogels (20 a 30) op. Ik vreesde dat als de wind ongustig zou staan, de vogelschijt op m'n panelen zou belanden. Maar daar blijkt de afstand te groot voor te zijn, enkel zijn eigen panelen worden ondergescheten.are we infinite or am I alone
Dan zou ik toch eens kijken naar een andere stroomleverancier en een slimme meter, want als ik het goed begrijp krijg je daar in NL goed geld voor. Ik helaas niet, slechts 0,0648 per kWhquote:Op donderdag 15 juni 2023 15:26 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Ik heb nog een Ferraris (terugdraaiende) meter, salderen gebeurt dus sowieso. Maar als ik het jaar afsluit met een negatief verbruik (dus meer geleverd dan afgenomen), dan levert dat niets op. Maw, het jaar eindigen met 0 kWh, of -500 kWh, of -5000 kWh maakt (financieel) geen verschil.
[..]
Als je nu een contract voor 3 jaar bij Vattenfall neemt krijg je minderquote:Op donderdag 15 juni 2023 15:35 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dan zou ik toch eens kijken naar een andere stroomleverancier en een slimme meter, want als ik het goed begrijp krijg je daar in NL goed geld voor. Ik helaas niet, slechts 0,0648 per kWh
Ah, Kut gewoon dus.quote:Op donderdag 15 juni 2023 15:52 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als je nu een contract voor 3 jaar bij Vattenfall neemt krijg je minder
En bij Essent krijg je sowieso minder:
https://www.energievergelijk.nl/onderwerpen/terugleververgoeding
Qua terugleververgoeding that is, salderen is natuurlijk altijd gunstiger.
quote:Op donderdag 15 juni 2023 15:26 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Ik heb nog een Ferraris (terugdraaiende) meter, salderen gebeurt dus sowieso. Maar als ik het jaar afsluit met een negatief verbruik (dus meer geleverd dan afgenomen), dan levert dat niets op. Maw, het jaar eindigen met 0 kWh, of -500 kWh, of -5000 kWh maakt (financieel) geen verschil.
[..]
Wow![]()
Ik vreesde een tijd lang dat mijn panelen er zo zouden uitzien. M'n buurman is zendamateur en heeft een flinke Yagi antenne op z'n dak staan (pakweg 8 op 8 meter, op een toren van 10 a 15m hoog).Dat is inderdaad een aardige antenneSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zitten vaak veel vogels (20 a 30) op. Ik vreesde dat als de wind ongustig zou staan, de vogelschijt op m'n panelen zou belanden. Maar daar blijkt de afstand te groot voor te zijn, enkel zijn eigen panelen worden ondergescheten.![]()
Dat hij nog draaide.. Hier ging de omvormer niet ver na de 65 graden uit.quote:Op donderdag 15 juni 2023 16:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
Net bij m'n moeder de fans onder de omvormer gemonteerd. Die lagen hier al meer dan een jaar klaar
Vandaag zag ik de omvormer de 71 graden aantikken dus het werd wel eens tijd nu
Ik zit op 698 t/m gisteren, maar eerder deze maand heb ik in ieder geval 1 ochtend verloren omdat de omvormer plat lag, en de dag ervoor (toen het niet zo'n goed weer was) ook. Ik denk dat ik ongeveer 50 kWh daardoor ben mis gelopen.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 10:08 schreef Leandra het volgende:
De eerste helft van deze maand 611 kWh, als de tweede helft meer dan 70% daarvan (428 kWh) doet, dan wordt juni 2023 mijn beste maand tot nu toe.
Dat is wel balen iddquote:Op vrijdag 16 juni 2023 10:15 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik zit op 698 t/m gisteren, maar eerder deze maand heb ik in ieder geval 1 ochtend verloren omdat de omvormer plat lag, en de dag ervoor (toen het niet zo'n goed weer was) ook. Ik denk dat ik ongeveer 50 kWh daardoor ben mis gelopen.
Ja. Nou ja, ik zit al lang in de min, dat dan weer wel, en die 50 kWh gaan uiteindelijk hét verschil ook niet maken qua bedrag natuurlijk, maar toch, voor de statistieken trek ik dat niet zoquote:
ik heb tot en met gisteravond 22:30 , 630 kwh opgehaald deze maandquote:Op vrijdag 16 juni 2023 10:08 schreef Leandra het volgende:
De eerste helft van deze maand 611 kWh, als de tweede helft meer dan 70% daarvan (428 kWh) doet, dan wordt juni 2023 mijn beste maand tot nu toe.
Edit: dat is gemiddeld 40,733 kWh per dag en daarmee 5,877 kWh/kWp deze maand, tot nu toe.
Lijkt me een uitstekende score.
Ja, de eerste 2 weken van Juni waren heel erg goedquote:Op vrijdag 16 juni 2023 11:54 schreef Joene het volgende:
[..]
ik heb tot en met gisteravond 22:30 , 630 kwh opgehaald deze maand
Mn normale jaarverbruik is 4500 kwh , ik zit nu binnen een maand over de 1mwh heen , met een beetje mazzel (jaarrekening komt oktober) is dat vrijwel weggepoetstquote:Op vrijdag 16 juni 2023 12:16 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ja, de eerste 2 weken van Juni waren heel erg goed
Jaren 70 foto's, geel grasquote:
Ik kan me uit de jaren 70 herinneren dat er water uit scandinavie werd verdeeld in Rotterdam.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 14:11 schreef Leandra het volgende:
[..]
Jaren 70 foto's, geel gras
Bij nader inzien vraag ik me af of het werkelijk aan de filmrolletjes lag of dat het gras gewoon droog was
Ik heb geen idee, ik heb nog wel de jaren 70 oranje Gardena zwenksproeier in de garage liggen, gaat nog maar 1 kant op maar doet het verder nog prima.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 14:12 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik kan me uit de jaren 70 herinneren dat er water uit scandinavie werd verdeeld in Rotterdam.
Ik heb ook naar kleine beetje panelen gezocht, maar tot nu toe alleen maar panelen gevonden voor op een boot/camper, voor 12 of 24v bedoelt, of oude tweedehands panelen. Ik denk dat ik voor de tweedehands 60x120cm panelen ga, omdat dat prima in mijn plan past, en deze per kW nog goedkoper zijn dan nieuwe panelen.quote:Op donderdag 15 juni 2023 20:39 schreef deadly_kiss het volgende:
Newby hier, iemand ervaring met smallere panelen die boven en onder een dakkapel passen?
Er is zowel boven als onder de dakkapel maar 3 pannen hoog aan ruimte 5m breed.
al meerdere bedrijven gecontact, waarvan 1 zegt dat deze panelen heeft die passen en alle andere zeggen dat dat nooit kan, want er moet nog 30cm marge vanaf enz...
Ikkan verder weinig vinden over smallere panelen dus ik hoop dat iemand hier er wat van weet?
Een buurman verderop heeft het ook dus ik weet dat het ooit bestond, maar vandaag hoorde ik weer viavia dat ze niet meer verkocht worden omdat ze te duur zijn voor de opbrengst.
We willen toch heel graag alle opties uitvogelen omdat het de zuidkant betreft.
Op de noordkant passen ook maar 4-6 normale panelen ivm kleine dakkapel dus elk paneel extra is mooi meegenomen.
Er is nog geen een bedrijf echt wezen kijken, alles is vanaf foto's berekend. Ik zou graag wat meer informatie verzamelen voordat ik iemand over de vloer laat komen zodat bedrijven me niet vanalles wijsmaken
Welke ongedierte verschrikker heb jij daar hangen op de eerste foto?quote:Op woensdag 14 juni 2023 22:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
Vanavond de stoute schoenen aangetrokken en de ontharder aangesloten op de schoonmaakset.
De zeepdispenser klikt normaal gesproken direct op de Gardena aansluiting op de buitenkraan maar de ontharder zit er nog voor dus daar moest ik even wat creatiefs op bedenken.
De zeep mag uiteraard niet door de ontharder dus dispenser moet er ná.
Omvormer uitgeschakeld!!!!
[ afbeelding ]
Ik was een beetje laat met een "voor" foto maken maar je ziet rechts nog wel wat er voor vuil op zit (wat overigens ook komt omdat het een tijd niet geregend heeft, die vogelpoep spoelt dan wel weer grotendeels weg).
[ afbeelding ]
Rustig paneeltje voor paneeltje doen, eerst met een speciaal sopje (toch maar een zeepdispenser erbij geregeld) en de 2e keer afspoelen.
Het resultaat mag er zijn na 90 minuten werk. Armen voelen nogal lam aan, net alsof je net een plafond hebt gewit. Gebrek aan training
De ontharder beperkt de flow wel flink maar aangezien de slangen van de telescoop schoonmaakset ook maar heel dun zijn, is dat in de praktijk geen enkel probleem.
[ afbeelding ]
Airco hangen.quote:Op donderdag 15 juni 2023 08:30 schreef crystal_meth het volgende:
Nu heb ik een keramiekoven (pottenbakkersoven) staan (5kW, max temperatuur ongeveer 1300°C) die al jaren niet gebruikt is (was van m'n moeder, maar die kan geen potten meer draaien door haar artritis). Wat zou ik daarmee kunnen doen, de temperatuur is hoog genoeg om oa aluminium, messing, koper, zilver of zink te smelten. Het is wel een toplader, wat het quasi onmogelijk maakt om er een gloeiende smeltkroes met bvb vloeibaar aluminium uit te nemen. Metaal gieten is dus geen optie, de oven gaat pas open als alles afgekoeld is.
De temperatuur is te laag om glas te smelten, maar voldoende om het zacht en vervormbaar te maken, en ook voldoende om gemalen glas te sinteren.
Iemand die iets nuttigs of interessants kan bedenken? Ik kom niet verder dan vullen met allerlei glaswerk en verschillende temperaturen testen (hopend op resultaten in de stijl van Dali's smeltende klokken), en misschien experimenteren met email (glazuur) op metaal, glas of aardewerk.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |